KAPPIE «n «U
I
haar noodlot
8
Klanken uii de aether
Pi
gf
tBB
m
DE OUDE
SPIEGEL
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 6 JANUARI 1951
ZONDAG.
Hilversum I. 8 Nieuws. 8.18 Kamer»
orkest. 8.30 Voor het platteland. 8.40 Wel
kom thuis, 9.15 Men vraagten wij
draaien. 9.45 Geestelijk leven. 10 Mces-
ter-trio. 10.25 Met en zonder omslag. 10.50
De Jonge Flierefluiters. 11.15 Triangel. 12
Amsterdamse Polltiekapcl. 12.23 Kaleido-
scoop. 12.45 Aon de vleugel! 13 Nieuws.
13.20 Omroepkamerorkost. 14.05 Boeken
halfuur. 14.30 Het uur der zangkunst. 15.15
Filmpraatjos. 16 The Skymnsters. 14,30
Sportrevue. 17 Vedeldi Vedeldel. 17.23 De
dood van apotheker Dekkinga, hoorspel
17.45 Planosoli. 18 Sport, 18.15 Nieuws,
18.30 Korte Ned. Herv. Kerkdienst. 19
Luisterclubs opgelet! 19.35 Het woord
spreekt ons aan! 20 Nieuws. 20.15 Dc
Zangpaedagoog 21.05 Hersengymnastiek
21.35 De speeldoos. 21.50 's Levens soeel-
tuin. 22.30 Woltztime. 23 Nieuws. 2315—
24 Werken van Robert Schumann.
Hilversum 11: 8 Nieuws. 8.25 Hoogmis.
9.30 Nieuws. 9.45 Geestelijke liederen. 10
Geref. Kerkdienst. 11.30 Na dc kerkdienst.
12.15 Apologie. 12.40 Orkest zonder naam,
13 Nieuws. 13.20 Orkest zonder naam. 13.45
Uit het boek der boekon. 14 Vioolrecital.
14.30 Concertgebouworkest. 10.15 Werken
van Chopin. 16.45 De zingende kerk. 17
Ned. Herv. Kerkdienst. 18 Kerk in nood!
19 Wognums zangkoor. 19.15 Kent gij
Uw bijbel? 19.30 Nieuws. 20.05 De gewo
ne man. 20.12 Uit en thuis. 22.45 Avond
gebed .23 Nieuws. 23.15—24 Music-box.
MAANDAG.
Hilversum 1: 7 Nieuws. 7.15 Ochtend
gymnastiek. 7.30 Zendersluiting. 9 Nws.
9.12 Colonne-orkest. 10.05 Morgenwijding.
10.20 Wie gaat er mee 10.35 Voor de
vrouw. 10.50 Do regenboog. 11.45 Riek
van Veen. alt. 12 Operetteklanken. 12.15
In de cantine. 13 Nieuws. 13.20 Orgelspel.
13.45 Melodieën van Burton Lane. i4
Tussen mens en nevelvlek. 14.15 Neder
landse kamermuziek. 14.50 George Ber
nard Shaw. 51.50 Dansmuziek, lt» De
school is uit. 16.30 Zendersluiting. 18 Nws.
18.15 Militair commentaar. 18.35 Piano-
duo. 18.50 Regcringsuitzending. 19 Parle
mentair overzicht. 19.15 Bach-herdenking
19.45 Regeringsuitzending. 20 Nieuws.
20.05 Radio schaakwedstrijd. 20.15 Pau!
Godwin sextet. 20.40 P.S. 21.10 Ballroom
Orkest. 21.35 Komt er oorlog, in 1951?
21.50 Guiseppe Vercii-Otello. lyrisch dra
ma. 23 Nieuws. 23.20 Filmland. 23.40—24
Gramofoon muziek.
Hilversum II- 7 Nieuws. 7.15 Een woord
voor de dag. 7,30 Zendersluiting. 9 Nws
9.15 Ochtendbezoek. 9.30 Philh. Orkest.
10.30 Morgendienst. 11 Bavok-ensemble.
11.15 Dat wli ik nog eens horen. 12.33
ZON EN MAAS
7 Januari.
Zon; op 8.47
Maan: op 9.10
8 Januari.
Zon: op 8.47
onder 16.45
onder 15.48
onder 16.47
onder 17,19
Orgelconcert 13 Nieuws. 13.15 Zigeuner-
kwintet. 14 Schoolradio. 14.35 Lichte or
kestwerken. 15 Kamermuziek. 15.30 Te
Deum Laudamus. 15.45 Bijbellezing. 18.30
Zendersluiting. 18 In de soete suikerbol.
18.15 Sport van Zaterdag. 18.30 Met -.and
en plaat voor U paraat. 19 Nieuws. 19.15
Engelse les. 19.30 Onder de leeslamp.
19.40 Radiokrant. 20 Nieuws. 20.05 Radio
schaakwedstrijd. 20.06 Symphonie orkes
ten. 21.05 Jan Pieterszoon Coen, luister
spel. 21.40 Orgelbespeling. 21.55 Fine Kro-
kamp, clavecimbel. 22.10 Het Kerkven
ster. 22.20 Nederlands Kamerkoor. 22.45
Avondoverdenking. 23 Nieuws. 23.15—2!
Boston Promenade-Orkest.
Advertentie.
Over duurte
gesproken
de prijzen
gaan omlaag I
J~f'er een lichtpuntje
voor het begin van het
nieuwe jaar: De Gruyter
heeft 49 prijzen verlaagd!
Op de nieuwe pry zen
BLIJFT 10 °/o korting ge
handhaafd. Nu is het de
hoogste tijd om de knoop
eens door te hakken en Uw
eigen belang vóór te laten
gaan; nu zult U toch be
sluiten om óók De Gruyter-
klanl te worden Betere
Waar, verlaagde prijzen en
10 korting; kan 'n huis-
Vrouw in deze tijd nog méér
Verlangen
15. De maat stond in de
hoek van de kombuis en
keek voorzichtig, met
uitpuilende ogen van
schrik, om naar de pan.
De vogel klom bedaard
uit de eierschaal en flad
derde toen even. Meteen
was Ah Sing kletsnat,
want hg stond nog steeds
vlak by de pan. „Ga weg,
lelijk diel!" liep Ah Sing,
terwijl hg achteruit liep.
De vogel zat even op de
rand van de pan, en keek
om zich heen, toen
spreidde hy zyn vleugels
en vloog op de tafel.
De maat kreunde zwaai
en drukte zgn neus in de
hoek.
Ah Sing keek met open
mond naar de vogel, die
er helemaal niet gewoon uitzag, het beest had
i rode, groene en blauwe veren en een grote ge
le snavel. „Krrr!" zei het, terwijl het naar de
schaal met aardappelen fladderde. De vogel
i pikte vlug twee aai'dappelen op. Hij slikte een
j paar keer en ze waren verdwenen.
I „Mijn aaldappeltjies!" kreet Ah Sing.
De vogel pikte de een na de ander op, en de
maat zag nu de kans schoon om uit de kom
buis te vluchten. Hij rende met een bleek, ver
trokken gezicht naar de brug toe, waar Kap-
pie kalm en tevreden aan het stuurrad stond.
„Help! Help!!" riep de maat. „Een vogel!"
„Wat?" vroeg Kappie verschrikt. „Wat is er
nu weer? Een vogel? Ik zie geen vogel! En
al vloog er een, wat dan nog? Sinds wanneer
ben jg bang voor vogels?"
„In de kombuis!" riep de maat. „Er is een vo
gel ln de kombuis! Uit het ei! Een grote,- rare
vogel! Hg eet alle aardappels op!"
„Wat?!" riep Kappie. „Zat er een vogel in het
ei? Hij liet het stuurrad in de steek, en rende
naar beneden. „Stuur jij zolang!" zei hij tegen
de maat.
r~
„HAAR NOODLOT".
Vandaag publiceren wij de eer
ste aflevering van ons nieuwe
feuilleton „Haar noodlot".
Wij hopen, dat deze nieuwe ro
man met evenveel plezier zal
worden gelezen als de vorige.
Chinese hulp aan Vietminh.
De Chinese regering heeft het per
soneel van het Franse consulaat te
Koenming uitgewezen.
De vice-consul zou gepoogd hebben
radio-materiaal en ander seinmateii-
aal te verkopen.
Naar te Hongkong verluidt zou
men willen voorkomen, dat gegevens
zouden uitlekken over Chinese hulp
aan de strijdkrachten der Vietminh.
7 Januari.
HüüG WATER
LAAG WATER
u.+NAP
u. NAP
u.NAP
NAP
Vlissingen
0.46
2.17
13.17
2.18
7.14
1.99
19.37
1.97
Terneuzen
1.18
2.36
13.47
2.37
7.53
2.19
20.16
2.17
Hansweert
2.02
2.40
14.35
2.41
8.33
2;34
20.57
2.32
Zierikzee
2.25
1.51
14.57
1.56
8.05
1.48
20.19
1.44
Wemeldinge
2.40
1.78
15.08
1.82
8.17
1.78
20.44
1.72
3 Januari.
Vlissingen
1.39
2.27
14.09
2.32
8.13
2.09
20.29
1.95
Terneuzen
2.12
2.47
14.42
2.52
8.52
2.29
21.09
2.15
Hansweert
2.59
2.50
15.33
2.56
9.33
2.44
21.50
2.30
Zienkzee
3.22
1.60
15.52
1.69
8.56
1.56
21.09
1.41
Wemeldinge
3.36
1.86
16.02
1.95
9.17
1.85
21.39
1.68
FEUILLETON
SMITH
HOOFDSTUK I.
De ontmoeting.
Het was eigenlijk geen wonder dat
Gerard van Wael, candidaat in de wijs
begeerte, op het punt zijn studie aan
Leiden's beroemde universiteit te vol
tooien. op deze bijzonder mooie April
dag van het jaar 1761 in Amsterdam,
met volle teugen genoot van de aan
blik die de stad hem bood. April had
zoveel zon gegeven, dat de natuur in
de war was geraakt. De prachtige
kastanjebomen die de Singel omzoom
den. bloesem den volop, een prachtige
omlijsting vormend van het drukke
verkeer op het water: hoog beladen
boten en schuiten, die ki3ten en balen
van de schepen in de haven naar de
pakhuizen brachten.
Langzaam voortwandelend lette de
25-jarige candidaat in de wijsbegeerte
meer op het stadsschoon dan op de
weg die hij ging. Plotseling voelde
hij dan ook een schok, hij hoorde een
onderdrukte kreet en toen hij, hier
door op vrij onzachte wijze tot de wer
kelijkheid teruggeroepen, zijn blikken
op het obstakel richtte, waarmede hij
in botsing was gekomen, zag hij een
nog vrij jong meisje voor zich staan,
dat zich met een enigszins pijnlijk ge
zicht de arm wreef.
Was het de eenvoud van haar voei-
vrije, donkergroene jurk, die haar
slankheid bij uitstek accentueerde of
het ontbreken van een hoed iets
zeer ongewoons in het Amsterdam van
deze dagen die de jonge student
dwong haar aandachtiger op te hemen
dan de beleefdheid toestond? Nu trof
hem in het bijzonder haar prachtige,
goudblonde haar, glinsterend in het
zonlicht, een bekoorlijke omlijsting
van een naar zijn mening bijzonder
gezichtje, dat duidelijk dè vreemde
linge verried. Snel stamelde Gerard
een verontschuldiging voor het feit,
dat hij niet uitgekeken had, ja, haar
bijna van de voeten had gelopen. Toen
het meisje antwoord gaf, verstond hg
haar aanvankelijk niet, daar hg er to
naal niet op voorbereid was een vreem
de taal te horen. Het meisje scheen
hem iets te vragen en aandachti
ger toehorend nu stelde hg al spoe
dig vast dat zij Frans sprak. Onmiddel
lijk verontschuldigde hij zich nog
maals in deze taal en informeerde toen
waarmede hij haar van dienst kon zgn.
Met een zucht van verlichting over
het feit, dat iemand haar verstond,
antwoordde de vreemdelinge een apo
theek te zoeken. Gerard wees haar deze
aan, het was maai" enkele huizen voor
bij de brug. waarop de botsing had
plaats gevonden. Meteen vroeg bij of
zij het wellicht op prijs stelde als hij
met haar meeging om bij de apotheker
als tolk op te treden. Zij knikte en
liep meteen in de richting die haar ge
wezen was: Gerard volgde haar op de
voet totdat zij voor de deur van de
apotheek stilhield en hem uitlegde dat
zij een geneesmiddel moest hebben
tegen koorts bij een ziek kind.
Tegen wil en dank keek Gerard het
meisje verbaasd aan. Zij begreep wat
hij indien de beleefdheid hem niet
weerhield had willen vragen. Ter
toelichting zei ze snel: „Het kind be
hoort tot ons reisgezelschap. Wij zijn
bang, dat het mazelen heeft!"
„Is het dan niet beter om een dok
ter te laten komen?" vroeg Gerard.
„Die is al gewaarschuwd. Vanoch
tend vroeg reeds, maar tot nu toe is
hij niet gekomen. De koorts stijgt, de
moeder maakt zich erg bezorgd en wij
ook
Met die woorden opende het meisje
de deur van de apotheek. Gerard
volgde haar en vroeg naar een poeder
tegen koorts. Na het meisje bij de be
taling zij was kenelijk niet met het
Nederlandse geld op de hoogte bij
gestaan te hebben, stonden zij spoe
dig weer op straat. De vreemdelinge
sloeg meteen rechtsaf. Zich haastend
weer naast haar te komen zg liep
snel, zodat Gerard enige vlugge pas
sen moest maken ontviel hem de
vraag, waar zij verblijf hield.
,.De Rode Leeuw".... Het meisje
had er klaarblgkelijk geen bezwaar
tegen de vreemde jongeman, die haar
zo hoffelijk had geholpen, de gewenste
inlichting te geven. Zg voegde er aan
toe de avond tevoren te zijn aangeko
men. Het was niet het beste logement
van Amsterdam, maar Gerard zou nog
meer hebben zich te verbazen. Zij ver
telde nl. ook, dat zij het zieke kind bij
zich hadden genomen omdat de ver
blijfplaats van de ouders nog veel en
veel slechter was.
(Wordt vervoert»
0
(0) (0)
SÜe. Lpatmtndt
auwvtuAen wm
fi
ïw
Het was op een druilerige
Woensdagmiddag. Frans was
om 12 uur uit school geko
men. had gegeten en zijn
Geef je ogen
de kost
Jongens en meisjes, ik ben
er van overtuigd dat zeer ve-
len onder jullie graag een
stuk papier en een potlood
nemen en wat gaan zitten
tekenen.
Maar daarnaast zullen er
ook weer veel 2ijn die zeg
gen: „Nee, ik kan niet teke
nen. ik kan geen rechte lijn
trekken".
Kijk, daar wilde ik nu eens
met jullie over praten, want
tekenen wil helemaal niet
zeggen dat je goed lijnen
kunt trekken of ze nu recht
of krom zijn. Nee, tekenen
wil zeggen: zien.
Wat je ook tekent, het stciv
altijd iets voor, alles wat-je
tekent zie, of heb je een keer
gezien en daarom komen we
nu ineens op een ander on
derwerp n.l. je ogen. Je oog
oog is een lens. Je weet toch
wel wat een lens is? De men
sen maken ook lensen van
een hele goede kwaliteit
glas. Met fijne slijpmachines
„Poeh", sprak Miesje,
toen ze thuis kwam,
„Wat een rommel is
het hier!!
Dat zal ik eens op gaan
ruimen,
Weg met al dat oud
papier!"
wordt dat glas hol of bol ge
slepen en dan gebruikt voor
brilleglazen, vergrootglazen,
fototoestellen en microsco
pen. Ook voor fototoestellen,
want een fototoestel vertoont
veel overeenkomst met een
oog. Vóór in je oog zit n.l.
de lens en achterin het z.g.
netvlies waarop het beeld
dat jullie zien wordt afge
beeld. Alleen ondersteboven
zoals tekening A duidelijk
iaat zien.
Op diezelfde tekening kun
nen jullie ook zien dat een
fototoestel hetzelfde werkt.
Alleen is er, inplaats van hei
netvlies, de filmrol waar het
beeld, verkleind door de lens,
op afgebeeld wordt.
Het grote verschil tussen
een fototoestel en een oog is
echter dat een fototoestel
slechts één beeld opneemt en
daarna vasthoudt, terwijl hei
oog, net zolang als je kykt,
als maar beelden achter el
kaar opneemt en deze niet
vasthoudt, d.w.z. dat lijkt
zo maar, want we vergeten
dat een fototoestel geen ver
stand heeft, maar wij wei.
Als wij iets moois gezien
huiswerk gemaakt en zat nu
verveeld door het raam naai
de vlagen regen te kijken
die de wind door de straten
joeg.
„Ja", mopperde hij een
beetje, „een vrije Woensdag
middag is leuk maar dan
moet het alleen mooi weer
zijn. Kijk het nu toch eens
gieten. En mgn vrienden
zijn allemaal naar een to
neelstuk vanmiddag. Fijn
hoor. ik verveel me een
aap!"
Hij slenterde naar de keu
ken waar zijn moeder druk
„Hééé, wat staat hierop
getekend
Bollen, strepen, wat stelt
dat voor?
Ik ben vast een heel dom
muisje,
Want ik snap er niets
van hoor
hebben dan blgft dat beeld
in ons geheugen genoteerd.
Wij kunnen die beelden la
ter weer te voorschgn roe
pen. Jullie mogen dus ge
rust zeggen dat je iedere dag
en op iedere plaats het bes
te fototoestel bij je hebt (je
ogen) waar je de mooiste
kleurenfoto's mee kimt ma
ken en dat je de „afdruk
ken" kunt bewaren in de
kast die „geheugen" heet.
Maar nu nog wat anders.
Jullie hebben n.l. twee ogen.
Die twee ogen hebben jullie
hard nodig, maar weten jul
lie ook waarom je twee ogen
hebt?
Dat antwoord kunnen jul
lie zelf geven. Kijk maar
eens met één oog naar iets
in de kamer, b.v. naar een
schilderijtje aan de muur.
Kunnen jullie nu schatten
hoever dat schilderijtje van
je vandaan hangt? Nee, dat
bezig was met het avond
eten,
„Frans", sprak ze, toen ze
haar jongen tegen de keu
kendeur zag hangen. „Frans,
ik heb een werkje voor je.
Je mag de zolder een beetje
voor me op gaan ruimen!"
Nou, daar had Frans eer
lijk gezegd wel zin in. Echt
mannenwerk, de handen uit
de mouwen. „Dat doe ik",
riep hg en fluitend rende
hy de trappen op. Op de
zolder stonden allerlei
vreemde zaken bij elkaar.
Wat kisten, oud speelgoed,
een grote vogelkooi, er hing
een hoge hoed aan éen spij
ker, een kapotte autoped,
enz. enz.
Frans trok zijn jasje uit,
stroopte zijn mouwen op en
klom boven op een kist om
een gordijn weg te halen dat
„Och, wat kan het mij
ook schelen!
Weet je wat! Ik eet het
op!"
En ze at toen het
muziekblad,
Maardat werd voor
Mies een strop.
kun je niet. Wel kun je de
afstand schatten wanneer je
ook je tweede oog open doet.
Juist, dus je hebt je twee
de oog nodig om de diepte
te kunnen zien. Met twee
ogen heeft alles ruimte, je
•/.iet alles achter elkaar staan.
Met één oog zie je alles in
een plat vlak.
Nu kunnen jullie bij het
tekenen één ding van het
fototoestel leren. Als de lens
openknipt legt het toestel al
les vast, precies zoals het is.
Het fototoestel heeft maar
één oog. De foto krijgt dus
geen diepte, het wordt een
vlakke plaat waar alles op
staat.
een gedeelte van de zolder
afschutte.
„Poeh", sprak Frans, toen
hij achter het gordijn keek.
..Toe maar, nog méér rom
mel". Hij trok twee oude
koffers naar voren en zag
toen een zwarte, met kopen
beslagen kist te voorschijn
komen.
„Wat is dat nou?" dacht
de jongen. Voorzichtig trok
hij aan de deksel, die kra
kend open draaide. „Die kist
zit vol met kleren, maar wat
vreemd allemaal, kijk eens
aan wat een prachtige zij
de en wat een mooie kanten
kragen en zie deze hoed eens
die is minstens honderd jaar
oud". Met glinsterende ogen
haalde Frans de hele kist
leeg. Voorzichtig legde hij
alle kleren op een tafel.
Toen kwam eindelijk de bo
dem van de grote kist in
't zicht, maar nee, dat is de
bodem nog niet! Wel ver
draaid. dat lijkt wel een
soort dubbele bodem. Frans
peuterde met z'n vingers tus
sen de zijkant van de kist en
Want geen vijf minuten
later
Deed haar maagje reuze
pijn.
„Ohhhriep ze,
„ik ga naar bed toe.'
Wat zou er toch met me
zijn?"
Doe ook zo als je gaat te
kenen. Zet de lens (je ogen)
open en druk wat je ziet
(met een potlood) ai op je
tekenpapier. Kijk af en toe
ook eens met één oog, dan
zie je de verhoudingen be
ter. Als je een niet te moei-
lgk onderwerp neemt en het
goed en aandachtig bekijkt
/ai het resultaat je heel erg
meevallen.
De volgende keer zal ik
trok voorzichtig een zwaar
voorwerp naar boven. Toen
het op de rand van de kist
stond zag Frans eindelijk
wat het was. Een prachtige
oude spiegel met een brede
gouden 1;: 1 een kunst
werk, fluisterde de jongen
een knipoogje gevend tegen
zijn spiegelbeeld. maar
toentot Frans z'n grote
verwondering zag hij zijn
spiegelbeeld plotseling ver
vagen. Langzaam kwam een
grote kanten kraag tè voor
schijn en een prachtig kleed
van goud brocaat. Frans
zag zijn blonde krullen ver
dwijnen onder een grote
hoed en in de spiegel leek
de rommelzolder Wel een
hele rijke ouderwetse ka
mer.
Frans kon geen woord uit
brengen, met uitpuilende
ogen keek hij naar die an
dere Frans in zgn prachtige
kleren die hem vriendelijk
toelachte.
„Ik heet ook Frans!" sprak
de spiegel. „Maar toch zijn
jij en ik niet dezelfde. Ik
ben het spiegelbeeld van de
zoon van een rijk koopman
die lang, heel lang geleden
leefde. De jongen spiegelde
zich altijd in mijOnze
Frans herstelde iets van zijn
verbazing. „Maar...." hakkel-
wat meer van het tekenen
zelf vertellen. Waar het nu
om gaat is het ZIEN, want,
geloof me gerust, als je je
ogen goed gebruikt, kun je
beter tekenen dan je denkt.
de hij, „heb jij dan al die
tijd in deze kist gezeten?"
„Nee" antwooi'dde de spie
gel. Frans zelf niét, maar
wel al zijn spiegelbeelden.
Kijk maarLangzaam
vervaagde de prachtig uit
gedoste -jongen in de spiegel
maar spoedig was hy weer
terug'. Nu in een pakje van
prachtig groen laken en een
leuk jagershoedje met een
grote veer. „Kijk", sprak dc
spiegel, „zo ging Frans altijd
met zijn vader mee paard
rijden en zo mocht Frans lo
geren in Engeland". Plotse
ling stond het spiegelbeeld
weer in een andere gedaan-
te voor hem. Een soort hoge
hoed sierde zijn krullen en
zijn donkerrode wgde man
tel hing soepel om zijn
schouders.
Met een hoogrode kleur
volgde onze jongen het ver
haal dat de spiegel hem ver
teld,e. Hij merkte niet eens
dat het donker werd, maar
de spiegel merkte dat wel.
„Berg me gauw op!" riep hij.
De spiegel en de duisternis
zijn vijanden, want in het
donker kan ik niet spiegelen.
Kom maar eens gauw bij me
terug. Maar luister goed, jij
alleen omdat ik ook jouw
spiegelbeeld ben en vertel
het tegen niemand!"
Dat beloofde Frans graag.
Voorzichtig borg hij de spie
gel weer in de kist en leg
de daarop al de prachtige
kleren, dc kleren van Frans,
de zoon van de rijke koop
man, die lang geleden leefde.
En ze rende naar haar
kamer
£n kroop snel onder de
wol.
Miesje voelde zich niets
lekker,
Haar oogjes schoten
met tranen vol!
Maar, wat 's dat?
„Hik!" deed ons muisje,
Noten kwamen uit haar
mond
En ze zong een heel
mooi deuntje.
Toen was Miesje weer
gezond