Nieuwe Loodsenwacht werd te Vlissingen geopend Burg. KolffNergens zijn de loodsen meer in tel dan hier! De oesterbroedval is geëindigd HET LEVEN IK KINDERSTAP STATION VLISSINGEN NADERT ZJN VOLTOOIING Zeepkistenrace te Kruiningen De betekenis van de landaanwinning A in Zeeland 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 16 AUGUSTUS I9SC Het Nederlandse Loodswezen te Vlissingen heeft een nieuwe Loodsen wacht! Op dezelfde plaats, waar vroeger de Loodsensociëteit stond en waar de Duitsers In 1944 een puinhoop achter lieten is thans door samen werking tussen het Rijk, het Nederlandse Loodswezen en de vereniging Nederlandse Loodsen Sociëteit een nieuw gebouw verrezen, dat een aan winst is A-oor Vlissingen en een lust voor het oog. De Belgische Loodsensociëteit is ook niet ongeschonden uit de oorlog te voorschlfn gekomen. Thans kijken onze Zuiderburen met jaloerse blikken naar wat de Nederlandse loodsen hun eigendom mogen noemen. Maar volgend jaar komen wy op de proppen! roepen de Belgen. Dat be looft dus een nieuwe aanwinst voor Vlissingen Een aanwinst voor de Scheldestad De nieuwe Loodsenwacht is een smaakvol, doelmatig gebouw. Op de benedenverdieping is de eigeniyke wachtzaal voor dc loodsen ingericht, die tevens als sociëteit dienst doet. Een ruim, eenvoudig doch smaakvol gemeubeld vertrek met buffet en te gen de achtergrond in gebrandschil derd glas de beeltenis van de scliuts- Ïatroon van alle Nederlandse loodsen 'rans Naerebout met het trotse de vies Navigare neoesse est! Op de eer ste verdieping vindt men een verga- dervertrek, slaapkamers voor loodsen en de bibliotheek en op de tweede verdieping de uitkyk- en seinpost. In het souterrain bevindt zich de garde robe. de fietsenbergplaats en een nia- gazyn. Schout bij Nacht .T. Callenfels was de eerste spreker, die in tegenwoor digheid van de burgemeester van. Vlissingen, mr. B. Kolff, de direeteuw van het Loodswezen te Vlissingen, ka pitein lui tenant ter zee F. J. E. Krips, de directeur van de De Ruyter- school, de heer P. Vyn, de directeur der Kon. Mij. De Schelde, de heer A. Smit. de inspecteur van hét Bel gische Loodswezen, de heer- A. de Mulder, de directeur van gemeen tewerken, de heer C. Ouwehand en de commissaris van politie, de heer Q vart der Mark. alsmede zeer vele Ne derlandse en Belgische loodsen, het bestuur van de ver. Loodsensociëteit toesprak. De directeur generaal van het Loodswezen herinnerde aan het oude gebouw, dat in 1889 in gebruik geno men. reeds lang niet meer aan de behoefte voldeed. Bij het uitbreken van de oorlog was men net er nog niet over eens, hoe men een betere situatie zou kunnen scheppen, maar de condi tie waarin het gebouw naj3e oorlog verkeerde, toonde duidelijk' aanVdax alleen door samenwerking tussen het Rijk, het Nederlandse Loodswezen en de vereniging S.N.L. iets goeds kon worden bereikt. Immers, het Beursge bouw. dat in 1946. bij de terugkeer van het Loodswezen naar Vlissingen als wacht en sociëteit dienst deed, was even ongeschikt als het vroegere, ver woeste gebouw. Het gebouw zelf is thans eigendom van het rijk. de meu bilering van de benedenverdieping echter van de S.N.L. De heer Callenfels bracht hulde aan dè chef van de bouwkundige dienst van het Loodswezen, de heer F. v. d. Schaaf, die het gebouw Ont wierp en aan de heer F. de Ruyter, uitvoerder en J. H Pel, de opzichter, die met de dagelijkse werkzaamhe den bij de bouw belast waren. Ten slotte dankte hij de monteur van het Loodswezen L. A. van deh Berg, die de electrische installatie aanlegde. Na nog vermeld te hebben, dat ook zonder de bekende „pool" deze lood senwacht er gekomen zou zijn, droeg schout by nacht Callenfels de loodsen wacht over aan de voorzitter van de vereniging S.N.Lde heer P. van Es. EEN MIJLPAAL De heer van Es noemde de inge bruikneming van de Loodsenwaent r.a een periode van diepe inzinking een belangryke rriyjpaal in het leven van de vereniging Ned. Loodsen So ciëteit. Zestig jaar ongeveer geleden werd de oude sociëteit geopend eh zy heëft veel^xijgedragen tot het aanzien Geen schelpziekte opgemèrkl Naar het Rijksinstituut voor Visserij- onderzoek mededeelt, kan de oester- bröedval als geëindigd worden be schouwd. Wel zijn er gedurende de laatste paar weken nog enkele ,broed- jes gevallen, maar dgt is toch niet van betekenis te achten. Verder wordt nog bericht, dat de schelpziekte tot op he den nog niet is voorgekomen. Er wordt dan ook niet bepaald aange drongen op intensieve ontsmetting aer jonge oestertjes. Kwaad kan het nooit, doch haast hoeft er niet mee te wor den gemaakt. Verder wijst dr. Korrin- ga ei-op dat de ongerustheid bij de oeSterkwckei'S. als zou de oester ook gevoelig fcijn voor dc parasiett dié d'e mossel vernietigt, als voorbarig moet worden beschouwd. Hem is van .aan tasting nog niets gebleken, terwijl ook andere schelpdieren als kokhahen e.d. er ongevoelig voor blijken. Verder wordt nog gezegd, dat.de ongerustheid over eeh mogelijke oestervijand, die met de mosselen mee zou kunnen wor den gebracht uit de Middellandse Zee, ook beslist veel te groot is, daar dit zelfde veel eerder kan gebc n wan neer oesters uit bijv. Br be of Arcachon worden aangevcer.- n van de Middellandse Zee. waar eau ester- vijand wéinig kans van leven heeft, omdat in de Middellandse Zee de oes ter van nature niet voorkomt. Ten stelligste wordt dan ook verklaard, dat de oestercnltuur niet zal worden ach tergesteld bij de mosselcultuur èn bei der bel iti het oog worden géhou- den. van het Vlissingse Loodswezen. Thans is er een Loodsenwacht mooier dan ooit tevoren en spreker dankte aUén; die aan de totstandkoming' ervan hebben bijgedragen. Spieker deelde mede, dat schout bij nacht Callen fels, de hefer van der Schaaf, de. heer de Bruin, referendaris van het Loods wezen en de heer Vermeulen, die steeds voor de boekhouding van de N.L.S. zorg droeg, tot ere-leden wa- i - - j u ren benoemd en de heer de Ruyter -laar de Bel,Sen met de hunne v00r tot lid van verdienste Hierna Ver- den dfS 2ullc? kpmen De samenwer- klaarde spreker het gebouw voor ge- liinS tussen de Nederlandse en de opend. i Belgische loodsen hoemde^ spreker is. waar dc loodsen zo in tel zijn, als hier. Namens het gemeentebestuur én de bevölkiilg gaf spfekéf uiting aah zijn vreugde, dat er zulk Óen fraaie Loodsenwacht tot stand is gekomsö. Zo lang Vlissingen bestaat, zal er op de Schelde geloodst zijn, meende spr. en wees er op, dat reeds in 1554 Offi cieel van loodsdlensteh gesprokén -wordt. Over-dckeri en deken dér schippers verlangden toen namelijk een regeling. Kort daarna werd de gouverneur van Zeeland met het toe zicht belast en weer iets later het stadsbestuur van Vlissingen. In 1570 vroegen de loodsen vrijstelling van wacht op de muren en bij de stads poorten, omdat zij reeds zovele ont beringen leden „ter zee varende van boord van het eene tot het andere, nat ende vuyl, storm ende onweer" zo als zij het uitdrukten. De techniek heeft het vuil doen verdWijhen. het beroep van loods is er nog steeds een, dat zware eisen stelt. Daarom wenste spreker de loodsen geluk met de tot standkoming van dit nieuwe gebouw. Onder applaus werd voorlezing ge daan van een telegram van dr. A. Staverman, waarbij deze drie oude gravures van de redding van de „Woestduin" in 1779 aan de Loodsen wacht schonk en van een gelukstele gram van de Commissaris van het Loodswezen te Vlissingen, de heer E. Bakker. Namens de Belgische Loodsenso ciëteit sprak tenslotte de heer L. Vansteenwegeh, die de Nederlanders geluk wenste met hun nieuwe Lood senwacht en voorspelde, dat over een GESCHIEDENIS uyigioyuu luuuyy.i - «f.. CIC j beter dan ooit. De nieuwe Nederland se Loodsenwacht en de „poöl", zul- De burgemeester van Vlissingen, I len deze samenwerking opnieuw ver* mr. B. Kolff, begon met op te mer- sterken. ken, dat er wellicht wel steden in De héér Van Es dankte alle spre- Nederland zijn met een groter- loods-1 kers, waarna het gëböUW bezichtigd wezen, maar dat er zeker .geen gtad j werd. Honderddertig arbeiders 2yn momenteel, zoals bekend, te Veere druk aan het werk om de sluis begin 1951 geheel vernieuwd te hebben. Eén der belangrykste onderdelen van het werk Is het aanbrettgeh Van het 400 tons stalen stempelraam tussen de damwanden. Verder worden ile sluisdeuren gemoderniseerd en de verbinding tusseh de grote en kleine sohutkolk gedicht. En zo zyn er nog tal van werkzaamheden die er onder de belangstellende blikken van de toeristen worden verricht. Een 'overzicht vah de werkzaamheden boven water. VOL LEVEN, VERTIER EN LAWAAI kinderstad, Dinsdag. Voor het politiebureau staat commissaris San- derse met zijn manschappen. Op een echte officiële dreulitoon leest hy de dienstrooster voor, waartegen zyh agenten heftig protesteren. Want de één blijkt driémaal op een dag dienst te hebben, en de ander helemaal rtiét. Als dat euvel echter verholpen is, rukken de manschappen met strak ke gezichten en militaire pas uit, om de orde in Kinderstad te handhaven. .Zulke dingen, al» het niet kloppen van een dlenstrooBter kunnen in een stad als deze voorkomen, en mogen ook voorkomen. Hier mogen ge wonden van een brancard vallen wij zeggen niet dat het gebeurde, ver pleegsters! want Kinderstad is een spel, dat door honderden kinderen met volledige overgave wordt gespeeld. Als de commissaris ohi èen flinke jongen roept', staat er -dadelijk een robuste knaap naast hem. Strak in de houding sf.aat.hU, wachtend op de gewichtige caakj die.-hem opgedra gen zal worden. Doch. hij moet bood schappen gaan dbèn voor de juf frouw in het theetentje. Hij draagt de slag als estr mah, maar hij kan zijn teleurstelling toch niet geheel verbergen. Zo wordt in t spelgespeeldOp de achtergrond' bewenen zich kan het anders'f vdUbflSscnen. Doch zij .storen hit epel niet, omdat zij zich werkelijk op de achtergrond hou- ilcn. Ook de bezoekers veroorzaken niet dc minste ihócUe, hncwri zij in groten getale kómen kijken Maandag 'waren er mini JjOOO cn ook vand.aag was de toeloop groot. Twee knapen lópen vónd met hel men, kotelpakkch, bossen louw en grote riemen. Het zijn Leo Schmel- zer en Gerard Mo ut ha wn. dc com mandanten van de brandweer. Een zeer verantwoordelijke functie, waarvan zij hét gewicht dan"ook ter dege beseffen. „Gisteren", zo vertel len ze opgetogen, „kwam er opeens bericht: daar en daar is een fikkie. Nou, wiier naar toe. Keet gehad man Ër.ygren, zo vertelde een heel minuscuul npde&rma verpleeg stertje, dan ook heel wat smetteloos witte uniformen _na -afloop--druipend nat. - Even later worden wy'ftyna,,om vergereden door eéri karretje Van de gemeente-reinigingsdienst, die zijn bemoeiingen ook uitstrekt tot pa piertjes, welke onder de voeten van de bezoekers liggen. Zo is Kinderstad vol leven en ver tier. En lawaai Èen heel klein draaiorgel (hooglè plm. 1 meter!) concurreert de hele dag met zijn grote broer in de draaimolen. Voeg hierbij het geschreeuw van bonder den kinderkelen, het geloei" van brandweersirenes èn het geschetter van de luidsprekers» dan hebt ge een klein idee van de cacophonie die uit Kindel-stad opstijgt. ZELFS EEN POSTKANTOOR. Om even rust të Tièbbên, laten ivü Ui het postkantoor vah „Philatelicit" een kaart van speciale postzegels voorzien en afstempelen Piet hel spe ciale stempel vah Kinderstad. Zëlfb hier wordt m eb door klndcreh van 0 of 10 jaar bèdiend 's Middags is er een heel program ma, dat telkens onderbroken wordt door branden, gewonden en andere evenementen. Er wordt een groot spel opgevoerd, waarin alle bekende sprookjesfiguren optreden. Met mo raal, natuurlyk. Er is een meisje van 10 jaar, Dimphna ten Hakken, dat lang niet onverdienstelijk vele popu laire wjjzen aan een levensgrote trekharmonica ontlokt. Er is een dansje van fraai aangeklede en met vlaggetjes uitgeruste kleuters. Vier kleine kleutertjes geven een aan schouwelijke. voorstelling van „Drie kléine kleutertjes Op het bordes van het stadhuis De voorgevel van het nieuwe station te Vlissingen. De foto werd gonomon tijdens de bouw. Loketbediening volgens een zeer modern systeem Deze „loketten" zijn de meest moderne, die er op het ogenblik zyn en Vlissingen is het tw$qde Nederlandse station, dat er mcede wordt uit gerust, zo vertelde ons ais stationschef, de heer G. Woudenberg, toen hy ons dezer dagen het nu byna voltooide nieuwe stationsgebouw toonde. En zoals het met de loketten is, zo is het elgeniyk met het gehele nieuwe station: eenvoudig en bescheiden, maar practisch en doelmatig van in deling en inrichting. Een station, waar (Ie reiziger op Vlotte en prettige Wyze kan worden bèdiend en waar het ook voor het stationspersoneel aan genaam werken moet zijn. Maar om nu nog éven terUg tê ko men op die loketten: er zijn er drie, van een geheel nieuw type Zwit sers fabrikaat dat tot dusver in ons land alleen nog maar op een van dé Haagse stations wordt gebruikt. Onder loketten heeft men in dit verband natuurlyk iets anders te vèrstaan, dan éen klein vierkant gat in een muur. waar achter éen amb tenaar troont, die zich hier veilig yd.ii zijn publiek gescheiden weet. Néén, déze stationsloketten zijn sprêekvenstertjès in ëéh glazen wand en wanneer we dan nog over „mo derne loketten" spreken, bedoelen we daarmede de gehele apparatuur, die dienen moei om de reiziger aan zijn spoorkaartje te helpen. Daartoe be hoort dan het in Zwitsêrland ver vaardigde Bolman-Kassystèem, dat buitengewoon gemakkelijk te bedie nen is. De loket-ambtenaar vindt de kaar tjes voor 240 stations in één hori zontaalvlak in twee kasten aan zijn linker- en rechterhand, alle kant en klaar bedrukt en duidelyk zichtbaar. Onder elk van die kaartjes ligt een heel stapeltje \*oor het zelfde sta tion in voorraad en wanneer de be ambte het bovenste wegneemt, duwt éen veer nummer volgt naar boven. Zelfs komt nog een seintje, wanneer de voorraad voor een bepaald sta tion uitgeput begint te geraken. Voor het pubfiek hèeft dit sys teem. tèzamen met de glazen wand, de attractie, dat het alles wat ex- achter het loket gebeurt, kan oVer- zieh. Zo zijn de ménsen immers, ze zien graag, wat er gebeurt In de hall vindt men overigens na tuurlijk alles Wat in eén stations hall nodig is: het bagagedepót naast de loketten, verlichte borden voor de reistabellen, een boeken- én kran tenstalletje en een stalletje voor rookartikelen, aan één van de wan den wordt ook de gedenkplaat voor de gevallen spoorwegmannen van Vlissingen aangebracht. DE PERRONS Maar een station is méér dan al leen maar een plaatskaartenbureau: er zijn nog perrons, die voor de rei ziger minstens eVën belangrijk zijn. Het nieuwe Vlissingse station krijgt twee perrons, die op het grote, bekende „dwarsperron" uitkomen. De reiziger kan beide perrons slechts betrèden door het passeren van de contröle, die zich juist tegenover de in- en uitgang aan de hall bevindt, op het z.g. tweede perron. Dit wordt voorlopig dan ook het perron, waar ih hoofdzaak de treinen aankomen en vertrekken. Alleen als het heel druk is. komt ook het eerste perron laan de zijde van de Buitenhaven) in gebruik, maar de verbinding, tus sen beide perrons ligt achter de con trole op het tweede perron, zodat deze voor belde kan dienen. Het derde perron (aan de zyde van de PHhs Hendrikweg dus) zal op den duur verdwijnen, maar voorlopig nog voor h«t goederenverkeer aienst doen. Het eerste perron is aan de ha venzijde afgesloten door een muur. Prettig en nuttig voor de reizigers natuurlijk, die beschermd worden tegen té koude Oostenwinden, maar nuttig ook Voör de Dieselmotoren, Advertentie Voor Centrale verwarming Ollestoken Warm water Koeling J. POLDERMAN GOES Grote Markt Tel. 2436. worden de misdadigers van dc dag èhèl en afdoend berecht. Burgemees ter Bikker, bijgestaan door "wethou ders en politie, deelt ovèr het alge meen milde straffen uitslechts eén jeugdige boosdoener wordt levens lang verbannen. Ondertussen zUn op het speelter rein de helè dag kinderspelen en Wedstrijden aan de gang. Tal van gelukkige kinderen dragen hun prijs jes weg. Zo besturen cn bewonen kinderen hun stad. Het ts een experiment, dat ut( reeds geslaagd mag heten, al was het allern maar om deze eerste prachtige dag van onvermengde vreugd. Vreugd, zowel voor de deel nemers als voor de toeschouwers. van de treinen, die in de Winter in diezelfde Oostenwinden nóg wel eens wilden bevriezen. Terzijde van dè toegang tot het tweede pqrrop staat nog een gebouw tje. waarin zich dienstvertrekken voor het stations- en het treinperso neel bevinden, met daaronder de kelder van de centrale verwarming van het gehele complex. Aan dc Oostzydc van de stations hall liggen voorts de Wachtkamers 2e eh oe klasse met restauratie, waarvan de eerste bovendien nog aan tWee zijden een prettig terrasje heeft. AANTREKKELIJK GEBOUW Wat het exterieur betreft, belooft het nieuwe station ook een attractief gebouw te worden. De architect der Ned. Spoorwegen, ir. S. van Rave- steyn, heeft het in speelse lijnen ont worpen en de gevels krijgen als de- Minister In 't Vekf niet naar Mkfdefturg Naar wij vernemen zal de minister van Wederopbouw en Volkshuisves ting, mr dr J. In 't Veld> in verband, met een verblijf buitenslands niat aanwezig kunnen zijn bij de officiële- opening van het gothisch gedeelte van het Middelburgs Stadhuis op Za terdagmiddag a.s. Speelfilm over Walcheren Naar wij vernemen zal de nieuwe Ne derlandse speelfilm .De dyk Is dicht'" waarvan de handeling zich groten deels op Walcheren afspeelt, vermoe delijk in de tweede helft van Sep tember haar Nederlandse premièra in Amsterdam beleven. Geiyktijdig of weinig weken later heeft aè Zeeuwse première plaats. Maandagmorgen a.s. om 11 uur wordt van deze door A. Koolhaas ge regisseerde film een z.g. bedryfs- voorstelling voor de Nederlandse bioscoopexploitanten gegeven in het theater „Tuschinski" te Amsterdam. coratie enige beeldenZeeuwse fi guren en ook het wapen van Zeeland die het gebouw een levendig aan zien zullen geven. Een frisse beplan ting zal het geheel omlijsten. Op het ogenblik „zitten" de sta tionsambtenaren nog in de resten van het oude station, maar over een. dag of veertien zullen zij reeds kun nen verhuizen naar het nieuwe ge bouw en dan kunnen ook de-laatste resten van de oude stationsrulne ge sloopt worden, om plaats te maken voor een ruime rijwielstalling, wel ke als Westelyke vleugel nog aan het nieuwe station moet worden aange bouwd. Hierin zal plaats zyn voor 400 500 fietsen. De officiële opening van het nieu we station zal waarschyniyk begin October, dus zo omstreeks de aaiv vang van de winterdicnstregeling, kunnen geschieden. HET STATIONSPLEIN Tenslotte nog lets over het Sta tionsplein. Plannen zijn gereed om dit in de toekomst te maken tót 'n inderdaad ruim en modern vei-keers- pléin mét meer rijbanen oiii één prdc- tische opstelling van hét Vei'kéer voor dé vëerboot mogelijk te maken. Maar voorlopig hééft de Rijkswater staat het terrein, dat bij net plein Zou wordén getrokken, nodig voor de opslag van materialen voor dêbouW van de nieuwe sluizen. En ook het oude kantoor van de Prov. Stóom- bootdiènsten zal nog niet direct ver- dwynen, omdat de Waterstaat er zijn directiekantoor voor dé sluizen bouw in wil vestigen. jongelui uit heel Zeeland kunnen inschrijven Er zal een zeepkisténrace gehóuden worden te Kruiningen op 16 Septem ber a.s. Het betreffende comité heeft reeds de nodige voorbereidingen getroffen en thans is het woord aan de jeugd, waar- ohder dan wordt verstaan de jongelui van 11 tot en met 15 jaar. Het spreekt vanzelf dat hier niet al leen de jeugd van Kruiningen wordt bedoeld, doch ook die uit andere ge meenten in de provincie Zeeland. Laten de toekomstige constructeurs van vervoermiddelen cn de a.s. Vaklui nu eens tonen wat zij kunnen. Moeders die over een oude kinder wagen beschikken kunnen de jongelui aan de nodige wielen helpen, terwijl eventueel ook andere wielen geschikt zijn. De voornaamste bouwvoorschriften zijn: Lengte wagen maximum 2 meter. Spoorbreedte maximum 75. mini mum 50 cm. Breedte wagen (buitenwerks) maxi mum 90 cm. Wielbasis minimum 1 mèter. Tussenruimte wegdek-laagste deel carrosserie 15 cm. Banden elke soort. Stuurinrichting indirect. Reminrichtlng (voetrem) werkende op achterwielen of wegdek. Er moet een goede bestuurderszit plaats zijn. Ballast en constructieballast is niet toegestaan. Maximum gewicht met bestuurder 114 kg Geringe afwijkingen kunnen worden toegestaan ter beoordeling van de commissie. Voor meer gegevens wordt verwezen naar de constructievoorschriften van Zeepkistenrennen .uitgegeven door de Muiderkring te Büssum. Er woi-den móóie prijzen beschik baar gesteld voor de eerst aankomende deelnemers en voor de móóiste en bes te constructie. Iedere deelnemer aan deze eerste Zeeuwse Zeepkistenrace ontvangt bo vendien een aardige herinnering. Verzouting én verdroging van de Zeeuwse bodem Op Dinsdag 28 November a.s. zal te Delft een voorlichtingsdag geor ganiseerd worden door de Nea. Tuin- touwraad en de tuinbouwvoorlich- tingsdienst. Op deze dag zal in het bijzonder het probleeYn van de ver zouting èn verdroging van gronden aah de orde komen. Tót-dè sprekers zal behoren ir. C. d Bérgi d'* als onderwerp heêft gekozen: „VerzoUtlüg en verdroging In Zeeland." Vergadering le Middelburg De Nederlandse Vereniging vóór LAlid- aanwinnlng zal op t September 19SÓ Mar jaarlijkse excursie houden naar Zeeland. Bezichtigd zal worden de Inpoldering van het Sloe. Voorts zullen enige lezingen ge houden worden in het Schuttershof tè Middelburg, waar ook een nadere uit eenzetting over de inpoldering van het Sloe gegeven zal worden met lichtbeelden. Het Provinciaal Bestuur van Zee land zal na afloop van de bijeenkomst de Vereniging voor landaanwinning ontvangen in de nieuwe Statenzaal te Middelburg. De excursie naar het Sloé zal on der leiding staan van ir. A. G. Ver hoeven uit 's Gravenhage, die tevo ren in Hoiel de Korenbeurs te Goea een korte inleiding zal houden over Sioe-inpoldering. Na de excursie wordt geluncht te Middelburg en daar wordt dan ver gaderd, Ir. M. de Vink, directeur van de Prov. Planologische dienst, zal spreken oVei* de sociakl-ècohófnifcche aspecten van de landaanwinning in Zeeland. Het lid van Ged. Staten, de heer C. Hamelink, zal in het alge meen spieken over de betekenis van de landaanwinning in Zeeland en Ir, Vei'hoeVen zal een slotbeschouwing houden ovei- de betekenis van dë de Sloe-inpoldering. Schutterskampioen van Zeeland Te 'sHeerenhoek hebben onder lei ding vaii de sociëteit Concördia de boogschutters elkaar bekampt om het kampioenschap van Zeeland. Als ovei*- winnaar trad uit het strijdperk dé heer L. de Jager, lid van „Doel naar Hogêr" te Wolphaartsdyk. Aan het daarna ge houden concours namén 73 schutters deel. De hoofdvogel werd niet afge schoten. Eerste klep A. de Jolige iSo« ranus, Heinkenszand), twcëde J. Kor- stanje (S. Nostra. Ovezande). dèrde J. de Baar (Willem Teil, Ovezande), vierde H. Driedijk (Doel naar Hogèr, Wolphaai'tsdijk). Eerste zijvogfel H. Driedijk, tweede P .Stóüthamèl- (Zorgvliet, Ellèwöuts- dijk). Eerste kal P. v. d. Sluis (Eensge zindheid, 'sH.-Hoek), tweéde mevr. Vermast (Westerschcldc. Tèrneuzen), derde Th. van Waterschoot (Kloos- tèi-zande). vierde J. W. van Rijk (Con cordia, 's H.-hoêk). LANDARBEIDERSLONEN. Door het College van HijksBèmid- delaars is in de Staatscourant van Maandag 14 Augustus gepubliceerd de regeling van loneh en andere ar beidsvoorwaarden vöor de akker- en weldebóuw èn de vèehoudêry ih di verse provincies, waarbij oök de pro vincie Zeèland,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 2