28 tractorploegen zwoegden door de Wilhelminapolder NIEUW SCHIP VOOR DIENST OP WESTER-SCHELDE GEWENST VOOR HET EERST EEN TEKORT OP DE PZEM-BEGROTING Werk- Kleding P.K. BEVA K.L.M. Ho cccu VERBETERING MIDDELBURG VAN WEGVAK -W.-SOUBURG Granaat ontplofte te Eede. O ZWARTKOP 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 26 OCTOBER I960. Drie duizend boeren uit geheel Nederland keken scherp toe Drie duizend landbouwers en vertegenwoordigers van landbouwdiensten uit geheel Nederland en talrijke bezoekers uit België waren Woensdag naar de Wilhelminapolder bij Goes gekomen om ploegendemonstraties by te wonen, die in dit rijke polderland .werden gehouden door de Technische Commissie van de Stichting voor de Landbouw in Zeeland in samenwer king met een aantal andere instanties op Landbouwgebied. TRACTOR EN PLOEG De ploegen moesten een diepte van 22 cm nalen, aan welke eis verschillen de niet konden voldoen. Ook kwamen niet alle spoedig genoeg op denver- eiste diepte, terwyl de grondlegging soms te wensen overliet. De demon straties hebben tevens geleerd, dat de combinatie tractor-ploeg niet al tijd' uitgebalanceerd is., De trekker is vaak met sterk genoeg voor de ploeg welke men er achter hangt. Een an dere voorname factor waarop ook al tijd voldoende gelet wordt, is het "sn. orden gezegd, dat Het weer was ideaal en de duizenden bezoekers hebben een ideale gelegen heid gehad diverse typén tractoren met aangebouwde weg-, wentel- en rondgaande ploegen naast elkaar in bedrijf te zien. Met de steeds voortschrijdende mechanisatie wordt het voortdurend moeilijker om een juiste keus te doen Uit het groeiend aantal merken van werktuigen, Niet minder dan 42 ploe gen waren voor deze demonstratie opgegeven, doch in verband met de beschikbare oppervlakte grond, kon den er slechts 28 toegelaten worden. Voor iedere ploegschaar was ter-be weiding een stuk grond van 15 méter breedte en 150 meter lengte beschik baar. Dinsdags hadden de tractor- ploegen gewerkt voor de beoorde lingscommissie, terwijl Woensdag de werktuigen zich onder het crtische oog van de boeren door de zware klei grond worstelden. NIET ALLES GOUD Het rapport van de commissie zal straks een volledig inzicht geven van dè voor- en nadelen der diverse trac torploegen. doch reeds nu kan gezegd worden, dat zoals een deskundige het uitdrukte niet alles goud was, wat er blonk. Verschillende tractor- ploegen lieten op de tweede dag ver stek gaan. omdat gebleken was, dat zy op deze zware kleigrond weinig konden uitrichten. Toegegeven moet worden, dat de grond van boven droog en van onder nat ook wel zware eisen aan de werktuigen stelde. (Advertentie) al meer dan 50 jaar St. Jacobsstraat 7 Tel. 2667 VLISSINGEN Subsidie voor huisvesting van Zeeuwse schippersjeugd. Het Nat. Comité voor Onderwijs aan Schiperskinderen door Chr. scholen met internaat te Vreeswijk heeft het Pvoy. Bestuur van Zeeland gevraagd een subsidie te willen verlenen in de kosten van huisvesting van Zeeuwse schipperskinderen. De Stichting Zee land adviseerde voor dit doel een be drag van 500 op de prov. begroting uit te trekken en het subsidie te oe- palen op 30 cent per leerling per week. Aangezien momenteel 6 leerlir. gen uit Zeeland in 't internaat zijn opgenomen, zouden de kosten voor de Provincie voorlopig f 93 60 per jaar bedragen. Ged. Staten van Zeeland hebben echter de Prov, Staten voorge steld om. in plaats van een algemene subsidieregeling vast te stellen, voor lopig alleen voor '50 een subsidie toe te kennen van f 0.30 per kind per week. Ernstig verkeersongeluk te Schore. Op de rijksweg te Schore, bij het z.g. Schoorse molentje, werd bij net oversteken van de rijweg, J. v. d, V. uit Schore door de passerende mo torrijder D. uit Waarde gegrepen. De motorrijder kwam ernstig te vallen en moest met een zware hersenschud ding in een ziekenhuis worden opge nomen. Van der V. werd enkele meters over de weg geslingerd.-terwjjl zijn rijwiel geheel vernield werd. Hij kop echter na verbonden te 2ijn, naar huif terugkeren. Als bijzonderheid kan woraen vermeld, dat D, op weg was naar het ziekenhuis om een broer te bezoeken. Onttrekking wegvak aan het openbaar verkeer. In 1935 werd het nieuwe wegvak van de prov. weg Ter neuzen—-Axel. naby Spui aangelegd. Hierdoor kwam het daarbij afgesneden wegvak voor het doorgaand verkeer te vervallen Ook het plaatselijk verkeer maakt van dit afgesneden wegvak slechts zeer weinia gebruik. Ter weerszijden liggen landerijen, welke ln gebruik zyn bij een Axelse landbouwer, die deze zou willen sa menvoegen. Hiertoe is het nodig, dat het betreffende gedeelte van de weg, genaamd Oud-gedeelte-van-de-prov. weg TerneuzenAxel, aan het open baar ve-keer te onttrekken. Ged. Sta ten van Zeeland hebben aan de Prov. Staten voorgesteld aldus te besluiten DE WEG OOSTBL'RG WATER LAND KERK JE. De werkzaamheden aan de weg OostburgWaterlandkerkje schieten goed op. Op enkele plaatsen is men reeds met het bestraten begonnen. Het graven en straatklaar leggen neemt brj dit werk de meeste tijd in beslag nauwkeurig afstellen. Niettemin kan wor de resultaten over het algemeen be vredigend waren. Tussen de morgen en middagdemonstraties heeft ir. P. W. Bakker Arkema, rykslandbouw- consulent voor landbouwwerktuigen een beschouwing gegeven, waarbij hij diverse getoonde ploegen besprak. De voorzitter van de Tecnn. Commis sie van de Stichting voor de Land bouw in Zeeland, de heer A. Minder- houd sprak een dankwoord tot de in stanties en personen welke hun mede- Werking aan deze demonstraties ge ven. VOORLICHTING ,De Rykslandbouwvoorlièhtings- dienst had op hét terrein een stand ingericht, waar men kennis kon ne men van in tekeningen uitgewerkte resultaten der studies over verdro ging van gronden, samenstelling van bouwplannen in verband met beschik bare man-uren enz. Voor de landbouw was het een leer zame dag. De organisatoren hebben alle eer-van hun werk gehad. De Stichting van de Landbouw liet van de demonstratie een film opnemen, zodat straks op landbouw vergaderin gen nogmaals profit kan worden ge trokken van hetgeen in de Wilhelmi napolder werd getoond. Binnenkort besprekingen om te komen tot regeling van geschil inzake verlegging van waterleiding. Reeds herhaaldelijk hebben G. S. van Zeeland betoogd, dat de volledi; gc uitvoering van het tertiair wegen- plan bij de huidige basis van verde ling der opbrengst van de motorrijtui genbelasting hef financieel vermogen ran de provincie te hoven gaat. Het" batig saldo van het tertiair we genfonds is in 1949 teruggèlopen van f216.319 tot ƒ47.027. Indien enigszins mogelijk moet. en tekort worden ver meden. Een aantal wegen verkeert echter in een zodanige staat, dat zij een belemmering vormen voor de eco nomische ontdooiing van de gebieden, waarvoor zij de verbinding vormen met hét net van landwegen. Dit noopt er toe om. zij het in een geleidelijk tempo, voort te gaan met de uitvoe ring van het plan. Derhalve hebben G. S. de Prov. Staten voorgesteld de dbtatie aan dit fonds in de prov. be groting 1951 te verhogen met f 50,000. Gezien de enomie orijsstijgingen en de besprekingen, welke gevoerd wor den om ,te voorzien in de moeilijkhe den waarin door dezè "&tijgiWgëö: de lichamen, belast met wegenbeheer en onderhoud, zijn geraakt, besloten G. S. voorshands geen gebruik te maken van de mogelijkheid om van provin* ciewëge. in opdracht van de onder- houdsplichtigc, tertiaire wegen te on derhoud*-1. De reeds verbeterde wegen van het provinciaal wegenplah worden gead ministreerd in het wegenonderhouds- fonds. Daar de reserve voor recon structie van wegsverhardingen ge daald is tot f 192.799,32 en bovendien de verdere stijging van prijzen en lo nen de positie' van het fonds opnieuw ongunstiger maakt, achten G. S. het nodig de dotatie der provincie aan het fonds te verhogen met f 50.000. Bevordering Lectuurvoorziening op het platteland. Evenals vorig jaar is ook thans weer in de Provinciale begroting van Zeeland een bedrag van f 10.000 op genomen voor een toevoeging aan het bibliotheekfonds. Dit fonds is in de eerste plaats bestemd voor de Prov. Bibliotheek te Middelburg, doch zal naar de mening van G. S. ook dienstbaar kunnen zijn voor de be vordering van dc lectuurvoorziening op het 'platteland. Een onderzoek naar deze lectuurvoorziening bevindt zich thans in een vergevorderd sta dium. Naar het zich laat aanzien, is de uitvoering van de conclusies, waartoe dit onderzoek wel zal voe ren. practisch mogelijk. Aüvertenlié). VEEMARKT. ROTTERDAM VftlJOeG 21 OCTOBER A.S. 201c AUTO* KOMENDE VERBETERINGEN. Het wegvak OostburgWaterland kerkje is kort geleden aanbesteed. Zo mogelyk rullen in '950 ,v>g worden aanbesteed de wegvakhen Waterland kerkjeIJzendjjke. HulstClinge (Lange Nieuwstraat) rn Hulst— Graauw. Wat de verbetering van bet wegvak MiddelburgWest-Souburg betreft: binnenkort worden bespre kingen gehouden om tot een regeling te komen van het geschil inzake dc verlegging van de waterleiding. Raming-1951 voor het Tertiair We genfonds: bijdragen in dë kosten van verbeteringen 400 000 en in dc kos ten van onderhóud 9000; personeels* kosten 49.230; aandeel in de op brengst der motorrijtuigenbelasting f 176.000: bijdrage van de Provincie f 250.000 ;batig saldo, over te brengen naar het volgend jaar f 6860. Prov. wegenfonds: bijdragen in de koster) van. verbetering 930.000 en in de kosten van onderhoud f 48.000: per soneelskosten 1 49.280; aandeel tn de opbrengst van de motorrijtuigenbelas ting 704.000. 87-jarige ernstig gewond. Bij het afbranden van gras op een land onder Eede (Aardenburg) is de 87-jarige L. Vlaeminck in aanraking gekomen met een granaat, die daar nog verborgen lag. De granaat ont plofte en de rechterarm van de man werd afgerukt. Het slachtoffer werd naar het St. Antoniusziekenhuis te Oostburg over gebracht en daar ter verpleging op genomen. Woensdagavond was zijn toestand bevredigend. Een heistelling viel oni te Vlissingen. VOORBIJGANGER KREEG HERSENSCHUDDING. Een gecompliceerd ongeval heeft zich gistermiddag voorgedaan by de herstellingswerkzaamheden aan de Vissershaven te Vlissingen. Op dit werk wordt gebruik gemaakt van 'n dragline, een soort graafmachine op rupsbanden. Deze dragline nu reed tegen de tui-kabels van de eveneens op het werk geplaatste heistelling. Het gevolg was dat de gehele hei stelling in de volle lengte van meer dan tien meter langs de kademuur op het afgegrayen gedeelte van de Nieuwe Dijk viel, zonder iemand te raken. Een toeschouwer echter, die het gevaar zag aankomen, wilde zich in veiligheid stellen en liep daarbij te gen een vlswagentj aan. Hij sloeg met het hoofd tegen het wiel van het wagentje en bleef bewusteloos liggen. Het slachtoffer, de heer L. uit Vlissingen werd met een ernstige hersenschudding naar het St. Jo- zephziekenhuis vervoerd. Schuldenlast der Provincie. Verschenen is de Staat van geldle-, nïngen ten laste van de provincie Zee ningen ten laste van de provincie Zee land over 1951. Hieruit blijkt, dat het oorspronkelijk bedrag der schuld f 45.858.000 bedroeg en het restant op 1 Januari a s. f 39.208.853 groot-is. De rente ten laste van 1951 bedraagt f 1.198.641,24 en bet totaal bedrag van ten laste van 1951 komende aflossin gen 1652.615. Aan aflossingen is te rug te ontvangen van de PZEM f t.227.032, van de Ver. tot Chr. ver zorging v. krankzinncgen f 3000, van het Wegenfonds 25.000, van de Wa- terléidingmij. Midden-Zeeland f 10.000, van de Prov. Stoombootdiensten f 208.500, van het Prov. Gasbedrijf f 15.000, van de Karelpolder f 19 333 en van dc Secundaire wegen f 144 750- Herstel Zeeuwsé monumenten. Door de Provinciale Staten van Zeeland is in totaal f 144.120 aan bij dragen toegekend in de herstelkosten van Zeeuwse monumenten. Hiervan is tot dusver uitbetaald f 43.706, zo dat in de toekomst nog kan worden aangevraagd f 101.044. Een aantal aanvragen is nog aan hangig. G.S. hebben thans de Staten voorgesteld de dotatie aan het monu mentenfonds te verhogen tot f 20.000. Jongen door bietenwagen overreden. Toen de 14-jarige J. ,M. uit Axel, die behulpzaam was bij het vervoer van bieten, voor een passerende auto wilde uitwijken, kwam hij te vallen en geraakte onder de geladen bie tenwagen, De jongen kreeg een der voorwielen over zyn linkerarm en werd ook vrij ernstig aan de benen gewond. Hij moest naar een zieken huis worden overgebracht. Badhuis voor Axel. In Axel bestaan reeds enkele ja ren plannen voor de bouw van een groot badhuis. De bevolking gevoel de het gemis hieraan in toenemen de mate. Door verschillende omstan digheden kon men tot dusver niet met de uitvoering van dc plannen aanvangen. Van bevoegde zijde wordt thans medegedeeld, dat bin nenkort met de bouw zal worden begonnen. Wat de Provincie aan oorlogsschade declareerde. De leden der Prov. Staten van Zee land ontvingen van Ged. Staten een overzicht van de tot 1 September 1950 bij het bureau Financiering we deropbouw publiekrechtelijke licha men gedeclareerde oorlogsschade met de daarop ontvangen voorschotten. Wy ontlenen aan dit overzicht het volgende: Provincie: gedeclareerd 395.662,52; ontvangen voorschotten 262.740,13; Wegenonderhoudsfondsgedeclareerd 967.594,85; ontvangen voorschotten f 741.343,86; Prov. Stoombootdienst: gedeclareerd 1.200-064,28; ontvan gen voorschotten 555.863: Prov. Gasbedrijf: gedeclareerd 536.541,28; ontvangen voorschotten 225.023.35; totaal gedeclareerd 3.099.863,44; to taal ontvangen aan voorschotten 1.784.970,34. Tevens werd overgelegd een over zicht vari oorlogsschade aan schepen gedeclareerd bij het bureau Vaartui gen van het ministerie van Wederop bouw, dat een totaal aangeeft van 7.798.912,18. Aan voorschotten werd in totaal ontvangen 3.379,271,54. Provinciale steun aan de trekpaard-fokkerij. Ged. Staten van Zeeland hebben de Prov. Staten voorgesteld het subsidie aan de al'd. Zeeland van de Kon. Ver. Het Nederlandse Trekpaard voor 1951 te bepalen op 1500.— en, te beginnen met 1952. jaarlijks een som van ten hoogste 1000.uit te trekken ten behoeve van de toekenning door dc vereniging van medailles aan paarden, die bij de jaarlijkse provinciale keu ringen premiewaardig worden bevon den. Tevens is voorgesteld afwijzend te beschikken op subsidieaanvragen van de vereniging „Vrienden van het Ne derlandse Openluchtmuseum" (aange zien het hier een Rijksinstelling gelcjt) en van de Nederlandse Kampeer raad, omdat men van oordeel is, dat het daarbij betrokken provinciaal belang niet dermate van betekenis is, dat een subsidie verantwoord zou zijn. Verbinding van de Beyelanden. In verband met de plannen voor een betere verbinding van Noord- en Zuid-Beveland blijven de verbeterin gen van de huidige verbinding be perkt van omvang. Daarom is in de prov. begroting-1951 de afschrijving op de kosten van verbetering der steigers te Kortgene en Wolphaarts- dyk verdubbeld. Voor het huidige verkeer over het veer Wolphaartsdrjk-Kortgene is de stcigerdam te smal. De scherpe boch ten van de steigerdam naar de weg naar Wolphaartsdftk dienen te wor den verbeterd. Daarvoor zijn in de begroting bedragen .uitgetrokken. Oplichter vervalste chèques. Dezer dagen is door de gemeente politie van Vlissingen aangehouden de Rotterdammer K-, die er een ge woonte van .maakte winkeliers op te lichten door het afgeven van door hem vervalste bankbewyzen en on gedekte chéques. Een tiental winke liers en ook enige Armbesturen heeft hij op deze wijze opgelicht voor hon derden guldens. Hij heefte de oplichting bekend. Bij onderzoek is gebleken dat K. ook in België nog ettelijke maanden gevan genisstraf te goed heeft. De politie heeft met hem dus een goede vangst gedaan. Opening koelhuis Scherpenisse. De officiële opening van het koel huis te Scherpenisse is enkele dagen uitgesteld. Een nieuwe datum ver moedelijk vallende in de komende week zal voor deze plechtigheid worden vastgesteld. Waarschijnlijk zal de commissaris der koningin jhr. A. F. C. de Casem- broot bij deze plechtigheid aanwezig zijn. IRAT noch MUIS ontsnapt DOjDEN T „n het onweerstaanbare AwSUmi Provinciaal Bestuur verzocht regering bouwplannen te ontwerpen. Het Provinciaal Bestuur van Zeeland heeft zich tot de regering -ge? wend met het. verzoek bouwplannen voor een nieuw scliip voor de lyn KruiningenPerkpolder te ontwerpen en heeft de aandacht van de rege ring gevestigd op de noodzakelijkheid van de bouw van aanlegplaatsen, in het bijzonder te Vlissingen en Breskens. De ervaring heeft geleerd, dat de regelmaat van de vaart niet is verzekerd, wanneer slechts oVer één aanlegplaats aan de haven van afvaart of aankomst kan worden beschikt. 1.892.337); totale lasten aanleg plaatsen. incl,personeels- en onder houdskosten 340.750 285.400i 276.160). De jongste 5 loonsverhoging is in de personeelskostenramingen nog niet begrepen, evenmin als de jong ste prijsverhogingen van stook- cn, smeerolie. Overigens blijkt uit deze begroting wel, hoe schrikbarend de brandstof kosten zijn gestegen! DE WSTER5CHELDE- TARIEVEX. Nu tarieven op de Wester-Schelde diensten zijn ingevoerd, is het inte ressant na te gaan hoe hoog de op brengst voor 1951 geraamd is. Hier volgen de bedragen: Vlissingen—Breskenspassagiers f 40.000, auto's f 148.000. goederen en vee f 4000, diversen f 9000Ö; Ter* neuzenHoedekenskerkepassagiers f 10.500. auto's f 12.000. goederen en vee f 400, diversen f 3500. Niettemin is er voor eerstgenoem de dienst een nadelig saldo van f 937.050 en voor de andere een slecht slot van f 226.925 geraamd. In 1950 is een belangrijke verbete ring van het aantal vaarten der Prov. Stoombootdiensten verkregen. Alleen gedurende de maand Augus tus zijn gemiddeld per dag 2000 auto's over de Zeeuwse stromen ge zet. Wy laten hier de vervoersoverzieh- ten volgen voor dc maanden Janua ri t/m Augustus 1950 met tussen haakjes resp. de cijfers van dezelf de periode in 1949 en 1939. Passa giersvervoer: VlissingenBreskens 1.263.373 (1.006.567; 277.655); Ter- neuzenHoedekenskerke 189.609 (173.663; 67.327); KruiningenPerk polder 766.321 (723.824:68.615); Zie rikzeeKatseveer 109 669 (105.011; 34.984)Kortgene—Wolphaartsdyk 182.974 (178.465; 98.112); Veere— Kamperland 46.074 (46.090; 17.319); Autovervoer: VlissingenBreskens 141.188 (105.422; 37.240); Terneuzen —Hoedekenskerke 7914 (5311: 4497); KruiningenPerkpolder 149.858 (142.753: 13.075); Zierikzee—Katse veer 13.965 (11.154; 4294); Kortgene Wolphaartsdijk 34.239 (29.182; 16.098). Het is ook in 1950 nog niet mo gen gelukken de schepen geregeld uit de vaart te nemen voor revisie en onderhoud. Vergeleken met het verleden, is op dit punt echter veel verbetering verkregen. Voor Bres kens is de bestaande parkeergele genheid nog niet ideaal. Het is de bedoeling, wanneer de verharding ter plaatse kan worden verbeterd, dit terrein Oostwaarts op te schui ven en de ontscheepte auto's West waarts langs het parkeerterrein te leiden. G. S. WILLEN TARIEFS VERLAGING. Ged. Staten achten het van be lang om, zodra dit mogelyk is, ver dere stappen, te doen tot verminde ring van dc vervoerstaricven op de Noordelijke, eren, in het bijzonder die voor goederen en vee in auto's. De huidige begroting laat dit echter nog niet toe. Vooral de komende de finitieve regeling van de financiële verhouding tussen Kjjk en gemeen ten zal voor het college aanleiding zyn de kwestie nogmaals nauwge zet te overwegen. De algemene exploitatie begro ting geeft de navolgende nadelige exploitatiesaldi (tussen haakjes de ramingen voor 1950): dienst Vlissin genBreskens 937.050 (ƒ994.100); TerneuzenHoedekenskerke 226.925 242 600); Kruiningen— Perkpolder 738.300 870.050); ZierikzeeKatseveer 111.925 103.920); KortgeneWolphaarts dijk 14.330 (f 19.065-»Veere- Kamperland 9435 6645); M. S. -Zeemeeuw 2000: M.S. Prinses Ire ne 15.100; M.S. Prins Bernhard 538.025; M.S. Koningin Juliana 480.925; M.S. Koningin Emma 125.050; M.S. Prins Willem I 64.275; M.S. Kon. Wilhelmina 256.100; M.S. Prins Hendrik 320.800; MS. Oosterschelde 133.550: M.S. Zandkreek 79.050; M.S. Zuidvliet 24.850. De bijdrage van het Rijk voor de diensten Vlis singenBreskens. TerneuzenHoe dekenskerke en KruiningenPerk polder is geraamd op 1999.375 (ra ming '50 2205.400: ontvangen in 1949 1883.547.85); de bijdrage van de Provincie voor de overige diensten op 235.690 123-630; 89S63.26). Aan de exploitatiebegroting der schepen ontlenen wy de volgende ramingen (tussen haakjes resp de raming 1950 en de lasten 3949). Per soneel f 623.000 608.000; 519.122)brandstof 635,250 460.500; 416 162); onderhoud 581.000 (f 656.000: f 590 540): to tale lasten 2.310.300 2.257.850; Advertentie) Shampodor Ik heb nisis om aan te do?n. Voor een groot gehoor heeft Ins; van den Beugel ,uit Middelburg in De Bijenkorf te Amsterdam op zeer humoristische'.wijze oen„referaat" gehoudenipver het: onderwerp nWf. heb niets om aan te doen". Zij vertel-, de in deze lezing iets over de inhoud van de klerenkast van bekende wou wen uit de geschiedenis en pleitte voor de juistheid van haar opvatting, dat voor de/vrouwen van'de 20e èeu'W het. mantelpak met zyn vele mógelijk r heden tot variatie de aangewezen dracht is. Voorts moet iedere vroiiw haar garderobe aanpassen aan haar levenswijze. Mevrouw Van den Beu gel adviseerde haar toehoordsters met grote zorg te kopen en daarbij te streven naar eenheid in het geheel. Gelet moet worden op rustige, har monieuze tinten, waarbij shawls, hoe den,, ceintuurs e.d. kleurige accenten kunnen aanbrengen. Het wordt veroorzaakt door uitvoering van vijfentwintig millloen-plan. De begroting voor het provinciaal electriciteitsbedryf vertoont voor het eerst een tekort, t.w. van f 358.900. Dit wordt veroorzaakt door de uitvoering van het z.g. 25 millioen-plan. By de vaststelling van de re kening over 1951 moet de vraag onder het oog worden gezien of het wer- kelijk tekort uit de inmiddels gevormde reserves bestreden zal worden. Het tekort (in 1949 bedroeg het winstsaldo f 658.666 en voor 1950 is éen Wiüstsaldo van 35.000 geraamd) komt niet onverwacht. Hoewel sedert de indiening van het plan de omstan digheden zijn gewijzigd de stijging van prijzen en lonen, welke slechts zeer ten dele in de tarieven kunnen worden verdisconteerd, kon niet wor den voorzien: anderzijds overtreft de stijging van het debiet het onderstel de percentage behoeft het geraam de tekort niet tot ongerustheid aan leiding te geven. Bedacht moet wor den, dat zolang de nieuwe centrale niet in bedrijf kan worden genomen, moet worden voortgewerkt met de bestaande, uiteraard in verhouding tot de nieuwe minder efficiënt werkende apparatuur. Bovendien zal de ruimere productiecapaciteit straks een gunstige invloed uitoefenen op het debiet. Aan de begroting voor 1951 ontle nen wij nog de navolgende cijfers (tussen haakjes resp. de begroting 1950 en het resultaat in 1949): stroom- opbrengst 1 6,325.000 (f 5.545.000; 5.519.863)lasten: stroomopwekking centrale Vlissingen f 1.839.200 1.393.700; f 1.258.710); idem centrale Westdorpe 1.202.800 f 971.000; 967.843); stroominkoop Noordgroep f 200.000 f 452.200; i 431.853); idem Zuidgroep f 50.000 f 96.000 17.4591; exploitatiekosten koppelnet f 209.200; kosten van hoogspanningstransport f 579.400 221 600; f 219.188): idem laagspanningsdistributie 951.100 (f 734.000; f 737.550): algemene onkos ten f 1.279 100 (f 1.114 800; f 1.060 981 De productie en inkoop van 1951 zijn geraamd op rond 80 millioen kWh. waaruit een netto-verkoop kan wor den verwacht van rond 65 millioen kWh. De productie van de centrale te Vlissingen is geraamd op 51.600.000 kWh (brandstofgebruik van ong, 36.120 ton kolen), die van de centrale Westdorpe op 24.600.000 kWh (brand stofgebruik ong. 22,900 ton). KUNST. Eerste toneelvoorstelling Z.V.U. NEDERLANDSE COMEDIE: XIN V. De Toneelgroep Nederlandse Có,-. medie (onder leiding van Joh. dè Meester, Guus Oster en Han Bént^ van den Berg) ziet zich voor het feil. gesteld, dat de vertolkster van de hoofdrol in het aangekondigde .Ba kersprookje" en „Nina", een ander successtuk van dit gezelschap. doOï' ccn plotselinge blindedarmontsteking is uitgeschakeld. .Bakersprookje- verviel daardoor voor de tournee door Zeeland, „Nina" kwam er voor in de plaats, waarbij aan Ank van der Moer de onmogelijke taak "ten deel viel, Mary Dresselhuys. tc vervangen. Zy heeft zich alleszins behoorlijk door de. moeilijkheden heengeslagen, msai dat zij haar rol moest lezen, deed ernstig afbreuk aan haar spel en het is dan ook na deze opvoering een onmogelijkheid om een ook maar enigszins gefundeerd oordeel te vel len over dit blyspel van André Rous-"- sin, Zeker, er waven onberispelijke taferelen, momenten, waarop een Schaterlach- door de zaal ging, met** proefde vleugjes humor, ironie en", bitterheid. Maar. „Nina" is nu een maal geschreven rondom een brxllant- acterende vrouwenfiguur, de titel" zelf zegt reeds, dat zij degene is, die- het stuk. draagt. Nu zij ontbrak, kre gen de scènes, waarin Guus Oster1 als de het geluk najagende ladykil-' Ier en Henk' Rigters als bedrogen echtgenoot op de planken waren, net hoofdaccent en hoe voortreffelijk zy ook speelden, het evenwicht werd hierdoor volledig verstoord. Ei werd hartelijk gelachen, menige intige dialoog had net gewenste ef fect. Pierre Myin en Gerard Keker»1 speelden de bijrollen uitstekend en. op regie en decor valt niets aan te merken. Maar als geheel was deze toneelavond toch een teleurstelling. - Men moet zich dan ook afvragen, ot ae Z.V.U. er verstandig aan heeft gedaan, deze toneelavond door te la ten gaan. Beter ware het geweest, de opvoering van „Nina" of „Baker-' spiooltje". naar later datum tc ver schuiven; tot op een ogenblik, dat Mary Dresselhuys de hoofdrol had kunnen spelen, of Ank van der Moer- haar onder de knie had. Waar het aantal toneelavonden beperkt is; té' iedere teleurstelling verlies. Overigens: ook de Z.V.U. had lie- - ver gezien, dat Mary Dresselhuys- geen blindedarmontsteking had ge- kregen- G. B.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 2