Nieuwe Zeevaartschool belangrijk* aanwinst voor Vlissingen De Vlissingse haven is thans vol bedrijvigheid Ook de shipbrooker wordt niet slapende rijk PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 3 OCTOBER 1M1 Binnenkort wordt met bouw van machine-laboratorium begonnen Met een zoemend geluid stygt de bouwlift langs de gevel van de nieuwe Zeevaartschool te Vlissingen. Bekalkte kruiwagens, opgetast met stenen, zweven in de lucht. De houten Ijftvloer kreunt onder de zware last. Twin, tig meter hoog sjort een arbeider zUn broek op, grypt met eeltige werk mansknuisten de lift en zet deze met een sierlijke zwaai op de doorbui gende planken tussen de steigerpalen. Alles geschiedt vfllkomen rustig en met het grootste gemak. Géén arbeiders, die met een tas stenen op de nek moeizaam tegen ladders opklimmen, maar een lift, die het zware werk verricht. De ganse dag stygt en daalt de lift. Vol omhoog, leeg om- iMf. Duizenden geel-gryze bakstenen gaan door de handen van een legertje metselaars, dat zonder een greintje hoogtevrees werkt aan de afbouw van het monumentale gebouw voor de „De Ruyterschool", één van do belangrijkste onderwijsinstellingen van Zeeland. De nieuwe Zeevaartschool, geestes kind van de ingenieurs Rothuizen en 't Hooft uit Middelburg, is een sym phonic van beton, steen en staal. Het gebouw geeft door zyn vorm en uiterlijkheden zy het met een tik keltje fantasie de indruk van een schip te zijn. Deze indruk wordt voor al gewekt door de toren op het ge bouw, die veel weg heeft van een commandotoren èn door de op som mige plaatsen in de gevel aange- mige plaatsen in de gevel op patrijs- poortengelykende ramen. Jammer is, dat door het om bezuinigingsredenen ingrypen van de Rijksgebouwendienst. een minder sierlijke toren is ontstaan, dan oor spronkelijk was geprojecteerd. Privé-watertorentje. Heeft de toren, behalve decoratie, ook een nuttige bestemming? Deze vraag stelden wij aan. dc hoofdop zichter van het gebouw, de heer J. Th. van Vugt, toen wij met hem via zwiepende ladders op het witblinken de betonnendak van de Zeevaart school waren aangekomen en met enigszins trillende knieën vanwe ge de duizelig makende hoogte (28 meter boven de begane grond.!) genoten van het prachtige vergezicht. Het antwoord was verrassend. De toren zal namelijk voor een deel-be nut worden als een privé-waterto rentje voor de „De Ruyterschool". Er is een extra versterkt bassin in aangebracht, waarin leidingwater wordt opgepompt. Mocht door de één of andere oorzaak de druk op de waterleiding wegvallen of niet vol doende zijn, dan heeft men de be schikking over het water uit de toren. Voorts zal in de toren aam dé leerlingen van de Zeevaartschool on derwijs worden gegeven Ln het ge bruik van de sextant, het zogenaam de zonschleten. Met de ommanteling van het ske let is men zo goed als gereed. Het gebouw ls bekleed met geel-grijze baksteen, die speciaal gekozen is om de eenheid met de omgeving te be waren. Ook de afbouw van het in terieur vordert naar wens. Zoals de zaken nu staan, kan met grote ze kerheid worden aangenomen, dat het gebouw op 1 Juni 1952 gereed is. Voor de winter hoopt de heer van Vugt de school glas- en waterdicht te hebben. Dit laatste wil zeggen, dat het betonnen dak dan bekleed zal zijn met rubberoïd, afgewerkt met mastiek, waarin een groene leislag is gedrukt. Zeer belangrijk is, dat door zo weinig mogelijk gebruik te maken vsut hout, maar alleen van beton, staal en stenen, het gehele gebouw zo goed als brandvrij is. Ook in de binnenmuren zUn stalen ramen en deuren aangebracht. Binnenkort zal worden begonnen met de bouw van het machine-labo ratorium, waarvoor indertijd de palen reeds zjjn geheid. Cijfers. Menigeen zal zich by het passe ren van het imposante gebouw aan de Boulevard Bankert wel eens af gevraagd hebben, welke hoeveelheden beton, ijzer, staal en stenen aan en ln dit gebouw verwerkt zyn. Uit cij fers, die de heer van Vugt ons ver strekte biykt, dat voor de skelet- bouw 1300 kubieke meter beton is Advertentie gestort en dat daarin ruim 160 ton yzer is verwerkt Voor ommanteling en afbouw van het interieur zijn ongeveer een half millioen stenen nodig. Interessant is ook te vernemen, dat op de paalfundering het ge bouw staat op 200 palen per paal een belasting mag rusten van 120 ton. Volgens berekening behoeft per paal maar een belasting van 40 ton te drukken. Indeling. De indeling van het gebouw, dat een lengte heeft van 38 meter en een breedte van 20 meter, is als volgt. In het sousterrain komen de dienst gebouwen, o.a.de centrale verwar ming, een rijwielbergplaats en een lokaal voor leerlingen, die 's mid dags overblijven. Benedenverdieping: ruime hall met vestiaire, directeurskamer, ruimten voor administratie en concierge, be nevens acht leslokalen. Eerste verdieping: grote teken zaal. zeven lèslokalen en leraarska mers. Tweede verdieping: torenkamer met zeven leslokalen. Op alle ver diepingen zyn toiletten aangebracht. In het midden van de verdieping zijn ruime gangen, waaraan links en rechts de leslokalen zijn gelegen. Door de lambrizering van de gang muren in natuursteen uit te voeren is een effect verkregen, dat warm aan doet. Imposant is de hall met het hoge trappenhuis. Indrukwekkend is trouwens het ge hele gebouw, dat voor Vlissingen een belangrijke aanwinst is, waarop het met recht trots mag zyn. Baas in eigen huis. Tenslotte nog enkele woorden van de heer P. Vyn, de directeur van de „De Ruyterschool", zonder welke ons artikel over de nieuwe Zeevaart school niet volledig zou zijn. Zoals bekend, zwaait de heer Vijn, sinds de evacuatie van de school uit Nijmegen, de scepter in het voorma lig Burger Weeshuis te Vlissingen, een gebouw, dat zich voor het onder wijs niet al te best leent. Het antwoord van de heer Vyn op onze vraag hoe hij het nieuwe ge bouw vindt, was dan ook volkomen begrijpelijk. „Ik ben verheugd vol gend jaar weer baas in eigen huis te zyn". De heer Vyn heeft goede hoop, dat de regering voor een prima outillage van ae nieuwe school zal zorg dra gen, maar er blijven wensen. Vooral het ontbreken van een gym nastieklokaal zag hij als een gebrek. Buitengewoon content is de heer Vijn met de fraaie directeurskamer. „Een tweede met zo'n prachtig uit zicht zal waarschijnlijk niet in Ne derland gevonden worden". Lang zal hij er echter niet van pro fiteren, want over een paar jaar heeft hij de pensioengerechtigde leef tijd bereikt en zal hy dus zijn kamer af moeten staan aan zijn opvolger. Aan het slot van het onderhoud verklapte de heer Vijn ons nog, dat een jaar na de opening van het nieu we gebouw, dus in 1953, het 50 jaar geleden zal zijn, dat in Vlissingen de Zeevaartschool tot stand kwam. Het punt, waar 's zomers duizenden Belgen Vlissingen, binnenkomen: de Vissershaven met een van de bekende Flandria-boten voor de kade. Een levendig tafereel in de „Vlissingse sluizen", een nieuw schip van „De Schelde", de „Maïpu" wordt naar buiten gesleept. Van de waterkant Vertegenwoordiger van vele belangen Wie over de Vlissingse boulevard wandelt, kan hem daar zien staan achter een raam: een jonge snuiter achter een grote, glimmende kijker, waardoor hy zolang het dag is de horizon aftuurt naar de komende cn gaande schepen. De shlpbrooker-in-spé. Als op een storm-avond een sleepboot de haven uitschiet, tegen regen en wind de donkere nacht in, omdat er weer een schip omhoog zit, op de Rassen of voor Breskens, staat hy in de stuurhut naast de kapitein: de waterklerkrechterhand van de shipbrooker. En wanneer het er werkelijk op aan komt aan boord van zo'n „schip in moeilijkheden", wanneer daar de belangen moeten worden behartigd van de redery of de assurantie, wanneer daar voor de bergingsmaatschap- pjj zaken moeten worden gedaan, is hij weer present als vertegenwoordi ger van al deze belangen: dc shipbrooker. Het is een merkwaardig bedrijf, dat van de shipbrooker en wie zijn loop baan in deze richting kiest, moet vooral niet denken, dat hij het ge makkelijk krijgt of slapende rijk wordt. Wat dat laatste betreft: dat slapen schiet er zelfs nog al eens by in, want de scheepvaart gaat nu eenmaal dag en nacht door en er is geen shipbrooker of hij heeft een telefoontoestel naast zyn bed. Ja, zelfs van vacaritie kan maaf hoogst zelden iets koinéri en waflfietJr" 'dé tas" zelf er toch eens een paar üagen uitbreekt, moet hij altijd be reikbaar blijven om als het er wer kelijk op aan komt, zelf de belangen van zijn opdrachtgevers te kunnen behartigen. VROEGER Vroeger ging het nog heel anders toe. Toen beschikten de shipbrooker en zijn waterklerk over een sloep met een ploeg van tien roeiers en dan kon het gebeuren, dat men als er wat te verdienen viel op het wa ter, de roeiers van twee of drie con currenten om het hardst aan de rie men zag trekken om maar het eerst aan boord te zyn. Juist als in die zelfde ..goeie ouwe tijd" bij de loods- diensten, waarin Nederland en België elkaar toen nog openlyk op de Schelde beconcurreerden. Flinke najaarsdrukie Aanvoer van graan, melasse en bouwmateriaal GrasgroengeschUderde IJslandtreilers, witte tropenboten, grauwe wllde- aartschepenallerlei schuiten komen de haven van Missingen binnen en als het daar zo gezellig druk ls, als de sleepbootjes puffen, de lichters langzaam verhaald worden en de marine ook nog met zjjn mijnenvegers uit tn in vaart, dan kan men uren lang naar dat levendige schouwspel kyken zonder zich te vervelen. „De stadsbewoners van Vlissingen merken er zo weinig van", zegt ons de heer F. P. C. Mfls, directeur van de N.V. Haven van Vlissingen, „omdat de haven zover van het stadscentrum ligtDo werf van „De Schelde" zie je altyd.. je loopt er by wyze van spreken altyd tegen aanMaar de haven wordt wel eens vergeten". Dè.-heer Mrjs staat, als hij dat verven liggende gerepareerd kan worden, telt. in de namiddag-zon bij de trans- J portband, die graan voert naar de op slagloodsen. Een gryperkraan haalt het graan uit een lichter en stort het daarna op dc band. Twee coasters zün juist binnenge komen eh kiezen ligplaats. De S.H.V.- bootj'es zwermen om twee andere schepen heenv die komen bunkeren. Langs de kade'ligt een boot, die een p«ar honderd ton gasolie komt halen Uit een van de tanks der N.V. Haven van Vlissingen. Er is leven en vertier in de haven. Dé zeescheepvaart van Vlissingen handhaaft zich. goed. Over 1951 zal hetzelfde peil bereikt worden van 1950. Tot eind September kwamen er 1080 zeeschepen binnen, waarvan 795 bunkerschepen. "Vlissingen is in de eerste plaats burikerhaven en daarnaast is het öoastërbaven. De levendigheid in de buitenhaven wordt echter dit Jaar nog verhoogd door het grotere aantal reparatie schepen, dat binnenloopt en in de ha- Daarnaast is ook de marine-drukte in de haven toegenomen en die druk te zal nog groter worden, wanneer over enkele maanden de mijnenve- gersvloot wordt uitgebreid. Deze mij nenvegers komen ln de Noordoost hoek van de buitenhaven te liggen. Wat de goederenbeweging der ven betreft, is de tarwe-opslag ha- van veel betekenis. Vorige week'kwam de laatste lichter met tarwe aan en nu ligt er in de havenloodsen 8600 ton van dat landbouwproduct opgeslagen tot begin volgend jaar. Dan gaat de tarwe geleidelijk naar de meelfabrie ken. Begin October komt de tankinstal latie van de N.V. Haven in vol bedrijf. Dan wordt namelijk 10.000 ton mo- lasse aangevoerd uit Noord-Frank rijk. Gedeeltelijk wordt die molasse per lichter en gedeeltelijk per vracht auto gebracht. Dat vrachtauto-vervoer ls uitbe steed aan verschillende vrachtrijders, die met losse tanks op hun wagens werken. Vorig jaar hebben ze op deze 4000 ton molasse van Noord-Frank rijk naar Vlissingen versleept ln pluk jes van 18 ton tegelijk. Zodra de 10.000 ton molasse bij elkaar is komt er een tankboot om dat goedje naar U.S.A. te vervoeren, waar de citroen-zuur-industrie er op alt te wachten. Dat citroen-zuur wordt in de limo nade verwerkt. NIEUWE PLANNEN. Uiteraard bestaan er bij de directie van de N.V. Haven van Vlissingen plannen om de goederenbeweging te stimuleren en uit te breiden. Het zou onverstandig zijn daaraan in de krant ruchtbaarheid te geven. Een van de kleinere plannen kan echter wel bekend gemaakt worden. Er wordt gedacht over het maken van een pneumatische installatie om graan uit schepen te zuigen. Nu moet men met een grijperkraan werken en het gevolg daarvan is, dat bij regen weer het werk stilligt. Met een zuiger kan men bij elke weersgesteldheid doorwerken. BINNENSCHEPPERIJ. Het blijkt, dat de binnenvaart in dc Vlissingse haven zich enigszins wij zigt. Er komen namelijk minder, maar grotere schepen de haven bin nen. Over de eerste 8 maanden van 1951 verschenen er 895 schepen met een tonnage van 335.557 ton (vorig jaar 1024 schepen met een tonnage van 291.499 ton). Wanneer we nagaan, welke lading deze schepen aanvoeren, dan moet de bouwbedryvigheid in Vlissingen wel groot geweest zjjn in 1951. Er wer den namelijk tot heden ruim 6,5 mil lioen stenen aangevoerd en dat is de dubbele hoeveelheid van het vorig jaar. Voor het kolentransport naar de gasfabriek is dit jaar een verbetering doorgevoerd. Dat geschiedt niet meer door dc lichters leeg te laten dragen elke man een zak!! maar met I de grijperkraan. Die tijd is voorbij en ook de shipbroo ker heeft nu kleinere en grote sleep boten of bergingsvaartuigen om van de wal aan boord van het schip te komen, dat zijn hulp nodig heeft. Trouwens, ook de andere communi catiemiddelen zyn gemoderniseerd en iedere shipbrooker beschikt over radio-telefonische verbindingen met de schepen op de rede. Ijliervoor spraken wij van het op treden van de shipbrooker in geval let^ 'waarin een schip in moeilijkhe den is gekomen. Dat komt natuur lijk nog al eens voor, zeker in een moeilijk vaarwater, als waarmede we hier op de Zeeuwse stromen nu eenmaal te maken hebben. Maar véél talrijker zijn natuurlijk de gevallen, waarin de shipbrooker en zijn men sen moeten optreden zonder dat er van moeilijkheden in deze zin spra ke is. Dan zijn zij niet in de eerste plaats de vertegenwoordigers van een bergingsmaatschappij of de as surantie, maar van de rederij, die de shipbrooker heeft opgedragen haar te vertegenwoordigen en ter plaatse voor haar belangen op te komen. Dit is bijv. het geval, wanneer een schip in- of uitgeklaard moet worden en ook, wanneer er nog artikelen aan boord worden gebracht, die dan meestal voor de proviand-voorziening van de bemanning zijn bestemd. Vooral wanneer het „bonded stores" betreft, d.w.z. artikelen, waarvoor accijns moet worden betaald, komen hier heel wat paperassen aan te pas en het is mede de taak van de ship brooker deze namens de rederij ln orde te brengen. Dag en nacht passeren de schepen Vlissingen, dag en nacht is ook do shipbrooker met zijn mensen in touw. 's Nachts worden de passerende sche pen door het Loodswezen doorgegeven maar overdag is het de jongste be diende, die de horizon afspeurt naar schepen om zo snel mogelijk him identiteit vast te stellen. Dat is het begin van alle shipbrookery en mis schien wordt de jongeman, die nu zo naarstiglrjk de kijker hanteert, straks ook wel een groot man in dit vak. Een vak, dat we hebben het hiervoor al gezegd geen gemak kelijk leven met zich brengt, maar waarvoor men dag en nacht in touw moet zyn. Maar toch óók een vak vol afwisseling en spanning, een vak waarin iets te beleven en iets te verdienen valt. Een vak, dat de mens elke dag opnieuw in aanraking brengt met de scheepvaart, die de Nederlanders nu eenmaal na aan het hart ligt en die ook Vlissingen heeft gemaakt tot wat het is: een kleine, maar levendige en bedrijvige zee stad aan de mond van de Schelde. BIJ ONZE FOTOPAGINA Op de werf van de Kon. bedrijvigheid. Mij „De Schelde" heerst altijd 2. De Jacobstoren te Vlissingen kreeg een nieuw carillon. 3. Kijkje op Kleine Markt en Wolstraat. De buurtdie met Jacobsstraat en Bellamypark het winkelcentrum van Vlis singen vormt. 4. Op de boulevards wordt gebouwd. Een flatgebouw verrijst. Het nieuwe gebouw van de Zeevaartschool vordert snel, waarbij de betonmolen druk werk heeft. Een bulldozer ruimt elders de restanten van een bunker op. 5. Bij de sluisbouw te Vlissingen wordt enorm veel werk ver zet. Ook duikers hebben daarbij een taak. 6. Het vissersbedrijf verschaft brood aan een nijver deel van de bevolking. 7. In de buitenhaven van Vlissingen heerst een gestadige drukte. De transportband voor de graanopslag is in werking. 8. Matrozen van de Kon. NecL Marine zeilen in de haven. 9. De marine speelt een belangrijke rol in Vlissingen. 10. Het loodswezen is steeds paraat. 11. Het abattoir van Vlissingen verwerkt heel wat vee. 12. In het nieuwe Nollebos verrichten DUW-arbeiders veel grondwerk. 13. De gestadige drukte bij het veer VlissingenBreskens. Op de achtergrond het nieuwe spoorwegstation. COASTER-HAVEN. We merkten reeds op, dat Vlissin gen een coaster-haven is. Van de zee schepen, die in 1951 binnenvielen war ren 745 coasters. Zij komen om te bunkeren, te provianderen en te mon steren. Ook vluchten ze wel eens de haven in als er slecht weer op komst is. Dat geeft heel wat werk. Drie ..shipchandlers" vinden voornaraelQk door deze coasters een bestaan in de Vlissingse haven. De schepen onderbreken vaak lan ge reizen om even te Vlissingen aan te wippen. Heel wat boten, die op weg waren van Frankrijk naar Scandinavië de den Vlissingen aan. Ook waren er, die de reis van Scandinavië naar Spanje, Afrika of de Balkan onderbraken om te Vlissingen olie en levensmiddelen in te nemen. De schepen, welke te Vlissingen binnenlopen, zyn dus waarlijk niet alleen de Scheldevaarders van en naar Antwerpen!!! De buitenhaven van Vlissingen is op het ogenblik uitstekend in orde. Dit voorjaar is er gebaggerd en dc diepte ls over 12 meter beneden N.A. P., zodat by laag water schepen van 3233 voet er gemakkeiyk kunnen liggen. Toch zal de Vlissingse haven eerst in volle fleur zyn als de sluisbouw afgelopen lshet nieuwe beton- ningsmagazyn voor het loodswezen klaar is het stalen geraamte staat er al en de diverse marineschepen hun vaste ligplaatsen hebben gekre gen. Dat zal medio 1953 het geval zyn. Dan heeft Vlissingen zijn aloude plaats in de ry van de kleinere maar actieve Nederlandse havens hernomen en kan met vernieuwde Ijver voor de uitbreiding van de ha venbeweging gearbeid worden!!! Het gebouw op 200 palen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 10