PRQVIKCIALE ZEEUWSE COURAKT
Vele emigranten bereiden zich
onvoldoende voor
Ontwerp Streekplan Walcheren
is gewijzigd
D£ BILT
Kantlijn
H
Vandaag
STAKINGSVERSCHIJNSELEN
BIJ BELGISCH LOODSWEZEN
NEDERLAND BEREID OM OVER
DE UNIE TE PRATEN
194e Jaargang - No. 223
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie F. van de Velde en F. E.
den Boer. Adj. W. de Pagter.
Hoofdred. G. Balüntijn. PI. verv.:
W. Leertouwer en H. A. Bosshardt.
ABONNEMENTSPRIJS 37 ct. per
week, f 4.55 p. kw„ fr. p. p. t 4.80
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 21 Sept 1951
ADVERTENTIEPRIJS 20 ct. per
mm. Minimum p. advertentie f 3.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
van 1—5 regels f 1.Iedere regel
meer 20 cent. ..Brieven of adres
Bureau van dit Blad" 25 cent meer.
Giro nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bur^ljssirtgenJWalstrJj^eo^e^aójV^ijnen^bxg^JjSS^
EMIGRATIENOTA VAN MINISTER JOEKES
De beste kansen liggen in Canada,
Australië enUruguay
De Nederlandse emigratie van na de oorlog vloeit voor een belangryk
deel voort uit de zeer dichte bevolking van ons land. Economisch gezien,
is van overbevolking weliswaar geen sprake, maar er is toch een verbre
king van het evenwicht der onderling samenhangende elementen in de
ontwikkeling van de economische situatie van Nederland, die spanningen
doet ontstaan en bijzondere problemen in het leven roept. Aldus wordt
medegedeeld in de uitvoerige „Emigratie-nota", welke de minister van
sociale zaken gisteren aan de Tweede Kamer heeft doen toekomen.
Geconstateerd wordt, dat een groter aantal emigranten, dan wenselijk
ware, generlei zorg besteed aan enigerlei voorbereiding op de omstandig
heden, welke zij in him nieuwe vaderland zullen aantreffen. Hun welslagen
wordt in vele gevallen afgeremd door het gemis aan kennis van de taal.
Een' eenvoudige radio-cursus Engels voor emigranten wordt daarom voor
bereid, terwyl overleg gaande is met de inspectie voor het schriftelijk on
derwijs om te komen tot een juiste beoordeling van de vele schriftelijke
taalcursussen.
schikking zullen staan, zijn naar het
oordeel van de minister ontoereikend
om in de steeds stijgende vervoersbe
hoefte van emigranten te voorzien. In
overweging is nog de vraag op welke
wijze in deze lacune kan worden voor
zien, daar de chartermarkt beperkt is
en vele devïezenbestedingen vergt.
Medegedeeld werd, dat in de eerste
helft van 1951 ca. 20.400 emigranten
over zee en ca. 3800 door dc lucht
werden vervoerd.
OVERZICHT.
De nota geeft voorts een uitvoerig
overzicht over de emigratie naar ver
schillende landen. De resultaten in Ca
nada worden in het algemeen zeer
bevredigend genoemd. Het aantal aan
meldingen voor dit land neemt toe,
zodat dit jaar in totaal waarschijnlijk
13 a 14.000 emigranten naar Canada
vertrekken. Canada stelt zijn grenzen
ruimer open voor niet-agrarische ar
beidskrachten en met name het Cana
dese platteland biedt nog vele moge
lijkheden.
De ontwikkeling van de emigratie
naar Australië verliep zeer gunstig. In
1950 emigreerden 9268 personen tegen
over 1619 in 1949. Het eerste halfjaar
van 1951 waren het er reeds 7797.
De grote immigratieplannen van de
Australische regering stellen echter
ook hoge eisen aan dc investeringen
Volgens een recente prognose van
het Centraal Bureau voor de statistiek
zal de Nederlandse bevolking in de
komende dertig jaar ongeveer als
volgt toenemen: 1955: 10.650.000, 1960:
11.190.000, 1965: 11.670.000, 1970:
12.125.000, 1975: 12.585.000, 1980:
13.028.000. Dit betekent, dat het accres
der beroepsbevolking, dat op het
ogenblik pl.m. 40.000 personen per
jaar bedraagt, geleidelijk zal stijgen
tot pl.m. 75.000 en daarna iets zal ver
minderen. De vraag is natuurlijk al
dus de minister, of 't bedrijfsleven het
sterk vermeerderde aanbod zal kun
nen verwerken. Dit kan alleen als pro
ductieverhoging en werkverruiming,
vooral voor oudere arbeidskrachten,
hand in hand gaan. Wanneer dit
slechts ten dele het geval zou zijn,
zouden velen tot emigratie moeten
overgaan.
HET VERVOER.
Een bijzonder vraagstuk bij de emi
gratie vormt natuurlijk het vervoer.
De vijf schepen, welke in 1952 ter be-
et verkeer door de lucht krijgt
van jaar tot jaar meer beteke
nis. Wie de vervoerscijfers der
grote luchtvaartmaatschappijen ver
gelijkt met die van voor de oorlog,
staat versteld over de fantastische
stijging van het aantal passagiers.
Niettemin hebben verreweg de
meeste mensen nog nimmer een lucht
reis gemaakt, ja, zelfs nimmer gevlo
gen. Dat dit zo is, terwijl toch mag
worden aangenomen, dat zij graag
deze ondervinding rijker zouden wor
den, wijst op een misstand. Er is
maar één conclusie mogelijk, n.l, dat
het vliegen te duur is.
Dit probleem wordt' internationaal
actueel. Overal ter wereld begint men
zich de vraag te stellen of het nood
zakelijk is, dat een luchttocht een be
drag vergt, dat voor de gewone man
niet te betalen is. En in Nederland
heeft de K.L.M. blijk gegeven de be
tekenis van deze vraag terdege in te
zien, door in de afgelopen maanden
voor vluchten, die gewoonlijk een ge
ring aantal passagiers hebben en
toch noodzakelijk zijn, goedkopere ta
rieven in te stellen.
De Scandinavian Airline System
(de samenwerkende Scandinavische
luchtvaartmaatschappijen) komt nu
met een soortgelijk initiatief. Zij stelt
met ingang van 1 October aanstaan
de een toeristenklasse in op Born-
holm, waarbij aan boord geen ste
wardess is, de passagiers zelf voor
vervoer van en naar het vliegveld
moeten zorgen en zelf hun bagage
moeten dragen.
Op die manier kunnen de tarieven
inderdaad lager worden gesteld dan
tot dusver.
De „Groene Amsterdammer" heeft
in Nederland dit probleem nu
aangesneden. Het blad wijst er
op, dat de luchtvaartmaatschappijen
elkaar beconcurreren in comfort, uit
stekende maaltijden, gratis lectuur en
wat dies meer zij en geeft op de
vi*aag, of dat nu altemaal wel nood
zakelijk is, het volgende antwoord:
„Natuurlijk hoeft dat niet. Het is
alles alleen maar vanwege de nieu
wigheid van het geval. Als U van
Roermond naar Deventer boemelt, of
van Arnhem naar Winterswijk, dan
komt niemand U opkikkeren met bor
reltjes of hopjes, met sigaretten of
kauwgom; een lunch of een diner of
een clubfauteuil of het bier van de
streek waardoor ge toevalligerwijs
reist, ze komen er allemaal niet aan
te pas. Als U een paar uur in de bus
zit van Alkmaar naar Leeuwarden,
dan is er niemand die U verwent, ten
zij dan de juffrouw die U een peper
muntje laat mee-eten omdat zij zo
wagenziek is. Op al die ritten kunt
ge desgewenst uw eigen meegebrach
te broodje verorberen, en als het luk
ken wil een kop koffie kopen ergens
onderweg, zomaar zichtbaar voor
uw eigen dubbeltjes. En zo gaat het
allemaal heel best, en zo zou het ook
heel best kunnen gaan in dat vlieg
tuig naar Londen, naar Kopenhagen
of naar Zurich. Waarom niet?
De luchtvaartmaatschappijen zijn
nu ook zo ver, dat zij die vraag stel
len: waarom niet? Zij stellen die
afschaffing van veel
?.v^® „aan£ename franje het
liegen goedkoper kan maken en dus
populairder, zodat er dan meer en
vaker en intensiever gevlogen kan
worden tot ieders profijt. Er zullen
er altyd zijn die de vliegluxe van nu
houden en wie weet nog genot-
telyker willen hebben; la Txmne
heure ——men late hen dik er voor be
talen. Maar wie wel eens doodeen
voudig gevlogen heeft, op een soort
trambank langs de wand, of leunende
tegen een paal, zonder snoep of drank
of weelderig voer en zonder lui gerief,
en aan de gehele economie van het
land. Hieruit wordt verklaard, dat
Australië zijn immigratie steeds meer
richt op primair-productieve arbeids
krachten en de toelating van onge
schoolden en kinderrijke gezinnen af
remt. Voor de agrarische emigratie
naar Australië ziet de minister voor
de toekomst goede kansen.
Frankrijk heeft als immigratieland
practisch alleen voor landbouwers
enige betekenis.
Voor de Midden- en Zuid-Ameri
kaanse landen bestaat niet zoveel be
langstelling. Toch biedt met name
Uruguay voor Nederlandse landbou
wers vele mogelijkheden, welke de
regering nauwlettend in het oog houdt.
Ten slotte wordt nog medegedeeld,
dat thans de mogelijkheden van emi-
gratib van op de tropen georiënteerde
Nederlanders een onderwerp van bij
zondere studie uitmaken.
is het 20 jaar geleden, dat
Engeland de gouden standaard
losliet;
is het eveneens 20 jaar ge
leden, dat het telefoonverkeer
tussen Nederland en Nieuw
Zeeland werd geopend.
Voor elke consumptie
een bon.
De bestuursraad van de „Horecaf"
heeft Woensdag een besluit genomen,
waardoor binnenkort zelfs voor de
kleinste consumptie ln de aangesloten
bedrijven een bon moet worden afge
geven, waarop duidelijk staat, wat de
consument heeft te betalen.
Dit werd door de voorzitter van
„Horecaf" medegedeeld op de laatste
dag van een driedaags congres te
Rotterdam.
Diplomaten hielpen
deviezen-smokkelaar.
De zakenman Hans Gude uit Oslo.
die enige tijd geleden gearresteerd is
op beschuldiging van uitgebreide de-
viezensmokkelarij, heeft toegegeven,
dat zijn transacties met buitenlan
ders. verbonden aan ambassades le
gaties en consulaten-generaal te Oslo.
ongeveer 1.250.000 kroon beliepen.
Van de vijftig diplomaten en em
ployes die bij de zaak betrokken zijn
bestaat meer dan de helft uit Ameri
kanen; de anderen zijn Argentijnen,
Brazilianen, Cubanen. Mexicanen, Fe-
ruanen. Turken, Grieken en Portuge
zen
Het nieuwe spoorwegstation van nengelo, dat in de plaats komt van het
tydens de oorlog door bommen verwoeste gebouw. Vandaag wordt het
station door de president-directeur van de N.S., ir. F. Q. den Hollander,
geopend.
ER MOEST GESTEMD WORDEN!
Compromis werd bereikt
Lichte stakingsverschijnselen deden zich deze week voor by het Bel
gisch Loodswezen in Vlissingen en Antwerpen. De rivierloodsen, die de
schepen over de Westersehelde van en naar de haven van Antwerpen bren
gen, waren ontevreden over het uitblijven van een gevraagde toeslag op de
commissielonen. De Belgische loodsen ontvangen namelijk behalve een
vast salaris dat sedert 1939 met een bepaalde vermenigvuldigingsfactor
afhankelijk van liet prijzeninde.v-cijfer, wordt vermenigvuldigd ook een
commissieloon.
Dat commissieloon wordt maande
lijks berekend naar de tonnage van de
schepen, welke door de loods werden
overgebracht. Nu is dat commissie
loon sedert 1939 niet verhoogd.
Maandag waren de meeste rivier-
loodsen in Antwerpen en Vlissingen
plotseling van hun post afwezig,
want zij vergaderden in Antwerpen
over de commissieloon-kwestie. Ge
durende hun afwezigheid stagneerde
de beloodsing op de Wester-Schelde.
Donderdagmiddag hebben zy deze
kleine staking op uitgebreider schaal
herhaald.
Vrijwel alle Belgische rivierlood
sen waren naar Antwerpen getogen,
waar zij vergaderden en wachtten op
mededelingen van een commissie, die
in Brussel met vertegenwoordigers
van de Belgische regering de com
missieloon-kwestie besprak.
Het lag in de bedoeling, over het
resultaat van deze bespreking te
stemmen en van die stemming zou
afhangen of de loodsen in staking
zouden gaan.
Naar men ons van de zijde der Bel
gische loodsen medededeelt was het
resultaat van de besprekingen te
Brussel zodanig, dat een compromis
werd bereikt. De verzamelde loodsen
te Antwerpen besloten direct na de
vergadering het werk te hei-vatten.
Het ANP meldde, dat de loodsen
een geringere dan de door hen ver
langde bijslag zullen ontvangen, maar
met terugwerkende kracht over een
termijn, die langer is dan werd ge
vraagd.
die weet dat dit soort vliegen bijzon
der gezellig kan zijn, net zo gezellig
als een boemelrit van Roermond naar
Deventer of van Arnhem naar Win
terswijk, net zo kort of lang, met
net zulke broodjes en net zulke kop
jes koffie.
Pas als het zo geworden is. zal
het vliegtuig een vervoermiddel ge
worden zijn als een ander, met klet
sende en lezende, uitkijkende en suf
fende passagiers, die zo goedkoop rei
zen als maar mogelijk is, op him
trambank of als het moet zelfs tegen
een paal".
ren zal moeilijk kunnen ontken
nen, dat in deze beschouwing
behartenswaardige
M
x w behartenswaardige gedachten
worden uitgesproken.
En wij vermoeden dan ook, dat het
er op den duur wel van komen zal,
dat er door de lucht eenvoudiger en
goedkoper wordt gereisd.
Des avonds le half negen was de
beloodsing te Vlissingen weer nor
maal. Slechts een viertal schepen
heeft Donderdagmiddag te Vlissin
gen geruime tijd op een loods moeten
wachten.
Helicopters bij luchtlanding
in Korea
Ridgway heeft goede hoop
op wapenstilstand
Donderdag Is aan het front ln Ko
rea voor de eerste maal gebruik ge
maakt van hef schroef vliegtuigen
voor een landing van mariniers op
een heuveltop. Uit de eerste helicop
ter landden de mariniers langs een
touw, waarna zij een landingsplaats
gereed maakten voor elf andere toe
stellen. In totaal werden op deze w(j-
ze ongeveer 200 zwaar bewapende
mariniers op de heuveltop geland.
Generaal Ridgway heeft te kennen
gegeven, dat hij goede hoop heeft om
een wapenstilstandsovereenkomst te
bereiken, nu de Noordelijken zich be
reid verklaard hebben de Onderhande
lingen te Kaesong te hervatten.
OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE BASIS
Overleg zou in September kunnen beginnen
Van officiële zijde wordt medegedeeld, dat na de terugkomst van prof.
Soepomo uit San Francisco de door hem met de Nederlandse regering ge
voerde besprekingen ztfn hervat. DaarbU heeft de Nederlandse regering aan
de Indonesische afgevaardigde medegedeeld, dat aan Nederlandse ztyde de
bereidheid bestaat om, nu Indonesië dc wens te kennen heeft gegeven om
de verhouding tussen beide landen op een andere basis te stellen dan op de
thans bestaande unie. een gezamenlijke bestudering ter hand te nemen van
dit vraagstuk. Daarbij zal onderzocht moeten worden, of een nieuwe basis
gevonden kan worden, welke voor belde landen aanvaardbaar is.
De vraag, of de Nederlandse rege
ring bereid is mede te werken aan de
opheffing van de Unie, kan door haar
eerst definitief worden beantwoord,
indien het resultaat van genoemd
onderzoek bekend zal zyn.
Nader is voorts van gedachten ge
wisseld over de vraag, op welke wyze
deze studie zal worden geëntameerd.
Prof. Soepomo zal thans omtrent een
en ander verslag uitbrengen aan zijn
regering. Eerst nadat dit geschied is
en het Nederlandse kabinet zich, na
terugkomst van de thans afwezige
ministers, hieromtrent nader zal heb
ben beraden, kan een definitieve re
geling van de te volgen procedure
worden vastgesteld. Waarschijnlijk
zal in November de gezamenlijke be
spreking een Aanvang kunnen nemen.
Geen verstoring van handel
en verkeer meer
van en naar Berlijn
Voorwaarde yoor nieuwe
handelsovereenkomst tussen
Oost- en West-Duitsland
West-Duitsland cn Oost-Duitsland
hebben Donderdag een handelsover
eenkomst getekend, die voorziet in een
goederenuitwisseling ter waarde van
ongeveer 900 millioen gulden. De ver
tegenwoordigers van West-Duitsland
en West-Berljjn hebben de overeen
komst getekend onder de voorwaarde,
dat de handel en het verkeer naar en
van Berlyn voortaan niet meer zullen
worden gestoord. De uitvoering van
de overeenkomst zal afhankelijk zijn
van het nakomen van deze voorwaar
de.
De overeenkomst treedt onmiddel
lijk in werking en loopt fóf3Ü Juni
1952.
West-Duitsland zal op grond van
de nieuwe overeenkomst o.a. staal,
hout en landbouwproducten aan de
Sowjet-Unie leveren, terwijl de Oost-
Duitse leveranties hoofdzakelijk zullen
bestaan uit suiker, graan en textiel.
Adenauer overweegt
Grotewohl's voorstel toch
Adenauer zal met de burgemeester
van West-Berlijn, Ernst Reuter, spre
ken over Grotewohl's voorstel voor
het houden van verkiezingen ln ge
heel Duitsland. Hoewel Adenauer
eerst volstrekt afwijzend tegen dit
voorstel stond, hebben verschillende
leden van zyn partij (de katholieke)
hem toch tot een nader overwegen
van zijn houding weten te bewegen.
Het West-Duitse parlement zal vol
gende week in elk geval een beslis
sing moeten nemen.
De burgemeester van Oost-Eerlijn,
Ebert, heeft inmiddels ook het ioee
om eerst verkiezingen voor Berlin te
organiseren, van de hand gewezen.
Spitfire van de LS.K. bij
Soesterberg verongelukt
Eén der inzittenden aan
verwondingen bezweken
Donderdagmiddag is een „Spitfire"
van de L.S.K. In de start van de
vliegbasis Soeaterberg af veronge
lukt. In het verongelukte toestel be
vonden zich de reserve eerste luite
nant-vlieger A. van Tienhoven oit
Utrecht en de kapitein vlieger jhr. B.
Sandberg uit Heemstede-
De „Spitfire" kwam even buiten het
veld terecht Dc inzittenden werden
zwaar gewond aangetroffen en on-
middelijk naar het militaire zieken
huis „Oog in Al" te Utrecht vervoerd
Tydens het vervoer Is de reserve
eerste luitenant-vlieger Van Tienho
ven aan zijn verwondingen bezweken.
Hij was 26 jaar oud en gehuwd.
Kapitein-vlieger jhr. Sandberg is
36 jaar en commandant van het „322
Spitfire Squadron". Hij Is een bekend
jachtvlieger die tijdens de Meidagen
van 1940 in een Fokker G-l het de
Duitsers zeer lastig heeft gemaakt
De „Spitfire" is totaal vernield.
Een commissie van onderzoek is on
middellijk begonnen te trachten de
oorzaak van het ongeluk op te spo
ren.
Theorie en praktijk.
Op de politietentoonstelling
welke thans te Oostende wordt
gehouden, hield een politie
beambte een lezing over de wy
ze, waarop de politie diefstal
len voorkomt en opspoort en
hoe men dieven uit nuis kan
houden.
Na afloop van deze uiteen
zetting kwam men tot de ont
dekking dat een revolver, een
boek en een paar handschoenen
ontvreemd waren van de ten
toonstelling. Deze artikelen
werden gedragen door een le
vensgrote pop, gekleed in de
uniform van de Nederlandse
marechaussee.
.J
Aan bezwaren van gemeenten en
landbouw werd tegemoet gekomen
Recreatiegebied bij Dishoek moet worden opgeofferd
Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben thans aan de leden der Pro
vinciale Staten toegezonden het definitieve ontwerp voor het Streekplan
Walcheren, zoals dit door de vaste commissie van de Provinciale Planolo
gische Dienst is voorbereid.
Zoals men weet, is tegen het oorspronkelijke ontwerp oppositie gerezen,
zowel bij de gemeentebesturen, welke vreesden, dat hun autonomie zou
worden aangetast, als by de landbouw, die vreesde, dat vaststelling van het
Streekplan in zijn oorspronkelijke vorm zou neerkomen op het vaststellen
van vestigingseisen voor de landbouw op Walcheren.
Bij de vaststelling van het definitieve ontwerp, dat nu door de Provin
ciale Staten behandeld moet worden, is rekening gehouden met deze be
zwaren.
Aan de gemeentelijke autonomie zal
het worden overgelaten om uit te ma
ken of industrievestiging binnen de be
bouwde kom kan worden toegelaten.
Een commissie, zoals door de Stich
ting voor de Landbouw was gevraagd,
zal er toe bijdragen, dat elke gedach
te aan vestigingseisen voor de land
bouw wordt voorkomen. Trouwens:
het gehele advies van de Agrarische
Commissie uit de vaste commissie is
op enkele onbelangrijke wijzigingen
na, door de Vaste Commissie overge
nomen.
Geen bezwaar hebben Gedeputeer
de Staten evenwel tegen het aange
ven van oppervlaktenormen en af
standsmaten e.d. in die gebieden, waar
de kwestbaarheid van het landschaps-
schoon, dan wel de bijzondere aard
der bebouwing zulks wettigen. Zij
achten dit een streekbelang, dat zeker
in het streekplan dient te worden ge
regeld.
Niet van streekbelang achten Ged.
Staten de aanleg van sportterreinen,
de regeling waarvan zij aan de ge
meentebesturen overlaten.
DISHOEK.
Slechts eon door de Vaste Commissie
voorgestelde wijziging kon geen gena
de vinden in de ogen der Gedeputeer
den, nl. het door de gem. Koudeker-
ke gevraagde prijsgeven van een ge
deelte van het waterwingebied der
Waterleiding Maatschappij Midden
Zeeland. Zij gronden deze afwijzing
van het door Koudekerke gevraagde
op een advies van het Rijksdrinkwa-
terinstituut en zijn tot de conclusie
gekomen, dat het belang van de drink
watervoorziening het wint van het be
lang der recreatie. Ged. Staten stellen
daarom voor, het waterwingebied te
handhaven in de vorm, waarin het
voorkomt op het oorspronkelijke ont
werp.
Nog zij opgemerkt, dat tegen het
ontwerp Streekplan 106 bezwaarschrif
ten werden ingediend, die alle door
de Vaste Commissie zijn behandeld.
Dit komt neer op 5 a 6 bezwaarschrif
ten per gemeente van de bij het plan
betrekken 19 gemeenten. Gedeputeer
den leiden hieruit af, dat het ontwerp-
Streekplan de algemene aandacht der
belanghebbenden heeft gehad.
NOG ENKELE
STREEKPLANWLÏZIGINGEN.
Het bij het voorstel tot vaststelling
van het Streekplan behorende over
zicht der bezwaarschriften en het ad
vies der Vaste Commissie dienaan
gaande is op dit ogenblik nog niet in
ons bezit. Wij zullen er zo nodig la
ter op terug komen en volstaan daar
om voor heden met enkele wijzigingen
in het Streekplan, die bij vergelijking
van het oorspronkelijke en het defini
tieve ontwerp onze aandacht trokken.
Zo werd wat de bouw van zomer
huizen betreft aanvankelijk bepaald,
dat de daarbij behorende terreinen als
bos zouden moeten worden gebruikt.
Zij mogen volgens het nieuwe ont
werp ook als tuin of park worden aan
gelegd.
De voorschriften voor de bebouwing
van agrarisch gebied zijn aanzienlijk
soepeler geworden.
Het gebruik van buitendijkse gron
den voor veeteeltdoeleinden zal
voortaan worden toegestaan.
Gedeputeerde Staten zullen voortaan
ontheffing kunnen verlenen van het
verbod om tot waterwingebied be
stemde woeste grond te bebouwen.
De op het strand opgetrokken stand
tenten en getimmerten behoeven niet
meer van November tot April te wor
den verwijderd.
Truman: praten, mits
wij sterk genoeg zijn
,'Sowjet-overeenkomsten zijn hel
papier nog niet waard"
President Truman heeft Donderdag
op zyn wekelijkse persconferentie
verklaard, dat de Ver. Staten bereid
zijn om tot een vergelijk met de Rus
sen te komen. Maar dan moeten zy
zich toch sterk genoeg maken om dit
vergelijk te kunnen houden
Truman gaf deze verklaring nadat
een journalist hem gevraagd had of
eerder gemaakte opmerkingen in
hielden, dat Amerika in de toekomst
meer vertrouweri* zou stellen in
kracht dan op diplomatie ln de be
trekkingen met Sowjet-Rusland. On
langs had Truman al eens verklaard,
dat de Sowjet-overeenkomsten het
papier, waarop ze geschreven zijn,
niet waard zijn,
Truman ging niet in op de vraag
cf hij zich in 1952 herkiesbaar zou
stellen, maar zeide wel te verwach
ten, dat hy zou medewerken aan de
opstelling van het programma van de
Democratische Partij. Hij voorspelde
een democratische overwinning en be
schuldigde de oppositie van verdraai
ing van feiten.
Ambonezen-incident in
Vught leidde lot artestatie.
Naar de dfficier van Justitie te
's-Hertogenbosch mededeelde, is een
Ambonees inwoner van het woonoord
„Lunetten" te Vught als verdacht
van zware mishandeling, gepleegd
tydens het incident op 19 Augustus
jl.. voorlopig in hechtenis genomen.
De Ambonees is op last van de rech
tercommissaris ter observatie opgeno
men in een psychiatrische inrichting
te Vught. De verdachte zou reeds in
Indonesië in een inrichting verpleegd
zijn geweest. Verder zijn er proces-
senverbaal opgemaakt tegen acht
Ambonezen, die er van worden ver
dacht deel te hebben genomen aan de
vechtpartij tegen de Keiezen.
VOORSPELT:
RUSTIG HERFSTWEER
Geldig tot Vrijdagavond.
Vry koude ochtend met hier en daar
nevel of mist. Droog weer met enkele
overdrijvende wolkenvelden en dezelf
de of iets hogere temperaturen dan
gisteren. Overwegend zwakke wind
uit uiteenlopende richtingen.