„Hulpvaardigen" van Los Angeles De Kerk bouwt een stad voor de vluchtelingen Het licht van dc kribbe Heilsberg, een stad in wording Bridgeclub werd een bekende liefdadigheidsvereniging Zeeuwse Almanak NIEUWE BOEKEN ZATERDAG 23 DECEMBER 1950. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT In deze t\|d van het jaar prijkt het Noorse landschap in stille wlnterpracht. De Amerikaans-Nederlandse schilder William Singer, die jaren lang in Laren-Blarlcum woonde, maar veel in Noorwegen werkte (en daar enkele jaren geleden overleed) heeft dit landschap op menig doek treffend uitgebeeld. Stemmen uit de Kerken r n En Jozef zocht, de lange donk're avond, Waarop het Kind ter wereld komen zou. Hij ging langs huizen en langs vele straten, En naast hem ging Maria, als een moede vrouw. Toen klopte Jozef aan de vele deuren, Maar immer werd hetzelfde woord gehoord: „Hier is geen plaats, zoek verder verder Ze trokken moeizaam langs de straten voort. Er was alleen een stal, waarin een kribbe, De rustplaats van het Kindje, onze Heer, Maria nam wat stro en oude doeken, En legde 't Kind in 't houten kribje neer. 't Onrustig mensenhart gaat ook langs vele wegen, En klopt aan deuren die niet opengaan. Wij zoeken vaak naar rust, die wij niet vinden, En blijven immer eenzaam, eenzaam staan. En als ons moede hart geen rust kan vinden, Dan treffen wij de stal met 't Christuskind. Waar 't mensenhart in d' onrust van de tijden De rust, de steun en 't nieuwe leven vindt. Het Licht, ons eens in Bethlehem geschonken, Het Licht, dat nu nog van de kribbe straalt, Wijst ons de weg door 't donker van dit leven, Als al het kunnen van de mensen faalt. JAN VAN AL\ (Slot) Het zag er allesbehalve fraai uit in het kamp dat de Kerk van Hessen eind 1946 van de Amerikanen had overgenomen, op die hoogvlakte, 7 km. van Frankfort. De barakken die er stonden moesten eerst nog be woonbaar worden gemaakt. De nood was In die winter zo groot, dat er onmiddellijk reeds vluchelingen kwamen, toen bekend werd dat er hier een mogelijkheid was een onderdak te krijgen. De leiders van het Hilfswcrk In Hessen, hebben toen in de toekomst gezien. Zy hebben beseft dat barakken nooit meer kunnen zijn dan een tijdelijke oplossing. Zy hebben reeds zeer spoedig besloten hier een wer kelijke stad te bouwen. Plannen werden gemaakt. Kaarten werden gete kend Op papier werd een stad gebouwd waar ongeveer 6000 mensen zou den kunnen wonen. Een kerkgebouw, sportterreinen, een grote kinder speelplaats, een verenigingsgebouw en zelfs een park, waren niet verge ten. Jammer alleen, dat het nog slechts op papier vas gebouwd. Toen werden vluchtelingen opge-1 zien is. Alle inwoners stonden ei roepen die in staat en bereid waren rond toen het 'cruis werd onthuld en mee te bouwen aan deze stad, waar L zij een eigen woning zouden kunnen krijgen. Door heel W. Duitsland krijgen. heeft men deze oproep laten gaan onder de 12 millioen vluchtelingen. Deze oproep werkte als een electri- sche schok. Het beeld van een eigen samenleving, waar men niet behoef de te leven in voortdurende spanning en tegenstelling tot de oorspronke lijke bewoners, lokt» zo zeer, dat van alle kanten de aanvragen binnen stroomden bij duizenden. Aan het bouwen van die eigen stad wilde men meewerken Zo begon een Kerk een stad te bouwen In het begin was alles heel gebrek kig. De materialen lagen niet altijd klaar wanneer men die nodig had. De geldzuivering verminderde het vermogen van de centrale kas der mate dat het hopeloos begon te Ifl- ken. Zij die hier begonnen waren, hebben doorgezet met een verbeten heid, die tot offers bereid was. Hier lag misschien hun enige kans op een normale samenleving. Toen de nood het hoogst was, is hulp gekomen van buitenlandse Kerken. Verder heeft de Kerk van Hessen leningen kun nen sluiten bij de staatsbank en wel op zulk een wijze dat deze als hypotheek op de huizen bleven staan. De bouwers konden ook hier lang zamerhand eigenaar worden van 'n woning. Het was een mooi plan een eigen stad te bouwen, vooi en door vluch telingen. Onder ideale omstandighe den werd niet begonnen. Waterlei ding en electriciteit ontbraken hier. Te midden van modder moest wor den gewerkt. Dorh met grote vast beradenheid is er doorgezet. Wie op het ogenblik in Heilsberg komt, vindt er het centrum van de samen leving. In 1949 is er een kerk ge bouwd en nog niet zo'n kleine ook In 5 maanden is deze kerk opgele verd. Ongeveer 1000 mensen wonen nu in een eigen huis, dat voorzien is van waterleiding en eleetrieiteit. Winkels zjjn er geopend. Tuinen zijn aangelegd. Ook hier heeft men cen traal voor de beplanting gezorgd uit een eigen kwekerjj. De stad Heilsberg begint -leeds meer een eigen bestaan te leiden. Gestadig aan gaat de opbouv voort Het wordt een ruim gebouwde tuinstad. Een Kerk bouwt een stad. Zo hebben we boven dit artikel gezet en niet: vluchtelingen bouwen een stad. Dit opschrift betekent meer dan dat de Kerk alleen maar voor de plannen en financiering zorgt. Iedere Kerk heeft iets te maken met de samenleving. Het mag haar niet onverschillig laten hoe deze is. Het spreekt van zelf dat, toen Heils berg werd opgezet en groeide, ook gedacht is aan de vorm van samen leving. Die zou het stempel van het Evangelie moeten dragen. Wanneer ieder alleen maar voor zich zelf zorgt en niet bereid is ter wille van Christus Jezus een offer te brengen, dan kan er van een samenleving waar men zyn naaste lief heeft als zich zelf. geen sprake zijn. Boven dien nog: als men niet bereid is meer de gemeenschap in het cen trum te plaatsen dan gewoonlijk ge beurt, zou het volkomen onmogelijk zijn een stad te bouwen als men van Slan was Zo hebben ook de Joden un landbouwkolonies gesticht in zulk een vorm, dat er meer nadruk viel op de gemeenschap dan op de persoonlijke verlangens. Als zij dit niet hadden gedaan zou er van de kolonisatie niets terecht z\jn geko men in het dorre Palestina. Evenals in deze Joodse landbouwkolonies is men in Heilsberg volkomen vrij te blijven of te gaan. Maar als men birjft, dan moet men zich houden aan de regels, opdat de gemeenschap verder wordt opgebouwd. Heilsberg wil zijr een stad, onder het teken van het kruis van Chris tus. Om dit uit te beelden heeft men op het terrein, dat het centrum van de stad moet worden, een groot kruis opgericht, dat kilometers ver te beleden hun Chr geloof. Zo heeft deze stad vin het begin af aan een getuigenis van de kracht van het Evangelie willen zyn. De Kerk is hier meer dan het stenen gebouw, waar de officiële ere-dienst zich afspeelt. Hier is een gebouw van „levende stenen"; van mannen en vrouwen die vroeger in heel verschillende de len van Europa woonden, die heel wat ellende hebben meegemaakt en nu verzameld zijn en voort gaan rondom het kruis van Christus. Aleer men tot deze stad wordt toegelaten, moet men bereid zijn lid van deze kerkelijke gemeenschap te worden, want de Kerk is het, die hier aan de samenleving haar stemne) opdrukt Voor zeer veel verschillende on derdelen van deze gemeenschap heeft men commissies van enkele nersonen gekozen, die hiervoor ver antwoordelijk zijn Zo is er een com missie voor de tuinen; één voor kunst en culturele zaken; één voor de verdeling van giften, wat ook hier niet gemakkelijk is, evenals dat by het HA.R.K. werk het geval was. Heel deze samenleving heeft een co- operatief karakter. Gezamelijk wordt ingekocht wat er aan levensmidde len sn kleren nodig is. Er is een grote, modern ingerichte wasgele- fenheid. waar iedere huisvrouw op aar beurt de was kan doen. Telkens wanneer er weer een huis klaar is, wordt het in gebruik genomen met een godsdienstige plechtigheid. DE KINDEREN. In deze gemeenschap heeft men ook kinderen opgenomen, die heel hun familie kwijt zijn, zoals ér zo vele in Duitsland hebben rondge zworven. In eigen scholen en werk plaatsen wordt hun een vak geleerd. We moeten ons er voor hoeden zulk een samenleving te gaan idea liseren. Het is ook maar een ge meenschap van zondige mensen. Heilsberg heeft ons toch wel dit te zeggen dat er een andere vorm van samenleving mogelijk is dan die, waarin ieder alleen maar goed voor zich zelf zorgt. Als we vragen welke samenleving meer naar het Evange lie is, moet ons dit toch wel tot na denken stemmen. Een redacteur van het goede Fran se Protestantse weekblad „Refor- rae" is hier ook eens een kjjkje we zen nemen. Hjj vertelt het getuige nis van een jongen die hier is te recht gekomen. „Ik zwierf langs de wegen en was altijd weer op een andere plaats. Niemand hielp mij. Ik was verplicht mij zelf te helpen met middelen die minder eerbaar zijn. De oorlog had mij op ruwe ma nier in het leven geworpen, zonder huls en zonder vrienden. Mjjn hoop was dood. Toevallig hoorde ik van deze stad spreken. Het was juist voor Kerstfeest. Ik ging eens kyken wat het was en spoedig had ik ont dekt dat ik mijn te huis gevonden had en tegelijk de weg naar een nieuw en ander leven." Al zijn er nog veel problemen on opgelost. gestadig aan bouwt men voort. Heilsberg draagt haar naam niet tevergeefs. H. OUD KERSTLIED UIT ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Herderkens van buiten Spoedt u op de been! Met trommelkens, met fluiten Recht naar Bethleheen! Want daar is geboren Den God van het al, Die ons het leven Heeft gegeven In den staL Ik heb hier nog drie eieren, Warm uit den nest; Ik heb hier nog een kalfken. Dat is vetgemest; Ik heb hier nog wat vlaaifcens In mijn korfken staan, Om te vereren Het Kindeken tere «Laat on-s gaanl Twaalf huSsvrouwen sloegen de handen Ineen. Het begon op de laatste Zaterdagavond voor Kerstmis. Mevr. Molly Sauber keek onder het bridgen telkens naar de stapel keurig verpakte presentjes onder de kerstboom. De meeste pakjes waren meegebracht door de bevriende echtparen, waarmee ze samen in de bridge-club zat. Molly had echter nog niet de moed met haar plannetje voor de dag te komen. Toen de robber uit was en de mannen zich naar een andere kamer be geven, hadden om een party biljart te spelen, kwam het er uit: Luister eens, onze kinderen krygen genoeg cadeautjes, maar hier heb ik een Ijjst van twintig gezinnen, die het zonder moeten doen, tenzy wfl helpen. Ik heb een sociaal werkster beloofd, dat onze bridge-club twintig mandjes zou vullen? Heeft iemand daar bezwaar tegen? Dat was in 1933, toen de tyd niet erg best was, ofschoon de diverse echtgenoten een baan hadden. De twaalf vrouwen van de bridgeclub begaven zich naar hun mannen in de salon. Deze stemden spontaan in met Molly's plan en dus kon Mol ly op weg gaan met twintig gevul de mandjes. De dankbare gezichten van de begiftigden deed in haar het vaste besluit opkomen: Van nu af aan zullen we de tijd ,die we anders aan bridge be** 'den gebruiken om anderen te helpen. En zo gebeurde het. In de afgelo pen 17 jaar heeft dit clubje huis vrouwen In Los Angeles, niet min der dan 300 000 dollar bijeengeza meld cn deze gelden verdeeld onder de „stille armen." De twaalf vrou wen tekenden de verzonden enve loppen met inhoud- eenvoudig met ..de hulpvaardigen!"-.' Het inzamelen gaat aldus tewerk. De avond voor thanksgiving Day wordt in een groot hotel in Los Angeleseen feestavond georgani seerd, waaraan bekende Hollywood- sterren meewerken Er worden dui zend kaartjes hiervoor verkocht te gen 25 dollar per stuk, zodat er een ruime opbrengst is. Verder wordt jaarlijks een boek van 200 pagina's uitgegeven met Kerst- en Nieuwjaarswensen van vooraanstaande ingezetenen. De op brengst hiervan beloopt soms 1000 dollar per pagina TB.C.-BESTRIJDING. De „hulpvaardigen" doen meer dan arme gezinnen financieel helpen, zy bemerkten enkele jaren geleden, dat er weinig gedaan werd voor kinderen, die vermoedelijk t.b c.-pa tiëntjes waren en wier ouders een medisch onderzoek niet konden be talen. Er werd een lokaal gehuurd in een sanatorium, een installatie voor Röntgen-ondèrzoek aangekocht en ander maten'aal om t.bc. in het beginstadium te bestrijden. Het re sultaat was een model-kinderkliniek De dames hoorden, dat ondervoeding een belangryke oorzaak was van t.b c. Zy namen een voedselkundige in dienst en een sociaal werkster om moeders, die zuinig moeten rondko men. voor te lichten over een juiste besteding van het huishoudgeld en het geschikste voedsel voor jonge lichamen. Sinds de opening van de kliniek zijn meer dan 15000 gevallen behan deld. Een andere menslievende bezig heid van de hulpvaardfgen" Is het geregeld bezoeken van hospitalen, waar oorlogsinve'i 'en verzorgd wor den Het is een waar genoegen om de hulovaardiffen" te zien kernen", zelde een van de doktoren Zy heb ben er slag van elke invalide te doen dat zy speciaal t." Toen taaikrant door kwamen." Toen de wekelijkse hospi- gebrek aan middele niet meer kon verschijnen, sprongen de „hulpvaardigen" financieel by. „De .hulpvaardigen" vormen de kleinste, maar uniekste liefdadig- heidsgroep ter wereld" luidde een eerbiedige uitspraak. Ook tydens de oorlog deden de dames voortreffelyk werk. BEGIN BIJ JE ZELF. Hoewel honderden aanvragen binnenkwamen om lid te worden van de club, hebben de „hulpvaardigen" het oorspronkelijk aantal leden van twaalf niet willen opvoeren. „We zyn trots op ons werk", zei Molly. „We zijn bang, dat het per soonlijke verloren gaat als er meer by komen. Zoals het nu is zijn we volkomen op elkaar ingesteld. De liefdadigheid van de „hulp vaardigen" heeft een gunstige in werking op henzelf. Het werk weer- spiegelt zich in het gezinsleven- zyn de dames getrouwd? Allen. Hebben zy kinderen? Allen. Is een van hen ooit gescheiden? Geen. En dat alles, omdat liefdadigheid thuis begint. Het Amerikaanse maandblad Co ronet, waaraan deze gegevens ont leend zijn, wekt dames in andere ste den of dorpen op soortgeiyke groe pen te vormen als de „hulpvaardi gen." DE KOPEREN TUIN dooy Vestdijk. Uitgave Nijgh en van Ditmar N.V. RotterdamDen Haag. Dit is een heel knap boek van Vestdijk. Het speelt in een Hollandse provinciestad en de sfeer daarvan is uiterst gevoelig en raak tot leven ge bracht in figuren, die verfijnd zijn ge tekend. Er zit in dit boek een rust, die on gewoon is voor de meeste andere wer ken van Vestdijk. De figuren verschijnen in het licht van een milde bespiegeling. Dat licht maakt fouten tot bijkomstigheden en legt het accent op de verlangens naar schonere dingen dan die, welke voor zwakke zielen bereikbaar zijn. De hoofdfiguur, een armzalige drankzuchtige musicus, heeft geen bin ding kunnen vinden met leven in de kleine provinciestad. Hij zwerft ver laten en tragisch rond en ruïneert het leven van zijn dochter, die in het le ven van een jeugdige rechterszoon de rol van „eerste liefde" moet spelen. De dochter haat haar vader met wie ze echter gemeen heeft, dat ook zij zich niet weet in te passen in het millieu. Voor haar vader was er de vlucht in de drank, voor haar de vlucht In de dood. Overigens is daar het gewone the ma van het barmeisje, dat aan een „dromend-verlief de" jongeman moet vertellen, dat ze een „barmeid" is en niet op het voetstuk kan staan, waarop de verliefde knaap haar wil zetten. Het thema is gewoon, maar de be werking, die Vestdijk er van geeft is voortreffelijk, zowel literair als psy chologisch. Het boek is zeer verzorgd en naar de huidige prijzen-maatstaven zeker niet duur. DE TEGENWOORDIGE STAAT VAN NEDERLAND door Jhr. ir. M. J. de Bosch Kemper. Uitgave W. de Haan, Utrecht Dit is een gedenkboek en dat woord doet in feite tekort aan de betekenis van dit boek.. Want gedenkboeken lij den aan opgeschroefdheid, eenzijdig heid en zucht tot verering. Niet dit boek! Het is verschenen omdat het Centraal Bureau voor de Statistiek 50 jaar bestond. En net geeft aan de hand van het enorme materiaal waarover dit bureau be schikt een overzicht van de tegen woordige staat der Nederlanden. Het is waarschijnlijk het voortreffe- lykst-gedocumenteerde boek, dat in de laatste 10 jaar over Nederland is geschreven. De analyses van het grondgebied, volk en staat, en van de voortbren ging zijn helder en klaar. Zij dwin gen bewondering af voor de uitne mende formuleringen, die de schrijver wist te vinden. Het hoofdstuk over het culturele leven en de ontspanning geeft een schat van feitenmateriaal, (hit sugges tief is saamgebonden tot een bijzon der Instructief overzicht. Een boek, dat ieder moet bezitten, die zijn eigen land en volk wil ken nen! ONDERGEDOKEN IN EEN CON CENTRATIEKAMP" door Jos. M. Th. Govaert S.S.S. - Uitgeversmij Dekker en v. d. Vegt, Utrecht-N ijmeg en. Priester Jos. M. Th. Govaert geeft hier de ervaringen weer van vele priesters in de moeilijke jaren van KORTE PREDICATIE j KERSTFEEST 1950. „En men noemt Zijn Naam: Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst". Jesaja 9:5b. Stalin, Truman, Attlee, MacArt hur. Wat al namen! Aan deze namen hangen wij onze vrees en verwachting op Wilt U ze een moment vergeten „Het fcind met de vele namen vraagt Uw aandacht. Het Kerstkind is altijd het kind met de vele namen. Het gebeuren in Bethlehems stal is zó machtig. Zó geweldig, dat wij gaan stamelen in vele namen. Wij noemen Hem: W onderlijk. Kerstfeest is het feest van het Won der! Gód komt in deze armzalige we- 'reld! Wat is dit anders dan een won der? Tegenover ons neen stelt Hij Zijn Ja! Wij noemen Hem: Raad. Kerstfeest is het feest voor radeloze mensen! Jezus Christus weet raad met ons doffe leven. Hij veegt met Zijn doorboorde Hand ojis leven schoon! Wij noemen Hem: Sterke God. Kerstfeest is het feest van de sterke liefde Gods! Het lijkt er niet veel op, ik geef het toe: wat een zwakheid, wat een troosteloze armoe in die stal en aan het kruis. En toch! In de krib be ligt de Paaskoning! Jezus Christus is de sterke Held, die voor U en mij voortschrijdt naar kruis en graf, om voor ons zwakkelingen, af te reke nen met Satan, zonde en dood! Wij noemen Hem: Vader der eeuwigheid. Kerstfeest is het feest van de hechte Vadertrouw van God! In dit Kind mo gen wij zeker zijn van eeuwige Vader armen, die dragend deze wereld om vangen houden. „Wat vlied' of be zwijk': Getrouw is mijn God! Hij blijft aan mijn zij' in 't wisselend lot!" Wij noemen Hem: Vredevorst. Zullen we dit maar verdonkerema nen? Geen vrede angst stuwt de mensen immers voort? Kerstfeest 1950 roept de wereld, U en mij op, om een eind te maken aan onze vijandschap, verzet en sabotage tegen Christus en Zijn Rijk! Geen vrede, indien wij het Welbe hagen Gods in Jezus Christus niet ernstig nemen! Het Kerstkind is het Kind met de vele namen, Eén naam moogt U er nog aan toe voegen. Mijn Koning! Als U het doét zal Uw Kerstfeest gezegend zijn en voortaan heel Uw le ven! Vlissingen. Ds. Maas. de oorlog en bezetting, meegemaakt in Duitse concentratiekampen, en hoe zy hun priestertaak tot in de zwaarste omstandigheden wisten te vervullen. Het boek is verlucht met enkele fraaie foto's, vrijwillig afge staan door enkele fotobureaux. IN DIENST VAN DIANA door J. Craandijk, een bundel schetsen en verhalen over de jacht. Uitgave N.V. v.h. fa. M. J. v. d. Loeff, Enschede. Er wordt heel wat gejaagd in Ne derland. Sedert 1945 is het aantal jachtacte-bezitters met sprongen om hoog gegaan. Vooral aan de „nieuwe" jagers zouden we dit boek ter lezing willen aanbevelen. Craandijk is iemand, die houdt van de natuur en zijn schetsen zijn doortrokken van warme belangstelling voor het dieren- en plantenleven. Daarbij weet hij spannend te vertel len van zijn jacht-ervaringen. Onder schetsen zijn enkele juweelties van landschapsbeschrijving. Hondenlief hebbers zal het intersseren. dat in dit boek ook de trouwe jachtkameraad „de hond" de volle maat van waarde ring krijgt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 3