Nieuwe Loodsenwacht werd te
Vlissingen geopend
Burg. KolffNergens zijn de
loodsen meer in tel dan hier!
De oesterbroedval
is geëindigd
HET LEVEN IK KINDERSTAP
STATION VLISSINGEN NADERT
ZJN VOLTOOIING
Zeepkistenrace
te Kruiningen
De betekenis
van de landaanwinning A
in Zeeland
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 16 AUGUSTUS I9SC
Het Nederlandse Loodswezen te Vlissingen heeft een nieuwe Loodsen
wacht! Op dezelfde plaats, waar vroeger de Loodsensociëteit stond en
waar de Duitsers In 1944 een puinhoop achter lieten is thans door samen
werking tussen het Rijk, het Nederlandse Loodswezen en de vereniging
Nederlandse Loodsen Sociëteit een nieuw gebouw verrezen, dat een aan
winst is A-oor Vlissingen en een lust voor het oog.
De Belgische Loodsensociëteit is ook niet ongeschonden uit de oorlog te
voorschlfn gekomen. Thans kijken onze Zuiderburen met jaloerse blikken
naar wat de Nederlandse loodsen hun eigendom mogen noemen.
Maar volgend jaar komen wy op de proppen! roepen de Belgen. Dat be
looft dus een nieuwe aanwinst voor Vlissingen
Een aanwinst
voor de Scheldestad
De nieuwe Loodsenwacht is een
smaakvol, doelmatig gebouw. Op de
benedenverdieping is de eigeniyke
wachtzaal voor dc loodsen ingericht,
die tevens als sociëteit dienst doet.
Een ruim, eenvoudig doch smaakvol
gemeubeld vertrek met buffet en te
gen de achtergrond in gebrandschil
derd glas de beeltenis van de scliuts-
Ïatroon van alle Nederlandse loodsen
'rans Naerebout met het trotse de
vies Navigare neoesse est! Op de eer
ste verdieping vindt men een verga-
dervertrek, slaapkamers voor loodsen
en de bibliotheek en op de tweede
verdieping de uitkyk- en seinpost. In
het souterrain bevindt zich de garde
robe. de fietsenbergplaats en een nia-
gazyn.
Schout bij Nacht .T. Callenfels was
de eerste spreker, die in tegenwoor
digheid van de burgemeester van.
Vlissingen, mr. B. Kolff, de direeteuw
van het Loodswezen te Vlissingen, ka
pitein lui tenant ter zee F. J. E.
Krips, de directeur van de De Ruyter-
school, de heer P. Vyn, de directeur
der Kon. Mij. De Schelde, de heer A.
Smit. de inspecteur van hét Bel
gische Loodswezen, de heer- A. de
Mulder, de directeur van gemeen
tewerken, de heer C. Ouwehand en de
commissaris van politie, de heer Q
vart der Mark. alsmede zeer vele Ne
derlandse en Belgische loodsen, het
bestuur van de ver. Loodsensociëteit
toesprak.
De directeur generaal van het
Loodswezen herinnerde aan het oude
gebouw, dat in 1889 in gebruik geno
men. reeds lang niet meer aan
de behoefte voldeed. Bij het uitbreken
van de oorlog was men net er nog niet
over eens, hoe men een betere situatie
zou kunnen scheppen, maar de condi
tie waarin het gebouw naj3e oorlog
verkeerde, toonde duidelijk' aanVdax
alleen door samenwerking tussen het
Rijk, het Nederlandse Loodswezen
en de vereniging S.N.L. iets goeds kon
worden bereikt. Immers, het Beursge
bouw. dat in 1946. bij de terugkeer
van het Loodswezen naar Vlissingen
als wacht en sociëteit dienst deed, was
even ongeschikt als het vroegere, ver
woeste gebouw. Het gebouw zelf is
thans eigendom van het rijk. de meu
bilering van de benedenverdieping
echter van de S.N.L.
De heer Callenfels bracht hulde
aan dè chef van de bouwkundige
dienst van het Loodswezen, de heer
F. v. d. Schaaf, die het gebouw Ont
wierp en aan de heer F. de Ruyter,
uitvoerder en J. H Pel, de opzichter,
die met de dagelijkse werkzaamhe
den bij de bouw belast waren. Ten
slotte dankte hij de monteur van het
Loodswezen L. A. van deh Berg, die
de electrische installatie aanlegde.
Na nog vermeld te hebben, dat ook
zonder de bekende „pool" deze lood
senwacht er gekomen zou zijn, droeg
schout by nacht Callenfels de loodsen
wacht over aan de voorzitter van de
vereniging S.N.Lde heer P. van
Es.
EEN MIJLPAAL
De heer van Es noemde de inge
bruikneming van de Loodsenwaent
r.a een periode van diepe inzinking
een belangryke rriyjpaal in het leven
van de vereniging Ned. Loodsen So
ciëteit. Zestig jaar ongeveer geleden
werd de oude sociëteit geopend eh zy
heëft veel^xijgedragen tot het aanzien
Geen schelpziekte opgemèrkl
Naar het Rijksinstituut voor Visserij-
onderzoek mededeelt, kan de oester-
bröedval als geëindigd worden be
schouwd. Wel zijn er gedurende de
laatste paar weken nog enkele ,broed-
jes gevallen, maar dgt is toch niet van
betekenis te achten. Verder wordt nog
bericht, dat de schelpziekte tot op he
den nog niet is voorgekomen. Er
wordt dan ook niet bepaald aange
drongen op intensieve ontsmetting aer
jonge oestertjes. Kwaad kan het nooit,
doch haast hoeft er niet mee te wor
den gemaakt. Verder wijst dr. Korrin-
ga ei-op dat de ongerustheid bij de
oeSterkwckei'S. als zou de oester ook
gevoelig fcijn voor dc parasiett dié d'e
mossel vernietigt, als voorbarig moet
worden beschouwd. Hem is van .aan
tasting nog niets gebleken, terwijl ook
andere schelpdieren als kokhahen e.d.
er ongevoelig voor blijken. Verder
wordt nog gezegd, dat.de ongerustheid
over eeh mogelijke oestervijand, die
met de mosselen mee zou kunnen wor
den gebracht uit de Middellandse Zee,
ook beslist veel te groot is, daar dit
zelfde veel eerder kan gebc n wan
neer oesters uit bijv. Br be of
Arcachon worden aangevcer.- n van
de Middellandse Zee. waar eau ester-
vijand wéinig kans van leven heeft,
omdat in de Middellandse Zee de oes
ter van nature niet voorkomt. Ten
stelligste wordt dan ook verklaard, dat
de oestercnltuur niet zal worden ach
tergesteld bij de mosselcultuur èn bei
der bel iti het oog worden géhou-
den.
van het Vlissingse Loodswezen. Thans
is er een Loodsenwacht mooier dan
ooit tevoren en spreker dankte aUén;
die aan de totstandkoming' ervan
hebben bijgedragen. Spieker deelde
mede, dat schout bij nacht Callen
fels, de hefer van der Schaaf, de. heer
de Bruin, referendaris van het Loods
wezen en de heer Vermeulen, die
steeds voor de boekhouding van de
N.L.S. zorg droeg, tot ere-leden wa- i - - j u
ren benoemd en de heer de Ruyter -laar de Bel,Sen met de hunne v00r
tot lid van verdienste Hierna Ver- den dfS 2ullc? kpmen De samenwer-
klaarde spreker het gebouw voor ge- liinS tussen de Nederlandse en de
opend. i Belgische loodsen hoemde^ spreker
is. waar dc loodsen zo in tel zijn, als
hier. Namens het gemeentebestuur
én de bevölkiilg gaf spfekéf uiting
aah zijn vreugde, dat er zulk Óen fraaie
Loodsenwacht tot stand is gekomsö.
Zo lang Vlissingen bestaat, zal er op
de Schelde geloodst zijn, meende spr.
en wees er op, dat reeds in 1554 Offi
cieel van loodsdlensteh gesprokén
-wordt. Over-dckeri en deken dér
schippers verlangden toen namelijk
een regeling. Kort daarna werd de
gouverneur van Zeeland met het toe
zicht belast en weer iets later het
stadsbestuur van Vlissingen. In 1570
vroegen de loodsen vrijstelling van
wacht op de muren en bij de stads
poorten, omdat zij reeds zovele ont
beringen leden „ter zee varende van
boord van het eene tot het andere, nat
ende vuyl, storm ende onweer" zo als
zij het uitdrukten. De techniek heeft
het vuil doen verdWijhen. het beroep
van loods is er nog steeds een, dat
zware eisen stelt. Daarom wenste
spreker de loodsen geluk met de tot
standkoming van dit nieuwe gebouw.
Onder applaus werd voorlezing ge
daan van een telegram van dr. A.
Staverman, waarbij deze drie oude
gravures van de redding van de
„Woestduin" in 1779 aan de Loodsen
wacht schonk en van een gelukstele
gram van de Commissaris van het
Loodswezen te Vlissingen, de heer E.
Bakker.
Namens de Belgische Loodsenso
ciëteit sprak tenslotte de heer L.
Vansteenwegeh, die de Nederlanders
geluk wenste met hun nieuwe Lood
senwacht en voorspelde, dat over een
GESCHIEDENIS
uyigioyuu luuuyy.i - «f..
CIC j beter dan ooit. De nieuwe Nederland
se Loodsenwacht en de „poöl", zul-
De burgemeester van Vlissingen, I len deze samenwerking opnieuw ver*
mr. B. Kolff, begon met op te mer- sterken.
ken, dat er wellicht wel steden in De héér Van Es dankte alle spre-
Nederland zijn met een groter- loods-1 kers, waarna het gëböUW bezichtigd
wezen, maar dat er zeker .geen gtad j werd.
Honderddertig arbeiders 2yn momenteel, zoals bekend, te Veere druk aan
het werk om de sluis begin 1951 geheel vernieuwd te hebben.
Eén der belangrykste onderdelen van het werk Is het aanbrettgeh Van het
400 tons stalen stempelraam tussen de damwanden. Verder worden ile
sluisdeuren gemoderniseerd en de verbinding tusseh de grote en kleine
sohutkolk gedicht. En zo zyn er nog tal van werkzaamheden die er onder
de belangstellende blikken van de toeristen worden verricht.
Een 'overzicht vah de werkzaamheden boven water.
VOL LEVEN, VERTIER EN LAWAAI
kinderstad, Dinsdag. Voor het politiebureau staat commissaris San-
derse met zijn manschappen. Op een echte officiële dreulitoon leest hy de
dienstrooster voor, waartegen zyh agenten heftig protesteren. Want de
één blijkt driémaal op een dag dienst te hebben, en de ander helemaal
rtiét. Als dat euvel echter verholpen is, rukken de manschappen met strak
ke gezichten en militaire pas uit, om de orde in Kinderstad te handhaven.
.Zulke dingen, al» het niet kloppen van een dlenstrooBter kunnen in een
stad als deze voorkomen, en mogen ook voorkomen. Hier mogen ge
wonden van een brancard vallen wij zeggen niet dat het gebeurde, ver
pleegsters! want Kinderstad is een spel, dat door honderden kinderen
met volledige overgave wordt gespeeld.
Als de commissaris ohi èen flinke
jongen roept', staat er -dadelijk een
robuste knaap naast hem. Strak in
de houding sf.aat.hU, wachtend op de
gewichtige caakj die.-hem opgedra
gen zal worden. Doch. hij moet bood
schappen gaan dbèn voor de juf
frouw in het theetentje. Hij draagt
de slag als estr mah, maar hij kan
zijn teleurstelling toch niet geheel
verbergen.
Zo wordt in t spelgespeeldOp de
achtergrond' bewenen zich kan
het anders'f vdUbflSscnen. Doch
zij .storen hit epel niet, omdat zij
zich werkelijk op de achtergrond hou-
ilcn. Ook de bezoekers veroorzaken
niet dc minste ihócUe, hncwri zij in
groten getale kómen kijken Maandag
'waren er mini JjOOO cn ook vand.aag
was de toeloop groot.
Twee knapen lópen vónd met hel
men, kotelpakkch, bossen louw en
grote riemen. Het zijn Leo Schmel-
zer en Gerard Mo ut ha wn. dc com
mandanten van de brandweer. Een
zeer verantwoordelijke functie,
waarvan zij hét gewicht dan"ook ter
dege beseffen. „Gisteren", zo vertel
len ze opgetogen, „kwam er opeens
bericht: daar en daar is een fikkie.
Nou, wiier naar toe. Keet gehad
man Ër.ygren, zo vertelde een
heel minuscuul npde&rma verpleeg
stertje, dan ook heel wat smetteloos
witte uniformen _na -afloop--druipend
nat. -
Even later worden wy'ftyna,,om
vergereden door eéri karretje Van de
gemeente-reinigingsdienst, die zijn
bemoeiingen ook uitstrekt tot pa
piertjes, welke onder de voeten van
de bezoekers liggen.
Zo is Kinderstad vol leven en ver
tier. En lawaai Èen heel klein
draaiorgel (hooglè plm. 1 meter!)
concurreert de hele dag met zijn
grote broer in de draaimolen. Voeg
hierbij het geschreeuw van bonder
den kinderkelen, het geloei" van
brandweersirenes èn het geschetter
van de luidsprekers» dan hebt ge een
klein idee van de cacophonie die uit
Kindel-stad opstijgt.
ZELFS EEN POSTKANTOOR.
Om even rust të Tièbbên, laten ivü
Ui het postkantoor vah „Philatelicit"
een kaart van speciale postzegels
voorzien en afstempelen Piet hel spe
ciale stempel vah Kinderstad. Zëlfb
hier wordt m eb door klndcreh van 0
of 10 jaar bèdiend
's Middags is er een heel program
ma, dat telkens onderbroken wordt
door branden, gewonden en andere
evenementen. Er wordt een groot
spel opgevoerd, waarin alle bekende
sprookjesfiguren optreden. Met mo
raal, natuurlyk. Er is een meisje van
10 jaar, Dimphna ten Hakken, dat
lang niet onverdienstelijk vele popu
laire wjjzen aan een levensgrote
trekharmonica ontlokt. Er is een
dansje van fraai aangeklede en met
vlaggetjes uitgeruste kleuters. Vier
kleine kleutertjes geven een aan
schouwelijke. voorstelling van „Drie
kléine kleutertjes
Op het bordes van het stadhuis
De voorgevel van het nieuwe station te Vlissingen. De foto werd gonomon
tijdens de bouw.
Loketbediening volgens een zeer modern systeem
Deze „loketten" zijn de meest moderne, die er op het ogenblik zyn
en Vlissingen is het tw$qde Nederlandse station, dat er mcede wordt uit
gerust, zo vertelde ons ais stationschef, de heer G. Woudenberg, toen hy
ons dezer dagen het nu byna voltooide nieuwe stationsgebouw toonde.
En zoals het met de loketten is, zo is het elgeniyk met het gehele nieuwe
station: eenvoudig en bescheiden, maar practisch en doelmatig van in
deling en inrichting. Een station, waar (Ie reiziger op Vlotte en prettige
Wyze kan worden bèdiend en waar het ook voor het stationspersoneel aan
genaam werken moet zijn.
Maar om nu nog éven terUg tê ko
men op die loketten: er zijn er drie,
van een geheel nieuw type Zwit
sers fabrikaat dat tot dusver in
ons land alleen nog maar op een van
dé Haagse stations wordt gebruikt.
Onder loketten heeft men in dit
verband natuurlyk iets anders te
vèrstaan, dan éen klein vierkant gat
in een muur. waar achter éen amb
tenaar troont, die zich hier veilig
yd.ii zijn publiek gescheiden weet.
Néén, déze stationsloketten zijn
sprêekvenstertjès in ëéh glazen wand
en wanneer we dan nog over „mo
derne loketten" spreken, bedoelen we
daarmede de gehele apparatuur, die
dienen moei om de reiziger aan zijn
spoorkaartje te helpen. Daartoe be
hoort dan het in Zwitsêrland ver
vaardigde Bolman-Kassystèem, dat
buitengewoon gemakkelijk te bedie
nen is.
De loket-ambtenaar vindt de kaar
tjes voor 240 stations in één hori
zontaalvlak in twee kasten aan zijn
linker- en rechterhand, alle kant en
klaar bedrukt en duidelyk zichtbaar.
Onder elk van die kaartjes ligt een
heel stapeltje \*oor het zelfde sta
tion in voorraad en wanneer de be
ambte het bovenste wegneemt, duwt
éen veer nummer volgt naar boven.
Zelfs komt nog een seintje, wanneer
de voorraad voor een bepaald sta
tion uitgeput begint te geraken.
Voor het pubfiek hèeft dit sys
teem. tèzamen met de glazen wand,
de attractie, dat het alles wat ex-
achter het loket gebeurt, kan oVer-
zieh. Zo zijn de ménsen immers, ze
zien graag, wat er gebeurt
In de hall vindt men overigens na
tuurlijk alles Wat in eén stations
hall nodig is: het bagagedepót naast
de loketten, verlichte borden voor
de reistabellen, een boeken- én kran
tenstalletje en een stalletje voor
rookartikelen, aan één van de wan
den wordt ook de gedenkplaat voor
de gevallen spoorwegmannen van
Vlissingen aangebracht.
DE PERRONS
Maar een station is méér dan al
leen maar een plaatskaartenbureau:
er zijn nog perrons, die voor de rei
ziger minstens eVën belangrijk zijn.
Het nieuwe Vlissingse station
krijgt twee perrons, die op het grote,
bekende „dwarsperron" uitkomen.
De reiziger kan beide perrons slechts
betrèden door het passeren van de
contröle, die zich juist tegenover de
in- en uitgang aan de hall bevindt,
op het z.g. tweede perron. Dit wordt
voorlopig dan ook het perron, waar
ih hoofdzaak de treinen aankomen
en vertrekken. Alleen als het heel
druk is. komt ook het eerste perron
laan de zijde van de Buitenhaven)
in gebruik, maar de verbinding, tus
sen beide perrons ligt achter de con
trole op het tweede perron, zodat
deze voor belde kan dienen.
Het derde perron (aan de zyde van
de PHhs Hendrikweg dus) zal op den
duur verdwijnen, maar voorlopig nog
voor h«t goederenverkeer aienst
doen.
Het eerste perron is aan de ha
venzijde afgesloten door een muur.
Prettig en nuttig voor de reizigers
natuurlijk, die beschermd worden
tegen té koude Oostenwinden, maar
nuttig ook Voör de Dieselmotoren,
Advertentie
Voor
Centrale verwarming
Ollestoken
Warm water
Koeling
J. POLDERMAN GOES
Grote Markt Tel. 2436.
worden de misdadigers van dc dag
èhèl en afdoend berecht. Burgemees
ter Bikker, bijgestaan door "wethou
ders en politie, deelt ovèr het alge
meen milde straffen uitslechts eén
jeugdige boosdoener wordt levens
lang verbannen.
Ondertussen zUn op het speelter
rein de helè dag kinderspelen en
Wedstrijden aan de gang. Tal van
gelukkige kinderen dragen hun prijs
jes weg.
Zo besturen cn bewonen kinderen
hun stad. Het ts een experiment, dat
ut( reeds geslaagd mag heten, al
was het allern maar om deze eerste
prachtige dag van onvermengde
vreugd. Vreugd, zowel voor de deel
nemers als voor de toeschouwers.
van de treinen, die in de Winter in
diezelfde Oostenwinden nóg wel eens
wilden bevriezen.
Terzijde van dè toegang tot het
tweede pqrrop staat nog een gebouw
tje. waarin zich dienstvertrekken
voor het stations- en het treinperso
neel bevinden, met daaronder de
kelder van de centrale verwarming
van het gehele complex.
Aan dc Oostzydc van de stations
hall liggen voorts de Wachtkamers
2e eh oe klasse met restauratie,
waarvan de eerste bovendien nog
aan tWee zijden een prettig terrasje
heeft.
AANTREKKELIJK GEBOUW
Wat het exterieur betreft, belooft
het nieuwe station ook een attractief
gebouw te worden. De architect der
Ned. Spoorwegen, ir. S. van Rave-
steyn, heeft het in speelse lijnen ont
worpen en de gevels krijgen als de-
Minister In 't Vekf
niet naar Mkfdefturg
Naar wij vernemen zal de minister
van Wederopbouw en Volkshuisves
ting, mr dr J. In 't Veld> in verband,
met een verblijf buitenslands niat
aanwezig kunnen zijn bij de officiële-
opening van het gothisch gedeelte
van het Middelburgs Stadhuis op Za
terdagmiddag a.s.
Speelfilm over Walcheren
Naar wij vernemen zal de nieuwe Ne
derlandse speelfilm .De dyk Is dicht'"
waarvan de handeling zich groten
deels op Walcheren afspeelt, vermoe
delijk in de tweede helft van Sep
tember haar Nederlandse premièra
in Amsterdam beleven. Geiyktijdig
of weinig weken later heeft aè
Zeeuwse première plaats.
Maandagmorgen a.s. om 11 uur
wordt van deze door A. Koolhaas ge
regisseerde film een z.g. bedryfs-
voorstelling voor de Nederlandse
bioscoopexploitanten gegeven in het
theater „Tuschinski" te Amsterdam.
coratie enige beeldenZeeuwse fi
guren en ook het wapen van Zeeland
die het gebouw een levendig aan
zien zullen geven. Een frisse beplan
ting zal het geheel omlijsten.
Op het ogenblik „zitten" de sta
tionsambtenaren nog in de resten
van het oude station, maar over een.
dag of veertien zullen zij reeds kun
nen verhuizen naar het nieuwe ge
bouw en dan kunnen ook de-laatste
resten van de oude stationsrulne ge
sloopt worden, om plaats te maken
voor een ruime rijwielstalling, wel
ke als Westelyke vleugel nog aan het
nieuwe station moet worden aange
bouwd. Hierin zal plaats zyn voor
400 500 fietsen.
De officiële opening van het nieu
we station zal waarschyniyk begin
October, dus zo omstreeks de aaiv
vang van de winterdicnstregeling,
kunnen geschieden.
HET STATIONSPLEIN
Tenslotte nog lets over het Sta
tionsplein. Plannen zijn gereed om
dit in de toekomst te maken tót 'n
inderdaad ruim en modern vei-keers-
pléin mét meer rijbanen oiii één prdc-
tische opstelling van hét Vei'kéer
voor dé vëerboot mogelijk te maken.
Maar voorlopig hééft de Rijkswater
staat het terrein, dat bij net plein
Zou wordén getrokken, nodig voor de
opslag van materialen voor dêbouW
van de nieuwe sluizen. En ook het
oude kantoor van de Prov. Stóom-
bootdiènsten zal nog niet direct ver-
dwynen, omdat de Waterstaat er
zijn directiekantoor voor dé sluizen
bouw in wil vestigen.
jongelui uit heel Zeeland
kunnen inschrijven
Er zal een zeepkisténrace gehóuden
worden te Kruiningen op 16 Septem
ber a.s.
Het betreffende comité heeft reeds
de nodige voorbereidingen getroffen en
thans is het woord aan de jeugd, waar-
ohder dan wordt verstaan de jongelui
van 11 tot en met 15 jaar.
Het spreekt vanzelf dat hier niet al
leen de jeugd van Kruiningen wordt
bedoeld, doch ook die uit andere ge
meenten in de provincie Zeeland.
Laten de toekomstige constructeurs
van vervoermiddelen cn de a.s. Vaklui
nu eens tonen wat zij kunnen.
Moeders die over een oude kinder
wagen beschikken kunnen de jongelui
aan de nodige wielen helpen, terwijl
eventueel ook andere wielen geschikt
zijn.
De voornaamste bouwvoorschriften
zijn:
Lengte wagen maximum 2 meter.
Spoorbreedte maximum 75. mini
mum 50 cm.
Breedte wagen (buitenwerks) maxi
mum 90 cm.
Wielbasis minimum 1 mèter.
Tussenruimte wegdek-laagste deel
carrosserie 15 cm.
Banden elke soort.
Stuurinrichting indirect.
Reminrichtlng (voetrem) werkende
op achterwielen of wegdek.
Er moet een goede bestuurderszit
plaats zijn.
Ballast en constructieballast is niet
toegestaan.
Maximum gewicht met bestuurder
114 kg
Geringe afwijkingen kunnen worden
toegestaan ter beoordeling van de
commissie.
Voor meer gegevens wordt verwezen
naar de constructievoorschriften van
Zeepkistenrennen .uitgegeven door de
Muiderkring te Büssum.
Er woi-den móóie prijzen beschik
baar gesteld voor de eerst aankomende
deelnemers en voor de móóiste en bes
te constructie.
Iedere deelnemer aan deze eerste
Zeeuwse Zeepkistenrace ontvangt bo
vendien een aardige herinnering.
Verzouting én verdroging
van de Zeeuwse bodem
Op Dinsdag 28 November a.s. zal
te Delft een voorlichtingsdag geor
ganiseerd worden door de Nea. Tuin-
touwraad en de tuinbouwvoorlich-
tingsdienst. Op deze dag zal in het
bijzonder het probleeYn van de ver
zouting èn verdroging van gronden
aah de orde komen.
Tót-dè sprekers zal behoren ir. C.
d Bérgi d'* als onderwerp heêft
gekozen: „VerzoUtlüg en verdroging
In Zeeland."
Vergadering le Middelburg
De Nederlandse Vereniging vóór LAlid-
aanwinnlng zal op t September 19SÓ Mar
jaarlijkse excursie houden naar Zeeland.
Bezichtigd zal worden de Inpoldering van
het Sloe.
Voorts zullen enige lezingen ge
houden worden in het Schuttershof tè
Middelburg, waar ook een nadere uit
eenzetting over de inpoldering van
het Sloe gegeven zal worden met
lichtbeelden.
Het Provinciaal Bestuur van Zee
land zal na afloop van de bijeenkomst
de Vereniging voor landaanwinning
ontvangen in de nieuwe Statenzaal
te Middelburg.
De excursie naar het Sloé zal on
der leiding staan van ir. A. G. Ver
hoeven uit 's Gravenhage, die tevo
ren in Hoiel de Korenbeurs te Goea
een korte inleiding zal houden over
Sioe-inpoldering.
Na de excursie wordt geluncht te
Middelburg en daar wordt dan ver
gaderd, Ir. M. de Vink, directeur
van de Prov. Planologische dienst, zal
spreken oVei* de sociakl-ècohófnifcche
aspecten van de landaanwinning in
Zeeland. Het lid van Ged. Staten, de
heer C. Hamelink, zal in het alge
meen spieken over de betekenis van
de landaanwinning in Zeeland en Ir,
Vei'hoeVen zal een slotbeschouwing
houden ovei- de betekenis van dë
de Sloe-inpoldering.
Schutterskampioen
van Zeeland
Te 'sHeerenhoek hebben onder lei
ding vaii de sociëteit Concördia de
boogschutters elkaar bekampt om het
kampioenschap van Zeeland. Als ovei*-
winnaar trad uit het strijdperk dé heer
L. de Jager, lid van „Doel naar Hogêr"
te Wolphaartsdyk. Aan het daarna ge
houden concours namén 73 schutters
deel. De hoofdvogel werd niet afge
schoten. Eerste klep A. de Jolige iSo«
ranus, Heinkenszand), twcëde J. Kor-
stanje (S. Nostra. Ovezande). dèrde J.
de Baar (Willem Teil, Ovezande),
vierde H. Driedijk (Doel naar Hogèr,
Wolphaai'tsdijk).
Eerste zijvogfel H. Driedijk, tweede
P .Stóüthamèl- (Zorgvliet, Ellèwöuts-
dijk).
Eerste kal P. v. d. Sluis (Eensge
zindheid, 'sH.-Hoek), tweéde mevr.
Vermast (Westerschcldc. Tèrneuzen),
derde Th. van Waterschoot (Kloos-
tèi-zande). vierde J. W. van Rijk (Con
cordia, 's H.-hoêk).
LANDARBEIDERSLONEN.
Door het College van HijksBèmid-
delaars is in de Staatscourant van
Maandag 14 Augustus gepubliceerd
de regeling van loneh en andere ar
beidsvoorwaarden vöor de akker- en
weldebóuw èn de vèehoudêry ih di
verse provincies, waarbij oök de pro
vincie Zeèland,