Een halve eeuw Metro in Parijs Oceaanstomer in zakformaat naar Zeeuwse wateren JIMMY BROWN, sportheld no. 1 De directeur verstoorde in 1900 de openbare orde BENJAMINO GIGLI TUSSEN ZEEUWSE DAMES Zeeuwse Almanak RADIOCONGRES IN DEN HAAG DONDERDAG 6 JULI 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 8 Thans per dag 5 millioen passagiers over een net van 200 km. (Van onze correspondent) PARIJS, Juli Toen omstreeks 1870 iemand de Parage gemeenteraad in volle ernst kwam voorstellen, dat men maar tunnels onder de Franse hoofd stad moest gaan graven om daarin de tram te laten rijden, werd de man voor gek verklaard en de deuren van een gesticht werden voor hem geo pend. Ny rijdt die tram al weer vijftig jaar onder de grond en vervoert per dag vijf millioen reizigers, overeenkomende met de helft van de gehele Nederlandse bevolking. Deze maand wordt dit halve-eeuwfeest in heel Pa rijs gevierd, want ofschoon iedereen eigeniyk een hekel aan die metro heeft, toch weet iedereen ook, dat de millioenenstad zonder die onder grondse tram niet meer zou kunnen leven. De geestelijke vader van de Pary- se metro is ingenieur Fulgence Bien- - venue. In 1899 kreeg hij de opdracht de eerste gang te graven. Hij brak Parijs van links naar rechts open, waarbij de arbeiders op de voet ge volgd werden door de geleerden, om dat men daar onder de oude stad van die interessante zaken Vbnd. Ruim een jaar later werd het eerste onder grondse station plechtig geopend en alle ministers met hoge hoeden en zwarte pakken namen in die wonder lijke tram, die zich als een mol on der de grond voortbewoog, plaats. De Parijzenaars waren zo geweldig enthousiast over dat nieuwe vervoers middel en zij wilden in zulke grote hoeveelheden 'n ritje gaan maken dat er voor de ingang van de metro vecht partijen, ja zelfs kleine opstootjes ontstonden. De politie greep in maar om de stations bleef het zo ontstel lend druk, dat het gehele verkeer ge stremd werd. Toen werd de hoord- commissaris van politie heel erg boos enhij daagde de directeur van de metro voor het gerecht wegens het verstoren van de openbare orde. De directeur werd veroordeeld tot een geldboete van vijftien franken, wat in die dagen een aardig sommetje was, maar waar je nu juist één me trokaartje voor kunt kopen. Na zijn veroordeling hield de directeur een beroemd geworden redevoering, waar in hij zijn rechters zei, dat zij zich voor de toekomst onsterfelijk belache lijk hadden gemaakt. ENKELE CIJFERS De metro is als een voorspoedig kind opgegroeid. Het aantal reizigers is ieder jaar met sprongen omhoog gegaan. In 1949 werden anderhalf milliard personen vervoerd, oftewel 35 maal de gehele bevolking van Frankrijk. Per dag leggen de trams van de Parijse metro gemeenschappe lijk twee en een half maal de omtrek van de aarde af. Onder de stad lig gen nu tunnels, die gezamelyk 200 km lang zyn. Op de spitsuren ryden de trams met een verschil van 30 seconden achter elkaar, zodat men nooit langer dan een halve minuut behoeft te wachten. Wanneer men wil Radiostation voor p'olitieke bannelingen. Politieke bannelingen uit Oosteuro- pese landen zullen van nu af bood schappen kunnen doen uitzenden naar hun vaderland via een geheime en on der particulier beheer staande Ameri kaanse radiozender, die ergens in Eu ropa is opgesteld. De boodschappen zullen in New- York worden vastgelegd en per vlieg tuig naar Europa gebracht voor uit zending. Het radiostation zal de naam dragen Radio vrij Europa" en een aanvulling vormen op de „Voice of America" van het State Department. Vijf doodvonnissen in Warschau. In Warschau is het proces geëin digd van zes personen, die terecht stonden „wegens gewapende opstand tegen de staat, moord op politieke persoonlijkheden en roof van staats- bezittingen". Vijf van de zes beklaagden zyn ter dood veroordeeld en de zesde tot le venslange gevangenisstraf. RADIOPRAATJE OOGSTSEIZOEN. De heer J. K. Melse, hoofdinspecteur van het bureau oogstvoorziening, zal op Maandag 10 Juli van 19.4519.55 uur over de zender Hilversum I een radio causerie houden, waarin enkele aspec ten zullen worden besproken met be trekking tot de arbeidsvoorziening in het a.s. oogstseizoen. kan men met één kaartje de gehele dag onder de grond blijven, aange zien men met een biljetje, dat onge veer 15 cent kost, net zo vaak kan blijven overstappen als men zelf ver kiest. Er werken 30.000 mensen aan de metro. Conducteurs zijn er niet in de tweede klasse, maar wel in de eerste, aangezien anders iedereen met een tweede klasse kaartje in de eer ste ging zitten. Op een rijdende tram springen is onmogelijk, aangezien de deuren automatisch gesloten worden, zodra de tram start. Het is zelfs zo, dat wanneer iemand bijvoorbeeld zijn voet tussen de deuren houdt, de tram dan niet kan wegrijden. Wij spreken trouwens wel de gehe le tijd over een tram, maar het woord trein zou misschien beter zijn aangezien, het gevaarte uit vijf wa gens bestaat en 500 personen kan vervoeren. IEDER UUR ZIJN EIGEN PUBLIEK Heeft men geen horloge bij zich, dan kan men aan het publiek van de metro zien, hoe laat het is. Zitten de wagens vol met nog slaperige arbei ders, dan is het omstreeks 8 uur 's morgens. Een paar uur later zijn het de keurige kantoormensen, die er hun krantje zitten te lezen. Daar na de Parisiennes, die inkopen gaan doen. 's Avonds het uitgaande pu bliek ende zwervers, die in die onderaardse gangen komen slapen. Tegen één uur worden die „clochards" echter weer de straat opgestuurd, want de metrodirectie wl van die gangen geen tehuis voor daklozen maken. Iedereen is het er over eens, dat de Parijse metro de best geregelde on deraardse stadstram is, die er te vin den is. Ongelukken komen er vrijwel niet voor en alles loopt op rolletjes. 1 En omdat alles nu zo goed geregeld is, kunnen we wel zeggen, dat het j I voorspel voor die metro ietwat ko- misch is geweest. Voordat de Parijse gemeenteraad namelijk besloot het grote werk te laten beginnen, be noemde men eerst een commissie, die j eens in 't buitenland moest eraan on- 1 derzoeken, hoe daar die ondergrond se tram werkte. In die dagen be stond er reeds een metro in Londen en in Berlijn. Maar de commissie vond Boedapest een veel prettiger stad. Dus trok men daar heen. Men maak- I te er een uiterst gezellig uitstapje i van. Terug in Parijs stelde de delega- i tie een uitgebreid rapport op, dat tot i de conclusie kwamdat er in Boe- I dapest geen metro was. (Nadruk verboden) Zij ontdekten hem in Italië. Kent U Benjamino Gigli? Volgens een van zijn jeugdige be wonderaarsters is het die Italiaanse filmspeler die zo „mieters" kan zin gen. Ik heb me wel eens laten vertel len, dat er dames zijn. die er uren wachten voor over zouden hebben om hem op het witte doek te bewonde ren. Maar om hem eens in levende lij ve te zien? Dat zal voor de meeste filmenthousiastelingen wel tot de ijdele AFKEER VOOR DE GROTE STAD. Zeeland is een land van kleine ste den en van kleine dorpen. En de mensendie daar wonenbegrijpen dikwijls niet, lioe gélukkig ze wél zijn! In een grote stad, zonder bo men, zonder groen, met sTechts korte tijd zon in de vaak nauwe straten, in de steenwoestijnen van de moder ne tijd, is de mens op den duur niet gelukkig. Hij kan het er niet uithou den! Ziedaar de slotsom, waartoe men in Amerika gekomen is. Het opzien barende feit doet zich namelijk voor, dat niet alleen de bevolkingsprogno ses van New York, Washington, Los Angeles en andere grote steden vol komen onjuist zijnmaar dat hun in wonertal zelfs achteruit loopt! Daar entegen blijken de meeste mensen er wel voor te voélen om in de nabij heid van grote steden te wonen. De randgemeenten en voorsteden van de metropolissen groeien in razend tem po. Waarom f Omdat men er de rust vindt, die men in de grote steden mist, omdat er groen is en stilte. Omgekeerd worden ook de kleine Amerikaanse stadjes en dorpen steeds leger. De jeugd trekt er weg, alleen de ouderen blijven over. Maar in de grote steden blijft ook de jeugd niet langer dan nodig is. In de Zeeuwse steden en dorpen blijft de jeugd goeddeels nog wel. Zeeland is nu eenmaal een agrarisch gewest. Maar..... de groei is uit onze dorpen en steden verdwenen. GA VAREN MET DE VAN DER STENG! Een vacantie-attractie voor abonné's der P.Z.C. Van Dinsdag 1 tot en met Donderdag 10 Augustus zal het be kende contactvaartuig „Van der Steng" van het Alg. Ned, Comité „Onze Marine" in Zeeland vertoeven en voor abonné's der Provinciale Zeeuwse Courant en hun eventuele gasten te gen speciale tarieven vacantietochten maken over de Zeeuw se wateren. Om aan deze tochten een buitengewoon attractief en instructief karakter te geven zullen er met elke tocht slechts 80 d 120 jjassagiers kunnen mee gaan, terwijl de Van der Steng oceaanstomer iit zakformaat! er 250 kan bergen. Iedere deelnemer zal dus ruimte in overvloed hebben en zich volkomen vrij over het schip met z\jii drie dekken kunnen bewegen. Nergens, noch in de machinekamer, noch op de commandobrug of de stuurhut, noch in de radiocabine hangt op deze tochten het beruchte bordje „Verboden Toegang". De bedoeling is en wij nemen aan, dat dit de grootste attractie is dat ieder, die zulks wenst, in de gelegenheid wordt gesteld de Van der Steng eens even zelf te besturen, dat men desgewenst radiotélefonisch zal kunnen spreken met relaties aan de wal of met binnen- en buitenlandse sche pen, dat men het kompas zal kunnen bedienen, de snelheid van het schip zal kunnen bepalen, bij goed weer roei- en zeildemonstraties met de sloe pen zal kunnen meemaken en wellicht zelfs een „echte" redding, kortom, dat men de „Van der Steng" zal leren kennen en zelf zal kunnen varen! De prijzen De dagtochten zullen duren van 9 tot 18 uur. De speciale prys voor abonné's van ons blad en hun gasten bedraagt 7.50 voor volwassenen en 5.voor kinderen tot en met 14 jaar. In deze prys is inbegrepen een goede Hollandse koffie- maaltyd. Bovendien kunnen halve dagtochten worden gemaakt, van 8-12 en van 13-17 uur. De prys hiervan bedraagt (zonder kof- fiemaaltijd) 3.voor volwassenen en 2.voor kinderen. Hei programma Het programma luidt wijzigingen naar behoef te voorbehouden als volgt: 1 en 2 AugustusTochten vanuit Zierikzee. 3 en Jj Augustus: Tochten vanuit Goes of Katse Veer. 5, 6, 7 en 8 Augustus: Tochten vanuit Walcheren 9 en 10 Augustus: Tochten vanuit Breskens. In verband met het beperkte aantal deelnemers raden wQ aan, dat men zich zo spoedig mogelyk, doch in ieder geval vóór 22 Juli opgeeft by onze bureaux te Middelburg, Vlissin- gen, Zierikzee, Goes of Oostburg met mededeling of men een dag- dan wel een halve dagtocht wenst. Wie het eerst komt, maalt ook het eerst. Aan de hand van deze opgaven zal worden vastgesteld, hoe veel hele of halve tochten worden gemaakt. GA VAREN MET DE VAN DER STENG! Benjamino Gigli Iaat zich vereeuwi gen met de dames L. v. d. Dries nit 's-Heerenhoek, Ny'senRyk uitBors- sele, GoenseRyk uit Ovezande en de heer M. Ryk uit Heinkenszand. De winkelier was verdwenen Enige dagen geleden maakte een straaljager van de L.S.K. een geslaag de noodlanding by Scharnegoutum (Fr.).*De dorpelingen stroomden uit om het ongewone schouwspel te zien en toen het vliegtuig goed en wel aan de grond was, stond practisch het ge hele dorp er om heen. De man om wie het ging, de piloot, was echter al gauw verdwenen. Na de voorgaande enerve rende minuten had hij behoefte aan een sigaret en daarom stapte hij in het dorp een tabakswinkel binnen. Op zijn geroep verscheen echter niemand, want ook de winkelier stond bij het vliegtuig en had. evenals elke zaken man in Scharnegoutum. zijn zaak in de steek gelaten. De jonge piloot legde toen maar ze ventig cent op de toonbank en nam daarvoor een pakje sigaretten mee. Gratis lot en drie millioen aan prijzen TREKKING WANNEER Enige honderden Hagenaars hebben gebruik gemaakt van een aanbieding, die door advertenties in enkele Haagse bladen was gedaan en een gratis lot gehaald in een loterij, die belooft een bedrag van drie millioen gulden uit te keren, aldus Het Vrije Volk. Iedere Hagenaar boven 18 jaar kon een gratis lot krijgen en men kon voor een gulden een trekkingsplan kopen, waarin de opzet van de loterij is uit eengezet. De trekkingslijsten zouden worden gepubliceerd bij het kantoor der onderneming; ook kon men de winnende nummers in de weekbladen vinden, die deze onderneming uitgeeft. De belemmeringen die de loterij-wet stelt zijn hiermede omzeild. In de aard der zaak is het helemaal geen loterij, omdat aan niemand die mee wil doen, een materiële verplichting wordt ge steld. Het geld dat men besteed, is eigenlijk de koopsom voor blad, trek kingsplan en trekkingslijst. In totaal worden acht millioen loten verspreid en wanneer al deze loten uit zijn. zullen de grootste premies ver loot wórden. Er zijn minstens dertig trekkingen per jaar en de loten zullen in alle Nederlandse gemeenten worden verspreid. Er is geen termijn gesteld, waarbin nen de loterij moet zijn geëindigd. Het kan duren tot over drie jaar (en dat verwachten de organisatoren), maar het kan ook duren zoals het Vrije Volk opmerkt tot St. Juttemis. Daar tegen bestaat geen enkele bepaling Wethouder J. W. Kögeler hangt aan Middeiburg's nieuwe burgemeester mr. dr. N. Bolkestein, de ambtsketen om. 82 LANDEN WERDEN UITGENODIGD (Van onze Haagse redacteur) In het kader van de Union Internationale des Telecommunications zal In Den Haag een buitengewone wereldconferentie de Conférence Extraordi naire Internationale des Radiocommunications (afgekort (CEIR) gehou den en op 25 September a.s. geopend worden. De conferentie zal vermoede lijk zes tot acht maanden duren. Zy zal door ongeveer 820 gedelegeerden worden bygewoond, waartoe uitnodigingen aan 82 landen zyn verzonden. De staf, de technische en administratieve secretariaten zullen 180 man personeel vragen dat voor een deel door delegaties wordt meegebracht en voor een ander deel speciaal voor deze gelegenheid in Nederland wordt ge- recruteerd. Doel der conferentie is de indeling van dat deel van het Radio-spectrum, dat voor het commerciële radiover keer (Telegraaf en Telefoon) bestemd is, en het opstellen van een fre quentieschema voor de radio-omroep in de tropische gebieden. In April jl. heeft onze Regering op de vraag van de U.M.T., of Neder land bereid zou zijn als ontvangend land op te treden, beslist, dat ons land de conferentie gaarne sober, doch waardig zou ontvangen. HUISVESTING De huisvesting, niet alleen van de conferentie, maar ook van de gedele geerden, wat de gedelegeerden betrof met 27 hotels in Den Haag en Sehe- veningen werd contact opgenomen, met als resultaat, dat iedereen op be hoorlijke wyze ondergebracht zal kun- 24. En wat te vertellen van deze Priem en die andere weggebruikster, Trui Treuzel, die op het kruispunt waren achtergebleven? zy lagen amechtig in eikaars armen, ontdaan van alle luis ter en snakkend naar adem. '„Trui", zei Priem en „Priem" lispelde Trui, en toen gingen zö eensge zind van hun Btokje, besnuffeld door Trui Treu- zel's hond, die blij was, dat hij van zyn vrachtje af was. Veel verder reed Jimmy als een razende verder, met een blik in de ogen, die niet veel goeds voorspelde. nen zyn, al zyn de gedelegeerden uiteraard vrij in de keuze van hun on derdak. De huisvesting van de confe rentie had meer voeten in de aarde. In alle grote plaatsen van ons land bleek naar grondig onderzoek dat op zo korte termijn nergens anders vol doende ruimte tegen redelijke voor waarden beschikbaar was, dan in het Kurhaus-complex te Scheveningen, dat dan ook voor dit doel werd ge huurd. Uiteraard zullen daarin spe ciale voorzieningen moeten worden getroffen, om deze conferentie ook voor de wintermaanden een behoor lijke omgeving te verschaffen. DEVIEZEN Tegenover de noodzakelijke uitga ven staat, dat een groot aantal gede legeerden gedurende lange tijd reke ning gehouden met de daggeldver goedingen die voor dit soort confe renties plegen te worden toegekend, ongeveer twee millioen aan deviezen ons land zullen binnen brengen. Verder draagt ook de UM.T. een groot deel by m de te maken onkos ten. Het goede verloop van deze con ferentie is een nationale zaak, omdat men het voornemen heeft de gedele geerden te hunner informatie en ont spanning overal in den lande excur sies aan te bieden. Hij was te dik.... Een twee-motorige Viking van de ..British Europea Airways" bleek te klein te zijn voor een passagier, die van het Londense vliegveld Northolt naar München wenste te vertrekken. Kort voor het vertrek kwam de ste wardess tot de conclusie, dat de passa gier. de bijna 140 kg. wegende mister E. Grossman. geen plaats kon nemen in de stoel en dat de veiligheidsgordel veel te kort was voor zijn middel van 1.60 meter: men kon de veiligheids- voorschriften niet naleven en de passa gier moest een dag wachten om het te proberen met een vier-motorig vlieg tuig van de „Panamerican", dat ruime re zitplaatsen en langere gordels heatt wensen blijven behoren. Zo iets, moet je net eens treffen, zoals die Zuid-Be velanders het geluk hadden. Onlangs trok een A.M.Z.-bus met een groep R. Katholieken uit de Zak van Zuid Beveland. ter gelegenheid van het heilige jaar. naar Rome. Op een van de buitenboulevards van de Italiaanse hoofdstad werd halt ge houden om in een cafeetje de inwendi ge mens te versterken. Behalve het Bevelandse gezelschap, waarvan ver schillende in klederdracht, bevolkte ook een groep druk gesticulerende Italianen het café. „Mama, die man met de pet heb ik op de film gezien", zei op een gegeven moment het dochtertje van mevr. de Groot uit Bergen op Zoom. die de tocht ook meemaakte. ,,Maar dat is vast en zeker Benjamino Gigli". was .Mama's besliste antwoord. Een brutaal mens heeft de halve we reld. dus men ging het eens vragen. En inderdaad, het was 'em! Hij was in de buurt aan het filmen en benutte een rustpauze om even in het cafeetje uit te blazen. Mevrouw de Groot hief een van Gigli's succesnummers. „Mama", aan. De reactie was verrassend. Benja mino kwam op zijn bewonderaarster af, omhelsde haar op Italiaanse wijze en even later zong het „duo" Gigli-—de Groot het bekende „Mama De vriendschap met de Nederlanders was gesloten. Gigli zong het hoogste lied en toonde zich een willig ..slacht offer" om tussen de Bevelanders, voor de lens van de heer de Muynck uit Borssele, te poseren. Een belangrijke ontmoeting? Och kom het is net zoals je het opvat. In ieder geval een aardig intermezzo op deze Bevelandse pelgrimstocht naar Rome. Het Wereldgebeuren Een huis vol mensen Verleden jaar, toen het aantal leden van Kamer en Senaat werd uitgebreid, overeenkomstig de uitslagen van de volkstelling, hebben de binnenhuis-ar chitecten dagenlang peinzend door de vergaderzalen dezer hoge Staatscolle ges gewandeld. Want het was niet ge makkelijk om er in de Kamer tien. in de Senaat acht zetels bij te construeren. Vooral in de Kamer zat men al nauw en wanneer men vorige \yeek tijdens de debatten over de regeringsverkla ring op spannende momenten van de perstribune naar beneden keek, dan begreep men wel: daar kan niets meer bij. Vorig jaar troostte men zich met de gedachte, dat het nu wel voor de laat ste maal was. dat de Kamerleden nog wat dichter op elkaar werden gezet. Men verwacht immers niet. dat Bel- gië's bevolking zich nog zal uitbreiden en daarom zal er waarschijnlijk in lengte van jaren geen reden zijn om ook het aantal Kamerleden en Senato ren te vergroten. Die getallen hangen immers af van de omvang van de be volking. (Op veertigduizend inwoners komt één Kamerlid). Het is een lastig vraagstuk om de 387 vertegenwoordigers des volks aan een zetel te helpen, nu Kamer en Senaat in verenigde vergadering bijeen zullen komen. Dat gebeurt in de zaal van de Kamer, welker oppervlak een halve cirkel is. In het middelpunt, onder het standbeeld van Leopold I. zit de voor zitter en tegenover zich heeft hij, am- phitheatersgewijs opklimmend, de ze tels der Kamerleden. Daarachter loopt een wandelpad en tussen de rijen be vinden zich nauwe paden. Maar als men die vol zet met stoelen, dan is men er nog niet en daarom verwacht men, dat een aantal Kamerleden en Se natoren zal moeten staan. Waarom, is gesuggereerd, zou men niet gebruik maken van een deel van de tribunes, waar nu de journalisten, wat ambtena ren en de genodigden van voorzitter en Kamerleden zitten? Wel, men vindt dat toch wel wat lastig. Kan de voor zitter, al wordt hij dan bijgestaan door de voorzitter van de Senaat, te gelijkertijd de parterre en de eerste etage in het oog houden? Het debat zal toch al zeer delicaat worden en hoe moet de orde worden gehandhaafd, als men ook op de tribune gaat interrum peren? Daarom zal er wel niets van komen. De vraag ligt voor de hand: hoe doet men het dan bij de opening van het parlement? Wel, dat gebeurt hier heel anders dan in Nederland. Het gaat hier heel nuchter in Kamer en Senaat afzonderlijk. Er is geen Belgisch aequi- valent voor de jaarlijkse bijeenkomst in de Ridderzaal en er is geen troon rede. Een troonrede ls in België een hoge uitzondering. De Koning spreekt er een uit voor de verenigde vergadering van beide huizen, na zijn eedsafleg ging. Anders slechts in buitengewoon belangrijke omstandigheden. Koning Albert bijvoorbeeld, heeft een verkla ring afgelegd voor Kamer en Senaat tezamen, toen de Duitsers in 1914 het grondgebied hadden geschonden. Maar in 1940 heeft zich dit precedent niet herhaald. Koning Leopold HI kwam niet voor het parlement. Kamer en Senaat komen nu samen bijeen op grond van een wet van 1945. De Grondwet zegt. dat Kamer en Se naat in verenigde vergadering voorzien in het regentschap en de eventuele voogdij, wanneer de Koning niet bij machte is te regeren. Dat was het ge val. toen eind 1944 België bevrijd was, maar de Koning zich nog in Duitse krijgsgevangenschap bevond. Van de instelling van het regentschap van prins Karei af leest men in de aanhef van de afkondiging van wetten, dat de Koning „door 'svijands toedoen niet in staat is te regeren". Van dat „'svijands toedoen" was na de bevrijding van Ko ning Leopold in 1945 geen sprake meer, maar men heeft de formule on veranderd gelaten, ondanks menigvul dige critiek van de Koningsgezïnden. Om - het regentschap te bestendigen heeft men in de zomer van 1945 zelfs een interpretatieve wet aangenomen. Met steun van enkele katholieken kreeg de linkse meerderheid er een wet door. die bepaalt, dat het regent schap eerst ophoudt, wanneer Kamer en Senaat in verenigde vergadering constateren, dat de onmogelijkheid te regeren heeft opgehouden. Ziedaar de verklaring voor de ophanden zyndt bijeenkomst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 3