Ook een nieuwe Lutherse kerkorde
Het lokkend Parijs wacht de
Nederlandse touristen
JIMMY BROWN, sportheld no. 1
'a
Ook met een smalle beurs
is er veel te genieten
r
Dezelfde problemen en zorgen
als in de Hervormde Kerk
ZATERDAG 17 JUNI 1950
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Een goedkope vacantle in de Franse hoofdstad.
(Van onze correspondent).
Parys, Juni. U hebt nu niet zo erg veel geld, maar u wilt met uw
vacantie toch beslist eens het land uit. U bent er nog nooit geweest, of mis
schien eens een keertje voor de oorlog, maar uw hartewens is toch om naar
Parys te gaan. Maar u kent daar niemand, u hebt verhalen gehoord, dat
alles er zo duur is en daarom twijfelt u. Daarom hebben wy nu juist dit
artikeltje geschreven; om u uiteen te zetten, hoe u op een goedkope manier
een prettige vacantie in de Franse hoofdstad kunt gaan doorbrengen, om
u er voor te behoeden dat u al te vaak bij de neus genomen wordt en om u
het een en ander te vertellen over de prijzen in Parijs in het algemeen.
U wilt met de trein gaan? Uitste
kend idee, maar dan moet u beslist
niet vergeten, dat u uw plaats een
week te voren moet bespreken. Dan
weet u tenminste dat u de gehele reis
kunt zitten en dan is er natuurlijk
geen enkel bezwaar tegen, dat u der
de klasse reist.
Ja, wij geven het toe, u zit lang in
de trein: liefst negen uur. Het steeds
wisselende landschap maakt die tijd
wel korter, maar wanneer u 's avonds
om een uur of zes in Parijs aankomt,
bent u toch werkelijk moe en dorstig.
U roept dus een kruier die in Pa
rijs porteur heet en u vergeet, dat
die porteurs duur zijn en vaak veel
te hoge pry's vragen. Wanneer u hem
dan bovendien nog opdraagt een taxi
voor u te zoeken, dan bent u al een
500 francs kwijt voor u in uw hotel
bent aangekomen. Nee, draag uw
koffertjes liever zelf en duik in de
metrogang, die u in het station vindt.
Die metro Irjkt heel ingewikkeld,
maar wanneer u de eerste keer even
de tijd neemt dan blijkt, dat het alle
maal toch heel eenvoudig is. U koopt
een metrocarnet, waarin 10 kaartjes
zitten. Met één zo'n kaartje (14
francs) kimt u net zo vaak overstap
pen als u zelf wilt.
De moeilijkheid wordt nu, een ge
schikt hotel te vinden. Meer dan 500
francs wilt u per dag zeker niet voor
een kamer uitgeven, want u weet, dat
er in Parys duizenden hotelletjes zijn,
die die prijs niet overschrijden. Maar
waar die te vinden?
In Montparnasse, in het Quartier
Latin (de Parijse studentenwijk)
heeft u de meeste kans te slagen. Er
zal wel eens geantwoord worden, dat
alles vol is, maar wanneer u even
blijft zoeken, zult u toch weldra on
derdak gevonden hebben, waarbij u
weet, dat de prijs van een kamer niet
verandert of u er nu alleen of met
zijn beiden slaapt.
DE MAALTIJDEN.
Natuurlijk gaat u uw hotel niet
zoeken in de omgeving van de
Champs Elysées of om de Opera en
in principe gaat u daar ook niet eten,
gezien het feit, dat u wat zuinig op
uw frankjes wilt zijn. Daarom be
sluit u ook, dat u uw ontbijt zelt op
uw kamer klaar maakt. Dat Parijse
ontbijt vindt u toch wat magertjes
(het bestaat uit een kop koffie met
een of twee croissants) en daarom
gaat u zelf liever een stokbrood (ba-
quette), wat boter en 'n paar plak
jes ham kopen. De lunch (dejeuner)
gaat in een van die vele gezellige
restaurants in Montparnasse eten,
waar u voor 350 francs (met permis
sie) uw buikje vol krijgt. Stap v nu
niet zo maar een restaurant binnen
zonder van te voren op de verplicht
buiten hangende spijskaart te gaan
kijken wat de verschillende zaken
kosten: 150 francs voor een biefstuk
met frites 20 francs voor een bordje
soep en 50 francs voor een halve li
ter? Dat zyn redelijke prijzen, zodat
u met een gerust hart naar binnen
kunt stappen.
HET AMUSEMENTSLEVEN.
Maar u wilt natuurlijk ook wel
eens wat zien. U heeft over het ver
maak in Parijs zoveel min o meer
opwindende verhalen gehoord, dat u
daar nu toch ook wel eens iets van
met eigen ogen wilt aanschouwen.
Dan moet u echter voorzichtig zijn,
tenminste wanneer u niet de kans
wilt lopen in een avond uw hele va-
cantiebudget uit te geven. Het z.g.
nachtleven in Parijs is heel erg duur.
In die clubs van Montmartre en om
de Champs Elysees, die zo tegen een
uur of elf 's avonds pas open gaan,
bent u nl. verplicht champagne te
drinken, die 4000 francs per fles kost.
De pseudo-vogelpest te
Barneveld
Vrijdagmorgen zijn te Barneveld
drie nieuwe gevallen van pseudo-vo
gelpest vastgesteld, waaronder één in
de buurtschap de Glind. De pseudo-
vogelpest is thans zo over de gemeen
te verbreid, dat voor heel de gemeen
te een ophokgebod is afgekondigd.
Men kan hierin een laatste poging
zien om de rest van de Veluwe van
de gevreesde pseudo-vogelpest te vrij
waren.
Zoals bekend bestaat er voor be
drijven, die door deze ziekte nog niet
zijn aangetast, toch het gevaar dat
alle nog gezonde dieren uit voor
zorgsmaatregel moeten worden afge
maakt als in een aangrenzend besmet
bedrijf de pseudo-vogelpest is uitge
broken»
Naar het A.N.P. verneemt, werden
reeds in het eerste bedrijf in Barne
veld, waar de pseudo-vogelpest werd
geconstateerd, 15.000 gezonde jonge
haantjes voor de consumptie gered.
Zij werden snel afgemaakt, ingevro
ren en later ingeblikt.
Het voornemen bestaat deze han
delwijze te blijven volgen, mits de ze
kerheid bestaat, dat de nog gezonde
dieren niet in aanraking zijn gekomen
met pluimvee van zieke bedrijven of
delen van hetzelfde bedrijf.
Met nadruk wees men ons er op,
dat pluimvee, dat uit voorzorgsmaat
regel wordt afgemaakt en ingeblikt,
niet voor export in aanmerking komt.
Ook de schouwburgen zijn vry
duur, te weten van 200 tot 800 francs.
Een uitzondering vormen echter de
nationale theaters, te weten de Co-
médie Francalse, de Opéra en de
Opéra Comique. Deze drie vermaar
de theaters, waar u de beste voor
stellingen op het gebied van het klas
sieke Franse toneel, op het gebied
van de opera en de dans kunt zien,
ontvangen namelijk een reusachtige
subsidie van de staat, die hen in staat
stelt hun toegangsprijzen zeer laag
te houden. Zo kan men b.v. in de zaal
van de Comédie Francaise, die uit de
tijd van Molière dateert, voor 150
francs een Molière-voorstelling zien,
die nergens ter wereld zijn weerga
vindt.
De bioscopen zijn te verdelen in
twee soorten, te weten de buurtbio-
scopen. die weer goedkoop zijn en de
andere, die men meestal langs de
grote boulevards vindt en waar u al
gauw 150 francs voor een plaats be
taalt. Maar er zyn in Parijs allerlei
andere manieren om zich te amuse
ren, waarbij men niet of bijna geen
geld uitgeeft. Men kan uren door de
stad slenteren, van de Eifeltoren naar
de Are de Triomohe en van de Seine
naar de Sacre Coeur, men kan dooi
de vele prachtige parken zwerven,
zoals het Luxembourg en de Tuile-
rieën, men kan eens een dag naar het
Bois de Boulogne gaan of naar het
paleis van Versailles. En op Zondag
kunt u zonder iets te betalen alle
musea bezichtigen: het Louvre met
zijn klassieke kunstschatten, het Jeu
de Paume met zijn impressionisten en
het Musée de l'art moderne voor de
moderne kunsten. En als u dan moe
en dorstig bent geworden, gftat u dan
niet op het terras van een van die
grote café's langs de grote boulevard
zitten. Neen, kies zo'n klein vriende
lijk kroegje uit, waar de baas u zelf
bedient en waar een glaasje koele
witte wijn slechts vijftien frankjes
kost.
DE GROTE MAGAZIJNEN.
Heeft u op de laatste dag van uw
vacantie nog wat frankjes over, dan
wilt u stellig nog verschillende zaken
kopen; een flesje parfum voor een
goede vriendin, een half litertje cog
nac voor een goede vriend of een van
die mooie Franse prentenboeken voor
de jongste zoon.
De grootste keus heeft u, wanneer
u naar een van die reusachtige Fran
se warenhuizen gaat, waar u van een
scheermesje tot en met een automo
biel kunt kopen. U kimt het zo gek
niet verzinnen, of u vindt het er en
de prijzen zijn er steeds aan de lage
kant.
Soekarno en Nehroe
spraken tot de pers.
Pandit Nehroe heeft op een pers
conferentie te Djakarta gezegd, dat
hij de aanspraken van Indonesia op
Nederlands Nieuw Guinea steunt,
maar de kwestie moet vreedzaam op
gelost worden. Nehroe vertelde, dat
men in India de Engelse ondernemin
gen zoveel mogelijk steunde. Bij ma
rine en leger werden Engelse instruc
teurs gebruikt.
De zogenaamde „derde macht" wil
de Nehroe meer zien als een weg tot
toenadering voor de wereldvrede,
want Azië heeft noch militaire, noch
economische macht.
Het is ook niet redelijk over een
militaire alliantie tussen India en In
donesië te spreken, wel kan er sprake
zijn van een handelsverdrag.
Soekarno verklaarde er zeker van
te zijn, dat Westelijk Nieuw Guinea
door vreedzame onderhandelingen aan
Indonesië zal komen. Hij meende
evenwel, dat er nog zekere reaction-
naire Nederlanders in Nieuw Guinea
waren. De meerderheid der Nederlan
ders in Nederland en Indonesië had
zich evenwel met de nieuwe toestand
in Indonesië verzoend.
Verhoging Ziekenfonds
premie
De minister van sociale zaken heeft
aan de ziekenfondsraad medegedeeld,
dat hij geen bezwaar heeft tegen ver
hoging van de ziekenfondspremie voor
vrijwillig verzekerden van 63 op 80
cent per week. ingaande 1 Juli a.s.
Loonbelasting en sociale
verzekering.
De ministers van financiën en van
sociale zaken hebben een commissie
ingesteld, welke tot taak heeft na te
gaan in hoeverre een aanpassing tus
sen de sociale verzekeringswetten en
de wettelijke bepalingen van loonbe
lasting en vereveningsheffing moge
lijk is en de daartoe vereiste voorstel
len te doen.
De commissie is Vrijdag geïnstal
leerd door de directeur-generaal voor
fiscale zaken in algemene dienst, dr.
W. H. van den Berge. In zijn rede en
in het antwoord van de voorzitter dei-
commissie, dr. A. J. van den Tempel,
kwam tot uitdrukking dat algemeen
de indruk bestaat, dat een aantal ver
schillen tussen de reeks van heffin
gen, die op de grondslag van het loon
worden geheven, slechts historisch
verklaarbaar zijn. Een belangrijke
vereenvoudiging van de loonadmini
stratie, die thans voor de werkgevers
een zware last betekent, is slechts te
bereiken door de verschillen welke
niet door de aard van de heffingen
bepaaldelijk worden gevorderd, weg
te nemen. Deze coördinatie zal een
belangrijke vereenvoudiging en be
sparing betekenen zowel voor de
werkgevers als ook voor de organen,
die de heffingen uitvoeren.
Negerbisschop in ons land.
De eerste neger-bisschop uit Afrika
(Oeganda) die Woensdag jl. in ons
land is aangekomen, bracht o.a. een be
zoek aan Eindhoven. Hij is van plan
de Nederlandse bisschoppen en ver
schillende instituten te bezoeken. Mgr."
Kiwanuka is het hoofd van een Afri
kaanse bedevaart naar Rome.
Fakir Burmah blijft vaslen.
Fakir Burmah. die sedert 4
Mei jl. in gezelschap van enige
adders en twee pythons in een
glazen kist verblijft, heeft het
voornemen te kennen gegeven
het wereldrecord voedselstaking
te verbeteren, dat sedert Don
derdag op naam staat van de
Duitse ..beroepsvaster" Willy
Schmitsz. bijgenaamd „de held".
Zodra Burmah. die zijn 42e
dag van voedselonthouding is
ingetreden, kennis had gekregen
van de beslissing van Schmitz.
ten minste 53 dagen in zijn gla
zen kooi te blijven, heeft hij
hulde gebracht aan de moed van
zijn tegenstander.
Sedert enige dagen brengt
Burmah zijn tijd sluimerend
door en klaagt hij over pijnlijke
schrammen, veroorzaakt door de
aanraking met de glasscherven,
waarop hij ligt. en ook over
hoofdpijn, gepaard gaande met
hallicuiiaties. die het gevolg zijn
van de hersen-anemie. verwerkt
door het langdurig vasten.
Bejaarde winkelierster opgelicht.
De Haarlemse politie heeft een 35-
jarige gehuwde vrouw gearresteerd,
die er van wordt verdacht een 78-ja-
rige winkelierster in textielgoederén
voor bijna 10.000 te hebben opge
licht. Zij zou de oude vrouw met een
verhaal over een erfenis van twaalf
mille, die haar te wachten stond, heb
ben bewogen een grote voorraad tex-
tielgoederen aan haar af te staan.
De nieuw benoemde burgemeester van Middelburg nir. dr. N.
achter zijn schrijftafel
Stemmen uit de Kerken
Conferentie van Lund w erkt ook in Nederland door.
In de laatste jaren is er in Hervormd Nederland heel wat vergaderd
en gesproken over de „Nieuwe Kerkorde". Weinigen zullen echter we
ten dat men In de Evangelisch-Lutherse Kerk in Nederland in veel op
zichten voor dezelfde vragen en moeilijkheden staat als in de Ned. Her
vormde Kerk.
Immers de Evangelisch Luth. Kerk vertoont evenals de Ned. Herv.
Kerk practisch alleen een uiterlijke eenheid. Zij bestaat voorname,
lijk uit twee groeperingen rechtzinnig en vrijzinnig die het voor
heen in veel opzichten vaak lang niet met elkaar eens waren. De binding
tussen beide richtingen zyn de reglementen, die alleen de lynen voor een
uiterlijke organisatievorm aangeven, zonder het bijzonder karakter van
de Kerk te tonen.
De reglementen zijn zuiver formeel,
er wordt daarin niets gezegd over de
Kerkelijke leer di beleden en verkon
digd moet worden. Er is geen enkele
binding aan de Lutherse belijdenis
Practisch komt het er op neer dat
ieder datgene kan verkondigen, wat
hij wil. Immers: een principiële ver
klaring ontbreekt.
Al waren de tegenstellingen niet zo
scherp als byv. in de Ned. Hervormde
Kerk. loch was het een feit dat de
richtingen naast elkander werkten «el
ke richting gaf een eigen blad uit. de
predikanten kwamen samen in afzon
derlijke vergaderingen enz.) Hoewel
men van rechtzinnige zijde al jaren er
op aandrong, dat de Evang. Luth. Kerk
weer een belijdende Kerk moest wor
den, was men van vrijzinnige zijde nog
al huiverig. Men vreesde hier een te
strenge belijdenistucht. met alle gevol
gen van dien (uitzetting uit de kerk
bijv.).
ER VERANDERDE IETS.
Sinds enige jaren is er evenwel tets
aan het veranderen. Op het ogenblik
wordt nl. hard gewerkt aan de Kerk
orde. Uit gedane publicaties blijkt
reeds nu dat de Kerk een belijdende
Kerk zal worden, in al de geledingen
van haar arbeid en dat het oude regle
ment de Kerk onwaardig zal ver
dwijnen.
Men is gaan begrijpen dat het er
zelfs niet om gaat een modus vivendi
te vinden om richtingen in vrede te
doen samenleven en wei-ken. Slechts
een gemeenschappelijk Kerkelijk belij
den. in gehoorzaamheid aan Gods
Woord, luisterende naar de Lutherse
belijdenisgeschriften der Kerk. geeft
de Evang. Luth. Kerk nog reden van
bestaan in Nederland.
LUND.
Hoe dit inzicht gekomen is? Een
naam wordt nogal eens genoemd:
Lund, de naam van een plaats in Zwe
den. Daar werd in 1947 een grote Lu
therse Wereldconferentie gehouden
waarop afgevaardigden uit zeer veel
landen aanwezig waren, vertegenwoor
digende de grootste Protestantse ge
loofsgemeenschap in de wereld. (Er
zijn nl. ongeveer 75 millioen Luthera
nen).
Daar werd een hechtere grondslag
gelegd door de vaststelling van de sta
tuten ener Lutherse Wereldfederatie.
Daar werd een rapport opgesteld waar
in werd uitgesproken wat de kern van
de Lutherse belijdenis is. Hierin wordt
gehandeld over verschillende proble
men theologische (Doop, Avondmaal.
Kerk enz.) én practische (rechten en
vrijheden van de mens enz.). Dit rap
port was de Lutherse bijdrage voor de
Wereldconferentie van Kerken. Augus
tus 1948 te Amsterdam gehouden.
Het was al spoedig duidelijk dat dit
rapport van Lund zeer belangrijk was
voor de Evang. Luth. Kerk in Neder
land. Hierin lagen gemeenschappelijke
punten van gesprek dat boven de rich
tingen uitging, het was een goede basis
voor de besprekingen tussen de drie
Ev. Lutherse professoren (twee hier
van zijn rechtzinnig). Zij kwamen tot
de ontdekking dat de Lutherse Kerk
in Nederland buiten de grote stroom
van het Wereld-Lutheranisme was te
recht gekomen, maar ook dat zij. wat
vroeger niet mogelijk was. nu op grond
van Lund tot een eenheid konden ko
men. Zij kwamen op zodanige wijze
tot elkaar, dat zij meenden van hieruit
een nieuwe weg te zien voor de Luth.
Kerk in Nederland. Reeds bleek het
mogelijk een gezamenlijk blad uit te
geven.
Een Nederlandse bewerking van het
rapport werd door de Synode 1948 aan
genomen en als grondslag voor de
nieuwe Kerkorde aanvaard (uitg. ten
Have A'dam).
Voorlopige richtlijnen voor een
Kerkorde volgden hieruit. Na bespre
king met de predikanten en in rayons
Kerkeraadsvergaderingen stelde de
Synode in 1949 de tekst van enkele be
langrijke artikelen en richtlijnen voor
de Kerkorde met grote meerderheid
van stemmen vast.
Het gevolg van de Synode 1949
was dat de Hersteld Evang. Luth.
Kerk (rechtzinnig, sinds 1791 uitge
treden) de noodzakelijkheid van een
scheiding niet meer voelde en juist
vorige week bekend maakte dat een
commissie benoemd was, die contact
zal opnemen met de Evang. Luth.
Kerk om te komen tot het opstellen
van een plan tot hereniging der beide
Lutherse Kerken in Nederland. Zo
werkt het rapport van Lund dus
door.
Op de afgelopen Synode-vergade-
ring 6 en 7 Juni j.l. werd o.a. het
reglement op de visitatie der ge
meenten en op het pastoraat over dt
predikanten in eerste lezing geaccep
teerd. Zes leden van de Synod. Com
missie werden benoemd tot visitato
ren, die de Gemeenten zullen bezoe
ken en zich niet alleen van de mate
riële, maar ook van de geestelijke
situatie ter plaatse op de hoogte zul
len stellen. De voorzitter der Synode
is ambtshalve visitator. Hij krijgt
vrij grote bevoegdheden.
De aankomende predikanten ver
plichten zich „de ordeningen van de
Evang. Luth. Kerk getrouw te zullen
naleven en zich te stellen onder het
gezag van de Synode en onder het
pastoraat van de visitator. Zij zullen
moeten uitspreken dat „de H.-Schrift
aan de Kerk gegeven is als enige
bron en norm van de prediking".
Omdat de Kerk verantwoordelijk is
voor hetgeen openlijk namens haar
verkondigd wordt, is zij verplicht
over deze verkondiging opzicht te oe
fenen. Zo komt er dus Kerkelijke
tucht. Een en ander is in de Kerkor
de geregeld. Ook de predikanten zijn
dus in het pastoraat betrokken.
In zeer kort bestek is datgene wat
in de Lutherse Kerk leeft, weergege
ven. Of alles vanzelf gaat? Zowel
van „links" als „rechts" komen er
bezwaren. Veel zal nog moeten wor
den doorgepraat, maar verblijdend is
dat de Lutherse Kerk in Nederland
weer een belijdende Kerk wordt, „een
mond" krijgt, dat uitgesproken wordt
dat de belijdenis der Kerk de totali
teit van de dienst der Gemeente om
vat: haar eredienst en theologie,
haar diaconie en zending. Omdat het
belijden van Christus' naam de le
vensfunctie der Kerk is, is het haar
roeping de verkondiging van het
Woord zuiver te bewaren. In alle ge
ledingen, op alle trappen van haar
organisatie heeft zij tot taak het
Evangelie te verkondigen. De Kerk
is geen vereniging met een bestuur
en reglementen, neen, „de Evang.
Luth. Kerk gelooft met de ganse
Christenheid op aarde in God Vader,
Zoon en Heilige Geest, de Kerk leeft
uit het Evangelie van Jezus Christus,
zoals het in de Heilige Schrift van
Oud- en Nieuw Testament, de enige
bron en norm van alle Kerkelijke
verkondiging en dienst gegeven is en
zoals het in haar belijdenis geschrif
ten, inzonderheid de Onveranderde
Augsburgse Confessie en Luther's
Catechismus beleden wordt".
Het Wereldgebeuren
Nogmaals: plannen
Het ene plan om West en Zuid
Europa op de been te helpen is ter
nauwernood wereldkundig gemaakt,
of een ander plan vraagt al weer on
ze aandacht. Het is dan ook geen won
der als onze lezers door al die bomen
het bos niet meer kunnen zien.
Wy willen daarom proberen wat
licht in deze duisternis te brengen
waarbij wij dan zullen zien dat er,
ondanks al die verschillende benamin
gen toch wel verband tussen de plan
nen bestaat.
Ons uitgangspunt is, dat het eco
nomische leven in alle West-Europese
landen min of meer gebonden is, dat
er voorschriften bestaan omtrent de
uitvoer en de invoer, de beschikbaar
stelling van buitenlandse valuta enz.
Normaal zou zijn, zoals voor 1940,
dat ieder land in- en uitvoert zoveel
als het wil, dat de koopman voor die
invoer zoveel buitenlandse betaalmid
delen kan krijgen als hy nodig heeft
en dat iedere burger, onverschillig
voor welk doel, eveneens valuta kan
kopen. Kortom, dat het goederen-, be-
talings- en reisverkeer met het bui
tenland vrij is.
Wy zijn echter nog zo ver niet: wij
hebben b.v. geen Belgische francs en
Engelse ponden genoeg en het ge
volg is. dat onze regering voor ver
schillende aankopen en uitgaven eerst
i toestemming wil geven.
I Toch zijn wij al wel op weg naar
grotere vrijheid. Sedert 1 October '49
mogen vele goederen zonder vooral-
gaande toestemming vrij ingevoerd
I worden; importeurs krijgen hiervoor
dus automatisch valuta toegewezen.
Ongeveer 50 60% van onze invoer
is vry en voor het restant moet een
vergunning gevraagd worden.
Er blijken dus 2 vraagstukken te
zijn:
a) hoe kunnen wij dat goederenver-
j keer vrijer makenliberaliseren zegt
men tegenwoordig:
b) hoe kan het betalingsverkeer van
i zijn banden worden bevrijd?
I Het goederenverkeer is nu in de
eerste plaats een onderwerp van be
spreking in het Franse plan van Schu-
j man en in het gloednieuwe Neder-
I landse van Stikker. Schuman wil
{steenkool- en staalleveringen bevorde-
j ren door alle mijnen en fabrieken on-
i der controle van een internationaal
j lichaam te plaatsen,
i Wel blijven de huidige eigenaren de
i bezitters, doch dit beheerslichaam
I moet gaan voorschrijven, dat de in-
voerrechten welke de aangesloten
•landen op deze grondstoffen heffen,.
worden opgeheven en dat ieder op
dezelfde voorwaarde bij elke partner
lean kopen enz. dus dat kolen en staal
in het onderlinge verkeer geen hin
dernissen meer op hun weg zullen
vinden.
Stikker gaat nog een stapje verder.
In de eerste plaats wil hij een grote
re vrijheid voor de basisindustriepro
ducten (kolen en staal) maar ook
voor de landbouw en de belangrijke
verwerkende industrieën. Op- 31 De
cember 1950 moet elk van de 17 on
der het Marshallplan vallende landen
zelfs 75% van zijn handelsverkeer
vrijgemaakt hebben.
Vry maken van het handelsver
keer, dus vrije invoer, kan betekenen,
dat een bepaalde tak van bedryf (zeg
b.v. de pharmaceutische industrie) in
het gedrang komt, dat die stil komt
te liggen en er werkloosheid ontstaat.
Daarom moet er een internationaal
fonds komen, waaruit een land ten
bate van zo'n industrie of om andere
industrietakken ter vervanging op te
bouwen, een uitkering krijgt.
Hoe meer ieder land dus bereid is
in te voeren van een ander Europees
land, des te hoger wordt het levens
peil. Het doel is dus uiteindelijk» om
één gi-ote West-Europese markt te
vormen (die 'n geheel vormt: hierop
doelt het woord integratie)hetgeen
bereikt kan worden door alle belem
meringen van in- en uitvoer weg te
nemen.
En hoe wordt dan die invoer be
taald? Wel, hier sluiten we aan op
het plan voor een Europese Betalings
unie, dat voorziet in de vorming van
een Unie, waarby ieder land een re
kening moet openen en waarbij men
tot een bepaald bedrag credieten kan
opnemen. Als Nederland dus op een
bepaald ogenblik geen Belgische
francs heeft, dan kan het bij de Unie
j francs lenen en zo verder invoeren.
Er is dus geen crediet-verlening van
land. tot land meer, doch 'n centrale
crediet-verlening.
Het zijn allemaal nog plannen.
Doch met een zeer reëel doel. Verwe
zenlijking kost offers, o.m. omdat
ieder land een deel van zijn zeggen
schap kwijt raakt. Doch alleen door
i deze offers te dragen, zullen wij thans
een betere toekomst kunnen opbou
wen.
Vlissingen
H. Johannes.
8. De gevolgen waren niet te overzien. Me
vrouw Brushbox ging zoetjes van haar stokje,
meneer Brushbox ontstak in woede, en zelfs Bil-
lie werd heel kwaad op Jimmy. „D'r uit ondier!"
schreeuwde meneer Brushbox. „D'r uit ondier! Ik
wil je niet meer zien! Hoepel opm'n huis uit!
M'n huis uit!" De brave meneer Brushbox wai
buiten zichzelve van kwaadheid. Hij wees met z'r.
vinger naar de deuren daar ging Jimmy
Brown. Hij keek heel schuldbewust en sip en zo
verdween hij uit den huize Brushbox, een nieuwe
toekomst tegemoet.
Wetsontwerp Perswezen.
Naar wy vernemen is dezer dagen de
Indiening bij de Tweede Kamer te ver.
wachten van een ontwerp van wet,
houdende enkele voorzieningen betref
fende het perswezen.
Kanaaltunnel-plan.
André Basdevant, de internationaal
bekende Franse architect en inge
nieur, is in Frankrijk teruggekeerd
na zijn zesde poging om de Engelse
regering te overtuigen, dat een tun
nel onder het Kanaal een eenvoudiger
weg is om de twee landen met elkaar
te verbinden. Reeds 20 jaar vecht
Basdevant voor zijn plan. Wanneer
3000 man zes uur per dag onder de
grond werken, zou de bijtunnel in
twee jaar en de hoofdtunnel drie jaar
later klaar kunnen zrjn, aldus Basde
vant.
Nadat Alfred Barnes, de Engelse
minister van vervoer, in November
het tunnelplan aan de dijk had gezet,
heeft Basdevant een nieuw Engels
Kanaaltunnel-comité gevormd. Vorig
jaar dienden 200 parlementsleden een
motie ten gunste van het plan in. Uit
militair oogpunt vindt het plan de
meeste tegenstand, omdat de autori
teiten bang zijn voor het gevaar van
een invasie in Engeland via de tunnel
ingeval van bezetting van Frankrijk
door een vijand. Volgens Basdevant
kan de tunnel in een dergelijk geval
onder water gezet worden. Enthou
siaste Amerikaanse ingenieurs, die
Amerikaans grootkapitaal achter
zich hebben, hebben reeds aangeboden
de tunnel te bouwen en te betalen op
voorwaarde, dat zij als enigen de tun
nel mogen beheren.