Millioenen-project wordt in
Amerikaans tempo uitgevoerd
JIMMY BROWN, Sportheld no. 1
PRIJZENCOMMISSIES BOEKEN
GOEDE RESULTATEN
DE RAMP VAN HET M.S. MAIPU
NOG NIET VERKLAARD
He
B
DINSDAG 6 NOVEMBER 1951
PROVIN ClALE ZEEUWSE COURANT
Het Nederlandse leger bouwt
Kazernes voor 12.000 man binnen
een half jaar
(Van onze speciale verslaggever)
Vrachtauto's razen over de Veluwe, bulldozers en draglines verzetten
enorme hoeveelheden grond, gigantische kranen verplaatsen met hun reu
zenarmen zware vrachten, trilmachines en stoomwalsen daveren de stilte
der bossen kapot en duizenden mannen werken in koortsachtige (jver aan
een geweldig project.
Het leger bouwt. Het bouwt op een wyze, met een omvang en in een
tempo, zoals in Nederland nog nooit is vertoond. Er is daar by Ermelo en
Xunspeet, by Oldenbroek en ook by SteemvQkerveld (tegen de grens van
Overijssel en Drente) een geweldige stunt ln uitvoering. Binnen een half
jaar worden daar vier nieuwe kazerneinenten gebouwd, die tezamen lege
ring zullen bieden aan 12.000 militairen. Enorme logiesgebouwen en keu.
kens, eetzalen, waehtgebouwen en magazijnen worden in een ongelooflyk
tempo uit de grond gestampt.
Wat hier onder leiding van het Cen
traal Bouwbureau der Genie ge-
schiedt.grenst aan het wonderbaar
lijke. Zeven grote aannemers hebben
een combinatie gevormd, waaruit
de ..N.V. „Midden-Nederland" gebo
ren is. In beton en in staal leveren zij
de formidabele prestaties. De genie
rekent, tekent en organiseert, de bou
wers realiseren haar ontwerpen en
voorschriften in een tempo dat ieder
een verbaasd doet staan. Met een ze
ker leedvermaak vertellen zij „dat de
Belgen de Amerikanen er by hebben
moeten halen" en met trots „dat een
der Amerikaanse staf-chefs van Ge
neraal Eisenhower, ondubbelzinnig
zijn grote bewondering voor de pres
taties heeft uitgesproken.
Uiteraard houdt dit bouwproject
ten nauwste verband met de eisen die
door de At lantisch-pact-verplichtin
gen aan onze defensie woraen ge
steld. Daardoor (en door de langere
diensttijd) is er in ons land een nij
pend tekort aan legerruimte ontstaan.
Men weet dat er aanvankelijk ge
tracht is in het buitenland met na
me in Duitsland legering voor Ne
derlandse troepen te verkrijgen. Toen
dat mislukte kon men niet langer
wachten en moest in korte tijd ge
zorgd worden voor legerruimte in ei
gen land, in totaal voor 24.000 man.
Een opdracht in die geest werd op 15
Juni j.l. aan het Hoofd van het Cen
traal Bouwbureau der genie ver
strekt, met de bepaling dat de helft
van de kazernementen op 1 Februari
1952 moet kunnen worden betrokken.
i
4
126
Gewoonlijk stellen we ons de buidel
van een kangeroe als weinig beters
voor dan een boodschappentas, waar
in het jong gemakshalve wordt opge
borgen als moeder uitgaat. En bij een
vlucht voor dreigend gevaar behoeft
zij niet ongerust te zijn of Jantje met
zijn verstuikte enkel wel mee kan en
of Pietje niet te veel achterblijft,
want ze pakt kort en goed de hele
kinderschaar in haar karbies en ze
vertrekt. Makkelijk is dat wèll
Inderdaad. Maar in de natuur nijn in
de regel weinig zaken „voor het ge
mak" geschapen. Alles heeft zijn nut,
zijn doeltreffendheid en dient dan ook
meer de instandhouding, dan tot de
veraangenaming van het leven. Zo is
het uiteraard óók met de buidel van
de kangeroe en van andere buideldie
ren. Om U dit te doen beseffen moe
ten wij een klein krdam kamer ge
heimpje verklappen: als een kangeroe
geboren wordt, zouden andere dieren
beslist van een miskraam spreken.
Wanteen volwassen kangeroe, die 2
meter lang kan worden en dan een ge
wicht van 200 kilo bereikt, brengt een
baby ter wereld, dat wel gemeten drie
centimeter lang is! Geen spruit om
trots op ie zijn, vooral niet omdat het
diertje geheel onbehaard en blind is
en nog geen ledematen bezit, maar
slechts korte stompjes. Wil dit wezen
tje in leven blijven, dan moet het niet
in de boodschaptas, maar in de cou
veuse!
Dat gebeurt dan ook direct, want deze
buidel van de kangeroe is nog heel
wat beter ingericht dan de menselijke
apparaten. Binnenin bevinden zich
melkklieren en de mondopening van
het jonge dier groeit om de speen
heen, terwijl het gedeelte van de
speen, dat in de mond is, de vorm van
de mondholte aanneemt. Deze bevesti
ging is noodzakelijk omdat het hulpe
loze dier geen kracht kan uitoefenen;
het behoeft zelfs niet te zuigen, want
door een bijzondere spier wordt de
melkklier telkens samengedrukt, zo
dat de melk in de mond wordt gespo
ten. Eerst wanneer de ontwikkeling
wat verder is gevorderd, begint het
diertje zelf te zuigen. Er zijn nog an
dere voorzieningen, doch het zou te
ver voeren daarop thans in te gaan.
In ieder geval is het duidelijk, dat de
buidel wel iets méér is dan een tas
en dat zij eigenlijk als een gedeelte
van het inwendige moederdier kan
worden opgevat, waarin het jong voor
de tweede maal is opgenomen. Bij
verdere ontwikkeling wordt de ver
groeiing van de mondrand en de speen
opgeheven, evenals andere wijzigingen
welke hebben plaatsgevonden) en van
dat. moment af, wordt het jonge dier
actief. Het duurt bij de reuzenkange-
r.oe 7 maanden eer het jong de kop uit
de buidel steekt en pas negen weken
later verlaat het voor 't eerst het moe
derlichaam. Eigenlijk is dit de echte
geboorte, zodat men bij dit dier zou
kunhen zeggen, dat het tweemaal ge
boren is. De eerste weken dient de
buidel dan nog als nest en later als
toevluchtsoord, soms nog wel tot het
dier 2 jaar oud. is.
Over oud gesproken, vindt U het niet
merkwaardig, dat ondanks de 'vooruit
gang van hygiëne, geneeskunde en
welvaart, de levensgrens voor oudere
mensen bijna niet gewijzigd is?
H. Pétillon.
In overleg met de Rijksplanologi
sche Dienst, de Provinciale Planologi
sche Diensten en de Gemeentebestu
ren, werden vier terreinen gekozen
voor vier kazernementen, ieder voor
3000 man. Het zou n.l. in ons dicht
bevolkte land op grote moeilijkheden
stuiten om 12.000 man in één kazerne
onder te brengen. De vier gekozen
terreinen liggen in Steenwijker-
veld. tussen Nunspeet en Elspeet in
het zogenaamde „Jodenbos" en in Er
melo bij de Jan van Schaffelaarska-
zerne.
Bij de keuze der terreinen is zo
veel mogelijk rekening gehouden met
het natuurschoon, terwrjl de uitge
strektheid der terreinen zoveel moge
lijk beperkt is.
Daarnaast moest natuurlijk ook
met de normale en met de militaire
efficiency rekening gehouden worden.
Er moeten b.v. oefenterreinen in de
onmiddellijke nabijheid zijn.
Tijdens het uitzetten der terreinen
deed zich bij Steenwrjkerwold een ver
makelijk incident voor. De militaire
autoriteiten waren op stap met de
Drentse Planologische Dienst om het
terrein af te palen. De planologen
toonden zich plotseling zeer soepel:
„Gaat U gang maar zeiden "ze,
„neem maar wat U hebben wil",
maar het bleek, dat het uitgekozen
terrein juist over de provinciegrens
in Overijssel was gelegen.
De plannen voor de vier kazernes
zijn nagenoeg gelijk. Overal verrijzen
acht logies-gebouwen van twee ver
diepingen (waarin 400 man, onderof
ficieren inbegrepen kunnen logeren),
een can tine voor manschappen met
cntspannings- tevens bioscoopzaal,
een cantine voor onderofficieren, eni
ge magazijnen, de rioolzuiveringsin
stallatie, alsmede de daarvoor vereis-
afrasteringen,
te wegen, leidingen,
en wat dies meer zij.
Er is, nog voor ze klaar zijn, over
deze kazernes al heel wat te doen ge
weest. Met name over de schade di
zij toebrengen aan de recreatiegebk
den op de Veluwe en over het ontbre
ken van ontspanningsmogelijkheden
voor de duizenden militairen die
zullen worden gelegerd.
A.N.W.B. bevreesd voor
ongelukken.
BIJ STROOMBEPERKD.G.
De regeringsmaatregelen ten aan
zien van de stroombeperking zjjn voor
de A.N.W.B. aanleiding geweest ln
een uitvoerig memorandum, gericht
tot de ongeveer 250 beheerders van
openbare verlichting, de aandacht te
vestigen op de noodzakelijkheid om
bij deze beperkingen vóór alles reke
ning te houden met de verkeersveilig
heid.
In dit memorandum betoogt de A.
'J.W.B. met nadruk, dat ook een be
merkte verlichting zodanig moet zyn,
at bochten, wegversmallingen en
cruispunten steeds duidelijk en be-
prijpelyk blijven. Grote aandacht
lient ook besteed te worden aan over-
er I steekplaatsen voor voetgangers en
wielrijders.
ONDERHUURDERS DURVEN NIET TE KLAGEN.
Meer dan j 180.000 aan teveel betaalde
gelden werden terugbetaald.
In de eerst* negen maanden van dit jaar werden ongeveer 47-000 ge
tallen door de pryzencommissiea behandeld. Daartoe behoorden 16.000 ge
gronde en 14.000 ongegronde klachten, terwtfl nog Ln 17.500 gevallen
inlichtingen werden verstrekt. Meer dan 180.000 aan teveel betaald.-
gelden werd terugbetaald, terwijl een hnnrveriaging werd bereikt van een
kleLne 270.000 per jaar.
Over deze periode werd 60% van het aantal gevallen gevormd door huur-
en pensionquesties. Terugbetaald werd ln deze gevallen een bedrag van
meer dan 55.000. Aldus wordt medegedeeld door het ministerie van
Economische Zaken.
Waren er in September 1950 nog
slechts 252 commissies overgebleven,
thans, een jaar later, telt ons land
650 merendeels zeer actieve prjjzen-
commissies.
Meer dan negen tiende van de Ne
derlandse bevolking woont nu in een
gemeente, waar een dergelijke com
missie werkzaam is.
Een felle uitslaande brand brak Maandagmorgen 'omstreeks half acht
nlt in de Chemische fabriek „Rids" tengevolge van een ontploffing. De
Haarlemse politie is met groot materieel uitgerukt naar het fabrieksterrein
in de Waardepolder in Haarlem, by de spoorlijn naar Amsterdam, en kreeg
het vuur na ongeveer een uur onder de knie. Van de vier mensen die in de
distilleerderij waar de brand uitbrak, aanwezig waren, zijn twee gedood,
één zó ernstig gewond dat hy in het ziekenhuis is opgenomen, en één licht
gewond.
DE GEREDDEN VERTELLEN.
Hoe werkten de waterdichte schotten?
Nog steeds zyn geen verklaringen van deskundigen verschenen over het
zinken van het m.s. „Maipü" by Helgoland. Zolarc er geen officiële rap
porten zyn, is het uiterst moeilyk een indruk te Imjgen van wat zich pre
cies by de aanvaring tussen het Amerikaanse troepentransportschip „Ge
nu ral Hersey" en de „Maipü" heeft afgespeeld en waarom het schip, dat
van waterdichte schotten was voorzien, na de aanvaring is gezonken.
De directie van de Kon. Mij. „De
Schelde" te Vlissingen verklaarde
eerst na inzage van officiële rappor
ten een oordeel te kunnen geven.
Het is de bedoeling, dat enige des
kundigen van de Kon. Mij, „De Schel
de" naar Duitsland zullen gaan om
de zaak nader te onderzoeken.
Het zou kunnen zijn, zo dacht men,
dat het zich midscheeps bevindende
schot is geraakt, daardoor zouden
twee ruimen in het breedste gedeelte
van het schip vol water kunnen stro
men. Het is voorschrift dat tijdens
mist de deuren in de waterdichte
schotten gesloten blijven. Of aan dit
voorschrift was voldaan kon men ons
niet zeggen.
Voor de twee monteurs van „De
Schelde", die zich tijdens de ramp op
de „Maipü" bevonden, worden thans
doorreisvisa voor Duitsland klaar ge
maakt om hun terugreis mogelijk te
maken.
TE HAMBURG AANGEKOMEN.
Tachtig passagiers en 152 leden
van de bemanning van het gezonken
schip zyn Maandagochtend met een
speciale trein te Hamburg aangeko
men. Onder hen bevinden zich vijftien
lichtgewonden. Velen der geredden
waren nog in nachtkleding.
Een der passagiers vertelde, dat er
geen paniek aan boord is uitgebro
ken, ofschoon door de kracht van de
aanvaring het licht overal uitging en
de meeste passagiers nog te bed la
gen.
Uit de mededelingen van de gered
den blijkt, dat ook de koelinstallatie
van de Maipü defect raakte door de
aanvaring. Uit deze installatie ver
spreidden ammoniakdampen zich door
het schip. In de 4000 ton graan deden
zich door het binnendringende water
kleine ontploffingen voor. Het schip
had bovendien 2000 baleii koffie, 645
ton vlees, wol en auto's aan boord.
Op het ogenblik van de aanvaring
was het zicht 60 tot 100 meter. Oog
getuigen menen, dat het Argentijnse
schip halve kracht voer en het Ame
rikaanse schip volle kracht. De hnid
van de Maipü werd zover openge
scheurd, dat de waterdichte schotten
het zinken niet konden verhinderen.
Twee reddingsboten werden ver
nield. By de overigen ontstond enig
gedrang. Gedurende de reis, aldus
verklaren passagiers, zijn geen red
dingsoefeningen gehouden. Men is al
gemeen vol lof over kapitein Juan
Marquez en de navigatie-officier, die
er voor zorgden, dat alle passagiers
in de boten kwamen. Men mocht geen
bagage meenemen. Sommige red
dingsboten werden in de dichte mist
pas na drie uur gevonden.
DRIJVENDE REDDINGSBOTEN.
De radiostations aan de kust van
Noord-West-Duitsland hebben Maan
dagmiddag de scheepvaart gewaar
schuwd voor reddingsboten van het
gezonken Argentijnse motorschip
„Maipü". De reddingsboten, die bij
het verlaten van het schip niet ge
bruikt zijn, drijven onderste boven in
het water en zitten nog aan het wrak
vast. De scheepvaart dient uiterst
voorzichtig te zijn bij het voorbijva
ren van het wrak, dat op een drukke
route naar Hamburg en Bremerhaven
ligt. De plaats van het gezonken schip
is aangegeven met een boei met groen
licht.
DEMONTAGE VAN HET SCHIP?
Deskundigen vrezen, dat het schip
door de sterke stroom spoedig met zand
vol zal lopen. De enige oplossing voor
berging acht men het schip onder wa
ter te demonteren en als schroot naar
boven te brengen. In ieder geval is
het schip te groot om in zijn geheel
naar boven gebracht te kunnen wor
den, aldus deze deskundigen.
De komende dagen zullen duikers
het schip onderzoeken. De maatschap
pij heeft tot nog toe geen aanbiedin
gen voor berging gekregen.
Tot nog toe zijn pas enkele passa
giers door verwanten afgehaald. De
overigen zullen in de komende dagen
nieuwe kleren krijgen en op kosten
van de Argentijnse maatschappij naar
hun bestemming worden vervoerd.
Onderhandelingen over schadevergoe
ding zijn gaande. De maatschappij
heeft aan de passagiers hulp toege
zegd, hoewel op het passagebiljet ge
noteerd staat, dat de maatschappij ver
antwoordelijkheid bij ongevallen af
wijst.
De „Maipü" is bij maatschappijen
in Argentinië verzekerd.
EEN ONDERZOEK.
Maandag is te Bremerhaven een on
derzoek van de Amerikaanse marine
naar de botsing geopend. Men ver
wacht, dat dit onderzoek enkele da
gen zal duren. De „General Hersey"
is een dok van de Noord-Duitse Lloyd
binnengesleept, opdat de schade on
derzocht kan worden.
Verscheiden passagiers van de
Maipu deelden mee, dat zy naar hun
mening het leven te danken hebben
fehad aan de ammoniakdampen van
e defect geraakte koelinstallatie.
Zij waren door die dampen gedwon
gen geweest hun hutten direct te
verlaten, hetgeen later hun behoud
bleek te zijn.
Alle lichten gingen direct uit doordat
de gehele krachtinstallatie onklaar
was geworden, zoals later bleek.
Hierdoor was het ook niet mogelijk
een alarmsignaal te geven. Langza
merhand drong het bericht van de
aanvaring tot alle opvarenden door,
van wie inmiddels reeds een groot
aantal door de bytende ammoniak
dampen zyn toevlucht aan dek had
gezocht.
Een aantal opvarenden wordt thans
behandeld voor oog- en keelontste
kingen tengevolge van de ammoniak
dampen.
R.A.F.-bommen niet
langer op Helgoland?
De West-Duitse regering overweegt
de 25 vierkante kilometer grote
zandbank .Knechtsand" bij Cuxha-
ven beschikbaar te stellen als oefen-
doel voor bombardementsvliegtuigen
van de R.A.F. Thans wordt Helgo
land voor dit doel gebruikt.
Radio-actieve sneeuw
bedierf films.
Sinds Donderdagmiddag ligt het
werk op een fabriek voor foto-papier
in Rochester (Ver. Staten) vrijwel
stil. Radio-actieve stof was name
lijk in het ventilatiesysteem geko
men, waardoor het fotopapier be
dierf. De radio-actieve stof had de
zelfde uitwerking als licht. Een grote
hoeveelheid film was eveneens bedor
ven.
De stof werd door sneeuw naar de
grond gebracht en was kennelyk af
komstig van de atoomontploffingen
in Nevada, ongeveer 2S00 kilometer
verwijderd.
Brand verwoestte 150
huizen te Djakarta.
Volgens radio Djakarta zijn meer
dan 150 huizen door een herige brand
in de buitenwyken van Djakarta ver
woest. Ruim achthonderd personen,
grotendeels Chinezen zijn dakloos.
De schade wordt op een millioen gul
den geraamd.
Twee locomotieven ontspoord.
Om ongeveer half zeven gisteravond
zyn tussen Zaandam en Purm erend
even over de Zaanbrug twee gekop
pelde locomotieven ontspoord. Het
baanvak Zaandam-Purmerend-Hoorn
werd hierdoor versperd. De reizigers
werden op dit traject vervoerd met
autobussen.
Twee broers twee ridders M.W.O.
Een foto van de gebrs. DourleLn, die
belden onderschelden werden met de
Militaire Willemsorde. Links de heer
•J. Doorlein, thans kapitein der mari
niers op Aruba, rechts de heer P.
Dourlein, bekend om zyn werk als
geheim agent. De foto dateert uit de
oorlog en werd ln Engeland genomen.
10. Hoe Jimmy het drukke verkeerskruispunt
met een vaart van ver over de 100 kilometer in
het uur had weten te „nemen" zonder ergens met
'n daverende klap tegen op te tornen, begreep hy
later zelf niet. Boven het geronk van zyn eigen
motor uit, had hy het gegier van de banden van
andei'e auto's gehoord, welker bestuurders met
him volle gewicht op de remmen waren gaan
staan. Een kwartier later zaten die elkaar nog
met bleke konen aan te kyken en als Jimmy alle
scheldwoorden had kunnen horen, welke hem wa
ren nageschreeuwd, had hy geen nacht meer rus
tig geslapen. Zelf maakte hy zich ook in hoge
mate ongerust, daar de snelheid van zyn auto nog
eerder scheen toe dan af te nemen.
„Ik schyn toch wel enige montagefouten te heb
ben gemaakt", bromde hy. Het zweet parelde hem
op het voorhoofd. „Wat moet ik doen, om dat be
roerde ding tot staan te krijgen?" Hy hield het
stuur zo stevig mogelyk in zyn knuisten en staar
de met ogen die byna uit zyn hoofd puilden, op de
weg. Tot zyn ontzetting zag hy dat deze hoe
langer hoe drukker werd. Jimmy zette zijn duim
op zyn claxon en begon als een razende te toe
teren
Bulten het behandelen van klach
ten over gekochte goederen en uitge
voerde ambachtswerkzaamheden,
ontplooien de meeste commissies nog
een grote activiteit op het gebied van
de huren, vooral van de onderhuren.
Verscheidene pryzencommissies or
ganiseren zogenaamde onderhuur-en-
uêtes.- Het blykt n.l. herhaaldeiyk
!at mensen die te hoge huur betalen
niet durven klagen. Een dergeiyke
door een objectieve in de gehele ge
meente georganiseerde enquête is.
volgens „Economische Zaken" geble
ken een krachtig middel tegen de
huurwoeker te zyn. De vaak zo moci-
ïyke verhoudingen bij inwoning wor
den hierdoor niet in gevaar gebracht.
In Amsterdam. Eindhoven, Delft
en Katwyk zal dezer dagen met een
dergelyk onderzoek een aanvang
worden gemaakt.
In verschillende andere gemeenten
Is men hier reeds mee bezig of wor
den plannen daartoe voorbereid.
Het wereldgebeuren
Strijd om Bonn
et verdrag, waardoor West-
Duitsland in de West-Europese
gemeenschap zal worden opge
nomen, is weliswaar nog by lange na
niet tot stand gekomen, maar toch
zyn er blykbaar de vorige week enige
vorderingen gemaakt bij de bespre
kingen tussen de Westelyke Hoge
Commissie en de Bondskanselier, dr.
Adenauer. Er is zelfs reeds een com
muniqué uitgegeven, dat althans een
tip van de sluier, welke tot dusver
over de besprekingen was blyven
hangen, heeft opgelicht. Op vele
„principiële punten" zou overeen
stemming zijn bereikt en op andere
punten werd een nader onderzoek
door experts noodzakelyk geacht.
Het ligt in de bedoeling op grond van
een algemene overeenkomst een aan
tal conventies uit te werken, welke
dan de details van de overdracht van
bevoegdheden zou moeten regelen.
Tot zover ziet alles er hoopvol uit.
Er werd zelfs nog medegedeeld, dat
het in de bedoeling ligt, dat de ex
perts in de loop van deze week reeds
over de nog hangende geschilpunten
van het algemene verdrag opnieuw
rapport zouden uitbrengen, waarna
de geallieerde Hoge Commissie en de
Bondskanselier hun besprekingen
over dit verdrag zouden kunnen
voortzetten
Maar
Als bijna altyd, wanneer het gaat
om belangryke en moeilijke be
slissingen is er ook hier een
„maar" en ditmaal is het vooral het
feit, dat tot de onderwerpen, welke
bij de nog komende besprekingen zul
len moeten worden aangesneden, ook
de details betreffende de Duitse deel
neming aan de bewapening behoren.
De West-Duitse bijdrage tot de Wes
terse defensie met andere woorden!
En dan voelt men natuurlijk ook ter
stond, dat hier nog een heel terrein
vol voetangels en klemmen ligt,
waardoor de partyen zich zonder te
struikelen of in een strik verward tc
geraken, zullen moeten heenworste-
len.
.Een maand geleden was het eigenlijk
al duidelijk geworden, dat de bespre
kingen tussen de West-Duitsers en
de Westelyke Geallieerden niet zo
heel goed wilden vlotten. Weliswaar
waren de Grote Drie het in Washing
ton eens geworden over de opneming
van de republiek van Bonn in de ge
meenschap der West-Europese vol
ken, maar men had wat de Duitsers
zelf betreft, eigenlyk toch wel een
beetje buiten de waard gerekend.
y alle belangstelling, welke men
in het na-oorlogse Duitsland
vanzelfsprekend moet hebben
yoor elke mogelykheid om weer als
gelijkberechtigde bondgenoot behan
deld te worden, bleef toch ook telkens
iets meewerken, dat zijn oorzaak
vond ln wantrouwen of tenminste ge
brek aan vertrouwen. Misschien ook
wel gemengd met een beetje wrok!
Alleen uit deze stemming is het al
thans te verklaren, dat dr. Adenauer
een moeilyk te bevredigen onderhan
delingspartner is gebleken. Altyd
weer hamerde hy op het aambeeld
van de volledige souvereiniteit, welke
hy verlangde in ruil voor de West-
Duitse bijdrage aan de gemeenschap
pelijke verdedigingsorganisatie. Te
genover het Duitse volk en zeker te
genover de socialistische oppositie
moest Adenauer er op blijven staan,
dat Duitsland geen tweede rangs
plaats in de gemeenschap der West-
Europese volken aangewezen zou
krijgen. En hy heeft daaraan vastge
houden, met enig succes zelfs, naar
het zich thans wel laat aanzien. Over
de „graad" van de souvereiniteit.
welke aan Bonn zou worden verleend,
wordt althans in de jongste commu-
niqué's niet meer gesproken, maar
wel over de Duitse bijdrage in de ver
dedigingsorganisatie.
Wij geloven de plank niet zo heel
ver mis te slaan, wanneer we ons wa
gen aan de voorspelling, dat het juist
Frankryk is. dat op dit punt de mees
te moeilijkheden zal maken. Want
één ding staat nog altijd vast: Frank
ryk, dat in drie-kwart eeuw drie keer
tegen zijn Oostburen heeft moeten
vechten, vreest niets zo zeer als een
mogelijke herryzing van een agres
sieve macht in Duitsland. Misschien
is Marianne, als het er op aan komt.
zelfs nog banger van Bonn dan van
Moskou!