De Rheingold-express rijdt weer
langs de Rijn
JIMMY BROWN, sportheld no. 1
r
ASTRONOMIE ONAFHANKELIJK
VAN WEERSOMSTANDIGHEDEN
VRIJDAG 6 JULI 1951
PROV INCIALB ZEBUWSB COURAN1
HERSTELDE DUITSE SPOORWEGE
De internationale samenwerking
Op uitnodiging: van de Deutsche Bundesbahn heeft een onzer medewer
kers een korte reis gemaakt met de „Rheingold-Express", de Internationale
trein, die Engeland en Nederland verbindt met Zwitserland. In het tegen
woordige centrum der Duitse spoorwegen te Offenbach, verzamelde h\j bo
vendien Interessant materiaal over Duitse en Internationale verkeersaan
gelegenheden.
.Rheingold-Express". Herinnert u
zich die naam nog uit de onbezorgde
vóór-oorlogse dagen Hebt u zich in
die tijd, toen het geld nog goedkoop
was, een vacantie een werkelijke be
vrijding van alle zorgen, wel eens in
deze luxe trein langs Hollandse wei
den en Duitse wijnbergen naar de
Zwitserse Alpen laten vervoeren
Hg rijdt weer, sinds een maand on
geveer en uw verslaggever heeft er
dezer dagen een reis mee gemaakt.
Een kort reisje maar. Even op en
neer naar Mannheim en Frankfort,
de ene morgen weg, de andere avond
terug. Op hem is dan ook in dit geval
zeker niet het woord van Homenis
van toepassing „Hg zag de steden
van vele mensen en leerde hun aard
kennen". Hrj sprak echter vele
(spoorweg) mensen en dus kan hij u
toch wel het een en ander vertellen.
De aard van de mensen in de ge
noemde steden kende hij trouwens aL
DEMOCRATISCH.
Zodra een trein een romantische
naam draagt, dan kan men er zeker
van zijn, dat men met een luxe inter
nationale trein te doen heeft, die de
mensen, die daarvoor tijd en geld
hebben, in zo kort mogelijke tijd en
met zoveel mogelijk comfort, door
- vele landen voert. De nieuwe Rhein-
gold maakt daarop geen uitzonde
ring. Luxe, comfort en snelheid zijn
aanwezig, maar de trein is gedemo
cratiseerd. Dat heeft niets te maken
met de democratisering van Duits
land, maar met de duurte van het
geld. Er lopen tegenwoordig derde
klasse wagens mee in deze trein.
Tijdens een samenzijn van Zwitser
se, Duitse en Nederlandse journalis
ten in Offenbach hebben Oberreichs-
bahnrat dr. Kurze, van de persafde
ling en Ministerialdirektor dr.
Pischel, de leider van de verkeers- en
tariefsafdeling verschillende malen
het woord gevoerd.
DE ZWITSERS.
Als daarbij de verhouding van
Duitsland tot zijn nabuurlanden ter
sprake kwam, dan kwamen de Zwit
sers er beter af dan wjj. Met Zwit
serland schijnen de Duitse spoorweg
mannen in alle opzichten prettig te
kunnen samenwerken, maar met de
Nederlanders hebben ze nog wel eens
moeite. Begrijpelijk
Eén van de voornaamste wrijvings
punten die op het ogenblik meespe
len, is gelegen in een tariefovereen-
komst, die Duitsland met Oostenrijk
heeft afgesloten en die een duidelijke
bevoorrechting inhoudt van de Duit
se havens Hamburg en Bremen bo-
ven Amsterdam en Rotterdam. Het
betreft hier het zgn. D.O.E.S.
„Deutsch-Oestereischi8Che Eisen-
bahn Seehafentarlfwaarbij Oosten
rijk een zeer grote reductie krijgt op
goederenvervoer naar Duitsland,
als ae goederen bestemd zijn voor
-A-*****#*****************
Evenals elders in de Nederlanden
rekende men tegen het einde der
Middeleeuwen in het graafschap Hol
land met ponden, schellingen en pen
ningen; er gingen 20 schellingen op
een pond Hollands en 12 penningen
op een schelling. Doch er was nog een
andere rekenmunt in gebruik, de
groot, die men Vlaamse groot is gaan
noemen en die gelijk stond met 8
penningen. Het pond Hollands was dus
ook een andere benaming voor 30
groten.
Ook in de Middeleeuwen verstond
men uitstekend de kunst om de waar
de van het geld te verminderen, al
moet royaal worden toegegeven dat dit
mét minder verfijnd raffiment ge
schiedde dan in de hedendaagse sa
menleving. Destijds kende men slechts
twee methoden om de munt kunst
matig te verzwakken, doch gebrek aan
plaatsruimte verbiedt ons helaas in
deze kolommen daarop dieper in te
gaan. Genoeg zij, dat hertog Albrecht
van Beieren, graaf van Holland en
Zeeland, in een manhaftige poging
om de munt in deze gewesten te sta
biliseren, in 1388 een goudstuk liet
slaan, het Dordtse schild, dat een
waarde had van 40 groot. De gouden
florijn, die onder Maximiliaan werd
geslagen had weliswaar reeds een
lagere goudwaarde en nog aanzien
lijk geringer was he. goudgehalte van
de gouden Carolus van 1520 maar
desondanks werden deze stukken
steeds voor 40 groot uitgegeven. Uit
deze gewoonte om goudstukken in het
verkeer te brengen, die bij uitgifte
juist gelijk waren aan 40 groot, is het
gebruik ontstaan de benaming voor
40 groten door gulden te vervangen.
Eerst in 1542 is men een zilveren pen
ning van 40 groten, gaan slaan, de
eerste zilveren „gulden".
In die tijd waren ook dubbele gro
ten in gebruik, die achtereenvolgens
plakken, cromstaerten en stuivers
hebben geheten. De gulden van 40
groot bevatte dus ook 20 stuivers,
welke omrekening later algemeen is
geioorden. Had Albrecht van Beieren
destijds een goudstuk laten slaan, ge
lijk aan een pond Hollands of 30
groten, dan zouden er thans 15 stui
vers in een gulden gaan. Dat het an
ders is gelopen, is zuiver toeval.
Géén toeval is echter dat men zich
met een bot scheermesje vaker snijdt
dan met een scherp.
H. Pétillon.
Hamburg of Bremen. Er worden op
het ogenblik van Nederlandse zijde te
Bonn met de Duitse regering onder
handelingen gevoerd over deze mate
rie. omdat de regeling een benadeling
is voor Nederland, die veel weg heeft
van een oneerlijke concurrentie.
EXCUUS.
De heer Pischel maakte nu niet
bepaald een beste beurt bij de Ne
derlandse journalisten, toen hij bij
wgze van excuus zei, dat de Rot
terdamse haven van de oorlog niet
zoveel te lijden had gehad Er klon-
De oorlogsschade, «.oegebracht
aan installaties van ae Deut
sche Bundesbahn bedroef in
1945: 1900 millioen DM.', de
schade aan het rijdend materi
aal was kleiner deze bedroeg
1200 millioen. Tengevolge van
deze enorme vernietigingen
was het aantal -eizigers dat
in 1946 vervoerd werd 37
van het aantal dat de Duitse
spoorwegen in 1938 vervoerden.
Het goederenvervoer was ge
daald tot 57 Sinds die tijd
is er echter veel hersteld en
thans ovei treft het goederen
vervoer zelfs dat van 1936 nog
belangrijk.
Toen de oorlog geëindigd was
bleken er in West Duitsland
2472 spoorbruggen vernield te
zgn. Hiervan is inmiddels 87
weer opgebouwd.
ken luide proteatkreten en de minis
terialdirektor meende zich te kunnen
herstellen door tc zeggen „in ieder
geval was Rotterdam veel vlugger
weer gerepareerd Ook ztfn bewe
ring, dat de Beneluxhavens, als zij
een even gunstige overeenkomst wil
len hebben als Wcst-Dultsland met
Oostenrijk gesloten heeft, dit dan
maar aan Oostenrijk moeten vragen,
klonk niet bijster prettig.
Overigens had hij voor de samen
werking met Nederland alle waar
dering en hy gaf zelfs volmondig
toe, dat de Duitsers van de Neder
landse spoorwegmensen nog heel wat
kunnen leren.
SAMENWERKING
In bepaalde opzichten streven trou
wens de Duitse spoorwegmensen
naar een Schuman-plan der spoor
wegen. Met Frankrjjk is pas een
overeenkomst gesloten, waardoor
100.000 goederenwagens gemeen
schappelijk gebruikt kunnen worden.
Deze wagens dragen het opschrift
„Europ" en mogen in beide landen
zo lang gebruikt worden als nodig
is. Tot nu toe is het een internatio
nale regel, dat buitenlandse vracht
wagens zo gauw mogelijk terugge
stuurd moeten worden (desnoods
leeg) en dat zjj alleen maar bevracht
mogen worden als ze rijden in de
richting van het land van herkomst.
De „Europ"-wagens (Frankrijk en
Duitsland brachten er beide 50.000
in), blijven wel eigendom van het
land van herkomst, doch de ander
mag er vrijelijk over beschikken. Dit
voorkomt uiteraard veel on-econo-
misch gebruik. Nederland profiteert
op het ogenblik al in zoverre van de
Duits-Franse overeenkomst, dat het
een „Europ"-wagen naar verkiezing
mag bevrachten in de richting
Frankrijk of Duitsland. Dr. Pischel
en hij niet alleen zouden ech
ter deze overeenkomst gaarne tot
geheel Europa uitbreiden. „Daarvoor
zijn veel moeilijkheden te overwin
nen", zo zei hij ons. „maar het kan.
Als men van goede wil is, dan kan
er heel wat bereikt worden. Zo zijn
wij er bijv. al in geslaagd on
danks de afwijkende spoororeedte in
Spanje, in vier dagen tijds goederen
van Barcelona naar Frankfort te
vervoeren".
Teneinde de internationale samen
werking met de Duitse spoorwegen
zoveel mogelijk te bevorderen, heeft
de Deutsche Bundesbahn reeds „Ge
neral vertretungen" ingesteld in Ne
derland (Rotterdam). Zwitserland,
(Zürich), Italië (Milaan) en België
(Brussel) en men is in onderhande
ling met Engeland.
Voor dr -rr.tr étaopr vso dr Rondr vmn Kr»nkr(|k. Mrtr— Brlm. <183 k.ra.) i))n H .-o^drcmldd.1
ners gestart. Onder hen bevonden zich ook acht Nederlanders, die we hier zien opgesteld \oor het vertrek.
Van links naar rechts: H. Dekkers. W. Dlellssen. H. Kaanhof, G. Peters, H. Schoenmakers.
Voortlng en W". W'agtmans.
W. van Est,
Hjalmar Schacht naar
Indonesië?
De ..Corri e T .jardo" bericht
dat d.. voormalige president van de
Duitse Rbksbank. Hjaln. r Schacht,
die zich that i" V '-1 b' dt
binnjnk' nair Dial, ri zal ver-
1 n. Volge; het blad heeft
Schacht zich eld verklaa zich
naar Indonesië te begeven om aldaar
pogingen in het werk te stellen, de
economie van Indonesië op een ge
zonde basis te plaatsen. Dit besluit
zou zijn genomen na een bespreking
die dr. Schacht kort geleden in Rome
mc* de gezant van Indonesië in
Italië. Natslr Pamontjak. heeft ge
had.
WETENSCHAPPELIJK SUCCES
Radio-oog, een opzienbarende
ontdekking
„De vondst van het radio-oog is in de ontwikkeling van de astronomie te
vergelijken met de invoering van de kijker in de 16e eeuw", aldus prof. J.
H. Oort, voorzitter van de stichting „Radiostraling van zon en melkweg",
die het initiatief nam tot onderzoek In Nederland op dit nieuwe gebied
an de astronomie.
Als de mens met radio „ogen" was
;eschapen, zou hij geen verschil con-
.tateren tussen dag en nacht, hg
;ou altijd, onder alle omstandighe
den zelfs op een Nederlandse zo-
nerdag, door dichte regen en zware
/olken heen de sterrenhemel
,zien."
Dat de betekenis van de ontdek
king van het radio-oog niet licht is
te overschatten wordt terstond dui
delijk als men bedenkt dat tot voor
enige jaren de astronomen per se
het licht van de hemellichamen let
terlijk nodig hadden om inzicht te
verkrijgen in de geheimen van het
heelal. Meer dan eens moest bij
voorbeeld een kostbare expeditie
naar verre gebieden gezonden om
waarnemingen bij zonsverduisterin
gen te doen, onverrichterzake terug
keren omdat de weersomstandighe
den elke waarneming hadden belet.
Daarin schuilt de betekenis van
het radio-oog: het maakt de astro
nomie practisch onafhankelijk van
alle atmosferische situaties.
Dr. H. C. van de Hulst, thans
lector in de sterrenkunde te Leiden,
merkte in 1944, toen hij nog student
was, op dat waterstof een straling
van een bepaalde golflengte in het
radiogebied uit kan zenden, en dat
het wellicht mogelijk zou zijn de stra
ling te meten die uitgezonden wordt
door de waterstof-wolken in het
melkwegstelsel.
Door de ontdekking van deze wa
terstof-straling hebben de astrono
men een krachtig nieuw middel in
de hand gekregen voor het onder
zoek van het melkwegstelsel. Men
kan wel voorspellen dat als gevolg
van deze vondst onze kennis van
bouw en beweging van het melk
wegstelsel zich met een sprong zal
ontwikkelen.
DE INSTRUMENTEN
„Zien" betekent in dc taal van de
radio-astronomiehet registreren van
de straling, ultrakorte golven, iden
tiek aan aie, welke in de radiocom
municatie worden gebruikt, en het
uitleggen daarvan. Het radio-„oog"
is dan de apparatuur waarmee dat
geschiedt.
Het principe van de ontvanger is
in -vele opzichten gelijk aan dat van
een gewoon radio-toestel. De grote
moeilijkheid is, dat de straling die
van de duizenden lichtjaren verre
„zendstations" in het heelal komt,
zeer zwak is. Het is daardoor geen
eenvoudige zaak dit station op te
zoeken, vooral omdat het eigen ge
ruis van zelfs het beste radio-toe-
stel vele malen groter is dan dit
zwakke signaal dat men vinden en
meten moet.
Door een grote bandbreedte van
de ontvanger te combineren met een
langzaam aanwijzend instrument ge
lukt het een inkomende energie te
meten, die 1000 en meer malen klei
ner is dan die veroorzaakt door het
eigen geruis.
DE HERKOMST DER GE
METEN STRALING.
De straling wordt uitgezonden
door waterstof-atomen in het heel
al. Deze waterstof-atomen werken
als miniatuur-zenders die allen pre
cies op dezelfde golflengte uitzen
den.
Waterstof vormt verreweg het be
langrijkste bestanddeel, zowel van de
zon als van de milliarden andere
sterren, die tezamen het melkweg
stelsel vormen, alsook van de uiterst
ijle gasmassa's waarmee een deel
van de ruimte tussen de sterren ge
vuld is.
BETEKENIS DER RADIO
METINGEN.
De binnenkomende radiostraling,
zou in een gewoon radiotoestel
(waarin de radiogolven die via de
Amsterdamse rechtbank
erkent geen bankgeheim
De Amsterdamse Arrondissements
rechtbank heeft Donderdag uitspraak
gedaan in een proefprocedure. waar
van het bankgeheim de inzet was.
De gedaagde, de directeur van een
bijkantoor van een grote bankinstel
ling te Amsterdam, werd veroordeeld
tot een geldboete van 100, wegens
„het opzettelijk niet voldoen aan een
vordering. krachtens
enig
schrift van de wet gedaan door een
antenne binnenkomen, omgezet wor
den in 'geluids-trillingen), omgezet
worden m geluidstrillingen. In Koot
wijk worden zij echter niet in ge
luid omgezet maar in een electrische
stroom die geregistreerd wordt.
Het grote voordeel van de radio-
metingen boven de klassieke metin
gen niet gewoon licht Is gelegen
in de omstandigheid dat de radio
straling zelfs door de donkere wol
ken Ln het sterrenstelsel heendringt,
terwijl de lichtstralen daar geheel
door tegengehouden worden.
Deze donkere wolken beletten de
astronomen het uitzicht op verder
af gelegen gedeelten van het melk
wegstelsel en zijn de belangrijkste
oorzaak dat onze kennis van de
structuur van dit stelsel nog zo
uiterst gebrekkig is. De radiowaar-
nemingen bieden de mogeljjheid om
door dit obstakel heen te dringen.
RADIO-STERRENKUNDE.
Tot dusver heeft de mens zijn ken
nis omtrent het heelal uitsluitend
ontleend aan de lichtstralen die uit
dit heelal komen. Nu kan hij ook
radiostraling van zon en sterren op- I
vangen en meten. Daardoor gaat een i
nog onafzienbaar gebied van nieuwe
inzichten in de sterrenwereld voor
hem open.
BIJZONDERHEDEN VAN
HET RADIO-ONDER
ZOEK.
Een eigenaardige bijzonderheid, zon
der welke 't radio-onderzoek eigenlijk
niet mogelijk geweest zou zgn, is
dat de zon, die in lichtsterkte zelfs
de helderste sterren ongeveer tien
milliard malen overtreft, in het ge
bied der radiogolflengten helemaal
niet boven de meest intense „radio-
sterren" uitsteekt.
Daarom was 't mogelijk dat reeds ln
de zes weken die na de eerste me
ting in Kootwijk verlopen zijn het
gelukte om gedeelten van het melk
wegstelsel waar te nemen die niet
eerder waargenomen konden worden.
De onderzoekingen werden tot dus
ver gedaan met een door de Duitsers
achtergelaten radarspiegel. welke
een diameter heeft van 71™ meter
Aan de N.V. Werkspoor te Haar
lem is echter opdracht gegeven te
keningen te vervaardigen voor een
spiegel met een diameter van 25
meter. Men hoopt dat de waarnemin
gen hierdoor in de toekomst een
nog groter gebied zullen bestrijken.
opsporingsambtenaar
De bankdirecteur had geweigerd
ambtenaren van de douanerecherche
inzage te verlenen van de bankreke
ning van een zijner cliënten, die ver
dacht werd van een deviezenovertre-
ding. De weigering van de directeur
geschiedde na overleg met het hoofd
kantoor en de juridische adviseurs
der bankinstelling.
De officier van Justitie, mr. W. A.
J. M. Smit. zei in zijn requisitoir, dat
de opsporingsambtenaren te allen
tijde inzage kunnen verlangen van
boeken en bescheiden, benodigd voor
hun opsporingsarbeid. Niemand kan
zich beroepen op enige verplichting,
tot geheimhouding, zelfs als deze ver
plichting bij wettelijke bepaling is
opgelegd. Doch op 1 Mëi 1951 is
hierin in zoverre wijziging aange
bracht. dat personen, die uit hoofde
van stand, beroep of ambt zich tot
geheimhouding verplicht geacht kun
nen voelen, zulks kunnen weigeren.
De officier zei voorts: de wetgever
wil dit recht slechts toekennen aan
hen. die zeer speciale beroepen uit
oefenen en tot wie men zich wendt,
indien men in nood verkeert. Naar
de mening van de officier behoort
een bankier niet tot deze categorie
en inr. Smit eiste een geldboete van
100 subsidiair een maand hechte
nis.
Briefkaart uit
1884 gevonden
Bij het wegbreken van een
brievenbus aan een gesticht te
Bolsward deed men een eigen
aardige ontdekking. Tussen de
bus en het deurpaneel vond
men een briefkaart uit 1884,
die blijkbaar bif het bezorgen
niet in de bus was gevallen
maar er achter. Het vermissen
van de briefkaart zal in 1884
wel aanleiding hebben gegeven
tot misverstand. De kaart be
vatte namelijk nadere afspra
ken voor een logeerpartij.
Bezwaren tegen unificatie
markt visserijproducten
De Belgische Federatie van het
Visserijbedrijf heeft bezwaren g--op-
nerd tegen volledige unificatie van de
Nederlands-Belgische markt voor
visserijproducten, welke men tegen 1
Januari 1952 wil laten ingaan. Een
deputatie van de federatie heeft be
zwaren bij een audiëntie van de Bel
gische minister van visserij naar vo
ren gebracht.
Het wereldgebeuren
Chaos in Perzië
Perzië bevindt zich op de rand van
de chaos. Dat is niet plotseling ge
komen. maar het gevolg van een
jarenlange ontwikkeling.
Het land wordt bestuurd door een
ministerie onder leiding van premier
Mossadoq cn deze premier komt
voort uit de kringen van de groot
grondbezitters. In feite wordt Per
zië zodanig bestuurd. dat het de
grootgrondbezitter» go gaat en alle
andere bevolkingsgroepen diep in de
misère zitten.
Het administratieve regeringsap
paraat is gebrekkig. De ambtenaren
hebben maandenlang geen salaris ge
zien.
De sociale toestanden zijn erbar
melijk. In de kringen van de arbei
ders en de boeren heerst grote on
tevredenheid, Nu is er één gebied ln
Perzië. waar de arbeiders regelma
tig worden betaald en ongeveer het
dubbele loon ontvangen, dat andere
Perzen krijgen.
Dat is een gebied waar goede so
ciale en hygiënische toestanden
heersen.
Het is het gebied van de Engelse
oliemaatschappij.
Zonder verdere toelichting begrgpt
ieder, dat dit een doorn in het oog
is van de huidige regeerders.
Zij willen de geldelijke inkomsten
van de olie geheel aan de berooide
Perzische schatkist brengen en daar
naast willen ze voorkomen, dat de
ontevreden arbeiders en kleine boe
ren naar het oliegebied wijzen als
een gebied, waar het beter ls dan
in het overige Perzië.
Twee dingen staan vast. namelijk,
dat het Perzische regeringsapparaat
uit zijn chaos niet gered kan worden
door de olie-inkomsten, want de
oorzaak van de janboel schuilt niet
alleen in gebrek aan geld. maar
voornamelijk in gebrek aan be
kwaamheid en daarnaast staat het
vast. dat de Perzen niet in staat
zijn zelf de olie-productie te organi
seren. Behalve eenvoudige boerenbe
drijven zijn alle andere bedrijven
onder Perzische leiding steeds tc
gronde gegaan door ontoereikend be
heer.
Premier Mossadcq moet dat we
ten. maar desondanks houdt h(j vast
aan zijn eis tot nationalisatie van
de olie-industrie en hij kan moeilijk
daarop terugkomen, want die natio
nalisatie is systematisch aan het
Perzische volk voorgehouden als een
panacee tegen alle kwalen, waaraan
de Perzische staat lijdt. Hij zou het
vertrouwen van belangrijke volks
groepen verliezen, wanneer hg thans
concessies aan de Engelsen deed.
Het gaat voor hem om het poli
tieke prestige. Mocht na de nationa
lisatie de olie-industrie wegzakken,
dan is dat gemakkelijker voor het
Perzische volk aannemelijk te ma
ken, dan het toegeven aan Engelse
verlangens.
Het feit. dat de Perzische regering
gisteren door het Internationaal Ge
rechtshof in het ongeiyk ls gqpteld
en dat dit hof dc instelling van een
beheersraad verlangt, waarin'de Per
zen geen meerderheid krijgen, zal
vermoedelijk niet in staat zijn de he
ren Mossadea c.s. tot kalmere over
wegingen te brengen.
8. Jimmy zette het gesprek in de oerwoudtaai
voort en stelde zich zelf voor als de nieuwe op
passer. „Ik weet nog nTet zeker of ik het baantje
wel zal aannemen", zei hij, „maar ik geloof, dat
er hier voor mij goed werk gedaan kan worden".
De twee chimpansees, Trien en Toos geheten, wa
ren in de eerste ogenblikken dol verheugd met
een soortgenoot kennis te maken, die hun taal
meester was. maar toen Jimmy het woord „op
passer" had uitgesproken, deinsden zij achteruit
en keken zij Jimmy wantrouwend, om niet te zeg
gen vijandig, aan. „Zó", zei Trien, die altijd het
woord nam, „ben jij van plan je als handlanger
van die kerel te laten gebruiken. Nou, dan kan ik
je ook uit naam van Toos meedelen, dat wij niks
niet je te maken willen hebben. We hebben ge
noeg van al die gemene rakkers, die die uit
zuiger op ons af heeft gestuurd en dat wij het
nou ook nog moeten beleven, dat een soortgenoot
zich voor dat soort vuile practijken leent, dat
schreit ten hemel. Weet je, wat je bent? Jg bent
een verrader van je volk. Verdwijn, of we schop
pen je d'r uit". Trien had rich waarlijk erg opge
wonden. Zij was oprecht verontwaardigd. „Kom
mee Toos", zei ze, „de vent is niet waard nog één
woord aan hem vuil te maken".
Proefvaart van een
kreeftverwerkingsvaartuig.
Met goed gevo. heeft het motor
schip „Isolda". dat bij A. de Jong
N.V. Scheepswerf er. Machinefabriek
te Vlaardingen is verbouwd en in
gericht tot kreeft verwerkingsvaar
tuig voor «-ekening van de Tr-lstan
da Cunha Deve' n Ltd.
te Kaapstad, proef gevaren. Het is
het eerste schip, dat in Nederland
werd voorzien van een diepvriesin
stallatie.
De Tristan t' Cunha Development
j Comp Ltd gaat er de kreeftenvisserjj
mee uitoefenen. De krc.ft wordt gc-
I vangen door begeleidende kleine sche-
j pen en aan boord van de „Isolda"
I verwerkt en d!--~evroren bij een
temperatur van minus 30 graden
Cel*'iis om vervolg""» te wor op-
geslagen in een lucht gekoeld
ruim bij een temperatuur van minus
20 graden Celsius. Het product is be
stemd voor export naar Amerika,
waar het steeds goede aftrek vindt.
De kreeftenvi tserjj wordt 'tgc-
oefend nabij de beruchte Roaring
Fouriies, zodat aar de zeewaardig
heid van het vaartuig hoge eisen
worden gesteld.
De stad Luik. een der Candida:*!,
voor het vestigen van het hoge gezug.
orgaan van het Plan-Schumar. heeft he*
Citadelpark aldaar aangeboden als plaat-
voor de vestiging van de bureaux van het
gezagsorgaan. Kct park ls 28 hectare