De eenheid der Christelijke gemeente LEZERS SCHRIJVEN OESTERSEIZOEN IN YERSEKE .SANATOGEN. Het Zenuwsterkende Voedsel KLANKEN uit de AETHER Gedetineerde soldaat stier! zonder doktershuip. 4 P K U V A C i i t H f i IV 5 L. 11 ft M v MAANDAG 19 FEBRUARI 1951 STEMMEN UlT DE KERKEN Valt de Gemeente uiteen in sociale groepen Waarlijke binding zal noodzakelijk zijn Een paar weken geleden kwam er bij een bespreking over het werk van de Kerk het feit naar voren dat er in de tegenwoordige samenleving een nieuwe groep mensen is, die zich in de kerkelijke gemeente niet meer thuis gevoelen. Ze bedanken niet als lid van de kerk. Wanneer ze er een beroep op hun offervaardigheid wordt gedaan, vinden ze dit normaal. Ze zouden zich gepasseerd gevoelen indien men niet bij hen aanklopte. In de Kerk echter ziet men hen zeLden of nooit en tot enig actief medewerken in het verband van het Gemeente-leven, zijn ze niet te krygen. Zy voelen er zich niet meer thuis. Ze blijven wel besef hebben dat er in het kerkelijke leven waardevolle^ elementen verborgen liggen. Daarom stellen zy het op prijs als hun vrouw naar de Kerk gaat en voor hun kinderen begeren ze Bijbels- en Kerkelijk onderricht, maar zij zelf voelen zich eigenlylc buiten de Ge meente staan. Dit alles wil niet zeggen al wordt natuurlijk dikwijls wel zo ge oordeeld dat zij ongodsdienstig zijn of los van het Evangelie zouden staan. Het is zeer goed mogelijk, dat zij getrouw hun Bijbel lezen in hun gezin en ook voor zich zelf; alleen in de Gemeente voelen zij zich niet thuis. De prediking zegt hun niets. Deze sluit niet aan bij de vragen en moeilijkheden waarmee zij dagelijks zitten. Deze is blijkbaar ingesteld op andere luisteraars. In genoemde bespreking kwam toen de vraag naar voren of de Ker ken er in de toekomst toe zouden moeten overgaan de Gemeenten te splitsen, of althans in sommige plaat sen, die daarvoor in aanmerking ko men, speciale gemeenten te formeren van mensen die werken in een be paald soort bedrijven, byv. een ge meente van ingenieurs en van hen cue met de technische kant van de fabrieken te maken hebben: een ge meente van arbeiders in zulke De- drijven enz. Onmiddellijk na het stellen van deze mogelijkheid, werd ze door de spreker direct verworpen. Dat kan natuurlijk niet! Toch is hier een punt aangeraakt, waarhij op kerkelijk terrein dezelfde moeilijkheid openbaar wordt, waar mee wij in de tegenwoordige maat schappij steeds meer zitten. Onze samenleving wordt uiteengetrokken in verschillende groepen, die los van elkaar leven en niet altyd meer het besef hebben dat zij bij elkaar beho ren en te samen verder moeten. El ke groep heeft zijn eigen belangen en vecht daarvoor. Elke groep heeft ook zijn eigen vragen en moeilykhe- den, die onderling worden besproken. Iedere groep leeft in een eigen gees telijke gedachten-wereld (hiermee is niet direct bedoeld kerkelijk of bij bels en daardoor vooral komt zij los ser van de andere groepen te staan. Zelfs in de genoegens die men zoekt komt dit tot uiting. Een sportclub en een zangvereniging bijv. zijn dik wijls gebonden aan een bepaald so ciaal milieu. Het is begrijpelijk dat men elkaar zo zoekt, ook buiten het eigenlyke werk en eveneens is het begrijpelijk dat een gezin een bepaald stempel krijgt door het werk wat dq kost- winnaar doet, toch wordt de schei ding in onze samenleving daardoor steeds meer gemarkeerd. NIET NIEUW Dit alles ls niet nieuw. Het is reeds lang opgemerkt en er zyn ver scheidene pogingen ondernomen om mensen uit verschillende milieu's met elkaar in aanraking te brengen. Het succes van deze pogingen is niet groot geweest, omdat het aan tal deelnemers tot nu toe zeer be perkt is gebleven. Deze scheiding van de groepen in de samenleving/ zit ook ln de Kerk en in. de Gemeente. Menige Gemeente krijgt daardoor een bepaald stempel. Dit komt nog al eens tot uiting in de samenstelling van de kerkeraad. Evenals dat in de samenleving in de wereld het geval is. waar de ver schillende groepen verder uit elkaar komen te «liggen, kan dit- ook in een Gemeente het geval zijn. Het gevolg kan zijn dat één of meer groepen er zich niet meer thuis gevoelen. Zij zitten met hun eigen vragen. Voor een kerkelijke gemeente is dit ge vaarlijk. omdat er het gevaar is dat zulk een groep buiten de Kerk zal komen te staan. Onlangs werden cijfers gepubli ceerd over het percentage van de le den van verschillende kerken in ,ons land. die een vorming aan een 'ho geschool hebber ontvangen. Bij en kele kleinei kerkgenootschappen bleek dit percentage zeer hoog te liggen. Zij zijn een elitekerk gewor den. De gewone man voelt er zich niet meer thuis. De prediking is Fneestal ook afgestemd op die be paalde sociale groep hoorders. Elke Kerk zit in de tegenwoordi ge tijd met die verschillende groe pen in de'samenleving. Telkens weer kunnen we onder de berich ten van het kerknieuws lezen dat LEVENDE NATUUR IN ZEELAND Ze komen kersvers op tafel Het is weer eens een trieste winterdag, als Zwerfmans op zijn veïo Jiet dorp Yerseke nadert. En waarom ook niet juist zo'n dag uitgekozen om in dit merkwaar dige dorp rond te neuzen. Als de natuur ligt uit te rusten van haar inspanning in de minder kille jaargetijden, biedt het oesterdorp altyd wel ergens een gelegenheid om iets aardigs te zien. In de eerste plaats is juist de wintertijd de tyd om oesters te eten. Advertentie. Brandend maagzuur is maar een kwestie van één of twee minuten als ge een paar Rennies by de hand hebt. Die blussen dat zuurbranden op Uw maag onmiddellyk en alle nyn behoort prompt tot het verleden. Een langdurige kuur is hierbij niet nodig. Als ge vandaag last van zuurbranden op de maag hebt, kunt ge ook van daag reeds zelf constateren, wat Rennies ook voor U zo in een hand- om-draaien doen. Inderdaad een ideale remedie, prettig, practisch én smakelijk. Vraag Rennies by Uw Apotheker of Drogist. in de één of andere Gemeente be paalde beroepsgroepen zyn bijeen gebracht. Gewoonlyk zijn het zul ke groepen die of geheel of gro tendeels voor het practische kcr- kcwerk zijn verloren gegaan. Over dit alles laat „Kerk en Wereld" haar ogen gaan. Dit is een belangrijk stuk van het werk dat op de Horst wordt gedaan, dat men groepen en bedryven samen brengt, om met haai' over de Kerk te spre ken. In het Gereformeerd Weekblad van 19 en 26 Januari heeft ds. K. J. Kraan, die van 1939-'46 predikant te Grypskerke is geweest, een zeer le zenswaardig artikel over Evangelie geschreven. Daarin raakt hy natuurlijk ook aan het probleem van de groepen in een Gemeente „Nu het te laat is zo schryft hij besef ik pas hoe wei nig expistentieel wij op de problemen van het dorpsleven zijn ingegaan. Op Walcheren waren de sociale verhou dingen patriarchaal en de kloof tus sen boer en arbeider was klein. Toch bestond zij en ik heb nooit geweten, hoe ik het chrlstelyk geweten moest mobilisei'en tegen 't feit, dat de boe rendochters zich in de meisjesver eniging en de arbeidersdochters zich in de zangvereniging verschansten. En dat is nog maar kinderspel bij Groningen vergeleken". Hij vraagt met nadruk of de kerkeraden wel oog hebben voor het woord van Paulus: Opdat er ge- lykheid zy. Verder vertelt hij hoeveel moeilijk heden deze scheiding tussen de socia le groepen meebrengt in de Gemeen te van een fabrieksstad. Dit zyn problemen waarmee men in elke Gemeente zit. Overal is er de dreiging dat de Gemeente wordt uit één gescheurd en er bepaalde groe pen zyn die er zich niet meer thuis gevoelen. Dit is het ergste wat een Kerk en een Gemeente overkomen kan, dat zy vereenzelvigd wordt met één bepaalde groep. Dan is haar een heid te niet gedaan en is het lichaam van Christus, dat vele leden heeft, verscheurd. Een gemeente van Christus moet zijn het geweten in de samenleving. Indien zij het slechts is van een be paalde groep, is het niet goed. Door dat alle mensen gelijkelijk aan het Evangelie van Christus gebonden moeten wezen, moet er verant woordelijkheid voor elkaar zijn. Dit geldt ook voor de groepen. Het Evan gelie plaatst ons op een niveau dat ligt boven het groepsbelang. De eenheid van de Gemeente van Christus wordt dan pas openbaar als zy waarlijk een binding vormt van de verschillende groepen der sa menleving. Als dit niet het geval is, is liet Evangelie krachteloos ge maakt. Op dit punt zal voor alle kerken in de toekomst nog wel enige bezinning nodig zijn. Wat moeten we doen, op dat mensen die behoren tot verschil lende sociale groepen, beseffen dat zij allen gelijkelijk behoren tot de Gemeente en naar het Evangelie ge- lijkeiyk een opdracht en taak hebben haar te dragen- H. Ze hebben' aan 588 beren die, tegen hun verwachting, door de kabinetsformateurs nog niet geconsulteerd werden, gevraagd wat zij nu van plan waren te doen. 507 antwoordden: Rustig af wachten. 77 antwoorddenDoorgaan met alle middelen de aan dacht op mij zelf te vestigen. 3 antwoordden: Mijn vrouw er voor spannen. 1 antwoorddeHier en daar nog een bezoekje afleggen met een doosje Bond Street bij me. COLPORTEURS In Uw blad van Maandag 12 Fe- bruari las ik een waarschuwing ge richt tegen colporteurs der Adven tisten, die op Schouwen en Duive- land hun lectuur trachten te verko pen. Ik stel het zeer op prijs U in ken nis te stellen, evenals de lezers van Uw geëerd blad, dat die z.g.n.. Ad ventisten colporteurs beslist niet tot het algeme*T bekendstaande „Kerk genootschap der Zevende-Dags-Ad- ventisten" behoren. Zy werken onder gelykluidende naam met vermelding „Reform" er bij. Hun lectuur komt uit Amersfoort. Onze eigen kerkleden werden door hun misleidende wijze van voorstel len bedrogen. De Bybel- en boekencolporteurs van ons Kerkgenootschap zijn behoorlijk gelegitimeerd en stellen het slechts op prys als men naar hun bewijs vraagt. Men lette op de uitgave Boekenhuis Veritas" van Weede van Dijkveldstraat 77, 's Gravenhage. Wij hebben er alle belang by, dat er op een eerlijke en Christelyke wij ze wordt geëvangeliseerd en keuren misbruik ten zeerste af! Met dank voor de plaatsruimte, Middelburg Ds. J. A. de RUITER KOPEN IN ZEELAND. In uw blad van 12 Febr. las ik een stukje onder de titel kopen in Zee land. Dat stukje was ondertekend met „Contrapunt". Aan deze Contra punt was het als niet Zeeuw opge vallen, dat elders de textiel enz. voordeliger, beter en in grotere ver scheidenheid te koop was dan in Zee land. Er staat dan nog onder, dat de middenstandei's de lering zouden kunnen trekken, dat als alle consu- mente nzouden slapen, het wel an ders zou zyn. maar zij doen er de consument en zich zelf schade mee. Gaarne nu zou ik aan deze Contra punt een paar vragen willen stellen, welke hij, naar ik hoop, zal beant woorden. Vraag 1: Hoe komt het dat, wan neer zomers de vacantie er is, en er hier honderden mensen vertoeven van elders, door deze mensen volop tex tiel wordt gekocht, om mee te nemen naar elders, ja zelfs zo dat er nog goederen moeten wórden nagezon den Vraag 2: Wat is de reden dat er vertegenwoordigers van grote fir- Ocsters dat is een eigenaardig han delsartikel .Men kan in de hotels o maar geen voorraadje van de kostbare schelpdieren opdoen, om die naar ge lang van de vraag op te dissen. Kers vers op tafel, dat is een eerste vereis te. voor dit gezochte Schelde-product. Dus moet telefonisch om leveringen- op-korte-termijn worden gevraagd en behoort de oesterkweker in de winter tijd een voorraad bij de hand te heb ben, waaruit hij de leveringen zonder verwijl kan uitvoei'en .En wie dan iets van de werkzaamheden wil zien, moet maar langs de putten rijden om te trachten zo'n kweker juist te betrap pen op het moment .dat hij bezig is de oesters te scheppen. De rest van het uitvoeren der orders geschiedt in de gesloten loodsen, die de putten om ringen en kan dus van buitenaf niet worden waargenomen. GEEN LEVEN. Zwerfmans treft het niet. Behalve de boven de putten krijsende meeuwen en een enkele ï-ondwandelende rus tende kweker is er geen leven in de putten te bespeuren. Dan maar met de moed van de wanhoop de zware roldeur van een loods terzijde gescho- Slipper-ümpet; Muiltje Crepidula fornlcata. Paarden/adel; Franse Slipper onderzijde, Anomia ephippiuin. Oestertje op gebroken mosselschelp Ostrea edulis. ven en ziedaar, ditmaal niet vergeefs. Op de stortbank in de loods ligt een geweldige hoop opgevist materiaal, dat door enkele nijvere handen wordt gesorteerd. Zo op 't eerste gezicht ligt daar niet veel bij zoneters. Bemodderde schelpen van allerlei voi-m ,vele leeg of gebro ken en gemengd met langzaam daar doorheen bewegende dieren, waarvan vele ook een deel vah hun lichaam missen. Op de grond een paar korven, mede gevuld met modderig gedoe en daar naast een andere hoop rommel, klaar blijkelijk uitgeschift /aardeloos spul. Wat dichterbij bekeken komt er te kening in de zaak. De inhoud der manden blijkt te bestaan uit oesters van verschillende grootte. Eèn er van schijnt gevuld mét vrij waardeloze rommel, maar de kweker zou U spoe dig uit de dx-oom helpen, wanneer U daar enigszins minachtend over zou spreken. IN DE ZOMER. Op het heetst van de zomer zaait de kweker zijn schelpen of zet hij zijn gekalkte pannen, waarop hij de larven der oesters vangt Maar op zijn per ceel liggen toch altijd ook schelpresten, waarop de oesterlarven zich onge vraagd neerlaten en waarop ze ook tot jonge oestertjes opgroeien. Klein of groot, hij ontdekt ze tussen de op geviste massa en past wel op ze wèg te werpen. Als daar in die éne mand een onooglijk stuk mosselschelp ligt, kunt U er verzekerd van zijn, dat zich daarop één of meer kleine oestertjes hebben gevestigd. Bij een volgende tocht naar de oes- terbank neemt de kweker ze mee en zaait ze weer uit .Hij heeft er intussen voor gezorgd ,dat tevens op de schelp zittende parasieten daarvan zijn ver wijderd. SLIPPERS. En zo bestaat de op de grond liggen de hoop inderdaad enkel uit afval, me rendeels uit ^slippers"; Dat zijn week- diei-en, die via Engeland uit Amerika ons land zijn binnengedrongen en zich tot een fantastisch aantal hebben ver meerderd. Eigenlijk is dat een gewel dige reclame voor het voedselrijke wa ter van 'de Ooster-Schelde, een bijzon der geëigend plekje voor de oester teelt Alleen maar jammer, dat zij door huxi groot aanial het voor de oesters benodigde voedsel met aanzienlijke hoeveelheden doen verminderen. Ove rigens zijn die slippex-s heel interessan te dieren, die door hun platte voet in staat zijn zich op allerlei voorwerpen vast te hechten, ook op eigen soort genoten, zodat men ze in ketens aan treft van tien en meer op elkaar. Waren er voor 25 jaar zo goed als geen, thans loont het al de moeite ze oi? te vissen en de schelpen tot gi'it te vermalen. De geweldige hoop bij een der schelpenmaalderijen getuigt er van. Speciaal zo'n opgeviste hoop als ginds op de stortbank ligt is een bron van allerlei veiTassingen voor de na tuurliefhebber. Er kruipen krabben in rond; here- mietkreeftjes doen plotseling de schel pen, waarin ze verbox-gen zitten, an- telen; zeesterren bewegen zich lang zaam over de hoop en slangsterren, ronde schijfjes met vijf uitstralende dunne en beweeglijke armen probe ren er zich over te verplaatsen. Veie hebben van één of meer hunner armen stukken afgestoten. EEN ORDER. Daar rolt dé schuifdeur open; een stem zegt: „Telefoon" en de kweker begeeft zich naar de put, waar zijix vex-pakkingsloods aan grenst Er is een order op komst, die onmiddellijk moet worden uitgevoerd. Da bemod'derde oesters in de manden kunnen hiervoor niet diénen. De put houdt rijen roosters in, waarop zich oesters bevinden, wier schelpen zijn. gereinigd en die gedu rende enige tijd van bodemslik ver wijderd zijn gehouden. Daar liggen ze in het heldere, doorzichtige water ge sorteerd naar de grootte en de voi'm (die ook onberispelijk behoort te zijn). De kweker heeft reeds de langgesteel- tie riek gegrepen, waarmee hij de oes ters in een mand kan scheppen. In de loods volgt nog een laatste in spectie, waarbij de klank van een slag, met een mes gegeven op de schelp, de kweker van het leven of het dood zijn van de oester overtuigt en sxxel worden de vaatjes gevul'd met het vex'langde aantal. Wat fris zeewier er op, dan kan het deksel worden vastgeklopt en is het zeebanket ter verzending gex-eed. De eerste de beste trein in Kruiningen zal ze meenemen en in de kortst mo gelijke tijd Bereiken ze de klant. FRANSE ZAAILINGEN. De kweker vertelt me terloops,- dat ten. de geschepte oesters zijn opgegroeid) uit Franse zaailingen en ik ontdek op de bank nog een achtergelaten schelphelft van een „Franse slipper", een veel minder lastige „meeëter" van de oesters .die zich nooit tot een ge weldig aantal kan ontwikkelen, omdat het dier geen vorst verdraagt. Overigens béhoort het tot een ge heel ander -geslacht, dan de reeds be sproken slippers en is zijxx vermenig vuldiging veel en veel minder sterk. De schelp is twee-kleppig eri de onder ste heeft in het midden een gat, waar door de steel loopt, waarmee het dier zich vasthecht .Overigens lijkt het veel oji een oestei"tje en wordt dus veel minder gemakkelijk als afval herkend. Ze zijn, heel klein met de Franse zaai- oesters geïmporteerd. "Maar.de korte winterdag is reeds weer voorbij, de schemering is al gevallen en dus wordt het hoog tijd om te vertrekken. Zwerfmans heeft nog juist gelegen heid te genieten van het fraaie licht spel in de grauwe' lucht, waardoor heen nog juist dat laatste licht van de dalende zon weet te dringen. Boven de leiding zweeft de onbe stemde vorm van een kerkuil, die me een tijdlang begeleidt om dan met een boog boven de weilanden links te ver dwijnen. Ongetwyfeld is hij op de muizen jacht en dat maakt er Zwerfmans weer op attent, dat. ook het leven van deze diertjes in de winter doorgaat, ondanks kou en kille motregens. De mens is wel bevoorrecht, die straks na een kille, natte tocht bij de kachel zich een dosis behaaglijkheid kan aanme- rna's uit Amsterdam, bij mij in een prutswinkeltje, theedoeken en sok ken kopen, om deze aan hun baas te laten zien, omdat blykt dat de win kelprijs lager ligt, dan hun gros siersprijs; en let wel, goederen van dezelfde kwaliteit? Contrapunt, dat zijn maar enkele vragen, ik kan U er tientallen stel- len. Ik maak echter uit uw stukje op, dat U ox'gens in Zeelaixd op een gehuchtje woont, waar geep winkels zijn, en dat U nog nooit m Goes bent geweest. Als dat wel zo is, dan spijt het mij voor U, maar dan heeft U lopen slapen. Komt eens naar Goes, met een paar deskundigen op textielgebied, dan gaan wij rustig de étalages en prijzen bekijken, en dan gaan we van Goes naar elders, U "mag de plaatsen zelf uitkiezen. Als dan blijkt, dat het daar voordeliger kopen is en dat de kwaliteit beter is dan in Zeeland, zyn alle gemaakte onkosten voor mijn rekening, indien echter het tegen overgestelde waar zal zyn, dan zijn de gemaakte onkosten voor uw re kening. Goes. JOH. DE WITTE. NOGMAALS: HET ZEEUWSE MUZIEKLEVEN. Door het schrijven van de heren Laroes en de Graaf over het al of niet een vreemd corps op het a.s, concours in Middelburg te laten op treden, zijn we zo van lievex-lede in een andsre situatie geraakt. Namelijk hoe het komt, dat er onder de jeugd zo weinig liefiiebberij voor de beoefe ning van blaasmuziek bestaat. De een meent de oorzaak hier en de ander daarin te vinden. Natuurlijk ga ik daarmee volkomen accoord. Doch er is meer. Ik b.v. geloof, dat het een goede stap in de richting zou wezen, dat men de kinderen op de la- gere school inplaats van do, re mi, enz. letters zou leren. Er is echter ook een andere manier. Ik zelf heb mijn muzikale opleiding- van wijlen de heer C. FJipse in Wis- sekerke genoten. Het eerste wat hij me vx'oeg was: „Kent u muziek Mijn antwoord was: „Ja, een beetje wel, doch geen letters, wel do, re, mi enz." Zo, zei hy, dan zullen we het daar maar by houden. En daar ben ik tot op heden nog heel blij om, want ik heb me nooit kunnen onttrekken aan de gedachte, dat dit antwoord voor mij van beslissende invloed is ge weest. Dit kwam m.i. omdat ik dat op de lagere en later ook op de zang school geleerd had. Ik meen, dat in België, alsook in sommige plaatsen in ons land, bv. Zeeuwsch Vlaanderen, bovenstaande methode de meest gangbare is. In ieder geval of ze op de lagere school letters, of blaasmuziek do. re, mi, enz. leren, zodat de leerlingen niets moeten veranderen, lijkt my het beste. Ofschoon ik voor xxxezelf altijd do, re, mi, enz. bezig, heb ik in mijn 40- jarige loopbaan al de leerlingen let ters geleerd. Toen ik daar een zekere tijd mee bezig was, begon het me zeer te spij ten, doch kon moeilijk terug, omdat er dan 2 partijen zouden geweest zijn. Doch zou ik weer van voren af aan moeten beginnen, ongetwijfeld zou ik de methode volgen, die op de lagere school gangbaar is. Men be hoeft dan de leerling niets af te leren, wat vaak moeilijker is dan lezen. P. MELIEFSTE. Nieuw- en St. Joosland. BAREND ZWERFMANS. Advertentie. Doe een voorraad gezondheid op. Maak van Uw lichaam een voorraadschnur van gezondheid. Voed elke cel met Sanatogen, dat zwakte overwint met pure kracht en U verlost van zenuwklachten. DINSDAG 20 FEBRUARI. Vanavond wordt uitgevoerd de ...Tra gische" Symphonie van Schubert III door het Radio Philharmonisch Or kest ouder leiding van Albert van Raalte. Begonnen wordt met de ouver ture „Coriolen". (H. II 22.05). Hilversum I, 402 m. 7 AVRO. 7.50 VPRO. 8—24 AVR9. AVRO: 7 Nieuws. 7.15 Gram. muziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8 Nws. 8.15 Gram. muz. 8.45 Orgelspel. 9 Mor genwijding. 9.15. Gram. muz. 9.30 Water standen. 9.35 Gram. muziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Gram. muziek. 10.50 Voor de kinderen. 11 Tenor en piano. 11.30 Voor de zieken. 12 Gram. muziek. 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Piano en or gel. 13 Nieuws. 13.15 AVRO-allerlei. 13.20 Financieel weekoverzicht. 13.30 Metropo- le-orkest. 14 Voor de vrouw. 14.30 Gram. muziek. 15.50 „Onze Amerikaanse Buren". 16-25 Gram. muziek. 18.30 Voor de jeugd. 16.30 Kinderkoor. 17.20 Amusementsmu ziek. 17.45 Accordeonmuziek. 18 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Promenade-orkest. 19 „Paris vous parle". 19.05 Fanfare-or kest. 19.30 Orgelspel. 19.45 „Sport en maatschappelijke welvaart", causerie. 20 NieuWs. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Geva rieerd programma. 21.15 „De Antwoord man". 21.30 AVRO-allerlei. 21.35 Gram. muziek. 22 „Goede moed", causerie. 22.15 Viool, clavecimbel en viola da gamba. 22.45 Buitenlands overzicht. 23 Nieuws. 23.1524 Gram. muziek. Hilversum II. 298 m., 7—24 KRO. KRO: 7 Nws- 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram. muziek. 7.45 Morgengebed en .liturgische kalender. 8 Nieuws- en weer berichten. 8.15 Symphonette-orkest en vocaal kwartet. 9 Voor de huisvrouw. 9.35 „Lichtbaken". 10 Voor de kleuters. 10.15 Grams, muziek. 10.40 Schoolradio. 1! Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 12 Angelus. 12.03 Gram. muziek. (12.30—12.33 Land- en tuinbouwmededelingen). 32.55 Zonnewijzer. 13 Nieuws en katholiek nieuws. 13.20 Actualiteiten. 13.25 Populair concert. 14 Viool en piano. 14.25 Gram. muziek. 16 Voor de zieken 1.6.30 Zieken- lof. 17 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuit zending: A. Férrier: „Geld en credit in Suriname". 18 Gram. muziek. 18.15 Lich te muziek. 18.48 Sport; „Dit is leven"; Voor de jeugd. 19 Nieuws. 19.15 Actuali teiten. 19.23 Bariton en piano. 19.52 Poli tiek overzicht. 20 Nieuws. 20.05 De ge wone man zegt er 't zijne van. 20.12 Fluit en piano. 20.30 Lijdensmeditatie. 21.30 Pianoconcert. 22.05 Radio Philharmonisch orkest. 22.45 Avondgebed en liturgische kalender. 23 Nieuws. 23.1524 Gram. muziek. Gestichtsarts nam ontslag. De minister van justitie heeft thans in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer een uiteenzetting" ge geven van de omstandigheden, waar onder in de strafgestichten te Norg in November van het vorig jaar een militair is overleden. In December stelde het Tweede Kamerlid, mej. Wttewaal van Stoetwegen, by de be handeling van de begroting van justi tie reeds vragen over deze kwestie. De minister deelt thans mede. dat het hier gaat om de soldaat F. Byr- man, die met de „Waterman" uit In donesië terugkeerde, maar niet di rect naar huis mócht omdat de Krijgsraad te velde hem tot een vrij heidsstraf had veroox'deeld. Hij werd dan ook direct na aankomst naar de gevangenis in Norg overgebracht. Een paar dagen later klaagde hij over pijn in de maag, waarop hij de volgende morgen naar de ziekenzaal werd overgebracht. Hoewel de dokter door het verplegend personeel op de hoogte werd gebracht, heeft deze in de hem verstrekte gegevens toclx geen aanleiding gevonden de patiënt nog de zelfde dag te bezoeken. De volgende morgen bleek hij overleden te zyn. De minister betx'eurt het voorge vallene ten zeerste. Een onderzoek heeft uitgewezen, dat de patiënt ook met medische hulp waarschijnlijk ge storven zou zijn, doch de gestichtsarts heeft uit het gebeurde consequenties getrokken en ontslag genomen. Hij meent, dat de noodzakelijke basis van vertrouwen tussen medicus en patiënt, zowel bij de gedetineerden als bij het personeel, thans moet ont breken. Pas als het justitioneel onderzoek zal zyn voltooid, kan worden vastge steld of ook het verplegend personeel tekortgeschoten is. ZUN EN MAAN 20 Februari. Zon: op 7.47 Maan: op 1 onder 18.02 onder 7.36 20 Februari Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge HOOG WATER u.+NAP u. NAP 1.14 1.64 1.84 1.98 1.16 1.41 1.38 2.10 2.38 2.55 13.36 14.00 14.36 15.03 15.14 LAAG WATER 1.—NAP u.—NAP 7.29 1.96 19.42 1.É 2.12 1.34 1.60 8.01 8.41 8.21 8.38 2.18 2.33 1.64 1.87 20.15 20.55 20.28 20.57 2.04 2.19 1.48 1.70

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 6