28 tractorploegen zwoegden
door de Wilhelminapolder
NIEUW SCHIP VOOR DIENST OP
WESTER-SCHELDE GEWENST
VOOR HET EERST EEN TEKORT
OP DE PZEM-BEGROTING
Werk-
Kleding
P.K.
BEVA
K.L.M.
Ho cccu
VERBETERING
MIDDELBURG
VAN WEGVAK
-W.-SOUBURG
Granaat ontplofte te Eede.
O ZWARTKOP
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 26 OCTOBER I960.
Drie duizend boeren uit geheel
Nederland keken scherp toe
Drie duizend landbouwers en vertegenwoordigers van landbouwdiensten
uit geheel Nederland en talrijke bezoekers uit België waren Woensdag
naar de Wilhelminapolder bij Goes gekomen om ploegendemonstraties by
te wonen, die in dit rijke polderland .werden gehouden door de Technische
Commissie van de Stichting voor de Landbouw in Zeeland in samenwer
king met een aantal andere instanties op Landbouwgebied.
TRACTOR EN PLOEG
De ploegen moesten een diepte van
22 cm nalen, aan welke eis verschillen
de niet konden voldoen. Ook kwamen
niet alle spoedig genoeg op denver-
eiste diepte, terwyl de grondlegging
soms te wensen overliet. De demon
straties hebben tevens geleerd, dat
de combinatie tractor-ploeg niet al
tijd' uitgebalanceerd is., De trekker is
vaak met sterk genoeg voor de ploeg
welke men er achter hangt. Een an
dere voorname factor waarop ook al
tijd voldoende gelet wordt, is het
"sn.
orden gezegd, dat
Het weer was ideaal en de duizenden
bezoekers hebben een ideale gelegen
heid gehad diverse typén tractoren
met aangebouwde weg-, wentel- en
rondgaande ploegen naast elkaar in
bedrijf te zien.
Met de steeds voortschrijdende
mechanisatie wordt het voortdurend
moeilijker om een juiste keus te doen
Uit het groeiend aantal merken van
werktuigen, Niet minder dan 42 ploe
gen waren voor deze demonstratie
opgegeven, doch in verband met de
beschikbare oppervlakte grond, kon
den er slechts 28 toegelaten worden.
Voor iedere ploegschaar was ter-be
weiding een stuk grond van 15 méter
breedte en 150 meter lengte beschik
baar. Dinsdags hadden de tractor-
ploegen gewerkt voor de beoorde
lingscommissie, terwijl Woensdag de
werktuigen zich onder het crtische
oog van de boeren door de zware klei
grond worstelden.
NIET ALLES GOUD
Het rapport van de commissie zal
straks een volledig inzicht geven van
dè voor- en nadelen der diverse trac
torploegen. doch reeds nu kan gezegd
worden, dat zoals een deskundige
het uitdrukte niet alles goud was,
wat er blonk. Verschillende tractor-
ploegen lieten op de tweede dag ver
stek gaan. omdat gebleken was, dat
zy op deze zware kleigrond weinig
konden uitrichten. Toegegeven moet
worden, dat de grond van boven
droog en van onder nat ook wel
zware eisen aan de werktuigen stelde.
(Advertentie)
al meer dan 50 jaar
St. Jacobsstraat 7 Tel. 2667
VLISSINGEN
Subsidie voor huisvesting van
Zeeuwse schippersjeugd.
Het Nat. Comité voor Onderwijs aan
Schiperskinderen door Chr. scholen
met internaat te Vreeswijk heeft het
Pvoy. Bestuur van Zeeland gevraagd
een subsidie te willen verlenen in de
kosten van huisvesting van Zeeuwse
schipperskinderen. De Stichting Zee
land adviseerde voor dit doel een be
drag van 500 op de prov. begroting
uit te trekken en het subsidie te oe-
palen op 30 cent per leerling per
week. Aangezien momenteel 6 leerlir.
gen uit Zeeland in 't internaat zijn
opgenomen, zouden de kosten voor de
Provincie voorlopig f 93 60 per jaar
bedragen. Ged. Staten van Zeeland
hebben echter de Prov, Staten voorge
steld om. in plaats van een algemene
subsidieregeling vast te stellen, voor
lopig alleen voor '50 een subsidie toe
te kennen van f 0.30 per kind per
week.
Ernstig verkeersongeluk te Schore.
Op de rijksweg te Schore, bij het
z.g. Schoorse molentje, werd bij net
oversteken van de rijweg, J. v. d, V.
uit Schore door de passerende mo
torrijder D. uit Waarde gegrepen. De
motorrijder kwam ernstig te vallen
en moest met een zware hersenschud
ding in een ziekenhuis worden opge
nomen.
Van der V. werd enkele meters
over de weg geslingerd.-terwjjl zijn
rijwiel geheel vernield werd. Hij kop
echter na verbonden te 2ijn, naar huif
terugkeren. Als bijzonderheid kan
woraen vermeld, dat D, op weg was
naar het ziekenhuis om een broer te
bezoeken.
Onttrekking wegvak aan het
openbaar verkeer.
In 1935 werd het nieuwe wegvak
van de prov. weg Ter neuzen—-Axel.
naby Spui aangelegd. Hierdoor kwam
het daarbij afgesneden wegvak voor
het doorgaand verkeer te vervallen
Ook het plaatselijk verkeer maakt van
dit afgesneden wegvak slechts zeer
weinia gebruik.
Ter weerszijden liggen landerijen,
welke ln gebruik zyn bij een Axelse
landbouwer, die deze zou willen sa
menvoegen. Hiertoe is het nodig, dat
het betreffende gedeelte van de weg,
genaamd Oud-gedeelte-van-de-prov.
weg TerneuzenAxel, aan het open
baar ve-keer te onttrekken. Ged. Sta
ten van Zeeland hebben aan de Prov.
Staten voorgesteld aldus te besluiten
DE WEG OOSTBL'RG
WATER LAND KERK JE.
De werkzaamheden aan de weg
OostburgWaterlandkerkje schieten
goed op. Op enkele plaatsen is men
reeds met het bestraten begonnen.
Het graven en straatklaar leggen
neemt brj dit werk de meeste tijd in
beslag
nauwkeurig afstellen.
Niettemin kan wor
de resultaten over het algemeen be
vredigend waren. Tussen de morgen
en middagdemonstraties heeft ir. P.
W. Bakker Arkema, rykslandbouw-
consulent voor landbouwwerktuigen
een beschouwing gegeven, waarbij
hij diverse getoonde ploegen besprak.
De voorzitter van de Tecnn. Commis
sie van de Stichting voor de Land
bouw in Zeeland, de heer A. Minder-
houd sprak een dankwoord tot de in
stanties en personen welke hun mede-
Werking aan deze demonstraties ge
ven.
VOORLICHTING
,De Rykslandbouwvoorlièhtings-
dienst had op hét terrein een stand
ingericht, waar men kennis kon ne
men van in tekeningen uitgewerkte
resultaten der studies over verdro
ging van gronden, samenstelling van
bouwplannen in verband met beschik
bare man-uren enz.
Voor de landbouw was het een leer
zame dag. De organisatoren hebben
alle eer-van hun werk gehad. De
Stichting van de Landbouw liet van
de demonstratie een film opnemen,
zodat straks op landbouw vergaderin
gen nogmaals profit kan worden ge
trokken van hetgeen in de Wilhelmi
napolder werd getoond.
Binnenkort besprekingen om te komen tot regeling van
geschil inzake verlegging van waterleiding.
Reeds herhaaldelijk hebben G. S.
van Zeeland betoogd, dat de volledi;
gc uitvoering van het tertiair wegen-
plan bij de huidige basis van verde
ling der opbrengst van de motorrijtui
genbelasting hef financieel vermogen
ran de provincie te hoven gaat.
Het" batig saldo van het tertiair we
genfonds is in 1949 teruggèlopen van
f216.319 tot ƒ47.027. Indien enigszins
mogelijk moet. en tekort worden ver
meden. Een aantal wegen verkeert
echter in een zodanige staat, dat zij
een belemmering vormen voor de eco
nomische ontdooiing van de gebieden,
waarvoor zij de verbinding vormen
met hét net van landwegen. Dit noopt
er toe om. zij het in een geleidelijk
tempo, voort te gaan met de uitvoe
ring van het plan. Derhalve hebben
G. S. de Prov. Staten voorgesteld de
dbtatie aan dit fonds in de prov. be
groting 1951 te verhogen met f 50,000.
Gezien de enomie orijsstijgingen en
de besprekingen, welke gevoerd wor
den om ,te voorzien in de moeilijkhe
den waarin door dezè "&tijgiWgëö: de
lichamen, belast met wegenbeheer en
onderhoud, zijn geraakt, besloten G. S.
voorshands geen gebruik te maken
van de mogelijkheid om van provin*
ciewëge. in opdracht van de onder-
houdsplichtigc, tertiaire wegen te on
derhoud*-1.
De reeds verbeterde wegen van het
provinciaal wegenplah worden gead
ministreerd in het wegenonderhouds-
fonds. Daar de reserve voor recon
structie van wegsverhardingen ge
daald is tot f 192.799,32 en bovendien
de verdere stijging van prijzen en lo
nen de positie' van het fonds opnieuw
ongunstiger maakt, achten G. S. het
nodig de dotatie der provincie aan het
fonds te verhogen met f 50.000.
Bevordering Lectuurvoorziening
op het platteland.
Evenals vorig jaar is ook thans
weer in de Provinciale begroting van
Zeeland een bedrag van f 10.000 op
genomen voor een toevoeging aan het
bibliotheekfonds. Dit fonds is in de
eerste plaats bestemd voor de Prov.
Bibliotheek te Middelburg, doch zal
naar de mening van G. S. ook
dienstbaar kunnen zijn voor de be
vordering van dc lectuurvoorziening
op het 'platteland. Een onderzoek
naar deze lectuurvoorziening bevindt
zich thans in een vergevorderd sta
dium. Naar het zich laat aanzien, is
de uitvoering van de conclusies,
waartoe dit onderzoek wel zal voe
ren. practisch mogelijk.
Aüvertenlié).
VEEMARKT. ROTTERDAM
VftlJOeG 21 OCTOBER A.S.
201c
AUTO*
KOMENDE VERBETERINGEN.
Het wegvak OostburgWaterland
kerkje is kort geleden aanbesteed. Zo
mogelyk rullen in '950 ,v>g worden
aanbesteed de wegvakhen Waterland
kerkjeIJzendjjke. HulstClinge
(Lange Nieuwstraat) rn Hulst—
Graauw. Wat de verbetering van bet
wegvak MiddelburgWest-Souburg
betreft: binnenkort worden bespre
kingen gehouden om tot een regeling
te komen van het geschil inzake dc
verlegging van de waterleiding.
Raming-1951 voor het Tertiair We
genfonds: bijdragen in dë kosten van
verbeteringen 400 000 en in dc kos
ten van onderhóud 9000; personeels*
kosten 49.230; aandeel in de op
brengst der motorrijtuigenbelasting
f 176.000: bijdrage van de Provincie
f 250.000 ;batig saldo, over te brengen
naar het volgend jaar f 6860. Prov.
wegenfonds: bijdragen in de koster)
van. verbetering 930.000 en in de
kosten van onderhoud f 48.000: per
soneelskosten 1 49.280; aandeel tn de
opbrengst van de motorrijtuigenbelas
ting 704.000.
87-jarige ernstig gewond.
Bij het afbranden van gras op een
land onder Eede (Aardenburg) is de
87-jarige L. Vlaeminck in aanraking
gekomen met een granaat, die daar
nog verborgen lag. De granaat ont
plofte en de rechterarm van de man
werd afgerukt.
Het slachtoffer werd naar het St.
Antoniusziekenhuis te Oostburg over
gebracht en daar ter verpleging op
genomen. Woensdagavond was zijn
toestand bevredigend.
Een heistelling viel oni
te Vlissingen.
VOORBIJGANGER KREEG
HERSENSCHUDDING.
Een gecompliceerd ongeval heeft
zich gistermiddag voorgedaan by de
herstellingswerkzaamheden aan de
Vissershaven te Vlissingen. Op dit
werk wordt gebruik gemaakt van 'n
dragline, een soort graafmachine op
rupsbanden. Deze dragline nu reed
tegen de tui-kabels van de eveneens
op het werk geplaatste heistelling.
Het gevolg was dat de gehele hei
stelling in de volle lengte van meer
dan tien meter langs de kademuur
op het afgegrayen gedeelte van de
Nieuwe Dijk viel, zonder iemand te
raken.
Een toeschouwer echter, die het
gevaar zag aankomen, wilde zich in
veiligheid stellen en liep daarbij te
gen een vlswagentj aan. Hij sloeg
met het hoofd tegen het wiel van
het wagentje en bleef bewusteloos
liggen. Het slachtoffer, de heer L.
uit Vlissingen werd met een ernstige
hersenschudding naar het St. Jo-
zephziekenhuis vervoerd.
Schuldenlast der Provincie.
Verschenen is de Staat van geldle-,
nïngen ten laste van de provincie Zee
ningen ten laste van de provincie Zee
land over 1951. Hieruit blijkt, dat het
oorspronkelijk bedrag der schuld
f 45.858.000 bedroeg en het restant op
1 Januari a s. f 39.208.853 groot-is. De
rente ten laste van 1951 bedraagt
f 1.198.641,24 en bet totaal bedrag van
ten laste van 1951 komende aflossin
gen 1652.615. Aan aflossingen is te
rug te ontvangen van de PZEM
f t.227.032, van de Ver. tot Chr. ver
zorging v. krankzinncgen f 3000, van
het Wegenfonds 25.000, van de Wa-
terléidingmij. Midden-Zeeland f 10.000,
van de Prov. Stoombootdiensten
f 208.500, van het Prov. Gasbedrijf
f 15.000, van de Karelpolder f 19 333
en van dc Secundaire wegen f 144 750-
Herstel Zeeuwsé monumenten.
Door de Provinciale Staten van
Zeeland is in totaal f 144.120 aan bij
dragen toegekend in de herstelkosten
van Zeeuwse monumenten. Hiervan
is tot dusver uitbetaald f 43.706, zo
dat in de toekomst nog kan worden
aangevraagd f 101.044.
Een aantal aanvragen is nog aan
hangig. G.S. hebben thans de Staten
voorgesteld de dotatie aan het monu
mentenfonds te verhogen tot f 20.000.
Jongen door bietenwagen
overreden.
Toen de 14-jarige J. ,M. uit Axel,
die behulpzaam was bij het vervoer
van bieten, voor een passerende auto
wilde uitwijken, kwam hij te vallen
en geraakte onder de geladen bie
tenwagen, De jongen kreeg een der
voorwielen over zyn linkerarm en
werd ook vrij ernstig aan de benen
gewond. Hij moest naar een zieken
huis worden overgebracht.
Badhuis voor Axel.
In Axel bestaan reeds enkele ja
ren plannen voor de bouw van een
groot badhuis. De bevolking gevoel
de het gemis hieraan in toenemen
de mate. Door verschillende omstan
digheden kon men tot dusver niet
met de uitvoering van dc plannen
aanvangen. Van bevoegde zijde
wordt thans medegedeeld, dat bin
nenkort met de bouw zal worden
begonnen.
Wat de Provincie aan
oorlogsschade declareerde.
De leden der Prov. Staten van Zee
land ontvingen van Ged. Staten een
overzicht van de tot 1 September
1950 bij het bureau Financiering we
deropbouw publiekrechtelijke licha
men gedeclareerde oorlogsschade met
de daarop ontvangen voorschotten.
Wy ontlenen aan dit overzicht het
volgende:
Provincie: gedeclareerd 395.662,52;
ontvangen voorschotten 262.740,13;
Wegenonderhoudsfondsgedeclareerd
967.594,85; ontvangen voorschotten
f 741.343,86; Prov. Stoombootdienst:
gedeclareerd 1.200-064,28; ontvan
gen voorschotten 555.863: Prov.
Gasbedrijf: gedeclareerd 536.541,28;
ontvangen voorschotten 225.023.35;
totaal gedeclareerd 3.099.863,44; to
taal ontvangen aan voorschotten
1.784.970,34.
Tevens werd overgelegd een over
zicht vari oorlogsschade aan schepen
gedeclareerd bij het bureau Vaartui
gen van het ministerie van Wederop
bouw, dat een totaal aangeeft van
7.798.912,18. Aan voorschotten werd
in totaal ontvangen 3.379,271,54.
Provinciale steun aan de
trekpaard-fokkerij.
Ged. Staten van Zeeland hebben de
Prov. Staten voorgesteld het subsidie
aan de al'd. Zeeland van de Kon. Ver.
Het Nederlandse Trekpaard voor 1951
te bepalen op 1500.— en, te beginnen
met 1952. jaarlijks een som van ten
hoogste 1000.uit te trekken ten
behoeve van de toekenning door dc
vereniging van medailles aan paarden,
die bij de jaarlijkse provinciale keu
ringen premiewaardig worden bevon
den.
Tevens is voorgesteld afwijzend te
beschikken op subsidieaanvragen van
de vereniging „Vrienden van het Ne
derlandse Openluchtmuseum" (aange
zien het hier een Rijksinstelling gelcjt)
en van de Nederlandse Kampeer raad,
omdat men van oordeel is, dat het
daarbij betrokken provinciaal belang
niet dermate van betekenis is, dat een
subsidie verantwoord zou zijn.
Verbinding van de Beyelanden.
In verband met de plannen voor
een betere verbinding van Noord- en
Zuid-Beveland blijven de verbeterin
gen van de huidige verbinding be
perkt van omvang. Daarom is in de
prov. begroting-1951 de afschrijving
op de kosten van verbetering der
steigers te Kortgene en Wolphaarts-
dyk verdubbeld.
Voor het huidige verkeer over het
veer Wolphaartsdrjk-Kortgene is de
stcigerdam te smal. De scherpe boch
ten van de steigerdam naar de weg
naar Wolphaartsdftk dienen te wor
den verbeterd. Daarvoor zijn in de
begroting bedragen .uitgetrokken.
Oplichter vervalste chèques.
Dezer dagen is door de gemeente
politie van Vlissingen aangehouden
de Rotterdammer K-, die er een ge
woonte van .maakte winkeliers op te
lichten door het afgeven van door
hem vervalste bankbewyzen en on
gedekte chéques. Een tiental winke
liers en ook enige Armbesturen heeft
hij op deze wijze opgelicht voor hon
derden guldens.
Hij heefte de oplichting bekend. Bij
onderzoek is gebleken dat K. ook in
België nog ettelijke maanden gevan
genisstraf te goed heeft. De politie
heeft met hem dus een goede vangst
gedaan.
Opening koelhuis Scherpenisse.
De officiële opening van het koel
huis te Scherpenisse is enkele dagen
uitgesteld. Een nieuwe datum ver
moedelijk vallende in de komende
week zal voor deze plechtigheid
worden vastgesteld.
Waarschijnlijk zal de commissaris
der koningin jhr. A. F. C. de Casem-
broot bij deze plechtigheid aanwezig
zijn.
IRAT noch MUIS ontsnapt DOjDEN T
„n het onweerstaanbare AwSUmi
Provinciaal Bestuur verzocht regering bouwplannen te
ontwerpen.
Het Provinciaal Bestuur van Zeeland heeft zich tot de regering -ge?
wend met het. verzoek bouwplannen voor een nieuw scliip voor de lyn
KruiningenPerkpolder te ontwerpen en heeft de aandacht van de rege
ring gevestigd op de noodzakelijkheid van de bouw van aanlegplaatsen,
in het bijzonder te Vlissingen en Breskens. De ervaring heeft geleerd, dat
de regelmaat van de vaart niet is verzekerd, wanneer slechts oVer één
aanlegplaats aan de haven van afvaart of aankomst kan worden beschikt.
1.892.337); totale lasten aanleg
plaatsen. incl,personeels- en onder
houdskosten 340.750 285.400i
276.160).
De jongste 5 loonsverhoging is
in de personeelskostenramingen nog
niet begrepen, evenmin als de jong
ste prijsverhogingen van stook- cn,
smeerolie.
Overigens blijkt uit deze begroting
wel, hoe schrikbarend de brandstof
kosten zijn gestegen!
DE WSTER5CHELDE-
TARIEVEX.
Nu tarieven op de Wester-Schelde
diensten zijn ingevoerd, is het inte
ressant na te gaan hoe hoog de op
brengst voor 1951 geraamd is. Hier
volgen de bedragen:
Vlissingen—Breskenspassagiers
f 40.000, auto's f 148.000. goederen
en vee f 4000, diversen f 9000Ö; Ter*
neuzenHoedekenskerkepassagiers
f 10.500. auto's f 12.000. goederen en
vee f 400, diversen f 3500.
Niettemin is er voor eerstgenoem
de dienst een nadelig saldo van
f 937.050 en voor de andere een slecht
slot van f 226.925 geraamd.
In 1950 is een belangrijke verbete
ring van het aantal vaarten der
Prov. Stoombootdiensten verkregen.
Alleen gedurende de maand Augus
tus zijn gemiddeld per dag 2000
auto's over de Zeeuwse stromen ge
zet.
Wy laten hier de vervoersoverzieh-
ten volgen voor dc maanden Janua
ri t/m Augustus 1950 met tussen
haakjes resp. de cijfers van dezelf
de periode in 1949 en 1939. Passa
giersvervoer: VlissingenBreskens
1.263.373 (1.006.567; 277.655); Ter-
neuzenHoedekenskerke 189.609
(173.663; 67.327); KruiningenPerk
polder 766.321 (723.824:68.615); Zie
rikzeeKatseveer 109 669 (105.011;
34.984)Kortgene—Wolphaartsdyk
182.974 (178.465; 98.112); Veere—
Kamperland 46.074 (46.090; 17.319);
Autovervoer: VlissingenBreskens
141.188 (105.422; 37.240); Terneuzen
—Hoedekenskerke 7914 (5311: 4497);
KruiningenPerkpolder 149.858
(142.753: 13.075); Zierikzee—Katse
veer 13.965 (11.154; 4294); Kortgene
Wolphaartsdijk 34.239 (29.182;
16.098).
Het is ook in 1950 nog niet mo
gen gelukken de schepen geregeld
uit de vaart te nemen voor revisie
en onderhoud. Vergeleken met het
verleden, is op dit punt echter veel
verbetering verkregen. Voor Bres
kens is de bestaande parkeergele
genheid nog niet ideaal. Het is de
bedoeling, wanneer de verharding
ter plaatse kan worden verbeterd,
dit terrein Oostwaarts op te schui
ven en de ontscheepte auto's West
waarts langs het parkeerterrein te
leiden.
G. S. WILLEN TARIEFS
VERLAGING.
Ged. Staten achten het van be
lang om, zodra dit mogelyk is, ver
dere stappen, te doen tot verminde
ring van dc vervoerstaricven op de
Noordelijke, eren, in het bijzonder
die voor goederen en vee in auto's.
De huidige begroting laat dit echter
nog niet toe. Vooral de komende de
finitieve regeling van de financiële
verhouding tussen Kjjk en gemeen
ten zal voor het college aanleiding
zyn de kwestie nogmaals nauwge
zet te overwegen.
De algemene exploitatie begro
ting geeft de navolgende nadelige
exploitatiesaldi (tussen haakjes de
ramingen voor 1950): dienst Vlissin
genBreskens 937.050 (ƒ994.100);
TerneuzenHoedekenskerke
226.925 242 600); Kruiningen—
Perkpolder 738.300 870.050);
ZierikzeeKatseveer 111.925
103.920); KortgeneWolphaarts
dijk 14.330 (f 19.065-»Veere-
Kamperland 9435 6645); M. S.
-Zeemeeuw 2000: M.S. Prinses Ire
ne 15.100; M.S. Prins Bernhard
538.025; M.S. Koningin Juliana
480.925; M.S. Koningin Emma
125.050; M.S. Prins Willem I
64.275; M.S. Kon. Wilhelmina
256.100; M.S. Prins Hendrik
320.800; MS. Oosterschelde
133.550: M.S. Zandkreek 79.050;
M.S. Zuidvliet 24.850. De bijdrage
van het Rijk voor de diensten Vlis
singenBreskens. TerneuzenHoe
dekenskerke en KruiningenPerk
polder is geraamd op 1999.375 (ra
ming '50 2205.400: ontvangen in
1949 1883.547.85); de bijdrage van
de Provincie voor de overige diensten
op 235.690 123-630; 89S63.26).
Aan de exploitatiebegroting der
schepen ontlenen wy de volgende
ramingen (tussen haakjes resp de
raming 1950 en de lasten 3949). Per
soneel f 623.000 608.000;
519.122)brandstof 635,250
460.500; 416 162); onderhoud
581.000 (f 656.000: f 590 540): to
tale lasten 2.310.300 2.257.850;
Advertentie)
Shampodor
Ik heb nisis om aan te do?n.
Voor een groot gehoor heeft Ins;
van den Beugel ,uit Middelburg in
De Bijenkorf te Amsterdam op zeer
humoristische'.wijze oen„referaat"
gehoudenipver het: onderwerp nWf.
heb niets om aan te doen". Zij vertel-,
de in deze lezing iets over de inhoud
van de klerenkast van bekende wou
wen uit de geschiedenis en pleitte
voor de juistheid van haar opvatting,
dat voor de/vrouwen van'de 20e èeu'W
het. mantelpak met zyn vele mógelijk r
heden tot variatie de aangewezen
dracht is. Voorts moet iedere vroiiw
haar garderobe aanpassen aan haar
levenswijze. Mevrouw Van den Beu
gel adviseerde haar toehoordsters
met grote zorg te kopen en daarbij
te streven naar eenheid in het geheel.
Gelet moet worden op rustige, har
monieuze tinten, waarbij shawls, hoe
den,, ceintuurs e.d. kleurige accenten
kunnen aanbrengen.
Het wordt veroorzaakt door uitvoering van vijfentwintig
millloen-plan.
De begroting voor het provinciaal electriciteitsbedryf vertoont voor
het eerst een tekort, t.w. van f 358.900. Dit wordt veroorzaakt door de
uitvoering van het z.g. 25 millioen-plan. By de vaststelling van de re
kening over 1951 moet de vraag onder het oog worden gezien of het wer-
kelijk tekort uit de inmiddels gevormde reserves bestreden zal worden.
Het tekort (in 1949 bedroeg het
winstsaldo f 658.666 en voor 1950 is
éen Wiüstsaldo van 35.000 geraamd)
komt niet onverwacht. Hoewel sedert
de indiening van het plan de omstan
digheden zijn gewijzigd de stijging
van prijzen en lonen, welke slechts
zeer ten dele in de tarieven kunnen
worden verdisconteerd, kon niet wor
den voorzien: anderzijds overtreft de
stijging van het debiet het onderstel
de percentage behoeft het geraam
de tekort niet tot ongerustheid aan
leiding te geven. Bedacht moet wor
den, dat zolang de nieuwe centrale
niet in bedrijf kan worden genomen,
moet worden voortgewerkt met de
bestaande, uiteraard in verhouding tot
de nieuwe minder efficiënt werkende
apparatuur. Bovendien zal de ruimere
productiecapaciteit straks een gunstige
invloed uitoefenen op het debiet.
Aan de begroting voor 1951 ontle
nen wij nog de navolgende cijfers
(tussen haakjes resp. de begroting
1950 en het resultaat in 1949): stroom-
opbrengst 1 6,325.000 (f 5.545.000;
5.519.863)lasten: stroomopwekking
centrale Vlissingen f 1.839.200
1.393.700; f 1.258.710); idem centrale
Westdorpe 1.202.800 f 971.000;
967.843); stroominkoop Noordgroep
f 200.000 f 452.200; i 431.853); idem
Zuidgroep f 50.000 f 96.000 17.4591;
exploitatiekosten koppelnet f 209.200;
kosten van hoogspanningstransport
f 579.400 221 600; f 219.188): idem
laagspanningsdistributie 951.100
(f 734.000; f 737.550): algemene onkos
ten f 1.279 100 (f 1.114 800; f 1.060 981
De productie en inkoop van 1951
zijn geraamd op rond 80 millioen kWh.
waaruit een netto-verkoop kan wor
den verwacht van rond 65 millioen
kWh. De productie van de centrale te
Vlissingen is geraamd op 51.600.000
kWh (brandstofgebruik van ong,
36.120 ton kolen), die van de centrale
Westdorpe op 24.600.000 kWh (brand
stofgebruik ong. 22,900 ton).
KUNST.
Eerste toneelvoorstelling
Z.V.U.
NEDERLANDSE COMEDIE: XIN V.
De Toneelgroep Nederlandse Có,-.
medie (onder leiding van Joh. dè
Meester, Guus Oster en Han Bént^
van den Berg) ziet zich voor het feil.
gesteld, dat de vertolkster van de
hoofdrol in het aangekondigde .Ba
kersprookje" en „Nina", een ander
successtuk van dit gezelschap. doOï'
ccn plotselinge blindedarmontsteking
is uitgeschakeld. .Bakersprookje-
verviel daardoor voor de tournee
door Zeeland, „Nina" kwam er voor
in de plaats, waarbij aan Ank van der
Moer de onmogelijke taak "ten deel
viel, Mary Dresselhuys. tc vervangen.
Zy heeft zich alleszins behoorlijk
door de. moeilijkheden heengeslagen,
msai dat zij haar rol moest lezen,
deed ernstig afbreuk aan haar spel
en het is dan ook na deze opvoering
een onmogelijkheid om een ook maar
enigszins gefundeerd oordeel te vel
len over dit blyspel van André Rous-"-
sin, Zeker, er waven onberispelijke
taferelen, momenten, waarop een
Schaterlach- door de zaal ging, met**
proefde vleugjes humor, ironie en",
bitterheid. Maar. „Nina" is nu een
maal geschreven rondom een brxllant-
acterende vrouwenfiguur, de titel"
zelf zegt reeds, dat zij degene is, die-
het stuk. draagt. Nu zij ontbrak, kre
gen de scènes, waarin Guus Oster1
als de het geluk najagende ladykil-'
Ier en Henk' Rigters als bedrogen
echtgenoot op de planken waren, net
hoofdaccent en hoe voortreffelijk zy
ook speelden, het evenwicht werd
hierdoor volledig verstoord.
Ei werd hartelijk gelachen, menige
intige dialoog had net gewenste ef
fect. Pierre Myin en Gerard Keker»1
speelden de bijrollen uitstekend en.
op regie en decor valt niets aan te
merken. Maar als geheel was deze
toneelavond toch een teleurstelling. -
Men moet zich dan ook afvragen,
ot ae Z.V.U. er verstandig aan heeft
gedaan, deze toneelavond door te la
ten gaan. Beter ware het geweest, de
opvoering van „Nina" of „Baker-'
spiooltje". naar later datum tc ver
schuiven; tot op een ogenblik, dat
Mary Dresselhuys de hoofdrol had
kunnen spelen, of Ank van der Moer-
haar onder de knie had. Waar het
aantal toneelavonden beperkt is; té'
iedere teleurstelling verlies.
Overigens: ook de Z.V.U. had lie- -
ver gezien, dat Mary Dresselhuys-
geen blindedarmontsteking had ge-
kregen- G. B.