Welk geestelijk de emigrant? tehuis vindt OPMERKELIJKE PRESTATIE VAN JONGEMAN UIT BALKBRUG MOERDIJKBRÜG 80 JAAR OUD r VRIJDAG 23 NOVEMBER 1951 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT AUSTRALIË EN DE KERK Ook op godsdienstig gebied is aanpassen nodig (Van onze correspondent) Sydney, November Niet alleen op het gebied van taal, zeden en ge bruiken moet de nieuweling uit Nederland zich in het vijfde werelddeel le ren aanpassen. Ook wat het zoeken naar een geestelijk tehuis en het hem op de beste wijze liggende uitoefenen van zijn godsdienstige plichten be treft moet hij de weg leren vinden. Sinds met de grote stroom van Nederlandse emigranten der laatste ja ren ook verscheidene Nederlandse geestelijken van verschillende gezindten zijn meegekomen, wordt hem dit zoeken en aanpassen wel aanmerkelijk vergemakkelijkt. Het kan de toekomstige emigrant echter wellicht de no dige steun en hulp geven, wanneer hjj van te voren reeds iets weet over wat hij wel en wat hjj niet op godsdienstig gebied in de nieuwe wereld zal vinden. De Rooms-Katholieken hebben het steeds het gemakkelijkst gehad, want zij vinden ook in Australië onmid dellijk de weg naar de Roman Catho lic Church. De Nederlands Hervormden heb ben grotendeels him weg gevonden naar de Presbyterian Church de Presbiteriaanse of Schotse kerk, welke haar naam ontleent aan het woord presbieter of ouderling. In or ganisatie en vorm komt deze Pres byterian Church in grote lijnen overeen met de Nederlandse Her vormde Kerk. Dit is thans ook dui- delijk tot uiting gekomen in het feit, dat de eerste Nederlands Hervorm de predikanten uit Nederland door de Presbyterian Church als predikanten zijn aanvaard. Dit betekent, dat thans de academische opleiding der Nederlandse predikanten ook door de Presbyterian Church in Australië is aanvaard en dat voortaan Neder lands Hervormde predikanten direct uit Nederland beroepen kunnen wor den. Verschillen bestaan er natuurlijk wel. Kent de Nederlands Hervorm de Kerk de drie formulierén van enig heid, te weten de Heidelbergse ca techismus, de vijf artikelen tegen 'de remonstrantie en de Confessio Belgi- ca (vertaald met Nederlandse ge loofsbelijdenis) de Presbyterian Church kent slechts de Westminster Belijdenis, welke overeenkomt met de Confessio Belgica. GEREFORMEERDEN. Voor de Nederlandse Gereformeer den ligt de zaak wat anders. Wel Vindt men in de twee betrekkelijk kleine Australische kei-ken, de' Free Presbyterian Church en de Reformed Presbyterian Church iets van de be ginselen der Gereformeerde Kerken terug. Men treft er hetzelfde streven aan naar het handhaven van de belij denis en tucht, het toezicht op de prediking door de ouderling, die erop dient te letten, dat het Woord zuiver gepredikt wordt, enz. enz. Er zijn echter ook grote verschil len, die niet voor alle Gereformeerde predikanten aanvaardbaar zijn. Zo is de vorm der eredienst geheel an ders. In de Free Presbyterian Church mag bijvoorbeeld geen orgel gespeeld worden, natuurlijk geheel in tegen stelling tot wat in psalm 150 over het loven van de Heer gezegd wordt en het vieren der Christelijke feest dagen IN de kerk is bjj de Free Pres byterians verboden. "Zochten de Nederlandse Gerefor meerden in Australië het daarom aanvankelijk bij de Free Presbyterian Church, thans zijn in Sydney en Mel bourne Reformed Churches of Aus tralia gevormd door Nederlandse ge reformeerde predikanten. In Tasmanië heeft men thans de Reformed Church of Tasmania, ge vormd door aanhangers van de Ge reformeerde Kerken onderhoudende artikel 31 K. O. Onder de episcopale kerken treft men hier ook de Church of England, welke echter veel kleiner is dan in Engeland en ook geen staatskerk is, daar Australië geen staatskerk kent. Vele Oud-Katholieken zullen zich in deze kerk thuis voelen of leren voe len, aangezien de Church of England inter-communieatie met de Oud-Ka tholieke Kerk onderhoudt. METHODIST CHURCH. Een belangrijke plaats in het gods dienstig leven van Australië neemt de Methodist Church in. Deze ook protestantse kerk is voortgekomen uit de opwekkingsbeweging van John Wesley in Engeland en wordt ook wel Wesley Church genoemd. De Me thodist Church heeft een geheel an dere opvatting van het predikant schap dan de Presbyterian Church. Het hogere kerkbestuur redigeert de predikant bijvoorbeeld. De Nederlandse doopsgezinden be horen tot een specifiek Nederlandse groep van gelovigen. Van hun dog matiek zullen zij het meeste terug vinden in de Baptist Church welke vrij orthodox is, en de volwassenen- doop kent. De meeste volgelingen van de Australische Baptist Church ro ken en drinken niet. Verder zal de nieuweling merken, dat het Leger des Heils de Salva tion Army in Australië veel ster ker is dan in Nederland. Zij beschikt over meer fondsen en neemt een veel grotere maatschappelijke plaats in. De aanhangers van de Vrijzinnige Kerk of de Protestanten Bond zullen hier him kerken in de hun vertrouw de vorm niet vinden. De gedachte der Vrijzinnige Kerk loopt hier in we zen door de gehele, Presbyterian Church en ook door de andere pro testantse kerken heen. Wederom grote juwelen- diefstal te Amsterdam. Wederom staat de hoofdstedelijke politie voor het probleem een be langrijke diefstal in het Zuidelijk deel van de stad op te lossen. Werd Zondagavond voor een bédrag van 60.000 aan sieraden gestolen uit het Vondelparkpaviljoen, Woensdag avond Werd ingebroken in een woon huis aan de Oranje Nassaulaan waar voor ongeveer 15000 aan juwelen werd gestolen. De politie ziet geen di rect verband tussen de inbraak in het Vondelparkpaviljoen en deze in braak. VERDIENDE LEGPENNING Hjj maakte geen enkele fout op het middenstandsexamen. (Van onze Haagse redacteur). Den Haag, November Wanneer van de 21301 eandidaten, die dit jaar examen voor het middenstandsdiploma deden, er 10.160 of 48 zakten en dus 11141 of 52 slaagden, dan is het al een zeer behoorlijke prestatie, als men tot de 52 behoort, die het begeerde papiertje toegewezen kreeg. Nog mooier wordt het, als men van al die 21301 personen, die voor hun opgaven hebben zitten zwoegen de best geslaagde is. Maar wat te zeg gen van de 29-jarige heer J. Hopster uit Balkbrug in Overijssel, die voor alle zes examenvakken (boekhouden, enkele methode; rekenen en Neder landse taal, correspondentie; dat zjjn de schriftelijke vakken en; bedrijfs leer; handelskennis en rechtskennis; de mondelinge vakken) het hoogste cijfer, een tien, behaalde! Deze gehuwde jongeman met drie kinderen, werkzaam op een kantoor, maar met ambities voor leider van een filiaal, heeft dit inderdaad ge presteerd. Op de tot nu toe gehouden zeven tien middenstandsexamens zijn 309.573 eandidaten onder het mes ge weest. Van hen slaagden er 183.616. Helaas zijn de puntenlijsten van vóór de oorlog verloren gegaan, zodat men niet meer kan nagaan, of het eerder voorgekomen is, dat iemand met het hoogste aantal te verwerven punten geslaagd is. De autoriteiten menen zich te herinneren van niet. Dat maakte de unieke prestatie van de heer Hopster des te waardevoller. Dinsdag was hij met zijn vrouw op uitnodiging van het ministerie van Economische Zaken naar Den Haag gekomen om er een verdiende hulde in ontvangst te nemen. In tegenwoor digheid van een aantal hoofdambte naren van het departement en offici als van de Stichting Middenstands examen heeft de directeur-generaal van de middenstand, dr. W. L. Groe- neveld Meyer hem de grote, bron zen legpenning van het ministerie van Economische Zak tie, uitgereikt. Zaken, met inscrip- Dr, Groeneveld Meyer wenste de trotse heer Hopster, die in Meppel examen heeft gedaan in totaal is het examen in vijftig plaatsen afge nomen van harte geluk met zijn zeer bijzondere verrichting en sprak zijn voldoening erover uit, dat de heer Hopster ernaar gestreefd heeft, voortreffelijk toegerust met handels kennis klaar te zijn voor zijn eventu ele nieuwe betrekking. In de grote deelneming aan de exa mens zag hij het verheugende bewijs, dat alom de betekenis van de Vesti gingswet, die het bezit van het mid denstandsdiploma eist voor hen, die een zaak willen beginnen, wordt in gezien. Het bedrijfsleven organiseert tegenwoordig zelf de examens (vroe ger deed het ministerie dit) en ook dit had de instemming van dr. Groe neveld Meyer. Ook de heer Van Andel, secretaris van de Stichting Middenstandsexa men wenste de heer Hopster geluk met het buitengewone resultaat, dat deze bereikt heeft Terecht merkte hij op, dat het fi liaalbedrijf, dat te eniger tijd een be roep op hem mocht doen, verzekerd kan zijn een uitnemende en volhar dende werkkracht te krijgen, De vacantie in het bouwbedrijf. In het zogenaamde grote i'jciua bedrijf is besloten, dat het volgend jaar één week der vacanties over liet gehele land dezelfde zal zjjn en dus niet verspreid zal worden ge noten. Dit heeft de voorzitter van de Ne derlandse Bond van Christelijke Schil derspatroons, de heer F. van der Wey uit Leeuwarden, medegedeeld in de jaarvergadering van de Bond, welke Vrijdag te Utrecht werd ge houden. Tekort van 23 millioen op begroting Nieuw-Guinea. De eerste begroting voor Nieuw Guinea, overgebleven rijksdeel na de souvereinlteifsoverdracht. is nu bij de Tweede Kamer ingediend. Deze begroting voor het jaar 1950 sluit met een tekort van ruim-23.355.000 gulden. Het eerst noodzakelijke is om het land in staat te stelten zelf voor zijn voedsel te zorgen. Voor het overgro te deel van zijn dagelijkse levensbe hoeften is het nog afhankelijk van de invoer. Dan móet het gehele ge bied onder geregeld bestuur worden gebracht. Daaraan dient een onder zoek naar de economische mogelijk heden gepaard te gaan. Dat kan niet zoals vroeger door middel van dure expedities, die een lange tijd van voorbereiding eisen. Het historische Haagse hotel twee steden" gaat verdwijnen. ,De Een Amerikaans kapitein leert een 5 jaar oud Koreaans jongetje hoe hij een rugbybal moet wegtrappen. EEN BROK REPUTATIE! De brug verloor aan luister doch won aan belangrijkheid (Van onze Haagse redactie). De Moerdijkbrug (de spoorbrug) is binnenkort jarig. Zij bereikt de respectabele leeftijd van 80 jaar. Hoe respectabel dat is, begrijpt men pas als men zich realiseert, dat deze NoordZuid verbinding tot stand kwam in een tijd, dat dit voor deskundigen zowel als voor leken voor onmogelijk gehouden werd. Een beroemd Engels bruggenbouwer, wiens advies gevraagd was, kwam poolshoogte nemen,- juist op het moment dat er in onze grote rivieren een gevaarlijke ijsgang was en hij verdween meteen, verzekerend „dat dit geen land was om bruggen te bouwen!" Anderen noemden grote bruggen „dijkbreukwerktuigen" en „levens lustige roofdieren die zich als Zuid- Amerikaanse vampyrs aan de schat kist zouden hechten en deze leeg zuigen". De Nederlandse ingenieurs waren echter voor geen gerucht vervaard en zij oogstten onsterfelijke roem, door moedig door te zetten, waar iedereen weifelde en angstig was. Het was van het allergrootste be lang voor ons land dat de snel groeiende spoorwegnetten in het Noorden en Zuiden met elkaar ver bonden konden worden en de af scheiding der twee landsdelen on gedaan gemaakt zou worden. De spoorwegmannen zetten on versaagd door en er kwamen bruggen. EERSTE TWEE. In 1856 de eerste twee: over de Maas in Maastricht, in de spoorlijn AkenMaastricht en de brug te Westervoort van de Nederlandse Rhijnspoorweg. Tijdens het bewind van het „spoorwegka*binet" van Hall-van Heemstra, werden ver scheidene bruggen gebouwd: 1864 Hattemerbroek, 1865 Zutphen, 1866 Venlo, 1868 Culemborg, 1869 Zalt- bommel. Voor een deel hadden de spoor wegen de grote rivieren reeds be dwongen, maar in de lijn die de As klein joengetje op de schole, zei 'n a tehen z'n kammeraodjes: „ik haen ik laeter vaere op 'n 'oogaers! En ik 'orre goraetvisser!" Ze 'n Vaoder was 't ok en z'n Moeder leurde mee hor- netjes. Ie kon naebie nie wachte tot et zovaerre wasmae jae; die leerplichtwet eel Da's ok ies 'oor! Mae eindelienge was 'n toch twaolef jaer. (Noe moete ze vuuftiene weze héloó'k, vo' da ze van schole meuhe). Oud is 'n mens op die leef- tied nog niemae ie von van wè.' De schole. dae was 'n zo hoed en zo kwaed as't hoeng deu' herold. As 'n vee vervelend was kreeg 'n 'n klap rond z'n stoppel'aeren van Meester en fuus zei 'n: dien verrekten vent ei' mien zo's hesloge! 't doet overao zére! 't Is zonde zei z'n Moeder, ik za' dae 's nae toe haei" Bluuf jie noe mae fuus, zei z'n Vaoder, ie za't wè ver diend ennedae ordt 'n staerk van Afijn, zó as de leste school dag verbie was zeid'n: „ik wille an boord! „Me zu' wè's kieke", zei z?n Moeder D'óógaerzen laehe nie mi in 't durp wae ze weunden, wan dae wa s héén open zee- xoaeter mi. Dus mieke ze de reize (16pe van eihes) nae twi 'aeventjes in de buurte, om 's te zie en te vraehe! Wan' of kom je noe mee 'n joengen die hraeg wil vaere daerom ei'je nog heen schip per die zeit: kom maer 'iet! Dus toe ze tien kere aodde hevrohe en nog aomae„nee" 'oorden, liep den kleinen a' te janke an d'and van z'n Moeder. 'n Lillek behun vo'n „Zee- man". Mae net toen z'n Moeder zei: „kwa, 'k haen naer 'uus 't is 'ier toch ok niksf', vroog d'r 'n ouwe schipper: „kan da ventje a koffie koke?" „Wou'n toch nie!" zei 't wuufje, èn 't avepeurtje stoke, en 't kot schoon ouwe, en véhe, en de kommetjes zovee netjes wasse! En zo stoeng ze mae te liehe! 't Is hoed, doet 'n mae an boord!" zei de schipper. Blie, en as 'n Keunink zo rieke, klonterde t ventje de steile trap öf mee z'n bun deltje op z'n nek. „Wa zu 'me noe vroog de bemannieng. ,JDa's de nieuwe kok!" zei de schipper 4$ce ons op tdutjo „Och och; uutverkoop van kleine huuszei d'r een. „Je mag je broek wè dichte binde!" zei 'n aoren. „Haet 's even om 'n pakje tabak, j'oef nie'ard te lópe, a'je mae trék terug bin!" En ze behon et! Den ee'sten nacht den besten docht 'n a dat 'n zou verzupe! En ziek dat 'n was! En beroerd! Ie lag vo oud vuul in 'n oek of ie zat versuft op de zoutkiste. Aolles went, mae noe moei daerom nie dienke dafn 'n makkelek leventje ao! Hlad nie! Ie mog 't ee'ste opstae van aol, 't avepeurtje ansteke, koffie en waeter in de ketel doeEn van aolle kanten was't: „stommen ond'moei dat noe zó doe!" Bie 't uutvaere mog'n kom- DE 1 isserman J men mee koffie rondbrienge, mae ie rolde mee koffie en aol over 't dek! Butenhaets kon 'n eelemael op z'n pote nie stae, zo stei- herde dien 'oogaers op 't zeetje! As de nette wiere leeghe- stort an boord en de krabben wupten nae aollekanten, dan was't: rentenierZou je nie 's ellepe zifte!? Of: ,JLü- leke dooie zee'ond (as 'n vo meraekel lag) kookt de ketel noe nog nie?" 't Liefste ao 'n mae da se 'n mee ruste liete. De schipper achterop was 'n man van weineg woorde. Mae as 'n één keer wat zei, mog et ok trék hébeure! En zonder mekére! Toe de schipper d'eeste kere 's tehen z'n zei: „langt dien zwaerdloper is an"; toe docht et kokje dat 'n 'éést wè's op z'n hemak z'n klompen kon hae andoe. Mae dat was mishedocht van z'n, weetje 'n Arden klap mee 'n dik stik répe, striemden over z'n rik.'/ En 't ielp 'oor! Wan' ie vlóóg zomae, en voortaen aol- tied as de schipper wat zei En zo heleidelek an wier 'n zeeman. Ie leerden tabak knauwe en. zuneg d'n avepeur stoke, de koffie-kommen wasse zonder ze fé brékebrood snië én nie in z'n viengers, ok as 't schip sliengerde as 'n 'obbelpaerd. Bo'scappen doe an de wal, en ie zei ok a wat terug as 'n ■vee uuthekafferd wier. En ie kon ok a beter tehen nachtwaerk, wan in 't behun viel 'n soms zomae in slaep mee 't brood in z'n mond, zo moei was 'n! En ie leerde behriepe dat 'n schip 'n klein waereldje is op z'n eihe. Wan d'eeste kere dat ze zaehe dafn mee z'n vien gers in de sukerbusse zat, wou 'n 'ard weglopeMae 'n schip is mae klein en je kan nie vaerder as vóórop of achterop! Dat mork 'n toe ok, wan z'aodde 'n trék bie z'n kladde! „Weglope da hae nie," zei de schipper, „da's 't hröte ver schil tussen de „Merine" en ,,'t Landleger" ok!" Mae ie wier flienk en staerk en hroot, en z'n kammeraodjes kréhe ontzag vo z*n vuusten. Nae nog 'n jaer zei de schipper: mien ogen 'orre slecht en ik bin vee te hauw moei, ik bluuf an de wal." Je'n Oome 'ordt schipper, jie vaert as heweun lid van de bemannieng en ik heloof dat je'n oome a'n nieuw kokje op- 't oog eid ok! Dus zo doe me! En ie waerkten as 'n vol wassen vent, en ie stoeng z'n mannetje 'oor! As'n vriedags'aeves naer 'uus hoeng en zo s'zaeterdxigs klusjes opknapten en tehen den aeven, mee 'n sigaore in z'n mond op d'oéken van straetjes wa stoeng te klesse mee z'n maots, dan keek 'n machteg hraeg nae die pronte meissen mee 'ulder ronde en 'elder witte mussen'. Dus jul- der behriepe 't zeker Ie trouwden, en kreeg 'n eel kot mee huvsjes. En ie wier 'n Vent; hoed vo z'n waerk en spaerzaem mee woorden. En noe mog ik mae stoppe over z'n. Wan om noe te vèr- telle van 'n mens z'n ouder dom, (mee de hebrekeenzo, och dat weet n ieder wè vo z'n eihe ee? Mae laete me óópe dat er aoltied snotneuze zu' wéze die ^Zeeman" willen 'one, wan as Nederland héén vaereshaste mi zou och aerm! Dan wier et nog vee beroerder dan me 't noe BESPIEGHELAER. kortste verbinding moest vormen tussen het Westen van ons land en de rest van West Europa, gaapte nog steeds de 2lA km brede kloof van het Hollands Diep. Het heeft heel wat strijd en doorzettingsvermogen gekost, voor op 22 Maart 1866 het doen van grondboringen werd aanbe steed. Honderden arbeiders van ver schillende maatschappijen, hebben vijf jaar lang gezwoegd voor dit wonder van techniek de langste spoorbrug van Europa gereed was. Achteraf bleek alles heel erg mee te vallen, zelfs de kosten. Men had 8 millioen gulden geraamd en gaf ongeveer 5Yz millioen uit De brug kostte 2639,per meter. DE DAMMEN. De trotse brug, waarvan afbeel dingen in alle schoolboekjes ston den, overspande met 14 trotse bogen, elk van ruim 103 meter, over een breedte van 1469,30 meter, het woelige Hollands Diep. Van de oevers waren twee verbindingsdammen aangelegd, van 700 meter in het Noorden en van 400 meter in het Zuiden. Op 23 November 1871 kwam de brug gereed, op 27 December be proefd en goedgekeurd, op 31 De cember onder bescheiden belang stelling (oudejaar!) door F. s'Jacob, Directeur-Generaal van de S.S. offi cieel geopend en op 1 Januari 1872 in gebruik genomen. Aanvankelijk was er een draaibaar gedeelte in de brug, doch in 1936 werden twee overspanningen aanzienlijk ver hoogd en de draaibrug werd vaste brug. De brug is in de oorlog zwaar ge schonden en het fraaie silhouet van de 14 gelijke bogen bestaat niet meer. Bij het herstel heeft men het Noordelijk landhoofd ongeveer 400 meter langer gemaakt en de brug zelf is een allegaartje geworden. Zij bestaat nu uit een Engels aan- brugje van 30 meter, een zoge naamde E.S.T.B.-brug, een Calen dar Hamiltonbrug van 54 meter, een deel van de Waterloobrug uit Lon den van 45 meter, dan een gerepa reerde normale overspanning, dan weer twee Calendar-Hamilton brug gen elk van 50,40 meter en dan 7 herstelde oude overspanningen. Bij het herstel is rekening gehouden met het plan er een dubbelsporige brug van te maken. De voorlopig herstelde brug, die op 24 Augustus 1946 door Prin? Bernhard werd geopend, moge dan in luister bij haar voorgangster af steken, haar functie: Noord en Zuid te verbinden is ongewijzigd ge bleven en in deze tijd van intensief verkeer belangrijker dan ooit. Chartervluchten per K.L.M. voor vervoer van emigranten. Naar wij van de zijde van het com missariaat voor de emigratie verne men, is er met ingang van 1 Janu ari 1952 een nieuwe regeling getrof fen ten aanzien van het vervoer, zo wel over zee als door de lucht, naar de verschillende landen, waarheen wordt geëmigreerd. In verband met het feit, dat er een groot tekort dreigt te ontstaan aan scheepsver- voercapaclteit voor emigranten, heeft de regering besloten voor het vol gend jaar ook een aantal charter vluchten per K.L.M. in te voegen, zowel naar Canada, als naar Austra lië en Nieuw-Zeeland. De prijzen voor de passage per vliegtuig zullen gelijk zjjjn aan de tarieven voor de bootreis. Schipbreuk van de „Caro" niet voor Raad van de Scheepvaart. Volgens een mededeling van de Raad voor de Scheepvaart zal de stranding van het jacht Caro, waar mee mr. J. A. Burger op 11 Augus tus in de havenmond van de Sche- veningse buitenhaven schipbreuk leed, niet in behandeling nemen. De reden hiertoe is, dat uit een open bare zitting over deze schipbreuk voor het publiek geen lering Is te trekken. De Raad is van oordeel dat de schipbreuk van de Caro geweten moet worden aan onderbemanning van het jacht. Nieuwe Franse minister van Landbouw De Franse premier Pleven heeft Woensdagavond medegedeeld dat hij de minister van landbouw Antier, op grond van diens houding bQ de stem ming van Dinsdag jl. over een motie van vertrouwen in de Franse rege ring, heeft vervangen door Laurens, die tot nu toe onder-minister was, Antier is lid van de boerenpartij en stemde Dinsdag zelf voor de regering, doch nodigde zijn partijleden uit te gen te stemmen. Hij is namelijk voor stander van een regering, waarin aanhangers van generaal De Gaulle zijn opgenomen, of een regering, die geneigd is met de Gaullisten samen te werken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 13