Nederlandse zeeloodsen willen
werktijdenregeling
GENT WACHT NOG STEEDS OP
NIEUWE SLUIZEN TE TERNEUZEN
WATERSCHAP BREDE WATERING
BEWESTEN YERSEKE IN 1950
8000ste NIJTENG0-BEZ0EKER
STAAT VOOR DE DEUR
Chefarine „4'*
doet wonderen
GEVAERT
Rog van 19 kg gevangen
aan een draadje.
Slaapt U slecht
3
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1951
NA EEN KAMERDEBAT.
Salariskwestie komt pas op de
tweede plaats
Zoals bekend heeft de Eerste Kamer begin Augustus gesproken over
enkele toestanden by het Nederlandse Loodswezen in het zesde district.
Door deze behandeling in de Kamer ls echter een en ander in een enigs
zins verkeerd licht komen te staan, doordat de staatssecretaris van Ma
rine, vice-admlraal KL C. W. Moorman raogeiyk op een dwaalspoor
gebiecht door een dagbladartikel de kern van de zaak voorbijging.
Wat was namciyk het geval
Het Kamerlid H. J. de Dreu had by
de behandeling van de marinebegro
ting gewezen op enkele toestanden,
die naar zyn mening „onmiddelIHk
konden worden opgeruimd" en nij
had voorts de staatssecretaris een
dagbladartikel ter hand gesteld,
waarin critiek werd uitgeoefend op
de financiële en sociale voorzieningen
op de loodsboten op de Westerschel-
de. De staatssecretaris zegde onder
zoek toe ten aanzien van gebreken
op de loodsboot (ontbreken van scho
ne handdoeken, bedvcrschoningen,
slechte accomodatle op de tender,
enz.) en ging voorts uitvoerig In op
de financiële zyde van deze kwestie.
Dit nu heeft in kringen van het
loodswezen te Vlissingen ongenoegen
gewekt, omdat niet de salariëring
van de loodsen hoofdzaak is, doen
een betere werktyden-regeling, met
name voor de zeeloodsen. Bovendien
noemde de staatssecretaris ten aan
zien van de salariëring een theore
tisch maximum, dat zelden of nooit
voorkomt, als loon-criterium voor
alle loodsen.
WERKTIJDEN-REGELING.
Men wil een werktgdenregeling,
omdat de dienst in de huidige vorm
te zwaar is. Vice-admiraal Moorman
f af in de Kamer toe, dat de dienst in-
erdaad zwaar is: „Daarom is of
wordt een aantal adspirant-loodsen
in dienst genomen, teneinde deze ver
zwaring als gevolg van de gewijzigde
omstandigheden wederom op tc van
gen", aldus verklaarde hij. Dat klinkt
hoopgevend en het is inderdaad te
wensen, dat er binnen korte tijd een
aantal adspirantloodsen in dienst
worden genomen, want tot nu toe zijn
er slechts vier, die allen in de rivier-
dienst werkzaam zgn, zodat de zee
loodsen daarvan weinig gemak heb
ben. Bovendien duurt het een aantal
jaren (vijf a zeven) voordat een ad-
spirant het tot loods le klasse heeft
gebracht, zodat van deze verbetering
althans in de naaste toekomst, wei
nig resultaten zgn te verwachten.
HET „WAAROM".
Dertien dagen en dertien nachten
z\jn de zeeloodsen onafgebroken in
touw. waarna ze vier vrije dagen
hebben. Tijdens deze dagen moeten ze
echter ter beschikking blgven, zodat
ze niet geheel „vrij" zijn. Deze vier
dagen zijn als compensatie te be
schouwen voor de Zondagen cn de
Zaterdagmiddag, waarop immers
vrijwel iedereen vrij heeft, en zijn dus
werkelijk geen overbodige luxe. Bij
deze „vrije" dagen biyft het echter en
juist dat is bij de huidige zware
diensten een grief van de loodsen.
Iedere ambtenaar krijgt verlof op de
jaardag van de Koningin, op tweede
Paas- en Pinksterdag, op Hemel
vaartsdag, doch een loods ook
ambtenaar kan hierop niet reke
nen. Integendeel: voor verlofgangers,
zieken enz., moet hij inspringen, zo
dat zijn eigen toch al zware dienst,
nóg verzwaard wordt.
irgelyking met de werktijden van
de Belgische loodsen wijst er op, dat
er daar een betere regeling is ge-
N.V. ORGANON - OSS
Uitvoer van schelpen.
In Yerseke arriveerde dezer dagen
de Groningse kustvaarder „Andara"
voor het laden van een grote hoeveel
heid gemalen oester- en slipperschel
pen voor kippengrit bij de schelpen-
maaldery „Cardix". Er zijn hier ter
plaatse drie dergelijke bedrijven. De
vraag naar dit product is in het bin
nenland niet groot. België is echter
een goede afnemer, hoewel soms con
currentie van de zyde van Denemar
ken wordt ondervonden.
troffen, die de loodsen éen voldoende
rusttyd biedt
Want daarom gaat het: de Neder
land»* loodsen stellen pry» op een re
geling, die hun een behoorlijke rust
tyd waarborgt, zoals ln elk normaal
bëdryf. Een dergelijke regeling, met
alle» wat daarby behoort, is trouwens
noodzakelijk op grond van artikel
21 van het Rijksambtenarenregle
ment en wordt ln elke tak van dienst
al» Iets doodgewoons beschouwd.. In
loodskrlngen Ls men er van over
tuigd, dat een 8-urige werkdag tot de
önmogeiykheden behoort cn daarheen
wil men ook niet, maar wèl wil men
een regeling, welke een eind maakt
aan een naar de mening der zeelood
sen onhoudbare toestand.
Pas als deze regeling tot stand
komt, willen zy gaan spreken over
de salariëring met wat daarmede sa
menhangt, en daarby hebben ry ze
ker begrip voor de huidige economi
sche toestand van ons land.
„Een Nederlandse loods kan na ze
ven jaar tot een maximum van 990
per maand komen", aldus staatssecre
taris Moorman ln de Kamer, maar
helaas vertelde hij er niet by, dat dit
alleen mogeiyk is voor een Neder
landse loods, die in Antwerpen ls ge
detacheerd en daar woonachtig is. Op
het ogenblik woont er in de Sinjoren
stad geen enkele Nederlandse loods
en een loods eerste klasse in Vlis
singen heeft een maximumsalaris van
precies vyfhonderd gulden minder,
oftewel 450, vermeerderd met de
bekende toelagen tot ruim 500. In
dit verband moet men de uitlating
van de staatssecretaris wel zeer on
volledig noemen.
Inmiddels biyven de Nederland
se loodsen met hun wensen zitten en
wachten af De grote vakbonden
zyn reeds geruime tyd bezig om te
trachten verbetering ln de toestand
te brengen en het resultaat van dit
pogen wordt met spanning tegemoet
gezien. Ook werden enige initiatieven
door de loodsen zelf genomen, die
echter niet werden uitgewerkt.
Te begrypen ls het echter, dat de
Nederlandse loodsen teleurgesteld
zyn, omdat in de Kamer hun belan-
fjen zjjn scheefgetrokken, waardoor
n het openbaar een minder juiste
voorstelling van zaken ls gegeven.
DE IDEALE COMBINATIE
VAN DUKE VIBGIIIIA-SMAAK
EN PERFECTE MILDHEID
Advertentie.
AuHHZ3u2ZSZZBHk
TEGEN PIJNEN EN GRIEP. 20 UbUtU» 75 CT.
Mosselverwaterplaatsen voor
Frankrijk.
De Invoer van mosselen in Frank
rijk van de Waddenzee is toegestaan,
echter onder voorwaarde, dat in af
wachting van de inrichting van be-
smettingsvrye percelen (degorgolrs)
in de Waddenzee, de mosselen voorlo
pig in Zeeland „verwaterd" moeten
worden in besmettingsvrije percelen,
een en ander bekrachtigd in een cer
tificaat van de Ned. regering.
In de week van 6 tot 11 Augustus
was de export van mosselen uit Zee
land zeer bevredigend. Door kwekers
uit Bruinlsse werden niet minder
dan 2500 tonnen aan de handelaars
te Tholen en Yerseke afgeleverd.
Een bewgs dat het ln de goede rich
ting gaat en de Zeeuwse mossel weer
meer en meer de waardering krygt
die hij verdient.
Het stranatoezicht
te Knokke.
In de mondaine Belgische bad
plaats Knokke is 's zomers plaats
voor honderdduizend personen. Voor
automobilisten valt het dan niet mee
een parkeerplaats to vinden, zodat
velen hun wagen elders moeten on
derbrengen. De politie te Knokke
heeft reeds verscheidene knapen ach
ter slot en grendel kunnen zetten, die
trachten diefstallen te plegen uit de
hier en daar gestationneerde automo
bielen.,
Ook waakt de Knokse politie angst
vallig tegen het verstoren der open
bare zeden. De burgemeester van
Knokke heeft de politie opdracht ge-
feven nauwlettend toe te zien op de
ledij van de badgasten. Zo is het b.v.
verboden op de boulevard, in duin of
bos, rond te lopen in badcostuum.
Minder dan het „minimum-badcos-
tuum" mag men by zonnebaden op
het strand niet dragen.
Door iedereen worden deze maatre
gelen. waar het betreft zorg voor de
veiligheid en de bescherming der goe
de zeden, van harte toegejuicht. Ove
rigens is de Knokse politie zeer S--
pel en grypt slechts zelden naar het
boekje.
Controle op de tarwe-oogst
Op zes landbouwbedrgven op
Noord-Beveland zal een onderzoek
ingesteld worden naar de werkzaam
heden en methoden van het tarwe
oogsten. Het Instituut voor Land
bouw en Techniek te Wageningen is
belast met het onderzoek.
GEEN AMERIKAANSE WIMPELS.
Stijgend goederenvervoer
De tekortkomingen van de zeesluis te Terneuzen hebben verhinderd, dat
reeds gedurende het voorbQe jaar de haven van Gent opnieuw haar vóór
oorlogse plaats in de internationale en binnenlandse economie heeft kun
nen innemen. De evolutie van dit zeer belangryke vraagstuk nam even
wel in 1950 een zodanige wending in gunstige zin, dat spoedig mag ver
wacht worden, dat de definitieve beslissing over deze levenskwestie ge
troffen zal worden. Aldus lezen wg in het thans gepubliceerde verslag
over 1950 van de haven van Gent, waarin ook thans weer met spyt ge
constateerd wordt het ontbreken van de U.S.A.-wimpel gevoerd door
schepen met grote tonnemaat ln de haven van Gent, als gevolg van
de ontoereikende afmetingen van de sluis te Terneuzen.
De invoer verzekerd door de Ryn-
en binnenvaart steeg van 755.562 m.t.
(1949) tot 1.116.277 m.t. (1950), het
geen een winst betekent van 360.715
m.t. of 45%. By uitvoer vermeerderde
het aandeel van deze vervoertak met
22.524 m.t. of 11.1%.
Door cgfers bewijst Gent, dat het
een zeehaven is, met zeer voordelige
geografische ligging. Ook blijkt uit
statistische gegevens, dat Gent te
vens Rijnhaven is en als dusdanig de
rol van een overslaghaven speelt tus
sen de belangrijkste industriegebie
den van West-Europa.
Langs Rijn en Schelde, met haar
zijarmen en kanalen, kan de Gentse
haven, naast de Belgische nyver-
heidsstreken en kolenbekkens, een
uitgestrekt industrieel buitenlands
achterland bereiken: Ruhr, Luxem
burg, Saargebied. Elzas-Lotharingen,
Zwitserland en Noord-Frankryk.
De 1464 zeeschepen, tijdens het jaar
1950 te Gent binnengevaren, omvat
ten 849 geladen en 615 ledige eenhe
den. De 1450 tijdens 1950 uitgevaren
schepen omvatten 936 geladen en 514
ledige eenheden.
De sprekende heropleving van het
internationaal goederenverkeer wet
tigt een gezond optimisme ten op
zichte van de vitaliteit der Gentse
haven. De algemene vooruitgang, die
zowel voor de buitenlandse handel als
voor het doorvoerverkeer te noteren
valt, had. tot gevolg, dat de meest
gunstige resultaten der na-oorlogse
lerlode 1946'49 merkbaar overtrof-
'en werden ln 1950.
Hierdoor bereikte de havenactivi
teit 64% ten overstaan van 1938, en
bezorgde zy een groter werkvolume.
dat de tewerkstelling der dokarbei
ders ten goede kwam. Dit niettegen
staande de algemene werkstaking der
arbeiders, die de havenbedrijvigheid
van einde Juli tot begin September
1950 volledig lamlegde.
Het internationaal goederenver
keer te Gent bereikte gedurende het
jaar 1950 4.418.903 metriek ton,
waarvan 2.918.757 m.t. bij aankomst
en 1.500.146 m.t. bij vertrek. Dit be
tekent tegenover 1949 een aanwinst
van 510.822 nj.t. (13%).
De ln 1949 geconstateerde evolutie
bleef ook voor 1950 gelden, terwijl de
invoer enigszins terugliep, compen
seerde de uitvoerwinst het geleden
verlies.
De overzeese invoer is de enige
zwakke schakel. Deze daalde van
1.554.055 m.t. (1949) tot 1.139.082
m.t. (1950), een vermindering van
414.973 m.t. (26.7%). Aan de andere
kant steeg de overzeese uitvoer met
34.167 m.t of 5.1%.
De Belgische vlag, evenals voor
gaande jaren, nam slechts een be
scheiden aandeel ln de zeevaartbewe
ging te Gent, hoewel een lichte ver
betering valt aan te stippen.
Met 45 schepen (3,1%) metend
57.297 netto Moorsom ton (4.1%)
verwierf ze de 8e plaats.
Daartegenover totaliseren 20
vreemde vlaggen 1421 aankomsten
(96.9%) hetgeen een tonnage verte
genwoordigt van 1.348,196 n.M.t.
(95.9%).
De Engelse vlag bezet de eerste
plaats met 497 schepen en 357.461
n.M.t., gevolgd door de Zweedse, de
Franse en de Noorse.
Opvallend is de achteruitgang van
de Noorse vlag, die in 1949 de twee
de plaats bekleedde. Even merkwaar
dig is de vooruitgang der Zweedse en
Franse vlaggen, die in 1949 respec-
tievelqk de 3e en de 14e plaats be
kleedden
Volgen de Spaanse en de Neder
landse die eveneens de Belgische vlag
voorafgaan, en samen met de Duitse,
de Finse, de Joegoslavische en de
Portugese vlaggen gemiddeld 4.2%
van de totale tonnage by aankomst
vertegenwoordigen.
Geringer bijdragen worden gele
verd door de Poolse. Deense, Italiaan
se, Panamese en U.S.S.R. vlaggen,
terwyi de reeks afgesloten wordt
door de Griekse, Hondurese, Zwitser
se, Braziliaanse en Ierse vlaggen.
Waar het water knaagt
Oeverdeel voor de Kokuitsweg gaat nog steeds achteruit.
Het bestuur van het Waterschap „De Breede Watering bewesten Yer
seke" kan z(jn jaarverslag over 1950/51 met een verheugende mededeling
beginnen. Men Is gespaard gebleven voor calamiteiten en de schade door
storm en hoge vloeden ls van geringe omvang geweest. De uitkomsten van
de peilingen gaven in de Westerschelde enige verbetering te zien, doch in
de Oosterschelde werd wederom enige achteruitgang ln de omgeving van
de Kokuitsweg te KattendUke gesignaleerd. Er werd een verlies van 48 dm.
waargenomen. Als vanouds gaf deze raai de grootste diepte van het gehe
le Waterschap aan. ZU bedroe; nL 47.30 m. In 1950 werd daar no; 45.40 m.
water gepeild. In enkele jaren kwam deze diepte van 41 op 47 m. Daar de
ze diepte zich slechts even zeewaarts van de verdedigingswerken bevindt,
bestaat grote kans dat het verdedigde beloop neiging zal hebben af te
schuiven. Dit oeverdeel vraagt daarom de volle aandacht.
Het oevervak, grenzende aan de
Wilhelminapolder, blijkt constant te
zgn gebleven. De belangryke verdro
gingen op de in 1949 uitgevoerde
werken stemmen tot voldoening.
Hieruit kan de conclusie worden ge
trokken dat het beoogde doel, een
hechte aaneensluiting met de overige
werken zal worden bereikt.
Te Schore is eveneens winst ge
boekt. Daar de oever aldaar sinds ja
ren sterk is afgenomen kan de hui
dige toestand echter nog allerminst
bevredigend genoemd worden.
De hoeveelheid neerslag was ab
normaal groot, zodat de binnenwa
terstand gedurende een lange tyd
zeer hoog was. De geraamde exploi
tatiekosten van de gemalen werden
dan ook ver overschreden. Het
stoomgemaal moest 1550 uren
draaien met de stoommachine en
1944 uren met de dieselmotor. De ca
paciteit van dit gemaal is echter niet
voldoende. Globaal geschat moet
driemaal zoveel water kunnen wonden
verzet. Vergroting van de capaciteit
ter plaatse is echter niet verant
woord en de bouw van een nieuw ge
maal vraagt zeer hoge financiële of
fers. Bovendien zou het gehele af-
voerstelsel moeten worden omge
werkt.
Het electrisch gemaal was 788 uur
in bedryf. Dit gemaal kon steeds het
gewenste peil handhaven, ondanks
de langdurige regenval.
DE WEGEN
Een aanvang werd gemaakt met
het delven van de grote waterleichn-
Dp Noorderstrand te Zoutelande.
Dinsdagmiddag heeft een gezel
schap uit Goes, dat bezig was met
vissen op het Noorderstrand te Zou
telande een byzondere sensatie be
leefd.
Men viste met nylondraad 25/100,
dus een minimaal dun draadje
haakjes van 1 cm.
Het bleek goed visweer te zyn,
want een der hengelaars verspeelde
het laatste ogenblik toen de vis
byna aan wal was een zeebaars
van ongeveer een halve meter leng
te!!
Daarna beleefde de heer F. W. de
Koning uit Goes de sensatie van zijn
hengelaarsleven. Er kwam een zwa
re vis aan zijn haak en het trachtte
zich te bevrijden. Er moest telkens
gehaald en geviera worden om het
zware beest af te matten, totdat het
tenslotte de opwind-katrol kapot trok
Maar de nylondraad hield en na veel
moeite gelukte het een enorme pijl
staart-rog aan land te brengen. Het
beest woog niet minder dan 19 kilo
gram. Werkeiyk een unieke gebeur
tenis. Oude hengelaars herinneren
zich niet, dat ooit zo'n grote rog aan
een dun draadje werd gevangen!!
Tentoonstellingen te Groede
hadden veel succes.
De beide tentoonstellingen, «die ln
de afgelopen weken in Groede wer
den gehouden, zijn een groot succes
geweest. Dit niettegenstaande de
zeer ongunstige weersomstandighe
den. De poppententoonstelling trok
niet minder dan 2500 bezoekers, ter
wijl ook de schilderyen-expositie gro
te belangstelling genoot.
Dinsdag Jl. kwamen jhr. Sickinghe,
adjudant' van H. M. de Koningin, met
zijn echtgenote en mevr. Bodenhau-
sen-Gast, alsmede twee andere leden
van de hofhouding, de poppenten
toonstelling bezichtigen. Voor de wy-
ze, waarop het damescomité de ten
toonstelling verzorgd had, had het ge
zelschap niets dan lof. De V.V.V. van
Groede, die de beide tentoonstellingen
organiseerde, zal dit ongetwyfeld met
genoegen hebben vernomen.
Van verschillende zijden werd er
nog op aangedrongen de tentoonstel
lingen enige tyd langer open te stel
len. Dit was voor de poppententoon
stelling niet mogeiyk, de schilderyen
van Kimpe bltfven echter nog pun.
tien dagen in het gemeentehuis te be
zichtigen.
Weinig belangstelling voor
kermis te Kortgene.
Voor de kermis te Kortgene bleek
van de zyde van de exploitanten wei
nig animo te bestaan. Ook de be
langstelling van het publiek was vry
BEZOEKERSSTROOM NAAR GOES
De prijzenregen duurt voort
Het zou aardig zijn om te weten hoevelen Dinsdag, de marktdag naar
Goes zyn getrokken. In leder geval zyn het er ettelyke duizenden. Reeds in
de morgenuren begon de grote stroom van vacantiegangers uit alle delen
van Zeeland en daarbuiten niet te vergeten onze Zuiderburen— de Btad
binnen te trekken. Vooral des middags waren de winkelstraten overvol en
honderden passeerden ook de kassa's van de Nytengo VHI, welke voor ve
len op deze dag de trekpleister vormde voor een bezoek aan Goes.
Toen des avonds om 10 uur ln het
secretariaat de balans-van-de-dag
werd opgemaakt, bleken Dinsdag
ruim 2300 personen de tentoonstel
ling te hebben bezocht. Vandaag
wordt reeds de 8000ste bezoeker
verwacht. De regen trad gelukkig
niet als spelbreker op, doch wel hield
de prgzenregen gestadig aan. De
6000ste bezoekster, Francina Walhout
uit Borssele en de 7000ste bezoeker,
A. J. Slager uit St. Ann al and, wer
den weer volgens het bekende Nyten-
go-recept met geschenken overladen.
Als bewys dat deze tentoonstelling
zich in brede belangstelling mag ver
heugen, kan zeker gelden, dat van de
90 gelukkige prijswinnaars welke tot
dusver uit de bus kwamen, slechts 6
in Goes woonachtig waren.
Ook de organisatoren van de Indo
nesische tentoonstelling zijn uitste
kend tevreden. Dinsdag werden weer
1500 bezoekers geteld. Het totaal
aantal is dan ook de 5000 reeds over
schreden. Bg de verschillende attrac
ties wordt gul geofferd, zodat enkele
duizenden guldens voor het goede
doel bij elkaar gebracht zullen wor
den.
De muzikale attractie bestond
Dinsdagavond uit het optreden van
de fanfare „O.K.K." uit Wemeldinge,
onder leiding van de heer Adr. Kou
semaker, welk korps na een muzika
le rondwandeling door de stad, een
gen, nl. pl. 2400 meter van de Oude
leiding. De waterafvoerkanalen Wer
den slechts voor een zeer klein ge
deelte gedolven, nl. 6718 meter wa
tergangen en 8651 meter sloten, als
gevolg van de langdurige hoge wa
terstand en het gebrek aan voldoen
de goede delvers. Het zuiveren van
die kanalen heeft veel hoofdbrekens
gekost.
Veel werk werd verricht aan de
wegen. Hoewel de toestand nog niet
ideaal is, bezit het Waterschap mo
menteel een behooriyk aantal kilo
meters goede wegen, nl. plm. 30 km.
teerwegen In totaal werd voor de
wegen 90992.70 uitgegeven.
Enkele kunstwerken werden her
steld en in de Abbekindersche Zand
weg te Kloetinge werd et
nieuwe duiker gemaakt.
De schuldenlast van het Water
schap is aanzieniyk 781.300) en
vordert telken jare grote bedragen
voor rente en aflossing. De rekening
over 1950-'51 sluit met een overschot
van 29598.13.
Een proef met uitzetten van Spar-
tinagras op de slikken is totaal mis
lukt. De proef zal worden herhaald.
De kwaliteit van de betonglooiing is
slecht. De basaltglooiingen verkeren
•in prima conditie; ook de betonblok-
kenglooiingen houden zich goed. Aan
de dijken werd niets ten koste gelegd.
Ze bevinden zich alle in behoorlijke
staat.
DE WATERSTANDEN
„De Moer" te Yerseke welke voor
de totstandkoming van het electri-
sche gemaal een van de natste gebie
den van het Waterschap was, heeft
thans een bengdenswaardig voordeel
door de nieuwe ontwatering en be
maling. De hoogste waterstand was
daar betrekkeiyk gunstig. Van de la
ge gebieden ten Westen van het ka
naal heeft men in de Poel het meeste
waterbezwaar ondervonden. De hoe
veelheid neerslag van dit laar, werd
sinds 1925 slechts overtroffen in 1927
—1928, 1930—1931 en in 1936—1937.
Bg het stoomgemaal werd dit dienst
jaar 795.5 m.m. water afgetapt.
Hef Waterschap verpacht per 1 Mei
1951, 30.74.78 h.a. dijken. 93.33.88 ha.
bouw- en weiland en 3.94.39 h.a. re
servestroken langs de grote waterlei
dingen.
Over de uitwateringsgelden ls thans
overeenstemming bereikt met het
Waterschap Goesse c.a. en de Molen-
en Nieuw-Olzendepolder. Deze beta
len jaarlgks een bedrag. De onder
handelingen met de besturen van de
Waterschappen „De Buitenpolders
van Nisse en „Kruiningen" zgn op
niets uitgelopen. Een en ander is
thans in handen gesteld van Ged. Sta
ten van Zeeland. Het totaalbedrag
dat voor oorlogsschadeherstel wera
uitgekeerd, is gegroeid met 2974 tot
229.630.56.
De oppervlakte van het Waterschap
bedroeg op 1 Januari 1951: kadas
traal 9725.52.73 ha. De totaal belast
bare opbrengst volgens de schatting
voor de grondbelasting van de ge
bouwde eigendommen bedraagt
1.016.113. e
Op de Vrijdag 24 Aug. a.s. te Goes
te houden vergadering van ingelanden
zal o.m. dit verslag in behandeling
komen
Openluchtspel te Hulst.
De eerste opvoering van het open
luchtspel „Jeremias" van Stefan
Zweig, dat door de St. Josephs Ghe-
sellen uit Hulst, St Genesius uit St.
Niklaas en St. Jan uit St. Jansteen
ten tonele gebracht werd in het open
luchttheater van de Maristen, is een
groot succes geworden. Ondanks het
minder goede weer was de opkomst
bevredigend, terwyi het vertoonde
spel in alle opzichten voldaan heeft.
Drs. André Waterschoot, de Belgi
sche radiocommentator onder wiens
regie dit stuk werd opgevoerd, maak
te van dit stuk een boeiend geheel.
De spelers in de hoofdrollen waren
stuk voor stuk van uitmuntend ge
halte, terwgl de massagroepen een
grootse indruk achterlieten. Het
décor van de heer Rouleau was goed,
de grime van de heer de Roeek uit
stekend, terwyi de costumering in al
le opzichten te roemen viel. Het pu
bliek genoot van een goed voorberei
de en in alle opzichten verzorgde uit
voering.
Advertentie.
door rheumatiek, spit, ischias, hoofd
en zenuwpynen, neemt dan Togal.
Verdrgft in al die gevallen snel en
afdoende die pgnen en U slaapt heer-
lgk. Togal baat! Zuivert de nieren en
is onöchadeiyk voor hart en maag. By
apoth. en drog. 0.83, 2.08, ƒ7.94.
uitstekend concert ln de tuin ten ge
hore bracht.
Vanavond komt het populaire tam
boers- en pgpercorps „Excelsior" aan
bod, terwgl Donderdag- en Vrgdag-
avond speciaal in het teken van In
donesië staan. Donderdag zal nl. de
Ambonese Krontjong band optreden,
terwyi Vrijdag Raden S. Hardjodi-
renggo en echtgenote de bezoekers
door muziek en toneel naar Java zul
len meenemen.