Welk geestelijk
de emigrant?
tehuis vindt
OPMERKELIJKE PRESTATIE VAN
JONGEMAN UIT BALKBRUG
MOERDIJKBRÜG 80 JAAR OUD
r
VRIJDAG 23 NOVEMBER 1951
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
AUSTRALIË EN DE KERK
Ook op godsdienstig gebied
is aanpassen nodig
(Van onze correspondent)
Sydney, November Niet alleen op het gebied van taal, zeden en ge
bruiken moet de nieuweling uit Nederland zich in het vijfde werelddeel le
ren aanpassen. Ook wat het zoeken naar een geestelijk tehuis en het hem
op de beste wijze liggende uitoefenen van zijn godsdienstige plichten be
treft moet hij de weg leren vinden.
Sinds met de grote stroom van Nederlandse emigranten der laatste ja
ren ook verscheidene Nederlandse geestelijken van verschillende gezindten
zijn meegekomen, wordt hem dit zoeken en aanpassen wel aanmerkelijk
vergemakkelijkt. Het kan de toekomstige emigrant echter wellicht de no
dige steun en hulp geven, wanneer hjj van te voren reeds iets weet over
wat hij wel en wat hjj niet op godsdienstig gebied in de nieuwe wereld zal
vinden.
De Rooms-Katholieken hebben het
steeds het gemakkelijkst gehad, want
zij vinden ook in Australië onmid
dellijk de weg naar de Roman Catho
lic Church.
De Nederlands Hervormden heb
ben grotendeels him weg gevonden
naar de Presbyterian Church de
Presbiteriaanse of Schotse kerk,
welke haar naam ontleent aan het
woord presbieter of ouderling. In or
ganisatie en vorm komt deze Pres
byterian Church in grote lijnen
overeen met de Nederlandse Her
vormde Kerk. Dit is thans ook dui-
delijk tot uiting gekomen in het feit,
dat de eerste Nederlands Hervorm
de predikanten uit Nederland door de
Presbyterian Church als predikanten
zijn aanvaard. Dit betekent, dat
thans de academische opleiding der
Nederlandse predikanten ook door
de Presbyterian Church in Australië
is aanvaard en dat voortaan Neder
lands Hervormde predikanten direct
uit Nederland beroepen kunnen wor
den.
Verschillen bestaan er natuurlijk
wel. Kent de Nederlands Hervorm
de Kerk de drie formulierén van enig
heid, te weten de Heidelbergse ca
techismus, de vijf artikelen tegen 'de
remonstrantie en de Confessio Belgi-
ca (vertaald met Nederlandse ge
loofsbelijdenis) de Presbyterian
Church kent slechts de Westminster
Belijdenis, welke overeenkomt met
de Confessio Belgica.
GEREFORMEERDEN.
Voor de Nederlandse Gereformeer
den ligt de zaak wat anders. Wel
Vindt men in de twee betrekkelijk
kleine Australische kei-ken, de' Free
Presbyterian Church en de Reformed
Presbyterian Church iets van de be
ginselen der Gereformeerde Kerken
terug. Men treft er hetzelfde streven
aan naar het handhaven van de belij
denis en tucht, het toezicht op de
prediking door de ouderling, die erop
dient te letten, dat het Woord zuiver
gepredikt wordt, enz. enz.
Er zijn echter ook grote verschil
len, die niet voor alle Gereformeerde
predikanten aanvaardbaar zijn. Zo
is de vorm der eredienst geheel an
ders. In de Free Presbyterian Church
mag bijvoorbeeld geen orgel gespeeld
worden, natuurlijk geheel in tegen
stelling tot wat in psalm 150 over
het loven van de Heer gezegd wordt
en het vieren der Christelijke feest
dagen IN de kerk is bjj de Free Pres
byterians verboden.
"Zochten de Nederlandse Gerefor
meerden in Australië het daarom
aanvankelijk bij de Free Presbyterian
Church, thans zijn in Sydney en Mel
bourne Reformed Churches of Aus
tralia gevormd door Nederlandse ge
reformeerde predikanten.
In Tasmanië heeft men thans de
Reformed Church of Tasmania, ge
vormd door aanhangers van de Ge
reformeerde Kerken onderhoudende
artikel 31 K. O.
Onder de episcopale kerken treft
men hier ook de Church of England,
welke echter veel kleiner is dan in
Engeland en ook geen staatskerk is,
daar Australië geen staatskerk kent.
Vele Oud-Katholieken zullen zich in
deze kerk thuis voelen of leren voe
len, aangezien de Church of England
inter-communieatie met de Oud-Ka
tholieke Kerk onderhoudt.
METHODIST CHURCH.
Een belangrijke plaats in het gods
dienstig leven van Australië neemt
de Methodist Church in. Deze ook
protestantse kerk is voortgekomen
uit de opwekkingsbeweging van John
Wesley in Engeland en wordt ook
wel Wesley Church genoemd. De Me
thodist Church heeft een geheel an
dere opvatting van het predikant
schap dan de Presbyterian Church.
Het hogere kerkbestuur redigeert de
predikant bijvoorbeeld.
De Nederlandse doopsgezinden be
horen tot een specifiek Nederlandse
groep van gelovigen. Van hun dog
matiek zullen zij het meeste terug
vinden in de Baptist Church welke
vrij orthodox is, en de volwassenen-
doop kent. De meeste volgelingen van
de Australische Baptist Church ro
ken en drinken niet.
Verder zal de nieuweling merken,
dat het Leger des Heils de Salva
tion Army in Australië veel ster
ker is dan in Nederland. Zij beschikt
over meer fondsen en neemt een veel
grotere maatschappelijke plaats in.
De aanhangers van de Vrijzinnige
Kerk of de Protestanten Bond zullen
hier him kerken in de hun vertrouw
de vorm niet vinden. De gedachte
der Vrijzinnige Kerk loopt hier in we
zen door de gehele, Presbyterian
Church en ook door de andere pro
testantse kerken heen.
Wederom grote juwelen-
diefstal te Amsterdam.
Wederom staat de hoofdstedelijke
politie voor het probleem een be
langrijke diefstal in het Zuidelijk deel
van de stad op te lossen. Werd
Zondagavond voor een bédrag van
60.000 aan sieraden gestolen uit
het Vondelparkpaviljoen, Woensdag
avond Werd ingebroken in een woon
huis aan de Oranje Nassaulaan waar
voor ongeveer 15000 aan juwelen
werd gestolen. De politie ziet geen di
rect verband tussen de inbraak in
het Vondelparkpaviljoen en deze in
braak.
VERDIENDE LEGPENNING
Hjj maakte geen enkele fout op het
middenstandsexamen.
(Van onze Haagse redacteur).
Den Haag, November Wanneer van de 21301 eandidaten, die dit jaar
examen voor het middenstandsdiploma deden, er 10.160 of 48 zakten
en dus 11141 of 52 slaagden, dan is het al een zeer behoorlijke prestatie,
als men tot de 52 behoort, die het begeerde papiertje toegewezen kreeg.
Nog mooier wordt het, als men van al die 21301 personen, die voor hun
opgaven hebben zitten zwoegen de best geslaagde is. Maar wat te zeg
gen van de 29-jarige heer J. Hopster uit Balkbrug in Overijssel, die voor
alle zes examenvakken (boekhouden, enkele methode; rekenen en Neder
landse taal, correspondentie; dat zjjn de schriftelijke vakken en; bedrijfs
leer; handelskennis en rechtskennis; de mondelinge vakken) het hoogste
cijfer, een tien, behaalde!
Deze gehuwde jongeman met drie
kinderen, werkzaam op een kantoor,
maar met ambities voor leider van
een filiaal, heeft dit inderdaad ge
presteerd.
Op de tot nu toe gehouden zeven
tien middenstandsexamens zijn
309.573 eandidaten onder het mes ge
weest. Van hen slaagden er 183.616.
Helaas zijn de puntenlijsten van vóór
de oorlog verloren gegaan, zodat men
niet meer kan nagaan, of het eerder
voorgekomen is, dat iemand met het
hoogste aantal te verwerven punten
geslaagd is. De autoriteiten menen
zich te herinneren van niet. Dat
maakte de unieke prestatie van de
heer Hopster des te waardevoller.
Dinsdag was hij met zijn vrouw op
uitnodiging van het ministerie van
Economische Zaken naar Den Haag
gekomen om er een verdiende hulde
in ontvangst te nemen. In tegenwoor
digheid van een aantal hoofdambte
naren van het departement en offici
als van de Stichting Middenstands
examen heeft de directeur-generaal
van de middenstand, dr. W. L. Groe-
neveld Meyer hem de grote, bron
zen legpenning van het ministerie
van Economische Zak
tie, uitgereikt.
Zaken, met inscrip-
Dr, Groeneveld Meyer wenste de
trotse heer Hopster, die in Meppel
examen heeft gedaan in totaal is
het examen in vijftig plaatsen afge
nomen van harte geluk met zijn
zeer bijzondere verrichting en sprak
zijn voldoening erover uit, dat de
heer Hopster ernaar gestreefd heeft,
voortreffelijk toegerust met handels
kennis klaar te zijn voor zijn eventu
ele nieuwe betrekking.
In de grote deelneming aan de exa
mens zag hij het verheugende bewijs,
dat alom de betekenis van de Vesti
gingswet, die het bezit van het mid
denstandsdiploma eist voor hen, die
een zaak willen beginnen, wordt in
gezien. Het bedrijfsleven organiseert
tegenwoordig zelf de examens (vroe
ger deed het ministerie dit) en ook
dit had de instemming van dr. Groe
neveld Meyer.
Ook de heer Van Andel, secretaris
van de Stichting Middenstandsexa
men wenste de heer Hopster geluk
met het buitengewone resultaat, dat
deze bereikt heeft
Terecht merkte hij op, dat het fi
liaalbedrijf, dat te eniger tijd een be
roep op hem mocht doen, verzekerd
kan zijn een uitnemende en volhar
dende werkkracht te krijgen,
De vacantie in het
bouwbedrijf.
In het zogenaamde grote i'jciua
bedrijf is besloten, dat het volgend
jaar één week der vacanties over
liet gehele land dezelfde zal zjjn en
dus niet verspreid zal worden ge
noten.
Dit heeft de voorzitter van de Ne
derlandse Bond van Christelijke Schil
derspatroons, de heer F. van der
Wey uit Leeuwarden, medegedeeld
in de jaarvergadering van de Bond,
welke Vrijdag te Utrecht werd ge
houden.
Tekort van 23 millioen op
begroting Nieuw-Guinea.
De eerste begroting voor Nieuw
Guinea, overgebleven rijksdeel na de
souvereinlteifsoverdracht. is nu bij
de Tweede Kamer ingediend. Deze
begroting voor het jaar 1950 sluit
met een tekort van ruim-23.355.000
gulden.
Het eerst noodzakelijke is om het
land in staat te stelten zelf voor zijn
voedsel te zorgen. Voor het overgro
te deel van zijn dagelijkse levensbe
hoeften is het nog afhankelijk van
de invoer. Dan móet het gehele ge
bied onder geregeld bestuur worden
gebracht. Daaraan dient een onder
zoek naar de economische mogelijk
heden gepaard te gaan. Dat kan niet
zoals vroeger door middel van dure
expedities, die een lange tijd van
voorbereiding eisen.
Het historische Haagse hotel
twee steden" gaat verdwijnen.
,De
Een Amerikaans kapitein leert een 5 jaar oud Koreaans jongetje hoe hij
een rugbybal moet wegtrappen.
EEN BROK REPUTATIE!
De brug verloor aan luister
doch won aan belangrijkheid
(Van onze Haagse redactie).
De Moerdijkbrug (de spoorbrug) is binnenkort jarig. Zij bereikt de
respectabele leeftijd van 80 jaar. Hoe respectabel dat is, begrijpt men
pas als men zich realiseert, dat deze NoordZuid verbinding tot stand
kwam in een tijd, dat dit voor deskundigen zowel als voor leken
voor onmogelijk gehouden werd. Een beroemd Engels bruggenbouwer,
wiens advies gevraagd was, kwam poolshoogte nemen,- juist op het
moment dat er in onze grote rivieren een gevaarlijke ijsgang was en
hij verdween meteen, verzekerend „dat dit geen land was om bruggen
te bouwen!"
Anderen noemden grote bruggen
„dijkbreukwerktuigen" en „levens
lustige roofdieren die zich als Zuid-
Amerikaanse vampyrs aan de schat
kist zouden hechten en deze leeg
zuigen".
De Nederlandse ingenieurs waren
echter voor geen gerucht vervaard
en zij oogstten onsterfelijke roem,
door moedig door te zetten, waar
iedereen weifelde en angstig was.
Het was van het allergrootste be
lang voor ons land dat de snel
groeiende spoorwegnetten in het
Noorden en Zuiden met elkaar ver
bonden konden worden en de af
scheiding der twee landsdelen on
gedaan gemaakt zou worden.
De spoorwegmannen zetten on
versaagd door en er kwamen
bruggen.
EERSTE TWEE.
In 1856 de eerste twee: over de
Maas in Maastricht, in de spoorlijn
AkenMaastricht en de brug te
Westervoort van de Nederlandse
Rhijnspoorweg. Tijdens het bewind
van het „spoorwegka*binet" van
Hall-van Heemstra, werden ver
scheidene bruggen gebouwd: 1864
Hattemerbroek, 1865 Zutphen, 1866
Venlo, 1868 Culemborg, 1869 Zalt-
bommel.
Voor een deel hadden de spoor
wegen de grote rivieren reeds be
dwongen, maar in de lijn die de
As klein joengetje op de
schole, zei 'n a tehen z'n
kammeraodjes: „ik haen ik
laeter vaere op 'n 'oogaers!
En ik 'orre goraetvisser!"
Ze 'n Vaoder was 't ok en
z'n Moeder leurde mee hor-
netjes.
Ie kon naebie nie wachte
tot et zovaerre wasmae jae;
die leerplichtwet eel Da's ok
ies 'oor!
Mae eindelienge was 'n toch
twaolef jaer. (Noe moete ze
vuuftiene weze héloó'k, vo' da
ze van schole meuhe).
Oud is 'n mens op die leef-
tied nog niemae ie von
van wè.'
De schole. dae was 'n zo
hoed en zo kwaed as't hoeng
deu' herold.
As 'n vee vervelend was
kreeg 'n 'n klap rond z'n
stoppel'aeren van Meester en
fuus zei 'n: dien verrekten
vent ei' mien zo's hesloge! 't
doet overao zére!
't Is zonde zei z'n Moeder,
ik za' dae 's nae toe haei"
Bluuf jie noe mae fuus, zei
z'n Vaoder, ie za't wè ver
diend ennedae ordt 'n
staerk van
Afijn, zó as de leste school
dag verbie was zeid'n: „ik
wille an boord!
„Me zu' wè's kieke", zei z?n
Moeder
D'óógaerzen laehe nie mi in
't durp wae ze weunden, wan
dae wa s héén open zee-
xoaeter mi.
Dus mieke ze de reize (16pe
van eihes) nae twi 'aeventjes
in de buurte, om 's te zie en
te vraehe!
Wan' of kom je noe mee 'n
joengen die hraeg wil vaere
daerom ei'je nog heen schip
per die zeit: kom maer 'iet!
Dus toe ze tien kere aodde
hevrohe en nog aomae„nee"
'oorden, liep den kleinen a' te
janke an d'and van z'n
Moeder.
'n Lillek behun vo'n „Zee-
man".
Mae net toen z'n Moeder
zei: „kwa, 'k haen naer 'uus
't is 'ier toch ok niksf', vroog
d'r 'n ouwe schipper: „kan
da ventje a koffie koke?"
„Wou'n toch nie!" zei 't
wuufje, èn 't avepeurtje stoke,
en 't kot schoon ouwe, en
véhe, en de kommetjes zovee
netjes wasse! En zo stoeng ze
mae te liehe!
't Is hoed, doet 'n mae an
boord!" zei de schipper.
Blie, en as 'n Keunink zo
rieke, klonterde t ventje de
steile trap öf mee z'n bun
deltje op z'n nek.
„Wa zu 'me noe vroog
de bemannieng.
,JDa's de nieuwe kok!" zei
de schipper
4$ce ons op tdutjo
„Och och; uutverkoop van
kleine huuszei d'r een.
„Je mag je broek wè dichte
binde!" zei 'n aoren.
„Haet 's even om 'n pakje
tabak, j'oef nie'ard te lópe,
a'je mae trék terug bin!"
En ze behon et! Den ee'sten
nacht den besten docht 'n a
dat 'n zou verzupe! En ziek
dat 'n was! En beroerd! Ie lag
vo oud vuul in 'n oek of ie
zat versuft op de zoutkiste.
Aolles went, mae noe moei
daerom nie dienke dafn 'n
makkelek leventje ao! Hlad
nie! Ie mog 't ee'ste opstae
van aol, 't avepeurtje ansteke,
koffie en waeter in de ketel
doeEn van aolle kanten
was't: „stommen ond'moei
dat noe zó doe!"
Bie 't uutvaere mog'n kom-
DE
1 isserman
J
men mee koffie rondbrienge,
mae ie rolde mee koffie en
aol over 't dek!
Butenhaets kon 'n eelemael
op z'n pote nie stae, zo stei-
herde dien 'oogaers op 't
zeetje!
As de nette wiere leeghe-
stort an boord en de krabben
wupten nae aollekanten, dan
was't: rentenierZou je
nie 's ellepe zifte!? Of: ,JLü-
leke dooie zee'ond (as 'n vo
meraekel lag) kookt de ketel
noe nog nie?"
't Liefste ao 'n mae da se
'n mee ruste liete.
De schipper achterop was
'n man van weineg woorde.
Mae as 'n één keer wat zei,
mog et ok trék hébeure! En
zonder mekére!
Toe de schipper d'eeste kere
's tehen z'n zei: „langt dien
zwaerdloper is an"; toe docht
et kokje dat 'n 'éést wè's op
z'n hemak z'n klompen kon
hae andoe.
Mae dat was mishedocht
van z'n, weetje
'n Arden klap mee 'n dik
stik répe, striemden over z'n
rik.'/
En 't ielp 'oor! Wan' ie
vlóóg zomae, en voortaen aol-
tied as de schipper wat zei
En zo heleidelek an wier 'n
zeeman.
Ie leerden tabak knauwe en.
zuneg d'n avepeur stoke, de
koffie-kommen wasse zonder
ze fé brékebrood snië én nie
in z'n viengers, ok as 't schip
sliengerde as 'n 'obbelpaerd.
Bo'scappen doe an de wal,
en ie zei ok a wat terug as 'n
■vee uuthekafferd wier.
En ie kon ok a beter tehen
nachtwaerk, wan in 't behun
viel 'n soms zomae in slaep
mee 't brood in z'n mond, zo
moei was 'n!
En ie leerde behriepe dat 'n
schip 'n klein waereldje is op
z'n eihe. Wan d'eeste kere dat
ze zaehe dafn mee z'n vien
gers in de sukerbusse zat, wou
'n 'ard weglopeMae 'n schip
is mae klein en je kan nie
vaerder as vóórop of achterop!
Dat mork 'n toe ok, wan
z'aodde 'n trék bie z'n kladde!
„Weglope da hae nie," zei
de schipper, „da's 't hröte ver
schil tussen de „Merine" en
,,'t Landleger" ok!"
Mae ie wier flienk en staerk
en hroot, en z'n kammeraodjes
kréhe ontzag vo z*n vuusten.
Nae nog 'n jaer zei de
schipper: mien ogen 'orre
slecht en ik bin vee te hauw
moei, ik bluuf an de wal."
Je'n Oome 'ordt schipper,
jie vaert as heweun lid van de
bemannieng en ik heloof dat
je'n oome a'n nieuw kokje op-
't oog eid ok!
Dus zo doe me!
En ie waerkten as 'n vol
wassen vent, en ie stoeng z'n
mannetje 'oor!
As'n vriedags'aeves naer 'uus
hoeng en zo s'zaeterdxigs
klusjes opknapten en tehen
den aeven, mee 'n sigaore in
z'n mond op d'oéken van
straetjes wa stoeng te klesse
mee z'n maots, dan keek 'n
machteg hraeg nae die pronte
meissen mee 'ulder ronde en
'elder witte mussen'. Dus jul-
der behriepe 't zeker
Ie trouwden, en kreeg 'n
eel kot mee huvsjes.
En ie wier 'n Vent; hoed vo
z'n waerk en spaerzaem mee
woorden.
En noe mog ik mae stoppe
over z'n. Wan om noe te vèr-
telle van 'n mens z'n ouder
dom, (mee de hebrekeenzo,
och dat weet n ieder wè vo
z'n eihe ee?
Mae laete me óópe dat er
aoltied snotneuze zu' wéze
die ^Zeeman" willen 'one,
wan as Nederland héén
vaereshaste mi zou och
aerm! Dan wier et nog vee
beroerder dan me 't noe
BESPIEGHELAER.
kortste verbinding moest vormen
tussen het Westen van ons land en
de rest van West Europa, gaapte
nog steeds de 2lA km brede kloof
van het Hollands Diep.
Het heeft heel wat strijd en
doorzettingsvermogen gekost, voor
op 22 Maart 1866 het doen
van grondboringen werd aanbe
steed. Honderden arbeiders van ver
schillende maatschappijen, hebben
vijf jaar lang gezwoegd voor dit
wonder van techniek de langste
spoorbrug van Europa gereed
was. Achteraf bleek alles heel erg
mee te vallen, zelfs de kosten. Men
had 8 millioen gulden geraamd en
gaf ongeveer 5Yz millioen uit De
brug kostte 2639,per meter.
DE DAMMEN.
De trotse brug, waarvan afbeel
dingen in alle schoolboekjes ston
den, overspande met 14 trotse bogen,
elk van ruim 103 meter, over een
breedte van 1469,30 meter, het
woelige Hollands Diep. Van de oevers
waren twee verbindingsdammen
aangelegd, van 700 meter in het
Noorden en van 400 meter in het
Zuiden.
Op 23 November 1871 kwam de
brug gereed, op 27 December be
proefd en goedgekeurd, op 31 De
cember onder bescheiden belang
stelling (oudejaar!) door F. s'Jacob,
Directeur-Generaal van de S.S. offi
cieel geopend en op 1 Januari 1872
in gebruik genomen. Aanvankelijk
was er een draaibaar gedeelte in
de brug, doch in 1936 werden twee
overspanningen aanzienlijk ver
hoogd en de draaibrug werd vaste
brug.
De brug is in de oorlog zwaar ge
schonden en het fraaie silhouet van
de 14 gelijke bogen bestaat niet
meer. Bij het herstel heeft men het
Noordelijk landhoofd ongeveer 400
meter langer gemaakt en de brug
zelf is een allegaartje geworden.
Zij bestaat nu uit een Engels aan-
brugje van 30 meter, een zoge
naamde E.S.T.B.-brug, een Calen
dar Hamiltonbrug van 54 meter, een
deel van de Waterloobrug uit Lon
den van 45 meter, dan een gerepa
reerde normale overspanning, dan
weer twee Calendar-Hamilton brug
gen elk van 50,40 meter en dan 7
herstelde oude overspanningen. Bij
het herstel is rekening gehouden
met het plan er een dubbelsporige
brug van te maken.
De voorlopig herstelde brug, die
op 24 Augustus 1946 door Prin?
Bernhard werd geopend, moge dan
in luister bij haar voorgangster af
steken, haar functie: Noord en Zuid
te verbinden is ongewijzigd ge
bleven en in deze tijd van intensief
verkeer belangrijker dan ooit.
Chartervluchten per K.L.M.
voor vervoer van
emigranten.
Naar wij van de zijde van het com
missariaat voor de emigratie verne
men, is er met ingang van 1 Janu
ari 1952 een nieuwe regeling getrof
fen ten aanzien van het vervoer, zo
wel over zee als door de lucht, naar
de verschillende landen, waarheen
wordt geëmigreerd. In verband met
het feit, dat er een groot tekort
dreigt te ontstaan aan scheepsver-
voercapaclteit voor emigranten, heeft
de regering besloten voor het vol
gend jaar ook een aantal charter
vluchten per K.L.M. in te voegen,
zowel naar Canada, als naar Austra
lië en Nieuw-Zeeland.
De prijzen voor de passage per
vliegtuig zullen gelijk zjjjn aan de
tarieven voor de bootreis.
Schipbreuk van de „Caro"
niet voor Raad van de
Scheepvaart.
Volgens een mededeling van de
Raad voor de Scheepvaart zal de
stranding van het jacht Caro, waar
mee mr. J. A. Burger op 11 Augus
tus in de havenmond van de Sche-
veningse buitenhaven schipbreuk
leed, niet in behandeling nemen. De
reden hiertoe is, dat uit een open
bare zitting over deze schipbreuk
voor het publiek geen lering Is te
trekken.
De Raad is van oordeel dat de
schipbreuk van de Caro geweten
moet worden aan onderbemanning
van het jacht.
Nieuwe Franse minister
van Landbouw
De Franse premier Pleven heeft
Woensdagavond medegedeeld dat hij
de minister van landbouw Antier, op
grond van diens houding bQ de stem
ming van Dinsdag jl. over een motie
van vertrouwen in de Franse rege
ring, heeft vervangen door Laurens,
die tot nu toe onder-minister was,
Antier is lid van de boerenpartij en
stemde Dinsdag zelf voor de regering,
doch nodigde zijn partijleden uit te
gen te stemmen. Hij is namelijk voor
stander van een regering, waarin
aanhangers van generaal De Gaulle
zijn opgenomen, of een regering, die
geneigd is met de Gaullisten samen
te werken.