Millioenen-project wordt in Amerikaans tempo uitgevoerd JIMMY BROWN, Sportheld no. 1 PRIJZENCOMMISSIES BOEKEN GOEDE RESULTATEN DE RAMP VAN HET M.S. MAIPU NOG NIET VERKLAARD He B DINSDAG 6 NOVEMBER 1951 PROVIN ClALE ZEEUWSE COURANT Het Nederlandse leger bouwt Kazernes voor 12.000 man binnen een half jaar (Van onze speciale verslaggever) Vrachtauto's razen over de Veluwe, bulldozers en draglines verzetten enorme hoeveelheden grond, gigantische kranen verplaatsen met hun reu zenarmen zware vrachten, trilmachines en stoomwalsen daveren de stilte der bossen kapot en duizenden mannen werken in koortsachtige (jver aan een geweldig project. Het leger bouwt. Het bouwt op een wyze, met een omvang en in een tempo, zoals in Nederland nog nooit is vertoond. Er is daar by Ermelo en Xunspeet, by Oldenbroek en ook by SteemvQkerveld (tegen de grens van Overijssel en Drente) een geweldige stunt ln uitvoering. Binnen een half jaar worden daar vier nieuwe kazerneinenten gebouwd, die tezamen lege ring zullen bieden aan 12.000 militairen. Enorme logiesgebouwen en keu. kens, eetzalen, waehtgebouwen en magazijnen worden in een ongelooflyk tempo uit de grond gestampt. Wat hier onder leiding van het Cen traal Bouwbureau der Genie ge- schiedt.grenst aan het wonderbaar lijke. Zeven grote aannemers hebben een combinatie gevormd, waaruit de ..N.V. „Midden-Nederland" gebo ren is. In beton en in staal leveren zij de formidabele prestaties. De genie rekent, tekent en organiseert, de bou wers realiseren haar ontwerpen en voorschriften in een tempo dat ieder een verbaasd doet staan. Met een ze ker leedvermaak vertellen zij „dat de Belgen de Amerikanen er by hebben moeten halen" en met trots „dat een der Amerikaanse staf-chefs van Ge neraal Eisenhower, ondubbelzinnig zijn grote bewondering voor de pres taties heeft uitgesproken. Uiteraard houdt dit bouwproject ten nauwste verband met de eisen die door de At lantisch-pact-verplichtin gen aan onze defensie woraen ge steld. Daardoor (en door de langere diensttijd) is er in ons land een nij pend tekort aan legerruimte ontstaan. Men weet dat er aanvankelijk ge tracht is in het buitenland met na me in Duitsland legering voor Ne derlandse troepen te verkrijgen. Toen dat mislukte kon men niet langer wachten en moest in korte tijd ge zorgd worden voor legerruimte in ei gen land, in totaal voor 24.000 man. Een opdracht in die geest werd op 15 Juni j.l. aan het Hoofd van het Cen traal Bouwbureau der genie ver strekt, met de bepaling dat de helft van de kazernementen op 1 Februari 1952 moet kunnen worden betrokken. i 4 126 Gewoonlijk stellen we ons de buidel van een kangeroe als weinig beters voor dan een boodschappentas, waar in het jong gemakshalve wordt opge borgen als moeder uitgaat. En bij een vlucht voor dreigend gevaar behoeft zij niet ongerust te zijn of Jantje met zijn verstuikte enkel wel mee kan en of Pietje niet te veel achterblijft, want ze pakt kort en goed de hele kinderschaar in haar karbies en ze vertrekt. Makkelijk is dat wèll Inderdaad. Maar in de natuur nijn in de regel weinig zaken „voor het ge mak" geschapen. Alles heeft zijn nut, zijn doeltreffendheid en dient dan ook meer de instandhouding, dan tot de veraangenaming van het leven. Zo is het uiteraard óók met de buidel van de kangeroe en van andere buideldie ren. Om U dit te doen beseffen moe ten wij een klein krdam kamer ge heimpje verklappen: als een kangeroe geboren wordt, zouden andere dieren beslist van een miskraam spreken. Wanteen volwassen kangeroe, die 2 meter lang kan worden en dan een ge wicht van 200 kilo bereikt, brengt een baby ter wereld, dat wel gemeten drie centimeter lang is! Geen spruit om trots op ie zijn, vooral niet omdat het diertje geheel onbehaard en blind is en nog geen ledematen bezit, maar slechts korte stompjes. Wil dit wezen tje in leven blijven, dan moet het niet in de boodschaptas, maar in de cou veuse! Dat gebeurt dan ook direct, want deze buidel van de kangeroe is nog heel wat beter ingericht dan de menselijke apparaten. Binnenin bevinden zich melkklieren en de mondopening van het jonge dier groeit om de speen heen, terwijl het gedeelte van de speen, dat in de mond is, de vorm van de mondholte aanneemt. Deze bevesti ging is noodzakelijk omdat het hulpe loze dier geen kracht kan uitoefenen; het behoeft zelfs niet te zuigen, want door een bijzondere spier wordt de melkklier telkens samengedrukt, zo dat de melk in de mond wordt gespo ten. Eerst wanneer de ontwikkeling wat verder is gevorderd, begint het diertje zelf te zuigen. Er zijn nog an dere voorzieningen, doch het zou te ver voeren daarop thans in te gaan. In ieder geval is het duidelijk, dat de buidel wel iets méér is dan een tas en dat zij eigenlijk als een gedeelte van het inwendige moederdier kan worden opgevat, waarin het jong voor de tweede maal is opgenomen. Bij verdere ontwikkeling wordt de ver groeiing van de mondrand en de speen opgeheven, evenals andere wijzigingen welke hebben plaatsgevonden) en van dat. moment af, wordt het jonge dier actief. Het duurt bij de reuzenkange- r.oe 7 maanden eer het jong de kop uit de buidel steekt en pas negen weken later verlaat het voor 't eerst het moe derlichaam. Eigenlijk is dit de echte geboorte, zodat men bij dit dier zou kunhen zeggen, dat het tweemaal ge boren is. De eerste weken dient de buidel dan nog als nest en later als toevluchtsoord, soms nog wel tot het dier 2 jaar oud. is. Over oud gesproken, vindt U het niet merkwaardig, dat ondanks de 'vooruit gang van hygiëne, geneeskunde en welvaart, de levensgrens voor oudere mensen bijna niet gewijzigd is? H. Pétillon. In overleg met de Rijksplanologi sche Dienst, de Provinciale Planologi sche Diensten en de Gemeentebestu ren, werden vier terreinen gekozen voor vier kazernementen, ieder voor 3000 man. Het zou n.l. in ons dicht bevolkte land op grote moeilijkheden stuiten om 12.000 man in één kazerne onder te brengen. De vier gekozen terreinen liggen in Steenwijker- veld. tussen Nunspeet en Elspeet in het zogenaamde „Jodenbos" en in Er melo bij de Jan van Schaffelaarska- zerne. Bij de keuze der terreinen is zo veel mogelijk rekening gehouden met het natuurschoon, terwrjl de uitge strektheid der terreinen zoveel moge lijk beperkt is. Daarnaast moest natuurlijk ook met de normale en met de militaire efficiency rekening gehouden worden. Er moeten b.v. oefenterreinen in de onmiddellijke nabijheid zijn. Tijdens het uitzetten der terreinen deed zich bij Steenwrjkerwold een ver makelijk incident voor. De militaire autoriteiten waren op stap met de Drentse Planologische Dienst om het terrein af te palen. De planologen toonden zich plotseling zeer soepel: „Gaat U gang maar zeiden "ze, „neem maar wat U hebben wil", maar het bleek, dat het uitgekozen terrein juist over de provinciegrens in Overijssel was gelegen. De plannen voor de vier kazernes zijn nagenoeg gelijk. Overal verrijzen acht logies-gebouwen van twee ver diepingen (waarin 400 man, onderof ficieren inbegrepen kunnen logeren), een can tine voor manschappen met cntspannings- tevens bioscoopzaal, een cantine voor onderofficieren, eni ge magazijnen, de rioolzuiveringsin stallatie, alsmede de daarvoor vereis- afrasteringen, te wegen, leidingen, en wat dies meer zij. Er is, nog voor ze klaar zijn, over deze kazernes al heel wat te doen ge weest. Met name over de schade di zij toebrengen aan de recreatiegebk den op de Veluwe en over het ontbre ken van ontspanningsmogelijkheden voor de duizenden militairen die zullen worden gelegerd. A.N.W.B. bevreesd voor ongelukken. BIJ STROOMBEPERKD.G. De regeringsmaatregelen ten aan zien van de stroombeperking zjjn voor de A.N.W.B. aanleiding geweest ln een uitvoerig memorandum, gericht tot de ongeveer 250 beheerders van openbare verlichting, de aandacht te vestigen op de noodzakelijkheid om bij deze beperkingen vóór alles reke ning te houden met de verkeersveilig heid. In dit memorandum betoogt de A. 'J.W.B. met nadruk, dat ook een be merkte verlichting zodanig moet zyn, at bochten, wegversmallingen en cruispunten steeds duidelijk en be- prijpelyk blijven. Grote aandacht lient ook besteed te worden aan over- er I steekplaatsen voor voetgangers en wielrijders. ONDERHUURDERS DURVEN NIET TE KLAGEN. Meer dan j 180.000 aan teveel betaalde gelden werden terugbetaald. In de eerst* negen maanden van dit jaar werden ongeveer 47-000 ge tallen door de pryzencommissiea behandeld. Daartoe behoorden 16.000 ge gronde en 14.000 ongegronde klachten, terwtfl nog Ln 17.500 gevallen inlichtingen werden verstrekt. Meer dan 180.000 aan teveel betaald.- gelden werd terugbetaald, terwijl een hnnrveriaging werd bereikt van een kleLne 270.000 per jaar. Over deze periode werd 60% van het aantal gevallen gevormd door huur- en pensionquesties. Terugbetaald werd ln deze gevallen een bedrag van meer dan 55.000. Aldus wordt medegedeeld door het ministerie van Economische Zaken. Waren er in September 1950 nog slechts 252 commissies overgebleven, thans, een jaar later, telt ons land 650 merendeels zeer actieve prjjzen- commissies. Meer dan negen tiende van de Ne derlandse bevolking woont nu in een gemeente, waar een dergelijke com missie werkzaam is. Een felle uitslaande brand brak Maandagmorgen 'omstreeks half acht nlt in de Chemische fabriek „Rids" tengevolge van een ontploffing. De Haarlemse politie is met groot materieel uitgerukt naar het fabrieksterrein in de Waardepolder in Haarlem, by de spoorlijn naar Amsterdam, en kreeg het vuur na ongeveer een uur onder de knie. Van de vier mensen die in de distilleerderij waar de brand uitbrak, aanwezig waren, zijn twee gedood, één zó ernstig gewond dat hy in het ziekenhuis is opgenomen, en één licht gewond. DE GEREDDEN VERTELLEN. Hoe werkten de waterdichte schotten? Nog steeds zyn geen verklaringen van deskundigen verschenen over het zinken van het m.s. „Maipü" by Helgoland. Zolarc er geen officiële rap porten zyn, is het uiterst moeilyk een indruk te Imjgen van wat zich pre cies by de aanvaring tussen het Amerikaanse troepentransportschip „Ge nu ral Hersey" en de „Maipü" heeft afgespeeld en waarom het schip, dat van waterdichte schotten was voorzien, na de aanvaring is gezonken. De directie van de Kon. Mij. „De Schelde" te Vlissingen verklaarde eerst na inzage van officiële rappor ten een oordeel te kunnen geven. Het is de bedoeling, dat enige des kundigen van de Kon. Mij, „De Schel de" naar Duitsland zullen gaan om de zaak nader te onderzoeken. Het zou kunnen zijn, zo dacht men, dat het zich midscheeps bevindende schot is geraakt, daardoor zouden twee ruimen in het breedste gedeelte van het schip vol water kunnen stro men. Het is voorschrift dat tijdens mist de deuren in de waterdichte schotten gesloten blijven. Of aan dit voorschrift was voldaan kon men ons niet zeggen. Voor de twee monteurs van „De Schelde", die zich tijdens de ramp op de „Maipü" bevonden, worden thans doorreisvisa voor Duitsland klaar ge maakt om hun terugreis mogelijk te maken. TE HAMBURG AANGEKOMEN. Tachtig passagiers en 152 leden van de bemanning van het gezonken schip zyn Maandagochtend met een speciale trein te Hamburg aangeko men. Onder hen bevinden zich vijftien lichtgewonden. Velen der geredden waren nog in nachtkleding. Een der passagiers vertelde, dat er geen paniek aan boord is uitgebro ken, ofschoon door de kracht van de aanvaring het licht overal uitging en de meeste passagiers nog te bed la gen. Uit de mededelingen van de gered den blijkt, dat ook de koelinstallatie van de Maipü defect raakte door de aanvaring. Uit deze installatie ver spreidden ammoniakdampen zich door het schip. In de 4000 ton graan deden zich door het binnendringende water kleine ontploffingen voor. Het schip had bovendien 2000 baleii koffie, 645 ton vlees, wol en auto's aan boord. Op het ogenblik van de aanvaring was het zicht 60 tot 100 meter. Oog getuigen menen, dat het Argentijnse schip halve kracht voer en het Ame rikaanse schip volle kracht. De hnid van de Maipü werd zover openge scheurd, dat de waterdichte schotten het zinken niet konden verhinderen. Twee reddingsboten werden ver nield. By de overigen ontstond enig gedrang. Gedurende de reis, aldus verklaren passagiers, zijn geen red dingsoefeningen gehouden. Men is al gemeen vol lof over kapitein Juan Marquez en de navigatie-officier, die er voor zorgden, dat alle passagiers in de boten kwamen. Men mocht geen bagage meenemen. Sommige red dingsboten werden in de dichte mist pas na drie uur gevonden. DRIJVENDE REDDINGSBOTEN. De radiostations aan de kust van Noord-West-Duitsland hebben Maan dagmiddag de scheepvaart gewaar schuwd voor reddingsboten van het gezonken Argentijnse motorschip „Maipü". De reddingsboten, die bij het verlaten van het schip niet ge bruikt zijn, drijven onderste boven in het water en zitten nog aan het wrak vast. De scheepvaart dient uiterst voorzichtig te zijn bij het voorbijva ren van het wrak, dat op een drukke route naar Hamburg en Bremerhaven ligt. De plaats van het gezonken schip is aangegeven met een boei met groen licht. DEMONTAGE VAN HET SCHIP? Deskundigen vrezen, dat het schip door de sterke stroom spoedig met zand vol zal lopen. De enige oplossing voor berging acht men het schip onder wa ter te demonteren en als schroot naar boven te brengen. In ieder geval is het schip te groot om in zijn geheel naar boven gebracht te kunnen wor den, aldus deze deskundigen. De komende dagen zullen duikers het schip onderzoeken. De maatschap pij heeft tot nog toe geen aanbiedin gen voor berging gekregen. Tot nog toe zijn pas enkele passa giers door verwanten afgehaald. De overigen zullen in de komende dagen nieuwe kleren krijgen en op kosten van de Argentijnse maatschappij naar hun bestemming worden vervoerd. Onderhandelingen over schadevergoe ding zijn gaande. De maatschappij heeft aan de passagiers hulp toege zegd, hoewel op het passagebiljet ge noteerd staat, dat de maatschappij ver antwoordelijkheid bij ongevallen af wijst. De „Maipü" is bij maatschappijen in Argentinië verzekerd. EEN ONDERZOEK. Maandag is te Bremerhaven een on derzoek van de Amerikaanse marine naar de botsing geopend. Men ver wacht, dat dit onderzoek enkele da gen zal duren. De „General Hersey" is een dok van de Noord-Duitse Lloyd binnengesleept, opdat de schade on derzocht kan worden. Verscheiden passagiers van de Maipu deelden mee, dat zy naar hun mening het leven te danken hebben fehad aan de ammoniakdampen van e defect geraakte koelinstallatie. Zij waren door die dampen gedwon gen geweest hun hutten direct te verlaten, hetgeen later hun behoud bleek te zijn. Alle lichten gingen direct uit doordat de gehele krachtinstallatie onklaar was geworden, zoals later bleek. Hierdoor was het ook niet mogelijk een alarmsignaal te geven. Langza merhand drong het bericht van de aanvaring tot alle opvarenden door, van wie inmiddels reeds een groot aantal door de bytende ammoniak dampen zyn toevlucht aan dek had gezocht. Een aantal opvarenden wordt thans behandeld voor oog- en keelontste kingen tengevolge van de ammoniak dampen. R.A.F.-bommen niet langer op Helgoland? De West-Duitse regering overweegt de 25 vierkante kilometer grote zandbank .Knechtsand" bij Cuxha- ven beschikbaar te stellen als oefen- doel voor bombardementsvliegtuigen van de R.A.F. Thans wordt Helgo land voor dit doel gebruikt. Radio-actieve sneeuw bedierf films. Sinds Donderdagmiddag ligt het werk op een fabriek voor foto-papier in Rochester (Ver. Staten) vrijwel stil. Radio-actieve stof was name lijk in het ventilatiesysteem geko men, waardoor het fotopapier be dierf. De radio-actieve stof had de zelfde uitwerking als licht. Een grote hoeveelheid film was eveneens bedor ven. De stof werd door sneeuw naar de grond gebracht en was kennelyk af komstig van de atoomontploffingen in Nevada, ongeveer 2S00 kilometer verwijderd. Brand verwoestte 150 huizen te Djakarta. Volgens radio Djakarta zijn meer dan 150 huizen door een herige brand in de buitenwyken van Djakarta ver woest. Ruim achthonderd personen, grotendeels Chinezen zijn dakloos. De schade wordt op een millioen gul den geraamd. Twee locomotieven ontspoord. Om ongeveer half zeven gisteravond zyn tussen Zaandam en Purm erend even over de Zaanbrug twee gekop pelde locomotieven ontspoord. Het baanvak Zaandam-Purmerend-Hoorn werd hierdoor versperd. De reizigers werden op dit traject vervoerd met autobussen. Twee broers twee ridders M.W.O. Een foto van de gebrs. DourleLn, die belden onderschelden werden met de Militaire Willemsorde. Links de heer •J. Doorlein, thans kapitein der mari niers op Aruba, rechts de heer P. Dourlein, bekend om zyn werk als geheim agent. De foto dateert uit de oorlog en werd ln Engeland genomen. 10. Hoe Jimmy het drukke verkeerskruispunt met een vaart van ver over de 100 kilometer in het uur had weten te „nemen" zonder ergens met 'n daverende klap tegen op te tornen, begreep hy later zelf niet. Boven het geronk van zyn eigen motor uit, had hy het gegier van de banden van andei'e auto's gehoord, welker bestuurders met him volle gewicht op de remmen waren gaan staan. Een kwartier later zaten die elkaar nog met bleke konen aan te kyken en als Jimmy alle scheldwoorden had kunnen horen, welke hem wa ren nageschreeuwd, had hy geen nacht meer rus tig geslapen. Zelf maakte hy zich ook in hoge mate ongerust, daar de snelheid van zyn auto nog eerder scheen toe dan af te nemen. „Ik schyn toch wel enige montagefouten te heb ben gemaakt", bromde hy. Het zweet parelde hem op het voorhoofd. „Wat moet ik doen, om dat be roerde ding tot staan te krijgen?" Hy hield het stuur zo stevig mogelyk in zyn knuisten en staar de met ogen die byna uit zyn hoofd puilden, op de weg. Tot zyn ontzetting zag hy dat deze hoe langer hoe drukker werd. Jimmy zette zijn duim op zyn claxon en begon als een razende te toe teren Bulten het behandelen van klach ten over gekochte goederen en uitge voerde ambachtswerkzaamheden, ontplooien de meeste commissies nog een grote activiteit op het gebied van de huren, vooral van de onderhuren. Verscheidene pryzencommissies or ganiseren zogenaamde onderhuur-en- uêtes.- Het blykt n.l. herhaaldeiyk !at mensen die te hoge huur betalen niet durven klagen. Een dergeiyke door een objectieve in de gehele ge meente georganiseerde enquête is. volgens „Economische Zaken" geble ken een krachtig middel tegen de huurwoeker te zyn. De vaak zo moci- ïyke verhoudingen bij inwoning wor den hierdoor niet in gevaar gebracht. In Amsterdam. Eindhoven, Delft en Katwyk zal dezer dagen met een dergelyk onderzoek een aanvang worden gemaakt. In verschillende andere gemeenten Is men hier reeds mee bezig of wor den plannen daartoe voorbereid. Het wereldgebeuren Strijd om Bonn et verdrag, waardoor West- Duitsland in de West-Europese gemeenschap zal worden opge nomen, is weliswaar nog by lange na niet tot stand gekomen, maar toch zyn er blykbaar de vorige week enige vorderingen gemaakt bij de bespre kingen tussen de Westelyke Hoge Commissie en de Bondskanselier, dr. Adenauer. Er is zelfs reeds een com muniqué uitgegeven, dat althans een tip van de sluier, welke tot dusver over de besprekingen was blyven hangen, heeft opgelicht. Op vele „principiële punten" zou overeen stemming zijn bereikt en op andere punten werd een nader onderzoek door experts noodzakelyk geacht. Het ligt in de bedoeling op grond van een algemene overeenkomst een aan tal conventies uit te werken, welke dan de details van de overdracht van bevoegdheden zou moeten regelen. Tot zover ziet alles er hoopvol uit. Er werd zelfs nog medegedeeld, dat het in de bedoeling ligt, dat de ex perts in de loop van deze week reeds over de nog hangende geschilpunten van het algemene verdrag opnieuw rapport zouden uitbrengen, waarna de geallieerde Hoge Commissie en de Bondskanselier hun besprekingen over dit verdrag zouden kunnen voortzetten Maar Als bijna altyd, wanneer het gaat om belangryke en moeilijke be slissingen is er ook hier een „maar" en ditmaal is het vooral het feit, dat tot de onderwerpen, welke bij de nog komende besprekingen zul len moeten worden aangesneden, ook de details betreffende de Duitse deel neming aan de bewapening behoren. De West-Duitse bijdrage tot de Wes terse defensie met andere woorden! En dan voelt men natuurlijk ook ter stond, dat hier nog een heel terrein vol voetangels en klemmen ligt, waardoor de partyen zich zonder te struikelen of in een strik verward tc geraken, zullen moeten heenworste- len. .Een maand geleden was het eigenlijk al duidelijk geworden, dat de bespre kingen tussen de West-Duitsers en de Westelyke Geallieerden niet zo heel goed wilden vlotten. Weliswaar waren de Grote Drie het in Washing ton eens geworden over de opneming van de republiek van Bonn in de ge meenschap der West-Europese vol ken, maar men had wat de Duitsers zelf betreft, eigenlyk toch wel een beetje buiten de waard gerekend. y alle belangstelling, welke men in het na-oorlogse Duitsland vanzelfsprekend moet hebben yoor elke mogelykheid om weer als gelijkberechtigde bondgenoot behan deld te worden, bleef toch ook telkens iets meewerken, dat zijn oorzaak vond ln wantrouwen of tenminste ge brek aan vertrouwen. Misschien ook wel gemengd met een beetje wrok! Alleen uit deze stemming is het al thans te verklaren, dat dr. Adenauer een moeilyk te bevredigen onderhan delingspartner is gebleken. Altyd weer hamerde hy op het aambeeld van de volledige souvereiniteit, welke hy verlangde in ruil voor de West- Duitse bijdrage aan de gemeenschap pelijke verdedigingsorganisatie. Te genover het Duitse volk en zeker te genover de socialistische oppositie moest Adenauer er op blijven staan, dat Duitsland geen tweede rangs plaats in de gemeenschap der West- Europese volken aangewezen zou krijgen. En hy heeft daaraan vastge houden, met enig succes zelfs, naar het zich thans wel laat aanzien. Over de „graad" van de souvereiniteit. welke aan Bonn zou worden verleend, wordt althans in de jongste commu- niqué's niet meer gesproken, maar wel over de Duitse bijdrage in de ver dedigingsorganisatie. Wij geloven de plank niet zo heel ver mis te slaan, wanneer we ons wa gen aan de voorspelling, dat het juist Frankryk is. dat op dit punt de mees te moeilijkheden zal maken. Want één ding staat nog altijd vast: Frank ryk, dat in drie-kwart eeuw drie keer tegen zijn Oostburen heeft moeten vechten, vreest niets zo zeer als een mogelijke herryzing van een agres sieve macht in Duitsland. Misschien is Marianne, als het er op aan komt. zelfs nog banger van Bonn dan van Moskou!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 5