Zondag der Drievuldigheid
Ui
IS
0
GMHSO
Beeldje
nhxwXXe,
«44'
citizen
K
Chinese
IEP MUIS
Hannes
op de Markt
Wat staat hier?
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 19 MEI 1951.
STEMMEN UIT DE KERKEN
Groei van een kerkelijke tradiiie
Mot hot feest van do Drieëenheid. of Drievuldigheid, of Triniteit, wordt
oen week na Pinksteren de ry dor Chr. feestdagen afgesloten. Op dé feest
dagen heeft de Kerk gedacht aan hetgeen God door 7-ijn openbaring aan
haar heeft geschonken. VAj heeft het Evangelie gehoord van de geboorte,
het lijden en sterven, de opstanding, en de hemelvaart van Jezus Christus
j heeft het Pinksterfeest gevierd en gedankt omdat God zjjn H. Geest
heeft uitgestort en niet tcruggeiiomcmen. Op de Zondag van de Drieënheid
wordt de ganse rijkdom van Gods openbaring samengevat en overzien. De
Chr. Kerk belijdt God de. Vader, God de Zoon en God de II. Geest en deze
drie zjjn één. Door deze dag te vieren wil de Kerk „een rechtmatige tol van
dankbetuiging aanbieden aan geheel de II. Drievuldigheid". Aldus het mis
saal der R. K. Kerk.
Met het woord Drieëenheid is aan
geduid liet grote geheimenis in het
belijden van de k. Het wordt niet
meer dan even aangeduid. Wat dit
woord zeggen wil. zal nooit kunnen
worden doorgrond, want het is een
stuk geloofsbelijdenis. Indien het
doorgrond kon worden door ons men
selijk denken, hield het op geloofs
belijdenis te zijn. De Kerk belijdt hier
mee. dat zij door Gods openbaring
Hem mag kennen als Vader, Zoon en
H. Geest en deze drie zyn één. Wij
mogen hen niet scheiden. Zij worden
door ons alleen maar onderscheiden,
omdat God op drieëerlei wijze tot de
ze wereld in betrekking treedt.
Ongeveer zes eeuwen lang wordt
Advertentie.
ballpoints
In twee uitvoeringen,
maar één kwaliteit
Met vlekvrij oronite
dop en clip in blauw,
maroon, grijs en
zwart
prijs 6.!0
vulling 1."
in blauw, maroon,
grijs, zwart of
gevlamd
prijs 2.90
vulling 1."
jj |«Q precisie-
fabrikaten
met wereldservice
VERKRIJGBAAR IN 72 LANDEN
de Tnnitcitszondag in de R.K. Kerk
officieel gevierd. Zo omstreeks het
jaar 900 is er een bisschop van Luik
geweest die het in zijn diocees tot
een gewoonte maakte dc Zondag na
Pinksteren te wijden aan de verering
van de Drieëenheid. Andere bis
schoppen zijn hem in dezen gevolgd.
Ruim 150 jaar later verklaarde ech
ter een Paus, dat hij dit voor overbo
dig hield, omdat bij de verering van
God de Vader, ook de Zoon en de H.
Geest waren ingesloten. Toch is de
viering van de Drievuldigheidszondag
al meer in gebruik gekomen. In 1334
werd de viering van deze dag by de
creet van Paus Johannes, verplicht
gesteld en zo is het gebleven in de
R.K. Kerk tot op deze dag.
De Hervormers hebben zich over
het algemeen niet veel van het ker-
kelyk jaar aangetrokken. Vooral in
het Ger. Protestantisme achtte men
het van veel meer betekenis dat het
volk thuis geraakte in de gehele
Bijbel. Daarom werd er voor de pre
diking veel vervolgstof genomen en
menigmaal ging men daarmee voort,
ook op de feestdagen. Van de Trini-
teitszondag hebben dc Reformatoren
zich niet veel aangetrokken.
VERANDERDE HOUDING.
Nu kunnen we het merkwaardige
feit opmerken dat, vooral in de laat
ste 20 jaar. de Zondag van Drieëen
heid in Prot. kerken meer naar
voren is gekomen. Een 25 jaar gele
den trok men er zich nog niet zo
veel van aan in de Prot. eredienst.
Op de Zondag na Pinksteren werd
toen meestal gepreekt over „dc
vrucht des Geestes". Tegenwoordig
is het bij vele predikers gewoonte
geworden op deze Zondag de tekst zo
te kiezen, dat een facet van het leer
stuk van de Drieëenheid te voorschijn
komt.
Deze veranderde houding komt
ook tot uiting in het nieuwe gezang
boek van de Ned. Herv. Kerk, uit het
jaar 1938. Daarin vinden we een hele
afdeling gezangen onder de titel
Drieëenheid. Wie ze leest, zal ontdek
ken dat deze afdeling, wat gehalte
betreft, niet de minste is.
Wat is de achtergrond van deze
veranderde houding in protestantse
kring Allereerst komt hier in ge
dachten de liturgische beweging.
Advertentie
EXAMENOPLEIDING
Boekhouden M.O. en M.B.A.
RESA - HILVERSUM
Bekende Schriftelijke Cursus
Advertentie.
Acht kleuren, één prijs: 28 cent
Deze heeft de Kerk voor een aantal
vragen gesteld, waaraan het Protes
tantisme gedurende lange tijd weinig
of geen aandacht had besteed. Een
daarvan was de vraag van het ker
kelijk jaar, dat in de loop der eeuwen
een vorm heeft gekregen, zo, dat
iedere Zondag niet alleen een eigen
naam, maar ook een eigen kaï-akter
had. Bepaalde gedeelten uit de By-
bel waren bestemd voor die Zondag.
Ieder jaar opnieuw kwamen die ge
deelten terug. Zo werd dan ook. offi
cieel sinds 1334, jaar in, jaar uit, de
Zondag van de Drievuldigheid ge
vierd.
Over het algemeen hebben de
Hervormers deze strenge indeling en
het gebonden zijn aan een vast stel
Schriftgedeelten, als een al te enge
band gevoeld. Het ging hun om het
woord van de Schrift, los van men
selijke tradities. Daarmee verloor de
strenge indeling van het kerkelijk
jaar haar betekenis.
Daartegenover heeft de R.K. Kerk
zich des te meer vast gebeten in de
kerkelijke tradities, die werden ge
handhaafd als „bron van alle heils
waarheid en zedetucht".
Het merkwaardige geval doet zich
nu voor, dat men in R.K. kringen
meer oog krijgt voor het geheel van
de H. Schrift, terwijl men in protest"
tanse kerken zich opnieuw gaat be
zinnen op de kerkelijke traditie. Zo
is ook de triniteitszondag weer naar
voren gekomen.
GEBONDENHEID.
De vroegere onbegrensde onge
bondenheid, zodat men bijv. op het
Kerstfeest uit het boek Richteren
kon preken, was toch al verdwenen.
De gemeente verwacht en begeert
dat er op het Kerstfeest uit Lukas 2
wordt gepreekt. Het is ook goed zich
ieder jaar weer opnieuw te bezinnen
op de betekenis van de heilsfeiten.
Voor een verdere uitbreiding van
de kerkelijke traditie, zoals bijv.
Prof. v. d. Leeuw bepleit in zijn Litur
giek, gevoelen wy niet veel. Het zou
weer een keurslijf worden als we
om en bij 24 Juni, Johannes de Doper
moesten gedenken en rond 15 Augus
tus over Maria moesten preken, zij
het dan ook dat haar hemelvaart
niet werd genoemd enz.
Voor de Zondag van de Drieëenheid
zouden we een uitzondering willen
maken, al moet het dan ook weer
geen wet van Meden en Perzen zijn
dat ieder jaar op de Zondag na Pink
steren over de Drieëenheid wordt ge
preekt. Voor de vruchten van de H.
Geest mag er ook heus nog wel
plaats blijven. Het is echter goed dat
wij er zo nu en dan bij bepaald wor
den dat alle geloofsbelijdenis van de
Kerk trinitarfsch is dat wy, door
Gods openbaring iets mogen weten
van de Vader, de Zoon en de H. Geest
en dat deze drie één zijn.
H.
FEUILLETON
DOOR:
MYRA QAY
24
Julie dacht harstochtelijk: O, neen.
dat niet. Ik heb meer dan genoeg
gehad. Ik kan niet ook nog Nick
op sleeptouw nemen vanavond. Dat
kun je niet van me vergen.
Maar ze hield haar glimlach keu
rig op zyn plaats, terwijl ze sprak:
Steve heeft eindelijk van de grote
Griff Saunders gedaan gekregen, dat
ik mag proefspelen in zijn eigen the
ater in Berkley Hills. Ik heb ver
scheidene scènes voor hem gespeeld
en daar maakte hij gramofoonplaten
van op zijn eigen machine Ik houd
er niet van om op te scheppen, Mar
cia, maar het schijnt een succes te
zijn geweest. Griff Saunders heeft
gezegd, dat ik goed ben".
Marcia was een lang, knap don
ker meisje, dat zich uitstekend kleed
de en kans zag er nog knapper uit te
zien dan ze in werkelijkheid was
door haar smaakvolle kleding.
Ze omhelsde Julie hartelijk. „Maar
lieverd, wat enig! Dat moet gevierd
worden. Engel, treft het niet gewel
dig dat Nick juist vandaag moest
thuiskomen?"
Julie had zich dikwijls afgevraagd
hoe het kwam dat Marcia, die in alle
opzichten zo verstandig was, niét be
sefte hoe ontzettend vervelend Nick
was. Nick verbeelde zich, dat hy
een door de Hemel gezonden gave
voor de Vrouw was. Hij was knap als
een filmster, en pedanter dan zij al
lemaal bij elkaar. Nick was golf-trai-
ner voor een chic hotel vlak buiten
Pacific Grove op het schiereiland
Monterey. Hij verzekerde iedereen
dat het maar een tijdelijke baan was
en hij iets anders zou nemen zodra
zich iets voordeed dat in overeen
stemming was met zyn talenten.
Marcia was het met hem eens dat hij
voor grote dingen was voorbestemd.
Maar Julie was er zeker van dat hij
zijn hele leven golf-professional zou
blijven.
De meisjes liepen in troepen achter
Nick aan. zoals dat zo dikwijls gaat
in de natuur, Nick wilde slechts het
ene meisje dat hem ontliep, n.l. Julie
Page. Als Julie had geweten, dat
Nick in de stad was. zou ze nooit
naar Marcia zijn toegegaan. Maar nu
was het te laat.
Marcia keek haar vriendin op
merkzaam aan. „Wat is er aan de
hand, Julie?" vroeg ze. „Je moest de
koning te rijk zijn nu je zo geweldig
hebt geboft. Maar in plaats daarvan
zie je er gespannen uit. Haast ang
stig. Wat scheelt eraan?"
Julie dacht misschien ben ik ten
slotte toch niet zo'n erg goede actrice
Ze zag nog steeds dat meisje dood
op dat blauw met gouden kleed lig
gen. Ze had zin om te gillen. Lang
zaam zei ze: „Misschien ben ik wel
wat opgewonden".
Ze trok haar mantel uit; streek
haar haren glad; maakte haar lippen
rood. En ze vreesde het ogenblik
waarop ze Marcia zou moeten aankij
ken.
„Wat gezellig dat je er bent, Ju
lie. Dat zal een grote verrassing
voor Nick zijn. Toen Marcia je per
telefoon niet te pakken kon krijgen,
ging Nick naar je flat om te kijken
of hij je misschien by de kruidenier
of zo kon vinden".
„Hoe laat?" Julie stootte het woord
eruit voordat ze eraan dacht.
Mevrouw Sewell keek verschrikt.
„Nou, dat weet ik niet precies", zei
ze langzaam. „Een hele poos geleden.
Misschien een uur. Maar hij had een
paar boodschappen te doen. Ik weet
niet of hij eerst naar jouw kamer
ging of niet."
Ze keek op haar horloge en ging,
voordat Julie een gesprek had kun
nen bedenken voort. „Het spijt me
dat ik niet met jullie kan blijven
eten. Alles is klaar. Ik heb zelfs een
appeltaart gebakken. Maar meneer
Low verwacht een hoop mensen
vanavond, daar morgen het Chinese
Nieuwejaar begint, en ik zal het druk
hebben met het bijhouden van de
boeken. Bovendien wil hy dat ik een
oogje houd op de nieuwe kassier. Ze
is knap en vluchtig en typisch Chi
nees."
Het scheen Julie vreemd toe dat
een kleine kwieke blondine by een
Chinese zaak in dienst was om de
boekhouding te doen. Maar het was
gemakkelijk te begrijpen als je de ge
schiedenis van de Sewells kende.
Marcia's vader was by de politie,
die het toezicht hield op de Chinezen-
wijk geweest. Hy was zich zeer gaan
interesseren voor de Chinezen en hun
gewoonten. Hij had zelfs de moeite
genomen een beetje Cantonnees en
Mandarijns te leren.
De Chinezen respecteerden hem.
Ze beschouwden hem als een vriend
en lieten hem toe in hun familie-le
ven. Ze hielpen hem bij de uitoefe
ning van zijn plicht. De hele familie
Pewell ging zich interesseren voor
Chinese kunst en beschaving. Marcia
volgde enige cursussen in Cantonne-
se kunst aan de Universiteit. Me
vrouw Sewell ging met haar man
naar verscheidene feestelijkheden en
partijtjes in de Chinezen wijk. Ze
raakten bevriend met de familie Low,
die een van de grootste restaurants
van San Francisco bezat.
Ze waren heel tevreden en geluk
kig geweest tot opeens, zonder
waarschuwing, een ramp geschiedde.
Meneer Sewell kreeg longontsteking
en ging heen nog voordat ze goed
hadden beseft dat hij gevaarlijk ziek
was. (Wordt vervolgd)
Regeling van het
bromfietsprobleem.
In Januari van dit jaar heeft de
A.N.W.B. zoals bekend is. zich tot
de minister van verkeer en water
staat gewend en betoogd, dat de
kernkwestie van het bromfietsenpro
bleem rywiel of motorrijtuig
op korte termijn diende te worden
opgelost. Het aantal bromfietsen
werd toen reeds op 80.000 geschat,
met een toeneming van 2000 per
week, verdeeld over een 20-tal mer
ken.
De A.N.W.B. heeft thans goede
redenen om te verwachten, dat van
overheidswege bij de oplossing van
het bromfictsenprobleem zal worden
gegaan in de richting van door de
bond gedane voorstellen. De keuring
zal vermoedelijk geschieden per type,
echter nog wel op motorvermogen
aan de hand van een speciaal ont
worpen apparatuur. Anderzijds wordt
overwogen geheel af te zien van de
verplichting tot het voeren van een
kenteken voor met rijwielen gelijk ge
stelde bromfietsen.
Hoewel men bij de uitwerking van
dit vraagstuk reeds tot een aanzien
lijk ruimer standpunt is gekomen,
blijft de A.N.W.B. als norm de voor
keur geven aan de internationaal er
kende maximum cylindersnhoud van
50 cc., welke verdere differentiatie
overbodig maakt.
Advertentie
T0I DIEP
IN DE HOOFDHUID
wetenschappelijke
*^*£•7 onderzoekingen van
Zwjtserse laboratoria
op het gebied der vitaminen, hebben
aangetoond, dat Panthénol* een vi
tamine uit de B-groep dieper tot de
haarwortels doordringt DitPanthénol
bevindt zich uitsluitend in "Pantène"
Als Uw haar dor is, als U last heeft
van roos of van een vette afscheidinp
van de hoofdhuid en Uw haren uit
vallen, is het tijd voor een Pantène-
kuut De aangename, discrete geur
wordt gewaardeerd door alle dames en
heren, die Pantène gebruiken.
*Pantbfnol wordt bereid in dc wereldbekende
Zwitserse geneesmiddelen-fabrieken F. Hoff
mann- La Roche Cie S.A Het gebruik
ervan in "Pontine" is wettelijk beschermd.
Het ensge dieptccrltende baarpreparaat
Prijs f 7.50 (bij dagelijks gebruik
voldoende voor een maand)
ALLARD IMPORT DEN HAAG
De avonturen
van
Hannes was de zoon var.
boer Teunis. Werken kon hij
als de beste, maar hy was
ontzettend dom en daarom
ging boer Teunis altyd zelf
naar de markt als er iets
verkocht moest, worden.
Hannes kwam dus nooit on
der de mensen. Maar nu
werd boer Teunis ziek, erg
ziek en was hij wel verplicht
om Hannes in zyn plaats
naar de markt te sturen om
daar een koppel kiekens te
verkopen. Het was echter
ondoenlijk ont die domme
Hannes de hele gang van
zaken uit te leggen en daar
om leerde boer Teunis hem
alleen om de vragen van de
kopers te beantwoorden. Hij
liet Hannes dus b\j zich ko
men en vertelde hem, dat
hij morgen met de kiekens
naar de markt moest en liet
hem daarbij de antwoorden
van buiten leren.
Als ze vragen, wie je bent.
dan zeg je: Hannes van boer
Teunis.
Wat heb je te koop?
Ken koppel kiekens.
Zijn ze vet?
Zo vet als modder.
Wat is het gewicht?
Twee pond bij elkaar.
Wat moeten ze kosten?
Een kwartje per stuk of
vyf voor een gulden.
Dat is te duur!
Ik kan niet lager.
Goed, ik koop ze.
Prachtig, hebt U een
mand bü U?
De volgende morgen ging
Hannes vrolijk met zyn kie
kens op weg. het eerste
avontuur in zijn leven tege
moet en onderweg herhaal
de hij maar steeds de ant
woorden. die zijn vader hem
leerde. Zo kwam hij op de
markt, waar alles zo nieuw
voor hem was en hy keek
zyn ogen uit. Al gauw had
hij een rustig plaatsje ge
vonden. maar natuurlijk
juist daar, waar hij niet
staan mocht met zijn koop
waar. Direct stevende al
een agent op hem af en die
arme Hannes dacht zowaar
met zijn eerste klant- te
doen te hebben. Je kreeg
Miesje had een boek
gelezen
Over dieven en zo meer.
Maar nu stapt ze
toch haar bed in,
Miesje gaapte keer op
keer.
Toen ze twee uur had
geslapen,
Schrok ons muisje
eensklaps op.
Wat is dat toch voor
een gestommel,
Ik hoor kraken en
geklop."
dan ook het mooiste tafe
reel.
Agent: „Wie geeft U ver
gunning om hier te staan?"
Hannes: „Hannes van
boer Teunis."
Agent: „Waar kom je
vandaan?"
Hannes: „Een koppel kie
kens."
Agent: „Weet je wel, wat
ik ben?"
Hannes: ,Zo vet als mod
der."
Agent: „Ik stop je met
een boef in een cel. Weet je
wat dit zeggen wil?"
Hannes: „Een kwartje per
stuk vijf stuks voor een
gulden."
Agent: „Je bent diep ge
zonken!"
Hannes: „Ik kan niet
lager."
Agent: „En nu mee naar
de cel!"
Hannes: „Prachtig, hebt
U een mandje bi) U?"
En die arme Hannes
moest met zijn kiekens naar
het bureau en nooit liet
boer Teunis zijn onfortuin
lijke en domme zoon weer
naar de markt gaan.
De Gordiaanse
knoop
We gaan nu eens 2300
jaar terug en wil ik jullie
gaan vertellen van een
groot man, die toen leefde.
Deze man was Alexander dc*
Grote, die reeds op 20-jarige
leeftijd koning was van Ma
cedonië.
Macedonië is een land
streek in Noord Grieken
land en destijds was het een
heel machtig ryk.
Deze Alexander de Grote
was een groot veroveraar en
door zijn geweldige veld
tochten stichtte hy een zeer
uitgestrekt rijk in Zuid-
Oost Europa en in Azië. Dit
alles had hy natuurlijk ook
voor een groot deel te dan
ken aan zijn goede soldaten.
In die tijd werden namelijk
de jongens al heel vroeg ge
traind in het omgaan met
de wapens en in de sport.
Het waren dan ook nog
echte athleten.
Wisten jullie, dat het
spreekwoord „de knoop
doorhakken" van deze
Alexander afkomstig is? Bij
een van zijn veldtochten,
toen hy met 'n klein maar
„Dat is vast een dief,"
dacht Miesje,
Stapte vlug haar bedje uit.
Wacht maar," bromde ze
kwaadaardig,
„Miesje krijgt je wel,
schavuit!"
Stil sloop ze toen door
haar kamet,
Tuurde links en rechts
in het rond.
Plotseling zag ze iets
bewegen,
Mies dacht, dat de dief
daar stond.
„Pang," daar gaf Mies
met haar stok
De schim een harde rake
klap.
„Zo," riep Mies, „dat komt
er van dief,
Miesje houdt niet van
zo'n grap."
Maar.toen Mies een
lampje aandeed,
Schrok de kleine Muis
voor tien,
Want de spiegel was
gebroken,
Miesje had zichzelf gezien.
Dit is een echte rebus.
Natuurlijk begrijpen jullie
wel hoe de oplossing gevon
den moet worden.
Mag ik jullie een goed
idee geven? Probeer dan
zelf ook eens zo'n rebus te
maken. Het is heus niet zo
erg moeilijk en daarnaast
een erg leuke bezigheid.
goed uitgerust leger naar
Klein-Azië trok. kwam hij
by het plaatsje Gordium,
waar hy enige tyd moest
wachten op versterkingen
uit Europa. In dit plaatsje
nu stond een aan de Opper
god gewyde wagen en tus
sen de dissel en juk van deze
wagen was heel kunstig
een heel moeliyke knoop ge
legd. Niemand was er tot
dan toe in geslaagd om deze
knoop te ontwarren. Wie
het echter toch gedaan
kreeg zou heerser der we
reld worden. Wel, dat wilde
Alexander eens proberen.
Hy gunde zich echter niet
de tijd om dit karweitje op
een ingewikkelde manier op
te lossen en tot grote ver
wondering van de omstan
ders greep Alexander reso
luut zijn zwaard en hakte
niet een slag de knoop door.
En de betekenis van het be
kende spreekwoord is nog
steeds dezelfde: als je bij
moeiiykheden niet weet wat
je doen moet, dan de knoop
doorhakken, dust direct een
beslissing nemen.
Naar Alexander de Grote
is ook de stad Alexandria
in Egypte genoemd, die
door hem gesticht Is en ook
door hem tot de grootste
handelsstad gemaakt werd.
Doordat de wegen toen nog
slecht waren en de mensen
niet over snelle vervoers
middelen beschikten werden
in die tUd alle handelsarti
kelen via de zee vervoerd.
Alexandrië nu lag zeer gun
stig aan de Middellandse
Zee. Slechts één keer heeft
Alexander de Grote moei
lijkheden met zyn soldaten
gehad. Dat was toen hy met
zijn leger oprukte naar
Voor-Indië. Daar stroomt de
rivier de Indus en de sol
daten van Alexander ver
keerden in de besliste ver
onderstelling, dat achter de
Indus het einde van de we
reld was. Zij smeekten
Alexander om terug te ke
ren en op boten zijn ze de
rivier afgezakt en zo kwa
men zy by de Indische
Oceaan. Hier bemerkten '4j
voor het eerst liet verschil
tussen eb en vloed. Onder
hand vond Alexander zelf
ook, dat aan al die zwerf
tochten een einde moest ko
men en ging hy zyn leger
klaar maken voor de terug
tocht.
Een klein gedeelte ging
oer boot via de Perzische
Golf, terwyl hyzelf met de
rest de moeilijke tocht on
dernam door de dorre woes
tijnlanden, waar veel van
zyn manschappen door hon
ger, dorst en ziekte om
kwamen.
Kort daarna overviel hem
de koorts, waaraan deze
grote vorst en nog zo jonge
veldheer, want hy was pas
33 jaar, overleed.