Frankrijks natuurschoon lokt! „VOOR WIEN DE KLOK LUIDT' JIMMY BROWN, no. 7 In de Riviera is Augustus het vooral in eivol Zeeuwse Almanak HET MODEBEELD EN KANT DINSDAG 13 JUNI 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 Goedkope vacantie in N ormandië of Bretagne. (Van onze correpondent) PAKIJS, Juni Hoeveel Nederlanders het vorig jaar hun vacantie in Frankrijk doorgebracht hebben, is niet precies bekend, maar het moeten er zo om de 20.000 geweest zijn. En het ziet er naar uit, dat ook deze zomer maanden de „Hollandais" weer by tienduizenden over de Franse grenzen zullen stromen. Het is daarom wellicht goed eens na te gaan, welke va cantie mogelijkheden er in Frankryk zijn, wat de meest geschikte streken zijn en wat de pryzen, die er gevraagd worden. Kortom wij zullen het op prys stellen uw gids te zyn by uw vacantie in Frankryk. In dit artikel ver tellen wij iets over het Franse platteland, waarna wij ook Parys als toeris tencentrum onder de loupe zullen nemen. Men vraagt zich natuurlijk af. hoe het komt, dat Frankrijk het eerste toe- ristenland ter wereld is geworden. Dat is te verklaren, doordat men in Frank rijk alles heeft: de bergen van de Jura en de Pyreneeën, het altijd zonnige klimaat van de Franse Rivièra. het wijde heuvelland van het Noorden, de wijnvelden van Bourgogne, de uitge strekte bossen om Bordeaux, de zand stranden van de Landes. de krijtrotsen in Normandië en zoveel meer nog. DE RTVIÊRA. De meest bezochte vacantiestreek Is de Rivièra. dus de Middellandse Zee kust van Marseille tot Menton. Daar gaan jaarlijks millioenen buitenlanders heen en dat is te begrijpen ook. want zo'n verblijf aan die blauwe zee is wel het heerlijkste wat men zich kan voor stellen. Maar wie naar de Franse Rivièra wil gaan, dient er rekening mee te houden, dat in de maand Augustus alle hotels vol zijn. Daarom is het aan te bevelen om in Juni. in Juli of in September te gaan. aangezien het dan niet alleen minder druk is, 'maar de prijzen ook lager zijn. Wil men toch in Augustus gaan, dan moet men van te voren een kamer bespreken. Ook al kent men niemand, dan is het toch gemakkelijk om te bespreken. U moet namelijk we ten, dat er iri iedere Franse plaats een zogenaamd Syndicat d'Initiative be staat. dat te vergelijken is met onze V.V.V. Wilt u inlichtingen hebben over een bepaalde plaats, dan schrijft u aan Monsieur le Président du Syndicat d'Ininitiative dew en de naam van de plaats, met het verzoek u te willen inlichten over de prijzen, hotels, ,enz. Het goedkoopste aan de Rivièra zijn de grote steden. Nice. Menton en zelfs ook Cannes. Daar vindt u voor een rijksdaalder reeds een behoorlijk ka mertje. dat dan wel niet op zee uit ziet want daar kosten de kamers vijfmaal meer maar waar u toch vlak bij zee bent. Het goedkoopste kunt u in zo'n hotelletje een kamer huren, daar bijv. uw ontbijt en uw dé jeuner met veel vruchten zelf klaar maken en één keer per dag in een van die beslist niet dure restaurannetjes gaan eten. die men in Nice bij dozijnen vindt. De kleine badplaatsen aan de Rivièra zijn over het algemeen erg duur. De Baskische kust (van Biarritz tot de Spaanse grens) is ook zeer in trek, maar de prijzen zijn er gepeperd en u zult er toch zeker vijftien gulden per dag uitgeven. NORMANDIË EN BRETAGNE. Normandië en Bretagne zijn duurder dan men over het algemeen denkt, vooral in Augustus. In Juni en in Juli vindt men echter in Bretagne nog vis sersdorpjes, waar men voor tien gul den per dag een prettige vacantie kan hebben. Maar wie van een rustige en niet al te dure vacantie houdt, kan het beste naar het centrum van Frankrijk gaan. Naar Auvergne. naar de Creuse. Dit zijn prachtige, vaak nog volkomen woeste streken, waar het leven heel goedkoop is en waar men uren kan zwerven zonder iemand tegen te ko men. Voor 600 of 700 francs per dag leeft men er als God in Frankrijk. Hetzelfde kan gezegd worden van de Vogezen, de Pyreneeën (die bijzonder goedkoop zijn) en de Middellandse Zeekust tussen Marseille en de Spaan se grens. De spoorwegen in Frankrijk zijn vrij duur, te weten vier en een halve cent per km. derde klasse. U kunt uw kaartje in Nederlands geld betalen en u kunt zelfs uw maaltijden in de trein reeds in Nederland verrekenen. Men is wel verplicht in de trein te eten. aan gezien de Parijse trein er bijv. 17 uur over doet om naar Menton te gaan. In de meeste Franse treinen is men ver plicht een plaats te bespreken. De ideale vacantie in Frankrijk is voor de bezitters van auto's weggelegd. Men heeft dan niets met volle treinen te maken en men kan plaatsjes berei ken, waar de treinen niet kunnen ko men. De benzine is echter duur (50 cent per liter). Toch kan men over het algemeen zeggenv dat een vacantie in Frankrijk niet duurder behoeft te zijn dan een vacantie in Nederland, tenminste wan neer we de reiskosten even buiten be schouwing laten. Vooral wanneer men niet voor gewoonte neemt om het eer ste het beste hotel maar binnen te lo pen. Zoals gezegd, men kan overal in Frankrijk voor 300 francs een zeer be hoorlijke kamer vinden en men kan ook overal behoorlijk eten voor 300 francs. Maar het is niet moeilijk om het vijfvoudige uit te geven voor een kamer of een maaltijd, die maar nau welijks beter zijn. Voor ieder restau- rant moet de spijskaart met alle prij zen er op buiten hangen, zodat u pre cies kimt zien. wat u uit zult geven. Hangt er geen kaart, dan kunt u er van overtuigd zijn, dat het een duur restaurant moet zijn. (Nadruk verboden) K.L.M. beproeft nieuw uitlaatsysteem. I Naar wij vernemen is de K. L. M. óp het ogenblik bezig een nieuw uit laatsysteem in de practyk te toetsen. Zij is de eerste luchtvaartmaatschap pij' ter wereld die dit doet. Het uit laatsysteem is door de Lockheed- vliegtuigfabrieken na grondige proef nemingen ontwikkeld. Het systeem komt hierop neer, dat de uitlaatgassen worden verzameld in een zgn. verzamelring. Deze ring heeft een vyftal recht naar achteren gerichte straalpijpjes. Door de naar achteren stromende uitlaatgassen zal de kruissnelheid var. het vliegtuig, dat uitgerust is met motoren voor zien van dit nieuwe systeem, kun nen worden verhoogd. Bovendien verwacht men dat de stijgsnelheid van een dergelijk vliegtuig zal kun nen worden vergroot. Het nieuwe systeem is op het ogenblik in ge bruik bij één der K.L.M.-Lockheed „Constellation"-vliegtuigen. nl. de PHT.D.I. (Enschedé.) Zendeling vennoord op Z.O.-Celebes. Het persbureau van de Nederlands Hervormde Kerk bericht, dat blijkens een pas op 10 Juni op het Zendingsbu reau te Oegstgeest ontvangen telegram op 5 Juni ds. G. W. Mollema te Laya (Z.O. Celebes) door terroristen is ver moord. Nadere bijzonderheden ontbre ken nog. Ds. Mollema .geboren in 1903, werd in 1933 als zendingspredikant afgevaar digd naar Z.O. Celebes. Na 1940 heeft hij twee jaren gearbeid bij de Protes tantse Kerk in Indonesië op Alor. In 1946 keerde hij met verlof terug. Eind 1948 hervatte ds. Mollema het werk op Z.O. Celebes. Zijn gezin moest toen in Nederland achterblijven. Hy was woonachtig in Lamboeia. Sympathieke verfilming van Ernest Hemingway's roman Het grote gebrek aan goede oorspronkelyke scenario's is één van de oor zaken, dat in Hollywood de romanverfilming in zwang gekomen is. Het filmbedrijf is nu eenmaal een handelszaak met een millioenen-omzet en de kassa regeert er. Zo onbegrypelyk is het dan ook niet, dat men boeken die een succes bleken, is gaan verfilmen. Maar deze romanverfilmingen blyken in negenennegentig van de honderd gevallen in zoverre mislukkingen, dat zij óf de oorspronkelijke roman te veel geweld aandoen óf te opzettelijk bly- ven: te veel verlitteratuurd en te weinig film. Doorgaans blyken juist de romanverfilmingen bijzonder teleurstellende wanproducten en te meer is 't dan ook verheugend wanneer er zich eens 'n goede uitzondering voordoet: zo'n „witte raaF' is de film naar Hemingway's roman: ,,For whom the bell tolls" „Voor wien de klok luidt". Maandagmorgen heeft Z.K.H. Prins Bernhard in zijn hoofdkwartier in „De Zwaluwenberg" te Hilversum, een depu tatie van de 7-December-divisie ontvan gen, die aan de Prins een speciaal exem plaar overhandigde van het gedenkboek, dat over deze divisie is verschenen. ZEILEN IN FRIESLAND (VI j. Tenminste één dag is er geweest, waarop een halve storm de Friese wateren gezweept heeft, deze zeil- week. De meren hadden grote golven met trede schuimkoppen en de Wie- leivaal en de Grutto konden er dit maal geen gezapige drijf partij van ■maken. De Gruttoranker dan de Wielewaal, was met halve wind nau welijks in koers te houden. Om op loeven te voorkomen, moest met man nenkracht aan het roer getrokken en zo ver boog zich het zeil dan soms naar de zivarte watermassa, dat de giek bij het vieren door het water slierde. De kajuitboot Wielewaal, bij zachte wind trager, toonde zich nu in haar element. Zij deed in snelheid niet voor de Grutto onder. En die snelheid was formidabel bij dit storm pje. Voort joegen de schuiten over het water en in de BM.er was by het kruisen de oliekleding geen overbo dige luxe. Het buiswater kwam by emmersv 61 over. En gieren, niet zingen maar gie ren, deed de wind door het stag nu. De raszcilers genoten! Nu wagen zich geen Zondagszeilers op de me ren, nu zijn die slechts het domein van degenen, die roeten wat er in een ranke boot met een grootzeil, een fok en een roer gedaan kan worden. Nu is zeilen een sport met sensatie zo als andere sporten. Nu is naast vaar digheid ook kracht vereist. Hier loopt een Regenboogjacht door een onhandige manoeuvre aan lager wal en de opvarenden zullen moeten martelen eer zij uit de mod der weg en weer vlot zijn. Ginds voert een kajuiter een slechte landing uit en beschadigt zijn neus. Daar drijft een B.M.-er met een scheur in het zeil. En toch is het geen storm, die raast. Het is bijna een storm, maar niet meer dan een stjjve bries toch. Dit hadden we wel verdiend, dit ideale zeïlweer na die hittedagen, zeg gen de ware broeders. En inderdaad: dit was zeilen! Voor het boek kan men grote waar dering hebben en voor de film even zeer. De Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway heeft in zijn ro man het drama van de Spaanse bur geroorlog getekend, de oorlog die geen strijd meer wa's van burgers van een land onderling, maar veel meen dan dat: een oorlog waarin de fascis- tische dictaturen van Europa met hun strijdkrachten op kleine schaal ope reerden en experimenteerden om zich te oefenen en voor te bereiden op de grote wereldoorlog van het fascisme tegen de democratie. Hoofdfiguur in het boek en in de i verfilming daarvan is een jonge Ame- rikaan Robert Jordan. Tijdens een reis door Spanje, heeft hy de burger oorlog en ae achtergronden ervan le ren kennen en dat heeft hem doen besluiten dienst te nemen bij de rode regeringstroepen tegen Franco en zyn fascistische aanhang. Na een korte opleiding in sabotage-werk komt hij achter de linies van Franco's troepen terecht bij de republikeinse opstande lingen, die er een vertwijfelde guer rilla voeren. De regeringstroepen be reiden een groot offensief voor en Jordan heeft de opdracht bij het be gin van de aanval een brug op te bla zen en daarmee Franco de pas af te snijden voor het aanvoeren van ver sterkingen. Het is een simpel maar door en door triest verhaal. Drie dagen blijft Jor dan bij de partisanen om zijn sabo tage-werk voor te bereiden. Drie da gen, waarin hy de spanningen leert kennen van de eenvoudige guerrilla strijders, die teruggedrongen en inge sloten zijn in de bergen, van alle kan ten bedreigd worden en langzaam uitgebroeid. De leider van de troep is Pablo, een man die door de gedwongen dadenloosheid zijn geloof in de zaak en daarmee zyn geschiktheid voor het leiderschap verliest; zijn vrouw Pilar, een wezen vol onbegrijpelijke oer kracht neemt, wanneer ae troep hem uitgestoten heeft, het gezag over. maar blijft Pablo in al zijn lafheid trouw omdat zij in hem toch altijd nog de eerlijke mens, die eens leider was blijft zien. Bij de guerilla-bende is ook een meisje Maria, dat door de partisanen gered werd uit de macht van Fran co's troepen, en tussen haar en Jor dan ontwikkelt zich een broze roman ce, die door de harde verbittering van de stryd nauwelijks tot wasdom kan komen. Want het republikeinse offen sief, dat tot mislukking gedoemd blykt omdat de vijand ervan op de hoogte kwam, is begonnen en de Drug moet de lucht in. Maar wanneer die opdracht volbracht is, dreigen de par tisanen volkomen ingesloten te raken. Zij vluchtten door de bergen en juist wanneer ze aan alle gevaar ontkomen denken te zijn, komt Jordan met zijn paard te vallen. Hy raakt gewond en de vijand nadert. De partisanen-groep is gedwongen hem alleen achter te laten met een enkel nietig machine- feweertje en de aanstormende vijan- elijke overmacht in de verte Drie jaar heeft regisseur Sam Wood aan deze film gewerkt en het resul taat is soms zeer indrukwekkend. Hij heeft er naar gestreefd alle valse stu- dioromantiek te vermyden. Met de -twee hoofdfiguren Carry Coo per en Ingrid Bergmann is dit niet gelukt weliswaar en de romance tus sen deze twee figuren is wat meer op de voorgrond geplaatst dan Heming way het in zyn roman deed. maar des ondanks is de film uiterst sympathiek en aanvaardbaar. Dat is in de eerste plaats te danken aan het werkelijk sublieme spel in alle rollen, die de twee hoofdfiguren omgeven. Vooral Katina Paxinou als partisanenleid- ster Pilar Akim Tamiroff als de zwak geworden leider Pablo en Vla dimir Sokoloff als de gids Anselmo geven prachtige, volkomen op het werkelijke leven geënte creaties. Deze overompelende en soms be klemmende levensechtheid heeft ook de sfeer van de film. Regisseur Sam Wood heeft in de ruigheid van het landschap (dat in zeer verzorgde kleurenfotografie vrijwel steeds voor treffelijk tot leven komt) ook de ruig heid en de genadeloze hardheid van de guerilla weten uit te drukken: de natuur dient hier tot symbool voor de primitieve gewelddadigheid, waar mee de mens die door deze oorlog tot een primitief oer-leven gedwon gen is strijdt. Alle opgesmuktheid van de filmstudio is hieraan vreemd en daardoor juist heeft de film „Voor wien de klok luidt" een waardigheid en een aangrypende kracht gekregen, die haar ver boven de middelmaat doet uitsteken. v LONG-SHOT Er zijn soorten stoffen die aan het modebeeld onderhevig zijn. zoals bijv. koordfluweel, dat zich op het ogenblik in een grote populariteit mag ver heugen. Kant daarentegen heeft zich door de tijden heen weten te handha ven en vooral in het voorjaar en in de zomer wordt dit vaak buitengewoon mooi en tevens kostbare materiaal veelvuldig verwerkt. Niet alleen voor blouses en handschoenen, maar ook als garnering voor japonnen, hoeden en zelfs schoenen wordt kant gebruikt. Op de foto links boven ziet U een paar suede handschoenen uit de col lectie van Schiaparelli, aan de polsen gegarneerd met kant. Deze kantgar nering is afneembaar, wat met het oog op de besmettel ykheid wel noodza kelijk is. Rechts boven een geklede kanten blouse met een grote, aan de punten omgekrulde kraag. De mouwen van deze blouse vallen tot even over de elleboog. De witte piqué japon met kanten schouderbanden, links onder, kan slechts op warme dagen worden gedragen. Ook voor de zwarte strooien hoed, eveneens met kant gegarneerd, is stralend zomerweer een eerste ver eiste. En als laatste tonen wij U het met kant overspannen avondschoentje, dat zeer zeker met een avondtoilet een allercharmantste combinatie kan vormen. Het Wereldgebeuren Vf Spaanse partisanen en een Amerikaanse saboteur in de film „Voor wien de klok luidt" Boot op vleugels Op de tentoonstelling „Waroubi II" te Roosendaal wordt een merkwaardige boot geëxposeerd. Het is een soort wa- tervleugelboot, de Hydrofin genaamd. Het grootste deel van het drijfvermo- gen moet komen van de uit de romp stekende vleugeltjes. De Engelsman Hook, die de boot in samenwerking bouwde met Jan Rademakers Jr., is van plan hiermede binnenkort het Ka naal over te steken. Hij hoopt het vaar tuig spoedig te kunnen demonstreren voor de Nederlandse marine. „Week van de Romance" Twee duizend ongehuwde mannen en vrouwen wensen deel te nemen aan een „Week van de romance", welke in September in Withley Bay, een vacantie-oord in Northumber land, georganiseerd zal worden. Per sonen uit alle delen van Engeland en zelfs uit Frankryk hebben aan de or ganisatie commissie verzoeken ge richt deel te mogen nemen. Onder meer zullen huwelijksgeschenken en gratis wittebroodsweken degenen ten deel vallen, die dan komen, verliefd raken en besluiten te trouwen. De vijfde stand Een Russich blad heeft dezer da gen bericht, dat de Amerikanen een plan hebben ontworpen om meer dan 100.000 Duitsers als „slaven" weg te voeren naar koloniale gebieden. Dat zyn zo de Amerikaanse methoden, zei het blad, kolonisatie, moderne sla venhandel en minachting voor over wonnen volken. De onzin ligt zo duimendik op dit bericht, dat het niet de moeite waard is er verder op in te gaan. Op initia tief van de bezettings-autoriteiten wordt op 't ogenblik bestudeerd of de emigratie-mogelijkheden voor Duitse vluchtelingen verruimd kun nen worden en "welke gebieden in aanmerking komen. Dat is eenvoudig I de zaak. Het vraagstuk van de Duitse vluch- telingen heeft al menig autoriteit hoofdpijn bezorgd. Enkele cijfers j kunnen de omvang van het probleem illustreren. Eén op de zes Duitsers is uitgeweken of verdreven uit de Pruisische provincies ten Oosten van Oder en Neisse, uit het Sudetenland i of uit Duitse enclaves in Midden— en Oosteuropese landen. Van de 45 mil- lioen inwoners van Westduitsland zyn er bijna 8 millioen, die niet de vol- ledige status van staatsburger bezit ten. Byna alle uitgewekenen zyn af komstig uit de landen, die thans volksdemocratisch geregeerd worden. De regeringen dezer landen doen, alsof de zaak van de uitgedrevenen afgedaan is. Men is ze kwijt en wil ze niet meer terug, wat er verder mee geschied is geen zaak van het Oosten. Het Westen blyft derhalve met de brokken zitten. Allereerst wordt de groep vluchtelingen langzamerhand een aparte klasse van paupers, die een „vijfde stand" gaat vormen. Er is van allerlei zijde met steun van wereldlyk en geestelijk gezag geprotesteerd om de twee bevol kingsgroepen, uitgewekenen en in heemsen, te doen samensmelten. Deze poging is grandioos mislukt. De volksaard is te verschillend en in sommige streken, zoals in Sleeswyk- Holstein en zelfs in Saksen en Bei eren is het aantal vluchtelingen gro ter dan dat van de oorspronkelyke bewoners. Dat leidt er vaak toe, dat de groepen vijandig tegenover elkaar komen te staan. De vluchtelingen zijn allesbehalve welkom, omdat zy tenslotte de spoeling slechts dunner maken. Weinigen zyn bereid wat van hun bezit te offeren voor de „aan- gewaaiden" uit het Oosten. De weerslag van het onwelkom- zijn is by de uitgewekenen duidelijk te vinden in hun mentaliteit. De vluchtelingen organiseren zich in partyen, die een extremistisch stem pel dragen. Zij hebben hun eigen kranten, die hun lot weemoedig be klagen en steeds opnieuw eisen, dat de geboortegrond in het Oosten zal worden teruggegeven. Zy vergeten dan, dat de plaatsen van de vluch telingen al lang zijn overgenomen door anderen. De Amerikanen zien als enige uit weg emigratie van honderd-duizen den Duitsers teneinde aldus wat op luchting te brengen in de dichtbe volkte streken. Maar dat is gemak kelijker gezegd dan gedaan, want niet alleen in Duitsland, ook in an dere Europese landen is de drang naar emigratie groot. De Duitsers zelf doen het graag voorkomen alsof de geallieerden verantwoordelijk zijn voor de massale volksverhuizingen, die immers een gevolg zyn van na oorlogse regelingen met de Russen. Zij zien daarbij gemakshalve over het hoofd dat hun eens bewierrook- te Hitier de stroom vart gebeurtenis sen ontketend heeft. De Groningse hoogleraar prof. Bou- man heeft na een studiereis door Duitsland het probleem van de vluch telingen een zaak genoemd, die ge heel Europa aangaat. Als dat pro bleem onopgelost blyft zal West duitsland nooit aan democratie toe komen, meende hy, en op den duur ten prooi vallen aan aan een nieuw extremisme van links of rechts. Voor deze zienswijze valt veel te zeggen. 4. Jimmy Brown was geheel huisgenoot ge worden bij de familie Brushbox. Hy droeg een plus four en een gras-groen sportjasje en op dat jasje had alle medailles, kruizen en plakketten gespeld, die hy in de sport had ver diend. Het jasje was er mee bezaaid en zelfs ds oude hardloopmedailles, die meneer Brush box in zijn jonge jaren had gewonnen, had Jim my zich toegeëigend. De Rovers hadden eens een zilveren lauwerkrans gewonnen en tijdens de maaltijd droeg Jimmy deze om zijn slapen. Sneeuw in Juni. Te Burgemeester Beinsdorp en Barn- flair nabij Ter Apel vielen dezer da gen uit een donkere wolk plotseling enorme sneeuwvlokken, waartussen zich hagelstenen bevonden, die menig een dwongen om een snel heenkomen te zoeken. De bui duurde slechts enke le minuten en zowel sneeuw als hagel waren snel verdwenen. Dank zij de korte duur van de bui werd aan de ge wassen vrijwel geen schade aangericht. Het K.N.M.I. in de BUt heeft over deze sneeuwval nog geen rapport ont vangen, maar vindt het niet waar schijnlijk, dat er echte sneeuw is ge vallen. Daarvoor was de temperatuur in het land te hoog. Het is mogelijk, dat als gevolg van onweersbuien, in de hogere luchtlagen een temperatuur daling is ontstaan waardoor hagel is gevormd. Die hagel kan in zeer fijne vorm optreden en dat noemt men dan korrel-hagel. Gewone sneeuw zou bij de temperatuur van Vrijdag in de la gere luchtlagen gesmolten zijn. 17.000 kranten door brand verloren gegaan. Zeventienduizend krantenlezers moesten het gisterochtend bijna zonder nieuws stellen, omdat de auto van het dagblad „Trouw" die vroeg in de morgen de couranten naar 't Noorden van het land vervoerde, on- feveer ter hoogte van het paleis oestdijk in brand is gevlogen. De chauffeur ontdekte, dat de lading in brand stond, toen hij toevallig om keek. Alle kranten gingen verloren. En kele uren later kon een nieuwe zen ding exemplaren van „Trouw" en „De Volkskrant" gestuurd worden. 2000ste schip van het jaar in haven van Amsterdam, Het Nederlandse motorschip „Delft" van de K.N.S.M., komende van de Zuid-Pacific, is Maandagmorgen als het 2000ste schip van dit jaar de ^n- sterdamse haven binnengelopen. %>t vorig jaar werd dit aantal bereikt oó 26 Juli.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 3