Zondag der Drievuldigheid Ui IS 0 GMHSO Beeldje nhxwXXe, «44' citizen K Chinese IEP MUIS Hannes op de Markt Wat staat hier? 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 19 MEI 1951. STEMMEN UIT DE KERKEN Groei van een kerkelijke tradiiie Mot hot feest van do Drieëenheid. of Drievuldigheid, of Triniteit, wordt oen week na Pinksteren de ry dor Chr. feestdagen afgesloten. Op dé feest dagen heeft de Kerk gedacht aan hetgeen God door 7-ijn openbaring aan haar heeft geschonken. VAj heeft het Evangelie gehoord van de geboorte, het lijden en sterven, de opstanding, en de hemelvaart van Jezus Christus j heeft het Pinksterfeest gevierd en gedankt omdat God zjjn H. Geest heeft uitgestort en niet tcruggeiiomcmen. Op de Zondag van de Drieënheid wordt de ganse rijkdom van Gods openbaring samengevat en overzien. De Chr. Kerk belijdt God de. Vader, God de Zoon en God de II. Geest en deze drie zjjn één. Door deze dag te vieren wil de Kerk „een rechtmatige tol van dankbetuiging aanbieden aan geheel de II. Drievuldigheid". Aldus het mis saal der R. K. Kerk. Met het woord Drieëenheid is aan geduid liet grote geheimenis in het belijden van de k. Het wordt niet meer dan even aangeduid. Wat dit woord zeggen wil. zal nooit kunnen worden doorgrond, want het is een stuk geloofsbelijdenis. Indien het doorgrond kon worden door ons men selijk denken, hield het op geloofs belijdenis te zijn. De Kerk belijdt hier mee. dat zij door Gods openbaring Hem mag kennen als Vader, Zoon en H. Geest en deze drie zyn één. Wij mogen hen niet scheiden. Zij worden door ons alleen maar onderscheiden, omdat God op drieëerlei wijze tot de ze wereld in betrekking treedt. Ongeveer zes eeuwen lang wordt Advertentie. ballpoints In twee uitvoeringen, maar één kwaliteit Met vlekvrij oronite dop en clip in blauw, maroon, grijs en zwart prijs 6.!0 vulling 1." in blauw, maroon, grijs, zwart of gevlamd prijs 2.90 vulling 1." jj |«Q precisie- fabrikaten met wereldservice VERKRIJGBAAR IN 72 LANDEN de Tnnitcitszondag in de R.K. Kerk officieel gevierd. Zo omstreeks het jaar 900 is er een bisschop van Luik geweest die het in zijn diocees tot een gewoonte maakte dc Zondag na Pinksteren te wijden aan de verering van de Drieëenheid. Andere bis schoppen zijn hem in dezen gevolgd. Ruim 150 jaar later verklaarde ech ter een Paus, dat hij dit voor overbo dig hield, omdat bij de verering van God de Vader, ook de Zoon en de H. Geest waren ingesloten. Toch is de viering van de Drievuldigheidszondag al meer in gebruik gekomen. In 1334 werd de viering van deze dag by de creet van Paus Johannes, verplicht gesteld en zo is het gebleven in de R.K. Kerk tot op deze dag. De Hervormers hebben zich over het algemeen niet veel van het ker- kelyk jaar aangetrokken. Vooral in het Ger. Protestantisme achtte men het van veel meer betekenis dat het volk thuis geraakte in de gehele Bijbel. Daarom werd er voor de pre diking veel vervolgstof genomen en menigmaal ging men daarmee voort, ook op de feestdagen. Van de Trini- teitszondag hebben dc Reformatoren zich niet veel aangetrokken. VERANDERDE HOUDING. Nu kunnen we het merkwaardige feit opmerken dat, vooral in de laat ste 20 jaar. de Zondag van Drieëen heid in Prot. kerken meer naar voren is gekomen. Een 25 jaar gele den trok men er zich nog niet zo veel van aan in de Prot. eredienst. Op de Zondag na Pinksteren werd toen meestal gepreekt over „dc vrucht des Geestes". Tegenwoordig is het bij vele predikers gewoonte geworden op deze Zondag de tekst zo te kiezen, dat een facet van het leer stuk van de Drieëenheid te voorschijn komt. Deze veranderde houding komt ook tot uiting in het nieuwe gezang boek van de Ned. Herv. Kerk, uit het jaar 1938. Daarin vinden we een hele afdeling gezangen onder de titel Drieëenheid. Wie ze leest, zal ontdek ken dat deze afdeling, wat gehalte betreft, niet de minste is. Wat is de achtergrond van deze veranderde houding in protestantse kring Allereerst komt hier in ge dachten de liturgische beweging. Advertentie EXAMENOPLEIDING Boekhouden M.O. en M.B.A. RESA - HILVERSUM Bekende Schriftelijke Cursus Advertentie. Acht kleuren, één prijs: 28 cent Deze heeft de Kerk voor een aantal vragen gesteld, waaraan het Protes tantisme gedurende lange tijd weinig of geen aandacht had besteed. Een daarvan was de vraag van het ker kelijk jaar, dat in de loop der eeuwen een vorm heeft gekregen, zo, dat iedere Zondag niet alleen een eigen naam, maar ook een eigen kaï-akter had. Bepaalde gedeelten uit de By- bel waren bestemd voor die Zondag. Ieder jaar opnieuw kwamen die ge deelten terug. Zo werd dan ook. offi cieel sinds 1334, jaar in, jaar uit, de Zondag van de Drievuldigheid ge vierd. Over het algemeen hebben de Hervormers deze strenge indeling en het gebonden zijn aan een vast stel Schriftgedeelten, als een al te enge band gevoeld. Het ging hun om het woord van de Schrift, los van men selijke tradities. Daarmee verloor de strenge indeling van het kerkelijk jaar haar betekenis. Daartegenover heeft de R.K. Kerk zich des te meer vast gebeten in de kerkelijke tradities, die werden ge handhaafd als „bron van alle heils waarheid en zedetucht". Het merkwaardige geval doet zich nu voor, dat men in R.K. kringen meer oog krijgt voor het geheel van de H. Schrift, terwijl men in protest" tanse kerken zich opnieuw gaat be zinnen op de kerkelijke traditie. Zo is ook de triniteitszondag weer naar voren gekomen. GEBONDENHEID. De vroegere onbegrensde onge bondenheid, zodat men bijv. op het Kerstfeest uit het boek Richteren kon preken, was toch al verdwenen. De gemeente verwacht en begeert dat er op het Kerstfeest uit Lukas 2 wordt gepreekt. Het is ook goed zich ieder jaar weer opnieuw te bezinnen op de betekenis van de heilsfeiten. Voor een verdere uitbreiding van de kerkelijke traditie, zoals bijv. Prof. v. d. Leeuw bepleit in zijn Litur giek, gevoelen wy niet veel. Het zou weer een keurslijf worden als we om en bij 24 Juni, Johannes de Doper moesten gedenken en rond 15 Augus tus over Maria moesten preken, zij het dan ook dat haar hemelvaart niet werd genoemd enz. Voor de Zondag van de Drieëenheid zouden we een uitzondering willen maken, al moet het dan ook weer geen wet van Meden en Perzen zijn dat ieder jaar op de Zondag na Pink steren over de Drieëenheid wordt ge preekt. Voor de vruchten van de H. Geest mag er ook heus nog wel plaats blijven. Het is echter goed dat wij er zo nu en dan bij bepaald wor den dat alle geloofsbelijdenis van de Kerk trinitarfsch is dat wy, door Gods openbaring iets mogen weten van de Vader, de Zoon en de H. Geest en dat deze drie één zijn. H. FEUILLETON DOOR: MYRA QAY 24 Julie dacht harstochtelijk: O, neen. dat niet. Ik heb meer dan genoeg gehad. Ik kan niet ook nog Nick op sleeptouw nemen vanavond. Dat kun je niet van me vergen. Maar ze hield haar glimlach keu rig op zyn plaats, terwijl ze sprak: Steve heeft eindelijk van de grote Griff Saunders gedaan gekregen, dat ik mag proefspelen in zijn eigen the ater in Berkley Hills. Ik heb ver scheidene scènes voor hem gespeeld en daar maakte hij gramofoonplaten van op zijn eigen machine Ik houd er niet van om op te scheppen, Mar cia, maar het schijnt een succes te zijn geweest. Griff Saunders heeft gezegd, dat ik goed ben". Marcia was een lang, knap don ker meisje, dat zich uitstekend kleed de en kans zag er nog knapper uit te zien dan ze in werkelijkheid was door haar smaakvolle kleding. Ze omhelsde Julie hartelijk. „Maar lieverd, wat enig! Dat moet gevierd worden. Engel, treft het niet gewel dig dat Nick juist vandaag moest thuiskomen?" Julie had zich dikwijls afgevraagd hoe het kwam dat Marcia, die in alle opzichten zo verstandig was, niét be sefte hoe ontzettend vervelend Nick was. Nick verbeelde zich, dat hy een door de Hemel gezonden gave voor de Vrouw was. Hij was knap als een filmster, en pedanter dan zij al lemaal bij elkaar. Nick was golf-trai- ner voor een chic hotel vlak buiten Pacific Grove op het schiereiland Monterey. Hij verzekerde iedereen dat het maar een tijdelijke baan was en hij iets anders zou nemen zodra zich iets voordeed dat in overeen stemming was met zyn talenten. Marcia was het met hem eens dat hij voor grote dingen was voorbestemd. Maar Julie was er zeker van dat hij zijn hele leven golf-professional zou blijven. De meisjes liepen in troepen achter Nick aan. zoals dat zo dikwijls gaat in de natuur, Nick wilde slechts het ene meisje dat hem ontliep, n.l. Julie Page. Als Julie had geweten, dat Nick in de stad was. zou ze nooit naar Marcia zijn toegegaan. Maar nu was het te laat. Marcia keek haar vriendin op merkzaam aan. „Wat is er aan de hand, Julie?" vroeg ze. „Je moest de koning te rijk zijn nu je zo geweldig hebt geboft. Maar in plaats daarvan zie je er gespannen uit. Haast ang stig. Wat scheelt eraan?" Julie dacht misschien ben ik ten slotte toch niet zo'n erg goede actrice Ze zag nog steeds dat meisje dood op dat blauw met gouden kleed lig gen. Ze had zin om te gillen. Lang zaam zei ze: „Misschien ben ik wel wat opgewonden". Ze trok haar mantel uit; streek haar haren glad; maakte haar lippen rood. En ze vreesde het ogenblik waarop ze Marcia zou moeten aankij ken. „Wat gezellig dat je er bent, Ju lie. Dat zal een grote verrassing voor Nick zijn. Toen Marcia je per telefoon niet te pakken kon krijgen, ging Nick naar je flat om te kijken of hij je misschien by de kruidenier of zo kon vinden". „Hoe laat?" Julie stootte het woord eruit voordat ze eraan dacht. Mevrouw Sewell keek verschrikt. „Nou, dat weet ik niet precies", zei ze langzaam. „Een hele poos geleden. Misschien een uur. Maar hij had een paar boodschappen te doen. Ik weet niet of hij eerst naar jouw kamer ging of niet." Ze keek op haar horloge en ging, voordat Julie een gesprek had kun nen bedenken voort. „Het spijt me dat ik niet met jullie kan blijven eten. Alles is klaar. Ik heb zelfs een appeltaart gebakken. Maar meneer Low verwacht een hoop mensen vanavond, daar morgen het Chinese Nieuwejaar begint, en ik zal het druk hebben met het bijhouden van de boeken. Bovendien wil hy dat ik een oogje houd op de nieuwe kassier. Ze is knap en vluchtig en typisch Chi nees." Het scheen Julie vreemd toe dat een kleine kwieke blondine by een Chinese zaak in dienst was om de boekhouding te doen. Maar het was gemakkelijk te begrijpen als je de ge schiedenis van de Sewells kende. Marcia's vader was by de politie, die het toezicht hield op de Chinezen- wijk geweest. Hy was zich zeer gaan interesseren voor de Chinezen en hun gewoonten. Hij had zelfs de moeite genomen een beetje Cantonnees en Mandarijns te leren. De Chinezen respecteerden hem. Ze beschouwden hem als een vriend en lieten hem toe in hun familie-le ven. Ze hielpen hem bij de uitoefe ning van zijn plicht. De hele familie Pewell ging zich interesseren voor Chinese kunst en beschaving. Marcia volgde enige cursussen in Cantonne- se kunst aan de Universiteit. Me vrouw Sewell ging met haar man naar verscheidene feestelijkheden en partijtjes in de Chinezen wijk. Ze raakten bevriend met de familie Low, die een van de grootste restaurants van San Francisco bezat. Ze waren heel tevreden en geluk kig geweest tot opeens, zonder waarschuwing, een ramp geschiedde. Meneer Sewell kreeg longontsteking en ging heen nog voordat ze goed hadden beseft dat hij gevaarlijk ziek was. (Wordt vervolgd) Regeling van het bromfietsprobleem. In Januari van dit jaar heeft de A.N.W.B. zoals bekend is. zich tot de minister van verkeer en water staat gewend en betoogd, dat de kernkwestie van het bromfietsenpro bleem rywiel of motorrijtuig op korte termijn diende te worden opgelost. Het aantal bromfietsen werd toen reeds op 80.000 geschat, met een toeneming van 2000 per week, verdeeld over een 20-tal mer ken. De A.N.W.B. heeft thans goede redenen om te verwachten, dat van overheidswege bij de oplossing van het bromfictsenprobleem zal worden gegaan in de richting van door de bond gedane voorstellen. De keuring zal vermoedelijk geschieden per type, echter nog wel op motorvermogen aan de hand van een speciaal ont worpen apparatuur. Anderzijds wordt overwogen geheel af te zien van de verplichting tot het voeren van een kenteken voor met rijwielen gelijk ge stelde bromfietsen. Hoewel men bij de uitwerking van dit vraagstuk reeds tot een aanzien lijk ruimer standpunt is gekomen, blijft de A.N.W.B. als norm de voor keur geven aan de internationaal er kende maximum cylindersnhoud van 50 cc., welke verdere differentiatie overbodig maakt. Advertentie T0I DIEP IN DE HOOFDHUID wetenschappelijke *^*£•7 onderzoekingen van Zwjtserse laboratoria op het gebied der vitaminen, hebben aangetoond, dat Panthénol* een vi tamine uit de B-groep dieper tot de haarwortels doordringt DitPanthénol bevindt zich uitsluitend in "Pantène" Als Uw haar dor is, als U last heeft van roos of van een vette afscheidinp van de hoofdhuid en Uw haren uit vallen, is het tijd voor een Pantène- kuut De aangename, discrete geur wordt gewaardeerd door alle dames en heren, die Pantène gebruiken. *Pantbfnol wordt bereid in dc wereldbekende Zwitserse geneesmiddelen-fabrieken F. Hoff mann- La Roche Cie S.A Het gebruik ervan in "Pontine" is wettelijk beschermd. Het ensge dieptccrltende baarpreparaat Prijs f 7.50 (bij dagelijks gebruik voldoende voor een maand) ALLARD IMPORT DEN HAAG De avonturen van Hannes was de zoon var. boer Teunis. Werken kon hij als de beste, maar hy was ontzettend dom en daarom ging boer Teunis altyd zelf naar de markt als er iets verkocht moest, worden. Hannes kwam dus nooit on der de mensen. Maar nu werd boer Teunis ziek, erg ziek en was hij wel verplicht om Hannes in zyn plaats naar de markt te sturen om daar een koppel kiekens te verkopen. Het was echter ondoenlijk ont die domme Hannes de hele gang van zaken uit te leggen en daar om leerde boer Teunis hem alleen om de vragen van de kopers te beantwoorden. Hij liet Hannes dus b\j zich ko men en vertelde hem, dat hij morgen met de kiekens naar de markt moest en liet hem daarbij de antwoorden van buiten leren. Als ze vragen, wie je bent. dan zeg je: Hannes van boer Teunis. Wat heb je te koop? Ken koppel kiekens. Zijn ze vet? Zo vet als modder. Wat is het gewicht? Twee pond bij elkaar. Wat moeten ze kosten? Een kwartje per stuk of vyf voor een gulden. Dat is te duur! Ik kan niet lager. Goed, ik koop ze. Prachtig, hebt U een mand bü U? De volgende morgen ging Hannes vrolijk met zyn kie kens op weg. het eerste avontuur in zijn leven tege moet en onderweg herhaal de hij maar steeds de ant woorden. die zijn vader hem leerde. Zo kwam hij op de markt, waar alles zo nieuw voor hem was en hy keek zyn ogen uit. Al gauw had hij een rustig plaatsje ge vonden. maar natuurlijk juist daar, waar hij niet staan mocht met zijn koop waar. Direct stevende al een agent op hem af en die arme Hannes dacht zowaar met zijn eerste klant- te doen te hebben. Je kreeg Miesje had een boek gelezen Over dieven en zo meer. Maar nu stapt ze toch haar bed in, Miesje gaapte keer op keer. Toen ze twee uur had geslapen, Schrok ons muisje eensklaps op. Wat is dat toch voor een gestommel, Ik hoor kraken en geklop." dan ook het mooiste tafe reel. Agent: „Wie geeft U ver gunning om hier te staan?" Hannes: „Hannes van boer Teunis." Agent: „Waar kom je vandaan?" Hannes: „Een koppel kie kens." Agent: „Weet je wel, wat ik ben?" Hannes: ,Zo vet als mod der." Agent: „Ik stop je met een boef in een cel. Weet je wat dit zeggen wil?" Hannes: „Een kwartje per stuk vijf stuks voor een gulden." Agent: „Je bent diep ge zonken!" Hannes: „Ik kan niet lager." Agent: „En nu mee naar de cel!" Hannes: „Prachtig, hebt U een mandje bi) U?" En die arme Hannes moest met zijn kiekens naar het bureau en nooit liet boer Teunis zijn onfortuin lijke en domme zoon weer naar de markt gaan. De Gordiaanse knoop We gaan nu eens 2300 jaar terug en wil ik jullie gaan vertellen van een groot man, die toen leefde. Deze man was Alexander dc* Grote, die reeds op 20-jarige leeftijd koning was van Ma cedonië. Macedonië is een land streek in Noord Grieken land en destijds was het een heel machtig ryk. Deze Alexander de Grote was een groot veroveraar en door zijn geweldige veld tochten stichtte hy een zeer uitgestrekt rijk in Zuid- Oost Europa en in Azië. Dit alles had hy natuurlijk ook voor een groot deel te dan ken aan zijn goede soldaten. In die tijd werden namelijk de jongens al heel vroeg ge traind in het omgaan met de wapens en in de sport. Het waren dan ook nog echte athleten. Wisten jullie, dat het spreekwoord „de knoop doorhakken" van deze Alexander afkomstig is? Bij een van zijn veldtochten, toen hy met 'n klein maar „Dat is vast een dief," dacht Miesje, Stapte vlug haar bedje uit. Wacht maar," bromde ze kwaadaardig, „Miesje krijgt je wel, schavuit!" Stil sloop ze toen door haar kamet, Tuurde links en rechts in het rond. Plotseling zag ze iets bewegen, Mies dacht, dat de dief daar stond. „Pang," daar gaf Mies met haar stok De schim een harde rake klap. „Zo," riep Mies, „dat komt er van dief, Miesje houdt niet van zo'n grap." Maar.toen Mies een lampje aandeed, Schrok de kleine Muis voor tien, Want de spiegel was gebroken, Miesje had zichzelf gezien. Dit is een echte rebus. Natuurlijk begrijpen jullie wel hoe de oplossing gevon den moet worden. Mag ik jullie een goed idee geven? Probeer dan zelf ook eens zo'n rebus te maken. Het is heus niet zo erg moeilijk en daarnaast een erg leuke bezigheid. goed uitgerust leger naar Klein-Azië trok. kwam hij by het plaatsje Gordium, waar hy enige tyd moest wachten op versterkingen uit Europa. In dit plaatsje nu stond een aan de Opper god gewyde wagen en tus sen de dissel en juk van deze wagen was heel kunstig een heel moeliyke knoop ge legd. Niemand was er tot dan toe in geslaagd om deze knoop te ontwarren. Wie het echter toch gedaan kreeg zou heerser der we reld worden. Wel, dat wilde Alexander eens proberen. Hy gunde zich echter niet de tijd om dit karweitje op een ingewikkelde manier op te lossen en tot grote ver wondering van de omstan ders greep Alexander reso luut zijn zwaard en hakte niet een slag de knoop door. En de betekenis van het be kende spreekwoord is nog steeds dezelfde: als je bij moeiiykheden niet weet wat je doen moet, dan de knoop doorhakken, dust direct een beslissing nemen. Naar Alexander de Grote is ook de stad Alexandria in Egypte genoemd, die door hem gesticht Is en ook door hem tot de grootste handelsstad gemaakt werd. Doordat de wegen toen nog slecht waren en de mensen niet over snelle vervoers middelen beschikten werden in die tUd alle handelsarti kelen via de zee vervoerd. Alexandrië nu lag zeer gun stig aan de Middellandse Zee. Slechts één keer heeft Alexander de Grote moei lijkheden met zyn soldaten gehad. Dat was toen hy met zijn leger oprukte naar Voor-Indië. Daar stroomt de rivier de Indus en de sol daten van Alexander ver keerden in de besliste ver onderstelling, dat achter de Indus het einde van de we reld was. Zij smeekten Alexander om terug te ke ren en op boten zijn ze de rivier afgezakt en zo kwa men zy by de Indische Oceaan. Hier bemerkten '4j voor het eerst liet verschil tussen eb en vloed. Onder hand vond Alexander zelf ook, dat aan al die zwerf tochten een einde moest ko men en ging hy zyn leger klaar maken voor de terug tocht. Een klein gedeelte ging oer boot via de Perzische Golf, terwyl hyzelf met de rest de moeilijke tocht on dernam door de dorre woes tijnlanden, waar veel van zyn manschappen door hon ger, dorst en ziekte om kwamen. Kort daarna overviel hem de koorts, waaraan deze grote vorst en nog zo jonge veldheer, want hy was pas 33 jaar, overleed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 6