De R.T.M. blijft halsstarrig
DE KORTERE WERKTIJDEN IN
DE KANAAL-INDUSTRIE
Burgemeester G. A. Bax
verlaat Borssele
ESDERS
DOUANE VOND IN EEN GEHEIME
BERGPLAATS 200 HORLOGES
Drie brandweerlieden te
Cadzand ontslagen
Zal Kapelle zijn oude molen
verliezen?
PROVINCIALE Z LEUW 6 COÜRANJ
VRIJDAG 12 UCTUtitlK laól
D£ TRAM-MlSERE OP SCHOUWEN
Maar de actie van de
Schouwse ouders duurt voort
Donderdag werd een vergadering gehouden door vertegenwoordigers
van de gemeentebesturen van Burgh, Haamstede, Renesse en Noordwelle
met mr. J. L. Nieuwenhuis, Ryksinspecteur van het verkeer te Middel
burg. Tevens was aanwezig het comité van actie van de ouders der kin
deren, die betrokken zijn by het busconflict. Aan mr. Nieuwenhuis werd
verzocht om in afwachting van de uitspraak van hogere instanties zijn
bemiddeling te verlenen om de toestand van de busdiensten en de tarief
regeling van vóór 7 October te handhaven.
De directie van de R.T.M. heeft inmiddels medegedeeld, dat zy hiertoe niet
kan besluiten en dat z\j niet wenst terug te keren tot de oude toestand.
VRAGEN VAN KAMERLID.
Het lid der Tweede Kamer de heer
Posthumus, (arb.) heeft aan de mi
nister van verkeer de volgende vra
gen schriftelijk gesteld:
1. Is het'waar, dat de ouders van
per bus vervoerde scholieren op Wes
telijk Schouwen in grote meerderheid
geweigerd hebben om htm kinderen
met de beschikbare bussen te doen
vervoeren, omdat de bediening van
het vervoer dezer scholieren onvol
doende zou zyn? p
2. Zo ja, is de minister bereid een
onderzoek in te stellen naar de oor
zaken van de bezwaren dezer ouders
en zo nodig maatregelen te treffen,
waardoor deze bezwaren, voorzover
gerechtvaardigd zouden kunnen wor
den geëlimineerd
MENING R.T.M.-DIRECTJE.
Naar aanleiding van de schoolsta
king op Schouwen had een A.N.P.-
vcrslaggever een onderhoud met dr.
H. J. van Zuylen, directeur van de
Rotterdamse Trannveg Maatschappij,
die deze actie eenvoudig onbegrijpelijk
vond. HU meende, dat de gestelde
eisen overdreven waren. Vóór de sa
menwerking tussen de R.T.M. en de
busdienst van Van Oeveren kostte het
vervoer uit de Westhoek van Schou
wen naar Zierikzee per autobus f 12.
per maand per kind, ongeacht van
welke plaats de reis werd aangevan
gen. Bij het nieuwe vervoer per tram
de concessie voor de autobusdienst
is nu ook In handen van de R.T.M., en
Van Oeveren is uitgeschalckcld zijn
belangrijke veranderingen ingevoerd.
De autobuslijn deed zo weinig dór-
pén 'aan, dat daarmee niet mefer dan
3800 inwoners werden bediend. Langs
de tramlijn liggen echter in een bocht
om de dorpen ook Duivendijke, Eiker
zee. Ellemeet, Brouwershaven, Zonne-
maire en Noordgouwe. Zij tellen 4406
inwoners en overtreffen dus in aantal
nog dé andere. Bij een onderzoek naar
de rendabiliteit van de autobusdienst
7.oü volgens de heer Van Zuylen ge
bleken zijn, dat de opbrengst per ki
lometer f 0.40 bedroeg, gelijk met de
kostprijs. In het gunstigste-geval zou
elke bus bezet geweest zijn met dertig
scholieren hetgeen berekend naar
schoolkaarten a f 12 per maand neer
komt op een opbrengst per. bus van
f-13.85 per dag. Voor deze prijs' kim
dr. Van Zuylen geen autobus exploite
ren:
Bij de vroegere dienstregeling, toén
bus en tram naast elkaar reden, kwam
het er in de zomerdienst op neer dat
de scholieren even laat van huis gin
gen en even laat weer thuis waren,
meende dr. Van Zuylen. Het enige ver
schil was dat het verblijf in Zierik
zee korter duurde. Het lag dus vol
gens dr. Van Zuylen voor de hand.
teneinde tot een sluitende exploitatie
te komen, dat men het vervoer van
scholieren per tram ging doen.. Op de-.
ze wij2e is de winterdienstregeling dan
ook opgezet. Een verlenging van de
reisduur van tien tot 15 minuten kan
volgens de directeur van de R.T.M
voor scholieren toch moeilijk als een
doorslaggevend argument worden be
schouwd om hen op andere zeer on
economische wijze te vervoeren.
DE BESPREKING.
Na een bespreking op het raadhuis
te Zierikzee heeft de R.T.M., om ver
dere moeilijkheden te voorkomen, er
zich bij neergelegd, dat de morgenver
binding uit de Westhoek tien minuten
werd vervroegd, hoewel dit tengevolge
had, dat reizigers die verder moeten
dan Zierikzee daar tien minuten moe
ten wachten alvorens de verbinding
verder gaat. Bovendien werd de terug
gaande verbinding, die altijd om 16.0L
uur uit Zierikzee vertrok, op verzoek
van de twee betrokken schoolhoofden
verplaatst naar 16.39 uur, zeer tegen
de zin van de R.T.M. Noch vreemder
heeft dr. Van Zuylèn het gevonden dat
de rector van het lyceum thans nog
weer verzocht heeft om de leerlingen
van zijn school naar de Westhoek te
vervoeren met de autobus van 16.0."
uur uit Zierikzee, die de R.T.M. had
ingelegd om de reizigers die van Roo
sendaal en verder komen en die nor
maal te 16.09 uur uit Zierikzee verder
Westwaarts trokken, niet te duperen
door de scholen gewenste verandering.
De gehele houding der scholen te
Zierikzee bevreemdt temeer, aldus de
R.T.M.-directeur omdat zich te Mid-
delharnis, het centrum van Goeree en
Overflakkee, iets dergelijks allerminst
voordoet. Daar komen de kinderen
voor alle scholen om half negen aan
en vertrekken om 16.25 uur in over
leg met de directeur van de Rijks H.
B.S. en die der ambachtsschool.
DE CONCESSIE.
Dr. Van Zuylèn besloot: „Het is voor
iedere Nederlandse ondernemer steeds,
maar speciaal in de huidige moeilijke
omstandigheden van 's lands finan
ciën, onaanvaardbaar dat hij geld aan
productiemiddelen verspilt, waarbij
nog opgemerkt, dient te worden, dat
de commissie vergunningen personen
vervoer ingevolge de wet autovervoer
personen op 31 Augustus j.l. heeft be
schikt dat aan de R.T.M. te Rotterdam
vergunning wordt verleend ypor het
uitoefenen van autobusdienstenbinnen
het gpbied,, gevormddoor het -eiland
'Schouwen en. Duiveland, tér -vêrzbr-
'ging van het vervoer van personen op
'dit eiland, met de speciale vermelding
er bij: Voor zover in de behoefte daar
aan met de tramdienst niet of niet vol
doende wordt voorzien en met dien
verstande dat overmatig aan te mer
ken vervoergelegenheid moet worden
uitgesloten.
ENKELE OPMERKINGEN.
Wij willen by de mededelingen van
dr. H. J. van Zuylen het volgende aan
tekenen:
De busdienst van de heer van Oeve
ren was rendabel. Men heeft hem ver
plicht de exploitatie te staken. De
bussen waren goed bezet toen hij reed
en in de tram zatvrywel niemand.
Men lust de verouderde tram nu een
maal niet meer, zomin voor school
kinderen als voor ouderen.
De tram doet over het afstandje
van Burgh naar Zierikzee één uur, de
bus deed er een half uur over.
En reed de tram stipt volgens het
tydschema dan zou het ernstige bezwaar
van tijdverlies minder prikkelend zUn.
Maar het R-TJM.-materiaal Is zodanig,
lUt ieder ogenblik vertragingen optre
den.
Tenslotte nog dit. De heer van Zuy
len stelt het voor alsof uit het overi
ge vervoersgebied van de R.T.M. geen
klachten komen. Mogen wij hem
ho'nneren aan de scherpe actie, die
vorig Jaar gevoerd is op de Zuidhol
landse eilanden tegen de wijze, waar
op het vervoer wordt verzorgd?
Wanneer men vervoermiddelen, die
50 jaar geleden acceptabel waren,
thans nog wil handhaven, dan komt
men voor moeilijkheden te staan als
de R.T.M. thans heeft. Het gaat hler-
bü niet om te vraag of het tramvcr-
voer gehandhaafd moet blijven, want
ieder weet wel, dat dit vervoer zal
verdwijnen.
Het gaat slechts om de vraag hoe
lang de R.T.M.-directic in staat is de
bewoners van de eilanden en In dit
geval Schouwen en Dulveland te
dwingen met zijn trammetje genoegen
te nemen.
OVEREENSTEMMING BEREIKT
Vermoedelijk aa. week ingevoerd
In verband met de mogeiyitheid om zeer binnenkort de werktijden in de
vol-continudiensten op de Azote- en Cokesfabrieken te Sluiskil en de spie
gelglas- en fosfaatfabrieken te Sas van Gent te verkorten van 56 uur tot
gemiddeld 48 uur per week, werd er Donderdag zowel te Sluiskil (pa
rochiehuis) als te Sas van Gent (zaal Reseda), een drietal bijeenkomsten
gehouden voor de leden der by de Bedryfsunio voor fabriekmatige bedry-
ven aangesloten bonden. Te Sas van Gent werd tyilens deze byeenkomsten,
waarvoor grote belangstelling bestond, het woord gevoerd door de heren
J, Haverman (ABC), J. Gubbens (KFA) en C. Braspennlnk (CNV); te
Sluiskil door de heren W. van Tilburg (ABC), H. Vink (KFA) en J. v. d.
Herik (CNV), die verslag uitbrachten van de gevoerde onderhandelingen
en de bereifi^e resultaten.
De sprekers wezen er op, dat de
sinds de vergaderingen te Axel in
Maart jl. gevoerde actie geslaagd
kan worden genoemd. Na langdurige
besprekingen, waarbij het College
Benoemd te Hendrik Ido Ambacht
By de opening van het nieuwe raad-
huls in Hendrik Ido Ambacht heeft
de Commissaris der Koningin ln de
provincie Zuid-Holland medegedeeld,
dat per 1 November a.s. tot burge
meester der gemeente benoemd Is de
heer G. A. Bax, thans burgemeester
van Borssele.
Gisteravond mochten wij een kort
telefonisch onderhoud hebben met de
scheidende burgemeester van Borssele,
die zich op de thuisreis van Utrecht
juist te Dordrecht bevond. Tijdens het
congres van de Ver. v. Ned. gemeen
ten in de Domstad, kreeg burgemees
ter Bax de telefonische mededeling
van deze benoeming. Zij betekent een
promotie, daar Hendrik Ido Ambacht
ongeveer 5900 zielen telt. Uiteraard
was burgemeester Bax verheugd met
deze benoeming. „Ik weet het echter
ook nog maar enkele uren, zodat ik
het eerst eens op mij moeten laten irir
werken".
Met de benoeming tot burgemeester
van Hendrik Ido Ambacht, een ge
meente met landbouw en industrie,
keert burgemeester Bax naar zijn ge
boorteland terug. Hij werd nl. 25 Maart
1911 te Ridderkerk geboren. Na het
Hilversumse lyceum bezocht te heb
ben, begon hij in 1929 zyn ambtelijke
loopbaan als volontair ter secretarie
te Bleiswljk. Een jaar later werd hij
ambtenaar ter secretarie te Baren-
drecht en vervolgens was hij van 1931
tot 1932 in een zelfde functie te Al-
blasserdam werkzaam. Nadat hij enige
tijd op het Ministerie van Binnenland-
se zaken had gewerkt, kwam op 1
December 1036 zijn benoeming tot bur
gemeester van Borssele af.
Burgemeester Bax behoort tot de
Geref. kerk, terwijl hij de A. R. be
ginselen is toegedaan. Hy is vader van
twee kinderen.
Van de verschillende functies welke
burgemeester Bax op Zuid Beveland
bekleedt, kunnen nog worden ge
noemd: voorzitter van de gemeen
schappelijke regeling van Bev. ge
meenten voor de B.L.O.-school te Goes
lid van het bestuur van de schoolart-
sendienst voor Walcheren en Zuid-Be
veland, van de schooltandverzorgings-
dienst en lid van de commissie van
Toezicht van de lagere landbouwschool
te 's Heer Arendskerke.
GESLAAGD.
Voor het propaedeutisch examen
landbouwhogeschool te Wageningen
slaagde mej. N. J. Vos te Amemui-
den.
Voor onberispelijke en
superieure maatkleding
Op ome maatafdeling hebt V keuze tuf
een enorme en uitgelezen collectie van de
meest exclusieve stoffen. Prima coupe en
afwerking wordt door ons gegarandeerd.
VOOR DE HEREN:
Zuiver kamgaren
COLBERT COSTÜÜMS
naar maat, 2-delig, vanaf 146.25
HEREN ULSTERS
naar maat, zuiver wollen
vanaf 159.—
VOOR DE DAMES:
Prachtige kwaliteit wollen
WINTERMANTEL,
originele Franse stoffer»,
naar maat, vanaf 181.
MANTELCOSTÜUMS
in zuiver kamgaren, naar maat,
vanaf 168.—
DAMESJAPONNEN j
van prachtige wollen stof,
grote verscheidenheid
.kleuren en dessins,
neer meet, vanaf 87.50
LANGE NOORDSTRAAT 8-10
MIDDELBURG
van Ryksbemiddelaars en de Stich
ting van de Arbeid bemiddelden,
slaagde men er in tot overeenstem
ming met de werkgevers te komen en
wera in een C-A.O. die op 18 Mei
van dit jaar bij het C. v. R. werd in-
Jfedlend vastgesteld, dat de norma-
e arbeidstijd per week voor de vol-
continudiensten 42 uur en voor de
semi-continudiensten drie-ploegen-
stelsel 46 uur zal bedragen. Eveneens
werd in deze C.A.O. de gratificatiere
geling opgenomen. In een protocol
werd vastgelegd, dat in verband met
de bijzondere omstandigheden in de
kanaalzone, de arbeidstijd zo nodig
tot 31 December 1951 onveranderd
zal blijven, doch dat intussen ge
streefd zal worden naar verkorting
van de arbeidstijd, dat een commis
sie zal nagaan welke stappen hier
voor genomen moeten worden en dat
b\j verkorting van de arbeidstijd com
pensatie voor loonderving zal moeten
worden vastgesteld.
Hoewel de C.A.O. nog niet is goed-
Sekeurd officieus is van de C. v.
vernomen, dat dit spoedig zal ge
beuren werd inmiddels reeds toe
stemming verkregen voor het toe
kennen van 10% p roeven-toeslag en
de 50% Zondagtoeslag.
WERKCLASSIFICATIE
Aan de C.A.O. moesten functlelijs-
ten wordentoegevoegd, doch de op
stelling daarvan bevredigt de Bonden
nog niet geheel, al werden dan ook
na uitvoerige correspondentie gunsti
ge wijzigingen aangebracht. Deze
runctielijstcn worden echter als een
tussenphase beschouwd tot de invoe
ring der werkclassificatie een feit zal
zijn.
In Juli van dit jaar is het voorstel
aan de orde gekomen tot verkorting
var. de werktijden voor. de vol-conti-
nudiensten van 56 tot 48 uur per
week. Dit kan eveneens als tussen
phase worden aanvaard, omdat het
Uiteindelijke doel is de invoering van
de 42-urige werkweek. Over de com
pensatie voor de loonderving tenge
volge van de verkorte arbeidstyd is
zeer veel te doen geweest, doch de
Bedryfsunie heeft hierbij vastgehou
den aan 100% Zondag-toeslag voor
de vol-continudiensten en uiteinde
lijk hebben de werkgevers deze eis
aanvaard, waarbij de bonden de toe
slager. voor de Zaterdagmiddag en de
Maandagmorgen hebben laten vallen.
DIENSTROOSTER
Wat nu betreft het dienstrooster
voor de vol-continubedrijven hebben
de afdelingsbesturen zich unaniem
uitgesproken voor de volgende rege
ling: 7 dagen .ochtenddienst, waarna
48 uur vrij; 7 dagen middagdienst,
waarna 48 uur vrij; 7 dagen nacht
dienst, waarna 24 uur vr\j, en zo ver
der, met in de 7de week vrij van Za
terdagmorgen 6 uur tot Maandag
morgen 6 uur.
Daar heden (Vrydag) met de werk
gevers de invoering van de verkorte
arbeidstyden moet worden besproken,
moestén de vergaderingen zich thans
uitspreken of men met de voorstellen
der Bedryfsunie accoord kon gaan.
Vastgesteld kon worden, dat dit vrij
viel alg-emaed' het'geval was; Ver
wacht rftag wórdén, dat de verkorte
arbeidstyden waarsohynlhk reeds de
volgende week by de Azóte zuilen
worden ingevoerd. Tenslotte werd er
door de fondsbestuurders op gewe
zen, dat het streven naar medezeg
genschap parallel loopt met de be
reidheid tot aanvaarding van verant
woordelijkheid en dat, als straks de
C.A.O. van kracht is, deze als hel
ware de grondwet zal zyn voor de be
drijven. De fabriekscommissles zullen
dan echter nauwlettend moeten toe
zien, dat deze zowel naar de letter
als naar de geest worden toegepast.
KERKNIEUWS.
GEREFORMEERDE KERKEN
(EX ART. 31 K.O.)
De Generale Synode der Gerefor
meerde Kerken, onderhoudende arti
kel 31 K.O., heeft in haar voortgezette
zitting zich nader bezig gehouden met
de behandeling van de kwestie van de
in zendingsaangelegenheden samen
werkende kerken. Aan de discussie
namen deel ds. H. J. Schilder, ouder
ling P. L. Laning, ds. S. Cnossen, ds.
J. van Dijk, ds. H. J. de Vries. prof.
P. Deddens, prof. dr. K. Schilder en
ds. F. A. den Boeft.
Ds. Schilder diende met ds. H. J.
de Vries een voorstel in, luidende:
De Synode spreekt uit, dat indien
de kerken zich met andere zullen ver
binden voor een gezamenlijke uitzen
ding, zij dit zullen doen met inachtne
ming van de indeling in ressorten; Zij
besluite: a. inzake samenwerking van
kerken of kerkelijke ressorten met de
zendende kerken geen verdere uit
spraak te doen; b. de mededelingen
der kerkelijke vergaderingen inzake
samenwerking met de zendende ker
ken ter kennis te brengen van die
zendende kerken.
De Synode nam hierna echter een
voorstel Schilder-de Vries aan met
zestien tegen dertien stemmen (drie
leden waren afwezig). Een aanvulling
van ds. F. de Vries, uitsprekende, dat
de kerken geen nieuwe zendingsar-
beid behoren aan te vatten zonder
eerst overleg te hebben gepleegd met
de kerken van Zwolle en Drachten
(zendende kerken) inzake de nog aan
wezige financiële verplichtingen, werd
met grote meerderheid aangenomen.
Ds. B. Jongeling rapporteerde hier
na over de kwestie van de aflopende
taak op Soemba.
INTREDE
CAND. A. T. BESSELAAR.
Op Zondag 28 October a.s. zal
carid. A. T. Besselaar zijn Intrede
doen in de Geref kerk te Krabben-
dijke. Hg zal in de morgendienst be
vestigd worden door ds. J. M. Mul
der van Amsterdam.
rsdverientle
CARBOVIT (Actie». Kool Dragéei)
reinigt maag en Ingewanden van kwade
stoffen. Per dooi 41 c:. Flacon f 1.03.
Zuinig met electriciteit!
De bevolking van Walcheren en de
Bevelanden wordt ln haar eigen .be
lang aangeraden gedurende de eerst
volgende vier dagen des avonds van
7 tot 9 uur de grootste zuinigheid te
betrachten met het gebruik van elec-
trlsche stroom, daar In verband met
reparaties in de centrale te Vllssin-
gen anders gevaar zou bestaan dat
gehele netgedeelten uitgeschakeld
zouden moeten worden.
Vooral het benutten van veel
stroomverbruikende toestellen ajs
straalkachels, strykijzers, snelkoker,?
e.d. mag in deze uren niet voorkomep.
PROV. STOOMBOOTDÏENSTEN.
Gedeputeerde. Staten van...Zeeland
hebben met ingang van 1 October be
noemd by de Provinciale Stoomboot-
dienst tot ponton-steigerknecht R. Se-
ghers en J. Looij tot matroos G.
Heijens.
PROV. VERENIGING VOOR
T.B.C .-BESTRI JDIN G
De Provinciale Zeeuwse Vereniging
tot Bestryding der tb.c. houdt Zater
dagmiddag haar algemene vergade
ring in hotel „De Koning van Enge
land" te Hulst. De agenda vermeldt
ondermeer een bestuursverkiezing en
mededelingen over de tuberculose-be-
strjjding door de C.B.-artsen.
EEN GOEDE VANGST
Souburger had in de chassisbalken van zijn auto
voor 15.000 uurwerken
De douane in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft Woensdagavond laat te Purk-
polder een Inwoner van Souburg aangehouden, een zekere B., die in zyn.
wagen niet minder dan 200 dames- en herenhorloges had verborgen. Do
horloges waren frauduleus uit België ingevoerd. De auto en horloges
werden in beslag genomen en B. werd naar het politiebureau te Terneuzen
overgebracht.
Grote belangstelling voor
„Schilders te, zee"
De tentoonstelling „Schilders ter
zee", in het gebouw van V. en D. te
Vlissingen, heeft op de drie dagen,
welke sedert de opening zyn ver
streken, grote belangstelling getrok
ken. Het aantal bezoekers wordt re
gelmatig bijgehouden en gisteravond
tegen sluitingstijd was men juist de
2200 gepasseerd. Een prachtig getal!
Onaer deze 2200 bezoekers bevon
den zich natuurlijk ook heel wat
jongeren en men kan natuurlek
vaststellen, dat naarmate de leeftyd
lager ligt, de belangstelling steeos,
sterker uitgaat naar de scheepsmo
dellen en allerlei andere voonver-
Sen, die op de werkzaamheden van
e marine betrekking hebben. Maar
vooral wanneer zij onder leiding ko
men en dan op verschillende punten
worden gewezen, biyken de kinderen
toch ook aandacht en soms zelfs
een heel zuiver gevoel! te hebbén
voor do schilderyen, aquarellen, teke
ningen, enz. Er zijn trouwens reeds
tal van schoolkinderen in klasse-ver
band komen kyken en nog vele zulien
ongetwijfeld volgen.
Al met al, kan gezegd worden,
dat deze marine-schilderkunstten
toonstelling de belangstelling trekt,
die zy waard ls. Iets, dat men ln een
marinestad als Vlissingen trouwens
ook wel mocht verwachten.
R.K. LECTUURVOORZIENING IN
ZEELAND.
Woensdagavond werd ln hotel De
Korenbeurs te Goes onder leiding van
mr. dr. A. J. J. M. Mes een vergade
ring gehouden van het
mité voor c n
in Zeeland.
Besloten werd tot oprichting van
een centrale voor Zeeland. In Novem
ber wordt te Terneuzen een algeme
ne vergadering gehouden, waarin o.m.
een definitief nestuur zal worden sa
mengesteld.
PROF. WATERSTAAT.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben met ingang van 1 October be
noemd tot kantonnier bü de Provin
ciale Waterstp~t Joh. Kaboord.
uden van het voorlopige co-
de R.K. lectuurvoorziening
Misdragingen tijdens
Brandweerwedstrijden
Te Cad2and zijn drie leden van de
gemeentelijke brandweer ontslagen,
omdat deze zich by brandweerwed-
strijden te Sluis hadden misdragen.
Voordat de westryden begonnen had
den zy zich zo aan alcohol te buiten
gegaan, dat zij niet meer in staat
waren hun werk als brandweerman
behoorlijk te verrichten. Het gevolg
was, dat de ploeg van Cadzand zon
der deze drie mannen aan de wed
strijden moest deelnemen.
Tijdens de Woensdag gehouden
raadsvergadering deelde burgemees
ter J. A. Leenhouts mede, aat het
college van B en W. van mening
was, dat de brandweer een corps
zyn moet, waarop onder alle om
standigheden gerekend moet kunnen
worden. Het college besloot derhalve
de betreffende brandweerlieden te
ontslaan.
B. werd aangehouden omdat de
ambtenaren van de invoerrechten en
accijnzen hem niet geheel vertrouw
den. Men besloot daarom zyn auto
aan een nader onderzoek te onder
werpen en reeds bij de eerste inspec
tie bleek, dat de argwaan van de
ambtenaren niet geheel onjuist was.
In het dashboardkastje trof men na-
melHk een paar horloges aan en bo
vendien een groot aantal horlogeban
den, zonder dat er echter van de hor
loges zelf iets te bespeuren was. Men
besloot de wagen haar Terneuzen
over te brengen, teneinde deze aan
een minutieus onderzoek te onder
werpen.
Na urenlang zoeken vonden de
ambtenaren tenslotte dank zy
een stukje papier, dat ergens aan
de onderkant van de auto uit een
balk stak in het kruispunt van
de chasslsbalken een geheime
bergplaats, die geheel gevuld was
met norloges, tweehonderd ln to
taal enzonder bandjes. De
verkoopwaarde werd geschat op
ongeveer 15.000.
Pseudovogelpest te Borssele
Te Borssele is een geval van pseu
dovogelpest geconstateerd. De be
smette dieren zyn afgemaakt.
BENOEMING VREDERUST.
Met ingang van 1 December 1951 ls
aan de Psychiatrische Inrichting Vre
derust te Bergen op Zoom benoemd s]s
arts-lnterniste: mej. J. E. van Beynum
te Haarlem, thans werkzaam als inter
nists- te Haarlem,
B., die zich zeer timide toonde,
toen de ambtenaren de bergplaats
hadden ontdekt, bekende de horlogès
ln Antwerpen te hebben gekocht en
frauduleus de grens te hebben over
gebracht.
Monumentenzorg stemde toe
in de afbraak
Naar wij vernemen, zal wanneer
vergunning wordt verleend door de
vereniging „De Hollandse Molen" de
oude wind-korenmolen te Kapelle,
thans in eigendom van de heer A. van
Wingen. Blezeüngsestraat, afgebro
ken worden. Monumentenzorg heeft
hierin reeds toegestemd.
Deze windmolen, waarvan niet be
kend is in welk jaar hy ls gebouwd,
werd door de heer A. van Wingen in
het 1aar 1908 gekocht. Het Is niet be
kend. welke eigenaars de rpolên voor
1888 hebben bezeten. Wel staan ln de
molen enkele jaartallen gekerfd,
waarvan het oudste 1680 ls. Thans
staat op de molen nog een windvaan
Sdateerd 1751. De molen heeft het
ltst gemalen op 29 Augustus 1939.
Toen verkeerde de molen ln zo'n
slechte toestand, dat het malen niet
meer mogeiyk was en er werd verder
met de motor gemalen.
Wanneer de molen gesloopt wordt
zal dat een trieste aanblik geven. Ka-
oelle zonder de trotse oude molen mot
>yn machtige wieken! Men kan het
zich nog moeiiyk Indenken.