NU WEER OP IEDERS LIP! 1 Nieuwkomers in Australië worden niet aan hun lot overgelaten „Smörrebrödeen Deense delicatesse NACHTELIJKE VLIEGDIENSTEN OVER WEST EUROPA Va s e n o I RIBFLUWEEL IN VELE KLEUREN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 2 MEI ity DE LIEFDE MOET VAN TWEE KANTEN KOMEN Aanpassen is echter de boodschap (Van onze correspondent) Er wordt nog al eens het nodige gepraat on geschreven over het „asslml- leien van do Nieuwe Australiërs het aanpassen aan en het inpassen in de nieuwe en andere sfeer van het nieuwe vaderland. Het onderwerp Is dan ook belangrijk genoeg om er van tyd tot ttjd de nodige aandacht aan te besteden, want niet dit assimilatieproces staat en valt het succes van grootscheepse immigratie. D» nieuwkomer die zich niet weet nan te pannen In een plaag voor zich- zelf en voor z|jn nieuwe omgeving. HU wordt zuur en ongelukkig, kan zUn werk niet van harte doen, verveelt door zUn gekanker zUn eigen landge noten en maakt dat de Australiër» zich niet alleen van hem, maar ook van r-Un landgenoten afkeren. op te leggen Engelse cursussen i plaats hunner inwoning Np is die assimilatie een gecompli ceerd en subtiel proces en de federale regering in de Australische hoofdstad Canberra heeft dan ook als principe aangenomen, dat een snelle en soe pele assimilatie nooit en te nimmer alleen bereikt kan worden door be taalde regeringsambtenaren. De met de assimilatie belaste ambtenaren verschaffen als het ware de gereed schappen, maar de uitvoering van Set werk moet door de mensen zelf gedaan worden: door de Australiërs zowel als door de nieuwkomers. ONVOLDOENDE KENNIS VAN ENGELS Wat doet de assimilatie-organisa tie van de overheid om de nieuwko mer het aanpassingsproces te verge makkelijken? Een van de belangrijk ste taken ligt bij het Departement van Onderwp's. dat in deze optreedt als de „agent" van het Immigratie Departement en dat de nieuwkomer helpt om zicli zo spoedig mogelijk de taal behoorlijk eigen te maken. He laas komen zeer veel nieuwkomers uit Nederland nog met een zeer on voldoende kennis van het Engels aan. Aan hen is het dan ook te wijten geweest, dat de Australische immi gratie-autoriteiten thans de teugels wat strakker aanhalen en prioriteit zullen gaan geven aan immigranten met een redelijke kennis van het En gels. Voor,de Nederlandse autoritei ten ware het zeer wel mogelijk straks aan de financieel gesteunde immi granten uit Holland de verplichting sussen in de ■■■■■■PPPHHL volgen. Eenmaal in Australië helpt het Australische Departement van On derwijs de nieuwkomers op alle mo gelijke manieren. Doch ook hier is het weer een geval van: nien kan een paard wel dwingen naar de trog te gaan, maar men kan het niet dwin gen te drinken. Want helaas maken ook weer zeer veel nieuwkomers uit Holland van alle geboden faciliteiten niet of weinig gebruik. Iri dc ontvangstkampen, waarin de meeste nieuwkomers eerst voor eni ge weken terecht komen, worden de gehele dag door gratis Engelse les sen gegeven. Daarnaast vinden de nieuwkomers in de kampen het maan delijkse „Bulletin Board News" een aan de wand gehangen tijd schrift, waarin zij ingelicht worden over Australische gebruiken en dat hen van nieuws en advies voorziet. GRATIS RADIOLESSEN IN ENGELS. Voor buiten de kampen levende nieuwkomers stelt het Departement f;edrukte radiolessen in het Engels er beschikking. Opnieuw helemaal gratis. Daarnaast kan de nieuwko mer het in zeer eenvoudig Engels ge stelde maandblad „The New Austra lian" ontvangen, waarin hij officiële mededelingen (ook over de Engelse lessenraad op verschillend gebied cn nieuws over de nieuwkomers zelf vindt. Voor het Australische volk ls „The Good Neigbour" de Goede buur waarin verteld wordt over het aandeel, dat de nieuwkomers hebben in de ontwikkeling van het land en waarin uiteengezet wordt hoe men zelf de nieuwkomers by het aan passingsproces kan helpen. Ook op andere manieren, door. mid del van radioprogramma's, lezingen en tentoonstellingen worden de Australiërs op hun beurt in de gele genheid gesteld wat over de nieuwko mers te weten te komen. De meeste buitenlandse hebben hier hun eigen krant; de Italianen, Fransen, Rus sen, Grieken, Letlanders, Estlanders en Lltlmuers. De Nederlanders hebben dit nog niet. Wel kunnen z(j een ge- stecild Nederlands Nieuws van net Nederlandse informatiebureau ont vangen, doch dit bevat uitsluitend nieuws uit Nederland en de Neder landse samenleving in Australië en speelt dus als zodanig b(j de assimi latie geen rol. Pogingen om ook voor de Nederlanders een eigen gedrukt bhul uit te geven, ztyn tot nu toe vast- felopen op gebrek aan belangstelling U die kringen, die het nodige kapt» taal zouirti moeten fourneren. Naast het werk dat het assimilatie apparaat van de overheid doet hou den talrijke kerkgenootschappen en vrijwillige organisaties zich met het assimilatieprobleem bezig. Door het houden van Burgerschap Conventies gedurende dit en het vorige jaar zjjn veel van de activiteiten van al deze organisaties en genootschappen met het werk van de overheid gecoördi neerd. NIET AAN HUN LOT OVERGELATEN De mensen, die over immigreren naar Australië denken, zien hieruit dus wel. dat zy niet aan hun lot wor den overgelaten, wanneer zij eenmaal voet aan wal gezet hebben in het nieuwe vaderland. Helaas nog wel door hun eigen overheid, die behalve de gewone consulaten en dc veel te slecht bezette Nederlandse Informa tiedienst in Sydney niets tot stand ge bracht heeft voor de nazorg van de nieuwkomers, maar zeker niet door de Australische overheid en de tallo ze Australische verenigingen en kerkgenootschappen. Het blijft echter, zoals eerder ge zegd. in de allereerste plaats een kwestie van het willen meewerken van de nieuwkomer zelf. Want zonder zijn goede wil en eerlijke wens zich zo snel mogelijk aan te passen kan het gehele assimilatieapparaat na tuurlijk niets bereiken. groepen gedrukte Bandietenkoning wilde film maken. Het ln Rome verschijnende dagblad „II Momento" meldt, dat Charles Lu ciano, een vroegere „koning" van de Amerikaanse onderwereld, aan een Italiaanse filmmaatschappij heeft aangeboden om een film te maken over het Amerikaanse gangsterdom. Dit aanbod is afgewezen. Luciano wilde een scenario, waarin zijn onschuld aan het einde zou trium- feren en hij wenste bovendien, dat de vrouwelijke hoofdrol vertolkt zou worden door Igea Issone. een vroe gere Italiaanse danseres, die voortdu rend in zijn gezelschap werd gezien. Luciano werd na de oorlog uit de Ver. Staten verbannen en woont thans in Napels. Hij ontkende on langs de beschuldigingen, die bij een senaatscommissie tot onderzoek van de misdaad ln de Ver. Staten waren binnengekomen, dat hij nog een lei dende rol in de Amerikaanse onder wereld speelde. Advertentie CHIEF WHIP Smörrebröd is de nationale lekkernij in Denemarken BIJ DONKER DE LUCHT IN Luchtvaartmaatschappijen werken samen. (Van onze speciale verslaggever) \Vtf vlogen die koude nacht, in April over Urk en Hogezand. Het voorma lige Zuiderzee-eiland en het Groningse dorp hebben w(j niet gezien, doch do dienstregeling van de K.L.M. vermeldt een beetje onnozel, dat de nacht dienst AmsterdamKopenhagen over Urk en Hogezand gaat. Het was nog donker, toen de Dakota van do S.A.S. (Scandinavian Airlines System) zich tegen half vijf van Schiphol losmaakte. In het Noord-Óosten kondigde echter een nauwelijks merkbare lichte streep aan de horizon reeds de dage raad aan. De machine verhief zich tot boven de wolken en snelde de nieuwe dag tegemoet. Tien passagiers maakten in het twee-motorige, lang niet meer nieu we vliegtuig, dat evenwel op zjjn dui zenden Kilometers lange tochten door het luchtruim zijn degelijkheid en zijn betrouwbaarheid heeft bewezen, ge bruik van deze eerste gelegenheid, die de samenwerkende Europese luchtvaartmaatschappijen bieden, om gedurende de nachtelijke uren tegen verlaagd tarief naar de Deense hoofdstad te vliegen. Tien passagiers, de hulpvaardige en vriendelijke ste wardess, die al om vijf uur een glas sherry of en whiskey-soda aanbood, de bemanning in de cockpit en verscheidene piepende vogeltjes ver voerde de Dakota, want er gaat op de nachtvluchten ook een bescheiden vracht mee. De voorste stoelen waren verwijderd: daar waren wat goederen opgetast, die wel het aanzien ran het interieur enigszins schaadden, maar niet hinderden en zeker geen afbreuk deden aan het genot vrij ln de lucht te zweven, boven donzige wolkenge vaarten, waarop de opkomende zón een rosse gloed toverde. Acht Europese steden Londen, Parijs, Brussel, Bazel, Zürich, Kopen hagen, Stockholm en Amsterdam zullen gedurende de zomerdienstrege ling der Europese luchtvaartmaat- VOOR DE TEERSTE KINDERHUID BIJ OSKAR DAV1DSEN IN KOPENHAGEN Een paar dagen temidden van een rustig en prettig volk (Van onze speciale verslaggever) Kopenhagen, April Op de Aaboulevard 56 in Kopenhagen ls gevestigd het ouderwetse, intieme restaurant van Oskar Davidsen. Het ziet er van buiten landelyk-eenvoudlg uit. Binnen serveert men de Kopenhagers en de vreemdelingen, die van heinde en verre Davidsen's eethuis weten te vinden, de fijnste wyneii en het heerlijkste smörrebröd. Tachtig jaar geleden had de wijn- ken er van op de sneedjes brood -- koopman Oskar Davidsen de gewoon te zijn klanten een smörrebroodje aan te bieden als zij aan de kostelij ke wijnen nipten, die ln zijn welvoor ziene kelder werden gevonden. Ge lukkig voor Davidsen, dat hij een vrouw, had met veel fantasie. Zij „componeerde" de lekkerste smörre- broodjes, die zo wfld en zijd befaamd werden, dat Oskar naast zijn wijnhuis een apart restaurant moest openen. Tot ver over de grenzen sprak men van Davidsen's smörrebröd en ten slotte groeide de lrjst, waarop de van veel verbeeldingskracht getuigende heerlijkheden vermeld staan, tot ruim ...een meter lengte aan. Reizigers uit alle delen van de wereld begonnen 't restaurant te bezoeken; honderden namen van vooraanstaande persoon lijkheden 2ljn in het Gouden Boek van het Huis geschreven. Bij ons bezoek aan Kopenhagen hebben we Davidsen's delicatessen gegeten en we hebben ze zien maken, want hij heeft ons een kijkje in de keuken gegund. Alleen al voor het pellen van de smakelijke, lichtge kleurde garnalen en het rangschik- ze worden één voor één in nette rij tjes, met 'de ronding naar boven op het brood gelegd werken er in De wereldscheepsbouw. Volgens door Lloyds gepubliceerde statistieken waren er op 31 Maart jl over de gehele wereld in totaal 1217 stoom- en motorschepen in aanbouw, tezamen 5.097.084 ton metende. Bijna twee derden hiervan bestond uit olie tankschepen. In deze cijfers zijn niet begrepen de in de Sowjet-Unie, China en Polen in aanbouw zijnde schepen. Van de totale in aanbouw zijnde tonnage stond ongeveer 40% (2.072.723 ton) in Engeland op stapel, waarmede dit land de eerste plaats innam. Frank rijk kwam op de tweede plaats met 485 388 ton en Japan op de derde met 479.610 ton. Daarr-a volgden Italië met 322.358 ton. Zweden met 302.035 ton. Nederland met 295.790 ton, de Ver Staten met 270.284 ton, Duitsland met 261-285 ton, Noorwegen met 142.800 ton, Denemarken met 122.262 ton en Spanje met 102.982 ton. Men biedt de bezoeker overigens tegen een niet zo heel geringe prijs ware gedichten van culinaire kurist aan. Op een klein sneedje dik bebo terd rogge- of wittebrood bouwt men hele tuintjes, samengesteld uit de fijnste vlees- en vissoorten, mayon naise, eieren, gebakken uitjes, lever, garnalen en vele andere ingrediën ten, soms in wonderlijke samenstel ling en eindeloos gevarieerd. TYPISCH DEENS Smörrebröd is een typisch Deens gerecht, dat de vreemdelingen zich niet laten ontgaan. De Kopenhagers zelf leven eenvoudiger; zy houden van goed en veel eten en drinken, doch de smörrebroodjes komen alleen op Zondagen of by feestelijke gele genheden op tafel. Want evenals in Nederland is in Denemarken het le ven duur. Voor de goedkoopte be- iet naar Koi hoeft men waarlyk niet hagen te gaan. In vergelijking "met Kopen- ons land zijn de meeste artikelen er even duur, doch in vele gevallen zelfs veel prijziger. En de lonen van de Denen zyn zeker niet hoger dan hier te lande. De bewoners van het land van de 611 eilanden maken zich weinig zor gen over de moeilijkheden van het dagelijkse leven. Zjj breken het hoofd niet met problemen; op de fiats trekken zy 's morgens naar hun werk en 's middags om vier uur, half vijf of vijf uur gaan zij naar huis kantoor, werkplaats of winkel la tende voor wat zy zyn en zjj zoe ken ontspanning thuis of vermaak in de stad, in het beroemde Tivoli, een lunapark, dat de gehele zomer ge opend is, in de bioscopen, de schouw burgen, de concertzalen of de caba rets. Zij weten, dat de sterke vakver enigingen hun belangen behartigen en voelen zich zeker door de zeer uit gebreide sociale wetgeving, die hen op alle mogelijke manieren beschermt. Er heerst arbeidsrust in Denemar ken; het land heeft niet van de oorlog geleden; al zyn koffie en suiker nog op de bon, men krijgt op tyd zyn nat je en zijn droogje; men kan er zeer behoorlijk gekleed gaan; de Kopenha gers leven in een gezellige en mooie stad met veel torens, kóperen daken en fraaie parken, met een rustig en goed geregeld verkeer; het democra tische volk schaart zich in vertrou wen om zijn Koninklijke Familie. GASTVRIJ De Knud Hansen's, de Aage Frede- riksen's, de Sigurd Poulsen's, de Thorkild Nielsen's, de Svendsen's en de Rasmussen's zijn, wanneer uiter lijke schijn niet bedriegt, een tevre den en een gelukkig volk. De gezin nen wonen in mooie arbeiders- of middenstandswijken in de laatste bedraagt de huur van een aardige flat ongeveer 50 per maand men ziet de vreemdelingen graag komen en brengt hen onder in uitstekende, grote hotels; men spreekt liefst En- Eels met hen, doch als het moet ook luits en de vrouwen roken er in de café's rustig him sigaar (ook wel hun sigaret, maar veelal een levens grote sigaar Vier millioen inwpners, voor 90% protestant, telt Denemarken, waar van ruim één millioen in Kopenha gen. Zy zyn gastvrij en het loont de moeite een poosje temidden van hen te vertoeven, niet alleen omdat zij de vreemdelingen veel bezienswaardigs, waaronder heel wat van historische waarde, kunnen tonen, niet alleen, omdat men er de bezoekers het lek kerste smörrebröd kan voorzetten, schappijen door een nieuw nachtdien- stennet met elkaar verbonden zyn. Schiphol, de luchthaven van Amster dam. is het centrum van deze lucht- bedryvigheid. Op Schiphol sluiten na melijk al de nachtdiensten op elkaar aan, zodat men des nachts, van wel ke van de acht in het net opgenomen plaatsen men ook komt, via Schiphol naar een van de overige bestemmin gen kan reizen. Medewerking verle nen de B.E.A. (British European Air ways), Sabena (uit België), S.A.S. (Scandinavian Airlines System), Swissair (Uit Zwitserland) en de K.L.M. De dienst AmsterdamLonden wordt uitgevoerd met Constellations van de K.L.M. en Vikings van de B.E.A., de dienst AmsterdamParijs met Convairliners van de K.L.M., de dienst AmsterdamBrusselPa rijs met Dakota's van de Sabena, de dienst AmsterdamKopenhagen met Dakota's van de S.A.S., de dienst AmsterdamStockholm met Con- vairs van de K.L.M. en de Sabena en de dienst AmsterdamBazelZürich met een Dakota van Swissair. Mr. Berger treedt af als voorzitter, R. v. A. Groningen. Naar het ANP verneemt, heeft mr. J. A. Berger ontslag verzocht uit zyn functie van voorzitter van de Raad van Arbeid te Groningen zulks we gens zijn drukke werkzaamheden als voorzitter van het college van ryics. bemiddelaars en als voorzitter van de commissie ter bevordering van de ar beidsproductiviteit. De heer Berger; is voornemens zich te 's-Gravenhagêi te vestigen, om zich dan uitsluitend? te wijden aan beide laatstgenoemde functies. at zegt de nieuwe wet? SIGNAAL GEVEN. Bestuurders van motorrijtuigen en van -fietsen zijn verplicht een signaal te geven, als door hun nadering voor een wegge bruiker gevaar dreigt, indieji zulks tet afwending van dat gevaar nodig is. Deze signalen zijn voor A. MOTORRIJTUIGEN: a. bij dag een geluidsignaal van vaste toonhoogte met de hoorn b. bij nacht een knippersig naal door zeer snel herhaald in~ en uitschakelen van het ver vooruitstralende licht öf een geluidsignaal als onder 4 a bedoeld. B. WIELRIJDERS: Een belsignaal. Behalve dat bij dag buiten be bouwde kommen ook een ge luidssignaal gegeven mag iwor- den om andere weggebruikers kenbaar te maken, dat men wenst in te halen, is het thans in andere gevallen verboden ge luidssignalen te geven of dit op een andere wijze te doen als hierboven vermeld. Voorts is het verboden die signalen lan ger te doen duren dan nodig is. Kersie smorreoroa Kan voorzeiten, f TJ k t k 0D£restikte maar ook en vooral omdat de Denen SSr! U KUNT HET ZELF MAKEN I Een paar patronen voor vlotte sportjasjes. (Door onze Mode-medewerkster) Er is zelden zo'n variatie van ribfluweel in de handel geweest als tegen woordig: in alle mogelijke kleuren, met een brede en een heel smalle rib, in stevige maai* ook in zachte soepele kwaliteiten. In één ding echter ka. men de meeste soorten overeen, n.l. dat de stof maar 70 cm. breed is, zodat het vooral voor grotere kledingstukken dikwyis een zeer onvoordelig knip pen is. Hiermee is voor de afgebeelde Sportieve jasjes rekening gehouden^ zodat U voor de aangegeven maat volstaan kunt met 3.50 in. By het eerste jasje ls de taille door elastiek ingenomen en het sluit met een uithaakbare rits. Het andere is een recht loshangend modelletje, dat U desgewenst ook met een ceintuur kunt dragen. De brede zakkleppen naait U langs de boven- of langs de onderrand van de zakopening naar verkiezing. U ziet wel, dat voor het eerste jasje in de binnen- en voor het andere de buitenzynaad moet te kenen. U stikt in het voorpand de figuur naad en zet de voeringzak aan het split, dat U met de klep van dubbele een prettig volk zijn. zakken nemen De zy- en schouder naden sluiten, waarby U de rugschou ders iets inhoudt. In de taille stikt U 3.W. 33 o. IQOc.M. 0 6 f5 3/32 f s_ 20. 13. 30. Am /5 ,0'0 h een 2% 3 cm. brede schuif onder, waardoor het elastiek, dat het jasie op taillebreedte inrimpelt, aehaald wordt. Tegen de voorkanten zet U het beleg, waarby U tegelyk de ritsslui ting meeneemt. De halsrand naait U tussen de dubbele stof van de kraag. Over de kop even ingehouden wordt de mouw naad op naad vallend inge-» zet. De voering (volgens hetzelfde patroon) reikt tot aan het beleg. Heeft U liever knoopsluiting, dan tekent U aan de voorkant een 2 cm. brede overslag aan. Jeugdige figu ren kunnen het loshangende jasje ook korter maken, wat eveneens heel aardig staat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 8