KAPPIE «n «U I haar noodlot 8 Klanken uii de aether Pi gf tBB m DE OUDE SPIEGEL 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 6 JANUARI 1951 ZONDAG. Hilversum I. 8 Nieuws. 8.18 Kamer» orkest. 8.30 Voor het platteland. 8.40 Wel kom thuis, 9.15 Men vraagten wij draaien. 9.45 Geestelijk leven. 10 Mces- ter-trio. 10.25 Met en zonder omslag. 10.50 De Jonge Flierefluiters. 11.15 Triangel. 12 Amsterdamse Polltiekapcl. 12.23 Kaleido- scoop. 12.45 Aon de vleugel! 13 Nieuws. 13.20 Omroepkamerorkost. 14.05 Boeken halfuur. 14.30 Het uur der zangkunst. 15.15 Filmpraatjos. 16 The Skymnsters. 14,30 Sportrevue. 17 Vedeldi Vedeldel. 17.23 De dood van apotheker Dekkinga, hoorspel 17.45 Planosoli. 18 Sport, 18.15 Nieuws, 18.30 Korte Ned. Herv. Kerkdienst. 19 Luisterclubs opgelet! 19.35 Het woord spreekt ons aan! 20 Nieuws. 20.15 Dc Zangpaedagoog 21.05 Hersengymnastiek 21.35 De speeldoos. 21.50 's Levens soeel- tuin. 22.30 Woltztime. 23 Nieuws. 2315— 24 Werken van Robert Schumann. Hilversum 11: 8 Nieuws. 8.25 Hoogmis. 9.30 Nieuws. 9.45 Geestelijke liederen. 10 Geref. Kerkdienst. 11.30 Na dc kerkdienst. 12.15 Apologie. 12.40 Orkest zonder naam, 13 Nieuws. 13.20 Orkest zonder naam. 13.45 Uit het boek der boekon. 14 Vioolrecital. 14.30 Concertgebouworkest. 10.15 Werken van Chopin. 16.45 De zingende kerk. 17 Ned. Herv. Kerkdienst. 18 Kerk in nood! 19 Wognums zangkoor. 19.15 Kent gij Uw bijbel? 19.30 Nieuws. 20.05 De gewo ne man. 20.12 Uit en thuis. 22.45 Avond gebed .23 Nieuws. 23.15—24 Music-box. MAANDAG. Hilversum 1: 7 Nieuws. 7.15 Ochtend gymnastiek. 7.30 Zendersluiting. 9 Nws. 9.12 Colonne-orkest. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Wie gaat er mee 10.35 Voor de vrouw. 10.50 Do regenboog. 11.45 Riek van Veen. alt. 12 Operetteklanken. 12.15 In de cantine. 13 Nieuws. 13.20 Orgelspel. 13.45 Melodieën van Burton Lane. i4 Tussen mens en nevelvlek. 14.15 Neder landse kamermuziek. 14.50 George Ber nard Shaw. 51.50 Dansmuziek, lt» De school is uit. 16.30 Zendersluiting. 18 Nws. 18.15 Militair commentaar. 18.35 Piano- duo. 18.50 Regcringsuitzending. 19 Parle mentair overzicht. 19.15 Bach-herdenking 19.45 Regeringsuitzending. 20 Nieuws. 20.05 Radio schaakwedstrijd. 20.15 Pau! Godwin sextet. 20.40 P.S. 21.10 Ballroom Orkest. 21.35 Komt er oorlog, in 1951? 21.50 Guiseppe Vercii-Otello. lyrisch dra ma. 23 Nieuws. 23.20 Filmland. 23.40—24 Gramofoon muziek. Hilversum II- 7 Nieuws. 7.15 Een woord voor de dag. 7,30 Zendersluiting. 9 Nws 9.15 Ochtendbezoek. 9.30 Philh. Orkest. 10.30 Morgendienst. 11 Bavok-ensemble. 11.15 Dat wli ik nog eens horen. 12.33 ZON EN MAAS 7 Januari. Zon; op 8.47 Maan: op 9.10 8 Januari. Zon: op 8.47 onder 16.45 onder 15.48 onder 16.47 onder 17,19 Orgelconcert 13 Nieuws. 13.15 Zigeuner- kwintet. 14 Schoolradio. 14.35 Lichte or kestwerken. 15 Kamermuziek. 15.30 Te Deum Laudamus. 15.45 Bijbellezing. 18.30 Zendersluiting. 18 In de soete suikerbol. 18.15 Sport van Zaterdag. 18.30 Met -.and en plaat voor U paraat. 19 Nieuws. 19.15 Engelse les. 19.30 Onder de leeslamp. 19.40 Radiokrant. 20 Nieuws. 20.05 Radio schaakwedstrijd. 20.06 Symphonie orkes ten. 21.05 Jan Pieterszoon Coen, luister spel. 21.40 Orgelbespeling. 21.55 Fine Kro- kamp, clavecimbel. 22.10 Het Kerkven ster. 22.20 Nederlands Kamerkoor. 22.45 Avondoverdenking. 23 Nieuws. 23.15—2! Boston Promenade-Orkest. Advertentie. Over duurte gesproken de prijzen gaan omlaag I J~f'er een lichtpuntje voor het begin van het nieuwe jaar: De Gruyter heeft 49 prijzen verlaagd! Op de nieuwe pry zen BLIJFT 10 °/o korting ge handhaafd. Nu is het de hoogste tijd om de knoop eens door te hakken en Uw eigen belang vóór te laten gaan; nu zult U toch be sluiten om óók De Gruyter- klanl te worden Betere Waar, verlaagde prijzen en 10 korting; kan 'n huis- Vrouw in deze tijd nog méér Verlangen 15. De maat stond in de hoek van de kombuis en keek voorzichtig, met uitpuilende ogen van schrik, om naar de pan. De vogel klom bedaard uit de eierschaal en flad derde toen even. Meteen was Ah Sing kletsnat, want hg stond nog steeds vlak by de pan. „Ga weg, lelijk diel!" liep Ah Sing, terwijl hg achteruit liep. De vogel zat even op de rand van de pan, en keek om zich heen, toen spreidde hy zyn vleugels en vloog op de tafel. De maat kreunde zwaai en drukte zgn neus in de hoek. Ah Sing keek met open mond naar de vogel, die er helemaal niet gewoon uitzag, het beest had i rode, groene en blauwe veren en een grote ge le snavel. „Krrr!" zei het, terwijl het naar de schaal met aardappelen fladderde. De vogel i pikte vlug twee aai'dappelen op. Hij slikte een j paar keer en ze waren verdwenen. I „Mijn aaldappeltjies!" kreet Ah Sing. De vogel pikte de een na de ander op, en de maat zag nu de kans schoon om uit de kom buis te vluchten. Hij rende met een bleek, ver trokken gezicht naar de brug toe, waar Kap- pie kalm en tevreden aan het stuurrad stond. „Help! Help!!" riep de maat. „Een vogel!" „Wat?" vroeg Kappie verschrikt. „Wat is er nu weer? Een vogel? Ik zie geen vogel! En al vloog er een, wat dan nog? Sinds wanneer ben jg bang voor vogels?" „In de kombuis!" riep de maat. „Er is een vo gel ln de kombuis! Uit het ei! Een grote,- rare vogel! Hg eet alle aardappels op!" „Wat?!" riep Kappie. „Zat er een vogel in het ei? Hij liet het stuurrad in de steek, en rende naar beneden. „Stuur jij zolang!" zei hij tegen de maat. r~ „HAAR NOODLOT". Vandaag publiceren wij de eer ste aflevering van ons nieuwe feuilleton „Haar noodlot". Wij hopen, dat deze nieuwe ro man met evenveel plezier zal worden gelezen als de vorige. Chinese hulp aan Vietminh. De Chinese regering heeft het per soneel van het Franse consulaat te Koenming uitgewezen. De vice-consul zou gepoogd hebben radio-materiaal en ander seinmateii- aal te verkopen. Naar te Hongkong verluidt zou men willen voorkomen, dat gegevens zouden uitlekken over Chinese hulp aan de strijdkrachten der Vietminh. 7 Januari. HüüG WATER LAAG WATER u.+NAP u. NAP u.NAP NAP Vlissingen 0.46 2.17 13.17 2.18 7.14 1.99 19.37 1.97 Terneuzen 1.18 2.36 13.47 2.37 7.53 2.19 20.16 2.17 Hansweert 2.02 2.40 14.35 2.41 8.33 2;34 20.57 2.32 Zierikzee 2.25 1.51 14.57 1.56 8.05 1.48 20.19 1.44 Wemeldinge 2.40 1.78 15.08 1.82 8.17 1.78 20.44 1.72 3 Januari. Vlissingen 1.39 2.27 14.09 2.32 8.13 2.09 20.29 1.95 Terneuzen 2.12 2.47 14.42 2.52 8.52 2.29 21.09 2.15 Hansweert 2.59 2.50 15.33 2.56 9.33 2.44 21.50 2.30 Zienkzee 3.22 1.60 15.52 1.69 8.56 1.56 21.09 1.41 Wemeldinge 3.36 1.86 16.02 1.95 9.17 1.85 21.39 1.68 FEUILLETON SMITH HOOFDSTUK I. De ontmoeting. Het was eigenlijk geen wonder dat Gerard van Wael, candidaat in de wijs begeerte, op het punt zijn studie aan Leiden's beroemde universiteit te vol tooien. op deze bijzonder mooie April dag van het jaar 1761 in Amsterdam, met volle teugen genoot van de aan blik die de stad hem bood. April had zoveel zon gegeven, dat de natuur in de war was geraakt. De prachtige kastanjebomen die de Singel omzoom den. bloesem den volop, een prachtige omlijsting vormend van het drukke verkeer op het water: hoog beladen boten en schuiten, die ki3ten en balen van de schepen in de haven naar de pakhuizen brachten. Langzaam voortwandelend lette de 25-jarige candidaat in de wijsbegeerte meer op het stadsschoon dan op de weg die hij ging. Plotseling voelde hij dan ook een schok, hij hoorde een onderdrukte kreet en toen hij, hier door op vrij onzachte wijze tot de wer kelijkheid teruggeroepen, zijn blikken op het obstakel richtte, waarmede hij in botsing was gekomen, zag hij een nog vrij jong meisje voor zich staan, dat zich met een enigszins pijnlijk ge zicht de arm wreef. Was het de eenvoud van haar voei- vrije, donkergroene jurk, die haar slankheid bij uitstek accentueerde of het ontbreken van een hoed iets zeer ongewoons in het Amsterdam van deze dagen die de jonge student dwong haar aandachtiger op te hemen dan de beleefdheid toestond? Nu trof hem in het bijzonder haar prachtige, goudblonde haar, glinsterend in het zonlicht, een bekoorlijke omlijsting van een naar zijn mening bijzonder gezichtje, dat duidelijk dè vreemde linge verried. Snel stamelde Gerard een verontschuldiging voor het feit, dat hij niet uitgekeken had, ja, haar bijna van de voeten had gelopen. Toen het meisje antwoord gaf, verstond hg haar aanvankelijk niet, daar hg er to naal niet op voorbereid was een vreem de taal te horen. Het meisje scheen hem iets te vragen en aandachti ger toehorend nu stelde hg al spoe dig vast dat zij Frans sprak. Onmiddel lijk verontschuldigde hij zich nog maals in deze taal en informeerde toen waarmede hij haar van dienst kon zgn. Met een zucht van verlichting over het feit, dat iemand haar verstond, antwoordde de vreemdelinge een apo theek te zoeken. Gerard wees haar deze aan, het was maai" enkele huizen voor bij de brug. waarop de botsing had plaats gevonden. Meteen vroeg bij of zij het wellicht op prijs stelde als hij met haar meeging om bij de apotheker als tolk op te treden. Zij knikte en liep meteen in de richting die haar ge wezen was: Gerard volgde haar op de voet totdat zij voor de deur van de apotheek stilhield en hem uitlegde dat zij een geneesmiddel moest hebben tegen koorts bij een ziek kind. Tegen wil en dank keek Gerard het meisje verbaasd aan. Zij begreep wat hij indien de beleefdheid hem niet weerhield had willen vragen. Ter toelichting zei ze snel: „Het kind be hoort tot ons reisgezelschap. Wij zijn bang, dat het mazelen heeft!" „Is het dan niet beter om een dok ter te laten komen?" vroeg Gerard. „Die is al gewaarschuwd. Vanoch tend vroeg reeds, maar tot nu toe is hij niet gekomen. De koorts stijgt, de moeder maakt zich erg bezorgd en wij ook Met die woorden opende het meisje de deur van de apotheek. Gerard volgde haar en vroeg naar een poeder tegen koorts. Na het meisje bij de be taling zij was kenelijk niet met het Nederlandse geld op de hoogte bij gestaan te hebben, stonden zij spoe dig weer op straat. De vreemdelinge sloeg meteen rechtsaf. Zich haastend weer naast haar te komen zg liep snel, zodat Gerard enige vlugge pas sen moest maken ontviel hem de vraag, waar zij verblijf hield. ,.De Rode Leeuw".... Het meisje had er klaarblgkelijk geen bezwaar tegen de vreemde jongeman, die haar zo hoffelijk had geholpen, de gewenste inlichting te geven. Zg voegde er aan toe de avond tevoren te zijn aangeko men. Het was niet het beste logement van Amsterdam, maar Gerard zou nog meer hebben zich te verbazen. Zij ver telde nl. ook, dat zij het zieke kind bij zich hadden genomen omdat de ver blijfplaats van de ouders nog veel en veel slechter was. (Wordt vervoert» 0 (0) (0) SÜe. Lpatmtndt auwvtuAen wm fi ïw Het was op een druilerige Woensdagmiddag. Frans was om 12 uur uit school geko men. had gegeten en zijn Geef je ogen de kost Jongens en meisjes, ik ben er van overtuigd dat zeer ve- len onder jullie graag een stuk papier en een potlood nemen en wat gaan zitten tekenen. Maar daarnaast zullen er ook weer veel 2ijn die zeg gen: „Nee, ik kan niet teke nen. ik kan geen rechte lijn trekken". Kijk, daar wilde ik nu eens met jullie over praten, want tekenen wil helemaal niet zeggen dat je goed lijnen kunt trekken of ze nu recht of krom zijn. Nee, tekenen wil zeggen: zien. Wat je ook tekent, het stciv altijd iets voor, alles wat-je tekent zie, of heb je een keer gezien en daarom komen we nu ineens op een ander on derwerp n.l. je ogen. Je oog oog is een lens. Je weet toch wel wat een lens is? De men sen maken ook lensen van een hele goede kwaliteit glas. Met fijne slijpmachines „Poeh", sprak Miesje, toen ze thuis kwam, „Wat een rommel is het hier!! Dat zal ik eens op gaan ruimen, Weg met al dat oud papier!" wordt dat glas hol of bol ge slepen en dan gebruikt voor brilleglazen, vergrootglazen, fototoestellen en microsco pen. Ook voor fototoestellen, want een fototoestel vertoont veel overeenkomst met een oog. Vóór in je oog zit n.l. de lens en achterin het z.g. netvlies waarop het beeld dat jullie zien wordt afge beeld. Alleen ondersteboven zoals tekening A duidelijk iaat zien. Op diezelfde tekening kun nen jullie ook zien dat een fototoestel hetzelfde werkt. Alleen is er, inplaats van hei netvlies, de filmrol waar het beeld, verkleind door de lens, op afgebeeld wordt. Het grote verschil tussen een fototoestel en een oog is echter dat een fototoestel slechts één beeld opneemt en daarna vasthoudt, terwijl hei oog, net zolang als je kykt, als maar beelden achter el kaar opneemt en deze niet vasthoudt, d.w.z. dat lijkt zo maar, want we vergeten dat een fototoestel geen ver stand heeft, maar wij wei. Als wij iets moois gezien huiswerk gemaakt en zat nu verveeld door het raam naai de vlagen regen te kijken die de wind door de straten joeg. „Ja", mopperde hij een beetje, „een vrije Woensdag middag is leuk maar dan moet het alleen mooi weer zijn. Kijk het nu toch eens gieten. En mgn vrienden zijn allemaal naar een to neelstuk vanmiddag. Fijn hoor. ik verveel me een aap!" Hij slenterde naar de keu ken waar zijn moeder druk „Hééé, wat staat hierop getekend Bollen, strepen, wat stelt dat voor? Ik ben vast een heel dom muisje, Want ik snap er niets van hoor hebben dan blgft dat beeld in ons geheugen genoteerd. Wij kunnen die beelden la ter weer te voorschgn roe pen. Jullie mogen dus ge rust zeggen dat je iedere dag en op iedere plaats het bes te fototoestel bij je hebt (je ogen) waar je de mooiste kleurenfoto's mee kimt ma ken en dat je de „afdruk ken" kunt bewaren in de kast die „geheugen" heet. Maar nu nog wat anders. Jullie hebben n.l. twee ogen. Die twee ogen hebben jullie hard nodig, maar weten jul lie ook waarom je twee ogen hebt? Dat antwoord kunnen jul lie zelf geven. Kijk maar eens met één oog naar iets in de kamer, b.v. naar een schilderijtje aan de muur. Kunnen jullie nu schatten hoever dat schilderijtje van je vandaan hangt? Nee, dat bezig was met het avond eten, „Frans", sprak ze, toen ze haar jongen tegen de keu kendeur zag hangen. „Frans, ik heb een werkje voor je. Je mag de zolder een beetje voor me op gaan ruimen!" Nou, daar had Frans eer lijk gezegd wel zin in. Echt mannenwerk, de handen uit de mouwen. „Dat doe ik", riep hg en fluitend rende hy de trappen op. Op de zolder stonden allerlei vreemde zaken bij elkaar. Wat kisten, oud speelgoed, een grote vogelkooi, er hing een hoge hoed aan éen spij ker, een kapotte autoped, enz. enz. Frans trok zijn jasje uit, stroopte zijn mouwen op en klom boven op een kist om een gordijn weg te halen dat „Och, wat kan het mij ook schelen! Weet je wat! Ik eet het op!" En ze at toen het muziekblad, Maardat werd voor Mies een strop. kun je niet. Wel kun je de afstand schatten wanneer je ook je tweede oog open doet. Juist, dus je hebt je twee de oog nodig om de diepte te kunnen zien. Met twee ogen heeft alles ruimte, je •/.iet alles achter elkaar staan. Met één oog zie je alles in een plat vlak. Nu kunnen jullie bij het tekenen één ding van het fototoestel leren. Als de lens openknipt legt het toestel al les vast, precies zoals het is. Het fototoestel heeft maar één oog. De foto krijgt dus geen diepte, het wordt een vlakke plaat waar alles op staat. een gedeelte van de zolder afschutte. „Poeh", sprak Frans, toen hij achter het gordijn keek. ..Toe maar, nog méér rom mel". Hij trok twee oude koffers naar voren en zag toen een zwarte, met kopen beslagen kist te voorschijn komen. „Wat is dat nou?" dacht de jongen. Voorzichtig trok hij aan de deksel, die kra kend open draaide. „Die kist zit vol met kleren, maar wat vreemd allemaal, kijk eens aan wat een prachtige zij de en wat een mooie kanten kragen en zie deze hoed eens die is minstens honderd jaar oud". Met glinsterende ogen haalde Frans de hele kist leeg. Voorzichtig legde hij alle kleren op een tafel. Toen kwam eindelijk de bo dem van de grote kist in 't zicht, maar nee, dat is de bodem nog niet! Wel ver draaid. dat lijkt wel een soort dubbele bodem. Frans peuterde met z'n vingers tus sen de zijkant van de kist en Want geen vijf minuten later Deed haar maagje reuze pijn. „Ohhhriep ze, „ik ga naar bed toe.' Wat zou er toch met me zijn?" Doe ook zo als je gaat te kenen. Zet de lens (je ogen) open en druk wat je ziet (met een potlood) ai op je tekenpapier. Kijk af en toe ook eens met één oog, dan zie je de verhoudingen be ter. Als je een niet te moei- lgk onderwerp neemt en het goed en aandachtig bekijkt /ai het resultaat je heel erg meevallen. De volgende keer zal ik trok voorzichtig een zwaar voorwerp naar boven. Toen het op de rand van de kist stond zag Frans eindelijk wat het was. Een prachtige oude spiegel met een brede gouden 1;: 1 een kunst werk, fluisterde de jongen een knipoogje gevend tegen zijn spiegelbeeld. maar toentot Frans z'n grote verwondering zag hij zijn spiegelbeeld plotseling ver vagen. Langzaam kwam een grote kanten kraag tè voor schijn en een prachtig kleed van goud brocaat. Frans zag zijn blonde krullen ver dwijnen onder een grote hoed en in de spiegel leek de rommelzolder Wel een hele rijke ouderwetse ka mer. Frans kon geen woord uit brengen, met uitpuilende ogen keek hij naar die an dere Frans in zgn prachtige kleren die hem vriendelijk toelachte. „Ik heet ook Frans!" sprak de spiegel. „Maar toch zijn jij en ik niet dezelfde. Ik ben het spiegelbeeld van de zoon van een rijk koopman die lang, heel lang geleden leefde. De jongen spiegelde zich altijd in mijOnze Frans herstelde iets van zijn verbazing. „Maar...." hakkel- wat meer van het tekenen zelf vertellen. Waar het nu om gaat is het ZIEN, want, geloof me gerust, als je je ogen goed gebruikt, kun je beter tekenen dan je denkt. de hij, „heb jij dan al die tijd in deze kist gezeten?" „Nee" antwooi'dde de spie gel. Frans zelf niét, maar wel al zijn spiegelbeelden. Kijk maarLangzaam vervaagde de prachtig uit gedoste -jongen in de spiegel maar spoedig was hy weer terug'. Nu in een pakje van prachtig groen laken en een leuk jagershoedje met een grote veer. „Kijk", sprak dc spiegel, „zo ging Frans altijd met zijn vader mee paard rijden en zo mocht Frans lo geren in Engeland". Plotse ling stond het spiegelbeeld weer in een andere gedaan- te voor hem. Een soort hoge hoed sierde zijn krullen en zijn donkerrode wgde man tel hing soepel om zijn schouders. Met een hoogrode kleur volgde onze jongen het ver haal dat de spiegel hem ver teld,e. Hij merkte niet eens dat het donker werd, maar de spiegel merkte dat wel. „Berg me gauw op!" riep hij. De spiegel en de duisternis zijn vijanden, want in het donker kan ik niet spiegelen. Kom maar eens gauw bij me terug. Maar luister goed, jij alleen omdat ik ook jouw spiegelbeeld ben en vertel het tegen niemand!" Dat beloofde Frans graag. Voorzichtig borg hij de spie gel weer in de kist en leg de daarop al de prachtige kleren, dc kleren van Frans, de zoon van de rijke koop man, die lang geleden leefde. En ze rende naar haar kamer £n kroop snel onder de wol. Miesje voelde zich niets lekker, Haar oogjes schoten met tranen vol! Maar, wat 's dat? „Hik!" deed ons muisje, Noten kwamen uit haar mond En ze zong een heel mooi deuntje. Toen was Miesje weer gezond

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1951 | | pagina 6