De maisproductie in Zeeland TWEE SCHELDE-DIRECTEUREN GELDBOETEN OPGELEGD „De grond is er goed voor" MOEILIJKE WEKEN OP KOMST VOOR VLISSINGEN-BRESKENS ER KOMT EEN SPORTCENTRUM EN EEN BRANDWEERKAZERNE Gasten uit Nieuw-Guinea bezochten Walcheren 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 11 NOVEMBER 1950 De omstandigheden in Zeeland zyn z-eker zeer geschikt om de zaaizaad- productie van mais hier ter hand te nemen. De grond is er goed voor, de Zeeuwse boer heeft ervaring in de zaaizaadteelt en beschikt over de nodige outillage. Trouwens in geheel Nederland ligt er nog een grote toe komst voor de maisteelt en zy zal dan ook zeker een blyvende plaats gaan innemen. Niet alleen, omdat de maisprijzen goed zUn, doch ook voor het probleem van de vruchtwisseling betekent deze teelt een uitkomst. Aldus de mening van ir. W. Kake- beeke, directeur van de N.V. Land bouw My „De Bathpolders", momen teel Nederlands grootste maisverbou- vver, die juist in Rilland is terugge keerd van een reis naar de Ver. Sta ten. Ongeveer vier en een halve maand geleden vertrokken als gasten van de E.C.A. drie Nederlandse maisdeskun- digen naar de States om daar de maiscultuur te bestuderen, nl. ir. M. H. Aliens, inspecteur van de land bouw te Arnhem, ir. W. R. Becker, maisonderzoeker van het Centr. In stituut voor Landbouwonderzoek te Wageningen en ir. W. Kakebeke, die als practicus door de Stichting voor de Landbouw hiervoor werd aange zocht. Met de „Nieuw Amsterdam" maak ten de heren de overtocht en na een zeer hartelijke ontvangst hebben zij, door de voortreffelijke zorgen van de E.C-A.van Oost tot West en van Noord tot Zuid het stamland van de mais doorkruist om zich by univer siteiten, rijksproefstations, zaad- teeltbedryven en verwerkende indu strieën, op de hoogte te stellen van de kweekmethoden, de zaaizaadpro ductie, de afzet en verwerking. De maisteelt onder alle klimatologische omstandigheden kon worden bestu deerd. Wat opviel tijdens deze reis was de ontzaglijke rijkdom van Amerika, waar de welvaart voornamelijk berust op de bodem. Ze was men in Com- belt met haar uitzonderlyke goede gronden, waar tientallen jaren ach tereen rovende gewassen kunnen worden verbouwd, der kustmest aan de grond toe te .oegen. By wed- stry'den worden daar opbrengsten van 12 13.000 kg mais per ha be haald! De normale opbrengsten lig gen echter rond de 4500 kg per ha. Ditzelfde wordt ook in ons land be reikt. NIEUWE KWEEKMETHODEN Hoe dit mogelyk is? Ir. Kakebeeke verklaarde het ons. De Amerikanen zijn er in geslaagd planten te ont wikkelen welke genoegen nemen met minder zonlicht en ook kleiner zyn. De plant brengt dan wel minder op, doch door meer planten op 1 ha te zaaien, wordt de opbrengst op peil gehouden. Deze maisrassen worden veel in het Noorden van Amerika ge bruikt en hebben ook in Nederland reeds ingang gevonden. Ontwikkelingsplan Zeeland (vervolg van blz. 1) Het bedryfs-economische gedeelte valt eveneens uiteen in een documen tatie en diverse desiderata. In de eer ste plaats zij gewezen op de tydro- vende werkzaamheden inzake indus trievestiging in Zeeland. In verband hiermee werd en wordt contact opge nomen met vele bedrijven buiten Zee land, die omtrent alle problemen, welke voor hen van belang zyn, wor den voorgelicht, terwijl tevens voor bereidende werkzaamheden by vesti ging worden verricht. Een uitvoerige documentatie van leegstaande gebou wen stelt het E.T.I. in staat telkens op de mogelijkheden in geheel Zee land te wyzen. STEUN AAN PLAATSELIJKE INITIATIEVEN Samen met de Rijksnijverheidsconsu- lent worden door het E.TX voorts veel plaatselijke initiatieven gesteund by het opstellen van productie-pro gramma's, het verkrijgen van be- drijfsvergunningen en het zoeken van financieringsfondsen. Dit onderdeel van het ontwikke lingsplan vereist een zeer uitvoerige bearijfsdocumentatie van de in Zee land gevestigde industrieën. Daartoe en teneinde de moeilijkheden van deze ondernemingen te leren kennen, wordt een bezoek gebracht aan alle daarvoor in aanmerking komende be- dryven. Op deze wijze kan het be drijfsleven gesteund worden door vele adviezen en kan telkens het industri ële klimaat worden verbeterd. Het gehele economische leven van. Zeeland wordt in kaart gebracht. Allerlei moeilykheden komen daarbij ter .sprake, zoals het spoorwegvervoer in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen, ex portproblemen, de industriegezind heid van de bevolking, het vraagstuk van de Belgische arbeidskrachten ,de medewerking van de gemeentebestu ren. de havenoutillage, enz. Tenslot te dienen hier te worden genoemd de individuele bedryfsadviezen inzake kostprijs- en resultatenberekening, administratieve inrichting, produc tieprogramma's, financiering, e.d. Speciaal de laatste problemen hebben de volle aandacht. Er kan byv. ge dacht worden aan de instelling van 'n Provinciaal Financieringsfonos. Uit dit alles blykt, dat door het E.T.I. alles In het werk wordt gesteld om de economische ontwikkeling van ons gewest in goede banen te leiden. Het valt voor de toekomst van Zeeland te wensen, dat dit streven niet vruchteloos zal blijven. Oorlogsvrijwilliger zendt onderscheiding terug De heer C. van Wijnen, oud-mari nier O.V.W. Ie klasse, heeft aan de minister van Marine de aan hem des tijds verleende onderscheiding „Orde en Vrede" teruggezonden- Hij heeft aan de minister medegedeeld geen prijs meer te stellen op deze onder scheiding gezien het onuitsprekelijk onrecht de Ambonnese bevolking en de militairen aangedaan. Voor dit on recht, aldus de heer van Wijnen, dient de redering mede aansprakelijk te worden geste1 Bovendien is het in ons land zaak de mindere zonnewarmte te compen seren door de plant langer te laten groeien. Er wordt daarom hier een maand vroeger begonnen met zaaien. DE RESULTATEN „Wat nu de resultaten van onze reis zyn? In de eerste plaats hebben we zoveel mogelyk gezocht naar ma teriaal waaruit onze kwekers voor Nederland geschikte soorten kunnen voortbrengen. We bestudeerden de zaaizaadproductie, de cultuurmetho den, de afzet en dë verwerking. Dit jaar hadden we in Nederland ook te kampen met eèn slechte op komst van het in Nederland ge kweekte zaaizaad. Op het laborato rium bleek de kiemkracht goed te zijn, doch in de grond liet het te wensen over. Er mankeerde dus iets aan onze laboratoriumtechniek. Welnu, in Amerika hebben wij een nieuwe techniek ontdekt. Ook von den we er zaaizaadontsmettingsmid delen welke veel beter werken dan de hier bekende middelen. Verder de den we veel nuttige kennis op over de chemische onkruidbestryding, de machines, enz. Het is daarom een zeer vruchtbare reis geworden. We kregen een inzicht van de mogelijkheden van de mais cultuur en door ons aan de ervarin gen van de Amerikanen te spiege len. hebben we op vele punten zeker heid gekregen wat we hier wel en niet moeten hebben", aldus ir. Kake beeke. Op de Nederlandse gronden kan uitstekend mais verbouwd worden. Op de lichtere grond kan het zeker de rogge gaan vervangen. Wanneer men stemmen in boerenkringen be luistert, mag verwacht woraen, dat volgend jaar reeds meer mais in Zeeland zal worden verbouwd. Hoe wel de weersomstandigheden niet be- Saald goed waren, was de opbrengst 1950 hier te lande groter dan vo rig jaar, doordat men de.teelt beter gaat beheersen. Eén ding wil ik nog opmerken, zo besloot ir. Kakebeeke, die vol lof was over de wyze waarop men zich over al uitsloofde om de Nederlandse gas ten zo goed mogelyk in te lichten. Alleen reeds op het gebied van de landbouw, wordt men in Amerika steeds meer overtuigd van het be lang in een grote eenheid te zyn op genomen. Dat men by de mais'de nieuwe kweekmethoden heeft gevon den was mogelyk, door een samen werking op grote schaal, tussen de verschillende staten. Elk product wordt dan ook op de plaats ver bouwd waar de voorwaarden en om standigheden hiervoor het beste zyn. En zo is het er elgenlyk ook met de handel en de industrie. De Ver. Sta ten zyn een sprekend bewy's, dat men voor essentiële dingen in groter ver band kan opgaan, zonder dat men zij., eigen karakter verliest. Men denke voor dat laatste slechts aan de verschillen in wetgeving in de di verse Amerikaanse staten. Met handhaving van onze zekere mate van zelfstandigheid, werken wij in Nederland eigenlyk wel zeer ruim. Straks zal een rapport over de vele bevindingen verschynen en ongetwij feld zal ir. Kakebeeke in de komende maanden in lezingen zyn opgedane kennis aan de Zeeuwse landbouwers overbrengen. De belangstelling is reeds groeiende, zodat een en ander er zeker toe zal bydragen dat de mais een steeds meer voorkomend gewas op de Zeeuwse altkers zal worden. Jo Behage, Jozina Brakman en Henriette Govaert uit Groede, hebben namens de ingezetenen van Groede acht jonge duiven aangeboden aan de prinsesjes. Hier ziet men de drie meisjes uit Groede by de prinsesjes ln de tuin van het paleis Soestdyk. Busdiensten In Zeeuwsch-Vlaanderen blijven in de week ongewijzigd Bootpersoneel doet wat maar mogelijk is Nog enkele dagen en dan zullen on ze mooie comfortabele en bovenal ruime ferryboten, op de dienst Vlis singenBreskens, voor enige tyd uit de vaart worden genomen en zal de „Koningin Wilhelmina" deze dienst gaan onderhouden, Het staat vast, dat de ferryboten erg gemist zullen worden en dat men in West-Zeeuwsch-Vlaanderen, speci aal ln Breskens nogal wat moeilijk heden verwacht. Weliswaar zullen er ook nu auto's worden vervoerd, doch slechts met een maximum gewicht van voertuig en lading van 10 ton, een maximum hoogte van 2.60 m. en een maximum lengte van 8 m. Dat wil dus zeggen dat personenauto's en kleine bestel wagens kunnen worden overgezet, doch dat de grotere vrachtauto's hun route via Perkpolder moeten kiezen. Afgezien nog van een groter tijdver lies, zullen ook de kosten veel hoger worden. Een tweede handicap is, dat de veerdienst vervangen zal worden door een tweeuurdienst en dat de vaartijd lahger zal worden. Door de tweeuur dienst heeft men weliswaar meer tijd tussen aankomst en vertrek van de boot, maar men mag daarbij zeker niet uit het oog verliezen dat, speciaal het lossen van de boot, die geen kop- lading heeft, veel meer tijd zal ver gen, zodat het lang niet zeker is, dat de boot steeds op tijd zal vertrekken. In dit verband is df tijdsruimte tus sen aankomst van de boot in Vlissin- gen en het vertrek aldaar van de trein, soms wel wat erg krap. Nemen wij de boot die om 5.40 uit Breskens vertrekt, om 6.10 in Vlissin- gen aankomt, terwijl de trein vertrekt om 6.18. Dus een speling van acht minuten. Later op de dag wordt deze speling 11 minuten, maar dan zal oók het verkeer drukker zyn. Mogelijk dat de praktijk geen reden tot klach ten zal geven, maar erg gerust is men in West-Zeeuwsch-Vlaanderen niet DE BUSDIENSTEN. Zowel de busdiensten van de S.B.M. als de Z.V.T.M. bUjven, ondanks de ze tweeuurdienst, op werkdagen on gewijzigd, alleen voor de Zon- en feestdagen zijn de diensten tijdelijk gewijzigd, waardoor de aansluitingen zijn verzekerd. Ons bereikten klachten dat meer dere passagiers, die met de boot te Breskens aankwamen, werden gedu peerd, omdat de bussen waren ver trokken. Inderdaad is dit de vorige week enkele malen voorgekomen, wanneer de boot geruimen tyd te laat arriveerde. Over het algemeen geeft de S.B.M. in die gevallen een betere service aan haar passagiers dan de Z V.T.M., maar daar staat tegenover dat de bussen van de Z.V.T.M. verbinding moeten geven met de bussen naar Terneuzen, Axel en Sas van Gent. Daardoor wordt het wel eens onmo gelijk om, wanneer de boot erg veel over tijd is, te wachten. Men verzekerde ons echter dat de laatste bus van Breskens altijd wacht, althans wanneer de boot niet door mankement is uitgevallen. Van de zijde van de Prov. Stoom- bootdienst wordt er sedert geruimen tijd op toegezien dat speciaal de boot die om 20.55 uit Vlissingen vertrekt, weinig of geen vertraging heeft, juist omdat dit de laatste boot is, waarop in Breskens de bussen aansluiting ge ven. Ook de boot die om 17.55 uit Vlis singen vertrekt is practisch altijd op tijd, mede in verband met het groot aantal werklieden dat met deze boot meekomt. Wat dat betreft doet het personeel van de boot al het mogelijke om ver traging te voorkomen. Intussen wacht ook dit personeel thans een moeilijke tijd. Advertentie. De heer A. Vermaire te Goes is be noemd verklaard als lid van de Prov. Staten voor de Middenstandspartij, ter vervulling van de vacature ont staan door het overlijden van de heer W. P. A. Brouwer. Alweer de sterke drank De rechtbank te Middelburg behan delde Vrijdag enkele hogere beroep- zaken. De aannemer G. d. R. uit Driel was door de kantonrechter te Zierikzee veroordeeld tot 12 dagen hechtenis en 1 jaar intrekking rijbewijs, omdat hij onder invloed van sterke drank een auto had bestuurd. Hij had bezwaar tegen dit vonnis en verklaarde nu, dat hij geen tijd had gehad om te eten en toen maar 'wat gedronken had. waar door hij waarschijnlijk enigszins dronken was geweest. Een agent van politie had hem althans dronken aan getroffen en zijn wagen vertoonde sporen van aanrijding. De Officier van Justitie achtte ver dachte schuldig en eiste bevestiging van het beroepen vonnis. VERZUIMD ONKRUID UIT TE ROEIEN. F. A. L. C. Baron S. v. d. O. uit Wassenaar had zich te verantwoor den, omdat hij verzuimd had, onkruid langs hem toebehorende wegen te la ten uitroeien. Hij was hiervoor veroordeeld tot 2 x f 6.of 2 x 3 dagen hechtenis. Verdachte bekende in gebreke te zijn gebleven, maar dacht dat hjj niet verplicht was het onkruid te laten opruimen. De Offi cier van Justitie eiste vernietiging van het vonnis, maar vroeg veroorde ling tot dezelfde straffen, namelijk 2 x f 6.of 2 x 3 dagen hechtenis. Uit spraak 24 November a.s. Ir H. C. W. en ir H. W. van T. veroordeeld tot betaling van recpectievelijk 10.000 en 5.000 De Bijzondere Strafkamer van de Arrondissementsrechtbank te Middel burg heeft gisterm'ddag vonnis gewezen in de zaak tegen de oud-directeur van de Kon. My „De Schelde" te Vlissingen, ir. H. C. W. en de directeur van deze maatsehappy, ir. H. W. van T„ die op 26, 27 en 28 October j.I. terecht hebben gestaan onder beschuldiging van economische collaboratie met de vijand. Eerstgenoemde werd veroordeeld tot een boete van 10.000 subs- 4 maanden, de ander tot een boete van 5000 subs. 2 maanden hech tenis. De eis luidde tegen beide verdachten een gevangenisstraf voor de duur van de tyd, in 1945 in voorlopige bewaring doorgebracht (5% maand), alsmede tegen ir. W. 30.000 of 6 maanden cn tegen ir. Van T. 15.000 of 3 maanden. Beiden hebben acht dagen tijd om van het vonnis in beroep te gaan. De Byz. Strafkamer acht de in de dagvaarding opgesomde feiten^ en omstandigheden bewezen, t.w., dat ir. W. opzettelijk in de periode Mei 1940 —October 1944, terwyl hy wist, dat Nederland in oorlog was met Duits land, in opdracht, voor rekening en ten behoeve van de Duitsers werk zaamheden heeft laten verrichten. Deze bestonden in het kort samenge vat uit het produceren van talrijke vleugels voor watervliegtuigen, in clusief de montage van de motoren waarbij in aanmerking werd geno men, dat de aflevering in een steeds sneller tempo geschiedde en deze ge paard ging met een steeds aanzien lijker wordende toename van het aan tal arbeiders de bouw van zes mij nenvegers en het voor oorlogsdoel einden ombouwen van een vistreiler, het repareren van bewapende sche pen en van de bewapening daarvan en het verrichten van diverse werk zaamheden ten behoeve van de Duit se afweerkracht in Zeeland. Voor ir. van T. geldt mutatis mutandis het zelfde. GEEN RECHT OP VRIJSPRAAK De verdedigers hadden vrijspraak gevraagd omdat h.i. beide verdach ten er steeds naar gestreefd hebben in het belang van het land de vijand te benadelen en omdat deze van de aard der werkzaamheden, die ten be hoeve van de Duitse afweerkracht in Zeeland werden uitgevoerd, niet op de hoogte konden zijn, daar de Duit sers eigenmachtig over Schelde-ar- beiders beschikten. De Byz. Strafka mer oordeelde echter, dat uit verkla ringen van de verdachten zelf is ko men vast te staan, dat zy zich vol- doende bewust waren van de feiteiy- ke strekking van hun handelingen en zich daarvan niet hebben laten af- RAAD VLISSINGEN De gemeente moet niet hamsteren In de raad van Vlissingen is Vrijdagmiddag uitvoerig gesproken over de aanleg van het Sportcentrum en het was voornameiyk de heer M. J.1 van Poelje, die enigszins dieper inging op enkele sport-technlsche kwes ties, die by de aanleg van het Centrum van belang zyn. Over het alge meen was er by de raad voldoening, dat men nu binnen afzienbare tyd kan voorzien in de „sportveldennood", zoals de heer van Poelje liet uit- drykte, maar toeh werd er hij monde van de heer J. L. de Wit enige te leurstelling geuit over het feit, dat tot nu toe voornamelijk de voetbal sport zoveel aandacht heeft gekregen, waardoor andere takken enigs zins in het gedrang kwamen. De heer de Wit hield ln dit verband een pleidooi voor steun aan de zwemsport. De heer van Poelje vroeg inlichtin gen over de exploitatiebegroting en wilde graag weten, waarom in de plannen een z.g. grassintelbaan is op genomen en waarom geen gewone sintelbaan.* Het was hem bekend, dat de deskundige voor deze zaken in de daartoe door de regering benoemde commissie, de heer Willink, advies verstrekt had over een sintelbaan. Spreker noemde enkele nadelen op van een grassintelbaan, alsmede enke le voordelen van een gewone sintel baan, waarbij hij er op wees, dat op een gewone baan z.g. „speedway-wed strijden" voor motor n kunnen vor- den georganiseerd. Dergelijke evene menten brengen geld in de gemeente lijke kas. Van eén terreinwedstrijd heeft de gemeente Vrouwenpolder b.v. f 4000 aan inkomsten gehad! Tenslotte drukte de heer van Poelje er zijn spijt over uit, dat bij de opstel ling der plannen geen advies gevraagd was aan de provinciale en plaatselijke sportverenigingen. Wethouder M. A. van Popering deed de toezegging, dat men ten aanzien van de zwemsprot alle moeite zal doen om een oplossing te verkrijgen. Over de exploitatiebegroting van het nieuwe Sportcentrum, zeide spreker, dat er een jaarlijks exploitatie-tekort is begroot van ruim f 17.000. Het ad vies voor de plannen was verstrekt door een regeringscommissie, waarin vooraanstaande figuren op sportgebied zitting hebben, zodat niet het advies van de plaatselijke verenigingen is gevraagd, temeer omdat deze zijn ver tegenwoordigd in de Stichting Sport park, welke volledig op de hoogte van de plannen was. Bovendien is voor DUW-werken het vragen van ad vies aan deze commissie verplicht. Een gewone sintelbaan zou aan aanleg kosten f 23.000, een grassintelbaan f 10.200, terwijl de onderhoudskosten veel lager zijn. Een der commissiele den, de heer Van Zijl, had gezegd: De uitbreiding van rusthuis De Griffioen te Middelburg Zoals wij reeds eerder berichtten, heeft de kerkeraad der Hervormde gemeente Middelburg besloten om behoudens goedkeuring van het Clas sicaal bestuur het rusthuis „De Griffioen" uit te breiden met een aantal twee- en éénpersoonskamers, waardoor plaatsing mogelijk wordt van nog 22 (zo nodig zelfs 30) ouden van dagen. Wij vernemen thans, dat het de be doeling is deze uitbreiding, welke als gemeld met inwendige veranderingen van het bestaande gebouw gepaard zal gaan, nog dit jaar aan te besteden. „Geef mij maar een grassintelbaan" De heer Van Popering vertelde, dat er in geheel Nederland slechts vijf banen zijn, geschikt voor speedway races, zodat blijkbaar niet veel ge meenten een dergelijke baan als „de vleespotten van Egypte" beschouwen. Ook is van de zijde van de motor sport beoefenaars nooit een verzoek gedaan, evenmin door „Scheldegou- wen". „Ik ben in Vrouwenpolder geweest", zeide de heer van Popering over de daar gehouden terreinwedstrijden. „en ik ben huiverig geworden van het corps politieagenten. Ik ben bang, dat Vrouwenpolder deze politiehulp van die aanlokkelijke vierduizend gulden heeft moeten betalenNiettemin beloofde de wethouder een ernstig on derzoek in te stellen naar de voorde len van een gewone sintelbaan bij die gemeenten, die over een dergelijke baan beschikken, teneinde er achter te komen „hoe rijk ze ervan geworden zijn De heer van Poelje wees de wet houder nog op de noodzakelijkheid van betonnen banden langs de baan en drong er op aan om te zijner tijd bij 't in exploitatie geven van het sportcentrum aan de Stichting Sport park het Stichtingsbestuur uit te brei den, omdat hij meende, dat de sport verenigingen hierin niet de juiste mensen hebben afgevaardigd. Dit laatste werd overigens door wethou der Van Popering betwijfeld. Nadat nog de heer J. Marijs er op had gewe zen, dat bij beoefening van de sport op Zaterdagmiddag een groter deel van de bevolking van dit sportcentrum zou kunnen genie n dan thans hot geval is, werd z.h.s. stemming met de plannen van B. en W. accoord gegaan BRANDWEERKAZERNE. Z-h.s. werd ook aangenomen net voorstel om een crediet van f 15.600 te verlenen voor de herbouw van de Brandweercentrale. Hierbij drong dc heer P. Theune er op aan. om reeds nu aankopen te doen voor de verdere inrichting van deze centrale in ver band met de prijsstijgingen. Volgens opgave van wethouder Van Popering is voor de inrichting e.d. nog een be drag van f 30.000 nodig, behoudens af trek van oorlogsschadevergoeding. Zowel de burgemeester, mr. B. Kolff, en de wethouder Van Popering meenden, dat het niet op de weg van de gemeente ligt om een harasterpoli- tiek te voeren. Bovendien zyn er maar weinig dingen te noemen, die nu al aangeschaft kunnen worden, omdat immers eerst het gebouw klaar moet zijn. Voorts werd de heer C. Geldof als lid van de raad toegelaten. Hij legde de daartoe vereiste beloften af. houden. Niets is er gebleken van controle op de aard van de werk zaamheden der arbeiders of van pro test. Voor genoemde werkzaamheden is niet minder dan 1.500-000 in re kening gebracht. De verdachten moe ten er van op de hoogte zijn geweest, dat de facturen werden aangeboden aan de Duitsers, aldus het vonnis. Ook is aangevoerd, dat, indien de Schelde-directie geweigerd had be paalde opdrachten uit te voeren ,de kans zeer groot was geweest, dat het bedrijf ontmanteld en naar Duitsland overgebracht zou zyn en dat de ar beiders aldaar te werk gesteld zou den zyn. Volgens de Byz. Strafkamer is echter niet het aanblyven van de directeuren, doch hetgeen de vyand in het belang van zyn oorlogvoering noodzakelyk achtte, oorzaak geweest, dat.het bedrijf niet ontmanteld werd. De latere houding van de directeuren heeft ongetwyfeld de sabotage op De Schelde gestimuleerd, maar het is toch de vraag, of hun aftreden deze sabotage niet nog aanmerkelyk zou hebben doen toenemen. Men is van oordeel, dat de vervaar diging van oorlogstuig voor de vij and onder alle omstandigheden ver boden en in stryd met artikel 102 van het Wetboek van Strafrecht is. Het was niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor het moreel van de strijdende landgenoten noodzakelyk, dat zy niet de kans liepen om door op een Nederlands bedryf vervaar digd oorlogsmateriaal getroffen te worden. Er zijn normen van wat ge oorloofd en niet geoorloofd is, die mede door het menselyk geweten worden bepaald, door moraal en fat soen. In het vonnis wordt verder ver klaard, dat van overmacht niets is gebleken. In hoge mate strekt het echter ten voordele van beide ver dachten, dat zy er met alle kracht en wat ir. W. betreft, niet zonder persoonlijk risico, naar gestreefd hebben het bedryf vrij te houden van nationaal-socialistische smetten en de op stapel staande „Willem Ruys" voor het vaderland te redden. Daar voor heeft de Bijz. Strafkamer grote waardering. Aardig incident in Stadhuis van Veere Twee leden van de delegatie Van Nieuw-Guinea, welke momenteel in ons land vertoeft, hebben gisteren een bezoek gebracht aan Walcheren. Het waren de heren Jouwe en Kasipo, die vergezeld werden door dr. V. de Bruyn, beter bekend ais „Jungle Pim pernel" (die aan de delegatie is toe gevoegd), mevr. Dc Bruyn en de heer Van Heijningen van het ministerie van Uniezaken. Dit gezelschap had als gastvrouwe de Provinciale Zeeuwse V.V.V. en werd rondgeleid door haar directeur, de heer E. Smit. In Middelburg werd een bezoek gebracht aan het stadhuis op de Markt, waama men naar Vlissingen reed om de plaats van de dijkdoor braak te bezichtigen en de lunch te gebruiken. Vervolgens begaf men zich naar Westkapelle, waar de vuurtoren werd beklommen. Van deze hoge post uit werd een blik geslagen op de nieuwe dijk. Via Oostkapelle, Dom burg en Vrouwenpolder ging de tocht naar Veere, waar de gasten door de burgemeester in het stadhuis werden ontvangen. Er deed zich hier een aardig inci dent voor. De burgemeester, jhr. L F. den Beer Poortugael, toonde het ge zelschap de oorkonde, die opgemaakt is tydens het koninklijk bezoek in Augustus jL en die ondertekend Is door Koningin Juliana. Een van de beren uit Nieuw-Guinea riep uit; „Nu is mijn dag goed! Nu heb Ik voor het eerst de handtekening van de Ko ningin gezien!". Toen men teruggekeerd was in Mid- delburg, werd daar nog de Abdij be zichtigd. waama men afscheid nam. De gasten waren zeer voldaan over hetgeen zij op Walcheren hadden ge zien en legden een grote harteiykheid aan de dag. Het 300ste schip op hefling te Hansweert Bij v. d. Straten's Scheepswerf te Hansweert is het 300ste schip na de bevrijding op de helling getrokken om herstellingen te ondergaan. Deze scheepswerf is ontstaan uit de vroe gere scheepswerf „Zeeland", welke na de eerste wereldoorlog failliet ging. Bij de bevrijding werd het be dryf ook ernstig beschadigd door de terugtrekkende Duitsers, doch daarna werden onmiddcllyk de nodige voor zieningen aangebracht, om de werf weer bruikbaar te maken. Het 300ste schip zit nu op de helling. De schip per mag zich gelukkig prijzen, want hij kreeg van de firma gratis ligging. Het is schipper De Bruin van Osse- nisse met zijn schip „Onderneming". Bouw van 6 boerderijen op Walcheren Naar wij vernemen zal deze maand in Middelburg worden aanbesteed de bouw van 6 boerderijen voor bedrij ven van 12 H.A. in de Zuidwatering op Walchere*.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 2