KAPPIE
Vooroever Westkapelse zeedijk
moet versterkt worden
I
BATAVLS
„PROBEER MAAR WAT JE
ERVAN TERECHT BRENGT
MARKTBERICHTEN
Millioenenproject wacht op uitvoering
RIJWIELEN
ff
en de vreemde kolenlading
WOENSDAG 20 SEPTEMBER 1950
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
En Polder Walcheren wacht op steun van het Rijk.
De Westkapelse zeedijk is het zorgenkindje van de Polder Walcheren,
dat met tederheid omringd moet worden en waarop by voortduring
heel goed gepast moet worden. Nadat het bovenbeloop in uitstekende condi
tie is gebracht, moet er een tweede project worden uitgevoerd: aan de
vooroever moeten namelijk nbdig omvangrijke voorzieningen worden ge
troffen om de steeds sterker wordende stroomaanval het hoofd te kunnen
bieden. Onmiddellijk dreigend gevaar is er voor de polder nog niet aan
wezig, maar by uitstel wordt het risico gelopen, dat straks met de voorge
stelde werken niet kan worden volstaan en de kosten nog hoger zullen
worden. Daarom heeft het dagelyks bestuur der Polder Walcheren aan de
algemene vergadering een nota gezonden over een mitlioenenplan, dat ech
ter niet kan worden verwezenlijkt zonder de financiële steun van het Rijk.
De noodzaak om grote werken uit
te voeren, die nodig zijn om de zeewe
ring in goede toestand te brengen,
vormt echter niet de enige moeilijk
heid, waarvoor de Polder zich thans
geplaatst ziet. De voorzitter, mr. R.
W. Graaf van Lynden, deelde ons me
de, dat het Polderbestuur nog steeds
niet weet wat aan oorlogsschade defi
nitief door het Rijk zal worden ver
goed. Bovendien vormt de bevriezing
van de pachten door de regering een
probleem. Natuurlijk, men kan de
pachtprijzen met het huidige vei-
schijnsel van landhonger niet geheel
vrij laten, maar het zou toch gewenst
zijn, indien er een systeem gevonden
zou worden, volgens hetwelk de pacht
prijs variëert met de lasten. De rege
ring is uitgegaan van het standpunt,
dat de pachter een behoorlijk bestaan
moet hebben, maar de verpachter is
daardoor het kind van de rekening
geworden
Walcheren kan hulp van de rege
ring in dit opzicht moeilijk missen,
maar evenmin financiële steun bij de
uitvoering van de noodzakelijke grote
werken, omdat de schotplichtigen 'n
zwaardere last niet kan worden op
gelegd: de grens van het dragelijke
is reeds bereikt of zelfs al overschre
den. Het Polderbestuur zal dan ook
opnieuw een beroep op de minister
van Waterstaat doen. Inmiddels
■wordt echter met de voorbereidingen
van de nieuwe werken voortgegaan
en zo heelt de ingenieur van de Pol
der thans plannen gemaakt voor voor
zieningen aan de vooroever van de
Westkapelse zeedijk en voor herstel
van de hoofden vóór .die dijk. Van ir.
A. G. Wiersma zelf vernamen wij
daarover nadere bijzonderheden.
ER ZIJN TWEE
MOGELIJKHEDEN
Langs de gehele Westkapelse zee
dijk, zo vertelde hij ons, is de golf-
aanval van grote Invloed. Door de
steeds meer toenemende diepte vlak
voor de kust ontstaan namelijk gro
tere en dus krachtiger golven.
Stroom en golfslag zijn oorzaak,
dat met de tijd de diepten vóór de
dijk ook ver uit de kust geleidel yk
toenemen.
Van oudsher is de dijk bekleed ge
weest met steen, waarin staketwer-
ken en waarvoor paalhoofden, die
resp. een remmende werking hadden
op net terugvloeiende water en op de
stroom. Aan de teen van de dyk be
vindt zich een zware steenbestorting.
Hoe kolossaal echter ook die steen
blokken zijn, bij krachtige golfbewe
ging worden zij op de dtfkgloonng
geworpen (het terugvoeren naar de
aijkvoet heeft vorig jaar 8500 ge
kost!) of verder zee-inwaarts ge
voerd, met het gevolg, dat soms op
25 30 meter afstand van de dijkvoei
steen wordt aangetroffen. Mede daar
door kon evenwel worden geconsta
teerd, dat onder 5 meter-N AP de wa
terbeweging niet zo sterk meer is,
dat zware stortsteen wordt weggesla
gen. Dieper dan 8 meter-NAP blijkt
ook licht stortsteen te blijven liggen.
Er zyn nu twee mogelijkhedenmen
kan de bodem van het ondiepe water
bekleden met een materiaal, ddt niet
wordt meegenomen, of de golfbewe
ging beteugelen en de stroom in het
ondiepe water beperken.
MODERNE ASFALTTECHXIEK
Een oeverbekleding, die bestand is
tegen de ongetemperde golfbeweging
kan boven het peil van 5 m-NAP dus
niet uit losliggende zware stortstenen
bestaan. Er bestaat eigenlijk maar
één materiaal, waarmede deze vast
gehouden kunnen wordeit namelijk
asfalt. Hoewel de Romeinen dit reeds
gebruikten, is de toepassingstechniek
nog betrekkelijk jong en neeft men
nog weinig ervaring met de verwer
king aan de zeekant, waar het wa
ter zelden of nooit in rust is. Men
kan weliswaar de gloeiende asfalt in
een straal van de oever naar bene
den laten lopen, maar kan niet con
stateren, of het materiaal op de juiste
plaats terecht komt. Ook is het de
vraag, of 't de stortstenen op den duur
voldoende omsloten houdt en of het
zeewater in het geheel geen invloed
zal hebben op het mengsel van asfalt,
zand en vulstof.
Voor de voorzieningen aan de voor
oever heeft ir. Wiersma twee plan
nen ontworpen. Het eerste voorziet in
een oeverbekleding van stortsteen
met asfaltvulling over een breedte
van 20 meter uit de teen van de dijk
en een bezinking en bestorting daar
aan aansluitend ter breedte van 30
meter. Voorts zijn om de 100 .meter
hoofden, bestaande uit zinkstukxun
met steenbestorting. ter hoogte van
ong. 1 meter boven de vooroever ge
projecteerd, welke hoofden een lengte
van gemiddeld 75 meter uit de rand
van de met asfalt vast te leggen be
storting zouden moeten krijgen.
TE WEINIG ERVARING
Op grond van de overweging, dat
men nog niet veel ervaring heeft met
de asfaltconstructies, zodat er nog
geen gegevens bestaan over de onder
houdskosten, geeft de ingenieur voor
keur aan zijn tweede plan, waarby
gestreefd wordt naar een tempering
Eerste en Tweede Kamer
bijeen.
In de gistermiddag te drie uur
gehouden vergadering van Twee
de Kamer heeft de minister van Fi
nanciën, de heer Lieftinck de rijks
begroting voor 1951 aangeboden.
De met een oranjelint samenge
bonden stukken werden door een
bode van de regeringstafel naar het
bureau van de voorzitter gebracht.
Minister Lieftinck heeft bij de aan
bieding der begroting o.m. gezegd,
dat in de toekomst nog zwaardere
offers dan in het verleden zullen
moeten worden gebracht en dat de
vervulling van vele op zichzelf
rechtvaardige wensen achterwege
zal moeten blijven.
Voorts heeft de Tweede Kamer de
nominatie ter benoeming van een
voorzitter opgemaakt. Deze luidt als
volgt: 1. de heer Kortenhorst (K.
V. P.); 2. de heer Donker (Arb.);
3. de heer Terpstra (A.R.) De Twee
de Kamer komt a.s. Donderdag weer
bijeen.
Ongeveer terzelfdertijd kwam de
Eerste Kamer in vergadering bijeen
onder voorzitterschap van prof. mr.
R. Kranenburg. Hij voorspelde, dat
ook dit jaar wederom veel van
de
Kamer zal worden gevergd. De ge
spannen internationale verhoudingen
zullen een sterke invloed hebben op
de werkzaamheden. De Kamer zal
daarbij voor uitermate moeilijke pro
blemen worden gesteld.
Vervolgens werd geïnstalleerd als
lid der Kamer, de heer P. J, Kap-
tein te Bloemendaal (P. v. d. A.),
vacature Brongersma. Hierna wer
den de afdelingen getrokken en de
voorzitters benoemd. Als voorzitters
zullen optreden de heren Weiter. De
Wilde, mr. Cramer en Anema. Ver
volgens werden verschillende com
missies benoemd. De Kamer zal vol
gende week Dinsdag wederom bijeen
komen.
van de golfaanval. Dit kan bereikt
worden door het aanbrengen tot 70
a 90 meter uit de dijksteen van paal
hoofden, niet zoals tot nu toe gebrui
kelijk van eikenhout, dat een betrek
kelijk korte levensduur heeft, maar
van tropisch hardhout, met mecha
nische hei-installaties te verwerken.
Daarmee kan echter niet worden vol
staan; op de punten, waar de golf
aanval het sterkst is, moeten de stort
stenen worden vastgelegd met asfalt.
Het betreft hier een gedeelte, dat van
tijd tot tijd boven water komt. zodat
niet geheel en al blind gewerkt be
hoeft te worden. Natuurlijk kleven
ook aan dit plan wel enkele bezwa
ren: zo is het maken en herstellen
van de paalhoofden geen gemakkelijk
werk en moet het tropisch hardhout
speciaal geïmporteerd worden.
De kosten van het eerste plan wor
den begroot op 6.800.000, dip van
het tweede plan op 5.900.000, negen
ton goedkoper dus.
DREIGEND GEVAAR Bli
ZOUTELANDE.
Inmiddels heeft de ingenieur, ver
ontrust door de resultaten van pei
lingen vóór de strandhoofden op een
gedeelte van I.et Zuiderstrand der N.-
watering (tussen Zoutelande en
Westkapelle) voorgesteld, de koppen
van de strandhoofden 20 t.m. 27 van
bezinking en bestorting te voorzien.
De geul van het Oost gat dringt hier
jaarlijks gemiddeld 1.50 m. land
waarts in. De strandhoofden ziin
daartegen niet bestand: aan de kop-
nen bevindt zich wel bestorting, maar
het betreft hier losse steen. Van het
strandhoofd 27 is sedert 1947 waar
schijnlijk reeds ongeveer 10 m. ver
loren gegaan! Het onderzeese beloop
vóór de hoofden is zo steil geworden,
dat er een afschuiving van dit beloop
dreigt te ontstaan. Daardoor i.s het
gevaar van aantasting van het
strand en het t.ej- nlaatse zeer smalle
duin niet denkbeeldig, De kosten van
uitvoering dezer werken zijn globaal
geraamd op 70.000 oer hoofd, in
totaal derhalve op rond 500.000.
Met al deze werken zal dus ge
steld. dat het tweede plan voor de
Westkapelse zeedyk wordt aangehou
den een kapitaalsuitgave van niet
minder dan 6.400.000 gemoeid zijn.
Begroot men d" kosten vr»n rente,
aflossing en onderhoud op 8 dan
zouden deze werken dus een jaarlijk
se last van 312.000 op de polder
leggen, overéénkomende met de op.
brengst van een dijkgesehot van rond
f 15 ppr ha, benevens 8.50 per 100
belastbare opbrengst gebouwd. Het
is zonder meer duidelijk, dat een dor.
gelijke last n'et aan de schotplichti
gen kan worden opgelegd!
I
trotseren de tijd
k door degelijkheid
Amsterdamse Beurs
18 Sept. 19 Sept.
Nederland 1948 (3%
dito 1947 (3y3) 3
dito 1937 3
Dollar-lening 1947 3 'i
Investeringscert. 3
Nederland 1902—64
Nederland 196264
Nederland N.W.S. 2,'A
Spaarc. a 100 2%
Indië 1937 A 3
Grootboek 1946 3
Nat. Hand. B
Ned. Handelmij.
AKU
Bergh's Jurgens
Calvé-Delft
Centrale Suiker
Kon. Ned. Hoogovenr
Unilever
Ned. Kabelfabriek
Philips
Wilton Feyenoord
Biiiton
Kon. Petrol Mij.
Amsterdam Rubb.
H.A. Lijn
Kon. Paketvaart
Ned. Scheepv. Unie
Rotterdamse Lloyd
Stv. Mij. Nederland
Handelsver. A'dam
Deli Batavia Mij.
Deli Mij.
Anaconda
Bethlehem Steel
General Motors
Kennecott
Shell Union
Baltimore Spw.
Miss K.T. Spw.
New York Centr. Spw.
Pennsylvania
Met belangstelling luisterden de beurs
bezoekers naar de troonrede, die uitge
sproken werd tijdens de opening van de
beurs. De algemene opinie was. dat deze
rede weinig concreet nieuws bevatte en
in hoofdzaak reeds bekende feitqn
constateerde.
In de marktstemming kwam riet veel
verandering ten opzichte van Maandag.
Olies werden ook gisteren voor buiten
landse rekening aangeboden en liepen
drie punten achteruit.
In nog sterkere mate dan Maandag
beïnvloedde het koersverloop van het
hoofdfonds de gehele markt. Ook de In
donesische fondsen, die zich eergisteren
zeer goed konden handhaven, waren gis
teren over het algemeen een kleinigheid
lager.
De beleggingsmarkt was zeer stil met
slechts onbelangrijke, meest nadelige af
wijkingen. Op de Amerikaanse sector
zijn eergisteren 1824 certificaten verhan
deld, een respectabel aantal.
97
96
96%
96
98%
98%
97
971/4
97%
97
97%
79%
79%
100%
94
94%
87 v2
88
147
146'A
17434
175%
313%
315
135
131
169%
129'/.
149%
148%
231
226%
279
278
228
227",
159
157%.
239
239
302%
300%
139%
138%
170
167
129
127%
158%
156%
146%
146
169%
170
126
126
122
120
122%
121%
41
39%
48 >4
463,4
105%
103
73%
72%
56%
55%
14%
7%
7
16%
16%
22%
21%
Vijftig jaar geleden begon wijlen H. J. Doeteman
ZeeiandiaZierikzee.
Op een goede dag in het jaar 1900 kwam er iemand bij de gebroeders
Doeleman in Zierikzee en bood voor de kapitale som van 100 een re
cept voor besehuitgelei te koop aan. De vader van de drie gebroeders
was bakker en meelhandelaar geweest en toen hjj stierf werd de eerste
broeder meelhandelaar, de tweede bakker en de jongstekwam op
kantoor bij de oudste. Maar toen het beschuit-gelei-recept was aange
kocht, zei de oudste tegen de jongste:
Dat is wat voor jouEn probeer maar wat je ervan terecht
brengt!
De Zeelandia-fabrieken in Zierikzee bestaan nu 50 jaar. Zij zyn het re
sultaat van wat de heer H. J. Doeleman er van terecht probeerde te- bren
gen. Alleen in Zierikzee werken nu ruim 100 man in dit bedrijf, dat toon
aangevend is onder de Nederlandse fabrieken' van bakkerij-grondstoffen
en een internationale bekendheid geniet!
Octopussen in het Kanaal.
Deze zomer zyn aan de Zuidkust
van Engeland ongewoon grote aan
tallen octopussen, soms byna een me
ter groot, aangetroffen. De kreeften
en krabbenvisserij ondervindt van de
ze zeemonsters grote schade, en men
vraagt zich af, of de octopusplaag,
zoals Engeland die in '1900 meege
maakt heeft, zich zal herhalen. Van
de andere kant verklaren deskundi
gen, dat het aantal octopussen dit
Jaar wel groter was dan anders doch
dat er geen aanwijzingen zyn voor 'n
„plaag" van uitzonderlijke omvang. brieken
En al weer dient hier opgemerkt,
dat de heer Doeleman oog had voor
De jonge H. J. Doeleman begon
moederziel alleen. Zestien jaar oud
was hij toen. Hij had echter reeds
een merkwaardig-modern begripvoor
wat een zaak met toekomst nodig
had. Was het noodzakelijk om als
fabrikant zelf tevens jongste bedien
de, correspondent en verkoper te
zijn, goed, dan zou H. J. Doeleman
dat aiies wezen. Maar de zaak zelf
moest cachet, een „goede voorgevel"
hebben en dus kocht hij voor zyn
laatste geld een schrijfmachine en
onberispelijk briefpapier. In een
oude schuur in. de V\ itte Eyestraat
begon de 16-jarige H. J. Doeleman
brieven te schrijven aan de bakkers
in Nederland. En ziet: er kwamen
proef bestellingen, op de proefkisten
volgden nabestellingen, de Beschuit-
geleifabriek werd Stoombeschuitge-
leifabriek en na enkele jaren was
het voortbestaan niet alleen wrrze,-.
kerd, maar stond ook vast dat er
toekomstmuziek in zat.
DIENST AAN DE BAKKERS.
De vraag, hoe het kwam, dat er
behoefte bestond aan de beschuitge
lei van de heer Doeleman is niet
moeilijk te beantwoorden. Iedere
bakker maakte zelf zijn beschuitge
lei en die viel niet altijd even goed
uit. Daardoor kregen de bakkers 'n
wisselvallig product en mopperende
klanten. Het was dus gemakkelijk,
dat er een beschuitgelei aan de
markt kwam, die bedrijfszekerheid
gaf en zich met de beste kon meten.
Tot 1914 heeft de heer Doeleman
zyn beschuitgeleifabriek zonder vast
personeel gedreven. Toen kwamen
de eerste vaste werkkrachten en in
1919 werd een nieuw product bij tie
beschuitgelei gevoegd: de witte-
broodcrême, die de bakkers in staat
stelde beter brood te maken op een
eenvoudiger manier dan tevoren. De
wittebroodcrême en de daarop vol
gende krentenbroodcrême bleven lang
hoofdproducten van de Zeelandiafa-
Het nadeel, dat de octopussen aan
brengen bestaat niet alleen hierin, dat
zij kreeften en krabben verslinden
doch ook, dat fuiken, waar een octo
pus aan geweest is, door de kreeften
én krabben worden gemeden.
het nut van moderne verkoopsmetho
den. Hy zorgde voor voortreffelijke
reclame, die oij alle bakkers welkom
was!
NIEUWE WEGEN.
In 1934 werden nieuwe wegen in
geslagen. De bakkers smeerden hun
platen en blikken met olie. Die olie
liet een zwarte korst achter. De
platen en blikken vervuilden snel.
Daar moest, zo meende de eigenaar
der Zeelandiafabriek. iets aan te
doen zijn* In samenwerking meteen
Deense fabriek ging men aan het
Helicoptère maakte onfortuinlijke
landing.
Dinsdagochtend heeft de helicop
tère van de Stichting Hefschrocf-
vliegtuigen op het vliegveld Ypen-
burg een onfortuinlijke landing ge
maakt. Het toestel kwam in de lan
ding op één wiel neer en kantcelde.
De rotor werd daarbij vernield. De
twee inzittenden kwamen er zonder
letsel af.
AMERIKAANSE
WILLEM-DE.ZWIJGER-PRIJS.
Op initiatief van de heer Albert
Balink, hoofdredacteur van „The
Knickerbocker", het in Amerika ver
schijnende aan Nederland gewijde
weekblad, is ingesteld een ,.Willem-
de-Zwijger-prys". Deze prijs, bestaan
de uit 'een gouden medaille en een
som van 2300 dollar, zal elk jaar wor
den uitgereikt voor het beste artikel,
dat door een Amerikaan in een Ame
rikaans blad over Nederland zal
worden geschreven en dat een bydra-
ge vormt tot een beter begrip van de
Nederlandse problemen en de Neder
landse levensopvattingen.
waardevolle emulsies kwam aan de
markt onder nieuwe handelsnamen.
Alleen de oude beschuitgelei wist zich
te handhaven!
De fabriek, begonnen in een oude
paardenstal, werd geheel gemoderni
seerd, kreeg een eigen laboratorium
en de nieuwste machines, het perso
neel nam voortdurend toe. evenals
de bloei van „Zeeiandia H. J. Doe
leman N.V fabriek van bakkerij
grondstoffen." In weinig Nederland
se bakkerijen worden de Zeelandia-
producten niet gebruikt. De export
naar Engeland en België is van res
pectabele omvang
Ziedaar wat er groeide uit wat de
16-jarige jonge H. J. Doeleman in
1900 moederziel alleen begon.
GOEDE GEEST.
ele jaren geleden overleed de
J. Doeleman. Hrj heeft het
Enkele
heer H.
50-jarig bestaan van zyn fabriek,
dat heden en morgen op bescheiden
wijze gevierd wordt, niet mogen be
leven. Maar zijn levensgeschiedenis
is de geschiedenis van zyn bedrijf.
En als van een man dit gezegd kan
worden, kan hem moeilijk groter lof
worden gebracht.
Maar wat toch nog meer zegt: in
het tegenwoordige bedrijf heerst nog
steeds de geest van de stichter. WIJ
len de heer H. J. Doeleman was een
vooruitstrevend, sociaal voelend mens,
die vacantie, sociale verzekeringen,
pensioenen, etc. invoerde lang voor
dat zulks algemeen gebruikelijk was
zoeken en men vond een emulsie, die j of voorgeschreven werd. De geest,
uit 40 olie en 60 water bestaat waaruit deze voorzieningen voort
en de nadelen van het platen sme- sproten, is levend gebleven en siert
ren volkomen opheft. ook het tegenwoordige Zeeiandia
Toen daarmede het terrein der bedrijf,
emulsies betreden was. volgde er een Voor Zierikzee en geheel Zeeland
omwenteling. De oude wittebrood- is Zeelandia-Zierikzee een bedrijf om
crème had afgedaan en een aantal I trots op te zyn.
18 September.
VEILING ZUID-BEVELAND.
Peren voor export: Bonne Louiise d'
Air 3663. Conference 55.8063.80:
Maagdeperen 21.70—21.30, Er Hardy 62
—70; Legipont 49—54; Emile d' Heyst 39
—13.
Verpakt fruit: Cox Orange Pippin 30
40; Aliington Pippin 2125: Sterappels
■•.043; Ellisons Oranje 23—38: Transp. de
Croncel 22; Laxton Superbe 2628: Bon
ne Louisse d' Air 60—69.
Gewone veiling: Cox Oranje Pippin 6
—50; Aliington Pippin 614: Notarisap-
pels 616. Transp. de, Croncel 817;
I.emoenappels 1316: Laxton Superbe
513; Sterappels 837; Jacq Lebel 6
9; Gron. Kroon 1021: Glorie van Hol
land 6—21: Bramly Seedling 4—8: Pre
sent van Lunteren 1525; Bonne Louisse
d' Aror 742; Herzogin Eisa 528; Con
ference 8—27; Maagdeperen 412; Legi
pont 5—23; Emile d' Heijst 6—12; Br.
Hardy 1837; Spaanse Wijnpeer 1327:
Goudreinetten (val) 3.60—9; Sfcerappel
val 4.30—5.70; diverse appels, kroet en
val 3.604.20; Druiven 66—71; dubb.
Princegsebonen 1620.85; Groene Noten
30—33; Noten, gebolsterd, 1.90—2.20.
VEILING ST. MAARTENSDIJK.
Eigenheimer I 8.02—8.20; id. II 7 70—
8: Bonken 6.40; Drielingen 4.70; Bintjes
II 7.36; aanvoer 22 ton.
Exportveiling uien 5.26—5.36; Bonken
4.50; Drielingen 8.30; Pickler 6; aanvoer
70 ton.
VEILING ST. ANN ALAND.
Gele eigenheimers, gew. 8.618.72;
gew. gele. 2e soort 5.707; aanv. 17 ton.
Uien gewone 5.13; bonken 4.39; drie
lingen 8 05; Tukkes 6; aanvoer 50 ton.
VEILING KRABBENDIJKE.
Exportveiling: peren: Conference 54 30
61.10; Bonne Louise 40.20; Emile d'
Heijst 34 80—39,90; Legipont 50—54; Bra
men 94.80.
VEILING SCHERPÉNISSE.
Gew. gele eigenh., 2e soort 6.516.84;
aanvoer 3 ton.
Uien: gewone 5.15: bonken 4.22: drie
lingen 8.13; Tukkes 5.79; aanvoer 20 ton.
EIERNOTERING GOES.
Prijs voor verse kippeneieren tot a s.
Zaterdag 2.38 per kg. Voor vuilscha-
lige en gewassen eieren wordt 2 ct, per
stuk minder uitbetaald.
COpP. VEILING ROTTERDAM
Druiven 0.59-0.76; Perziken 0.05-0.14:
Vroege aardappels grote 7.50-9.25; Poters
4.5.1 f.20; Andijvie I 5.30-6.30. Bloem
kool Ia 0.24-0.33; Bloemkool I 0 12-0.19;
Stamprincessen 0.15-0.28; Komkommers
Ia 0,07-0.09; Kroten 6-8.10; Kroten I 6.50-
0.40: Sla I 2.40-3.70; Tomaten A B C 12/
18; B. Merode ongew. 0.21; Williams gew.
0.32; Beurre A. Lucas gew. 0.52; Confe
rence gew. 0.54-0.57; B. Dilly 0.25; Cox.
Orange Pippin 0.180.43; Manks Codlin
0.14-0.19. Per 100 kg. kg, stuks of bos.
VISMIJN TE VEERE.
Export garnalen, aanvoer 1512 kg.. 83
100; Schar. aanv. 2 kg., 59; Bot, aanv.
236 kg.% 52—60; Schol, aanv. 14 kg.. 54—
59; Wijting, aanv. 524 kg., 1618; Middel
tong, aanv. 97 kg., 100150; Rog. aanv.
95 kg.. 16—22, Visiever. aanv. 8 kg.. 171
231; Ongesorteerde vis. aanv. 54 kg.,
53—63; Kreeft, aanv. 6 kg., 188.
VISMIJN BRESKENS.
Van 10 tot 16 September.
10.453 kg. export garnalen 2.44—77; 3317
kg. bot, 57—26; 371 kg. schar, 7555;
40 kg. schol, gr. midd. 63; 34 kg. schol,
kl. I 55; 34 kg. tong, gr. middel 100—
125; 588 kg. tong. kl. I 167—123; 2 kg.
tarbot, 140; 96 kg. rog. 40—23; 999 kg.
wijting. 36—16; 20 kg. onverkochte vis,
voor vismeel 8y2.
Burgerlijke Stand
VROUWENPOLDER.
Bevallen: E. van Dis—Dieleman, d.
Overleden: J. van. Wallenburg, 89 j.
3. De Maat plakte
prentbriefkaarten in,
haalde zijn wekker
uit elkaar en zette
hem weer in elkaar,
en daarna stopte hij
zijn sokken. De mees
ter sliep, snurkte en
blies, en droomde dat
hij in een poffertjes
tent wafels at en af
en toe maakte, hy een
slikkende beweging.
Intussen had Kappie
in een smalle straat
een havenkantoor ge
vonden, waar hij naar
binnen ging.
„Ik ben de kapitein
van de sleepboot
„Kraak!" jong!" zei
hij tegen 'n bekende.
„Vertel je baasföat ik
hem spreken wil!"
De bediende verdween en kwam even later
terug om Kappie door een mooie deur naar
binnen te laten gaan. Daar zat de baas van 't
kantoor achter een groot bureau, dat bedekt
was met vele papieren. De baas was een def
tig heer, want hij droeg een zwart pak en een
gouden horlogeketting spande om zijn welge
vulde maag.
„U komt als geroepen, kapitein!" zei hij.
M n bediende vertelde me net dat U* er een
sleepbootje op na houdt!"
„Een sleepboot!" verbeterde Kappie.
„Juist, ja!" zei de baas. „Laat me kort zijn
en U meteen vertellen, waar het om gaat.
Neemt U plaats,"
Kappie ging ziten. „Goed!" zei hij. „Laten
we kort zijn! Kom er maar mee voor de dag,
jong!"
„Pardon?" vroeg de baas en hij keek Kap
pie met een opgetrokken wenkbrauw aan.
„Zegt U maar, wat er aan de hand is!" zei
Kappie blij, want hy voelde wel dat hier zaken
te doen zouden zyn.