Tweede Benelux ronde werd een
éclatant succes
DE UITSLAG.
BRUINVIS-DAMES VER VOOR
BIJ ZWEEDSE ESTAFETTE
De Hartings bezorgden
Slijkhuis c.s. een nederlaag.
KOBLET ALS WINNAAR VAN DE
TOUR DE FRANCE GEHULDIGD
Tour de France'ploeg reed
in Nijmegen en Eindhoven.
Verhelst won wielerwedstrqtl
Bellamypark.
MAANDAG 30 JULI 1951
PROVINCIAL! ZIEVWSl COURANT
l
IN 34 UUR DOOR DRIE LANDEN.
Goede organisatie kweekte
goede stemming
(Van onze speciale verslaggever).
Het afscheid in Bergen op Zoom was groots, de geboorte van een nleu-
we dag in de Ardennen aangrijpend, de schoonheid van Luxemburg oogver-
rukkend, maar toch maakte dit alles niet zóveel indruk op de zeshonderd
rpers en passagiers, die Vrijdag en Zaterdag de tweede, door de MAC
„Scheldegouvven" georganiseerde Beneluxronde beleefden, als de waarlijk
grandioze ontvangst in Middelburg, het eindpunt van de 1150 km. lange
toerrit. Wit van de slaap, smoezelig en ongeschoren kwamen de motorrijders
op hun sinds Vrijdagmiddag brullende machine's en de automobilisten in
hun stoffige wagens de stad binnen, maar de dodelijke vermoeidheid na 34
uur geconcentreerd rijden viel als een loodzware pels van hen af toen zij
door een haag van lampjes en wuivende mensen de Markt bereikten en bij
de finish, het in licht badende stadhuis, tot stilstand kwamen. De hartelijk
heid van de honderden, die daar waren samengestroomd, het vele licht, de
muziek en het bazuingeschal, de onophoudelijk om indrukken en opinies
vragende microfoon van reporter Hengelmolen, de tientallen handen, die
gedrukt wilden worden, het was teveel, om in één ogenblik verwerkt te
kunnen worden en geen wonder dan ook, dat de „Beneluxers" wat duizelig
van de vele indrukken bij de controle kwamen om het laatste stempel op
hun gele kaart te laten plaatsen.
In de volle zin des woords vormde deze onvergetelijke ontvangst de cli
max van de ronde, die prima georganiseerd was, die zonder stoornissen
verliep en waaraan driemaal zoveel rijders deebiamen dan aan de toertocht
van vorig jaar.
De schijnwerpers en het zuurtjes-
kleurige neon van Philips in de Licht
stad Eindhoven waren Vrijdagavond
het laatste afscheid van Nederland
aan de ronderijders, die de Ardennen
en de nacht tegemoet stoven. Na een
kort oponthoud aan de grens de
douaniers hadden hun gestrengheid
ingeruild voor een grote voorraad
hartelijke wensen ging het full
speed door het duister naar Hasselt,
waar de persbus om half 1 de Markt
opzwenkte. De lichtreclames van de
eafé's brandden nog en de gargons
sjouwden af en aan met „exports" en
filterkoffie, want de in leer ingeba
kerde motorrijders wilden even de be
nen strekken. De Belgische contro
leurs bleken even snel te werk te
kunnen gaan als hun collega's aan
de andere zijde van de grens. „Gaan
jullie niet slapen?", vroegen wij een
paar Hasseltenaren, die nog rustig
hun biertje op het terras van „Trois
Pistolets" dronken. „Oawel, wij ge
nieten van de schone nacht en van al
het beweeg", antwoordde'een metse
laar, die zes uur later weer op de
steiger moest staan. Voor een sport
evenement offeren die Belgen graag
hun nachtrust op.
Bij Glons, waar de volgende con
trole was gevestigd, het eerste onge
lukje. Een motorrijder, die zich even
in de weg vergiste, werd door een an
der aangereden, toen hij plotseling
stopte. De gevolgen waren gelukkig
niet ernstig: wat materiële schade en
enkele ontvellingen.
Luik begroette de rijders met hon
derden lichtjes in de diepte van het
dal. De straten waren uitgestorven,
maar al spoedig ontdekten wij de
controleurs, die hun tenten op het
trottoir van de Boulevard de la Sau-
venière hadden opgeslagen. Achter
hun rug klonk rumoer uit de bar van
de plaatselijke motorclub, een verve
loos lokaal, waar de sfeer hing van
een Parijs' nachthol, waar een Frans
man en een Luikenaar elkaar naar de
keel vlogen, een jonge, beschonken
Tiroler alle dames met poëtische vol
zinnen lastig viel en een grote poli
tieagent zijn glaasje cognac ledigde,
een drank die niet getapt mocht wor
den. Een tegenwicht voor dit weinig
fris gedoe vormde de sportiviteit en
de nog steeds puike stemming van de
ronderijders, die schielijk hun koffie
dronken om zo vlug mogelijk te kun
nen starten voor de zware nachtrit
door de Ardennen.
ZONSOPKOMST IN DE
ARDENNEN.
Die ruige Ardennen - hebben het
vooral de motorrijders en hun passa
giers niet gemakkelijk gemaakt,
want de nachtkou kroop geniepig
langs de ledematen, toverde zelfs ijs
op de leren kleding. Maar de deelne
mers aan de ronde hebben er een on
vergelijkelijk schoon schouwspel ge
noten: het ontwaken van de nieuwe
dag. De langzaam opklimmende zon
schilderde de hemel, de bergen en de
bossen in oranje, grijze en paarse pa
steltinten en liet door het dal een zil
veren Amblève kronkelen. Toen
plensde eensklaps het licht over de
Ardennen en ging de klem* groen
overheersen, in talloze variaties, ter
wijl de mistbanken, mollige dekens,
waardoor de dalen voor de nacht wa
ren toegedekt, geleidelijk oplosten
Een nieuwe dag brak aan, een zonni
ge, veelbelovende dag en de toerrij
ders genoten met volle teugen. Velen
stopten even bij de Cascade de Coo,
de beroemde waterval, die met don
derend geweld in het dal stort. Waar
om ook niet; de tijdtabel gaf toe
stemming, want het was persé niet
nodig tegen het horloge te rijden. Het
pechduiveltje speelde sommige rijders
echter parten; jammer, dat de oudste
deelnemer, een 69-jarige Belgische
veteraan, moest opgeven wegens ern
stig malheur aan zijn motor.
Het lieflijke, vredige Luxemburg
met zijn verrukkelijke vergezichten
en zijn schilderachtige dorpjes lachte
de rijders toe en het oponthoud in
plaatsjes als Clervaux en Grundhof,
waarvan de bevolking was uitgelo
pen, duurde ieder veel te kort. Doch
wanneer het contrólestempel was ver
kregen klonk de uitroep: „Jongens,
we gaan weer scheuren", hetgeen
voor een motorrijder zoveel wil zeg
gen als: weer vertrekken.
Eén der beruchte haarspeldbochten
in Luxemburg werd een motorrijder
uit Gent noodlottig: zijn voertuig
slipte op een slechte plek in de weg
en hij maakte een Ielyke smak, waar
door hij een schedelbasisfractuur op
liep. De Middelburgse motorrijder
Smaardijk kwam bij Tintigny in bot
sing met een vrachtauto en moest
met een gebroken arm en een ge
kneusd been naar een ziekenhuis
worden overgebracht.
DE REGELING WAS AF.
Via Luxembrug en Rochefort ging
het naar Dinant en vervolgens door
het mooie Maasdal naar Namen.
Overal was de ontvangst hartelnk en
gul: zo stonden in Wavre de glazen
witte wijn reeds op de dorstigen te
wachten. De contróle in Brussel was
opvallend goed geregeld en in een na
burig café kon de inwendige mens
worden versterkt. Voort ging het
daarna weer. door het goede Vlaande
ren, door de oude steden Oudenaarde
en Gent naar Antwerpen. Om half
zes passeerde de eerste rijder de
grens. De laatste loodjes de
Zeeuwse étappe wogen bij deze
ronde niet zwaar!
Wat deze toerrit door drie landen
zo buitengewoon plezierig maakte,
was de voortreffelijke organisatie. De
regeling was in één woord af; niets
was er aan het toeval overgelaten, op
tal van plaatsen zorgden pijlen, bord
jes en in sommige steden zelfs man
nen met vlaggen er voor, dat geen
verkeerde wegen werden ingeslagen,
bij de controles werd ieder vlot ge
holpen en ook de verzorging van de
deelnemers liet niets te wensen over.
Alle eer aan „Scheldegouwen", doch
ook aan de met haar samenwerkende
plaatselijke motorclubs, de landelijke
organisaties, de Nederlandse en Bel-
De uitslag van de tweede Benelux
Ronde luidt:
Regionale AutomoMeJclub*: 1. RA
C Zuid, 16 teams, 2 RAC West, 12
teams.
Motorclubs: 1. MAC Scheldegou
wen 18 teams (buiten mededinging);
2. MAC Westland, 12 teams; 3. MA
C Delfia 10 teams; 4 MAC De
Zeeuwen, 9 teams.
Dames-teams: mevr. de Nivelle,
Amsterdam; mevr. W. Schorer, Drie
bergen; mevr. E. Schout Amster
dam; mevr. J. H. v. d. Werff, Den
Haag; mevr. de DreuSohier, Goes;
mevr. Homan, Amsterdam en mevr.
E. W. C. Fels, Garderen.
Persoonlijke prijzen: Eerstaanko-
mende motorrijders Lindon, (Enge
land); Buel (Zwits.); ZUst (Zwits.).
Extraprijs: Balaveki (Iran). Oudste
motorrijder de Wilde (Brussel).
Oudste automobilist dr. Doorenbos
(RAC Zuid).
Verstkomende NederlandersJ.
Poppema en Wallinga, Opeinde.
Verstkomende Belgen: M. Tom-
beux, I. Cornet en J. Piette, Spa.
Verstkomende Ned. Automobilist:
H. J. Maas, Leeuwarden.
Verstkomende automobilist: F.
Rach, St. Vincent, (België).
Jongste motorrijder op lichtste ma
chine: A. Murstadt, Zutfen; jongste
motorrijder, die tweemaal de Bene
luxronde reed: A. Brunsing, Brus
sel. Land met grootste aantal deel
nemers: Nederland. Grootste club
MAC Westland. Grootste Belgische
club Motorsport Gent. Grootste RAC
RAC Zuid.
BU haar bezoek aan de Alblasserwaard en de VUfheerenlanden bezichtig
de H. M. de Koningin te Schoonrewoerd een prachtige antieke wagen van
de „Boerenwagenclub", welke daar op het Kerkplein stond opgesteld.
TENNIS
Zweden won de Europese finale
voor de Davis-Cup.
Zweden ia door van Duitsland i«
winnen eerste geworden in de Eu
ropese zóne om de Davtscup. Zwe
den komt nu uit te«n de winnaar
van de Noord-Amerikaanse zóne.
België won van Nederland.
De tweedaagse tenniswedstrijd
tussen België en Nederland te Kort-
rdk eindigde mét een 26-8 overwin
ning voor de Belgen.
WIP' ?ENNfcN
Pronk won in Parijs.
In afwachting van de komst van
de renners van de Tour de France,
werden In Parijs wielerwedstrijden
fchouden in het Pare des Princes,
len wedstrijd achter grote motoren
werd gewonnen door onze landge
noot Pronk voor de Fransen Le-
moine en Berès.
In het nummer internationaal om
nium won een Franse ploeg van een
buitenlandse ploeg, die gevormd
werd door de Nederlander Schulte.
de Belg Van Steenbergen, de Austra
liër Patterson en dc Italiaan Leoni.
ATHltTlti
gische Wegenwacht en de politie! El
ke deelnemer was er enthousiast
over.
DE PERSBUS
Voorts is zelden tevoren bij een der
gelijk sportevenement zo goed voor
ae pers gezorgd als bij deze tweede
Beneluxronde. De N.V. Stoomtram
Walcheren had haar mooiste touring
car beschikbaar gesteld en directeur
Van Doorn nam zelf op onnavolgbare
wijze de honneurs waar. In de bus
bevonden zich zelfs een buffet en een
koelkast en twee charmante meiskes
in Walcherse klederdracht, Ineke
Mol en Annie Snijders, waren voort
durend in touw om het ons aan niets
te laten ontbreken.
Dc grootste hulde verdient de
chauffeur Jan Parent. Hij heeft de
gehele tocht achter het stuur gezeten
zonder ook maar vijf minuten rust te
nemen en waar het besturen van een
grote bus véél meer eisen stelt dan
het rjjden met auto of op motorfiets,
is het boven elke twijfel verheven, dat
hjj in deze zo goed geslaagde ronde
van alle deelnemers de beste presta
tie heeft geleverd.
ZWEMWEDSTRIJDEN TE SOUBURG.
Twee Zeeuwse records gesneuveld.
Zaterdagmiddag organiseerde de Vlissingse zwem- en poloclub „De Zee
hond" provinciale zwemwedstrijden, die bij gebrek aan een behoorlijke
eigen zweminrichting in de voor dit doel wel niet ideale, maar toch beter
geschikte inrichting te Souburg werden gehouden. Het weer was evenals de
voorgaande week in Middelburg ideaal, de deelname goed, de belangstelling
van het publiek echter matig.
Er sneuvelden twee Zeeuwse re
cords. C. de Rijk van Luctor liet voor
de 100 m. schoolslag een tijd van 1.21
noteren en dat was 1.6 sec. beneden
het bestaande record Raymonda Ver-
gauwen, die ook dit keer van de par.
tij was, bracht het Zeeuws record 100
m. schoolslag dames van 1.27.8 op
1.25.4.
Bij de Zweedse estafette kregen de
Bruinvis-dames, onder wie Raymon
da, eigenlijk geen partij. De tweede
aankomende p'oeg had bijna een halve
minuut achterstand en dat is wel veel.
Opnieuw werd het Vlissingse meisje
Ellen Kolff eerste op het nummer
vrije slag, dit keer de 50 m.
ZWEMMEN
Egyptenaar en Engelsman
zwommen over het Kanaal.
Twee Kanaalzwemmers hebben
hun poging succesvol beëindigd. Het
zijn de 22-jarige Abdel Latif Abou
Hief en de 41-jarlge Engelse horlo
gemaker Philip Rising. De overige
vijf, die Zaterdagmorgen te Cap
Griz Nez startten, allen Egyptena-
ren, gaven hun pogingen op. Twee
van nen waren, toen zij door een
begeleide-boot te Folkestone aan
wal werden gebracht, volkomen uit
geput. Zij hadden allen 12 tot 14
uur in het water vertoefd.
De tijd van Rising, die geheel fit
op het strand tussen Dover en St.
Margarets Bay aankwam, bedroeg
15 uur en 55 minuten. De Egypte
naar Abdel Latif Abou Hief was 12
minuten sneller geweest.
Zaterdagavond om even over ne
gen startte de 20-jarige Philip Mick-
man te Shakespeare-Beach bjj Do
ver. Verleden jaar zwom Mickman
het Kanaal van Frankrijk naar En
geland over.
Thans moest hij echter 8 mjjl voor
de Franse kust het opgeven.
VUtTBAL
Jublleum-toumooi v.v. Axel.
Te Axel werd een voetbaltoumooi
fehouden ter gelegenheid van het
0-jarig bestaan van de v.v. Axel".
De uitslagen van dit toumooi luiden:
Zaterdag: Hulst IISluiskil II 1
—5; Axel HI—AZW I 9—0; Axel
nRia I 11*; Temeuzen HRa
penburg I 40.
Gewonnen door Ria I.
Zondag: Junioren. HulstAxel 1
0; Corn BoysTemeuzen 05.
Veteranen: TemeuzenHulst 2—1;
AxelSluiskil 13.
Om het Zilveren Stadhuis: Axel
Corn Boys 03; Hulst—Terneuzen
0—2.
De uitslagen zijn verder:
100 m. schoolslag dames: 1. R.
Verga»'w»n 125.4; 2. C. Kaat 1.32.9;
3. A. Jansen 1.35.6.
200 m. vrije slag heren 1 V. Ver
beek 243.4; 2. A. Sampon 2.45. 3 A
Inghels 2,46.3.
25 m. schoolslag meisjes 13 en 14
jaar 1. M. Hol 22 2. S. v. Rijs 22 2;
3. G. Haccou 22.4.
25 m. vrije slag jongens 13 en 14
jaar 1. P. Hamelynck 17; 2. J. Sam
pon 17.2; 3. A. Jansen, 1.35.6.
50 m. vrije slag meisjes t.m. '17
jaar: E. Kolff 37.4; 2. R. Mille 39.6;
3. H. Hol 41.
100 m. schoolslag jongens t.m. 17
jaar: 1. C. den Boer 1.29; 2 J. Rein-
houdt 1.36.7; H. Dees 1.39.2.'
Zweedse estafette dames 1. Bruin
vis 7.56.5 (F. Meuleman, J. Claey-
sens, T. Kindt. R. Vergauwen. G. de
Wit); 2. SZV 8.26.2; 3. Schelde 8.28.4.
3 x 50 m, wisselslag estafette he
ren 1. Bruinvis I 1.52 (A. Sampon,
W. Fermont, A. Inghels); 2 SZV
1.53.8; 3. Luctor 1.54.
PolowedstrijdenSchelde IBruin
vis (dames) 05; Zeehond IBruin
vis I 116.
Bij de nationale estafette-
kamoioenschappen.
Begunstigd door goed weer. wer
den op de slntelbaan aan dc- Laan
van Poot te Den Haag de nationale
estafette-kampioenschappen 1951 ge
houden. Zoals te verwachten viel,
wisten 'p Amsterdamse Sagitta bij de
dames en de herenploeg van de Am
sterdamse Athletiek Club de meeste
overwinningen in de wacht te slepen
en daarmee met ruime voorsprong
wederom voor een jaar In het bezit te
blijven van resp. de mevr. Dieben-
beker en de Herman Leeuwen-beker.
De wijze waarop deze beide vereni
gingen de vele kampioenstitels be
haalden. was zo overtuigend, dat er
van strijd meestal geen sprake was.
Bij de heren werd V. en L., dank zjj
uitstekende overwinningen op de 10
x 100 meter en de 4 x 100 meter een
uitstekende tweede in het eindklasse
ment, terwijl de strijd om de tweede
plaats bij de dames tussen de belde
Haagse verenigingen Celebes en
Olympia '48 in het voordeel van Ce
lebes werd beslist.
Het talrijke publiek dat ongetwij
feld stryd tegemoet had gezien op de
4 x 1500 meter tussen de ploeg van
A.A.C., kampioen van het vorig jaar,
en de Trekvogels, waarvoor .HijkhuK
als vierde man startte, werd zeer te
leurgesteld, want Herman Hartlng
en de jeugdige Seeuwen wisten hun
ploeg zo'n grote voorsprong te be
zorgen, dat Hans Hartlng als laatste
A.A.C.er slechts tot taak had een ge
wonnen raee tot een goed einde te
brengen. Hij wist zelfs de voorsprong
nog te vergroten en toen h^j als eer
ste door de finish ging, had Slijkhuis
nog een halve baan t.e lopen.
Nieuw wereldrecord 800 meier
dames.
De Russische athlete Valentine Po-
mogaeva heeft het wereldrecord 800
meter dames verbeterd en gebracht
oj) 2 min. 12.2 sec. Het oude record
stond met 2 min. 13 sec. op naam van
haar landgenote Evdokia Vassileva.
Gaston Reiff verbeterde zijn
record op de 10.000 meter.
Tijdens de landenwedstrijd athle
tiek tussen België en Italië verbeter
de Gaston Reiff het Belgische record
op de 10.000 meter. Hij bracht het op
30 min. 8.8 sec. Het oude record stond
sedert 22 Juli van het vorig jaar met
30 min. 40 sec. op zijn naam.
De landenontmoeting leverde eer.
ruime overwinning voor Italië op. dat
122 punten behaalde tegen België 98
C' EST FINI
Deledda en Magni reden als eersten het
Pare des Princes binnen.
Hugo Koblet, de kalme en bescheiden renner, die de gele trui reeds ver
overde In de voor de Nederlands*- ploeg zo ongelukkige étappe van Tarbes
naar Luchon en haar sindsdien niet meer afstond, heeft de Tour de France
gewonnen. Het was een resultaat, dat reeds enige dagen vaststond, maar
«lat nam niet weg. dat langs de weg van Dijon naar Par(Js (de laatste étap
pe: 322 km.) honderdduizenden Fransen heen hebben gehuldigd op een wij
ze, die moeilijk te overtreffen was.
Toch kwam Koblet niet als eerste
het propvolle Pare des Princes bin
nen. Dat waren de kleine, felle Ita
liaan Magni, die er alles op scheen
te zetten de laatste étappe te win
nen, en de Fransman Deledda. Hoe
wel Magni het eerst op de stadion-
baan verscheen, slaagde Deledda er
toch nog in hem op de laatste me
ters te kloppen, be Belg Ockers
werd derde en Koblet kwam met
Te Nijmegen werden wielerwed
strijden gehouden, waaraan de Ne
derlandse Tour de France-ploeg
deelnam.
De belangrijkste uitslagen luiden:
Koppelwedstrjjd: 1- Voorting- Pe
ters 5 min. 47,1 sec.; 2. Van Est
Wagtmans.
KlassementwedstrUd: 1. Voorting
34 p.; 2. Peters 12 p.; 3. Schoen
makers 10 p.: 4. Wagtmans 8 p.;
5. Van Est 5 p.
Wedstrijd over 25 km.: 1. Van
Est 30 min. 23.4 sec.; 2. Wagtmans
op 40 meter; 3. Faanhof.
In Eindhoven werd een wieler
wedstrijd over 125 km. gehouden
voor professionals en onafhankelij-
ken, waaraan eveneens de complete
Nederlandse Tour de France ploeg
deelnam. Van Est heeft de gehele
strijd uitgereden, maar hij moest uit
eindelijk met de 16e plaats genoe
gen nemen. Toen de grote slag viel,
had hjj een te slechte positie In het
peloton om mee te gaan en het ont
brak hem kennelijk aan de energie
en kracht om alsnog een achtervol
ging met succes in te zetten. Dek
kers, die derde werd, klasseerde zich
het beste van de tourploeg. Peters,
Faanhof en Dielissen gaven vroeg
tijdig op wegens pech.
De wedstrijd werd gewonnen door
de Belg Renée Jansen in 3 uur 4
min. 17 sec., gevolgd door Kees
Bakkers Zaandam) en Dekkers
(Eindhoven).
een hele groep renners binnen, die
allen ex aequo op de zevende plaat»
geklasseerd werden.
De voorlaatste étappe (van Genè-
ve naar Dijon, 197 km.) was Zater-
dag gewonnen door de Belg Derij-
cke voor wie overigens dezelfde tjjd
als voor Teisseire, Deledda. Rosseel,
Zaaf, Mayen, Mirando en Brambilla
werd genoteerd. Het was een zeer
eentonige étappe, hetgeen niemand
behoeft te verwonderen, want alle
beslissingen waren immers practisch
reeds b(j de Tijdrit te Genève ge
vallen.
In het Pare des Princes werd
Koblet van alle kanten gelukgewenst
nadat zijn moeder, die vooraan op
de ere-i ribune zat, hem in het stamp
volle stadion omhelsd en op beide
wangen gekust had. Van de chan-
sonnière Line Renatid kreeg Koblet
een geheel nieuwe gele trui, waarna
htj zijn ere-ronde reed.
Van het totaal aantal renners.
dat vier weken geleden voor de Tom-
startte, Is ditmaal nog niet de helft
uitgevallen, hetgeen men toeschrijft
aan de omstandigheid, dat de étap
pes ditmaal tamelijk kort waren,
vooral die in de bergen. Koblet heeft
de gele trui. die hij voor Luchon
veroverde.* tien étappes gedragen.
Levéque zes maal, Diedench drie
maal. Rossi, Biagéini, Van Est en
één keer.
WATERPOLO
Nederland won met 7 0
van België*.
De waterpolowedstrijd tussen Ne
derland en België, welke te Winters
wijk werd gespeeld, werd met 70
door Nederland gewonnen. (Rust
stand 5—0).
De wedstrijd Nederland-jeugd te
gen België-jeugd leverde eveneens
een overwinning op voor onze landge
noten. Zij wonnen met 61.
AUTOMOBILISME
Ascare won de Grote Prijs
van Duitsland.
De Italiaanse coureur Alberto As-
cari won de Grote Prijs van Duits
land, welke op de Nuerburgerring
werd gehouden en die voor het we
reldkampioenschap geldt. Met zijn
Ferrari legde hij de 456,2 km. af met
een gemiddelde uursnelheid van 134,8
km. De Argentijn Juan Fangio, die
een Alfa Romeo bestuurde, arriveerde
een halve minuut later als tweede aan
de finish, terwijl zijn landgenoot Gon
zales met Ferrari derde werd.
In de 500 cc-klasse werden de Ne
derlanders Dillenius (met Cooper) en
Richardson (met Beels) resp. 8ste en
9de.
Bauvin ieder
DE KLASSEMENTEN.
Het eindklassement luidt:
1. Koblet (Zwits.) 342 uur, 20
min.. 34 sec.; 2. Geminiani (Fr.)
142.42.34 op 22 min.; 3. Lucien La-
zarides (Fr.) 142.44,30 op 24.36; 4.
Bartali fit.) 342.49.23 op 29.09; 5.
Ockers (B.) 142.53.07 op 32.53; 6.
Barbotin fFr.) 342.56.54 op 36,40; 7.
Magni (It.) 142.59.28 op 39.14; 8.
Bauvin fOost-Zuid-Oost) 143.06.07 op
45 53; 9. Bernardo Ruiz (Spanje)
143.06.09 op 45.55; 10. Coppi (It.)
143.07.05 op 46.51.
Het eindklassement voor de ploe-
genprijs luidt: 1. Frankrijk 426.47.36:
2. België 427.32.13; 3. Italië 428 09.49;
4. Oost-Zuid-Oost 428.35.36 5 West-
Zuid-West 429.03.14; 6. Zwitserland
,429.37.31; 7. Spanje 431.32.55; 8. Ile
fde France 432.18.15; 9. Parijs
432.53.09.
In. het eindklassement om de Gro
te Bergprijs werd Geminiani (Fr.)
eerste, gevolgd door de Italianen Bar
tali en Coppi.
ingels viel uit.
Zaterdagmiddag hield de Vlissing
se wielerclub dc Scheldemond wed
strijden in het Bellamy-park, waar
voor vrij veel belangstelling bestond.
De deelnemers waren verdeeld in
een zwakkere B-ploeg en een sterke
re A-ploeg, die elk 50 ronden reden.
In beide courses werd de spanning er
vooral ingehouden door vele uitge
loofde premies.
In de A-course ging de strfld in de
eerste plaats tussen Verhelst uit Axel
en de Zeeuwse kampioen Ingels. die
tevoren een ererondje had gereden.
Helaas moest Ingels een tiental ron
den voor het einde opgeven wegens
pech.
Verhelst was daarmee zjjn voor
naamste concurrent kwjjt en won
zonder moeite door in de laatste ron
den een 50 m. voorsprong te nemen.
In de B-course zag het er in het
begin naar uit of Westrate uit Vlis-
slngen eeD goede kans maakte. Geen
der renners dorst echter doorzetten
bjj uitlooppogingen en tenslotte won
v. d. Ljjke met een kwart ronde voor-
prong.
1 De uitslagen waren:
B-ploeg: 1. Van der Ljjke; 2. A. Co-
zyn; 3. Zwartepoorte4. J. Westrate;
5. Timmermans; 6. A. de Bree.
A-ploeg: 1. Verhelst; 2. Hermans;
3. Van Wel; 4. Wlilenstein; 5. A.
Han; 6. Mouthaan; 7: Vaarzon More!.
De courses waren voorafgegaan
door een wedstrijd op gewone fietsen.
Voor de tweede maal werd deze ge
wonnen door Versluijs, die daardoor
in het bezit kwam van een beker.