Nederlandse zeeloodsen willen werktijdenregeling GENT WACHT NOG STEEDS OP NIEUWE SLUIZEN TE TERNEUZEN WATERSCHAP BREDE WATERING BEWESTEN YERSEKE IN 1950 8000ste NIJTENG0-BEZ0EKER STAAT VOOR DE DEUR Chefarine „4'* doet wonderen GEVAERT Rog van 19 kg gevangen aan een draadje. Slaapt U slecht 3 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1951 NA EEN KAMERDEBAT. Salariskwestie komt pas op de tweede plaats Zoals bekend heeft de Eerste Kamer begin Augustus gesproken over enkele toestanden by het Nederlandse Loodswezen in het zesde district. Door deze behandeling in de Kamer ls echter een en ander in een enigs zins verkeerd licht komen te staan, doordat de staatssecretaris van Ma rine, vice-admlraal KL C. W. Moorman raogeiyk op een dwaalspoor gebiecht door een dagbladartikel de kern van de zaak voorbijging. Wat was namciyk het geval Het Kamerlid H. J. de Dreu had by de behandeling van de marinebegro ting gewezen op enkele toestanden, die naar zyn mening „onmiddelIHk konden worden opgeruimd" en nij had voorts de staatssecretaris een dagbladartikel ter hand gesteld, waarin critiek werd uitgeoefend op de financiële en sociale voorzieningen op de loodsboten op de Westerschel- de. De staatssecretaris zegde onder zoek toe ten aanzien van gebreken op de loodsboot (ontbreken van scho ne handdoeken, bedvcrschoningen, slechte accomodatle op de tender, enz.) en ging voorts uitvoerig In op de financiële zyde van deze kwestie. Dit nu heeft in kringen van het loodswezen te Vlissingen ongenoegen gewekt, omdat niet de salariëring van de loodsen hoofdzaak is, doen een betere werktyden-regeling, met name voor de zeeloodsen. Bovendien noemde de staatssecretaris ten aan zien van de salariëring een theore tisch maximum, dat zelden of nooit voorkomt, als loon-criterium voor alle loodsen. WERKTIJDEN-REGELING. Men wil een werktgdenregeling, omdat de dienst in de huidige vorm te zwaar is. Vice-admiraal Moorman f af in de Kamer toe, dat de dienst in- erdaad zwaar is: „Daarom is of wordt een aantal adspirant-loodsen in dienst genomen, teneinde deze ver zwaring als gevolg van de gewijzigde omstandigheden wederom op tc van gen", aldus verklaarde hij. Dat klinkt hoopgevend en het is inderdaad te wensen, dat er binnen korte tijd een aantal adspirantloodsen in dienst worden genomen, want tot nu toe zijn er slechts vier, die allen in de rivier- dienst werkzaam zgn, zodat de zee loodsen daarvan weinig gemak heb ben. Bovendien duurt het een aantal jaren (vijf a zeven) voordat een ad- spirant het tot loods le klasse heeft gebracht, zodat van deze verbetering althans in de naaste toekomst, wei nig resultaten zgn te verwachten. HET „WAAROM". Dertien dagen en dertien nachten z\jn de zeeloodsen onafgebroken in touw. waarna ze vier vrije dagen hebben. Tijdens deze dagen moeten ze echter ter beschikking blgven, zodat ze niet geheel „vrij" zijn. Deze vier dagen zijn als compensatie te be schouwen voor de Zondagen cn de Zaterdagmiddag, waarop immers vrijwel iedereen vrij heeft, en zijn dus werkelijk geen overbodige luxe. Bij deze „vrije" dagen biyft het echter en juist dat is bij de huidige zware diensten een grief van de loodsen. Iedere ambtenaar krijgt verlof op de jaardag van de Koningin, op tweede Paas- en Pinksterdag, op Hemel vaartsdag, doch een loods ook ambtenaar kan hierop niet reke nen. Integendeel: voor verlofgangers, zieken enz., moet hij inspringen, zo dat zijn eigen toch al zware dienst, nóg verzwaard wordt. irgelyking met de werktijden van de Belgische loodsen wijst er op, dat er daar een betere regeling is ge- N.V. ORGANON - OSS Uitvoer van schelpen. In Yerseke arriveerde dezer dagen de Groningse kustvaarder „Andara" voor het laden van een grote hoeveel heid gemalen oester- en slipperschel pen voor kippengrit bij de schelpen- maaldery „Cardix". Er zijn hier ter plaatse drie dergelijke bedrijven. De vraag naar dit product is in het bin nenland niet groot. België is echter een goede afnemer, hoewel soms con currentie van de zyde van Denemar ken wordt ondervonden. troffen, die de loodsen éen voldoende rusttyd biedt Want daarom gaat het: de Neder land»* loodsen stellen pry» op een re geling, die hun een behoorlijke rust tyd waarborgt, zoals ln elk normaal bëdryf. Een dergelijke regeling, met alle» wat daarby behoort, is trouwens noodzakelijk op grond van artikel 21 van het Rijksambtenarenregle ment en wordt ln elke tak van dienst al» Iets doodgewoons beschouwd.. In loodskrlngen Ls men er van over tuigd, dat een 8-urige werkdag tot de önmogeiykheden behoort cn daarheen wil men ook niet, maar wèl wil men een regeling, welke een eind maakt aan een naar de mening der zeelood sen onhoudbare toestand. Pas als deze regeling tot stand komt, willen zy gaan spreken over de salariëring met wat daarmede sa menhangt, en daarby hebben ry ze ker begrip voor de huidige economi sche toestand van ons land. „Een Nederlandse loods kan na ze ven jaar tot een maximum van 990 per maand komen", aldus staatssecre taris Moorman ln de Kamer, maar helaas vertelde hij er niet by, dat dit alleen mogeiyk is voor een Neder landse loods, die in Antwerpen ls ge detacheerd en daar woonachtig is. Op het ogenblik woont er in de Sinjoren stad geen enkele Nederlandse loods en een loods eerste klasse in Vlis singen heeft een maximumsalaris van precies vyfhonderd gulden minder, oftewel 450, vermeerderd met de bekende toelagen tot ruim 500. In dit verband moet men de uitlating van de staatssecretaris wel zeer on volledig noemen. Inmiddels biyven de Nederland se loodsen met hun wensen zitten en wachten af De grote vakbonden zyn reeds geruime tyd bezig om te trachten verbetering ln de toestand te brengen en het resultaat van dit pogen wordt met spanning tegemoet gezien. Ook werden enige initiatieven door de loodsen zelf genomen, die echter niet werden uitgewerkt. Te begrypen ls het echter, dat de Nederlandse loodsen teleurgesteld zyn, omdat in de Kamer hun belan- fjen zjjn scheefgetrokken, waardoor n het openbaar een minder juiste voorstelling van zaken ls gegeven. DE IDEALE COMBINATIE VAN DUKE VIBGIIIIA-SMAAK EN PERFECTE MILDHEID Advertentie. AuHHZ3u2ZSZZBHk TEGEN PIJNEN EN GRIEP. 20 UbUtU» 75 CT. Mosselverwaterplaatsen voor Frankrijk. De Invoer van mosselen in Frank rijk van de Waddenzee is toegestaan, echter onder voorwaarde, dat in af wachting van de inrichting van be- smettingsvrye percelen (degorgolrs) in de Waddenzee, de mosselen voorlo pig in Zeeland „verwaterd" moeten worden in besmettingsvrije percelen, een en ander bekrachtigd in een cer tificaat van de Ned. regering. In de week van 6 tot 11 Augustus was de export van mosselen uit Zee land zeer bevredigend. Door kwekers uit Bruinlsse werden niet minder dan 2500 tonnen aan de handelaars te Tholen en Yerseke afgeleverd. Een bewgs dat het ln de goede rich ting gaat en de Zeeuwse mossel weer meer en meer de waardering krygt die hij verdient. Het stranatoezicht te Knokke. In de mondaine Belgische bad plaats Knokke is 's zomers plaats voor honderdduizend personen. Voor automobilisten valt het dan niet mee een parkeerplaats to vinden, zodat velen hun wagen elders moeten on derbrengen. De politie te Knokke heeft reeds verscheidene knapen ach ter slot en grendel kunnen zetten, die trachten diefstallen te plegen uit de hier en daar gestationneerde automo bielen., Ook waakt de Knokse politie angst vallig tegen het verstoren der open bare zeden. De burgemeester van Knokke heeft de politie opdracht ge- feven nauwlettend toe te zien op de ledij van de badgasten. Zo is het b.v. verboden op de boulevard, in duin of bos, rond te lopen in badcostuum. Minder dan het „minimum-badcos- tuum" mag men by zonnebaden op het strand niet dragen. Door iedereen worden deze maatre gelen. waar het betreft zorg voor de veiligheid en de bescherming der goe de zeden, van harte toegejuicht. Ove rigens is de Knokse politie zeer S-- pel en grypt slechts zelden naar het boekje. Controle op de tarwe-oogst Op zes landbouwbedrgven op Noord-Beveland zal een onderzoek ingesteld worden naar de werkzaam heden en methoden van het tarwe oogsten. Het Instituut voor Land bouw en Techniek te Wageningen is belast met het onderzoek. GEEN AMERIKAANSE WIMPELS. Stijgend goederenvervoer De tekortkomingen van de zeesluis te Terneuzen hebben verhinderd, dat reeds gedurende het voorbQe jaar de haven van Gent opnieuw haar vóór oorlogse plaats in de internationale en binnenlandse economie heeft kun nen innemen. De evolutie van dit zeer belangryke vraagstuk nam even wel in 1950 een zodanige wending in gunstige zin, dat spoedig mag ver wacht worden, dat de definitieve beslissing over deze levenskwestie ge troffen zal worden. Aldus lezen wg in het thans gepubliceerde verslag over 1950 van de haven van Gent, waarin ook thans weer met spyt ge constateerd wordt het ontbreken van de U.S.A.-wimpel gevoerd door schepen met grote tonnemaat ln de haven van Gent, als gevolg van de ontoereikende afmetingen van de sluis te Terneuzen. De invoer verzekerd door de Ryn- en binnenvaart steeg van 755.562 m.t. (1949) tot 1.116.277 m.t. (1950), het geen een winst betekent van 360.715 m.t. of 45%. By uitvoer vermeerderde het aandeel van deze vervoertak met 22.524 m.t. of 11.1%. Door cgfers bewijst Gent, dat het een zeehaven is, met zeer voordelige geografische ligging. Ook blijkt uit statistische gegevens, dat Gent te vens Rijnhaven is en als dusdanig de rol van een overslaghaven speelt tus sen de belangrijkste industriegebie den van West-Europa. Langs Rijn en Schelde, met haar zijarmen en kanalen, kan de Gentse haven, naast de Belgische nyver- heidsstreken en kolenbekkens, een uitgestrekt industrieel buitenlands achterland bereiken: Ruhr, Luxem burg, Saargebied. Elzas-Lotharingen, Zwitserland en Noord-Frankryk. De 1464 zeeschepen, tijdens het jaar 1950 te Gent binnengevaren, omvat ten 849 geladen en 615 ledige eenhe den. De 1450 tijdens 1950 uitgevaren schepen omvatten 936 geladen en 514 ledige eenheden. De sprekende heropleving van het internationaal goederenverkeer wet tigt een gezond optimisme ten op zichte van de vitaliteit der Gentse haven. De algemene vooruitgang, die zowel voor de buitenlandse handel als voor het doorvoerverkeer te noteren valt, had. tot gevolg, dat de meest gunstige resultaten der na-oorlogse lerlode 1946'49 merkbaar overtrof- 'en werden ln 1950. Hierdoor bereikte de havenactivi teit 64% ten overstaan van 1938, en bezorgde zy een groter werkvolume. dat de tewerkstelling der dokarbei ders ten goede kwam. Dit niettegen staande de algemene werkstaking der arbeiders, die de havenbedrijvigheid van einde Juli tot begin September 1950 volledig lamlegde. Het internationaal goederenver keer te Gent bereikte gedurende het jaar 1950 4.418.903 metriek ton, waarvan 2.918.757 m.t. bij aankomst en 1.500.146 m.t. bij vertrek. Dit be tekent tegenover 1949 een aanwinst van 510.822 nj.t. (13%). De ln 1949 geconstateerde evolutie bleef ook voor 1950 gelden, terwijl de invoer enigszins terugliep, compen seerde de uitvoerwinst het geleden verlies. De overzeese invoer is de enige zwakke schakel. Deze daalde van 1.554.055 m.t. (1949) tot 1.139.082 m.t. (1950), een vermindering van 414.973 m.t. (26.7%). Aan de andere kant steeg de overzeese uitvoer met 34.167 m.t of 5.1%. De Belgische vlag, evenals voor gaande jaren, nam slechts een be scheiden aandeel ln de zeevaartbewe ging te Gent, hoewel een lichte ver betering valt aan te stippen. Met 45 schepen (3,1%) metend 57.297 netto Moorsom ton (4.1%) verwierf ze de 8e plaats. Daartegenover totaliseren 20 vreemde vlaggen 1421 aankomsten (96.9%) hetgeen een tonnage verte genwoordigt van 1.348,196 n.M.t. (95.9%). De Engelse vlag bezet de eerste plaats met 497 schepen en 357.461 n.M.t., gevolgd door de Zweedse, de Franse en de Noorse. Opvallend is de achteruitgang van de Noorse vlag, die in 1949 de twee de plaats bekleedde. Even merkwaar dig is de vooruitgang der Zweedse en Franse vlaggen, die in 1949 respec- tievelqk de 3e en de 14e plaats be kleedden Volgen de Spaanse en de Neder landse die eveneens de Belgische vlag voorafgaan, en samen met de Duitse, de Finse, de Joegoslavische en de Portugese vlaggen gemiddeld 4.2% van de totale tonnage by aankomst vertegenwoordigen. Geringer bijdragen worden gele verd door de Poolse. Deense, Italiaan se, Panamese en U.S.S.R. vlaggen, terwyi de reeks afgesloten wordt door de Griekse, Hondurese, Zwitser se, Braziliaanse en Ierse vlaggen. Waar het water knaagt Oeverdeel voor de Kokuitsweg gaat nog steeds achteruit. Het bestuur van het Waterschap „De Breede Watering bewesten Yer seke" kan z(jn jaarverslag over 1950/51 met een verheugende mededeling beginnen. Men Is gespaard gebleven voor calamiteiten en de schade door storm en hoge vloeden ls van geringe omvang geweest. De uitkomsten van de peilingen gaven in de Westerschelde enige verbetering te zien, doch in de Oosterschelde werd wederom enige achteruitgang ln de omgeving van de Kokuitsweg te KattendUke gesignaleerd. Er werd een verlies van 48 dm. waargenomen. Als vanouds gaf deze raai de grootste diepte van het gehe le Waterschap aan. ZU bedroe; nL 47.30 m. In 1950 werd daar no; 45.40 m. water gepeild. In enkele jaren kwam deze diepte van 41 op 47 m. Daar de ze diepte zich slechts even zeewaarts van de verdedigingswerken bevindt, bestaat grote kans dat het verdedigde beloop neiging zal hebben af te schuiven. Dit oeverdeel vraagt daarom de volle aandacht. Het oevervak, grenzende aan de Wilhelminapolder, blijkt constant te zgn gebleven. De belangryke verdro gingen op de in 1949 uitgevoerde werken stemmen tot voldoening. Hieruit kan de conclusie worden ge trokken dat het beoogde doel, een hechte aaneensluiting met de overige werken zal worden bereikt. Te Schore is eveneens winst ge boekt. Daar de oever aldaar sinds ja ren sterk is afgenomen kan de hui dige toestand echter nog allerminst bevredigend genoemd worden. De hoeveelheid neerslag was ab normaal groot, zodat de binnenwa terstand gedurende een lange tyd zeer hoog was. De geraamde exploi tatiekosten van de gemalen werden dan ook ver overschreden. Het stoomgemaal moest 1550 uren draaien met de stoommachine en 1944 uren met de dieselmotor. De ca paciteit van dit gemaal is echter niet voldoende. Globaal geschat moet driemaal zoveel water kunnen wonden verzet. Vergroting van de capaciteit ter plaatse is echter niet verant woord en de bouw van een nieuw ge maal vraagt zeer hoge financiële of fers. Bovendien zou het gehele af- voerstelsel moeten worden omge werkt. Het electrisch gemaal was 788 uur in bedryf. Dit gemaal kon steeds het gewenste peil handhaven, ondanks de langdurige regenval. DE WEGEN Een aanvang werd gemaakt met het delven van de grote waterleichn- Dp Noorderstrand te Zoutelande. Dinsdagmiddag heeft een gezel schap uit Goes, dat bezig was met vissen op het Noorderstrand te Zou telande een byzondere sensatie be leefd. Men viste met nylondraad 25/100, dus een minimaal dun draadje haakjes van 1 cm. Het bleek goed visweer te zyn, want een der hengelaars verspeelde het laatste ogenblik toen de vis byna aan wal was een zeebaars van ongeveer een halve meter leng te!! Daarna beleefde de heer F. W. de Koning uit Goes de sensatie van zijn hengelaarsleven. Er kwam een zwa re vis aan zijn haak en het trachtte zich te bevrijden. Er moest telkens gehaald en geviera worden om het zware beest af te matten, totdat het tenslotte de opwind-katrol kapot trok Maar de nylondraad hield en na veel moeite gelukte het een enorme pijl staart-rog aan land te brengen. Het beest woog niet minder dan 19 kilo gram. Werkeiyk een unieke gebeur tenis. Oude hengelaars herinneren zich niet, dat ooit zo'n grote rog aan een dun draadje werd gevangen!! Tentoonstellingen te Groede hadden veel succes. De beide tentoonstellingen, «die ln de afgelopen weken in Groede wer den gehouden, zijn een groot succes geweest. Dit niettegenstaande de zeer ongunstige weersomstandighe den. De poppententoonstelling trok niet minder dan 2500 bezoekers, ter wijl ook de schilderyen-expositie gro te belangstelling genoot. Dinsdag Jl. kwamen jhr. Sickinghe, adjudant' van H. M. de Koningin, met zijn echtgenote en mevr. Bodenhau- sen-Gast, alsmede twee andere leden van de hofhouding, de poppenten toonstelling bezichtigen. Voor de wy- ze, waarop het damescomité de ten toonstelling verzorgd had, had het ge zelschap niets dan lof. De V.V.V. van Groede, die de beide tentoonstellingen organiseerde, zal dit ongetwyfeld met genoegen hebben vernomen. Van verschillende zijden werd er nog op aangedrongen de tentoonstel lingen enige tyd langer open te stel len. Dit was voor de poppententoon stelling niet mogeiyk, de schilderyen van Kimpe bltfven echter nog pun. tien dagen in het gemeentehuis te be zichtigen. Weinig belangstelling voor kermis te Kortgene. Voor de kermis te Kortgene bleek van de zyde van de exploitanten wei nig animo te bestaan. Ook de be langstelling van het publiek was vry BEZOEKERSSTROOM NAAR GOES De prijzenregen duurt voort Het zou aardig zijn om te weten hoevelen Dinsdag, de marktdag naar Goes zyn getrokken. In leder geval zyn het er ettelyke duizenden. Reeds in de morgenuren begon de grote stroom van vacantiegangers uit alle delen van Zeeland en daarbuiten niet te vergeten onze Zuiderburen— de Btad binnen te trekken. Vooral des middags waren de winkelstraten overvol en honderden passeerden ook de kassa's van de Nytengo VHI, welke voor ve len op deze dag de trekpleister vormde voor een bezoek aan Goes. Toen des avonds om 10 uur ln het secretariaat de balans-van-de-dag werd opgemaakt, bleken Dinsdag ruim 2300 personen de tentoonstel ling te hebben bezocht. Vandaag wordt reeds de 8000ste bezoeker verwacht. De regen trad gelukkig niet als spelbreker op, doch wel hield de prgzenregen gestadig aan. De 6000ste bezoekster, Francina Walhout uit Borssele en de 7000ste bezoeker, A. J. Slager uit St. Ann al and, wer den weer volgens het bekende Nyten- go-recept met geschenken overladen. Als bewys dat deze tentoonstelling zich in brede belangstelling mag ver heugen, kan zeker gelden, dat van de 90 gelukkige prijswinnaars welke tot dusver uit de bus kwamen, slechts 6 in Goes woonachtig waren. Ook de organisatoren van de Indo nesische tentoonstelling zijn uitste kend tevreden. Dinsdag werden weer 1500 bezoekers geteld. Het totaal aantal is dan ook de 5000 reeds over schreden. Bg de verschillende attrac ties wordt gul geofferd, zodat enkele duizenden guldens voor het goede doel bij elkaar gebracht zullen wor den. De muzikale attractie bestond Dinsdagavond uit het optreden van de fanfare „O.K.K." uit Wemeldinge, onder leiding van de heer Adr. Kou semaker, welk korps na een muzika le rondwandeling door de stad, een gen, nl. pl. 2400 meter van de Oude leiding. De waterafvoerkanalen Wer den slechts voor een zeer klein ge deelte gedolven, nl. 6718 meter wa tergangen en 8651 meter sloten, als gevolg van de langdurige hoge wa terstand en het gebrek aan voldoen de goede delvers. Het zuiveren van die kanalen heeft veel hoofdbrekens gekost. Veel werk werd verricht aan de wegen. Hoewel de toestand nog niet ideaal is, bezit het Waterschap mo menteel een behooriyk aantal kilo meters goede wegen, nl. plm. 30 km. teerwegen In totaal werd voor de wegen 90992.70 uitgegeven. Enkele kunstwerken werden her steld en in de Abbekindersche Zand weg te Kloetinge werd et nieuwe duiker gemaakt. De schuldenlast van het Water schap is aanzieniyk 781.300) en vordert telken jare grote bedragen voor rente en aflossing. De rekening over 1950-'51 sluit met een overschot van 29598.13. Een proef met uitzetten van Spar- tinagras op de slikken is totaal mis lukt. De proef zal worden herhaald. De kwaliteit van de betonglooiing is slecht. De basaltglooiingen verkeren •in prima conditie; ook de betonblok- kenglooiingen houden zich goed. Aan de dijken werd niets ten koste gelegd. Ze bevinden zich alle in behoorlijke staat. DE WATERSTANDEN „De Moer" te Yerseke welke voor de totstandkoming van het electri- sche gemaal een van de natste gebie den van het Waterschap was, heeft thans een bengdenswaardig voordeel door de nieuwe ontwatering en be maling. De hoogste waterstand was daar betrekkeiyk gunstig. Van de la ge gebieden ten Westen van het ka naal heeft men in de Poel het meeste waterbezwaar ondervonden. De hoe veelheid neerslag van dit laar, werd sinds 1925 slechts overtroffen in 1927 —1928, 1930—1931 en in 1936—1937. Bg het stoomgemaal werd dit dienst jaar 795.5 m.m. water afgetapt. Hef Waterschap verpacht per 1 Mei 1951, 30.74.78 h.a. dijken. 93.33.88 ha. bouw- en weiland en 3.94.39 h.a. re servestroken langs de grote waterlei dingen. Over de uitwateringsgelden ls thans overeenstemming bereikt met het Waterschap Goesse c.a. en de Molen- en Nieuw-Olzendepolder. Deze beta len jaarlgks een bedrag. De onder handelingen met de besturen van de Waterschappen „De Buitenpolders van Nisse en „Kruiningen" zgn op niets uitgelopen. Een en ander is thans in handen gesteld van Ged. Sta ten van Zeeland. Het totaalbedrag dat voor oorlogsschadeherstel wera uitgekeerd, is gegroeid met 2974 tot 229.630.56. De oppervlakte van het Waterschap bedroeg op 1 Januari 1951: kadas traal 9725.52.73 ha. De totaal belast bare opbrengst volgens de schatting voor de grondbelasting van de ge bouwde eigendommen bedraagt 1.016.113. e Op de Vrijdag 24 Aug. a.s. te Goes te houden vergadering van ingelanden zal o.m. dit verslag in behandeling komen Openluchtspel te Hulst. De eerste opvoering van het open luchtspel „Jeremias" van Stefan Zweig, dat door de St. Josephs Ghe- sellen uit Hulst, St Genesius uit St. Niklaas en St. Jan uit St. Jansteen ten tonele gebracht werd in het open luchttheater van de Maristen, is een groot succes geworden. Ondanks het minder goede weer was de opkomst bevredigend, terwyi het vertoonde spel in alle opzichten voldaan heeft. Drs. André Waterschoot, de Belgi sche radiocommentator onder wiens regie dit stuk werd opgevoerd, maak te van dit stuk een boeiend geheel. De spelers in de hoofdrollen waren stuk voor stuk van uitmuntend ge halte, terwgl de massagroepen een grootse indruk achterlieten. Het décor van de heer Rouleau was goed, de grime van de heer de Roeek uit stekend, terwyi de costumering in al le opzichten te roemen viel. Het pu bliek genoot van een goed voorberei de en in alle opzichten verzorgde uit voering. Advertentie. door rheumatiek, spit, ischias, hoofd en zenuwpynen, neemt dan Togal. Verdrgft in al die gevallen snel en afdoende die pgnen en U slaapt heer- lgk. Togal baat! Zuivert de nieren en is onöchadeiyk voor hart en maag. By apoth. en drog. 0.83, 2.08, ƒ7.94. uitstekend concert ln de tuin ten ge hore bracht. Vanavond komt het populaire tam boers- en pgpercorps „Excelsior" aan bod, terwgl Donderdag- en Vrgdag- avond speciaal in het teken van In donesië staan. Donderdag zal nl. de Ambonese Krontjong band optreden, terwyi Vrijdag Raden S. Hardjodi- renggo en echtgenote de bezoekers door muziek en toneel naar Java zul len meenemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 2