Grote autobussen daveren door
het kleine Europa
Toch is 'i zo I
Jonge moeder redde haar
kinderen uit brandend
gebouw
H'
DE RUSSEN IN OOSTENRIJK
ONTWERP-ZIEKENFONDSWET
THANS GEPUBLICEERD
Op 1 November opening van
het Faroek-kanaal
Oplichter werd door
zijn vrouw verraden
Volgend jaar Mei
aparte agrarische Jaarbeurs
P.T.T. maakte winst
van 30 millioen
Twee spoorwegarbeiders
zwaar gewond
ZATERDAG 13 OCTOBER 1951
PROV I NCI 4 I fe 7. bkUW Üt COURANT
DAG EN NACHT DOOR
Luierend in vliegtuigstoelen
(Van een speciale verslaggever)
„Komt u maar binnen", zegt het kleine, rossige stewardess je en ze helpt
een oudere dame de grote autobus binnen, die straks door Nederland, Bel
gië en Frankrijk zal daveren In Zuidelijke richting.
Een omvangrijk internationaal autobusverkeer is bezig zich te ontwik
kelen in een zeer snel tempo. Voorlopig nog hoofdzakelijk toeristen-verkeer
in de zomer, maar er zijn ook mogelijkheden voor vaste internationale lijnen.
In de afgelopen zomer daverden Nederlandse autobussen door geheel
Europa en de meeste reizigers waren zeer wel te spreken over dat bus
vervoer op lange afstand.
In de eerste plaats, omdat het ver
voer langs de gewone verkeerswegen
veel levendiger van aspect is dan het
vervoer in de trein en daarnaast om
dat men geen last heeft met treinaan-
sluitingen, dienstregelingen, bagage
gesleep enz. Men wordt prompt afge
leverd in zijn vacantie-oord.
De bus-passagier kan zich de weel
de veroorloven lui te zijn. Er wordt
voor hem gezorgd.
Het aardige stewardessje, dat geko
zen is uit honderden sollicitanten, is
steeds een handig meisje, dat vlot
haar talen spreekt en met iedereen
prettig kan omspringen.
Als de autobus stopt voor grens
controle gaat de kleine bar open en
ze serveert in de bus warme koffie of
koele dranken.
VACANTIE-LUIHEID.
Ook onderweg produceert ze allerlei
kostelijke zaken uit die bar. De bus
passagier laat zich bedienen en is lui.
Hij kijkt naar het landschap. Hij doet
een indruk op van de stadjes, die men
passeert en tegen 10 uur des avonds,
als het stewardessje haar passagiers
kudde aflevert in een hotel, is hij zo
gezellig-moe, dat hij na het eten di
rect in slaap sukkelt.
De volgende morgen vroeg gaat de
tocht verder. Waarheen u maar wilt...
naar Tirol, naar de Rivièra, naar Ca
pri.
Twee chauffeurs zitten in de cabine.
Om de vier uur is er aflossing, zodat
er altijd een frisse, actieve chauffeur
aan het stuur zit. Wat zou men meer
willen?
STERKE UITBREIDING.
Dit jaar heeft het internationale
busvervoer uit Nederland zich sterk
uitgebreid en voor het komend jaar
kan een grote uitbreiding worden ver
wacht.
Het beeld van de zuster die de
kraamkamer verlaat met een smet
teloos bundeltje wasgoed m de ar
men gekneld, waaruit het verfrom
melde hoofdje van de nieuwe bore
ling, rustend tegen haar bovenarm,
niet dan met moeite kan worden op
gedolven uit de baaierd van linnen
en flanel, mogen we in kinderrijk
Nederland bekend veronderstellen. Zij
die dit door de jeugd hunner jaren
of door geringe uitgebreidheid hun
ner familie, nimmer persoonlijk
mochten beleven, kennen dit tafereel
toch wel van de film of uit het mop-
penblaadje.
Het is hier niet de plaats om alge
mene richtlijnen aan verpleegsters te
verstrekken, doch ik meen dat deze
manier om de baby aan de buiten
wereld voor te stellen niet de juiste
is, en word daarin gesterkt door het
nauw bedwongen afgrijzen der vaders,
wanneer zij zich over deze textiel
heenbuigen en niets anders kunnen
ontwaren dan een bruin-rood en ge
rimpeld appelgezichtje dat daar los
jes tussenin schijnt te zijn gelegd. ,Js
dat alles?", willen zij vragen. Maar
tnplaats van deze woorden rondbor
stig uit te spreken, gaan zij kraaien
en kirren om de verpleegster toch
vooral niet de indruk te geven, dat
zij niet zouden weten wie zij voor
zich hebben.
Neen, dan begreep de verpleegster,
die mijn tweede zoon aan mij voor
stelde, er méér van. Zij droeg het
10 minuten oude kind voor zich uit
als een vaandeldrager die de stand
aard van het zegevierende leger aan
de veldheer komt presenteren. Ze
ker, ook in dit geval was de textiel
niet gespaard, doch er was een ste
vige koker van vervaardigd, waaruit,
fier en vrij, een bol en blozend
hoofdje stak dat zich kaarsrecht op
de romp in evenwicht hield. Even,
misschien niet langer dan een halve
minuut, kon ik kijken in de klaarste
en helderste blauwe ogen die mij
ooit hebben aangekeken, toen draai
den deze spiegeltjes van de hemel
scheel naar binnen en het hoofdje
viel slap achterover. De voorstelling
was afgelopen.
Dit was negen jaar geleden en
wanneer mijn zoon thans het hoofd
laat hangen, valt het, als bij alle
ouderen, naar voren. De verklaring
hiervoor is eenvoudig: bij de pasgebo
rene, met zijn klein gezicht en re
latief zware hersenen, ligt het zwaar
tepunt van het hoofd achter het
steunpunt, zodat het hoofd naar ach
teren valt. Bij de ouderen, die een
groter gezicht en verhoudings-
g e w ij s kleinere hersenen hebben,
ligt het zwaartepunt by normale
stand van het hoofd vóór het steun
punt, zodat het naar voren valt, wan
neer het niet gesteund wordt.
Wanneer U derhalve het hoofd laat
hangen, weet U tenminste hoe het
komt. Hetgeen een schrale troost is
in deze tijd van explosieven en vlam
menwerpers. U denkt misschien dat
dit moderne verwoestingsmiddelen
zijn? Het tegendeel is het geval, want
ze zijn reeds 1300 jaren bekend, doch
de Christelijke beschaving heeft hun
aanwending, tot in deze tijden, be
lemmerd.
H. PétilUm.
Concurrentie voor de spoorwegen
Ja, zeker, maar ook uitbreiding van
het vervoer, want met deze bussen rei
zen nu vele mensen, die tegen een
lange treinreis grote bezwaren heb
ben en die dus niet naar het buiten
land zouden gaan als de autobus hen
er niet zo gemakkelijk bracht.
MET VLIEGTUIGSTOELEN.
Voor het volgend jaar kan een gro
te uitbreiding van het internationale
busvervoer worden verwacht. Ver
scheidene autobusondernemingen, die
in de achterliggende zomers van 1950
en 1951 hun eerste ervaringen op dit
gebied hebben opgedaan, willen de
zaken flink aanpakken.
Er is een busonderneming, die bij
een grote carosseriefabriek te Dor
drecht 10 speciale bussen heeft besteld
voor dit vervoer.
Dat worden bussen met een grote
bar, die behalve dranken ook nog lek
kere hapjes zal leveren. Er komen
vliegtuigstoelen in die bussen., stoe
len, waarin je vrijwel lang uit achter
over kan liggen en heerlijk kan dut
ten.
DAG EN NACHT DOOR.
Het is de bedoeling, dat deze bussen
dag en nacht doorrijden. Er is voor de
chauffeurs een cabine met een slaap
plaats. Als de een r|jdt, slaapt de an
der en zo zullen deze bussen dag en
nacht doorrijdend, de passagiers zon
der tijdverlies naar hun vacantieoor-
den voeren.
Daarbij zullen ze het weelderige ge
voel hebben, dat ze in wagens ver
voerd worden, die ongeveer een ton
per stuk kosten!
's Ochtends vroeg stapt u in en de
volgende ochtend bent u in uw Ri-
vièra-hotel, in het Zillverthal of waar
u maar wezen wilt. Er wordt al ge
praat over autobusdiensten naar an
dere werelddelen.
Waarom zouden de bussen u niet
via Spanje naar Noord-Afrika rijden?
Waarom zouden ze niet naar Istam-
boel en Klein-Azië gaan?
Dit jaar is het druk geweest op de
internationale buslijnen.
Zij zelf kwam in de vlammen om.
Een jonge moeder, die met haar drie
kinderen afgezonderd was in haar ap
partement op de derde verdieping van
een brandend gebouw te New York,
heeft haar kinderen kunnen redden,
door ze naar beneden te werpen, op
een door de brandweer gespannen
zeil. Toen zij zelf naar beneden zou
Springen werd zij door de vlammen
omringd, zodat zij op een gruwelijke
wijze is omgekomen.
K.AARTJE KOPEN.
„Ik kon geen plaats meer krijgen
in de bus naar Sorrento", klaagde een
dame, „en nu heb ik maar een kaartje
genomen naar de Rivièra"
Nog is men niet zover, dat deze in
ternationale lijnen allen worden gere
den als zuivere vervoersdiensten. De
meeste bussen rijden nog in schema's
van reisbureaux en dus moet men met
een reisbureau contact opnemen om
een plaats te krijgen en dan gelijk
hotelruimte reserveren etc. Maar de
tekenen wijzen er op, dat de bus-lijnen
zich zeer snel zullen ontwikkelen en
dat wellicht reeds in de komende zo
mer het aantal „vrije" internationale
buslijnen zal toenemen. Dan zal men
wellicht in Amsterdam een interna
tionaal autobusstation kunnen organi
seren. waar de reiziger staande voor
het loket kan beslissen waarheen hij
vervoerd wil worden: de Rivièra.
DenemarkenSpanjeItalië
noemt u maer op.
Dit is tenslotte zeker voor hen die
enkele internationale autobus-reizen
maakten: voor toeristen is de bus heel
wat aantrekkelijker dan de trein!
Tijdens een verkiezingsrede zet Winston Churchill met gebalde vuisten z|jn
argumenten kracht bty. De leider van de Conservatieve Part|| spreekt hier
op één van de vele vergaderingen die deel uitmaken van de verkiezings
campagne. Churchill is conservatief candidaat In het Woodforddlstrlct.
HARDE NOTEN GEKRAAKT
Oefenterreinen gevorderd
In de geallieerde bestuursraad voor Oostenrijk heeft de Amerikaanse
hoge commissaris harde noten gekraakt over de houding der Russen in
Oostenrijk. De aanleiding hiertoe was de besehuldiging die de Russen enige
t|jd geleden de wereld inzonden, dat in de Amerikaanse zóne van Oosten
rijk militaire installaties gebouwd worden. „Onzin", zei hoge commissaris
Donelly. „De beschuldiging was zo belachelijk, dat ik onmiddellijk gene
raal Sviridof heb uitgenodigd om die denkbeeldige Installaties te komen
bezichtigen. Toen ik geen antwoord op m|jn uitnodiging ontving, heb ik
drie Russische journalisten voor een rondreis door de Amerikaanse zóne
uitgenodigd. Ook z|j gaven geen gehoor".
„De Sowjet-autoriteiten betuigen
wel hun medeleven met de „zware
lasten, die de Oostenrijke arbeiders
moeten opbrengen", maar zjj verge
ten daar aan toe te voegen, dat de
Oostenrijkers de kosten moeten dra
gen van een Russisch veldleger ter
grootte van 50.000 man, dat de door
de Sowjet-strijdkrachten in de Rus
sische zóne opgevorderde woonruim
te naar schatting een derde deel van
alle beschikbare woonruimte is, dat
uit een gebied ter grootte van de stad
Wenen de boeren moesten vertrekken
omdat er een oefenterrein voor de
Russische troepen van moest worden
gemaakt, dat de demontage van Oos
tenrijkse fabrieken op bevel van de
Sowjet-autoriteiten een waarde van
200 millioen dollar heeft overschre
den en dat de wegvoering door de
Russen van tankboten en tankwagens
de Oostenrijkers naar schatting ook
op 200 milloen dollar komt te staan",
aldus de Amerikaanse hoge commis
saris.
Het onderbrengen van een 350-tal
ondernemingen in de door de Russen
beheerde organisatie „Usia" noemde
Donnelly „imperialisme van de ergste
soort", door middel waarvan natuur
lijke en industriële rijkdommen naar
het Oosten werden afgevoerd.
Hij sprak voorts van „de ontvoe
ring en verdwijning van honderden
Oostenrijkse burgers".
Donnelly besloot met de Russen uit
te nodigen tot een nieuwe conferen
tie met de Westelijke mogendheden
om tot een staatsverdrag met Oos
tenrijk te komen.
Coöperatie van
Nederlandse artsen opgericht
In navolging van België is op Ini
tiatief van enkele Nederlandse art
sen thans ook in ons land een zelf
standig werkende coöperatieve art
senvereniging opgericht.
DEBAT KAN BEGINNEN
Nog geen beslissing
over de verplichte verzekering van ambtenaren
De minister van sociale zaken en volksgezondheid heeft de publicatie
van het ontwerp-zlekenfondswet thans vrijgegeven, omdat de minister het
van belang acht, dat brede kringen <Vr bevolking van het ontwerp kennis
nemen. Zoals bekend wordt het wetsontwerp thans door de Sociaal-Econo
mische Raad bestudeerd.
Het ontwerp heeft vooreerst ten
doel het bestaande bezettingsrecht te
vervangen en het ziekenfondswezen
een nieuwe wettelijke grondslag te
geven. Het geeft voorts een nieuwe
grondslag aan de vele gedetailleerde
regelingen voor de ziekenfondsen en
de verzekerden. Deze uitvoeringyoor-
schriften zijn tot dusver veelal in de
vorm van circulaires gegoten en kun
nen nu aan de hand van de opgeda
ne ervaringen opnieuw worden bezien.
Volgens het ontwerp bl|jft het be
staande verschil tussen de verplichte
en de vrijwillige verzekering gehand
haafd. Aan elk der beide soorten ver
zekering is een afzonderlijke afdeling
gew|jd, waardoor het onderscheid dui
delijker wordt. De kring der verplicht
verzekerden wordt, behoudens enkele
kleine correcties, niet verder uitge
breid.
Ten aanzien van de vraag, of de
ambtenaren in het ontwerp onder de
verplichte ziekenfondsverzekering
zullen vallen, is nog geen beslissing
genomen. De hierover in het ontwerp
opgenomen bepalingen moeten der
halve slechts worden gezien ais een
mogelijke oplossing van dit vraag
stuk-
Uitdrukkelijk is in het ontwerp tot
uiting gebracht, dat de basis van de
ziekenfondsverzekering wordt ge
vormd door een privaatrechtelijke
overeenkomst
De ervaring van de laatste tien ja
ren heeft voorts aanleiding gegeven
tot het voorstellen van een aantal
verbeteringen op organisatorisch en
financieel gebied. Door bepalingen,
krachtens welke de ziekenfondsen
eventuele overschotten geheel of ge
deeltelijk ten bate van de verzekerden
kunnen aanwenden, is aan de zieken-
fondsbesturen een prikkel tot zuinig
beheer gegeven, terwijl daardoor me
de een stap in de richting van auto
nomie der ziekenfondsen is gedaan.
De loongrens is gelijk aan de thans
feldende, en komt los te staan van
e loongrens in de ziektewet. De in
komensgrens voor de vrijwillige ver
zekering is gesteld op 4000 per jaar.
Nieuw is de mogelijkheid om per
sonen, wier totale inkomen uit loon
en andere bronnen tezamen boven de
loongrens komt, doch wier loon alleen
verplichte verzekering met zich zou
brengen, op hun verzoek van de ver
zekering vrij te stellen.
Aan de in bepaalde kringen leven
de wensen, ziekenfondsen ook dan tot
werkzaamheden in bepaalde gebieden
toe te laten, wanneer een voldoende
aantal verzekerden zulks, wenst, is
tegemoetgekomen. Hierbij is met na
me gedacht aan de Ziekenfondsen op
levensbeschouwelijke basis.
Het toezicht op de uitvoering van
de wet bl|jft opgedragen aan de zie
kenfondsraad, die zal worden uitge
breid tot 47 leden.
Tet bevordering van de samenwer
king tussen de ziekenfondsen, welke
in dezelfde streek werkzaam zijn,
worden districtsraden ingesteld, wel
ker taak overigens uitsluitend van
adviserende aard is. Het ontwerp be
vat geen bepalingen ten aanzien van
öekenhulaverplegingsfondsen.
,,'t Schot is te boord"
.HARINGFILM" VAN HERMAN-
VAN DER HORST.
(Van onze Haagse redactie).
Op 22 October zal de documentaire
film ,,'t Schot is te Boord", die de Ne
derlandse cineast Herman van der
Horst in opdracht van E.C.A. heeft
vervaardigd en die (in de Engelse ver
sie) een van de hoogtepunten vormde
van het „Edinburgh Film Festival",
in het Seinpost Theater te Den Haag
haar Nederlandse première beleven.
De film duurt ongeveer twintig mi
nuten en heeft de reis van de Scheve-
ningse haringlogger tot onderwerp.
Van der Horst maakte vier reizen naar
visgronden in de buurt van de Dog-
gersbank met de Sch. 236 („Noord
ster"). Herman van der Horst trok
reeds herhaaldelijk de aandacht met
uitstekende documentaires. o.a. „Meta
morphose" over rupsen en vlinders,
„Ontluisterd land", „Het bijstere land
van Veluwen" (vertoond in de eerste
Avro-televisieuitzending)„De Zee
Ontrukt" en „Langs ongeboemde Klin
gen".
Koning Faroek zal 1 November op
zijn jacht het Faroekkanaal openen
een nevenkanaal van het Suezka-
naal. Dit nieuwe vaarwater is twaalf
kilometer lang en heeft dezelfde
breedte en diepte als het Suezkanaal.
Het scheepvaartverkeer van Suez
naar het Noorden zal er gebruik van
maken. Voorheen moesten de schepen
in het Suezkanaal elkaar op een be
paald punt passeren, namelijk in de
Bittermeren.
V|jf Franse ingenieurs, zeventig Ne
derlandse deskundigen en vijfhonderd
Egyptische arbeiders hebben met mo
derne machines uit Duitsland, Neder
land en de V.S. het nevenkanaal in
vijftien maanden aangelegd.
Drie dames f 12.000.
afhandig gemaakt.
De Haagse politie heeft de 31-ja-
rige „architect" A. A. M. B. gear
resteerd, die drie oude dames in zijn
netten heeft weten te verstrikken en
deze heeft opgelicht voor 12000.
Via een muziekclubje was B. met de
dames, drie -weduwen van resp. 70,
60 en 50 jaar, in aanraking gekomen,
die hij adviseerde geen geld op de
spaarbank te laten staan, maar te
beleggen in de bouwerij.
B., die een gladde tong had en in
een auto reed, wist zozeer het ver
trouwen van de weduwen te winnen
dat zij hem in totaal 12.000 ter
hand stelden, die hij dan beleggen
zou. Voor deze transactie maakte B.
inderdaad contracten op. Toen een
van de dames hier eens met een ken
nis over sprak, vond deze het maar
een eigenaardig geval en besloot B.
eens te gaan opzoeken. Hij vroeg .de
architect" hoe deze het geld had be
legd, waarop B. geen duidelijk en af
doend antwoord wist te geven. Na
dit gesprek verdween B met de
Noorderzon en de dames deden aan
gifte b|j de politie. Een dezer dagen
viel hij in handen van de politie. H|j
had tot nu toe ondergedoken geze
ten in Amsterdam. Op zekere dag
kreeg hij zo'n hevige ruzie met zijn
vrouw, dat de politie er b|j gehaald
werd. De vertoornde mevrouw B. liet
zich toen ontvallen, ..die vent van m|j
wordt nog door de Haagse recherche
gezocht".
Deze uitval bracht hem achter slot
en grendel.
De Raad van Beheer van de Konink
lijke Nederlandse Jaarbeurs heef: be
sloten de agrarische afdeling te lich
ten uit de algemene najaarsbeurs en
een aparte agrarische jaarbeurs te or
ganiseren. te houden in het voorjaar
Deze agrarische jaarbeurs, die een in
tenationaal karakter zal dragen, wordt
gehouden van 1 tJn. 7 Mei 1952 op
het Croeselaanterrein te Utrecht- Hier -
aan zal uitsluitend kunnen worden
deelgenomen door exposanten van
machines, werktuigen en gereedschap
pen voor de land- en tuinbouw, zaai
zaden. pootgoed, transportmiddelen,
kortom alle producten die op een of
andere wijze in de land- en tuinbouw
toepassing vinden.
Op dezelfde dagen van de eerste
week in Mei wordt in de jaarbeursge
bouwen aan het Vredenburg een inter
nationale zuivelbeurs gehouden.
Dit deelde mr. C. Th. E. van Lyn-
den van Sandenburg, ondervoorzitter
van de Raad van Beheer van de Jaar
beurs Donderdag méde tijdens een in
het jaarbeurs-restaurant gehouden bij
eenkomst.
Jaarverslag 1950 verschenen
Uit het jaarverslag van het staats
bedrijf der P.T.T. over 1950, dat on
langs versrheen, bl|jkt dat het be
drijf z|jn balans heeft afgesloten met
een winstsaldo van ca f 30.4 millioen
tegen f 26.5 millioen in 1949. Dit re
sultaat is voor het grootste deel te
danken aan de opbrengsten van de
Telefoondienst, die zijn exploitatiere
kening afsloot met een winst van f 31
millioen en aan de Postcheque- en Gi
rodienst, die ruim f 7 millioen winst
maakte. Daarentegen bedroeg het ver
lies van de Postdienst, de Telegraaf
dienst en de Radiodistributie tezamen
f 8 millioen.
Het verlies van de Postdienst is voor
een deel het gevolg van het terugke
ren der Nederlandse militairen uit
Indonesië. De daling, die het binnen
landse telegraafverkeer sedert 1946
vertoont aldus het jaarverslag
zette zich ook in 1950 voort. Het aan
tal aangeboden telegrammen bedroeg
niettemin bijna het dubbele van voor
de oorlog. Het buitenlandse verkeer
bleef zich in opgaande lijn bewegen.
De materieelpositie van het tele
foonbedrijf was in 1950 aanzienlijk
beter dan in de voorafgaande jaren
Het aantal interlocale gesprekken
steeg tot ruim 157 millioen. dat is
bijna driemaal zoveel als in 1938. Het
aantel internationale gesprekken steeg
met 40 procent tot 3.4 millioen, wat
eer. millioen meer is dan in 1939.
In 5 jaar tijd is het gelukt 195 van
de 211 in dc oorlog vernielde centrales
weer in bedrijf te stellen.
Ten aanzien van de radio-omroep
wordt opgemerkt, dat het zenderpark
van de Wereldomroep in een vr|j pre
caire positie verkeert. Wel is in 1949
een nieuwe 40 kw zender in gebruik
genomen, doch deze heeft onvoldoende
capaciteit om alle uitzendingen te ver
zorgen. Het aantal aangegeven radio
toestellen nam in 1950 met rond 150.000
toe, zodat dit aan het einde van het
jaar ongeveer 1 Vi millioen bedroeg.
De jaarlijkse rommelmarkt te Parijs
trekt elke maand October duizenden
die „ergens" naar komen zoeken of
het zo maar prettig vinden over de
markt te slenteren en Iets naar hun
gading te vinden (of niets). De veel
zijdigheid van zulk een markt laat
niets te wensen over. Par||se kin
deren bewonderen het eens zo trotse
slagschip, een model van 1880.
Het wereldgebeuren
Propaganda, dollars
en..... knopen tellen
et antwoord van premier Grote-
wohl van Oost-Duitaland op de
voorstellen van Adenauer heeft
in woorden, die aan duidelijkheid
weinig te wensen overlieten, de we
reld doen weten waar het Moskou
om te doen is: Tot elke pr|js moet
worden verhinderd, dat West-Duits-
land in de Atlantische verdediging* -
organisatie zal worden ingeschakeld.
Het overleg met de Westerse gealli
eerden moet door Adenauer terstond
worden beëindigd. Dat all»* oraties
over de hereniging van Duitsland in
het Oost-Duitse kamp weinig meer
z|jn dan een povere camouflage voor
dc werkelijke bedoelingen, moest
eigenlijk voor ieder zonder meer dui
delijk z|jn. Moestinderdaad!
Maar w|j wezen er in deze rubriek
al eens eerder op. dat luist in het
Duitse volk het nationale sentiment
alt|jd een belangrijke rol speelt, en
alleen hieruit is het waarschijnlijk te
verklaren, dat een niet onbelangrijk
deel van de West-Duitsers de samen
werking met de geallieerden, hoe an
ti-Russisch ze overigens ook zijn, toch
nog ondergeschikt zou willen ma
ken aan de hereniging van het Duit
se volk. En het zijn heus niet de eer
ste de besten, die het deze richting
uit sturen. Schumacher, de West-
Duitse socialisten-leider, is de man.
die op deze weg voorgaat, maar ook
buiten z|jn party, zelfs tot in Ade
nauers eigen gelederen van de Chris
ten-Democraten. worden regelmatig
stemmen gehoord, die zich verzetten
tegen opneming van West-Duitaland
in de Atlantische organisatie omdat
deze de hereniging van Duitsland zou
verhinderen. Maar men vergeet daar
bij blijkbaar dan toch, dat Oost-Duits-
land reeds in het communistische
blok opgenomen is en dat Moskou
tot dusver nog niet de minste ge
neigdheid aan de dag heeft gelegd
om toe te staan, dat het daariut zou
worden losgemaakt. Bondskanselier
Adenauer ziet de situatie ongetwijfeld
heel scherp, maar Schumacher, en
met hem een belangrijk deel van het
Duitse volk. laten zich nog te veel
door Grotewohl en z|jn opdrachtge
vers een rad voor de ogen draaien.
Dit laatste is overigens ook nog eens
duidelijk aangetoond door de jongste
verkiezingen te Bremen, waar Ade
nauer een gevoelige nederlaag leed.
Terwnl men toch heel goed kon weten
waar het om ging!
Als tweede belangrijke gebeurte
nis in de afgelopen week, moe
ten we de actie van Egypte te
gen Londen memoreren. We "hebben
hierover in deze rubriek enkele da
gen geleden reeds het een en ander
gezegd en kunnen dus nu met een
korte opmerking volstaan. Het op
treden van de Egyptenaren dreigt in
het Midden-Oosten, dat voor de posi
tie van de Westerse landen tegenover
Moskou natuurlijk een uitermate be
langrijk en kwetsbaar gebied Is, een
onaangename en zelfs gevaarlijke si
tuatie te doen ontstaan. Vooral nu
ook Irak zich geroepen heeft gevoeld
verzet tegen dë Britse invloed aan te
tekenen en zelfs het kleine, maar
strategisch toch zeer belangrijke Cy
prus een aasje uitgooit om zich van
de Engelse overheersing te ontdoen.
Maar men vergeet toch blijkbaar, dat
het Westen zich niet kan permitteren
deze posities op te geven en dat een
verdrijving van de Engelsen toch
hoogstens een vervanging door Ame
rikanen kan betekenen.
Bij dit alles is de belangstelling
voor het oliegeschil tussen Per-
zië en Engeland, wel wat op de
achtergrond geraakt, hetgeen trou
wens ook te verwachten was. Toch
ziet de situatie er op dit punt iets
minder hopeloos uit dan een week
geleden. De Pei/m tonen zich wat
gematigder en de Engelsen hebben
een wat minder scherpe resolutie
voor de Veiligheidsraad opgesteld,
zodat de kans op een heropening van
de onderhandelingen wel iets schijnt
te zijn vergroot
Overigens moet in dit verband nog
een interessante suggestie van de
Amerikaanse oud-minister Morgen -
thau gesignaleerd worden. Deze heeft
nl. voorgesteld, dat de Ver. Naties
een deel van de aandelen van de
Anglo-Iranian zouden overnemen om
op deze w|jze de contróle over het
bedryf te kunnen uitoefenen. De
transactie zou geregeld moeten wor
den door de Wereldbank, die voor dit
doel speciale obligaties zou kunnen
uitgeven. Zo op het eerste gezicht,
zit er wat in ait voorstel van Mor-
genthau. Het zou een compromis
kunnen bewerkstelligen, dat voor
Engeland én Perzië aanvaardbaar
zou zijn zonder al te veel verlies van
prestige. Maar zou het er niet od
neerkomen, dat het in wezen Ameri
kaanse dollars waren, waarmede de
Ver. Naties de prijs voor deze oplos
sing betaalden? En of alle U.N.O.-
leden daar nu wel zo heel veel voor
zullen gevoelenVooral nu Mor-
genthau er meteen maar heeft bij
verteld, dat iets dergelijks misschien
ook voor het beheer van het Suezka
naal zou kunnen worden onderno
men!
Ten slotte nog een paar regels over
Korea. Daar wisselen de berichten
over een accoord over de hervatting
der wapenstilstandsbesprekingen en
over een vastlopen der onderhande
lingen elkaar nog steeds in een keu
rige regelmaat af. Het lijkt langza
merhand waarachtig wel een beetje
op knopen tellen: ja neen ja
neenOp het ogenblik is het weer
ja, maar voor hoe lang?
Twee spoorwegarbeiders, die Vrij
dag tegen twaalf uur b|j Zaandam
met een aantal anderen aan het
werk waren op de spoorlijn Amster
dam-Alkmaar. bemerkten niet tijdig
een uit de richting Alkmaar naderen
de electrische trein en zagen als ge
volg daarvan geen kans meer de zo-
gênaamde ponnykar, waarmede zij
aan het werk waren, uit de rails te
lichten. De trein botste er met volle-
vaart tegen aan. De ponnykar werd
uit de rails gelicht en wierp de twee
arbeiders met grote kracht tegen de
grond. De arbeiders bleven zwaar
gewond liggen en z|jn later naar het
ziekenhuis te Zaandam overgebracht.