De R.T.M. blijft halsstarrig DE KORTERE WERKTIJDEN IN DE KANAAL-INDUSTRIE Burgemeester G. A. Bax verlaat Borssele ESDERS DOUANE VOND IN EEN GEHEIME BERGPLAATS 200 HORLOGES Drie brandweerlieden te Cadzand ontslagen Zal Kapelle zijn oude molen verliezen? PROVINCIALE Z LEUW 6 COÜRANJ VRIJDAG 12 UCTUtitlK laól D£ TRAM-MlSERE OP SCHOUWEN Maar de actie van de Schouwse ouders duurt voort Donderdag werd een vergadering gehouden door vertegenwoordigers van de gemeentebesturen van Burgh, Haamstede, Renesse en Noordwelle met mr. J. L. Nieuwenhuis, Ryksinspecteur van het verkeer te Middel burg. Tevens was aanwezig het comité van actie van de ouders der kin deren, die betrokken zijn by het busconflict. Aan mr. Nieuwenhuis werd verzocht om in afwachting van de uitspraak van hogere instanties zijn bemiddeling te verlenen om de toestand van de busdiensten en de tarief regeling van vóór 7 October te handhaven. De directie van de R.T.M. heeft inmiddels medegedeeld, dat zy hiertoe niet kan besluiten en dat z\j niet wenst terug te keren tot de oude toestand. VRAGEN VAN KAMERLID. Het lid der Tweede Kamer de heer Posthumus, (arb.) heeft aan de mi nister van verkeer de volgende vra gen schriftelijk gesteld: 1. Is het'waar, dat de ouders van per bus vervoerde scholieren op Wes telijk Schouwen in grote meerderheid geweigerd hebben om htm kinderen met de beschikbare bussen te doen vervoeren, omdat de bediening van het vervoer dezer scholieren onvol doende zou zyn? p 2. Zo ja, is de minister bereid een onderzoek in te stellen naar de oor zaken van de bezwaren dezer ouders en zo nodig maatregelen te treffen, waardoor deze bezwaren, voorzover gerechtvaardigd zouden kunnen wor den geëlimineerd MENING R.T.M.-DIRECTJE. Naar aanleiding van de schoolsta king op Schouwen had een A.N.P.- vcrslaggever een onderhoud met dr. H. J. van Zuylen, directeur van de Rotterdamse Trannveg Maatschappij, die deze actie eenvoudig onbegrijpelijk vond. HU meende, dat de gestelde eisen overdreven waren. Vóór de sa menwerking tussen de R.T.M. en de busdienst van Van Oeveren kostte het vervoer uit de Westhoek van Schou wen naar Zierikzee per autobus f 12. per maand per kind, ongeacht van welke plaats de reis werd aangevan gen. Bij het nieuwe vervoer per tram de concessie voor de autobusdienst is nu ook In handen van de R.T.M., en Van Oeveren is uitgeschalckcld zijn belangrijke veranderingen ingevoerd. De autobuslijn deed zo weinig dór- pén 'aan, dat daarmee niet mefer dan 3800 inwoners werden bediend. Langs de tramlijn liggen echter in een bocht om de dorpen ook Duivendijke, Eiker zee. Ellemeet, Brouwershaven, Zonne- maire en Noordgouwe. Zij tellen 4406 inwoners en overtreffen dus in aantal nog dé andere. Bij een onderzoek naar de rendabiliteit van de autobusdienst 7.oü volgens de heer Van Zuylen ge bleken zijn, dat de opbrengst per ki lometer f 0.40 bedroeg, gelijk met de kostprijs. In het gunstigste-geval zou elke bus bezet geweest zijn met dertig scholieren hetgeen berekend naar schoolkaarten a f 12 per maand neer komt op een opbrengst per. bus van f-13.85 per dag. Voor deze prijs' kim dr. Van Zuylen geen autobus exploite ren: Bij de vroegere dienstregeling, toén bus en tram naast elkaar reden, kwam het er in de zomerdienst op neer dat de scholieren even laat van huis gin gen en even laat weer thuis waren, meende dr. Van Zuylen. Het enige ver schil was dat het verblijf in Zierik zee korter duurde. Het lag dus vol gens dr. Van Zuylen voor de hand. teneinde tot een sluitende exploitatie te komen, dat men het vervoer van scholieren per tram ging doen.. Op de-. ze wij2e is de winterdienstregeling dan ook opgezet. Een verlenging van de reisduur van tien tot 15 minuten kan volgens de directeur van de R.T.M voor scholieren toch moeilijk als een doorslaggevend argument worden be schouwd om hen op andere zeer on economische wijze te vervoeren. DE BESPREKING. Na een bespreking op het raadhuis te Zierikzee heeft de R.T.M., om ver dere moeilijkheden te voorkomen, er zich bij neergelegd, dat de morgenver binding uit de Westhoek tien minuten werd vervroegd, hoewel dit tengevolge had, dat reizigers die verder moeten dan Zierikzee daar tien minuten moe ten wachten alvorens de verbinding verder gaat. Bovendien werd de terug gaande verbinding, die altijd om 16.0L uur uit Zierikzee vertrok, op verzoek van de twee betrokken schoolhoofden verplaatst naar 16.39 uur, zeer tegen de zin van de R.T.M. Noch vreemder heeft dr. Van Zuylèn het gevonden dat de rector van het lyceum thans nog weer verzocht heeft om de leerlingen van zijn school naar de Westhoek te vervoeren met de autobus van 16.0." uur uit Zierikzee, die de R.T.M. had ingelegd om de reizigers die van Roo sendaal en verder komen en die nor maal te 16.09 uur uit Zierikzee verder Westwaarts trokken, niet te duperen door de scholen gewenste verandering. De gehele houding der scholen te Zierikzee bevreemdt temeer, aldus de R.T.M.-directeur omdat zich te Mid- delharnis, het centrum van Goeree en Overflakkee, iets dergelijks allerminst voordoet. Daar komen de kinderen voor alle scholen om half negen aan en vertrekken om 16.25 uur in over leg met de directeur van de Rijks H. B.S. en die der ambachtsschool. DE CONCESSIE. Dr. Van Zuylèn besloot: „Het is voor iedere Nederlandse ondernemer steeds, maar speciaal in de huidige moeilijke omstandigheden van 's lands finan ciën, onaanvaardbaar dat hij geld aan productiemiddelen verspilt, waarbij nog opgemerkt, dient te worden, dat de commissie vergunningen personen vervoer ingevolge de wet autovervoer personen op 31 Augustus j.l. heeft be schikt dat aan de R.T.M. te Rotterdam vergunning wordt verleend ypor het uitoefenen van autobusdienstenbinnen het gpbied,, gevormddoor het -eiland 'Schouwen en. Duiveland, tér -vêrzbr- 'ging van het vervoer van personen op 'dit eiland, met de speciale vermelding er bij: Voor zover in de behoefte daar aan met de tramdienst niet of niet vol doende wordt voorzien en met dien verstande dat overmatig aan te mer ken vervoergelegenheid moet worden uitgesloten. ENKELE OPMERKINGEN. Wij willen by de mededelingen van dr. H. J. van Zuylen het volgende aan tekenen: De busdienst van de heer van Oeve ren was rendabel. Men heeft hem ver plicht de exploitatie te staken. De bussen waren goed bezet toen hij reed en in de tram zatvrywel niemand. Men lust de verouderde tram nu een maal niet meer, zomin voor school kinderen als voor ouderen. De tram doet over het afstandje van Burgh naar Zierikzee één uur, de bus deed er een half uur over. En reed de tram stipt volgens het tydschema dan zou het ernstige bezwaar van tijdverlies minder prikkelend zUn. Maar het R-TJM.-materiaal Is zodanig, lUt ieder ogenblik vertragingen optre den. Tenslotte nog dit. De heer van Zuy len stelt het voor alsof uit het overi ge vervoersgebied van de R.T.M. geen klachten komen. Mogen wij hem ho'nneren aan de scherpe actie, die vorig Jaar gevoerd is op de Zuidhol landse eilanden tegen de wijze, waar op het vervoer wordt verzorgd? Wanneer men vervoermiddelen, die 50 jaar geleden acceptabel waren, thans nog wil handhaven, dan komt men voor moeilijkheden te staan als de R.T.M. thans heeft. Het gaat hler- bü niet om te vraag of het tramvcr- voer gehandhaafd moet blijven, want ieder weet wel, dat dit vervoer zal verdwijnen. Het gaat slechts om de vraag hoe lang de R.T.M.-directic in staat is de bewoners van de eilanden en In dit geval Schouwen en Dulveland te dwingen met zijn trammetje genoegen te nemen. OVEREENSTEMMING BEREIKT Vermoedelijk aa. week ingevoerd In verband met de mogeiyitheid om zeer binnenkort de werktijden in de vol-continudiensten op de Azote- en Cokesfabrieken te Sluiskil en de spie gelglas- en fosfaatfabrieken te Sas van Gent te verkorten van 56 uur tot gemiddeld 48 uur per week, werd er Donderdag zowel te Sluiskil (pa rochiehuis) als te Sas van Gent (zaal Reseda), een drietal bijeenkomsten gehouden voor de leden der by de Bedryfsunio voor fabriekmatige bedry- ven aangesloten bonden. Te Sas van Gent werd tyilens deze byeenkomsten, waarvoor grote belangstelling bestond, het woord gevoerd door de heren J, Haverman (ABC), J. Gubbens (KFA) en C. Braspennlnk (CNV); te Sluiskil door de heren W. van Tilburg (ABC), H. Vink (KFA) en J. v. d. Herik (CNV), die verslag uitbrachten van de gevoerde onderhandelingen en de bereifi^e resultaten. De sprekers wezen er op, dat de sinds de vergaderingen te Axel in Maart jl. gevoerde actie geslaagd kan worden genoemd. Na langdurige besprekingen, waarbij het College Benoemd te Hendrik Ido Ambacht By de opening van het nieuwe raad- huls in Hendrik Ido Ambacht heeft de Commissaris der Koningin ln de provincie Zuid-Holland medegedeeld, dat per 1 November a.s. tot burge meester der gemeente benoemd Is de heer G. A. Bax, thans burgemeester van Borssele. Gisteravond mochten wij een kort telefonisch onderhoud hebben met de scheidende burgemeester van Borssele, die zich op de thuisreis van Utrecht juist te Dordrecht bevond. Tijdens het congres van de Ver. v. Ned. gemeen ten in de Domstad, kreeg burgemees ter Bax de telefonische mededeling van deze benoeming. Zij betekent een promotie, daar Hendrik Ido Ambacht ongeveer 5900 zielen telt. Uiteraard was burgemeester Bax verheugd met deze benoeming. „Ik weet het echter ook nog maar enkele uren, zodat ik het eerst eens op mij moeten laten irir werken". Met de benoeming tot burgemeester van Hendrik Ido Ambacht, een ge meente met landbouw en industrie, keert burgemeester Bax naar zijn ge boorteland terug. Hij werd nl. 25 Maart 1911 te Ridderkerk geboren. Na het Hilversumse lyceum bezocht te heb ben, begon hij in 1929 zyn ambtelijke loopbaan als volontair ter secretarie te Bleiswljk. Een jaar later werd hij ambtenaar ter secretarie te Baren- drecht en vervolgens was hij van 1931 tot 1932 in een zelfde functie te Al- blasserdam werkzaam. Nadat hij enige tijd op het Ministerie van Binnenland- se zaken had gewerkt, kwam op 1 December 1036 zijn benoeming tot bur gemeester van Borssele af. Burgemeester Bax behoort tot de Geref. kerk, terwijl hij de A. R. be ginselen is toegedaan. Hy is vader van twee kinderen. Van de verschillende functies welke burgemeester Bax op Zuid Beveland bekleedt, kunnen nog worden ge noemd: voorzitter van de gemeen schappelijke regeling van Bev. ge meenten voor de B.L.O.-school te Goes lid van het bestuur van de schoolart- sendienst voor Walcheren en Zuid-Be veland, van de schooltandverzorgings- dienst en lid van de commissie van Toezicht van de lagere landbouwschool te 's Heer Arendskerke. GESLAAGD. Voor het propaedeutisch examen landbouwhogeschool te Wageningen slaagde mej. N. J. Vos te Amemui- den. Voor onberispelijke en superieure maatkleding Op ome maatafdeling hebt V keuze tuf een enorme en uitgelezen collectie van de meest exclusieve stoffen. Prima coupe en afwerking wordt door ons gegarandeerd. VOOR DE HEREN: Zuiver kamgaren COLBERT COSTÜÜMS naar maat, 2-delig, vanaf 146.25 HEREN ULSTERS naar maat, zuiver wollen vanaf 159.— VOOR DE DAMES: Prachtige kwaliteit wollen WINTERMANTEL, originele Franse stoffer», naar maat, vanaf 181. MANTELCOSTÜUMS in zuiver kamgaren, naar maat, vanaf 168.— DAMESJAPONNEN j van prachtige wollen stof, grote verscheidenheid .kleuren en dessins, neer meet, vanaf 87.50 LANGE NOORDSTRAAT 8-10 MIDDELBURG van Ryksbemiddelaars en de Stich ting van de Arbeid bemiddelden, slaagde men er in tot overeenstem ming met de werkgevers te komen en wera in een C-A.O. die op 18 Mei van dit jaar bij het C. v. R. werd in- Jfedlend vastgesteld, dat de norma- e arbeidstijd per week voor de vol- continudiensten 42 uur en voor de semi-continudiensten drie-ploegen- stelsel 46 uur zal bedragen. Eveneens werd in deze C.A.O. de gratificatiere geling opgenomen. In een protocol werd vastgelegd, dat in verband met de bijzondere omstandigheden in de kanaalzone, de arbeidstijd zo nodig tot 31 December 1951 onveranderd zal blijven, doch dat intussen ge streefd zal worden naar verkorting van de arbeidstijd, dat een commis sie zal nagaan welke stappen hier voor genomen moeten worden en dat b\j verkorting van de arbeidstijd com pensatie voor loonderving zal moeten worden vastgesteld. Hoewel de C.A.O. nog niet is goed- Sekeurd officieus is van de C. v. vernomen, dat dit spoedig zal ge beuren werd inmiddels reeds toe stemming verkregen voor het toe kennen van 10% p roeven-toeslag en de 50% Zondagtoeslag. WERKCLASSIFICATIE Aan de C.A.O. moesten functlelijs- ten wordentoegevoegd, doch de op stelling daarvan bevredigt de Bonden nog niet geheel, al werden dan ook na uitvoerige correspondentie gunsti ge wijzigingen aangebracht. Deze runctielijstcn worden echter als een tussenphase beschouwd tot de invoe ring der werkclassificatie een feit zal zijn. In Juli van dit jaar is het voorstel aan de orde gekomen tot verkorting var. de werktijden voor. de vol-conti- nudiensten van 56 tot 48 uur per week. Dit kan eveneens als tussen phase worden aanvaard, omdat het Uiteindelijke doel is de invoering van de 42-urige werkweek. Over de com pensatie voor de loonderving tenge volge van de verkorte arbeidstyd is zeer veel te doen geweest, doch de Bedryfsunie heeft hierbij vastgehou den aan 100% Zondag-toeslag voor de vol-continudiensten en uiteinde lijk hebben de werkgevers deze eis aanvaard, waarbij de bonden de toe slager. voor de Zaterdagmiddag en de Maandagmorgen hebben laten vallen. DIENSTROOSTER Wat nu betreft het dienstrooster voor de vol-continubedrijven hebben de afdelingsbesturen zich unaniem uitgesproken voor de volgende rege ling: 7 dagen .ochtenddienst, waarna 48 uur vrij; 7 dagen middagdienst, waarna 48 uur vrij; 7 dagen nacht dienst, waarna 24 uur vr\j, en zo ver der, met in de 7de week vrij van Za terdagmorgen 6 uur tot Maandag morgen 6 uur. Daar heden (Vrydag) met de werk gevers de invoering van de verkorte arbeidstyden moet worden besproken, moestén de vergaderingen zich thans uitspreken of men met de voorstellen der Bedryfsunie accoord kon gaan. Vastgesteld kon worden, dat dit vrij viel alg-emaed' het'geval was; Ver wacht rftag wórdén, dat de verkorte arbeidstyden waarsohynlhk reeds de volgende week by de Azóte zuilen worden ingevoerd. Tenslotte werd er door de fondsbestuurders op gewe zen, dat het streven naar medezeg genschap parallel loopt met de be reidheid tot aanvaarding van verant woordelijkheid en dat, als straks de C.A.O. van kracht is, deze als hel ware de grondwet zal zyn voor de be drijven. De fabriekscommissles zullen dan echter nauwlettend moeten toe zien, dat deze zowel naar de letter als naar de geest worden toegepast. KERKNIEUWS. GEREFORMEERDE KERKEN (EX ART. 31 K.O.) De Generale Synode der Gerefor meerde Kerken, onderhoudende arti kel 31 K.O., heeft in haar voortgezette zitting zich nader bezig gehouden met de behandeling van de kwestie van de in zendingsaangelegenheden samen werkende kerken. Aan de discussie namen deel ds. H. J. Schilder, ouder ling P. L. Laning, ds. S. Cnossen, ds. J. van Dijk, ds. H. J. de Vries. prof. P. Deddens, prof. dr. K. Schilder en ds. F. A. den Boeft. Ds. Schilder diende met ds. H. J. de Vries een voorstel in, luidende: De Synode spreekt uit, dat indien de kerken zich met andere zullen ver binden voor een gezamenlijke uitzen ding, zij dit zullen doen met inachtne ming van de indeling in ressorten; Zij besluite: a. inzake samenwerking van kerken of kerkelijke ressorten met de zendende kerken geen verdere uit spraak te doen; b. de mededelingen der kerkelijke vergaderingen inzake samenwerking met de zendende ker ken ter kennis te brengen van die zendende kerken. De Synode nam hierna echter een voorstel Schilder-de Vries aan met zestien tegen dertien stemmen (drie leden waren afwezig). Een aanvulling van ds. F. de Vries, uitsprekende, dat de kerken geen nieuwe zendingsar- beid behoren aan te vatten zonder eerst overleg te hebben gepleegd met de kerken van Zwolle en Drachten (zendende kerken) inzake de nog aan wezige financiële verplichtingen, werd met grote meerderheid aangenomen. Ds. B. Jongeling rapporteerde hier na over de kwestie van de aflopende taak op Soemba. INTREDE CAND. A. T. BESSELAAR. Op Zondag 28 October a.s. zal carid. A. T. Besselaar zijn Intrede doen in de Geref kerk te Krabben- dijke. Hg zal in de morgendienst be vestigd worden door ds. J. M. Mul der van Amsterdam. rsdverientle CARBOVIT (Actie». Kool Dragéei) reinigt maag en Ingewanden van kwade stoffen. Per dooi 41 c:. Flacon f 1.03. Zuinig met electriciteit! De bevolking van Walcheren en de Bevelanden wordt ln haar eigen .be lang aangeraden gedurende de eerst volgende vier dagen des avonds van 7 tot 9 uur de grootste zuinigheid te betrachten met het gebruik van elec- trlsche stroom, daar In verband met reparaties in de centrale te Vllssin- gen anders gevaar zou bestaan dat gehele netgedeelten uitgeschakeld zouden moeten worden. Vooral het benutten van veel stroomverbruikende toestellen ajs straalkachels, strykijzers, snelkoker,? e.d. mag in deze uren niet voorkomep. PROV. STOOMBOOTDÏENSTEN. Gedeputeerde. Staten van...Zeeland hebben met ingang van 1 October be noemd by de Provinciale Stoomboot- dienst tot ponton-steigerknecht R. Se- ghers en J. Looij tot matroos G. Heijens. PROV. VERENIGING VOOR T.B.C .-BESTRI JDIN G De Provinciale Zeeuwse Vereniging tot Bestryding der tb.c. houdt Zater dagmiddag haar algemene vergade ring in hotel „De Koning van Enge land" te Hulst. De agenda vermeldt ondermeer een bestuursverkiezing en mededelingen over de tuberculose-be- strjjding door de C.B.-artsen. EEN GOEDE VANGST Souburger had in de chassisbalken van zijn auto voor 15.000 uurwerken De douane in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft Woensdagavond laat te Purk- polder een Inwoner van Souburg aangehouden, een zekere B., die in zyn. wagen niet minder dan 200 dames- en herenhorloges had verborgen. Do horloges waren frauduleus uit België ingevoerd. De auto en horloges werden in beslag genomen en B. werd naar het politiebureau te Terneuzen overgebracht. Grote belangstelling voor „Schilders te, zee" De tentoonstelling „Schilders ter zee", in het gebouw van V. en D. te Vlissingen, heeft op de drie dagen, welke sedert de opening zyn ver streken, grote belangstelling getrok ken. Het aantal bezoekers wordt re gelmatig bijgehouden en gisteravond tegen sluitingstijd was men juist de 2200 gepasseerd. Een prachtig getal! Onaer deze 2200 bezoekers bevon den zich natuurlijk ook heel wat jongeren en men kan natuurlek vaststellen, dat naarmate de leeftyd lager ligt, de belangstelling steeos, sterker uitgaat naar de scheepsmo dellen en allerlei andere voonver- Sen, die op de werkzaamheden van e marine betrekking hebben. Maar vooral wanneer zij onder leiding ko men en dan op verschillende punten worden gewezen, biyken de kinderen toch ook aandacht en soms zelfs een heel zuiver gevoel! te hebbén voor do schilderyen, aquarellen, teke ningen, enz. Er zijn trouwens reeds tal van schoolkinderen in klasse-ver band komen kyken en nog vele zulien ongetwijfeld volgen. Al met al, kan gezegd worden, dat deze marine-schilderkunstten toonstelling de belangstelling trekt, die zy waard ls. Iets, dat men ln een marinestad als Vlissingen trouwens ook wel mocht verwachten. R.K. LECTUURVOORZIENING IN ZEELAND. Woensdagavond werd ln hotel De Korenbeurs te Goes onder leiding van mr. dr. A. J. J. M. Mes een vergade ring gehouden van het mité voor c n in Zeeland. Besloten werd tot oprichting van een centrale voor Zeeland. In Novem ber wordt te Terneuzen een algeme ne vergadering gehouden, waarin o.m. een definitief nestuur zal worden sa mengesteld. PROF. WATERSTAAT. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben met ingang van 1 October be noemd tot kantonnier bü de Provin ciale Waterstp~t Joh. Kaboord. uden van het voorlopige co- de R.K. lectuurvoorziening Misdragingen tijdens Brandweerwedstrijden Te Cad2and zijn drie leden van de gemeentelijke brandweer ontslagen, omdat deze zich by brandweerwed- strijden te Sluis hadden misdragen. Voordat de westryden begonnen had den zy zich zo aan alcohol te buiten gegaan, dat zij niet meer in staat waren hun werk als brandweerman behoorlijk te verrichten. Het gevolg was, dat de ploeg van Cadzand zon der deze drie mannen aan de wed strijden moest deelnemen. Tijdens de Woensdag gehouden raadsvergadering deelde burgemees ter J. A. Leenhouts mede, aat het college van B en W. van mening was, dat de brandweer een corps zyn moet, waarop onder alle om standigheden gerekend moet kunnen worden. Het college besloot derhalve de betreffende brandweerlieden te ontslaan. B. werd aangehouden omdat de ambtenaren van de invoerrechten en accijnzen hem niet geheel vertrouw den. Men besloot daarom zyn auto aan een nader onderzoek te onder werpen en reeds bij de eerste inspec tie bleek, dat de argwaan van de ambtenaren niet geheel onjuist was. In het dashboardkastje trof men na- melHk een paar horloges aan en bo vendien een groot aantal horlogeban den, zonder dat er echter van de hor loges zelf iets te bespeuren was. Men besloot de wagen haar Terneuzen over te brengen, teneinde deze aan een minutieus onderzoek te onder werpen. Na urenlang zoeken vonden de ambtenaren tenslotte dank zy een stukje papier, dat ergens aan de onderkant van de auto uit een balk stak in het kruispunt van de chasslsbalken een geheime bergplaats, die geheel gevuld was met norloges, tweehonderd ln to taal enzonder bandjes. De verkoopwaarde werd geschat op ongeveer 15.000. Pseudovogelpest te Borssele Te Borssele is een geval van pseu dovogelpest geconstateerd. De be smette dieren zyn afgemaakt. BENOEMING VREDERUST. Met ingang van 1 December 1951 ls aan de Psychiatrische Inrichting Vre derust te Bergen op Zoom benoemd s]s arts-lnterniste: mej. J. E. van Beynum te Haarlem, thans werkzaam als inter nists- te Haarlem, B., die zich zeer timide toonde, toen de ambtenaren de bergplaats hadden ontdekt, bekende de horlogès ln Antwerpen te hebben gekocht en frauduleus de grens te hebben over gebracht. Monumentenzorg stemde toe in de afbraak Naar wij vernemen, zal wanneer vergunning wordt verleend door de vereniging „De Hollandse Molen" de oude wind-korenmolen te Kapelle, thans in eigendom van de heer A. van Wingen. Blezeüngsestraat, afgebro ken worden. Monumentenzorg heeft hierin reeds toegestemd. Deze windmolen, waarvan niet be kend is in welk jaar hy ls gebouwd, werd door de heer A. van Wingen in het 1aar 1908 gekocht. Het Is niet be kend. welke eigenaars de rpolên voor 1888 hebben bezeten. Wel staan ln de molen enkele jaartallen gekerfd, waarvan het oudste 1680 ls. Thans staat op de molen nog een windvaan Sdateerd 1751. De molen heeft het ltst gemalen op 29 Augustus 1939. Toen verkeerde de molen ln zo'n slechte toestand, dat het malen niet meer mogeiyk was en er werd verder met de motor gemalen. Wanneer de molen gesloopt wordt zal dat een trieste aanblik geven. Ka- oelle zonder de trotse oude molen mot >yn machtige wieken! Men kan het zich nog moeiiyk Indenken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 2