fis**
De „Prins Hendrik" lag zeven uren
in een dikke mist
fen
Economisch leven in Zeeland
Grote ongerustheid over het
lot van de passagiers.
Geleidelijke industrialisatie
Hartelijk dank...
Balans opruiming
PROVINCIALS ZEEUWSS COURANT
ZATERDAG 30 DECEMBER 1951}.
Ankerpech maakte de zaak nog erger.
ïn tal van Zeeuwse gezinnen heeft men gisteravond enige uren in grote
ongerustheid verkeerd toen het bericht bekend werd, dat de „Prins Hen
drik", die om tien minuten voor vijven nit Vlisslngen naar Breskcns was
vertrokken, na vier, vflf uur nog steeds niet aan de overkant was aange
komen.
Vooral toen de radio om elf uur bekend maakte, dat de reddingsboot
van Breskens, de „President Wierdsma" onder schipper J. Slis, vergeefs
naar het vermiste schip had gezocht, stond de telefoon op de verschillende
kantoren van de Prov. Stoombootdiensten niet stil. Men weet wel, dat een
boot op de Westerschelde heel gemakkelijk door een dikke mist, zoals er
Vrijdagavond een over de Zeeuwse stromen hing, kan worden gedwongen
voor anker te gaan, maar er zou toch ook een ongeluk gebeurd kunnen
*yn
Gelukkig kwam omstreeks twaalf uur het verlossende bericht door, dat
de „Prins Hendrik" veilig en wel de haven van Breskens was binnenge-
Het bleek, dat kapitein Koster van
de „Prins Hendrik" inderdaad dooi
de vry plotseling opgekomen zware
mist geawongen was geweest ten an
ker te gaan aan de Vlissingse kant
van de plaat voor Breskens. Daar
heeft de boot uren gelegen zonder
dat er van enig gevaar sprake was.
De stemming aan boord er wa
ren naar schatting tussen de 200 en
250 passagiers was vanzelfspre
kend niet al te best. Er werd nog al
eens gemopperd, maar gezien de om
standigheden, mag men toch zeggen,
dat de onfortuinlijke reizigers er
zich goed doorgeslagen hebben.
Zoals altijd, waren er ook tal van
mensen bereid het geval maar van de
vrolijke kant op te nemen en toen
eenmaal bleek, dat er een banjo aan
boord was, is er nog naar hartelust
gezongen ook. Vooral een groepje
soldaten, dat op weg was naar huis
voor het Oudejaarsverlof, wist er dc
stemming in te houden.
En de hofmeester maakte vanzelf
sprekend goede zaken
Tegen tien uur werd het zicht wat
beter en toen men even later het an
ker weer wilde ophalen, bleek dit tot
overmaat van ramp niet direct mo
gelijk, De ketting was nl. in het
kluisgat vastgelopen. Inmiddels had
de „President Wierdsma", die na zijn
vergeefse tocht opnieuw de haven
van Breskens was uitgelopen de
,iPrins Hendrik" opgespoord en via
de radio van de reddingsboot werd
't hoofdkantoor van de Prov. Stoom-
bootdienst op de hoogte gebracht
van de moeilijkheden waarin de
„Prins Hendrik" verkeerde. Tevens
werd om instructies gevraagd. Deze
werden spoedig door de Prov. Stoom-
bootdienst gegeven.
Toch gingen er nog ongeveer an
derhalf uur mee heen voor de beman
ning er in slaagde het anker te kla
ren.
Om half twaalt kon de „Prins
Hendrik" eindelijk, voorafgegaan
door de reddingsboot koers zetten
naar de haven van Breskens.
Het was kwart voor twaalf toen
de reizigers na een reis van zeven
uur eindelijk voet aan wal zetten.
Maar daarmede waren zij nog niet
thuis. De Z.V.T.M. moest door de
mist de busdiensten reeds in de voor
avond staken en op dit late uur was
er geen enkele bus meer in Breskens
beschikbaar. De reizigers namen
voorlopig hun Intrek in de beide res
taurarits bij de haven, maar met huln
van enige taxi's, die af- en aan zijn
blijven rijden, slaagde menigeen er
toch in in de loop 'van de nacht nog
zijn plaats van bestemming te berei
ken. Ook werden sommigen met au
to's afgehaald.
Een vijftigtal is tenslotte in Bres
kens moeten achterblijven, waar zij
alle onderdak hebben gevonden, mede
dank zij de gastvrijheid van tal van
particulieren.
Ook het telefoonverkeer met en
aan de overkant was de gehele avond
Zee'and g ng vooruit
(vervolg van blz. 1)
Een mooie uiting van saamhorig
heid zijn ook de bloeiende Zeeuwse
verenigingen, die buiten Zeeland de
band met het oude gewest levend
houden en die tegelijk elders in Ne
derland de belangstelling voor Zee
land stimuleren.
TELEURSTELLINGEN
Na de opsomming van deze goede
dingen, die 1950 bracht, mogen ook
wel enkele tekortkomingen vermeld
worden. Er zat in 1950 geen schot in
de vliegveldenkwestie. De water
schapslasten in Zeeiand zijn te zwaar
en men aarzelt met het oplossen van
dat probleem. De verbetering van be
paalde wegen gaat te langzaam.
De misère met. de provinciale stoom-
bootdiensten is nog steeds niet voor
bij.
Maar we willen niet pessimistisch
zijn. Er zal in 1951 voortgewerkt
worden. Voortgewerkt aan de nieuwe
sluizen van Vlissingen, waardoor de
ze havenstad de marine zal daar
terugkeren weer een werkelijke
havenstad zal worden.
Er zal voortgewerkt worden aan
de rioleringen, waarvan de Braak
man thans op het werkprogram
staat en enkele anderen in blauw
druk zijn.
Er zal voortgewerkt worden aan
wegen, aan de woningbouw, aan de
bouw van ziekenhuizen en rusthui
zen, va.i gemeentehuizen en openbare
gebouwen. Er Ligt een omvangrijke
oeveelheid arbeid gereed voor de
provincie, voor de gemeentebesturen,
voor handel en bedrijf. Zoveel, dat
we er maar weinig van zullen zeggen
dan alleen dit: Zeeland zal ln 1951
moeten aanpakken, heel hard
aanpakken, om althans een deel van
al dat werk te verzetten!!
zeer gehandicapt, voornamelijk door
dat van alle kanten zonder ophouden
werd opgebeld door ongeruste fami
lieleden.
HONDERDEN WACHTTEN
IN VLIS SINGEN EN
BRESKENS.
Inmiddels stonden ln Vlissingen en
In Breskens honderden mensen te
wachten om nog overgezet te wor
den. De „Prins Hendrik" heeft daar
om, nadat zy met een driehonderdtal
reizigers, die in Breskens hadden ge
wacht, naar Missingen was terugge
varen, nog één retourvaart gemaakt.
Tocii hadden inmiddels zeer velen het
wachten reeds opgegeven en ln Vlis
singen onderdak gezocht, zodat
slechts een twintigtal passagiers de
laatste vaart naaV Breskens mee
maakte.
Het was ook voor het personeel
van de Prov. Stoombootdieusten een
zware avond, aan boord zo goed als
aan de wat Een woord van lof is
hier zeker ook op z{jn plaats.
DE ANDERE DIENSTEN.
Ook de ander/ veerdiensten op de
Westerschelde ondervonden stagna
tie. De dienst op de lijn Terneuzen
Hoedekenskcrlce moest ria 's avonds
half zes worden stilgelegd.
Op de lijn Kruiningen—Perkpolder
waar een half uurdxenst van beide
kanten wordt onderhouden, werd nog
om 4, 5.30, 7.30 van Perkpolder ge
varen en nadien de dienst gestaakt.
Om half tien stonden tal van gedu
peerden aan de veerhaven te wach
ten.
ardath ViACfittia.:
Betere vi-u/lnia
Een wieg in brand.
De baby van de familie van O. te
St. Jansteen lag in een wiegje, waar
bij een stoomapparaat was geplaatst
omdat het kindje „gestoomd" moest
worden. Plotseling geraakte de wieg
in brand. De moeder slaagde er in de
baby nog tijdig uit de wieg te halen,
Raama het achtjarig dochtertje de
wieg naar buiten sleepte. De baby
liep slechts enkele brandwonden aan
het gezichtje op.
PZ.C.-bsker voor
SlujsBrugge.
Voor de wedstrijd SluisBrugge
Sluis, welke heden voor de eerste
maal wordt verreden, is door de di
rectie van de Provinciale Zeeuwse
Courant een wisselbekei beschikbaar
gesteld als hoofdprijs.
De beker moet tweemaal achter
elkaar, of driemaal in het geheel ge
wonnen worden om eigendom te wor
den.
lachtongeval te Grijpskerke
MAJOOR P. DE KAM GEWOND.
In de buurtschap Hogelande bij
Grijpskerke heeft zich Donderdag
een jachtongeval voorgedaan. Bij een
jachcgezelscnap bevond zich majoor
P. de Kam, provinciaal commissaris
van „Steun Wettig Gezag?', die op
een gegeven moment met de kolf van
zijn geweer het ijs in een slootje be-
proeide. Hoewel de pal op veilig
moet hebben gestaan ging het ge
weer af. Majoor de Kam kreeg een
schot hagel in het linker been.
Nadat dokter P. J. Bom van Üost-
kapelle eerste hulp had verleend, is
het slachtoffer naar het Gasthuis te
Middelburg overgebracht.
50 jaar jachtopziener en
bedrij'slelcler.
1 Januari a.s. zal de heer J. Bruin-
uoge te Kapclle zyn 50-jarig jubileum
/ieren als jachtopziener en bedrijfs-
eider bij de ia. Lenshoek. De heer
Jruinooge geniet nog een goede ge
wondheid en heelt nog steeas de lei
ding over het fruitbedryf, dat ln
de loop der jaren uitgegroeid is tot
iéri van Kapelle's grote bedrijven.
De heer Bruinooge, die nu <6 jaar
.s, werkt nu reeds samen met de, der
de generatie van de fam. Lenshoek.
Hij ltwam destijds in dienst van wij
len dè hèer W. F. Lenshoek.
De jubilaris is tevens jachtop;
bij de fam. v. d. Have en heeft daar'
in het afgelopen najaar zijn 50-jarig
jubileum gevierd. Hij hoopt op 17
Januari a.s. zijn 50-jarig huwelijks
feest te vieren.
Geen voetbal.
In verband met de gesteldheid der
terreinen zyn de wedstrijden, door de
K.N.V.B. voor Zondag 31 December
vastgesteld, ln alle districten afge
last.
Alle wedstrijden voor Zaterdag 30
en Zondag 31 December vastgesteld
door de afdeling Zeeland van de K.N.
V.B. (de vroegere Zeeuwse voetbal
bond) zijn in verband met de gesteld-
heiü der terreinen eveneens aigelast.
OOK GEEN HOCKEY
EN HANDBAL.
Ook zijn de voor Zondag a.s. door
de Kon. Ned. Hockey Bond vastge
stelde wedstrijden, afgelast.
Alle wedstrijden, door het Neder
lands handbal Verbond voor dit
weekeind vastgesteld, zijn in ver
band met de gesteldheid der er rei-
Voor de Dames:
Zijden japonnen
5.95-9.95
Zuiver wollen japonnen
1.95-3.95
Wintermantels
9.95 - 29.95
Regenmantels
gummi 9.95-19.95
Egyptisch katoen
39.95 - 49.95
Zuiver wollen blouses
5.95 - 6.95
Zuiver wollen rokken
6.95 - 9.95
Meisjesjurken, zuiver wol
vanaf 13.75
Meisjesmanteis zuiver
wol vanaf 19.95
Dames pyama's
vanaf 9.98
Damesshawls vanai 0.29
Voor de Ueren:
Sportcostuums vanaf
39.95
Kamgaren costuums
vanaf 79.75
Ulsters vanaf 59.95
Tweed-jassen vanaf
39.95
Jongens Plus-four
costuums 22.95
Wollen opknooppakjes
vanaf 9.95
Jongens winterjassen
vanaf 20.95
Een greep uil de
Herenmode urdkeleni
Overhemd met vast
boord vanaf 5.98
Zelfbinders 0.98
Flanellen Herenpyama's
9.98
LANGE NOORDSTRAAT 8-10
MIDDELBURG
Conferentie op raadhuis
te Axel.
OVER OPHEFFING PERSONEN
VERVOER SPOORLIJN TERNEU-
ZENIIULST.
In de laatste zitting van de Pro
vinciale Staten werd in verband met
vragen over de opheffing van het
personenvervoer op de spoorlijn
MechelenTerneuzen de toezegging
gedaan, dat door Ged. Staten aan de
streek gelegenheid zal worden gege
ven een oordeel over de opheffing
kenbaar te maken.
Thans is door leden van Prov. Sta
ten, woonachtig in Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen, door de gemeentebestu
ren, alsmede door talrijke vertegen
woordigers van handel, industrie,
landbouw en onderwijs in deze streek
van G.S. de mededeling ontvangen,
dat op 5 Januari a.s. door een com
missie uit het college gelegenhpia
zal worden gegeven het belang van
de streek bij het behoud van net per
sonenvervoer op de spoorlyn Terneu
zenHulst naar voren te brengen
Hiertoe wordt een bijeenkomst be
legd in het raadhuis van Axel.
De ontwikkeling van de nationale economie stond dit jaar in het teken
van de devaluatie, de Europese Betalings Unie en de hausse, veroorzaakt
door de militaire situatie.
De eerste en de laatste factor vooral deze hebben het ons land
niet gemakkelijker gemaakt. Nog nauwelijks ter been heeft de patiënt
enkele gevaarlijke operaties ondergaan. Onze ruilvoet met het buitenland
is er op achteruitgegaan. Vooral de landen, die rijk aan grondstoffen zijn,
zagen hun positie verbeteren.
Tegen deze achtergrond heeft onze
provincie een gelijkmatige maar po
sitieve ontwikkeling te zten gegeven.
De economische structuur van Zee
land is gelukkig een evenwichtige.
Een harmonisch samengestelde pro
vinciale huishouding stelt ons in
staat tegenslagen in de ene sector
met voorspoed elders te compense
ren. Dit zal ongetwijfeld het College
van Gedeputeerde Staten hebben be
wogen op instigatie van de Pro
vinciale Stalen aan het Econo
misch Technologisch Instituut de op
dracht te geven tot het opstellen van
een economisch ontwikkelingsplan.
Hierbij zou dan worden aangeknoopt
bij de vele initiatieven, die ook in het
Zeeuwse maatschappelijke leven naar
voren komen.
ONTWIKKELINGSPLAN.
Sociaal-economisch komt dit „plan"
neer op het maker, van structuur
studies per gebied, waarin de nadelen
van een eenzijdige ontwikkeling of de
cansen op toenemende welvaart in
net oog worden gevat. Zo is alle aan
dacht gericht op het werkloosheids
probleem op Tholen.
De Walcherse economie ondervond
een nieuwe injectie door de eervolle
opdracht, die de Kon. Mfi. „De Schel
de" uit Zweden ontving tot het op de
helling zetten van een groot
giersschip.
Zeeuwsch Vlaanderen stond vaak
in het middelpunt van de belangstel
ling. Met name de Kanaalzone en de
sector Hulst en omgeving stonden in
het centrum van publiciteit, die ho
pelijk zyn vruchten gaat afwerpen.
Goes is bezig zyn plannen voor in
dustriehallen met succes te realise
ren. Andere gemeenten bereidden
zulke plannen voor.
De verbètering van dé haven van
Breskens is voor West Zeeuwsch
Vlaanderen ongetwijfeld van groot
belang, evenals het herstel aldaar
van vele steden en dorpen. Tenslotte
mogen Kruiningen en Hontenisse
(Walsoorden) met hun uitnemend
gelegen industrie-terreinen niet wor
den vergeten. Laten wjj hopen, dat
de verkeersverbetering op en van
en naar Schouwen-Duiveland nog
verder voortschrijdt.
Jammer alleen, dat e#n kille for
mule Zeeland zo weinig woningen
bracht.
VERDERE INDUSTRIALISATIE
De verdere industrialisatie van ons
gewest kan zich slechts geleidelijk
voltrekken. Met het oog op spannin
gen op de arbeidsmarkt, zijn hier
middelgrote industrieën het meest
geschikt. In West Zeeuwsch Vlaande
ren vestigden zich twee confectiefa
brieken (Biervliet en Breskens), in
Terneuzen kwam de eerste Neder
landse viltfabriek. De Nederlandse
Bastvezelstichting (Axel) is doende
plannen te realiseren, die voor de
vlasnijverheid van groot belang zijn.
De strocellulosefabriek is er nog niet.
maar men weet, hoe men zich be
ijvert haar in Zeeland te krijgen.
Vlissingen gaat als eerste Zeeuwse
gemeente vuil composteren, wat o.m.
voor de landbouw van groot belang
is. De vlasnyverheid, getroffen door
een zware heffing, laat niet al: van
zijn verdere modernisering. Vele be
drijven zagen hun export stygen en
droegen bij tot de verbetering van de
betalingsbalans. Koelhuizen voor
fruit en aardappelbewaarplaatsen
werden ingericht. Op Noord-Beve
land verrees een grote silo als bewys
van de ondernemerslust der boeren.
De verdere bewerking van landbouw-
produclèn deed dus een groter deel
van het nationale inkomen in Zee
land biyven. In dit verband mag het
gigantische werk van de herverkave
ling Van Walcheren niet worden ver
geten.
Tenslotte memoreren wjj het stre
ven van vele Zeeuwse bedryven naar
grotere efficiency. Een lagere kost-
prys is noodzakeiyk voor de buiten
landse concurrentie.
ECONOMISCHE EENHEID.
Door het werk van vele Overheids
lichamen en particulieren transfor
meert .zich het regionale economische
leven tot een economisch regionalis
me. Zeeland wordt zich mede dooi
de pers meer bewust van zyn eco
nomische eenheid. Zou 1951 ons ln
staat stellen ons iets meer af te wen
den van onze economische moeiiyk-
heden Dan zouden krachten vi-yko-
men, die op hoger niveau dit regio
nalisme meer vorm 'en inhoud kunnen
geven.
Dra. M. C. VERBURG.
De Zeeuwse Kamers
van Koophandel
Installatie op 3 en 4 Januari.
De installatievergaderingen van de
beide Kamers van Koophandel in
Zeeland zullen gehouden wordon op
3 en 4 Jan. a.s.
Cp 3 Januari houdt de Kamer voor
de Zeeuwse eilanden een vergadering
des voormiddags te elf uur in «Ie
grote zaal van Hotel „De Koren
beurs" te Goes. De agenda vermeldt
de verkiezing van een voorzitter en
twee onder-voorzitters. Voorts zal de
benoeming van een secretaris en ver
der personeel aan de orde komen.
Na de vergadering is er een ge
meenschappelijke lunch.
De Kamer voor Zeeuwsch-Vlaan-
deren zal vergaderen op 4 Januari te
elf uur des morgens in Hotel „Rot
terdam" te Terneuzen. Ook daar komt
de verkiezing van een voorzitter,
twee onder-voorzitters en de benoe
ming van een secretaris en verder
personeel aan de orde. Na afloop is
er een gemeenschappelijke lunch.
Ongeval bij beloodsen.
LOODS GEWOND IN ZIEKENHUIS
OPGENOMEN
Donderdagnacht is de loods A. Bon
uit Vlissingen bij het beloodsen van
een Gronings schip by Westltapelle
dusdanig komen te vallen, dat hg in
het St. Joseph ziekenhuis te Vlissin
gen mc i". worden opgenomen.
By he„ oestijgen van de ladder deed
de loods bovenaas een misgreep,
waardoor hy van vier meter hoogte
op de y'zeren stang van een sloep te
recht kwam. De oorzaak is wel de
gladheid en de koude, waardoor de
kans op uitglyden of een ander on
geluk groter is dan normaal.
Radiotelefonisch werd onmiddcllhk
assistentie verzocht, waarna o.a. dok
ter van Koten zich naar Westkapeile
begaf om eerste hulp te verlenen.
Ook de brandweer verleende assisten
tie met een brandcard.
De toestand van de heer Bon bleek
later minder ernstig dan zich aan-
vankeiyk liet aanzien, Vermoedelyk
zal hij over een paar maanden weer
hersteld zyn.
AUDIftNTIE COMMISSARIS
DER KONINGIN.
De gewone audiëntie van de Com
missaris der Koningin zal plaats vin
den op Donderdag 4 Jan. a.s., aan* sng
14.00 uur.
Spanje wil onze paarden
n!et
Op vragen van het Tweede Ka
merlid de neer Engelbertink aan mi
nister Mansholt over de levering van
paarden aan Spanje, heeft de minis
ter medegedeeld, dat tot dusver 12
paarden, ter waarde van f 21 000
werden uitgevoerd, hoewel destijds
gedacht werd aan een leveling van
circa 3000 paarden. De verwachtin
gen omtrent realisering van deze
export, zijn thans niet hoog gespan
nen. Weliswaar is de prys voor de
12 geleverde paarden niet maatge
vend voor de gemiddelde nrijs, doch
desalniettemin is het gemiddelde
prysn'veau dusdanig, dn* van Snaan-
se zijde geen belangstelling blijkt te
bestaan voor aankoop van paarden
in ons land.
Het s s. Martagon wordt
□aar Antwerpen gesleept
Vermoedelijk over wrak van de
„Go'dshell" gevaren.
Het 7075 ton metende Britse s.s. Mar-
tagon, dat in de nacht van Zaterdag
op Zondag jl. in half gezonken toe
stand de haven van Vlissingen werd
binnengesleept, nadat het voor Blan-
kenberghe over een wark was gevaren,
is nog niet geheel gelost.
De lading van 10.000 ton kolen
wordt gelost door de S.H V. en hét zal
vermoedelyk tot Zaterdagavond of
Zondagmorgen duren aleer het schip
leeg is. v..,
Aangezien de bodem van het mid
denschip tussen de voor. eh achter
mast ernstig is beschadigd, waardoor
het schip zwaar lek is, zal na het los
sen de schade opgenomen moeten wor
den.
Vermoedelijk zal het schip dan naar
Antwerpen worden gesleept om in hét
dok te gaan.
Wij namen in ons b'.ad van Zaterdag
jl. het relaas van een der schepelin
gen op, die verklaard had. dat hét
schip vermoedelijk over het wrak van
de Christiaan Huygens zou zijn geva
ren. Naar wij vernemen is'dezè vér-
onderstelllng onjuist. Het ongeval ge
beurde bij de boei N.F. 9. Daar liggen
in de buurt twee wrakken namelijk
van de Goldshell en van de Wasaba.
Het wrak van de Christiaan Huygens
ligt veel Noordelijker bij de boei H.K.
4 en het is uitgesloten, dat het schip
daar overheen gevaren zou zijn.
Deskundigen achtten het 't meest
waarschijnlijk, dat de Martggon over
het wrak van de Goldshell is gevaren.
Zeeuws Tijdschrift.
Het tweede nummer van het
Zeeuws Tijdschrift dat dezer dagen
verscheen, onent met een artikel
van mr. B. Kolff, de burgemeester
van Vlissingen. over de 85-farige
schilder Ger Jacobs, wiens werk in
Middelburg wordt geëxposeerd. Het
artikel gaat vergeze'd van de repro
ductie van een zelfportret.
.Thr. mr. J. Srhuurbeaue Boeyè
schryft over ,De migratie van én
naar Zeeland". Tal van belangwek
kende gegevens uit de volkstelling
van 19*7. zyn in dit artikel vmvérkT
en er blllkt ondermeer uit, hoe honk
vast de Zeeuwen ziin. Volgens "'e tel
ling van 1947 was 61.5 der Inwo
ners van Zeeland woonachtig .n de
zelfde gemeente, waar zij geboren
waren. Daarnaast stond éen, \weede
groep van 23.6 van de bevolking,
welke niet meer in de gemechtè,
waar zi1 geboren waren doch wel fn
de provincie woonden. Van alle fn
dit gewest wonenden was dus SO 1
in Zeeland geboren. Gerekend over
het «"-VJc l«.ncl V'fs 81% van 'de
bevoHting woonachtig in haar ge-
boortenrovincie. Daar staat tègeri-
ovcr dat in Nederland in totaal
310 075 perr.onen woonden, die in
Zee! ar d geboren waren. Hiervan
woonde 75 in Zeeland, de rest el
ders in het, land, dus 25 Alleen
door Drente (28 wordt dit per
centage uit de provincie vertrokke
nen overtroffen; - cV: v
Op .hs* artikelvan de burgemees
ter van Zieriliz.ee volteen beschou
wing van drs. M. C. Verbure over
Het. functioneel verband tpssen de
bevolkingsaanwas en de vvelvaartsr
ontwikkeling van Zeeland.
E"n voo" de mce^derh-'d der lezers
gond°r twijfel be'Tgwekk^nd artikel
is ock da«- van M. P de Bruvn over
Het eiland Ove-and en- de verande
ringen op de Noordelijke oever van
Ncc»>d-^evciand.
Dr. J. Wes°riing draagt een arti
kel hij over Temeurens bekendste
">™d'k?nt Hetrus Hordius (1578—
1621), terwijl ir. M A Geuze en drg.
L. Lockrie'cr hun artikelen over
Boerderijnamen on Tholen" en „Ge-
v>-n»ken en g"\voo"tnn in Zeeuwsch-
Vlaanderen" besluiten.
Advertentie
voor het vertrouwen, dat U.ons het
afgelopen jaar in zo'n ruime mate
schonk.
Mogen U en wy in de gelegenheid
worden gesteld in 1951 onze aangé'-
name relaties voort te zetten en
indien mogeiyk, nog uit te breiden.
En mogen de prijzen, door de vrede
lievende bedoelingen der mensheid,
gestadig zakken!
WU geven daartoe de eerste stoot
in onze
waar U restanten aan sterk ver
laagde pryzen zult vinden.
FLANELLEN PYAMA'S
EFFEN en GESTREEPTE
OVERHEMDEN
TWEEDJASSEN
WINTERJASSEN
VISSERSPETTEN
PULLOVERS
SLIPOVERS, enz., enz.
WIJ BEGINNEN 2 JANUARI
ST. JACOBSSTR. 25 - VLISSINGEN
Bromf.etsen mogen zonder
grensdocumenl Be'g'ë tn.
Bestuurders van fietsen met hulpmo
tor (maximum inhoud 50 cm3> mogen
de Basische grens passeien. zonder
dat zij voorzien zijn van een interna
tionaal rijbewijs, terwijl nummerber
wijs, nummerbord en internationale
plaat niet aanwezig behoeven te zijn.
Nederlandse rijwielen met hulpmotor
worden dus aan de Be'gische grens
doorgelaten alsof het fietsen zijn.