Grote autobussen daveren door het kleine Europa Toch is 'i zo I Jonge moeder redde haar kinderen uit brandend gebouw H' DE RUSSEN IN OOSTENRIJK ONTWERP-ZIEKENFONDSWET THANS GEPUBLICEERD Op 1 November opening van het Faroek-kanaal Oplichter werd door zijn vrouw verraden Volgend jaar Mei aparte agrarische Jaarbeurs P.T.T. maakte winst van 30 millioen Twee spoorwegarbeiders zwaar gewond ZATERDAG 13 OCTOBER 1951 PROV I NCI 4 I fe 7. bkUW Üt COURANT DAG EN NACHT DOOR Luierend in vliegtuigstoelen (Van een speciale verslaggever) „Komt u maar binnen", zegt het kleine, rossige stewardess je en ze helpt een oudere dame de grote autobus binnen, die straks door Nederland, Bel gië en Frankrijk zal daveren In Zuidelijke richting. Een omvangrijk internationaal autobusverkeer is bezig zich te ontwik kelen in een zeer snel tempo. Voorlopig nog hoofdzakelijk toeristen-verkeer in de zomer, maar er zijn ook mogelijkheden voor vaste internationale lijnen. In de afgelopen zomer daverden Nederlandse autobussen door geheel Europa en de meeste reizigers waren zeer wel te spreken over dat bus vervoer op lange afstand. In de eerste plaats, omdat het ver voer langs de gewone verkeerswegen veel levendiger van aspect is dan het vervoer in de trein en daarnaast om dat men geen last heeft met treinaan- sluitingen, dienstregelingen, bagage gesleep enz. Men wordt prompt afge leverd in zijn vacantie-oord. De bus-passagier kan zich de weel de veroorloven lui te zijn. Er wordt voor hem gezorgd. Het aardige stewardessje, dat geko zen is uit honderden sollicitanten, is steeds een handig meisje, dat vlot haar talen spreekt en met iedereen prettig kan omspringen. Als de autobus stopt voor grens controle gaat de kleine bar open en ze serveert in de bus warme koffie of koele dranken. VACANTIE-LUIHEID. Ook onderweg produceert ze allerlei kostelijke zaken uit die bar. De bus passagier laat zich bedienen en is lui. Hij kijkt naar het landschap. Hij doet een indruk op van de stadjes, die men passeert en tegen 10 uur des avonds, als het stewardessje haar passagiers kudde aflevert in een hotel, is hij zo gezellig-moe, dat hij na het eten di rect in slaap sukkelt. De volgende morgen vroeg gaat de tocht verder. Waarheen u maar wilt... naar Tirol, naar de Rivièra, naar Ca pri. Twee chauffeurs zitten in de cabine. Om de vier uur is er aflossing, zodat er altijd een frisse, actieve chauffeur aan het stuur zit. Wat zou men meer willen? STERKE UITBREIDING. Dit jaar heeft het internationale busvervoer uit Nederland zich sterk uitgebreid en voor het komend jaar kan een grote uitbreiding worden ver wacht. Het beeld van de zuster die de kraamkamer verlaat met een smet teloos bundeltje wasgoed m de ar men gekneld, waaruit het verfrom melde hoofdje van de nieuwe bore ling, rustend tegen haar bovenarm, niet dan met moeite kan worden op gedolven uit de baaierd van linnen en flanel, mogen we in kinderrijk Nederland bekend veronderstellen. Zij die dit door de jeugd hunner jaren of door geringe uitgebreidheid hun ner familie, nimmer persoonlijk mochten beleven, kennen dit tafereel toch wel van de film of uit het mop- penblaadje. Het is hier niet de plaats om alge mene richtlijnen aan verpleegsters te verstrekken, doch ik meen dat deze manier om de baby aan de buiten wereld voor te stellen niet de juiste is, en word daarin gesterkt door het nauw bedwongen afgrijzen der vaders, wanneer zij zich over deze textiel heenbuigen en niets anders kunnen ontwaren dan een bruin-rood en ge rimpeld appelgezichtje dat daar los jes tussenin schijnt te zijn gelegd. ,Js dat alles?", willen zij vragen. Maar tnplaats van deze woorden rondbor stig uit te spreken, gaan zij kraaien en kirren om de verpleegster toch vooral niet de indruk te geven, dat zij niet zouden weten wie zij voor zich hebben. Neen, dan begreep de verpleegster, die mijn tweede zoon aan mij voor stelde, er méér van. Zij droeg het 10 minuten oude kind voor zich uit als een vaandeldrager die de stand aard van het zegevierende leger aan de veldheer komt presenteren. Ze ker, ook in dit geval was de textiel niet gespaard, doch er was een ste vige koker van vervaardigd, waaruit, fier en vrij, een bol en blozend hoofdje stak dat zich kaarsrecht op de romp in evenwicht hield. Even, misschien niet langer dan een halve minuut, kon ik kijken in de klaarste en helderste blauwe ogen die mij ooit hebben aangekeken, toen draai den deze spiegeltjes van de hemel scheel naar binnen en het hoofdje viel slap achterover. De voorstelling was afgelopen. Dit was negen jaar geleden en wanneer mijn zoon thans het hoofd laat hangen, valt het, als bij alle ouderen, naar voren. De verklaring hiervoor is eenvoudig: bij de pasgebo rene, met zijn klein gezicht en re latief zware hersenen, ligt het zwaar tepunt van het hoofd achter het steunpunt, zodat het hoofd naar ach teren valt. Bij de ouderen, die een groter gezicht en verhoudings- g e w ij s kleinere hersenen hebben, ligt het zwaartepunt by normale stand van het hoofd vóór het steun punt, zodat het naar voren valt, wan neer het niet gesteund wordt. Wanneer U derhalve het hoofd laat hangen, weet U tenminste hoe het komt. Hetgeen een schrale troost is in deze tijd van explosieven en vlam menwerpers. U denkt misschien dat dit moderne verwoestingsmiddelen zijn? Het tegendeel is het geval, want ze zijn reeds 1300 jaren bekend, doch de Christelijke beschaving heeft hun aanwending, tot in deze tijden, be lemmerd. H. PétilUm. Concurrentie voor de spoorwegen Ja, zeker, maar ook uitbreiding van het vervoer, want met deze bussen rei zen nu vele mensen, die tegen een lange treinreis grote bezwaren heb ben en die dus niet naar het buiten land zouden gaan als de autobus hen er niet zo gemakkelijk bracht. MET VLIEGTUIGSTOELEN. Voor het volgend jaar kan een gro te uitbreiding van het internationale busvervoer worden verwacht. Ver scheidene autobusondernemingen, die in de achterliggende zomers van 1950 en 1951 hun eerste ervaringen op dit gebied hebben opgedaan, willen de zaken flink aanpakken. Er is een busonderneming, die bij een grote carosseriefabriek te Dor drecht 10 speciale bussen heeft besteld voor dit vervoer. Dat worden bussen met een grote bar, die behalve dranken ook nog lek kere hapjes zal leveren. Er komen vliegtuigstoelen in die bussen., stoe len, waarin je vrijwel lang uit achter over kan liggen en heerlijk kan dut ten. DAG EN NACHT DOOR. Het is de bedoeling, dat deze bussen dag en nacht doorrijden. Er is voor de chauffeurs een cabine met een slaap plaats. Als de een r|jdt, slaapt de an der en zo zullen deze bussen dag en nacht doorrijdend, de passagiers zon der tijdverlies naar hun vacantieoor- den voeren. Daarbij zullen ze het weelderige ge voel hebben, dat ze in wagens ver voerd worden, die ongeveer een ton per stuk kosten! 's Ochtends vroeg stapt u in en de volgende ochtend bent u in uw Ri- vièra-hotel, in het Zillverthal of waar u maar wezen wilt. Er wordt al ge praat over autobusdiensten naar an dere werelddelen. Waarom zouden de bussen u niet via Spanje naar Noord-Afrika rijden? Waarom zouden ze niet naar Istam- boel en Klein-Azië gaan? Dit jaar is het druk geweest op de internationale buslijnen. Zij zelf kwam in de vlammen om. Een jonge moeder, die met haar drie kinderen afgezonderd was in haar ap partement op de derde verdieping van een brandend gebouw te New York, heeft haar kinderen kunnen redden, door ze naar beneden te werpen, op een door de brandweer gespannen zeil. Toen zij zelf naar beneden zou Springen werd zij door de vlammen omringd, zodat zij op een gruwelijke wijze is omgekomen. K.AARTJE KOPEN. „Ik kon geen plaats meer krijgen in de bus naar Sorrento", klaagde een dame, „en nu heb ik maar een kaartje genomen naar de Rivièra" Nog is men niet zover, dat deze in ternationale lijnen allen worden gere den als zuivere vervoersdiensten. De meeste bussen rijden nog in schema's van reisbureaux en dus moet men met een reisbureau contact opnemen om een plaats te krijgen en dan gelijk hotelruimte reserveren etc. Maar de tekenen wijzen er op, dat de bus-lijnen zich zeer snel zullen ontwikkelen en dat wellicht reeds in de komende zo mer het aantal „vrije" internationale buslijnen zal toenemen. Dan zal men wellicht in Amsterdam een interna tionaal autobusstation kunnen organi seren. waar de reiziger staande voor het loket kan beslissen waarheen hij vervoerd wil worden: de Rivièra. DenemarkenSpanjeItalië noemt u maer op. Dit is tenslotte zeker voor hen die enkele internationale autobus-reizen maakten: voor toeristen is de bus heel wat aantrekkelijker dan de trein! Tijdens een verkiezingsrede zet Winston Churchill met gebalde vuisten z|jn argumenten kracht bty. De leider van de Conservatieve Part|| spreekt hier op één van de vele vergaderingen die deel uitmaken van de verkiezings campagne. Churchill is conservatief candidaat In het Woodforddlstrlct. HARDE NOTEN GEKRAAKT Oefenterreinen gevorderd In de geallieerde bestuursraad voor Oostenrijk heeft de Amerikaanse hoge commissaris harde noten gekraakt over de houding der Russen in Oostenrijk. De aanleiding hiertoe was de besehuldiging die de Russen enige t|jd geleden de wereld inzonden, dat in de Amerikaanse zóne van Oosten rijk militaire installaties gebouwd worden. „Onzin", zei hoge commissaris Donelly. „De beschuldiging was zo belachelijk, dat ik onmiddellijk gene raal Sviridof heb uitgenodigd om die denkbeeldige Installaties te komen bezichtigen. Toen ik geen antwoord op m|jn uitnodiging ontving, heb ik drie Russische journalisten voor een rondreis door de Amerikaanse zóne uitgenodigd. Ook z|j gaven geen gehoor". „De Sowjet-autoriteiten betuigen wel hun medeleven met de „zware lasten, die de Oostenrijke arbeiders moeten opbrengen", maar zjj verge ten daar aan toe te voegen, dat de Oostenrijkers de kosten moeten dra gen van een Russisch veldleger ter grootte van 50.000 man, dat de door de Sowjet-strijdkrachten in de Rus sische zóne opgevorderde woonruim te naar schatting een derde deel van alle beschikbare woonruimte is, dat uit een gebied ter grootte van de stad Wenen de boeren moesten vertrekken omdat er een oefenterrein voor de Russische troepen van moest worden gemaakt, dat de demontage van Oos tenrijkse fabrieken op bevel van de Sowjet-autoriteiten een waarde van 200 millioen dollar heeft overschre den en dat de wegvoering door de Russen van tankboten en tankwagens de Oostenrijkers naar schatting ook op 200 milloen dollar komt te staan", aldus de Amerikaanse hoge commis saris. Het onderbrengen van een 350-tal ondernemingen in de door de Russen beheerde organisatie „Usia" noemde Donnelly „imperialisme van de ergste soort", door middel waarvan natuur lijke en industriële rijkdommen naar het Oosten werden afgevoerd. Hij sprak voorts van „de ontvoe ring en verdwijning van honderden Oostenrijkse burgers". Donnelly besloot met de Russen uit te nodigen tot een nieuwe conferen tie met de Westelijke mogendheden om tot een staatsverdrag met Oos tenrijk te komen. Coöperatie van Nederlandse artsen opgericht In navolging van België is op Ini tiatief van enkele Nederlandse art sen thans ook in ons land een zelf standig werkende coöperatieve art senvereniging opgericht. DEBAT KAN BEGINNEN Nog geen beslissing over de verplichte verzekering van ambtenaren De minister van sociale zaken en volksgezondheid heeft de publicatie van het ontwerp-zlekenfondswet thans vrijgegeven, omdat de minister het van belang acht, dat brede kringen <Vr bevolking van het ontwerp kennis nemen. Zoals bekend wordt het wetsontwerp thans door de Sociaal-Econo mische Raad bestudeerd. Het ontwerp heeft vooreerst ten doel het bestaande bezettingsrecht te vervangen en het ziekenfondswezen een nieuwe wettelijke grondslag te geven. Het geeft voorts een nieuwe grondslag aan de vele gedetailleerde regelingen voor de ziekenfondsen en de verzekerden. Deze uitvoeringyoor- schriften zijn tot dusver veelal in de vorm van circulaires gegoten en kun nen nu aan de hand van de opgeda ne ervaringen opnieuw worden bezien. Volgens het ontwerp bl|jft het be staande verschil tussen de verplichte en de vrijwillige verzekering gehand haafd. Aan elk der beide soorten ver zekering is een afzonderlijke afdeling gew|jd, waardoor het onderscheid dui delijker wordt. De kring der verplicht verzekerden wordt, behoudens enkele kleine correcties, niet verder uitge breid. Ten aanzien van de vraag, of de ambtenaren in het ontwerp onder de verplichte ziekenfondsverzekering zullen vallen, is nog geen beslissing genomen. De hierover in het ontwerp opgenomen bepalingen moeten der halve slechts worden gezien ais een mogelijke oplossing van dit vraag stuk- Uitdrukkelijk is in het ontwerp tot uiting gebracht, dat de basis van de ziekenfondsverzekering wordt ge vormd door een privaatrechtelijke overeenkomst De ervaring van de laatste tien ja ren heeft voorts aanleiding gegeven tot het voorstellen van een aantal verbeteringen op organisatorisch en financieel gebied. Door bepalingen, krachtens welke de ziekenfondsen eventuele overschotten geheel of ge deeltelijk ten bate van de verzekerden kunnen aanwenden, is aan de zieken- fondsbesturen een prikkel tot zuinig beheer gegeven, terwijl daardoor me de een stap in de richting van auto nomie der ziekenfondsen is gedaan. De loongrens is gelijk aan de thans feldende, en komt los te staan van e loongrens in de ziektewet. De in komensgrens voor de vrijwillige ver zekering is gesteld op 4000 per jaar. Nieuw is de mogelijkheid om per sonen, wier totale inkomen uit loon en andere bronnen tezamen boven de loongrens komt, doch wier loon alleen verplichte verzekering met zich zou brengen, op hun verzoek van de ver zekering vrij te stellen. Aan de in bepaalde kringen leven de wensen, ziekenfondsen ook dan tot werkzaamheden in bepaalde gebieden toe te laten, wanneer een voldoende aantal verzekerden zulks, wenst, is tegemoetgekomen. Hierbij is met na me gedacht aan de Ziekenfondsen op levensbeschouwelijke basis. Het toezicht op de uitvoering van de wet bl|jft opgedragen aan de zie kenfondsraad, die zal worden uitge breid tot 47 leden. Tet bevordering van de samenwer king tussen de ziekenfondsen, welke in dezelfde streek werkzaam zijn, worden districtsraden ingesteld, wel ker taak overigens uitsluitend van adviserende aard is. Het ontwerp be vat geen bepalingen ten aanzien van öekenhulaverplegingsfondsen. ,,'t Schot is te boord" .HARINGFILM" VAN HERMAN- VAN DER HORST. (Van onze Haagse redactie). Op 22 October zal de documentaire film ,,'t Schot is te Boord", die de Ne derlandse cineast Herman van der Horst in opdracht van E.C.A. heeft vervaardigd en die (in de Engelse ver sie) een van de hoogtepunten vormde van het „Edinburgh Film Festival", in het Seinpost Theater te Den Haag haar Nederlandse première beleven. De film duurt ongeveer twintig mi nuten en heeft de reis van de Scheve- ningse haringlogger tot onderwerp. Van der Horst maakte vier reizen naar visgronden in de buurt van de Dog- gersbank met de Sch. 236 („Noord ster"). Herman van der Horst trok reeds herhaaldelijk de aandacht met uitstekende documentaires. o.a. „Meta morphose" over rupsen en vlinders, „Ontluisterd land", „Het bijstere land van Veluwen" (vertoond in de eerste Avro-televisieuitzending)„De Zee Ontrukt" en „Langs ongeboemde Klin gen". Koning Faroek zal 1 November op zijn jacht het Faroekkanaal openen een nevenkanaal van het Suezka- naal. Dit nieuwe vaarwater is twaalf kilometer lang en heeft dezelfde breedte en diepte als het Suezkanaal. Het scheepvaartverkeer van Suez naar het Noorden zal er gebruik van maken. Voorheen moesten de schepen in het Suezkanaal elkaar op een be paald punt passeren, namelijk in de Bittermeren. V|jf Franse ingenieurs, zeventig Ne derlandse deskundigen en vijfhonderd Egyptische arbeiders hebben met mo derne machines uit Duitsland, Neder land en de V.S. het nevenkanaal in vijftien maanden aangelegd. Drie dames f 12.000. afhandig gemaakt. De Haagse politie heeft de 31-ja- rige „architect" A. A. M. B. gear resteerd, die drie oude dames in zijn netten heeft weten te verstrikken en deze heeft opgelicht voor 12000. Via een muziekclubje was B. met de dames, drie -weduwen van resp. 70, 60 en 50 jaar, in aanraking gekomen, die hij adviseerde geen geld op de spaarbank te laten staan, maar te beleggen in de bouwerij. B., die een gladde tong had en in een auto reed, wist zozeer het ver trouwen van de weduwen te winnen dat zij hem in totaal 12.000 ter hand stelden, die hij dan beleggen zou. Voor deze transactie maakte B. inderdaad contracten op. Toen een van de dames hier eens met een ken nis over sprak, vond deze het maar een eigenaardig geval en besloot B. eens te gaan opzoeken. Hij vroeg .de architect" hoe deze het geld had be legd, waarop B. geen duidelijk en af doend antwoord wist te geven. Na dit gesprek verdween B met de Noorderzon en de dames deden aan gifte b|j de politie. Een dezer dagen viel hij in handen van de politie. H|j had tot nu toe ondergedoken geze ten in Amsterdam. Op zekere dag kreeg hij zo'n hevige ruzie met zijn vrouw, dat de politie er b|j gehaald werd. De vertoornde mevrouw B. liet zich toen ontvallen, ..die vent van m|j wordt nog door de Haagse recherche gezocht". Deze uitval bracht hem achter slot en grendel. De Raad van Beheer van de Konink lijke Nederlandse Jaarbeurs heef: be sloten de agrarische afdeling te lich ten uit de algemene najaarsbeurs en een aparte agrarische jaarbeurs te or ganiseren. te houden in het voorjaar Deze agrarische jaarbeurs, die een in tenationaal karakter zal dragen, wordt gehouden van 1 tJn. 7 Mei 1952 op het Croeselaanterrein te Utrecht- Hier - aan zal uitsluitend kunnen worden deelgenomen door exposanten van machines, werktuigen en gereedschap pen voor de land- en tuinbouw, zaai zaden. pootgoed, transportmiddelen, kortom alle producten die op een of andere wijze in de land- en tuinbouw toepassing vinden. Op dezelfde dagen van de eerste week in Mei wordt in de jaarbeursge bouwen aan het Vredenburg een inter nationale zuivelbeurs gehouden. Dit deelde mr. C. Th. E. van Lyn- den van Sandenburg, ondervoorzitter van de Raad van Beheer van de Jaar beurs Donderdag méde tijdens een in het jaarbeurs-restaurant gehouden bij eenkomst. Jaarverslag 1950 verschenen Uit het jaarverslag van het staats bedrijf der P.T.T. over 1950, dat on langs versrheen, bl|jkt dat het be drijf z|jn balans heeft afgesloten met een winstsaldo van ca f 30.4 millioen tegen f 26.5 millioen in 1949. Dit re sultaat is voor het grootste deel te danken aan de opbrengsten van de Telefoondienst, die zijn exploitatiere kening afsloot met een winst van f 31 millioen en aan de Postcheque- en Gi rodienst, die ruim f 7 millioen winst maakte. Daarentegen bedroeg het ver lies van de Postdienst, de Telegraaf dienst en de Radiodistributie tezamen f 8 millioen. Het verlies van de Postdienst is voor een deel het gevolg van het terugke ren der Nederlandse militairen uit Indonesië. De daling, die het binnen landse telegraafverkeer sedert 1946 vertoont aldus het jaarverslag zette zich ook in 1950 voort. Het aan tal aangeboden telegrammen bedroeg niettemin bijna het dubbele van voor de oorlog. Het buitenlandse verkeer bleef zich in opgaande lijn bewegen. De materieelpositie van het tele foonbedrijf was in 1950 aanzienlijk beter dan in de voorafgaande jaren Het aantal interlocale gesprekken steeg tot ruim 157 millioen. dat is bijna driemaal zoveel als in 1938. Het aantel internationale gesprekken steeg met 40 procent tot 3.4 millioen, wat eer. millioen meer is dan in 1939. In 5 jaar tijd is het gelukt 195 van de 211 in dc oorlog vernielde centrales weer in bedrijf te stellen. Ten aanzien van de radio-omroep wordt opgemerkt, dat het zenderpark van de Wereldomroep in een vr|j pre caire positie verkeert. Wel is in 1949 een nieuwe 40 kw zender in gebruik genomen, doch deze heeft onvoldoende capaciteit om alle uitzendingen te ver zorgen. Het aantal aangegeven radio toestellen nam in 1950 met rond 150.000 toe, zodat dit aan het einde van het jaar ongeveer 1 Vi millioen bedroeg. De jaarlijkse rommelmarkt te Parijs trekt elke maand October duizenden die „ergens" naar komen zoeken of het zo maar prettig vinden over de markt te slenteren en Iets naar hun gading te vinden (of niets). De veel zijdigheid van zulk een markt laat niets te wensen over. Par||se kin deren bewonderen het eens zo trotse slagschip, een model van 1880. Het wereldgebeuren Propaganda, dollars en..... knopen tellen et antwoord van premier Grote- wohl van Oost-Duitaland op de voorstellen van Adenauer heeft in woorden, die aan duidelijkheid weinig te wensen overlieten, de we reld doen weten waar het Moskou om te doen is: Tot elke pr|js moet worden verhinderd, dat West-Duits- land in de Atlantische verdediging* - organisatie zal worden ingeschakeld. Het overleg met de Westerse gealli eerden moet door Adenauer terstond worden beëindigd. Dat all»* oraties over de hereniging van Duitsland in het Oost-Duitse kamp weinig meer z|jn dan een povere camouflage voor dc werkelijke bedoelingen, moest eigenlijk voor ieder zonder meer dui delijk z|jn. Moestinderdaad! Maar w|j wezen er in deze rubriek al eens eerder op. dat luist in het Duitse volk het nationale sentiment alt|jd een belangrijke rol speelt, en alleen hieruit is het waarschijnlijk te verklaren, dat een niet onbelangrijk deel van de West-Duitsers de samen werking met de geallieerden, hoe an ti-Russisch ze overigens ook zijn, toch nog ondergeschikt zou willen ma ken aan de hereniging van het Duit se volk. En het zijn heus niet de eer ste de besten, die het deze richting uit sturen. Schumacher, de West- Duitse socialisten-leider, is de man. die op deze weg voorgaat, maar ook buiten z|jn party, zelfs tot in Ade nauers eigen gelederen van de Chris ten-Democraten. worden regelmatig stemmen gehoord, die zich verzetten tegen opneming van West-Duitaland in de Atlantische organisatie omdat deze de hereniging van Duitsland zou verhinderen. Maar men vergeet daar bij blijkbaar dan toch, dat Oost-Duits- land reeds in het communistische blok opgenomen is en dat Moskou tot dusver nog niet de minste ge neigdheid aan de dag heeft gelegd om toe te staan, dat het daariut zou worden losgemaakt. Bondskanselier Adenauer ziet de situatie ongetwijfeld heel scherp, maar Schumacher, en met hem een belangrijk deel van het Duitse volk. laten zich nog te veel door Grotewohl en z|jn opdrachtge vers een rad voor de ogen draaien. Dit laatste is overigens ook nog eens duidelijk aangetoond door de jongste verkiezingen te Bremen, waar Ade nauer een gevoelige nederlaag leed. Terwnl men toch heel goed kon weten waar het om ging! Als tweede belangrijke gebeurte nis in de afgelopen week, moe ten we de actie van Egypte te gen Londen memoreren. We "hebben hierover in deze rubriek enkele da gen geleden reeds het een en ander gezegd en kunnen dus nu met een korte opmerking volstaan. Het op treden van de Egyptenaren dreigt in het Midden-Oosten, dat voor de posi tie van de Westerse landen tegenover Moskou natuurlijk een uitermate be langrijk en kwetsbaar gebied Is, een onaangename en zelfs gevaarlijke si tuatie te doen ontstaan. Vooral nu ook Irak zich geroepen heeft gevoeld verzet tegen dë Britse invloed aan te tekenen en zelfs het kleine, maar strategisch toch zeer belangrijke Cy prus een aasje uitgooit om zich van de Engelse overheersing te ontdoen. Maar men vergeet toch blijkbaar, dat het Westen zich niet kan permitteren deze posities op te geven en dat een verdrijving van de Engelsen toch hoogstens een vervanging door Ame rikanen kan betekenen. Bij dit alles is de belangstelling voor het oliegeschil tussen Per- zië en Engeland, wel wat op de achtergrond geraakt, hetgeen trou wens ook te verwachten was. Toch ziet de situatie er op dit punt iets minder hopeloos uit dan een week geleden. De Pei/m tonen zich wat gematigder en de Engelsen hebben een wat minder scherpe resolutie voor de Veiligheidsraad opgesteld, zodat de kans op een heropening van de onderhandelingen wel iets schijnt te zijn vergroot Overigens moet in dit verband nog een interessante suggestie van de Amerikaanse oud-minister Morgen - thau gesignaleerd worden. Deze heeft nl. voorgesteld, dat de Ver. Naties een deel van de aandelen van de Anglo-Iranian zouden overnemen om op deze w|jze de contróle over het bedryf te kunnen uitoefenen. De transactie zou geregeld moeten wor den door de Wereldbank, die voor dit doel speciale obligaties zou kunnen uitgeven. Zo op het eerste gezicht, zit er wat in ait voorstel van Mor- genthau. Het zou een compromis kunnen bewerkstelligen, dat voor Engeland én Perzië aanvaardbaar zou zijn zonder al te veel verlies van prestige. Maar zou het er niet od neerkomen, dat het in wezen Ameri kaanse dollars waren, waarmede de Ver. Naties de prijs voor deze oplos sing betaalden? En of alle U.N.O.- leden daar nu wel zo heel veel voor zullen gevoelenVooral nu Mor- genthau er meteen maar heeft bij verteld, dat iets dergelijks misschien ook voor het beheer van het Suezka naal zou kunnen worden onderno men! Ten slotte nog een paar regels over Korea. Daar wisselen de berichten over een accoord over de hervatting der wapenstilstandsbesprekingen en over een vastlopen der onderhande lingen elkaar nog steeds in een keu rige regelmaat af. Het lijkt langza merhand waarachtig wel een beetje op knopen tellen: ja neen ja neenOp het ogenblik is het weer ja, maar voor hoe lang? Twee spoorwegarbeiders, die Vrij dag tegen twaalf uur b|j Zaandam met een aantal anderen aan het werk waren op de spoorlijn Amster dam-Alkmaar. bemerkten niet tijdig een uit de richting Alkmaar naderen de electrische trein en zagen als ge volg daarvan geen kans meer de zo- gênaamde ponnykar, waarmede zij aan het werk waren, uit de rails te lichten. De trein botste er met volle- vaart tegen aan. De ponnykar werd uit de rails gelicht en wierp de twee arbeiders met grote kracht tegen de grond. De arbeiders bleven zwaar gewond liggen en z|jn later naar het ziekenhuis te Zaandam overgebracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 5