Een halve eeuw Metro in Parijs
Oceaanstomer in zakformaat
naar Zeeuwse wateren
JIMMY BROWN, sportheld no. 1
De directeur verstoorde in 1900
de openbare orde
BENJAMINO GIGLI TUSSEN
ZEEUWSE DAMES
Zeeuwse Almanak
RADIOCONGRES IN DEN HAAG
DONDERDAG 6 JULI 1950
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
8
Thans per dag 5 millioen passagiers over een net van
200 km.
(Van onze correspondent)
PARIJS, Juli Toen omstreeks 1870 iemand de Parage gemeenteraad in
volle ernst kwam voorstellen, dat men maar tunnels onder de Franse hoofd
stad moest gaan graven om daarin de tram te laten rijden, werd de man
voor gek verklaard en de deuren van een gesticht werden voor hem geo
pend. Ny rijdt die tram al weer vijftig jaar onder de grond en vervoert
per dag vijf millioen reizigers, overeenkomende met de helft van de gehele
Nederlandse bevolking. Deze maand wordt dit halve-eeuwfeest in heel Pa
rijs gevierd, want ofschoon iedereen eigeniyk een hekel aan die metro
heeft, toch weet iedereen ook, dat de millioenenstad zonder die onder
grondse tram niet meer zou kunnen leven.
De geestelijke vader van de Pary-
se metro is ingenieur Fulgence Bien-
- venue. In 1899 kreeg hij de opdracht
de eerste gang te graven. Hij brak
Parijs van links naar rechts open,
waarbij de arbeiders op de voet ge
volgd werden door de geleerden, om
dat men daar onder de oude stad van
die interessante zaken Vbnd. Ruim
een jaar later werd het eerste onder
grondse station plechtig geopend en
alle ministers met hoge hoeden en
zwarte pakken namen in die wonder
lijke tram, die zich als een mol on
der de grond voortbewoog, plaats.
De Parijzenaars waren zo geweldig
enthousiast over dat nieuwe vervoers
middel en zij wilden in zulke grote
hoeveelheden 'n ritje gaan maken dat
er voor de ingang van de metro vecht
partijen, ja zelfs kleine opstootjes
ontstonden. De politie greep in maar
om de stations bleef het zo ontstel
lend druk, dat het gehele verkeer ge
stremd werd. Toen werd de hoord-
commissaris van politie heel erg boos
enhij daagde de directeur van de
metro voor het gerecht wegens het
verstoren van de openbare orde. De
directeur werd veroordeeld tot een
geldboete van vijftien franken, wat
in die dagen een aardig sommetje
was, maar waar je nu juist één me
trokaartje voor kunt kopen. Na zijn
veroordeling hield de directeur een
beroemd geworden redevoering, waar
in hij zijn rechters zei, dat zij zich
voor de toekomst onsterfelijk belache
lijk hadden gemaakt.
ENKELE CIJFERS
De metro is als een voorspoedig
kind opgegroeid. Het aantal reizigers
is ieder jaar met sprongen omhoog
gegaan. In 1949 werden anderhalf
milliard personen vervoerd, oftewel
35 maal de gehele bevolking van
Frankrijk. Per dag leggen de trams
van de Parijse metro gemeenschappe
lijk twee en een half maal de omtrek
van de aarde af. Onder de stad lig
gen nu tunnels, die gezamelyk 200
km lang zyn. Op de spitsuren ryden
de trams met een verschil van 30
seconden achter elkaar, zodat men
nooit langer dan een halve minuut
behoeft te wachten. Wanneer men wil
Radiostation voor p'olitieke
bannelingen.
Politieke bannelingen uit Oosteuro-
pese landen zullen van nu af bood
schappen kunnen doen uitzenden naar
hun vaderland via een geheime en on
der particulier beheer staande Ameri
kaanse radiozender, die ergens in Eu
ropa is opgesteld.
De boodschappen zullen in New-
York worden vastgelegd en per vlieg
tuig naar Europa gebracht voor uit
zending. Het radiostation zal de naam
dragen Radio vrij Europa" en een
aanvulling vormen op de „Voice of
America" van het State Department.
Vijf doodvonnissen in Warschau.
In Warschau is het proces geëin
digd van zes personen, die terecht
stonden „wegens gewapende opstand
tegen de staat, moord op politieke
persoonlijkheden en roof van staats-
bezittingen".
Vijf van de zes beklaagden zyn ter
dood veroordeeld en de zesde tot le
venslange gevangenisstraf.
RADIOPRAATJE OOGSTSEIZOEN.
De heer J. K. Melse, hoofdinspecteur
van het bureau oogstvoorziening, zal op
Maandag 10 Juli van 19.4519.55 uur
over de zender Hilversum I een radio
causerie houden, waarin enkele aspec
ten zullen worden besproken met be
trekking tot de arbeidsvoorziening in
het a.s. oogstseizoen.
kan men met één kaartje de gehele
dag onder de grond blijven, aange
zien men met een biljetje, dat onge
veer 15 cent kost, net zo vaak kan
blijven overstappen als men zelf ver
kiest. Er werken 30.000 mensen aan
de metro. Conducteurs zijn er niet in
de tweede klasse, maar wel in de
eerste, aangezien anders iedereen met
een tweede klasse kaartje in de eer
ste ging zitten. Op een rijdende tram
springen is onmogelijk, aangezien de
deuren automatisch gesloten worden,
zodra de tram start. Het is zelfs zo,
dat wanneer iemand bijvoorbeeld zijn
voet tussen de deuren houdt, de tram
dan niet kan wegrijden.
Wij spreken trouwens wel de gehe
le tijd over een tram, maar het
woord trein zou misschien beter zijn
aangezien, het gevaarte uit vijf wa
gens bestaat en 500 personen kan
vervoeren.
IEDER UUR ZIJN EIGEN
PUBLIEK
Heeft men geen horloge bij zich,
dan kan men aan het publiek van de
metro zien, hoe laat het is. Zitten de
wagens vol met nog slaperige arbei
ders, dan is het omstreeks 8 uur
's morgens. Een paar uur later zijn
het de keurige kantoormensen, die
er hun krantje zitten te lezen. Daar
na de Parisiennes, die inkopen gaan
doen. 's Avonds het uitgaande pu
bliek ende zwervers, die in die
onderaardse gangen komen slapen.
Tegen één uur worden die „clochards"
echter weer de straat opgestuurd,
want de metrodirectie wl van die
gangen geen tehuis voor daklozen
maken.
Iedereen is het er over eens, dat de
Parijse metro de best geregelde on
deraardse stadstram is, die er te vin
den is. Ongelukken komen er vrijwel
niet voor en alles loopt op rolletjes.
1 En omdat alles nu zo goed geregeld
is, kunnen we wel zeggen, dat het j
I voorspel voor die metro ietwat ko-
misch is geweest. Voordat de Parijse
gemeenteraad namelijk besloot het
grote werk te laten beginnen, be
noemde men eerst een commissie, die
j eens in 't buitenland moest eraan on-
1 derzoeken, hoe daar die ondergrond
se tram werkte. In die dagen be
stond er reeds een metro in Londen
en in Berlijn. Maar de commissie vond
Boedapest een veel prettiger stad.
Dus trok men daar heen. Men maak-
I te er een uiterst gezellig uitstapje
i van. Terug in Parijs stelde de delega-
i tie een uitgebreid rapport op, dat tot
i de conclusie kwamdat er in Boe-
I dapest geen metro was.
(Nadruk verboden)
Zij ontdekten hem in Italië.
Kent U Benjamino Gigli?
Volgens een van zijn jeugdige be
wonderaarsters is het die Italiaanse
filmspeler die zo „mieters" kan zin
gen. Ik heb me wel eens laten vertel
len, dat er dames zijn. die er uren
wachten voor over zouden hebben om
hem op het witte doek te bewonde
ren. Maar om hem eens in levende lij
ve te zien? Dat zal voor de meeste
filmenthousiastelingen wel tot de ijdele
AFKEER VOOR DE GROTE STAD.
Zeeland is een land van kleine ste
den en van kleine dorpen. En de
mensendie daar wonenbegrijpen
dikwijls niet, lioe gélukkig ze wél
zijn! In een grote stad, zonder bo
men, zonder groen, met sTechts korte
tijd zon in de vaak nauwe straten,
in de steenwoestijnen van de moder
ne tijd, is de mens op den duur niet
gelukkig. Hij kan het er niet uithou
den!
Ziedaar de slotsom, waartoe men
in Amerika gekomen is. Het opzien
barende feit doet zich namelijk voor,
dat niet alleen de bevolkingsprogno
ses van New York, Washington, Los
Angeles en andere grote steden vol
komen onjuist zijnmaar dat hun in
wonertal zelfs achteruit loopt! Daar
entegen blijken de meeste mensen er
wel voor te voélen om in de nabij
heid van grote steden te wonen. De
randgemeenten en voorsteden van de
metropolissen groeien in razend tem
po. Waarom f Omdat men er de rust
vindt, die men in de grote steden
mist, omdat er groen is en stilte.
Omgekeerd worden ook de kleine
Amerikaanse stadjes en dorpen
steeds leger. De jeugd trekt er weg,
alleen de ouderen blijven over. Maar
in de grote steden blijft ook de jeugd
niet langer dan nodig is.
In de Zeeuwse steden en dorpen
blijft de jeugd goeddeels nog wel.
Zeeland is nu eenmaal een agrarisch
gewest. Maar..... de groei is uit onze
dorpen en steden verdwenen.
GA VAREN MET DE VAN DER STENG!
Een vacantie-attractie voor abonné's der P.Z.C.
Van Dinsdag 1 tot en met Donderdag 10 Augustus zal het be
kende contactvaartuig „Van der Steng" van het Alg. Ned,
Comité „Onze Marine" in Zeeland vertoeven en voor abonné's
der Provinciale Zeeuwse Courant en hun eventuele gasten te
gen speciale tarieven vacantietochten maken over de Zeeuw
se wateren.
Om aan deze tochten een buitengewoon attractief
en instructief karakter te geven zullen er met
elke tocht slechts 80 d 120 jjassagiers kunnen mee
gaan, terwijl de Van der Steng oceaanstomer
iit zakformaat! er 250 kan bergen.
Iedere deelnemer zal dus ruimte in overvloed
hebben en zich volkomen vrij over het schip met
z\jii drie dekken kunnen bewegen. Nergens, noch
in de machinekamer, noch op de commandobrug of
de stuurhut, noch in de radiocabine hangt op deze
tochten het beruchte bordje „Verboden Toegang".
De bedoeling is en wij nemen aan, dat dit de
grootste attractie is dat ieder, die zulks wenst,
in de gelegenheid wordt gesteld de Van der Steng
eens even zelf te besturen, dat men desgewenst
radiotélefonisch zal kunnen spreken met relaties
aan de wal of met binnen- en buitenlandse sche
pen, dat men het kompas zal kunnen bedienen, de
snelheid van het schip zal kunnen bepalen, bij
goed weer roei- en zeildemonstraties met de sloe
pen zal kunnen meemaken en wellicht zelfs een
„echte" redding, kortom, dat men de „Van der
Steng" zal leren kennen en zelf zal kunnen varen!
De prijzen
De dagtochten zullen duren van 9 tot 18 uur. De speciale
prys voor abonné's van ons blad en hun gasten bedraagt
7.50 voor volwassenen en 5.voor kinderen tot en met 14
jaar. In deze prys is inbegrepen een goede Hollandse koffie-
maaltyd.
Bovendien kunnen halve dagtochten worden gemaakt, van
8-12 en van 13-17 uur. De prys hiervan bedraagt (zonder kof-
fiemaaltijd) 3.voor volwassenen en 2.voor kinderen.
Hei programma
Het programma luidt wijzigingen naar behoef
te voorbehouden als volgt:
1 en 2 AugustusTochten vanuit Zierikzee.
3 en Jj Augustus: Tochten vanuit Goes of Katse
Veer.
5, 6, 7 en 8 Augustus: Tochten vanuit Walcheren
9 en 10 Augustus: Tochten vanuit Breskens.
In verband met het beperkte aantal deelnemers raden wQ
aan, dat men zich zo spoedig mogelyk, doch in ieder geval
vóór 22 Juli opgeeft by onze bureaux te Middelburg, Vlissin-
gen, Zierikzee, Goes of Oostburg met mededeling of men een
dag- dan wel een halve dagtocht wenst. Wie het eerst komt,
maalt ook het eerst.
Aan de hand van deze opgaven zal worden vastgesteld, hoe
veel hele of halve tochten worden gemaakt.
GA VAREN MET DE VAN DER STENG!
Benjamino Gigli Iaat zich vereeuwi
gen met de dames L. v. d. Dries nit
's-Heerenhoek, Ny'senRyk uitBors-
sele, GoenseRyk uit Ovezande en
de heer M. Ryk uit Heinkenszand.
De winkelier was verdwenen
Enige dagen geleden maakte een
straaljager van de L.S.K. een geslaag
de noodlanding by Scharnegoutum
(Fr.).*De dorpelingen stroomden uit
om het ongewone schouwspel te zien
en toen het vliegtuig goed en wel aan
de grond was, stond practisch het ge
hele dorp er om heen. De man om wie
het ging, de piloot, was echter al gauw
verdwenen. Na de voorgaande enerve
rende minuten had hij behoefte aan
een sigaret en daarom stapte hij in het
dorp een tabakswinkel binnen. Op zijn
geroep verscheen echter niemand,
want ook de winkelier stond bij het
vliegtuig en had. evenals elke zaken
man in Scharnegoutum. zijn zaak in
de steek gelaten.
De jonge piloot legde toen maar ze
ventig cent op de toonbank en nam
daarvoor een pakje sigaretten mee.
Gratis lot en drie millioen
aan prijzen
TREKKING WANNEER
Enige honderden Hagenaars hebben
gebruik gemaakt van een aanbieding,
die door advertenties in enkele Haagse
bladen was gedaan en een gratis lot
gehaald in een loterij, die belooft een
bedrag van drie millioen gulden uit te
keren, aldus Het Vrije Volk.
Iedere Hagenaar boven 18 jaar kon
een gratis lot krijgen en men kon voor
een gulden een trekkingsplan kopen,
waarin de opzet van de loterij is uit
eengezet. De trekkingslijsten zouden
worden gepubliceerd bij het kantoor
der onderneming; ook kon men de
winnende nummers in de weekbladen
vinden, die deze onderneming uitgeeft.
De belemmeringen die de loterij-wet
stelt zijn hiermede omzeild. In de aard
der zaak is het helemaal geen loterij,
omdat aan niemand die mee wil doen,
een materiële verplichting wordt ge
steld. Het geld dat men besteed, is
eigenlijk de koopsom voor blad, trek
kingsplan en trekkingslijst.
In totaal worden acht millioen loten
verspreid en wanneer al deze loten
uit zijn. zullen de grootste premies ver
loot wórden. Er zijn minstens dertig
trekkingen per jaar en de loten zullen
in alle Nederlandse gemeenten worden
verspreid.
Er is geen termijn gesteld, waarbin
nen de loterij moet zijn geëindigd. Het
kan duren tot over drie jaar (en dat
verwachten de organisatoren), maar
het kan ook duren zoals het Vrije
Volk opmerkt tot St. Juttemis. Daar
tegen bestaat geen enkele bepaling
Wethouder J. W. Kögeler hangt aan Middeiburg's nieuwe burgemeester
mr. dr. N. Bolkestein, de ambtsketen om.
82 LANDEN WERDEN UITGENODIGD
(Van onze Haagse redacteur)
In het kader van de Union Internationale des Telecommunications zal In
Den Haag een buitengewone wereldconferentie de Conférence Extraordi
naire Internationale des Radiocommunications (afgekort (CEIR) gehou
den en op 25 September a.s. geopend worden. De conferentie zal vermoede
lijk zes tot acht maanden duren. Zy zal door ongeveer 820 gedelegeerden
worden bygewoond, waartoe uitnodigingen aan 82 landen zyn verzonden.
De staf, de technische en administratieve secretariaten zullen 180 man
personeel vragen dat voor een deel door delegaties wordt meegebracht en
voor een ander deel speciaal voor deze gelegenheid in Nederland wordt ge-
recruteerd.
Doel der conferentie is de indeling
van dat deel van het Radio-spectrum,
dat voor het commerciële radiover
keer (Telegraaf en Telefoon) bestemd
is, en het opstellen van een fre
quentieschema voor de radio-omroep
in de tropische gebieden.
In April jl. heeft onze Regering op
de vraag van de U.M.T., of Neder
land bereid zou zijn als ontvangend
land op te treden, beslist, dat ons
land de conferentie gaarne sober,
doch waardig zou ontvangen.
HUISVESTING
De huisvesting, niet alleen van de
conferentie, maar ook van de gedele
geerden, wat de gedelegeerden betrof
met 27 hotels in Den Haag en Sehe-
veningen werd contact opgenomen,
met als resultaat, dat iedereen op be
hoorlijke wyze ondergebracht zal kun-
24. En wat te vertellen van deze Priem en die
andere weggebruikster, Trui Treuzel, die op het
kruispunt waren achtergebleven? zy lagen
amechtig in eikaars armen, ontdaan van alle luis
ter en snakkend naar adem. '„Trui", zei Priem en
„Priem" lispelde Trui, en toen gingen zö eensge
zind van hun Btokje, besnuffeld door Trui Treu-
zel's hond, die blij was, dat hij van zyn vrachtje
af was. Veel verder reed Jimmy als een razende
verder, met een blik in de ogen, die niet veel
goeds voorspelde.
nen zyn, al zyn de gedelegeerden
uiteraard vrij in de keuze van hun on
derdak. De huisvesting van de confe
rentie had meer voeten in de aarde.
In alle grote plaatsen van ons land
bleek naar grondig onderzoek dat op
zo korte termijn nergens anders vol
doende ruimte tegen redelijke voor
waarden beschikbaar was, dan in het
Kurhaus-complex te Scheveningen,
dat dan ook voor dit doel werd ge
huurd. Uiteraard zullen daarin spe
ciale voorzieningen moeten worden
getroffen, om deze conferentie ook
voor de wintermaanden een behoor
lijke omgeving te verschaffen.
DEVIEZEN
Tegenover de noodzakelijke uitga
ven staat, dat een groot aantal gede
legeerden gedurende lange tijd reke
ning gehouden met de daggeldver
goedingen die voor dit soort confe
renties plegen te worden toegekend,
ongeveer twee millioen aan deviezen
ons land zullen binnen brengen.
Verder draagt ook de UM.T. een
groot deel by m de te maken onkos
ten. Het goede verloop van deze con
ferentie is een nationale zaak, omdat
men het voornemen heeft de gedele
geerden te hunner informatie en ont
spanning overal in den lande excur
sies aan te bieden.
Hij was te dik....
Een twee-motorige Viking van de
..British Europea Airways" bleek te
klein te zijn voor een passagier, die
van het Londense vliegveld Northolt
naar München wenste te vertrekken.
Kort voor het vertrek kwam de ste
wardess tot de conclusie, dat de passa
gier. de bijna 140 kg. wegende mister
E. Grossman. geen plaats kon nemen
in de stoel en dat de veiligheidsgordel
veel te kort was voor zijn middel van
1.60 meter: men kon de veiligheids-
voorschriften niet naleven en de passa
gier moest een dag wachten om het te
proberen met een vier-motorig vlieg
tuig van de „Panamerican", dat ruime
re zitplaatsen en langere gordels heatt
wensen blijven behoren. Zo iets, moet
je net eens treffen, zoals die Zuid-Be
velanders het geluk hadden.
Onlangs trok een A.M.Z.-bus met
een groep R. Katholieken uit de Zak
van Zuid Beveland. ter gelegenheid
van het heilige jaar. naar Rome.
Op een van de buitenboulevards van
de Italiaanse hoofdstad werd halt ge
houden om in een cafeetje de inwendi
ge mens te versterken. Behalve het
Bevelandse gezelschap, waarvan ver
schillende in klederdracht, bevolkte
ook een groep druk gesticulerende
Italianen het café.
„Mama, die man met de pet heb ik
op de film gezien", zei op een gegeven
moment het dochtertje van mevr. de
Groot uit Bergen op Zoom. die de tocht
ook meemaakte. ,,Maar dat is vast en
zeker Benjamino Gigli". was .Mama's
besliste antwoord.
Een brutaal mens heeft de halve we
reld. dus men ging het eens vragen. En
inderdaad, het was 'em! Hij was in de
buurt aan het filmen en benutte een
rustpauze om even in het cafeetje uit
te blazen. Mevrouw de Groot hief een
van Gigli's succesnummers. „Mama",
aan. De reactie was verrassend. Benja
mino kwam op zijn bewonderaarster
af, omhelsde haar op Italiaanse wijze
en even later zong het „duo" Gigli-—de
Groot het bekende „Mama
De vriendschap met de Nederlanders
was gesloten. Gigli zong het hoogste
lied en toonde zich een willig ..slacht
offer" om tussen de Bevelanders, voor
de lens van de heer de Muynck uit
Borssele, te poseren.
Een belangrijke ontmoeting? Och
kom het is net zoals je het opvat. In
ieder geval een aardig intermezzo op
deze Bevelandse pelgrimstocht naar
Rome.
Het Wereldgebeuren
Een huis vol mensen
Verleden jaar, toen het aantal leden
van Kamer en Senaat werd uitgebreid,
overeenkomstig de uitslagen van de
volkstelling, hebben de binnenhuis-ar
chitecten dagenlang peinzend door de
vergaderzalen dezer hoge Staatscolle
ges gewandeld. Want het was niet ge
makkelijk om er in de Kamer tien. in
de Senaat acht zetels bij te construeren.
Vooral in de Kamer zat men al nauw
en wanneer men vorige \yeek tijdens
de debatten over de regeringsverkla
ring op spannende momenten van de
perstribune naar beneden keek, dan
begreep men wel: daar kan niets meer
bij.
Vorig jaar troostte men zich met de
gedachte, dat het nu wel voor de laat
ste maal was. dat de Kamerleden nog
wat dichter op elkaar werden gezet.
Men verwacht immers niet. dat Bel-
gië's bevolking zich nog zal uitbreiden
en daarom zal er waarschijnlijk in
lengte van jaren geen reden zijn om
ook het aantal Kamerleden en Senato
ren te vergroten. Die getallen hangen
immers af van de omvang van de be
volking. (Op veertigduizend inwoners
komt één Kamerlid).
Het is een lastig vraagstuk om de 387
vertegenwoordigers des volks aan een
zetel te helpen, nu Kamer en Senaat
in verenigde vergadering bijeen zullen
komen. Dat gebeurt in de zaal van de
Kamer, welker oppervlak een halve
cirkel is. In het middelpunt, onder het
standbeeld van Leopold I. zit de voor
zitter en tegenover zich heeft hij, am-
phitheatersgewijs opklimmend, de ze
tels der Kamerleden. Daarachter loopt
een wandelpad en tussen de rijen be
vinden zich nauwe paden. Maar als
men die vol zet met stoelen, dan is
men er nog niet en daarom verwacht
men, dat een aantal Kamerleden en Se
natoren zal moeten staan. Waarom, is
gesuggereerd, zou men niet gebruik
maken van een deel van de tribunes,
waar nu de journalisten, wat ambtena
ren en de genodigden van voorzitter
en Kamerleden zitten? Wel, men vindt
dat toch wel wat lastig. Kan de voor
zitter, al wordt hij dan bijgestaan
door de voorzitter van de Senaat, te
gelijkertijd de parterre en de eerste
etage in het oog houden? Het debat
zal toch al zeer delicaat worden en hoe
moet de orde worden gehandhaafd, als
men ook op de tribune gaat interrum
peren? Daarom zal er wel niets van
komen.
De vraag ligt voor de hand: hoe doet
men het dan bij de opening van het
parlement? Wel, dat gebeurt hier heel
anders dan in Nederland. Het gaat
hier heel nuchter in Kamer en Senaat
afzonderlijk. Er is geen Belgisch aequi-
valent voor de jaarlijkse bijeenkomst
in de Ridderzaal en er is geen troon
rede.
Een troonrede ls in België een hoge
uitzondering. De Koning spreekt er
een uit voor de verenigde vergadering
van beide huizen, na zijn eedsafleg
ging. Anders slechts in buitengewoon
belangrijke omstandigheden. Koning
Albert bijvoorbeeld, heeft een verkla
ring afgelegd voor Kamer en Senaat
tezamen, toen de Duitsers in 1914 het
grondgebied hadden geschonden. Maar
in 1940 heeft zich dit precedent niet
herhaald. Koning Leopold HI kwam
niet voor het parlement.
Kamer en Senaat komen nu samen
bijeen op grond van een wet van 1945.
De Grondwet zegt. dat Kamer en Se
naat in verenigde vergadering voorzien
in het regentschap en de eventuele
voogdij, wanneer de Koning niet bij
machte is te regeren. Dat was het ge
val. toen eind 1944 België bevrijd was,
maar de Koning zich nog in Duitse
krijgsgevangenschap bevond. Van de
instelling van het regentschap van
prins Karei af leest men in de aanhef
van de afkondiging van wetten, dat de
Koning „door 'svijands toedoen niet in
staat is te regeren". Van dat „'svijands
toedoen" was na de bevrijding van Ko
ning Leopold in 1945 geen sprake
meer, maar men heeft de formule on
veranderd gelaten, ondanks menigvul
dige critiek van de Koningsgezïnden.
Om - het regentschap te bestendigen
heeft men in de zomer van 1945 zelfs
een interpretatieve wet aangenomen.
Met steun van enkele katholieken
kreeg de linkse meerderheid er een
wet door. die bepaalt, dat het regent
schap eerst ophoudt, wanneer Kamer
en Senaat in verenigde vergadering
constateren, dat de onmogelijkheid te
regeren heeft opgehouden. Ziedaar de
verklaring voor de ophanden zyndt
bijeenkomst