HALLO NEW YORK „Geef hem een kans rechter, hij is zo kwaad niet..." JIMMY BROWN, sportheld no. 1 New-Yorkse jongensoorlog voor de Amerikaanse rechter Zeeuwse Almanak BLAUW OOG VAN EEN LAKEI VRIJDAG 1 DECEMBER 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT S AANKLAGER WERD VERDEDIGER. (Van onze correspondent) NEW YORK, November New York Is niet looter een lichtstad, een bon te parade van flitsend neon, 'n kermis val kleuren. Broadway en Times Square, waar men van de lampen het licht nauweiyks meer ziet, beslaan slechts een kleine oppervlakte van het centrum. Men hoeft niet ver te gaan om in donkere srater te belanden, In donkere buurten, waar de politie U zal aanraden steeds aan de rand van het trottoir te lopen, omdat er wel licht in de portieken Heden staan opge steld met 'n wapen, waarmee zij U enkele ogenblikken van Uw bewustzijn en permanent van uw portefeuille beroven. Of U kunt er verzeild raken temidden van een vechtpartij, waarin, onder de twijfachtige bescherming van de duisternis, jeugdbenden elkaar te lijf gaan om de denkbeeldige suprematie van een bepaalde buurt. Het probleem van de jeugd in een massief stenen stad heeft de laatste jaren het ontwakend sociale geweten van de metropolis meer en meer bezig gehouden. Voor de kleintjes zijn er althans speelplaatsen, ook al zijn het lang niet altijd speeltuinen. Voor de iets ouderen bestaat er het merk waardig phenomeen van de „speel straat", waar baseball en rolschaat- senhockey al naar gelang van het zoenhoogtij vieren en de glazen maker onafgebroken in de weer is. Maar voor de „opgeschoten jongens" uit de volksbuurten biedt New York nagenoeg geen gelegenheid om stoom af te blazen. Waarheen moet een 18-jarige jon gen uit een krap behuisd gezin? Zeker, de bibliotheek is open maar hoevelen gaan er in de practyk naartoe? De bioscoop kost geld; alles kost geld, inclusief de glaasjes bier in de van een televisie-apparaat voor ziene taverne. Er zijn buurten, waar men 's avonds zomer of winter deze jongens in clubjes op de straathoeken aantreft, klaar voor een rel, hunkerend naar een onderbreking van de monotonie van hun bestaan. Niets is eenvoudiger, zeker in een stad als New York. In een oogwenk heeft men. uit pure bal origheid, de Italianen tegen de Ieren opgezet, de Polen tegen de Armeniërs, de 123e straat tegen 124e. VOOR DE RECHTER De dood van James Fortunato, 18 jaar, die tijdens het van te voren ge arrangeerde treffen met een vijande lijke bende, door Anthoni Scarpati, 17 jaar, in het onderlijf was gescho ten, werd deze week behandeld voor een van New York's menselijkste rechters, Samuel Leibowitz. Tal van sociale werkers waren in de loop van het proces gehoord. Tegenover de ju ry hadden zij alle verzachtende om standigheden genoemd, die konden worden aangevoerd. De ouders, wier zoon in de slag was gebleven, hadden erin toegestemd, dat de beschuldi ging tegen Scarpati werd terugge bracht van moord op doodslag. Op dat ogenblik gelastte de rechter de in de zaal aanwezige leden van beide benden naar voren te komen. „Wat hebben jullie nu wel te zeg- fen", vroeg hij, „nu een van jullie ameraden op het punt staat voor een paar jaren de gevangenis in ge stuurd te worden?" De stilte en het voetengeschuifel, dat na deze onverwachte vraag kon worden verwacht, duurden niet lang. Uit het groepje van typische New Yorkse jongens, met hun veelkleuri ge blokhemden en nauw aan de en kels sluitende broeken, stapte er een naar voren en gaf het volgende com mentaar op de sociale omstandighe den in zijn stad: „Wat ons betreft, rechter", zei de 20-jarige Joseph Senatore, „wij vech ten niet meer. Maar ik weet niet JUDGE, hoe u de andere benden daartoe zult kunnen brengen. Het ligt niet aan ons. Het is de buurt, die ons zo maakt. We hebben niets om naar toe te gaan. U kunt toch niet venvachten, Judge, dat wij zeven avonden per week thuis zitten? Wij moeten toch iets kunnen doen. Als we op de hoek van de straat staan, of in PASPOPPEN. Een argeloze krantenlezer kan zich nauwelijks voorstellen, hoeveel beroe ring soms een argeloos geplaatst krantenbericht kan veroorzaken. On langs bracht de P.Z.C. een bericht over goedkope paspoppen, die iede re huismoeder, die zelf haar japon nen maakt, in staat 'zouden stellen, haar producten te passen op een pop, die volkomen dezelfde lichaamsvorm had als zij zelve. Een aardig nieuwtjezei de re dactie. Zorgvuldig werden de naam en het adres van de fabrikant verwij derd, want een bericht mag geen gratis advertentie zijn ...En daarna gingen we rustig slapen. Toen begon de lavastroom van brieven. Een mens staat versteld als hij ziet, hoeveel vrouwen geen ge lukkige dag op dit ondermaanse meer kennen, als zij geen paspop hebben. Het regent nu al weken lang brieven, die vragen naar het adres van die fabrikant. Zelf gokken we 's morgens als we de bergenhoge ochtendpost aanschouwen, hoeveel „paspoppen" er bij zullen zitten. Onze redactie-secre taresse krijgt er nachtmerries van Als zij ontwaakt, mompelt zij aller eerst het paspoppen-adresen onze postzegelrekening is abnormaal hoog, omdat niemand van de vraagsters, of ten minste bijna niemand, een post zegel voor antwoord insluit. De hoofdredactie vraagt zich intus sen af, of de Zeeuwse iconingen op den duur niet te klein zullen worden, want er zijn zowaar moeders, die paspoppen aanvragen voor zichzelf en haar dertien kinderen. Daarom pijni gen wij thans onze breinen af on een patent voor opvouwbare of uit elkaar neembare paspoppen. Dan hebben pa en de kinderen (als ze niet moeten passen) ook wat te doen het biljartlokaal, dan hebben we prompt de politie achter ons aan, die ons opjaagt of afranselt. Of, als we kaart spelen, er met een deel van de pot van door gaat. Wjj zyn heus geen brave Hendrikken en de jongens van de bende waartegen wjj vochten even min." Er was een ademloze pauze, terwijl Senatore zich de tijd géf om zijn kauwgom van zijn rechter mondhoek naar de linker te verhuizen. Hij was kennelijk nog niet uitgesproken. Maar rechter Leibowitz was nem voor en riep de aangeklaagde voor zich. „Scarpati", zei hy, „je hebt gehoord wat je kameraad te zeggen had. Heb jy nog iets op je hart?" De 17-jarige jongen die in het vuur van het ge vecht een tegenstander had geveld, kwam voor de dag met het enige gel dige excuus: „Het was een ongeluk". Daarop greep Senatore zijn grote kans. „Rechter", zei hij ongevraagd, „Scarpati is jeen kwade jongen. Hij was onze tegenstander. Maar hij komt uit een goed gezin. Hij is geen straatschooier. Ik heb vaak gezien, dat wanneer zijn moeder hem riep, hij onmiddellijk naar huis ging. Ik heb in de gevangenis gezeten. De ervaring heeft mij verbitterd. Ik heb geen greintje respect voor de wet, maar ik heb geleerd, dat het be ter is niet tegen de wet op te tornen. Hoe kunt u verwachten, dat ik ont zag voor de wet kan hebben, wan neer ik zie, hoe de politieagenten zich in onze buurt gedragen. Geef Scarpati een kans. Wanneer u hem achter de tralies stuurt, maakt u een grote vergissing. Het zal hem verbitteren zoals het my verbitterd heeft. Het zal hem hard maken, zoals het mij hard gemaakt heeft. Geef hem een kans". Senatore deed daarop twee stap pen achteruit en stond temidden van zijn vrienden, die elk stuk voor'stuk in de beklaagdenbank hadden kunnen staan, indien het lot het zo had ge wild. Scarpati stond daar te huilen, het enige geluid, dat de stilte in de rechtszaal verstoorde. De rechter verbrak de stilte. „Als jeblieft", zei hij tegen de juryleden, „als u dit in een boek zou iezen of in een bioscoop zou zien, dan zou u van „dramatiseren" spreken." En tot Se natore zei hij: „Ik ben het volkomen met je eens". Daarop gelastte hij alle leden van beide bendes de eerstko mende Zondagochtend op het nabij- zijnde politiebureau te verschijnen om met hem zelf en de politie-autoritei- ten maatregelen te bespreken, om herhalingen van deze drama's te voor komen. De uitspraak omtrent Scar pati schortte de rechter voor onbe paalde tijd op. Verslaggevers en pers fotografen stortten zich inmiddels op Senatore. de jongen, die de moed had om er geen doekjes om te winden; een filmmaatschappij stuurde een scenario-schrijver om te onderzoeken of er in deze jongensoorlog niet een motief school voor een film. Het brandend probleem is hiermee uiteraard niet opgelost. Maar Joseph Senatore heef- er meer toe bijgedra gen dan menige officiële commissie om er het volle schijnsel van de openbare belangstelling op te richten. Eerste groep vari Indonesische delegatie vertrokken. NATSÏTl: ER STAAT ONEINDIG MEER OP HET SPEL- Uitgeleide gedaan door Premier Natsir, is Woensdag de eerste groep van de Irian-delegatie per Constel lation naar Nederland vertrokken. De vice-voorzitter van de delegatie, dr. Leimena, deelde aan Aneta mede: „Wij vertrekken naar Den Haag met hoop en vertrouwen Hoelang de be sprekingen zullen duren is nog niet precies te zeggen, doch in ider geval zullen wy met Kerstmis terug zijn". Min.-President Natsir zei. dat 't feit, dat de delegatie naar Nederland ver trekt betekent dat de Indonesische regering alles doet om de kwestie tot 'n vreedzame oplossing te bren gen. Voorts zeide Natsir, dat er oneindig meer op het spel staat, dan het stuk land, dat West-Irian heet. „Ik neem aan, dat men ook aan de andere kant de portee van de zaak voldoende be seft. Het is kort dag", aldus Natsir. Acht gewonden bij autobotsing Onder de gemeente Vollenhove is een bestelauto, waarin 14 personen zaten, in volle vaart tegen een trac tor met aanhangwagen opgereden. By deze botsing werden niet minder dan 8 inzittinden van de bestelauto gewond, waarvan drie zwaar. H.M. de Koningin heeft benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nas_-, sau, de heer Willem Gehrels, directeur van de Volksmuziekschool te Amster dam. 42. Mike Moker, die zyn naam eer aan deed en inderdaad wel wat van een moker weg had, kwam de volgende dag met Jimmy Brown kennis ma ken. Hij kwam meteen eens een beetje pools hoogte nemen, want hy wilde weten, tegen wie hy het de volgende Woensdagavond moest opne men. ,,'t Is een jongen met aanleg" had Gerrit Goochum tegen hem gezegd, „maar een party voor jou is het eigenlijk niet. 't Zou veel beter zyn als ie nog een half jaartje bleef trainen, maar hy wil met alle geweld een wedstrijd hebben en hy moet het zelf maar weten. Ik heb hem gewaarschuwd". Mike stapte met een uitdagende glimlach op Jimmy af en zei vroiyk: „Zo ouwe zandzak, ga jy het ook eens in de boksery pro beren en hei je my als je eerste slachtoffer uit gekozen?" Jimmy keek Mike Moker argwanend aan. Was dat er net zo een als die Pat Poot? LONDENSE TRIBUNE Wat het protocol van het Koninklijk bezoek aan Londen niet vermeldde. (Van onze correspondent). LONDEN, November. Het blauwe oog van een der 32 Nederlandse lakeien. De man, gewend aan de vaste Soest-dykse grond, was tijdens de stormachtige heenreis met zijn hoofd tegen de verschansing van de Ja cob van Heemskerck geslagen en had een oog als een inktvlek opgelopen. „Absoluut ontoonbaar", luidde het vonnis van H.M.'s opperhuismeester, hoewel het oog volkomen harmonieerde met het blauw fluweel van 's mans goudbestikte gala-jas. En een diep teleurgestelde lakei moest ver stek laten gaan bij het serveren van het vorstelijke Nederlandse statie diner in het Claridge Hotel. Wat deed de man ook by de verschansing!? Het drama van de mand. Tableau op het Londense Victoriastation vlak na de aankomst van de Konink lijke trein. Terwijl de vorstelijke be groetingen plaats vonden op het per ron, werd de lauwerkrans die H.M. een uur later op het graf van de Onbekende Soldaat zou leggen, ach ter uit de trein geladen en overhan digd aan de Nederlandse marine attaché. Deze, een kapitein-ter-zee, in vol ornaat met zwaard, keek hul peloos van de krans naar zyn auto, waarmee hij hem onmiddellijk naai de Westminster Abbey moest ver voeren. De krans, anderhalve meter in doorsnee, was door de Haagse hofbloemist zorgvuldig verpakt in een kolossale ronde mand. Het geval ging onmogelyk in de auto en er waren geen touwen ter plaatse om het er bovenop te binden. De marine attaché wendde zich tot een onbewegelijk opgestelde Britse garde-officier. De Westerse Unie zwaaide in actie. Bevelen vlogen rond en een kwartier later gleed een tweede stoet over de vorste- Film waarin veel gedanst wordt Vernieuwing van de Musical Tussen al het kitschig spëktakelamusement, dat het gros der Hollywood- se musicals ons biedt, valt een film als „On the town" (thans in ons land te zien onder de titel „Hallo New Yorkbijzonder op. Deze musical komt uit Hollywood, maar zij verschilt zoveel van 't gangbare type (waar voor sterren als Betty Grable, Esther Williams, Don Ameche, Van Johnson en de band van Xavier Cugat representatief zyn), dat er hier van een ver nieuwing van de musical sprake mag zyn. Na de oude vaudeville-films brachten Fred Astaire en Ginger Rogers zo omstreeks 1934 een nieuwe styl in de musical: een alledaags verhaaltje, nog zonder groots geënsceneerde toneelnummers, van het begin tot het einde gedanst in een alledaagse om geving. Die styl iverd gecultiveerd en vond enkele hoogtepunten in films als „Fol low the fleet", maar ging ten slotte verloren in de overdadig weelderige, alle proporties verliezende spektakels, die we thans als musicals kennen. De film „Hallo New York!" ziet echter van het spectakel af en is weer te ruggekeerd naar het uitgangspunt van Fred Astaire: de heel gewone wer- kelykheid als uitgangspunt voor de dans, die in de musical hoofdzaak moet biyven; Een paar weken geleden trad in ons land het Amerikaanse „Ballet Theatre" op, een der meest vooraan staande dansgroepen van de Verenig de Staten. Dit ballet danste hier o.m. het amusante verhaal van de drie zee lui, die een dagje uit passagieren gaan: „Fancy free" getiteld. Op dit ballet van de befaamde choreograaf Jerome Robbins is de film „On the town" gebaseerd. Drie matrozen trek ken met vier en twintig uur verlof New York in. Het verhaaltje van hun belevenissen heeft weinig om het lyf en verraadt enkele goedkope trekjes bovendien, maar hoofdzaak "is dat de ze drie matrozen en de drie meisjes, die hen voor een dag gezelschap hou den. door dit verhaaltje aanleiding krijgen tot een stroom van geestige, levendige en byzonder fraai uitge voerde dansnummers. Het begint al terstond nadat de drie zeelui van boord zijn gekomen en voet aan de New Yorkse wal gezet hebben. Ze gaan de stad verkennenen de film geeft ons een overrompelend dy namisch zang- en dansnummer „New York" te zien, dat deze drie matro zen dwars door alle delen van New York voert. De opnamen hiervoor werden niet in decors, maar in de stad zelf ge maakt en dit nummer ontleent zyn grote kracht aan het verbysterende tempo, dat louter door de montage aan de van leven tintelende beelden gegeven wordt: uiterst raffinement en even grote vakbekwaamheid schie pen met de drie zingende zeelui, die in een enkele sprong tientallen kilo meters achter zich laten in een volko men levend en natuuriyk decor, op deze wyze een uniek stukje dans film. Dergelyke goede nummers telt „Hallo New York!" veel, in een even verrassend als stormachtig tempo en daarbij steeds oorspronkelijk ook: het kostelyk nummer van het meisje in de ondergrondse, en vooral de aller dwaaste show in het prae-historische museum met het liedje van de ..IJs- tijdman". dan het dansnummer „Main street" en het hoofdnummer van deze film ..We're going on the town", ge danst op het dak van een wolkenkrab ber. Steeds weten de beide regisseurs van deze film, Gene Kelly en Stanley Donen hier in 't luchthartige amuse mentgenre een voortreffelijke combi natie van film en dans te brengen: een en al dynamische beweging in de toepassing van de dans in de film, vetsterkt door een al even dynamische behandeling van de kleur en een uiter mate levendige montage. Tegen het einde van de film die tussen beide nog een kostelijke persiflage geeft op de leegheid en stereotype uniformiteit van het vermaaksleven in New York, met in iedere nachtclub telkens in een wat andere aankleding dezelfde krachteloze shownummers wordt de hele geschiedenis van de drie pas sagierende zeelui nog eens kort sa mengevat verteld in een stukje puur ballet van byzonder fraai beeldende kracht. Alle dansen in deze film werden ontworpen door niemand minder dan Jerome Robbins en de muziek werd (evenals ue voortreffelijke tekst van het merendeel der zangnummers) ge- ge schreven door de ook hier beroemd geworden componist-dirigent Leonard Bernstein. Regisseur Gene Kelly treedt zelf op als een der matrozen, bijgestaan door Frank Sinatra en Ju les Munshin, die beide verrassend goe de dansers blijken. Betty Garret, Ann Miller en Vera Ellen dansen de meis jes. die met de drie matrozen uit pas sagieren gaan, en dit zestal werkt als een gesloten team. uitstekend op elk aar afgestemd. Het verhaaltje met zyn zwakke momenten blijft gelukkig in „Hallo New York" volkomen op de achtergrond; humor, vitaliteit, dvna- miek en bovenal originaliteit blyven overheersen. En deze elementen, ge dragen door de voortreffelyke presta ties van alle medewerkers, verhef- fen ..On the town" tot een der beste I musicals, die ooit door Hollywood ge- i maakt zyn. LONG-SHOT lyke route. Voorop onze marine attaché in zijn auto, gevolgd door de krans, in een Engelse legerwa gen, zo groot als een verhuiswagen. De Ned. officier had zyn probleem opgelost, maar de protocolaire kop zorgen van de sergeant van de leger auto moesten nog beginnen. By de Westminster Abbey aange komen, waar al een grote menigte op de Koningin stond te wachten, gaf de sergeant de krans-in-mand aan de Nederlandse marine attaché. Deze viste de krans uit het speciaal ge vlochten rietwerk en stapte naar het hek van de Abbey, op de hielen ge volgd door de sergeant met de schou- derhoge mand. By de ingang draaide de officier zich om en zei „die mand heb ik niet nodig". „Please, Sir", stotterde de Engelse sergeant, „ik heb opdracht om de mand ook af te leveren. Dat is Ne derlands bezit. Wat moet ik nou met die mand doen?" „Daar moet je een hond by ko pen", kwam met een stalen gezicht het antwoord van de Nederlandse marine attaché. RODE GORDIJNEN. De pers en de vele rode gordynen. Een kwartier voor het einde van de grote lunch in de historische Guild hall trachtten vier Nederlandse ver slaggevers waaronder uw corres pondent zich ongemerkt van tafel te verwyderen. Zij moesten tijdig op het terrein van de Nederlandse kerk zyn, waarheen de Koningin en de Prins zich direct na afloop van de lunch zouden begeven voor de ont vangst door de Nederlandse kolonie. Behoedzaam schoven de reporters langs de lange ryen galatafels in de richting van het breedste rode gor dijn, waarachter zich een uitgang zou bevinden. Snel sloegen zy het gordyn achter zich dichten stonden tegenover een blinde muur. Het was het ver keerde gordyn. erger nog aan de verkeerde kant van de enorme zaal! Ditmaal opgemerkt door alle 800 ge nodigden, kwamen zij weer van ach ter het gordijn te voorschijn, sloegen resoluut rechtaf en liepen over de volle lengte van de zaal naar een van de andere rode gordynen. Met een zucht van verlichting glipten zy er door en keken in de stom ver baasde gezichten van een dozyn wit- gemutste koks. Er was geen terug weg meer mogelyk. De Lord Mayor was aan het spreken. Door potten" en pannen, onder dientafels door. langs koks en detectives bereikte de pers via een achterraam van de burger- meesterlijke garderobekamer einde- lyk nog tydig de afgezette straat. TOFFEE'S Ook niet op het protocol, maar hogelijk gewaardeerd: Het aandoenlijke, kleverige zakje zelfgemaakte toffees dat de meiskes van het arme Oost-Londense jeugd centrum aanboden aan Koningin Elizabeth. Aan Koningin Juliana hadden zij een met foto's versierd dagboek gegeven van hun vacantie in Nederland. „Zie je", legde een elfjarig Engels bleekneusje naderhand ernstig aan ons uit, „in Holland zyn de „sweets" niet gerantsoeneerd. Jullie Koningin kan ze vrij kopen, maar in Engeland zyn de „sweets" op de bon en daar om hebben we voor onze Koningin In de strijd op Korea is een nieuwe fase ingetreden. De UNO-troepen trekken terug op de linie, welke op de kaart is aangegeven, een linie, wel ke tot elke prijs behouden moet wor den. Het is practisch dezelfde lijn, waarvan Mac Arthur een week gele den het grote offensief begon, dat op zo overrompelende wijze in een over haaste terugtocht uitliep. Het wereldgebeuren. „V redescongres" Het communistisch geïnspireerde „wereldvredescongres" te Warschau, dat in Sheffield was doodgelopen wegens te weinig deelnemers die Groot-Brittannië binnen zyn lands grenzen duldde, is al enkele dagen achter de rug en het heeft op de instelling van een wereldorgaan voor de vrede na geen enkel nieuws gebracht. Tenzy wellicht de „bekering" van een der Amerikaanse progressieven, de heer Rojjge; een Amerikaan die men geenszins communist kan noe men, al heeft hij dan al de tijd van die vredesbeweging trouw achter de „vredesleuzen" aangelopen. Thans echter bereikt de werela het bericht dat John Rogge, al opposant op vo rige congressen en thans in War schau des te meer, zich „afgeschei den" heeft en een nieuwe vredesbe weging heeft gesticht. Markant was reeds zyn rede te Warschau geweest waarin hy China opriep de „voetspo ren" van Joego Slavië te volgen en zich aan de opperheerschappij van Moskou te onttrekken. Er was toen wel gemor onder de „vredesstrevers" die meer naar het Kremlin luisteren dan naar de vredesroep, maar eigen aardig genoeg werd Rogge niet ver hinderd zyn gehele tirade tegen de Sovjet-Unie ten einde te brengen. Wat kon men in Warschau ook an ders? Tenslotte beweert dat vredes- comité telkens en telkens, niet afhan kelijk van Moskou te zyn maar „ge heel vrij" de vrede na te streven, waarbij dan gezegd wordt dat Mos kou wel eigenlyk de enige hoofdstad is waa.r nu eens serieus over de vre de wordt gesproken en nagedacht. Die betrekkelijk vrye meningsuiting is een der camouflage-middelen waar mede men wil bewijzen niet dezelfde methodes te volgen als het Kremlin, bv. bij de Cominform-bijeenkomsten- Die precisieuze camouflage-tactiek echter wyst er al op, dat men zich tóch bewust is dat er iets hapert met die Sovjet-methoden. Het is echter vreemd dat men daaruit niet de eni ge conclusie wil trékken: dat Rusland nu heus niet ten voorbeeld gesteld kan worden voor lieden die ernstig naar de vrede streven. Zo in deze geest heeft blykbaar die heer John Rogge, het „enfant terrible" voor het vredescongres te Warschau, gedacht en hij is ten halve gekeerd (liever dan ten hele te dwalen). Hy dan is er toe overgegaan om Tito te vragen (althans hy schijnt dat te willen doen) „de leiding te nemen van een nieuwe onafhankelyke vredesbewe ging." De beweging moet vrye dis cussie tussen vertegenwoordigers van Oost en West toestaan, aldus ver klaart Rogge, en hij heeft tevens be kend gemaakt dat hy Rogge is overigens officieel raadsman van de Joego-Slavisehe delegatie bij de V N. alle relaties met de wereld vredes beweging zoals deze zich op het con gres te Warschau heeft gemanifes teerd, heeft verbroken. En overigens kan iedereen, zo verduidelijkt Rogge nog, aan de nieuwe vredesbeweging deelnemen. Dat is dan het resultaat van War schau geweest dat reeds te voorzien was. Er waren meer lieden dan Rog ge op dat congres aanwezig, die zich wellicht nog eens zullen bedenken. Men kan dat eigenlijk ook wel aflei den uit de gematigde toon die spreekt uit de uiteindelyke resoluties van het congres. Het oordeel over de U.N O. is milder uitgevallen dan de „pro gressieven" aanvankelijk hadden voorgesteld en MacArthur werd in het begin door verschillende sprekers als „oorlogsmisdadiger" bestempeld. De eindresolutie stelt echter slechts een commissie in die „competent" is om de verantwoordelijkheid van Mac Arthur vast te stellen. maar die toffees gemaakt en ze was er reuze bly mee". KNIEBUIGINGEN. In stryd met het Nederlandse pro tocol, maar zeer elegant: De diepe kniebuigingen volgens het Engelse protocol van Prinses Elizabeth en Prinses Margaret voor H.M. Koningin Juliana op het Vic toriastation. Volgens het Nederlandse protocol zijn alle kniebuigingen voor dames afgeschaft, op uitdrukkelyk verzoek van Koningin Juliana. FLAUW GEVALLEN. Tenslotte. Het protocolverhaal van alle protocofverhalen: De man, die de leiding had van het gehele Engelse protocolaire gedeelte van het bezoek en wekenlang met de zorgvuldig uitgeplozen regeling van het Britse ceremonieel was bezig ge weest, heeft het resultaat van zijn werk niet kunnen zien. Sir Terence Nugent, de opperprotocolbaas van de Engelse koning, was twee dagen voor de aankomst van Koningin Juliana flauw gevallen, doordat hij zich volkomen overwerkt had! Hy heeft tot het voorjaar de tijd om te herstellen. Dan komt waar schijnlijk het statlebezoek aan Enge land van de nieuwe Koning van Zweden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 5