Een gemeentebestuur karn vaak wonderen doen! Automobiel-paradijs in Parijs JIMMY BROWN, sportheld no. 1 Den Bosch: industrieterreinen groter dan de ganse stad Zeeuwse Almanak v J 300 PAARDEN HOOFDSTELLEN Wel kijken, maar niet kopen DONDERDAG 19 OCTOBER 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 8 Nederland industrialiseert! IN 1945 WERD HET ROER OMGEGOOID. (Van onze speciale verslaggever) Ga niet met mr. H. J. M. Loeff van 's Hertogenbos«h praten over indus trialisatie! Voor ge het weet heeft h\j z(jn rotsvaste overtuiging, dat zfln stad een grote toekomst heeft op U overgeplant en U bewogen om een nieuwe industrie te vestigen ln de Brabantse hoofdstad. HU is een man, waar de energie aan alle kanten uitspat. HU kan pra ten als Brugman» en rekenen als Bartjes. Het woord fIonmogelUk" heeft h(J volkomen uit ztfn woordenboek geschrapt, „moeilijkheden" staat er nog in maar verdwUnt zodra hU aan de slag gaat. t Woord MOGELIJKHEDEN achter prykt met zware gouden letters op de voorpagina. Zit er ergens ter wereld een man, die in Nederland een bedrijf van enige importantie wil vestigen? De burgemeester van Den Bosch is bereid om naar Schotland, naar Londen, naar Kopenhagen te vliegen en hU heeft op die manier een paar prachtige successen geboekt. Als het nodig was zou h(J per kameel naar het hart van de Sahara trekken of per muilezel naar de binnenlanden van Tlbeth Wilt ge een confectiefabriek voor een paar honderd meisjes niet op het Industrieterrein, maar midden in een nieuwe, ten dele reeds bestaande woonwUk, zodat de meisjes niet ver van huls behoeven te gaan? De burge meester praat met zyn gemeentebestuur en zün gemeentelijke diensten. Reeds geprojecteerde straten en huizenblokken verdwijnen van het uitbrei dingsplan en in 's Hertogenbosch VERRIJST inderdaad deze confectie fabriek, die op het punt stond naar het buitenland te verhuizen! De burgemeester van Den Bosch en zijn naaste medewerkers zijn wande lende bewijzen voor de stelling, dat een actief gemeentebestuur wonderen kan doen voor de industrialisatie. Wie dacht er de laatste tientallen jaren aan deze stad als industriecentrum? In Eindhoven en Tilburg, da Sr klopte het hart van industrieel Brabant. De vroede vaderen gooiden echter na de tweede wereldoorlog het roer ener giek om. Zij zagen in, dat als Den Bosch in de voorste rij der Brabantse steden mee wilde blijven tellen en aan zijn groeiende bevolking arbeid wilde verschaffen, de industriële achter stand zo snel mogelijk moest worden ingelopen. WONDEREN. Reeds in 1946 begon men met de uitvoering van twee enorme uitbrei dingsplannen, een Plan West, groot 170 ha. bestaande uit terreinen voor lichte en voor zware industrie en een Plan Zuid voor een moderne woon wijk van 200 ha. Samen beslaan zij een oppervlakte, groter dan de ganse in 1945 bestaande stad! Terwijl volgend jaar met de bebou wing van Zuid een begin wordt ge maakt, zyn in West veertien enorme moderne industriehallen verrezen, of door de gemeente zelf, of door de ge meente in samenwerking met Herstel- bank en particulieren gebouwd. Nieu we hallen zijn al weer in voorberei ding. Maar in de voltooide hallen hebben zich intussen gevestigd: een pantoffel- fabriek, een papierindustrie ,een gra fisch bedrijf, een verwarmingsindus- trie en machinefabriek, een ritsslui- tingfabriek, een knopenfabriek, een naaimachinereparatiebedrijf, een con fectiefabriek, éen schoenfabriek en een nylonfabriek- ELDERS IN DE STAD. Dat is dan alleen nog maar in de hallen. Maar tal van ondernemingen hebben zelf gebouwd. Cooymans 'om dat Grand Palais za verbazend druk ls, dat ge er nauwelijks door kunt komen. bouwde een distilleerderij tienmaal zo groot als de in de oorlog verwoes te, Lamers en Indemans bouwden een grote pharmaceutische fabriek, de plannen voor een apparatenfabriek, een machinewerkplaats, een confectie fabriek, een tricotagefabriek, en al weer een nieuw bedrijf van de N.V. de Gruyter, die met haar 1500 werk krachten de belangrijkste industrie van Den Bosch is, liggen klaar. Na 1945 zijn verder in de Brabantse hoofdstad op elders in de gemeente gelegen terreinennog de volgende industrieën gevestigd: de Michelin- bandenfabriek (voor de oorlog ge bouwd, maar in 1945 in gebruik geno men), een lampenfabriek van Philips, een schoenfabriek van van Haren, een veevoederfabriek, een jachtpatronen- fabriek, een houthandel en houtindus trie, een confectiefabriek en een lood. meniefabriek. Bovendien breidde de Gruyter zo sterk uit, dat het aantal werkkrachten verdubbelde, Grassos Machinefabrieken zagen door uitbrei ding hun arbeiderstal stijgen met 70 CARILLON OP ZOLDER Holderdebolder, Zierikzee heeft een carillon op zolder! Zo zou men het oorlogsliedje van de hamsterkoe kun nen varieren. Want inderdaad hangt op de stadhuiszolder van Zierikzee 'n carillon van dertien klokken, gegoten door Pieter van den Ghein uit Me- chelen, in de jaren 15501554. Zierikzee echter hamstert niet. De klokken zijn museumstukken en han gen te kijk. Luiden doen ze nooit meer, bespeeld worden zij ook niet Wat is er tragischer dan eeA klok, die nimmer klinken mag? Vaag gaat het gerucht, dat Zierik zee er een les-carillon van wil ma ken, voor zover dat tenminste van dertien klokken mogelijk is. Als het mislukt is er misschien iets anders op te verzinnen. Want ge zult het met ons eens zijn: op zolder horen klokken niet, ook al doet de zolder dienst als museum. In ieder geval: Zierikzee heeft een bezienswaardigheid. Een carillon op zolder. Als de Amerikanen het horen, kan het een factor worden in het vreemdelingenverkeer. Altijd beter dan onbekend op zolder hangen. Want iets mistroostigers is er niet. procent, andere bedrijven breidden naar verhouding uit. Drieduizend arbeiders meer dan in 1945 werken thans in de Bossche in dustrie, een toeneming met 30 procent. En nog altijd, zijn er rond 1500 werklozen en het' gemeentebestuur is een en al activiteit om nog meer be drijven aan te trekken om ook die werklozen werk te geven. DE VROEDE VADEREN SLIEPEN NIET. Men kan natuurlijk zeggen, dat 's-Hertogenbosch gunstig gelegen is en dat het een stevig geboorteoverschot heeft en dat deze factoren industrie vestiging in de hand werken. Het spreekt vanzelf. Maar industrieterreinen, waar men tegen lage tarieven terecht kan en in dustriehallen komen er niet van zelf en als dat Bossche gemeentebestuur nu eens gezellig had zitten iommelen, of geen service had geboden, of te duur was geweest met zijn industrie- grond, dan was een belangrijk deel van de bovengenoemde bedrijven niet naar Den Bosch gekomen, maar naar elders getrokken. De vroede vaderen sliepen niet en 's-Hertogenbosch is een groeiende stad; die bouwt aan een nieuwe toe komst en daarmede niet alleen de eigen welvaart, maar ook die van Brabant en van Nederland dient. Waarlijk: een gemeentebestuur kan wonderen doen! Twee doden bij auto-ongeluk Een ernstig auto-ongeluk bij Harde- garijp (Fr.) heeft Dinsdag de 57-jarige P. F. te Sexbierum en zijn 19-jarige zoon het leven gekost, terwijl drie mannen zwaar gewond naar het zie kenhuis te Leeuwarden zijn vervoerd. Deze vijf personen reden in een per sonenauto op de rijksstraatweg Leeuw arden—Groningen. Plotseling begon, tengevolge van een defect, de auto te slingeren en botste tegen een boom aan de kant van de weg. Broers ontmoetten elkaar na zeven jaar in Brisbane Twee broers, Nederlanders, beiden voormalige verzetsstrij ders, die door de Duitsers wer den geïnterneerd, hebben elk ander Dinsdag voor de eerste maal in zeven jaar in de Aus tralische haven Brisbane ont moet, toen de Nederlandse tor- pedobootjager „Kortenaer" daar voor anker ging. De broers zijn de scheeparts van de „Kortenaer", luitenant ter zee, arts derde klasse G- A. Verstege en de heer H. Ver- stege, thans woonachtig te Brisbane. De heer Verstege werd door de Duitsers als srijgsgevangene geïnterneerd, wist in December 1943 te ont snappen en begaf zich in 1947 naar Australië, waar hy met een meisje uit Brisbane in het huwelijk trad. Dr. G. A. Verstege is een #- der opvarenden van de „Kor tenaer", d;e thans een „good- will"-bezoek aan Australië en Nieuw-Zeeland brengt. Op de terreinen van het Centraal Instituut voor de Opleiding van Sport leiders (C.I.S.), te Overveen, komen iedere Zaterdag een aantal promi nente figuren uit de hardrjjderswerld en enige veelbelovende jongere krachten bjjeen, om zich op het komend seizoen voor te bereiden. Van links naar rechts A. A. J. Huiskes, J. P. de Koning, ir. Dolf v. d. Scheer, die een der trainers van de ploeg is, en v. d. Voort. (Van onze Parijse correspondent) Stelt U zich voor een glazen paleis dat zo reusachtig groot is dat ge er met een sportvliegtulg ln zoudt kunnen rondcirkelen. En in dat paleis de duizend mooiste auto's die ge U maar kunt voorstellen. Rond die auto's een honderdduizend belangstellenden, die allemaal drie gulden entrée hebben betaald. Ja, de internationale aatomobieltentoonstelling, die ieder jaar in het Grand Palals, in de schaduw van de Eiffeltoren, wordt gehouden, is 'n gebeurtenis van belang in het leven van de grote wereldstad Parijs. Ver geet niet dat er meer dan een millioen bezoekers naar dat Grand Palais trekken. Dat ge gedurende die „Salon" in heel Par(js practisch geen hotel kamertje kimt krjjgen en dat het in een straal van meer dan een kilometer Laten we eerst mogen vaststellen dat er de nieuwste automodellen uit acht verschillende landen te bewon deren zijn. Dat de goedkoopste, een klein Frans wagentje (één pk., twee plaatsen, luchtkoeling, voorwielaan- dryving) 1600 gulden kost en de duurste, een Rolls Royce, zo juist voor 80.000 gulden is verkocht Voorts: dat er weinig nieuwigheden zyn. Dat de modellen iets eenvou diger beginnen te worden, en dat men ook in Amerika het nut van snelle, maar kleine en zuinige wa gens begint te zien. Dat de elegant ste en snelste wagens uit Italië ko men (Alfa Romeo, 200 km. per uur), dat de Duitsers wel aanwezig zijn, maar niets revolutionnairs tonen, dat Maar wat u misschien meer in teresseert is de kwestie, welke auto's men voor een enigszins redelijke prijs kan kopen. Laat ik daar om te beginnen op mogen antwoorden, dat het practisch niet mogelijk is een wa gen op deze grote Salon te kopen. EINDELOZE WACHTTIJDEN Ofschoon Frankrijk per jaar meer dan 500.000 auto's fabriceert, is toch de vraag veel en veel groter dan het aanbod. Voor de auto's uit de mid denklasse: Citroen,Peugeot, Renault en Simca is er een wachttyd van meer dan één jaar. Dit heeft tot ge volg gehad dat er in nieuwe auto's een soort zwarte handel is ontstaan. Wie daar terecht komt kan voor de nieuwe pry's plus duizend gulden, de wagen meteen mee naar huis nemen. Men kan op de Salon dus wel een Franse wagen bestellen; maar men moet er een jaar op wachten. Dat is jammer, want deze wagens zHn in Frankrijk veel goedkoper dan by ons in Nederland. De Citroen kost hier b'.v. nog geen 5000 gulden. Met ae niet Franse auto's ligt het probleem op de Salon eventjes an ders. In Frankrijk kunnen namelyk practisch geen buitenlandse auto's worden ingevoerd. Frankrijk heeft 'n eigen industrie en vindt het niet no dig deviezen uit te geven voor b.v. Amerikaanse of Engelse wagens. Het gevolg is dat ge op de Salon ook geen buitenlandse auto's kunt kopen. Ook dat is jammer want de nieuwe Italiaanse Fiat ziet er zeer aan trekkelijk uit, de kleine Engelse wa gens zyn zeer solide (hoewel niet erg elegant) en die grote Amerikaanse auto's blaken niet eens zoveel duur der te zijn dan de Europese wagens uit de middenklasse. De enige wagens die men meteen kan kopen zijn de dure merken, zo als de uiterst elegante Delahare. Maax die kost 15.000 gulden, rydt één op vijf en haalt honderdvflfenze- ventïg kilometer per uur. Maar als u weet dat de benzine hier 54 cent per liter kost. dan begrypt u dat men wel een zeer groot inkomen moet hebben om een Delahaye, een Talbot, een Daimler (Engels fabrikaat, prys ongeveer 40.000 gulden) te kunnen houden. DE LESSEN VAN DE SALON. Toch kan men op deze salon ver schillende zaken leren. Ten eerste dat we voorlopig nog niet aan goed kope auto's met straalmotoren of met turbines toe zijn. Verder dat ver schillende fabrikanten hoe langer hoe meer beginnen in te zien dat het niet verstandig is het model van een wa gen ieder jaar weer ingrijpend te veranderen. Het merendeel van de MARLENE DIETRICH OP BEZOEK (Van onze correspondent te Londen). Gene Autry, de zingende Amerikaanse cowboy, zal met zyn beroemde witte paard Champion, tweehonderd cowboys, twintig cowgirls, drie dozyn authentieke Roodhuiden en driehonderd paarden, het 1951-Festival of Bri tain komen opwarmen met een grootscheepse „Wild West-rodeo. Deze troep zal op een speciaal charterschip naar Engeland vervoerd worden waar de paardenhoofdstellen op het Festival om populariteit zullen wed ijveren met instellingen als het Londens Phllharmonisch Orkest! van 's werelds „most glamorous grandmother", Mariene Dietrich. Zij zal de hoofdrol spelen in de nieuwe Engelse film „No Highway", die bin nenkort in Denham gemaakt wordt. Gewoonlijk houden de vele filmster ren die uit Hollywood of Parijs in Londen arriveren onmiddellijk na aankomst een „persconferentie" in het Savoy Hotel, him traditionele an kerplaats. Er 3s niets drogers denk baar dan dergelijke persconferenties. Dat wil zeggen: tot het moment waarop de filmster eindelijk, elegant gapende, verklaart dat het tijd is om de cocktails te laten serveren. Grootmoeder Dietrich houdt ech ter niet van de tijdsverspilling om eerst ettelijke dozijnen vragen te be antwoorden. ZQ heeft een geheel nieu we techniek! PAMFLETTEN. Op het moment dat de wachtende schare pers- en radioreporters naar lucht hapte om de aanval te begin nen, haalde La Dietrich uit een (on der zilvervossen bedolven) heupzak een stapel pamfletten te voorschijn, die zij prompt begon rond te delen. „Dat spaart tenminste tijd", zei zij glimlachend en liet meteen de cock tails aanrukken. Het Dietrich-communiqué bestond uit vier pagina's. Buitenop ccn „heupwiegende" foto, binnenin een levensbeschrijving. De titel van dit meesterwerk was groots in zijn een voud en luidde: „Ik", door Mariene! „Ik" begint: Ik ben in Berlijn ge boren, heet eigenlijk Mary Magda lene von Losch en ben de dochter van een garde-officier. Mary Mag dalene is samengetrokken tot Mar iene"Dan gaat het over haar vroegere ambities om violiste te wor den en hoe ze met Rudolph Sieber trouwde, een assistentfilm-directeur. HAAR LENGTE. De climax komt op pagina vier. Onder de kop „Belangrijke Sta tistiek" kan men lezen dat La Die trich een lengte heeft van 1 meter 65. Dat zij 54 kilo weegt, blauwe ogen en roodgoud haar heeft Maar er stond niets by over een ander be langrijk statistisch punt. Namelijk haar leeftijd! Ook stond er niets in over dat tweejarige kleindochtertje. Een der verslaggevers zuchte en vroeg met heldenmoed of zij volgens de statistieken niet 47 jaar zou zijn? „Welnee", antwoordde grootmoeder Dietrich, die er als nauwelijks 30 uit zag, „hoe komt u erbij, dat ben ik nog lang niet hoor. Ik ben nog steeds 44 en geen dag ouder!" Het zal de eerste keer zijn dat Londen de legendarische couboy-millionnair Autry te zien krijgt. Zijn rodeo-show heeft hem in Amerika in de afgelo pen tien jaar een fortuin van 25 mil lioen gulden opgeleverd. Behalve zijn paarden en rodeo-show bezit hij nog een aantal „nevenbedrijven". Hij heeft nl. de laatste jaren een aantal uitgeverijen opgericht, een eigen filmmaatschappij, een half dozijn commerciële radiostations waar het mes voor hem aan twee kanten snijijdt daar de hoogbetaalde adver tentieprogramma's uitsluitend door zyn eigen coboyshow verzorgd wor den en ten slótte is hij de eigenaar van een aantal luchttaxibedrijven, al les in Amerika. Alsof de fortuin hem nog niet gunstig genoeg bedeeld had, heeft men kortgeleden nog olie ont dekt op zijn uitgestrekte landgoede ren in Texas! In afwachting van het Wilde Wes ten is het Londense West End inmid dels opgeluisterd door de aankomst dat het in Amerika chiquer is om in een statige vooroorlogse Cadillac te rijden, dan in een splinternieuwe. En Citroën, die zijn lijnen in meer dan vijftien jaar niet veranderd heeft, is altijd nog een van de populairste auto's in Europa. Maar verder leert men ook dat een auto, die meer dan 12 liter op-, de 100 km. gebruikt, overdrijft. Men kan te genwoordig in ieder autofabricerend land wagens kopen, die met een ben zineverbruik van 1 op 12 toch een grote snelheid kunnen ontwikkelen. Natuurlijk moet men dan niet verlan gen de snelheidsmeter boven de 130 te kunnen drukken. Maar dat is ook een snelheid die men'in Europa, als men om eigen en anderer leven geeft, beter niet kan bereiken. Kolendampvergiftiging eist weer een dode Ten huize van de hoofdbewaarder van het Huis van Bewaring te Rot terdam aan de Bergstraat heeft zich een geval van kolendampvergiftiging voorgedaan. Men trof daar Maandag de 64-jarige hoofdbewaarder B. van der N. aan, die bleek te zijn overle den. Zijn vrouw, de 61-jarige L. van der N.H., was bewusteloos. Haar toestand is nog ernstig. Men ver moedt, dat beiden reeds Zondagoch tend bedwelmd geraakt zijn; er wa ren nl. voorbereidselen genomen om naar de kerk te gaan. Eet meer rat! Professor Albrecht Hase, een bioloog in de Amerikaanse sector van Berlijn, heeft in een verhandeling over de strijd tegen ongedierte een lans gebro ken voor het eten van rattenvlees, om dat dit een groot proteïne-gehalte heeft. Volgens de professor, die ver automobilisten is niet in staat ieder klaart dat hij en zijn gezin zelf reeds jaar een nieuwe wagen te kopen, enige tijd lang ratten op het menu Voor hen hebben de merken met 'n hebben, doet de smaak van ratten- z.g. klassiek model dus een zekere vlees niet onder voor die van wild of aantrekkelijkheid. Zo zegt men b.v. 1 gevogelte. Loongrens sociale weiten moet weer verhoogd worden De regering heeft thans medege deeld, dat zij in de tweede loonrondc aanleiding ziet om de loongrens voor de Invaliditeitswet, de Ongevallen wet, de Land- en Tuinbouwongeval- lenwet, de Zee-ongevallenwet, de Ziektewet en de Kinderbijslagwet op nieuw te verhogen en wel van 4500 tot 4680. Een ontwerp-wetswijzi ging is hiertoe ingediend. Ook voor het Ziekenfondsenbesluit zou de grens dan tot 4680 stijgen. Schout-bij-nacht H. C. W. Moorman is met ingang van 11 October bevorderd tot vice-admiraaL 6. Dina, kom mee, riep Jimmy, ik ga gehakt ma ken van die oude stuipekop, die ons elke middag heeft staan treiteren. Nu wilde het lot, dat Dina juist in een hoek van het apenhok een tukje deed, zodat Jimmy, die zijn verloofde niet in de steek wilde laten, haar eerst eens flink door elkaar moest schudden. ,,Wor-toch'srjwakker", gilde Jim my. Er. zit een gat in de tralies. We gaan er van door en we kunnen meteen die ouwe plager zijn streken betaald zetten, Het Wereldgebeuren Corruptie in de Bondsdag In Westduitsland is op 't ogenblik gerucht gaande over beweerde cor ruptie in het parlement en dan in het bijzonder omkoperij om destijds Bonn tot hoofdstad te maken. Vorige week erkende Loritz, hoofd van de Beierse opbouwpartij, dat een onbekend heer in het restaurant van de Bondsdag was opgestaan om hem te vragen wat het moest kosten indien zijn fractie voor Bonn zou stemmen. Dit was een nieuwe climax in het onderzoek, waarvoor sedert men dan een week een lokaal van het parle mentsgebouw in een soort rechtszaal is veranderd. Parlementsleden onder gaan er het kruisverhoor van de commissie van 21 collega's opdat er opheldering komt in de omkopingsaf faire. die het Duitse publiek sterker heeft bezig gehouden dan het rumoer in de regering over Adenauers acties inzake Duitse herbewapening. Twee millioen mark zou er door diverse belanghebbenden aan zijn be steed om de stemmen van honderd af gevaardigden voor Bonn als hoofdstad te kopen. Inmiddels is uit de verhoren al wel gebleken, dat inderdaad verschillende stemmen gekocht zijn; ware er niet met geld gewerkt dan zou wellicht de regering nooit uit Frankfurt naar Bonn verhuisd zijn. Ook de Keulse bankier Pferdmen- ges, vertrouwensman van Adenauer, is als geldbron aangeduid, doch het onderzoek is tot nog toe langs hem heen gegaan. Wel is de corruptievlek in andere richting uitgevloeid en kwam aan het licht, dat de aardolie maatschappij ..Elverath" een Beierse afgevaardigde een stevige fooi had ge geven, opdat hij in het parlement een vurige rede voor de verhoging van de benzineprijs zou houden. Dit heeft te meer aandacht getrokken daar de>mi- nister van verkeer, dr. Seebohm, een leidende rol in deze petroleumonder- neming heeft gespeeld. Koffiemaat- schappijen zijn overigens nog goed- geefser geweest en hebben voor de rede van een Beiers parlementslid te gen een verhoging van de koffieac- cijns vijf maal meer betaald. Grote geldsommen aan politieke partijen zijn verstrekt door een ver trouwensman van industriële groepen, een zekere Heinrichsbauer. Hij geldt als bedreven in dit vakwerk, daar hij reeds in de jaren voor Hitiers bewind politieke invloed voor zijn opdracht gevers kocht. De socialistische vleugel van de commissie van onderzoek heeft van deze gelegenheid gebruik willen maken om deze getuige te dwingen te verklaren vanwaar zijn geld stamt en waarheen het gaat. De meerderheid der commissie heeft dit echter niet willen toestaan en de so cialisten zagen zich daardoor de gele genheid ontnomen te ontdekken wie de financiers der regeringspartijen zijn. Volgens deze financier zouden al deze geldsommen echter niets van doen heben gehad met de keuze van Bonn. Dat men in Bonn aan een ophelde ring over deze duistere zaken veel waarde hecht, komt niet in de laatste plaats door het besef, dat de Bonds dag in brede lagen van het Duitse volk nog niet veel vertrouwen ver worven heeft. Het vertrouwen der be volking in haar eigen politici is op merkelijk gering en het kan een nieu we belasting door een grootscheepse corruptieaffaire moeilijk verdragen. Uit dien hoofde hebben de fracties dan ook eenstemmig tot het huidige onderzoek besloten, nadat de pers da zaken eenmaal bekend had gemaakt. De socialisten, en met name ook de organen der vakbonden, stellen het nog niet geëindigde onderzoek voor als een bewijs van de nauwe band, die er zou bestaan tussen industriële kringen en regeringspartijen. Minister-president huldigde en dankte mr. Schokking In een ministerraadszitting heeft de minister-president met een harte lijk woord afscheid genomen van mi nister mr. W. F. Schokking. De mi nister-president herinnerde aan de grote moeilijkheden, waarvoor deze minister zich geplaatst zag, o.m. naar aanleiding van de souvereiniteits- overdracht en de daaruit voortvloei ende afwikkeling van het militaire apparaat en in verband met de nood zakelijke grotere militaire krachtsin spanning in het raam van de opbouw van de Noord-Atlantische organisa tie. Hij bracht de scheidende minister zijn diepe dank voor diens arbeid en voor de goede samenwerlong, die in de teamgeest van dit kabinet zo goed paste. In zijn antwoord heeft mr. Schok king een overzicht gegeven van de arbeid en herinnerd aan de grote steun, die hij bij zijn arbeid ondervon den heeft van de beide staatssecreta rissen. Bevin wil geen initiatief nemen voor bespreking met Stalin Bevin, heeft een in het Britse La. gerhuls gedane suggestie, dat Enge land het initiatief zou nemen tot het arrangeren van een bijeenkomst van Trnman, Attlee en Stalin, van de hand gewezen. Bevin verklaarde de voorkeur te ge ven aan regeling van geschillen door de VN. Wanneer zich echter omstan digheden zouden voordoen, dat er werkelijk gelegenheid zou bestaan om wereldproblemen tot een oplossing te brengen door besprekingen tussen de grote mogendheden, zou Groot-Brit- tannië in overleg treden over eventu ele voorstellen hiertoe. Conflict bij' Radio-Indonesia over journalistiek beleid Veertien redacteuren van de nieuwsdienst van Radio Nasional In donesia, allen van Indonesische land aard, hebben hun ontslag ingediend, als protest tegen het journalistiek be leid van deze Radio-omroep. Radio Na sional Indonesia heeft het nieuws over Ambon, behoudens twee officiële com muniqués, niet in de nieuwsdiensten i gebruikt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 3