Luc Vrind zocht 't „hogerop" Een vliegende foto-reporter Zilver„rush" op Schiphol. Voltooiing rijkswegenplan kost nog 750 millioen Beproefde huismiddelt es om zelf te maken Van Vrouw tot Vrouw KEER HET DUBBELTJE NOG ER ES OM Een gedwongen Huwelijk ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1950 PROVINCIALE ZEEUWSECOURANT 9 Een paar weken vlieglessen en boem de lucht in. (Van onze speciale verslaggever). Amsterdam, September Op een van de houten barakken op Schiphol, die wat achteraf staan en feitelijk al zjjn afgeschreven, staat een nummer: 128. En op de deur van dat feitelyk afgeschreven gebouwtje is een bordje bevestigd, dat de aanwezigheid aantoont van een allesbehalve afgeschre ven onderneming: „Aero Photo Nederland", het tweede bedrijf in ons land, dat zich bezig houdt met het vervaardigen van luchtfoto's. De eerste onderneming op dit gebied de K.L>M! kent iedereen. De tweede, de concurrent dus, wordt gevormd door een jonge man met enorm veel lef, met kennis van zaken en met véél doorzettingsvermogen. Een alledaags beroep is dat van luchtfotograaf niet; vele mensen menen, dat de K.L.M. het enige be drijf is dat luchtfoto's maakt en zelfs m&g maken. Maar de 33-jarige lange, magere jongeman, die naar de naam van Luc Vrind luistert, heeft een vergunning gekregen om als zakelijk object luchtfoto's te vervaardigen. En al is zfc'n bedrijf nog niet zo lang geleden opgericht, al loopt het nog niet storm met klanten, een begin is gemaakt en de directeur-vlieger-fo tograaf is voorlopig niet ontevreden. Het bedrijf „draait", maar voor het zover was, heeft Luc zoals ieder een op Schiphol hem noemt een berg werk moeten verzetten. Hij heeft daarbij bljjk gegeven een rots vast vertrouwen in de uitvoerbaar heid van zijn plannen te hebben en over veel volharding te beschikken. In ons land zijn geen millionnairs, die na het vernemen van een wat ex treem idee, voor de verwezenlijking daarvan „even" een paar ton four neren, zoals dat in Amerika wel schijnt voor te komen. Luc Vrind moest zijn zaak dus uit eigen midde len opbouwen. In 1934 bevond zich onder de ge slaagden van een Haagse school de achttienjarige Luc Vrind. Zijn hobby was fotograferen en bij Polygoon vond hij zijn eerste werkkring als leerling-fotograaf. „Dat beteken de", zo vertelt Luc in zijn barakkan toor op Schiphol, „driemaal per dag pakjes met foto's wegbrengen naar het station, meermalen per dag foto's bezorger aan de krantenbureaux en de koffe'r-apparatuur dragen voor de eerste fotograaf. Na enige tijd mocht ik een enkele keer met een gammele camera een proeffoto maken, maar die mislukte meestal. Ik heb er toch wel geleerd". HOGEROP. Voor een ambitieuze jongeling is 20'n fimctie niet aanlokkelijk. Na verloop van tijd gelukte het hem in dienst van de K.L.M. op de afdeling reclame- en persfotografie te komen. De mobilisatie riep hem echter onder de wapenen. Toen hij in het burger leven was teruggekeerd, was er uiteraard bij de K.L.M. weinig of niets meer te fotograferen. Het werd zwerven,' dat na een mislukte poging om naar Engeland te komen, eindig de met twee jaar concentratiekamp. De bevrijding voerde Luc Vrind te rug naar de foto-afdeling van Nedei'- lands grootste luchtvaartmaatschap pij, Maar hjj kon daar zijn „draai" niet vinden. Hij wilde letterlijk „ho gerop", foto's gaan maken van bo ven af. Hij kreeg daar echter de kans niet voor. evenmin als voor het uit werken van de vele ideeën, die aan zijn brein ontsproten. Hij ging daar om eens hier en daar informeren en van zijn vele vxienden bleken er een paar bereid hem te steunen in de uit werking van een, naar het hemzelf voorkwam, groots plan: namelijk zelf een luchtbedrijf te gaan begin nen. Bij besprekingen inet relaties ontving hij toezeggingen„Als je je plannen ten uitvoer kunt leggen, kim 3e van ons opdrachten krijgen. Niet veel, maar geregeld". Het idee liet Luc niet los: stel je voor, een eigen bedrijf! Bevriende piloten adviseerden hem voor de aankoop van een goedkoop Bezwaren tegen de tarwe en gerst-maatregelen. BOERENSTAND IS GEEN RECRUUT. Het hoofdbestuur van het Kon. Ned. Landbouwcomité heeft in een vergadering, welke in Den Haag werd gehouden, zijn ernstige teleur stelling uitgesproken over het feit, dat de regering het overleg met de georganiseerde landbouw eerst in be gin September heeft geopend. Wat de regeling zelf betreft te weten de vaststelling van de tarwe- prjjs op f 24.25 en eeii gedwongen gerstinlevering tegen f 22.werd opgemerkt, dat de Stichting van de Landbouw aan de regering geadvi seerd heeft de tarweprijs op 25. te stellen, doch verder geen regeling te treffen. Dat de regering tegen dit advies in toch een innameregeling voor gerst heeft getroffen, acht hét hoofd bestuur een psychologische misgreep, daar de boerenstand niet als een re- cruut die gedrild wordt nu eens rechtsom naar de vrije en dan weer linksom naar de gebonden economie lean keren. Op de vergadering werd voorts ten sterkste gewaarschuwd te gen verdergaande maatregelen op het gebied van inname etc. van voergra- nen, waarmee wordt gedreigd. Een algemeen ordenend ingrijpen ten aan zien van de landbouwproducten acht het hoofdbestuur slechts aanvaard baar, indien nationale noodzaak zou leiden tot zodanige bemoeiing met alle takken van het bedrijfsleven. Ten aanzien van de uitvoering van de thans afgekondigde gerstregeling heeft het hoofdbestuur bovendien zeer ernstige bezwaren tegen de hoogte van de aanslag en het prijs niveau van f 22.dat zi. beneden de kostpi*\js ligt. Met ingang van 7 October 1950 be hoeven Nederlanders voor toelating in het Saargebled geen visum meer, indien zij zich daarheen willen begeven met de bedoeling om door te reizen naar een ander land, dan wel beogen aldaar tijde lijk te verblijven voor een duur van maximaal drie maanden. vliegtuigje; met geleend geld zou de maatschappij moeten starten. In Duitsland noch in Frankrijk kon hij in de dumps iets van zijn gading vinden, maar in Engeland bood de Austerfabriek hem een juweel van een sportvliegtuigje aan: een van de laatste toestellen uit de oorlogspro ductie, dat nauwelijks een honderd mjjlen had gevlogen. Hij kon het voor een koopje krijgen. Maar ondanks de zeer geringe uitgaven, die hij zich tij dens zijn rondreis getroost had, moest hij zeer zuinigjes aan doen. Luc rekende snel: de aanschaffing van het toestel was geen bezwaar, doch bovendien moest hij de trans portkosten naar Nederland niet ver geten en hij moest vlieglessen beta len. Die moeilijkheden legde hij de leiding van de fabriek voor en deze had plezier in het geval. „Hoe lang kun je nog blijven?" vroeg men. „Nog drie en een halve week", ant woordde Luc. „Okay, dan zullen wij je leren vliegen, als je tenminste hard wil werken"! Overdag vloog hij veel en 's avonds kreeg hij theorie. Luc haalde zijn brevet binnen de afgesproken tijd en één uur na het m ontvangst nemen van het voor hem zo waardevolle pa pier vloog hij in zijn eentje het toe stel de zee over en landde voorspoe dig op Schiphol. De gemeente Am sterdam verhuurde hem een van de oude houten barakken en beloofde er zelfs bij, dat hij na gereedkoming van een nieuw stenen gebouw hierin op een plaats kon rekenen. COMPLEET. Het spul was compleet. Uit Enge land had hij een sublieme luchtcame- ra, die tijdens de oorlog in gebruik geweest was by de Royal Air Force, meegebi-acht. De barak gaf ruimte voor een petieterig kantoortje en voor een betrekkelijk ruime donkere kamer. De laatste benodigdheden werden nog bij elkaar gesleept en op een, voor Luc Vrind stellig goede dag, zwaaide de deur, waarop een houten bordje verkondigde dat hier de Aero Photo Nederland was geves tigd, open: de klanten konden komen. Jazeker, de klanten zijn gek! Of ze op Luc hebben zitten wachten! Een nieuwe periode brak aan: dië van klanten gaan zoeken, van reizen, van besprekingen voeren, van soms heel „soms" maar afgescheept worden aan de deur. Maar de aan houder wint en behalve volgens de destijds gedane toezeggingen kwamen klanten. De Hoogovens in Velsen, er nieuwe en vooral ook belangrijke vei'enigingen voor vreemdelingen verkeer*, fabrieken, stadsbesturen, kortom, er kwam leven in de brouwe rij. Nog lang niet, zoals Vrind het zou willen, maar er zit schot Ideeën zijn er plenty. Nu het na jaar en de winter naderen en er toch niet veel gevlogen kan worden om foto's te vervaardigen, is dit een mooie tijd om plannen uit te werken, om op jacht te gaan naar opdrachten, om nieuwe wegen te zoeken. Hoeveel beter geven luchtfoto's een situatie weer dan een grondfoto. Bezie bijvoorbeeld een grondfoto van Naarden, het stadje dat vroeger be- langrijk was als vesting en leg daar een luchtfoto naast; duidelijk kan men dan zien, dat Naarden een ves tingstad was. Op school wordt ge leerd over de Hondsbosse zeewering bij Petten in Noord-Holland; soms staat er in een aardrijkskundeboekje een foto van een stuk van die dijk. Bekijk dan een luchtfoto: duidelijk spreekt, hoe groots en hoe belang rijk deze zeewering is. Hoewel de politie van een stad voor een feestviering aan de hand van een plattegrond een verkeersregeling had ontworpen, kwam het verkeer toch vast te zitten. Luchtfoto's we zen uit, waar de fout zat en hoe men te werk had moeten gaan. Zo zijn er talloze mogelijkheden voor dit jonge bedrijf en Luc Vrind is er de man wel naar, om de ontdek te mogelijkheden uit te buiten. K.L.M.-bestek lag voor 't grijpen. In een hoek van het uitgestrekte. Schipholterrein in Amsterdam ligt 'n vuilnisbelt, waar de afval uit de can- tines en de panries van de vliegtui gen wordt neergegooid. Toch is de belt van Schiphol geen gewone belt zoals men dii in elke gemeente in ons land aantreft. De belt van Schip hol is een „rijke" belt. Dat is dezer dagen gebleken. Toen arbeiders er de lucht van kregen, dat er onder het vuil ontelbare gloednieuwe theelepel tjes, vorken, lepels, messen, sei'vet- ten,' koppen en slechts eenmaal ge bruikte handdoeken verborgen la gen, begon men te delven en met succes. Zakken vol tafelzilver en an der gerei, waarop de letters KLM staan, namen de arbeiders mee naar huis, maar zij hebben er niet lang plezier van beleefd. De recherche van Schiphol greep in, met het gevolg, dat de meeste goederen bij huiszoe kingen opgespoord konden worden. Naar het antwoord op de vraag, hoe het mogelijk is geweest, dat zo maar voor een kapitaal op de vuilnisbelten kon terecht komen, wordt nu in krin gen van de KLM ernstig' gezocht. De vrijwilligers voor Korea, die in de Nieuwe Alexander-kazerne te 's Gravenhage zjjn gelegerd, hebben hun wapens ontvangen. Het eerste werk wat zij hadden te doen, was het materiaal (onder het wakend oog van hun commandant, majoor de Oude) te poetsen. Links op de foto: het poetsen der geweren, nu onder toezicht van eerste luitenant Clumpkens. Midden: ook de uitrusting werd door luitenant Clumkens aan een grondige in spectie onderworpen. Rechts: de vrijwilligers aangetreden voor de barakken. VERKEER EN WATERSTAAT. Vijftien jaren-plan voor grote werken. Voor de wederopbouw van de Rijkswaterstaat is volgens raming na 1950 in totaal nog een bedrag van ongeveer 35 millioen gulden nodig. Voorts ge ven de volgende globale ramingcyfers een denkbeeld van de bedragen, die met enige werken nog zyn gemoeid: indijking Brabantse Biesbosch en wa- tervrjj maken van het gebied van Donge en Oude Maasje, 28 millioen; af damming Hollandse IJssel, 12 millioen; vormen van zoetwaterbekkens in de benedenrivieren, 70 millioen en kanalisatie van Nederrijn en Lek en verbetering van de IJssel, 80 millioen. De totstandkoming van deze werken zou een tijdsverloop nodig hebben van 15 jaar. Behalve met de uitvoering van de hierboven vermelde grote werken moet In de toekomst ook rekening worden gehouden met de verdere uitvoering van 't rijkswegenplan, waarvan de volledige voltooiing volgens globale raming nog 750 millioen gulden zou vereisen, aldus minister Spitzen in de toelichting op de begroting 1951 voor Verkeer en Waterstaat. Medegedeeld wordt, dat bij de op stelling van deze begroting er naar gestreefd is de uitgaven tot de strikt noodzakelijke te beperken en op die uitgaven te bezuinigen, waarop dit verantwoord kan worden geacht. Met vooruitloping op een ter zake te treffen meer algemene regeling Hoest U of bent U verkouden? Probeer dan dit. receptje eens! Laat' .*4 liter water koken, los er 1 eetlepel suiker in op en voeg er aan toe 30 gr. Vervus (dubbel ge concentreerd)die U bij elke apo theker of drogist voor slechts 75 et kunt verkrijgen. Dosis: 1 eet lepel na de maaltijden; kinderen van 8-12 jaar: 1 dessertlepel; van 3-8 jaar: 1 theelepel, 'n Eenvoudig en zeer doeltreffend middel. Een goed middeltje t'égfcn spit iri de rug In alle gevallen van spit en rheu- matielc zal dit huismiddel goed voldoen. In 'n schone fles ver mengt U, door goed te schudden, 15 gr. Rheumagic-olie (prijs slechts 65 ct) en 85 gr. brandspiritus, bei de verkrijgbaar bij elke apotheker of drogist. Dit ouderwetse middel mag in geen enkele huishouding ontbreken. Merkwaardig. Hoogst merkwaardig. Wij zijn weer aan een nieuwe loonronde toe. Het kan beslist niet langer zon der er weer eens vijf procent bovenop te leg gen. 3n tegelijkertijd be gint het Centraal Bu reau voor de Statistiek zich hevig te interesseren voor de vraag, hoe de Nederlandse huisvrouw haar geld besteedt. Wilt u zo vriendelijk zijn een jaar lang uw huishoud boekje in te vullen en dal dan voor de statistiek be schikbaar te stellen? Ik weet niet of u ver band ziet tussen deze twee verschijnselen, maar ik begin zoiets als een schroeiluchtje van de lont te ruiken. Is het geen tijd, dat we aan de ernst van de toestand de nodige aandacht gaan besteden? Want als de lont werke lijk opbrandt en 't kruit vat van het economisch evenwicht springt, gaan wij met ons. allen van Speyck achterna: met de brokstukken de lucht in. Laten try het gewoon op zijn nuchter Hollands uitdrukken: het staat er op het ogenblik niet zo best voor met de staat huishouding. Wij leven allertreurigst boven onze stand, en straks wordt Jan Soldaat zo'n dure kostganger, dat wij hele maal op de bodem van de geldkist moeten rond- krabben. En dan nog weer eens een toeslag op de lonen waarover wij niet zul len gaan kibbelen of het nu werkelijk zo broodno dig is. Al moet het ons van het hart, dat er grote groepen burgers zijn die géén verhoging van inko men krijgen, van geen enkele sociale maatregel profiteren en die boven dien nog de kapitalen moeten opbrengen om hun medeburgers aan al die extraatjes te helpen. De genietersvan de middelgrote inkomens en de mensen in het vrije broep kunnen u een huis houdboekje opendoen. Maar een t weede vraag is van meer belang. Zal de nieuwe loonsverho ging ook werkelijk hel pen, zelfs als grote prijs stijging kan voorkomen worden? En dan is Saskia zo vrij achter deze vraag het vraagteken extra ex tra dik te maken. Neen mijne heren vakbondlei ders en magistraten: als u zich door een vrouw, door duizenden deskun dige Nederlandse vrou wen wilt laten adviseren, knoopt u zich dan dit in het oor: Al uw loonron- den, al uw prijsstoppen al uw goedbedoelde maat regelen zullen u toch ein- ren, die niet het flauwste besef van de waarde van het geld hebben. Het leven is zo duur! Een gezin met kinderen kan ook met een behoor lijk loon nauwelijks rond komen!, dat zijn kreten die te pas en te onpas op de jammerlijkste toon worden aangeheven, en men zou het bijna gelo ven, als Als de koele statistiek ons af en toe geen cijfers onder de neus schoof, waarvan we toch wel even met de ogen knip peren. Honderden milli- oenen aan sterke drank, aan rokerij, aan snoeperij geven wij, al jammerende over onze lege beurs, jaar- delijk in. een fatale spi raal zuigen, als Als u de grote massa der Nederlandse loon trekkers niet eindelijk op het allerlaatste nippertje gaat bijbrengen hoe een verstandig mens zijn geld moet besteden. Want die kunst, waarin onze groot ouders het ver gebracht hadden^ijn negen van de tien. van Harer Majesteits onderdanen op het ogen blik lelijk verleerd als zij die ooit verstaan heb ben. En zonder het opnieuw aanleren en nauwgezet beoefenen van die kunst heeft ook het allergroot ste inkomen geen zin. Het is hard en beschamend 't te moeten zeggen, maar wie goed om zich heen kijkt en zijn oor te luis teren legt, moet wel tot de conclusie komen, dat ons volk voor het groot ste gedeelte uit volwassen kinderen bestaat. Kinde- lijks grif uit. In de va- cantiemaanden snorren de bromfietsen ons bij zwermen van tientallen voorbij, en wie rijdt er nog op zo'n opgelapt vooroorlogs karretje? Bij de banketbakkers staan de kooplustigen 's Zater dags de deur uit, en al die enorme voorraden van slaolie, suiker, thee, textiel, breigarens en ningen. Wij hebben ver noem maar op, die, dank geten, dat sociale voor zij Korea, zijn geham- uitgang gepaard moet sterd: die hebben de, tuin- gaan met geestelijke failliet slaan als het on derste bier uit de kan is, en er kan geen gehucht in ons lieve land zijn dal een paar nullen achter zijn bestaansduur kan schrijven of het moet no dig een week lang de bloemetjes buiten zetten. Het is een koorts ge worden, het smijten met geld; een kinderziekte, die wij nog altijd niet te boven zijn sinds de bezetting. Toén was het een averechts maar nood gedwongen levensprinci pe, van hoog tot laag: Geef maar raak uit, geld kun je toch niet opeten: koop wat je krijgen kunt en mqrgen zien we wel verder. Kopen wat men ziet en wat momenteel de be geerte opwekt: dat is de kwaal die onze Neder landse huishouding meer teistert dan welke inter nationale débdcle. Wy zyn, met de beste bedoe lingen, hard óp weg een geslacht te kweken, dat enkel en uitsluitend leeft bij het heden; dat geen geld in handen kan hou den en werken een nood zakelijk kwaad acht. Dat schulden maken en bor gen de gewoonste zaak van de wereld vindt, niet meer op eigen benen van verantwoordlijkheidsge- voel en zelfrespect kan staan, maar dat aan alle kanten moet gesteund worden door de krukken van de sociale voorzie- keiiers toch stellig niet geleverd om derwille van de mooie ogen der koop sters? Wij liggen als Ne derlandse natie niet krom en wij rekken ons leven niet van maand tot maand op enkele armzalige gul dens. Wij drinken, wij roken, wij snoepen, wij fuiven dat de stukken eraf vlie gen. Wij slaan ons geld stuk in imitatie-oud-hol- landse steden die Krdkend groei en dat een kind niet leert lopen door het aan 'n handje te houden. En daarom moeten wij, van hoog tot laag, terug naar de oud-vaderlandse soberheid van tarwe brood als regel en taart jes als grote uitzondering, van de pijp in plaats van de sigaret, de appel in plaats van het ijsje, en het stuk in de elleboog in plaats van de smoking op afbetaling. SASKIA. wordt een bedrag uitgetrokken om het mogelijk te maken in vooi'ko- mende gevallen steun te verlenen voor het in stand houden van wind molens van polders. Een post is op de begroting ge bracht voor de vernieuwing van de Friesche brug te Alkmaar. Het ligt in het voornemen de vroe gere draaibrug in de ovebrugging van de Oude Maas te Barendrecht, die door haar geringe breedte een belemmering voor het verkeer vormt en die bovendien in slechte staat ver keert, door een bredere vaste over spanning te vervangen. Het ligt in het voornemen bij de Zuid-Oosthoek van Texel een nieu we veerhaven met een aanleginrich- ting voor veerboten met koplading te maken en eveneens te Nieuwediep een zodanige aanleginrichting te ma ken. Door de nieuwe haven wordt de door de veerboot te varen afstand tot de helft teruggebracht. WEGENAANLEG. Wat de landwegen betreft is het belangrijkste object, dat voor 1951 in het oog moet worden gevat, de voortzetting van de rijksweg Amster dam-Utrecht. Voorts wordt er op gerekend de verbinding EemnesHoevelaken in 1951 grotendeels te kunnen tot stand brengen. Als de voornaamste verdere werken, die uit het betreffende begrotingsar tikel bestreden zullen worden, kun nen worden genoemd het vak Eind' hovenLeende van rijksweg no. 68, de omlegging br} Wouw in rijksweg no. 56, de weg GeleenHeerlen en de voltooiing van rijksweg no. 12 tot Veenendaal met de aansluiting aan de bestaande rijksweg UtrechtEde Arnhem. BRUG- EN TUNNELBOUW Voor de bouw van de brug over de IJssel te Doesburg en de aanleg van de toegangswegen naar de brug. zal voor 1951 zyn te rekenen op een be drag van f 1.750.000. Voor het weder aanvatten van de tunnelbouw te Velse nis een bedrag afgenomen van f 2.500-000. ELECTRIFICATIE De werkzaamheden voor de elec- trificatie van de spoorwegverbinding van het Westen met het Noorden van het land zullen worden voortgezet en die voor de verbinding van het Wes ten met Twenthe zullen in het ko mende jaar worden voltooid. Ten aanzien van het internatio nale verkeer ligt aan het beleid van de minister de gedachte ten grond slag, dat voor Nederland het ver lenen van verkeersdiensten als een export-industrie is te beschouwen. Met betrekking tot de zeehavens wordt voorts steeds opgekomen tegen kunstmatige bevoordeling van zee havens in het buitenland, door mid del van bijzondere en eenzijdig wer kende tarieven voor rail, water, weg of haven, dan wel door middel van. speciale haven-faciliteiten in han delsovereenkomsten of anderszins. Met dit doel voor ogen worden veel vuldig besprekingen gehouden met onze nabuurlanden. De nog aan de staat toebehoi'ende zeeschepen, welke voor commercieel gebruik zijn bestemd, worden gelei delijk verkocht voorzover aanneme lijke koopprijzen kunnen worden ver kregen. Enkele aan de staat toebe horende schepen zullen vooralsnog in eigendom van de staat geëxploiteerd blijven voor het vervoer van militai ren. Het ligt in de bedoeling in 1951 een deel van de maritieme geschied schrijving van de wereldoorlog II te doen verschijnen., Ten aanzien van de luchtvaartpo- litiek blijft de minister voorstander van de grootst mogelijke vrijheid in de lucht. De vloot van de Rijksluchtvaart school zal in de 2de helft van 1950 bestaan uit 66 vliegtuigen. In het kader van de besteding van de tegenwaardefondsen, voortvloeiende uit de onder de Marshall-hulp verkre gen schenkingen in dollars, is thans over eenstemming bereikt over het gebruik van 3 millioen gulden ten behoeve van de Rijkswerkplaatsen. Mary Burchell Toen, alsof haar plotseling iets te binnen schoot, keerde Marcia zich weer om. „Als het alleen maar 'n geldkwes tie is, Teresa, dan denk ik er Ell wel toe te kunnen krijgen, iets te arran geren. Ik zie in, dat het teleurstel lend voor je moet zijn», je eerst voor de rest van je leven op grote schaal verzorgd te "denken en dan..." „Ga alsjeblieft weg, Marcia", zei Teresa kalm. „Ik geloof, dat ik je in je gezicht zou slaan, als je bleef en dat zou erg onwaardig voor ons alle bei zyn". Marcia uitte een ongelovig lachje. „O, jij kleine kattekop", zei ze haast vrolijk en lachend verdween zij. Toen ze weg was, ging Teresa op de rand van haar bed zitten, omdat haar benen allervreemdst trilden en ze verborg haar gezicht in haar han den. Het was alles goed en wel de schyn tegenover Marcia op te houden en haar zelfs te trotseren door haar Elliott niet af te staan. Maar wat was haar werkelijke positie in dit alles? Alles, wat Marcia te berde had ge bracht, had natuurlijk een bijsmaak van wrok en gaf een voorstelling van zaken, zoals in Marcia's kraam te pas kwam. Maar het zou nutteloos zijn te ontkennen, dat er een zekere waarheid school in hetgeen zij ge zegd had. Zelfs Clara die onbarmhartige realiste had toegegeven, dat Elli ott eens heel erg verliefd was ge weest op Marcia en „er nooit hele maal overheen was gekomen". Wat zij persoonlek had nagestreefd was, dat Teresa voor hen allen de zaak zou redden, vóór Marcia tijd zou heb ben gekregen van mening te veran- dei'en en degene zou worden, die tot de familie Burdern zou toetreden. Maar Marcia had naar het scheen, haar mening al gewijzigd. Er was maar één ding, waar Clara en vermoedelijk ook de andere Burderns geen rekening mee had den gehouden en dat was, dat de voorwaarden van oom Chad's testa ment voor Marcia geen geheim wa ren. En dus zouden ze voor heel Mal- ever geen geheim blijven, als Mar- lever geen geheim blijven, als Mar cia het in haar hoofd haalde er ge meen goed van te maken. Onbekend als ze was met de verschillende te genspelers kon Teresa zich geen voorstelling maken van de omstan digheden waaronder oom Chad die gevaarlijke inlichtingen aan Marcia verstrekt had. Hij kon haar een zeer duidelijke wenk hebben gegeven, ver trouwend dat hij haar daarmee van andere huwelijksplannen zou afhou den, die de zaak zouden bederven. Of hij kon, met de toegeeflijkheid van een oude man voor het meisje waarmee hij zijn achterneef wenste te zien trouwen, zich het geheim door haar doen hebben ontfutselen. Of ze kon er gewoon achter zijn gekomen op een van de vele gewetenloze ma nieren, welke ze niet zou geaarzeld hebben toe te passen, wanneer ze meende, dat daarmee iets, dat in haar voordeel was, aan het licht zou komen. Teresa zuchtte en liet haar handen in haar schoot vallen. Het deed er eigenlijk niet toe, hoe Marcia er ach ter was gekomen. Waar het om ging was, dat zij het wist en er naar zou handelen. Hoezeer het haar blijkbaar had be haagd Elliott in het onzekere te la ten, het was nooit haar bedoeling ge weest, dat hij haar door de vingers zou glippen. En zeker niet, nu oom Chad's testament hem financieel zo begeerlijk had gemaakt. „Maar tenslotte zal Elliott moeten beslissen", zei Teresa tot zichzelf en hieruit trachtte ze een schrale troost te putten. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 11