LEXINGTON
KAPPIE en de spook-steen
Minister Rutten introduceert
nieuwe onderwijsvormen
Klanken uit de aether
1 Vereffende schuld i
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 21 JULI 1951
NIEUW ONDERWIJS-PLAN
Leerplicht ten minste acht jaar
Algemene Middelbare school, voortgezet onderwijs voor
eenvoudige administratieve werkkringen.
De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft aan de
Tweede Kamer aangeboden een nota betreffende het geheel van onderwijs
voorzieningen, die in de jongste troonrede in uitzicht werd gesteld.
In deze nota, waarin voorzieningen voor het kleuteronderwijs lot en met
het voorbereidend hoger onderwijs worden geschetst, wil de minister te
vens een antwoord geven op de motie van orde, die op 2 December 1949
door de Tweede Kamer werd aangenomen en waarin do regering werd uit
genodigd met inachtneming van de vrijheid van onderwijs te geraken tot
een wetenschappelijk verantwoord plan van onderwijsvoorzieningen.
De aansluiting van het ene school
type aan het andere wordt over het
algemeen onvoldoende geacht. By de
overgang van het voorafgaande
schooltype, naar het volgende treden
de veranderingen zowel wat leerstof,
didactiek als methodiek betreft veelal
te abrupt op. Er is een ontoereikende
selectie der leerlingen naar geschikt
heid. Verkeerde schoolkeuze komt
herhaaldelijk voor. Men vindt het on
derwijs te eenvormig, waardoor de
uiteenlopende begaafdheden der leer
lingen te weinig tot hun recht komen.
DE MINISTER GEEFT
RICHTLIJNEN.
Na vermelding van verlangens en
klachten geeft de minister een aantal
richtlijnen, die voor de opbouw van
een onderwijsstelsel noodzakelijk zijn.
Zo zal er tenminste een 8-jarige leer
plicht moeten zijn, hoewel voor de
vervulling van verweg de meeste
functies meer nodig is dan in die 8
jaren kan worden gegeven, en daar
om vraagt de minister zich af of er
niet een aanvullende leerplichtrege
ling behoort te worden getroffen.
Hoewel hij dit voorshands wil ontra
den, gaat hem toch liet lot van de 14-
tot lö-jarigen bijzonder aan het hart.
Het aantal leerjaren, dat nodig is
om het vereiste basisonderwijs te ge
ven, zou de minister op 5 willen stel
len. maar hij acht de practische moei
lijkheden voor verwezenlijking van
dat denkbeeld thans te groot.
De ervaring en de jeugdpsycholo-
gie leren, dat de ontwikkeling van
ae jonge mens verloopt in phasen
en dat daarom ook aard en aanbie
ding van de leerstof met zijn psy
chische geaardheid in overeenstem
ming moeten zijn. Eerst na het ze
vende levensjaar kan met de eigen
lijke verstandelijke vorming begon
nen worden én 'na de leeftijd van 12
jaar zal een bewuste inleiding tot de
samenleving moeten aanvangen.
Daarom is differentiatie in het
schooltype voor die leeftijd onnodig
en ongewenst. Na het zogenaamde
basisonderwijs kan differentiatie in
schooltype en leerstof zich geleidelijk
aan voltrekken.
TAAL EN TECHNIEK.
Aandacht moet worden besteed
aan liet steeds toenemende interna
tionale verkeer en aan emigratie
waardoor het wenseiyic wordt in het
leerplan van elk schooltype na de
school voor basis-onderwijs tenminste
één vreemde taal op te nemen. Ook
moet bij de regeling der leerplannen
bedacht worden, dat het karakter van
onze beschaving in hoge mate wordt
bepaald door de techniek. Zonder de
ze is het actuele menselijk leven niet
meer te denken. Daarom is een in
filtratie van de techniek in het gehe
le algemeen vormende onderwijs voor
de mannelijke jeugd noodzakelijk ge
worden.
Er bestaat een tendens tot verlen
ging van de opleidingsduur, waarvan
echter een minder gewenst gevolg is,
dat afgezien van de steeds hoger
wordende financiële offers, die de stu
die van ile ouders en van de overheid
vraagt de deelneming aan het
maatschappelijk leven langer wordt
uitgesteld. Daarom is het nodig zich
te bezinnen op beperkingen, die zon
der schade kunnen worden aange
bracht, en op een verder gaande dif
ferentiatie in het onderwijs.
Om de druk van de eind-examens,
die op sommige opleidingen ligt, bin
nen de perken te houden, kan het
aanbrengen van een zekere differen
tiatie in de uit te reiken diploma's
wenselijk worden geacht. Hetgeen
biizonder de aandacht van de minis
ter heeft, is het avond-onderwys, dat
naar zijn mening 'van belangrij
ke sociale betekenis is.
DE HOOFDLIJNEN VAN
IIET ONDERWIJSPLAN.
Na deze inleiding ontvouwt de mi
nister de hoofdlijnen van het door
hem ontworpen onderwijsplan. Daar
bij wordt speciaal het voortgezet on
derwijs, dat dus bedoeld is voor hen,
die op ongeveer 12-jarige leeftijd de
school voor basis-onderwijs verlaten
hebben, nader gespecificeerd. Onder
scheiden woorden:
a. eenvoudig voortgezet onderwas
(E.V.O.)-,
b. technisch onderwijs;
c. liuishoudondenvjjs;
d.
g-
voortgezet onderwys voor eenvou
dige administratieve werkkringen;
voortgezet onderwys voor alge
mene doeleinden;
voorbereidend wetenscliappeiyk
onderwys;
opleiding van onderwijskrachten
en maatschappelijke werkers.
Het eenvoudig voortgezet onderwijs
wordt aldus onderverdeeld:
1. E.V.O.-school: 2. a. E.V.O.-afde-
ling in de school voor lager tech
nisch onderwys; b. E.V.O.^afdeling in
de huishoudschool; c. E.V.O.-afdeTing
in de school voor voortgezet onder
wijs voor eenvoudige administratieve
werkkringen; 3. aanvullend E.V.O.
Bij het technisch- en huishoud-on-
derwiis worden onderscheiden: lager,
uitgebreid, middelbaar en aanvullend
technisch (huishoud) onderwys.
Het voortgezet onderwys voor een
voudige administratieve werkkringen
wordt onderscheiden in dag- en
avond-onderwijs.
Het voortgezet onderwijs voor al
gemene doeleinden omvat: de alge
mene middelbare school, de middelba
re meisjesschool en verder aanvul
lend onderwijs.
Het voorbereidend wetenscliappe
iyk onderwijs omvat: gymnasium,
hogere burgerschool, lyceum en
avondlyceum.
Tenslotte omvat de opleiding van
onderwijskrachten en maatschappelij
ke werkers: de vorming van onder
wijskrachten voor kleuteronderwijs,
voor het basis- en eenvoudig voortge
zet onderwijs, de opleiding van lera
ren bij het technisch en leraressen bij
het huishoudonderwijs, de opleiding
voor maatschappelijk werker.
TOELICHTING.
Ten aanzien van het E.V.O. wordt
jesteld, dat alle nog leerplichtige
eerlingen, die de 6 leerjaren van de
school voor basis-onderwijs hebben
doorlopen en niet overgaan naar een
vorm van onderwys, waarvoor een
overwegend theoretische intelligentie
vereist is, gaan: a. naar de 2-jarige
school voor eenvoudig voortgezet on
derwijs, of wel b. naar de 2-jarige
voorbereidende E.V.O.-afdeling van
de lagere technische school, de huis
houdschool of de school voor eenvou
dige administratieve werkkringen.
Bij wijze van uitzondering zullen
aan een aantal scholen voor basis on
derwys een zevende en achtste klasse
moeten worden toegevoegd, met het
oog op de leerlingen, voor wie noch
een zelfstandige E.V.O.-school. noch
een E.V.O.-afdeling bereikbaar is.
De aandacht wordt gevestigd op de
noodzaak van het in het leven roepen
van streekscholen, waardoor een ver
antwoorde organisatie van het E.V.
O. in zijn geheel kan ontstaan. Zo
wel de zelfstandige E.V.O.-scholen
als de E.V.O.-afdelingen moeten wor
den gezien als streeksgewijze te tref
fen voorzieningen (vooral met het
oog op het platteland).
Het voortgezet onderwijs voor een
voudige administratieve werkkringen
is een nieuwe vorm van onderwijs,
die bedoeld is voor hen, die een een
voudige werkkring op een kantoor of
in een middenstandszaak beogen. Het
wordt gegeven in dagonderwijs op
een school, die men het best kan be
schouwen als een E.V.O.-school met
twee kopklassen. In het leerplan
wordt het hoofdaccent gelegd op het
aanleren van actief taalgebruik en
op de vakken boekhouden en handels
kennis.
ALGEMENE MIDDELBARE
SCHOOL.
Het voortgezet onderwys voor alge
mene doeleinden is bedoeld ter alge
mene voorbereiding voor het bekle
den van leidende functies, waarvoor
geen wetenschappelijke opleiding
vereist is. Binnen het kader van deze
tak van onderwys introduceei-t de
minister de algemene middelbare
school (A.M.S.), naast de reeds he-
staande middelbare meisjesschool (M.
M.S.) en verder het by alle takken
van voortgezet onderwijs voorkomen
de onderwys.
De algemene middelbare school
heeft een cursusduur van 4 jaar,
waarby in de eerste twee leerjaren
het onaerwys voor alle leerlingen ge
lijk is. Evenals het onderwys in de
E.V.O.-school en de E.V.O.-afdelin
gen heeft het onderwys in de eerste
twee leerjaren een oriënterend karak
ter. Van het derde leerjaar af wordt
enige differentiatie in de leerstof ge
bracht.
Voorlopig zal voor de toelating tot
de algemene middelbare school, even
als tot de scholen voor voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs, een toe
latingsexamen zy het ook voor een
beperkt aantal vakken of een
proefklasse niet kunnen worden ge
mist. Met het oog op de aansluiting
aan het basisonderwijs moet de uit
breiding der leerstof op de algemene
middelbare school zich geleidelijk vol
trekken.
Vandaar, dat in de eerste klasse,
die als determineerklasse dienst doet,
het aantal leervakken gering is. In
het derde en vierde leerjaar wordt
onderscheid gemaakt tussen kern- en
keuzevakken, waarby de volgende
combinaties van kernvakken kunnen
optreden: a. mathematisch-physlsche
vakken en moderne talen. b. maat
schappelijke vakken en moderne ta
len.
VOORBEREIDEND
WETENSCHAPPELIJK
ONDERWIJS.
Wat het voorbereidend wetenschap
pelijk onderwijs betreft, wil de minis
ter de volgende hoofdrichtingen on
derscheiden:
a. de klassieke richting met een
differentiatie naar dé humaniora en
naar de physisch-mathematische we
tenschappen
b. de moderne richting met een dif
ferentiatie naar de sociaal-economi
sche en naar de physisch-mathemati
sche wetenschappen.
Het gymnasium laat hij onaange
tast. De hogere burgerschool ziet hij
als één school, waarin na de derde
klasse een differentiatie optreedt in
de richtingen A en B. De cursusduur
van de hogere burgerschool zal zes
jaar worden.
T.a.v. het lyceum merkt de minis
ter op. dat hij dat ziet als een vereni-
gingVan studierichtingen, die weder
kerig invloed op elkaar oefenen. Hij
acht een éénjarige onderbouw wense
lijk; indien echter de onderbouw
tweejarig zou zijn. zou in de tweede
klasse Latijn dienen te worden gege
ven.
Voor gymnasium, H.B.S. en lyceum
wil de minister het onderwys in de
Kinderverlamming blijft
aanhouden
Ook een geval in Zierikzee.
Het verloop van de kinderverlam
ming in Den Haag biyft zich in on
gunstige zin ontwikkelen. Het aantal
gevallen sinds half Mei bedraagt
thans omstreeks 40 en betreft voor
het merendeel kinderen beneden 5
jaar. Voorts zyn er enige gevallen
van kinderen van 5 tot 15 jaar. De
volwassendeeftrjd loopt tot 30 jaar.
In de week van 8 tot 14 Juli zijn er
in het gehele land 12 gevallen gecon
stateerd, waarvan 5 in Den Haag, 1
in Zwolle, 2 in Roterdam, 1 in Voor
burg, 1 in Zierikzee en 2 in Heerlen.
Zoals men weet, zyn voorzorgs
maatregelen teger. deze ziekte niet
mogelijk, al wordt aangeraden, alle
oververmoeidheid, ook bij sport, te
vermyden.
eerste klasse nagenoeg gelijk maken
en dit een oriënterend karakter ge
ven. Zo zullen H.B.S.'ers kennis ne
men van eenvoudig Latijn en van
klassieke geschriften in vertaling.
Tenslotte wydt de nota een hoofd
stuk aan de opleiding van onderwijs
krachten en maatschappelijke wer
kers. Hierbij wordt vooral aandacht
besteed aan de toelatingseisen voor
de opleidingen van leidsters by het
kleuteronderwijs, bij het basis- en
eenvoudig voortgezet onderwijs. De
algemene middelbare school c.q. de
middelbare meisjesschool zal de voor
opleiding het best kunnen verzorgen.
ZONDAG 22 JULI 1951.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00
AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00
IKOR. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, weerberichten en
postduivcnberichten. 8.15 Koorzang. 8.30
Voor het platteland. 8.40 Gram. muziek.
9.12 Postdulvenberichten. 9.15 Verzoek
programma. 9.45 „Geestelijk leven: Schot
jesgeest of eenheid", causerie. 10.00 Voor
de jeugd. 10.25 „Met en zonder omslag"
10.50 Gram. muziek. 11.20 Voordracht.
11.35 Lichte muziek. AVRO: 12.00 Lichte
muziek. 12,30 Voor de Jeugd. 12.40 Gram.
muziek. 13.00 Nieuws- en weerberichten.
13.15 Mededelingen of grarrt. muziek. 13.20
Orkestconcert. 13.50 „Even afrekenen. He
ren!" 14.00 Gram. muziek. 14.05 Boekbe
spreking. 14.30 Holland Festival: „Un bal-
io in maschera". opera. 16.00 Fllmpraatje.
16.15 Gram. muziek. 16.30 Sportrevue. VA
RA: 17.00 Mannenkoor. 17.20 „Martins ge
heime raketvlucht naar de maan", hoor
spel. 17.40 Gram. muziek. 1.00 Sportcom-
mentaar. 18.15 Nieuws- en sportuitslagen.
VPRO: 18.30 Korte kerkdienst. IKOR: 19
Voor de jeugd. 19.35 Bijbelvertelling voor
de jeugd. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Ac
tualiteiten. 20.15 Holland Festival: „Un
ballo in maschera". opera. 21.00 Gevari
eerd programma. 22.25 Gram. muziek. 23
Nieuws. 23.15 Dansmuziek. 2f.4524.00
Gram. muziek.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30
NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws- en weerberichten.
8.15 Gram. muziek. 8.25 Hoogmis. NCRV:
9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Vocaal
kwartet. 10.00 Gereformeerde kerkdienst.
11.30 Kerkmuziek. KRO: 12.15 Apologie.
12.35 Gram. muziek, 12.40 Lunchconcert.
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws, weerbe
richten en Katholiek nieuws. 13.20 Amu
sementsmuziek. 13.45 „Uit het Boek der
Boeken". 14.00 Politiekapel. 14.50 Gram.
muziek. 15.15 Kamerorkest en -koor. 16.10
„Katholiek Thuisfront overall" 16.15 Gram.
muziek. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Zang-
dienst. NCRV: 19.00 Gram. muziek. 19.15
..In de Discipelkring van de Here Jezus
Christus: En Jezus stelde er twaalf", cau
serie. 19.30 Nieuws, sportuitslagen en
weerberichten. KRO: 19.45 Ronde van
Frankrijk. 19.52 Boekbespreking. 20.05 Ge
varieerd programma. 22.45 Avondgebed
en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws.
23.15—24.00 Gram. muziek.
MAANDAG 23 JULI 1951.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00
VPRO. 10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.15 en 7.30 Gram.
muziek. 8.00 Nieuws- en weerberichten.
,15. 8.45 en 9.00 Gram. muziek. (9.30—
9.35 Waterstanden). VPRO: 10.00 „Voor de
oude dag", causerie. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de kleuters. 10.35 Voor
dc vrouw. 10.50 Voor de zieken. 11.40 Pia
norecital. 12.00 Gram. muziek. 12.30 Land
en tuinbouwmedcdelingen. 12.33 Voor het
platteland. 12.38 Instrumentaal trio en so
list. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden
stand. 13.20 Dansmuziek. 13.50 Gram. mu
ziek. 14.00 „Lichaam en gezondheid", cau
serie. 14.15 Cello en piano. 14.45 Gram.
muziek. 15.15 „De man die z'n hoofd kwijt
was", hoorspel. 16.00 Gram. muziek. 16,20
Rotterdams Philharmonisch Orkest, kooi
en solisten. 18,00 Nieuws. 18.15 Vraag
en aanbod. 18.20 Gram. muziek. 18.30
VARA-varia. 18.35 Gram. muziek. 19.00
Parlementair overzicht. 19.15 Cello en
piano. 19.45 Regeringsuitzending: Ir. H. J.
Huisman: „Hygiënische melkwinning".
20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20 15
Dansmuziek. 21.00 Cabaret. 21.30 De Ronde
van Frankrijk. 21.40 Lezing. ..Perzië. de
zere zenuw". 21.55 Concertgebouworkest.
23,00 Nieuws. 23 15 Socialistisch nieuws in
Esperanto. 23.20—24 Gevarieerd program
ma.
HILVERSUM II. 298 ra. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym
nastiek. 7.30 Gram. muziek. 7.45 Een woord
voor de dag. 8.00 Nieuws- en weerberich
ten. 8.18 Gewijde muziek. 8.45 Gram. mu
ziek. 9.15 Voor de ziekerr. 9.30 Gram. mu
ziek. 10.00 Predikantenforum. 10.15 Gram.
muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Fluit en
piano. 11.30 Gram. muziek. 11.45 Amuse
mentsmuziek. 12.30 Land- en tuinbouw-
mededeiingen. 12.33 Orgelconcert. 13.00
Nieuws. 13.15 Mandoline muziek. 13.4.->
Gram. muziek. 14.00 Voor de jeugd. 14.35
Gram. muziek. 14.45 Voor de vrouw. 15,15
Gram muziek. 15.30 Tenor en piano.. 16.00
Bijbellezing. 16.45 Vocaal ensemble. 17.00
Voor de kleuters. 17.15 Orgelconcert. 17.4a
Regeringsuitzending: M, Kleine-van Niel:
.Surinaamse delicatessen". 18.00 Voor de
jeugd 18.15 Gram. muziek. 18.45 Boekbe
spreking. 19.00 Nieuws- en weerberichten
19.15 „Volk en Staat", causerie. 19.30
Gram. muziek. 19.40 Radiokrant. 20.00
Nieuws. 20.05 Omroeporkest en solisten.
21.05 „Oostloorn", hoorspel. 22.05 Gram.
muziek. 22.10 Internationaal Evangelisch
commentaar. 22.20 Carillon en orgel. 22 45
Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15-
24.00 Gram. muziek.
AMERICA'S BEST TOBACCOS
«a»**»**»***************»#**************»******»
I
s
door Barbara Cartland
T
.ft.#####******************-**************-»*******#
Nicholas sprak zo wanhopig, dat
Serena hem onwillekeurig aankeek.
Instinctmatig gevoelde ze. dat hij
voor zijn heftigheid een bijzondere re
den moest hebben.
„Maar wat kan ik doen?" vroeg ze.
Nicholas aarzelde een ogenblik.
„Van eerlijkheid behoeft in een ge
val, waarbij de markies is betrokken,
geen sprake te zijn. Zelfs de Prins (de
in de tijd, waarin deze geschiedenis
zich afspeelt, niet bepaald om zijn le
venswandel geprezen prins van Wa
les, vert moet onlangs tegen hem
gezegd hebben: „Justin, ik heb pas
goed in de duivel geloofd toen ik
jou ontmoet heb".
„En jij wilt dat we hem, omdat hij
slecht is, ook slecht behandelen. Ni
cholas?"
„Heus, Serena, je maakt je te druk
over dat heerschap!" zei Nicholas on
geduldig, terwijl hij opstond. „Ik zeg
je, dat de enige manier om uit deze
ellendige situatie te raken is, dat je
met mij trouwt en als Vulcan dan
komt om je op te eisen zal hij zien,
dat je al gebonden bent".
Ook Serena stond nu op en liep de
kamer dooi-. Aan het einde hing een
portret van haar vader tegen de
muur. 't Was ongeveer vijftien jaar
tevoren geschilderd en hij zag er jong,
vrolijk en zorgeloos uit op zijn grote
roodgrijze merrie en met zijn drie
kante hoed in de hand.
Na lang op dit portret te hebben
gestaard, zei Serena kalm: „Ik her
inner me niet, dat hij ooit iets onte-
rends gedaan heeft, Nicholas. Hij was
verslaafd aan het spel en zou daar
alles aan opofferen. Ik weet nog, dat
ik als kind eens de vrees uitsprak,
dat het zou gaan regenen. En het
moest die dag niet regenen, want
myn kindermeisje zou met me gaan
picknicken. Hij lachte me uit en zei:
„Ik wed, dat het droog blyft", maar
ik hield vol, met wanhoop in 't hart:
„Het gaat regenen". Toen zei hij
langzaam: „Weet je wat, als het
droog blyft, krijg je een pony van me,
waar je al zo lang om gevraagd
hebt". Ik juichte van plezier, maar
hij stak de hand op: „Niet zo haastig,
niet zo haastig: wat zet je er tegen?"
Ik ging vlug het weinige dat ik bezat
na, maar hij zag in mijn armen een
pop, die ik altyd bij me droeg.
„Ik was (jol op die pop, die ik
Louise had genoemd en zelfs mee
naar bed nam! Je pop tegen een po
ny", zei hij. Ik stemde toe, maar met
een brok in de keel want ik wist, dat
zelfs de genoegens van een picknick
me nooit voor het verlies van Louise
konden schadeloos stellen. Natuurlijk
verloor ik de weddenschap en latei-
op de middag bracht ik Louise naar
mijn vader. „Moet U heusheus
Louise hebben, vader?" stamelde ik.
Hij zag wel, dat ik hem smekend
aankeek, maar schudde het hoofd.
„Een ereschuld moet altijd betaald
worden", zei hij op besliste toon en
nam de pop, die hij in de muurkast
van zijn studeerkamer sloot. Van
toen af ging ik daar zonder dat ie
mand het wist geregeld heen en
sprak haar door de gesloten deur
toe".
„Kreeg je ze nooit terug?"
„Ik was te trots om ernaar te vra
gen en pas vier of vijf jaar daarna
vond mijn vader, térwyl hij naar eni
ge zoek geraakte stukken zocht, plot
seling Louise. „\yat doet dat ding
hier in vredesnaam"?, riep hij uit en
ik moest denken aan de avonden, dat
ik in de lege kanier was geslopen en,
Louise had gevraagd of ze het goed
maakte, aan de keren, dat ik een leeg
en pijnlijk gevoel in mijn armen had
gehad, omdat ik er Louise niet mee
kon omhelzen. Ik vertelde hem niet
wat ik voeldedat kon ik met,
maar ik begreep, dat je nooit iets
waar je van houdt op het spel moet
zetten".
Serena's stem stokte en ze breidde
met een wanhopig gebaar de armen
uit Nicholas liep op haar toe.
„Je trouwt met mij", zei hij min of
meer gebiedend.
„Maar ik doe het niet", antwoordde
Serena door haar tranen heen.
„Wees niet zo dom, Serena", her
nam Nicholas op scherpe toon. „Ik
weet wat het beste is en jij zult doen
wat ik zeg".
Nu moest Serena, ofschoon de tra
nen haar nog langs de wangen rol
den, toch even lachen.
„O, Nicholas, wat doe je mal! Je
hebt me nooit gehoorzaam kunnen
krijgen, ofschoon je drie jaar ouder
bent en 't zal je nu ook niet lukken.
Ik blijf hier en wacht op de dingen
die komen zullen. Misschien zal zyn
lordschap, als hij me ziet, me niet
eens" willen hebben.
„Om je de waarheid te zeggen, Se
rena, geloof ik geen ogenblik, dat hij
met je zal trouwen. In Londen heb
ben ze allemaal wel eens geprobeerd
hem te vangen, maar niemand is er
ooit in geslaagd. Ik weetdat ie
mand erg op hem verliefd isen
dat hij haar niet vil hebben".
Aan de verandering in Nicholas'
stem bemerkte Serena, dat hij per
soonlijkbelang had in deze historie.
„Wie is het?" vroeg ze zachtjes.
(Wordt vervolgd.)
ZON EN MAAN.
22 Juli
Zonop 4.45
Maan: op 2225
23 Juli
Zonop 4 46
Maan: op 22.36
onder 20.48
onder 9.31
onder 20.47
onder 10.54
Plan voor Nieuw Guinea
gevraagd.
Verschenen is het voorlopig verslag
van de commissie van rapporteurs
uit de Eerste Kamer ovér de ontwerp
begroting voor het departement van
Uniezaken en Overzeese Rijksdelen.
In dit verslag wordt o.m. opgemerkt
dat het betreurenswaardig is, dat In
donesië reeds zo spoedig na de ronde
tafelconferentie streeft naar een her
ziening van de daarbij bereikte uit
komsten.
Aan de regering wordt door enige
leden' in overweging gegeven een dui
delijk program op te' stellen inzake de
politiek die zij zich voorstelt in
Nieuw-Guinea te voeren. Vele leden
betoogden dat de nieuwe rechtsorde
in de Nederlandse Antillen en Suri
name wel zeer veel is achtergebleven
bij die welke betrekking heeft op de
verhouding tussen het_ Koninkrijk en
de Republiek Indonesië.
De Hoge Commissaris in Indonesië,
de heer A. Th. Lamping, is door HM. de
Koningin in hei paleis So.estdijk in au
diëntie ontvangen.
HOOG WATER
22 Juli*
Vlissingen
Tcmeuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
23 Juli
Vlissingen
Temeuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
U. NAP
4.19
4.49
5.37
5.57
6.10
ÏW07
5.36
6.17
6.37
6.52
LAAG WATER
u.—NAP u.—NAP
2.29
2.46
2.49
1.68
1.94
2.11
2.28
2.34
1.58
1.83
16.35
17.08
17.46
18.11
18.29
17.23
17.56
18.26
18.48
19.11
2.13
2.30
2.32
1.46
1.71
1.94
2.12
2.15
1.36
1.59
10.30
11.09
11.50
11.11
11.44
11.11
11.49
0.31
11.56
0.16
1.90
2.10
2.25
1.37
1.62
1.82
2.01
2.65
1.38
2.08
23.13
23.51
2.28
2.49
5. De Maat leunde over
de verschansing en lurk
te behagelijk aan zyn
pijpje, toen hij het gezel
schap zag aankomen.
„Wat een zonderling
stelletje mensen", mom
pelde hij. „Ze doen, alsof
ze hier moeten zijn".
Op hetzelfde ogenblik
zag hij Kappie, die half
schuil ging achter de
reusachtige varkens
koopman. Zijn bgen puil
den bijna uit zijn hoofd
en hij vergat van schink
aan zijn pijp te trekken.
„Ze moeten hier zijn!"
mompelde hy. „Dat be
tekent natuurlijk va
ren... maar wat... oh,
oh, als dat maar goed
aflooptDie dame lijkt warempel wel een
aangeklede Kerstboom
Onderwijl was het gezelschap bij de „Kraak"
aangekomen en madame Mirabelle was met
angstige pasjes de loopplank opgeklommen.
Doch toen ze zag, dat ze een sprong moest
doen om aan boord te komen, bleef ze met
een vertwijfeld gilletje staan.
„Hédaar, klontriep Kappie, die achter
aan kwam, tot de Maat, „zou je de dame niet
eens de behulpzame hand bieden
Met een angstig gezicht greep de Maat hel
aarzelend uitgestoken handje van madame en
gaf er een flinke ruk aan, hetgeen tot gevolg
had, dat „de daifie" met een ijselyke gil aan
boord van de „Kraak" en in de armen van de
Maat belandde.
„Ga je weg, engerdschreeuwde de
Maat, terwijl hij zich in allerlei bochten wrong
om los te komen.