PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Overeenstemming tussen Grote
Drie en Adenauer
De loodsdienstregeling voor
de Wester schelde voldoet
Vandaag
0E BILT
Kantlijn
D
DUITSE SCHIP DE ..STEINBUTT"
OP EEN MIJN GELOPEN
Churchill vertrekt eind
December uaar Washington
Nieuwe vloedgolf teistert
Noord-Italië.
NEDERLAND STEUNT WESTELIJK
ONTWAPENINGSPLAN
Soebardjo had een onderhoud
met mr. Stikker
Rijk verhoogt zijn
kapitaal in „Hembrug"
194e Jaargang No. 277
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie F van de Velde en F. B.
den Boer Adj. W de Pagter.
Hoofdred G Ballintijn PI verv.:
W. Leertouwer en H. A Bosshardt.
ABONNEMENTSPRIJS 37 ct. per
week, f 4.55 p kw., fr p. p. f 4.80
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN OE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 23 Nov. 1951
ADVERTENTIEPRIJS 20 ct per
mm Minimum p advertentie t 3.—.
Ing mededelingen driemaal tanel.
Kleine aavertenues «max 8 regels)
van 1-5 regels tl- Iedere regel
meei 20 cent ..Brieven ot adres
Bureau van dit Blad 25 cent meer.
Giro nr 359300 PZ.C. Middelburg.
Bur Vlisslngen Walstr 5860. tel 2355 4 lijnen (b.g.g 2861 of 2160) M'burg Londense Kaai I
tel 2077 en 2924; Goes L. Vorststr 63. tel 2475 (b.g.g 2228). Oostburg Pr Mauritsstr 12 tel 102; Ter-neuzen Brouwerljstr 2; Zierikzee N Boget^sti^C^iBO^tel^
VERVANGING WESTDUITSE BEZETTINGSSTATUUT
Verdrag vati grote politieke betekenis
De ministers van buitenlandse zaken der Westelijke Grote Drie hebben
Donderdag te Parys met de Westduitse kanselier Adenauer overeenstem
ming bereikt over het op basis van gelykheid opnemen van West-Duits-
land in de Europese gemeenschap, welke gemeenschap zelf weer deel uit
maakt van de groeiende Atlantische gemeenschap. Het verdrag, dat is
opgemaakt, moet nog door de vier regeringen worden goedgekeurd. Na de
conferentie spraken de ministers nog over de Oostenrijkse kwestie.
Als het verdrag van kracht wordt
zal het bezettingsstatuut, op grond
waarvan de bezettende mogendheden
het recht hebben zich te bemoeien
met binnenlandse aangelegenheden
van de Bondsrepubliek, komen te ver
vallen en zullen de geallieerde Hoge
Commissie en de bureaux van de
provinciale commissarissen worden
afgeschaft.
De vier ministers zijn het er over
eens, dat het hoofddoel van de poli
tiek van hun regeringen een vredes
regeling voor geheel Duitsland is, tot
stand gekomen door vrije onderhan
delingen tussen Duitsland en zijn
vroegere vijanden.
De drie bezettende landen zullen
slechts die rechten behouden, die no
dig zijn met het oog op de bijzondere.
e vergadering der Verenigde Na
ties in Parijs biedt een troos
teloze aanblik. Er heerst daar
in de Franse hoofdstad een Babyloni
sche spraakverwarring: iedereen
heeft de mond vol over de Vrede
en het is niet mogelijk ook maar
één enkel constructief denkbeeld de
instemming te doen vinden van alle
deelnemers aan de conferentie
De geesten zijn verstard, schijnt
het wel. Men wil het goede wel, zegt
dat althans, maar ziet geen kans
het in de practijk te brengen.
Ten dele is dat de schuld van ons
allen. Want er moet in geheel West
Europa een hoogst betreurenswaar
dig gebrek aan belangstelling voor
de buitenlandse politiek worden ge
constateerd. In alle parlementen
wordt de begroting- van buitenland
se zaken in een vloek en een zucht
afgedaan. Men interesseert zich meer
voor een partijkwestie of een op
zichzelf en in het grote geheel on
belangrijke loonsverhoging, dan voor
de meer dan benauwende internatio
nale crisis. En het wil ons toch voor
komen, dat alsde West Europese
volkeren zich meer met deze vraag
stukken bezig hielden, de dingen er
anders uit zouden gaan zien.
Het is natuurlijk heel gemakkelijk
om van alle moeilijkheden de schuld
aan Moskou te geven. Maar volkeren
zijn niet van hun verantwoordelijk
heid ontheven als zij zich neer leg
gen bij de internationale ontwikke
ling zonder him invloed te doen gel
den.
Het moge dan waar zijn, dat West
Europa, zelfs geünificeerd, vergele
ken bij de V.S. en Rusland, geen in
vloedrijke rol meer kan spelen, even
zeer is waar, dat West Europa nog
altijd een niet te verwaarlozen me
despeler is in het wereldgebeuren,
waar een belangrijke verzoenende, op
een compromis gerichte kracht van
kan uitgaan.
ne vleesoorlog in Vlissingen duurt
voort en begint landelijk de
aandacht te trekken. Daarbij
komen problemen ter sprake, die met
de vleesoorlog zelf slechts zijdelings
verband houden.
„Het Parool" (onafh. soc.) toont
bij voorbeeld aan dat het publiek
door het uitschakelen van het sociaal-
verantwoorde concurrentie-element,
in de vorm van uniforme vleesprij-
zen, iets te veel voor het vlees moet
betalen; slagers met een voorsprong
aan bekwaamheid en met efficiënt
georganiseerde zaken moeten het
recht hebben tegen andere slagers
te concurreren:
„De grote belangstelling van het
publiek voor het goedkopere vlees is
een duidelijke aanwijzing, dat het
door gebrek aan koopkracht genood
zaakt is zich met een mindere kwa
liteit (nog iets anders dan rommel!)
voor lagere prijs tevreden te stellen.
Het is de plicht van de slager, in
dien hij zijn functie van winkeldrij-
vende middenstander op sociaal ver
antwoorde wijze wil uitoefenen, het
publiek die uitwijkmogelijkheid te
bieden. En diezelfde plicht veroor
deelt het thans veel voorkomende
systeem van uniforme prijsafspra
ken voor het vlees en de vleeswa
ren. Het is niet goed te keuren, dat
een groep middenstanders uit vrees
voor concurrentie oók al wordt
die concurrentie soms met onrede
lijke middelen gevoerd zijn eco
nomische positie tracht te beveili
gen door een systeem, waardoor het
publiek de vrijheid van keuze in prijs
en kwaliteit wordt ontnomen. Dat
is één schadepost voor het publiek
maar er is nog een tweede. En die
is, dat uniforme vleesprijzen óók een
redelijke concurrentie tussen de sla
gers onmogelijk maken, de volkomen
gezonde concurrentie in de prijzen
voor vlees van dezelfde kwaliteit.
Het is een concurrentie die wordt
gevoerd .door het vakmanschap
waarmee de slager zijn zaak drijft.''
Dit geldt, voor het overige, niet
alleen voor de slagers. Vroeger be
stond er een levendige concurrentie
tussen de kruideniers. Wij menen,
internationale betekenis van Duits
land. Het is in het belang van de vier
landen dat deze rechten blijven be
staan. Deze rechten zijn het station
neren van troepen in Duitsland, de
veiligheid van deze troepen, Berlijn
en kwesties die Duitsland als geheel
betreffen.
Adenauer verklaarde, na afloop
van de conferentie, zeer tevreden te
zijn over het bereikte resultaat. Hij
hoopte, dat het algemene verdrag, de
bijlagèn en het. accoord over de Duit
se bijdrage tot' de verdediging voor
het einde van het jaar in werking
zouden kunnen treden. De overeen
stemming, aldus de Bondskanselier,
is van grote politieke betekenis, niet
alleen voor Duitsland, maar ook voor
Europa en voor de gehele wereldsi
tuatie.
NIEUWE OPPOSITIEGROEP
Dr. Gustav Heinemann, een pro
testantse vroegere minister van de
regering te Bonn, en mevrouw He-
lene Wessel, hoofdvan de neutrale
Katholieke Centrumpartij, hebben de
.....As het 80 jaar geleden, dat
de spoorbrug over het Hol
lands Diep bij de Moerdijk ge
reed kwam. De bouwkosten be
droegen ongeveer 5 millioen
gulden.
DR. K. ADENAUER
overeenstemming met het Westen
vorming van een „noodcomité ter
redding van de Europese vrede" aan
gekondigd. Het comité zou tegen de
bewapeningspolitiek van Adenauer
optreden.
De oprichters hebben op een pers
conferentie verklaard, van mening te
zijn, dat het Westduitse volk voor
een groot deel tegen de bewapening
is. Men had echter de opvatting van
het volk genegeerd.
Het comité zou voorzien in de be
hoefte aan een „zichtbare organisa
tie zonder communistische infiltra
tie", teneinde „lucht te geven aan de
openbare mening".
SCHEEPSRAMP OP DE NOORDZEE
„Brandaris" nam bemanning aan boord
Het Duitse stoomschip „Steinbutt" uit Hamburg is Donderdag 25 mijl f Rhone en de Saone nog steeds,
Tl.n4- rss. 1..1 v. As.
N.N.W. van Den Helder op een mjjn gelopen. Onmiddellijk werden door het
in nood verkerende schip rode raketten afgeschoten. De pompen hadden
het begeven. Het ongeluk gebeurde om kwart over vyf in de middag.
Het schip was door de ontploffing in brand geraakt.
Terstond voeren de reddingsboten
van Terschelling (de „Brandaris") en
van Den Helder uit. Ook de sleepboot
„Holland" 'zette koers naar de plaats
van het ongeluk.
De „Steinbutt" voer langzaam in
de richting van het lichtschip „Ter-»
schellingerbank" en was zinkende.
Om ongeveer acht uur. gisteravond
bereikten de „Brandaris" en de „Hol
land" de „Steinbutt", waarna de
„Brandaris" de 22 koppen tellende be
manning aan boord heeft genomen.
Aanvankelijk wilden de overigen op
hun schip blijven, maar toen de
„Steinbutt" nog dieper zonk, achtten
zij het raadzaam om over te stappen.
Voor zover bekend, zijn bij deze
scheepsramp geen gewonden. De be
manning van de „Holland" ging aan
boord van de „Steinbutt" om de
brand te blussen.
Getracht zal worden het schip
naar Terschelling te slepen.
De Engelse kustvaarder „Stream-
fisher" bevond zich Donderdagavond*
„Willem Ruys" wachtte
op een dame
Een half uur later dan met
het oog op het getij was be
paald, is Donderdagmiddag de
„Willem Ruys" naar zee ver
trokken, teneinde opnieuw een
reis naar Indonesië te onderne
men. Het oponthoud was ver
oorzaakt door een dame uit
Harlingen, die zich in het ver
trekuur had vergist en met
haar twee kinderen op zich liet
wachten. Dank zij de service
van de Lloyd behoefde zij niet
achter te blijven.
Vlak voor het vertrek van de
„Willem Ruys" werd een
kerstkrans bezorgd. Die zal in
de ijskast bewaard worden, om
met Kerstmis aan een passa
gier te worden cadeau gedaan
namens een Nederlandse fami
lie.
dat ook dit door uniforme prijsaf
spraken goeddeels verdwenen is, tot
schade van het publiek én van de
vakmensen.
Er zijn van die kleine, onbelang
rijke feitjes, die toch onze aan
dacht volkomen waard zijn. In
het jongste nummer van het maand
blad tegen de kwakzalverij staat
het bericht, dat de N.V. Fabriek van
Oprechte Haarlemmer Olie v.h. Claes
Tilly, voorheen Amsterdam, thans
Haarlem, failliet is.
Voor onze grootouders was de
Haarlemmer Olie, een kwakzalvers
middel, wat aspirine voor ons is:
het hielp voor letterlijk alles. In
onze tijd nemen de mensen het niet
meer, hetgeen verstandig is en een
onverstandige traditie doet verdwij
nen. De Haarlemmer Olie is verle
den tijd geworden. Tenzijeen
ander haai' gaat fabriceren
op de Noordzee eveneens in nood.
Het schip bevond zich op 17 mijl ten
Noorden van Hoek van Holland en
had machineschade. De sleepboot
„Ebro" van Smit's internationale
sleepdienst voer de kustvaarder ter
hulp.
De sleepboot „Holland" meldde te
gen 1 uur vannacht aan Schevenin-
gen-radio, dat de „Steinbutt" op een
halve mijl afstand van het lichtschip
„Ter Schellingerbank" is gezonken.
Besprekingen met Truman
zullen een week duren
In Londen Is officieel medegedeeld,
dat Churchill op 29 December a.s.
naar Washington zal vertrekken. De
besprekingen tussen Truman en
Churchill zullen op 3 Januari be
ginnen en minstens een week duren.
Het Is waarschijnlijk, dat een van
de eerste punten, welke behandeld
zullen worden, de kwestie der con-
tröle over de Ajnerikaanse luchtbases
in Engeland zal zijn, dit op initiatief
van Churchill. Churchill zou meer
controle wensen.
Di Noord-Italië zijn Donderdag nog
meer dyken opgeblazen aangezien
een» nieuwe vloedgolf zich door de
Po naar de Adriatische zee voort
beweegt. Duiz-enden hebben hun dor
pen aan de benedenloop van de ri
vier verlaten voordat de golven mod
derig water hun woningen binnen-
spoelen. De gezwollen Po en tien
tallen van haar zijrivieren hebben
nieuwe stukken land in de Noordwes
telijke gebieden van Lombardije en
Piemont overstroomd. Op sommige
plaatsen ls het water vergiftigd.
In Frankrijk is Avignon thans
door het watér geheel van de bui
tenwereld' afgesloten.
Het water staat voor de wallen
van de oude stad. Overal hangt de
lucht van rottende gewassen. Ont
wortelde bomen drijven traag door
verlaten straten.
In het dal van Durance wachten
boeren en hun gezinnen met al hun
levende have op de eerste verdieping
van hun woningen op de komst van
militairen, die hen in roeibootjes
moeten evacueren.
Bij Lyon stijgt het peil van de
In het gebied van de Middelland
se Zee blijft het weer een stormach
tig karakter behouden. Het Joegosla
vische wachtschip „Podgora" dat
Woensdag bij Oran aan de grond'.is
gelopen, zit thans muurvast, zodat
men weinig hoop heeft het schip
weer vlot te kunnen trekken.
Het meer van Lugano is thans tot
op ongeveer veertig meter buiten zijn
oevers getreden. In de gelijknamige
stad staat het water ruim drie meter
hoog. De winkels in het centrum van
de stad kunnen hun klanten slechts
door de vensters op de eerste verdie
ping bedienen. Vele andere zaken
moesten geheel sluiten. Er is tot dus
verre nog geen melding gemaakt van
slachtoffers.
WYSJ1NSKY ANTWOORDT ZATERDAG
Onder voorbehoud er later uitvoeriger op in te gaan
De Nederlandse afgevaardigde, de heer D. J. von Balluseck, heeft Don
derdag in de vergadering van de politieke commissie van de Verenigde
Naties te Parijs verklaard, dat Nederland het ontwapeningsplan van
Frankrijk. Engeland en de Verenigde Staten steunt, doch dat het zich het
recht voorbehoudt om er later uitvoeriger op in te gaan. Ontwapening Is
geen geïsoleerd probleem en heeft behoefte aan een sfeer, waarin de voor
waarden van vredelievend samenleven minst genomen, ernstig onderzocht
kunnen worden, aldus de Nederlandse afgevaardigde.
Na de heer von Balluseck sprak de
Egyptenaar Andrao.s Bey. Omdat
Egypte waarschijnlijk een van de eer
ste" slagvelden zou kunnen worden,
wilde Egypte een constructieve bij
drage leveren aan het debat. Het
Westelijke voorstel verdiende volgens
hem de grootst mogelijke aandacht
en niemand kon twijfelen aan de op
rechtheid, waarmee het naar voren
D. VON BALLUSECK
ontwapeningsvoorstellen.
De Indonesische minister van bui
tenlandse zaken, A. Soebardjo,' heeft
Donderdag een bezoek aan Den Haag
gebracht, waar hij een persoonlijk on
derhoud hseft gehad met zijn Neder
landse collega, mr. D. U. Stikker.
Aan de besprekingen werd ook
deelgenomen door minister Peters en
de waarnemend Hoee Commissaris
van Indonesië in Nederland, mr.
Djumhana.
Er werd van gedachten gewisseld
over de betrekkingen tussen Neder
land en Indonesië.
Vrijdagavond is Soebardjo met een
K.L.M.-vliegtuig naar Djakarta ver
trokken.
VOOROORLOGS NEDERLANDS AANDEEL ONAANGETAST
Belgische rivier-, Nederlandse
zee-loodsen hebben het drukker
Ruim een jaar geleden is het nu, dat de nieuwe overeenkomst tussen Bel
gië en Nederland betreffende de loodsdiensten op de Westersehelde in wer
king trad. Er is over die regeling destijds nog al wat te doen geweest. Er
waren Nederlanders, die vonden, dat de verdeling, Z7/2 procent voor Ne
derland en 781/2 proeent voor België voor Nederland onbevredigend was,
niet name, omdat de Schelde door hen als een Nederlandse rivier werd be.
schouwd. Zy hadden voor Nederland een groter aandeel in de loodsdiensten
gewenst en liefst gezien, dat beide landen ieder de helft voor hun rekening
zouden hebben genomen. Er bestaat dus alle reden om eens na te gaan, hoe
de nieuwe regeling gedurende dit eerste jaar heeft gefunctioneerd en of zij
voor Nederland bevredigende resultaten lieeft afgeworpen.
Welnu: men mag vaststellen, dat beide partyen tevreden zyn. Weliswaar
brengt het taxeren van het door ieder te verzorgen percentage de nodige
administratieve werkzaamheden mede, maar deze kan worden opgevangen.
De Belgische rivierloodsen hebben het in het algemeen drukker gekregen
dan voorheen, omgekeerd hebben bij ons de zeeloodsen het drukker dan
vroeger. Gedurende de eerste maanden, dat de nieuwe regeling van kracht
was, was de drukte zelfs overstelpend. Allerlei factoren leidden daartoe. Zo
waren er de gebeurtenissen in Korea, die een drukke scheepvaart te weeg
brachten, het weer op gang komen van de Duitse scheepvaart, de drakte,
die heerste na de Antwerpse havenstaking en niet te vergeten...een
griepperiode by het loodsenkorps.
Geleidelik aan wende men evenwel aan de nieuwe toestand, maar d't
neemt niet weg, dat een aanvulling van het Nederlandse loodsenpersoneel
zeer gewenst is. Daarom zijn er momenteel 10 adspirant loodsen in dienst,
die met spoed worden opgeleid, 6 voor de rivierdienst en 4 voor de zee
dienst.
Gezien het bovenstaande is er alle
aanleiding tot het stellen van de
vraag, of de nieuwe regeling in be
paalde kringen destijds wel zoveel te
genkanting verdiende. Stelt men die
vraag, dan zal men spoedig tot de
conclusie komen, dat men voor het
vellen van een juist oordeel beginnen
moet met terug te gaan tot het Con
gres van Wenen in 1815.
Nederland en België werden toen
tot een koninkrijk verenigd. Toen in
1839 de scheiding tussen Nederland
en België zich voltrok, moest de toe
stand op de Schelde nader worden
geregeld.
Overeengekomen werd toen, dat op
de stromen en bevaarbare rivieren,
die Nederlands en Belgisch grondge
bied scheiden of gelijkelijk doorstro
men, de scheepvaart geheel vrij zou
zijn. De Schelde is dus geen Neder
landse of Belgische rivier, maar een
internationaal vaarwater.
In het Scheldetractaat van 1839
werd voort bepaald, dat elk schip,
dat zich langs de Schelde uit volle
zee naar België, of van België naar
zee begeeft, vry zou zijn in de keuze
van zijn loods. Beide landen kregen
het recht om langs de gehele loop
van de Schelde en haar monding
diensten voor het loodswezen te ves
tigen.
HOE WAS HET VROEGER?
Voor een juiste beoordeling van de
tegenwoordige situatie moet men
dus nagaan, hoe zich in de loop der
jaren by volkomen gelijkgerechtigd
heid van Nederland en België, de
toestand heeft ontwikkeld. Doet men
dit, dan blijkt, dat het onmogelijk is
de resultaten sedert 1839 volledig
vast te stellen maar dat bijvoorbeeld
in 1913 het Nederlandse aandeel 18,8
procent van de totale beloodsing op
de Belgische havens bedroeg, dat der
Belgen 81,2 procent. Daarbij lag het
Nederlandse percentage voor de „uit
zee" reizen belangryk hoger. Dit al
les dank zij een scherpe concurrentie
tussen beide „partijen".
Na de oorlog 1914-1918 werd deze
concurrentiestrijd ten koste van grote
financiële offers met kracht voortge
zet. De Nederlanders boekten suc
ces: door het inzetten van zeer veel
materiaal wisten zij hun percentage
op te voeren en in 1922 behaalde Ne
derland aan de zeezyde bijna 50 pro
cent van het aantal schepen. Daar
stond evenwel tegenover, dat het
percentage op de rivier en van de
van Antwerpen komende schepen
zeer gering was. In 1924 was het ge
middelde percentage voor Nederland
opgelopen van 18,8 tot 21 7 procent.
In dat jaar werd tussen de loodsbe-
sturen een voorlopige regeling getrof
fen, die de concurrentiestrijd aan
merkelijk verlichtte. Voor zover het
de vaart „uit zee" naar Belgische ha
vens betrof, kreeg België toen een
overwicht in de Wielingen, Nederland
in het Oostgat. In omgekeerde rich
ting bleef de concurrentiestrijd ech
ter volledig bestaan, derhalve op de
rivier en „haar zee". Daardoor mede
gaf de voorlopige regeling geen grote
bezuiniging op materieel- en perso
neelsgebied.
(Vervolg op pag. 2)
was gebracht. Ondanks de Britse ac
tie in de Suez-Kanaalzóne en de
Franse houding ten opzichte van Ma
rokko zou Egypte het ontwerp objec
tief onderzoeken. Hij zei. dat zijn land
iedere resolutie, die de atoombom wil
verbieden, zou steunen.
Toen de Egyptenaar over de kwes
tie van het Midden-Oosten begon te
spreken, werd hij tot de orde geroe
pen door de viee-voorzitter, Carlos
Blanco.
Ook de Belgische afgevaardigde,
baron Herve de Gruben. gaf te ver
staan, dat zijn land accoord ging met
het Westelijk ontwapeningsvoorstel.
Hy zag verschillende overeenkomsten
tussen het Russische en het Westelij
ke voorstel en vroeg zich af, waarom
Rusland zo vyandig tegenover het
voorstel van de Grote Drie stond..
De Sowjet-minister van buitenland
se zaken, Andrej Wisjinsky, zal Za
terdag in de bijeenkomst van de poli
tieke commissie der V.N. antwoorden
op het ontwapeningsplan der drie
Westelijke grote mogendheden.
Krachtens het thans bij de Twee
de Kamer ingediende wetsontwerp tot
bekrachtiging van de oprichting der
N.V. Nederlandse Machinefabriek „Ar
tillerie-Inrichtingen aan de Hem-
brug zal het Rijk zijn deelneming in
het kapitaal verhogen met f 28 mil
lioen tot f 31 millioen.
Boven de wettelijke oorlogsschade
uitkering van ruim f 2.9 millioen zal
f 2.64 millioen worden gestort ter dek
king van verliezen. Verder zal een
rentedragende lening van maximaal
f 5.3 millioen worden verstrekt en een
renteloze lening met faciliteit ad
f 400.000.
Voor de oorlog was deze industrie
een staatsbedrijf. Tijdens de Duitse be
zetting v/erd overgegaan tot oprichting
van een N.V. De activiteit zal weer in
hoofdzaak op militaire productie wor
den gezocht.
Bom-aanslagen in lsmaïlia
Woensdagavond zijn bommen ge
worpen naar een schoolgebouw in
Ismailia, dat als hoofdkwartier van
het Britse leger gebruikt wordt. Er
volgden twee ontploffingen, die ech
ter volgens de eerste berichten geen
schade aanrichtten en ook geen
slachtoffers hebben gemaakt.
Leden van de Egyptische „Bevrij
dingsactie" hebben opnieuw alle En
gelse militaire telefoonverbindingen
tussen Port Said en het Britse hoofd
kwartier te MoasCar, bij Lsmailia.
doorgesneden.
BRITS DEMENTI.
Engeland heeft Donderdag de Egyp
tische beschuldiging tegengesproken,
dat Britse tanks en troepen op 18 No
vember de straten van Ismailia zou
den zijn binnengetrokken en dat een
Brits oorlogsschip de stad zou heb
ben beschoten.
Rode spruitjes
Het duurt heus nog wel even.
maar er komt een tijd, dat de
groentehandelaar op een huis-
vrouwelijke vraag naar spruitjes
een wedervraag zal laten vol
gen. Hij zal nadere inlichtingen
wensen omtrent de kleur van
de verlangde groente. Sinds
enige tijd namelijk zijn er niet
alleen groene, maar ook rode
spruitjes. Een bekende proef-
kwekerij te Dordrecht is er in
geslaagd een totaal nieuwe
groente te kweken.
De rode spruit is het resul
taat van 15-jarige, moeizame
kwekersarbeid, die vele teleur
stellingen, maar ook hoopgeven
de resultaten opleverde. Ten
slotte is men tot de rode spruit
gekomen. Op de kwekerij is op
het ogenblik een stam rode
spruiten, die absoluut kweek-
echt is, m.a.w. spruiten, die niet
meer zullen terugvallen op de
eigenschappen en hoedanighe
den van hun stamhouders, de
spruitkooi en de rode kool. Men
is voornemens van deze rode
spruiten zaad te kweken en
daarvan een kleine hoeveelheid
volgend jaar op de markt te
brengen.
VOORSPELT:
REGEN.
Geldig tot Vrijdagavond.
Zwaar bewolkt met regen. Overwe
gend matige wind, aanvankelijk Zui
delijk, later draaiend naar Westelij
ke richtingen. Dezelfde of iets hogere
temperaturen dan gisteren.