Tweede Benelux ronde werd een éclatant succes DE UITSLAG. BRUINVIS-DAMES VER VOOR BIJ ZWEEDSE ESTAFETTE De Hartings bezorgden Slijkhuis c.s. een nederlaag. KOBLET ALS WINNAAR VAN DE TOUR DE FRANCE GEHULDIGD Tour de France'ploeg reed in Nijmegen en Eindhoven. Verhelst won wielerwedstrqtl Bellamypark. MAANDAG 30 JULI 1951 PROVINCIAL! ZIEVWSl COURANT l IN 34 UUR DOOR DRIE LANDEN. Goede organisatie kweekte goede stemming (Van onze speciale verslaggever). Het afscheid in Bergen op Zoom was groots, de geboorte van een nleu- we dag in de Ardennen aangrijpend, de schoonheid van Luxemburg oogver- rukkend, maar toch maakte dit alles niet zóveel indruk op de zeshonderd rpers en passagiers, die Vrijdag en Zaterdag de tweede, door de MAC „Scheldegouvven" georganiseerde Beneluxronde beleefden, als de waarlijk grandioze ontvangst in Middelburg, het eindpunt van de 1150 km. lange toerrit. Wit van de slaap, smoezelig en ongeschoren kwamen de motorrijders op hun sinds Vrijdagmiddag brullende machine's en de automobilisten in hun stoffige wagens de stad binnen, maar de dodelijke vermoeidheid na 34 uur geconcentreerd rijden viel als een loodzware pels van hen af toen zij door een haag van lampjes en wuivende mensen de Markt bereikten en bij de finish, het in licht badende stadhuis, tot stilstand kwamen. De hartelijk heid van de honderden, die daar waren samengestroomd, het vele licht, de muziek en het bazuingeschal, de onophoudelijk om indrukken en opinies vragende microfoon van reporter Hengelmolen, de tientallen handen, die gedrukt wilden worden, het was teveel, om in één ogenblik verwerkt te kunnen worden en geen wonder dan ook, dat de „Beneluxers" wat duizelig van de vele indrukken bij de controle kwamen om het laatste stempel op hun gele kaart te laten plaatsen. In de volle zin des woords vormde deze onvergetelijke ontvangst de cli max van de ronde, die prima georganiseerd was, die zonder stoornissen verliep en waaraan driemaal zoveel rijders deebiamen dan aan de toertocht van vorig jaar. De schijnwerpers en het zuurtjes- kleurige neon van Philips in de Licht stad Eindhoven waren Vrijdagavond het laatste afscheid van Nederland aan de ronderijders, die de Ardennen en de nacht tegemoet stoven. Na een kort oponthoud aan de grens de douaniers hadden hun gestrengheid ingeruild voor een grote voorraad hartelijke wensen ging het full speed door het duister naar Hasselt, waar de persbus om half 1 de Markt opzwenkte. De lichtreclames van de eafé's brandden nog en de gargons sjouwden af en aan met „exports" en filterkoffie, want de in leer ingeba kerde motorrijders wilden even de be nen strekken. De Belgische contro leurs bleken even snel te werk te kunnen gaan als hun collega's aan de andere zijde van de grens. „Gaan jullie niet slapen?", vroegen wij een paar Hasseltenaren, die nog rustig hun biertje op het terras van „Trois Pistolets" dronken. „Oawel, wij ge nieten van de schone nacht en van al het beweeg", antwoordde'een metse laar, die zes uur later weer op de steiger moest staan. Voor een sport evenement offeren die Belgen graag hun nachtrust op. Bij Glons, waar de volgende con trole was gevestigd, het eerste onge lukje. Een motorrijder, die zich even in de weg vergiste, werd door een an der aangereden, toen hij plotseling stopte. De gevolgen waren gelukkig niet ernstig: wat materiële schade en enkele ontvellingen. Luik begroette de rijders met hon derden lichtjes in de diepte van het dal. De straten waren uitgestorven, maar al spoedig ontdekten wij de controleurs, die hun tenten op het trottoir van de Boulevard de la Sau- venière hadden opgeslagen. Achter hun rug klonk rumoer uit de bar van de plaatselijke motorclub, een verve loos lokaal, waar de sfeer hing van een Parijs' nachthol, waar een Frans man en een Luikenaar elkaar naar de keel vlogen, een jonge, beschonken Tiroler alle dames met poëtische vol zinnen lastig viel en een grote poli tieagent zijn glaasje cognac ledigde, een drank die niet getapt mocht wor den. Een tegenwicht voor dit weinig fris gedoe vormde de sportiviteit en de nog steeds puike stemming van de ronderijders, die schielijk hun koffie dronken om zo vlug mogelijk te kun nen starten voor de zware nachtrit door de Ardennen. ZONSOPKOMST IN DE ARDENNEN. Die ruige Ardennen - hebben het vooral de motorrijders en hun passa giers niet gemakkelijk gemaakt, want de nachtkou kroop geniepig langs de ledematen, toverde zelfs ijs op de leren kleding. Maar de deelne mers aan de ronde hebben er een on vergelijkelijk schoon schouwspel ge noten: het ontwaken van de nieuwe dag. De langzaam opklimmende zon schilderde de hemel, de bergen en de bossen in oranje, grijze en paarse pa steltinten en liet door het dal een zil veren Amblève kronkelen. Toen plensde eensklaps het licht over de Ardennen en ging de klem* groen overheersen, in talloze variaties, ter wijl de mistbanken, mollige dekens, waardoor de dalen voor de nacht wa ren toegedekt, geleidelijk oplosten Een nieuwe dag brak aan, een zonni ge, veelbelovende dag en de toerrij ders genoten met volle teugen. Velen stopten even bij de Cascade de Coo, de beroemde waterval, die met don derend geweld in het dal stort. Waar om ook niet; de tijdtabel gaf toe stemming, want het was persé niet nodig tegen het horloge te rijden. Het pechduiveltje speelde sommige rijders echter parten; jammer, dat de oudste deelnemer, een 69-jarige Belgische veteraan, moest opgeven wegens ern stig malheur aan zijn motor. Het lieflijke, vredige Luxemburg met zijn verrukkelijke vergezichten en zijn schilderachtige dorpjes lachte de rijders toe en het oponthoud in plaatsjes als Clervaux en Grundhof, waarvan de bevolking was uitgelo pen, duurde ieder veel te kort. Doch wanneer het contrólestempel was ver kregen klonk de uitroep: „Jongens, we gaan weer scheuren", hetgeen voor een motorrijder zoveel wil zeg gen als: weer vertrekken. Eén der beruchte haarspeldbochten in Luxemburg werd een motorrijder uit Gent noodlottig: zijn voertuig slipte op een slechte plek in de weg en hij maakte een Ielyke smak, waar door hij een schedelbasisfractuur op liep. De Middelburgse motorrijder Smaardijk kwam bij Tintigny in bot sing met een vrachtauto en moest met een gebroken arm en een ge kneusd been naar een ziekenhuis worden overgebracht. DE REGELING WAS AF. Via Luxembrug en Rochefort ging het naar Dinant en vervolgens door het mooie Maasdal naar Namen. Overal was de ontvangst hartelnk en gul: zo stonden in Wavre de glazen witte wijn reeds op de dorstigen te wachten. De contróle in Brussel was opvallend goed geregeld en in een na burig café kon de inwendige mens worden versterkt. Voort ging het daarna weer. door het goede Vlaande ren, door de oude steden Oudenaarde en Gent naar Antwerpen. Om half zes passeerde de eerste rijder de grens. De laatste loodjes de Zeeuwse étappe wogen bij deze ronde niet zwaar! Wat deze toerrit door drie landen zo buitengewoon plezierig maakte, was de voortreffelijke organisatie. De regeling was in één woord af; niets was er aan het toeval overgelaten, op tal van plaatsen zorgden pijlen, bord jes en in sommige steden zelfs man nen met vlaggen er voor, dat geen verkeerde wegen werden ingeslagen, bij de controles werd ieder vlot ge holpen en ook de verzorging van de deelnemers liet niets te wensen over. Alle eer aan „Scheldegouwen", doch ook aan de met haar samenwerkende plaatselijke motorclubs, de landelijke organisaties, de Nederlandse en Bel- De uitslag van de tweede Benelux Ronde luidt: Regionale AutomoMeJclub*: 1. RA C Zuid, 16 teams, 2 RAC West, 12 teams. Motorclubs: 1. MAC Scheldegou wen 18 teams (buiten mededinging); 2. MAC Westland, 12 teams; 3. MA C Delfia 10 teams; 4 MAC De Zeeuwen, 9 teams. Dames-teams: mevr. de Nivelle, Amsterdam; mevr. W. Schorer, Drie bergen; mevr. E. Schout Amster dam; mevr. J. H. v. d. Werff, Den Haag; mevr. de DreuSohier, Goes; mevr. Homan, Amsterdam en mevr. E. W. C. Fels, Garderen. Persoonlijke prijzen: Eerstaanko- mende motorrijders Lindon, (Enge land); Buel (Zwits.); ZUst (Zwits.). Extraprijs: Balaveki (Iran). Oudste motorrijder de Wilde (Brussel). Oudste automobilist dr. Doorenbos (RAC Zuid). Verstkomende NederlandersJ. Poppema en Wallinga, Opeinde. Verstkomende Belgen: M. Tom- beux, I. Cornet en J. Piette, Spa. Verstkomende Ned. Automobilist: H. J. Maas, Leeuwarden. Verstkomende automobilist: F. Rach, St. Vincent, (België). Jongste motorrijder op lichtste ma chine: A. Murstadt, Zutfen; jongste motorrijder, die tweemaal de Bene luxronde reed: A. Brunsing, Brus sel. Land met grootste aantal deel nemers: Nederland. Grootste club MAC Westland. Grootste Belgische club Motorsport Gent. Grootste RAC RAC Zuid. BU haar bezoek aan de Alblasserwaard en de VUfheerenlanden bezichtig de H. M. de Koningin te Schoonrewoerd een prachtige antieke wagen van de „Boerenwagenclub", welke daar op het Kerkplein stond opgesteld. TENNIS Zweden won de Europese finale voor de Davis-Cup. Zweden ia door van Duitsland i« winnen eerste geworden in de Eu ropese zóne om de Davtscup. Zwe den komt nu uit te«n de winnaar van de Noord-Amerikaanse zóne. België won van Nederland. De tweedaagse tenniswedstrijd tussen België en Nederland te Kort- rdk eindigde mét een 26-8 overwin ning voor de Belgen. WIP' ?ENNfcN Pronk won in Parijs. In afwachting van de komst van de renners van de Tour de France, werden In Parijs wielerwedstrijden fchouden in het Pare des Princes, len wedstrijd achter grote motoren werd gewonnen door onze landge noot Pronk voor de Fransen Le- moine en Berès. In het nummer internationaal om nium won een Franse ploeg van een buitenlandse ploeg, die gevormd werd door de Nederlander Schulte. de Belg Van Steenbergen, de Austra liër Patterson en dc Italiaan Leoni. ATHltTlti gische Wegenwacht en de politie! El ke deelnemer was er enthousiast over. DE PERSBUS Voorts is zelden tevoren bij een der gelijk sportevenement zo goed voor ae pers gezorgd als bij deze tweede Beneluxronde. De N.V. Stoomtram Walcheren had haar mooiste touring car beschikbaar gesteld en directeur Van Doorn nam zelf op onnavolgbare wijze de honneurs waar. In de bus bevonden zich zelfs een buffet en een koelkast en twee charmante meiskes in Walcherse klederdracht, Ineke Mol en Annie Snijders, waren voort durend in touw om het ons aan niets te laten ontbreken. Dc grootste hulde verdient de chauffeur Jan Parent. Hij heeft de gehele tocht achter het stuur gezeten zonder ook maar vijf minuten rust te nemen en waar het besturen van een grote bus véél meer eisen stelt dan het rjjden met auto of op motorfiets, is het boven elke twijfel verheven, dat hjj in deze zo goed geslaagde ronde van alle deelnemers de beste presta tie heeft geleverd. ZWEMWEDSTRIJDEN TE SOUBURG. Twee Zeeuwse records gesneuveld. Zaterdagmiddag organiseerde de Vlissingse zwem- en poloclub „De Zee hond" provinciale zwemwedstrijden, die bij gebrek aan een behoorlijke eigen zweminrichting in de voor dit doel wel niet ideale, maar toch beter geschikte inrichting te Souburg werden gehouden. Het weer was evenals de voorgaande week in Middelburg ideaal, de deelname goed, de belangstelling van het publiek echter matig. Er sneuvelden twee Zeeuwse re cords. C. de Rijk van Luctor liet voor de 100 m. schoolslag een tijd van 1.21 noteren en dat was 1.6 sec. beneden het bestaande record Raymonda Ver- gauwen, die ook dit keer van de par. tij was, bracht het Zeeuws record 100 m. schoolslag dames van 1.27.8 op 1.25.4. Bij de Zweedse estafette kregen de Bruinvis-dames, onder wie Raymon da, eigenlijk geen partij. De tweede aankomende p'oeg had bijna een halve minuut achterstand en dat is wel veel. Opnieuw werd het Vlissingse meisje Ellen Kolff eerste op het nummer vrije slag, dit keer de 50 m. ZWEMMEN Egyptenaar en Engelsman zwommen over het Kanaal. Twee Kanaalzwemmers hebben hun poging succesvol beëindigd. Het zijn de 22-jarige Abdel Latif Abou Hief en de 41-jarlge Engelse horlo gemaker Philip Rising. De overige vijf, die Zaterdagmorgen te Cap Griz Nez startten, allen Egyptena- ren, gaven hun pogingen op. Twee van nen waren, toen zij door een begeleide-boot te Folkestone aan wal werden gebracht, volkomen uit geput. Zij hadden allen 12 tot 14 uur in het water vertoefd. De tijd van Rising, die geheel fit op het strand tussen Dover en St. Margarets Bay aankwam, bedroeg 15 uur en 55 minuten. De Egypte naar Abdel Latif Abou Hief was 12 minuten sneller geweest. Zaterdagavond om even over ne gen startte de 20-jarige Philip Mick- man te Shakespeare-Beach bjj Do ver. Verleden jaar zwom Mickman het Kanaal van Frankrijk naar En geland over. Thans moest hij echter 8 mjjl voor de Franse kust het opgeven. VUtTBAL Jublleum-toumooi v.v. Axel. Te Axel werd een voetbaltoumooi fehouden ter gelegenheid van het 0-jarig bestaan van de v.v. Axel". De uitslagen van dit toumooi luiden: Zaterdag: Hulst IISluiskil II 1 —5; Axel HI—AZW I 9—0; Axel nRia I 11*; Temeuzen HRa penburg I 40. Gewonnen door Ria I. Zondag: Junioren. HulstAxel 1 0; Corn BoysTemeuzen 05. Veteranen: TemeuzenHulst 2—1; AxelSluiskil 13. Om het Zilveren Stadhuis: Axel Corn Boys 03; Hulst—Terneuzen 0—2. De uitslagen zijn verder: 100 m. schoolslag dames: 1. R. Verga»'w»n 125.4; 2. C. Kaat 1.32.9; 3. A. Jansen 1.35.6. 200 m. vrije slag heren 1 V. Ver beek 243.4; 2. A. Sampon 2.45. 3 A Inghels 2,46.3. 25 m. schoolslag meisjes 13 en 14 jaar 1. M. Hol 22 2. S. v. Rijs 22 2; 3. G. Haccou 22.4. 25 m. vrije slag jongens 13 en 14 jaar 1. P. Hamelynck 17; 2. J. Sam pon 17.2; 3. A. Jansen, 1.35.6. 50 m. vrije slag meisjes t.m. '17 jaar: E. Kolff 37.4; 2. R. Mille 39.6; 3. H. Hol 41. 100 m. schoolslag jongens t.m. 17 jaar: 1. C. den Boer 1.29; 2 J. Rein- houdt 1.36.7; H. Dees 1.39.2.' Zweedse estafette dames 1. Bruin vis 7.56.5 (F. Meuleman, J. Claey- sens, T. Kindt. R. Vergauwen. G. de Wit); 2. SZV 8.26.2; 3. Schelde 8.28.4. 3 x 50 m, wisselslag estafette he ren 1. Bruinvis I 1.52 (A. Sampon, W. Fermont, A. Inghels); 2 SZV 1.53.8; 3. Luctor 1.54. PolowedstrijdenSchelde IBruin vis (dames) 05; Zeehond IBruin vis I 116. Bij de nationale estafette- kamoioenschappen. Begunstigd door goed weer. wer den op de slntelbaan aan dc- Laan van Poot te Den Haag de nationale estafette-kampioenschappen 1951 ge houden. Zoals te verwachten viel, wisten 'p Amsterdamse Sagitta bij de dames en de herenploeg van de Am sterdamse Athletiek Club de meeste overwinningen in de wacht te slepen en daarmee met ruime voorsprong wederom voor een jaar In het bezit te blijven van resp. de mevr. Dieben- beker en de Herman Leeuwen-beker. De wijze waarop deze beide vereni gingen de vele kampioenstitels be haalden. was zo overtuigend, dat er van strijd meestal geen sprake was. Bij de heren werd V. en L., dank zjj uitstekende overwinningen op de 10 x 100 meter en de 4 x 100 meter een uitstekende tweede in het eindklasse ment, terwijl de strijd om de tweede plaats bij de dames tussen de belde Haagse verenigingen Celebes en Olympia '48 in het voordeel van Ce lebes werd beslist. Het talrijke publiek dat ongetwij feld stryd tegemoet had gezien op de 4 x 1500 meter tussen de ploeg van A.A.C., kampioen van het vorig jaar, en de Trekvogels, waarvoor .HijkhuK als vierde man startte, werd zeer te leurgesteld, want Herman Hartlng en de jeugdige Seeuwen wisten hun ploeg zo'n grote voorsprong te be zorgen, dat Hans Hartlng als laatste A.A.C.er slechts tot taak had een ge wonnen raee tot een goed einde te brengen. Hij wist zelfs de voorsprong nog te vergroten en toen h^j als eer ste door de finish ging, had Slijkhuis nog een halve baan t.e lopen. Nieuw wereldrecord 800 meier dames. De Russische athlete Valentine Po- mogaeva heeft het wereldrecord 800 meter dames verbeterd en gebracht oj) 2 min. 12.2 sec. Het oude record stond met 2 min. 13 sec. op naam van haar landgenote Evdokia Vassileva. Gaston Reiff verbeterde zijn record op de 10.000 meter. Tijdens de landenwedstrijd athle tiek tussen België en Italië verbeter de Gaston Reiff het Belgische record op de 10.000 meter. Hij bracht het op 30 min. 8.8 sec. Het oude record stond sedert 22 Juli van het vorig jaar met 30 min. 40 sec. op zijn naam. De landenontmoeting leverde eer. ruime overwinning voor Italië op. dat 122 punten behaalde tegen België 98 C' EST FINI Deledda en Magni reden als eersten het Pare des Princes binnen. Hugo Koblet, de kalme en bescheiden renner, die de gele trui reeds ver overde In de voor de Nederlands*- ploeg zo ongelukkige étappe van Tarbes naar Luchon en haar sindsdien niet meer afstond, heeft de Tour de France gewonnen. Het was een resultaat, dat reeds enige dagen vaststond, maar «lat nam niet weg. dat langs de weg van Dijon naar Par(Js (de laatste étap pe: 322 km.) honderdduizenden Fransen heen hebben gehuldigd op een wij ze, die moeilijk te overtreffen was. Toch kwam Koblet niet als eerste het propvolle Pare des Princes bin nen. Dat waren de kleine, felle Ita liaan Magni, die er alles op scheen te zetten de laatste étappe te win nen, en de Fransman Deledda. Hoe wel Magni het eerst op de stadion- baan verscheen, slaagde Deledda er toch nog in hem op de laatste me ters te kloppen, be Belg Ockers werd derde en Koblet kwam met Te Nijmegen werden wielerwed strijden gehouden, waaraan de Ne derlandse Tour de France-ploeg deelnam. De belangrijkste uitslagen luiden: Koppelwedstrjjd: 1- Voorting- Pe ters 5 min. 47,1 sec.; 2. Van Est Wagtmans. KlassementwedstrUd: 1. Voorting 34 p.; 2. Peters 12 p.; 3. Schoen makers 10 p.: 4. Wagtmans 8 p.; 5. Van Est 5 p. Wedstrijd over 25 km.: 1. Van Est 30 min. 23.4 sec.; 2. Wagtmans op 40 meter; 3. Faanhof. In Eindhoven werd een wieler wedstrijd over 125 km. gehouden voor professionals en onafhankelij- ken, waaraan eveneens de complete Nederlandse Tour de France ploeg deelnam. Van Est heeft de gehele strijd uitgereden, maar hij moest uit eindelijk met de 16e plaats genoe gen nemen. Toen de grote slag viel, had hjj een te slechte positie In het peloton om mee te gaan en het ont brak hem kennelijk aan de energie en kracht om alsnog een achtervol ging met succes in te zetten. Dek kers, die derde werd, klasseerde zich het beste van de tourploeg. Peters, Faanhof en Dielissen gaven vroeg tijdig op wegens pech. De wedstrijd werd gewonnen door de Belg Renée Jansen in 3 uur 4 min. 17 sec., gevolgd door Kees Bakkers Zaandam) en Dekkers (Eindhoven). een hele groep renners binnen, die allen ex aequo op de zevende plaat» geklasseerd werden. De voorlaatste étappe (van Genè- ve naar Dijon, 197 km.) was Zater- dag gewonnen door de Belg Derij- cke voor wie overigens dezelfde tjjd als voor Teisseire, Deledda. Rosseel, Zaaf, Mayen, Mirando en Brambilla werd genoteerd. Het was een zeer eentonige étappe, hetgeen niemand behoeft te verwonderen, want alle beslissingen waren immers practisch reeds b(j de Tijdrit te Genève ge vallen. In het Pare des Princes werd Koblet van alle kanten gelukgewenst nadat zijn moeder, die vooraan op de ere-i ribune zat, hem in het stamp volle stadion omhelsd en op beide wangen gekust had. Van de chan- sonnière Line Renatid kreeg Koblet een geheel nieuwe gele trui, waarna htj zijn ere-ronde reed. Van het totaal aantal renners. dat vier weken geleden voor de Tom- startte, Is ditmaal nog niet de helft uitgevallen, hetgeen men toeschrijft aan de omstandigheid, dat de étap pes ditmaal tamelijk kort waren, vooral die in de bergen. Koblet heeft de gele trui. die hij voor Luchon veroverde.* tien étappes gedragen. Levéque zes maal, Diedench drie maal. Rossi, Biagéini, Van Est en één keer. WATERPOLO Nederland won met 7 0 van België*. De waterpolowedstrijd tussen Ne derland en België, welke te Winters wijk werd gespeeld, werd met 70 door Nederland gewonnen. (Rust stand 5—0). De wedstrijd Nederland-jeugd te gen België-jeugd leverde eveneens een overwinning op voor onze landge noten. Zij wonnen met 61. AUTOMOBILISME Ascare won de Grote Prijs van Duitsland. De Italiaanse coureur Alberto As- cari won de Grote Prijs van Duits land, welke op de Nuerburgerring werd gehouden en die voor het we reldkampioenschap geldt. Met zijn Ferrari legde hij de 456,2 km. af met een gemiddelde uursnelheid van 134,8 km. De Argentijn Juan Fangio, die een Alfa Romeo bestuurde, arriveerde een halve minuut later als tweede aan de finish, terwijl zijn landgenoot Gon zales met Ferrari derde werd. In de 500 cc-klasse werden de Ne derlanders Dillenius (met Cooper) en Richardson (met Beels) resp. 8ste en 9de. Bauvin ieder DE KLASSEMENTEN. Het eindklassement luidt: 1. Koblet (Zwits.) 342 uur, 20 min.. 34 sec.; 2. Geminiani (Fr.) 142.42.34 op 22 min.; 3. Lucien La- zarides (Fr.) 142.44,30 op 24.36; 4. Bartali fit.) 342.49.23 op 29.09; 5. Ockers (B.) 142.53.07 op 32.53; 6. Barbotin fFr.) 342.56.54 op 36,40; 7. Magni (It.) 142.59.28 op 39.14; 8. Bauvin fOost-Zuid-Oost) 143.06.07 op 45 53; 9. Bernardo Ruiz (Spanje) 143.06.09 op 45.55; 10. Coppi (It.) 143.07.05 op 46.51. Het eindklassement voor de ploe- genprijs luidt: 1. Frankrijk 426.47.36: 2. België 427.32.13; 3. Italië 428 09.49; 4. Oost-Zuid-Oost 428.35.36 5 West- Zuid-West 429.03.14; 6. Zwitserland ,429.37.31; 7. Spanje 431.32.55; 8. Ile fde France 432.18.15; 9. Parijs 432.53.09. In. het eindklassement om de Gro te Bergprijs werd Geminiani (Fr.) eerste, gevolgd door de Italianen Bar tali en Coppi. ingels viel uit. Zaterdagmiddag hield de Vlissing se wielerclub dc Scheldemond wed strijden in het Bellamy-park, waar voor vrij veel belangstelling bestond. De deelnemers waren verdeeld in een zwakkere B-ploeg en een sterke re A-ploeg, die elk 50 ronden reden. In beide courses werd de spanning er vooral ingehouden door vele uitge loofde premies. In de A-course ging de strfld in de eerste plaats tussen Verhelst uit Axel en de Zeeuwse kampioen Ingels. die tevoren een ererondje had gereden. Helaas moest Ingels een tiental ron den voor het einde opgeven wegens pech. Verhelst was daarmee zjjn voor naamste concurrent kwjjt en won zonder moeite door in de laatste ron den een 50 m. voorsprong te nemen. In de B-course zag het er in het begin naar uit of Westrate uit Vlis- slngen eeD goede kans maakte. Geen der renners dorst echter doorzetten bjj uitlooppogingen en tenslotte won v. d. Ljjke met een kwart ronde voor- prong. 1 De uitslagen waren: B-ploeg: 1. Van der Ljjke; 2. A. Co- zyn; 3. Zwartepoorte4. J. Westrate; 5. Timmermans; 6. A. de Bree. A-ploeg: 1. Verhelst; 2. Hermans; 3. Van Wel; 4. Wlilenstein; 5. A. Han; 6. Mouthaan; 7: Vaarzon More!. De courses waren voorafgegaan door een wedstrijd op gewone fietsen. Voor de tweede maal werd deze ge wonnen door Versluijs, die daardoor in het bezit kwam van een beker.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 5