Ernest Lough werd wereldberoemd door een gramofoonpiaat dienstboek der kerk aan het samenzijn der geeft vorm gemeente GEEN OGENBLIK SPIJT VAN DE ABDICATIE IN 1937 ZEEUWSE OESTERS VERHUISDEN NAAR AMERIKA VRIJDAG 20 APRIL 1951 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 EEN JONGENSSTEM VEROVERDE DE WERELD. Sinds 1927 ontvangt hij een stroom van brieven Herinneringen van een jongenssopraan. (Van een eigen redacteur) VEERTIEN JAAR WAS ERNEST LOUGH alt Londen, toen z\|n stem op de gramofoonpiaat werd opgenomen en hy met zijn hoge jongensgeluid een succes behaalde, dat bijna geiykstond aan dat van grote zangers als Caruso en Chaliapine: zyn stem veroverde de wereld! Het gebeurde in 1927, toen de electrische opnametechniek voor het eerst In de praktijk werd toe gepast en „His Master's Voice" op de zwarte schyf de klanken vastlegde van het „Temple Church Choir", dat uit 12 jongens en 12 mannen bestond. Uitgevoerd werd o.a. Mendelssohn's „Hear my Prayers", waarby Ernest Lough de soli zong. Enkele accoorden van het orgel begeleidden hem, toen hy het recitatief inzette: „Oh, for te Wings of a Dove". Zyn yie en zuivere jongensgeluid steeg en daalde door de grot© ruimte van de Temple Church, mengde zich met de klank van het orgel en werd tot een muziek van een zo serene en mysterieuze schoonheid, dat zelfs do geroutineerde opname- technici er stil van werden. Zo begon byna 25 jaar geleden de geschiedenis van een gramofoonpiaat, waarop de stem van een jongen was gegrift en die tot nu toe een van de meest gevraagde platen van het klassieke reper toire is gebleven. Zodra de plaat in de handel werd gebracht, was het met de rust van de jonge koorzanger gedaan. Uit allerlei delen van de wereld kreeg hij brieven In een onafgebroken stroom, die nu inmiddels is de jongen een man van bijna 40 jaar geworden en vader van twee kinderen nog steeds voortduurt. In het begin begreep Er- nest niet veel van die belangstelling, want zelf vond hg zijn zang heel ge woon. Als lid van het koor moest hy Immers bij allerlei gelegenheden op treden. by trouwdiensten, by oratori umuitvoeringen, bg de herdenking van de gevallenen uit de Wereldoor log en voor hem was dat alles even normaal als een partijtje voetbal en de lessen op school. En nu plotseling omdat hg voor een frramofoon- maatschappy wat had gezongen kreeg hij een enorm aantal brieven, werd hg lastig gevallen door journa listen, verzocht men hem „crooner" te worden by een jazzband en bood men hem filmcontracten an. Als hy zong was er zo'n toeloop in de Tem ple Church, dat de kerkeraad er toe over moest gaan toegangskaarten voor de diensten te verkopen Ernest hield niet van die drukte, wilde alles maar zo snel mogelijk ver geten en de brieven ergens opbergen in een la van vader's bureau. Papa dacht er echter anders over en liet Emest de omvangrgke post zelf be antwoorden, want zo zeide vader Lough „daarop rekenen de men sen. die je schrgvenZo zat de 14-jarige knaap avond-aan-avond te Iiennen om iedereen tevreden te stel- en. Onlangs vertelde de jongensso praan van toen voor de B.B.C.-miero- foon: „Nu ik ouder geworden ben, be grijp ik dat myn vader het by het MASTER LOUGH...... 14 jaar en beroemd. allerlei zorgen en moeite zitten, ge troost worden", zo schreef een predi kant aan de jonge Ernest. „Voel jU dat ook als je zingt? In elk geval heb je met je zang minstens zoveel ge. daan om mensen te sterken dan wel. ke dominee ook". GRAPPIGE BRIEVEN. Er waren ook grappige reacties. Een missionaris in Uganda had de plaat gedraaid voor Afrikaanse jon getjes en van hen kreeg Emest een rechte eind had. Nu pas wordt het me duidelijk, hoeveel ik toen mocht doen In do oorlog werd de Temple Church vernietigd door de Duitse bommen, maar het „Temple Choir" bleef bestaan. Uit de vol wassen geworden jongens for. meerde dr. Thalben Ball nameiyk een nieuw koor, dat thans in ver schillende delen van Engeland concerteert ten bate van de op bouw der verwoeste kerken. Mr. Lough zelf, die werkzaam is In het reclame-vak, houdt lezingen over de muziek van het koor en over de gramofoonplaten, die er van ge maakt werden. Hü hield er reeds meer dan '120 fn ziekenhuizen, kerken, enz. Vorige maand sprak hy voor de B.B.C. en de reacties by het Britse publiek herinnerden aan 24 jaar geleden: Lough ont ving meer dan 250 brieven. Zgn oudste zoontje Peter, dat byna 10 laar is, zingt nu in de „Royal Cha pelen deed o.a. dienst bg de doop van Princess Anne in Buckingham Nog altijd klinkt de jongensstem van Emest Lough door de aether, nog altgd genieten duizenden van de ze prachtige opname en nog altijd denkt ergens in Engeland een man met dankbaarheid terug aan de tyd, waarin hg zo schoon kon zingen. „Master" Lough is gewoon „Mister" Lough geworden, maar zyn stem bleef behouden op een paar zwarte schyven. Tezamen met een aantal Franse- en Amerikaanse collega's volgen 26 cadetten van de Nederlandse luchtmacht op de luchtbasis Williams In Arizona het laatste gedeelte van-een grondige opleiding tot gevechtsvlieger. Een Nederlandse cadet wordt geoefend in het gebruik van de afschietln- richting welke hem in staat stelt een straaljager tydens de vlucht te ver laten, indien de omstandigheden dit noodzakeiyk maken. Voor deze training wordt een toestel gebruikt, dat gelyk is aan de afschietlnrichting in de Lockheed F 80 straaljager. De stoel wordt door middel van een kruitlading omhooggeschoten langs de rails, tot een hoogte van 1 f2 meter. Een speciaal mechanisme zorgt er voor, dat het neerkomen zonder ongelukken geschiedt. Stemmen uit de kerken Mr. LOUGH alweer 24 jaar geleden. gestorven zou zijn na het zingen van zgn solo. In de zomer van 1927 kwa men twee dames naar de jongens van het koor toe, die in de omgeving van de kerk aan het spelen waren, met de vraag, of zg ook wisten „waar ze bij dragen konden storten voor het ge denkteken van de overleden jongens sopraan Emest Lough?" De jongen, aan wie de vraag gesteld werd, grin nikte eens, wees op Lough en zei: „Vraagt U het maar eens aan hem!" Een beetje verlegen vertelde het „be roemde jongetje" toen, dat hg hele maal niet dood was. De dames liepen echter kwaad weg. verontwaardigd over een dergelgke misplaatste ffrap Eens stond Emest te kgken by het Gerechtshof, toen een politieagent hem wegstuurde: „Je kunt beter gaan kgken naar de Temple Church" zei de bobby, „daar hebben ze die plaat van Lough gemaakt, je weet wel die jongenssopraan. Hg is er ge storven bg het zingen van de hoge noten!" Toen in Maart 1927 de opnamen in de Temple Church gereed waren, bleek er nog één blanco plaat over te zyn. De geluidstechnici wilden nog wat van het koor draaien, maar de dirigent, dr. Thalben Ball besliste, dat er genoeg gezongen was. Hij zond zijn zangers naar huis en liet Emest blgven. Binnen het halve uur studeer de dr. Ball met hem de bekende so praan-aria „Hear Ye Israel" uit Men delssohn's „Elijah" in. Ook deze plaat werd een groot succes Willekeur wordt er door vermeden In de maatschappeiyke wereld wordt tegenwoordig alles vernieuwd. „Aanpassing" is het wachtwoord van deze tyd. Wanneer men In handel, in dustrie, landbouw enz. niet met de tyd meegaat, raakt men hopeloos ten achter. In een tyd als de onze worden wij gedwongen met de technische vooruitgang rekening te houden. En in de kerk blyft alles maar by Het oude zo wordt er wel eens ge klaagd. Daar weigert men van nieuwe methoden gebruik te maken, met het gevolg dat de kerk hopeloos ten achter raakt. Daar zit waarheid in deze klacht. In vorige eeuwen is de kerk geweest een geesteiyk en cultureel centrum. Dat is zy tegenwoordig niet meer in die matt als dat vroeger het geval was. In de kerk zelf beseft men ook dat er een achterstand is en men tracht deze in te halen, wat niet overal even gemakkelyk is. Wie echter iets weet van de nieuwere opvattingen van het diaconale werk eu van het werk van Kerk en Wereld, zal dit beseffen. In andere opzichten is de klacht dat het in de kerk alles maar by het oude blyft, onbillyk. Een kerk zal byv. nooit de methoden van de nieu we reclame-techniek kunnen toepas sen. Deze is vreemd aan haar wezen. Bovendien blgft datgene wat de kerk tot kerk maakt, de verkondiging van het Evangelie, altijd hetzelfde. Indien een kerk hiervan zou afwyken, zou zg zich zelf verloochenen. Het verwijt, dat het in de kerk alles maar bg het oude blgft, richt zich ook tegen de samenkomsten der gemeen te. Daar is te weinig variatie, zo zegt men dan. Practisch is hier alles nog hetzelfde als het was in de 16e eeuw. Er is menige stem opgegaan die ook hier aanspoorde tot vernieuwing. Er is gezocht naar een andere vorm van kerkdienst, waarbij de gemeente niet meer was gedwongen tot passief luisteren alleen, maar meer actief meewerkte. Men heeft gemeend heil BOEK VAN DE HERTOG VAN WINDSOR Onuitgesproken radiorede thans gepubliceerd ue Hertog van Windsor heeft In geen enkel opzicht spyt van tydens de abdicatiecrisis In 1937 de liefde te hebben gekozen boven de kroon. En hij Is er nog steeds niet van overtuigd, dat het constitutioneel noodzakelijk was dat hy voor de keus gesteld werd. Waarom moest hem een recht ont houden worden, dat de wet toestaat aan alle onderdanen van de koning? Bovenstaande btfjkt uit de deze met nvSin «tem» nT„ "Imaand in de Ver. Staten gepubli- memoires van de Hertog van Windsor onder de titel „A Kmgs Story". Het boek is opgedragen aan „Wallis" oftewel de Hertogin van Windsor, de vroegere mevrouw Simpson. De Hertog onthult in zyn boek, dat hy tot het allerlaatste wilde vechten voor zijn recht om ■•zich een vrouw te kiezen naar zijn eigen goeddunken. Zelfs had hy het plan opgevat om tydens het hoogtepunt van de crisis in een radiorede zijn standpunt voor het Engelse volk uiteen te zetten. Over de regering heen wilde hy een appél doen op het gevoel van zyn onderdanen en dan in België de beslissing afwachten. Premier Baldwin schrok hevig van het denkbeeld en het Britse ka- diuid veel, daarvan getuigen die sta- Els brieven: „Ik voel me pas geluk- g als ik in de dienst iets heb mo gen zeggen, waardoor mensen, die met papiertje met de vraag: „Kunnen we geen vriendjes worden Nog steeds heeft mr. Lough vreem de ervaringen. Onlangs draaide de B.B.C. „Hear my Prayers" en reeds de andere dag ontving men op het Broadcasting House in Londen een prentenboek van een oud dametje met de opdracht „bestemd voor mas ter Lough". Toen de B.B.C. het ge schenk had doorgezonden, bladerde mr. Lough het boekje glimlachend door en deed het daarna zyn zoontje cadeau. De kleine Robin 4 jaar was er maar wat biy mee! Tezelfder- thd kwam er nog een brief binnen, ditmaal van een meneer uit Liverpool die een waarschuwend gelüid liet ho ren, „want de stem van master Lough begon minder te worden", zo schreef hg. Derhalve adviseerde hy stem behandeling zus-en-zo toe te pas sen, dan zou het wel verbeteren. Mr. Lough heeft hem medegedeld, dat zgn behandeling helaas dertig jaar te laat kwam, want zgn stem was inmiddels ton P*e van een bari- De beroemde gramofoonpiaat was ook de oorzaak van een reeks fantas tische verhalen, die de ronde deden over de „dood van master Lough". Zelfs uit Amerika en Canada kwa men verzoeken om inlichtingen over ae wyze, waarop de jongen in de kerk Zaanse meisjes diaken nog steeds By Albert Heijn N.V. zijn ongeveer 30 meisjes, die destijds naar huis ge zonden werden, omdat zij lastig geval len werden door staaksters, weer aan het werk gegaan. Het aantal me'sjes. dat aanvankelijk staakte, nam weer iets toe. Bij Verkade zijn ongeveer 140 meis jes niet in de bedrijven werkzaam. De staking heeft een zeer rustig verloop. Er worden uitgebreide politiemaatre gelen genomen tot handhaving van de orde. binet verzette zich fel tegen deze poging om de natie in beweging te brengen en een uitspraak van de pu blieke opinie uit te lokken. De Ko ning restte toen niets anders dan aftreden, hoewel mevrouw Simpson bereid was elk persoonlyk geluk op te offeren door zich terug te trek ken. In de onuitgesproken radiorede, waaraan de koning vele uren ge werkt had, stond, dat noch hy, noch mevr. Simpson er nooit op hadden aangedrongen, dat zg koningin zou worden. Het enige verlangen was, dat 's Konings echtgenote een waar dige titel zou krygen. De Hertog van Windsor schryft in zyn boek weinig gunstig over de staatslieden, die hem tot troonsaf stand dwongen. Baldwin ryst Uit de memoires op als een man met Machiavellistische neigingen, die tgdens een gesprek voortdurend „h'm" zegt, zenuwachtig met zyn vingers trommelt en lange halen doet aan zyn onafscheidelgke pyp". De aartsbisschop van Cantebury had volgens de Hertog meer belang stelling voor macht en aanzien, dan voor de behoefte van de ziel! Ook de pers komt er slecht af. „De pers heeft my behandeld als een stuk klei. dat de vorm moest kry- gen van Prins Charming". A King's Story is in de Ver. Sta- o ten reeds een „best-seller" gewor- in de tyd der kerkhervorming. Wij te kunnen vinden in een,grondige her ziening van de liturgie. De taal en de gedachtengang uit de tyd der her vorming, past niet meer by de onze. Wanneer we ons niet vergissen, is men in de jaren '25'30 van deze eeuw in de Ger. kerken daarmede ook druk doende geweest. Allerlei voor stellen lagen toen klaar om op de Sy node te worden behandeld. Toch wa ren deze niet zo, dat van een gehele vernieuwing gesproken kon worden. Wel zouden verschillende onderdelen van de kerkdienst byv. de collecte en de belydenis meer nadrukkelijk de aandacht van de gemeente krijgen. DIENSTBOEK. In de Ned. Herv. kerk. waar ook in dit opzicht veel vryheid heeft ge heerst en iedere predikant kon doen wat goed was in zgn ogen, is de laat ste 20 jaren veel gedacht en geschre ven over een noodzakelgke vernieu wing van de eredienst der gemeente. In de laatste paar jaar groepeerden deze gedachten zich rondom het dienstboek der kerk. Toen de nieuwe kerkorde behandeld werd, is het van het begin af aan duidelijk geworden, dat tegelijk het dienstboek der kerk in behandeling moest worden geno men. In artikel.XI van de kerkorde staat: „De eredienst wordt geleid door hen, die daartoe in de orde der kerk zyn aangewezen, volgens een der, in overleg met de kerkeraad der femeente gekozen, orden uit het ienstboek der kerk". Gedurende de behandeling van de kerkorde is dit dienstboek telkens weer ter sprake gekomen. Toen is herhaaldelgk ge vraagd: Wat zal er in dit dienstboek staan Er is geen classicale vergade ring geweest, waar niet een opmer king is gemaakt als deze: Hoe kun nen wy stemmen over de desbetref fende artikelen van kerkorde en or dinantiën, als wij niet voor ons heb ben dit dienstboek der kerk, althans in een vorm, zoals het in eerste lezing door de Synode is vastgesteld, opdat we enigszins weten waar we aan toe zgn, als we deze kerkorde aanvaar den. Er zgn niet veel stemmen opge gaan voor een ongebreidelde vryheid. Wel zgn er velen geweest die zich niet wilden binden aan een dienstboek dat zg niet volledig kenden. Sindsdien is een ontwerp voor een dienstboek verschenen. Aan de nieu we Synode, onder de kerkorde, is overgelaten dit verder te behandelen. Wat wordt er verstaan onder het dienstboek der kerk? Dat is een boek, waarin te vinden zgn de orden van dienst wanneer de gemeente te sa men komt, de liturgische formulieren, de gebeden en de ziekentroost. Daar naast kennen we het psalm- en ge zangboek en het belydenis- en leer boek, waarin de belydenisgeschriften staan. In het dienstboek vinden we dus de wyze waarop de kerk vorm geeft aan het samenzijn der gemeente, wan neer er een gewone samenkomst is, wanneer de sacramenten worden be diend en wanneer er bijzondere dien sten zyn, zoals bevestiging van een huwelyk. In een goed kerkboek zjjn de formulieren en gebeden te vinden achter de psalmen en gezangen. Deze formulieren en gebeden zyn, op enkele uitzonderingen na, ontstaan den, hoewel een deel van de memoi res reeds «eerder in het tgdsehrift „Life" was gepubliceerd. hebben ze te danken aan Petrus Da- thenus, die ze voor zijn vluchtelingen gemeente, Frankenthal, samenstelde. Doordat ze, te samen met de Heidel- bergse catechismus, achter zgn psal men werden gedrukt, hebben ze in ons land algemene bekendheid en gel digheid verkregen en zgn later offici eel aanvaard. VERZAMELING. Datheen heeft deze formulieren en gebeden ook weer niet zelf gemaakt, maar hg heeft ze verzameld en sa mengevoegd uit het "vele dat er in de tijd van de reformatie geweest is. Be halve de gemeente van Frankenthal had ook de vluchtelingen-gemeente van Londen, niet alleen een eigen psalm-bundel van Jan Wtenhove, maar ook een eigen orde van dienst, voomamelyk van Marren Micron. Voor hen hadden byna alle hervor mers, vooraan Luther en Calvgn, zich hiermede bezig gehouden. In de twee Nederlandse vinden we dan ook al lerlei stukken uit Wittenberg en Ge- nève terug. Voor deze hervormers is de orde van dienst voor het samen komen van de gemeente, van veel groter belang geweest dan wy ons dat nu kunnen indenken. Met grote zorg vuldigheid hebben zy zich hiermee bezig gehouden. De prediking van het Evangelie werd in het middelpunt ge steld, maar het was waarlijk niet zo, dat al het andere hen onverschillig liet. Het is ook niet zo geweest, dat zg iets geheel' nieuws hebben ge maakt. zij namen over wat er van af de vroegste tgden in de kerk was ge groeid. Zg hebben daarin wgzigingen aangebracht, maar slechts dan, wan neer het naar hun overtuiging gebo den was door het Evangelie, dat zg opnieuw hadden leren verstaan. Bg de samenstelling van het dienstboek, hebben de hervormers de band met de kerk willen bewaren. Zij hebben, ook hier, wat er was, willen zuiveren. Zo vinden we in onze formulieren en gebeden stukken die teruggaan tot de vroegste tgden der Chr. kerk. Sinds de tgd der hervorming is er in ons land niets veranderd. Woorde lijk is tot nu toe gebleven, wat toen is samengesteld en via Datheen tot ons is gekomen. Een feit is dat vele uit drukkingen hierin, tegenwoordig niet meer worden verstaan. Wanneer ge vraagd wordt wat de zin uit het doop formulier betekent: dat in alle ver bond twee delen begrepen zgn, big- Centraal Campagne-comité voor het Rode Kruis Door een groot aantal vooraan staande Nederlandera is een Centraal Campagne Comité gesticht, dat de acties ten bate van het Nederlandse Rode Kruis zo veel mogeiyk zal sti muleren. Voorzitter van het comité ia ir. F. Q. den Hollander, president-di recteur der Nederlandse Spoorwegen. De oprichting van dit comité ia een fevolg van het streven van het Ne- erlandse Rode Kruis om te breken met het systeem van de rammelende collectebus. Om dit te bereiken werd een campagne-systeem ontworpen, dat wordt uitgevoerd door plaatselg- ke comité's, die optreden naast het afdelingsbestuur. Die plaatselgke co mité's zyn niet alleen inzamclings-in- stanties: hun activiteit is vooral ge richt op propaganda en voorlichting. ven de meesten het antwoord schul dig. Die woorden gaan als oude plech tige klanken over de hoofden heen. Hetzelfde moeten we tegenwoordig anders zeggen om het verstaanbaar te maken. Êen herziening van de for mulieren is waariyk wel nodig. HORIZON VERRUIMD. Bovendien leven we tegenwoordig in een tyd, die door de Oecumenische Beweging een ruimere kerkelijke ho rizon heeft gekregen. Meer dan dit vroeger het geval v/as, is er nu een geregeld contact met andere kerken, waar we een enigszins anders geaar de vorm van kerkdienst aantreffen, die ook direct terug gaat tot de re formatie. Door al deze omstandigheden is er de laatste jaren een hernieuwde stu die en bezinning over het dienstboek der kerk gekomen en het resultaat voor de Hervormde v<kerk is, dat er tegeiyk met de kerkorde een ontwerp voor een nieuw dienstboek klaar ligt» Tevens zuilen de gemeenten aan dit dienstboek gebonden znn, wan neer het eenmaal aanvaard is. Het is goed dat willekeur verme den wordt. Het is ook goed, dat de kerkeraad in dezen een stem heeft, zodat niet een nieuwe predikant het weer heel anders gaat doen dan zgn voorganger. Het is eveneens goed dat hierin naast de oude formulieren, die volledig zyn gehandhaafd, andere staan. In het ontwerp voor het dienstboek vinden we allereerst vier orden van dienst, die tot nu toe ontbraken. Ver der vinden we er naast de oude for mulieren en gebeden andere, die even eens teruggaan tot de tyd der her vorming. De samenstellers hebben er voor gewaakt, met iets voor de dag te komen, dat de band met de kerk der eeuwen zou verbreken. De leiden de gedachte bg de samenstelling Is geweest, dat de kerk, op Gerefor meerd-protestantse wijze zich open baring moet weten van de éne alge mene Christelijke kerk. Een geheel andere vorm van ere dienst, zoals sommigen die begeren, vinden we hier niet. Dit mogen we ook niet verwachten. Maar wel is ge tracht een verantwoorde vorm te vinden, opdat de gemeente meer di rect betrokken kan worden by de eredienst der kerk Mocht dit dienstboek worden aan genomen, dan is het te hopen dat het steeds, tegeiyk met de kerkorde, vol ledig achter de psalmen en gezangen wordt gedrukt, zodat ieder gemeente lid het in huis heeft en het ook voor zich zelf kan gebruiken. at zegt de nieuwe wet? RICHTING-VERANDERING Bestuurders van alle voertuigen, ruiters, geleiders van rij- en trekdieren eti vee, zijn verplicht op duidelijke zichtbare wijze en tijdig het voornemen tot richtingsverandering aan te ge ven. HOE dit gedaan moet worden is niet aangegeven. Aangeraden wordt zich aan de gebruikelij ke tekens te blijven houden, t. w.: het uitsteken van mechani sche richtingaanwijzer, arm, zweep, stok of ander voorwerp. EEN EXPERIMENT Zij kwamen goed door de koude winter (Van onze correspondent) NEW YORK, April. Zestienhonderd Zeeuwse oesters werden in 1949 met een boot van de Holland-Amerika- lyn in een tank naar Amerika ge bracht. Het was een experiment. Er waren noch uitgebreide toekomst plannen noch grootse verwachtin gen. De Amerikaanse deskundigen hoopten slechts, dat de „emigratie" een succes zou worden. Men wenste nl. een generatie van die oer-stevi- ge Hollands-degeiyke oesters te kunnen kweken, die de kille wate ren van het Noorden van Noord- Amerika in de winter zouden kun nen weerstaan. Het voorbereidende werk was ver richt door een bioloog van een groot Amerikaans weekdier-labora tori urn, dat door de regering der V.S. in stand wordt gehouden. Men had een inspectiereis gehouden naar Europa en had ondervonden, dat er, qua smaak, niets ging boven een Zeeuw se oester. Bovendien meenden des kundigen, zouden de Zeeuwse oes ters wellicht de yr'ge winters ter hoogte van Maine door komen. Merkwaardig genoeg is gswater voor de Amerikaan, wat bg ons melk voor elk is. Maar de Amerikaanse oester is kenneiyk niet zo stevig ge bouwd; de Amerikaanse ostrea vir- ginïcus trekt er van tussen als het erg kil wordt onder de oppervlakte. Zoals de vogels zakt hy dan af naar warmer streken. Tot ergernis van de vissers in het Noorden des lands, die van de oesterkwekery „koud" biy- ven. De Zeeuwse oesters kunnen tegen een stootje en tegen vorst. In verge- lyking met hun Amerikaanse soort genoten zgn ze wat kleiner. De va riant op het spreekwoord is hier: ruwe schaal, blank vlees. De oudsten der „immigranten" hebben Inmiddels al een winter in de barre wateren van Maine door gebracht. En zg zyn er best en smakelgk doorheen gekomen. Bovendien heeft men deze oesters het levenzo aangenaam gemaakt, dat zg bereid zyn gevonden twee maal per jaar kroost te krö'gen. Dit is inderdaad een stap in de richting van het lopende bandsysteem. Dat zal trouwens wei nodig worden, in dien de belangstelling van andera Noordelijke staten (de staat Wash ington in het Noord-Westen b.v. wil soortgelgke experimenten met Zeeuwse-Maine-oesters herhalen in de Stille Zuidzee) zo intensief sal blijven als zy thans ia.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 7