PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Overeenstemming tussen Grote Drie en Adenauer De loodsdienstregeling voor de Wester schelde voldoet Vandaag 0E BILT Kantlijn D DUITSE SCHIP DE ..STEINBUTT" OP EEN MIJN GELOPEN Churchill vertrekt eind December uaar Washington Nieuwe vloedgolf teistert Noord-Italië. NEDERLAND STEUNT WESTELIJK ONTWAPENINGSPLAN Soebardjo had een onderhoud met mr. Stikker Rijk verhoogt zijn kapitaal in „Hembrug" 194e Jaargang No. 277 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie F van de Velde en F. B. den Boer Adj. W de Pagter. Hoofdred G Ballintijn PI verv.: W. Leertouwer en H. A Bosshardt. ABONNEMENTSPRIJS 37 ct. per week, f 4.55 p kw., fr p. p. f 4.80 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN OE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 23 Nov. 1951 ADVERTENTIEPRIJS 20 ct per mm Minimum p advertentie t 3.—. Ing mededelingen driemaal tanel. Kleine aavertenues «max 8 regels) van 1-5 regels tl- Iedere regel meei 20 cent ..Brieven ot adres Bureau van dit Blad 25 cent meer. Giro nr 359300 PZ.C. Middelburg. Bur Vlisslngen Walstr 5860. tel 2355 4 lijnen (b.g.g 2861 of 2160) M'burg Londense Kaai I tel 2077 en 2924; Goes L. Vorststr 63. tel 2475 (b.g.g 2228). Oostburg Pr Mauritsstr 12 tel 102; Ter-neuzen Brouwerljstr 2; Zierikzee N Boget^sti^C^iBO^tel^ VERVANGING WESTDUITSE BEZETTINGSSTATUUT Verdrag vati grote politieke betekenis De ministers van buitenlandse zaken der Westelijke Grote Drie hebben Donderdag te Parys met de Westduitse kanselier Adenauer overeenstem ming bereikt over het op basis van gelykheid opnemen van West-Duits- land in de Europese gemeenschap, welke gemeenschap zelf weer deel uit maakt van de groeiende Atlantische gemeenschap. Het verdrag, dat is opgemaakt, moet nog door de vier regeringen worden goedgekeurd. Na de conferentie spraken de ministers nog over de Oostenrijkse kwestie. Als het verdrag van kracht wordt zal het bezettingsstatuut, op grond waarvan de bezettende mogendheden het recht hebben zich te bemoeien met binnenlandse aangelegenheden van de Bondsrepubliek, komen te ver vallen en zullen de geallieerde Hoge Commissie en de bureaux van de provinciale commissarissen worden afgeschaft. De vier ministers zijn het er over eens, dat het hoofddoel van de poli tiek van hun regeringen een vredes regeling voor geheel Duitsland is, tot stand gekomen door vrije onderhan delingen tussen Duitsland en zijn vroegere vijanden. De drie bezettende landen zullen slechts die rechten behouden, die no dig zijn met het oog op de bijzondere. e vergadering der Verenigde Na ties in Parijs biedt een troos teloze aanblik. Er heerst daar in de Franse hoofdstad een Babyloni sche spraakverwarring: iedereen heeft de mond vol over de Vrede en het is niet mogelijk ook maar één enkel constructief denkbeeld de instemming te doen vinden van alle deelnemers aan de conferentie De geesten zijn verstard, schijnt het wel. Men wil het goede wel, zegt dat althans, maar ziet geen kans het in de practijk te brengen. Ten dele is dat de schuld van ons allen. Want er moet in geheel West Europa een hoogst betreurenswaar dig gebrek aan belangstelling voor de buitenlandse politiek worden ge constateerd. In alle parlementen wordt de begroting- van buitenland se zaken in een vloek en een zucht afgedaan. Men interesseert zich meer voor een partijkwestie of een op zichzelf en in het grote geheel on belangrijke loonsverhoging, dan voor de meer dan benauwende internatio nale crisis. En het wil ons toch voor komen, dat alsde West Europese volkeren zich meer met deze vraag stukken bezig hielden, de dingen er anders uit zouden gaan zien. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om van alle moeilijkheden de schuld aan Moskou te geven. Maar volkeren zijn niet van hun verantwoordelijk heid ontheven als zij zich neer leg gen bij de internationale ontwikke ling zonder him invloed te doen gel den. Het moge dan waar zijn, dat West Europa, zelfs geünificeerd, vergele ken bij de V.S. en Rusland, geen in vloedrijke rol meer kan spelen, even zeer is waar, dat West Europa nog altijd een niet te verwaarlozen me despeler is in het wereldgebeuren, waar een belangrijke verzoenende, op een compromis gerichte kracht van kan uitgaan. ne vleesoorlog in Vlissingen duurt voort en begint landelijk de aandacht te trekken. Daarbij komen problemen ter sprake, die met de vleesoorlog zelf slechts zijdelings verband houden. „Het Parool" (onafh. soc.) toont bij voorbeeld aan dat het publiek door het uitschakelen van het sociaal- verantwoorde concurrentie-element, in de vorm van uniforme vleesprij- zen, iets te veel voor het vlees moet betalen; slagers met een voorsprong aan bekwaamheid en met efficiënt georganiseerde zaken moeten het recht hebben tegen andere slagers te concurreren: „De grote belangstelling van het publiek voor het goedkopere vlees is een duidelijke aanwijzing, dat het door gebrek aan koopkracht genood zaakt is zich met een mindere kwa liteit (nog iets anders dan rommel!) voor lagere prijs tevreden te stellen. Het is de plicht van de slager, in dien hij zijn functie van winkeldrij- vende middenstander op sociaal ver antwoorde wijze wil uitoefenen, het publiek die uitwijkmogelijkheid te bieden. En diezelfde plicht veroor deelt het thans veel voorkomende systeem van uniforme prijsafspra ken voor het vlees en de vleeswa ren. Het is niet goed te keuren, dat een groep middenstanders uit vrees voor concurrentie oók al wordt die concurrentie soms met onrede lijke middelen gevoerd zijn eco nomische positie tracht te beveili gen door een systeem, waardoor het publiek de vrijheid van keuze in prijs en kwaliteit wordt ontnomen. Dat is één schadepost voor het publiek maar er is nog een tweede. En die is, dat uniforme vleesprijzen óók een redelijke concurrentie tussen de sla gers onmogelijk maken, de volkomen gezonde concurrentie in de prijzen voor vlees van dezelfde kwaliteit. Het is een concurrentie die wordt gevoerd .door het vakmanschap waarmee de slager zijn zaak drijft.'' Dit geldt, voor het overige, niet alleen voor de slagers. Vroeger be stond er een levendige concurrentie tussen de kruideniers. Wij menen, internationale betekenis van Duits land. Het is in het belang van de vier landen dat deze rechten blijven be staan. Deze rechten zijn het station neren van troepen in Duitsland, de veiligheid van deze troepen, Berlijn en kwesties die Duitsland als geheel betreffen. Adenauer verklaarde, na afloop van de conferentie, zeer tevreden te zijn over het bereikte resultaat. Hij hoopte, dat het algemene verdrag, de bijlagèn en het. accoord over de Duit se bijdrage tot' de verdediging voor het einde van het jaar in werking zouden kunnen treden. De overeen stemming, aldus de Bondskanselier, is van grote politieke betekenis, niet alleen voor Duitsland, maar ook voor Europa en voor de gehele wereldsi tuatie. NIEUWE OPPOSITIEGROEP Dr. Gustav Heinemann, een pro testantse vroegere minister van de regering te Bonn, en mevrouw He- lene Wessel, hoofdvan de neutrale Katholieke Centrumpartij, hebben de .....As het 80 jaar geleden, dat de spoorbrug over het Hol lands Diep bij de Moerdijk ge reed kwam. De bouwkosten be droegen ongeveer 5 millioen gulden. DR. K. ADENAUER overeenstemming met het Westen vorming van een „noodcomité ter redding van de Europese vrede" aan gekondigd. Het comité zou tegen de bewapeningspolitiek van Adenauer optreden. De oprichters hebben op een pers conferentie verklaard, van mening te zijn, dat het Westduitse volk voor een groot deel tegen de bewapening is. Men had echter de opvatting van het volk genegeerd. Het comité zou voorzien in de be hoefte aan een „zichtbare organisa tie zonder communistische infiltra tie", teneinde „lucht te geven aan de openbare mening". SCHEEPSRAMP OP DE NOORDZEE „Brandaris" nam bemanning aan boord Het Duitse stoomschip „Steinbutt" uit Hamburg is Donderdag 25 mijl f Rhone en de Saone nog steeds, Tl.n4- rss. 1..1 v. As. N.N.W. van Den Helder op een mjjn gelopen. Onmiddellijk werden door het in nood verkerende schip rode raketten afgeschoten. De pompen hadden het begeven. Het ongeluk gebeurde om kwart over vyf in de middag. Het schip was door de ontploffing in brand geraakt. Terstond voeren de reddingsboten van Terschelling (de „Brandaris") en van Den Helder uit. Ook de sleepboot „Holland" 'zette koers naar de plaats van het ongeluk. De „Steinbutt" voer langzaam in de richting van het lichtschip „Ter-» schellingerbank" en was zinkende. Om ongeveer acht uur. gisteravond bereikten de „Brandaris" en de „Hol land" de „Steinbutt", waarna de „Brandaris" de 22 koppen tellende be manning aan boord heeft genomen. Aanvankelijk wilden de overigen op hun schip blijven, maar toen de „Steinbutt" nog dieper zonk, achtten zij het raadzaam om over te stappen. Voor zover bekend, zijn bij deze scheepsramp geen gewonden. De be manning van de „Holland" ging aan boord van de „Steinbutt" om de brand te blussen. Getracht zal worden het schip naar Terschelling te slepen. De Engelse kustvaarder „Stream- fisher" bevond zich Donderdagavond* „Willem Ruys" wachtte op een dame Een half uur later dan met het oog op het getij was be paald, is Donderdagmiddag de „Willem Ruys" naar zee ver trokken, teneinde opnieuw een reis naar Indonesië te onderne men. Het oponthoud was ver oorzaakt door een dame uit Harlingen, die zich in het ver trekuur had vergist en met haar twee kinderen op zich liet wachten. Dank zij de service van de Lloyd behoefde zij niet achter te blijven. Vlak voor het vertrek van de „Willem Ruys" werd een kerstkrans bezorgd. Die zal in de ijskast bewaard worden, om met Kerstmis aan een passa gier te worden cadeau gedaan namens een Nederlandse fami lie. dat ook dit door uniforme prijsaf spraken goeddeels verdwenen is, tot schade van het publiek én van de vakmensen. Er zijn van die kleine, onbelang rijke feitjes, die toch onze aan dacht volkomen waard zijn. In het jongste nummer van het maand blad tegen de kwakzalverij staat het bericht, dat de N.V. Fabriek van Oprechte Haarlemmer Olie v.h. Claes Tilly, voorheen Amsterdam, thans Haarlem, failliet is. Voor onze grootouders was de Haarlemmer Olie, een kwakzalvers middel, wat aspirine voor ons is: het hielp voor letterlijk alles. In onze tijd nemen de mensen het niet meer, hetgeen verstandig is en een onverstandige traditie doet verdwij nen. De Haarlemmer Olie is verle den tijd geworden. Tenzijeen ander haai' gaat fabriceren op de Noordzee eveneens in nood. Het schip bevond zich op 17 mijl ten Noorden van Hoek van Holland en had machineschade. De sleepboot „Ebro" van Smit's internationale sleepdienst voer de kustvaarder ter hulp. De sleepboot „Holland" meldde te gen 1 uur vannacht aan Schevenin- gen-radio, dat de „Steinbutt" op een halve mijl afstand van het lichtschip „Ter Schellingerbank" is gezonken. Besprekingen met Truman zullen een week duren In Londen Is officieel medegedeeld, dat Churchill op 29 December a.s. naar Washington zal vertrekken. De besprekingen tussen Truman en Churchill zullen op 3 Januari be ginnen en minstens een week duren. Het Is waarschijnlijk, dat een van de eerste punten, welke behandeld zullen worden, de kwestie der con- tröle over de Ajnerikaanse luchtbases in Engeland zal zijn, dit op initiatief van Churchill. Churchill zou meer controle wensen. Di Noord-Italië zijn Donderdag nog meer dyken opgeblazen aangezien een» nieuwe vloedgolf zich door de Po naar de Adriatische zee voort beweegt. Duiz-enden hebben hun dor pen aan de benedenloop van de ri vier verlaten voordat de golven mod derig water hun woningen binnen- spoelen. De gezwollen Po en tien tallen van haar zijrivieren hebben nieuwe stukken land in de Noordwes telijke gebieden van Lombardije en Piemont overstroomd. Op sommige plaatsen ls het water vergiftigd. In Frankrijk is Avignon thans door het watér geheel van de bui tenwereld' afgesloten. Het water staat voor de wallen van de oude stad. Overal hangt de lucht van rottende gewassen. Ont wortelde bomen drijven traag door verlaten straten. In het dal van Durance wachten boeren en hun gezinnen met al hun levende have op de eerste verdieping van hun woningen op de komst van militairen, die hen in roeibootjes moeten evacueren. Bij Lyon stijgt het peil van de In het gebied van de Middelland se Zee blijft het weer een stormach tig karakter behouden. Het Joegosla vische wachtschip „Podgora" dat Woensdag bij Oran aan de grond'.is gelopen, zit thans muurvast, zodat men weinig hoop heeft het schip weer vlot te kunnen trekken. Het meer van Lugano is thans tot op ongeveer veertig meter buiten zijn oevers getreden. In de gelijknamige stad staat het water ruim drie meter hoog. De winkels in het centrum van de stad kunnen hun klanten slechts door de vensters op de eerste verdie ping bedienen. Vele andere zaken moesten geheel sluiten. Er is tot dus verre nog geen melding gemaakt van slachtoffers. WYSJ1NSKY ANTWOORDT ZATERDAG Onder voorbehoud er later uitvoeriger op in te gaan De Nederlandse afgevaardigde, de heer D. J. von Balluseck, heeft Don derdag in de vergadering van de politieke commissie van de Verenigde Naties te Parijs verklaard, dat Nederland het ontwapeningsplan van Frankrijk. Engeland en de Verenigde Staten steunt, doch dat het zich het recht voorbehoudt om er later uitvoeriger op in te gaan. Ontwapening Is geen geïsoleerd probleem en heeft behoefte aan een sfeer, waarin de voor waarden van vredelievend samenleven minst genomen, ernstig onderzocht kunnen worden, aldus de Nederlandse afgevaardigde. Na de heer von Balluseck sprak de Egyptenaar Andrao.s Bey. Omdat Egypte waarschijnlijk een van de eer ste" slagvelden zou kunnen worden, wilde Egypte een constructieve bij drage leveren aan het debat. Het Westelijke voorstel verdiende volgens hem de grootst mogelijke aandacht en niemand kon twijfelen aan de op rechtheid, waarmee het naar voren D. VON BALLUSECK ontwapeningsvoorstellen. De Indonesische minister van bui tenlandse zaken, A. Soebardjo,' heeft Donderdag een bezoek aan Den Haag gebracht, waar hij een persoonlijk on derhoud hseft gehad met zijn Neder landse collega, mr. D. U. Stikker. Aan de besprekingen werd ook deelgenomen door minister Peters en de waarnemend Hoee Commissaris van Indonesië in Nederland, mr. Djumhana. Er werd van gedachten gewisseld over de betrekkingen tussen Neder land en Indonesië. Vrijdagavond is Soebardjo met een K.L.M.-vliegtuig naar Djakarta ver trokken. VOOROORLOGS NEDERLANDS AANDEEL ONAANGETAST Belgische rivier-, Nederlandse zee-loodsen hebben het drukker Ruim een jaar geleden is het nu, dat de nieuwe overeenkomst tussen Bel gië en Nederland betreffende de loodsdiensten op de Westersehelde in wer king trad. Er is over die regeling destijds nog al wat te doen geweest. Er waren Nederlanders, die vonden, dat de verdeling, Z7/2 procent voor Ne derland en 781/2 proeent voor België voor Nederland onbevredigend was, niet name, omdat de Schelde door hen als een Nederlandse rivier werd be. schouwd. Zy hadden voor Nederland een groter aandeel in de loodsdiensten gewenst en liefst gezien, dat beide landen ieder de helft voor hun rekening zouden hebben genomen. Er bestaat dus alle reden om eens na te gaan, hoe de nieuwe regeling gedurende dit eerste jaar heeft gefunctioneerd en of zij voor Nederland bevredigende resultaten lieeft afgeworpen. Welnu: men mag vaststellen, dat beide partyen tevreden zyn. Weliswaar brengt het taxeren van het door ieder te verzorgen percentage de nodige administratieve werkzaamheden mede, maar deze kan worden opgevangen. De Belgische rivierloodsen hebben het in het algemeen drukker gekregen dan voorheen, omgekeerd hebben bij ons de zeeloodsen het drukker dan vroeger. Gedurende de eerste maanden, dat de nieuwe regeling van kracht was, was de drukte zelfs overstelpend. Allerlei factoren leidden daartoe. Zo waren er de gebeurtenissen in Korea, die een drukke scheepvaart te weeg brachten, het weer op gang komen van de Duitse scheepvaart, de drakte, die heerste na de Antwerpse havenstaking en niet te vergeten...een griepperiode by het loodsenkorps. Geleidelik aan wende men evenwel aan de nieuwe toestand, maar d't neemt niet weg, dat een aanvulling van het Nederlandse loodsenpersoneel zeer gewenst is. Daarom zijn er momenteel 10 adspirant loodsen in dienst, die met spoed worden opgeleid, 6 voor de rivierdienst en 4 voor de zee dienst. Gezien het bovenstaande is er alle aanleiding tot het stellen van de vraag, of de nieuwe regeling in be paalde kringen destijds wel zoveel te genkanting verdiende. Stelt men die vraag, dan zal men spoedig tot de conclusie komen, dat men voor het vellen van een juist oordeel beginnen moet met terug te gaan tot het Con gres van Wenen in 1815. Nederland en België werden toen tot een koninkrijk verenigd. Toen in 1839 de scheiding tussen Nederland en België zich voltrok, moest de toe stand op de Schelde nader worden geregeld. Overeengekomen werd toen, dat op de stromen en bevaarbare rivieren, die Nederlands en Belgisch grondge bied scheiden of gelijkelijk doorstro men, de scheepvaart geheel vrij zou zijn. De Schelde is dus geen Neder landse of Belgische rivier, maar een internationaal vaarwater. In het Scheldetractaat van 1839 werd voort bepaald, dat elk schip, dat zich langs de Schelde uit volle zee naar België, of van België naar zee begeeft, vry zou zijn in de keuze van zijn loods. Beide landen kregen het recht om langs de gehele loop van de Schelde en haar monding diensten voor het loodswezen te ves tigen. HOE WAS HET VROEGER? Voor een juiste beoordeling van de tegenwoordige situatie moet men dus nagaan, hoe zich in de loop der jaren by volkomen gelijkgerechtigd heid van Nederland en België, de toestand heeft ontwikkeld. Doet men dit, dan blijkt, dat het onmogelijk is de resultaten sedert 1839 volledig vast te stellen maar dat bijvoorbeeld in 1913 het Nederlandse aandeel 18,8 procent van de totale beloodsing op de Belgische havens bedroeg, dat der Belgen 81,2 procent. Daarbij lag het Nederlandse percentage voor de „uit zee" reizen belangryk hoger. Dit al les dank zij een scherpe concurrentie tussen beide „partijen". Na de oorlog 1914-1918 werd deze concurrentiestrijd ten koste van grote financiële offers met kracht voortge zet. De Nederlanders boekten suc ces: door het inzetten van zeer veel materiaal wisten zij hun percentage op te voeren en in 1922 behaalde Ne derland aan de zeezyde bijna 50 pro cent van het aantal schepen. Daar stond evenwel tegenover, dat het percentage op de rivier en van de van Antwerpen komende schepen zeer gering was. In 1924 was het ge middelde percentage voor Nederland opgelopen van 18,8 tot 21 7 procent. In dat jaar werd tussen de loodsbe- sturen een voorlopige regeling getrof fen, die de concurrentiestrijd aan merkelijk verlichtte. Voor zover het de vaart „uit zee" naar Belgische ha vens betrof, kreeg België toen een overwicht in de Wielingen, Nederland in het Oostgat. In omgekeerde rich ting bleef de concurrentiestrijd ech ter volledig bestaan, derhalve op de rivier en „haar zee". Daardoor mede gaf de voorlopige regeling geen grote bezuiniging op materieel- en perso neelsgebied. (Vervolg op pag. 2) was gebracht. Ondanks de Britse ac tie in de Suez-Kanaalzóne en de Franse houding ten opzichte van Ma rokko zou Egypte het ontwerp objec tief onderzoeken. Hij zei. dat zijn land iedere resolutie, die de atoombom wil verbieden, zou steunen. Toen de Egyptenaar over de kwes tie van het Midden-Oosten begon te spreken, werd hij tot de orde geroe pen door de viee-voorzitter, Carlos Blanco. Ook de Belgische afgevaardigde, baron Herve de Gruben. gaf te ver staan, dat zijn land accoord ging met het Westelijk ontwapeningsvoorstel. Hy zag verschillende overeenkomsten tussen het Russische en het Westelij ke voorstel en vroeg zich af, waarom Rusland zo vyandig tegenover het voorstel van de Grote Drie stond.. De Sowjet-minister van buitenland se zaken, Andrej Wisjinsky, zal Za terdag in de bijeenkomst van de poli tieke commissie der V.N. antwoorden op het ontwapeningsplan der drie Westelijke grote mogendheden. Krachtens het thans bij de Twee de Kamer ingediende wetsontwerp tot bekrachtiging van de oprichting der N.V. Nederlandse Machinefabriek „Ar tillerie-Inrichtingen aan de Hem- brug zal het Rijk zijn deelneming in het kapitaal verhogen met f 28 mil lioen tot f 31 millioen. Boven de wettelijke oorlogsschade uitkering van ruim f 2.9 millioen zal f 2.64 millioen worden gestort ter dek king van verliezen. Verder zal een rentedragende lening van maximaal f 5.3 millioen worden verstrekt en een renteloze lening met faciliteit ad f 400.000. Voor de oorlog was deze industrie een staatsbedrijf. Tijdens de Duitse be zetting v/erd overgegaan tot oprichting van een N.V. De activiteit zal weer in hoofdzaak op militaire productie wor den gezocht. Bom-aanslagen in lsmaïlia Woensdagavond zijn bommen ge worpen naar een schoolgebouw in Ismailia, dat als hoofdkwartier van het Britse leger gebruikt wordt. Er volgden twee ontploffingen, die ech ter volgens de eerste berichten geen schade aanrichtten en ook geen slachtoffers hebben gemaakt. Leden van de Egyptische „Bevrij dingsactie" hebben opnieuw alle En gelse militaire telefoonverbindingen tussen Port Said en het Britse hoofd kwartier te MoasCar, bij Lsmailia. doorgesneden. BRITS DEMENTI. Engeland heeft Donderdag de Egyp tische beschuldiging tegengesproken, dat Britse tanks en troepen op 18 No vember de straten van Ismailia zou den zijn binnengetrokken en dat een Brits oorlogsschip de stad zou heb ben beschoten. Rode spruitjes Het duurt heus nog wel even. maar er komt een tijd, dat de groentehandelaar op een huis- vrouwelijke vraag naar spruitjes een wedervraag zal laten vol gen. Hij zal nadere inlichtingen wensen omtrent de kleur van de verlangde groente. Sinds enige tijd namelijk zijn er niet alleen groene, maar ook rode spruitjes. Een bekende proef- kwekerij te Dordrecht is er in geslaagd een totaal nieuwe groente te kweken. De rode spruit is het resul taat van 15-jarige, moeizame kwekersarbeid, die vele teleur stellingen, maar ook hoopgeven de resultaten opleverde. Ten slotte is men tot de rode spruit gekomen. Op de kwekerij is op het ogenblik een stam rode spruiten, die absoluut kweek- echt is, m.a.w. spruiten, die niet meer zullen terugvallen op de eigenschappen en hoedanighe den van hun stamhouders, de spruitkooi en de rode kool. Men is voornemens van deze rode spruiten zaad te kweken en daarvan een kleine hoeveelheid volgend jaar op de markt te brengen. VOORSPELT: REGEN. Geldig tot Vrijdagavond. Zwaar bewolkt met regen. Overwe gend matige wind, aanvankelijk Zui delijk, later draaiend naar Westelij ke richtingen. Dezelfde of iets hogere temperaturen dan gisteren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 1