fis** De „Prins Hendrik" lag zeven uren in een dikke mist fen Economisch leven in Zeeland Grote ongerustheid over het lot van de passagiers. Geleidelijke industrialisatie Hartelijk dank... Balans opruiming PROVINCIALS ZEEUWSS COURANT ZATERDAG 30 DECEMBER 1951}. Ankerpech maakte de zaak nog erger. ïn tal van Zeeuwse gezinnen heeft men gisteravond enige uren in grote ongerustheid verkeerd toen het bericht bekend werd, dat de „Prins Hen drik", die om tien minuten voor vijven nit Vlisslngen naar Breskcns was vertrokken, na vier, vflf uur nog steeds niet aan de overkant was aange komen. Vooral toen de radio om elf uur bekend maakte, dat de reddingsboot van Breskens, de „President Wierdsma" onder schipper J. Slis, vergeefs naar het vermiste schip had gezocht, stond de telefoon op de verschillende kantoren van de Prov. Stoombootdiensten niet stil. Men weet wel, dat een boot op de Westerschelde heel gemakkelijk door een dikke mist, zoals er Vrijdagavond een over de Zeeuwse stromen hing, kan worden gedwongen voor anker te gaan, maar er zou toch ook een ongeluk gebeurd kunnen *yn Gelukkig kwam omstreeks twaalf uur het verlossende bericht door, dat de „Prins Hendrik" veilig en wel de haven van Breskens was binnenge- Het bleek, dat kapitein Koster van de „Prins Hendrik" inderdaad dooi de vry plotseling opgekomen zware mist geawongen was geweest ten an ker te gaan aan de Vlissingse kant van de plaat voor Breskens. Daar heeft de boot uren gelegen zonder dat er van enig gevaar sprake was. De stemming aan boord er wa ren naar schatting tussen de 200 en 250 passagiers was vanzelfspre kend niet al te best. Er werd nog al eens gemopperd, maar gezien de om standigheden, mag men toch zeggen, dat de onfortuinlijke reizigers er zich goed doorgeslagen hebben. Zoals altijd, waren er ook tal van mensen bereid het geval maar van de vrolijke kant op te nemen en toen eenmaal bleek, dat er een banjo aan boord was, is er nog naar hartelust gezongen ook. Vooral een groepje soldaten, dat op weg was naar huis voor het Oudejaarsverlof, wist er dc stemming in te houden. En de hofmeester maakte vanzelf sprekend goede zaken Tegen tien uur werd het zicht wat beter en toen men even later het an ker weer wilde ophalen, bleek dit tot overmaat van ramp niet direct mo gelijk, De ketting was nl. in het kluisgat vastgelopen. Inmiddels had de „President Wierdsma", die na zijn vergeefse tocht opnieuw de haven van Breskens was uitgelopen de ,iPrins Hendrik" opgespoord en via de radio van de reddingsboot werd 't hoofdkantoor van de Prov. Stoom- bootdienst op de hoogte gebracht van de moeilijkheden waarin de „Prins Hendrik" verkeerde. Tevens werd om instructies gevraagd. Deze werden spoedig door de Prov. Stoom- bootdienst gegeven. Toch gingen er nog ongeveer an derhalf uur mee heen voor de beman ning er in slaagde het anker te kla ren. Om half twaalt kon de „Prins Hendrik" eindelijk, voorafgegaan door de reddingsboot koers zetten naar de haven van Breskens. Het was kwart voor twaalf toen de reizigers na een reis van zeven uur eindelijk voet aan wal zetten. Maar daarmede waren zij nog niet thuis. De Z.V.T.M. moest door de mist de busdiensten reeds in de voor avond staken en op dit late uur was er geen enkele bus meer in Breskens beschikbaar. De reizigers namen voorlopig hun Intrek in de beide res taurarits bij de haven, maar met huln van enige taxi's, die af- en aan zijn blijven rijden, slaagde menigeen er toch in in de loop 'van de nacht nog zijn plaats van bestemming te berei ken. Ook werden sommigen met au to's afgehaald. Een vijftigtal is tenslotte in Bres kens moeten achterblijven, waar zij alle onderdak hebben gevonden, mede dank zij de gastvrijheid van tal van particulieren. Ook het telefoonverkeer met en aan de overkant was de gehele avond Zee'and g ng vooruit (vervolg van blz. 1) Een mooie uiting van saamhorig heid zijn ook de bloeiende Zeeuwse verenigingen, die buiten Zeeland de band met het oude gewest levend houden en die tegelijk elders in Ne derland de belangstelling voor Zee land stimuleren. TELEURSTELLINGEN Na de opsomming van deze goede dingen, die 1950 bracht, mogen ook wel enkele tekortkomingen vermeld worden. Er zat in 1950 geen schot in de vliegveldenkwestie. De water schapslasten in Zeeiand zijn te zwaar en men aarzelt met het oplossen van dat probleem. De verbetering van be paalde wegen gaat te langzaam. De misère met. de provinciale stoom- bootdiensten is nog steeds niet voor bij. Maar we willen niet pessimistisch zijn. Er zal in 1951 voortgewerkt worden. Voortgewerkt aan de nieuwe sluizen van Vlissingen, waardoor de ze havenstad de marine zal daar terugkeren weer een werkelijke havenstad zal worden. Er zal voortgewerkt worden aan de rioleringen, waarvan de Braak man thans op het werkprogram staat en enkele anderen in blauw druk zijn. Er zal voortgewerkt worden aan wegen, aan de woningbouw, aan de bouw van ziekenhuizen en rusthui zen, va.i gemeentehuizen en openbare gebouwen. Er Ligt een omvangrijke oeveelheid arbeid gereed voor de provincie, voor de gemeentebesturen, voor handel en bedrijf. Zoveel, dat we er maar weinig van zullen zeggen dan alleen dit: Zeeland zal ln 1951 moeten aanpakken, heel hard aanpakken, om althans een deel van al dat werk te verzetten!! zeer gehandicapt, voornamelijk door dat van alle kanten zonder ophouden werd opgebeld door ongeruste fami lieleden. HONDERDEN WACHTTEN IN VLIS SINGEN EN BRESKENS. Inmiddels stonden ln Vlissingen en In Breskens honderden mensen te wachten om nog overgezet te wor den. De „Prins Hendrik" heeft daar om, nadat zy met een driehonderdtal reizigers, die in Breskens hadden ge wacht, naar Missingen was terugge varen, nog één retourvaart gemaakt. Tocii hadden inmiddels zeer velen het wachten reeds opgegeven en ln Vlis singen onderdak gezocht, zodat slechts een twintigtal passagiers de laatste vaart naaV Breskens mee maakte. Het was ook voor het personeel van de Prov. Stoombootdieusten een zware avond, aan boord zo goed als aan de wat Een woord van lof is hier zeker ook op z{jn plaats. DE ANDERE DIENSTEN. Ook de ander/ veerdiensten op de Westerschelde ondervonden stagna tie. De dienst op de lijn Terneuzen Hoedekenskcrlce moest ria 's avonds half zes worden stilgelegd. Op de lijn Kruiningen—Perkpolder waar een half uurdxenst van beide kanten wordt onderhouden, werd nog om 4, 5.30, 7.30 van Perkpolder ge varen en nadien de dienst gestaakt. Om half tien stonden tal van gedu peerden aan de veerhaven te wach ten. ardath ViACfittia.: Betere vi-u/lnia Een wieg in brand. De baby van de familie van O. te St. Jansteen lag in een wiegje, waar bij een stoomapparaat was geplaatst omdat het kindje „gestoomd" moest worden. Plotseling geraakte de wieg in brand. De moeder slaagde er in de baby nog tijdig uit de wieg te halen, Raama het achtjarig dochtertje de wieg naar buiten sleepte. De baby liep slechts enkele brandwonden aan het gezichtje op. PZ.C.-bsker voor SlujsBrugge. Voor de wedstrijd SluisBrugge Sluis, welke heden voor de eerste maal wordt verreden, is door de di rectie van de Provinciale Zeeuwse Courant een wisselbekei beschikbaar gesteld als hoofdprijs. De beker moet tweemaal achter elkaar, of driemaal in het geheel ge wonnen worden om eigendom te wor den. lachtongeval te Grijpskerke MAJOOR P. DE KAM GEWOND. In de buurtschap Hogelande bij Grijpskerke heeft zich Donderdag een jachtongeval voorgedaan. Bij een jachcgezelscnap bevond zich majoor P. de Kam, provinciaal commissaris van „Steun Wettig Gezag?', die op een gegeven moment met de kolf van zijn geweer het ijs in een slootje be- proeide. Hoewel de pal op veilig moet hebben gestaan ging het ge weer af. Majoor de Kam kreeg een schot hagel in het linker been. Nadat dokter P. J. Bom van Üost- kapelle eerste hulp had verleend, is het slachtoffer naar het Gasthuis te Middelburg overgebracht. 50 jaar jachtopziener en bedrij'slelcler. 1 Januari a.s. zal de heer J. Bruin- uoge te Kapclle zyn 50-jarig jubileum /ieren als jachtopziener en bedrijfs- eider bij de ia. Lenshoek. De heer Jruinooge geniet nog een goede ge wondheid en heelt nog steeas de lei ding over het fruitbedryf, dat ln de loop der jaren uitgegroeid is tot iéri van Kapelle's grote bedrijven. De heer Bruinooge, die nu <6 jaar .s, werkt nu reeds samen met de, der de generatie van de fam. Lenshoek. Hij ltwam destijds in dienst van wij len dè hèer W. F. Lenshoek. De jubilaris is tevens jachtop; bij de fam. v. d. Have en heeft daar' in het afgelopen najaar zijn 50-jarig jubileum gevierd. Hij hoopt op 17 Januari a.s. zijn 50-jarig huwelijks feest te vieren. Geen voetbal. In verband met de gesteldheid der terreinen zyn de wedstrijden, door de K.N.V.B. voor Zondag 31 December vastgesteld, ln alle districten afge last. Alle wedstrijden voor Zaterdag 30 en Zondag 31 December vastgesteld door de afdeling Zeeland van de K.N. V.B. (de vroegere Zeeuwse voetbal bond) zijn in verband met de gesteld- heiü der terreinen eveneens aigelast. OOK GEEN HOCKEY EN HANDBAL. Ook zijn de voor Zondag a.s. door de Kon. Ned. Hockey Bond vastge stelde wedstrijden, afgelast. Alle wedstrijden, door het Neder lands handbal Verbond voor dit weekeind vastgesteld, zijn in ver band met de gesteldheid der er rei- Voor de Dames: Zijden japonnen 5.95-9.95 Zuiver wollen japonnen 1.95-3.95 Wintermantels 9.95 - 29.95 Regenmantels gummi 9.95-19.95 Egyptisch katoen 39.95 - 49.95 Zuiver wollen blouses 5.95 - 6.95 Zuiver wollen rokken 6.95 - 9.95 Meisjesjurken, zuiver wol vanaf 13.75 Meisjesmanteis zuiver wol vanaf 19.95 Dames pyama's vanaf 9.98 Damesshawls vanai 0.29 Voor de Ueren: Sportcostuums vanaf 39.95 Kamgaren costuums vanaf 79.75 Ulsters vanaf 59.95 Tweed-jassen vanaf 39.95 Jongens Plus-four costuums 22.95 Wollen opknooppakjes vanaf 9.95 Jongens winterjassen vanaf 20.95 Een greep uil de Herenmode urdkeleni Overhemd met vast boord vanaf 5.98 Zelfbinders 0.98 Flanellen Herenpyama's 9.98 LANGE NOORDSTRAAT 8-10 MIDDELBURG Conferentie op raadhuis te Axel. OVER OPHEFFING PERSONEN VERVOER SPOORLIJN TERNEU- ZENIIULST. In de laatste zitting van de Pro vinciale Staten werd in verband met vragen over de opheffing van het personenvervoer op de spoorlijn MechelenTerneuzen de toezegging gedaan, dat door Ged. Staten aan de streek gelegenheid zal worden gege ven een oordeel over de opheffing kenbaar te maken. Thans is door leden van Prov. Sta ten, woonachtig in Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen, door de gemeentebestu ren, alsmede door talrijke vertegen woordigers van handel, industrie, landbouw en onderwijs in deze streek van G.S. de mededeling ontvangen, dat op 5 Januari a.s. door een com missie uit het college gelegenhpia zal worden gegeven het belang van de streek bij het behoud van net per sonenvervoer op de spoorlyn Terneu zenHulst naar voren te brengen Hiertoe wordt een bijeenkomst be legd in het raadhuis van Axel. De ontwikkeling van de nationale economie stond dit jaar in het teken van de devaluatie, de Europese Betalings Unie en de hausse, veroorzaakt door de militaire situatie. De eerste en de laatste factor vooral deze hebben het ons land niet gemakkelijker gemaakt. Nog nauwelijks ter been heeft de patiënt enkele gevaarlijke operaties ondergaan. Onze ruilvoet met het buitenland is er op achteruitgegaan. Vooral de landen, die rijk aan grondstoffen zijn, zagen hun positie verbeteren. Tegen deze achtergrond heeft onze provincie een gelijkmatige maar po sitieve ontwikkeling te zten gegeven. De economische structuur van Zee land is gelukkig een evenwichtige. Een harmonisch samengestelde pro vinciale huishouding stelt ons in staat tegenslagen in de ene sector met voorspoed elders te compense ren. Dit zal ongetwijfeld het College van Gedeputeerde Staten hebben be wogen op instigatie van de Pro vinciale Stalen aan het Econo misch Technologisch Instituut de op dracht te geven tot het opstellen van een economisch ontwikkelingsplan. Hierbij zou dan worden aangeknoopt bij de vele initiatieven, die ook in het Zeeuwse maatschappelijke leven naar voren komen. ONTWIKKELINGSPLAN. Sociaal-economisch komt dit „plan" neer op het maker, van structuur studies per gebied, waarin de nadelen van een eenzijdige ontwikkeling of de cansen op toenemende welvaart in net oog worden gevat. Zo is alle aan dacht gericht op het werkloosheids probleem op Tholen. De Walcherse economie ondervond een nieuwe injectie door de eervolle opdracht, die de Kon. Mfi. „De Schel de" uit Zweden ontving tot het op de helling zetten van een groot giersschip. Zeeuwsch Vlaanderen stond vaak in het middelpunt van de belangstel ling. Met name de Kanaalzone en de sector Hulst en omgeving stonden in het centrum van publiciteit, die ho pelijk zyn vruchten gaat afwerpen. Goes is bezig zyn plannen voor in dustriehallen met succes te realise ren. Andere gemeenten bereidden zulke plannen voor. De verbètering van dé haven van Breskens is voor West Zeeuwsch Vlaanderen ongetwijfeld van groot belang, evenals het herstel aldaar van vele steden en dorpen. Tenslotte mogen Kruiningen en Hontenisse (Walsoorden) met hun uitnemend gelegen industrie-terreinen niet wor den vergeten. Laten wjj hopen, dat de verkeersverbetering op en van en naar Schouwen-Duiveland nog verder voortschrijdt. Jammer alleen, dat e#n kille for mule Zeeland zo weinig woningen bracht. VERDERE INDUSTRIALISATIE De verdere industrialisatie van ons gewest kan zich slechts geleidelijk voltrekken. Met het oog op spannin gen op de arbeidsmarkt, zijn hier middelgrote industrieën het meest geschikt. In West Zeeuwsch Vlaande ren vestigden zich twee confectiefa brieken (Biervliet en Breskens), in Terneuzen kwam de eerste Neder landse viltfabriek. De Nederlandse Bastvezelstichting (Axel) is doende plannen te realiseren, die voor de vlasnijverheid van groot belang zijn. De strocellulosefabriek is er nog niet. maar men weet, hoe men zich be ijvert haar in Zeeland te krijgen. Vlissingen gaat als eerste Zeeuwse gemeente vuil composteren, wat o.m. voor de landbouw van groot belang is. De vlasnyverheid, getroffen door een zware heffing, laat niet al: van zijn verdere modernisering. Vele be drijven zagen hun export stygen en droegen bij tot de verbetering van de betalingsbalans. Koelhuizen voor fruit en aardappelbewaarplaatsen werden ingericht. Op Noord-Beve land verrees een grote silo als bewys van de ondernemerslust der boeren. De verdere bewerking van landbouw- produclèn deed dus een groter deel van het nationale inkomen in Zee land biyven. In dit verband mag het gigantische werk van de herverkave ling Van Walcheren niet worden ver geten. Tenslotte memoreren wjj het stre ven van vele Zeeuwse bedryven naar grotere efficiency. Een lagere kost- prys is noodzakeiyk voor de buiten landse concurrentie. ECONOMISCHE EENHEID. Door het werk van vele Overheids lichamen en particulieren transfor meert .zich het regionale economische leven tot een economisch regionalis me. Zeeland wordt zich mede dooi de pers meer bewust van zyn eco nomische eenheid. Zou 1951 ons ln staat stellen ons iets meer af te wen den van onze economische moeiiyk- heden Dan zouden krachten vi-yko- men, die op hoger niveau dit regio nalisme meer vorm 'en inhoud kunnen geven. Dra. M. C. VERBURG. De Zeeuwse Kamers van Koophandel Installatie op 3 en 4 Januari. De installatievergaderingen van de beide Kamers van Koophandel in Zeeland zullen gehouden wordon op 3 en 4 Jan. a.s. Cp 3 Januari houdt de Kamer voor de Zeeuwse eilanden een vergadering des voormiddags te elf uur in «Ie grote zaal van Hotel „De Koren beurs" te Goes. De agenda vermeldt de verkiezing van een voorzitter en twee onder-voorzitters. Voorts zal de benoeming van een secretaris en ver der personeel aan de orde komen. Na de vergadering is er een ge meenschappelijke lunch. De Kamer voor Zeeuwsch-Vlaan- deren zal vergaderen op 4 Januari te elf uur des morgens in Hotel „Rot terdam" te Terneuzen. Ook daar komt de verkiezing van een voorzitter, twee onder-voorzitters en de benoe ming van een secretaris en verder personeel aan de orde. Na afloop is er een gemeenschappelijke lunch. Ongeval bij beloodsen. LOODS GEWOND IN ZIEKENHUIS OPGENOMEN Donderdagnacht is de loods A. Bon uit Vlissingen bij het beloodsen van een Gronings schip by Westltapelle dusdanig komen te vallen, dat hg in het St. Joseph ziekenhuis te Vlissin gen mc i". worden opgenomen. By he„ oestijgen van de ladder deed de loods bovenaas een misgreep, waardoor hy van vier meter hoogte op de y'zeren stang van een sloep te recht kwam. De oorzaak is wel de gladheid en de koude, waardoor de kans op uitglyden of een ander on geluk groter is dan normaal. Radiotelefonisch werd onmiddcllhk assistentie verzocht, waarna o.a. dok ter van Koten zich naar Westkapeile begaf om eerste hulp te verlenen. Ook de brandweer verleende assisten tie met een brandcard. De toestand van de heer Bon bleek later minder ernstig dan zich aan- vankeiyk liet aanzien, Vermoedelyk zal hij over een paar maanden weer hersteld zyn. AUDIftNTIE COMMISSARIS DER KONINGIN. De gewone audiëntie van de Com missaris der Koningin zal plaats vin den op Donderdag 4 Jan. a.s., aan* sng 14.00 uur. Spanje wil onze paarden n!et Op vragen van het Tweede Ka merlid de neer Engelbertink aan mi nister Mansholt over de levering van paarden aan Spanje, heeft de minis ter medegedeeld, dat tot dusver 12 paarden, ter waarde van f 21 000 werden uitgevoerd, hoewel destijds gedacht werd aan een leveling van circa 3000 paarden. De verwachtin gen omtrent realisering van deze export, zijn thans niet hoog gespan nen. Weliswaar is de prys voor de 12 geleverde paarden niet maatge vend voor de gemiddelde nrijs, doch desalniettemin is het gemiddelde prysn'veau dusdanig, dn* van Snaan- se zijde geen belangstelling blijkt te bestaan voor aankoop van paarden in ons land. Het s s. Martagon wordt □aar Antwerpen gesleept Vermoedelijk over wrak van de „Go'dshell" gevaren. Het 7075 ton metende Britse s.s. Mar- tagon, dat in de nacht van Zaterdag op Zondag jl. in half gezonken toe stand de haven van Vlissingen werd binnengesleept, nadat het voor Blan- kenberghe over een wark was gevaren, is nog niet geheel gelost. De lading van 10.000 ton kolen wordt gelost door de S.H V. en hét zal vermoedelyk tot Zaterdagavond of Zondagmorgen duren aleer het schip leeg is. v.., Aangezien de bodem van het mid denschip tussen de voor. eh achter mast ernstig is beschadigd, waardoor het schip zwaar lek is, zal na het los sen de schade opgenomen moeten wor den. Vermoedelijk zal het schip dan naar Antwerpen worden gesleept om in hét dok te gaan. Wij namen in ons b'.ad van Zaterdag jl. het relaas van een der schepelin gen op, die verklaard had. dat hét schip vermoedelijk over het wrak van de Christiaan Huygens zou zijn geva ren. Naar wij vernemen is'dezè vér- onderstelllng onjuist. Het ongeval ge beurde bij de boei N.F. 9. Daar liggen in de buurt twee wrakken namelijk van de Goldshell en van de Wasaba. Het wrak van de Christiaan Huygens ligt veel Noordelijker bij de boei H.K. 4 en het is uitgesloten, dat het schip daar overheen gevaren zou zijn. Deskundigen achtten het 't meest waarschijnlijk, dat de Martggon over het wrak van de Goldshell is gevaren. Zeeuws Tijdschrift. Het tweede nummer van het Zeeuws Tijdschrift dat dezer dagen verscheen, onent met een artikel van mr. B. Kolff, de burgemeester van Vlissingen. over de 85-farige schilder Ger Jacobs, wiens werk in Middelburg wordt geëxposeerd. Het artikel gaat vergeze'd van de repro ductie van een zelfportret. .Thr. mr. J. Srhuurbeaue Boeyè schryft over ,De migratie van én naar Zeeland". Tal van belangwek kende gegevens uit de volkstelling van 19*7. zyn in dit artikel vmvérkT en er blllkt ondermeer uit, hoe honk vast de Zeeuwen ziin. Volgens "'e tel ling van 1947 was 61.5 der Inwo ners van Zeeland woonachtig .n de zelfde gemeente, waar zij geboren waren. Daarnaast stond éen, \weede groep van 23.6 van de bevolking, welke niet meer in de gemechtè, waar zi1 geboren waren doch wel fn de provincie woonden. Van alle fn dit gewest wonenden was dus SO 1 in Zeeland geboren. Gerekend over het «"-VJc l«.ncl V'fs 81% van 'de bevoHting woonachtig in haar ge- boortenrovincie. Daar staat tègeri- ovcr dat in Nederland in totaal 310 075 perr.onen woonden, die in Zee! ar d geboren waren. Hiervan woonde 75 in Zeeland, de rest el ders in het, land, dus 25 Alleen door Drente (28 wordt dit per centage uit de provincie vertrokke nen overtroffen; - cV: v Op .hs* artikelvan de burgemees ter van Zieriliz.ee volteen beschou wing van drs. M. C. Verbure over Het. functioneel verband tpssen de bevolkingsaanwas en de vvelvaartsr ontwikkeling van Zeeland. E"n voo" de mce^derh-'d der lezers gond°r twijfel be'Tgwekk^nd artikel is ock da«- van M. P de Bruvn over Het eiland Ove-and en- de verande ringen op de Noordelijke oever van Ncc»>d-^evciand. Dr. J. Wes°riing draagt een arti kel hij over Temeurens bekendste ">™d'k?nt Hetrus Hordius (1578— 1621), terwijl ir. M A Geuze en drg. L. Lockrie'cr hun artikelen over Boerderijnamen on Tholen" en „Ge- v>-n»ken en g"\voo"tnn in Zeeuwsch- Vlaanderen" besluiten. Advertentie voor het vertrouwen, dat U.ons het afgelopen jaar in zo'n ruime mate schonk. Mogen U en wy in de gelegenheid worden gesteld in 1951 onze aangé'- name relaties voort te zetten en indien mogeiyk, nog uit te breiden. En mogen de prijzen, door de vrede lievende bedoelingen der mensheid, gestadig zakken! WU geven daartoe de eerste stoot in onze waar U restanten aan sterk ver laagde pryzen zult vinden. FLANELLEN PYAMA'S EFFEN en GESTREEPTE OVERHEMDEN TWEEDJASSEN WINTERJASSEN VISSERSPETTEN PULLOVERS SLIPOVERS, enz., enz. WIJ BEGINNEN 2 JANUARI ST. JACOBSSTR. 25 - VLISSINGEN Bromf.etsen mogen zonder grensdocumenl Be'g'ë tn. Bestuurders van fietsen met hulpmo tor (maximum inhoud 50 cm3> mogen de Basische grens passeien. zonder dat zij voorzien zijn van een interna tionaal rijbewijs, terwijl nummerber wijs, nummerbord en internationale plaat niet aanwezig behoeven te zijn. Nederlandse rijwielen met hulpmotor worden dus aan de Be'gische grens doorgelaten alsof het fietsen zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 2