Een gemeentebestuur karn vaak
wonderen doen!
Automobiel-paradijs in Parijs
JIMMY BROWN, sportheld no. 1
Den Bosch: industrieterreinen
groter dan de ganse stad
Zeeuwse Almanak
v J
300 PAARDEN HOOFDSTELLEN
Wel kijken, maar niet kopen
DONDERDAG 19 OCTOBER 1950
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
8
Nederland industrialiseert!
IN 1945 WERD HET ROER OMGEGOOID.
(Van onze speciale verslaggever)
Ga niet met mr. H. J. M. Loeff van 's Hertogenbos«h praten over indus
trialisatie! Voor ge het weet heeft h\j z(jn rotsvaste overtuiging, dat zfln
stad een grote toekomst heeft op U overgeplant en U bewogen om een
nieuwe industrie te vestigen ln de Brabantse hoofdstad.
HU is een man, waar de energie aan alle kanten uitspat. HU kan pra
ten als Brugman» en rekenen als Bartjes. Het woord fIonmogelUk" heeft
h(J volkomen uit ztfn woordenboek geschrapt, „moeilijkheden" staat er nog
in maar verdwUnt zodra hU aan de slag gaat. t Woord MOGELIJKHEDEN
achter prykt met zware gouden letters op de voorpagina.
Zit er ergens ter wereld een man, die in Nederland een bedrijf van enige
importantie wil vestigen? De burgemeester van Den Bosch is bereid om
naar Schotland, naar Londen, naar Kopenhagen te vliegen en hU heeft op
die manier een paar prachtige successen geboekt. Als het nodig was zou
h(J per kameel naar het hart van de Sahara trekken of per muilezel naar
de binnenlanden van Tlbeth
Wilt ge een confectiefabriek voor een paar honderd meisjes niet op het
Industrieterrein, maar midden in een nieuwe, ten dele reeds bestaande
woonwUk, zodat de meisjes niet ver van huls behoeven te gaan? De burge
meester praat met zyn gemeentebestuur en zün gemeentelijke diensten.
Reeds geprojecteerde straten en huizenblokken verdwijnen van het uitbrei
dingsplan en in 's Hertogenbosch VERRIJST inderdaad deze confectie
fabriek, die op het punt stond naar het buitenland te verhuizen!
De burgemeester van Den Bosch en
zijn naaste medewerkers zijn wande
lende bewijzen voor de stelling, dat
een actief gemeentebestuur wonderen
kan doen voor de industrialisatie. Wie
dacht er de laatste tientallen jaren
aan deze stad als industriecentrum?
In Eindhoven en Tilburg, da Sr klopte
het hart van industrieel Brabant. De
vroede vaderen gooiden echter na de
tweede wereldoorlog het roer ener
giek om. Zij zagen in, dat als Den
Bosch in de voorste rij der Brabantse
steden mee wilde blijven tellen en aan
zijn groeiende bevolking arbeid wilde
verschaffen, de industriële achter
stand zo snel mogelijk moest worden
ingelopen.
WONDEREN.
Reeds in 1946 begon men met de
uitvoering van twee enorme uitbrei
dingsplannen, een Plan West, groot
170 ha. bestaande uit terreinen voor
lichte en voor zware industrie en een
Plan Zuid voor een moderne woon
wijk van 200 ha. Samen beslaan zij
een oppervlakte, groter dan de ganse
in 1945 bestaande stad!
Terwijl volgend jaar met de bebou
wing van Zuid een begin wordt ge
maakt, zyn in West veertien enorme
moderne industriehallen verrezen, of
door de gemeente zelf, of door de ge
meente in samenwerking met Herstel-
bank en particulieren gebouwd. Nieu
we hallen zijn al weer in voorberei
ding.
Maar in de voltooide hallen hebben
zich intussen gevestigd: een pantoffel-
fabriek, een papierindustrie ,een gra
fisch bedrijf, een verwarmingsindus-
trie en machinefabriek, een ritsslui-
tingfabriek, een knopenfabriek, een
naaimachinereparatiebedrijf, een con
fectiefabriek, éen schoenfabriek en
een nylonfabriek-
ELDERS IN DE STAD.
Dat is dan alleen nog maar in de
hallen. Maar tal van ondernemingen
hebben zelf gebouwd. Cooymans 'om dat Grand Palais za verbazend druk ls, dat ge er nauwelijks door
kunt komen.
bouwde een distilleerderij tienmaal
zo groot als de in de oorlog verwoes
te, Lamers en Indemans bouwden een
grote pharmaceutische fabriek, de
plannen voor een apparatenfabriek,
een machinewerkplaats, een confectie
fabriek, een tricotagefabriek, en al
weer een nieuw bedrijf van de N.V.
de Gruyter, die met haar 1500 werk
krachten de belangrijkste industrie
van Den Bosch is, liggen klaar.
Na 1945 zijn verder in de Brabantse
hoofdstad op elders in de gemeente
gelegen terreinennog de volgende
industrieën gevestigd: de Michelin-
bandenfabriek (voor de oorlog ge
bouwd, maar in 1945 in gebruik geno
men), een lampenfabriek van Philips,
een schoenfabriek van van Haren, een
veevoederfabriek, een jachtpatronen-
fabriek, een houthandel en houtindus
trie, een confectiefabriek en een lood.
meniefabriek. Bovendien breidde de
Gruyter zo sterk uit, dat het aantal
werkkrachten verdubbelde, Grassos
Machinefabrieken zagen door uitbrei
ding hun arbeiderstal stijgen met 70
CARILLON OP ZOLDER
Holderdebolder, Zierikzee heeft een
carillon op zolder! Zo zou men het
oorlogsliedje van de hamsterkoe kun
nen varieren. Want inderdaad hangt
op de stadhuiszolder van Zierikzee 'n
carillon van dertien klokken, gegoten
door Pieter van den Ghein uit Me-
chelen, in de jaren 15501554.
Zierikzee echter hamstert niet. De
klokken zijn museumstukken en han
gen te kijk. Luiden doen ze nooit meer,
bespeeld worden zij ook niet
Wat is er tragischer dan eeA klok, die
nimmer klinken mag?
Vaag gaat het gerucht, dat Zierik
zee er een les-carillon van wil ma
ken, voor zover dat tenminste van
dertien klokken mogelijk is. Als het
mislukt is er misschien iets anders op
te verzinnen.
Want ge zult het met ons eens zijn:
op zolder horen klokken niet, ook al
doet de zolder dienst als museum.
In ieder geval: Zierikzee heeft een
bezienswaardigheid. Een carillon op
zolder. Als de Amerikanen het horen,
kan het een factor worden in het
vreemdelingenverkeer. Altijd beter
dan onbekend op zolder hangen. Want
iets mistroostigers is er niet.
procent, andere bedrijven breidden
naar verhouding uit.
Drieduizend arbeiders meer dan in
1945 werken thans in de Bossche in
dustrie, een toeneming met 30 procent.
En nog altijd, zijn er rond 1500
werklozen en het' gemeentebestuur is
een en al activiteit om nog meer be
drijven aan te trekken om ook die
werklozen werk te geven.
DE VROEDE VADEREN
SLIEPEN NIET.
Men kan natuurlijk zeggen, dat
's-Hertogenbosch gunstig gelegen is en
dat het een stevig geboorteoverschot
heeft en dat deze factoren industrie
vestiging in de hand werken. Het
spreekt vanzelf.
Maar industrieterreinen, waar men
tegen lage tarieven terecht kan en in
dustriehallen komen er niet van zelf
en als dat Bossche gemeentebestuur
nu eens gezellig had zitten iommelen,
of geen service had geboden, of te
duur was geweest met zijn industrie-
grond, dan was een belangrijk deel
van de bovengenoemde bedrijven niet
naar Den Bosch gekomen, maar naar
elders getrokken.
De vroede vaderen sliepen niet en
's-Hertogenbosch is een groeiende
stad; die bouwt aan een nieuwe toe
komst en daarmede niet alleen de
eigen welvaart, maar ook die van
Brabant en van Nederland dient.
Waarlijk: een gemeentebestuur kan
wonderen doen!
Twee doden
bij auto-ongeluk
Een ernstig auto-ongeluk bij Harde-
garijp (Fr.) heeft Dinsdag de 57-jarige
P. F. te Sexbierum en zijn 19-jarige
zoon het leven gekost, terwijl drie
mannen zwaar gewond naar het zie
kenhuis te Leeuwarden zijn vervoerd.
Deze vijf personen reden in een per
sonenauto op de rijksstraatweg Leeuw
arden—Groningen. Plotseling begon,
tengevolge van een defect, de auto te
slingeren en botste tegen een boom
aan de kant van de weg.
Broers ontmoetten elkaar
na zeven jaar in Brisbane
Twee broers, Nederlanders,
beiden voormalige verzetsstrij
ders, die door de Duitsers wer
den geïnterneerd, hebben elk
ander Dinsdag voor de eerste
maal in zeven jaar in de Aus
tralische haven Brisbane ont
moet, toen de Nederlandse tor-
pedobootjager „Kortenaer"
daar voor anker ging.
De broers zijn de scheeparts
van de „Kortenaer", luitenant
ter zee, arts derde klasse G- A.
Verstege en de heer H. Ver-
stege, thans woonachtig te
Brisbane. De heer Verstege
werd door de Duitsers als
srijgsgevangene geïnterneerd,
wist in December 1943 te ont
snappen en begaf zich in 1947
naar Australië, waar hy met
een meisje uit Brisbane in het
huwelijk trad.
Dr. G. A. Verstege is een #-
der opvarenden van de „Kor
tenaer", d;e thans een „good-
will"-bezoek aan Australië en
Nieuw-Zeeland brengt.
Op de terreinen van het Centraal Instituut voor de Opleiding van Sport
leiders (C.I.S.), te Overveen, komen iedere Zaterdag een aantal promi
nente figuren uit de hardrjjderswerld en enige veelbelovende jongere
krachten bjjeen, om zich op het komend seizoen voor te bereiden. Van
links naar rechts A. A. J. Huiskes, J. P. de Koning, ir. Dolf v. d. Scheer,
die een der trainers van de ploeg is, en v. d. Voort.
(Van onze Parijse correspondent)
Stelt U zich voor een glazen paleis dat zo reusachtig groot is dat ge er
met een sportvliegtulg ln zoudt kunnen rondcirkelen. En in dat paleis de
duizend mooiste auto's die ge U maar kunt voorstellen. Rond die auto's een
honderdduizend belangstellenden, die allemaal drie gulden entrée hebben
betaald. Ja, de internationale aatomobieltentoonstelling, die ieder jaar in
het Grand Palals, in de schaduw van de Eiffeltoren, wordt gehouden, is 'n
gebeurtenis van belang in het leven van de grote wereldstad Parijs. Ver
geet niet dat er meer dan een millioen bezoekers naar dat Grand Palais
trekken. Dat ge gedurende die „Salon" in heel Par(js practisch geen hotel
kamertje kimt krjjgen en dat het in een straal van meer dan een kilometer
Laten we eerst mogen vaststellen
dat er de nieuwste automodellen uit
acht verschillende landen te bewon
deren zijn. Dat de goedkoopste, een
klein Frans wagentje (één pk., twee
plaatsen, luchtkoeling, voorwielaan-
dryving) 1600 gulden kost en de
duurste, een Rolls Royce, zo juist
voor 80.000 gulden is verkocht
Voorts: dat er weinig nieuwigheden
zyn. Dat de modellen iets eenvou
diger beginnen te worden, en dat
men ook in Amerika het nut van
snelle, maar kleine en zuinige wa
gens begint te zien. Dat de elegant
ste en snelste wagens uit Italië ko
men (Alfa Romeo, 200 km. per uur),
dat de Duitsers wel aanwezig zijn,
maar niets revolutionnairs tonen,
dat
Maar wat u misschien meer in
teresseert is de kwestie, welke auto's
men voor een enigszins redelijke
prijs kan kopen. Laat ik daar om te
beginnen op mogen antwoorden, dat
het practisch niet mogelijk is een wa
gen op deze grote Salon te kopen.
EINDELOZE WACHTTIJDEN
Ofschoon Frankrijk per jaar meer
dan 500.000 auto's fabriceert, is toch
de vraag veel en veel groter dan het
aanbod. Voor de auto's uit de mid
denklasse: Citroen,Peugeot, Renault
en Simca is er een wachttyd van
meer dan één jaar. Dit heeft tot ge
volg gehad dat er in nieuwe auto's
een soort zwarte handel is ontstaan.
Wie daar terecht komt kan voor de
nieuwe pry's plus duizend gulden, de
wagen meteen mee naar huis nemen.
Men kan op de Salon dus wel een
Franse wagen bestellen; maar men
moet er een jaar op wachten. Dat is
jammer, want deze wagens zHn in
Frankrijk veel goedkoper dan by ons
in Nederland. De Citroen kost hier
b'.v. nog geen 5000 gulden.
Met ae niet Franse auto's ligt het
probleem op de Salon eventjes an
ders. In Frankrijk kunnen namelyk
practisch geen buitenlandse auto's
worden ingevoerd. Frankrijk heeft 'n
eigen industrie en vindt het niet no
dig deviezen uit te geven voor b.v.
Amerikaanse of Engelse wagens. Het
gevolg is dat ge op de Salon ook
geen buitenlandse auto's kunt kopen.
Ook dat is jammer want de nieuwe
Italiaanse Fiat ziet er zeer aan
trekkelijk uit, de kleine Engelse wa
gens zyn zeer solide (hoewel niet erg
elegant) en die grote Amerikaanse
auto's blaken niet eens zoveel duur
der te zijn dan de Europese wagens
uit de middenklasse.
De enige wagens die men meteen
kan kopen zijn de dure merken, zo
als de uiterst elegante Delahare.
Maax die kost 15.000 gulden, rydt
één op vijf en haalt honderdvflfenze-
ventïg kilometer per uur. Maar als u
weet dat de benzine hier 54 cent per
liter kost. dan begrypt u dat men
wel een zeer groot inkomen moet
hebben om een Delahaye, een Talbot,
een Daimler (Engels fabrikaat, prys
ongeveer 40.000 gulden) te kunnen
houden.
DE LESSEN VAN DE SALON.
Toch kan men op deze salon ver
schillende zaken leren. Ten eerste
dat we voorlopig nog niet aan goed
kope auto's met straalmotoren of
met turbines toe zijn. Verder dat ver
schillende fabrikanten hoe langer hoe
meer beginnen in te zien dat het niet
verstandig is het model van een wa
gen ieder jaar weer ingrijpend te
veranderen. Het merendeel van de
MARLENE DIETRICH OP BEZOEK
(Van onze correspondent te Londen).
Gene Autry, de zingende Amerikaanse cowboy, zal met zyn beroemde
witte paard Champion, tweehonderd cowboys, twintig cowgirls, drie dozyn
authentieke Roodhuiden en driehonderd paarden, het 1951-Festival of Bri
tain komen opwarmen met een grootscheepse „Wild West-rodeo. Deze
troep zal op een speciaal charterschip naar Engeland vervoerd worden
waar de paardenhoofdstellen op het Festival om populariteit zullen wed
ijveren met instellingen als het Londens Phllharmonisch Orkest!
van 's werelds „most glamorous
grandmother", Mariene Dietrich. Zij
zal de hoofdrol spelen in de nieuwe
Engelse film „No Highway", die bin
nenkort in Denham gemaakt wordt.
Gewoonlijk houden de vele filmster
ren die uit Hollywood of Parijs in
Londen arriveren onmiddellijk na
aankomst een „persconferentie" in
het Savoy Hotel, him traditionele an
kerplaats. Er 3s niets drogers denk
baar dan dergelijke persconferenties.
Dat wil zeggen: tot het moment
waarop de filmster eindelijk, elegant
gapende, verklaart dat het tijd is om
de cocktails te laten serveren.
Grootmoeder Dietrich houdt ech
ter niet van de tijdsverspilling om
eerst ettelijke dozijnen vragen te be
antwoorden. ZQ heeft een geheel nieu
we techniek!
PAMFLETTEN.
Op het moment dat de wachtende
schare pers- en radioreporters naar
lucht hapte om de aanval te begin
nen, haalde La Dietrich uit een (on
der zilvervossen bedolven) heupzak
een stapel pamfletten te voorschijn,
die zij prompt begon rond te delen.
„Dat spaart tenminste tijd", zei zij
glimlachend en liet meteen de cock
tails aanrukken.
Het Dietrich-communiqué bestond
uit vier pagina's. Buitenop ccn
„heupwiegende" foto, binnenin een
levensbeschrijving. De titel van dit
meesterwerk was groots in zijn een
voud en luidde: „Ik", door Mariene!
„Ik" begint: Ik ben in Berlijn ge
boren, heet eigenlijk Mary Magda
lene von Losch en ben de dochter
van een garde-officier. Mary Mag
dalene is samengetrokken tot Mar
iene"Dan gaat het over haar
vroegere ambities om violiste te wor
den en hoe ze met Rudolph Sieber
trouwde, een assistentfilm-directeur.
HAAR LENGTE.
De climax komt op pagina vier.
Onder de kop „Belangrijke Sta
tistiek" kan men lezen dat La Die
trich een lengte heeft van 1 meter
65. Dat zij 54 kilo weegt, blauwe
ogen en roodgoud haar heeft Maar
er stond niets by over een ander be
langrijk statistisch punt. Namelijk
haar leeftijd! Ook stond er niets in
over dat tweejarige kleindochtertje.
Een der verslaggevers zuchte en
vroeg met heldenmoed of zij volgens
de statistieken niet 47 jaar zou zijn?
„Welnee", antwoordde grootmoeder
Dietrich, die er als nauwelijks 30 uit
zag, „hoe komt u erbij, dat ben ik
nog lang niet hoor. Ik ben nog steeds
44 en geen dag ouder!"
Het zal de eerste keer zijn dat Londen
de legendarische couboy-millionnair
Autry te zien krijgt. Zijn rodeo-show
heeft hem in Amerika in de afgelo
pen tien jaar een fortuin van 25 mil
lioen gulden opgeleverd. Behalve zijn
paarden en rodeo-show bezit hij nog
een aantal „nevenbedrijven". Hij
heeft nl. de laatste jaren een aantal
uitgeverijen opgericht, een eigen
filmmaatschappij, een half dozijn
commerciële radiostations waar het
mes voor hem aan twee kanten
snijijdt daar de hoogbetaalde adver
tentieprogramma's uitsluitend door
zyn eigen coboyshow verzorgd wor
den en ten slótte is hij de eigenaar
van een aantal luchttaxibedrijven, al
les in Amerika. Alsof de fortuin hem
nog niet gunstig genoeg bedeeld had,
heeft men kortgeleden nog olie ont
dekt op zijn uitgestrekte landgoede
ren in Texas!
In afwachting van het Wilde Wes
ten is het Londense West End inmid
dels opgeluisterd door de aankomst
dat het in Amerika chiquer is om in
een statige vooroorlogse Cadillac te
rijden, dan in een splinternieuwe. En
Citroën, die zijn lijnen in meer dan
vijftien jaar niet veranderd heeft, is
altijd nog een van de populairste
auto's in Europa.
Maar verder leert men ook dat een
auto, die meer dan 12 liter op-, de 100
km. gebruikt, overdrijft. Men kan te
genwoordig in ieder autofabricerend
land wagens kopen, die met een ben
zineverbruik van 1 op 12 toch een
grote snelheid kunnen ontwikkelen.
Natuurlijk moet men dan niet verlan
gen de snelheidsmeter boven de 130
te kunnen drukken. Maar dat is ook
een snelheid die men'in Europa, als
men om eigen en anderer leven
geeft, beter niet kan bereiken.
Kolendampvergiftiging
eist weer een dode
Ten huize van de hoofdbewaarder
van het Huis van Bewaring te Rot
terdam aan de Bergstraat heeft zich
een geval van kolendampvergiftiging
voorgedaan. Men trof daar Maandag
de 64-jarige hoofdbewaarder B. van
der N. aan, die bleek te zijn overle
den. Zijn vrouw, de 61-jarige L. van
der N.H., was bewusteloos. Haar
toestand is nog ernstig. Men ver
moedt, dat beiden reeds Zondagoch
tend bedwelmd geraakt zijn; er wa
ren nl. voorbereidselen genomen om
naar de kerk te gaan.
Eet meer rat!
Professor Albrecht Hase, een bioloog
in de Amerikaanse sector van Berlijn,
heeft in een verhandeling over de
strijd tegen ongedierte een lans gebro
ken voor het eten van rattenvlees, om
dat dit een groot proteïne-gehalte
heeft. Volgens de professor, die ver
automobilisten is niet in staat ieder klaart dat hij en zijn gezin zelf reeds
jaar een nieuwe wagen te kopen, enige tijd lang ratten op het menu
Voor hen hebben de merken met 'n hebben, doet de smaak van ratten-
z.g. klassiek model dus een zekere vlees niet onder voor die van wild of
aantrekkelijkheid. Zo zegt men b.v. 1 gevogelte.
Loongrens sociale weiten moet
weer verhoogd worden
De regering heeft thans medege
deeld, dat zij in de tweede loonrondc
aanleiding ziet om de loongrens voor
de Invaliditeitswet, de Ongevallen
wet, de Land- en Tuinbouwongeval-
lenwet, de Zee-ongevallenwet, de
Ziektewet en de Kinderbijslagwet op
nieuw te verhogen en wel van 4500
tot 4680. Een ontwerp-wetswijzi
ging is hiertoe ingediend. Ook voor
het Ziekenfondsenbesluit zou de
grens dan tot 4680 stijgen.
Schout-bij-nacht H. C. W. Moorman
is met ingang van 11 October bevorderd
tot vice-admiraaL
6. Dina, kom mee, riep Jimmy, ik ga gehakt ma
ken van die oude stuipekop, die ons elke middag
heeft staan treiteren. Nu wilde het lot, dat Dina
juist in een hoek van het apenhok een tukje deed,
zodat Jimmy, die zijn verloofde niet in de steek
wilde laten, haar eerst eens flink door elkaar
moest schudden. ,,Wor-toch'srjwakker", gilde Jim
my. Er. zit een gat in de tralies. We gaan er van
door en we kunnen meteen die ouwe plager zijn
streken betaald zetten,
Het Wereldgebeuren
Corruptie in de
Bondsdag
In Westduitsland is op 't ogenblik
gerucht gaande over beweerde cor
ruptie in het parlement en dan in het
bijzonder omkoperij om destijds Bonn
tot hoofdstad te maken. Vorige week
erkende Loritz, hoofd van de Beierse
opbouwpartij, dat een onbekend heer
in het restaurant van de Bondsdag
was opgestaan om hem te vragen wat
het moest kosten indien zijn fractie
voor Bonn zou stemmen.
Dit was een nieuwe climax in het
onderzoek, waarvoor sedert men dan
een week een lokaal van het parle
mentsgebouw in een soort rechtszaal
is veranderd. Parlementsleden onder
gaan er het kruisverhoor van de
commissie van 21 collega's opdat er
opheldering komt in de omkopingsaf
faire. die het Duitse publiek sterker
heeft bezig gehouden dan het rumoer
in de regering over Adenauers acties
inzake Duitse herbewapening.
Twee millioen mark zou er door
diverse belanghebbenden aan zijn be
steed om de stemmen van honderd af
gevaardigden voor Bonn als hoofdstad
te kopen.
Inmiddels is uit de verhoren al wel
gebleken, dat inderdaad verschillende
stemmen gekocht zijn; ware er niet
met geld gewerkt dan zou wellicht de
regering nooit uit Frankfurt naar
Bonn verhuisd zijn.
Ook de Keulse bankier Pferdmen-
ges, vertrouwensman van Adenauer,
is als geldbron aangeduid, doch het
onderzoek is tot nog toe langs hem
heen gegaan. Wel is de corruptievlek
in andere richting uitgevloeid en
kwam aan het licht, dat de aardolie
maatschappij ..Elverath" een Beierse
afgevaardigde een stevige fooi had ge
geven, opdat hij in het parlement een
vurige rede voor de verhoging van de
benzineprijs zou houden. Dit heeft te
meer aandacht getrokken daar de>mi-
nister van verkeer, dr. Seebohm, een
leidende rol in deze petroleumonder-
neming heeft gespeeld. Koffiemaat-
schappijen zijn overigens nog goed-
geefser geweest en hebben voor de
rede van een Beiers parlementslid te
gen een verhoging van de koffieac-
cijns vijf maal meer betaald.
Grote geldsommen aan politieke
partijen zijn verstrekt door een ver
trouwensman van industriële groepen,
een zekere Heinrichsbauer. Hij geldt
als bedreven in dit vakwerk, daar hij
reeds in de jaren voor Hitiers bewind
politieke invloed voor zijn opdracht
gevers kocht. De socialistische vleugel
van de commissie van onderzoek
heeft van deze gelegenheid gebruik
willen maken om deze getuige te
dwingen te verklaren vanwaar zijn
geld stamt en waarheen het gaat. De
meerderheid der commissie heeft dit
echter niet willen toestaan en de so
cialisten zagen zich daardoor de gele
genheid ontnomen te ontdekken wie
de financiers der regeringspartijen
zijn. Volgens deze financier zouden al
deze geldsommen echter niets van
doen heben gehad met de keuze van
Bonn.
Dat men in Bonn aan een ophelde
ring over deze duistere zaken veel
waarde hecht, komt niet in de laatste
plaats door het besef, dat de Bonds
dag in brede lagen van het Duitse
volk nog niet veel vertrouwen ver
worven heeft. Het vertrouwen der be
volking in haar eigen politici is op
merkelijk gering en het kan een nieu
we belasting door een grootscheepse
corruptieaffaire moeilijk verdragen.
Uit dien hoofde hebben de fracties
dan ook eenstemmig tot het huidige
onderzoek besloten, nadat de pers da
zaken eenmaal bekend had gemaakt.
De socialisten, en met name ook de
organen der vakbonden, stellen het
nog niet geëindigde onderzoek voor
als een bewijs van de nauwe band,
die er zou bestaan tussen industriële
kringen en regeringspartijen.
Minister-president huldigde
en dankte mr. Schokking
In een ministerraadszitting heeft
de minister-president met een harte
lijk woord afscheid genomen van mi
nister mr. W. F. Schokking. De mi
nister-president herinnerde aan de
grote moeilijkheden, waarvoor deze
minister zich geplaatst zag, o.m. naar
aanleiding van de souvereiniteits-
overdracht en de daaruit voortvloei
ende afwikkeling van het militaire
apparaat en in verband met de nood
zakelijke grotere militaire krachtsin
spanning in het raam van de opbouw
van de Noord-Atlantische organisa
tie. Hij bracht de scheidende minister
zijn diepe dank voor diens arbeid en
voor de goede samenwerlong, die in
de teamgeest van dit kabinet zo goed
paste.
In zijn antwoord heeft mr. Schok
king een overzicht gegeven van de
arbeid en herinnerd aan de grote
steun, die hij bij zijn arbeid ondervon
den heeft van de beide staatssecreta
rissen.
Bevin wil geen initiatief
nemen voor bespreking
met Stalin
Bevin, heeft een in het Britse La.
gerhuls gedane suggestie, dat Enge
land het initiatief zou nemen tot het
arrangeren van een bijeenkomst van
Trnman, Attlee en Stalin, van de hand
gewezen.
Bevin verklaarde de voorkeur te ge
ven aan regeling van geschillen door
de VN. Wanneer zich echter omstan
digheden zouden voordoen, dat er
werkelijk gelegenheid zou bestaan om
wereldproblemen tot een oplossing te
brengen door besprekingen tussen de
grote mogendheden, zou Groot-Brit-
tannië in overleg treden over eventu
ele voorstellen hiertoe.
Conflict bij' Radio-Indonesia
over journalistiek beleid
Veertien redacteuren van de
nieuwsdienst van Radio Nasional In
donesia, allen van Indonesische land
aard, hebben hun ontslag ingediend,
als protest tegen het journalistiek be
leid van deze Radio-omroep. Radio Na
sional Indonesia heeft het nieuws over
Ambon, behoudens twee officiële com
muniqués, niet in de nieuwsdiensten
i gebruikt.