PROVINCIAL ZEEUWSE COURANT
Carlsen's „Enterprise" na 13 dagen
verbitterde strijd gezonken
DE BILT
Kantlijn
MARCONIST VAN DE SLEEPBOOT
„SCHELDE" LUISTERDE MEE
Vandaag
SPOORKAARTJE WORDT
DUURDER
SCHIPPERS UIT BRESKENS EN
VEERE HADDEN RUSTIG JAAR
VOORSPELT:
195e Jaargang - No. 9
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie F. van de Velde en F. B.
den Boer. Adj. W. de Pagter.
Hoofdred. G. Balllntijn. PL verv.
W. Leertouwer en H. A. Bosshardt.
ABONNEMENTSPRIJS 44 ct. per
week, f 5.45 p. kw., fr. p. p. f 5.70
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 11 Januari '52
ADVERTENTIEPRIJS 22 CL per
mm. Minimum p advertentie t 3.—
Ing. mededelingen driemaal tarieL
Kleine advertenties (max. 8 regels)
van 1—5 regels t 1.—. Iedere regel
meer 20 cent. „Brieven of adres
Bureau van dit Blad" 25 cent meer.
Giro nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bur. Vlissingen Walstr. 58—60. teL 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 2160). M'burg Londense Kaai 29, tel. 2077 en 2924; Goes L. Vorststr. 63, teL 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg Pr. Mauritsstr. 12, tel. 102; Temeuzen BrouwerljstT. 2; Zlcrlkzee N Bogerdstr C 160. tel. 26
TRAGISCH SLOT VAN ZEEDRAMA
Sprong van schoorsteen in een kolkende
zee bracht redding.
Ongeveer een kwartier, nadat kapitein Kurt Carlsen en stuurman Dan-
cy van de „Turmoil" zich aan boord van deze sleepboot in veiligheid hadden
gebracht, verdween de „Flying Enter prise" Donderdagmiddag na een moei.
zame worsteling van dertien dagén in de onbarmhartige golven. Het water
sloot zich over het wrak en hiermede kwam het slot van het zeedrama, dat
de wereld dagen en nachten achtereen in spanning heeft gehouden. Carl
sen's stryd is een vergeefse strijd geworden. Op een onstuimige zee en on
der zware slagregens sprongen Carlsen en Dancy juist voordat de En-
terprise omsloeg van de top van de schoorsteen. Na ongeveer vijf minu
ten zwemmen beklommen zij om half vijf de touwladder van de Turmoil
en vanaf het dek sloegen zij de ondergang van het schip gade.
koortsachtig getelegrafeerd en voort
durend pleegde men draadloos over
leg.
VEILIGHEIDSMAATREGELEN
Het gevolg was, dat vele veilig
heidsmaatregelen werden getroffen.
Van kaap Lizard was reeds een red
dingsboot vertrokken, later op de
dag werden hefschroefvliegtuigen in
geschakeld, de Franse sleepboot
„Abeille" bleef in de nabijheid en na
bij Landsend vertrok een vaartuig
voor het aflossen van vuurtoren
wachters, dat voorzien was van een
reddingsboot. Intussen had Carlsen er
in toegestemd zijn schip door middel
van een hefschroefvliegtuig te verla
ten, doch het zeer slechte weer dwong
de machine tot terugkeren. Kapitein
Parker van de Turmoil had Carlsen
laten weten, dat hij in verband met
het slechte weer alleen door middel
van een hefschroefvliegtuig het wrak
zou kunnen verlaten. Het vliegtuig
kwam niet en voor Carlsen en Dancy
bleef weinig keus over; zij moesten
springen.
„LIEFS VOOR JOU"...
Eerder op de dag had Carlsen nog
kans gezien de kapitein van de Wil-
lard Keith te verzoeken een telegram
Donderdagmorgen om 8 uur bevond
de reddingsboot van Lizard zich op
slechts enkele honderden meters af
stand van de Enterprise. Carlsen was
toen nog niet van plan zijn schip te
verlaten, doch de telegrafist van de
Turmoil was van mening, dat hij wel
licht van gedachten zou veranderen
bij het invallen van de duisternis. Een
aanbod van de Amerikaanse torpedo-
bootjager om hem met een hefschroef
vliegtuig van boord te halen, werd
toen nog door Carlsen afgeslagen. De
toestand werd evenwel slechter en
slechter; hoge golven sloegen over
het schip en Carlsen en Dancy moes
ten de stuurhut verlaten. De Enter
prise maakte 85 graden slagzij. De
gehele dag werd door Carlsen en door
de in de nabijheid liggende schepen
De zaak van der Putten is wel
uit. De moord op vaandrig Aer-
nout wordt niet onderzocht. Er
zal niet worden nagegaan wie de
brieven aan minister Staf onder
schepte of wie de inlichtingen ver
valste,.
Men stelt zich namelijk op het de
partement van Oorlog op het stand
punt, dat minister Staf de commis
sie van onderzoek niet desavoueer
de en de heer van der Putten niet
rehabiliteerde. De minister zou een
voudig van ooi'deel zijn. dat het vast
stellen van het gebeurde in Bandoeng
niet meer mogelijk is en het daarom
beter is, deze dingen te laten rusten.
Dus toch de doofpot? En geen on
derzoek ten departemente Geen
klaarheid? Alleen maar een niet vol
gen van het advies van een commis
sie van onderzoek
Wij vinden het nog al onbevredi
gend.
Men leest in Nederland niet al
te veel over communistische
activiteit hier te lande. Het
blijft bij een paar onthullingen over
rode spionnage. In waarheid evenwel
is die activiteit er wel degelijk, in
de vorm van ondergronds gewroet.
„De Stem van de Arbeid" (Ned-
Vak-Verbond) betoogt bijv., dat de
communisten hun pogingen verdub
belen om de vakbeweging kapot te
maken. Hoewel het in de commu
nistische heilstaat maar één bevol
kingsgroep goed gaat (partijbonzen,
hoge officieren en ambtenaren en
bedrijfsleiders) en het deze mensen
alleen om de macht in de staat gaat,
beweren zij voor de arbeider -op te
komen. Met behulp van rookgordijn
en figuranten trachten zij daarbij
vooral de „vitale delen" van de ar
beidersklasse te beheersen (havenar
beiders. spoor- en trampersoneel,
wegtransport, metaal- en bouwvak
arbeiders) en maken zij bij voorkeur
van iedere oppositie-beweging ge
bruik
,,Werkclassificatie? Zijn we tegen,
Productie-verhoging? Ook tegen. Ta
riefbeloning ?In Rusland zijn wij er
voor en hoe! Maar hier zijn wij er
tegen. Arbeid in DUW-kampen? Te
gen. Ten minste hier, want achter
het yzeren gordijn denken we daar
anders over. Dreigt er ontslag? Dan
moeten jullie staken. Daar komt wel
niet meer werk door, maar wat geeft
dat? Het gaat om de onrust en de
agitatie. Stijgen de indexcijfers van
de kosten van het levensonderhoud
Dan moet er loonsverhoging komen.
Stijgen ze niet, of weinig? Dan lie
gen de cijfers. De communistische
infiltranten stoken op tot staking
tegen de wapentransporten, maar als
er scheepsladingen koper voor de
wapenfabricage naar achter het ijze
ren gordijn gaan, dan geeft men geen
kik. Men zet aan tot - de meest-on-
verantwoorde stakingen en als een
groepje arbeiders daar een keer in
trapt, dan moeten „de kassen open".
Maar de kas van .de C.P.N, en van de
E.V.C, blijft natuurlijk dicht. En als
de staking weer eens verloren is, dan
laat men de slachtoffers in de steek.
Zo woelt en wroet en knoeit men in
onze vakbeweging. Niet omdat men
het oneens is met wat de gekozen lei
ders van de vakbeweging zeggen en
doen, maar omdat men zelf de leiding
in handen wil zien te krijgen. Enig
succes heeft al dit gewroet tot dusver
niet gehad. Maar het is zaak op onze
hoede te zijn. Onze met zoveel offers
opgebouwde vakbeweging mag nooit
een werktuig worden in handen van
de communisten bij hun stryd om de
verovering van de staatsmacht. Wij
laten onze vakbeweging door deze fa
natiekelingen niet kapotmaken. Wij
hebben genoeg aan het voorbeeld van
Frankrijk en Italië".
Het kan zijn nut hebben dat boven
staand citaat onder ogen van velen
komt. Want een gewaarschuwd man
telt voor twee.
aan zijn vrouw te zenden met als in
houd: „Ik verlang er naar iéts van
je te horen, lieve Agnes; ik maak het
goed. Liefs voor jou en de kinderen".
Kruipend had hij zich hiervoor naar
de radio-hut begeven. Carlsen is een
uitstekend amateur-zender en aan
boord van de Enterprise bevond zich
naast de
een tweei
experimenten. Zijn hobby is hem tij
dens zijn hachelijk avontuur wel uit
stekend te pas gekomen!
SCHIP EN LADING.
De waarde van de „Flying Enter
prise" (eigendom van de Isbrandtsen
Mij.) worat met de lading op drie tot
vier millioen dollar geschat. Het
schip was voor 1.250.000 dollar ver
zekerd bij een groep firma's in New-
York; de lading bestaande uit 260
ton goederen, waarbij 500 ton koffie
was door de exporteurs verzekerd.
De raad van onderzoek van de Ame
rikaanse kustwacht is een onderzoek
begonnen en men neemt aan, dat de
dertig leden van de bemanning, die
Woensdag in New York zijn aangeko
men, als getuigen zullen optreden.
De „Wulard Keith" en de „Tur
moil" zijn in de baai van Falmouth
voor anker gegaan. Carlsen en Dan
cy kregen, na medisch te zijn onder
zocht, een warme maaltijd,
De president-directeur van de „Is
brandtsen Line" zeide, toen hij het
slot van het drama had vérnomen:
„Well done Carlsen". Hij verklaarde
dat gezagvoerder Carlsen het bevel
over een ander schip (dat wellicht
weer „Flying Enterprise" wordt ge
noemd), zal krijgen.
Kapitein Carlsen had kort nadat
hij in veiligheid was, een radïotelefo-
nisch gesprek met zijn ouders, die in
een hotel te Falmouth op hem wach
ten. Hij deelde hun mee, dat alles in
„S.O.S.—S.O.S.—S.O.S
Precies om 16.15 uur Nederlandse tyd spitste chef-marconist J. W. de
Berg van de in de Buitenhaven te Vlissingen gestationneerde sleepboot de
„Schelde", de oren. Radio Landsend kwam zwakjes door, maar precies luid
genoeg om door de heer De Berg te worden opgevangen. En zo was hij de
eerste in Missingen (en tevens een van de eersten in Nederland), die wist,
dat de ondergang van de „Flying Enterprise" een feit zou worden.
Radio Landsend seinde namelijk een
bericht door dat de kapitein van de
Amerikaanse torpedobootjager „Wil-
lard Keith" uitzond om te melden,
dat de Enterprise zinkende was en
dat er pogingen werden gedaan om
de beide opvarenden te redden.
Om 16.30 uur kwam het bericht
van de Franse sleepboot „Abeille" via
Radio Landsend door, dat beide man
nen aan boord van de sleepboot „Tur
moil" in veiligheid waren gebracht.
Het eerste bericht kwam op een
tijdstip, dat volgens internationale be
palingen gereserveerd is voor nood
seinen en gedurende deze minuten
zwijgen alle apparaten. Er wordt dan
slechts geluisterd. Binnen elk uur
zijn hiervoor de tijdstippen gelegen
tussen 1518 en 4548 gereserveerd,
dus tweemaal drie minuten per vol
uur.
„WAS DE ZWARTE ZEE ER
MAAR GEWEEST......"
Uiteraard maakten wij van de ge
legenheid gebruik deze insider op het
gebied naar zijn mening te vragen.
En prompt kwam de reactie, die wij
verwacht hadden en die de mening
bevatte, welke in meerdere kringen
gedeeld wordt, namelijk: „Was de
Zwarte Zee er maar geweest"! Vol
gens verscheidene deskundigen zou
de Enterprise meer kans gemaakt
hebben, indien twee Nederlandse
I ...is het 10 jaar geleden, dat I
I Japanse troepen landden op I
I Ned. Borneo en Celebes.
Niemoller mag niet naar
Rusland verhuizen.
Bs. Niemoller, die zojuist van een
reis uit Moskou teruggekeerd is( heeft
in een verklaring gezegd, dat hij aan
geboden heeft naar de Sowjet-Unie
te komen, om de Duitse krijgsgevan
genen, die zich nog steeds in de Sow
jet-Unie bevinden, te verzorgen. De
Russen hadden dit aanbod echter van
de hand gewezen, evenals het aan
bod om definitief naar de Sowjet-
Unie te verhuizen. Men had hem me
degedeeld dat de Duitsers te allen tij
de de bystand van Russische geeste
lijken konden krijgen.
Huissen betuigt zijn spijt.
Het actie-comité, dat jl. Zaterdag
avond de deur van de Paterskerk te
Huissen met geweld heeft openge
broken, heeft iedere actie stopgezet.
Het comité heeft zijn excuses aan
geboden aan'mgr. B. Alfrink, aarts
bisschop-coadjutor, die deze excuses
heeft Willen aanvaarden.
sleepboten in de gelegenheid geweest
zouden zijn hulp te verlenen. Het
schijnt ook een nadeel van het Engel
se systeem te zijn, dat men te weinig
of zelfs helemaal geen runners (hel
pers, die zich aan boord van de sleep
begeven) inschakelt. Het vastmaken
van de reusachtige sleeptros is een
karwei, dat tenminste door vier man
nen moet gebeuren en het stond voor
de deskundigen bij het begin van het
drama al vast, dat Carlsen en Dancy
er nooit in zouden slagen de sleep
tros stevig genoeg te bevestigen. De
feiten hebben hen in het gelyk ge
steld.
Mevrouw Carlsen
overspannen.
De vertrouwensman der fami
lie Carlsen, een Deense predi
kant is in de laatste tijd voort
durend opgebeld door personen
die mevrouw Carlsen grote
sommen gelds aanbieden voor
het verkrygen van het alleen
recht van publicatie van de le
vensgeschiedenis van haar en
haar man.
Voorts hebben verscheidene
Amerikaanse luchtvaartmaat
schappijen aangeboden de pre
dikant, mevrouw Carlsen en
haar twee kinderen zonder kos
ten naar Falmouth over te vlie
gen. De toestand van zenuw
spanning, waarin mevrouw
Carlsen verkeert, maakt het
echter onwaarschijnlijk dat
thans een dergelijk aanbod zal
worden aanvaard.
orde was. Zijn echtgenote hoorde het
nieuws van de redding via ds Kirke-
SINDS 1939 BIJNA VERDUBBELD.
Verhogingen voor afstanden van meer dan
22 kilometer tot maximaal 15 pet.
Als gevolg van de in de loop van 1951 sterk gestegen prijzen van voor
de spoorwegen onmisbare grond- en hulpstoffen, alsmede kolen en electri-
sclie energie, hebben de Nederlandse Spoorwegen zleh genoodzaakt gezien
met goedkeuring van de minister van Verkeer en Waterstaat per 1 Fe
bruari a.s. tot een partiële verhoging van reizigers- en gocderentarleven
over te gaan.
De verhoging der reizigerstarievcn betreft de tarieven voor afstunden
van 22 kilometer en hoger, zodat de prijs van de meeste trajectkaarten on
gewijzigd blijft.
Voor enkele reizen loopt de verho
ging van 22 kilometer af geleidelijk
0p van 4 e/c tot 15 bij 150 kilome-
gaard Jensen van de Deense Lutherse ter, waarna dit percentage wederom
kerk te Perth Amboy (New Jersey- ------ -
Men neemt aan, dat de „Keith" he
denmorgen omstreeks 11 uur de ha
ven van Falmouth zal binnenlopen,
waar een officiële receptie zal wor
den gehouden. Óveral in de oude stad
hangen de vlaggen uit. Duizenden
staan in de regen op de pieren te
wachten op de aankomst van de sche
pen.
daalt. Voor retours loopt de verho
ging op van 3 tot 15 bij 150 ki
lometer, waarna ook hier een daling
intreedt. De verhoging van het tarief
der weekkaarten is tot het uiterste
beperkt; zij bedraagt gemiddeld 1,8
procent. De prijzen van algemene
abonnementskaarten gaan ongeveer
6 omhoog. Het tarief der jeugd-
kaarten blijft onveranderd.
Hr. Ms. Vliegdekschip „Karei Doorman" is Donderdagmiddag uit Rotter
dam naar de Nederlandse Antillen vertrokken. Het schip dat onder com
mando staat van kapitein ter zee. G. Koudijs, wordt 23 Januari te Wil
lemstad verwacht. Aan boord bevindt zich het eerste eskader van de Ma
rine Luchtvaartdienst (12 jagers), dat in de West dienst gaat doen.
In Korea gesneuveld.
De regering maakt bekend, dat tot
haar leedwezen tijdens gevechten in
Korea zijn gesneuveld: Op 22 Decem
ber 1951 de sergeant G. Teunissen uit
Bandoeng.
Op 4 Januari 1952 de eerste luite
nant J. G. H. Gunning uit Diepen
veen.
REDDINGSWERK IN 1951.
Bijna geen slecht weer gehad.
In Veere wachtte ons een snipverkouden schipper Minnebo, doch hij wacht
te niet uitsluitend op onsEen mens mag er niet op hopen, zei hy, maar
soms zou je toch wel willen dat er eens iets gebeurde"1- „Iets gebeuren" wil
dan in dit geval zeggen: een schip in nood en natuurlyk: zuiver gezien mag
men daar niet op hopen. Maar wanneer je aangesteld bent als schipper van
een der reddingboten van de Z.H.R.M., ach ja, dan ligt de zaak even anders.
Een man z'n werk is een man z'n leven en een schipper van de Z.H.R.M.
zonder schipbreukelingen is als een dokter zonder patiënten
Wij hadden ons voorgesteld met de
schippers Slis uit Breskens en Min-
nebo uit Veere een blik terug te wer
pen op 1951, doch beiden haalden de
bonkige schouders op en slaakten een
berustende zucht. In Veere en Bres
kens kwamen de lijvige journaals ter
tafel; dagboeken, waarin veel mense
lijk leed en waarin ook vele aspecten
van de eeuwigdurende worsteling met
de zee in simpele bewoordingen staan
opgetekend. Doch voor het nageslacht
zal het jaar onzes Heren negentien
honderd een en vijftig niet veel stof
tot spreken over moeilijke uren op het
ontstuimige water opleveren.
„We hebben bijna geen slecht weer
gehad, aldus schipper Slis, en wat zou
ik u dus kunnen vertellen? Het zwaar
ste karwei? Vanzelfsprekend de „Edi
son Mariner", maar dat ligt nog vers
in het geheugen".
In totaal voer de Breskens boot
de „President J. V. Wierdsma" ge
durende 1951 elf maal uit, waarvan
enkele malen zonder resultaat. In Juli
kon de Engelsman „May Day" worden
binnengebracht, in September het Bel
gische jacht „Rudi" en op 6 November
zag schipper Slis kans zestien opva
renden van de Noor „Kari" voor de
neus van een Belg weg te snoepen en
in Zeebrugge aan land te zetten. Zie
daar dan (met de „Edison Mariner")
de belangrijkste wapenfeiten van
'schipper Slis over het jaar 1951.
RUST EN NOG EENS RUST.
Rust en nog eens rust heeft schip
per Minnebo uit Veere gehad, zoveel
rust, dat hij er verkouden van is ge
worden. „Dat gaat wel over, als hij er
maar eens uit kan" meende zijn vrouw
en de schipper kon dat standpunt best
waarderen.
In April '51 voer de „Maria Caro
lina Blankenheim" uit ter assistentie
van twee in nood verkerende vissers
vaartuigen, de Arm. 5 en de Arm. 36,
Het was een „zacht eitje"
In de nacht van 30 November wer
den noodseinen gesignaleerd; schipper
Minnebo rukte uit, maar moest onver-
richterzake terugkeren. De vrachtboot
„Amstelveen" zocht mee, maar het
mocht niet baten. „Daar hoor je nooit
meer iets van" vertelde schipper Min
nebo spijtig en hij merkte op, dat dit
een van de zeer onaangename kanten
van het werk betekent.
Voor beide schippers is 1951 een jaar
geweest zonder schokkende belevenis
sen en beiden wachten gelaten af wat
1952 brengen zal. En mocht het even
rustig worden (wat toch een ieder
hoopt), dan zullen zy ondanks de
liefde voor het vak niet minder
dankbaar zijn dan ieder ander, die
weet welk een onheil de zee kan stich
ten.
2700 Russen vedronken
Bij scheepsramp op Zwarte Zee.
Bij een scheepsramp op de Zwarte
Zee zijn, naar thans bekend wordt,
twee Russische onderzeeërs en een
troepentransportschip gezonken. In
totaal zijn hierbij 2703 personen om
het leven gekomen, aldus de Volks
krant. De ramp gebeurde in de
nacht van 28 op 29 November van het
vorig jaar tijdens dikke mist.
Het troepentransportschip werd
geramd door twee onderzeeërs, die
een convooi onderzeebootjagers bege
leidden. Een van de duikboten trof
het transportschip in de boeg, de an
dere boorde zich midscheeps in de
romp. Wegens mist en duisternis
moesten de reddingspogingen wor
den uitgesteld tot het dag werd. Toen
bleek dat de drie schepen waren ge
zonken. Vliegtuigen van de Russische
marine kruisten nog over de plaats
maar vonden geen enkele overleven
de.
Wielrenner werd
„ruitentikker".
De officier van justitie bij de recht
bank te Dordrecht heeft een gevan
genisstraf van 2% jaar geëist tegen
de vroegere beroepswielrenner Arie
van B. te Rotterdam. Het wielrennen
had deze verdachte er aan gegeven
voor het ambt van .ruitentikker".
Bij verschillende juweliers had hij
met een steen een etalageruit inge
slagen en zich meester gemaakt van
plateaux met gouden ringen. Na een
sensationele achtervolging was van
B. tenslotte in Rotterdam gear
resteerd. Er waren op hem drie van
dergelijke inbraken ten laste gelegd.
Hij ontkende hardnekkig de dader te
zijn van zeven andere inbraken, toe
gepast volgens dezelfde methoden in
verschillende plaatsen van ons land.
Haagse dame (70) maakte
trip naar Nieuw Guinea.
De 70-jarige mej. A. B. Landberg
uit Den Haag, die het gepresteerd
heeft twee maanden door Nieuw-
Guinea te reizen, is weer thuis.
Een flink deel van Nieuw Guinea
is zij rondgetrokken. In kano's
liftend in gebrekkige vehikels
vliegend in Catalina's. waarvan zelfs
één keer de motor afsloeg zodat een
noodlanding moest worden gemaakt
op een bergmeer. Zij heeft in Nieuw
Guinea een dikke duizend meter film
verschoten.
Over de werklust en de pioniersr
geest van onze landgenoten daar
ginds heeft de 70-jarige niets dan lof.
Op 27-jarige leeftyd maakte mej.
Landberg trektochten dwars door
Amerika, China en Japam
Door deze verhoging, welke dus
voornamelijk de tarieven voor grote
re afstanden betreft, is het reizen
sinds 1939 gemiddeld 91 duurder
geworden. Deze prijsstijging ligt nog
altijd ver beneden de prijsstijgingen
van levensmiddelen, brandstoffen en
kleding. Evenmin staat zij in gener
lei verhouding tot de prijsverhogin
gen, die de voor een spoorwegbedrijf
belangrijke materialen sinds 1939
hebben ondergaan.
D© %Terhoging van de goederen-ta
rieven betreft alleen dat der wagen
ladingen, dat met 7% verhoogd
wordt. De stukgoederentarieven wor
den niet verhoogd.
Dakota met 28 inzittenden
bij Wales neergestort.
Men zoekt naar het wrak.
Een „Dakota" van de lijn Dublin-
Northolt (Londen) is Donderdag
avond boven Wales omlaag gestort.
Gemeend wordt dat zich 25 passagiers
en een uit drie koppen bestaande be
manning aan boord bevonden.
Militairen en burgers zoeken in de
heuvels van Wales naar het wrak.
Naar verluidt zijn twintig personen
om het leven gekomen. Volgens be
richten uit de streek, waar de ramp
zich voordeed, is het toestel neerge
stort in een bergachtig gebied, acht
kilometer ten Westen van Capel Cu-
rig. Op de helling van. een heuvel
heeft men drie lijken gevonden. Het
wordt mogelijk geacht, dat enige in
zittenden uit het vliegtuig zijn ge
sprongen.
Gaston Eyskens in geen geval
kabinetsformateur
Dan nog keus uit drie.
Koning Boudewijn heeft Donderdag
achtereenvolgens ontvangen de voor
zitter van de liberale partij Motz, de
voorzitter van de C.V.P. Lefèvre, de
voorzitter van de socialistische par
ty, Max Busset, de gewezen premier
Gaston Eyskens en Cyriel van Over-
bergh, minister van staat. De koning
zal zijn consultaties Vrijdag voortzet
ten.
Naar te Brussel wordt vernomen,
zou Gaston Eyskens geweigerd heb
ben als kabinetsformateur op te tre
den. Hy zou verklaard hebben, geen
eerste minister te willen zyn met een
deel van het partijbestuur van de C.
V.P. tegen zich. Wel zouden hy en
Duvieusart er in hebben toegestemd
deel uit te maken van een nieuw ka
binet als minister. De koning zou
voor de benoeming van een kabinets
formateur thans de keuze hebben uit
de huidige minister van financiën,
Jean van Houtte, de minister van
buitenlandse zaken Paul van Zeeland
en de minister van onderwijs Pierre
Harmei.
Ook Bidault gaf zijn opdracht
terug.
Frankrijk nog steeds zonder
regering.
De leider van de Franse volksre
publikeinen (M.R.P.) Georges Bidauit
de vierde politicus, die door president
Auriol is aangezocht om een nieuwe
regering te vormen, heeft Donderdag
avond zijn opdracht aan president
Auriol teruggeven.
Politieke waarnemers verwachten,
dat het tenminste nog wel twee we
ken zal duren voor een nieuw kabi
net zal zijn gevormd.
Door zijn vrouw verraden.
TEGEN AMSTERDAMMER
ACHT JAAR GEBIST.
De 22-jarige machine-houtbewerker
G. G. Z. uit Amsterdam, die in Indo
nesië dienst heeft gedaan in het Ne
derlandse leger, kreeg bij zijn terug
komst onenigheid met zijn vrouw,
over wie in rapporten weinig gun
stigs werd vermeld.
Het resultaat was, dat deze jonge
vrouw haar eigen man by de Justitie
voor diverse door hem ruim drie jaar
geleden gepleegde delicten verraad
de. Donderdag eiste de officier van
Justitie bij de Amsterdamse Recht
bank tegen de man acht jaar gevan
genisstraf met aftrek van de preven
tieve hechtenis.
ENIGE REGEN
Overwegend zwaar bewolkt met nu
en dan enige regen. Matige tot krach
tige Zuid-Westelijke tot Westelijke
wind. Ongeveer dezelfde temperatuur.