NU WEER
OP IEDERS LIP!
1
Nieuwkomers in Australië worden niet
aan hun lot overgelaten
„Smörrebrödeen Deense delicatesse
NACHTELIJKE VLIEGDIENSTEN
OVER WEST EUROPA
Va s e n o I
RIBFLUWEEL IN VELE KLEUREN
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 2 MEI ity
DE LIEFDE MOET VAN TWEE KANTEN KOMEN
Aanpassen is echter de boodschap
(Van onze correspondent)
Er wordt nog al eens het nodige gepraat on geschreven over het „asslml-
leien van do Nieuwe Australiërs het aanpassen aan en het inpassen in
de nieuwe en andere sfeer van het nieuwe vaderland. Het onderwerp Is dan
ook belangrijk genoeg om er van tyd tot ttjd de nodige aandacht aan te
besteden, want niet dit assimilatieproces staat en valt het succes van
grootscheepse immigratie.
D» nieuwkomer die zich niet weet nan te pannen In een plaag voor zich-
zelf en voor z|jn nieuwe omgeving. HU wordt zuur en ongelukkig, kan zUn
werk niet van harte doen, verveelt door zUn gekanker zUn eigen landge
noten en maakt dat de Australiër» zich niet alleen van hem, maar ook
van r-Un landgenoten afkeren.
op te leggen Engelse cursussen i
plaats hunner inwoning
Np is die assimilatie een gecompli
ceerd en subtiel proces en de federale
regering in de Australische hoofdstad
Canberra heeft dan ook als principe
aangenomen, dat een snelle en soe
pele assimilatie nooit en te nimmer
alleen bereikt kan worden door be
taalde regeringsambtenaren. De met
de assimilatie belaste ambtenaren
verschaffen als het ware de gereed
schappen, maar de uitvoering van
Set werk moet door de mensen zelf
gedaan worden: door de Australiërs
zowel als door de nieuwkomers.
ONVOLDOENDE KENNIS VAN
ENGELS
Wat doet de assimilatie-organisa
tie van de overheid om de nieuwko
mer het aanpassingsproces te verge
makkelijken? Een van de belangrijk
ste taken ligt bij het Departement
van Onderwp's. dat in deze optreedt
als de „agent" van het Immigratie
Departement en dat de nieuwkomer
helpt om zicli zo spoedig mogelijk de
taal behoorlijk eigen te maken. He
laas komen zeer veel nieuwkomers
uit Nederland nog met een zeer on
voldoende kennis van het Engels
aan.
Aan hen is het dan ook te wijten
geweest, dat de Australische immi
gratie-autoriteiten thans de teugels
wat strakker aanhalen en prioriteit
zullen gaan geven aan immigranten
met een redelijke kennis van het En
gels. Voor,de Nederlandse autoritei
ten ware het zeer wel mogelijk straks
aan de financieel gesteunde immi
granten uit Holland de verplichting
sussen in de
■■■■■■PPPHHL volgen.
Eenmaal in Australië helpt het
Australische Departement van On
derwijs de nieuwkomers op alle mo
gelijke manieren. Doch ook hier is het
weer een geval van: nien kan een
paard wel dwingen naar de trog te
gaan, maar men kan het niet dwin
gen te drinken. Want helaas maken
ook weer zeer veel nieuwkomers uit
Holland van alle geboden faciliteiten
niet of weinig gebruik.
Iri dc ontvangstkampen, waarin de
meeste nieuwkomers eerst voor eni
ge weken terecht komen, worden de
gehele dag door gratis Engelse les
sen gegeven. Daarnaast vinden de
nieuwkomers in de kampen het maan
delijkse „Bulletin Board News"
een aan de wand gehangen tijd
schrift, waarin zij ingelicht worden
over Australische gebruiken en dat
hen van nieuws en advies voorziet.
GRATIS RADIOLESSEN
IN ENGELS.
Voor buiten de kampen levende
nieuwkomers stelt het Departement
f;edrukte radiolessen in het Engels
er beschikking. Opnieuw helemaal
gratis. Daarnaast kan de nieuwko
mer het in zeer eenvoudig Engels ge
stelde maandblad „The New Austra
lian" ontvangen, waarin hij officiële
mededelingen (ook over de Engelse
lessenraad op verschillend gebied
cn nieuws over de nieuwkomers zelf
vindt. Voor het Australische volk ls
„The Good Neigbour" de Goede
buur waarin verteld wordt over
het aandeel, dat de nieuwkomers
hebben in de ontwikkeling van het
land en waarin uiteengezet wordt hoe
men zelf de nieuwkomers by het aan
passingsproces kan helpen.
Ook op andere manieren, door. mid
del van radioprogramma's, lezingen
en tentoonstellingen worden de
Australiërs op hun beurt in de gele
genheid gesteld wat over de nieuwko
mers te weten te komen.
De meeste buitenlandse
hebben hier hun eigen
krant; de Italianen, Fransen, Rus
sen, Grieken, Letlanders, Estlanders
en Lltlmuers. De Nederlanders hebben
dit nog niet. Wel kunnen z(j een ge-
stecild Nederlands Nieuws van net
Nederlandse informatiebureau ont
vangen, doch dit bevat uitsluitend
nieuws uit Nederland en de Neder
landse samenleving in Australië en
speelt dus als zodanig b(j de assimi
latie geen rol. Pogingen om ook voor
de Nederlanders een eigen gedrukt
bhul uit te geven, ztyn tot nu toe vast-
felopen op gebrek aan belangstelling
U die kringen, die het nodige kapt»
taal zouirti moeten fourneren.
Naast het werk dat het assimilatie
apparaat van de overheid doet hou
den talrijke kerkgenootschappen en
vrijwillige organisaties zich met het
assimilatieprobleem bezig. Door het
houden van Burgerschap Conventies
gedurende dit en het vorige jaar zjjn
veel van de activiteiten van al deze
organisaties en genootschappen met
het werk van de overheid gecoördi
neerd.
NIET AAN HUN LOT
OVERGELATEN
De mensen, die over immigreren
naar Australië denken, zien hieruit
dus wel. dat zy niet aan hun lot wor
den overgelaten, wanneer zij eenmaal
voet aan wal gezet hebben in het
nieuwe vaderland. Helaas nog wel
door hun eigen overheid, die behalve
de gewone consulaten en dc veel te
slecht bezette Nederlandse Informa
tiedienst in Sydney niets tot stand ge
bracht heeft voor de nazorg van de
nieuwkomers, maar zeker niet door
de Australische overheid en de tallo
ze Australische verenigingen en
kerkgenootschappen.
Het blijft echter, zoals eerder ge
zegd. in de allereerste plaats een
kwestie van het willen meewerken
van de nieuwkomer zelf. Want zonder
zijn goede wil en eerlijke wens zich
zo snel mogelijk aan te passen kan
het gehele assimilatieapparaat na
tuurlijk niets bereiken.
groepen
gedrukte
Bandietenkoning wilde film
maken.
Het ln Rome verschijnende dagblad
„II Momento" meldt, dat Charles Lu
ciano, een vroegere „koning" van de
Amerikaanse onderwereld, aan een
Italiaanse filmmaatschappij heeft
aangeboden om een film te maken
over het Amerikaanse gangsterdom.
Dit aanbod is afgewezen.
Luciano wilde een scenario, waarin
zijn onschuld aan het einde zou trium-
feren en hij wenste bovendien, dat de
vrouwelijke hoofdrol vertolkt zou
worden door Igea Issone. een vroe
gere Italiaanse danseres, die voortdu
rend in zijn gezelschap werd gezien.
Luciano werd na de oorlog uit de
Ver. Staten verbannen en woont
thans in Napels. Hij ontkende on
langs de beschuldigingen, die bij een
senaatscommissie tot onderzoek van
de misdaad ln de Ver. Staten waren
binnengekomen, dat hij nog een lei
dende rol in de Amerikaanse onder
wereld speelde.
Advertentie
CHIEF WHIP
Smörrebröd is de nationale lekkernij in Denemarken
BIJ DONKER DE LUCHT IN
Luchtvaartmaatschappijen werken samen.
(Van onze speciale verslaggever)
\Vtf vlogen die koude nacht, in April over Urk en Hogezand. Het voorma
lige Zuiderzee-eiland en het Groningse dorp hebben w(j niet gezien, doch do
dienstregeling van de K.L.M. vermeldt een beetje onnozel, dat de nacht
dienst AmsterdamKopenhagen over Urk en Hogezand gaat. Het was nog
donker, toen de Dakota van do S.A.S. (Scandinavian Airlines System) zich
tegen half vijf van Schiphol losmaakte. In het Noord-Óosten kondigde
echter een nauwelijks merkbare lichte streep aan de horizon reeds de dage
raad aan. De machine verhief zich tot boven de wolken en snelde de nieuwe
dag tegemoet.
Tien passagiers maakten in het
twee-motorige, lang niet meer nieu
we vliegtuig, dat evenwel op zjjn dui
zenden Kilometers lange tochten door
het luchtruim zijn degelijkheid en zijn
betrouwbaarheid heeft bewezen, ge
bruik van deze eerste gelegenheid,
die de samenwerkende Europese
luchtvaartmaatschappijen bieden, om
gedurende de nachtelijke uren tegen
verlaagd tarief naar de Deense
hoofdstad te vliegen. Tien passagiers,
de hulpvaardige en vriendelijke ste
wardess, die al om vijf uur een glas
sherry of en whiskey-soda aanbood,
de bemanning in de cockpit en
verscheidene piepende vogeltjes ver
voerde de Dakota, want er gaat op
de nachtvluchten ook een bescheiden
vracht mee. De voorste stoelen waren
verwijderd: daar waren wat goederen
opgetast, die wel het aanzien ran het
interieur enigszins schaadden, maar
niet hinderden en zeker geen afbreuk
deden aan het genot vrij ln de lucht
te zweven, boven donzige wolkenge
vaarten, waarop de opkomende zón
een rosse gloed toverde.
Acht Europese steden Londen,
Parijs, Brussel, Bazel, Zürich, Kopen
hagen, Stockholm en Amsterdam
zullen gedurende de zomerdienstrege
ling der Europese luchtvaartmaat-
VOOR DE TEERSTE
KINDERHUID
BIJ OSKAR DAV1DSEN IN KOPENHAGEN
Een paar dagen temidden van een
rustig en prettig volk
(Van onze speciale verslaggever)
Kopenhagen, April Op de Aaboulevard 56 in Kopenhagen ls gevestigd
het ouderwetse, intieme restaurant van Oskar Davidsen. Het ziet er van
buiten landelyk-eenvoudlg uit. Binnen serveert men de Kopenhagers en de
vreemdelingen, die van heinde en verre Davidsen's eethuis weten te vinden,
de fijnste wyneii en het heerlijkste smörrebröd.
Tachtig jaar geleden had de wijn- ken er van op de sneedjes brood --
koopman Oskar Davidsen de gewoon
te zijn klanten een smörrebroodje
aan te bieden als zij aan de kostelij
ke wijnen nipten, die ln zijn welvoor
ziene kelder werden gevonden. Ge
lukkig voor Davidsen, dat hij een
vrouw, had met veel fantasie. Zij
„componeerde" de lekkerste smörre-
broodjes, die zo wfld en zijd befaamd
werden, dat Oskar naast zijn wijnhuis
een apart restaurant moest openen.
Tot ver over de grenzen sprak men
van Davidsen's smörrebröd en ten
slotte groeide de lrjst, waarop de van
veel verbeeldingskracht getuigende
heerlijkheden vermeld staan, tot ruim
...een meter lengte aan. Reizigers uit
alle delen van de wereld begonnen 't
restaurant te bezoeken; honderden
namen van vooraanstaande persoon
lijkheden 2ljn in het Gouden Boek van
het Huis geschreven.
Bij ons bezoek aan Kopenhagen
hebben we Davidsen's delicatessen
gegeten en we hebben ze zien maken,
want hij heeft ons een kijkje in de
keuken gegund. Alleen al voor het
pellen van de smakelijke, lichtge
kleurde garnalen en het rangschik-
ze worden één voor één in nette rij
tjes, met 'de ronding naar boven op
het brood gelegd werken er in
De wereldscheepsbouw.
Volgens door Lloyds gepubliceerde
statistieken waren er op 31 Maart jl
over de gehele wereld in totaal 1217
stoom- en motorschepen in aanbouw,
tezamen 5.097.084 ton metende. Bijna
twee derden hiervan bestond uit olie
tankschepen. In deze cijfers zijn niet
begrepen de in de Sowjet-Unie, China
en Polen in aanbouw zijnde schepen.
Van de totale in aanbouw zijnde
tonnage stond ongeveer 40% (2.072.723
ton) in Engeland op stapel, waarmede
dit land de eerste plaats innam. Frank
rijk kwam op de tweede plaats met
485 388 ton en Japan op de derde met
479.610 ton. Daarr-a volgden Italië met
322.358 ton. Zweden met 302.035 ton.
Nederland met 295.790 ton, de Ver
Staten met 270.284 ton, Duitsland met
261-285 ton, Noorwegen met 142.800
ton, Denemarken met 122.262 ton en
Spanje met 102.982 ton.
Men biedt de bezoeker overigens
tegen een niet zo heel geringe prijs
ware gedichten van culinaire kurist
aan. Op een klein sneedje dik bebo
terd rogge- of wittebrood bouwt men
hele tuintjes, samengesteld uit de
fijnste vlees- en vissoorten, mayon
naise, eieren, gebakken uitjes, lever,
garnalen en vele andere ingrediën
ten, soms in wonderlijke samenstel
ling en eindeloos gevarieerd.
TYPISCH DEENS
Smörrebröd is een typisch Deens
gerecht, dat de vreemdelingen zich
niet laten ontgaan. De Kopenhagers
zelf leven eenvoudiger; zy houden
van goed en veel eten en drinken,
doch de smörrebroodjes komen alleen
op Zondagen of by feestelijke gele
genheden op tafel. Want evenals in
Nederland is in Denemarken het le
ven duur. Voor de goedkoopte be-
iet naar Koi
hoeft men waarlyk niet
hagen te gaan. In vergelijking "met
Kopen-
ons land zijn de meeste artikelen er
even duur, doch in vele gevallen zelfs
veel prijziger. En de lonen van de
Denen zyn zeker niet hoger dan hier
te lande.
De bewoners van het land van de
611 eilanden maken zich weinig zor
gen over de moeilijkheden van het
dagelijkse leven. Zjj breken het
hoofd niet met problemen; op de
fiats trekken zy 's morgens naar hun
werk en 's middags om vier uur,
half vijf of vijf uur gaan zij naar huis
kantoor, werkplaats of winkel la
tende voor wat zy zyn en zjj zoe
ken ontspanning thuis of vermaak in
de stad, in het beroemde Tivoli, een
lunapark, dat de gehele zomer ge
opend is, in de bioscopen, de schouw
burgen, de concertzalen of de caba
rets. Zij weten, dat de sterke vakver
enigingen hun belangen behartigen
en voelen zich zeker door de zeer uit
gebreide sociale wetgeving, die hen
op alle mogelijke manieren beschermt.
Er heerst arbeidsrust in Denemar
ken; het land heeft niet van de oorlog
geleden; al zyn koffie en suiker nog
op de bon, men krijgt op tyd zyn nat
je en zijn droogje; men kan er zeer
behoorlijk gekleed gaan; de Kopenha
gers leven in een gezellige en mooie
stad met veel torens, kóperen daken
en fraaie parken, met een rustig en
goed geregeld verkeer; het democra
tische volk schaart zich in vertrou
wen om zijn Koninklijke Familie.
GASTVRIJ
De Knud Hansen's, de Aage Frede-
riksen's, de Sigurd Poulsen's, de
Thorkild Nielsen's, de Svendsen's en
de Rasmussen's zijn, wanneer uiter
lijke schijn niet bedriegt, een tevre
den en een gelukkig volk. De gezin
nen wonen in mooie arbeiders- of
middenstandswijken in de laatste
bedraagt de huur van een aardige
flat ongeveer 50 per maand men
ziet de vreemdelingen graag komen
en brengt hen onder in uitstekende,
grote hotels; men spreekt liefst En-
Eels met hen, doch als het moet ook
luits en de vrouwen roken er in de
café's rustig him sigaar (ook wel
hun sigaret, maar veelal een levens
grote sigaar
Vier millioen inwpners, voor 90%
protestant, telt Denemarken, waar
van ruim één millioen in Kopenha
gen. Zy zyn gastvrij en het loont de
moeite een poosje temidden van hen
te vertoeven, niet alleen omdat zij de
vreemdelingen veel bezienswaardigs,
waaronder heel wat van historische
waarde, kunnen tonen, niet alleen,
omdat men er de bezoekers het lek
kerste smörrebröd kan voorzetten,
schappijen door een nieuw nachtdien-
stennet met elkaar verbonden zyn.
Schiphol, de luchthaven van Amster
dam. is het centrum van deze lucht-
bedryvigheid. Op Schiphol sluiten na
melijk al de nachtdiensten op elkaar
aan, zodat men des nachts, van wel
ke van de acht in het net opgenomen
plaatsen men ook komt, via Schiphol
naar een van de overige bestemmin
gen kan reizen. Medewerking verle
nen de B.E.A. (British European Air
ways), Sabena (uit België), S.A.S.
(Scandinavian Airlines System),
Swissair (Uit Zwitserland) en de
K.L.M.
De dienst AmsterdamLonden
wordt uitgevoerd met Constellations
van de K.L.M. en Vikings van de
B.E.A., de dienst AmsterdamParijs
met Convairliners van de K.L.M.,
de dienst AmsterdamBrusselPa
rijs met Dakota's van de Sabena, de
dienst AmsterdamKopenhagen met
Dakota's van de S.A.S., de dienst
AmsterdamStockholm met Con-
vairs van de K.L.M. en de Sabena en
de dienst AmsterdamBazelZürich
met een Dakota van Swissair.
Mr. Berger treedt af als voorzitter,
R. v. A. Groningen.
Naar het ANP verneemt, heeft mr.
J. A. Berger ontslag verzocht uit zyn
functie van voorzitter van de Raad
van Arbeid te Groningen zulks we
gens zijn drukke werkzaamheden als
voorzitter van het college van ryics.
bemiddelaars en als voorzitter van de
commissie ter bevordering van de ar
beidsproductiviteit. De heer Berger;
is voornemens zich te 's-Gravenhagêi
te vestigen, om zich dan uitsluitend?
te wijden aan beide laatstgenoemde
functies.
at zegt de
nieuwe wet?
SIGNAAL GEVEN.
Bestuurders van motorrijtuigen
en van -fietsen zijn verplicht
een signaal te geven, als door
hun nadering voor een wegge
bruiker gevaar dreigt, indieji
zulks tet afwending van dat
gevaar nodig is.
Deze signalen zijn voor
A. MOTORRIJTUIGEN:
a. bij dag een geluidsignaal
van vaste toonhoogte met de
hoorn
b. bij nacht een knippersig
naal door zeer snel herhaald
in~ en uitschakelen van het
ver vooruitstralende licht öf
een geluidsignaal als onder
4 a bedoeld.
B. WIELRIJDERS:
Een belsignaal.
Behalve dat bij dag buiten be
bouwde kommen ook een ge
luidssignaal gegeven mag iwor-
den om andere weggebruikers
kenbaar te maken, dat men
wenst in te halen, is het thans
in andere gevallen verboden ge
luidssignalen te geven of dit op
een andere wijze te doen als
hierboven vermeld. Voorts is
het verboden die signalen lan
ger te doen duren dan nodig is.
Kersie smorreoroa Kan voorzeiten, f TJ k t k 0D£restikte
maar ook en vooral omdat de Denen SSr!
U KUNT HET ZELF MAKEN I
Een paar patronen voor vlotte sportjasjes.
(Door onze Mode-medewerkster)
Er is zelden zo'n variatie van ribfluweel in de handel geweest als tegen
woordig: in alle mogelijke kleuren, met een brede en een heel smalle rib,
in stevige maai* ook in zachte soepele kwaliteiten. In één ding echter ka.
men de meeste soorten overeen, n.l. dat de stof maar 70 cm. breed is, zodat
het vooral voor grotere kledingstukken dikwyis een zeer onvoordelig knip
pen is. Hiermee is voor de afgebeelde Sportieve jasjes rekening gehouden^
zodat U voor de aangegeven maat volstaan kunt met 3.50 in.
By het eerste jasje ls de taille door
elastiek ingenomen en het sluit met
een uithaakbare rits. Het andere is
een recht loshangend modelletje, dat
U desgewenst ook met een ceintuur
kunt dragen. De brede zakkleppen
naait U langs de boven- of langs de
onderrand van de zakopening naar
verkiezing. U ziet wel, dat voor
het eerste jasje in de binnen- en voor
het andere de buitenzynaad moet te
kenen.
U stikt in het voorpand de figuur
naad en zet de voeringzak aan het
split, dat U met de klep van dubbele
een prettig volk zijn.
zakken nemen De zy- en schouder
naden sluiten, waarby U de rugschou
ders iets inhoudt. In de taille stikt U
3.W. 33 o. IQOc.M.
0 6 f5 3/32 f s_
20.
13. 30. Am
/5 ,0'0 h
een 2% 3 cm. brede schuif onder,
waardoor het elastiek, dat het jasie
op taillebreedte inrimpelt, aehaald
wordt. Tegen de voorkanten zet U het
beleg, waarby U tegelyk de ritsslui
ting meeneemt. De halsrand naait U
tussen de dubbele stof van de kraag.
Over de kop even ingehouden wordt
de mouw naad op naad vallend inge-»
zet. De voering (volgens hetzelfde
patroon) reikt tot aan het beleg.
Heeft U liever knoopsluiting, dan
tekent U aan de voorkant een 2 cm.
brede overslag aan. Jeugdige figu
ren kunnen het loshangende jasje ook
korter maken, wat eveneens heel
aardig staat.