In Finland geestelijk groeit een eigen type JIMMY BROWN, sportheld no. 1 Geen nauwe bindingen tussen kerk en politiek Zeeuwse Almanak wmummmm mm fiifprv - ij UITWISSELING NEDERLANDSE EN FRANSE SCHILDERS De reorganisatie van het K.N.1.L DE „BERGENPOETSERS" VAN SALZBURG IN ACTIE De blokkade tegen Ambon. WOENSDAG 14 JUNI 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 Finnen leven dikwij Is in contrasten. (Van onze speciale verslaggever) De avond was ver gevorderd, de glazen werden voortdurend gevuld en het gesprek nam nog steeds in levendigheid toe. Telkens weer sprong uit de in het Engels gevoerde discussie het woord „cradle" omhoog, dat wieg of bakermat betekent. Geen wonder, want we zaten in Turku, dat by de Zwe den Abo heet en enkele gasten kwamen uit Helsinki, dat eeuwenlang Hel- singfors genaamd werd. Was het waar wat de welsprekende Turku-enaar beweerde, dat alle cultuur van uit het Westen over de Botnische golf Fin land binnen gekomen was en dat zijn stad de roem droeg van de oudste in valspoort dier cultuur te zijn Of had de man uit Helsinki gelijk, die er op wees, dat de Kale val a, het Finse heldengedicht en het onvergankeiyk sym bool der natie, toch in de bossen van Oost-Finland, in Karelië, geboren was? wel getroffen als verrast door het koorgezang, een openbaring van een na de dienst in hun gesprek met de geestelijken aan de dag legden. De tragische positie dezer clerus werd ons uit een gesprek wel zeer duidelyk het patriarchaat van Moskou trekt, de politieke beïnvloeding die het ge volg van een te nauwe verbinding met Moskou, stoot af. Volkomen anders waren de twee Lutherse diensten, die we bijwoonden. De zeer typische en ruime kerk van Jyv&skyla zat op Hemelvaartsdag overvol: het had iets van een volks feest en dat was de dienst in zekere De volgende morgen bekeken we de oudheden van Turku. Inderdaad, de rnöoie Kathedra31 was in 1229 door de Engelse bisschop Thomas gesticht, niet ver vandaar wijst men ae bron aan waar in 1155 de eerste Finse christenen, ook al weer door een En gelse geestelijke, gedoopt zijn, en het geweldige oude kasteel staat op de naam der Zweden. Dus toch uit het Westen? Maar zoals de naam Abo door Turku ver dreven is, zo wordt het Zweeds lang zamerhand door het uit het Oosten afkomstige Fins vervangen, niette genstaande een vroeger vrij felle maar na de oorlog wat geluwde taal strijd. En op de grote markt staat een Grieks-katholieke kerk, gebouwd in de tijd toen de Czaar nog groothertog van Finland was, sedertdien wel wat vei'vallen maar nu dan weer door sommige Karelische evacue's ge bruikt. De twijfel bleef; dezelfde morgen zagen we de zeer moderne kapel op de uitgestrekte begraafplaats. Juist had den we de honderden graven der in de oorlogen van 1939-'44 gesneuvelden Finnen uit Turku gezien het stof felijk overschot van elk die zijn le ven gaf kwam terug in zijn woon plaats, we hadden de zachte, me lancholische rust die in deze schone dodenhof, hing, ervaren; toen traden we een zó gedurfde-origineel, wit en licht gebouw binnen, een zo stijl volle verbinding van mystiek en za kelijkheid, dat we ons moesten reali seren dat dit pronkstuk van verfijnd aestheticisme een christelijke kerk was en geen stadhuishal of theoso- phische tempel. En later zagen we de nieuwe kerk van Jyvask.yla, in 1929 gebouwd door een vrouwelijke architect en de zeer eigenaardige van Rajamaki beide toch Lutherse plattelandskerken en toen verwonderden we ons over niets meer. Dit jonge volk. naijverig-trots op zijn zelfstandigheid, zit barstens vol initiatief en artistieke scheppings drang. Dit volk is bezig zich een eigen Finse traditie te scheppen; het zoekt zijn bakermat niet in West of Oost al ziet het graag over Scandinavië naar Amerika maar vindt haar in eigen land en wezen zelf. Voor vele volken is de traditie een ballant dié elke spontane beweging belemmert. Finland vjl vooruit en geeft het avant-garuisme in de kunst ruim baan! ACTIEF MAAR NAAR BINNEN GEKEERD We maakten twee Grieks-katholie ke diensten mee, in Tampere en Hel sinki. Beide kerken waren goed on derhouden en rijk versierd. Er kwa men betrekkelijk weinig mensen, vooral gevluchte Kareliërs en meest vrouwen; de devote godsvrucht waar mee zy de reeks symbolische hande lingen en de gehele zinvolle myste- riëndienst volgden was diep ontroe rend. Vooral werd ons Westers oor zo- ZEILEN IN FRIESLAND (Slot). De voorlaatste dag van een zeil- week is altijd al vermengd met wee~ moed. Wielewaal en Grutto zijn in de voorgaande dagen meer dan ons „ei gendom", ze zijn een stuk van ons zelf geworden, we zijn er mee ver groeidWe kennen de geheimste hoe ken, we weten precies waartoe iedere boot in staat is. Op de voorlaatste dag realiseer je je echter, dat je de volgende dag, de laatste, de Wielewaal en de Grutto weer aan de eigenaar af zult moeten leveren en dat is geen prettig voor uitzicht! Zo zeilen we dan voor de wind in de richting van Sneek. Voor het laatst deze zomer. Een vol jaar zullen wij heimicce hebben naar Friesland. Toen Sneek in zicht kwam hebben we de Wielewaal en de Grutto voor de laatste nacht aan wal gelegd. Zon der ook maar te kunnen vermoeden, dat het een bewogen nacht zou wor den. Der traditie getrouw zijn er op de laatste avond pannekoeken gebak ken en verslonden bij ongelooflijke aantallen. Toen zijn de tenten opge zet en de bedden gespreid. Om tien uur was het avondappèl en om kwart over tienen sliep alles. Omtrent het middernachtelijk uur is toen een zware sleepboot langs de Wielewaal en de Grutto gevaren, met volle kracht. En juist op zij van de beide zeilbootjes heeft die sleepboot zijn achterwerk naar de wal gedraaid om de toch al hevige zuiging langs de wallckantjes nog eens extra te ver groten. Wielewaal en Grutto begonnen te steigeren. De inliggenden ontwaak ten. En de kajuiter Wielewaal kon daar wel tegen, hoog op het water. Maar de veel lagere Grutto kreeg eensklaps een paar reuzenbrekers over het achterschip enhet water spóót door het tentzeil naar binnen. Zeilkleding, matrassen zin ook, want lange rijen 15- a 16-ja- ïligieuze wereld, waarvan niets weten. bijgestaan door twaalf zusters, de i zielszorg voor ruim 2000 rooms-ka- tholieken waarnemen. LUTHERSE KERK EN FINSE j VOLKSAARD In een gesprek dat minister Lcn- ri^3. dej°n&e?? in stemm^donker, na^ HeijasTzelY een pre'dïkaiit, maar wij \ryviex levens een politicus in de agrarische l Opvallend waren de eerbied en 4, j fë&'lgg'SSk rlio rlo nnrnnkionan i}elü W«ae VOGiCn, mgae Qeze Stem gemeenzaamheid, die de parochianen de meisjes in blinkend wit, werden die morgen geconfirmeerd. De liturgie was zeer eenvoudig: gemeente- en koorzang waren allerminst muzikaal volmaakt, maar bljj en harteljjk-spon- taan. Daarmee in felle tegenstelling was de onaandoenlijke Zweedse dienst in de stijve, holle, deftige Domkerk van Helsinki. Dit formalisme trekt blij kens de ervaring ook maar weinig kerkgangers. De Fin wil niet aller- de nadruk op de vrijheid van religie; dat de Lutherse kerk in formele zin staatskerk zou zijn, ging volgens hem niet geheel op, al behoort 96 pet. van de bevolking er toe en heeft de rege ring enige invloed bij de bisschopsbe noemingen en subsidieert zij op be paalde posten, uiteraard vooral het godsdienstonderwijs. De Finse kerk is zeer nauw met het nationale bestaan verbonden, ja. men krijgt hier als in alle Scandinavische eerst°theologisch of liturgisch, maar 1 landen sterk de indruk dat de kerk emotioneel en ethisch en dus sterk slippendraagster van'het nationa- persoonlijk aangesproken worden. I bsme is.^De reformatie^heeit^ zeer m- Daarom heeft het piëtisme ook zulk 1 jBfi gj gfi| een grote invloed hier, maar daarom ook houden zovelen die eigen wegen zoeken vooral de intelectuelen geen contact meer met de kerk, al zullen ze niet zo gauw als bij ons de formele band met de staatskerk ver breken. Zeker verklaart dit alles ook het eigenaardige secte- of groepswezen, waarin vele eenvoudigen opgaan, die dan hun zeer emotionele geloofsprac- tyk verbinden met een fanatiek etisch rigorisme: soberheid en kledij en ont houding van alcohol en tabak behoren bij de vaste levensregels. Het Leger des Heils en de Pinkstergemeente spreken velen aan. maar ook ziet men herhaaldelijk op de straten de Jeho va-getuigen aan wiè het werkelijk ge lukt vele voorbijgangers tot een ge sprek te bewegen. Geen wonder dat de R.K.-missie 't in zulk een land zeer moeilijk heeft. Zij is (zoals alle Scandinavische mis- sie's) vrijwel geheel in Nederlandse handen en wordt door mgr. G. Cob- ben geleid. Over geheel Finland moe ten negen priesters en vier broeders :-r f. f0-y 1? - i V; i spirerend op de vrijheidsgedachte in gewerkt: de eerste reformator Agi-i- cola was meteen de schepper van de Finse cultuurtaal en vooral de figuur van Luther heeft vele begaafde Fin nen beïnvloed. Toch is er daardoor misschien ook een zekere zelfgenoegzaamheid op te merken: Karl Earth heeft hier bijna geen invloed, maar ook de liturgische en oecumenische beweging vinden weinig gehoor. Als er een kerkelijk probleem is, dan is het dat van piëtis me. Zoals in Noorwegen omstreeks 1800 de eenvoudige boer Hans Nielsen Hauge als lekenprediker een gewel dige, tot de dag van heden voortle vende invloed heeft uitgeoefend, Initiatief van de Nederlandse Refsvereniging. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG, Juni „Een grote, steeds groeiende zorg vormt voor de Re gering de financiële toestand, waarin tal van beeldende kunstenaars in ons land verkeren. Z{j kunnen, wat liun prestaties betreft, best hun partij mee- blsizen, maar ze komen te weinig over de grenzen." Dit zeide ons dr. N. K. A. Vroom, hoofd der afd. Kunsten van het Mini- steiie van Onderwys, Kunsten en Wetenschappen, die een warm bewonde raar en bevorderaar is van het initiatief door de Nederlandse Relsvereni- ging te Den Haag op instigatie van dokter J. P. Nagelhout te Holten (O genomen tot uitwisseling van Nederlandse en Franse schilders in samen werking met de Touring Club de France. Zestig Franse hoteliers hebben reeds hun medewerking toegezegd en 20 Nederlandse schilders vertoeven al in Frankrijk een maand lang als hun gast, welke hospitaliteit zij belo nen met een werkstuk van hun hand, dat later niet alleen in Frankrijk, maar met medewerking van onze re-< gering ook hier te lande tentoonge steld zal worden ter bevordering van het tourisme in Frankrijk niet alleen, maar vooral ook van de waardering in klinkende munt van de schilder kunst ten onzent. Het is een mooi particulier initia tief, dat de geneesheer de heer Na- elhout op zo sympathieke wijze in Oosten van ons land heeft aange- g el! het was 't in Finland omstreeks diezelfde vangen en dat op brede schaal door tijd de boer Paavo Rucotsalainen de N.R.V. bevorderd wordt met in die een geestelijke opwekking bewerk- stemming en hartelijke medewerking stelligde. In gezelschappen en „oefe- i der beide regeringen, ningen" wisselden de eenvoudige ge- Een hotelhouder, die een kunst- lovigen hun ervaringen uit, werden i schilder in de stille tyd, als zijn huis liederen gezongen. Hun gehele leven stond slechts onder een exponent: de „Jumalan armo", de genade Gods. Niet onder het kerkdak, maar langs de straat, op de markt en in de schu ren begonnen deze mensen te evan geliseren, zonder zich evenwel van de landskerk in Finland die geheel door hun type gestempeld zijn en momen teel behoort zelfs een van de zes bis schoppen tot deze richting. Zo scherp antithetisch als de Ne derlandse gereformeerden zyn deze piëtisten trouwens niet ingesteld. Men kent in Finland geen nauwe verbin ding, van kerk en politiek; zeven van de 200 parlementsleden (er is maar toch ten dele leegstaat, voor £en maand of langer gastvrijheid biedt, levert een vrijwillige bijdrage voor de toeristische propaganda voor zyn stad of dorp, terwijl hij een behoor- lyke betaling erlangt, als de kunste naar bij zijn afscheid hem een zyner schilderijen schenkt, aldus dr. R. van Waard, de energieke voorzitter der N.R.V. Het hoofdbestuur der N.R.V. be sloot aan het verzoek van de heer Nagelhout te voldoen onder voor waarde, dat het mogelijk zou zijn de uitzending te doen plaats hebben in het kader van de culturele uitwisse ling tussen Nederland en Frankrijk, één Kamer) zijn predikant, waarvan teneinde een hechte band te schep- De middeleeuwse kerkelijke architectuur stond in Finland op een hoog peil; vooral in de 15e eeuw werden er vele sobere, sterke, ingetogen-styivolle ker ken gebouwd. Deze Kerk van Hattula, omringd door een muur van zwerf stenen, met twee poortgebouwen en een apart staando houten toren op een j neei^we^over ^e^^i^üonale "functie" I drie behorendp tot de agrarische, drie tot de conservatieve en een tot de socialistische party. In de laatste tijd ontstaat er onder de jonge dominee's een streven om de verbinding tussen j christendom en socialisme te zoeken. I Het is heel moeilijk het geestelijke bestaan van de Finnen te karakteri seren, ze leven dikwyls in contrasten. Gesloten en zwijgzaam is dit volk volgens zijn literatuur, maar het kan plotseling in extase en razernij uit breken. Afkerig van ceremonieel, is hun wezen mystiek en dikwijls zelfs magisch gericht. De waardering van kennis is overdreven groot en over 't algemeen lijken ons de Finnen een groter belangstelling voor kunst, the ater. architectuur enz. te hebben dan de Nederlanders. Het Finse nationa lisme is met een sterke dosis idealis me vermengd, maar telkens duikt ook een zeer eerlyk realisme op: wan- onverwoestbaar stenen onderwerk, is van binnen wonderlijk rijk met fres co's uit het einde der 15de eeuw beschilderd. van de alcohol spreken, zal dit wel duidelijk blijken. 26 Juli blijft streefdatum. De Nederlandse Dienst Legercontac- ten meldt: Volgens circulerende berichten zou van „welingelichte" K.N.I.L.-zijde o.m. zijn verklaard dat. gezien de vorderin gen die tot dusver zijn gemaakt, reeds thans kan worden aangenomen dat de reorganisatie van het K.N.I.L. 26 Juli a.s. voltooid zal zijn en dat het in het voornemen zou liggen, dat op genoem de dag de commandant en de chef ge nerale staf Nederlandse legerstrijd- krachten zullen repatriëren. Hierbij dient te worden aangetekend dat deze mededelingen noch van be voegde, noch van welingelichte K.NJ. L.-zijde afkomstig kunnen zijn. Om trent de datum, waarop de reorganisa tie van het K.N.I.L. voltooid kan zijn, bestaat nog geen zekerheid, evenmin dus over het juiste tijdstip waarop luit—generaal Buurman van Vreeden en generaal-majoor van Langen naar Nederland zullen vertrekken. Verwezen wordt naar de 9 Mei jl. verschenen gemeenschappelijke ver klaring van de minister van defensie R.I.S. en de Nederlandse staatssecreta ris van oorlog, waaruit duidelijk blijkt dat de datum van 26 Juli moet worden gezien als „streefdatum", waarbij de aandacht werd gevestigd op de moge lijkheid dat op dat ogenblik nog niet te voorziene omstandigheden van reorga nisatie en afvoer in de weg zouden treden. De „Cheshire" gedebarkeerd. Dinsdagmorgen om 8 uur begon aan de Lloydkade te Rotterdam de ontscheping van de ongeveer 655 opvarenden, die met de „Cheshire" uit Indonesië in Nederland zyn aan gekomen. Er bevonden zich ook 270 kinderen aan boord. kussens, pyama's en zeilschoentjes, alles drijfnat. Om uit te wringen! En tot overmaat van ramp: de beide bo ten losgeslagen,... Het is een bedorven laatste nacht geworden. Althans aan boord van de Grutto. Telkens als het gepuf van een motor naderde, ivas er de vrees, dat er een nieuwe zondvloed zou komen, of dat de boten opnieuw los zouden slaan. En wie slaapt er lekker op een natte matras, met natte kussens, tus sen natte lakens en i» een natte pya- mat Tussen haakjes: een misselijke streek van die sleepbootkapitein om zo dicht langs plesierbootjes te varen, terwijl er een meerbreedte ruimte was. En goed voor Friesland, dat er niet véél van zijn slag zijn. Anders zou het aantal zeilers vermoedelijk lakens en snel minderen! jaarlijkse schoonmaak van bergwanden. (Van onze correspondent) In liet bevolkingsregister van Salz burg vindt men achter de namen van 50 daar wonende mannen een beroep vermeld, dat in geen ander bevol kingsregister van de wereld voorkomt, nl. dat van „bergenpoetser". In de omgeving van Salzburg zijn de huizen hier en daar verspreid te- fen de hoge bergen aan gebouwd. Om eze nederzeting tegen het gevaar van steenlawines, die door de vorst en storm steeds weer dreigen, te be veiligen, kwam men twee en een een halve eeuw geleden op de idee de ber gen op zo kort mogelijke termijn te ontdoen van deze gevaarlijke bro ken steen en wel bij ae eerste straling van de voorjaarszon. In een Julinacht van het jaar 1669 maakte zich een enorme steenmassa los van de bergwand en vernielde de kerk, dertien huizen en een gedeelte van de stadsmuur. Deze catastrophe eiste 220 doden. Dit was de aanleiding tot het in dienst stellen van „berg- poetsers". LANG TOUW Bij de jaarlijkse „algemene schoon maak" van de Salzburger bergwanden zijn een lang touw. hamer, bijtel en een speciale boor de onontbeerlijke werktuigen voor onverschrokken ar beider. Hun kleding bestaat uit de ge bruikelijke uitrusting voor bergbe klimmers: .spijkerschoenen en kuit kousen waarbij nog een speciaal ont worpen hoed liet vrije uitzicht waar borgt maar meteen het gelaat tegen de vallende stenen beveiligt. Boven op de te zuiveren bergwand neemt op een grote rol touw de „touwhou- der" zijn plaats in. Hij slaat het touw om een in de grond geslagen korte paal en laat het dan met de hand langzaam afrollen. DE ZITPLAATS Onder aan het touw wordt een mas sief stuk hout bevestigd, dat de „bergenpoetser" by zijn gevaarlijke en moeilijke arbeid gebruikt als zit plaats. Meestal werken er drie man nen naast elkaar. Herhaaldelijk sto ten zij zich met de voeten krachtig van de bergwand af om een andere plaats onder handen te nemen, waar ze de losse stenen van af kloppen, zy zweven dan hoog boven de zee van daken van Salzburg, dat in al zijn schoonheid aan hun voeten ligt. Voor het goede contact tussen de bergenpoetsers heeft iedere ploeg een bepaald kenteken. Men gebruikt daar voor de namen van drie bekende ber genpoetsers, Brandauer, Hauser en Jager, die omstreeks 1800 leefden en door hun ongelooflyk moedige manier van werken nog steeds in de gedach ten van de Salzburgers leven. (Nadruk verboden) Niei overijld Mr. R. J. Polak vestigt in het „Ned. Juristenblad" de aandacht op een z.i. merk waardig voorbeeld van de niet-toepasselykheid van de regels der extinctieve verja ring op familierechtelijke ver houdingen. Hij noemt namelyk het geval waarover de recht bank te Amsterdam onlangs had te oordelen: een bewoner van een Oudemannenhuis stelde een actie tot echtschei ding in tegen zyn echtgenote op grond van door haar in... 1915 gepleegd overspel. De vordenng werd bij verstek toegewezen. Kamerlid stelde vragen aan de minister-president. Door het lid van de Tweede Kamer, de heer van de Wetering (C.H.) zijn aan de minister-president vragen ge steld. waarin deze wijst op de medede lingen van de woordvoerder van het ministerie van defensie van de R.V.S. I., dat ondanks de ontkennende mede deling van de ministeries voor unie zaken en overzeese rijksdelen in de vergadering van de Tweede Kamer van 26 Mei jl., er wel degelijk sprake is van een economische blokkade te gen Ambon. De voedselvoorraden op Ambon zou den aanzienlijk zijn afgenomen om door deze onmenselijke methode het Ambonese volk te dwingen zich over te geven, met al de vreselijke gevolgen van dien. Het Kamerlid vraagt of de minister president bereid is stappen bij de rege ring van Indonesië te ondernemen, op dat aan deze wrede methode tegen een om zijn zelfbeschikkingsrecht strijdend volk een einde komt en eventueel zelfs een beroep op het Uniehof of de Ver. Naties wordt gedaan. H.B.S.'er sloeg student een oog uil De 20-jarige H.B.S.-erJ. R. R., die 2 y2 jaar geleden op een feestje van de roei- en zeilvereniging „Het Spaar- ne" slaags raakte met de Delftse stu dent P. E. O. F. L. van Z. en deze daarbij het rechteroog stuk sloeg, zo dat het later operatief moest worden verwyderd, is veroordeeld door het Amsterdams Gerechtshof. Hem was twee jaar geleden door de Haarlemse rechtbank 1 maand gevangenisstraf opgelegd. Het Hof bevestigde dit von nis, maar legde de straf voorwaarde lijk op met een proeftijd van 2 jaar. 5. Maar hoe populair Jimmy bij de voetbalme nigte ook mocht zijn, mevrouw Brushbox had een verschrikkelijke hekel aan de aap. „Een brutale opvreter is hij", zei ze, „en hij mag erg mooi kun nen voetballen, maar hij eet mij arm. Alles wat wij extra door hem verdienen, schranst hij zelf weer op en zo zyn we even ver". Nu was het waar, dat Jimmy Brown waarlyk fameus kon eten. Soep bijvoorbeeld at hij niet per bord, maar per hele soepterrine. pen tussen de volkeren van Europa, een gedachte, waaraan onze Konin gin onlangs te Parys zo welsprekend uiting gaf. Het is nu de vraag, of de Neder landse hotelhouders het belang van deze toeristische propaganda zullen inzien en het voorbeeld van hun Franse collega's zullen volgen tkcr een Frans schilder een maand of lan% ger in de stille tijd als gast uit te no digen. Al een tiental hotelhouders hebben zonder speciale propaganda zich aangemeld tot het uitnodigen van een Franse schilder. Het zou wenselijk zyn, dat in zo veel mogelijk plaatsen van Neder land enkele mensen van goede wil zich belasten met het organiseren van een loterij, waarvan de op brengst in elke plaats ten bate zou kunnen komen van een bepaalde schilder, die daartegenover zou moe ten beloven in het winterhalfjaar wat te komen vertellen over zijn werk, dit tentoonstellen, wellicht ook voor een deel verkopen, eD tenslotte een stukje ter beschikking te stellen van de gelukkige prijswinner. Hel Wereldgebeuren Klein maar sterk Tydens het jongste communistische vredescongres in Wenen werd bij monde van de Tsjechische minister van Volksgezondheid verzekerd, dat de Sowj et-Unie noch de Oosteurope- se volksdemocratieën ooit een aan- valsactie zuilen ondernemen tegen enig land. Het f ntwoord hierop, van uit het Westen 2011 kunnen zijn: Wij horen deze boodschap wel, maar ons ontbreekt het geloof. Voor alle vei ligheid zal in elk geval wel rustig worden voortgegaan met het uitwer ken van de defensie-plannen. Toeval lig is juist een discussie aan de gang over de vraag of West-Europa met kans op redelijk succes tegen een eventuele aanval kan worden verde digd, dan wel, dat een opmars naar het Kanaal 'moeilijk te stuiten zal zijn. Amerikaanse staatslieden en militai ren wedijveren de laatste weken met verklaringen, dat het eerste het ge val is. Er steekt zeker iets onaangenaams en ontmoedigens in deze discussie. Er wordt immers steeds gesproken over agressie en oorlog alsof dat een onontkoombare gebeurtenis is, waar mee ieder zich maar moet verzoenen. Het zyn vaak niet de eersten de besten, die hun stem verheven hehben tegen het vaak al te lichtvaardig ge praat over een ongekende ramp als een nieuwe oorlog en die aandringen op wat meer terughoudendheid in de ze zaken. Aan de andere kant is in de derti ger jaren gebleken, dat het verslon- sen van de defensie en het zwaaien met een waardeloos papiertje ..peace for our time" op de manier van Chamberlain veeleer agressie uitlokt dan voorkomt, zodat het zyn nut kan hebben de militaire problemen, voor zien van toevoeging „onverhoopt" of „eventueel" openlijk aan de orde te stellen. De militaire voorbereidingen eisen grote offers en de burgers, "die deze offers moeten brengen, hebben er recht op ingelicht te worden over het hoe en waarom. Het is niet nodig stapels anti-com munistische lectuur door te nemen om achter het waarom te komen. De feiten spreken voor zich zelf. Met het hoe staat het anders. De deskundigen spreken wel, maar niet overduidelijk. Volgens de laatste stand van zeiken heeft de mening in gang gevonden dat 'n betrekkelijk klei ne, maar goed geoefende en gespecia liseerde Europese strydmacht een aanval zou kunnen afslaan. Deze be rust op de theorie, dat in de moderne atomische oorlogsvoering de verdedi ger een voorsprong heeft op de aan valler, wat de strijd te land betx-eft tenminste. Of deze theorie jxiist is kan alleen de practijk bewyzen en dan is elke bewijsvoering zinloos geworden In elk geval en daar draait het hier om is geen andere mogelijk heid om de Westeuropese defensie te organiseren voor handen omdat in divisies gerekend het Rode Leger niet te evenaren is. De landen van het At lantische Pact kunnen onder de hui dige omstandigheden niet voldoende voetvolk oftewel infanterie op de been brengen. De Amerikanen, Britten en Canadezen zijn uiteraard niet bereid op grote schaal dienstplichtigen als garnizoenstroepen naar Europa te zenden. Dat zou trouwens allerlei on gewenste complicaties geven. Het idee om Engeland en Amerika te belasten met militaire voorbereidingen in de lucht en op zee en de Westeuropese landen de strydkrachten op de grond voor hun rekening te laten nemen stuit op groot verzet. Frankrijk, Ita lië en de Benelux-landen voelen er weinig voor hun economie in groot ge vaar te brengen en de bevolking te verontrusten door op grote schaal in- fanterie-divisies te recruteren. Tydens de besprekingen in Den Haag en Lon den schijnt dat duidelijk tot uitdruk king gebracht te zijn. Numerieke ge lijkwaardigheid met de Sowjet-Unie is een doel, dat bij gebrek aan midde len niet nagestreefd kan worden. Volgens ae huidige Amerikaanse opvatting is het ook niet nodig, dat de Westelijke landen grote legers op de been houden. Technische vervolma king en de nieuwste wapens zouden achterstand in getalsterkte ruim schoots compenseren. Het doel van de stroom optimistische uitlatingen uit de Ver. Staten is blykbaar de Westr Europeanen in dat opzicht een hart onder de riem te steken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 3