PROVINCIAL ZEEUWSE COURANT Carlsen's „Enterprise" na 13 dagen verbitterde strijd gezonken DE BILT Kantlijn MARCONIST VAN DE SLEEPBOOT „SCHELDE" LUISTERDE MEE Vandaag SPOORKAARTJE WORDT DUURDER SCHIPPERS UIT BRESKENS EN VEERE HADDEN RUSTIG JAAR VOORSPELT: 195e Jaargang - No. 9 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie F. van de Velde en F. B. den Boer. Adj. W. de Pagter. Hoofdred. G. Balllntijn. PL verv. W. Leertouwer en H. A. Bosshardt. ABONNEMENTSPRIJS 44 ct. per week, f 5.45 p. kw., fr. p. p. f 5.70 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 11 Januari '52 ADVERTENTIEPRIJS 22 CL per mm. Minimum p advertentie t 3.— Ing. mededelingen driemaal tarieL Kleine advertenties (max. 8 regels) van 1—5 regels t 1.—. Iedere regel meer 20 cent. „Brieven of adres Bureau van dit Blad" 25 cent meer. Giro nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bur. Vlissingen Walstr. 58—60. teL 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 2160). M'burg Londense Kaai 29, tel. 2077 en 2924; Goes L. Vorststr. 63, teL 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg Pr. Mauritsstr. 12, tel. 102; Temeuzen BrouwerljstT. 2; Zlcrlkzee N Bogerdstr C 160. tel. 26 TRAGISCH SLOT VAN ZEEDRAMA Sprong van schoorsteen in een kolkende zee bracht redding. Ongeveer een kwartier, nadat kapitein Kurt Carlsen en stuurman Dan- cy van de „Turmoil" zich aan boord van deze sleepboot in veiligheid hadden gebracht, verdween de „Flying Enter prise" Donderdagmiddag na een moei. zame worsteling van dertien dagén in de onbarmhartige golven. Het water sloot zich over het wrak en hiermede kwam het slot van het zeedrama, dat de wereld dagen en nachten achtereen in spanning heeft gehouden. Carl sen's stryd is een vergeefse strijd geworden. Op een onstuimige zee en on der zware slagregens sprongen Carlsen en Dancy juist voordat de En- terprise omsloeg van de top van de schoorsteen. Na ongeveer vijf minu ten zwemmen beklommen zij om half vijf de touwladder van de Turmoil en vanaf het dek sloegen zij de ondergang van het schip gade. koortsachtig getelegrafeerd en voort durend pleegde men draadloos over leg. VEILIGHEIDSMAATREGELEN Het gevolg was, dat vele veilig heidsmaatregelen werden getroffen. Van kaap Lizard was reeds een red dingsboot vertrokken, later op de dag werden hefschroefvliegtuigen in geschakeld, de Franse sleepboot „Abeille" bleef in de nabijheid en na bij Landsend vertrok een vaartuig voor het aflossen van vuurtoren wachters, dat voorzien was van een reddingsboot. Intussen had Carlsen er in toegestemd zijn schip door middel van een hefschroefvliegtuig te verla ten, doch het zeer slechte weer dwong de machine tot terugkeren. Kapitein Parker van de Turmoil had Carlsen laten weten, dat hij in verband met het slechte weer alleen door middel van een hefschroefvliegtuig het wrak zou kunnen verlaten. Het vliegtuig kwam niet en voor Carlsen en Dancy bleef weinig keus over; zij moesten springen. „LIEFS VOOR JOU"... Eerder op de dag had Carlsen nog kans gezien de kapitein van de Wil- lard Keith te verzoeken een telegram Donderdagmorgen om 8 uur bevond de reddingsboot van Lizard zich op slechts enkele honderden meters af stand van de Enterprise. Carlsen was toen nog niet van plan zijn schip te verlaten, doch de telegrafist van de Turmoil was van mening, dat hij wel licht van gedachten zou veranderen bij het invallen van de duisternis. Een aanbod van de Amerikaanse torpedo- bootjager om hem met een hefschroef vliegtuig van boord te halen, werd toen nog door Carlsen afgeslagen. De toestand werd evenwel slechter en slechter; hoge golven sloegen over het schip en Carlsen en Dancy moes ten de stuurhut verlaten. De Enter prise maakte 85 graden slagzij. De gehele dag werd door Carlsen en door de in de nabijheid liggende schepen De zaak van der Putten is wel uit. De moord op vaandrig Aer- nout wordt niet onderzocht. Er zal niet worden nagegaan wie de brieven aan minister Staf onder schepte of wie de inlichtingen ver valste,. Men stelt zich namelijk op het de partement van Oorlog op het stand punt, dat minister Staf de commis sie van onderzoek niet desavoueer de en de heer van der Putten niet rehabiliteerde. De minister zou een voudig van ooi'deel zijn. dat het vast stellen van het gebeurde in Bandoeng niet meer mogelijk is en het daarom beter is, deze dingen te laten rusten. Dus toch de doofpot? En geen on derzoek ten departemente Geen klaarheid? Alleen maar een niet vol gen van het advies van een commis sie van onderzoek Wij vinden het nog al onbevredi gend. Men leest in Nederland niet al te veel over communistische activiteit hier te lande. Het blijft bij een paar onthullingen over rode spionnage. In waarheid evenwel is die activiteit er wel degelijk, in de vorm van ondergronds gewroet. „De Stem van de Arbeid" (Ned- Vak-Verbond) betoogt bijv., dat de communisten hun pogingen verdub belen om de vakbeweging kapot te maken. Hoewel het in de commu nistische heilstaat maar één bevol kingsgroep goed gaat (partijbonzen, hoge officieren en ambtenaren en bedrijfsleiders) en het deze mensen alleen om de macht in de staat gaat, beweren zij voor de arbeider -op te komen. Met behulp van rookgordijn en figuranten trachten zij daarbij vooral de „vitale delen" van de ar beidersklasse te beheersen (havenar beiders. spoor- en trampersoneel, wegtransport, metaal- en bouwvak arbeiders) en maken zij bij voorkeur van iedere oppositie-beweging ge bruik ,,Werkclassificatie? Zijn we tegen, Productie-verhoging? Ook tegen. Ta riefbeloning ?In Rusland zijn wij er voor en hoe! Maar hier zijn wij er tegen. Arbeid in DUW-kampen? Te gen. Ten minste hier, want achter het yzeren gordijn denken we daar anders over. Dreigt er ontslag? Dan moeten jullie staken. Daar komt wel niet meer werk door, maar wat geeft dat? Het gaat om de onrust en de agitatie. Stijgen de indexcijfers van de kosten van het levensonderhoud Dan moet er loonsverhoging komen. Stijgen ze niet, of weinig? Dan lie gen de cijfers. De communistische infiltranten stoken op tot staking tegen de wapentransporten, maar als er scheepsladingen koper voor de wapenfabricage naar achter het ijze ren gordijn gaan, dan geeft men geen kik. Men zet aan tot - de meest-on- verantwoorde stakingen en als een groepje arbeiders daar een keer in trapt, dan moeten „de kassen open". Maar de kas van .de C.P.N, en van de E.V.C, blijft natuurlijk dicht. En als de staking weer eens verloren is, dan laat men de slachtoffers in de steek. Zo woelt en wroet en knoeit men in onze vakbeweging. Niet omdat men het oneens is met wat de gekozen lei ders van de vakbeweging zeggen en doen, maar omdat men zelf de leiding in handen wil zien te krijgen. Enig succes heeft al dit gewroet tot dusver niet gehad. Maar het is zaak op onze hoede te zijn. Onze met zoveel offers opgebouwde vakbeweging mag nooit een werktuig worden in handen van de communisten bij hun stryd om de verovering van de staatsmacht. Wij laten onze vakbeweging door deze fa natiekelingen niet kapotmaken. Wij hebben genoeg aan het voorbeeld van Frankrijk en Italië". Het kan zijn nut hebben dat boven staand citaat onder ogen van velen komt. Want een gewaarschuwd man telt voor twee. aan zijn vrouw te zenden met als in houd: „Ik verlang er naar iéts van je te horen, lieve Agnes; ik maak het goed. Liefs voor jou en de kinderen". Kruipend had hij zich hiervoor naar de radio-hut begeven. Carlsen is een uitstekend amateur-zender en aan boord van de Enterprise bevond zich naast de een tweei experimenten. Zijn hobby is hem tij dens zijn hachelijk avontuur wel uit stekend te pas gekomen! SCHIP EN LADING. De waarde van de „Flying Enter prise" (eigendom van de Isbrandtsen Mij.) worat met de lading op drie tot vier millioen dollar geschat. Het schip was voor 1.250.000 dollar ver zekerd bij een groep firma's in New- York; de lading bestaande uit 260 ton goederen, waarbij 500 ton koffie was door de exporteurs verzekerd. De raad van onderzoek van de Ame rikaanse kustwacht is een onderzoek begonnen en men neemt aan, dat de dertig leden van de bemanning, die Woensdag in New York zijn aangeko men, als getuigen zullen optreden. De „Wulard Keith" en de „Tur moil" zijn in de baai van Falmouth voor anker gegaan. Carlsen en Dan cy kregen, na medisch te zijn onder zocht, een warme maaltijd, De president-directeur van de „Is brandtsen Line" zeide, toen hij het slot van het drama had vérnomen: „Well done Carlsen". Hij verklaarde dat gezagvoerder Carlsen het bevel over een ander schip (dat wellicht weer „Flying Enterprise" wordt ge noemd), zal krijgen. Kapitein Carlsen had kort nadat hij in veiligheid was, een radïotelefo- nisch gesprek met zijn ouders, die in een hotel te Falmouth op hem wach ten. Hij deelde hun mee, dat alles in „S.O.S.—S.O.S.—S.O.S Precies om 16.15 uur Nederlandse tyd spitste chef-marconist J. W. de Berg van de in de Buitenhaven te Vlissingen gestationneerde sleepboot de „Schelde", de oren. Radio Landsend kwam zwakjes door, maar precies luid genoeg om door de heer De Berg te worden opgevangen. En zo was hij de eerste in Missingen (en tevens een van de eersten in Nederland), die wist, dat de ondergang van de „Flying Enterprise" een feit zou worden. Radio Landsend seinde namelijk een bericht door dat de kapitein van de Amerikaanse torpedobootjager „Wil- lard Keith" uitzond om te melden, dat de Enterprise zinkende was en dat er pogingen werden gedaan om de beide opvarenden te redden. Om 16.30 uur kwam het bericht van de Franse sleepboot „Abeille" via Radio Landsend door, dat beide man nen aan boord van de sleepboot „Tur moil" in veiligheid waren gebracht. Het eerste bericht kwam op een tijdstip, dat volgens internationale be palingen gereserveerd is voor nood seinen en gedurende deze minuten zwijgen alle apparaten. Er wordt dan slechts geluisterd. Binnen elk uur zijn hiervoor de tijdstippen gelegen tussen 1518 en 4548 gereserveerd, dus tweemaal drie minuten per vol uur. „WAS DE ZWARTE ZEE ER MAAR GEWEEST......" Uiteraard maakten wij van de ge legenheid gebruik deze insider op het gebied naar zijn mening te vragen. En prompt kwam de reactie, die wij verwacht hadden en die de mening bevatte, welke in meerdere kringen gedeeld wordt, namelijk: „Was de Zwarte Zee er maar geweest"! Vol gens verscheidene deskundigen zou de Enterprise meer kans gemaakt hebben, indien twee Nederlandse I ...is het 10 jaar geleden, dat I I Japanse troepen landden op I I Ned. Borneo en Celebes. Niemoller mag niet naar Rusland verhuizen. Bs. Niemoller, die zojuist van een reis uit Moskou teruggekeerd is( heeft in een verklaring gezegd, dat hij aan geboden heeft naar de Sowjet-Unie te komen, om de Duitse krijgsgevan genen, die zich nog steeds in de Sow jet-Unie bevinden, te verzorgen. De Russen hadden dit aanbod echter van de hand gewezen, evenals het aan bod om definitief naar de Sowjet- Unie te verhuizen. Men had hem me degedeeld dat de Duitsers te allen tij de de bystand van Russische geeste lijken konden krijgen. Huissen betuigt zijn spijt. Het actie-comité, dat jl. Zaterdag avond de deur van de Paterskerk te Huissen met geweld heeft openge broken, heeft iedere actie stopgezet. Het comité heeft zijn excuses aan geboden aan'mgr. B. Alfrink, aarts bisschop-coadjutor, die deze excuses heeft Willen aanvaarden. sleepboten in de gelegenheid geweest zouden zijn hulp te verlenen. Het schijnt ook een nadeel van het Engel se systeem te zijn, dat men te weinig of zelfs helemaal geen runners (hel pers, die zich aan boord van de sleep begeven) inschakelt. Het vastmaken van de reusachtige sleeptros is een karwei, dat tenminste door vier man nen moet gebeuren en het stond voor de deskundigen bij het begin van het drama al vast, dat Carlsen en Dancy er nooit in zouden slagen de sleep tros stevig genoeg te bevestigen. De feiten hebben hen in het gelyk ge steld. Mevrouw Carlsen overspannen. De vertrouwensman der fami lie Carlsen, een Deense predi kant is in de laatste tijd voort durend opgebeld door personen die mevrouw Carlsen grote sommen gelds aanbieden voor het verkrygen van het alleen recht van publicatie van de le vensgeschiedenis van haar en haar man. Voorts hebben verscheidene Amerikaanse luchtvaartmaat schappijen aangeboden de pre dikant, mevrouw Carlsen en haar twee kinderen zonder kos ten naar Falmouth over te vlie gen. De toestand van zenuw spanning, waarin mevrouw Carlsen verkeert, maakt het echter onwaarschijnlijk dat thans een dergelijk aanbod zal worden aanvaard. orde was. Zijn echtgenote hoorde het nieuws van de redding via ds Kirke- SINDS 1939 BIJNA VERDUBBELD. Verhogingen voor afstanden van meer dan 22 kilometer tot maximaal 15 pet. Als gevolg van de in de loop van 1951 sterk gestegen prijzen van voor de spoorwegen onmisbare grond- en hulpstoffen, alsmede kolen en electri- sclie energie, hebben de Nederlandse Spoorwegen zleh genoodzaakt gezien met goedkeuring van de minister van Verkeer en Waterstaat per 1 Fe bruari a.s. tot een partiële verhoging van reizigers- en gocderentarleven over te gaan. De verhoging der reizigerstarievcn betreft de tarieven voor afstunden van 22 kilometer en hoger, zodat de prijs van de meeste trajectkaarten on gewijzigd blijft. Voor enkele reizen loopt de verho ging van 22 kilometer af geleidelijk 0p van 4 e/c tot 15 bij 150 kilome- gaard Jensen van de Deense Lutherse ter, waarna dit percentage wederom kerk te Perth Amboy (New Jersey- ------ - Men neemt aan, dat de „Keith" he denmorgen omstreeks 11 uur de ha ven van Falmouth zal binnenlopen, waar een officiële receptie zal wor den gehouden. Óveral in de oude stad hangen de vlaggen uit. Duizenden staan in de regen op de pieren te wachten op de aankomst van de sche pen. daalt. Voor retours loopt de verho ging op van 3 tot 15 bij 150 ki lometer, waarna ook hier een daling intreedt. De verhoging van het tarief der weekkaarten is tot het uiterste beperkt; zij bedraagt gemiddeld 1,8 procent. De prijzen van algemene abonnementskaarten gaan ongeveer 6 omhoog. Het tarief der jeugd- kaarten blijft onveranderd. Hr. Ms. Vliegdekschip „Karei Doorman" is Donderdagmiddag uit Rotter dam naar de Nederlandse Antillen vertrokken. Het schip dat onder com mando staat van kapitein ter zee. G. Koudijs, wordt 23 Januari te Wil lemstad verwacht. Aan boord bevindt zich het eerste eskader van de Ma rine Luchtvaartdienst (12 jagers), dat in de West dienst gaat doen. In Korea gesneuveld. De regering maakt bekend, dat tot haar leedwezen tijdens gevechten in Korea zijn gesneuveld: Op 22 Decem ber 1951 de sergeant G. Teunissen uit Bandoeng. Op 4 Januari 1952 de eerste luite nant J. G. H. Gunning uit Diepen veen. REDDINGSWERK IN 1951. Bijna geen slecht weer gehad. In Veere wachtte ons een snipverkouden schipper Minnebo, doch hij wacht te niet uitsluitend op onsEen mens mag er niet op hopen, zei hy, maar soms zou je toch wel willen dat er eens iets gebeurde"1- „Iets gebeuren" wil dan in dit geval zeggen: een schip in nood en natuurlyk: zuiver gezien mag men daar niet op hopen. Maar wanneer je aangesteld bent als schipper van een der reddingboten van de Z.H.R.M., ach ja, dan ligt de zaak even anders. Een man z'n werk is een man z'n leven en een schipper van de Z.H.R.M. zonder schipbreukelingen is als een dokter zonder patiënten Wij hadden ons voorgesteld met de schippers Slis uit Breskens en Min- nebo uit Veere een blik terug te wer pen op 1951, doch beiden haalden de bonkige schouders op en slaakten een berustende zucht. In Veere en Bres kens kwamen de lijvige journaals ter tafel; dagboeken, waarin veel mense lijk leed en waarin ook vele aspecten van de eeuwigdurende worsteling met de zee in simpele bewoordingen staan opgetekend. Doch voor het nageslacht zal het jaar onzes Heren negentien honderd een en vijftig niet veel stof tot spreken over moeilijke uren op het ontstuimige water opleveren. „We hebben bijna geen slecht weer gehad, aldus schipper Slis, en wat zou ik u dus kunnen vertellen? Het zwaar ste karwei? Vanzelfsprekend de „Edi son Mariner", maar dat ligt nog vers in het geheugen". In totaal voer de Breskens boot de „President J. V. Wierdsma" ge durende 1951 elf maal uit, waarvan enkele malen zonder resultaat. In Juli kon de Engelsman „May Day" worden binnengebracht, in September het Bel gische jacht „Rudi" en op 6 November zag schipper Slis kans zestien opva renden van de Noor „Kari" voor de neus van een Belg weg te snoepen en in Zeebrugge aan land te zetten. Zie daar dan (met de „Edison Mariner") de belangrijkste wapenfeiten van 'schipper Slis over het jaar 1951. RUST EN NOG EENS RUST. Rust en nog eens rust heeft schip per Minnebo uit Veere gehad, zoveel rust, dat hij er verkouden van is ge worden. „Dat gaat wel over, als hij er maar eens uit kan" meende zijn vrouw en de schipper kon dat standpunt best waarderen. In April '51 voer de „Maria Caro lina Blankenheim" uit ter assistentie van twee in nood verkerende vissers vaartuigen, de Arm. 5 en de Arm. 36, Het was een „zacht eitje" In de nacht van 30 November wer den noodseinen gesignaleerd; schipper Minnebo rukte uit, maar moest onver- richterzake terugkeren. De vrachtboot „Amstelveen" zocht mee, maar het mocht niet baten. „Daar hoor je nooit meer iets van" vertelde schipper Min nebo spijtig en hij merkte op, dat dit een van de zeer onaangename kanten van het werk betekent. Voor beide schippers is 1951 een jaar geweest zonder schokkende belevenis sen en beiden wachten gelaten af wat 1952 brengen zal. En mocht het even rustig worden (wat toch een ieder hoopt), dan zullen zy ondanks de liefde voor het vak niet minder dankbaar zijn dan ieder ander, die weet welk een onheil de zee kan stich ten. 2700 Russen vedronken Bij scheepsramp op Zwarte Zee. Bij een scheepsramp op de Zwarte Zee zijn, naar thans bekend wordt, twee Russische onderzeeërs en een troepentransportschip gezonken. In totaal zijn hierbij 2703 personen om het leven gekomen, aldus de Volks krant. De ramp gebeurde in de nacht van 28 op 29 November van het vorig jaar tijdens dikke mist. Het troepentransportschip werd geramd door twee onderzeeërs, die een convooi onderzeebootjagers bege leidden. Een van de duikboten trof het transportschip in de boeg, de an dere boorde zich midscheeps in de romp. Wegens mist en duisternis moesten de reddingspogingen wor den uitgesteld tot het dag werd. Toen bleek dat de drie schepen waren ge zonken. Vliegtuigen van de Russische marine kruisten nog over de plaats maar vonden geen enkele overleven de. Wielrenner werd „ruitentikker". De officier van justitie bij de recht bank te Dordrecht heeft een gevan genisstraf van 2% jaar geëist tegen de vroegere beroepswielrenner Arie van B. te Rotterdam. Het wielrennen had deze verdachte er aan gegeven voor het ambt van .ruitentikker". Bij verschillende juweliers had hij met een steen een etalageruit inge slagen en zich meester gemaakt van plateaux met gouden ringen. Na een sensationele achtervolging was van B. tenslotte in Rotterdam gear resteerd. Er waren op hem drie van dergelijke inbraken ten laste gelegd. Hij ontkende hardnekkig de dader te zijn van zeven andere inbraken, toe gepast volgens dezelfde methoden in verschillende plaatsen van ons land. Haagse dame (70) maakte trip naar Nieuw Guinea. De 70-jarige mej. A. B. Landberg uit Den Haag, die het gepresteerd heeft twee maanden door Nieuw- Guinea te reizen, is weer thuis. Een flink deel van Nieuw Guinea is zij rondgetrokken. In kano's liftend in gebrekkige vehikels vliegend in Catalina's. waarvan zelfs één keer de motor afsloeg zodat een noodlanding moest worden gemaakt op een bergmeer. Zij heeft in Nieuw Guinea een dikke duizend meter film verschoten. Over de werklust en de pioniersr geest van onze landgenoten daar ginds heeft de 70-jarige niets dan lof. Op 27-jarige leeftyd maakte mej. Landberg trektochten dwars door Amerika, China en Japam Door deze verhoging, welke dus voornamelijk de tarieven voor grote re afstanden betreft, is het reizen sinds 1939 gemiddeld 91 duurder geworden. Deze prijsstijging ligt nog altijd ver beneden de prijsstijgingen van levensmiddelen, brandstoffen en kleding. Evenmin staat zij in gener lei verhouding tot de prijsverhogin gen, die de voor een spoorwegbedrijf belangrijke materialen sinds 1939 hebben ondergaan. D© %Terhoging van de goederen-ta rieven betreft alleen dat der wagen ladingen, dat met 7% verhoogd wordt. De stukgoederentarieven wor den niet verhoogd. Dakota met 28 inzittenden bij Wales neergestort. Men zoekt naar het wrak. Een „Dakota" van de lijn Dublin- Northolt (Londen) is Donderdag avond boven Wales omlaag gestort. Gemeend wordt dat zich 25 passagiers en een uit drie koppen bestaande be manning aan boord bevonden. Militairen en burgers zoeken in de heuvels van Wales naar het wrak. Naar verluidt zijn twintig personen om het leven gekomen. Volgens be richten uit de streek, waar de ramp zich voordeed, is het toestel neerge stort in een bergachtig gebied, acht kilometer ten Westen van Capel Cu- rig. Op de helling van. een heuvel heeft men drie lijken gevonden. Het wordt mogelijk geacht, dat enige in zittenden uit het vliegtuig zijn ge sprongen. Gaston Eyskens in geen geval kabinetsformateur Dan nog keus uit drie. Koning Boudewijn heeft Donderdag achtereenvolgens ontvangen de voor zitter van de liberale partij Motz, de voorzitter van de C.V.P. Lefèvre, de voorzitter van de socialistische par ty, Max Busset, de gewezen premier Gaston Eyskens en Cyriel van Over- bergh, minister van staat. De koning zal zijn consultaties Vrijdag voortzet ten. Naar te Brussel wordt vernomen, zou Gaston Eyskens geweigerd heb ben als kabinetsformateur op te tre den. Hy zou verklaard hebben, geen eerste minister te willen zyn met een deel van het partijbestuur van de C. V.P. tegen zich. Wel zouden hy en Duvieusart er in hebben toegestemd deel uit te maken van een nieuw ka binet als minister. De koning zou voor de benoeming van een kabinets formateur thans de keuze hebben uit de huidige minister van financiën, Jean van Houtte, de minister van buitenlandse zaken Paul van Zeeland en de minister van onderwijs Pierre Harmei. Ook Bidault gaf zijn opdracht terug. Frankrijk nog steeds zonder regering. De leider van de Franse volksre publikeinen (M.R.P.) Georges Bidauit de vierde politicus, die door president Auriol is aangezocht om een nieuwe regering te vormen, heeft Donderdag avond zijn opdracht aan president Auriol teruggeven. Politieke waarnemers verwachten, dat het tenminste nog wel twee we ken zal duren voor een nieuw kabi net zal zijn gevormd. Door zijn vrouw verraden. TEGEN AMSTERDAMMER ACHT JAAR GEBIST. De 22-jarige machine-houtbewerker G. G. Z. uit Amsterdam, die in Indo nesië dienst heeft gedaan in het Ne derlandse leger, kreeg bij zijn terug komst onenigheid met zijn vrouw, over wie in rapporten weinig gun stigs werd vermeld. Het resultaat was, dat deze jonge vrouw haar eigen man by de Justitie voor diverse door hem ruim drie jaar geleden gepleegde delicten verraad de. Donderdag eiste de officier van Justitie bij de Amsterdamse Recht bank tegen de man acht jaar gevan genisstraf met aftrek van de preven tieve hechtenis. ENIGE REGEN Overwegend zwaar bewolkt met nu en dan enige regen. Matige tot krach tige Zuid-Westelijke tot Westelijke wind. Ongeveer dezelfde temperatuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 1