KAPPIE Vooroever Westkapelse zeedijk moet versterkt worden I BATAVLS „PROBEER MAAR WAT JE ERVAN TERECHT BRENGT MARKTBERICHTEN Millioenenproject wacht op uitvoering RIJWIELEN ff en de vreemde kolenlading WOENSDAG 20 SEPTEMBER 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT En Polder Walcheren wacht op steun van het Rijk. De Westkapelse zeedijk is het zorgenkindje van de Polder Walcheren, dat met tederheid omringd moet worden en waarop by voortduring heel goed gepast moet worden. Nadat het bovenbeloop in uitstekende condi tie is gebracht, moet er een tweede project worden uitgevoerd: aan de vooroever moeten namelijk nbdig omvangrijke voorzieningen worden ge troffen om de steeds sterker wordende stroomaanval het hoofd te kunnen bieden. Onmiddellijk dreigend gevaar is er voor de polder nog niet aan wezig, maar by uitstel wordt het risico gelopen, dat straks met de voorge stelde werken niet kan worden volstaan en de kosten nog hoger zullen worden. Daarom heeft het dagelyks bestuur der Polder Walcheren aan de algemene vergadering een nota gezonden over een mitlioenenplan, dat ech ter niet kan worden verwezenlijkt zonder de financiële steun van het Rijk. De noodzaak om grote werken uit te voeren, die nodig zijn om de zeewe ring in goede toestand te brengen, vormt echter niet de enige moeilijk heid, waarvoor de Polder zich thans geplaatst ziet. De voorzitter, mr. R. W. Graaf van Lynden, deelde ons me de, dat het Polderbestuur nog steeds niet weet wat aan oorlogsschade defi nitief door het Rijk zal worden ver goed. Bovendien vormt de bevriezing van de pachten door de regering een probleem. Natuurlijk, men kan de pachtprijzen met het huidige vei- schijnsel van landhonger niet geheel vrij laten, maar het zou toch gewenst zijn, indien er een systeem gevonden zou worden, volgens hetwelk de pacht prijs variëert met de lasten. De rege ring is uitgegaan van het standpunt, dat de pachter een behoorlijk bestaan moet hebben, maar de verpachter is daardoor het kind van de rekening geworden Walcheren kan hulp van de rege ring in dit opzicht moeilijk missen, maar evenmin financiële steun bij de uitvoering van de noodzakelijke grote werken, omdat de schotplichtigen 'n zwaardere last niet kan worden op gelegd: de grens van het dragelijke is reeds bereikt of zelfs al overschre den. Het Polderbestuur zal dan ook opnieuw een beroep op de minister van Waterstaat doen. Inmiddels ■wordt echter met de voorbereidingen van de nieuwe werken voortgegaan en zo heelt de ingenieur van de Pol der thans plannen gemaakt voor voor zieningen aan de vooroever van de Westkapelse zeedijk en voor herstel van de hoofden vóór .die dijk. Van ir. A. G. Wiersma zelf vernamen wij daarover nadere bijzonderheden. ER ZIJN TWEE MOGELIJKHEDEN Langs de gehele Westkapelse zee dijk, zo vertelde hij ons, is de golf- aanval van grote Invloed. Door de steeds meer toenemende diepte vlak voor de kust ontstaan namelijk gro tere en dus krachtiger golven. Stroom en golfslag zijn oorzaak, dat met de tijd de diepten vóór de dijk ook ver uit de kust geleidel yk toenemen. Van oudsher is de dijk bekleed ge weest met steen, waarin staketwer- ken en waarvoor paalhoofden, die resp. een remmende werking hadden op net terugvloeiende water en op de stroom. Aan de teen van de dyk be vindt zich een zware steenbestorting. Hoe kolossaal echter ook die steen blokken zijn, bij krachtige golfbewe ging worden zij op de dtfkgloonng geworpen (het terugvoeren naar de aijkvoet heeft vorig jaar 8500 ge kost!) of verder zee-inwaarts ge voerd, met het gevolg, dat soms op 25 30 meter afstand van de dijkvoei steen wordt aangetroffen. Mede daar door kon evenwel worden geconsta teerd, dat onder 5 meter-N AP de wa terbeweging niet zo sterk meer is, dat zware stortsteen wordt weggesla gen. Dieper dan 8 meter-NAP blijkt ook licht stortsteen te blijven liggen. Er zyn nu twee mogelijkhedenmen kan de bodem van het ondiepe water bekleden met een materiaal, ddt niet wordt meegenomen, of de golfbewe ging beteugelen en de stroom in het ondiepe water beperken. MODERNE ASFALTTECHXIEK Een oeverbekleding, die bestand is tegen de ongetemperde golfbeweging kan boven het peil van 5 m-NAP dus niet uit losliggende zware stortstenen bestaan. Er bestaat eigenlijk maar één materiaal, waarmede deze vast gehouden kunnen wordeit namelijk asfalt. Hoewel de Romeinen dit reeds gebruikten, is de toepassingstechniek nog betrekkelijk jong en neeft men nog weinig ervaring met de verwer king aan de zeekant, waar het wa ter zelden of nooit in rust is. Men kan weliswaar de gloeiende asfalt in een straal van de oever naar bene den laten lopen, maar kan niet con stateren, of het materiaal op de juiste plaats terecht komt. Ook is het de vraag, of 't de stortstenen op den duur voldoende omsloten houdt en of het zeewater in het geheel geen invloed zal hebben op het mengsel van asfalt, zand en vulstof. Voor de voorzieningen aan de voor oever heeft ir. Wiersma twee plan nen ontworpen. Het eerste voorziet in een oeverbekleding van stortsteen met asfaltvulling over een breedte van 20 meter uit de teen van de dijk en een bezinking en bestorting daar aan aansluitend ter breedte van 30 meter. Voorts zijn om de 100 .meter hoofden, bestaande uit zinkstukxun met steenbestorting. ter hoogte van ong. 1 meter boven de vooroever ge projecteerd, welke hoofden een lengte van gemiddeld 75 meter uit de rand van de met asfalt vast te leggen be storting zouden moeten krijgen. TE WEINIG ERVARING Op grond van de overweging, dat men nog niet veel ervaring heeft met de asfaltconstructies, zodat er nog geen gegevens bestaan over de onder houdskosten, geeft de ingenieur voor keur aan zijn tweede plan, waarby gestreefd wordt naar een tempering Eerste en Tweede Kamer bijeen. In de gistermiddag te drie uur gehouden vergadering van Twee de Kamer heeft de minister van Fi nanciën, de heer Lieftinck de rijks begroting voor 1951 aangeboden. De met een oranjelint samenge bonden stukken werden door een bode van de regeringstafel naar het bureau van de voorzitter gebracht. Minister Lieftinck heeft bij de aan bieding der begroting o.m. gezegd, dat in de toekomst nog zwaardere offers dan in het verleden zullen moeten worden gebracht en dat de vervulling van vele op zichzelf rechtvaardige wensen achterwege zal moeten blijven. Voorts heeft de Tweede Kamer de nominatie ter benoeming van een voorzitter opgemaakt. Deze luidt als volgt: 1. de heer Kortenhorst (K. V. P.); 2. de heer Donker (Arb.); 3. de heer Terpstra (A.R.) De Twee de Kamer komt a.s. Donderdag weer bijeen. Ongeveer terzelfdertijd kwam de Eerste Kamer in vergadering bijeen onder voorzitterschap van prof. mr. R. Kranenburg. Hij voorspelde, dat ook dit jaar wederom veel van de Kamer zal worden gevergd. De ge spannen internationale verhoudingen zullen een sterke invloed hebben op de werkzaamheden. De Kamer zal daarbij voor uitermate moeilijke pro blemen worden gesteld. Vervolgens werd geïnstalleerd als lid der Kamer, de heer P. J, Kap- tein te Bloemendaal (P. v. d. A.), vacature Brongersma. Hierna wer den de afdelingen getrokken en de voorzitters benoemd. Als voorzitters zullen optreden de heren Weiter. De Wilde, mr. Cramer en Anema. Ver volgens werden verschillende com missies benoemd. De Kamer zal vol gende week Dinsdag wederom bijeen komen. van de golfaanval. Dit kan bereikt worden door het aanbrengen tot 70 a 90 meter uit de dijksteen van paal hoofden, niet zoals tot nu toe gebrui kelijk van eikenhout, dat een betrek kelijk korte levensduur heeft, maar van tropisch hardhout, met mecha nische hei-installaties te verwerken. Daarmee kan echter niet worden vol staan; op de punten, waar de golf aanval het sterkst is, moeten de stort stenen worden vastgelegd met asfalt. Het betreft hier een gedeelte, dat van tijd tot tijd boven water komt. zodat niet geheel en al blind gewerkt be hoeft te worden. Natuurlijk kleven ook aan dit plan wel enkele bezwa ren: zo is het maken en herstellen van de paalhoofden geen gemakkelijk werk en moet het tropisch hardhout speciaal geïmporteerd worden. De kosten van het eerste plan wor den begroot op 6.800.000, dip van het tweede plan op 5.900.000, negen ton goedkoper dus. DREIGEND GEVAAR Bli ZOUTELANDE. Inmiddels heeft de ingenieur, ver ontrust door de resultaten van pei lingen vóór de strandhoofden op een gedeelte van I.et Zuiderstrand der N.- watering (tussen Zoutelande en Westkapelle) voorgesteld, de koppen van de strandhoofden 20 t.m. 27 van bezinking en bestorting te voorzien. De geul van het Oost gat dringt hier jaarlijks gemiddeld 1.50 m. land waarts in. De strandhoofden ziin daartegen niet bestand: aan de kop- nen bevindt zich wel bestorting, maar het betreft hier losse steen. Van het strandhoofd 27 is sedert 1947 waar schijnlijk reeds ongeveer 10 m. ver loren gegaan! Het onderzeese beloop vóór de hoofden is zo steil geworden, dat er een afschuiving van dit beloop dreigt te ontstaan. Daardoor i.s het gevaar van aantasting van het strand en het t.ej- nlaatse zeer smalle duin niet denkbeeldig, De kosten van uitvoering dezer werken zijn globaal geraamd op 70.000 oer hoofd, in totaal derhalve op rond 500.000. Met al deze werken zal dus ge steld. dat het tweede plan voor de Westkapelse zeedyk wordt aangehou den een kapitaalsuitgave van niet minder dan 6.400.000 gemoeid zijn. Begroot men d" kosten vr»n rente, aflossing en onderhoud op 8 dan zouden deze werken dus een jaarlijk se last van 312.000 op de polder leggen, overéénkomende met de op. brengst van een dijkgesehot van rond f 15 ppr ha, benevens 8.50 per 100 belastbare opbrengst gebouwd. Het is zonder meer duidelijk, dat een dor. gelijke last n'et aan de schotplichti gen kan worden opgelegd! I trotseren de tijd k door degelijkheid Amsterdamse Beurs 18 Sept. 19 Sept. Nederland 1948 (3% dito 1947 (3y3) 3 dito 1937 3 Dollar-lening 1947 3 'i Investeringscert. 3 Nederland 1902—64 Nederland 196264 Nederland N.W.S. 2,'A Spaarc. a 100 2% Indië 1937 A 3 Grootboek 1946 3 Nat. Hand. B Ned. Handelmij. AKU Bergh's Jurgens Calvé-Delft Centrale Suiker Kon. Ned. Hoogovenr Unilever Ned. Kabelfabriek Philips Wilton Feyenoord Biiiton Kon. Petrol Mij. Amsterdam Rubb. H.A. Lijn Kon. Paketvaart Ned. Scheepv. Unie Rotterdamse Lloyd Stv. Mij. Nederland Handelsver. A'dam Deli Batavia Mij. Deli Mij. Anaconda Bethlehem Steel General Motors Kennecott Shell Union Baltimore Spw. Miss K.T. Spw. New York Centr. Spw. Pennsylvania Met belangstelling luisterden de beurs bezoekers naar de troonrede, die uitge sproken werd tijdens de opening van de beurs. De algemene opinie was. dat deze rede weinig concreet nieuws bevatte en in hoofdzaak reeds bekende feitqn constateerde. In de marktstemming kwam riet veel verandering ten opzichte van Maandag. Olies werden ook gisteren voor buiten landse rekening aangeboden en liepen drie punten achteruit. In nog sterkere mate dan Maandag beïnvloedde het koersverloop van het hoofdfonds de gehele markt. Ook de In donesische fondsen, die zich eergisteren zeer goed konden handhaven, waren gis teren over het algemeen een kleinigheid lager. De beleggingsmarkt was zeer stil met slechts onbelangrijke, meest nadelige af wijkingen. Op de Amerikaanse sector zijn eergisteren 1824 certificaten verhan deld, een respectabel aantal. 97 96 96% 96 98% 98% 97 971/4 97% 97 97% 79% 79% 100% 94 94% 87 v2 88 147 146'A 17434 175% 313% 315 135 131 169% 129'/. 149% 148% 231 226% 279 278 228 227", 159 157%. 239 239 302% 300% 139% 138% 170 167 129 127% 158% 156% 146% 146 169% 170 126 126 122 120 122% 121% 41 39% 48 >4 463,4 105% 103 73% 72% 56% 55% 14% 7% 7 16% 16% 22% 21% Vijftig jaar geleden begon wijlen H. J. Doeteman ZeeiandiaZierikzee. Op een goede dag in het jaar 1900 kwam er iemand bij de gebroeders Doeleman in Zierikzee en bood voor de kapitale som van 100 een re cept voor besehuitgelei te koop aan. De vader van de drie gebroeders was bakker en meelhandelaar geweest en toen hjj stierf werd de eerste broeder meelhandelaar, de tweede bakker en de jongstekwam op kantoor bij de oudste. Maar toen het beschuit-gelei-recept was aange kocht, zei de oudste tegen de jongste: Dat is wat voor jouEn probeer maar wat je ervan terecht brengt! De Zeelandia-fabrieken in Zierikzee bestaan nu 50 jaar. Zij zyn het re sultaat van wat de heer H. J. Doeleman er van terecht probeerde te- bren gen. Alleen in Zierikzee werken nu ruim 100 man in dit bedrijf, dat toon aangevend is onder de Nederlandse fabrieken' van bakkerij-grondstoffen en een internationale bekendheid geniet! Octopussen in het Kanaal. Deze zomer zyn aan de Zuidkust van Engeland ongewoon grote aan tallen octopussen, soms byna een me ter groot, aangetroffen. De kreeften en krabbenvisserij ondervindt van de ze zeemonsters grote schade, en men vraagt zich af, of de octopusplaag, zoals Engeland die in '1900 meege maakt heeft, zich zal herhalen. Van de andere kant verklaren deskundi gen, dat het aantal octopussen dit Jaar wel groter was dan anders doch dat er geen aanwijzingen zyn voor 'n „plaag" van uitzonderlijke omvang. brieken En al weer dient hier opgemerkt, dat de heer Doeleman oog had voor De jonge H. J. Doeleman begon moederziel alleen. Zestien jaar oud was hij toen. Hij had echter reeds een merkwaardig-modern begripvoor wat een zaak met toekomst nodig had. Was het noodzakelijk om als fabrikant zelf tevens jongste bedien de, correspondent en verkoper te zijn, goed, dan zou H. J. Doeleman dat aiies wezen. Maar de zaak zelf moest cachet, een „goede voorgevel" hebben en dus kocht hij voor zyn laatste geld een schrijfmachine en onberispelijk briefpapier. In een oude schuur in. de V\ itte Eyestraat begon de 16-jarige H. J. Doeleman brieven te schrijven aan de bakkers in Nederland. En ziet: er kwamen proef bestellingen, op de proefkisten volgden nabestellingen, de Beschuit- geleifabriek werd Stoombeschuitge- leifabriek en na enkele jaren was het voortbestaan niet alleen wrrze,-. kerd, maar stond ook vast dat er toekomstmuziek in zat. DIENST AAN DE BAKKERS. De vraag, hoe het kwam, dat er behoefte bestond aan de beschuitge lei van de heer Doeleman is niet moeilijk te beantwoorden. Iedere bakker maakte zelf zijn beschuitge lei en die viel niet altijd even goed uit. Daardoor kregen de bakkers 'n wisselvallig product en mopperende klanten. Het was dus gemakkelijk, dat er een beschuitgelei aan de markt kwam, die bedrijfszekerheid gaf en zich met de beste kon meten. Tot 1914 heeft de heer Doeleman zyn beschuitgeleifabriek zonder vast personeel gedreven. Toen kwamen de eerste vaste werkkrachten en in 1919 werd een nieuw product bij tie beschuitgelei gevoegd: de witte- broodcrême, die de bakkers in staat stelde beter brood te maken op een eenvoudiger manier dan tevoren. De wittebroodcrême en de daarop vol gende krentenbroodcrême bleven lang hoofdproducten van de Zeelandiafa- Het nadeel, dat de octopussen aan brengen bestaat niet alleen hierin, dat zij kreeften en krabben verslinden doch ook, dat fuiken, waar een octo pus aan geweest is, door de kreeften én krabben worden gemeden. het nut van moderne verkoopsmetho den. Hy zorgde voor voortreffelijke reclame, die oij alle bakkers welkom was! NIEUWE WEGEN. In 1934 werden nieuwe wegen in geslagen. De bakkers smeerden hun platen en blikken met olie. Die olie liet een zwarte korst achter. De platen en blikken vervuilden snel. Daar moest, zo meende de eigenaar der Zeelandiafabriek. iets aan te doen zijn* In samenwerking meteen Deense fabriek ging men aan het Helicoptère maakte onfortuinlijke landing. Dinsdagochtend heeft de helicop tère van de Stichting Hefschrocf- vliegtuigen op het vliegveld Ypen- burg een onfortuinlijke landing ge maakt. Het toestel kwam in de lan ding op één wiel neer en kantcelde. De rotor werd daarbij vernield. De twee inzittenden kwamen er zonder letsel af. AMERIKAANSE WILLEM-DE.ZWIJGER-PRIJS. Op initiatief van de heer Albert Balink, hoofdredacteur van „The Knickerbocker", het in Amerika ver schijnende aan Nederland gewijde weekblad, is ingesteld een ,.Willem- de-Zwijger-prys". Deze prijs, bestaan de uit 'een gouden medaille en een som van 2300 dollar, zal elk jaar wor den uitgereikt voor het beste artikel, dat door een Amerikaan in een Ame rikaans blad over Nederland zal worden geschreven en dat een bydra- ge vormt tot een beter begrip van de Nederlandse problemen en de Neder landse levensopvattingen. waardevolle emulsies kwam aan de markt onder nieuwe handelsnamen. Alleen de oude beschuitgelei wist zich te handhaven! De fabriek, begonnen in een oude paardenstal, werd geheel gemoderni seerd, kreeg een eigen laboratorium en de nieuwste machines, het perso neel nam voortdurend toe. evenals de bloei van „Zeeiandia H. J. Doe leman N.V fabriek van bakkerij grondstoffen." In weinig Nederland se bakkerijen worden de Zeelandia- producten niet gebruikt. De export naar Engeland en België is van res pectabele omvang Ziedaar wat er groeide uit wat de 16-jarige jonge H. J. Doeleman in 1900 moederziel alleen begon. GOEDE GEEST. ele jaren geleden overleed de J. Doeleman. Hrj heeft het Enkele heer H. 50-jarig bestaan van zyn fabriek, dat heden en morgen op bescheiden wijze gevierd wordt, niet mogen be leven. Maar zijn levensgeschiedenis is de geschiedenis van zyn bedrijf. En als van een man dit gezegd kan worden, kan hem moeilijk groter lof worden gebracht. Maar wat toch nog meer zegt: in het tegenwoordige bedrijf heerst nog steeds de geest van de stichter. WIJ len de heer H. J. Doeleman was een vooruitstrevend, sociaal voelend mens, die vacantie, sociale verzekeringen, pensioenen, etc. invoerde lang voor dat zulks algemeen gebruikelijk was zoeken en men vond een emulsie, die j of voorgeschreven werd. De geest, uit 40 olie en 60 water bestaat waaruit deze voorzieningen voort en de nadelen van het platen sme- sproten, is levend gebleven en siert ren volkomen opheft. ook het tegenwoordige Zeeiandia Toen daarmede het terrein der bedrijf, emulsies betreden was. volgde er een Voor Zierikzee en geheel Zeeland omwenteling. De oude wittebrood- is Zeelandia-Zierikzee een bedrijf om crème had afgedaan en een aantal I trots op te zyn. 18 September. VEILING ZUID-BEVELAND. Peren voor export: Bonne Louiise d' Air 3663. Conference 55.8063.80: Maagdeperen 21.70—21.30, Er Hardy 62 —70; Legipont 49—54; Emile d' Heyst 39 —13. Verpakt fruit: Cox Orange Pippin 30 40; Aliington Pippin 2125: Sterappels ■•.043; Ellisons Oranje 23—38: Transp. de Croncel 22; Laxton Superbe 2628: Bon ne Louisse d' Air 60—69. Gewone veiling: Cox Oranje Pippin 6 —50; Aliington Pippin 614: Notarisap- pels 616. Transp. de, Croncel 817; I.emoenappels 1316: Laxton Superbe 513; Sterappels 837; Jacq Lebel 6 9; Gron. Kroon 1021: Glorie van Hol land 6—21: Bramly Seedling 4—8: Pre sent van Lunteren 1525; Bonne Louisse d' Aror 742; Herzogin Eisa 528; Con ference 8—27; Maagdeperen 412; Legi pont 5—23; Emile d' Heijst 6—12; Br. Hardy 1837; Spaanse Wijnpeer 1327: Goudreinetten (val) 3.60—9; Sfcerappel val 4.30—5.70; diverse appels, kroet en val 3.604.20; Druiven 66—71; dubb. Princegsebonen 1620.85; Groene Noten 30—33; Noten, gebolsterd, 1.90—2.20. VEILING ST. MAARTENSDIJK. Eigenheimer I 8.02—8.20; id. II 7 70— 8: Bonken 6.40; Drielingen 4.70; Bintjes II 7.36; aanvoer 22 ton. Exportveiling uien 5.26—5.36; Bonken 4.50; Drielingen 8.30; Pickler 6; aanvoer 70 ton. VEILING ST. ANN ALAND. Gele eigenheimers, gew. 8.618.72; gew. gele. 2e soort 5.707; aanv. 17 ton. Uien gewone 5.13; bonken 4.39; drie lingen 8 05; Tukkes 6; aanvoer 50 ton. VEILING KRABBENDIJKE. Exportveiling: peren: Conference 54 30 61.10; Bonne Louise 40.20; Emile d' Heijst 34 80—39,90; Legipont 50—54; Bra men 94.80. VEILING SCHERPÉNISSE. Gew. gele eigenh., 2e soort 6.516.84; aanvoer 3 ton. Uien: gewone 5.15: bonken 4.22: drie lingen 8.13; Tukkes 5.79; aanvoer 20 ton. EIERNOTERING GOES. Prijs voor verse kippeneieren tot a s. Zaterdag 2.38 per kg. Voor vuilscha- lige en gewassen eieren wordt 2 ct, per stuk minder uitbetaald. COpP. VEILING ROTTERDAM Druiven 0.59-0.76; Perziken 0.05-0.14: Vroege aardappels grote 7.50-9.25; Poters 4.5.1 f.20; Andijvie I 5.30-6.30. Bloem kool Ia 0.24-0.33; Bloemkool I 0 12-0.19; Stamprincessen 0.15-0.28; Komkommers Ia 0,07-0.09; Kroten 6-8.10; Kroten I 6.50- 0.40: Sla I 2.40-3.70; Tomaten A B C 12/ 18; B. Merode ongew. 0.21; Williams gew. 0.32; Beurre A. Lucas gew. 0.52; Confe rence gew. 0.54-0.57; B. Dilly 0.25; Cox. Orange Pippin 0.180.43; Manks Codlin 0.14-0.19. Per 100 kg. kg, stuks of bos. VISMIJN TE VEERE. Export garnalen, aanvoer 1512 kg.. 83 100; Schar. aanv. 2 kg., 59; Bot, aanv. 236 kg.% 52—60; Schol, aanv. 14 kg.. 54— 59; Wijting, aanv. 524 kg., 1618; Middel tong, aanv. 97 kg., 100150; Rog. aanv. 95 kg.. 16—22, Visiever. aanv. 8 kg.. 171 231; Ongesorteerde vis. aanv. 54 kg., 53—63; Kreeft, aanv. 6 kg., 188. VISMIJN BRESKENS. Van 10 tot 16 September. 10.453 kg. export garnalen 2.44—77; 3317 kg. bot, 57—26; 371 kg. schar, 7555; 40 kg. schol, gr. midd. 63; 34 kg. schol, kl. I 55; 34 kg. tong, gr. middel 100— 125; 588 kg. tong. kl. I 167—123; 2 kg. tarbot, 140; 96 kg. rog. 40—23; 999 kg. wijting. 36—16; 20 kg. onverkochte vis, voor vismeel 8y2. Burgerlijke Stand VROUWENPOLDER. Bevallen: E. van Dis—Dieleman, d. Overleden: J. van. Wallenburg, 89 j. 3. De Maat plakte prentbriefkaarten in, haalde zijn wekker uit elkaar en zette hem weer in elkaar, en daarna stopte hij zijn sokken. De mees ter sliep, snurkte en blies, en droomde dat hij in een poffertjes tent wafels at en af en toe maakte, hy een slikkende beweging. Intussen had Kappie in een smalle straat een havenkantoor ge vonden, waar hij naar binnen ging. „Ik ben de kapitein van de sleepboot „Kraak!" jong!" zei hij tegen 'n bekende. „Vertel je baasföat ik hem spreken wil!" De bediende verdween en kwam even later terug om Kappie door een mooie deur naar binnen te laten gaan. Daar zat de baas van 't kantoor achter een groot bureau, dat bedekt was met vele papieren. De baas was een def tig heer, want hij droeg een zwart pak en een gouden horlogeketting spande om zijn welge vulde maag. „U komt als geroepen, kapitein!" zei hij. M n bediende vertelde me net dat U* er een sleepbootje op na houdt!" „Een sleepboot!" verbeterde Kappie. „Juist, ja!" zei de baas. „Laat me kort zijn en U meteen vertellen, waar het om gaat. Neemt U plaats," Kappie ging ziten. „Goed!" zei hij. „Laten we kort zijn! Kom er maar mee voor de dag, jong!" „Pardon?" vroeg de baas en hij keek Kap pie met een opgetrokken wenkbrauw aan. „Zegt U maar, wat er aan de hand is!" zei Kappie blij, want hy voelde wel dat hier zaken te doen zouden zyn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 7