LEXINGTON KAPPIE en de spook-steen Minister Rutten introduceert nieuwe onderwijsvormen Klanken uit de aether 1 Vereffende schuld i PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 21 JULI 1951 NIEUW ONDERWIJS-PLAN Leerplicht ten minste acht jaar Algemene Middelbare school, voortgezet onderwijs voor eenvoudige administratieve werkkringen. De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft aan de Tweede Kamer aangeboden een nota betreffende het geheel van onderwijs voorzieningen, die in de jongste troonrede in uitzicht werd gesteld. In deze nota, waarin voorzieningen voor het kleuteronderwijs lot en met het voorbereidend hoger onderwijs worden geschetst, wil de minister te vens een antwoord geven op de motie van orde, die op 2 December 1949 door de Tweede Kamer werd aangenomen en waarin do regering werd uit genodigd met inachtneming van de vrijheid van onderwijs te geraken tot een wetenschappelijk verantwoord plan van onderwijsvoorzieningen. De aansluiting van het ene school type aan het andere wordt over het algemeen onvoldoende geacht. By de overgang van het voorafgaande schooltype, naar het volgende treden de veranderingen zowel wat leerstof, didactiek als methodiek betreft veelal te abrupt op. Er is een ontoereikende selectie der leerlingen naar geschikt heid. Verkeerde schoolkeuze komt herhaaldelijk voor. Men vindt het on derwijs te eenvormig, waardoor de uiteenlopende begaafdheden der leer lingen te weinig tot hun recht komen. DE MINISTER GEEFT RICHTLIJNEN. Na vermelding van verlangens en klachten geeft de minister een aantal richtlijnen, die voor de opbouw van een onderwijsstelsel noodzakelijk zijn. Zo zal er tenminste een 8-jarige leer plicht moeten zijn, hoewel voor de vervulling van verweg de meeste functies meer nodig is dan in die 8 jaren kan worden gegeven, en daar om vraagt de minister zich af of er niet een aanvullende leerplichtrege ling behoort te worden getroffen. Hoewel hij dit voorshands wil ontra den, gaat hem toch liet lot van de 14- tot lö-jarigen bijzonder aan het hart. Het aantal leerjaren, dat nodig is om het vereiste basisonderwijs te ge ven, zou de minister op 5 willen stel len. maar hij acht de practische moei lijkheden voor verwezenlijking van dat denkbeeld thans te groot. De ervaring en de jeugdpsycholo- gie leren, dat de ontwikkeling van ae jonge mens verloopt in phasen en dat daarom ook aard en aanbie ding van de leerstof met zijn psy chische geaardheid in overeenstem ming moeten zijn. Eerst na het ze vende levensjaar kan met de eigen lijke verstandelijke vorming begon nen worden én 'na de leeftijd van 12 jaar zal een bewuste inleiding tot de samenleving moeten aanvangen. Daarom is differentiatie in het schooltype voor die leeftijd onnodig en ongewenst. Na het zogenaamde basisonderwijs kan differentiatie in schooltype en leerstof zich geleidelijk aan voltrekken. TAAL EN TECHNIEK. Aandacht moet worden besteed aan liet steeds toenemende interna tionale verkeer en aan emigratie waardoor het wenseiyic wordt in het leerplan van elk schooltype na de school voor basis-onderwijs tenminste één vreemde taal op te nemen. Ook moet bij de regeling der leerplannen bedacht worden, dat het karakter van onze beschaving in hoge mate wordt bepaald door de techniek. Zonder de ze is het actuele menselijk leven niet meer te denken. Daarom is een in filtratie van de techniek in het gehe le algemeen vormende onderwijs voor de mannelijke jeugd noodzakelijk ge worden. Er bestaat een tendens tot verlen ging van de opleidingsduur, waarvan echter een minder gewenst gevolg is, dat afgezien van de steeds hoger wordende financiële offers, die de stu die van ile ouders en van de overheid vraagt de deelneming aan het maatschappelijk leven langer wordt uitgesteld. Daarom is het nodig zich te bezinnen op beperkingen, die zon der schade kunnen worden aange bracht, en op een verder gaande dif ferentiatie in het onderwijs. Om de druk van de eind-examens, die op sommige opleidingen ligt, bin nen de perken te houden, kan het aanbrengen van een zekere differen tiatie in de uit te reiken diploma's wenselijk worden geacht. Hetgeen biizonder de aandacht van de minis ter heeft, is het avond-onderwys, dat naar zijn mening 'van belangrij ke sociale betekenis is. DE HOOFDLIJNEN VAN IIET ONDERWIJSPLAN. Na deze inleiding ontvouwt de mi nister de hoofdlijnen van het door hem ontworpen onderwijsplan. Daar bij wordt speciaal het voortgezet on derwijs, dat dus bedoeld is voor hen, die op ongeveer 12-jarige leeftijd de school voor basis-onderwijs verlaten hebben, nader gespecificeerd. Onder scheiden woorden: a. eenvoudig voortgezet onderwas (E.V.O.)-, b. technisch onderwijs; c. liuishoudondenvjjs; d. g- voortgezet onderwys voor eenvou dige administratieve werkkringen; voortgezet onderwys voor alge mene doeleinden; voorbereidend wetenscliappeiyk onderwys; opleiding van onderwijskrachten en maatschappelijke werkers. Het eenvoudig voortgezet onderwijs wordt aldus onderverdeeld: 1. E.V.O.-school: 2. a. E.V.O.-afde- ling in de school voor lager tech nisch onderwys; b. E.V.O.^afdeling in de huishoudschool; c. E.V.O.-afdeTing in de school voor voortgezet onder wijs voor eenvoudige administratieve werkkringen; 3. aanvullend E.V.O. Bij het technisch- en huishoud-on- derwiis worden onderscheiden: lager, uitgebreid, middelbaar en aanvullend technisch (huishoud) onderwys. Het voortgezet onderwys voor een voudige administratieve werkkringen wordt onderscheiden in dag- en avond-onderwijs. Het voortgezet onderwijs voor al gemene doeleinden omvat: de alge mene middelbare school, de middelba re meisjesschool en verder aanvul lend onderwijs. Het voorbereidend wetenscliappe iyk onderwijs omvat: gymnasium, hogere burgerschool, lyceum en avondlyceum. Tenslotte omvat de opleiding van onderwijskrachten en maatschappelij ke werkers: de vorming van onder wijskrachten voor kleuteronderwijs, voor het basis- en eenvoudig voortge zet onderwijs, de opleiding van lera ren bij het technisch en leraressen bij het huishoudonderwijs, de opleiding voor maatschappelijk werker. TOELICHTING. Ten aanzien van het E.V.O. wordt jesteld, dat alle nog leerplichtige eerlingen, die de 6 leerjaren van de school voor basis-onderwijs hebben doorlopen en niet overgaan naar een vorm van onderwys, waarvoor een overwegend theoretische intelligentie vereist is, gaan: a. naar de 2-jarige school voor eenvoudig voortgezet on derwijs, of wel b. naar de 2-jarige voorbereidende E.V.O.-afdeling van de lagere technische school, de huis houdschool of de school voor eenvou dige administratieve werkkringen. Bij wijze van uitzondering zullen aan een aantal scholen voor basis on derwys een zevende en achtste klasse moeten worden toegevoegd, met het oog op de leerlingen, voor wie noch een zelfstandige E.V.O.-school. noch een E.V.O.-afdeling bereikbaar is. De aandacht wordt gevestigd op de noodzaak van het in het leven roepen van streekscholen, waardoor een ver antwoorde organisatie van het E.V. O. in zijn geheel kan ontstaan. Zo wel de zelfstandige E.V.O.-scholen als de E.V.O.-afdelingen moeten wor den gezien als streeksgewijze te tref fen voorzieningen (vooral met het oog op het platteland). Het voortgezet onderwijs voor een voudige administratieve werkkringen is een nieuwe vorm van onderwijs, die bedoeld is voor hen, die een een voudige werkkring op een kantoor of in een middenstandszaak beogen. Het wordt gegeven in dagonderwijs op een school, die men het best kan be schouwen als een E.V.O.-school met twee kopklassen. In het leerplan wordt het hoofdaccent gelegd op het aanleren van actief taalgebruik en op de vakken boekhouden en handels kennis. ALGEMENE MIDDELBARE SCHOOL. Het voortgezet onderwys voor alge mene doeleinden is bedoeld ter alge mene voorbereiding voor het bekle den van leidende functies, waarvoor geen wetenschappelijke opleiding vereist is. Binnen het kader van deze tak van onderwys introduceei-t de minister de algemene middelbare school (A.M.S.), naast de reeds he- staande middelbare meisjesschool (M. M.S.) en verder het by alle takken van voortgezet onderwijs voorkomen de onderwys. De algemene middelbare school heeft een cursusduur van 4 jaar, waarby in de eerste twee leerjaren het onaerwys voor alle leerlingen ge lijk is. Evenals het onderwys in de E.V.O.-school en de E.V.O.-afdelin gen heeft het onderwys in de eerste twee leerjaren een oriënterend karak ter. Van het derde leerjaar af wordt enige differentiatie in de leerstof ge bracht. Voorlopig zal voor de toelating tot de algemene middelbare school, even als tot de scholen voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, een toe latingsexamen zy het ook voor een beperkt aantal vakken of een proefklasse niet kunnen worden ge mist. Met het oog op de aansluiting aan het basisonderwijs moet de uit breiding der leerstof op de algemene middelbare school zich geleidelijk vol trekken. Vandaar, dat in de eerste klasse, die als determineerklasse dienst doet, het aantal leervakken gering is. In het derde en vierde leerjaar wordt onderscheid gemaakt tussen kern- en keuzevakken, waarby de volgende combinaties van kernvakken kunnen optreden: a. mathematisch-physlsche vakken en moderne talen. b. maat schappelijke vakken en moderne ta len. VOORBEREIDEND WETENSCHAPPELIJK ONDERWIJS. Wat het voorbereidend wetenschap pelijk onderwijs betreft, wil de minis ter de volgende hoofdrichtingen on derscheiden: a. de klassieke richting met een differentiatie naar dé humaniora en naar de physisch-mathematische we tenschappen b. de moderne richting met een dif ferentiatie naar de sociaal-economi sche en naar de physisch-mathemati sche wetenschappen. Het gymnasium laat hij onaange tast. De hogere burgerschool ziet hij als één school, waarin na de derde klasse een differentiatie optreedt in de richtingen A en B. De cursusduur van de hogere burgerschool zal zes jaar worden. T.a.v. het lyceum merkt de minis ter op. dat hij dat ziet als een vereni- gingVan studierichtingen, die weder kerig invloed op elkaar oefenen. Hij acht een éénjarige onderbouw wense lijk; indien echter de onderbouw tweejarig zou zijn. zou in de tweede klasse Latijn dienen te worden gege ven. Voor gymnasium, H.B.S. en lyceum wil de minister het onderwys in de Kinderverlamming blijft aanhouden Ook een geval in Zierikzee. Het verloop van de kinderverlam ming in Den Haag biyft zich in on gunstige zin ontwikkelen. Het aantal gevallen sinds half Mei bedraagt thans omstreeks 40 en betreft voor het merendeel kinderen beneden 5 jaar. Voorts zyn er enige gevallen van kinderen van 5 tot 15 jaar. De volwassendeeftrjd loopt tot 30 jaar. In de week van 8 tot 14 Juli zijn er in het gehele land 12 gevallen gecon stateerd, waarvan 5 in Den Haag, 1 in Zwolle, 2 in Roterdam, 1 in Voor burg, 1 in Zierikzee en 2 in Heerlen. Zoals men weet, zyn voorzorgs maatregelen teger. deze ziekte niet mogelijk, al wordt aangeraden, alle oververmoeidheid, ook bij sport, te vermyden. eerste klasse nagenoeg gelijk maken en dit een oriënterend karakter ge ven. Zo zullen H.B.S.'ers kennis ne men van eenvoudig Latijn en van klassieke geschriften in vertaling. Tenslotte wydt de nota een hoofd stuk aan de opleiding van onderwijs krachten en maatschappelijke wer kers. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan de toelatingseisen voor de opleidingen van leidsters by het kleuteronderwijs, bij het basis- en eenvoudig voortgezet onderwijs. De algemene middelbare school c.q. de middelbare meisjesschool zal de voor opleiding het best kunnen verzorgen. ZONDAG 22 JULI 1951. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, weerberichten en postduivcnberichten. 8.15 Koorzang. 8.30 Voor het platteland. 8.40 Gram. muziek. 9.12 Postdulvenberichten. 9.15 Verzoek programma. 9.45 „Geestelijk leven: Schot jesgeest of eenheid", causerie. 10.00 Voor de jeugd. 10.25 „Met en zonder omslag" 10.50 Gram. muziek. 11.20 Voordracht. 11.35 Lichte muziek. AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12,30 Voor de Jeugd. 12.40 Gram. muziek. 13.00 Nieuws- en weerberichten. 13.15 Mededelingen of grarrt. muziek. 13.20 Orkestconcert. 13.50 „Even afrekenen. He ren!" 14.00 Gram. muziek. 14.05 Boekbe spreking. 14.30 Holland Festival: „Un bal- io in maschera". opera. 16.00 Fllmpraatje. 16.15 Gram. muziek. 16.30 Sportrevue. VA RA: 17.00 Mannenkoor. 17.20 „Martins ge heime raketvlucht naar de maan", hoor spel. 17.40 Gram. muziek. 1.00 Sportcom- mentaar. 18.15 Nieuws- en sportuitslagen. VPRO: 18.30 Korte kerkdienst. IKOR: 19 Voor de jeugd. 19.35 Bijbelvertelling voor de jeugd. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Ac tualiteiten. 20.15 Holland Festival: „Un ballo in maschera". opera. 21.00 Gevari eerd programma. 22.25 Gram. muziek. 23 Nieuws. 23.15 Dansmuziek. 2f.4524.00 Gram. muziek. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws- en weerberichten. 8.15 Gram. muziek. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Vocaal kwartet. 10.00 Gereformeerde kerkdienst. 11.30 Kerkmuziek. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Gram. muziek, 12.40 Lunchconcert. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws, weerbe richten en Katholiek nieuws. 13.20 Amu sementsmuziek. 13.45 „Uit het Boek der Boeken". 14.00 Politiekapel. 14.50 Gram. muziek. 15.15 Kamerorkest en -koor. 16.10 „Katholiek Thuisfront overall" 16.15 Gram. muziek. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Zang- dienst. NCRV: 19.00 Gram. muziek. 19.15 ..In de Discipelkring van de Here Jezus Christus: En Jezus stelde er twaalf", cau serie. 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weerberichten. KRO: 19.45 Ronde van Frankrijk. 19.52 Boekbespreking. 20.05 Ge varieerd programma. 22.45 Avondgebed en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. muziek. MAANDAG 23 JULI 1951. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.15 en 7.30 Gram. muziek. 8.00 Nieuws- en weerberichten. ,15. 8.45 en 9.00 Gram. muziek. (9.30— 9.35 Waterstanden). VPRO: 10.00 „Voor de oude dag", causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de kleuters. 10.35 Voor dc vrouw. 10.50 Voor de zieken. 11.40 Pia norecital. 12.00 Gram. muziek. 12.30 Land en tuinbouwmedcdelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Instrumentaal trio en so list. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden stand. 13.20 Dansmuziek. 13.50 Gram. mu ziek. 14.00 „Lichaam en gezondheid", cau serie. 14.15 Cello en piano. 14.45 Gram. muziek. 15.15 „De man die z'n hoofd kwijt was", hoorspel. 16.00 Gram. muziek. 16,20 Rotterdams Philharmonisch Orkest, kooi en solisten. 18,00 Nieuws. 18.15 Vraag en aanbod. 18.20 Gram. muziek. 18.30 VARA-varia. 18.35 Gram. muziek. 19.00 Parlementair overzicht. 19.15 Cello en piano. 19.45 Regeringsuitzending: Ir. H. J. Huisman: „Hygiënische melkwinning". 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20 15 Dansmuziek. 21.00 Cabaret. 21.30 De Ronde van Frankrijk. 21.40 Lezing. ..Perzië. de zere zenuw". 21.55 Concertgebouworkest. 23,00 Nieuws. 23 15 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.20—24 Gevarieerd program ma. HILVERSUM II. 298 ra. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym nastiek. 7.30 Gram. muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws- en weerberich ten. 8.18 Gewijde muziek. 8.45 Gram. mu ziek. 9.15 Voor de ziekerr. 9.30 Gram. mu ziek. 10.00 Predikantenforum. 10.15 Gram. muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Fluit en piano. 11.30 Gram. muziek. 11.45 Amuse mentsmuziek. 12.30 Land- en tuinbouw- mededeiingen. 12.33 Orgelconcert. 13.00 Nieuws. 13.15 Mandoline muziek. 13.4.-> Gram. muziek. 14.00 Voor de jeugd. 14.35 Gram. muziek. 14.45 Voor de vrouw. 15,15 Gram muziek. 15.30 Tenor en piano.. 16.00 Bijbellezing. 16.45 Vocaal ensemble. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Orgelconcert. 17.4a Regeringsuitzending: M, Kleine-van Niel: .Surinaamse delicatessen". 18.00 Voor de jeugd 18.15 Gram. muziek. 18.45 Boekbe spreking. 19.00 Nieuws- en weerberichten 19.15 „Volk en Staat", causerie. 19.30 Gram. muziek. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws. 20.05 Omroeporkest en solisten. 21.05 „Oostloorn", hoorspel. 22.05 Gram. muziek. 22.10 Internationaal Evangelisch commentaar. 22.20 Carillon en orgel. 22 45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15- 24.00 Gram. muziek. AMERICA'S BEST TOBACCOS «a»**»**»***************»#**************»******» I s door Barbara Cartland T .ft.#####******************-**************-»*******# Nicholas sprak zo wanhopig, dat Serena hem onwillekeurig aankeek. Instinctmatig gevoelde ze. dat hij voor zijn heftigheid een bijzondere re den moest hebben. „Maar wat kan ik doen?" vroeg ze. Nicholas aarzelde een ogenblik. „Van eerlijkheid behoeft in een ge val, waarbij de markies is betrokken, geen sprake te zijn. Zelfs de Prins (de in de tijd, waarin deze geschiedenis zich afspeelt, niet bepaald om zijn le venswandel geprezen prins van Wa les, vert moet onlangs tegen hem gezegd hebben: „Justin, ik heb pas goed in de duivel geloofd toen ik jou ontmoet heb". „En jij wilt dat we hem, omdat hij slecht is, ook slecht behandelen. Ni cholas?" „Heus, Serena, je maakt je te druk over dat heerschap!" zei Nicholas on geduldig, terwijl hij opstond. „Ik zeg je, dat de enige manier om uit deze ellendige situatie te raken is, dat je met mij trouwt en als Vulcan dan komt om je op te eisen zal hij zien, dat je al gebonden bent". Ook Serena stond nu op en liep de kamer dooi-. Aan het einde hing een portret van haar vader tegen de muur. 't Was ongeveer vijftien jaar tevoren geschilderd en hij zag er jong, vrolijk en zorgeloos uit op zijn grote roodgrijze merrie en met zijn drie kante hoed in de hand. Na lang op dit portret te hebben gestaard, zei Serena kalm: „Ik her inner me niet, dat hij ooit iets onte- rends gedaan heeft, Nicholas. Hij was verslaafd aan het spel en zou daar alles aan opofferen. Ik weet nog, dat ik als kind eens de vrees uitsprak, dat het zou gaan regenen. En het moest die dag niet regenen, want myn kindermeisje zou met me gaan picknicken. Hij lachte me uit en zei: „Ik wed, dat het droog blyft", maar ik hield vol, met wanhoop in 't hart: „Het gaat regenen". Toen zei hij langzaam: „Weet je wat, als het droog blyft, krijg je een pony van me, waar je al zo lang om gevraagd hebt". Ik juichte van plezier, maar hij stak de hand op: „Niet zo haastig, niet zo haastig: wat zet je er tegen?" Ik ging vlug het weinige dat ik bezat na, maar hij zag in mijn armen een pop, die ik altyd bij me droeg. „Ik was (jol op die pop, die ik Louise had genoemd en zelfs mee naar bed nam! Je pop tegen een po ny", zei hij. Ik stemde toe, maar met een brok in de keel want ik wist, dat zelfs de genoegens van een picknick me nooit voor het verlies van Louise konden schadeloos stellen. Natuurlijk verloor ik de weddenschap en latei- op de middag bracht ik Louise naar mijn vader. „Moet U heusheus Louise hebben, vader?" stamelde ik. Hij zag wel, dat ik hem smekend aankeek, maar schudde het hoofd. „Een ereschuld moet altijd betaald worden", zei hij op besliste toon en nam de pop, die hij in de muurkast van zijn studeerkamer sloot. Van toen af ging ik daar zonder dat ie mand het wist geregeld heen en sprak haar door de gesloten deur toe". „Kreeg je ze nooit terug?" „Ik was te trots om ernaar te vra gen en pas vier of vijf jaar daarna vond mijn vader, térwyl hij naar eni ge zoek geraakte stukken zocht, plot seling Louise. „\yat doet dat ding hier in vredesnaam"?, riep hij uit en ik moest denken aan de avonden, dat ik in de lege kanier was geslopen en, Louise had gevraagd of ze het goed maakte, aan de keren, dat ik een leeg en pijnlijk gevoel in mijn armen had gehad, omdat ik er Louise niet mee kon omhelzen. Ik vertelde hem niet wat ik voeldedat kon ik met, maar ik begreep, dat je nooit iets waar je van houdt op het spel moet zetten". Serena's stem stokte en ze breidde met een wanhopig gebaar de armen uit Nicholas liep op haar toe. „Je trouwt met mij", zei hij min of meer gebiedend. „Maar ik doe het niet", antwoordde Serena door haar tranen heen. „Wees niet zo dom, Serena", her nam Nicholas op scherpe toon. „Ik weet wat het beste is en jij zult doen wat ik zeg". Nu moest Serena, ofschoon de tra nen haar nog langs de wangen rol den, toch even lachen. „O, Nicholas, wat doe je mal! Je hebt me nooit gehoorzaam kunnen krijgen, ofschoon je drie jaar ouder bent en 't zal je nu ook niet lukken. Ik blijf hier en wacht op de dingen die komen zullen. Misschien zal zyn lordschap, als hij me ziet, me niet eens" willen hebben. „Om je de waarheid te zeggen, Se rena, geloof ik geen ogenblik, dat hij met je zal trouwen. In Londen heb ben ze allemaal wel eens geprobeerd hem te vangen, maar niemand is er ooit in geslaagd. Ik weetdat ie mand erg op hem verliefd isen dat hij haar niet vil hebben". Aan de verandering in Nicholas' stem bemerkte Serena, dat hij per soonlijkbelang had in deze historie. „Wie is het?" vroeg ze zachtjes. (Wordt vervolgd.) ZON EN MAAN. 22 Juli Zonop 4.45 Maan: op 2225 23 Juli Zonop 4 46 Maan: op 22.36 onder 20.48 onder 9.31 onder 20.47 onder 10.54 Plan voor Nieuw Guinea gevraagd. Verschenen is het voorlopig verslag van de commissie van rapporteurs uit de Eerste Kamer ovér de ontwerp begroting voor het departement van Uniezaken en Overzeese Rijksdelen. In dit verslag wordt o.m. opgemerkt dat het betreurenswaardig is, dat In donesië reeds zo spoedig na de ronde tafelconferentie streeft naar een her ziening van de daarbij bereikte uit komsten. Aan de regering wordt door enige leden' in overweging gegeven een dui delijk program op te' stellen inzake de politiek die zij zich voorstelt in Nieuw-Guinea te voeren. Vele leden betoogden dat de nieuwe rechtsorde in de Nederlandse Antillen en Suri name wel zeer veel is achtergebleven bij die welke betrekking heeft op de verhouding tussen het_ Koninkrijk en de Republiek Indonesië. De Hoge Commissaris in Indonesië, de heer A. Th. Lamping, is door HM. de Koningin in hei paleis So.estdijk in au diëntie ontvangen. HOOG WATER 22 Juli* Vlissingen Tcmeuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge 23 Juli Vlissingen Temeuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge U. NAP 4.19 4.49 5.37 5.57 6.10 ÏW07 5.36 6.17 6.37 6.52 LAAG WATER u.—NAP u.—NAP 2.29 2.46 2.49 1.68 1.94 2.11 2.28 2.34 1.58 1.83 16.35 17.08 17.46 18.11 18.29 17.23 17.56 18.26 18.48 19.11 2.13 2.30 2.32 1.46 1.71 1.94 2.12 2.15 1.36 1.59 10.30 11.09 11.50 11.11 11.44 11.11 11.49 0.31 11.56 0.16 1.90 2.10 2.25 1.37 1.62 1.82 2.01 2.65 1.38 2.08 23.13 23.51 2.28 2.49 5. De Maat leunde over de verschansing en lurk te behagelijk aan zyn pijpje, toen hij het gezel schap zag aankomen. „Wat een zonderling stelletje mensen", mom pelde hij. „Ze doen, alsof ze hier moeten zijn". Op hetzelfde ogenblik zag hij Kappie, die half schuil ging achter de reusachtige varkens koopman. Zijn bgen puil den bijna uit zijn hoofd en hij vergat van schink aan zijn pijp te trekken. „Ze moeten hier zijn!" mompelde hy. „Dat be tekent natuurlijk va ren... maar wat... oh, oh, als dat maar goed aflooptDie dame lijkt warempel wel een aangeklede Kerstboom Onderwijl was het gezelschap bij de „Kraak" aangekomen en madame Mirabelle was met angstige pasjes de loopplank opgeklommen. Doch toen ze zag, dat ze een sprong moest doen om aan boord te komen, bleef ze met een vertwijfeld gilletje staan. „Hédaar, klontriep Kappie, die achter aan kwam, tot de Maat, „zou je de dame niet eens de behulpzame hand bieden Met een angstig gezicht greep de Maat hel aarzelend uitgestoken handje van madame en gaf er een flinke ruk aan, hetgeen tot gevolg had, dat „de daifie" met een ijselyke gil aan boord van de „Kraak" en in de armen van de Maat belandde. „Ga je weg, engerdschreeuwde de Maat, terwijl hij zich in allerlei bochten wrong om los te komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 6