tunnel
Eindelijk zal er een
onder de Spnt komen
JIMMY BROWN, sportheld no. 1
Ëen wensdroom van velen wordt
werkelijkheid
PADVINDERSBEWEGING IN ONS
LAND BESTAAT 40 JAAR
Zeeuwse Almanak
ZWEEFVLIEGEN: EEN BOEIENDE
SPORT
MAANDAG 17 APRIL 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
PROJECT VAN 225 MILLIOEN GULDEN.
(Van onze correspondent).
STOCKHOLM, April. Een tunnel onder de Sont, de wensdroom van
de tienduizenden, die hun reis van en naar het Scandinavische schier
eiland met enkele uren onderbroken zien, gaat waarschijnlijk werkelijk
heid worden. De bekende Deense architect Niels Manniche heelt thans
namelijk een plan gereed, om met 3000 man in zes jaar tijds een 16 km.
lange tunnel te bouwen, die Kopenhagen met Malmö zal verbinden.
Het is wel vreemd, dat de twee broederlanden niet al lang door een
brug of een tunnel aan elkaar zijn gehecht. Tussen Helsingör en Helsing-
borg is de Sont niet breder dan het Buiten-IJ en toch zjjn er dagen, dat
niemand over het smalle water komt. Dat was bijv. in Februari 1947 het
geval, toen de ponten niet meer door het ijs kwamen. Enkele vliegtuigen
brachten toen de passagiers er over heen, edoch met het gevolg, dat de
Scandinaviën-express met een vertraging van 1216 uur in Amsterdam
binnen liep.
Een dergelijke onderbreking heeft
ook eens een belangrijke zakelijke be
spreking in de war gestuurd, die de
Kopenhaagse architect Niels Manni
che te Stockholm zou voeren. Van die
dag af beschouwde deze Deen het als
zijn taak, voor een beter contact tus
sen de twee landen te zorgen.
Al spoedig stelde hij vast, dat de
stroming in de nauwste doorvaart te
sterk en het water te diep is, om er
een brug overheen te slaan. Boven
dien zou een brug bij een komende
oorlog niet alleen een uitstekend
doelwit zijn, maar zou ook de vijen-
delijke vliegers de weg naar Kopen
hagen, Malmö en andere belangrijke
plaatsen wijzen. Na veel overleg
werd eindelijk een tunnel geprojec
teerd, die de Deense hoofdstad met
Malmö verbindt, maar halverwege,
op het eiland Saltholm, even boven
water komt.
Het eerste gedeelte zou dan 4.8
km. en het tweede 7,3 km. onder wa
ter komen te liggen, terwijl het bo-
ven-watèr traject 3.9 km. zou meten.
Manniche stelt zich eigenlijk twee
tunnels voor, nl. een met enkelspoor
voor het trein-verkeer en een andere
tunnel voor weg-vervoer in beide
richtingen, alsmede een wandelweg.
Omdat op Saltholm dubbel spoor zou
komen te liggen, zouden 60 treinen
per uur door de tunnel kunnen wor
den gesluisd. Per dag zouden ook
8000 auto's er doorheen kunnen.
De timnel zelf wil Manniche ver
delen in stukken van 50 m. Zij zouden
uit ijzer-beton bestaan, 6000 ton we
gen en vlak bij kunnen worden ver
vaardigd. Deze kolossen zouden
mits aan alle twee kanten afgeslo
ten met weinig kracht naar de
plaats van bestemming kunnen wor
den gesleept.
Moeilijker vond Manniche de vraag
der luchtverzorging. Om de 1200 tot
1500 meter zou een ventilator uit de
Sont steken, die per minuut 3000 m3
lucht opzuigt en naar beneden perst.
Manniche meent, dat er behal
ve materiaal en kapitaal 3000 man
voor nodig zijn, om dit gigantische
werk in zes jaar tijds te voltooien.
De kosten heeft hij berekend op 225
millioen gulden.
En wie zal dat betalen?
KOSTENVERDELING.
Ook op deze vraag geeft de archi
tect antwoord. Zweden, zo zegt hij,
heeft stellig het grootste belang bg
de verbinding en zou voor 3/10 van
het bedrag moeten tekenen. Dene
marken kan dan 2/10 voor zijn reke
ning nemen, terwijl Noorwegen en
Finland samen slechts voor 1/10 zou
den moeten opkomen. De overige
4/10 zouden vanSaltholm moe
ten komen.
Saltholm is een project voor zich.
Dit eiland ligt 5 km van Kopenha
gen en is Deens grondgebied. Ter
wijl Kopenhagen steeds verder groeit
en steeds meer vruchtbaar land met
huizen bebouwt om zijn ruim één
millioen zielen tellende bevolking be
hoorlijk onder dak te brengen, is het
15 km2 grote eiland feitelijk onbe
woond! Nu wil men hier enkele wol
kenkrabbers plaatsen, die, volgens
een geheel ander project, 24 verdie
pingen zouden tellen en plaats zou
den bieden aan liefst 100.000 mensen.
De wolkenkrabbers zouden 200 meter
uit elkaar komen te staan.
De toekomstige burgers van Salt
holm zijn dus in hoge mate geïn
teresseerd bij de bouw van de tunnel.
Als men deze feiten in aanmerking
neemt, is het benodigde bedrag niet
eens zo hoog. Uw correspondent
hoorde zelfs het gerucht, dat een
Amerikaanse onderneming heeft aan
geboden, de tunnelgeheel voor
niets te bouwen onder voorwaarde,
dat het gedurende de volgende X-ja-
ren van ieder door de tunnel ver
voerde passagier en van iedere wa
gon Y-kronen krijgt. Deze zakenman
uit de States ziet er dus wat in.
Het wachten is nu op het ant
woord van de speciale commissie van
de Deense regering, "die de blauw
drukken van de heer Manniche in
studie heeft genomen.
(Nadruk verboden).
Thans een organisatie van 100.000 leden.
(Van onze Haagse redacteur).
DEN HAAG, ApriL Voor de Nederlandse padvinderij is 1950 een
belangrijk jaar. Want 40 jaar geleden ontstonden hier te lande de eerste
padvindersgroepen, aanvankelijk nog los van elkaar werkend, maar ten
slotte in een hiërerargisch verband samengebracht, dat uitgroeide tot 'n
organisatie van op het ogenblik 100.000 leden, waarvan 40.000 behorende
tot de neutrale Nederlandse Padvindersvereniging en 60.000 tot de R.K.
vereniging. Laatstgenoemde organisatie bestaat thans twintig jaar en
ook dit feit zal binnenkort feestelijk gevierd worden.
Ommen heeft een bijzondere klank
voor iedere padvinder. Sinds 1923, toen
daar de eerste Gilwell-trainings-cursus
werd gegeven, heeft het als Buitencen
trum elke zomer vers bloed in de ade
ren der Vereniging gepompt, niet in
,de laatste plaats ook door zijn prach
tige natuur, van bos en heidevelden
en niet te vergeten de bekoorlijk door
het landschap slingerende Vecht. Deze
Vecht heeft in de loop der 40 jaren
talrijke Padvindersgeslachten als
zwembad gediend, heeft hen zien pan
nen schuren aan zijn oevers, hen bo
ven zich zien bengelen aan een gepio
nierde kabelbaan of heeft hen op zijn
golven meegenomen op een eigenge-
bouwd vlot.
Het is deze Vecht, waarlangs straks
in Augustus over een afstand van 12
km. een 10.000 Verkenners van de V.
K.J.B. en de N.P.V. hun tentén zullen
opslaan, tezamen met de buitenlandse
gasten uit Skandinavië, Denemarken
Engeland. Frankrijk en België.
Iedere troep zal zelf zijn eigen troep
kamp houden, zelf fourageren, zelf de
tenten op het toegewezen ruirne ter
rein neerzetten zo hij wil en tenslotte
heer en meester zijn in zijn tijdsbeste
ding.
EIGEN KRANT
Iedere dag verschijnt m het kamp
een eigen dagblad, de „Walkie-Talkie".
De Staf zetelt in de Padvindersboerde
rij. Zij zal voortdurend in verbinding
staan met alle subkampen, waarin het
Kamp verdeeld is, door middel van
walkie talkies.
De voedselvoorziening, waarvoor
iedere troep zelf zorgt, zal geheel ge
schieden door de middenstand van
Ommen zelf.
Voor de welpen is het hoogtepunt
van de viering een Indiaanse jacht on
der de wijdse naam van „Ippecaquana".
Op 3 Juni zullen in elk district de wel
pen van N.P.V. en V.K.J.B. zich ver
zamelen op de prairie. Alle stammen
van de Sioux, Cherokezen en Zwart-
voet-Indianen komen bijeen voor de
grote Bizonjacht.
De Nederlandse padvinders, die in
tegenstelling tot de eerste jaren op het
ogenblik veler sympathie genieten, zul
len dus niet alleen op een grootse,
maar ook op een zeer passende wijze
hun veertigjarig bestaan vieren.
In Augustus nationaal kamp
te Ommen.
Van 1910 tot 1927 toonde de Neder
landse padvindersbeweging weinig
groei, doch daarna vooral onder lei
ding van de toenmalige voorzitter ad
miraal Rambonnet ging het crescen
do en werd het spel van verkennen
door de jongens systematischer, over.
eenkomstig van Baden Powell", beoe
fend.
De viering van het 40-jarig bestaan
wordt officieel ingezet op de voor
grond van St. Jorisdag, 23 April, de
Internationale Padvindersdag. Op Za
terdag 22 April zal een deputatie, be
staande uit een patrouille (6 jongens),
aan ZK.H. Prins Bernhard, de Ko
ninklijke Commissaris een album aan
bieden, waarin tekeningen staan, die
uit alle plaatsen van ons land komen,
waar padvinders zijn. In iedere plaats
hebben nl. de gezamenlijke groepen
van de N.P.V. en de V.K.J.B. door de
beste tekenaar een tekening laten ver
vaardigen, waarin tot uiting komt de
Padvindersgedachte en het karakteris
tieke van hun woonplaats.
Deze tekening is aan de burgemees
ter ter ondertekening aangeboden. De
beweging brengt hiermede tot uitdruk
king, dat het doel is. het vormen van
goede burgers en respect en eerbied
voor de overheid, terwijl de burge
meester zijn handtekening plaatst, als
uiting van medeleven door de burge
rij, die hij vertegenwoordigt.
In de Paasvacantie hebben twee ver
kenners de tekening naar Utrecht ge
bracht. Deze koeriers ontvangen op de
riem als eersten het brandmerk van
het Nationaal Kamp.
Op 22 April des avonds om acht
uur worden van de Domtoren in
Utrecht, drie vuurpijlen afgeschoten in
de kleuren van de Beweging, nl. geel,
groen, rood. Ditzelfde gebeurt tegelij
kertijd door alle groepen, zodat op 22
April de lucht boven ons land zal
schitteren van geel. groen en rood.
NATIONAAL KAMP.
Voor de Verkenners (1216 jaar)
culmineert de viering in een Natio
naal Kamp te Ommen van 1—10 Au
gustus.
Het Wereldgebeuren
Uitstel nutteloos
Onze regering is er betrekkelijk
vlug bij geweest om de communis
tische regering in China te erken
nen. Zo vlug, dat in de pers en ook
in het parlement critische stemmen
zijn opgegaan. Gevraagd werd of er
nu zo'n haast achter zat en of Ne
derland niet beter gelijk de Ver.
Staten, België, Frankrijk en andere
landen, even had kunnen wachten.
Minister Stikker heeft in de pas
verschenen Memorie van Antwoord
aan de Eerste Kamer de critiek af-
1 doende weerlegd. In het internatio-
nale recht, zo voerde de minister
aan, geldt als voornaamste eis voor
de erkenning van een nieuwe staat
vertrouwen in de bestendigheid van
zijn regering en zijn bestel. De laat
ste tijd zijn politieke overwegingen
steeds meer een rol gaan spelen.
Een regiem, waarvoor sympathie
bestaat wordt snel, en een regiem,
waarmee men niet zo ingenomen is
wordt vertraagd of in 't geheel niet
erkend. Dit is in het internationale
rechtsverkeer onjuist, aldus het be
toog van minister Stikker. Het mag
geen gebruik worden om aan een
staat erkenning te onthouden, enkel
omdat de ideologie indruist tegen die
van het eigen land. Het kan juist
op goede gronden worden verdedigd,
dat het aanknopen van normale di
plomatieke betrekkingen voorwaar
de is voor beslechting van bestaan
de geschillen. Wat China betreft is
het nu eenmaal een feit, dat het re-
gieme van Mao Tse-tung thans het
gezag uitoefent over vrijwel het
gehele grondgebied.
Hierbij zij terloops aangetekend,
dat de Nederlandse regering lang
niet altijd de zienswijze van minis
ter Stikker heeft gehuldigd, 't Duur
de meer dan 20 jaar eer de Sovjet-
regering werd erkend, hoewel hier
juridisch geen enkele steekhoudende
reden was aan te voeren. Ook met
de erkenning van Israël is destijds
weinig haast gemaakt.
Minister Stikker is zeker te lo
ven voor de nuchtere wijze, waarop
hij de kwestie China heeft aangevat
en partij gekozen voor de Britse op
vatting en niet voor de Amerikaan
se. Minister Acheson en zijn mede
werkers zijn er allang van overtuigd,
dat het geen zin heeft verder de
ogen te sluiten voor de feiten en
door tegenwerking Mao dichter naar
Moskou te drijven. Het Congres is
er op 't ogenblik echter in de meer
derheid tegen en daarmee moet
Acheson rekening houden, wil hij
zjjn positie niet ernstig verzwakken.
Een deel van de Amerikaanse mi
litaire leiders en vrijwel alle Repu
blikeinen proberen tot het laat
ste toe Tsjang Kai Tsjek over
eind te houden op Formosa. Zij heb
ben weinig geleerd uit de ervarin
gen op het vasteland van China en
wilen tot het laatste toe dollars ste
ken in een failliete boedel.
De Nederlandse regering heeft
zeer terecht met Tsjang. die niet 't
minste gezag meer heeft onder de
Chinezen, gebroken.
54. Ongeveer halverwege het traject Franeker
Harlingen reed hij met zijn auto Jimmy voorbij en
opnieuw kwam hij diep onder de indruk van zijn
schitterende slag en de geweldige snelheid die ont
wikkeld werd. Met zijn kennersblik zag hg het
dadelijk. Dit was een eersteklas kansmaker.
Dit was zo maar niet het een of ander deelnemer-
tje, maar dit was een groot kampioen.
En dadelijk gaf hij gas teneinde in Har
lingen zijn krant op te bellen en het bericht te
geven dat er grote dingen gingen gebeuren.
Een luchtopname van de 36.000 ton metende „Nieuw Amsterdam" in het grote 46.000 tons dok van Wilton
Feyenoord te Rotterdam. De „Nieuw Amsterdam" is het eerste schip na de oorlog dat dit tijdens de bezet
ting door bombardementen gedeeltelijk verwoeste dok binnenvoer. Links van de „Nieuw Amsterdam" in het
dok de „Indrapoera"links daarvan het Italiaanse schip „Vampa". Rechts van de „Nieuw Amsterdam" van
links naar rechts: „War Bonnet", „Fair Sea" en „Alexia."
Op Teriet (bij Arnhem) is een vliegtuigcentrum.
De droom van vele jongens
(Van onze speciale verslaggever).
ARNHEM, AprU. „Zweefvlie
gen Is wel de meest fascinerende
vorm van luchtvaart, die een flink
karakter met een sportieve inslag
vereist. Niets is boeiender dan zon
der mechanische middelen alleen en
hoog boven de aarde te speuren naar
'de onzichtbare krachten in de at
mosfeer, die je hoger kunnen bren
gen en soms verderBovendien
brengt deze sport je in aanraking
met tal van interessante problemen
van technische en wetnschappelyke
aard, verruimt daardoor je blik en
verrykt je kennis
Dis is een stukje tekst uit een
circulaire, waarmede de middelbare
scholier warm gemaakt wordt voor
de vliegerij, met name het zweefvlie
gen, welke laatste tak van lucht
vaart thans een modelschool heeft
gekregen op het reeds jaren ver
trouwde adres: Teriet bij Arnhem,
een stukje heide met de beste ther
miek in Nederland. Dit zweefvlieg
tuigencentrum is de werkelijkheid ge
worden wensdroom van die tiental
len enthousiasten van voor de oor
log, die naar het buitenlandse voor
beeld de grote mogelijkheden inza
gen van het motorloos vliegen en
onder de bekoring kwamen van dat
uitzonderlijke genot van het spelen
met de hoogtewinden.
Zweefvliegtuigcentrum Teriet
wordt opleidingsschool nummer één
voor zweefvliegen. Daar zullen ile
instructeurs der 18 zweefvliegclubs
in Nederland worden „bijgeschaafd"
tot model-oefenmeesters, zodat ze
hun kennis kunnen verbreiden on
der de. allengs tot honderden aange
groeide leergierigen op allerlei vlieg
velden in ons land (de Kon. Ned.
Ver. voor de Luchtvaart heeft be
halve op Teriet ook elders ettelijke
lestoestellen gestationneerd) en ver
der wenst dit centrum te zijn de
verzamelplaats voor de scholieren
van 16 tot 19 jaar, die het één en
ander willen presteren in de vliege
rij. Deze scholierencursussen zijn de
nieuwe trots van de K.N.V.V.L., im
mers niet minder dan zevenhonderd
jongelui bleken interesse te hebben,
maarbovendien de grote zorg!
EISEN.
Het zweefvliegen eist in de eerste
plaats een technische knobbel bij de
jongelui en bovendien een gezond
lichaam en een moedige geest. Daar
om kan de zweefvliegsport geen zui
ver amateuristische meer zijn. De
voert over een groep van elf man
nen. Zij hebben in en na het seizoen
tevens hun handen vol met de brok
ken, die nu eenmaal in de vliegerij
vallen. Deze werkplaats is thans
nog opgetrokken achter 't woonhuis
van de heer Vaassen in Wolfheze,
maar de bouw van een nieuwe werk
plaats op Teriet is reeds aangewe
zen en het gebouw is bereids aan
besteed.
Het centrum heeft een kern van
beroepsinstructeurs. De ganse school
wordt geleid door de heer J. Joele;
de vliegtechnische leiding berust in
handen van de chef-instructeur, de
heer J. E. Rood. Thans zijn er drie
vaste instructeurs, welk aantal in
tijden van grote drukte aangevuld
wordt.
DE VLOOT.
Langzaam maar zeker is dit com
plex, dat voor de zweefvliegerg van
eminente betekenis zal gaan worden,
gegroeid. Van de ganse vloot van
de K.N.V.V.L. uit 70 toestellen be
staande. zijn op Teriet gestation
neerd 2 Goevier tweezitter-lestoe-
stsellen, 1 Kranich prestatie-tweezit-
ter, 1 Mimosa prestatie-eenzitter, 2
Olympia prestatie-eenzitters en vier
Grunau Baby eenzitter-overgangs-
trainers. Twee Tiger Moth een-mo-
Itorige tweepersoons toestellen ver-
NACHTELIJKE SERENADE
Donderdagavond werd een zoon van
de familie Martens aan de s-Heeren-
hoekse dijk te Ovezande uit Indonesië
thuis verwacht.
De muziek van Ovezande zou deze
thuiskomst met een serenade opluis
teren. Daar de woning van de repa
triërende onder de rook van 's-Hee-
renhoek ligt ongeveer ruim 5 k.m.
van het dorp Ovezande) was het mu
ziekgezelschap om 19.00 uur per
vrachtauto uit Ovezande vertrokken
en wachtte in een café te 's-Heeren-
hoek de komst van de Indiëvaarder
af. Er werd gewacht en nog eens ge
wacht, de slaap en wellicht niet de
slaap alléén, begonnen hun invloed op
de muzikanten te doen gelden. Tot
eindelijkom 20 minuten voor mid
dernacht, een patrouille Rijkspolitie
te 's-Heerenhoek een autobus tot stil
stand bracht, waarin de lndië-vaarder
gezeten was.
Daarna marcheerde het gezelschap
over de 's-Heerenhoekse dijk, geflan
keerd door de politie, naar de ver
sierde en verlichte woning van deze
jonge man.
En zo gebeurde het, dat Donder
dag in hel stille middernachtelijk uur,
de klanken van het Ovezandse mu
ziekgezelschap een jonge man, kers
vers uit Indonesië aangekomen, een
welkom toeriepen
ontwikkeling der moderne techniek
eist een vliegtechnische kennis, wel
ker ontwikkeling handen vol geld
kost, terwgl bovendien het vliegma-
teriaal, de inrichting van een vlieg-
centrum e.d. te veel geld eisen om
dat allemaal uit eigen portemon-
naie te betalen. Daarom heeft de
K.N.V.V.L. middelen beschikbaar ge
kregen om de opleiding der jeugd
binnen het bereik der financiën van
velen te brengen. Voor de luttele
som van 1,50 per dag kan men lo
gies krijgen op Teriet en dan kost
het lessen niets. De K.N.V.V.L. ziet
het belang in van het luchtvaart-
minded maken der schooljeugd, want
uit de zweefvlieger moet de ver
keersvlieger van later groeien.
Het zweefvliegcentrum Tërlet om
vat thans een groot stuk heide,
waarop in de vorm van de letter L
twee strips ingrasgazon zijn aange
legd (vijf kleinere strips voor lier
starten zijn in voorbereiding), een
clubgebouw is verrezen, waarin les
sen gegeven worden, recreatieruimte
en slaapgelegenheid is voor zestien
cursisten en bovendien een fikse
hangar een plaats kreeg. Spoedig
zal daar ook een plaats vinden de
centrale werkplaats voor de ver
vaardiging van vliegtuigen, waar
dc heer M. Th. Vaassen de scepter
richten sleepdiensten (een ervan it
tijdelijk naar Ypenburg), terwgl ver
der een Cadillac-lier met een vermo- I
gen van 140 PK permanent in actie
is als er goede thermiek is, want...
sinds 1 April wordt er al flink ge
bruik gemaakt van het centrum,
dat tevens aangewezen is als cen
trale oefenplaats voor de Nederland
se zweefvliegers, die in de komende
zomer in Zweden een kansje gaan
wagen bg de wereld-kamnioenscnap-
pen. We vernamen, dat ze twee
Olympia-toestellen zullen medene-
men. Dit type toestel is gekozen na
langdurige en zorgvuldige proefne
mingen. De werkplaats van de K. N.
V. V. L. levert deze wedstrijdtoestel
len zelf op, een teken te meer dat
de zweefvliegerg in Nederland zich
in gunstige zin ontwikkelt.
Van 27 Mei tot en met 5 Juni
zullen de eerste nationale wedstrij
den op Teriet gehouden worden. De
resultaten hiervan zullen mede be
slissend zijn voor de uitzending van
het Nederlandse team naar Zweden.
Zaterdagmiddag heeft minister
Spitzen het zweefvliegcentrum ge
opend. Na de opening werden demon
straties met zweefvliegtuigen gegeven.
(Nadruk verboden).