Vijf tramwagens in een voortuintje
Officiële publicaties
Rechercheurs met
slagersmes te lijf gegaan
NACHTELIJK AVONTUUR IN DE
FRANSE HOOFDSTAD
HET MANTELCOSTUM OPNIEUW
DE MEEST GELIEFDE DRACHT?
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 7 APRIL 19$!
PARTICULIER TRAM-MUSEUM
Weerter postbode houdt er een
vreemde liefhebberij op na
(Van onze speciale verslaggever).
WEERT, Maart Die brievenbesteller in het midden-Limburgse stadje
Weert mag nog van geluk spreken, dat hij gedurende zyn jongensjaren niet
gewoond heeft aan een grote haven, aan een brede waterweg, in de buurt
van massale dokken of bij een uitgestrekte scheepswerf. Want dan zou zyn
belangstelling zich waarschijnlijk van jongs af gericht hebben op enorme
koopvaardij- en passagiersschepen, op machtige Oceaanstomers en op massie
ve oorlogsbodems. Dan zou hij in zijn verzamelwoede misschien allerlei bo
ten hebben willen vergaren; en leg op een klein lapje grond achter een een
voudige woning aan de buitenkant van Weert, maar eens een groot bassin
aan, waarin eens een afgedankte „Oranje", een „Willem Ruys" of „Karei
Doorman" zouden dobberen. En hoe had hij ze naar het landelijke plaatsje
moeten krijgen?
Dat kost trouwens al moeite genoeg
met oude tramwagens! De thans 35-
jarige besteller van de P.T.T., B.
Kühne werd in de Perponcherstraat in
Den Haag geboren, waar hij in zijp
prille jeugd vol bewondering was
voor de electrische trams en de stoom
tram in zijn omgeving. Als hij in de
stad kwam. had hij slechts oog voor
de trams, zo vertelde hij ons, toen we
hem in Weert bezochten. Op zesjarige
leeftijd verhuisde hij naar Utrecht,
waar hij getroffen werd door blauwge-
kleurde trams in plaats van gele,
zoals in Den Haag niet met beugels,
maar met trollies en door de gele
tram naar Zeist, die met bijwagens
reed.
Al jong begon hij ansichtkaarten te
verzamelen, waarop trams stonden af
gebeeld. Hij beschikte na enige tijd
over een collectie ingeplakte tram
plaatjes en tenslotte was hij de ge
lukkige bezitter van een uitgebreide
foto-album met krantenknipsels. Zijn
verzameling afbeeldingen groeide; hij
schafte zich briefordners aan, waarin
hij zijn materiaal, geranschikt naai
de verschillende hoofdsteden van de
landen, bewaarde en na de tweede
- Wereldoorlog legde hij een kaart
systeem aan van8500 kaarten, al
le voorzien van een tramfoto. Hij heeft
plaatjes van velerlei soorten Neder
landse trams. buitenlandse trams,
paarden- en electrische trams, stoom
trams, versierde trams, enz.
BESTELLERSBROEK EX
TRAMPET.
Vooraf van onze komst verwittigd,
ontvangt de heer Kühne ons, gekleed
in zijn bestellersbroek en een con-
fectiejasje enmet een trampet op.
Hij wil in stijl blijven.
•Komt U even op mijn kantoor", no
digt hij en hij gaat ons voor in een
oud stedelijk tramrijtuig in zijn tuintje,
een vreemde verschijning in de lan
delijke, Limburgse rust. Er staat een
soort bureautje in de wagen, in rek
ken staan zijn kaartenbakken en lig
gen boeken en paperassen. Overal,
waar hij nog een leeg plekje aan de
wanden kon ontdekken, heeft de
merkwaardige verzamelaar émail le
bordjes met voor trampassagiers be
stemde opschriften aangebracht.. Er
hangen papieren aankondigingen en
waarschuwingen, dienstregelingen,
enz.
„Dat alles kost me een aardige
cent", bekent de heer Kühne. „Van
mijn salaris als postbode kan dat niet
af. Daarom vraag ik aan allen, die
mijn tramwegverzameling komen be
kijken en dat zijn er al heel wat ge
weest een onderhoudsbijdrage,
waarvoor ik een kaartje afgeef".
Ook wij ontvangen zo'n kaartje, dat
een volkomen gelijkenis toont met de
tramkaartjes, die de conducteurs in de
steden aan U overreiken, wanneer U
de vrachtprijs voor Uw ritje hebt vol
daan.
Aan de andere kant poogt deze
ambtenaar van de P.T.T., die zijn ver
zameling als liefhebberij begon en die
nog altijd van zijn hobbie spreekt, zijn
collectie thans te exploiteren. Naast
zijn huisdeur is een bordje bevestigd,
waarop de bonte verzameling als Ne
derlands Trammuseum staat aange
kondigd. Hij gebruikt brieven met
heuselijke briefhoofden en zelfs een
embleem; hij heeft het over zijn
„waarnemers" in andere plaatsen en
Zij kwamen huiszoeking doen
Bij een huiszoeking in een woning
te Enschede zyn Vrijdagmiddag twee
rechercheurs aangevallen door de be
woner, de 39-jarige J. P. De recher
cheurs B. en F. stelden een onder
zoek in, omdat vermoed werd, dat in
de woning gestolen textielgoederen
waren verborgen. Bij de huiszoeking
werd dit bevestigd. P., die erg ze
nuwachtig was, ging eerst naar bui
ten. Toen hij terugkwam had hij een
slagersmes in de handen en ging
daarmee de rechercheur D., die ge
hurkt zat voor een kast, te lijf. D.
werd ernstig in de rug gewond, doch
hij was nog in de gelegenheid om
zijn collega, die in een andere kamer
een onderzoek instelde, te waarschu
wen. Deze zag wat er gebeurd was
en trachtte de woesteling te ontwa
penen, hetgeen niet gelukte- Hij raak
te met de man slaags en liep vier
messteken in de arm op. Inmiddels
weten te stellen. Buitengekomen
had D. zich op het dak in veiligheid
trachtte P. een agent van politie, die
te hulp was geschoten, eveneens te
treffen, doch deze trok zijn revolver
en loste een waarschuwingsschot. P.
gaf zich hierna gewonnen en is op
gesloten. De wonden van rechercheur
D. zyn zo ernstig, dat het slachtoffer
in het ziekenhuis moest worden op
genomen.
Burgerlijke Stand
VROUWENPOLDER.
Getrouwd K. Osté, 32 j. en J. M. Lan-
gebeeke, 33 j.
gaf over 1950 een kort, gedrukt jaar
verslag uit
EEN TRAM VOOR f 25.—.
„Hoe bent U eigenlijk aan Uw tram
rijtuigen gekomen?" vragen wij.
„De N.B.M. had mij een paarden
tramrijtuig toegezegd", antwoordt de
heer Kühne. ..Maar zij liet nog al lang
op zich wachten. Inmiddels verzocht
ik aan de gemeente Amsterdam mij
een seintje te geven, als zij een oude
wagen over had. Vlissingen en Mid
delburg' en nog enkele andere plaatsen
beloofden mij een tramwagen.
Eindelük kreeg ik er een van Am
sterdam voor f 25.met alles wat er
bij en aan hoort, de motorwagen 28,
een Union, die op lyn 1 van het Cen
traal Station naar het Van Hogen-
dorpplcin gereden heeft.
Van de N.B.M. ontving ik vervol
gens een heetwater-motorrijtuig, dat
van Zeist naar Utrecht gelopen had.
De stoomontwikkeling was echter on
voldoende. Daarom verhuisde het aan»
vankelijk van Zeist naar de lijn-" Zwol
leHattem als stoomrijtuig en vervol
gens weer naar Zeist als aanhangwa
gen. In 1949 kwam het naar Weert.
Ik wilde er graag een nieuwe wagen
bij hebben en kreeg rijtuig B 32 uit
Haarlem van de N.ZH. Deze wagen
heb ik ingericht voor mijn collectie
lampen, borden, koersborden, enz.
Tot nu toe hebben de Nederlandse
Spoorwegen, die pleizier hebben in
mijn verzameling, de rijtuigen belan
geloos naar Weert vervoerd. Op een
grote vrachtauto zijn ze van het sta
tion naar mijn woning gebracht. Dezer
dagen krijg ik er een open rijtuig bij
van de opgeheven lijn UtrechtZeist,
een kleine twee-asser. Er komen ook
rails en wissels mee".
TRAMLIJN VAN 80 METER.
Ook wij lopen met hem de wagens
door en ondertussen deelt hij nog mee,
dat hij niet meer dan vijf rijtuigen in
totaal wil hebben; dat zijn lijntje 80
meter lang is en volkomen waterpas
ligt, hoewel de tuin schuin oploopt
en dat er 12 a 13 ton rails in verwerkt
Paard sprong op
rijdende auto.
Onder de gemeente Roermond sprong
een uit een weide losgebroken paard
bovenop een met grote snelheid rij
dende personenauto.
Het paard plofte met de voorpoten
door de linnen kap, waardoor me
vrouw Lohman, die uit Driebergen op
weg was naar haar dochter in Davos,
ernstig aan het hoofd werd gewond.
Zij is in het ziekenhuis opgenomen.
HIJ MOEST EEN PLAATJE HEBBEN
Met de politieboot op zoek naar drenkelingen.
(Van onze correspondent)
Parijs, April. In een niillioenstad als Parys springt gemiddeld byna
Iedere dag een wanhopig mens in de Seine, om In dat groene, traag stro
mende water te vluchten voor een ondraaglijk geworden leed. Om deze
ongelukkigen tegen zichzelf te beschermen heeft de Franse politie een goed
georganiseerde dienst van snelle motorboten, die 's nachts met reusachtige
schijnwerpers het donkere water afzoeken. Deze politiebootjes zien kans
ongeveer de helft van de wanhopigen tegen hun wil te redden. De ervaring
leert, dat zy dan vrywel nooit meer een tweede keer proberen een einde
aan hun leven te maken.
Dezer dagen kwam ik een Amerikaanse journalist tegen, die my vertel
de, dat hij die nacht met zojn politiebootje mee zou gaan om een fotorepor
tage over dit nuttige, maar lugubere werk te maken. En hy haalde me
over hem die nacht op zijn wonderlyke Seinetocht te vergezellen.
De Amerikaanse fotograaf en ik
werden aan de inspecteur voorge
steld, die bijna iedere nacht met een
van die snelle motorboten over de
Seine kruist. Een rustige man, die
dit werk niets vreemd vond, die al
dozijnen mensen uit de Seine heeft
gehaald, maar die voor dozijnen an
deren te laat is gekomen. Terwijl het
bootje start en wij het donkere, glad
de water opvaren, vertelt hij toch
wel op een gevoelige manier over al
die drama's, die zich achter zo'n wan-
hoopssprong in de grote rivier ver
bergen.
De machtige stralenbundel van on
ze schijnwerpers strijkt zoekend over
het water en ik moet u eerlijk be
kennen, dat ik niets liever wilde dan
dat er die nacht niets zou gebeuren.
Dat die stille lentenacht niet door een
plons verstoord zou worden en dat
we tegen de morgen naar huis zouden
kunnen gaan zonder de inspecteur en
zijn mannen aan het werk gezien te
hebben.
Maar mijn Amerikaanse collega
dacht daar heel anders over. Hy was
die nacht meegegaan om plaatjes van
een drenkeling te maken en daarom
moest er ook iets te fotograferen zijn.
Hij zocht speurend in de grote, witte
lichtbundel, die voor ons uit over de
Seine schoot en ik kon zien dat zjjn
medelijden voor zijn eventuele slacht
offer het moest afleggen tegen zyn
beroepsijver. Maar er gebeurde (ge
lukkig) niets. De inspecteur bleef
met een eentonige stem zyn sombere
verhalen voortzetten en ondanks de
heldere lentenacht huiverden wij in
onze jassen.
Tot myn vriend ongeduldig werd.
Hij moest een serie plaatjes voor zijn
krant maken; hij kon onmogelijk met
lege handen op zijn redactie komen.
Hy herhaalde dat net zo lang tot
wij medelijden met hem kregen. Wij
vonden het zielig, dat hij de volgende
morgen onverrichter zake naar zijn
blad zou moeten terugkeren. Daar
had hij kennelijk op gewacht. Want
toen kwam hij met een duister plan.
Wanneer er die nacht niets gebeurde,
moesten we de zaak maar enscene
ren. Of ik niet voornu ja, hij
wist niet goed hoe hij het noemen
moest, zou willen spelen. Langs de
kaden van de Seine had hij balken
gezien, die even boven het water
waren aangebracht. Of ik daar niet
op wilde gaan liggen, liefst met mijn
schoenen in het water. Hij zou er dan
de schijnwerper op zetten en hjj zou
de „drenkeling" van alle kanten foto
graferen. Men moet wat voor een col
lega over hebben en de opbrengst van
deze plaatjes zou zo groot zyn, dat hij
me een paar nieuwe schoenen zou
kunnen aanbieden.
Ik vond het bar vervelend, maar ik
heb het toch maar gedaan. Ben in die
koude nacht uit de boot geklommen
om half liggend op die balk mijn
schoenen in het water hangend, voor
drenkeling te spelen.
Toe* ik op myn balk hing stelde de
fotograaf zich op om enkele bijzonder
originele plaatjes te maken. Hjj klom
ook op de balk, bukte zich en terwijl
de schijnwerper me akelig duidelijk
verlichtte wilde Wj afdrukken. Maar
hij had zich zo origineel opgesteld...
dat liy zijn evenwicht verloor en zelf
In de Seine viel. Door zijn jas en zyn
zware fototoestel met statief was hy
zo zwaar, dat hjj zyn hoofd maar met
do grootste moeite boven water kon
honden, zodat wij hem er toch nog
heelhuids uit hebben kunnen trekken.
Maar daarna heeft h(j niet meer over
plaatjes maken gesproken.
.(Nadruk verboden)
Reeds zestig jaar favoriet.
NIEUWE BOEKEN
WOLF MEESTERS. „DE BIJ
BEL BEHANDELD VOOR
JONGE MENSEN", gezamen
lijke uitgave van J. H. Kok te
Kampen en J. B. Wolters te
Groningen en Djakarta. Der
tiende aflevering.
Met vreugde zullen zij die de eer
ste twaalf afleveringen in hun bezit
hebben deze dertiende begroeten. De
eerste twaalf vormden het Oude Tes
tament, met de dertiende begint het
Nieuwe. Verwacht wordt dat Wolf
Meesters zyn gehele Bijbel in 1951
gereed zal hebben. Zijn werk bete
kent een kostelijk geschenk aan
Nederlands rijpende jeugd en dat niet
alleen omdat het een boekwerk is,
zo fraai van druk en in zyn geheel
zo bijna brillant typografisch ver
zorgd als men in onze dagen zelden
ziet, maar vooral om de wijze waar
op Wolf Meesters het Boek der boe
ken tot de jeugd laat spreken. Het
is een boek, geheel van deze tijd ge
schreven, zonder dat 't iets af doet
aan het typisch Oosters accent dat
de Bijbel draagt. Integendeel, het
verklarend beschrijven van de Oos
terse gewoonten is als een op de
juiste wijze graven naar goud, dat
hier dan ook flonkert vanaf iedere
bladzij. Aan de dertiende aflevering
gaat een inleiding vooraf, die een
brug wil slaan tussen het Oude en
het Nieuwe Testament; een als een
roman boeiende beschrijving van de
tijd tussen Maleachi en Mattheus.
Zwart-witte en gekleurde platen
van Isings, getekend naar historische
gegevens en voorzien van uitvoeri
ge tekst, verhogen op bijzondere wij
ze de waarde van dit prachtige werk.
Een grote verdienste is dat het
boek in 19 afleveringen verschijnt,
waardoor de zeer zeker niet te
hoge prijs voor niemand een be
letsel hoeft te zijn.
Serie: Wat leeft en groeit.
Onder algemene leiding
van Rinke Tolman en Jan
Vriends. Uitgave Het
Spectrum Utrecht; dl. 20.
Dr. A. Raignier, Mieren
UI: dl. 27. F. G. A. Smit,
Vlooien en luizen; dl. 33.
P. ChrysanthusSpinach-
tigen en duizendpoten.
Deze reeds voor de oorlog gedeel
telijk verschenen serie nadert thans
zijn voltooiing. De laatst versche
nen werkjes kunnen tot de beste
van de reeks worden gerekend. Het
derde boekje over de mieren be
handelt enkele interessante oplos
singen van reeds zeer oude proble
men, bespreekt de verdediging der
mieren, vertelt allerlei over de in
hun nesten voorkomende gasten en
geeft tot slot een practische deler-
mineertabel, speciaal voor de min-
der-ingewijde natuurliefhebbers.
Dr. Raignier staat ten slotte zijn
lezers ten dienste met een critisch
samengestelde literatuurlijst en vult
het door hem besprokene in de
deeltjes: Mieren I en II met enkele
bijzonderheden aan.
Het boekje van Smit behandelt
een schijnbaar minder aantrekke
lijk onderwerp, door hemzelf ge-
parodiseerd onder de titel: Wat
springt en steekt.
Al lezend vergeet men echter to
taal, dat luizen en vlooien dieren
zijn, waarover men liever niet
spreekt, men verslindt bladzijde na
bladzij en begrijpt niet hoe het mo
gelijk is over dergelijke diëren zo-
Toen in 1890 het mantelcostuum
ter wereld kwam, zij het dan vol
gens de nieuwste mode, de voet-
vrije rok, zal wel niemand, gedacht
hebben, aat het zo'n lang leven be
schoren zou zijn. Zelfs nu, in 1951,
staat het tailleur wederom boven
aan de ranglijst, hoewel met iets
kortere rokMen zag reeds een
zestigtal jaren geleden in, dat het
dragen van zo'n „costunie de man-
teau" practisch en prettig was, daar
men met verschillende blouses steeds
veel belangrijks bijeen te'brengen.
Lijsten van in Nederland gevonden
vlooien en luizen met de daarbij
behorende gastheren doen ons bo
vendien verbazen over het groot
aantal soorten (elk met een speci
ale gastheer) waardoor de dieren
wereld wordt geplaagd. Zeer duide
lijke afbeeldingen versieren de
tekst.
Bijna even onaantrekkelijk is de
titel van het boekje van P. Chry
santhus. Maarieder weet, dat
er onder de spinnen ware kunste
naars voorkomen, wanneer het er
om gaat een vangweb te spinnen.
Op het gebied van spinnenstudie
heeft de schrijver zijn sporen ver
diend.
Het lezen van zijn boekje opent
het oog voor menige bijzonderheid,
die ons bij 't eenvoudig beschou
wen van een spin en haar web
(eventueel zonder web) ontgaat.
Het leven dezer dieren wordt ons
op boeiende wijze opengelegd.
Drie zeer aanbevelenswaardige
boekjes; zowel ingenaaid als ge
bonden keurig en stevig uitgevoerd
en per deel gemakkelijk in de bin
nenzak mee te dragen. Z.
KIEZERSLIJST.
B. en W. van Middelburg en Vlissingen
maken bekend, dat de op 22 Februari
j.l. vastgestelde kiezerslijst, zoals deze
thans luidt, van 1 April 1951 tot 1 April
van het volgende jaar van kracht blijft,
behoudens de wijzigingen daarin tenge
volge van rechterlijke uitspraken, welke
wijziging der lijst bevelen, te brengen.
De kiezerslijst blijft voor een ieder op
de secretarie der gemeente ter Inzage
nedergelegd en, tegen betaling der kosten,
stemdistrictsgewijze, in uittreksel, ver
krijgbaar.
MIDDELBURG.
WET AUTOVERVOER PERSONEN.
B. en W. van Middelburg brengen ter
openbare kennis, dat door hun College
de vergunning van J. van Doeselaar Jr.,
wonende te Middelburg, van 12 Septem
ber 1949 no. 6606 tot het exploiteren van
een huurauto, blijkens hun besluit van
heden is ingetrokken.
B. en W. van Middelburg brengen ter
openbare kennis, dat zij op het verzoek
van A. de Pree en J. van Doeselaar Jr.,
beiden te Middelburg, om een huurauto
vergunning voor A. de Pree bij hun be
sluit van heden afwijzend hebben be
schikt.
Middelburg, 38 Maart 1951.
MIDDELBURG.
LIJST VAN INSTELLINGEN VAN
WELDADIGHEID.
B. en W. van Middelburg brengen ter
algemene kennis, dat zij aan de lijst van
instellingen van weldadigheid onder de
rubriek: instellingen ener kerkelijke ge
meente, met Ingang van heden hebben
toegevoegd, de Vereniging voor Gerefor
meerde Gezinsverzorging te Middelburg,
met het doel daadwerkelijke verzorging
van gezinnen door deskundige, zo moge
lijk daartoe opgeleide, vrouwelijke krach
ten c.a.
Middelburg, 30 Maart 1951.
MIDDELBURG.
BEGRAAFPLAATS.
De Directeur van'Gemeentewerken al
hier maakt, namens Burgemeester en
Wethouders vaii Middelburg, bekend
le. dat zal worden overgegaan tot uit
voering van het gestelde in art. VI en
VII van de verordening op de heffing en
invordering van begrafenisrechten
2e. dat zal worden overgegaan tot rui
ming van de beplantingen en bloembak-
jes, welke niet voor onderhoud zijn op
gegeven (zie de publicatie van 5 April
1950 in de dagbladen) en mede in verband
met de verwaarlozing van deze versie
ringen
3e. dat tot 1 Mei 1951*-nog de gelegen
heid bestaat eventuele grafversieringen
voor onderhoud op te geven bij de Di
recteur van Gemeentewerken, Stads-
schuur 1, tussen 9 en 12 uur. Na die da
tum zal worden aangenomen, dat op het
behoud van genoemde grafversienngen
geen prijs wordt gesteld en zullen deze
van Gemeentewege worden verwijderd.
MIDDELBURG.
LEGGEN VAN EEN NIEUWE BRUG
OVER DOMBURGSE WATERGANG.
B. en W. van Middelburg maken be
kend, dat ten behoeve van het leggen van
een-nieuwe brug over de Domburgse wa
tergang alle verkeer voor motorrijtuigen
voertuigen over de Langevielesingel en
Seissingel vanaf de Griffioen tot aan de
Koudekerkseweg zal zijn afgesloten van
15 April tot 15 October 1951.
VLISSINGEN.
MEDEWERKING CONFORM
ART. 72 L.O. WET 1920.
B. en W. van Vlissingen brengen ter
algemene kennis, dat de Raad dezer ge
meente bij zijn besluit d.d. 30 Maart 1951
de aanvrage van het bestuur der Ver
eniging tot bevordering van Christelijk
Onderwijs alhier voor de bouw van een
school met 4 lokalen in de omgeving
President Rooseveltlaan/Bontedijkestraat,
heeft ingewilligd.
een nieuw effect teweeg kan bren-
gen.
De laatst gehouden Paryse voor-
jaarsshows brachten tal van man.
telpalcjes, welke, vergeleken niet vo.
rig jaar niet zo'n daverende veran-
dering hebben ondergaan. De rok-
lengte is dezelfde gebleven; de
schouders, voor de liefhebsters, een
tikje aangezet, echter ge.en voor-
schrift; de taille is vrij strak (het
lijkt wel. of er op de wereld niets
anders dan slanke vrouwen bestaan)
en de rok nauw, met zo nu en dan
een model dat aan de achterzijde
een overslag heeft. Bijgaande foto
laat U zo'n overslag zien ook da;
de voorbaan eenvoudig glad were
gehouden. In de Duitse mode-indus
trie daarentegen wordt veel ge.
werkt met een doorlopende knoop.
sluiting op de voorzijde van de ro>;
eindigend in een split.
Het jasje i"eikt tot even over di
heup en wordt door twee naast elk.
aar aangebrachte knopen gesloten
In deze sluiting 2it heel wat varia-
tie. Veel opgang maken de an-
smoking denkende revers welke tot
even boven de sluiting doorlopen.
Lafaurie, die dit costuumpje ont.
wierp, maakte gebruik van de bre-
de schouders, wat iets sportiefs aas
het geheel verleent.
Bij een tailleur behoort natuurlijk;
een blouse liefst meerdere voor af
wisseling. Pierre Balmain schiep het
hierbij afgebeelde eerste model, da!
van transparant zwarte mousselia
gemaakt werd. Echt een blou»
welke men even aantrekt, wannei
de avonden nog wat kil zijn, vandat
de lange mouwen en de bontgarne
ring. Balmain gebruikte nerz-boK
rond de hals en polsen.
Het andere, alleraardigste model
letje is van Maggy Rouff, die weei
wil terugkeren tot de stropdas. Hier-
bij dient wel te worden aangete
kend, dat de stropdassen in dezelfde
kleur als de blouse moeten zjjn,
Maggy bracht een plastron aan, ge
garneerd met biesjes. Ook het kraag
je kreeg een dergelijke garnering
Inderdaad, wat de blouses betref!
daarin is voor het komende seizoe:
zo'n overweldigende keuze, deni
maar eens aan die schattige Wee:-
se modellen (helaas vrij duur)
dat iedere vrouw op dit terrein haai
geen moeilijkheden in de weg p
legd worden.
RITl
VLISSINGEN. HINDERWET.
VERZOEK OM VERGUNNING.
B. en W, van Vlissingen brengen Inge
volge de artikelen 6 en 7 der Hinderwet
ter openbare kennis, dat bij hen ls inge
komen een verzoek van het bestuur vai
het St. Joseph-ziekenhuis te Vlissinge I
om vergunning tot het uitbreiden van 6
bestaande was- en strijkinrichting doo:
het bijplaatsen van een hogedr uk stoom- j
ketel met een verwarmend oppervlak van
m2, ter vervanging van de lagedruk-
stoomketel en het bijplaatsen van een
electromotor van lVa pk voor het drijven 1
van een mangel en een electromotor
van 2 pk voor het dryven van een
exhauster ter vervanging van de be
staande mangel In het perceel van Dis-
hoeckstraat no. 22; dat dit verzoek met
de bijlagen, vanaf heden op de Gemeen- t
tesecretarie (2e afdeling) ter visie zal
worden gelegd en dat schriftelijk bezwa
ren bij hun college kunnen worden Inge
diend.
Op 10 April 1951 zal ten Gemeentehulze,
des v.m. 10 uur, gelegenheid worden gege
ven, om bezwaren tegen het uitbreiden
dier inrichting In te brengen, terwijl daar
bij zowel de verzoeker als zij, die bezwa
ren indienen, in de gelegenheid worden
gesteld deze mondeling en schriftelijk toe
te lichten.
Zowel de verzoeker, als zij, die bezwa
ren Inbrengen, kunnen gedurende drie
dagen vóór 10 April 1951 ter Gemeente
secretarie (2e afdeling) van de ter zake
ingekomen schrifturen kennis nemen.
Voorts zij er de aandacht op gevestigd,
dat niet tot beroep zijn gerechtigd zij.
die niet overeenkomstig artikel 7 der Hin
derwet voor het gemeentebestuur of één
of meer zyner leden zijn verschenen, ten
einde hun bezwaren mondeling toe te
lichten.
Vlissingen, 27 Maart 1951.