KAPPIE en de vreemde kolenlading Paar hebben we wat LEZERS SCHRIJVEN NEDERLAND IN HET IJSTIJDVAK DE LUCHTLIJN OP NEW-YORK PROVINCIALE ZEEUWSE COURAN WOENSDAG 4 OCTOBER 1950 Antwoord op Zeeuwse vragen Een belangrijk boek. Nederland in het ijstijdvak. Prof. Dr. I. M. van der Vlerk en Prof. Dr. Mr. F. Flor- schütz. Uitgevers Mij. W. de Haan to Utrecht. Wie in Zeeland zich bezig houdt met natuurhistorie komt vroeg of laat in aanraking met problemen, die hem niet spoedig loslaten. De fossiele schelpen onzer stranden en die. welke door schelpenzuigers uit onze wateren worden opgezogen; de fossiele beenderen van allerlei thans uitgestorven of ter plaatse niet meer levende dieren, roepen vragen op naad ouderdom van deze vondsten en stellen ons voor de vraag: hebben de. ze dieren hier geleefd en wanneer? Uiteraard kunnen in stromend water gevonden fossielen moeilijk gegevens bieden tot het beantwoorden van der gelijke vragen. Men zal andere wegen moeten zoeken om met een behoorlijk kwantum waarschijnlijkheid theorieën daaromtrent op te stellen. Boringen door opeenvolgende aard- lopers. systematisch verricht, zullen meer betrouwbare gegevens opleveren, maar de meest succesvolle plaatsen ter bestudering van de bodem en zijn geheimen zijn wel de diepe ontsluitin gen in afgravingen; klei-, zand-, leem- of steengroeven; in aanleg zijn de kanalen, sluisputten, e:d. Het wetenschappelijk onderzoek van deze ontsluitingen, die voor het over grote deel in meer Noordelijk gelegen provincies zijn bestudeerd en waarvan de resultaten voor de ontwikkelde leek worden toegelicht in het boven genoemde boek, zijn daardoor tevens belangrijk voor het beantwoorden van onze „Zeeuwse vragen". VISSEN. Reeds de twee eerste woorden van do inhoud: Zeeuwse vissen, wekken dienaangaande verwachtingen, welke bij een oppervlakkig doorbladeren van het boek echter schijnbaar onbevre digd blijven. Een nauwkeurige Ken nisname van het werk met de in de bewijsvoering gebruikte naamlijsten van planten, zoog- en weekdieren, be wijzen echter al spoedig het belang van dit boek ten aanzien van de ken nis van Zeeland. Om by één van de meest tot de fan tasie sprekende dieren, de Mammouth te blijven: de schrijvers trachten op zeer voorzichtige wijze de tijd te be naderen. waarin het dier leefde en de omstandigheden, waaronder het zich in Nederland kon ophouden. Vele na men der in Zeeland gevonden fossie le schelpen (door een Zeeuwse be werkt) uit geulen in onze wateren op- gespoeld, vindt men geplaatst in het tijdvak, waarin ze hun levende in- SCHAKEN Schaakmeesters komen naar Amsterdam. Voor het grote wereld-schaaktour- nooi, dat de eerste helft van Novem ber te Amsterdam zal beginnen, heb- den de volgende meesters definitief deelneming toegezegd; dr. Euwe, Reshev.sky, Szabo, Stahlberg, Naj- dorf en Tartakower. Met zes andere meesters: Foltys, Gligoric, O'Kelly, Pirc, Rossolimo en Trifunovic, wordt nog overleg ge pleegd. De uitgenodigde Russische scha kers hebben laten weten, dat zij we gens afspraken voor andere tour- nooien verhinderd zijn. Wereldkam pioen Botwinnik moet zich voorberei den voor de komende tweekamp om de wereldtitel. De Nederlandse deelnemers zijn Van Scheltinga, aVn der Berg. Kra mer en Donner. MOTORSPOR1 J. Moens wint oriënteringsrit. De motorclub „De Zeeuwen" te Middelburg hield een oriënteringsrit over een afstand van 120 km. door "Walcheren en Zuid-Bevel and. De 19 deelnemers startten om half 4 van de Markt te Middelburg. Om tien uur waren 15 deelnemers aan de finish te Goes, zodat slechts een viertal door pech of opgeven, was uitgevallen. Een afzonderlijke vermeiing ver dient de heer J. C. v. Winkelen uit Serooskerke, die zesde werd als eni ge deelnemer op een 125 c.c. motor. De uitslag was: 1. J. Moens, Mid delburg, 100 strafpunten; 2. T. Wal- hout, Arnemuiden, 103 strp.; 3. L. Louws, Middelburg, 117 strp.; 4. W. Janse, Middelburg, 152 strp.; 5. W._ Roelse, Middelburg, 182 strp.; 6. J. C. v. Winkelen, Serooskerke, 187 strp.; 7. De Ligny, Serooskerke, 193 strp.; 8. A. Klap, Souburg, 218 strp.; 9. Th. Hillebrand, St. Laurens, 237 strp.; 10. A. v. Eenenaam, Nieuw- land. 250 strp.; 11 J. K Mesu, Nieuw- .land, 254 strp; 12. A. Kodde, Nieuw- land, 300 strp.; 13. J. J. Kempe, Mid delburg, 336 strp.; 14. A. Wille- boordse, Serooskerke, 397 strp.; 15. J. Dekker, Serooskerke, 401 strp. VOETBAL K.N.V.B.-BEKERWEDSTRIJDEN VOOR ZATERDAGMIDDAG VOETBAL. Aan de bekerwedstrijden voor het Zaterdagvoetbal van de K.N.V.B., kan ook worden deelgenomen door de eerste klasse elftallen van de af delingscompetities. Van de Zeeuwse eerste klassers der Zaterdagcompe titie hebben ingeschreven Colijns- plaatse Boys, Nieuwdorp, Rillandia en V.C.K. De eerste ronde zal worde» ge speeld op Zaterdag 21 October a.s. en is verdeeld over vijf districten, terwijl daarin 156 elftallen in 78 wedstrijden elkaar zullen ontmoeten. De Zeeuwse clubs zijn ingedeeld in district Zuid I met een aantal Brabantse Zater dagelftallen, waarvan ook enkele op het. onder de afdeling Brabant van de K.N.V.B. ressorterende eiland Tho- len. Het programma voor 21 October a.s. brengt de Zeeuwse deelnemers tegen elkaar, omdat men torwllle van de besparing op 'de reiskosten het programma regionaal heeft ingedeeld. Colnnsplaatse Boys ontvangt Nleuw- dorn en Rillandia krijgt V.C.K. op be zoek. houd hebben omsloten. Na deze lange inleiding, speciaal ter oriëntering van onze „Zeeuwse-lezers-met-vragen", willen we het boek als geheel, bespre ken. HET GEHEEL. Dan is: „Een geslaagde poging om het Nederlandse publiek nader te brengen tot de resultaten van het nieuwere wetenschappelijke onderzoek in zake de beantwoording van het probleem der opvolgende ijstijden en hun invloed op de bodem cn vegeta tie van ons land" m.i. een vrij goede samenvatting van de -rijke inhoud van het boek. Do schrijvers hebben daarbij hun eigen gedachten nader toegelicht, waarbij ze telkens verwijzen naar vondsten in de bodem. Speciaal vesti gen zij de aandacht op twee der meest succesvolle methoden van onderzoek, het paünologisch (naar stuifmeelkor- rels en sporen) en het sediment-pe- trologisch onderzoek (naar de verhou ding van de in de afzetting voorko mende gesteenten). Zij verwerpen de tot nu toe gevolg de indeling der ijstijden, als niet lo gisch voor wat Nederland betreft en stellen een andere verdeling voor. waarbij ze enkele nieuwe namen in voerden o.a. Renvien, Tiglien, Tuban- tien, die plaatselijk zijn georiënteerd naar ontsluitingen van Reuver. Tege- len, Hengelo, e.a. Dit ten einde ruim te te laten voor een verbinding van dè nieuwere resultaten met die gevon den in andere landen, waarbij dan plaatselijke namen gemakkelijker weg kunnen vallen. Het gebruik van de nieuwe namen bood gelegenheid voor wat Nederland betreft sterk gedetail leerd te werken. ILLUSTRATIES. De beide hoogleraren hebben een fijne neus gehad voor de moeilijkhe den van minder-ingewijden in de stof. De vele illustraties, 95 platen en 100 figuren (vele uit meerdere afbeeldin gen bestaande) geven de lezer gele genheid de conclusies der schrijvers te toetsen en hun gedachtengang van dichtbij te volgen. Ongetwijfeld heb ben de schrijvers als docenten grote gaven, de hoofdstukken zijn één voor één interessant. Natuurlijk geniet men het meest van dit boek, als men enige kennis bezit van de in de lijsten ge noemde planten en dieren en men ze zich althans enigermate kan voorstel len. Wie ze niet kent, zal de bewijs kracht uit het voorkomen van die die ren en planten geput, niet steeds kun nen gevoelen. Maar dit kan aanleiding worden tot een nadere kennismaking met de ge vonden objecten zelf en daarvoor is (wat de schelpen en beenderen betreft) Zeeland niet de meest ongunstig gele gen provincie. Er ligt veel materiaal ter bestude ring in het Museum van het Zeeuws Genootschap te Middelburg. En onze Zeeuwse vissers verrijken dat nog steeds. Al met al is het hierboven be sproken boek een belangrijk, waarde vol. ineressant en begerenswaardig boek, dat verdient gelezen en nog be ter; bestudeerd te worden. (Z.) .15. De Maat slofte met een verongelijkt gezicht naar de ma chine-kamer, en toen hg daar kwam, zag hjj al een grote voor raad houtjes op de grond liggen. De meester was al bezig, die op het vuur te gooien. „Zal ik nog meer houtjes voor je hak ken, meester?" vroeg de Maat met een zoe te stem. „Nee, dank je well" zei de meester onge duldig. „Ga jjj maat je sokken stoppen, of je prentebriefkaarten inplakken! Je loopt me hier in de weg, en je hoort hier trou wens niet!" De Maat liep langzaam en met een ongelukkig gezicht weg, cn hij verdween in zjjnhut, waar hij peinzend en droevig voor zich "uit ging zit ten staren. Intussen had de Meester met behulp van veel hout een loeiend vuur gemaakt, en de „Kraak" voer dan ook met grote snelheid in de richting van de havenplaats Ertsup. Avonds, toen het al donker .was voeren ze .aar binnen. Kappie had weer wat moed ge- tregen, en z'n ergste boosheid was dan ook al weer voorbij, toen de Maat op de brug ver scheen. „Zal ik de trossen vastmaken?" vroeg de Maat voorzichtig met een verlegen gezicht. „Doe dat!" zei Kappie, „en ga dan meteen met de meester kolen ergens vandaan halen! Or ders!" De Maat was blij, dat hij weer wat doen mocht. Hij maakte prachtige model-zeemans knopen in de trossen en toen gtng hjj <le meester halen. Samen gingen ze de wal op! VolgencJ voorjaar kunnen 50 gehuw- lie en 50 ongehuwde Nederlanders, die in het boerenbedrijf werkzaam willen zijn, in het Z.O. van de Canadese provincie Ontario geplaatst worden. Internationale vervoerders in Zeeland. In aansluiting op het verslag over de vergadering te Breda van de vpk- afdeling Internationaal Vervoer van de N.O.B. Wegtransport, opgenomen in de P.Z.C. van 22 Sept. jl., wenst het Algemeen Secretariaat van deze organisatie nog het volgende op te merken De commissie van de Vakafdeling Internationaal Vervoer heeft volledi ge overeenstemming bereikt omtrent ae voorgestelde wijzigingen op de richtlijnen van het internationaal vervoer en de statuten van de N.I.W. O., welke aan de ledenvergadering zouden worden voorgelegd. Ook aan het verzoek van de commissie om een brief aan de Minister te verzenden heeft het bestuur voldaan. Helaas was op de laatste vergade ring de heer C. Oreel uit Vlissingen niet aanwezig, doch dit neemt niet weg, dat het merendeel der commis sieleden zich hiermede heeft kunnen verenigen, terwijl het resultaat hem bij brief van 29 Augustus jl. werd medegedeeld, zodat wij mochten aan1- nemen, wanneer de heer Oreel op dit punt een andere mening zou hebben zulks voor 21 September ter kenni zou zijn gebracht, opdat de commi? sie eventueel alsnog overleg had kin nen plegen. Een afschrift van bedoe- de brief werd middels de gébruiketf- ke circulaire met mededelingen >p 18 September jl. aan de vervoerde toegezonden. Bovendien moet worfcn medegedeeld, dat de commissie .'ad besloten dat de voorzitter van de commissie eventueel een toeliching op het rapport zou geven, zodat het op zijn minst genomen organiato- risch volkomen onjuist is, indie: een commissielid, dat zich met de /oor- gestelde wijzigingen volkomer kan verenigen, hetgeen ook door hem werd bevestigd, op een punt ziji blijk baar afwijkende mening ter kennis van de ergadering brengt, zonder dat matregelen waren genomen door hen op bovengenoemd punt, dat overige? door de hele vergadering werd ovvgenomen, een minderheids nota t? te voegen of te trachten alsnog ;en vergadering van de com missie-dj elkaar te roepen om over dit put van gedachten te wisselen vóór fct houden van de ledenverga dering De historische rechten van de Zeeu'se interlandvervoerders zijn in het igemeen gewaarborgd. Zij heb ben le toezegging van ons bestuur, dat un naoorlogse rechten op Frank rijkdoor de organisatie zijn erkend, terwijl voor het volkomen nieuwe vei'oer op Duitsland maatregelen wfen genomen om zulks eventueel tedoen verrichten. Van het meren- dal der leden van Interzeeland ver- nmen wij dat zij de N.O.B. niet zou- dn verlaten, omdat naar hun mening j. het verleden is gebleken, dat hun elangen bij de N.O.B. in veilige han- len zijn en omdat de leden der N.O.B. .iet beleid van de vereniging bepalen. Het Algemeen Secretariaat der N.O.B. Wegtransport. WONINGCOMMISSIE ARNEMUIDEN In Uw blad van 3 September j.l. las ik onder „Lezers schrijven" een inge zonden stuk over de woonruimte in Arnemuiden. Als secretaris van de „Woonruimtewet 1947" wil ik hier over het volgende opmerken: .Abonnee" wil wel luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Het is niet mijn bedoeling dit schr punt voor punt te behandelen. Er is sleed* *°°r 1ÜÏ De Coöperatie heeft haar thee-prijzen nog steecis niet verhoogd Kijkt maar! ct. per ct. 100 ct. gram O. ThM.paklcerij if eigendom der gezinnen, die Ud 'zij'n van de Coöperatie. Daarom werkt de Coöperatie zo in het belang van het gezin Sluit U bij de aan Niel om hel gewin maar voor hel gezin I echter 'een punt waar ik graag nog even op zou willen terugkomen. Het gaat namelijk om het toewijzen van een nieuwe woning aan een commis sielid. Dit heeft in Arnemuiden heel wat stof doen opwaaien. Wat is nu het geval Bovenbedoeld lid heeft een gezin met 10 kinderen. Hg had ook een flinke woning. Hij meende echter dat, wanneer hij een nieuwe woning kreeg, hg wat rui mere slaapgelegenheid zou krijgen. De besprekingen die hierop volgden, behoef ik niet te vertellen; het uit eindelijk resultaat was, dat aan hem met algemene stemmen een nieuwe woning werd toegewezen. Waarom werd dit gedaan De commissie zat namelijk ook met een gezin met acht kinderen, dat er barmelijk behuisd was. Ons inziens was het economischer het commissie lid een grotere woning te geven, waardoor dan de door hem verlaten woning geschikt zou kunnen zijn voor het tweede gezin. Dit gezin kon na melijk de huur voor de nieuwe woning niet opbrengen. Hadden we dat niet gedaan, dan had dit gezin nog in die krotwoning gezeten. Ons inziens was het „de" kans! En zo zou ik olk punt van het schrijven van „Abonnee" kunnen weerleggen. Als hij soms denkt dat men bevoorrecht wordt, wanneer men commissielid is, welnu laat hij dan proberen lid te worden. Nee, „Abonnee", zo gaat het niet en zo moet het niet! Een opmerking moet mij nog uit de pen. Waarom schrijft „Abonnee" zijn naam niet? Daarvoor behoeft U toch niet bang te zijn Vechten is goed, maar da"n met open vizier! F. BUYS, secr. Woonruimtewet 1947 Arnemuiden. DE GERSTPRIJS 1951 EN NOG WAT. Het protest tegen de verplichte in levering gerst 1951, tegen zeer lage prijs, geeft mij aanleiding tot enige opmerking. Een landbouwer is verplicht tegen over zichzelf, tegenover zijn gezin, maar ook tegenover de Maatschappij, datgene te zaaien, wat hem het hoog ste geldelijk gewin toeschijnt te zul len geven. Aangezien dit nu bijv. gerst is, zal hg minder tarwe zaaien, en nu wil de regering door verplichte inlevering tegen te lage prijs, de landbouwers dwingen meer tarwe te zaaien, omdat bjj geringer tarwe- uitzaai, de regering gedwongen zou kunnen worden meer tarwe te impor teren. De landbouwer wordt op deze wijze ingeschakeld als een factor in de loon- en prijspolitiek van de rege ring. dat heeft hfl echter gemeen met alle bezitters van vast goed, die ook geen betaling krijgen naarmate zij diensten presteren, ja zelfs met aan deelhouders, omdat de laatste bijv. evenzeer als vóór de devaluatie, hoog stens 9 mogen incasseren, maar dan in gedevalueerde guldens. AI de ze groepen moeten dernalve een extra dictatoriaal door de regering opge legde belasting betalen, die geen re kening houdt met draagkracht, maar met. toevallige omstandigheden. De gerstverbouwer door een te lage prgs, de huizen- en grondbezitter, door te lage huur enz. en al deze groepen krjjgen geen tegemoetkoming voor gestegen kosten van levensonderhoud en gestegen kosten van productie of onderhoud. De opvolgende regeringen na 1945 hebben steeds tegen de wind in moe ten zeilen, soms gedwongen. Er is slechts één oplossing, dat, waar het onmogelijk blijkt de uur/man pro ductie langs mechanische weg op te voeren, opgeheven wordt het in Ne derland strengstens gehandhaafde verbod tot meer arbeiden, belichaamd in een voor de omstandigheden on toelaatbare 48-urige werkweek. Vroeg of laat zal men daartoe over moeten gaan dit is de enige weg, die nog openstaat voor goedkopere pro ductie, en verkrijging van meer bui tenlandse betaalmiddelen. In het goedkoper producerende buitenland, wordt lang zo streng de hand niet gehouden aan de 48-ux-igewerk week. A. JERONIMUS, Breda. DE BUS. Enige dagen geleden konden wg in de courant lezen dat de tram te Breskens plechtig zal worden begra ven. Wij kunnen dus aannemen, dat de tram is overleden. Dit geldt dan van de S.B.M. zowel als van de Z. V. T. M. Nu zegt men wel eens: „De Mor- tuis nil nisi bene van de doden niets dan goeds." Dat is natuurlijk onzin. Overleden mensen en ver dwenen dingen hadden naast deug den ook gebreken, en die had wijlen de tram zeer zeker. Hoewel wij dankbaar zrjn voor de grotere snel heid van de bussen, 't verdwijnen van de lastige trambanen uit steden en dorpen en van de wegen, betreuren wg het heengaan van de tram in een bepaald opzicht zeer zeker. De bussen nemen hier elders is dat anders namelijk geen fietsen, wandel-wagentjes,- zwaardere hand bagage, enz. mee. Eh daarmede zijn we wel zeer gedupeerd. Want hóe dikwgls komt het niet voor dat men met de bus mee wil en toch een fiets, een kinderwagen, of iets der gelijks bii zich heeft. Men wil bijv. een bezoek brengen aan iemand, maar ziet er tegen op om het hele eind te fietsen, of men wordt, on derweg zgnde, overvallen door slecht weer, of men krijgt met sterke te genwind te kampen, of men wil op reis naar buiten Zeeland met de trein, of men komt terug, of men komt hier logeren en wil nier kleine fietstochtjes maken ,of men wil met kleine kinderen hier of daar bij ouders of familie of bekenden op een eenzame boerderij op bezoek gaan. Hoe prettig zou het dan niet zijn als men fiets of kinderwagen met de bus zou «kunnen meenemen. Elders kan dat wel. Waarom hier niet? Als een buschauffeur iemand helpen wil. wordt hg door de direc tie gestraft, terwijl toch een plaats daarvoor bij de meeste bussen aan wezig is. De omgekeerde wereld! Thans dwingt de bus-directie vele mensen om te blijven fietsen, of te gaan fietsen of te lopen, of om thuis te blijven, waar men anders gaarne van de bus had gebruik ge maakt. En men zegge nu niet dat er geen, tijd is voor het opladen van fietsen, enz. De wachttijden bij de tramsta tions zjjn heus lang genoeg. Misschien willen de bus-directle's in Zeeland eens ten gerieve van het publiek overwegen of zij niet dezelf de houding kunnen aannemen als verschillende van hun collega's in 't Noorden des lands. Ook zegge men niet dat men toch fietsen, enz. als vrachtgoed kan verzenden, want dan duurt het met de bus een halve week voordat een fiets van Aardenburg in Vlissingen is, zoals ondergetekenr de heeft ondervonden, Als dan o.a. de directie van de Z. V. T. M. cn de S. B. M. aan het overwegen gaat of zij aan dit door mij geuite maar dat is mij bekend door velen gekoesterde verlangen gaat voldoen, zou zij dan ook eens willen overwegen, waarom het nodig is dat reizigers uit de richting Aar denburg, Sluis, enz. gaande in de richting van Oost-Zeeuwsch-Vlaan- deren, tc Oostburg bjjna drie kwar tier, en daarvan terugkomende een dik half uur moeten wachten op aansluiting. Trouwens, de practgk is erger dan de dienstregeling. Meestal moet men bijna een uur op aanslui ting wachten. Waarom is aat nu no dig? Aardenburg. M. J. Nolthenius. GRENSCORRECTIES. Met belangstelling las ik het arti kel van uw speciale verslaggever over Belgische invasie in Limburg. Terecht verbaast uw verslaggever zich over het grillige grensverloop van ons land vooral met Duitsland. Maar ik geloof, dat hg zich zéér ver gist, als hij denkt, dat enkele kleinere f renscorrecties ook nog „gemakke- ijk" met instemming aer Britse be- zettingsautoriteiten verwezenlijkt hadden kunnen worden. De Britse Labour-regering wil Schumacher c.s. niet ontstemmen Zelf heb ik bijna alle 20 kleine grenscorrecties gezien omdat ik voor deze dingen veel belangstelling heb. Negen en twintig kleine grenscorrec ties vroeg onze regering aan, 10 wer den er direct al afgewezen (w.o. Orsbach, Vlodrop, Vailserquartier) enkele andere wei-den practisch niet voldoende verwezenlijkt (Dinxperlo, Kerkrade). Oorzaak Britse tegen werking. Wat er van de aangevraagde gro tere grenscorrecties terecht komt Zolang er kranten, tijdschriften enz. in ons land zijn, die om welke re den dan ook de regering toch eigenlijk in de rug aanvallen i.p.v. deze eisen krachtig te ondersteunen en er bij de bevolking belangstelling voor op te wekken ja zolang zal er zeker weinig meer van verwezen lijkt worden. Temeer, daar ook de P.v.d-A. de Duitse socialisten niet ontstemmen wil. (Leest u nog maar eens de Ka merverslagen van April '49). Ook in dit opzicht ontbreekt een nationale houding, doodsbenauwd als sommige kringen zijn voor hun Duit se belangen. Zien we niet een pendant met Nieuw-Guinea U intussen hartelijk dankend voor de mij verleende plaatsruimte. W. F. R. Amsterdam. Duizendste lijnvlucht K.L.M. Op 5 October a.s. zal de duizendste vastgestelde lijnvlucht naar New York door de K.L.M. worden uitge voerd, sinds de opening van de dienst op 21 Mei 1946. Een week later, op 12 October, wordt de vijfhonderdste vastgestelde lijnvlucht naar CuraQao via de Noor delijke route gevlogen. Het hoofd van de Westgroep der K.L.M., de heer V. H. L. Dubourcq, heeft ons naar aanleiding van deze mijlpalen in de K.L.M.-geschiedenis een en ander over het verloop van de New-York-lijn en de Curagao-lgn me degedeeld. In Juni 1948 werd de dagelijkse dienst op New-York geopend. In totaal zijn nu rond een en zes tig duizend passagiers, 230.000 kg. post en 2.130.000 kg. vracht over de oceaan naar eri van New York ver voerd. In deze vier Jaar en vier maanden werden i4.100.Q00 km. af gelegd. De dienst op Curasao werd 6 Juni 1946 geopend met een vlucht van eenmaal per week. Sinds 31 October 1948 wordt drie maal per week naar Curagao gevlogen. In het geheel zijn op deze lijn 32.000 passagiers, 213.000 kg. post en 639.500 kg. vracht vervoerd. Er werden 9.7 mil- lioen kilometers afgelegd. Op de'lijn naar New York werden bovendien nóg 58 extra vluchten met passagiers en 114 vluchten met spe ciale vrachtvliegtuigen ondernomen, naar Curasao 14 extra vluchten met passagiers. Op 5 October zal de K.L.M. rond vier en dertig honderd vluchten over het Npordelijke gedeelte van de At lantische Oceaan hebben gemaakt. VERVOER GROEIENDE. Men heeft bij de K.L.M. de indruk dat zowel het passagiers- als vracht vervoer op de genoemde lijnen groei ende is. Het Noord-Atlantische ver voer is uitgesproken seizoenvervoer. Dat geldt voor allf luchtvaartmaat schappijen, daarom heeft de „Inter national. Air Transport Association", het lichaam waarin alle geregelde luchtvaartmaatschappijen samenwer ken, speciale prijzen vastgesteld voor bepaalde seizoenen. In September jl. waren alle voor New York bestemde K.L.M.-toestel- len vol. Er moesten zelfs twintig ex tra-toestellen worden ingelegd. Uit de identiteit van de passagiers die van de New York-lgn gebruik maken is gebleken dat vorige jaar 55 Amerikaan is. De laatste maanden heeft het vrachtvervoer per K.L.M. naar Ame rika een sterk stijgende lijn te zien gegeven. De afgelopen week echter is een record-periode geweest voor het transatlantisch vrachtvervoer. In de week van 25 tot 30 September hebben de K.L.M.-vliegtuigen 20 ton vracht naar Amerika overgevlogen, hetgeen de grootste hoeveelheid is, welke ooit in een week per K.L.M. over de Noordatlantische oceaan 's vervoerd. De vrachtzendingen bestonden uit grote hoeveelheden verschillende ar tikelen, o.a. antiek poicelein. kunst bloemen, planten, optische artikelen, bier, luipaarden, vogels en modearti kelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 8