KAPPIE en de vreemde kolenlading
Paar hebben
we wat
LEZERS SCHRIJVEN
NEDERLAND IN HET IJSTIJDVAK
DE LUCHTLIJN OP NEW-YORK
PROVINCIALE ZEEUWSE COURAN
WOENSDAG 4 OCTOBER 1950
Antwoord op Zeeuwse vragen
Een belangrijk boek.
Nederland in het ijstijdvak.
Prof. Dr. I. M. van der Vlerk
en Prof. Dr. Mr. F. Flor-
schütz. Uitgevers Mij. W. de
Haan to Utrecht.
Wie in Zeeland zich bezig houdt met
natuurhistorie komt vroeg of laat in
aanraking met problemen, die hem
niet spoedig loslaten.
De fossiele schelpen onzer stranden
en die. welke door schelpenzuigers uit
onze wateren worden opgezogen; de
fossiele beenderen van allerlei thans
uitgestorven of ter plaatse niet meer
levende dieren, roepen vragen op
naad ouderdom van deze vondsten en
stellen ons voor de vraag: hebben de.
ze dieren hier geleefd en wanneer?
Uiteraard kunnen in stromend water
gevonden fossielen moeilijk gegevens
bieden tot het beantwoorden van der
gelijke vragen. Men zal andere wegen
moeten zoeken om met een behoorlijk
kwantum waarschijnlijkheid theorieën
daaromtrent op te stellen.
Boringen door opeenvolgende aard-
lopers. systematisch verricht, zullen
meer betrouwbare gegevens opleveren,
maar de meest succesvolle plaatsen
ter bestudering van de bodem en zijn
geheimen zijn wel de diepe ontsluitin
gen in afgravingen; klei-, zand-,
leem- of steengroeven; in aanleg zijn
de kanalen, sluisputten, e:d.
Het wetenschappelijk onderzoek van
deze ontsluitingen, die voor het over
grote deel in meer Noordelijk gelegen
provincies zijn bestudeerd en waarvan
de resultaten voor de ontwikkelde
leek worden toegelicht in het boven
genoemde boek, zijn daardoor tevens
belangrijk voor het beantwoorden van
onze „Zeeuwse vragen".
VISSEN.
Reeds de twee eerste woorden van
do inhoud: Zeeuwse vissen, wekken
dienaangaande verwachtingen, welke
bij een oppervlakkig doorbladeren van
het boek echter schijnbaar onbevre
digd blijven. Een nauwkeurige Ken
nisname van het werk met de in de
bewijsvoering gebruikte naamlijsten
van planten, zoog- en weekdieren, be
wijzen echter al spoedig het belang
van dit boek ten aanzien van de ken
nis van Zeeland.
Om by één van de meest tot de fan
tasie sprekende dieren, de Mammouth
te blijven: de schrijvers trachten op
zeer voorzichtige wijze de tijd te be
naderen. waarin het dier leefde en de
omstandigheden, waaronder het zich
in Nederland kon ophouden. Vele na
men der in Zeeland gevonden fossie
le schelpen (door een Zeeuwse be
werkt) uit geulen in onze wateren op-
gespoeld, vindt men geplaatst in het
tijdvak, waarin ze hun levende in-
SCHAKEN
Schaakmeesters komen naar
Amsterdam.
Voor het grote wereld-schaaktour-
nooi, dat de eerste helft van Novem
ber te Amsterdam zal beginnen, heb-
den de volgende meesters definitief
deelneming toegezegd; dr. Euwe,
Reshev.sky, Szabo, Stahlberg, Naj-
dorf en Tartakower.
Met zes andere meesters: Foltys,
Gligoric, O'Kelly, Pirc, Rossolimo en
Trifunovic, wordt nog overleg ge
pleegd.
De uitgenodigde Russische scha
kers hebben laten weten, dat zij we
gens afspraken voor andere tour-
nooien verhinderd zijn. Wereldkam
pioen Botwinnik moet zich voorberei
den voor de komende tweekamp om
de wereldtitel.
De Nederlandse deelnemers zijn
Van Scheltinga, aVn der Berg. Kra
mer en Donner.
MOTORSPOR1
J. Moens wint oriënteringsrit.
De motorclub „De Zeeuwen" te
Middelburg hield een oriënteringsrit
over een afstand van 120 km. door
"Walcheren en Zuid-Bevel and.
De 19 deelnemers startten om half
4 van de Markt te Middelburg. Om
tien uur waren 15 deelnemers aan
de finish te Goes, zodat slechts een
viertal door pech of opgeven, was
uitgevallen.
Een afzonderlijke vermeiing ver
dient de heer J. C. v. Winkelen uit
Serooskerke, die zesde werd als eni
ge deelnemer op een 125 c.c. motor.
De uitslag was: 1. J. Moens, Mid
delburg, 100 strafpunten; 2. T. Wal-
hout, Arnemuiden, 103 strp.; 3. L.
Louws, Middelburg, 117 strp.; 4. W.
Janse, Middelburg, 152 strp.; 5. W._
Roelse, Middelburg, 182 strp.; 6. J.
C. v. Winkelen, Serooskerke, 187
strp.; 7. De Ligny, Serooskerke, 193
strp.; 8. A. Klap, Souburg, 218 strp.;
9. Th. Hillebrand, St. Laurens, 237
strp.; 10. A. v. Eenenaam, Nieuw-
land. 250 strp.; 11 J. K Mesu, Nieuw-
.land, 254 strp; 12. A. Kodde, Nieuw-
land, 300 strp.; 13. J. J. Kempe, Mid
delburg, 336 strp.; 14. A. Wille-
boordse, Serooskerke, 397 strp.; 15.
J. Dekker, Serooskerke, 401 strp.
VOETBAL
K.N.V.B.-BEKERWEDSTRIJDEN
VOOR ZATERDAGMIDDAG
VOETBAL.
Aan de bekerwedstrijden voor het
Zaterdagvoetbal van de K.N.V.B.,
kan ook worden deelgenomen door
de eerste klasse elftallen van de af
delingscompetities. Van de Zeeuwse
eerste klassers der Zaterdagcompe
titie hebben ingeschreven Colijns-
plaatse Boys, Nieuwdorp, Rillandia
en V.C.K.
De eerste ronde zal worde» ge
speeld op Zaterdag 21 October a.s. en
is verdeeld over vijf districten, terwijl
daarin 156 elftallen in 78 wedstrijden
elkaar zullen ontmoeten. De Zeeuwse
clubs zijn ingedeeld in district Zuid
I met een aantal Brabantse Zater
dagelftallen, waarvan ook enkele op
het. onder de afdeling Brabant van de
K.N.V.B. ressorterende eiland Tho-
len. Het programma voor 21 October
a.s. brengt de Zeeuwse deelnemers
tegen elkaar, omdat men torwllle van
de besparing op 'de reiskosten het
programma regionaal heeft ingedeeld.
Colnnsplaatse Boys ontvangt Nleuw-
dorn en Rillandia krijgt V.C.K. op be
zoek.
houd hebben omsloten. Na deze lange
inleiding, speciaal ter oriëntering van
onze „Zeeuwse-lezers-met-vragen",
willen we het boek als geheel, bespre
ken.
HET GEHEEL.
Dan is: „Een geslaagde poging om
het Nederlandse publiek nader te
brengen tot de resultaten van het
nieuwere wetenschappelijke onderzoek
in zake de beantwoording van het
probleem der opvolgende ijstijden en
hun invloed op de bodem cn vegeta
tie van ons land" m.i. een vrij goede
samenvatting van de -rijke inhoud van
het boek.
Do schrijvers hebben daarbij hun
eigen gedachten nader toegelicht,
waarbij ze telkens verwijzen naar
vondsten in de bodem. Speciaal vesti
gen zij de aandacht op twee der meest
succesvolle methoden van onderzoek,
het paünologisch (naar stuifmeelkor-
rels en sporen) en het sediment-pe-
trologisch onderzoek (naar de verhou
ding van de in de afzetting voorko
mende gesteenten).
Zij verwerpen de tot nu toe gevolg
de indeling der ijstijden, als niet lo
gisch voor wat Nederland betreft en
stellen een andere verdeling voor.
waarbij ze enkele nieuwe namen in
voerden o.a. Renvien, Tiglien, Tuban-
tien, die plaatselijk zijn georiënteerd
naar ontsluitingen van Reuver. Tege-
len, Hengelo, e.a. Dit ten einde ruim
te te laten voor een verbinding van
dè nieuwere resultaten met die gevon
den in andere landen, waarbij dan
plaatselijke namen gemakkelijker weg
kunnen vallen. Het gebruik van de
nieuwe namen bood gelegenheid voor
wat Nederland betreft sterk gedetail
leerd te werken.
ILLUSTRATIES.
De beide hoogleraren hebben een
fijne neus gehad voor de moeilijkhe
den van minder-ingewijden in de stof.
De vele illustraties, 95 platen en 100
figuren (vele uit meerdere afbeeldin
gen bestaande) geven de lezer gele
genheid de conclusies der schrijvers te
toetsen en hun gedachtengang van
dichtbij te volgen. Ongetwijfeld heb
ben de schrijvers als docenten grote
gaven, de hoofdstukken zijn één voor
één interessant. Natuurlijk geniet men
het meest van dit boek, als men enige
kennis bezit van de in de lijsten ge
noemde planten en dieren en men ze
zich althans enigermate kan voorstel
len. Wie ze niet kent, zal de bewijs
kracht uit het voorkomen van die die
ren en planten geput, niet steeds kun
nen gevoelen.
Maar dit kan aanleiding worden tot
een nadere kennismaking met de ge
vonden objecten zelf en daarvoor is
(wat de schelpen en beenderen betreft)
Zeeland niet de meest ongunstig gele
gen provincie.
Er ligt veel materiaal ter bestude
ring in het Museum van het Zeeuws
Genootschap te Middelburg. En onze
Zeeuwse vissers verrijken dat nog
steeds. Al met al is het hierboven be
sproken boek een belangrijk, waarde
vol. ineressant en begerenswaardig
boek, dat verdient gelezen en nog be
ter; bestudeerd te worden.
(Z.)
.15. De Maat slofte
met een verongelijkt
gezicht naar de ma
chine-kamer, en toen
hg daar kwam, zag
hjj al een grote voor
raad houtjes op de
grond liggen. De
meester was al bezig,
die op het vuur te
gooien.
„Zal ik nog meer
houtjes voor je hak
ken, meester?" vroeg
de Maat met een zoe
te stem.
„Nee, dank je well"
zei de meester onge
duldig. „Ga jjj maat
je sokken stoppen, of
je prentebriefkaarten
inplakken! Je loopt
me hier in de weg, en
je hoort hier trou
wens niet!"
De Maat liep langzaam en met een ongelukkig
gezicht weg, cn hij verdween in zjjnhut, waar
hij peinzend en droevig voor zich "uit ging zit
ten staren.
Intussen had de Meester met behulp van veel
hout een loeiend vuur gemaakt, en de „Kraak"
voer dan ook met grote snelheid in de richting
van de havenplaats Ertsup.
Avonds, toen het al donker .was voeren ze
.aar binnen. Kappie had weer wat moed ge-
tregen, en z'n ergste boosheid was dan ook al
weer voorbij, toen de Maat op de brug ver
scheen.
„Zal ik de trossen vastmaken?" vroeg de Maat
voorzichtig met een verlegen gezicht.
„Doe dat!" zei Kappie, „en ga dan meteen met
de meester kolen ergens vandaan halen! Or
ders!"
De Maat was blij, dat hij weer wat doen
mocht. Hij maakte prachtige model-zeemans
knopen in de trossen en toen gtng hjj <le
meester halen. Samen gingen ze de wal op!
VolgencJ voorjaar kunnen 50 gehuw-
lie en 50 ongehuwde Nederlanders, die in
het boerenbedrijf werkzaam willen zijn,
in het Z.O. van de Canadese provincie
Ontario geplaatst worden.
Internationale vervoerders
in Zeeland.
In aansluiting op het verslag over
de vergadering te Breda van de vpk-
afdeling Internationaal Vervoer van
de N.O.B. Wegtransport, opgenomen
in de P.Z.C. van 22 Sept. jl., wenst
het Algemeen Secretariaat van deze
organisatie nog het volgende op te
merken
De commissie van de Vakafdeling
Internationaal Vervoer heeft volledi
ge overeenstemming bereikt omtrent
ae voorgestelde wijzigingen op de
richtlijnen van het internationaal
vervoer en de statuten van de N.I.W.
O., welke aan de ledenvergadering
zouden worden voorgelegd. Ook aan
het verzoek van de commissie om een
brief aan de Minister te verzenden
heeft het bestuur voldaan.
Helaas was op de laatste vergade
ring de heer C. Oreel uit Vlissingen
niet aanwezig, doch dit neemt niet
weg, dat het merendeel der commis
sieleden zich hiermede heeft kunnen
verenigen, terwijl het resultaat hem
bij brief van 29 Augustus jl. werd
medegedeeld, zodat wij mochten aan1-
nemen, wanneer de heer Oreel op dit
punt een andere mening zou hebben
zulks voor 21 September ter kenni
zou zijn gebracht, opdat de commi?
sie eventueel alsnog overleg had kin
nen plegen. Een afschrift van bedoe-
de brief werd middels de gébruiketf-
ke circulaire met mededelingen >p
18 September jl. aan de vervoerde
toegezonden. Bovendien moet worfcn
medegedeeld, dat de commissie .'ad
besloten dat de voorzitter van de
commissie eventueel een toeliching
op het rapport zou geven, zodat het
op zijn minst genomen organiato-
risch volkomen onjuist is, indie: een
commissielid, dat zich met de /oor-
gestelde wijzigingen volkomer kan
verenigen, hetgeen ook door hem
werd bevestigd, op een punt ziji blijk
baar afwijkende mening ter kennis
van de ergadering brengt, zonder
dat matregelen waren genomen
door hen op bovengenoemd punt, dat
overige? door de hele vergadering
werd ovvgenomen, een minderheids
nota t? te voegen of te trachten
alsnog ;en vergadering van de com
missie-dj elkaar te roepen om over
dit put van gedachten te wisselen
vóór fct houden van de ledenverga
dering
De historische rechten van de
Zeeu'se interlandvervoerders zijn in
het igemeen gewaarborgd. Zij heb
ben le toezegging van ons bestuur,
dat un naoorlogse rechten op Frank
rijkdoor de organisatie zijn erkend,
terwijl voor het volkomen nieuwe
vei'oer op Duitsland maatregelen
wfen genomen om zulks eventueel
tedoen verrichten. Van het meren-
dal der leden van Interzeeland ver-
nmen wij dat zij de N.O.B. niet zou-
dn verlaten, omdat naar hun mening
j. het verleden is gebleken, dat hun
elangen bij de N.O.B. in veilige han-
len zijn en omdat de leden der N.O.B.
.iet beleid van de vereniging bepalen.
Het Algemeen Secretariaat der
N.O.B. Wegtransport.
WONINGCOMMISSIE ARNEMUIDEN
In Uw blad van 3 September j.l. las
ik onder „Lezers schrijven" een inge
zonden stuk over de woonruimte in
Arnemuiden. Als secretaris van de
„Woonruimtewet 1947" wil ik hier
over het volgende opmerken:
.Abonnee" wil wel luiden maar
weet niet waar de klepel hangt. Het
is niet mijn bedoeling dit schr
punt voor punt te behandelen. Er is
sleed* *°°r 1ÜÏ
De Coöperatie heeft haar
thee-prijzen nog steecis niet verhoogd
Kijkt maar!
ct.
per
ct.
100
ct.
gram
O. ThM.paklcerij if
eigendom der gezinnen,
die Ud 'zij'n van de
Coöperatie.
Daarom werkt de
Coöperatie zo in het
belang van het gezin
Sluit
U
bij de
aan
Niel om hel gewin maar voor hel gezin I
echter 'een punt waar ik graag nog
even op zou willen terugkomen. Het
gaat namelijk om het toewijzen van
een nieuwe woning aan een commis
sielid. Dit heeft in Arnemuiden heel
wat stof doen opwaaien.
Wat is nu het geval Bovenbedoeld
lid heeft een gezin met 10 kinderen.
Hg had ook een flinke woning. Hij
meende echter dat, wanneer hij een
nieuwe woning kreeg, hg wat rui
mere slaapgelegenheid zou krijgen.
De besprekingen die hierop volgden,
behoef ik niet te vertellen; het uit
eindelijk resultaat was, dat aan hem
met algemene stemmen een nieuwe
woning werd toegewezen. Waarom
werd dit gedaan
De commissie zat namelijk ook met
een gezin met acht kinderen, dat er
barmelijk behuisd was. Ons inziens
was het economischer het commissie
lid een grotere woning te geven,
waardoor dan de door hem verlaten
woning geschikt zou kunnen zijn voor
het tweede gezin. Dit gezin kon na
melijk de huur voor de nieuwe woning
niet opbrengen.
Hadden we dat niet gedaan, dan
had dit gezin nog in die krotwoning
gezeten. Ons inziens was het „de"
kans!
En zo zou ik olk punt van het
schrijven van „Abonnee" kunnen
weerleggen. Als hij soms denkt dat
men bevoorrecht wordt, wanneer men
commissielid is, welnu laat hij dan
proberen lid te worden.
Nee, „Abonnee", zo gaat het niet
en zo moet het niet! Een opmerking
moet mij nog uit de pen. Waarom
schrijft „Abonnee" zijn naam niet?
Daarvoor behoeft U toch niet bang te
zijn Vechten is goed, maar da"n met
open vizier!
F. BUYS,
secr. Woonruimtewet 1947
Arnemuiden.
DE GERSTPRIJS 1951 EN
NOG WAT.
Het protest tegen de verplichte in
levering gerst 1951, tegen zeer lage
prijs, geeft mij aanleiding tot enige
opmerking.
Een landbouwer is verplicht tegen
over zichzelf, tegenover zijn gezin,
maar ook tegenover de Maatschappij,
datgene te zaaien, wat hem het hoog
ste geldelijk gewin toeschijnt te zul
len geven. Aangezien dit nu bijv.
gerst is, zal hg minder tarwe zaaien,
en nu wil de regering door verplichte
inlevering tegen te lage prijs, de
landbouwers dwingen meer tarwe te
zaaien, omdat bjj geringer tarwe-
uitzaai, de regering gedwongen zou
kunnen worden meer tarwe te impor
teren.
De landbouwer wordt op deze wijze
ingeschakeld als een factor in de
loon- en prijspolitiek van de rege
ring. dat heeft hfl echter gemeen met
alle bezitters van vast goed, die ook
geen betaling krijgen naarmate zij
diensten presteren, ja zelfs met aan
deelhouders, omdat de laatste bijv.
evenzeer als vóór de devaluatie, hoog
stens 9 mogen incasseren, maar
dan in gedevalueerde guldens. AI de
ze groepen moeten dernalve een extra
dictatoriaal door de regering opge
legde belasting betalen, die geen re
kening houdt met draagkracht, maar
met. toevallige omstandigheden. De
gerstverbouwer door een te lage prgs,
de huizen- en grondbezitter, door te
lage huur enz. en al deze groepen
krjjgen geen tegemoetkoming voor
gestegen kosten van levensonderhoud
en gestegen kosten van productie of
onderhoud.
De opvolgende regeringen na 1945
hebben steeds tegen de wind in moe
ten zeilen, soms gedwongen. Er is
slechts één oplossing, dat, waar het
onmogelijk blijkt de uur/man pro
ductie langs mechanische weg op te
voeren, opgeheven wordt het in Ne
derland strengstens gehandhaafde
verbod tot meer arbeiden, belichaamd
in een voor de omstandigheden on
toelaatbare 48-urige werkweek.
Vroeg of laat zal men daartoe over
moeten gaan dit is de enige weg, die
nog openstaat voor goedkopere pro
ductie, en verkrijging van meer bui
tenlandse betaalmiddelen. In het
goedkoper producerende buitenland,
wordt lang zo streng de hand niet
gehouden aan de 48-ux-igewerk
week.
A. JERONIMUS, Breda.
DE BUS.
Enige dagen geleden konden wg
in de courant lezen dat de tram te
Breskens plechtig zal worden begra
ven. Wij kunnen dus aannemen, dat
de tram is overleden. Dit geldt dan
van de S.B.M. zowel als van de Z.
V. T. M.
Nu zegt men wel eens: „De Mor-
tuis nil nisi bene van de doden
niets dan goeds." Dat is natuurlijk
onzin. Overleden mensen en ver
dwenen dingen hadden naast deug
den ook gebreken, en die had wijlen
de tram zeer zeker. Hoewel wij
dankbaar zrjn voor de grotere snel
heid van de bussen, 't verdwijnen van
de lastige trambanen uit steden en
dorpen en van de wegen, betreuren
wg het heengaan van de tram in een
bepaald opzicht zeer zeker.
De bussen nemen hier elders is
dat anders namelijk geen fietsen,
wandel-wagentjes,- zwaardere hand
bagage, enz. mee. Eh daarmede zijn
we wel zeer gedupeerd. Want hóe
dikwgls komt het niet voor dat men
met de bus mee wil en toch een
fiets, een kinderwagen, of iets der
gelijks bii zich heeft. Men wil bijv.
een bezoek brengen aan iemand,
maar ziet er tegen op om het hele
eind te fietsen, of men wordt, on
derweg zgnde, overvallen door slecht
weer, of men krijgt met sterke te
genwind te kampen, of men wil op
reis naar buiten Zeeland met de
trein, of men komt terug, of men
komt hier logeren en wil nier kleine
fietstochtjes maken ,of men wil met
kleine kinderen hier of daar bij
ouders of familie of bekenden op
een eenzame boerderij op bezoek
gaan. Hoe prettig zou het dan niet
zijn als men fiets of kinderwagen
met de bus zou «kunnen meenemen.
Elders kan dat wel. Waarom hier
niet? Als een buschauffeur iemand
helpen wil. wordt hg door de direc
tie gestraft, terwijl toch een plaats
daarvoor bij de meeste bussen aan
wezig is. De omgekeerde wereld!
Thans dwingt de bus-directie vele
mensen om te blijven fietsen, of te
gaan fietsen of te lopen, of om
thuis te blijven, waar men anders
gaarne van de bus had gebruik ge
maakt.
En men zegge nu niet dat er geen,
tijd is voor het opladen van fietsen,
enz. De wachttijden bij de tramsta
tions zjjn heus lang genoeg.
Misschien willen de bus-directle's
in Zeeland eens ten gerieve van het
publiek overwegen of zij niet dezelf
de houding kunnen aannemen als
verschillende van hun collega's in 't
Noorden des lands. Ook zegge men
niet dat men toch fietsen, enz. als
vrachtgoed kan verzenden, want dan
duurt het met de bus een halve week
voordat een fiets van Aardenburg
in Vlissingen is, zoals ondergetekenr
de heeft ondervonden,
Als dan o.a. de directie van de Z.
V. T. M. cn de S. B. M. aan het
overwegen gaat of zij aan dit door
mij geuite maar dat is mij bekend
door velen gekoesterde verlangen
gaat voldoen, zou zij dan ook eens
willen overwegen, waarom het nodig
is dat reizigers uit de richting Aar
denburg, Sluis, enz. gaande in de
richting van Oost-Zeeuwsch-Vlaan-
deren, tc Oostburg bjjna drie kwar
tier, en daarvan terugkomende een
dik half uur moeten wachten op
aansluiting. Trouwens, de practgk is
erger dan de dienstregeling. Meestal
moet men bijna een uur op aanslui
ting wachten. Waarom is aat nu no
dig?
Aardenburg. M. J. Nolthenius.
GRENSCORRECTIES.
Met belangstelling las ik het arti
kel van uw speciale verslaggever
over Belgische invasie in Limburg.
Terecht verbaast uw verslaggever
zich over het grillige grensverloop
van ons land vooral met Duitsland.
Maar ik geloof, dat hg zich zéér ver
gist, als hij denkt, dat enkele kleinere
f renscorrecties ook nog „gemakke-
ijk" met instemming aer Britse be-
zettingsautoriteiten verwezenlijkt
hadden kunnen worden. De Britse
Labour-regering wil Schumacher c.s.
niet ontstemmen
Zelf heb ik bijna alle 20 kleine
grenscorrecties gezien omdat ik voor
deze dingen veel belangstelling heb.
Negen en twintig kleine grenscorrec
ties vroeg onze regering aan, 10 wer
den er direct al afgewezen (w.o.
Orsbach, Vlodrop, Vailserquartier)
enkele andere wei-den practisch niet
voldoende verwezenlijkt (Dinxperlo,
Kerkrade). Oorzaak Britse tegen
werking.
Wat er van de aangevraagde gro
tere grenscorrecties terecht komt
Zolang er kranten, tijdschriften enz.
in ons land zijn, die om welke re
den dan ook de regering toch
eigenlijk in de rug aanvallen i.p.v.
deze eisen krachtig te ondersteunen
en er bij de bevolking belangstelling
voor op te wekken ja zolang zal
er zeker weinig meer van verwezen
lijkt worden.
Temeer, daar ook de P.v.d-A. de
Duitse socialisten niet ontstemmen
wil. (Leest u nog maar eens de Ka
merverslagen van April '49).
Ook in dit opzicht ontbreekt een
nationale houding, doodsbenauwd als
sommige kringen zijn voor hun Duit
se belangen.
Zien we niet een pendant met
Nieuw-Guinea
U intussen hartelijk dankend voor
de mij verleende plaatsruimte.
W. F. R. Amsterdam.
Duizendste lijnvlucht K.L.M.
Op 5 October a.s. zal de duizendste
vastgestelde lijnvlucht naar New
York door de K.L.M. worden uitge
voerd, sinds de opening van de dienst
op 21 Mei 1946.
Een week later, op 12 October,
wordt de vijfhonderdste vastgestelde
lijnvlucht naar CuraQao via de Noor
delijke route gevlogen.
Het hoofd van de Westgroep der
K.L.M., de heer V. H. L. Dubourcq,
heeft ons naar aanleiding van deze
mijlpalen in de K.L.M.-geschiedenis
een en ander over het verloop van de
New-York-lijn en de Curagao-lgn me
degedeeld.
In Juni 1948 werd de dagelijkse
dienst op New-York geopend.
In totaal zijn nu rond een en zes
tig duizend passagiers, 230.000 kg.
post en 2.130.000 kg. vracht over de
oceaan naar eri van New York ver
voerd. In deze vier Jaar en vier
maanden werden i4.100.Q00 km. af
gelegd.
De dienst op Curasao werd 6 Juni
1946 geopend met een vlucht van
eenmaal per week. Sinds 31 October
1948 wordt drie maal per week naar
Curagao gevlogen. In het geheel zijn
op deze lijn 32.000 passagiers,
213.000 kg. post en 639.500 kg.
vracht vervoerd. Er werden 9.7 mil-
lioen kilometers afgelegd.
Op de'lijn naar New York werden
bovendien nóg 58 extra vluchten met
passagiers en 114 vluchten met spe
ciale vrachtvliegtuigen ondernomen,
naar Curasao 14 extra vluchten met
passagiers.
Op 5 October zal de K.L.M. rond
vier en dertig honderd vluchten over
het Npordelijke gedeelte van de At
lantische Oceaan hebben gemaakt.
VERVOER GROEIENDE.
Men heeft bij de K.L.M. de indruk
dat zowel het passagiers- als vracht
vervoer op de genoemde lijnen groei
ende is. Het Noord-Atlantische ver
voer is uitgesproken seizoenvervoer.
Dat geldt voor allf luchtvaartmaat
schappijen, daarom heeft de „Inter
national. Air Transport Association",
het lichaam waarin alle geregelde
luchtvaartmaatschappijen samenwer
ken, speciale prijzen vastgesteld voor
bepaalde seizoenen.
In September jl. waren alle voor
New York bestemde K.L.M.-toestel-
len vol. Er moesten zelfs twintig ex
tra-toestellen worden ingelegd.
Uit de identiteit van de passagiers
die van de New York-lgn gebruik
maken is gebleken dat vorige jaar
55 Amerikaan is.
De laatste maanden heeft het
vrachtvervoer per K.L.M. naar Ame
rika een sterk stijgende lijn te zien
gegeven. De afgelopen week echter is
een record-periode geweest voor het
transatlantisch vrachtvervoer. In de
week van 25 tot 30 September hebben
de K.L.M.-vliegtuigen 20 ton vracht
naar Amerika overgevlogen, hetgeen
de grootste hoeveelheid is, welke ooit
in een week per K.L.M. over de
Noordatlantische oceaan 's vervoerd.
De vrachtzendingen bestonden uit
grote hoeveelheden verschillende ar
tikelen, o.a. antiek poicelein. kunst
bloemen, planten, optische artikelen,
bier, luipaarden, vogels en modearti
kelen.