De maisproductie in Zeeland
TWEE SCHELDE-DIRECTEUREN
GELDBOETEN OPGELEGD
„De grond is er goed voor"
MOEILIJKE WEKEN OP KOMST
VOOR VLISSINGEN-BRESKENS
ER KOMT EEN SPORTCENTRUM
EN EEN BRANDWEERKAZERNE
Gasten uit Nieuw-Guinea
bezochten Walcheren
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 11 NOVEMBER 1950
De omstandigheden in Zeeland zyn z-eker zeer geschikt om de zaaizaad-
productie van mais hier ter hand te nemen. De grond is er goed voor, de
Zeeuwse boer heeft ervaring in de zaaizaadteelt en beschikt over de
nodige outillage. Trouwens in geheel Nederland ligt er nog een grote toe
komst voor de maisteelt en zy zal dan ook zeker een blyvende plaats gaan
innemen. Niet alleen, omdat de maisprijzen goed zUn, doch ook voor het
probleem van de vruchtwisseling betekent deze teelt een uitkomst.
Aldus de mening van ir. W. Kake-
beeke, directeur van de N.V. Land
bouw My „De Bathpolders", momen
teel Nederlands grootste maisverbou-
vver, die juist in Rilland is terugge
keerd van een reis naar de Ver. Sta
ten.
Ongeveer vier en een halve maand
geleden vertrokken als gasten van de
E.C.A. drie Nederlandse maisdeskun-
digen naar de States om daar de
maiscultuur te bestuderen, nl. ir. M.
H. Aliens, inspecteur van de land
bouw te Arnhem, ir. W. R. Becker,
maisonderzoeker van het Centr. In
stituut voor Landbouwonderzoek te
Wageningen en ir. W. Kakebeke, die
als practicus door de Stichting voor
de Landbouw hiervoor werd aange
zocht.
Met de „Nieuw Amsterdam" maak
ten de heren de overtocht en na een
zeer hartelijke ontvangst hebben zij,
door de voortreffelijke zorgen van
de E.C-A.van Oost tot West en van
Noord tot Zuid het stamland van de
mais doorkruist om zich by univer
siteiten, rijksproefstations, zaad-
teeltbedryven en verwerkende indu
strieën, op de hoogte te stellen van
de kweekmethoden, de zaaizaadpro
ductie, de afzet en verwerking. De
maisteelt onder alle klimatologische
omstandigheden kon worden bestu
deerd.
Wat opviel tijdens deze reis was de
ontzaglijke rijkdom van Amerika,
waar de welvaart voornamelijk berust
op de bodem. Ze was men in Com-
belt met haar uitzonderlyke goede
gronden, waar tientallen jaren ach
tereen rovende gewassen kunnen
worden verbouwd, der kustmest
aan de grond toe te .oegen. By wed-
stry'den worden daar opbrengsten
van 12 13.000 kg mais per ha be
haald! De normale opbrengsten lig
gen echter rond de 4500 kg per ha.
Ditzelfde wordt ook in ons land be
reikt.
NIEUWE KWEEKMETHODEN
Hoe dit mogelyk is? Ir. Kakebeeke
verklaarde het ons. De Amerikanen
zijn er in geslaagd planten te ont
wikkelen welke genoegen nemen met
minder zonlicht en ook kleiner zyn.
De plant brengt dan wel minder op,
doch door meer planten op 1 ha te
zaaien, wordt de opbrengst op peil
gehouden. Deze maisrassen worden
veel in het Noorden van Amerika ge
bruikt en hebben ook in Nederland
reeds ingang gevonden.
Ontwikkelingsplan
Zeeland
(vervolg van blz. 1)
Het bedryfs-economische gedeelte
valt eveneens uiteen in een documen
tatie en diverse desiderata. In de eer
ste plaats zij gewezen op de tydro-
vende werkzaamheden inzake indus
trievestiging in Zeeland. In verband
hiermee werd en wordt contact opge
nomen met vele bedrijven buiten Zee
land, die omtrent alle problemen,
welke voor hen van belang zyn, wor
den voorgelicht, terwijl tevens voor
bereidende werkzaamheden by vesti
ging worden verricht. Een uitvoerige
documentatie van leegstaande gebou
wen stelt het E.T.I. in staat telkens
op de mogelijkheden in geheel Zee
land te wyzen.
STEUN AAN
PLAATSELIJKE INITIATIEVEN
Samen met de Rijksnijverheidsconsu-
lent worden door het E.TX voorts
veel plaatselijke initiatieven gesteund
by het opstellen van productie-pro
gramma's, het verkrijgen van be-
drijfsvergunningen en het zoeken
van financieringsfondsen.
Dit onderdeel van het ontwikke
lingsplan vereist een zeer uitvoerige
bearijfsdocumentatie van de in Zee
land gevestigde industrieën. Daartoe
en teneinde de moeilijkheden van
deze ondernemingen te leren kennen,
wordt een bezoek gebracht aan alle
daarvoor in aanmerking komende be-
dryven. Op deze wijze kan het be
drijfsleven gesteund worden door vele
adviezen en kan telkens het industri
ële klimaat worden verbeterd. Het
gehele economische leven van. Zeeland
wordt in kaart gebracht. Allerlei
moeilykheden komen daarbij ter
.sprake, zoals het spoorwegvervoer
in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen, ex
portproblemen, de industriegezind
heid van de bevolking, het vraagstuk
van de Belgische arbeidskrachten ,de
medewerking van de gemeentebestu
ren. de havenoutillage, enz. Tenslot
te dienen hier te worden genoemd de
individuele bedryfsadviezen inzake
kostprijs- en resultatenberekening,
administratieve inrichting, produc
tieprogramma's, financiering, e.d.
Speciaal de laatste problemen hebben
de volle aandacht. Er kan byv. ge
dacht worden aan de instelling van 'n
Provinciaal Financieringsfonos.
Uit dit alles blykt, dat door het E.T.I.
alles In het werk wordt gesteld om
de economische ontwikkeling van ons
gewest in goede banen te leiden. Het
valt voor de toekomst van Zeeland
te wensen, dat dit streven niet
vruchteloos zal blijven.
Oorlogsvrijwilliger
zendt onderscheiding terug
De heer C. van Wijnen, oud-mari
nier O.V.W. Ie klasse, heeft aan de
minister van Marine de aan hem des
tijds verleende onderscheiding „Orde
en Vrede" teruggezonden- Hij heeft
aan de minister medegedeeld geen
prijs meer te stellen op deze onder
scheiding gezien het onuitsprekelijk
onrecht de Ambonnese bevolking en de
militairen aangedaan. Voor dit on
recht, aldus de heer van Wijnen,
dient de redering mede aansprakelijk
te worden geste1
Bovendien is het in ons land zaak
de mindere zonnewarmte te compen
seren door de plant langer te laten
groeien. Er wordt daarom hier een
maand vroeger begonnen met zaaien.
DE RESULTATEN
„Wat nu de resultaten van onze
reis zyn? In de eerste plaats hebben
we zoveel mogelyk gezocht naar ma
teriaal waaruit onze kwekers voor
Nederland geschikte soorten kunnen
voortbrengen. We bestudeerden de
zaaizaadproductie, de cultuurmetho
den, de afzet en dë verwerking.
Dit jaar hadden we in Nederland
ook te kampen met eèn slechte op
komst van het in Nederland ge
kweekte zaaizaad. Op het laborato
rium bleek de kiemkracht goed te
zijn, doch in de grond liet het te
wensen over. Er mankeerde dus iets
aan onze laboratoriumtechniek.
Welnu, in Amerika hebben wij een
nieuwe techniek ontdekt. Ook von
den we er zaaizaadontsmettingsmid
delen welke veel beter werken dan
de hier bekende middelen. Verder de
den we veel nuttige kennis op over
de chemische onkruidbestryding, de
machines, enz.
Het is daarom een zeer vruchtbare
reis geworden. We kregen een inzicht
van de mogelijkheden van de mais
cultuur en door ons aan de ervarin
gen van de Amerikanen te spiege
len. hebben we op vele punten zeker
heid gekregen wat we hier wel en
niet moeten hebben", aldus ir. Kake
beeke.
Op de Nederlandse gronden kan
uitstekend mais verbouwd worden.
Op de lichtere grond kan het zeker
de rogge gaan vervangen. Wanneer
men stemmen in boerenkringen be
luistert, mag verwacht woraen, dat
volgend jaar reeds meer mais in
Zeeland zal worden verbouwd. Hoe
wel de weersomstandigheden niet be-
Saald goed waren, was de opbrengst
1950 hier te lande groter dan vo
rig jaar, doordat men de.teelt beter
gaat beheersen.
Eén ding wil ik nog opmerken, zo
besloot ir. Kakebeeke, die vol lof was
over de wyze waarop men zich over
al uitsloofde om de Nederlandse gas
ten zo goed mogelyk in te lichten.
Alleen reeds op het gebied van de
landbouw, wordt men in Amerika
steeds meer overtuigd van het be
lang in een grote eenheid te zyn op
genomen. Dat men by de mais'de
nieuwe kweekmethoden heeft gevon
den was mogelyk, door een samen
werking op grote schaal, tussen de
verschillende staten. Elk product
wordt dan ook op de plaats ver
bouwd waar de voorwaarden en om
standigheden hiervoor het beste zyn.
En zo is het er elgenlyk ook met de
handel en de industrie. De Ver. Sta
ten zyn een sprekend bewy's, dat men
voor essentiële dingen in groter ver
band kan opgaan, zonder dat men
zij., eigen karakter verliest. Men
denke voor dat laatste slechts aan
de verschillen in wetgeving in de di
verse Amerikaanse staten. Met
handhaving van onze zekere mate
van zelfstandigheid, werken wij in
Nederland eigenlyk wel zeer ruim.
Straks zal een rapport over de vele
bevindingen verschynen en ongetwij
feld zal ir. Kakebeeke in de komende
maanden in lezingen zyn opgedane
kennis aan de Zeeuwse landbouwers
overbrengen. De belangstelling is
reeds groeiende, zodat een en ander
er zeker toe zal bydragen dat de
mais een steeds meer voorkomend
gewas op de Zeeuwse altkers zal
worden.
Jo Behage, Jozina Brakman en Henriette Govaert uit Groede, hebben
namens de ingezetenen van Groede acht jonge duiven aangeboden aan de
prinsesjes. Hier ziet men de drie meisjes uit Groede by de prinsesjes ln de
tuin van het paleis Soestdyk.
Busdiensten In Zeeuwsch-Vlaanderen
blijven in de week ongewijzigd
Bootpersoneel doet
wat maar mogelijk is
Nog enkele dagen en dan zullen on
ze mooie comfortabele en bovenal
ruime ferryboten, op de dienst Vlis
singenBreskens, voor enige tyd uit
de vaart worden genomen en zal de
„Koningin Wilhelmina" deze dienst
gaan onderhouden,
Het staat vast, dat de ferryboten
erg gemist zullen worden en dat men
in West-Zeeuwsch-Vlaanderen, speci
aal ln Breskens nogal wat moeilijk
heden verwacht.
Weliswaar zullen er ook nu auto's
worden vervoerd, doch slechts met
een maximum gewicht van voertuig
en lading van 10 ton, een maximum
hoogte van 2.60 m. en een maximum
lengte van 8 m. Dat wil dus zeggen
dat personenauto's en kleine bestel
wagens kunnen worden overgezet,
doch dat de grotere vrachtauto's hun
route via Perkpolder moeten kiezen.
Afgezien nog van een groter tijdver
lies, zullen ook de kosten veel hoger
worden.
Een tweede handicap is, dat de
veerdienst vervangen zal worden door
een tweeuurdienst en dat de vaartijd
lahger zal worden. Door de tweeuur
dienst heeft men weliswaar meer tijd
tussen aankomst en vertrek van de
boot, maar men mag daarbij zeker
niet uit het oog verliezen dat, speciaal
het lossen van de boot, die geen kop-
lading heeft, veel meer tijd zal ver
gen, zodat het lang niet zeker is, dat
de boot steeds op tijd zal vertrekken.
In dit verband is df tijdsruimte tus
sen aankomst van de boot in Vlissin-
gen en het vertrek aldaar van de
trein, soms wel wat erg krap.
Nemen wij de boot die om 5.40 uit
Breskens vertrekt, om 6.10 in Vlissin-
gen aankomt, terwijl de trein vertrekt
om 6.18. Dus een speling van acht
minuten. Later op de dag wordt deze
speling 11 minuten, maar dan zal oók
het verkeer drukker zyn. Mogelijk
dat de praktijk geen reden tot klach
ten zal geven, maar erg gerust is men
in West-Zeeuwsch-Vlaanderen niet
DE BUSDIENSTEN.
Zowel de busdiensten van de S.B.M.
als de Z.V.T.M. bUjven, ondanks de
ze tweeuurdienst, op werkdagen on
gewijzigd, alleen voor de Zon- en
feestdagen zijn de diensten tijdelijk
gewijzigd, waardoor de aansluitingen
zijn verzekerd.
Ons bereikten klachten dat meer
dere passagiers, die met de boot te
Breskens aankwamen, werden gedu
peerd, omdat de bussen waren ver
trokken. Inderdaad is dit de vorige
week enkele malen voorgekomen,
wanneer de boot geruimen tyd te laat
arriveerde. Over het algemeen geeft
de S.B.M. in die gevallen een betere
service aan haar passagiers dan de Z
V.T.M., maar daar staat tegenover dat
de bussen van de Z.V.T.M. verbinding
moeten geven met de bussen naar
Terneuzen, Axel en Sas van Gent.
Daardoor wordt het wel eens onmo
gelijk om, wanneer de boot erg veel
over tijd is, te wachten.
Men verzekerde ons echter dat de
laatste bus van Breskens altijd wacht,
althans wanneer de boot niet door
mankement is uitgevallen.
Van de zijde van de Prov. Stoom-
bootdienst wordt er sedert geruimen
tijd op toegezien dat speciaal de boot
die om 20.55 uit Vlissingen vertrekt,
weinig of geen vertraging heeft, juist
omdat dit de laatste boot is, waarop
in Breskens de bussen aansluiting ge
ven.
Ook de boot die om 17.55 uit Vlis
singen vertrekt is practisch altijd op
tijd, mede in verband met het groot
aantal werklieden dat met deze boot
meekomt.
Wat dat betreft doet het personeel
van de boot al het mogelijke om ver
traging te voorkomen.
Intussen wacht ook dit personeel
thans een moeilijke tijd.
Advertentie.
De heer A. Vermaire te Goes is be
noemd verklaard als lid van de Prov.
Staten voor de Middenstandspartij,
ter vervulling van de vacature ont
staan door het overlijden van de heer
W. P. A. Brouwer.
Alweer de sterke drank
De rechtbank te Middelburg behan
delde Vrijdag enkele hogere beroep-
zaken.
De aannemer G. d. R. uit Driel was
door de kantonrechter te Zierikzee
veroordeeld tot 12 dagen hechtenis en
1 jaar intrekking rijbewijs, omdat hij
onder invloed van sterke drank een
auto had bestuurd. Hij had bezwaar
tegen dit vonnis en verklaarde nu, dat
hij geen tijd had gehad om te eten en
toen maar 'wat gedronken had. waar
door hij waarschijnlijk enigszins
dronken was geweest. Een agent van
politie had hem althans dronken aan
getroffen en zijn wagen vertoonde
sporen van aanrijding.
De Officier van Justitie achtte ver
dachte schuldig en eiste bevestiging
van het beroepen vonnis.
VERZUIMD ONKRUID UIT TE
ROEIEN.
F. A. L. C. Baron S. v. d. O. uit
Wassenaar had zich te verantwoor
den, omdat hij verzuimd had, onkruid
langs hem toebehorende wegen te la
ten uitroeien. Hij was hiervoor
veroordeeld tot 2 x f 6.of 2 x 3
dagen hechtenis. Verdachte bekende
in gebreke te zijn gebleven, maar
dacht dat hjj niet verplicht was het
onkruid te laten opruimen. De Offi
cier van Justitie eiste vernietiging
van het vonnis, maar vroeg veroorde
ling tot dezelfde straffen, namelijk 2
x f 6.of 2 x 3 dagen hechtenis. Uit
spraak 24 November a.s.
Ir H. C. W. en ir H. W. van T. veroordeeld
tot betaling van recpectievelijk 10.000 en 5.000
De Bijzondere Strafkamer van de Arrondissementsrechtbank te Middel
burg heeft gisterm'ddag vonnis gewezen in de zaak tegen de oud-directeur
van de Kon. My „De Schelde" te Vlissingen, ir. H. C. W. en de directeur
van deze maatsehappy, ir. H. W. van T„ die op 26, 27 en 28 October j.I.
terecht hebben gestaan onder beschuldiging van economische collaboratie
met de vijand. Eerstgenoemde werd veroordeeld tot een boete van 10.000
subs- 4 maanden, de ander tot een boete van 5000 subs. 2 maanden hech
tenis. De eis luidde tegen beide verdachten een gevangenisstraf voor de
duur van de tyd, in 1945 in voorlopige bewaring doorgebracht (5% maand),
alsmede tegen ir. W. 30.000 of 6 maanden cn tegen ir. Van T. 15.000
of 3 maanden. Beiden hebben acht dagen tijd om van het vonnis in beroep
te gaan.
De Byz. Strafkamer acht de in de
dagvaarding opgesomde feiten^ en
omstandigheden bewezen, t.w., dat ir.
W. opzettelijk in de periode Mei 1940
—October 1944, terwyl hy wist, dat
Nederland in oorlog was met Duits
land, in opdracht, voor rekening en
ten behoeve van de Duitsers werk
zaamheden heeft laten verrichten.
Deze bestonden in het kort samenge
vat uit het produceren van talrijke
vleugels voor watervliegtuigen, in
clusief de montage van de motoren
waarbij in aanmerking werd geno
men, dat de aflevering in een steeds
sneller tempo geschiedde en deze ge
paard ging met een steeds aanzien
lijker wordende toename van het aan
tal arbeiders de bouw van zes mij
nenvegers en het voor oorlogsdoel
einden ombouwen van een vistreiler,
het repareren van bewapende sche
pen en van de bewapening daarvan
en het verrichten van diverse werk
zaamheden ten behoeve van de Duit
se afweerkracht in Zeeland. Voor ir.
van T. geldt mutatis mutandis het
zelfde.
GEEN RECHT OP VRIJSPRAAK
De verdedigers hadden vrijspraak
gevraagd omdat h.i. beide verdach
ten er steeds naar gestreefd hebben
in het belang van het land de vijand
te benadelen en omdat deze van de
aard der werkzaamheden, die ten be
hoeve van de Duitse afweerkracht in
Zeeland werden uitgevoerd, niet op
de hoogte konden zijn, daar de Duit
sers eigenmachtig over Schelde-ar-
beiders beschikten. De Byz. Strafka
mer oordeelde echter, dat uit verkla
ringen van de verdachten zelf is ko
men vast te staan, dat zy zich vol-
doende bewust waren van de feiteiy-
ke strekking van hun handelingen en
zich daarvan niet hebben laten af-
RAAD VLISSINGEN
De gemeente moet niet hamsteren
In de raad van Vlissingen is Vrijdagmiddag uitvoerig gesproken over
de aanleg van het Sportcentrum en het was voornameiyk de heer M. J.1
van Poelje, die enigszins dieper inging op enkele sport-technlsche kwes
ties, die by de aanleg van het Centrum van belang zyn. Over het alge
meen was er by de raad voldoening, dat men nu binnen afzienbare tyd
kan voorzien in de „sportveldennood", zoals de heer van Poelje liet uit-
drykte, maar toeh werd er hij monde van de heer J. L. de Wit enige te
leurstelling geuit over het feit, dat tot nu toe voornamelijk de voetbal
sport zoveel aandacht heeft gekregen, waardoor andere takken enigs
zins in het gedrang kwamen. De heer de Wit hield ln dit verband een
pleidooi voor steun aan de zwemsport.
De heer van Poelje vroeg inlichtin
gen over de exploitatiebegroting en
wilde graag weten, waarom in de
plannen een z.g. grassintelbaan is op
genomen en waarom geen gewone
sintelbaan.* Het was hem bekend, dat
de deskundige voor deze zaken in de
daartoe door de regering benoemde
commissie, de heer Willink, advies
verstrekt had over een sintelbaan.
Spreker noemde enkele nadelen op
van een grassintelbaan, alsmede enke
le voordelen van een gewone sintel
baan, waarbij hij er op wees, dat op
een gewone baan z.g. „speedway-wed
strijden" voor motor n kunnen vor-
den georganiseerd. Dergelijke evene
menten brengen geld in de gemeente
lijke kas. Van eén terreinwedstrijd
heeft de gemeente Vrouwenpolder b.v.
f 4000 aan inkomsten gehad!
Tenslotte drukte de heer van Poelje
er zijn spijt over uit, dat bij de opstel
ling der plannen geen advies gevraagd
was aan de provinciale en plaatselijke
sportverenigingen.
Wethouder M. A. van Popering deed
de toezegging, dat men ten aanzien
van de zwemsprot alle moeite zal doen
om een oplossing te verkrijgen.
Over de exploitatiebegroting van het
nieuwe Sportcentrum, zeide spreker,
dat er een jaarlijks exploitatie-tekort
is begroot van ruim f 17.000. Het ad
vies voor de plannen was verstrekt
door een regeringscommissie, waarin
vooraanstaande figuren op sportgebied
zitting hebben, zodat niet het advies
van de plaatselijke verenigingen is
gevraagd, temeer omdat deze zijn ver
tegenwoordigd in de Stichting Sport
park, welke volledig op de hoogte
van de plannen was. Bovendien is
voor DUW-werken het vragen van ad
vies aan deze commissie verplicht.
Een gewone sintelbaan zou aan aanleg
kosten f 23.000, een grassintelbaan
f 10.200, terwijl de onderhoudskosten
veel lager zijn. Een der commissiele
den, de heer Van Zijl, had gezegd:
De uitbreiding van rusthuis
De Griffioen te Middelburg
Zoals wij reeds eerder berichtten,
heeft de kerkeraad der Hervormde
gemeente Middelburg besloten om
behoudens goedkeuring van het Clas
sicaal bestuur het rusthuis „De
Griffioen" uit te breiden met een
aantal twee- en éénpersoonskamers,
waardoor plaatsing mogelijk wordt
van nog 22 (zo nodig zelfs 30) ouden
van dagen.
Wij vernemen thans, dat het de be
doeling is deze uitbreiding, welke als
gemeld met inwendige veranderingen
van het bestaande gebouw gepaard
zal gaan, nog dit jaar aan te besteden.
„Geef mij maar een grassintelbaan"
De heer Van Popering vertelde, dat
er in geheel Nederland slechts vijf
banen zijn, geschikt voor speedway
races, zodat blijkbaar niet veel ge
meenten een dergelijke baan als „de
vleespotten van Egypte" beschouwen.
Ook is van de zijde van de motor
sport beoefenaars nooit een verzoek
gedaan, evenmin door „Scheldegou-
wen".
„Ik ben in Vrouwenpolder geweest",
zeide de heer van Popering over de
daar gehouden terreinwedstrijden. „en
ik ben huiverig geworden van het
corps politieagenten. Ik ben bang, dat
Vrouwenpolder deze politiehulp van
die aanlokkelijke vierduizend gulden
heeft moeten betalenNiettemin
beloofde de wethouder een ernstig on
derzoek in te stellen naar de voorde
len van een gewone sintelbaan bij die
gemeenten, die over een dergelijke
baan beschikken, teneinde er achter te
komen „hoe rijk ze ervan geworden
zijn
De heer van Poelje wees de wet
houder nog op de noodzakelijkheid
van betonnen banden langs de baan
en drong er op aan om te zijner tijd
bij 't in exploitatie geven van het
sportcentrum aan de Stichting Sport
park het Stichtingsbestuur uit te brei
den, omdat hij meende, dat de sport
verenigingen hierin niet de juiste
mensen hebben afgevaardigd. Dit
laatste werd overigens door wethou
der Van Popering betwijfeld. Nadat
nog de heer J. Marijs er op had gewe
zen, dat bij beoefening van de sport
op Zaterdagmiddag een groter deel
van de bevolking van dit sportcentrum
zou kunnen genie n dan thans hot
geval is, werd z.h.s. stemming met de
plannen van B. en W. accoord gegaan
BRANDWEERKAZERNE.
Z-h.s. werd ook aangenomen net
voorstel om een crediet van f 15.600
te verlenen voor de herbouw van de
Brandweercentrale. Hierbij drong dc
heer P. Theune er op aan. om reeds
nu aankopen te doen voor de verdere
inrichting van deze centrale in ver
band met de prijsstijgingen. Volgens
opgave van wethouder Van Popering
is voor de inrichting e.d. nog een be
drag van f 30.000 nodig, behoudens af
trek van oorlogsschadevergoeding.
Zowel de burgemeester, mr. B.
Kolff, en de wethouder Van Popering
meenden, dat het niet op de weg van
de gemeente ligt om een harasterpoli-
tiek te voeren. Bovendien zyn er
maar weinig dingen te noemen, die nu
al aangeschaft kunnen worden, omdat
immers eerst het gebouw klaar moet
zijn.
Voorts werd de heer C. Geldof als
lid van de raad toegelaten. Hij legde
de daartoe vereiste beloften af.
houden. Niets is er gebleken van
controle op de aard van de werk
zaamheden der arbeiders of van pro
test. Voor genoemde werkzaamheden
is niet minder dan 1.500-000 in re
kening gebracht. De verdachten moe
ten er van op de hoogte zijn geweest,
dat de facturen werden aangeboden
aan de Duitsers, aldus het vonnis.
Ook is aangevoerd, dat, indien de
Schelde-directie geweigerd had be
paalde opdrachten uit te voeren ,de
kans zeer groot was geweest, dat het
bedrijf ontmanteld en naar Duitsland
overgebracht zou zyn en dat de ar
beiders aldaar te werk gesteld zou
den zyn. Volgens de Byz. Strafkamer
is echter niet het aanblyven van de
directeuren, doch hetgeen de vyand
in het belang van zyn oorlogvoering
noodzakelyk achtte, oorzaak geweest,
dat.het bedrijf niet ontmanteld werd.
De latere houding van de directeuren
heeft ongetwyfeld de sabotage op
De Schelde gestimuleerd, maar het
is toch de vraag, of hun aftreden
deze sabotage niet nog aanmerkelyk
zou hebben doen toenemen.
Men is van oordeel, dat de vervaar
diging van oorlogstuig voor de vij
and onder alle omstandigheden ver
boden en in stryd met artikel 102 van
het Wetboek van Strafrecht is. Het
was niet alleen voor de veiligheid,
maar ook voor het moreel van de
strijdende landgenoten noodzakelyk,
dat zy niet de kans liepen om door
op een Nederlands bedryf vervaar
digd oorlogsmateriaal getroffen te
worden. Er zijn normen van wat ge
oorloofd en niet geoorloofd is, die
mede door het menselyk geweten
worden bepaald, door moraal en fat
soen.
In het vonnis wordt verder ver
klaard, dat van overmacht niets is
gebleken. In hoge mate strekt het
echter ten voordele van beide ver
dachten, dat zy er met alle kracht
en wat ir. W. betreft, niet zonder
persoonlijk risico, naar gestreefd
hebben het bedryf vrij te houden van
nationaal-socialistische smetten en
de op stapel staande „Willem Ruys"
voor het vaderland te redden. Daar
voor heeft de Bijz. Strafkamer grote
waardering.
Aardig incident
in Stadhuis van Veere
Twee leden van de delegatie Van
Nieuw-Guinea, welke momenteel in
ons land vertoeft, hebben gisteren een
bezoek gebracht aan Walcheren. Het
waren de heren Jouwe en Kasipo, die
vergezeld werden door dr. V. de
Bruyn, beter bekend ais „Jungle Pim
pernel" (die aan de delegatie is toe
gevoegd), mevr. Dc Bruyn en de heer
Van Heijningen van het ministerie
van Uniezaken. Dit gezelschap had als
gastvrouwe de Provinciale Zeeuwse
V.V.V. en werd rondgeleid door haar
directeur, de heer E. Smit.
In Middelburg werd een bezoek
gebracht aan het stadhuis op de
Markt, waama men naar Vlissingen
reed om de plaats van de dijkdoor
braak te bezichtigen en de lunch te
gebruiken. Vervolgens begaf men zich
naar Westkapelle, waar de vuurtoren
werd beklommen. Van deze hoge
post uit werd een blik geslagen op de
nieuwe dijk. Via Oostkapelle, Dom
burg en Vrouwenpolder ging de tocht
naar Veere, waar de gasten door de
burgemeester in het stadhuis werden
ontvangen.
Er deed zich hier een aardig inci
dent voor. De burgemeester, jhr. L F.
den Beer Poortugael, toonde het ge
zelschap de oorkonde, die opgemaakt
is tydens het koninklijk bezoek in
Augustus jL en die ondertekend Is
door Koningin Juliana. Een van de
beren uit Nieuw-Guinea riep uit; „Nu
is mijn dag goed! Nu heb Ik voor
het eerst de handtekening van de Ko
ningin gezien!".
Toen men teruggekeerd was in Mid-
delburg, werd daar nog de Abdij be
zichtigd. waama men afscheid nam.
De gasten waren zeer voldaan over
hetgeen zij op Walcheren hadden ge
zien en legden een grote harteiykheid
aan de dag.
Het 300ste schip
op hefling te Hansweert
Bij v. d. Straten's Scheepswerf te
Hansweert is het 300ste schip na de
bevrijding op de helling getrokken
om herstellingen te ondergaan. Deze
scheepswerf is ontstaan uit de vroe
gere scheepswerf „Zeeland", welke
na de eerste wereldoorlog failliet
ging. Bij de bevrijding werd het be
dryf ook ernstig beschadigd door de
terugtrekkende Duitsers, doch daarna
werden onmiddcllyk de nodige voor
zieningen aangebracht, om de werf
weer bruikbaar te maken. Het 300ste
schip zit nu op de helling. De schip
per mag zich gelukkig prijzen, want
hij kreeg van de firma gratis ligging.
Het is schipper De Bruin van Osse-
nisse met zijn schip „Onderneming".
Bouw van 6 boerderijen
op Walcheren
Naar wij vernemen zal deze maand
in Middelburg worden aanbesteed de
bouw van 6 boerderijen voor bedrij
ven van 12 H.A. in de Zuidwatering
op Walchere*.