PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Kanaal door Zuid-Beveland onvoldoende voor Antwerpen? Nog steeds geen nieuwe grote aanval in Korea Belangrijke verbeteringen in treinverbindingen DE BILT Perzische prem er voelde zich bedreiyd WAARIN OPGENOMEN OE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dinsdag 15 Mei 1951 194e Jaargang -No. 112 Dagblad uitgav» van tie firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie V van de Velde en T B. den Boer AdJ W de Pagter Hoofdred. G Balllnmn PI verv.: W. Leertouwer en H A BosshardL ABONNEMENTSPRIJS 87 ct per week I 1JJ p. te p p. I 4.B0 per fcw Losse nummers 10 cent Bur. VHsslngen Walstr 58-60. tel 2355 4 lflncn (bg.g 2861 of 2160) Wburg Londense Kaal zaTtci. 2077 en 2924; Goes L. Vorstatr 63, tel. 2475 (b.g.g 2228): Oostburg Pr MauriUstr. 12. tel 102: Terneuren Brouwerijitr. 2; Zierlkiee: N. Bogerdslr. C 160. tel. 88 ADVERTENTIEPRIJS «t per mm. Minimum p. advertentie t I-— lng. mededelingen driemaal tarief. Kleine ad vertenues (max. 8 regels! van 1—4 regels f 1.— Iedere regel meer 20 cent „Brieven of adres Bureau van dit Blad" 25 cent meer. Giro nr 359300 PZ.C~ Middelburg. Rapport van de Nederlands-Belgische commissie werd gepubliceerd Het kanaal GentTerneuzen. Thans is voor publicatie vrijgegeven het verslag van de werkzaamheden der Belgisch-Nederlandse bijzondere commissie voor de waterwegen en havenptoblemen. Kort geleden werden de hoofdzaken van dit verslag reeds bekend en wij hebben toen die hoofdzaken voorzover daarmee Zeeuwse belangen wa ren gemoeid uitvoerig weergegeven. Zoals men weet werd over de verbetering van het kanaal Gent-Terneuzen en over opheffing van de stop van Teraaaien in hoofdzaak overeenstem ming tussen Nederlandse en Belgische gedelegeerden bereikt. Er resteer den nog slechts kleine punten van verschil waarvoor een technische op lossing te vinden zou zijn. Geen overeenstemming werd bereikt over de aanleg van een kanaal door Noord-Brabant, dat aan de scheepvaart op Antwerpen een kortere weg Antwerpen-Moerdijk zou verzekeren. Bij lezing van de thans gepubliceer de nota's met bijlagen der Belgische gedelegeerden vallen twee verschijn selen op. De Belgische delegatie tracht in de eerste plaats aan te tonen, dat Bel gië recht zou hebben op een bete re vaarweg, dan hét Kanaal door Zuid-Beveland biedt, aangezien de Nederlandse regering desijds de Kreekrak-doorvaart heeft afge damd ten nadele van de Belgische scheepvaart en daarnaast tracht zij te bewijzen, dat de vaart door het Kanaal van Zuid-Beveland en over de Oosterschelde minder veilig en tijdrovend is. Dit alles is sterk juridisch ge kleurd en deze juridische kleur is aan het eerste verschijnsel, waarop wij doelden. Het tweede verschijnsel is het opti misme, waarmee van Belgische zyde vvorat vastgesteld, dat de bouw van een Moerdgk-Schelde-kanaal tot ver mindering van vervoerkosten en tot schepping van nieuw vervoer zou lei den. Die stelling wordt met zoveel enthousiasme en met zo weinig toe lichtende cijfers gepubliceerd, dat men wel de indruk moet krijgen als zou het aanleggen van dit kanaal voor Antwerpen in hoofdzaak een ge voelskwestie, een soort ere-kwestie geworden zijn. Het zijn dan ook niet de vertogen van de Belgische commissieleden en in verband daarmede evenmin de antwoorden van de Nederlandse leden welke diepe indruk maken op de critische lezer. rapport nijhoff. Wel imponerend is het ongeveer 100 pagina's omvattende rapport, dat door ir. G. P. Nrjhoff, op verzoek van da Nederlandse delegatie, werd op gesteld over de vermoedelijke econo mische en financiële gevolgen van een nieuwe scheepvaart-verbinding AntwerpenHollandsch Diep. Bij het lezen van dat stuk krijgt men het verfrissende gevoel uit de sfeer van de juridische handigheid en vaardigheid, uit die van gepreoccu peerd optimisme te komen in die van de financieel-economische- en tech nische realiteit. Het onderzoek van ir. G. P. Nij hoff wijst uit, dat de huidige scheep vaartweg door het Kanaal van Zuid- Beveland het vervoer naar België volledig kan verwerken en dat deze scheepvaartweg voor snelle schepen te prefereren is boven een kanaal, waarin slechts met beperkte snelheid mag worden gevaren. VERBETERINGEN. Er zijn enige verbeteringen voor de vaart via het Kanaal door Zuid- Beveland aan te brengen, zoals de combinatie van de Nederlandse en Belgische douanestations te Lillo en Hansweert en de openstelling der douanestations gedurende het gehele etmaal (thans werkt men er des nachts niet). Wat het aantal ongevallen op deze route betreft, voert ir. Nijhoff aan, dat zowel het procentueel aantal on gevallen als de assurantie-premies gunstig afsteken bij vele andere vaar wegen. Uit de becijferingen van ir. Nijhoff blijkt, dat in 1938 ruim 36 van het goederenvervoer, dat Hansweert pas seerde. lx. de richting Terneuzen ging en aangenomen moet worden, dat dit vervoer altijd voordeliger over Hans weert kan gaan, dan via Antwerpen over een kanaal naar de Moerdijk. Het Antwerpse verkeer bedroeg Zeven milliard doüar voor militaire bouwplannen? Een woordvoerder der commissie voor de strijdkrachten van het Ame rikaanse Huis van Afgevaardigden heeft te Washington medegedeeld dat minister Marshall voornèmens is het Congres te verzoeken een bedrag van vermoedelijk zeven milliard dollar toe te staan voor een reusachtig militair bouwprogramma, dat zich over een periode van verscheidene jaren zou uitstrekken. Meer dan 100 doden bij bioscoopbrand in Nigeria. Volgens de eerste berichten zijn bij een brand, die te Kano, in Noord- Nigeria, een bioscoop in de as heeft gelegd, meer dan honderd personen om het leven gekomen en drie hon derd Ewaar gewond. toen te Hansweert 53 van het to tale Belgische verkeer. Na het verkeer genanalyseerd te hebben, stelt ir. Njjhoff een bereke ning op van de besparingen, die de verkorte route via het nieuwe kanaal kan brengen, waarbjj hij tot een maxi male besparing van 1.5 tot 2 mil- lioen komt, terwijl de voordelen voor 66.5 aan Belgische kant zouden zijn. De kosten van het kanaal zouden medio 1950 hebben bedragen, 87 inillioen voor de aanleg en 1.6 mil- lioen jaarlijkse kosten voor onder houd en exploitatie. Het betoog van ir. Nijhoff voert tot het inzicht, dat een Antwerpen-Moer- aijk-kanaal van betekenis kan zijn voor de langzame sleepvaart, maar aangezien de scheepvaart zich meer en meer richt op sneller vervoer met boten, die eigen voortstuwing hebben, moet aangenomen worden, dat de scheepvaartweg door het nieuwe ka naal een verminderende betekenis zal hebben en dat de oude weg over Hansweert-Wemeldinge een toene mende betekenis zal krijgen. Tot zover het verslag van ir. Nij hoff. Aan het rapport van de Belgisch- Nederlandse commissie zijn kaarten toegevoegd onder meer van 6 moge lijke tracé's voor het Moerdijk-Ant- werpen-kanaal. Voor Nederland zijn uiteraard de tracé's, die het minste verlies aan cultuurgrond geven en daarnaast enig voordeel zouden bie den aan de industriecentra van West- Brabant (Bergen op Zoom en Roo sendaal In de eerste plaats) het aan trekkelijkst. KANAAL GENT-TERNEDZEN. Wat het kanaal Gent-Terneuzen betreft resumeren wij nog even het volgende De Belgische delegatie vroeg de bouw van een nieuwe zeesluis te Ter neuzen met aanpassing en rechttrek king van het kanaal. Van Nederlandse zijde werd daar tegenover gesteld inwilliging van de verlangens ten aanzien van de spoor wegtarieven voor het vervoar van en naar Terneuzen, o.a. gelijke behan deling met de Belgische stations en toekenning van bijzondere tarieven. De Belgische delegatie verklaarde zich bereid deze verlangens in welwil lende overweging te nemen, mits van Nederlandse zijde de mogelijkheid zou worden geopend tot heffing van ha vengelden te Terneuzen. De Neder landse delegatie verklaarde zich in beginsel bereid aan deze wens tege moet te komen. Aan de technische diensten van de beide landen werd op dracht gegeven een gemeenschappe lijk rapport op te stellen met betrek king tot de sluisbouw en kanaalwijzi- De technici bereikten overeenstem ming over de afmetingen van een nieuwe sluis en van het dwarsprofiel \an het kanaal. Zjj kwamen evenwel niet tot overeenstemming ten aanzien van het tracé van het nieuwe kanaal. Bovendien konden de Belgische des kundigen niet ten genoegen van hun Nederlandse collega's aannemelijk maken, dat de voeding van het nieu we kanaal met voldoende zoet water gewaarborgd zou blijven. In verband met dit laatste is van Belgische zijde door het Hoofd van Dienst voor Zuivering van afvalwater een rapport opgesteld, dat drie oplos singen aan de hand doet om het ka naal van voldoende zoet water te voorzien. Het hoofdbezwaar is, dat de Leie, die voor de voeding van het bredere kanaal zal moeten zorgen, zo sterk verontreinigd is met root- water. Geschat wordt, dat de sane- ringswerken voor het het Schelde- en Leie-water vijf tot tien jaren zullen vergen. De twee voornaamste van de zes tracé's voor het AntwerpenMoerdyk- kanaaL De vier andere tracé's berusten op het opnieuw doorsteken van de Kreekrakdam, waarbij tweemaal van de Eendracht en tweemaal van een nieuw te graven kanaal ten Oosten van de Eendracht gebruik wordt ge maakt. Het tracé voor het verbeterde kanaal GentTerneuzen. Van Belgische z(j- de wil men de oplossing B, van Ne derlandse z(jde de oplossing A LOF VOOR HET NEDERLANDS BATALJON Russen beschuldigen Amerikanen van het gebruik van bactereoiogi sche wapens. Gedurende de beide Pinksterdagen is het nog niet gekomen tot de reeds rnige t(jd verwachte tweede grote aanval van het voorjaarsoffensief der Noordelllken In Korea. Belde partijen stellen hun formaties achter rook gordijnen opnieuw op en de contacten bleven beperkt tot wat men zou kunnen noemen „versterkte patrouille-activiteit". Toch maakt een com muniqué van het achtste leger, dat Maandag werd uitgegeven, melding van het prijsgeven van enig terrein ten N.O. van Indje aan het Oostelijk front. De Zuld-Koreanen zouden in deze sector echter op verschillende punten in de aanval zijn gebleven. Te Washington is door luit.-gene- raal Weyland meegedeeld, dat de verbondenen 212 vliegtuigen hebben verloren tegen de communisten 149 sinds het begin van de Koreaanse oorlog. RUSSISCHE DUIKBOTEN BLJ HAINAN? Volgens het officiële blad van de :Cwomintang, zouden thans twee honderd Russische duikboten gesta- tionneerd zjjn op het eiland fiain&n. DE STRIJD OM DE OLIE. Hij mag nu in het Parlementsgebouw wonen. De Perzische premier, Mohammed Mossadeq, ls ln een parlementszlttlng flauw gevallen, nadat hij de parlementsleden verteld had over voortduren de terroristische bedreigingen van zjjn leven. De premier vroeg in het par lementsgebouw z\jn intrek te mogen nemen, hetgeen hem werd toegestaan. Tegenover aanhangers moet Mos sadeq Zondagavond verklaard heb ben: „De Brits-Iraanse olie-maat- schappy wil mijn ondergang, zodat het mij niet mogelyk is naar myn woning te gaan of myn bezigheden in mijn eigen kantoor te verrichten. Ik moet in het parlementsgebouw blijven, totdat de nationalisatie der Perzische olie-industrie een voldon gen* feit is." Mossadeq heeft injecties gekregen, om de werking van zijn hart te ver beteren, waarna hij zich veel pret tiger voelde. Hy bewoont thans twee kamers in het parlementsge bouw. Toen aanhangers van de pre mier hem mededeelden dat de Twee de Kamer uit haar midden vyf leden heeft aangewezen, die deel uit zul len maken van de elf man sterke commissie der Perzische volksverte genwoordiging voor tenuitvoerlegging van de nationalisatie, omhelsde hy hen vol vreugde. PERZISCH DEMENTI. Van officiële Perzische zijde wer den de in het buitenland verspreide berichten tegengesproken, als zou de Sowjet-Unie Perzische technische hulp by de olie-exploitatie hebben aangeboden. Verklaard wordt dat het bezoek, dat premier Mossadeq Vry- dag aan de Russische gezant ge bracht heeft, een zuiver beleefd heidsbezoek was. BRITSE TROEPEN NAAR PERZIÈ Volgens de Londense Evening GEEN BEPERKINGEN MER Voor Zeeland weinig veranderingen. De zomerdienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen, die 20 Mei a.s. ingaat, brengt opnieuw belangryke verbeteringen voor het gehele land in bet bijzonder voor Oost-Nederland en met name Twente. Van deze datum af zal deze industriestreek een electrische treinverbinding hebben met het Westen. De electrificatie van de lijnen AmersfoortEnschede/Oldenzaal is dan een feit. Ook de verbindingen met het buitenland zijn aanzienlek verbeterd. Voor de eerste maal kon men weer een officiële reisgids uitgeven: tot nu toe waren het beperkte dienstregelingen, doch de beperkingen zijn thans van de baan. In het verkeer HollandTwente v.v. zullen acht sneltreinen in een 2- uursdienst cn vier expresstreinen, alle getrokkep door electrische loco motieven, gaan ryden, afwisselend naar en van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Na jarenlange onder breking zullen ook weer treinen gaan ryden op het baanvak Barneveld EdeWageningen en wel electrische. Op de baanvakken ZwolleEmmen en ArnhemWinterswijk zullen, be halve stoomtreinen, ook diesel-elec- trische treinen gaan rijden. Zwolle— Kampen biyft diesel-electrisch. In Noord-Holland is de dienst belangryk omgewerkt en verbeterd. De late avondtrein (VlissingenDen Bosch —NijmegenArnhemUtrecht gaat alleen in de nacht van Zondag op Maandag langs deze route naar Utreoht ryden. Een novum is, dat een deel van de electrische tweeuurs-snel- treinen tussen Eindhoven en Maas tricht niet meer uit stroomlijn-mate- riaal zal bestaan, doch uit het nieuw ste getrokken materiaal met restau ratierijtuig. Maastricht krijgt twee maal per dag een doorgaande ver binding met Rotterdam via de kort ste route, Rotterdam eenmaal met Maastricht. De doorgaande trein van Rotter dam naar Vlissingen vertrekt met in gang van 20 Mei niet meer om 13.22 uur, maar om 13.46 uur uit het sta tion DJ*., de doorgaande trein Vlis singenRotterdam niet meer om 12.o4 uur, doch om 12.18 uur uit Vlis singen. In het tüdvak van 7 Juli tot 1 September rijden alleen op Zater dag extra treinen VlissingenRoo sendaal en Bergen op Zoom—Vlissin gen, nl. vertrek Vlissingen 18 uur, aankomst Roosendaal 19.25 uur en vertrek Bergen op Zoom 16.20 uur, aankomst Vlissingen 17.17 uur. NAAR HET BUITENLAND In het internationale treinverkeer wordt deze zomer de grootste sprong vooruit gemaakt sinds 1945. Het ge hele jaar door zullen dageiyks vier verbindingen AmsterdamParijs worden onderhouden. De verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen-C- als schakel tussen de electrische ver bindingen AmsterdamRoosendaal en Antwerpen-C.Brussel-N. wordt belangryk verbeterd door het inleg gen van een practisch regelmatige tweeuursdienst, die door N.S. met een diesel-electrisch drierijtuigtrein- stel in vier treinen heen en terug en door de Belgische Spoorwegen met een lichte stoomsneltrein in eveneens vier treinen heen en terug zal worden gereden. Het verkeer EngelandHoek van HollandKeulen—Zuid - Duitsland— OostenrijkZwitserlandItalië wordt aanzienlijk versneld. De belangrykste versnelling manifesteert zich in de reis naar en van Rome, waarop een hele nacht is gewonnen. Voor Neder land is de grootste van alle versnel lingen verkregen by de Holland-Scan- iinavië-Express; voortaan uitslui tend dagverbinding. De reisduur Am sterdamKopenhagen is gereduceerd van 21 uur 10 minuten tot 16 uur en 10 minuten. De rijtuigen Hoek van HollandBasel zullen weer het op schrift Jüieingold Express" dragen; het zyn echter nog niet de vooroor logse Rheingold-rntuigen. De nacht boten HarwichHoek van Holland varen nu blijvend ook in de nacht van Zondag op Maandag. In de reisgids treft men voorts aan de „Europabus", bedoeld voor toe ristische reizen. Deze „Europabus" zal enige dagen per week van Am sterdam af r§den vla Vlissingen naar Oostende (basaanslulting RUssel, trelnaansluiting Parys) v.v., via Gro ningen naar Hamburg v.v., via Keu len naar Frankfort a. M. v.v. en vla Maastricht naar Luxemburg v.v. Standard wordt te Londen overwo gen Britse troepen te gebruiken voor net geval 't in de Perzische olievel den tot gewelddadigheden mocht ko men waardoor het leven van Engel sen en Britse eigendommen gevaar lopen. Dit beric-ht werd algemeen in verband gebracht met de aankondi ging van het ministerie van oorlog dat de I6e zelfstandige brigade luchtlandingstroepen het consigne gekregen heeft zich in het garnizoen van Aldershot paraat te houden. Woordvoerders van het ministerie van oorlog en van de Admiraliteit hebben eenter ontkend, dat de rege ring heeft besloten troepenverster kingen of schepen naar de Perzische Golf te zenden. De Engelse minister van Buiten landse Zaken, Morrison, heeft in het weekeinde overleg gepleegd met de Amerikaanse regering over de hou ding der Ver. Staten t a v. de Per zische olie. Morrison brak Maandag zyn Plnkstervacantie op het eiland Wight af om een nota op te stellen aan de Perzische premier Mossa deq. Boodschap van Koningin aan de moeders. Ter gelegenheid van Moederdag, heeft H. M. de Koningin Zondagavond om 8 uur over beide zenders een kor te toespraak gehouden. De Koningin wees er op, dat de moeders in deze tijd een zeer ernstige verantwoordelijkheid dragen. ..Hoewel ook wij specialisten zijn geworden, moeten wij alleen als moeders het leven als geheel zien en zo kunnen wij de wereld helpen, de gemeen schappelijke taal van het leven te ver staan en te spreken", zo zeide zij. De moeders zijn op uitzonderlijke wijze toegerust het zout der aarde te zijn van onze aarde, die zo'n nauw verwe ven gemeenschap is geworden, dat zij het niet langer kan verdragen, niet verenigd tc zijn. of liever: ondragelijk lijdt door verdeeld te zijn. H. M. vervolgde: „Wij moeders we ten heel goed. dat wij niet allen toe gerust zijn met een hart. dat genoeg lief heeft, wij weten, dat maar al te veel van wat liefde genoemd wordt in werkelijkheid zeer zelfzuchtige trots is en dat de mensen maar al te vaak het onmogelijke eisen van hun kinderen, teneinde zich zelf verheer lijkt te zien in hun eigen kroost" De Koningin besloot: „Op deze Moe derdag. die zulk een bijzondere ach tergrond heeft, omdat het tevens Pinksterdag is. wens ik ons allen. U en ook mijzelf, de geest van liefde en wijsheid toe. die wij nodig hebben op onze bijzondere plaats in onze gezin nen en in de wereld." Drama in Groningen. Bewoners van één der Groningse straten, gewaarschuwd door een ster ke gaslucht vonden in een kamer van de woning der familie W. een vrouw en twee kinderen bewusteloos op stro zakken liggen. Het waren mej. D. K. en haar beide kinderen, een zesjarige jongen en een achtjarig meisje. De jongen bleek reeds te zijn overleden, de vrouw en het meisje werden in zorgwekkende toestand in het zieken huis opgenomen. Mej. D. K., die enige tijd met w. samenwoonde, moest de woning met haar kinderen verlaten, daar de vrouw van W. zou terugkeren. Men neemt aan, dat zij in een vlaag van wanhoop de gasslang heeft doorgeknipt. J de communistische bases ten Zuid westen van Hongkong. Radio-Peking meldde, dat het Chi nese volk zich achter een actie zou acbaien om Mac Arthur en Ridgway in Meat van beschuldiging te doen stellen wegens bacteriologische oor logvoering in Korea. Tass had Don derdag reeds gemeld, dat Noord-Ko- rea bij de V.N. had geprotesteerd te- gca „het gebruik van bacteriologi sche wapens in Korea door de Ame rikaanse troepen" en radio-Peking meldde Vrijdag, dat Noord-Korea sindt de oorlog vry van pokken was geweest, maar dat de ziekte utt in een aantal districten was uitgebro ken. LOF VOOR HET NEDERLANDSE BATALJON. Het heldhaftig gedrag van het Ne derlandse bataljon in Korea, dat van president Truman een eervolle ver melding kreeg, ls eveneens vermeld ln een dagorder van het achtste le ger. Van ae tussen 12 en 15 Februari by Huengsong en Wondjoe geleverde gevechten, waarby de commandant, overste Den Ouden sneuvelde, wordt hierin een beschryving gegeven. Hier uit biykt nogmaals, dat de Neder landse manschappen verwoed voch ten tegen een numerieke overmacht en daardoor tyd wonnen om aan de bevriende strydkrachten de gelegen heid te geven zich een weg te banen. Toen kreeg het bataljon opdracht een heuvel te heroveren. De dagorder zegt hiervan: „Tenslotte heeft deze groep edele en heldhaftige mannen, zonder munitie en van bevriende strydkrachten afgesneden, de over winning met de Bajonet behaald en zich van de heuvel meester gemaakt. Zy bereikten de top onder het uitsto ten van de kreet „Van Heutz". In de dagorder wordt tenslotte ver klaard, dat de moed van het Neder landse detachement dit geplaatst heeft boven andere eenheden, die soortgel yke opdrachten hebben ge kregen". ONVERWACHT EINDE? In Washington wordt levendig ge speculeerd over de mogelijkheid, dat de Koreaanse orlog in de naaste toe komst tot een onverwacht einde zal komen. Het was niet mogciyk te be vestigen, of deze speculatie enige grond vindt in eventuele geheime voorbereidende gedachten-wisselingen tussen de betrokken mogendheden. Maar. zo zegt Reuter verder, een ne- dere bestudering van de getuigenis, welke Marshall Zaterdag aflegde, geeft de indruk, dat hy sprak als iemand, die een zekere ontwikkeling, het zg van diplomatieke, hetzij van militaire aard, op het ooghad. die zou kunnen bijdragen tot een beëindiging van de militaire operaties in Koreea. Koningin Louise van Zweden ernstig ziek. Koningin Louise van Zweden moet absoluut stil blijven liggen wegens hart-trombose. aldus werd in Zweedse hofkringen bekend gemaakt. De ko ningin werd naar het ziekenhuis over gebracht na een hartaanval Vrijdag jt Nieuw accoord tussen Syrië en Israël? Er wordt niet meer geschoten, maar de toestand blijft gespannen. In te Tel Aviv ontvangen berich ten, afkomstig uit het Syrische grens gebied, wordt medegedeeld, dat Is raël en Syrië op een niet-officiële by- eenkomst van de gemengde Israë- lisch-Syrische wapenstilstandscom missie overeenstemming hebben be reikt over een nieuwe overeenkomst om het vuren te staken. De overeen komst werd bereikt na een desbetref fende order van de Veiligheidsraad. Woensdagochtend hebben de Syri sche en Israëlische strydkrachten in het betwiste gebied elkander voor het laatst beschoten. Sindsdien heerst er rust, doch de toestand biyft gespannen. VOORSPELT: SOMBER EN KOUD. Geldig tot Dinsdagavond. Overwegend zwaar bewolkt met plaatselijk af en toe enige regen of motregen. Matige wind tussen Noord en West Weinig verandering in t*n- peratuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 1