De eenheid der Christelijke
gemeente
LEZERS SCHRIJVEN
OESTERSEIZOEN IN YERSEKE
.SANATOGEN. Het Zenuwsterkende Voedsel
KLANKEN
uit de AETHER
Gedetineerde soldaat stier!
zonder doktershuip.
4
P K U V A C i i t H f i IV 5 L. 11 ft M v
MAANDAG 19 FEBRUARI 1951
STEMMEN UlT DE KERKEN
Valt de Gemeente uiteen
in sociale groepen
Waarlijke binding zal noodzakelijk zijn
Een paar weken geleden kwam er bij een bespreking over het werk van
de Kerk het feit naar voren dat er in de tegenwoordige samenleving een
nieuwe groep mensen is, die zich in de kerkelijke gemeente niet meer thuis
gevoelen. Ze bedanken niet als lid van de kerk. Wanneer ze er een beroep
op hun offervaardigheid wordt gedaan, vinden ze dit normaal. Ze zouden
zich gepasseerd gevoelen indien men niet bij hen aanklopte. In de Kerk
echter ziet men hen zeLden of nooit en tot enig actief medewerken in het
verband van het Gemeente-leven, zijn ze niet te krygen. Zy voelen er zich
niet meer thuis. Ze blijven wel besef hebben dat er in het kerkelijke leven
waardevolle^ elementen verborgen liggen. Daarom stellen zy het op prijs
als hun vrouw naar de Kerk gaat en voor hun kinderen begeren ze Bijbels-
en Kerkelijk onderricht, maar zij zelf voelen zich eigenlylc buiten de Ge
meente staan.
Dit alles wil niet zeggen al
wordt natuurlijk dikwijls wel zo ge
oordeeld dat zij ongodsdienstig
zijn of los van het Evangelie zouden
staan. Het is zeer goed mogelijk, dat
zij getrouw hun Bijbel lezen in hun
gezin en ook voor zich zelf; alleen
in de Gemeente voelen zij zich niet
thuis. De prediking zegt hun niets.
Deze sluit niet aan bij de vragen en
moeilijkheden waarmee zij dagelijks
zitten. Deze is blijkbaar ingesteld op
andere luisteraars.
In genoemde bespreking kwam
toen de vraag naar voren of de Ker
ken er in de toekomst toe zouden
moeten overgaan de Gemeenten te
splitsen, of althans in sommige plaat
sen, die daarvoor in aanmerking ko
men, speciale gemeenten te formeren
van mensen die werken in een be
paald soort bedrijven, byv. een ge
meente van ingenieurs en van hen
cue met de technische kant van de
fabrieken te maken hebben: een ge
meente van arbeiders in zulke De-
drijven enz.
Onmiddellijk na het stellen van
deze mogelijkheid, werd ze door de
spreker direct verworpen. Dat kan
natuurlijk niet!
Toch is hier een punt aangeraakt,
waarhij op kerkelijk terrein dezelfde
moeilijkheid openbaar wordt, waar
mee wij in de tegenwoordige maat
schappij steeds meer zitten. Onze
samenleving wordt uiteengetrokken
in verschillende groepen, die los van
elkaar leven en niet altyd meer het
besef hebben dat zij bij elkaar beho
ren en te samen verder moeten. El
ke groep heeft zijn eigen belangen
en vecht daarvoor. Elke groep heeft
ook zijn eigen vragen en moeilykhe-
den, die onderling worden besproken.
Iedere groep leeft in een eigen gees
telijke gedachten-wereld (hiermee is
niet direct bedoeld kerkelijk of bij
bels en daardoor vooral komt zij los
ser van de andere groepen te staan.
Zelfs in de genoegens die men zoekt
komt dit tot uiting. Een sportclub
en een zangvereniging bijv. zijn dik
wijls gebonden aan een bepaald so
ciaal milieu.
Het is begrijpelijk dat men elkaar
zo zoekt, ook buiten het eigenlyke
werk en eveneens is het begrijpelijk
dat een gezin een bepaald stempel
krijgt door het werk wat dq kost-
winnaar doet, toch wordt de schei
ding in onze samenleving daardoor
steeds meer gemarkeerd.
NIET NIEUW
Dit alles ls niet nieuw. Het is
reeds lang opgemerkt en er zyn ver
scheidene pogingen ondernomen om
mensen uit verschillende milieu's
met elkaar in aanraking te brengen.
Het succes van deze pogingen is
niet groot geweest, omdat het aan
tal deelnemers tot nu toe zeer be
perkt is gebleven.
Deze scheiding van de groepen in
de samenleving/ zit ook ln de Kerk
en in. de Gemeente. Menige Gemeente
krijgt daardoor een bepaald stempel.
Dit komt nog al eens tot uiting in de
samenstelling van de kerkeraad.
Evenals dat in de samenleving in
de wereld het geval is. waar de ver
schillende groepen verder uit elkaar
komen te «liggen, kan dit- ook in een
Gemeente het geval zijn. Het gevolg
kan zijn dat één of meer groepen er
zich niet meer thuis gevoelen. Zij
zitten met hun eigen vragen. Voor
een kerkelijke gemeente is dit ge
vaarlijk. omdat er het gevaar is dat
zulk een groep buiten de Kerk zal
komen te staan.
Onlangs werden cijfers gepubli
ceerd over het percentage van de le
den van verschillende kerken in ,ons
land. die een vorming aan een 'ho
geschool hebber ontvangen. Bij en
kele kleinei kerkgenootschappen
bleek dit percentage zeer hoog te
liggen. Zij zijn een elitekerk gewor
den. De gewone man voelt er zich
niet meer thuis. De prediking is
Fneestal ook afgestemd op die be
paalde sociale groep hoorders.
Elke Kerk zit in de tegenwoordi
ge tijd met die verschillende groe
pen in de'samenleving. Telkens
weer kunnen we onder de berich
ten van het kerknieuws lezen dat
LEVENDE NATUUR IN ZEELAND
Ze komen kersvers op tafel
Het is weer eens een trieste winterdag, als Zwerfmans op zijn veïo
Jiet dorp Yerseke nadert.
En waarom ook niet juist zo'n dag uitgekozen om in dit merkwaar
dige dorp rond te neuzen. Als de natuur ligt uit te rusten van haar
inspanning in de minder kille jaargetijden, biedt het oesterdorp altyd
wel ergens een gelegenheid om iets aardigs te zien.
In de eerste plaats is juist de wintertijd de tyd om oesters te eten.
Advertentie.
Brandend maagzuur is maar een
kwestie van één of twee minuten
als ge een paar Rennies by de hand
hebt. Die blussen dat zuurbranden op
Uw maag onmiddellyk en alle nyn
behoort prompt tot het verleden. Een
langdurige kuur is hierbij niet nodig.
Als ge vandaag last van zuurbranden
op de maag hebt, kunt ge ook van
daag reeds zelf constateren, wat
Rennies ook voor U zo in een hand-
om-draaien doen. Inderdaad een
ideale remedie, prettig, practisch én
smakelijk. Vraag Rennies by Uw
Apotheker of Drogist.
in de één of andere Gemeente be
paalde beroepsgroepen zyn bijeen
gebracht. Gewoonlyk zijn het zul
ke groepen die of geheel of gro
tendeels voor het practische kcr-
kcwerk zijn verloren gegaan.
Over dit alles laat „Kerk en
Wereld" haar ogen gaan. Dit is een
belangrijk stuk van het werk dat op
de Horst wordt gedaan, dat men
groepen en bedryven samen brengt,
om met haai' over de Kerk te spre
ken.
In het Gereformeerd Weekblad van
19 en 26 Januari heeft ds. K. J.
Kraan, die van 1939-'46 predikant te
Grypskerke is geweest, een zeer le
zenswaardig artikel over Evangelie
geschreven.
Daarin raakt hy natuurlijk ook aan
het probleem van de groepen in een
Gemeente „Nu het te laat is zo
schryft hij besef ik pas hoe wei
nig expistentieel wij op de problemen
van het dorpsleven zijn ingegaan. Op
Walcheren waren de sociale verhou
dingen patriarchaal en de kloof tus
sen boer en arbeider was klein. Toch
bestond zij en ik heb nooit geweten,
hoe ik het chrlstelyk geweten moest
mobilisei'en tegen 't feit, dat de boe
rendochters zich in de meisjesver
eniging en de arbeidersdochters zich
in de zangvereniging verschansten.
En dat is nog maar kinderspel bij
Groningen vergeleken".
Hij vraagt met nadruk of de
kerkeraden wel oog hebben voor
het woord van Paulus: Opdat er ge-
lykheid zy.
Verder vertelt hij hoeveel moeilijk
heden deze scheiding tussen de socia
le groepen meebrengt in de Gemeen
te van een fabrieksstad.
Dit zyn problemen waarmee men
in elke Gemeente zit. Overal is er de
dreiging dat de Gemeente wordt uit
één gescheurd en er bepaalde groe
pen zyn die er zich niet meer thuis
gevoelen. Dit is het ergste wat een
Kerk en een Gemeente overkomen
kan, dat zy vereenzelvigd wordt met
één bepaalde groep. Dan is haar een
heid te niet gedaan en is het lichaam
van Christus, dat vele leden heeft,
verscheurd.
Een gemeente van Christus moet
zijn het geweten in de samenleving.
Indien zij het slechts is van een be
paalde groep, is het niet goed. Door
dat alle mensen gelijkelijk aan het
Evangelie van Christus gebonden
moeten wezen, moet er verant
woordelijkheid voor elkaar zijn. Dit
geldt ook voor de groepen. Het Evan
gelie plaatst ons op een niveau dat
ligt boven het groepsbelang.
De eenheid van de Gemeente van
Christus wordt dan pas openbaar
als zy waarlijk een binding vormt
van de verschillende groepen der sa
menleving. Als dit niet het geval is,
is liet Evangelie krachteloos ge
maakt.
Op dit punt zal voor alle kerken in
de toekomst nog wel enige bezinning
nodig zijn. Wat moeten we doen, op
dat mensen die behoren tot verschil
lende sociale groepen, beseffen dat
zij allen gelijkelijk behoren tot de
Gemeente en naar het Evangelie ge-
lijkeiyk een opdracht en taak hebben
haar te dragen-
H.
Ze hebben' aan 588 beren
die, tegen hun verwachting,
door de kabinetsformateurs
nog niet geconsulteerd
werden, gevraagd wat zij nu
van plan waren te doen.
507 antwoordden: Rustig af
wachten.
77 antwoorddenDoorgaan
met alle middelen de aan
dacht op mij zelf te vestigen.
3 antwoordden: Mijn vrouw
er voor spannen.
1 antwoorddeHier en daar
nog een bezoekje afleggen met
een doosje Bond Street bij me.
COLPORTEURS
In Uw blad van Maandag 12 Fe-
bruari las ik een waarschuwing ge
richt tegen colporteurs der Adven
tisten, die op Schouwen en Duive-
land hun lectuur trachten te verko
pen.
Ik stel het zeer op prijs U in ken
nis te stellen, evenals de lezers van
Uw geëerd blad, dat die z.g.n.. Ad
ventisten colporteurs beslist niet tot
het algeme*T bekendstaande „Kerk
genootschap der Zevende-Dags-Ad-
ventisten" behoren. Zy werken onder
gelykluidende naam met vermelding
„Reform" er bij. Hun lectuur komt
uit Amersfoort.
Onze eigen kerkleden werden door
hun misleidende wijze van voorstel
len bedrogen.
De Bybel- en boekencolporteurs van
ons Kerkgenootschap zijn behoorlijk
gelegitimeerd en stellen het slechts
op prys als men naar hun bewijs
vraagt. Men lette op de uitgave
Boekenhuis Veritas" van Weede
van Dijkveldstraat 77, 's Gravenhage.
Wij hebben er alle belang by, dat
er op een eerlijke en Christelyke wij
ze wordt geëvangeliseerd en keuren
misbruik ten zeerste af!
Met dank voor de plaatsruimte,
Middelburg
Ds. J. A. de RUITER
KOPEN IN ZEELAND.
In uw blad van 12 Febr. las ik een
stukje onder de titel kopen in Zee
land. Dat stukje was ondertekend
met „Contrapunt". Aan deze Contra
punt was het als niet Zeeuw opge
vallen, dat elders de textiel enz.
voordeliger, beter en in grotere ver
scheidenheid te koop was dan in Zee
land. Er staat dan nog onder, dat de
middenstandei's de lering zouden
kunnen trekken, dat als alle consu-
mente nzouden slapen, het wel an
ders zou zyn. maar zij doen er de
consument en zich zelf schade mee.
Gaarne nu zou ik aan deze Contra
punt een paar vragen willen stellen,
welke hij, naar ik hoop, zal beant
woorden.
Vraag 1: Hoe komt het dat, wan
neer zomers de vacantie er is, en er
hier honderden mensen vertoeven van
elders, door deze mensen volop tex
tiel wordt gekocht, om mee te nemen
naar elders, ja zelfs zo dat er nog
goederen moeten wórden nagezon
den
Vraag 2: Wat is de reden dat er
vertegenwoordigers van grote fir-
Ocsters dat is een eigenaardig han
delsartikel .Men kan in de hotels o
maar geen voorraadje van de kostbare
schelpdieren opdoen, om die naar ge
lang van de vraag op te dissen. Kers
vers op tafel, dat is een eerste vereis
te. voor dit gezochte Schelde-product.
Dus moet telefonisch om leveringen-
op-korte-termijn worden gevraagd en
behoort de oesterkweker in de winter
tijd een voorraad bij de hand te heb
ben, waaruit hij de leveringen zonder
verwijl kan uitvoei'en .En wie dan iets
van de werkzaamheden wil zien, moet
maar langs de putten rijden om te
trachten zo'n kweker juist te betrap
pen op het moment .dat hij bezig is de
oesters te scheppen. De rest van het
uitvoeren der orders geschiedt in de
gesloten loodsen, die de putten om
ringen en kan dus van buitenaf niet
worden waargenomen.
GEEN LEVEN.
Zwerfmans treft het niet. Behalve de
boven de putten krijsende meeuwen
en een enkele ï-ondwandelende rus
tende kweker is er geen leven in de
putten te bespeuren. Dan maar met
de moed van de wanhoop de zware
roldeur van een loods terzijde gescho-
Slipper-ümpet; Muiltje Crepidula
fornlcata.
Paarden/adel; Franse Slipper
onderzijde, Anomia ephippiuin.
Oestertje op gebroken mosselschelp
Ostrea edulis.
ven en ziedaar, ditmaal niet vergeefs.
Op de stortbank in de loods ligt een
geweldige hoop opgevist materiaal,
dat door enkele nijvere handen wordt
gesorteerd.
Zo op 't eerste gezicht ligt daar niet
veel bij zoneters. Bemodderde schelpen
van allerlei voi-m ,vele leeg of gebro
ken en gemengd met langzaam daar
doorheen bewegende dieren, waarvan
vele ook een deel vah hun lichaam
missen.
Op de grond een paar korven, mede
gevuld met modderig gedoe en daar
naast een andere hoop rommel, klaar
blijkelijk uitgeschift /aardeloos spul.
Wat dichterbij bekeken komt er te
kening in de zaak. De inhoud der
manden blijkt te bestaan uit oesters
van verschillende grootte. Eèn er van
schijnt gevuld mét vrij waardeloze
rommel, maar de kweker zou U spoe
dig uit de dx-oom helpen, wanneer U
daar enigszins minachtend over zou
spreken.
IN DE ZOMER.
Op het heetst van de zomer zaait
de kweker zijn schelpen of zet hij zijn
gekalkte pannen, waarop hij de larven
der oesters vangt Maar op zijn per
ceel liggen toch altijd ook schelpresten,
waarop de oesterlarven zich onge
vraagd neerlaten en waarop ze ook
tot jonge oestertjes opgroeien. Klein
of groot, hij ontdekt ze tussen de op
geviste massa en past wel op ze wèg
te werpen. Als daar in die éne mand
een onooglijk stuk mosselschelp ligt,
kunt U er verzekerd van zijn, dat zich
daarop één of meer kleine oestertjes
hebben gevestigd.
Bij een volgende tocht naar de oes-
terbank neemt de kweker ze mee en
zaait ze weer uit .Hij heeft er intussen
voor gezorgd ,dat tevens op de schelp
zittende parasieten daarvan zijn ver
wijderd.
SLIPPERS.
En zo bestaat de op de grond liggen
de hoop inderdaad enkel uit afval, me
rendeels uit ^slippers"; Dat zijn week-
diei-en, die via Engeland uit Amerika
ons land zijn binnengedrongen en zich
tot een fantastisch aantal hebben ver
meerderd. Eigenlijk is dat een gewel
dige reclame voor het voedselrijke wa
ter van 'de Ooster-Schelde, een bijzon
der geëigend plekje voor de oester
teelt Alleen maar jammer, dat zij door
huxi groot aanial het voor de oesters
benodigde voedsel met aanzienlijke
hoeveelheden doen verminderen. Ove
rigens zijn die slippex-s heel interessan
te dieren, die door hun platte voet in
staat zijn zich op allerlei voorwerpen
vast te hechten, ook op eigen soort
genoten, zodat men ze in ketens aan
treft van tien en meer op elkaar.
Waren er voor 25 jaar zo goed als
geen, thans loont het al de moeite ze
oi? te vissen en de schelpen tot gi'it te
vermalen. De geweldige hoop bij een
der schelpenmaalderijen getuigt er
van. Speciaal zo'n opgeviste hoop als
ginds op de stortbank ligt is een bron
van allerlei veiTassingen voor de na
tuurliefhebber.
Er kruipen krabben in rond; here-
mietkreeftjes doen plotseling de schel
pen, waarin ze verbox-gen zitten, an-
telen; zeesterren bewegen zich lang
zaam over de hoop en slangsterren,
ronde schijfjes met vijf uitstralende
dunne en beweeglijke armen probe
ren er zich over te verplaatsen. Veie
hebben van één of meer hunner armen
stukken afgestoten.
EEN ORDER.
Daar rolt dé schuifdeur open; een
stem zegt: „Telefoon" en de kweker
begeeft zich naar de put, waar zijix
vex-pakkingsloods aan grenst Er is een
order op komst, die onmiddellijk moet
worden uitgevoerd. Da bemod'derde
oesters in de manden kunnen hiervoor
niet diénen. De put houdt rijen roosters
in, waarop zich oesters bevinden, wier
schelpen zijn. gereinigd en die gedu
rende enige tijd van bodemslik ver
wijderd zijn gehouden. Daar liggen ze
in het heldere, doorzichtige water ge
sorteerd naar de grootte en de voi'm
(die ook onberispelijk behoort te zijn).
De kweker heeft reeds de langgesteel-
tie riek gegrepen, waarmee hij de oes
ters in een mand kan scheppen.
In de loods volgt nog een laatste in
spectie, waarbij de klank van een slag,
met een mes gegeven op de schelp, de
kweker van het leven of het dood zijn
van de oester overtuigt en sxxel worden
de vaatjes gevul'd met het vex'langde
aantal. Wat fris zeewier er op, dan kan
het deksel worden vastgeklopt en is
het zeebanket ter verzending gex-eed.
De eerste de beste trein in Kruiningen
zal ze meenemen en in de kortst mo
gelijke tijd Bereiken ze de klant.
FRANSE ZAAILINGEN.
De kweker vertelt me terloops,- dat ten.
de geschepte oesters zijn opgegroeid)
uit Franse zaailingen en ik ontdek
op de bank nog een achtergelaten
schelphelft van een „Franse slipper",
een veel minder lastige „meeëter" van
de oesters .die zich nooit tot een ge
weldig aantal kan ontwikkelen, omdat
het dier geen vorst verdraagt.
Overigens béhoort het tot een ge
heel ander -geslacht, dan de reeds be
sproken slippers en is zijxx vermenig
vuldiging veel en veel minder sterk.
De schelp is twee-kleppig eri de onder
ste heeft in het midden een gat, waar
door de steel loopt, waarmee het dier
zich vasthecht .Overigens lijkt het veel
oji een oestei"tje en wordt dus veel
minder gemakkelijk als afval herkend.
Ze zijn, heel klein met de Franse zaai-
oesters geïmporteerd. "Maar.de
korte winterdag is reeds weer voorbij,
de schemering is al gevallen en dus
wordt het hoog tijd om te vertrekken.
Zwerfmans heeft nog juist gelegen
heid te genieten van het fraaie licht
spel in de grauwe' lucht, waardoor
heen nog juist dat laatste licht van de
dalende zon weet te dringen.
Boven de leiding zweeft de onbe
stemde vorm van een kerkuil, die me
een tijdlang begeleidt om dan met een
boog boven de weilanden links te ver
dwijnen.
Ongetwyfeld is hij op de muizen
jacht en dat maakt er Zwerfmans
weer op attent, dat. ook het leven van
deze diertjes in de winter doorgaat,
ondanks kou en kille motregens. De
mens is wel bevoorrecht, die straks na
een kille, natte tocht bij de kachel zich
een dosis behaaglijkheid kan aanme-
rna's uit Amsterdam, bij mij in een
prutswinkeltje, theedoeken en sok
ken kopen, om deze aan hun baas te
laten zien, omdat blykt dat de win
kelprijs lager ligt, dan hun gros
siersprijs; en let wel, goederen van
dezelfde kwaliteit?
Contrapunt, dat zijn maar enkele
vragen, ik kan U er tientallen stel-
len. Ik maak echter uit uw stukje
op, dat U ox'gens in Zeelaixd op een
gehuchtje woont, waar geep winkels
zijn, en dat U nog nooit m Goes bent
geweest. Als dat wel zo is, dan spijt
het mij voor U, maar dan heeft U
lopen slapen.
Komt eens naar Goes, met een
paar deskundigen op textielgebied,
dan gaan wij rustig de étalages en
prijzen bekijken, en dan gaan we van
Goes naar elders, U "mag de plaatsen
zelf uitkiezen. Als dan blijkt, dat het
daar voordeliger kopen is en dat de
kwaliteit beter is dan in Zeeland, zyn
alle gemaakte onkosten voor mijn
rekening, indien echter het tegen
overgestelde waar zal zyn, dan zijn
de gemaakte onkosten voor uw re
kening.
Goes. JOH. DE WITTE.
NOGMAALS: HET ZEEUWSE
MUZIEKLEVEN.
Door het schrijven van de heren
Laroes en de Graaf over het al of
niet een vreemd corps op het a.s,
concours in Middelburg te laten op
treden, zijn we zo van lievex-lede in
een andsre situatie geraakt. Namelijk
hoe het komt, dat er onder de jeugd
zo weinig liefiiebberij voor de beoefe
ning van blaasmuziek bestaat.
De een meent de oorzaak hier en
de ander daarin te vinden. Natuurlijk
ga ik daarmee volkomen accoord.
Doch er is meer. Ik b.v. geloof, dat
het een goede stap in de richting zou
wezen, dat men de kinderen op de la-
gere school inplaats van do, re mi,
enz. letters zou leren.
Er is echter ook een andere manier.
Ik zelf heb mijn muzikale opleiding-
van wijlen de heer C. FJipse in Wis-
sekerke genoten. Het eerste wat hij
me vx'oeg was: „Kent u muziek Mijn
antwoord was: „Ja, een beetje wel,
doch geen letters, wel do, re, mi enz."
Zo, zei hy, dan zullen we het daar
maar by houden. En daar ben ik tot
op heden nog heel blij om, want ik
heb me nooit kunnen onttrekken aan
de gedachte, dat dit antwoord
voor mij van beslissende invloed is ge
weest. Dit kwam m.i. omdat ik dat
op de lagere en later ook op de zang
school geleerd had.
Ik meen, dat in België, alsook in
sommige plaatsen in ons land, bv.
Zeeuwsch Vlaanderen, bovenstaande
methode de meest gangbare is.
In ieder geval of ze op de lagere
school letters, of blaasmuziek do. re,
mi, enz. leren, zodat de leerlingen
niets moeten veranderen, lijkt my het
beste.
Ofschoon ik voor xxxezelf altijd do,
re, mi, enz. bezig, heb ik in mijn 40-
jarige loopbaan al de leerlingen let
ters geleerd.
Toen ik daar een zekere tijd mee
bezig was, begon het me zeer te spij
ten, doch kon moeilijk terug, omdat
er dan 2 partijen zouden geweest zijn.
Doch zou ik weer van voren af
aan moeten beginnen, ongetwijfeld
zou ik de methode volgen, die op de
lagere school gangbaar is. Men be
hoeft dan de leerling niets af te leren,
wat vaak moeilijker is dan lezen.
P. MELIEFSTE.
Nieuw- en St. Joosland.
BAREND ZWERFMANS.
Advertentie.
Doe een voorraad gezondheid op.
Maak van Uw lichaam een voorraadschnur
van gezondheid. Voed elke cel met Sanatogen,
dat zwakte overwint met pure kracht en U
verlost van zenuwklachten.
DINSDAG 20 FEBRUARI.
Vanavond wordt uitgevoerd de ...Tra
gische" Symphonie van Schubert III
door het Radio Philharmonisch Or
kest ouder leiding van Albert van
Raalte. Begonnen wordt met de ouver
ture „Coriolen". (H. II 22.05).
Hilversum I, 402 m. 7 AVRO. 7.50 VPRO.
8—24 AVR9.
AVRO: 7 Nieuws. 7.15 Gram. muziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8 Nws.
8.15 Gram. muz. 8.45 Orgelspel. 9 Mor
genwijding. 9.15. Gram. muz. 9.30 Water
standen. 9.35 Gram. muziek. 10.30 Voor
de vrouw. 10.35 Gram. muziek. 10.50 Voor
de kinderen. 11 Tenor en piano. 11.30
Voor de zieken. 12 Gram. muziek. 12.30
Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33
Voor het platteland. 12.40 Piano en or
gel. 13 Nieuws. 13.15 AVRO-allerlei. 13.20
Financieel weekoverzicht. 13.30 Metropo-
le-orkest. 14 Voor de vrouw. 14.30 Gram.
muziek. 15.50 „Onze Amerikaanse Buren".
16-25 Gram. muziek. 18.30 Voor de jeugd.
16.30 Kinderkoor. 17.20 Amusementsmu
ziek. 17.45 Accordeonmuziek. 18 Nieuws.
18.15 Pianospel. 18.30 Promenade-orkest.
19 „Paris vous parle". 19.05 Fanfare-or
kest. 19.30 Orgelspel. 19.45 „Sport en
maatschappelijke welvaart", causerie. 20
NieuWs. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Geva
rieerd programma. 21.15 „De Antwoord
man". 21.30 AVRO-allerlei. 21.35 Gram.
muziek. 22 „Goede moed", causerie. 22.15
Viool, clavecimbel en viola da gamba.
22.45 Buitenlands overzicht. 23 Nieuws.
23.1524 Gram. muziek.
Hilversum II. 298 m., 7—24 KRO.
KRO: 7 Nws- 7.15 Ochtendgymnastiek.
7.30 Gram. muziek. 7.45 Morgengebed en
.liturgische kalender. 8 Nieuws- en weer
berichten. 8.15 Symphonette-orkest en
vocaal kwartet. 9 Voor de huisvrouw.
9.35 „Lichtbaken". 10 Voor de kleuters.
10.15 Grams, muziek. 10.40 Schoolradio. 1!
Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 12
Angelus. 12.03 Gram. muziek. (12.30—12.33
Land- en tuinbouwmededelingen). 32.55
Zonnewijzer. 13 Nieuws en katholiek
nieuws. 13.20 Actualiteiten. 13.25 Populair
concert. 14 Viool en piano. 14.25 Gram.
muziek. 16 Voor de zieken 1.6.30 Zieken-
lof. 17 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuit
zending: A. Férrier: „Geld en credit in
Suriname". 18 Gram. muziek. 18.15 Lich
te muziek. 18.48 Sport; „Dit is leven";
Voor de jeugd. 19 Nieuws. 19.15 Actuali
teiten. 19.23 Bariton en piano. 19.52 Poli
tiek overzicht. 20 Nieuws. 20.05 De ge
wone man zegt er 't zijne van. 20.12 Fluit
en piano. 20.30 Lijdensmeditatie. 21.30
Pianoconcert. 22.05 Radio Philharmonisch
orkest. 22.45 Avondgebed en liturgische
kalender. 23 Nieuws. 23.1524 Gram.
muziek.
Gestichtsarts nam ontslag.
De minister van justitie heeft thans
in een brief aan de voorzitter van de
Tweede Kamer een uiteenzetting" ge
geven van de omstandigheden, waar
onder in de strafgestichten te Norg
in November van het vorig jaar een
militair is overleden. In December
stelde het Tweede Kamerlid, mej.
Wttewaal van Stoetwegen, by de be
handeling van de begroting van justi
tie reeds vragen over deze kwestie.
De minister deelt thans mede. dat
het hier gaat om de soldaat F. Byr-
man, die met de „Waterman" uit In
donesië terugkeerde, maar niet di
rect naar huis mócht omdat de
Krijgsraad te velde hem tot een vrij
heidsstraf had veroox'deeld. Hij werd
dan ook direct na aankomst naar de
gevangenis in Norg overgebracht.
Een paar dagen later klaagde hij
over pijn in de maag, waarop hij de
volgende morgen naar de ziekenzaal
werd overgebracht. Hoewel de dokter
door het verplegend personeel op de
hoogte werd gebracht, heeft deze in
de hem verstrekte gegevens toclx
geen aanleiding gevonden de patiënt
nog de zelfde dag te bezoeken. De
volgende morgen bleek hij overleden
te zyn.
De minister betx'eurt het voorge
vallene ten zeerste. Een onderzoek
heeft uitgewezen, dat de patiënt ook
met medische hulp waarschijnlijk ge
storven zou zijn, doch de gestichtsarts
heeft uit het gebeurde consequenties
getrokken en ontslag genomen. Hij
meent, dat de noodzakelijke basis
van vertrouwen tussen medicus en
patiënt, zowel bij de gedetineerden
als bij het personeel, thans moet ont
breken.
Pas als het justitioneel onderzoek
zal zyn voltooid, kan worden vastge
steld of ook het verplegend personeel
tekortgeschoten is.
ZUN EN MAAN
20 Februari.
Zon: op 7.47
Maan: op 1
onder 18.02
onder 7.36
20 Februari
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
HOOG WATER
u.+NAP u. NAP
1.14 1.64
1.84
1.98
1.16
1.41
1.38
2.10
2.38
2.55
13.36
14.00
14.36
15.03
15.14
LAAG WATER
1.—NAP u.—NAP
7.29 1.96 19.42 1.É
2.12
1.34
1.60
8.01
8.41
8.21
8.38
2.18
2.33
1.64
1.87
20.15
20.55
20.28
20.57
2.04
2.19
1.48
1.70