Nieuwe Zeevaartschool belangrijk*
aanwinst voor Vlissingen
De Vlissingse haven is thans
vol bedrijvigheid
Ook de shipbrooker wordt niet
slapende rijk
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 3 OCTOBER 1M1
Binnenkort wordt met bouw
van machine-laboratorium begonnen
Met een zoemend geluid stygt de bouwlift langs de gevel van de nieuwe
Zeevaartschool te Vlissingen. Bekalkte kruiwagens, opgetast met stenen,
zweven in de lucht. De houten Ijftvloer kreunt onder de zware last. Twin,
tig meter hoog sjort een arbeider zUn broek op, grypt met eeltige werk
mansknuisten de lift en zet deze met een sierlijke zwaai op de doorbui
gende planken tussen de steigerpalen. Alles geschiedt vfllkomen rustig
en met het grootste gemak. Géén arbeiders, die met een tas stenen op de
nek moeizaam tegen ladders opklimmen, maar een lift, die het zware
werk verricht. De ganse dag stygt en daalt de lift. Vol omhoog, leeg om-
iMf. Duizenden geel-gryze bakstenen gaan door de handen van een
legertje metselaars, dat zonder een greintje hoogtevrees werkt aan de
afbouw van het monumentale gebouw voor de „De Ruyterschool", één van
do belangrijkste onderwijsinstellingen van Zeeland.
De nieuwe Zeevaartschool, geestes
kind van de ingenieurs Rothuizen en
't Hooft uit Middelburg, is een sym
phonic van beton, steen en staal.
Het gebouw geeft door zyn vorm en
uiterlijkheden zy het met een tik
keltje fantasie de indruk van een
schip te zijn. Deze indruk wordt voor
al gewekt door de toren op het ge
bouw, die veel weg heeft van een
commandotoren èn door de op som
mige plaatsen in de gevel aange-
mige plaatsen in de gevel op patrijs-
poortengelykende ramen.
Jammer is, dat door het om
bezuinigingsredenen ingrypen van de
Rijksgebouwendienst. een minder
sierlijke toren is ontstaan, dan oor
spronkelijk was geprojecteerd.
Privé-watertorentje.
Heeft de toren, behalve decoratie,
ook een nuttige bestemming? Deze
vraag stelden wij aan. dc hoofdop
zichter van het gebouw, de heer J.
Th. van Vugt, toen wij met hem via
zwiepende ladders op het witblinken
de betonnendak van de Zeevaart
school waren aangekomen en met
enigszins trillende knieën vanwe
ge de duizelig makende hoogte
(28 meter boven de begane grond.!)
genoten van het prachtige vergezicht.
Het antwoord was verrassend. De
toren zal namelijk voor een deel-be
nut worden als een privé-waterto
rentje voor de „De Ruyterschool".
Er is een extra versterkt bassin in
aangebracht, waarin leidingwater
wordt opgepompt. Mocht door de
één of andere oorzaak de druk op de
waterleiding wegvallen of niet vol
doende zijn, dan heeft men de be
schikking over het water uit de toren.
Voorts zal in de toren aam dé
leerlingen van de Zeevaartschool on
derwijs worden gegeven Ln het ge
bruik van de sextant, het zogenaam
de zonschleten.
Met de ommanteling van het ske
let is men zo goed als gereed. Het
gebouw ls bekleed met geel-grijze
baksteen, die speciaal gekozen is om
de eenheid met de omgeving te be
waren. Ook de afbouw van het in
terieur vordert naar wens. Zoals de
zaken nu staan, kan met grote ze
kerheid worden aangenomen, dat
het gebouw op 1 Juni 1952 gereed
is.
Voor de winter hoopt de heer van
Vugt de school glas- en waterdicht
te hebben. Dit laatste wil zeggen,
dat het betonnen dak dan bekleed
zal zijn met rubberoïd, afgewerkt
met mastiek, waarin een groene
leislag is gedrukt.
Zeer belangrijk is, dat door zo
weinig mogelijk gebruik te maken
vsut hout, maar alleen van beton,
staal en stenen, het gehele gebouw
zo goed als brandvrij is. Ook in de
binnenmuren zUn stalen ramen en
deuren aangebracht.
Binnenkort zal worden begonnen
met de bouw van het machine-labo
ratorium, waarvoor indertijd de palen
reeds zjjn geheid.
Cijfers.
Menigeen zal zich by het passe
ren van het imposante gebouw aan
de Boulevard Bankert wel eens af
gevraagd hebben, welke hoeveelheden
beton, ijzer, staal en stenen aan en
ln dit gebouw verwerkt zyn. Uit cij
fers, die de heer van Vugt ons ver
strekte biykt, dat voor de skelet-
bouw 1300 kubieke meter beton is
Advertentie
gestort en dat daarin ruim 160 ton
yzer is verwerkt
Voor ommanteling en afbouw van
het interieur zijn ongeveer een half
millioen stenen nodig.
Interessant is ook te vernemen,
dat op de paalfundering het ge
bouw staat op 200 palen per paal
een belasting mag rusten van 120
ton. Volgens berekening behoeft per
paal maar een belasting van 40 ton
te drukken.
Indeling.
De indeling van het gebouw, dat
een lengte heeft van 38 meter en
een breedte van 20 meter, is als
volgt.
In het sousterrain komen de dienst
gebouwen, o.a.de centrale verwar
ming, een rijwielbergplaats en een
lokaal voor leerlingen, die 's mid
dags overblijven.
Benedenverdieping: ruime hall met
vestiaire, directeurskamer, ruimten
voor administratie en concierge, be
nevens acht leslokalen.
Eerste verdieping: grote teken
zaal. zeven lèslokalen en leraarska
mers.
Tweede verdieping: torenkamer
met zeven leslokalen. Op alle ver
diepingen zyn toiletten aangebracht.
In het midden van de verdieping
zijn ruime gangen, waaraan links en
rechts de leslokalen zijn gelegen.
Door de lambrizering van de gang
muren in natuursteen uit te voeren is
een effect verkregen, dat warm aan
doet. Imposant is de hall met het
hoge trappenhuis.
Indrukwekkend is trouwens het ge
hele gebouw, dat voor Vlissingen een
belangrijke aanwinst is, waarop het
met recht trots mag zyn.
Baas in eigen huis.
Tenslotte nog enkele woorden van
de heer P. Vyn, de directeur van de
„De Ruyterschool", zonder welke
ons artikel over de nieuwe Zeevaart
school niet volledig zou zijn.
Zoals bekend, zwaait de heer Vijn,
sinds de evacuatie van de school uit
Nijmegen, de scepter in het voorma
lig Burger Weeshuis te Vlissingen,
een gebouw, dat zich voor het onder
wijs niet al te best leent.
Het antwoord van de heer Vyn op
onze vraag hoe hij het nieuwe ge
bouw vindt, was dan ook volkomen
begrijpelijk. „Ik ben verheugd vol
gend jaar weer baas in eigen huis te
zyn".
De heer Vyn heeft goede hoop, dat
de regering voor een prima outillage
van ae nieuwe school zal zorg dra
gen, maar er blijven wensen.
Vooral het ontbreken van een gym
nastieklokaal zag hij als een gebrek.
Buitengewoon content is de heer
Vijn met de fraaie directeurskamer.
„Een tweede met zo'n prachtig uit
zicht zal waarschijnlijk niet in Ne
derland gevonden worden".
Lang zal hij er echter niet van pro
fiteren, want over een paar jaar
heeft hij de pensioengerechtigde leef
tijd bereikt en zal hy dus zijn kamer
af moeten staan aan zijn opvolger.
Aan het slot van het onderhoud
verklapte de heer Vijn ons nog, dat
een jaar na de opening van het nieu
we gebouw, dus in 1953, het 50 jaar
geleden zal zijn, dat in Vlissingen de
Zeevaartschool tot stand kwam.
Het punt, waar 's zomers duizenden Belgen Vlissingen, binnenkomen: de
Vissershaven met een van de bekende Flandria-boten voor de kade.
Een levendig tafereel in de „Vlissingse sluizen", een nieuw schip van „De Schelde", de „Maïpu" wordt naar
buiten gesleept.
Van de waterkant
Vertegenwoordiger van vele belangen
Wie over de Vlissingse boulevard wandelt, kan hem daar zien
staan achter een raam: een jonge snuiter achter een grote, glimmende
kijker, waardoor hy zolang het dag is de horizon aftuurt naar de komende
cn gaande schepen. De shlpbrooker-in-spé.
Als op een storm-avond een sleepboot de haven uitschiet, tegen regen
en wind de donkere nacht in, omdat er weer een schip omhoog zit, op de
Rassen of voor Breskens, staat hy in de stuurhut naast de kapitein: de
waterklerkrechterhand van de shipbrooker.
En wanneer het er werkelijk op aan komt aan boord van zo'n „schip
in moeilijkheden", wanneer daar de belangen moeten worden behartigd
van de redery of de assurantie, wanneer daar voor de bergingsmaatschap-
pjj zaken moeten worden gedaan, is hij weer present als vertegenwoordi
ger van al deze belangen: dc shipbrooker.
Het is een merkwaardig bedrijf, dat
van de shipbrooker en wie zijn loop
baan in deze richting kiest, moet
vooral niet denken, dat hij het ge
makkelijk krijgt of slapende rijk
wordt. Wat dat laatste betreft: dat
slapen schiet er zelfs nog al eens by
in, want de scheepvaart gaat nu
eenmaal dag en nacht door en er is
geen shipbrooker of hij heeft een
telefoontoestel naast zyn bed. Ja,
zelfs van vacaritie kan maaf hoogst
zelden iets koinéri en waflfietJr" 'dé
tas" zelf er toch eens een paar
üagen uitbreekt, moet hij altijd be
reikbaar blijven om als het er wer
kelijk op aan komt, zelf de belangen
van zijn opdrachtgevers te kunnen
behartigen.
VROEGER
Vroeger ging het nog heel anders
toe. Toen beschikten de shipbrooker
en zijn waterklerk over een sloep
met een ploeg van tien roeiers en
dan kon het gebeuren, dat men als
er wat te verdienen viel op het wa
ter, de roeiers van twee of drie con
currenten om het hardst aan de rie
men zag trekken om maar het eerst
aan boord te zyn. Juist als in die
zelfde ..goeie ouwe tijd" bij de loods-
diensten, waarin Nederland en België
elkaar toen nog openlyk op de
Schelde beconcurreerden.
Flinke najaarsdrukie
Aanvoer van graan, melasse
en bouwmateriaal
GrasgroengeschUderde IJslandtreilers, witte tropenboten, grauwe wllde-
aartschepenallerlei schuiten komen de haven van Missingen binnen
en als het daar zo gezellig druk ls, als de sleepbootjes puffen, de lichters
langzaam verhaald worden en de marine ook nog met zjjn mijnenvegers uit
tn in vaart, dan kan men uren lang naar dat levendige schouwspel kyken
zonder zich te vervelen.
„De stadsbewoners van Vlissingen merken er zo weinig van", zegt ons
de heer F. P. C. Mfls, directeur van de N.V. Haven van Vlissingen, „omdat
de haven zover van het stadscentrum ligtDo werf van „De Schelde"
zie je altyd.. je loopt er by wyze van spreken altyd tegen aanMaar
de haven wordt wel eens vergeten".
Dè.-heer Mrjs staat, als hij dat verven liggende gerepareerd kan worden,
telt. in de namiddag-zon bij de trans- J
portband, die graan voert naar de op
slagloodsen. Een gryperkraan haalt
het graan uit een lichter en stort
het daarna op dc band.
Twee coasters zün juist binnenge
komen eh kiezen ligplaats. De S.H.V.-
bootj'es zwermen om twee andere
schepen heenv die komen bunkeren.
Langs de kade'ligt een boot, die een
p«ar honderd ton gasolie komt halen
Uit een van de tanks der N.V. Haven
van Vlissingen.
Er is leven en vertier in de haven.
Dé zeescheepvaart van Vlissingen
handhaaft zich. goed. Over 1951 zal
hetzelfde peil bereikt worden van
1950.
Tot eind September kwamen er
1080 zeeschepen binnen, waarvan 795
bunkerschepen.
"Vlissingen is in de eerste plaats
burikerhaven en daarnaast is het
öoastërbaven.
De levendigheid in de buitenhaven
wordt echter dit Jaar nog verhoogd
door het grotere aantal reparatie
schepen, dat binnenloopt en in de ha-
Daarnaast is ook de marine-drukte
in de haven toegenomen en die druk
te zal nog groter worden, wanneer
over enkele maanden de mijnenve-
gersvloot wordt uitgebreid. Deze mij
nenvegers komen ln de Noordoost
hoek van de buitenhaven te liggen.
Wat de goederenbeweging der
ven betreft, is de tarwe-opslag
ha-
van
veel betekenis. Vorige week'kwam de
laatste lichter met tarwe aan en nu
ligt er in de havenloodsen 8600 ton
van dat landbouwproduct opgeslagen
tot begin volgend jaar. Dan gaat de
tarwe geleidelijk naar de meelfabrie
ken.
Begin October komt de tankinstal
latie van de N.V. Haven in vol bedrijf.
Dan wordt namelijk 10.000 ton mo-
lasse aangevoerd uit Noord-Frank
rijk. Gedeeltelijk wordt die molasse
per lichter en gedeeltelijk per vracht
auto gebracht.
Dat vrachtauto-vervoer ls uitbe
steed aan verschillende vrachtrijders,
die met losse tanks op hun wagens
werken.
Vorig jaar hebben ze op deze
4000 ton molasse van Noord-Frank
rijk naar Vlissingen versleept ln pluk
jes van 18 ton tegelijk.
Zodra de 10.000 ton molasse bij
elkaar is komt er een tankboot om
dat goedje naar U.S.A. te vervoeren,
waar de citroen-zuur-industrie er op
alt te wachten.
Dat citroen-zuur wordt in de limo
nade verwerkt.
NIEUWE PLANNEN.
Uiteraard bestaan er bij de directie
van de N.V. Haven van Vlissingen
plannen om de goederenbeweging te
stimuleren en uit te breiden. Het zou
onverstandig zijn daaraan in de krant
ruchtbaarheid te geven.
Een van de kleinere plannen kan
echter wel bekend gemaakt worden.
Er wordt gedacht over het maken
van een pneumatische installatie om
graan uit schepen te zuigen. Nu moet
men met een grijperkraan werken en
het gevolg daarvan is, dat bij regen
weer het werk stilligt.
Met een zuiger kan men bij elke
weersgesteldheid doorwerken.
BINNENSCHEPPERIJ.
Het blijkt, dat de binnenvaart in dc
Vlissingse haven zich enigszins wij
zigt. Er komen namelijk minder,
maar grotere schepen de haven bin
nen. Over de eerste 8 maanden van
1951 verschenen er 895 schepen met
een tonnage van 335.557 ton (vorig
jaar 1024 schepen met een tonnage
van 291.499 ton).
Wanneer we nagaan, welke lading
deze schepen aanvoeren, dan moet de
bouwbedryvigheid in Vlissingen wel
groot geweest zjjn in 1951. Er wer
den namelijk tot heden ruim 6,5 mil
lioen stenen aangevoerd en dat is de
dubbele hoeveelheid van het vorig
jaar.
Voor het kolentransport naar de
gasfabriek is dit jaar een verbetering
doorgevoerd. Dat geschiedt niet meer
door dc lichters leeg te laten dragen
elke man een zak!! maar met I
de grijperkraan.
Die tijd is voorbij en ook de shipbroo
ker heeft nu kleinere en grote sleep
boten of bergingsvaartuigen om van
de wal aan boord van het schip te
komen, dat zijn hulp nodig heeft.
Trouwens, ook de andere communi
catiemiddelen zyn gemoderniseerd
en iedere shipbrooker beschikt over
radio-telefonische verbindingen met
de schepen op de rede.
Ijliervoor spraken wij van het op
treden van de shipbrooker in geval
let^ 'waarin een schip in moeilijkhe
den is gekomen. Dat komt natuur
lijk nog al eens voor, zeker in een
moeilijk vaarwater, als waarmede
we hier op de Zeeuwse stromen nu
eenmaal te maken hebben. Maar véél
talrijker zijn natuurlijk de gevallen,
waarin de shipbrooker en zijn men
sen moeten optreden zonder dat er
van moeilijkheden in deze zin spra
ke is. Dan zijn zij niet in de eerste
plaats de vertegenwoordigers van
een bergingsmaatschappij of de as
surantie, maar van de rederij, die
de shipbrooker heeft opgedragen
haar te vertegenwoordigen en ter
plaatse voor haar belangen op te
komen.
Dit is bijv. het geval, wanneer een
schip in- of uitgeklaard moet worden
en ook, wanneer er nog artikelen
aan boord worden gebracht, die dan
meestal voor de proviand-voorziening
van de bemanning zijn bestemd.
Vooral wanneer het „bonded stores"
betreft, d.w.z. artikelen, waarvoor
accijns moet worden betaald, komen
hier heel wat paperassen aan te pas
en het is mede de taak van de ship
brooker deze namens de rederij ln
orde te brengen.
Dag en nacht passeren de schepen
Vlissingen, dag en nacht is ook do
shipbrooker met zijn mensen in touw.
's Nachts worden de passerende sche
pen door het Loodswezen doorgegeven
maar overdag is het de jongste be
diende, die de horizon afspeurt naar
schepen om zo snel mogelijk him
identiteit vast te stellen. Dat is het
begin van alle shipbrookery en mis
schien wordt de jongeman, die nu
zo naarstiglrjk de kijker hanteert,
straks ook wel een groot man in
dit vak.
Een vak, dat we hebben het
hiervoor al gezegd geen gemak
kelijk leven met zich brengt, maar
waarvoor men dag en nacht in touw
moet zyn. Maar toch óók een vak
vol afwisseling en spanning, een vak
waarin iets te beleven en iets te
verdienen valt. Een vak, dat de
mens elke dag opnieuw in aanraking
brengt met de scheepvaart, die de
Nederlanders nu eenmaal na aan het
hart ligt en die ook Vlissingen heeft
gemaakt tot wat het is: een kleine,
maar levendige en bedrijvige zee
stad aan de mond van de Schelde.
BIJ ONZE FOTOPAGINA
Op de werf van de Kon.
bedrijvigheid.
Mij „De Schelde" heerst altijd
2. De Jacobstoren te Vlissingen kreeg een nieuw carillon.
3. Kijkje op Kleine Markt en Wolstraat. De buurtdie met
Jacobsstraat en Bellamypark het winkelcentrum van Vlis
singen vormt.
4. Op de boulevards wordt gebouwd. Een flatgebouw verrijst.
Het nieuwe gebouw van de Zeevaartschool vordert snel,
waarbij de betonmolen druk werk heeft. Een bulldozer
ruimt elders de restanten van een bunker op.
5. Bij de sluisbouw te Vlissingen wordt enorm veel werk ver
zet. Ook duikers hebben daarbij een taak.
6. Het vissersbedrijf verschaft brood aan een nijver deel van
de bevolking.
7. In de buitenhaven van Vlissingen heerst een gestadige
drukte. De transportband voor de graanopslag is in werking.
8. Matrozen van de Kon. NecL Marine zeilen in de haven.
9. De marine speelt een belangrijke rol in Vlissingen.
10. Het loodswezen is steeds paraat.
11. Het abattoir van Vlissingen verwerkt heel wat vee.
12. In het nieuwe Nollebos verrichten DUW-arbeiders veel
grondwerk.
13. De gestadige drukte bij het veer VlissingenBreskens. Op
de achtergrond het nieuwe spoorwegstation.
COASTER-HAVEN.
We merkten reeds op, dat Vlissin
gen een coaster-haven is. Van de zee
schepen, die in 1951 binnenvielen war
ren 745 coasters. Zij komen om te
bunkeren, te provianderen en te mon
steren. Ook vluchten ze wel eens de
haven in als er slecht weer op komst
is. Dat geeft heel wat werk. Drie
..shipchandlers" vinden voornaraelQk
door deze coasters een bestaan in de
Vlissingse haven.
De schepen onderbreken vaak lan
ge reizen om even te Vlissingen aan
te wippen.
Heel wat boten, die op weg waren
van Frankrijk naar Scandinavië de
den Vlissingen aan. Ook waren er, die
de reis van Scandinavië naar Spanje,
Afrika of de Balkan onderbraken om
te Vlissingen olie en levensmiddelen
in te nemen.
De schepen, welke te Vlissingen
binnenlopen, zyn dus waarlijk niet
alleen de Scheldevaarders van en
naar Antwerpen!!!
De buitenhaven van Vlissingen is
op het ogenblik uitstekend in orde.
Dit voorjaar is er gebaggerd en dc
diepte ls over 12 meter beneden N.A.
P., zodat by laag water schepen van
3233 voet er gemakkeiyk kunnen
liggen.
Toch zal de Vlissingse haven eerst
in volle fleur zyn als de sluisbouw
afgelopen lshet nieuwe beton-
ningsmagazyn voor het loodswezen
klaar is het stalen geraamte staat
er al en de diverse marineschepen
hun vaste ligplaatsen hebben gekre
gen.
Dat zal medio 1953 het geval zyn.
Dan heeft Vlissingen zijn aloude
plaats in de ry van de kleinere
maar actieve Nederlandse havens
hernomen en kan met vernieuwde
Ijver voor de uitbreiding van de ha
venbeweging gearbeid worden!!!
Het gebouw op 200 palen