Ook een nieuwe Lutherse kerkorde Het lokkend Parijs wacht de Nederlandse touristen JIMMY BROWN, sportheld no. 1 'a Ook met een smalle beurs is er veel te genieten r Dezelfde problemen en zorgen als in de Hervormde Kerk ZATERDAG 17 JUNI 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Een goedkope vacantle in de Franse hoofdstad. (Van onze correspondent). Parys, Juni. U hebt nu niet zo erg veel geld, maar u wilt met uw vacantie toch beslist eens het land uit. U bent er nog nooit geweest, of mis schien eens een keertje voor de oorlog, maar uw hartewens is toch om naar Parys te gaan. Maar u kent daar niemand, u hebt verhalen gehoord, dat alles er zo duur is en daarom twijfelt u. Daarom hebben wy nu juist dit artikeltje geschreven; om u uiteen te zetten, hoe u op een goedkope manier een prettige vacantie in de Franse hoofdstad kunt gaan doorbrengen, om u er voor te behoeden dat u al te vaak bij de neus genomen wordt en om u het een en ander te vertellen over de prijzen in Parijs in het algemeen. U wilt met de trein gaan? Uitste kend idee, maar dan moet u beslist niet vergeten, dat u uw plaats een week te voren moet bespreken. Dan weet u tenminste dat u de gehele reis kunt zitten en dan is er natuurlijk geen enkel bezwaar tegen, dat u der de klasse reist. Ja, wij geven het toe, u zit lang in de trein: liefst negen uur. Het steeds wisselende landschap maakt die tijd wel korter, maar wanneer u 's avonds om een uur of zes in Parijs aankomt, bent u toch werkelijk moe en dorstig. U roept dus een kruier die in Pa rijs porteur heet en u vergeet, dat die porteurs duur zijn en vaak veel te hoge pry's vragen. Wanneer u hem dan bovendien nog opdraagt een taxi voor u te zoeken, dan bent u al een 500 francs kwijt voor u in uw hotel bent aangekomen. Nee, draag uw koffertjes liever zelf en duik in de metrogang, die u in het station vindt. Die metro Irjkt heel ingewikkeld, maar wanneer u de eerste keer even de tijd neemt dan blijkt, dat het alle maal toch heel eenvoudig is. U koopt een metrocarnet, waarin 10 kaartjes zitten. Met één zo'n kaartje (14 francs) kimt u net zo vaak overstap pen als u zelf wilt. De moeilijkheid wordt nu, een ge schikt hotel te vinden. Meer dan 500 francs wilt u per dag zeker niet voor een kamer uitgeven, want u weet, dat er in Parys duizenden hotelletjes zijn, die die prijs niet overschrijden. Maar waar die te vinden? In Montparnasse, in het Quartier Latin (de Parijse studentenwijk) heeft u de meeste kans te slagen. Er zal wel eens geantwoord worden, dat alles vol is, maar wanneer u even blijft zoeken, zult u toch weldra on derdak gevonden hebben, waarbij u weet, dat de prijs van een kamer niet verandert of u er nu alleen of met zijn beiden slaapt. DE MAALTIJDEN. Natuurlijk gaat u uw hotel niet zoeken in de omgeving van de Champs Elysées of om de Opera en in principe gaat u daar ook niet eten, gezien het feit, dat u wat zuinig op uw frankjes wilt zijn. Daarom be sluit u ook, dat u uw ontbijt zelt op uw kamer klaar maakt. Dat Parijse ontbijt vindt u toch wat magertjes (het bestaat uit een kop koffie met een of twee croissants) en daarom gaat u zelf liever een stokbrood (ba- quette), wat boter en 'n paar plak jes ham kopen. De lunch (dejeuner) gaat in een van die vele gezellige restaurants in Montparnasse eten, waar u voor 350 francs (met permis sie) uw buikje vol krijgt. Stap v nu niet zo maar een restaurant binnen zonder van te voren op de verplicht buiten hangende spijskaart te gaan kijken wat de verschillende zaken kosten: 150 francs voor een biefstuk met frites 20 francs voor een bordje soep en 50 francs voor een halve li ter? Dat zyn redelijke prijzen, zodat u met een gerust hart naar binnen kunt stappen. HET AMUSEMENTSLEVEN. Maar u wilt natuurlijk ook wel eens wat zien. U heeft over het ver maak in Parijs zoveel min o meer opwindende verhalen gehoord, dat u daar nu toch ook wel eens iets van met eigen ogen wilt aanschouwen. Dan moet u echter voorzichtig zijn, tenminste wanneer u niet de kans wilt lopen in een avond uw hele va- cantiebudget uit te geven. Het z.g. nachtleven in Parijs is heel erg duur. In die clubs van Montmartre en om de Champs Elysees, die zo tegen een uur of elf 's avonds pas open gaan, bent u nl. verplicht champagne te drinken, die 4000 francs per fles kost. De pseudo-vogelpest te Barneveld Vrijdagmorgen zijn te Barneveld drie nieuwe gevallen van pseudo-vo gelpest vastgesteld, waaronder één in de buurtschap de Glind. De pseudo- vogelpest is thans zo over de gemeen te verbreid, dat voor heel de gemeen te een ophokgebod is afgekondigd. Men kan hierin een laatste poging zien om de rest van de Veluwe van de gevreesde pseudo-vogelpest te vrij waren. Zoals bekend bestaat er voor be drijven, die door deze ziekte nog niet zijn aangetast, toch het gevaar dat alle nog gezonde dieren uit voor zorgsmaatregel moeten worden afge maakt als in een aangrenzend besmet bedrijf de pseudo-vogelpest is uitge broken» Naar het A.N.P. verneemt, werden reeds in het eerste bedrijf in Barne veld, waar de pseudo-vogelpest werd geconstateerd, 15.000 gezonde jonge haantjes voor de consumptie gered. Zij werden snel afgemaakt, ingevro ren en later ingeblikt. Het voornemen bestaat deze han delwijze te blijven volgen, mits de ze kerheid bestaat, dat de nog gezonde dieren niet in aanraking zijn gekomen met pluimvee van zieke bedrijven of delen van hetzelfde bedrijf. Met nadruk wees men ons er op, dat pluimvee, dat uit voorzorgsmaat regel wordt afgemaakt en ingeblikt, niet voor export in aanmerking komt. Ook de schouwburgen zijn vry duur, te weten van 200 tot 800 francs. Een uitzondering vormen echter de nationale theaters, te weten de Co- médie Francalse, de Opéra en de Opéra Comique. Deze drie vermaar de theaters, waar u de beste voor stellingen op het gebied van het klas sieke Franse toneel, op het gebied van de opera en de dans kunt zien, ontvangen namelijk een reusachtige subsidie van de staat, die hen in staat stelt hun toegangsprijzen zeer laag te houden. Zo kan men b.v. in de zaal van de Comédie Francaise, die uit de tijd van Molière dateert, voor 150 francs een Molière-voorstelling zien, die nergens ter wereld zijn weerga vindt. De bioscopen zijn te verdelen in twee soorten, te weten de buurtbio- scopen. die weer goedkoop zijn en de andere, die men meestal langs de grote boulevards vindt en waar u al gauw 150 francs voor een plaats be taalt. Maar er zyn in Parijs allerlei andere manieren om zich te amuse ren, waarbij men niet of bijna geen geld uitgeeft. Men kan uren door de stad slenteren, van de Eifeltoren naar de Are de Triomohe en van de Seine naar de Sacre Coeur, men kan dooi de vele prachtige parken zwerven, zoals het Luxembourg en de Tuile- rieën, men kan eens een dag naar het Bois de Boulogne gaan of naar het paleis van Versailles. En op Zondag kunt u zonder iets te betalen alle musea bezichtigen: het Louvre met zijn klassieke kunstschatten, het Jeu de Paume met zijn impressionisten en het Musée de l'art moderne voor de moderne kunsten. En als u dan moe en dorstig bent geworden, gftat u dan niet op het terras van een van die grote café's langs de grote boulevard zitten. Neen, kies zo'n klein vriende lijk kroegje uit, waar de baas u zelf bedient en waar een glaasje koele witte wijn slechts vijftien frankjes kost. DE GROTE MAGAZIJNEN. Heeft u op de laatste dag van uw vacantie nog wat frankjes over, dan wilt u stellig nog verschillende zaken kopen; een flesje parfum voor een goede vriendin, een half litertje cog nac voor een goede vriend of een van die mooie Franse prentenboeken voor de jongste zoon. De grootste keus heeft u, wanneer u naar een van die reusachtige Fran se warenhuizen gaat, waar u van een scheermesje tot en met een automo biel kunt kopen. U kimt het zo gek niet verzinnen, of u vindt het er en de prijzen zijn er steeds aan de lage kant. Soekarno en Nehroe spraken tot de pers. Pandit Nehroe heeft op een pers conferentie te Djakarta gezegd, dat hij de aanspraken van Indonesia op Nederlands Nieuw Guinea steunt, maar de kwestie moet vreedzaam op gelost worden. Nehroe vertelde, dat men in India de Engelse ondernemin gen zoveel mogelijk steunde. Bij ma rine en leger werden Engelse instruc teurs gebruikt. De zogenaamde „derde macht" wil de Nehroe meer zien als een weg tot toenadering voor de wereldvrede, want Azië heeft noch militaire, noch economische macht. Het is ook niet redelijk over een militaire alliantie tussen India en In donesië te spreken, wel kan er sprake zijn van een handelsverdrag. Soekarno verklaarde er zeker van te zijn, dat Westelijk Nieuw Guinea door vreedzame onderhandelingen aan Indonesië zal komen. Hij meende evenwel, dat er nog zekere reaction- naire Nederlanders in Nieuw Guinea waren. De meerderheid der Nederlan ders in Nederland en Indonesië had zich evenwel met de nieuwe toestand in Indonesië verzoend. Verhoging Ziekenfonds premie De minister van sociale zaken heeft aan de ziekenfondsraad medegedeeld, dat hij geen bezwaar heeft tegen ver hoging van de ziekenfondspremie voor vrijwillig verzekerden van 63 op 80 cent per week. ingaande 1 Juli a.s. Loonbelasting en sociale verzekering. De ministers van financiën en van sociale zaken hebben een commissie ingesteld, welke tot taak heeft na te gaan in hoeverre een aanpassing tus sen de sociale verzekeringswetten en de wettelijke bepalingen van loonbe lasting en vereveningsheffing moge lijk is en de daartoe vereiste voorstel len te doen. De commissie is Vrijdag geïnstal leerd door de directeur-generaal voor fiscale zaken in algemene dienst, dr. W. H. van den Berge. In zijn rede en in het antwoord van de voorzitter dei- commissie, dr. A. J. van den Tempel, kwam tot uitdrukking dat algemeen de indruk bestaat, dat een aantal ver schillen tussen de reeks van heffin gen, die op de grondslag van het loon worden geheven, slechts historisch verklaarbaar zijn. Een belangrijke vereenvoudiging van de loonadmini stratie, die thans voor de werkgevers een zware last betekent, is slechts te bereiken door de verschillen welke niet door de aard van de heffingen bepaaldelijk worden gevorderd, weg te nemen. Deze coördinatie zal een belangrijke vereenvoudiging en be sparing betekenen zowel voor de werkgevers als ook voor de organen, die de heffingen uitvoeren. Negerbisschop in ons land. De eerste neger-bisschop uit Afrika (Oeganda) die Woensdag jl. in ons land is aangekomen, bracht o.a. een be zoek aan Eindhoven. Hij is van plan de Nederlandse bisschoppen en ver schillende instituten te bezoeken. Mgr." Kiwanuka is het hoofd van een Afri kaanse bedevaart naar Rome. Fakir Burmah blijft vaslen. Fakir Burmah. die sedert 4 Mei jl. in gezelschap van enige adders en twee pythons in een glazen kist verblijft, heeft het voornemen te kennen gegeven het wereldrecord voedselstaking te verbeteren, dat sedert Don derdag op naam staat van de Duitse ..beroepsvaster" Willy Schmitsz. bijgenaamd „de held". Zodra Burmah. die zijn 42e dag van voedselonthouding is ingetreden, kennis had gekregen van de beslissing van Schmitz. ten minste 53 dagen in zijn gla zen kooi te blijven, heeft hij hulde gebracht aan de moed van zijn tegenstander. Sedert enige dagen brengt Burmah zijn tijd sluimerend door en klaagt hij over pijnlijke schrammen, veroorzaakt door de aanraking met de glasscherven, waarop hij ligt. en ook over hoofdpijn, gepaard gaande met hallicuiiaties. die het gevolg zijn van de hersen-anemie. verwerkt door het langdurig vasten. Bejaarde winkelierster opgelicht. De Haarlemse politie heeft een 35- jarige gehuwde vrouw gearresteerd, die er van wordt verdacht een 78-ja- rige winkelierster in textielgoederén voor bijna 10.000 te hebben opge licht. Zij zou de oude vrouw met een verhaal over een erfenis van twaalf mille, die haar te wachten stond, heb ben bewogen een grote voorraad tex- tielgoederen aan haar af te staan. De nieuw benoemde burgemeester van Middelburg nir. dr. N. achter zijn schrijftafel Stemmen uit de Kerken Conferentie van Lund w erkt ook in Nederland door. In de laatste jaren is er in Hervormd Nederland heel wat vergaderd en gesproken over de „Nieuwe Kerkorde". Weinigen zullen echter we ten dat men In de Evangelisch-Lutherse Kerk in Nederland in veel op zichten voor dezelfde vragen en moeilijkheden staat als in de Ned. Her vormde Kerk. Immers de Evangelisch Luth. Kerk vertoont evenals de Ned. Herv. Kerk practisch alleen een uiterlijke eenheid. Zij bestaat voorname, lijk uit twee groeperingen rechtzinnig en vrijzinnig die het voor heen in veel opzichten vaak lang niet met elkaar eens waren. De binding tussen beide richtingen zyn de reglementen, die alleen de lynen voor een uiterlijke organisatievorm aangeven, zonder het bijzonder karakter van de Kerk te tonen. De reglementen zijn zuiver formeel, er wordt daarin niets gezegd over de Kerkelijke leer di beleden en verkon digd moet worden. Er is geen enkele binding aan de Lutherse belijdenis Practisch komt het er op neer dat ieder datgene kan verkondigen, wat hij wil. Immers: een principiële ver klaring ontbreekt. Al waren de tegenstellingen niet zo scherp als byv. in de Ned. Hervormde Kerk. loch was het een feit dat de richtingen naast elkander werkten «el ke richting gaf een eigen blad uit. de predikanten kwamen samen in afzon derlijke vergaderingen enz.) Hoewel men van rechtzinnige zijde al jaren er op aandrong, dat de Evang. Luth. Kerk weer een belijdende Kerk moest wor den, was men van vrijzinnige zijde nog al huiverig. Men vreesde hier een te strenge belijdenistucht. met alle gevol gen van dien (uitzetting uit de kerk bijv.). ER VERANDERDE IETS. Sinds enige jaren is er evenwel tets aan het veranderen. Op het ogenblik wordt nl. hard gewerkt aan de Kerk orde. Uit gedane publicaties blijkt reeds nu dat de Kerk een belijdende Kerk zal worden, in al de geledingen van haar arbeid en dat het oude regle ment de Kerk onwaardig zal ver dwijnen. Men is gaan begrijpen dat het er zelfs niet om gaat een modus vivendi te vinden om richtingen in vrede te doen samenleven en wei-ken. Slechts een gemeenschappelijk Kerkelijk belij den. in gehoorzaamheid aan Gods Woord, luisterende naar de Lutherse belijdenisgeschriften der Kerk. geeft de Evang. Luth. Kerk nog reden van bestaan in Nederland. LUND. Hoe dit inzicht gekomen is? Een naam wordt nogal eens genoemd: Lund, de naam van een plaats in Zwe den. Daar werd in 1947 een grote Lu therse Wereldconferentie gehouden waarop afgevaardigden uit zeer veel landen aanwezig waren, vertegenwoor digende de grootste Protestantse ge loofsgemeenschap in de wereld. (Er zijn nl. ongeveer 75 millioen Luthera nen). Daar werd een hechtere grondslag gelegd door de vaststelling van de sta tuten ener Lutherse Wereldfederatie. Daar werd een rapport opgesteld waar in werd uitgesproken wat de kern van de Lutherse belijdenis is. Hierin wordt gehandeld over verschillende proble men theologische (Doop, Avondmaal. Kerk enz.) én practische (rechten en vrijheden van de mens enz.). Dit rap port was de Lutherse bijdrage voor de Wereldconferentie van Kerken. Augus tus 1948 te Amsterdam gehouden. Het was al spoedig duidelijk dat dit rapport van Lund zeer belangrijk was voor de Evang. Luth. Kerk in Neder land. Hierin lagen gemeenschappelijke punten van gesprek dat boven de rich tingen uitging, het was een goede basis voor de besprekingen tussen de drie Ev. Lutherse professoren (twee hier van zijn rechtzinnig). Zij kwamen tot de ontdekking dat de Lutherse Kerk in Nederland buiten de grote stroom van het Wereld-Lutheranisme was te recht gekomen, maar ook dat zij. wat vroeger niet mogelijk was. nu op grond van Lund tot een eenheid konden ko men. Zij kwamen op zodanige wijze tot elkaar, dat zij meenden van hieruit een nieuwe weg te zien voor de Luth. Kerk in Nederland. Reeds bleek het mogelijk een gezamenlijk blad uit te geven. Een Nederlandse bewerking van het rapport werd door de Synode 1948 aan genomen en als grondslag voor de nieuwe Kerkorde aanvaard (uitg. ten Have A'dam). Voorlopige richtlijnen voor een Kerkorde volgden hieruit. Na bespre king met de predikanten en in rayons Kerkeraadsvergaderingen stelde de Synode in 1949 de tekst van enkele be langrijke artikelen en richtlijnen voor de Kerkorde met grote meerderheid van stemmen vast. Het gevolg van de Synode 1949 was dat de Hersteld Evang. Luth. Kerk (rechtzinnig, sinds 1791 uitge treden) de noodzakelijkheid van een scheiding niet meer voelde en juist vorige week bekend maakte dat een commissie benoemd was, die contact zal opnemen met de Evang. Luth. Kerk om te komen tot het opstellen van een plan tot hereniging der beide Lutherse Kerken in Nederland. Zo werkt het rapport van Lund dus door. Op de afgelopen Synode-vergade- ring 6 en 7 Juni j.l. werd o.a. het reglement op de visitatie der ge meenten en op het pastoraat over dt predikanten in eerste lezing geaccep teerd. Zes leden van de Synod. Com missie werden benoemd tot visitato ren, die de Gemeenten zullen bezoe ken en zich niet alleen van de mate riële, maar ook van de geestelijke situatie ter plaatse op de hoogte zul len stellen. De voorzitter der Synode is ambtshalve visitator. Hij krijgt vrij grote bevoegdheden. De aankomende predikanten ver plichten zich „de ordeningen van de Evang. Luth. Kerk getrouw te zullen naleven en zich te stellen onder het gezag van de Synode en onder het pastoraat van de visitator. Zij zullen moeten uitspreken dat „de H.-Schrift aan de Kerk gegeven is als enige bron en norm van de prediking". Omdat de Kerk verantwoordelijk is voor hetgeen openlijk namens haar verkondigd wordt, is zij verplicht over deze verkondiging opzicht te oe fenen. Zo komt er dus Kerkelijke tucht. Een en ander is in de Kerkor de geregeld. Ook de predikanten zijn dus in het pastoraat betrokken. In zeer kort bestek is datgene wat in de Lutherse Kerk leeft, weergege ven. Of alles vanzelf gaat? Zowel van „links" als „rechts" komen er bezwaren. Veel zal nog moeten wor den doorgepraat, maar verblijdend is dat de Lutherse Kerk in Nederland weer een belijdende Kerk wordt, „een mond" krijgt, dat uitgesproken wordt dat de belijdenis der Kerk de totali teit van de dienst der Gemeente om vat: haar eredienst en theologie, haar diaconie en zending. Omdat het belijden van Christus' naam de le vensfunctie der Kerk is, is het haar roeping de verkondiging van het Woord zuiver te bewaren. In alle ge ledingen, op alle trappen van haar organisatie heeft zij tot taak het Evangelie te verkondigen. De Kerk is geen vereniging met een bestuur en reglementen, neen, „de Evang. Luth. Kerk gelooft met de ganse Christenheid op aarde in God Vader, Zoon en Heilige Geest, de Kerk leeft uit het Evangelie van Jezus Christus, zoals het in de Heilige Schrift van Oud- en Nieuw Testament, de enige bron en norm van alle Kerkelijke verkondiging en dienst gegeven is en zoals het in haar belijdenis geschrif ten, inzonderheid de Onveranderde Augsburgse Confessie en Luther's Catechismus beleden wordt". Het Wereldgebeuren Nogmaals: plannen Het ene plan om West en Zuid Europa op de been te helpen is ter nauwernood wereldkundig gemaakt, of een ander plan vraagt al weer on ze aandacht. Het is dan ook geen won der als onze lezers door al die bomen het bos niet meer kunnen zien. Wy willen daarom proberen wat licht in deze duisternis te brengen waarbij wij dan zullen zien dat er, ondanks al die verschillende benamin gen toch wel verband tussen de plan nen bestaat. Ons uitgangspunt is, dat het eco nomische leven in alle West-Europese landen min of meer gebonden is, dat er voorschriften bestaan omtrent de uitvoer en de invoer, de beschikbaar stelling van buitenlandse valuta enz. Normaal zou zijn, zoals voor 1940, dat ieder land in- en uitvoert zoveel als het wil, dat de koopman voor die invoer zoveel buitenlandse betaalmid delen kan krijgen als hy nodig heeft en dat iedere burger, onverschillig voor welk doel, eveneens valuta kan kopen. Kortom, dat het goederen-, be- talings- en reisverkeer met het bui tenland vrij is. Wy zijn echter nog zo ver niet: wij hebben b.v. geen Belgische francs en Engelse ponden genoeg en het ge volg is. dat onze regering voor ver schillende aankopen en uitgaven eerst i toestemming wil geven. I Toch zijn wij al wel op weg naar grotere vrijheid. Sedert 1 October '49 mogen vele goederen zonder vooral- gaande toestemming vrij ingevoerd I worden; importeurs krijgen hiervoor dus automatisch valuta toegewezen. Ongeveer 50 60% van onze invoer is vry en voor het restant moet een vergunning gevraagd worden. Er blijken dus 2 vraagstukken te zijn: a) hoe kunnen wij dat goederenver- j keer vrijer makenliberaliseren zegt men tegenwoordig: b) hoe kan het betalingsverkeer van i zijn banden worden bevrijd? I Het goederenverkeer is nu in de eerste plaats een onderwerp van be spreking in het Franse plan van Schu- j man en in het gloednieuwe Neder- I landse van Stikker. Schuman wil {steenkool- en staalleveringen bevorde- j ren door alle mijnen en fabrieken on- i der controle van een internationaal j lichaam te plaatsen, i Wel blijven de huidige eigenaren de i bezitters, doch dit beheerslichaam I moet gaan voorschrijven, dat de in- voerrechten welke de aangesloten •landen op deze grondstoffen heffen,. worden opgeheven en dat ieder op dezelfde voorwaarde bij elke partner lean kopen enz. dus dat kolen en staal in het onderlinge verkeer geen hin dernissen meer op hun weg zullen vinden. Stikker gaat nog een stapje verder. In de eerste plaats wil hij een grote re vrijheid voor de basisindustriepro ducten (kolen en staal) maar ook voor de landbouw en de belangrijke verwerkende industrieën. Op- 31 De cember 1950 moet elk van de 17 on der het Marshallplan vallende landen zelfs 75% van zijn handelsverkeer vrijgemaakt hebben. Vry maken van het handelsver keer, dus vrije invoer, kan betekenen, dat een bepaalde tak van bedryf (zeg b.v. de pharmaceutische industrie) in het gedrang komt, dat die stil komt te liggen en er werkloosheid ontstaat. Daarom moet er een internationaal fonds komen, waaruit een land ten bate van zo'n industrie of om andere industrietakken ter vervanging op te bouwen, een uitkering krijgt. Hoe meer ieder land dus bereid is in te voeren van een ander Europees land, des te hoger wordt het levens peil. Het doel is dus uiteindelijk» om één gi-ote West-Europese markt te vormen (die 'n geheel vormt: hierop doelt het woord integratie)hetgeen bereikt kan worden door alle belem meringen van in- en uitvoer weg te nemen. En hoe wordt dan die invoer be taald? Wel, hier sluiten we aan op het plan voor een Europese Betalings unie, dat voorziet in de vorming van een Unie, waarby ieder land een re kening moet openen en waarbij men tot een bepaald bedrag credieten kan opnemen. Als Nederland dus op een bepaald ogenblik geen Belgische francs heeft, dan kan het bij de Unie j francs lenen en zo verder invoeren. Er is dus geen crediet-verlening van land. tot land meer, doch 'n centrale crediet-verlening. Het zijn allemaal nog plannen. Doch met een zeer reëel doel. Verwe zenlijking kost offers, o.m. omdat ieder land een deel van zijn zeggen schap kwijt raakt. Doch alleen door i deze offers te dragen, zullen wij thans een betere toekomst kunnen opbou wen. Vlissingen H. Johannes. 8. De gevolgen waren niet te overzien. Me vrouw Brushbox ging zoetjes van haar stokje, meneer Brushbox ontstak in woede, en zelfs Bil- lie werd heel kwaad op Jimmy. „D'r uit ondier!" schreeuwde meneer Brushbox. „D'r uit ondier! Ik wil je niet meer zien! Hoepel opm'n huis uit! M'n huis uit!" De brave meneer Brushbox wai buiten zichzelve van kwaadheid. Hij wees met z'r. vinger naar de deuren daar ging Jimmy Brown. Hij keek heel schuldbewust en sip en zo verdween hij uit den huize Brushbox, een nieuwe toekomst tegemoet. Wetsontwerp Perswezen. Naar wy vernemen is dezer dagen de Indiening bij de Tweede Kamer te ver. wachten van een ontwerp van wet, houdende enkele voorzieningen betref fende het perswezen. Kanaaltunnel-plan. André Basdevant, de internationaal bekende Franse architect en inge nieur, is in Frankrijk teruggekeerd na zijn zesde poging om de Engelse regering te overtuigen, dat een tun nel onder het Kanaal een eenvoudiger weg is om de twee landen met elkaar te verbinden. Reeds 20 jaar vecht Basdevant voor zijn plan. Wanneer 3000 man zes uur per dag onder de grond werken, zou de bijtunnel in twee jaar en de hoofdtunnel drie jaar later klaar kunnen zrjn, aldus Basde vant. Nadat Alfred Barnes, de Engelse minister van vervoer, in November het tunnelplan aan de dijk had gezet, heeft Basdevant een nieuw Engels Kanaaltunnel-comité gevormd. Vorig jaar dienden 200 parlementsleden een motie ten gunste van het plan in. Uit militair oogpunt vindt het plan de meeste tegenstand, omdat de autori teiten bang zijn voor het gevaar van een invasie in Engeland via de tunnel ingeval van bezetting van Frankrijk door een vijand. Volgens Basdevant kan de tunnel in een dergelijk geval onder water gezet worden. Enthou siaste Amerikaanse ingenieurs, die Amerikaans grootkapitaal achter zich hebben, hebben reeds aangeboden de tunnel te bouwen en te betalen op voorwaarde, dat zij als enigen de tun nel mogen beheren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 3