PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Twaalf jeugdambassadeurs
bezochten „De Schelde"
Duizenden Madrilenen protesteerden
tegen de duurte
Twee Nederlandse Meteors
in W.-Duitsland neergestort
Zwitserse oliedeskundigen
vertrekken naar Perzië
BILT
Kantlijn
Chinezen in Westelijke
sector op de vlucht.
Vandaag
Praag verbolgen op
„Radio Vrii Europa".
Executie Duitse
oorlogsmisdadigers.
194e Jaargang - No. 119
Dagblad uitgave van de ürma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie F. van de. Velde en F. B.
den Boer. Adj. W de Pagter.
Hoofdrcd. C. BalllntJJn Pl. verv.:
W. Leertouwer en H. A Bosshardt.
ABONNEMENTSPRIJS 37 ct. per
week f 4.55 p. kw fr- P- P- 1 4-80
per few. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 23 Mei 1951
ADVERTENTIEPRIJS 20 ct. per
mm. Minimum p. advertentie 1 3.—
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kletr.c advertenties (max. 8 regels l
van 1—3 regels l 1.—. Iedere regel
meer 20 cent. ..Brieven of adres
Bureau van dit Bind" 25 cent meer
Giro nr. 359300 P.Z.C- Middelburg.
Bur. Vlissingen Walstr. 53—00, tel. 2355 4 Ujnen (b.g.g. 2861 of 2160). M'burg Londense K3ai 29. teL 2077 en 2$2i\ Goes L. Vorststr. C3. tel. 2475 (b.g
Oost burg. Pr. Maurïtsstr. 12. tel. 102; Terneuzen
|atr. 2; Zterifezec: N. Bogerdstr. C 180. tel.
Te voet naar het werk
Treinen en bussen geboycot
Duizenden inwoners van Madrid hebben Dinsdag geprotesteerd tegen
de duurte en de laksheid van de regering door dc openbare middelen van
vervoer te boycotten. De arbeiders, die normaal van de bussen en de on
dergrondse gebruik maken, begaven zich te voet naar hun werk, waardoor
het stadsbeeld anders was dan gewoo nlyk. Dc bussen, die uit de arbeiders
wijken kwamen, waren vrywel leeg, de ondergrondse treinen slecht bezet.
De taxi's deden goede zaken daar zy veel vrouwen moesten vervoeren, die
vreesden, dat de bussen en de trams aangevallen zouden worden. Er de
den zich echter geen incidenten voor.
Door de strenge censuur is het
moeilijk een duidelijk beeld te krij
gen van de omvang der protestactie.
De dagbladen in Madrid maken geen
melding van de gebeurtenissen en
over de radiostations is slechts de
mededeling omgeroepen, dat een po
ging tot algemene staking is mislukt.
De protestactie was georganiseerd
door middel van strooibiljetten en
kettingbrieven..
Het anti-revolutionnaire dagblad
„Trouw" heeft een uiterst be
langrijk onderwerp aangesne
den dat waarlijk de aandacht van
de Nederlanders wel verdient. Toen
de regering besloot óm een slordige
24 millioen te stoppen in Nieuw-
Guinea, dat we misschien aan het
eind van het jaar al kwijt zijn, stel
den wy de simpele vraag, of het wel
verstandig was zoveel Belastinggel
den voor dit doel te gebruiken, ter
wijl de regering zit te hangen en te
wurmen om een anderhalf millioen
te bezuinigen op ons onderwijs, onze
kunsten en onze wetenschappen.
Trouw werpt zich op een geheel
ander ondêrwerp, dat echter in we
zen dezelfde kern raakt.
Toen destijds aan het licht kwam,
dat er bij het Militair Gezag in de
na-oorlogse periode onregelmatighe
den waren gepleegd, die ons volk de
ronde som van 150 millioen
kostten, zyn deze misstanden niet
gecorrigeerd. Zal echter, zo vraagt
Trouw, nu er bij het Beheersinstituut
eveneens een aantal fouten en ver
grijpen ls geconstateerd, wèl krach
tig opgetreden worden?
„Ondanks de bereidheid om met
de grootst mogelijke welwillendheid
begrip te tonen voor de uitzonderlijk
moeilijke omstandigheden waaronder
het Beheersinstituut heeft moeten
werken, is het zonneklaar, dat er
veelszins op onoordeelkundige en
ook vaak onoorbare wijze is omge
sprongen met ryksgelden. En wij
vragen ons af, of de Staten-Generaal
dit opnieuw, zoals eens ten aanzien
van het M.G., met de mantel dei-
liefde kunnen bedekken, door te zij
ner tijd hieraan hun flat te geven.
De regering stelt zich met betrek
king tot de minder met goederen
bedeelde massa van ons volk, steeds
op het standpunt van de verdelen
de gerechtigheid. Het komt ons
voor, dat de eerste voorwaarde tot
deze gerechtigheid is het op verant
woorde wijze aanwenden van de be
lastinggelden, voor de opbrengst
waarvan die massa dagelijks moet
krom liggen. Indien het door de re
gering in het leven geroepen amb-
telyke apparaat aan het vervullen
dezer voorwaarde in de weg staat,
zal zij dit apparaat van onbekwame
en onbetrouwbare elementen moeten
zuiveren."
Tot zover Trouw.
Het bovenstaande klinkt hard.
Maar het is goed, dat deze woorden
gesproken worden. Want de vraag,
die hier gesteld wordt, houdt milli-
oenen Nederlanders bezig
De Tijd" (r.k.) constateert dat
het wegverkeer een opvallend
gebrek aan goede manieren
vertoont; de automobilisten hebben
te weinig respect voor het leven van
anderen en de verruwing van de ver-
keerszeden ten gevolge van de moto-
riserlng treedt op schrille wijze aan
de dag:
„Nog in 1950 eiste ons moderne
en zich zo heerlijk ontwikkelende
wegverkeer negen honderd vijf en
zestig mensenlevens. En wanneer
men ziet hoe hoog hierbjj het percen
tage is van kinderen van nu] tot vijf
jaar en van ouden van dagen boven
de zeventig, dan heeft men meteen
het antwoord op de vraag ten koste
van wie dit verrukkelijke wegver
keer, dat de wereld zo klein en de
horizon zo wyd maakt, zich ontwik
kelt. In 1948 bijv., toen ons verkeer
negen honderd twee en vijftig doden
eiste, waren daarbij honderd vier en
vijftig kinderen van nul tot vijf jaar
en honderd negen mensen ouder dan
zeventig jaar. Deze groepen het
is niet voor tegenspraak vatbaar
nemen maar zeer spaarzaam deel aan
het verkeer. Desniettemin zyn hun
cijfers zowel relatief als absoluut
aanmerkelyk hoger dan van welke
andere leeftijdsgroep ook."
,,Het is een weerzinwekkende ver
toning. Onze steden en dorpen staan
berstensvol verkeerslichten, aanwijs
borden en verkeersborden niemand
verwondert zich over de aanwezig
heid van vyf borden aan de ingang
van eén straat ons land is voor
zien van een leger pijnlijk netjes gc-
umformde politiemannen, het koes-
,5en weSenwacht als een glanzend
symbool van zyn menselijke ver
keersopvattingen, het is de hele lieve
lange dag zonder ophouden bezig
De radiostations waarschuwde de
gehele dag, dat zij, die aan een sta-
kingsoproep gehoor zouden geven
„lafaards en verraders" zijn, die als
zodanig door de autoriteiten zouden
worden behandeld.
De Spaanse regering had strenge
maatregelen genomen om een sta
king in de hoofdstad de kop in te
drukken en de eenheden van leger
en politie versterkt.
Manschappen van de quarda civil
patrouilleerden in de straten, gewa
pend met sabels en geweren. Op pun
ten van strategisch belang waren
wachtposten geplaatst. Oficieren van
het Marokkaanse leger waren per
vliegtuig naar Madrid gebracht, waar
zij de recherche assisteerden. Uit
Andalusië waren burgerwachten naar
Madrid overgebracht. De overheid
had bekend doen maken, dat werkne-
merse die zonder geldige reden van
hun werk weg zouden blijven, onmid
dellijk ontslagen zouden worden. De
winkeliers waren gewaarschuwd, dat
hun zaken voorgoed gesloten zou
den blijven, indien zij Dinsdag hun
deuren zouden sluiten.
Vele ambtenaren, die men gewoon
lijk niet voor elf uur in hun bureaux
ziet. waren Dinsdag negen uur in de
ochtend aanwezig. De ambtenaren
waren gewaarschuwd, dat zij hun
betrekking zouden verliezen als zij
niet op tijd op het werk verschenen.
Verbonden troepen op 6H km
van de breedtegraad.
De Verbonden troepen hebben Dins
dag dc Noordelijken in alle sectoren
van het front teruggedrongen. Vol
gens frontberichten bevonden zü zich
Dinsdagavond op minder dan zes-cn-
een-halve kilometer van de 38ste
breedtegraad. Zij zetten over de ge
hele linie van het Westelijke front hun
opmars voort. In de Oostelijke sector
van het front zijn zware gevechten
aan de gang. In de Westelijke sector
zijn de Chinezen op de vlucht gedre
ven.
Het 45.000 ton metende Amerikaanse
slagschip ..New Jersey" voegde zich
Dinsdag bij de oorlogsschepen, welke
sinds enkele maanden een onophoude
lijk bombardement op Wonsan aan de
Koreaanse Oostkust uitvoeren. Aan de
beschieting nemen thans 15 schepen
deel- Wonsan is een centrum van aan-
voerwegen van de Noordelijken.
Generaal Earle Patridgc. bevelheb
ber van de Amerikaanse luchtmacht
in Korea, is te Tokio aangekomen om
tijdelijk het opperbevel van de Ameri
kaanse luchtmacht voor het Verre
Oosten op zich te nemen in de plaats
van generaal George Stratemeyer. die
Zondag een hartaanval kreeg en enige
tijd rust moet houden.
is het 50 jaar geleden, dat op
Java de vulkaan Kloet tot uit
barsting kwam, waardoor een
oppervlakte van 115.065 km2
met as werd bedekt;
is het 20 jaar geleden, dat het
vliegveld Eelde bij Groningen,
werd geopend.
Tien auto's kunnen ruimschoot# in dc schaduw staan van deze enorme
schoorsteen, welke bestemd is voor dc „United States", het grootste passa
giersschip dat tot dusverre in Amerika gebouwd is. De oceaanreus, die
ruim 300 meter lang is, en met twee van deze „pijpen" wordt uitgerust, zal
de volgende maand te water worden gelaten. De schoorstenen hebben een
hoogte van 16!i meter en een breedte van 18 meter. Z\J zijn geheel van alu
minium vervaardigd.
De politie kwam op
het feest
Een echtpaar, dat voor kort in
Vught woonachtig was. heeft zich ge
ruime tijd geleden in Limburg schul
dig gemaakt aan oplichting van een
geestelijke voor een groot bedrag.
Beide echtlieden konden worden ge
arresteerd cn werden in het huis van
bewaring opgesloten. De vrouw werd
echter wegens gebrek aan bewijs op
vrije voeten gesteld.
Onmiddellijk keerde zy naar Vught
terug om temidden van vrienden cn
kennissen deze „bevrijding" met al
cohol te vieren. De politie kwam zelf
ook eens „neuzen" cn kon tussen het
feestrumoer door een groot bedrag
aan geldwaarde in beslag nemen, dat
gestolen bleek te zyn en dat ver
stopt was in een peluwkussen.
Geen animo voor reizen naar
feestend Engeland.
De Nederlandse Reisvercniglng
heeft onder 6500 reislustigen een en
quête gehouden, waaruit onder meer
is gebleken, dat de dit jaar grootste
trek van Nederlandse toeristen naar
Oostenrijk zal zijn. Frankrijk en
Zwitserland komen op de tweede
plaats. Voor Engeland bestaat min
der belangstelling, hetgeen nu juist
met het Festival of Britain opvalt,
Gebleken is, dat de hoge reiskosten
naar en in Engeland een bezoek aan
dat land in vele gevallen tegenhou
den.
BOTSING 1N DE LUCHT.
De twee piloten kwamen om het leven.
Twee Nederlandse meteorstraaljagers van de vliegbasis Twenthe zyn Dins
dagmiddag in de buurt van het stadje Stadlohn in West-Duitsland met
elkaar in botsing gekomen. Beide toestellen stortten neer en werden volko
men vernield. De twee piloten kwamen om het leven.
De namen van de omgekomen vlie
gers zijn: H. B. Boomkamp uit Lich
tenvoorde en H. A. Bastiaanse uit
Assen.
Beide vliegers, leerlingen van de
Jachtvliegschool Twenthe, startten
Dinsdagmorgen van het vliegveld
Twenthe, ider met een meteor type
4 straaljager, voor een oefening pa
trouille vliegen. Bij een dergelijke
oefenvlucht liggen de toestellen dicht
by elkaar in de lucht.
Bij Stadlohn in de „Kreis" Gronau
(Westfalen) zyn de straaljagers met
elkaar in botsing gekomen en daarop
neergestort.
West-Duitse firma's
uitgeschakeld.
OM ONWETTIGE HANDEL TE
VOORKOMEN
Het Amerikaanse ministerie van
Buitenlandse Zaken heeft Dinsdag
bekend gemaakt, dat de levering van
strategisch belangrijke materialen
aan Westduitse firma's, welke on
wettige handel met de in de Russi
sche invloedssfeer gelegen landen,
waaronder communistisch China, drij
ven, zal worden stop gezet.
De Amerikaanse Hoge Commissa
ris voor West Duitsland, John McCloy
had bij de Amerikaanse regering een
desbetreffende aanbeveling gedaan.
Duitser gaf zich uit
voor Ali Khan.
In Oostende is een 22-jarige Duit
ser gearresteerd, die een hotel heeft
opgelicht door er enige dagen te
gaan wonen met de mededeling, dat
hij Ali Khan wasfc De directie had het
zó geloofd, dat zij een portret van Ri
ta Hayworth boven zijn bed had la
ten ophangen.
kreten te slaken als „Wees een heer
in het verkeer" en onder al die roe
rende bedrijven door groeit het ras
van de benzine-piraten als het on
kruid van de akker."
Aan deze hartekreet van De Tijd
zouden wij een kort commen
taar willen verbinden.
Natuurlijk, er zijn onverantwoor
delijke automobilisten.
Maar er zijn ook onverantwoordelij
ke wielrijders en voetgangers.
Wie zelf auto rijdt zal vele malen
constateren, dat wielrijders, brom
fietsers en voetgangers maar al te
vaak met hun leven spelen
Goed daarom, dat Veilig Verkeer
overal zyn zegenrijk werd verricht!
Een commissie van onderzoek van
de luchtmachtstaf is onmiddellyk na
het bekend worden van het ongeluk
naar Stadlohn vertrokken. De slacht
offers zullen naar Nederland worden
overgebracht.
Naar wij vernemen zijn de beide
vliegers 22 jaar oud.
Protest-nota aan
Amerikaanse regering.
De Tsjechoslowaakse regering heeft
in een in krachtige bewoordingen ge
stelde nota aan de Amerikaanse rege
ring geprotesteerd tegen de „vyandi-
ge activiteit" van het onder Ameri
kaans toezicht staande Westduitse
radiostation ..Radio Vrij Europa".
Ook werd in deze nota geprotes
teerd tegen een „schending van de
Tsjechoslowaakse grens door gewa-
Cende Amerikaanse soldaten in het
egin van deze maand".
De Amerikaanse regering wordt
verweten, dat zij bij de uitzendingen
gebruik maakt van ..verraders van 't
Tsjechoslowaakse volk".
Over de grensschending staat in de
nota. dat 6 è.7 Amerikaanse soldaten
in twee auto's, de Tsjechoslowaakse
grens hebben overschreden en mili
taire installaties hebben gefotogra
feerd. De Tsjechoslowaakse regeling
had „overtuigende bewijzen" in han
den. dat deze daden eéri onderdeel
vormden van „spionnage, sabotage
en vijandelijke activiteit" tegen de
Tsjechoslowaakse republiek.
Op 24 Mei in gevangenis
van Landsberg.
McCloy, de Hoge Commissaris voor
Duitsland, heeft thans definitief be
slist over het lot van de zeven Duitse
oorlogsmisdadigers in de Beierse ge
vangenis van Landsberg, De executie
zal geschieden op 24 Mei a.s. De
naaste verwanten van de veroordeel
den zyn door de directeur van de ge
vangenis van het besluit op de hoog
te gesteld. Een laatste bezoek is toe
gestaan.
FRANSMAN ALS ADVISEUR.
Verlies Perzische olie niet onoverkomelijk.
Acht Zwitserse oliedeskundigen zullen naar Perzië vertrekken om in dienst
van de regering leiding te geven aan de olieproductie. indien de Britse
Perzische maatschappij straks genationaliseerd zal zijn. Bovendien heeft d>*
Perzische regering de Fransman, prof. Gidelle. aangezocht als juridisch
adviseur voor kwesties, de nationalisatie betreffende.
Walter Levy, adviseur voor olie-aan
gelegenheden van president Trumans
commissie voor de grondstoffenpoli-
tiek, heeft in een vraaggesprek met
de „Financial Times" verklaard, dat
het verlies van de Perzische olie voor
de vrije landen geen onhoudbare toe
stand zou scheppen. De 600.000 vaten
per dag, die verloren zouden gaan,
wanneer men niet meer de beschik
king zou hebben over de productie
der Perzische raffinaderijen, zouden
voor ongeveer een derde vervangen
kunnen worden door het beschikbaar
stellen van Amerikaanse olie.
Voorts is het vrijwel zeker, dat uit
andere bronnen nog 200-000 vaten per
dag zouden kunnen worden verkre
gen. Wanneer de raffinaderij te Haifa
voorzien werd van Venezolaanse ruwe
olie. zou deze haar productie kunnen
opvoeren van 20.000 tot 80.000 vaten
per dag. De rest van het verlies zou
eventueel gedekt kunnen worden door
de raffinaderijen in Europa en op het
Westelijk halfrond sneller te laten pro
duceren aan zij tot dusverre doen.
Levy, die te Londen vertoeft voor
een kort. onofficieel bezoek, deelde
mede, dat de Europese en de Ameri
kaanse raffinaderijen althans geduren
de korte tijd op iets meer dan de nor
male capaciteit zouden kunnen wer-
Jeugd en industrialisatie
ken, waardoor zonder ernstige storin-
?;en de dagelijkse productie dezer raf-
inaderijen met 400.000 tot 500.000 va
ten zou kunnen worden verhoogd.
Hiervoor zou uiteraard een grotere
aanvoer van ruwe olie zijn vereist,
doch volgens Levy zou deze vrij spoe
dig van Koeweit, Saoedi-Arabië en
Venezuela kunnen worden verkregen.
Overigens gaf Levy toe. dat het on
middellijke effect van het verloren
gaan van de Perzische olie „uiterst
pijnlijk" zou zijn. Vooral de landen ten
Oosten van Suez zouden hierdoor ge
troffen worden, doch dit zou niet van
lange duur zijn. daar de oliemaat
schappijen spoedig het ontstane tekort
over alle verbruikers zouden verdelen.
Wanneer de Perzische olie verloren
zou gaan, zouden alleen de eerste
maanden ernstige storingen ontstaan,
doch voor ieder land afzonderlijk zou
den de gevolgen zoveel mogelijk wor
den verzacht.
Jongens van de Bedrijfsschool
toonden zich goede gastheren
Daar kwamen ze dan in Vlissingen, die twaalf ambassadeurs van de
Nederlandse jeugd, die als winnaars van de opstelwedstrijd over industria
lisatie een week lang door Nederland mogen rondtrekken om met eigen
ogen te zien, wat ze tot dusver alleen maar uit boekjes en door de radio-
jeugduitzendingen hadden Ieren kennen. Ambassadeurseen groot en
voornaam woord. Maar denk maar niet, dat dit jolige troepje zich als
voorname, belangrijke afgezanten gevoelde of gedroeg. Niets daarvan:
twaalf vrolijke jongens en meisjes, ieder met een paar heldere ogen in het
hoofd* die ze goed de kost gaven, overal waar er voor hen iets te zien of te
leren viel. En van ambassadeurs werd er alleen maar gesproken als het
stel eens een ogenblik wat al te uitgelaten werd: Zoiets als: „Hé ambassa
deurs, houdt je nu eens even rustig
Maandag hadden ze de Staatsmij
nen in Limburg gezien en gisteren
konden ze in de heerlijke frisse
zeewind aan de Schelde het kolen
stof weer laten wegwaaien.
De ontvangst in de cantine van de
Kon. Mij. „De Schelde" was direct
al helemaal „raak". Geen plechtige
toespraken of overbodige gewich
tigdoenerij, maar twaalf jongens uit
de Bedrijfsschool als gastheren van
de twaalf „ambassadeurs en ambas
sadrices". Met z'n vier-en-twintigen
aan één gezellige koffietafel, om en
om een gastheer en een gast, en
vóór het eerste broodje verorberd
was, waren ze het al eens en werd
er honderd-uit gepraat: over het
werk op de Schelde, maar ook over
het werk van ieder van de twaalf
gasten, onverschillig of dat nu in de
werkplaats was of op de banken van
het Gymnasium of de Kweekschool,
op het land of in het ziekenhuis te
Nijmegen vanwaar een leerling-ver
pleegstertje ook tot de prijswinnaars
behoorde.
Ja, over dat meisje moeten we het
nog even appart hebben. Maria Ha-
meiftnck uit Druten in het Land van
Maas en Waal.
Maar jij moet een Zeeuwse zijn,
Hamelijnck, dat kan niet anders...
En óf hoor, glundert het ver
pleegstertje. Tenminste m'n familie
heel in de verte. Zelf was ik hier nog
nooit geweest, maar ik geloof, dat
het hier een fyn land is.
Een f^n land! Dat vonden ze eigen
lijk allemaal, toen ze op deze zonni
ge Meidag door Beveland en Walche
ren zijn gereden, nu ze hebben geno
ten van het unieke uitzicht op de
wijde Zeeuwse stromen vanuit hun
logeerkamers in het Wooldhuis, nu
ze zo ontzettend veel interessants
hebben gezien in het bedrijf van de
Kon. My. „De Schelde".
VEEL OPGESTOKEN!
Gezien en er heus wat van opge
stoken ook. Hun boekjes staan vol
aantekeningen en uit de gesprekken,
die ze later in het Wooldhuis onder
elkaar voeren blijkt duidelijk, dat al
les hun volle belangstelling had, dat
ze zoveel mogelyk in zich hebben op
genomen en aat ze liefst bij alles het
naadje van de kous hadden gevraagd.
Een van de jongens en een van
de jongste nog wel was op „De
Schelde" helemaal in zijn knollentuin.
Rob van Veen is leerling van de Am
bachtschool in Bussum, nu nog in de
timmerklasse, maar straks als leer
ling-bankwerker. En dan wil hij de
scheepsbouw in. Schepen bouwen, die
de zeeën bevaren, dat is zyn ideaal
En geen wonder dus, dat Rob van
Veen juist in Vlissingen uit zyn dop
pen kykt endubbel geniet.
Genieten en leren, dat doen ze al
lemaal, maar het leukste is toch wel,
dat twee Vlissingse jongens uit de
Bedryfsschool met ze mee over de
werf rondtrekken. Jongens, die het
bedryf op hun duimpje kennen, die
misschien beter dan wie ook jong
en meisjes van hun eigen leel
kunnen vertellen van het hoe én
waarom in dit enorme bedryf, waar
in zo ontzettend veel te zien is.
GESLAAGDE DAG
Tegen zes uur trok het troepje
naar het Wooldhuis waar ze even een
ontmoeting hadden met de vertegen
woordigers van de Zeeuwse pers. En
waar de leiders Leni Verstegen
en Tom Bouws van de K.R.O. en Ga-
bri de Wagt van de VARA aan de
ze jeugdreis langs de Nederlandse
industrie, die na Vlissingen ook nog
langs Arnhem, Emraen, Hoogezana,
Groningen, Amsterdam, Velsen,
Naarden en Den Haag zal voeren, de
heren van de krant vertelden van
hun indrukken en hun enthousiasme
op deze beide eerste dagen, die eigen
lijk zo goed zyn verlopen, dat het
No. 13 onbekend.
Ééntje kon er niet mee: Ko
Verheul uit Amsterdam. Ook
zyn opstel was by de 12 beste
uitgekozen, maar juist toen hg
daarvan bericht kreeg. wist
hy ook, dat hij binnenkort in
een sanatorium opgenomen
moest wordenVan een der-
gelyke vermoeiende rondreis
kon natuurlijk geen sprake
zyn.
Wat dan? De heren van de
radio en van het departement
hebben het gevonden. Ko Ver
heul kreeg een keurig klein
radiotoestel cadeau, met be
hulp waarvan hy nu alle repor
tages van de reis kan volgen.
En waarvan hy straks in het
sanatorium, nog heel veel ple
zier zal hebben.
Nummer dertien is nu voor
hem ingevallen. Wie van de
twaalf nu eigenlijk nummer 13
was? Dat weten ze gelukkig
geen van allen. Dat zou juist
voor die dertiende niet prettig
zyn en eigenlyk was voor de
jury de keuze al zo moeiiyk
geweest, dat no. 12 waar
schijnlijk geen haar beter was
dan no. 13!
succes van de gehele trip al verze
kerd is.
Na dit ongedwongen gesprek," tel
kens onderbroken om eventjes te ge
nieten van dat unieke schouwspel
van de zeescheepvaart vlak voor je
raam langs, was het tyd voor het
avondmaal, aangeboden door de di
rectie van „De Schelde", waarvan
de heer J. W. Hupkes samen met zijn
echtgenote mede aanzat. Een onge
dwongen en gezellig slot van een ge
slaagde dag. Ook van Vlissingen ne
men de ambassadeurs van de Neder
landse jeugd zeker heel prettige her
inneringen mee!
DE
VOORSPELT:
IETS HOGERE TEMPERATUREN.
Veranderlijke bewolking met flinke
opklaringen en slechts enkele ver
spreid optredende buien. Overwegend
matig Zuidwestelyke tot Zuidelyke
wind. Iets hogere temperaturen dan
gisteren.