PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Kanaal door Zuid-Beveland
onvoldoende voor Antwerpen?
Nog steeds geen nieuwe grote
aanval in Korea
Belangrijke verbeteringen in
treinverbindingen
DE BILT
Perzische prem er voelde
zich bedreiyd
WAARIN OPGENOMEN OE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Dinsdag 15 Mei 1951
194e Jaargang -No. 112
Dagblad uitgav» van tie firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie V van de Velde en T B.
den Boer AdJ W de Pagter
Hoofdred. G Balllnmn PI verv.:
W. Leertouwer en H A BosshardL
ABONNEMENTSPRIJS 87 ct per
week I 1JJ p. te p p. I 4.B0
per fcw Losse nummers 10 cent
Bur. VHsslngen Walstr 58-60. tel 2355 4 lflncn (bg.g 2861 of 2160) Wburg Londense Kaal zaTtci. 2077 en 2924; Goes L. Vorstatr 63, tel. 2475 (b.g.g 2228): Oostburg Pr MauriUstr. 12. tel 102: Terneuren Brouwerijitr. 2; Zierlkiee: N. Bogerdslr. C 160. tel. 88
ADVERTENTIEPRIJS «t per
mm. Minimum p. advertentie t I-—
lng. mededelingen driemaal tarief.
Kleine ad vertenues (max. 8 regels!
van 1—4 regels f 1.— Iedere regel
meer 20 cent „Brieven of adres
Bureau van dit Blad" 25 cent meer.
Giro nr 359300 PZ.C~ Middelburg.
Rapport van de Nederlands-Belgische
commissie werd gepubliceerd
Het kanaal GentTerneuzen.
Thans is voor publicatie vrijgegeven het verslag van de werkzaamheden
der Belgisch-Nederlandse bijzondere commissie voor de waterwegen en
havenptoblemen.
Kort geleden werden de hoofdzaken van dit verslag reeds bekend en wij
hebben toen die hoofdzaken voorzover daarmee Zeeuwse belangen wa
ren gemoeid uitvoerig weergegeven.
Zoals men weet werd over de verbetering van het kanaal Gent-Terneuzen
en over opheffing van de stop van Teraaaien in hoofdzaak overeenstem
ming tussen Nederlandse en Belgische gedelegeerden bereikt. Er resteer
den nog slechts kleine punten van verschil waarvoor een technische op
lossing te vinden zou zijn. Geen overeenstemming werd bereikt over de
aanleg van een kanaal door Noord-Brabant, dat aan de scheepvaart op
Antwerpen een kortere weg Antwerpen-Moerdijk zou verzekeren.
Bij lezing van de thans gepubliceer
de nota's met bijlagen der Belgische
gedelegeerden vallen twee verschijn
selen op.
De Belgische delegatie tracht in de
eerste plaats aan te tonen, dat Bel
gië recht zou hebben op een bete
re vaarweg, dan hét Kanaal door
Zuid-Beveland biedt, aangezien de
Nederlandse regering desijds de
Kreekrak-doorvaart heeft afge
damd ten nadele van de Belgische
scheepvaart en daarnaast tracht zij
te bewijzen, dat de vaart door het
Kanaal van Zuid-Beveland en over
de Oosterschelde minder veilig en
tijdrovend is.
Dit alles is sterk juridisch ge
kleurd en deze juridische kleur is aan
het eerste verschijnsel, waarop wij
doelden.
Het tweede verschijnsel is het opti
misme, waarmee van Belgische zyde
vvorat vastgesteld, dat de bouw van
een Moerdgk-Schelde-kanaal tot ver
mindering van vervoerkosten en tot
schepping van nieuw vervoer zou lei
den. Die stelling wordt met zoveel
enthousiasme en met zo weinig toe
lichtende cijfers gepubliceerd, dat
men wel de indruk moet krijgen als
zou het aanleggen van dit kanaal
voor Antwerpen in hoofdzaak een ge
voelskwestie, een soort ere-kwestie
geworden zijn.
Het zijn dan ook niet de vertogen
van de Belgische commissieleden
en in verband daarmede evenmin de
antwoorden van de Nederlandse leden
welke diepe indruk maken op de
critische lezer.
rapport nijhoff.
Wel imponerend is het ongeveer
100 pagina's omvattende rapport, dat
door ir. G. P. Nrjhoff, op verzoek van
da Nederlandse delegatie, werd op
gesteld over de vermoedelijke econo
mische en financiële gevolgen van
een nieuwe scheepvaart-verbinding
AntwerpenHollandsch Diep.
Bij het lezen van dat stuk krijgt
men het verfrissende gevoel uit de
sfeer van de juridische handigheid en
vaardigheid, uit die van gepreoccu
peerd optimisme te komen in die van
de financieel-economische- en tech
nische realiteit.
Het onderzoek van ir. G. P. Nij
hoff wijst uit, dat de huidige scheep
vaartweg door het Kanaal van Zuid-
Beveland het vervoer naar België
volledig kan verwerken en dat deze
scheepvaartweg voor snelle schepen
te prefereren is boven een kanaal,
waarin slechts met beperkte snelheid
mag worden gevaren.
VERBETERINGEN.
Er zijn enige verbeteringen voor
de vaart via het Kanaal door Zuid-
Beveland aan te brengen, zoals de
combinatie van de Nederlandse en
Belgische douanestations te Lillo en
Hansweert en de openstelling der
douanestations gedurende het gehele
etmaal (thans werkt men er des
nachts niet).
Wat het aantal ongevallen op deze
route betreft, voert ir. Nijhoff aan,
dat zowel het procentueel aantal on
gevallen als de assurantie-premies
gunstig afsteken bij vele andere vaar
wegen.
Uit de becijferingen van ir. Nijhoff
blijkt, dat in 1938 ruim 36 van het
goederenvervoer, dat Hansweert pas
seerde. lx. de richting Terneuzen ging
en aangenomen moet worden, dat dit
vervoer altijd voordeliger over Hans
weert kan gaan, dan via Antwerpen
over een kanaal naar de Moerdijk.
Het Antwerpse verkeer bedroeg
Zeven milliard doüar
voor militaire bouwplannen?
Een woordvoerder der commissie
voor de strijdkrachten van het Ame
rikaanse Huis van Afgevaardigden
heeft te Washington medegedeeld dat
minister Marshall voornèmens is het
Congres te verzoeken een bedrag van
vermoedelijk zeven milliard dollar toe
te staan voor een reusachtig militair
bouwprogramma, dat zich over een
periode van verscheidene jaren zou
uitstrekken.
Meer dan 100 doden bij
bioscoopbrand in Nigeria.
Volgens de eerste berichten zijn
bij een brand, die te Kano, in Noord-
Nigeria, een bioscoop in de as heeft
gelegd, meer dan honderd personen
om het leven gekomen en drie hon
derd Ewaar gewond.
toen te Hansweert 53 van het to
tale Belgische verkeer.
Na het verkeer genanalyseerd te
hebben, stelt ir. Njjhoff een bereke
ning op van de besparingen, die de
verkorte route via het nieuwe kanaal
kan brengen, waarbjj hij tot een maxi
male besparing van 1.5 tot 2 mil-
lioen komt, terwijl de voordelen voor
66.5 aan Belgische kant zouden
zijn.
De kosten van het kanaal zouden
medio 1950 hebben bedragen, 87
inillioen voor de aanleg en 1.6 mil-
lioen jaarlijkse kosten voor onder
houd en exploitatie.
Het betoog van ir. Nijhoff voert tot
het inzicht, dat een Antwerpen-Moer-
aijk-kanaal van betekenis kan zijn
voor de langzame sleepvaart, maar
aangezien de scheepvaart zich meer
en meer richt op sneller vervoer met
boten, die eigen voortstuwing hebben,
moet aangenomen worden, dat de
scheepvaartweg door het nieuwe ka
naal een verminderende betekenis zal
hebben en dat de oude weg over
Hansweert-Wemeldinge een toene
mende betekenis zal krijgen.
Tot zover het verslag van ir. Nij
hoff.
Aan het rapport van de Belgisch-
Nederlandse commissie zijn kaarten
toegevoegd onder meer van 6 moge
lijke tracé's voor het Moerdijk-Ant-
werpen-kanaal. Voor Nederland zijn
uiteraard de tracé's, die het minste
verlies aan cultuurgrond geven en
daarnaast enig voordeel zouden bie
den aan de industriecentra van West-
Brabant (Bergen op Zoom en Roo
sendaal In de eerste plaats) het aan
trekkelijkst.
KANAAL GENT-TERNEDZEN.
Wat het kanaal Gent-Terneuzen
betreft resumeren wij nog even het
volgende
De Belgische delegatie vroeg de
bouw van een nieuwe zeesluis te Ter
neuzen met aanpassing en rechttrek
king van het kanaal.
Van Nederlandse zijde werd daar
tegenover gesteld inwilliging van de
verlangens ten aanzien van de spoor
wegtarieven voor het vervoar van en
naar Terneuzen, o.a. gelijke behan
deling met de Belgische stations en
toekenning van bijzondere tarieven.
De Belgische delegatie verklaarde
zich bereid deze verlangens in welwil
lende overweging te nemen, mits van
Nederlandse zijde de mogelijkheid zou
worden geopend tot heffing van ha
vengelden te Terneuzen. De Neder
landse delegatie verklaarde zich in
beginsel bereid aan deze wens tege
moet te komen. Aan de technische
diensten van de beide landen werd op
dracht gegeven een gemeenschappe
lijk rapport op te stellen met betrek
king tot de sluisbouw en kanaalwijzi-
De technici bereikten overeenstem
ming over de afmetingen van een
nieuwe sluis en van het dwarsprofiel
\an het kanaal. Zjj kwamen evenwel
niet tot overeenstemming ten aanzien
van het tracé van het nieuwe kanaal.
Bovendien konden de Belgische des
kundigen niet ten genoegen van hun
Nederlandse collega's aannemelijk
maken, dat de voeding van het nieu
we kanaal met voldoende zoet water
gewaarborgd zou blijven.
In verband met dit laatste is van
Belgische zijde door het Hoofd van
Dienst voor Zuivering van afvalwater
een rapport opgesteld, dat drie oplos
singen aan de hand doet om het ka
naal van voldoende zoet water te
voorzien. Het hoofdbezwaar is, dat
de Leie, die voor de voeding van het
bredere kanaal zal moeten zorgen,
zo sterk verontreinigd is met root-
water. Geschat wordt, dat de sane-
ringswerken voor het het Schelde- en
Leie-water vijf tot tien jaren zullen
vergen.
De twee voornaamste van de zes tracé's voor het AntwerpenMoerdyk-
kanaaL De vier andere tracé's berusten op het opnieuw doorsteken van de
Kreekrakdam, waarbij tweemaal van de Eendracht en tweemaal van een
nieuw te graven kanaal ten Oosten van de Eendracht gebruik wordt ge
maakt.
Het tracé voor het verbeterde kanaal
GentTerneuzen. Van Belgische z(j-
de wil men de oplossing B, van Ne
derlandse z(jde de oplossing A
LOF VOOR HET NEDERLANDS BATALJON
Russen beschuldigen Amerikanen van het gebruik van
bactereoiogi sche wapens.
Gedurende de beide Pinksterdagen is het nog niet gekomen tot de reeds
rnige t(jd verwachte tweede grote aanval van het voorjaarsoffensief der
Noordelllken In Korea. Belde partijen stellen hun formaties achter rook
gordijnen opnieuw op en de contacten bleven beperkt tot wat men zou
kunnen noemen „versterkte patrouille-activiteit". Toch maakt een com
muniqué van het achtste leger, dat Maandag werd uitgegeven, melding
van het prijsgeven van enig terrein ten N.O. van Indje aan het Oostelijk
front. De Zuld-Koreanen zouden in deze sector echter op verschillende
punten in de aanval zijn gebleven.
Te Washington is door luit.-gene-
raal Weyland meegedeeld, dat de
verbondenen 212 vliegtuigen hebben
verloren tegen de communisten 149
sinds het begin van de Koreaanse
oorlog.
RUSSISCHE DUIKBOTEN
BLJ HAINAN?
Volgens het officiële blad van de
:Cwomintang, zouden thans twee
honderd Russische duikboten gesta-
tionneerd zjjn op het eiland fiain&n.
DE STRIJD OM DE OLIE.
Hij mag nu in het Parlementsgebouw wonen.
De Perzische premier, Mohammed Mossadeq, ls ln een parlementszlttlng
flauw gevallen, nadat hij de parlementsleden verteld had over voortduren
de terroristische bedreigingen van zjjn leven. De premier vroeg in het par
lementsgebouw z\jn intrek te mogen nemen, hetgeen hem werd toegestaan.
Tegenover aanhangers moet Mos
sadeq Zondagavond verklaard heb
ben: „De Brits-Iraanse olie-maat-
schappy wil mijn ondergang, zodat
het mij niet mogelyk is naar myn
woning te gaan of myn bezigheden
in mijn eigen kantoor te verrichten.
Ik moet in het parlementsgebouw
blijven, totdat de nationalisatie der
Perzische olie-industrie een voldon
gen* feit is."
Mossadeq heeft injecties gekregen,
om de werking van zijn hart te ver
beteren, waarna hij zich veel pret
tiger voelde. Hy bewoont thans
twee kamers in het parlementsge
bouw. Toen aanhangers van de pre
mier hem mededeelden dat de Twee
de Kamer uit haar midden vyf leden
heeft aangewezen, die deel uit zul
len maken van de elf man sterke
commissie der Perzische volksverte
genwoordiging voor tenuitvoerlegging
van de nationalisatie, omhelsde hy
hen vol vreugde.
PERZISCH DEMENTI.
Van officiële Perzische zijde wer
den de in het buitenland verspreide
berichten tegengesproken, als zou de
Sowjet-Unie Perzische technische
hulp by de olie-exploitatie hebben
aangeboden. Verklaard wordt dat het
bezoek, dat premier Mossadeq Vry-
dag aan de Russische gezant ge
bracht heeft, een zuiver beleefd
heidsbezoek was.
BRITSE TROEPEN NAAR PERZIÈ
Volgens de Londense Evening
GEEN BEPERKINGEN MER
Voor Zeeland weinig veranderingen.
De zomerdienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen, die 20 Mei a.s.
ingaat, brengt opnieuw belangryke verbeteringen voor het gehele land in
bet bijzonder voor Oost-Nederland en met name Twente. Van deze datum
af zal deze industriestreek een electrische treinverbinding hebben met het
Westen. De electrificatie van de lijnen AmersfoortEnschede/Oldenzaal
is dan een feit.
Ook de verbindingen met het buitenland zijn aanzienlek verbeterd. Voor
de eerste maal kon men weer een officiële reisgids uitgeven: tot nu toe
waren het beperkte dienstregelingen, doch de beperkingen zijn thans van
de baan.
In het verkeer HollandTwente
v.v. zullen acht sneltreinen in een 2-
uursdienst cn vier expresstreinen,
alle getrokkep door electrische loco
motieven, gaan ryden, afwisselend
naar en van Amsterdam, Den Haag
en Rotterdam. Na jarenlange onder
breking zullen ook weer treinen gaan
ryden op het baanvak Barneveld
EdeWageningen en wel electrische.
Op de baanvakken ZwolleEmmen
en ArnhemWinterswijk zullen, be
halve stoomtreinen, ook diesel-elec-
trische treinen gaan rijden. Zwolle—
Kampen biyft diesel-electrisch. In
Noord-Holland is de dienst belangryk
omgewerkt en verbeterd. De late
avondtrein (VlissingenDen Bosch
—NijmegenArnhemUtrecht gaat
alleen in de nacht van Zondag op
Maandag langs deze route naar
Utreoht ryden. Een novum is, dat een
deel van de electrische tweeuurs-snel-
treinen tussen Eindhoven en Maas
tricht niet meer uit stroomlijn-mate-
riaal zal bestaan, doch uit het nieuw
ste getrokken materiaal met restau
ratierijtuig. Maastricht krijgt twee
maal per dag een doorgaande ver
binding met Rotterdam via de kort
ste route, Rotterdam eenmaal met
Maastricht.
De doorgaande trein van Rotter
dam naar Vlissingen vertrekt met in
gang van 20 Mei niet meer om 13.22
uur, maar om 13.46 uur uit het sta
tion DJ*., de doorgaande trein Vlis
singenRotterdam niet meer om
12.o4 uur, doch om 12.18 uur uit Vlis
singen. In het tüdvak van 7 Juli tot
1 September rijden alleen op Zater
dag extra treinen VlissingenRoo
sendaal en Bergen op Zoom—Vlissin
gen, nl. vertrek Vlissingen 18 uur,
aankomst Roosendaal 19.25 uur en
vertrek Bergen op Zoom 16.20 uur,
aankomst Vlissingen 17.17 uur.
NAAR HET BUITENLAND
In het internationale treinverkeer
wordt deze zomer de grootste sprong
vooruit gemaakt sinds 1945. Het ge
hele jaar door zullen dageiyks vier
verbindingen AmsterdamParijs
worden onderhouden. De verbinding
tussen Roosendaal en Antwerpen-C-
als schakel tussen de electrische ver
bindingen AmsterdamRoosendaal
en Antwerpen-C.Brussel-N. wordt
belangryk verbeterd door het inleg
gen van een practisch regelmatige
tweeuursdienst, die door N.S. met
een diesel-electrisch drierijtuigtrein-
stel in vier treinen heen en terug en
door de Belgische Spoorwegen met
een lichte stoomsneltrein in eveneens
vier treinen heen en terug zal worden
gereden.
Het verkeer EngelandHoek van
HollandKeulen—Zuid - Duitsland—
OostenrijkZwitserlandItalië wordt
aanzienlijk versneld. De belangrykste
versnelling manifesteert zich in de
reis naar en van Rome, waarop een
hele nacht is gewonnen. Voor Neder
land is de grootste van alle versnel
lingen verkregen by de Holland-Scan-
iinavië-Express; voortaan uitslui
tend dagverbinding. De reisduur Am
sterdamKopenhagen is gereduceerd
van 21 uur 10 minuten tot 16 uur en
10 minuten. De rijtuigen Hoek van
HollandBasel zullen weer het op
schrift Jüieingold Express" dragen;
het zyn echter nog niet de vooroor
logse Rheingold-rntuigen. De nacht
boten HarwichHoek van Holland
varen nu blijvend ook in de nacht van
Zondag op Maandag.
In de reisgids treft men voorts aan
de „Europabus", bedoeld voor toe
ristische reizen. Deze „Europabus"
zal enige dagen per week van Am
sterdam af r§den vla Vlissingen naar
Oostende (basaanslulting RUssel,
trelnaansluiting Parys) v.v., via Gro
ningen naar Hamburg v.v., via Keu
len naar Frankfort a. M. v.v. en vla
Maastricht naar Luxemburg v.v.
Standard wordt te Londen overwo
gen Britse troepen te gebruiken voor
net geval 't in de Perzische olievel
den tot gewelddadigheden mocht ko
men waardoor het leven van Engel
sen en Britse eigendommen gevaar
lopen. Dit beric-ht werd algemeen in
verband gebracht met de aankondi
ging van het ministerie van oorlog
dat de I6e zelfstandige brigade
luchtlandingstroepen het consigne
gekregen heeft zich in het garnizoen
van Aldershot paraat te houden.
Woordvoerders van het ministerie
van oorlog en van de Admiraliteit
hebben eenter ontkend, dat de rege
ring heeft besloten troepenverster
kingen of schepen naar de Perzische
Golf te zenden.
De Engelse minister van Buiten
landse Zaken, Morrison, heeft in het
weekeinde overleg gepleegd met de
Amerikaanse regering over de hou
ding der Ver. Staten t a v. de Per
zische olie. Morrison brak Maandag
zyn Plnkstervacantie op het eiland
Wight af om een nota op te stellen
aan de Perzische premier Mossa
deq.
Boodschap van Koningin
aan de moeders.
Ter gelegenheid van Moederdag,
heeft H. M. de Koningin Zondagavond
om 8 uur over beide zenders een kor
te toespraak gehouden.
De Koningin wees er op, dat de
moeders in deze tijd een zeer ernstige
verantwoordelijkheid dragen. ..Hoewel
ook wij specialisten zijn geworden,
moeten wij alleen als moeders het
leven als geheel zien en zo kunnen
wij de wereld helpen, de gemeen
schappelijke taal van het leven te ver
staan en te spreken", zo zeide zij. De
moeders zijn op uitzonderlijke wijze
toegerust het zout der aarde te zijn
van onze aarde, die zo'n nauw verwe
ven gemeenschap is geworden, dat zij
het niet langer kan verdragen, niet
verenigd tc zijn. of liever: ondragelijk
lijdt door verdeeld te zijn.
H. M. vervolgde: „Wij moeders we
ten heel goed. dat wij niet allen toe
gerust zijn met een hart. dat genoeg
lief heeft, wij weten, dat maar al te
veel van wat liefde genoemd wordt
in werkelijkheid zeer zelfzuchtige
trots is en dat de mensen maar al te
vaak het onmogelijke eisen van hun
kinderen, teneinde zich zelf verheer
lijkt te zien in hun eigen kroost"
De Koningin besloot: „Op deze Moe
derdag. die zulk een bijzondere ach
tergrond heeft, omdat het tevens
Pinksterdag is. wens ik ons allen. U
en ook mijzelf, de geest van liefde en
wijsheid toe. die wij nodig hebben op
onze bijzondere plaats in onze gezin
nen en in de wereld."
Drama in Groningen.
Bewoners van één der Groningse
straten, gewaarschuwd door een ster
ke gaslucht vonden in een kamer van
de woning der familie W. een vrouw
en twee kinderen bewusteloos op stro
zakken liggen. Het waren mej. D. K.
en haar beide kinderen, een zesjarige
jongen en een achtjarig meisje. De
jongen bleek reeds te zijn overleden,
de vrouw en het meisje werden in
zorgwekkende toestand in het zieken
huis opgenomen.
Mej. D. K., die enige tijd met w.
samenwoonde, moest de woning met
haar kinderen verlaten, daar de vrouw
van W. zou terugkeren. Men neemt
aan, dat zij in een vlaag van wanhoop
de gasslang heeft doorgeknipt. J
de communistische bases ten Zuid
westen van Hongkong.
Radio-Peking meldde, dat het Chi
nese volk zich achter een actie zou
acbaien om Mac Arthur en Ridgway
in Meat van beschuldiging te doen
stellen wegens bacteriologische oor
logvoering in Korea. Tass had Don
derdag reeds gemeld, dat Noord-Ko-
rea bij de V.N. had geprotesteerd te-
gca „het gebruik van bacteriologi
sche wapens in Korea door de Ame
rikaanse troepen" en radio-Peking
meldde Vrijdag, dat Noord-Korea
sindt de oorlog vry van pokken was
geweest, maar dat de ziekte utt in
een aantal districten was uitgebro
ken.
LOF VOOR HET
NEDERLANDSE BATALJON.
Het heldhaftig gedrag van het Ne
derlandse bataljon in Korea, dat van
president Truman een eervolle ver
melding kreeg, ls eveneens vermeld
ln een dagorder van het achtste le
ger. Van ae tussen 12 en 15 Februari
by Huengsong en Wondjoe geleverde
gevechten, waarby de commandant,
overste Den Ouden sneuvelde, wordt
hierin een beschryving gegeven. Hier
uit biykt nogmaals, dat de Neder
landse manschappen verwoed voch
ten tegen een numerieke overmacht
en daardoor tyd wonnen om aan de
bevriende strydkrachten de gelegen
heid te geven zich een weg te banen.
Toen kreeg het bataljon opdracht een
heuvel te heroveren. De dagorder
zegt hiervan: „Tenslotte heeft deze
groep edele en heldhaftige mannen,
zonder munitie en van bevriende
strydkrachten afgesneden, de over
winning met de Bajonet behaald en
zich van de heuvel meester gemaakt.
Zy bereikten de top onder het uitsto
ten van de kreet „Van Heutz".
In de dagorder wordt tenslotte ver
klaard, dat de moed van het Neder
landse detachement dit geplaatst
heeft boven andere eenheden, die
soortgel yke opdrachten hebben ge
kregen".
ONVERWACHT EINDE?
In Washington wordt levendig ge
speculeerd over de mogelijkheid, dat
de Koreaanse orlog in de naaste toe
komst tot een onverwacht einde zal
komen. Het was niet mogciyk te be
vestigen, of deze speculatie enige
grond vindt in eventuele geheime
voorbereidende gedachten-wisselingen
tussen de betrokken mogendheden.
Maar. zo zegt Reuter verder, een ne-
dere bestudering van de getuigenis,
welke Marshall Zaterdag aflegde,
geeft de indruk, dat hy sprak als
iemand, die een zekere ontwikkeling,
het zg van diplomatieke, hetzij van
militaire aard, op het ooghad. die zou
kunnen bijdragen tot een beëindiging
van de militaire operaties in Koreea.
Koningin Louise van Zweden
ernstig ziek.
Koningin Louise van Zweden moet
absoluut stil blijven liggen wegens
hart-trombose. aldus werd in Zweedse
hofkringen bekend gemaakt. De ko
ningin werd naar het ziekenhuis over
gebracht na een hartaanval Vrijdag
jt
Nieuw accoord tussen
Syrië en Israël?
Er wordt niet meer geschoten,
maar de toestand blijft gespannen.
In te Tel Aviv ontvangen berich
ten, afkomstig uit het Syrische grens
gebied, wordt medegedeeld, dat Is
raël en Syrië op een niet-officiële by-
eenkomst van de gemengde Israë-
lisch-Syrische wapenstilstandscom
missie overeenstemming hebben be
reikt over een nieuwe overeenkomst
om het vuren te staken. De overeen
komst werd bereikt na een desbetref
fende order van de Veiligheidsraad.
Woensdagochtend hebben de Syri
sche en Israëlische strydkrachten
in het betwiste gebied elkander voor
het laatst beschoten. Sindsdien
heerst er rust, doch de toestand
biyft gespannen.
VOORSPELT:
SOMBER EN KOUD.
Geldig tot Dinsdagavond.
Overwegend zwaar bewolkt met
plaatselijk af en toe enige regen of
motregen. Matige wind tussen Noord
en West Weinig verandering in t*n-
peratuur.