PRQVIKCIALE ZEEUWSE COURAKT Vele emigranten bereiden zich onvoldoende voor Ontwerp Streekplan Walcheren is gewijzigd D£ BILT Kantlijn H Vandaag STAKINGSVERSCHIJNSELEN BIJ BELGISCH LOODSWEZEN NEDERLAND BEREID OM OVER DE UNIE TE PRATEN 194e Jaargang - No. 223 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie F. van de Velde en F. E. den Boer. Adj. W. de Pagter. Hoofdred. G. Balüntijn. PI. verv.: W. Leertouwer en H. A. Bosshardt. ABONNEMENTSPRIJS 37 ct. per week, f 4.55 p. kw„ fr. p. p. t 4.80 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 21 Sept 1951 ADVERTENTIEPRIJS 20 ct. per mm. Minimum p. advertentie f 3.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) van 1—5 regels f 1.Iedere regel meer 20 cent. ..Brieven of adres Bureau van dit Blad" 25 cent meer. Giro nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bur^ljssirtgenJWalstrJj^eo^e^aójV^ijnen^bxg^JjSS^ EMIGRATIENOTA VAN MINISTER JOEKES De beste kansen liggen in Canada, Australië enUruguay De Nederlandse emigratie van na de oorlog vloeit voor een belangryk deel voort uit de zeer dichte bevolking van ons land. Economisch gezien, is van overbevolking weliswaar geen sprake, maar er is toch een verbre king van het evenwicht der onderling samenhangende elementen in de ontwikkeling van de economische situatie van Nederland, die spanningen doet ontstaan en bijzondere problemen in het leven roept. Aldus wordt medegedeeld in de uitvoerige „Emigratie-nota", welke de minister van sociale zaken gisteren aan de Tweede Kamer heeft doen toekomen. Geconstateerd wordt, dat een groter aantal emigranten, dan wenselijk ware, generlei zorg besteed aan enigerlei voorbereiding op de omstandig heden, welke zij in him nieuwe vaderland zullen aantreffen. Hun welslagen wordt in vele gevallen afgeremd door het gemis aan kennis van de taal. Een' eenvoudige radio-cursus Engels voor emigranten wordt daarom voor bereid, terwyl overleg gaande is met de inspectie voor het schriftelijk on derwijs om te komen tot een juiste beoordeling van de vele schriftelijke taalcursussen. schikking zullen staan, zijn naar het oordeel van de minister ontoereikend om in de steeds stijgende vervoersbe hoefte van emigranten te voorzien. In overweging is nog de vraag op welke wijze in deze lacune kan worden voor zien, daar de chartermarkt beperkt is en vele devïezenbestedingen vergt. Medegedeeld werd, dat in de eerste helft van 1951 ca. 20.400 emigranten over zee en ca. 3800 door dc lucht werden vervoerd. OVERZICHT. De nota geeft voorts een uitvoerig overzicht over de emigratie naar ver schillende landen. De resultaten in Ca nada worden in het algemeen zeer bevredigend genoemd. Het aantal aan meldingen voor dit land neemt toe, zodat dit jaar in totaal waarschijnlijk 13 a 14.000 emigranten naar Canada vertrekken. Canada stelt zijn grenzen ruimer open voor niet-agrarische ar beidskrachten en met name het Cana dese platteland biedt nog vele moge lijkheden. De ontwikkeling van de emigratie naar Australië verliep zeer gunstig. In 1950 emigreerden 9268 personen tegen over 1619 in 1949. Het eerste halfjaar van 1951 waren het er reeds 7797. De grote immigratieplannen van de Australische regering stellen echter ook hoge eisen aan dc investeringen Volgens een recente prognose van het Centraal Bureau voor de statistiek zal de Nederlandse bevolking in de komende dertig jaar ongeveer als volgt toenemen: 1955: 10.650.000, 1960: 11.190.000, 1965: 11.670.000, 1970: 12.125.000, 1975: 12.585.000, 1980: 13.028.000. Dit betekent, dat het accres der beroepsbevolking, dat op het ogenblik pl.m. 40.000 personen per jaar bedraagt, geleidelijk zal stijgen tot pl.m. 75.000 en daarna iets zal ver minderen. De vraag is natuurlijk al dus de minister, of 't bedrijfsleven het sterk vermeerderde aanbod zal kun nen verwerken. Dit kan alleen als pro ductieverhoging en werkverruiming, vooral voor oudere arbeidskrachten, hand in hand gaan. Wanneer dit slechts ten dele het geval zou zijn, zouden velen tot emigratie moeten overgaan. HET VERVOER. Een bijzonder vraagstuk bij de emi gratie vormt natuurlijk het vervoer. De vijf schepen, welke in 1952 ter be- et verkeer door de lucht krijgt van jaar tot jaar meer beteke nis. Wie de vervoerscijfers der grote luchtvaartmaatschappijen ver gelijkt met die van voor de oorlog, staat versteld over de fantastische stijging van het aantal passagiers. Niettemin hebben verreweg de meeste mensen nog nimmer een lucht reis gemaakt, ja, zelfs nimmer gevlo gen. Dat dit zo is, terwijl toch mag worden aangenomen, dat zij graag deze ondervinding rijker zouden wor den, wijst op een misstand. Er is maar één conclusie mogelijk, n.l, dat het vliegen te duur is. Dit probleem wordt' internationaal actueel. Overal ter wereld begint men zich de vraag te stellen of het nood zakelijk is, dat een luchttocht een be drag vergt, dat voor de gewone man niet te betalen is. En in Nederland heeft de K.L.M. blijk gegeven de be tekenis van deze vraag terdege in te zien, door in de afgelopen maanden voor vluchten, die gewoonlijk een ge ring aantal passagiers hebben en toch noodzakelijk zijn, goedkopere ta rieven in te stellen. De Scandinavian Airline System (de samenwerkende Scandinavische luchtvaartmaatschappijen) komt nu met een soortgelijk initiatief. Zij stelt met ingang van 1 October aanstaan de een toeristenklasse in op Born- holm, waarbij aan boord geen ste wardess is, de passagiers zelf voor vervoer van en naar het vliegveld moeten zorgen en zelf hun bagage moeten dragen. Op die manier kunnen de tarieven inderdaad lager worden gesteld dan tot dusver. De „Groene Amsterdammer" heeft in Nederland dit probleem nu aangesneden. Het blad wijst er op, dat de luchtvaartmaatschappijen elkaar beconcurreren in comfort, uit stekende maaltijden, gratis lectuur en wat dies meer zij en geeft op de vi*aag, of dat nu altemaal wel nood zakelijk is, het volgende antwoord: „Natuurlijk hoeft dat niet. Het is alles alleen maar vanwege de nieu wigheid van het geval. Als U van Roermond naar Deventer boemelt, of van Arnhem naar Winterswijk, dan komt niemand U opkikkeren met bor reltjes of hopjes, met sigaretten of kauwgom; een lunch of een diner of een clubfauteuil of het bier van de streek waardoor ge toevalligerwijs reist, ze komen er allemaal niet aan te pas. Als U een paar uur in de bus zit van Alkmaar naar Leeuwarden, dan is er niemand die U verwent, ten zij dan de juffrouw die U een peper muntje laat mee-eten omdat zij zo wagenziek is. Op al die ritten kunt ge desgewenst uw eigen meegebrach te broodje verorberen, en als het luk ken wil een kop koffie kopen ergens onderweg, zomaar zichtbaar voor uw eigen dubbeltjes. En zo gaat het allemaal heel best, en zo zou het ook heel best kunnen gaan in dat vlieg tuig naar Londen, naar Kopenhagen of naar Zurich. Waarom niet? De luchtvaartmaatschappijen zijn nu ook zo ver, dat zij die vraag stel len: waarom niet? Zij stellen die afschaffing van veel ?.v^® „aan£ename franje het liegen goedkoper kan maken en dus populairder, zodat er dan meer en vaker en intensiever gevlogen kan worden tot ieders profijt. Er zullen er altyd zijn die de vliegluxe van nu houden en wie weet nog genot- telyker willen hebben; la Txmne heure ——men late hen dik er voor be talen. Maar wie wel eens doodeen voudig gevlogen heeft, op een soort trambank langs de wand, of leunende tegen een paal, zonder snoep of drank of weelderig voer en zonder lui gerief, en aan de gehele economie van het land. Hieruit wordt verklaard, dat Australië zijn immigratie steeds meer richt op primair-productieve arbeids krachten en de toelating van onge schoolden en kinderrijke gezinnen af remt. Voor de agrarische emigratie naar Australië ziet de minister voor de toekomst goede kansen. Frankrijk heeft als immigratieland practisch alleen voor landbouwers enige betekenis. Voor de Midden- en Zuid-Ameri kaanse landen bestaat niet zoveel be langstelling. Toch biedt met name Uruguay voor Nederlandse landbou wers vele mogelijkheden, welke de regering nauwlettend in het oog houdt. Ten slotte wordt nog medegedeeld, dat thans de mogelijkheden van emi- gratib van op de tropen georiënteerde Nederlanders een onderwerp van bij zondere studie uitmaken. is het 20 jaar geleden, dat Engeland de gouden standaard losliet; is het eveneens 20 jaar ge leden, dat het telefoonverkeer tussen Nederland en Nieuw Zeeland werd geopend. Voor elke consumptie een bon. De bestuursraad van de „Horecaf" heeft Woensdag een besluit genomen, waardoor binnenkort zelfs voor de kleinste consumptie ln de aangesloten bedrijven een bon moet worden afge geven, waarop duidelijk staat, wat de consument heeft te betalen. Dit werd door de voorzitter van „Horecaf" medegedeeld op de laatste dag van een driedaags congres te Rotterdam. Diplomaten hielpen deviezen-smokkelaar. De zakenman Hans Gude uit Oslo. die enige tijd geleden gearresteerd is op beschuldiging van uitgebreide de- viezensmokkelarij, heeft toegegeven, dat zijn transacties met buitenlan ders. verbonden aan ambassades le gaties en consulaten-generaal te Oslo. ongeveer 1.250.000 kroon beliepen. Van de vijftig diplomaten en em ployes die bij de zaak betrokken zijn bestaat meer dan de helft uit Ameri kanen; de anderen zijn Argentijnen, Brazilianen, Cubanen. Mexicanen, Fe- ruanen. Turken, Grieken en Portuge zen Het nieuwe spoorwegstation van nengelo, dat in de plaats komt van het tydens de oorlog door bommen verwoeste gebouw. Vandaag wordt het station door de president-directeur van de N.S., ir. F. Q. den Hollander, geopend. ER MOEST GESTEMD WORDEN! Compromis werd bereikt Lichte stakingsverschijnselen deden zich deze week voor by het Bel gisch Loodswezen in Vlissingen en Antwerpen. De rivierloodsen, die de schepen over de Westersehelde van en naar de haven van Antwerpen bren gen, waren ontevreden over het uitblijven van een gevraagde toeslag op de commissielonen. De Belgische loodsen ontvangen namelijk behalve een vast salaris dat sedert 1939 met een bepaalde vermenigvuldigingsfactor afhankelijk van liet prijzeninde.v-cijfer, wordt vermenigvuldigd ook een commissieloon. Dat commissieloon wordt maande lijks berekend naar de tonnage van de schepen, welke door de loods werden overgebracht. Nu is dat commissie loon sedert 1939 niet verhoogd. Maandag waren de meeste rivier- loodsen in Antwerpen en Vlissingen plotseling van hun post afwezig, want zij vergaderden in Antwerpen over de commissieloon-kwestie. Ge durende hun afwezigheid stagneerde de beloodsing op de Wester-Schelde. Donderdagmiddag hebben zy deze kleine staking op uitgebreider schaal herhaald. Vrijwel alle Belgische rivierlood sen waren naar Antwerpen getogen, waar zij vergaderden en wachtten op mededelingen van een commissie, die in Brussel met vertegenwoordigers van de Belgische regering de com missieloon-kwestie besprak. Het lag in de bedoeling, over het resultaat van deze bespreking te stemmen en van die stemming zou afhangen of de loodsen in staking zouden gaan. Naar men ons van de zijde der Bel gische loodsen medededeelt was het resultaat van de besprekingen te Brussel zodanig, dat een compromis werd bereikt. De verzamelde loodsen te Antwerpen besloten direct na de vergadering het werk te hei-vatten. Het ANP meldde, dat de loodsen een geringere dan de door hen ver langde bijslag zullen ontvangen, maar met terugwerkende kracht over een termijn, die langer is dan werd ge vraagd. die weet dat dit soort vliegen bijzon der gezellig kan zijn, net zo gezellig als een boemelrit van Roermond naar Deventer of van Arnhem naar Win terswijk, net zo kort of lang, met net zulke broodjes en net zulke kop jes koffie. Pas als het zo geworden is. zal het vliegtuig een vervoermiddel ge worden zijn als een ander, met klet sende en lezende, uitkijkende en suf fende passagiers, die zo goedkoop rei zen als maar mogelijk is, op him trambank of als het moet zelfs tegen een paal". ren zal moeilijk kunnen ontken nen, dat in deze beschouwing behartenswaardige M x w behartenswaardige gedachten worden uitgesproken. En wij vermoeden dan ook, dat het er op den duur wel van komen zal, dat er door de lucht eenvoudiger en goedkoper wordt gereisd. Des avonds le half negen was de beloodsing te Vlissingen weer nor maal. Slechts een viertal schepen heeft Donderdagmiddag te Vlissin gen geruime tijd op een loods moeten wachten. Helicopters bij luchtlanding in Korea Ridgway heeft goede hoop op wapenstilstand Donderdag Is aan het front ln Ko rea voor de eerste maal gebruik ge maakt van hef schroef vliegtuigen voor een landing van mariniers op een heuveltop. Uit de eerste helicop ter landden de mariniers langs een touw, waarna zij een landingsplaats gereed maakten voor elf andere toe stellen. In totaal werden op deze w(j- ze ongeveer 200 zwaar bewapende mariniers op de heuveltop geland. Generaal Ridgway heeft te kennen gegeven, dat hij goede hoop heeft om een wapenstilstandsovereenkomst te bereiken, nu de Noordelijken zich be reid verklaard hebben de Onderhande lingen te Kaesong te hervatten. OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE BASIS Overleg zou in September kunnen beginnen Van officiële zijde wordt medegedeeld, dat na de terugkomst van prof. Soepomo uit San Francisco de door hem met de Nederlandse regering ge voerde besprekingen ztfn hervat. DaarbU heeft de Nederlandse regering aan de Indonesische afgevaardigde medegedeeld, dat aan Nederlandse ztyde de bereidheid bestaat om, nu Indonesië dc wens te kennen heeft gegeven om de verhouding tussen beide landen op een andere basis te stellen dan op de thans bestaande unie. een gezamenlijke bestudering ter hand te nemen van dit vraagstuk. Daarbij zal onderzocht moeten worden, of een nieuwe basis gevonden kan worden, welke voor belde landen aanvaardbaar is. De vraag, of de Nederlandse rege ring bereid is mede te werken aan de opheffing van de Unie, kan door haar eerst definitief worden beantwoord, indien het resultaat van genoemd onderzoek bekend zal zyn. Nader is voorts van gedachten ge wisseld over de vraag, op welke wyze deze studie zal worden geëntameerd. Prof. Soepomo zal thans omtrent een en ander verslag uitbrengen aan zijn regering. Eerst nadat dit geschied is en het Nederlandse kabinet zich, na terugkomst van de thans afwezige ministers, hieromtrent nader zal heb ben beraden, kan een definitieve re geling van de te volgen procedure worden vastgesteld. Waarschijnlijk zal in November de gezamenlijke be spreking een Aanvang kunnen nemen. Geen verstoring van handel en verkeer meer van en naar Berlijn Voorwaarde yoor nieuwe handelsovereenkomst tussen Oost- en West-Duitsland West-Duitsland cn Oost-Duitsland hebben Donderdag een handelsover eenkomst getekend, die voorziet in een goederenuitwisseling ter waarde van ongeveer 900 millioen gulden. De ver tegenwoordigers van West-Duitsland en West-Berljjn hebben de overeen komst getekend onder de voorwaarde, dat de handel en het verkeer naar en van Berlyn voortaan niet meer zullen worden gestoord. De uitvoering van de overeenkomst zal afhankelijk zijn van het nakomen van deze voorwaar de. De overeenkomst treedt onmiddel lijk in werking en loopt fóf3Ü Juni 1952. West-Duitsland zal op grond van de nieuwe overeenkomst o.a. staal, hout en landbouwproducten aan de Sowjet-Unie leveren, terwijl de Oost- Duitse leveranties hoofdzakelijk zullen bestaan uit suiker, graan en textiel. Adenauer overweegt Grotewohl's voorstel toch Adenauer zal met de burgemeester van West-Berlijn, Ernst Reuter, spre ken over Grotewohl's voorstel voor het houden van verkiezingen ln ge heel Duitsland. Hoewel Adenauer eerst volstrekt afwijzend tegen dit voorstel stond, hebben verschillende leden van zyn partij (de katholieke) hem toch tot een nader overwegen van zijn houding weten te bewegen. Het West-Duitse parlement zal vol gende week in elk geval een beslis sing moeten nemen. De burgemeester van Oost-Eerlijn, Ebert, heeft inmiddels ook het ioee om eerst verkiezingen voor Berlin te organiseren, van de hand gewezen. Spitfire van de LS.K. bij Soesterberg verongelukt Eén der inzittenden aan verwondingen bezweken Donderdagmiddag is een „Spitfire" van de L.S.K. In de start van de vliegbasis Soeaterberg af veronge lukt. In het verongelukte toestel be vonden zich de reserve eerste luite nant-vlieger A. van Tienhoven oit Utrecht en de kapitein vlieger jhr. B. Sandberg uit Heemstede- De „Spitfire" kwam even buiten het veld terecht Dc inzittenden werden zwaar gewond aangetroffen en on- middelijk naar het militaire zieken huis „Oog in Al" te Utrecht vervoerd Tydens het vervoer Is de reserve eerste luitenant-vlieger Van Tienho ven aan zijn verwondingen bezweken. Hij was 26 jaar oud en gehuwd. Kapitein-vlieger jhr. Sandberg is 36 jaar en commandant van het „322 Spitfire Squadron". Hij Is een bekend jachtvlieger die tijdens de Meidagen van 1940 in een Fokker G-l het de Duitsers zeer lastig heeft gemaakt De „Spitfire" is totaal vernield. Een commissie van onderzoek is on middellijk begonnen te trachten de oorzaak van het ongeluk op te spo ren. Theorie en praktijk. Op de politietentoonstelling welke thans te Oostende wordt gehouden, hield een politie beambte een lezing over de wy ze, waarop de politie diefstal len voorkomt en opspoort en hoe men dieven uit nuis kan houden. Na afloop van deze uiteen zetting kwam men tot de ont dekking dat een revolver, een boek en een paar handschoenen ontvreemd waren van de ten toonstelling. Deze artikelen werden gedragen door een le vensgrote pop, gekleed in de uniform van de Nederlandse marechaussee. .J Aan bezwaren van gemeenten en landbouw werd tegemoet gekomen Recreatiegebied bij Dishoek moet worden opgeofferd Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben thans aan de leden der Pro vinciale Staten toegezonden het definitieve ontwerp voor het Streekplan Walcheren, zoals dit door de vaste commissie van de Provinciale Planolo gische Dienst is voorbereid. Zoals men weet, is tegen het oorspronkelijke ontwerp oppositie gerezen, zowel bij de gemeentebesturen, welke vreesden, dat hun autonomie zou worden aangetast, als by de landbouw, die vreesde, dat vaststelling van het Streekplan in zijn oorspronkelijke vorm zou neerkomen op het vaststellen van vestigingseisen voor de landbouw op Walcheren. Bij de vaststelling van het definitieve ontwerp, dat nu door de Provin ciale Staten behandeld moet worden, is rekening gehouden met deze be zwaren. Aan de gemeentelijke autonomie zal het worden overgelaten om uit te ma ken of industrievestiging binnen de be bouwde kom kan worden toegelaten. Een commissie, zoals door de Stich ting voor de Landbouw was gevraagd, zal er toe bijdragen, dat elke gedach te aan vestigingseisen voor de land bouw wordt voorkomen. Trouwens: het gehele advies van de Agrarische Commissie uit de vaste commissie is op enkele onbelangrijke wijzigingen na, door de Vaste Commissie overge nomen. Geen bezwaar hebben Gedeputeer de Staten evenwel tegen het aange ven van oppervlaktenormen en af standsmaten e.d. in die gebieden, waar de kwestbaarheid van het landschaps- schoon, dan wel de bijzondere aard der bebouwing zulks wettigen. Zij achten dit een streekbelang, dat zeker in het streekplan dient te worden ge regeld. Niet van streekbelang achten Ged. Staten de aanleg van sportterreinen, de regeling waarvan zij aan de ge meentebesturen overlaten. DISHOEK. Slechts eon door de Vaste Commissie voorgestelde wijziging kon geen gena de vinden in de ogen der Gedeputeer den, nl. het door de gem. Koudeker- ke gevraagde prijsgeven van een ge deelte van het waterwingebied der Waterleiding Maatschappij Midden Zeeland. Zij gronden deze afwijzing van het door Koudekerke gevraagde op een advies van het Rijksdrinkwa- terinstituut en zijn tot de conclusie gekomen, dat het belang van de drink watervoorziening het wint van het be lang der recreatie. Ged. Staten stellen daarom voor, het waterwingebied te handhaven in de vorm, waarin het voorkomt op het oorspronkelijke ont werp. Nog zij opgemerkt, dat tegen het ontwerp Streekplan 106 bezwaarschrif ten werden ingediend, die alle door de Vaste Commissie zijn behandeld. Dit komt neer op 5 a 6 bezwaarschrif ten per gemeente van de bij het plan betrekken 19 gemeenten. Gedeputeer den leiden hieruit af, dat het ontwerp- Streekplan de algemene aandacht der belanghebbenden heeft gehad. NOG ENKELE STREEKPLANWLÏZIGINGEN. Het bij het voorstel tot vaststelling van het Streekplan behorende over zicht der bezwaarschriften en het ad vies der Vaste Commissie dienaan gaande is op dit ogenblik nog niet in ons bezit. Wij zullen er zo nodig la ter op terug komen en volstaan daar om voor heden met enkele wijzigingen in het Streekplan, die bij vergelijking van het oorspronkelijke en het defini tieve ontwerp onze aandacht trokken. Zo werd wat de bouw van zomer huizen betreft aanvankelijk bepaald, dat de daarbij behorende terreinen als bos zouden moeten worden gebruikt. Zij mogen volgens het nieuwe ont werp ook als tuin of park worden aan gelegd. De voorschriften voor de bebouwing van agrarisch gebied zijn aanzienlijk soepeler geworden. Het gebruik van buitendijkse gron den voor veeteeltdoeleinden zal voortaan worden toegestaan. Gedeputeerde Staten zullen voortaan ontheffing kunnen verlenen van het verbod om tot waterwingebied be stemde woeste grond te bebouwen. De op het strand opgetrokken stand tenten en getimmerten behoeven niet meer van November tot April te wor den verwijderd. Truman: praten, mits wij sterk genoeg zijn ,'Sowjet-overeenkomsten zijn hel papier nog niet waard" President Truman heeft Donderdag op zyn wekelijkse persconferentie verklaard, dat de Ver. Staten bereid zijn om tot een vergelijk met de Rus sen te komen. Maar dan moeten zy zich toch sterk genoeg maken om dit vergelijk te kunnen houden Truman gaf deze verklaring nadat een journalist hem gevraagd had of eerder gemaakte opmerkingen in hielden, dat Amerika in de toekomst meer vertrouweri* zou stellen in kracht dan op diplomatie ln de be trekkingen met Sowjet-Rusland. On langs had Truman al eens verklaard, dat de Sowjet-overeenkomsten het papier, waarop ze geschreven zijn, niet waard zijn, Truman ging niet in op de vraag cf hij zich in 1952 herkiesbaar zou stellen, maar zeide wel te verwach ten, dat hy zou medewerken aan de opstelling van het programma van de Democratische Partij. Hij voorspelde een democratische overwinning en be schuldigde de oppositie van verdraai ing van feiten. Ambonezen-incident in Vught leidde lot artestatie. Naar de dfficier van Justitie te 's-Hertogenbosch mededeelde, is een Ambonees inwoner van het woonoord „Lunetten" te Vught als verdacht van zware mishandeling, gepleegd tydens het incident op 19 Augustus jl.. voorlopig in hechtenis genomen. De Ambonees is op last van de rech tercommissaris ter observatie opgeno men in een psychiatrische inrichting te Vught. De verdachte zou reeds in Indonesië in een inrichting verpleegd zijn geweest. Verder zijn er proces- senverbaal opgemaakt tegen acht Ambonezen, die er van worden ver dacht deel te hebben genomen aan de vechtpartij tegen de Keiezen. VOORSPELT: RUSTIG HERFSTWEER Geldig tot Vrijdagavond. Vry koude ochtend met hier en daar nevel of mist. Droog weer met enkele overdrijvende wolkenvelden en dezelf de of iets hogere temperaturen dan gisteren. Overwegend zwakke wind uit uiteenlopende richtingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 1