tunnel Eindelijk zal er een onder de Spnt komen JIMMY BROWN, sportheld no. 1 Ëen wensdroom van velen wordt werkelijkheid PADVINDERSBEWEGING IN ONS LAND BESTAAT 40 JAAR Zeeuwse Almanak ZWEEFVLIEGEN: EEN BOEIENDE SPORT MAANDAG 17 APRIL 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT PROJECT VAN 225 MILLIOEN GULDEN. (Van onze correspondent). STOCKHOLM, April. Een tunnel onder de Sont, de wensdroom van de tienduizenden, die hun reis van en naar het Scandinavische schier eiland met enkele uren onderbroken zien, gaat waarschijnlijk werkelijk heid worden. De bekende Deense architect Niels Manniche heelt thans namelijk een plan gereed, om met 3000 man in zes jaar tijds een 16 km. lange tunnel te bouwen, die Kopenhagen met Malmö zal verbinden. Het is wel vreemd, dat de twee broederlanden niet al lang door een brug of een tunnel aan elkaar zijn gehecht. Tussen Helsingör en Helsing- borg is de Sont niet breder dan het Buiten-IJ en toch zjjn er dagen, dat niemand over het smalle water komt. Dat was bijv. in Februari 1947 het geval, toen de ponten niet meer door het ijs kwamen. Enkele vliegtuigen brachten toen de passagiers er over heen, edoch met het gevolg, dat de Scandinaviën-express met een vertraging van 1216 uur in Amsterdam binnen liep. Een dergelijke onderbreking heeft ook eens een belangrijke zakelijke be spreking in de war gestuurd, die de Kopenhaagse architect Niels Manni che te Stockholm zou voeren. Van die dag af beschouwde deze Deen het als zijn taak, voor een beter contact tus sen de twee landen te zorgen. Al spoedig stelde hij vast, dat de stroming in de nauwste doorvaart te sterk en het water te diep is, om er een brug overheen te slaan. Boven dien zou een brug bij een komende oorlog niet alleen een uitstekend doelwit zijn, maar zou ook de vijen- delijke vliegers de weg naar Kopen hagen, Malmö en andere belangrijke plaatsen wijzen. Na veel overleg werd eindelijk een tunnel geprojec teerd, die de Deense hoofdstad met Malmö verbindt, maar halverwege, op het eiland Saltholm, even boven water komt. Het eerste gedeelte zou dan 4.8 km. en het tweede 7,3 km. onder wa ter komen te liggen, terwijl het bo- ven-watèr traject 3.9 km. zou meten. Manniche stelt zich eigenlijk twee tunnels voor, nl. een met enkelspoor voor het trein-verkeer en een andere tunnel voor weg-vervoer in beide richtingen, alsmede een wandelweg. Omdat op Saltholm dubbel spoor zou komen te liggen, zouden 60 treinen per uur door de tunnel kunnen wor den gesluisd. Per dag zouden ook 8000 auto's er doorheen kunnen. De timnel zelf wil Manniche ver delen in stukken van 50 m. Zij zouden uit ijzer-beton bestaan, 6000 ton we gen en vlak bij kunnen worden ver vaardigd. Deze kolossen zouden mits aan alle twee kanten afgeslo ten met weinig kracht naar de plaats van bestemming kunnen wor den gesleept. Moeilijker vond Manniche de vraag der luchtverzorging. Om de 1200 tot 1500 meter zou een ventilator uit de Sont steken, die per minuut 3000 m3 lucht opzuigt en naar beneden perst. Manniche meent, dat er behal ve materiaal en kapitaal 3000 man voor nodig zijn, om dit gigantische werk in zes jaar tijds te voltooien. De kosten heeft hij berekend op 225 millioen gulden. En wie zal dat betalen? KOSTENVERDELING. Ook op deze vraag geeft de archi tect antwoord. Zweden, zo zegt hij, heeft stellig het grootste belang bg de verbinding en zou voor 3/10 van het bedrag moeten tekenen. Dene marken kan dan 2/10 voor zijn reke ning nemen, terwijl Noorwegen en Finland samen slechts voor 1/10 zou den moeten opkomen. De overige 4/10 zouden vanSaltholm moe ten komen. Saltholm is een project voor zich. Dit eiland ligt 5 km van Kopenha gen en is Deens grondgebied. Ter wijl Kopenhagen steeds verder groeit en steeds meer vruchtbaar land met huizen bebouwt om zijn ruim één millioen zielen tellende bevolking be hoorlijk onder dak te brengen, is het 15 km2 grote eiland feitelijk onbe woond! Nu wil men hier enkele wol kenkrabbers plaatsen, die, volgens een geheel ander project, 24 verdie pingen zouden tellen en plaats zou den bieden aan liefst 100.000 mensen. De wolkenkrabbers zouden 200 meter uit elkaar komen te staan. De toekomstige burgers van Salt holm zijn dus in hoge mate geïn teresseerd bij de bouw van de tunnel. Als men deze feiten in aanmerking neemt, is het benodigde bedrag niet eens zo hoog. Uw correspondent hoorde zelfs het gerucht, dat een Amerikaanse onderneming heeft aan geboden, de tunnelgeheel voor niets te bouwen onder voorwaarde, dat het gedurende de volgende X-ja- ren van ieder door de tunnel ver voerde passagier en van iedere wa gon Y-kronen krijgt. Deze zakenman uit de States ziet er dus wat in. Het wachten is nu op het ant woord van de speciale commissie van de Deense regering, "die de blauw drukken van de heer Manniche in studie heeft genomen. (Nadruk verboden). Thans een organisatie van 100.000 leden. (Van onze Haagse redacteur). DEN HAAG, ApriL Voor de Nederlandse padvinderij is 1950 een belangrijk jaar. Want 40 jaar geleden ontstonden hier te lande de eerste padvindersgroepen, aanvankelijk nog los van elkaar werkend, maar ten slotte in een hiërerargisch verband samengebracht, dat uitgroeide tot 'n organisatie van op het ogenblik 100.000 leden, waarvan 40.000 behorende tot de neutrale Nederlandse Padvindersvereniging en 60.000 tot de R.K. vereniging. Laatstgenoemde organisatie bestaat thans twintig jaar en ook dit feit zal binnenkort feestelijk gevierd worden. Ommen heeft een bijzondere klank voor iedere padvinder. Sinds 1923, toen daar de eerste Gilwell-trainings-cursus werd gegeven, heeft het als Buitencen trum elke zomer vers bloed in de ade ren der Vereniging gepompt, niet in ,de laatste plaats ook door zijn prach tige natuur, van bos en heidevelden en niet te vergeten de bekoorlijk door het landschap slingerende Vecht. Deze Vecht heeft in de loop der 40 jaren talrijke Padvindersgeslachten als zwembad gediend, heeft hen zien pan nen schuren aan zijn oevers, hen bo ven zich zien bengelen aan een gepio nierde kabelbaan of heeft hen op zijn golven meegenomen op een eigenge- bouwd vlot. Het is deze Vecht, waarlangs straks in Augustus over een afstand van 12 km. een 10.000 Verkenners van de V. K.J.B. en de N.P.V. hun tentén zullen opslaan, tezamen met de buitenlandse gasten uit Skandinavië, Denemarken Engeland. Frankrijk en België. Iedere troep zal zelf zijn eigen troep kamp houden, zelf fourageren, zelf de tenten op het toegewezen ruirne ter rein neerzetten zo hij wil en tenslotte heer en meester zijn in zijn tijdsbeste ding. EIGEN KRANT Iedere dag verschijnt m het kamp een eigen dagblad, de „Walkie-Talkie". De Staf zetelt in de Padvindersboerde rij. Zij zal voortdurend in verbinding staan met alle subkampen, waarin het Kamp verdeeld is, door middel van walkie talkies. De voedselvoorziening, waarvoor iedere troep zelf zorgt, zal geheel ge schieden door de middenstand van Ommen zelf. Voor de welpen is het hoogtepunt van de viering een Indiaanse jacht on der de wijdse naam van „Ippecaquana". Op 3 Juni zullen in elk district de wel pen van N.P.V. en V.K.J.B. zich ver zamelen op de prairie. Alle stammen van de Sioux, Cherokezen en Zwart- voet-Indianen komen bijeen voor de grote Bizonjacht. De Nederlandse padvinders, die in tegenstelling tot de eerste jaren op het ogenblik veler sympathie genieten, zul len dus niet alleen op een grootse, maar ook op een zeer passende wijze hun veertigjarig bestaan vieren. In Augustus nationaal kamp te Ommen. Van 1910 tot 1927 toonde de Neder landse padvindersbeweging weinig groei, doch daarna vooral onder lei ding van de toenmalige voorzitter ad miraal Rambonnet ging het crescen do en werd het spel van verkennen door de jongens systematischer, over. eenkomstig van Baden Powell", beoe fend. De viering van het 40-jarig bestaan wordt officieel ingezet op de voor grond van St. Jorisdag, 23 April, de Internationale Padvindersdag. Op Za terdag 22 April zal een deputatie, be staande uit een patrouille (6 jongens), aan ZK.H. Prins Bernhard, de Ko ninklijke Commissaris een album aan bieden, waarin tekeningen staan, die uit alle plaatsen van ons land komen, waar padvinders zijn. In iedere plaats hebben nl. de gezamenlijke groepen van de N.P.V. en de V.K.J.B. door de beste tekenaar een tekening laten ver vaardigen, waarin tot uiting komt de Padvindersgedachte en het karakteris tieke van hun woonplaats. Deze tekening is aan de burgemees ter ter ondertekening aangeboden. De beweging brengt hiermede tot uitdruk king, dat het doel is. het vormen van goede burgers en respect en eerbied voor de overheid, terwijl de burge meester zijn handtekening plaatst, als uiting van medeleven door de burge rij, die hij vertegenwoordigt. In de Paasvacantie hebben twee ver kenners de tekening naar Utrecht ge bracht. Deze koeriers ontvangen op de riem als eersten het brandmerk van het Nationaal Kamp. Op 22 April des avonds om acht uur worden van de Domtoren in Utrecht, drie vuurpijlen afgeschoten in de kleuren van de Beweging, nl. geel, groen, rood. Ditzelfde gebeurt tegelij kertijd door alle groepen, zodat op 22 April de lucht boven ons land zal schitteren van geel. groen en rood. NATIONAAL KAMP. Voor de Verkenners (1216 jaar) culmineert de viering in een Natio naal Kamp te Ommen van 1—10 Au gustus. Het Wereldgebeuren Uitstel nutteloos Onze regering is er betrekkelijk vlug bij geweest om de communis tische regering in China te erken nen. Zo vlug, dat in de pers en ook in het parlement critische stemmen zijn opgegaan. Gevraagd werd of er nu zo'n haast achter zat en of Ne derland niet beter gelijk de Ver. Staten, België, Frankrijk en andere landen, even had kunnen wachten. Minister Stikker heeft in de pas verschenen Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer de critiek af- 1 doende weerlegd. In het internatio- nale recht, zo voerde de minister aan, geldt als voornaamste eis voor de erkenning van een nieuwe staat vertrouwen in de bestendigheid van zijn regering en zijn bestel. De laat ste tijd zijn politieke overwegingen steeds meer een rol gaan spelen. Een regiem, waarvoor sympathie bestaat wordt snel, en een regiem, waarmee men niet zo ingenomen is wordt vertraagd of in 't geheel niet erkend. Dit is in het internationale rechtsverkeer onjuist, aldus het be toog van minister Stikker. Het mag geen gebruik worden om aan een staat erkenning te onthouden, enkel omdat de ideologie indruist tegen die van het eigen land. Het kan juist op goede gronden worden verdedigd, dat het aanknopen van normale di plomatieke betrekkingen voorwaar de is voor beslechting van bestaan de geschillen. Wat China betreft is het nu eenmaal een feit, dat het re- gieme van Mao Tse-tung thans het gezag uitoefent over vrijwel het gehele grondgebied. Hierbij zij terloops aangetekend, dat de Nederlandse regering lang niet altijd de zienswijze van minis ter Stikker heeft gehuldigd, 't Duur de meer dan 20 jaar eer de Sovjet- regering werd erkend, hoewel hier juridisch geen enkele steekhoudende reden was aan te voeren. Ook met de erkenning van Israël is destijds weinig haast gemaakt. Minister Stikker is zeker te lo ven voor de nuchtere wijze, waarop hij de kwestie China heeft aangevat en partij gekozen voor de Britse op vatting en niet voor de Amerikaan se. Minister Acheson en zijn mede werkers zijn er allang van overtuigd, dat het geen zin heeft verder de ogen te sluiten voor de feiten en door tegenwerking Mao dichter naar Moskou te drijven. Het Congres is er op 't ogenblik echter in de meer derheid tegen en daarmee moet Acheson rekening houden, wil hij zjjn positie niet ernstig verzwakken. Een deel van de Amerikaanse mi litaire leiders en vrijwel alle Repu blikeinen proberen tot het laat ste toe Tsjang Kai Tsjek over eind te houden op Formosa. Zij heb ben weinig geleerd uit de ervarin gen op het vasteland van China en wilen tot het laatste toe dollars ste ken in een failliete boedel. De Nederlandse regering heeft zeer terecht met Tsjang. die niet 't minste gezag meer heeft onder de Chinezen, gebroken. 54. Ongeveer halverwege het traject Franeker Harlingen reed hij met zijn auto Jimmy voorbij en opnieuw kwam hij diep onder de indruk van zijn schitterende slag en de geweldige snelheid die ont wikkeld werd. Met zijn kennersblik zag hg het dadelijk. Dit was een eersteklas kansmaker. Dit was zo maar niet het een of ander deelnemer- tje, maar dit was een groot kampioen. En dadelijk gaf hij gas teneinde in Har lingen zijn krant op te bellen en het bericht te geven dat er grote dingen gingen gebeuren. Een luchtopname van de 36.000 ton metende „Nieuw Amsterdam" in het grote 46.000 tons dok van Wilton Feyenoord te Rotterdam. De „Nieuw Amsterdam" is het eerste schip na de oorlog dat dit tijdens de bezet ting door bombardementen gedeeltelijk verwoeste dok binnenvoer. Links van de „Nieuw Amsterdam" in het dok de „Indrapoera"links daarvan het Italiaanse schip „Vampa". Rechts van de „Nieuw Amsterdam" van links naar rechts: „War Bonnet", „Fair Sea" en „Alexia." Op Teriet (bij Arnhem) is een vliegtuigcentrum. De droom van vele jongens (Van onze speciale verslaggever). ARNHEM, AprU. „Zweefvlie gen Is wel de meest fascinerende vorm van luchtvaart, die een flink karakter met een sportieve inslag vereist. Niets is boeiender dan zon der mechanische middelen alleen en hoog boven de aarde te speuren naar 'de onzichtbare krachten in de at mosfeer, die je hoger kunnen bren gen en soms verderBovendien brengt deze sport je in aanraking met tal van interessante problemen van technische en wetnschappelyke aard, verruimt daardoor je blik en verrykt je kennis Dis is een stukje tekst uit een circulaire, waarmede de middelbare scholier warm gemaakt wordt voor de vliegerij, met name het zweefvlie gen, welke laatste tak van lucht vaart thans een modelschool heeft gekregen op het reeds jaren ver trouwde adres: Teriet bij Arnhem, een stukje heide met de beste ther miek in Nederland. Dit zweefvlieg tuigencentrum is de werkelijkheid ge worden wensdroom van die tiental len enthousiasten van voor de oor log, die naar het buitenlandse voor beeld de grote mogelijkheden inza gen van het motorloos vliegen en onder de bekoring kwamen van dat uitzonderlijke genot van het spelen met de hoogtewinden. Zweefvliegtuigcentrum Teriet wordt opleidingsschool nummer één voor zweefvliegen. Daar zullen ile instructeurs der 18 zweefvliegclubs in Nederland worden „bijgeschaafd" tot model-oefenmeesters, zodat ze hun kennis kunnen verbreiden on der de. allengs tot honderden aange groeide leergierigen op allerlei vlieg velden in ons land (de Kon. Ned. Ver. voor de Luchtvaart heeft be halve op Teriet ook elders ettelijke lestoestellen gestationneerd) en ver der wenst dit centrum te zijn de verzamelplaats voor de scholieren van 16 tot 19 jaar, die het één en ander willen presteren in de vliege rij. Deze scholierencursussen zijn de nieuwe trots van de K.N.V.V.L., im mers niet minder dan zevenhonderd jongelui bleken interesse te hebben, maarbovendien de grote zorg! EISEN. Het zweefvliegen eist in de eerste plaats een technische knobbel bij de jongelui en bovendien een gezond lichaam en een moedige geest. Daar om kan de zweefvliegsport geen zui ver amateuristische meer zijn. De voert over een groep van elf man nen. Zij hebben in en na het seizoen tevens hun handen vol met de brok ken, die nu eenmaal in de vliegerij vallen. Deze werkplaats is thans nog opgetrokken achter 't woonhuis van de heer Vaassen in Wolfheze, maar de bouw van een nieuwe werk plaats op Teriet is reeds aangewe zen en het gebouw is bereids aan besteed. Het centrum heeft een kern van beroepsinstructeurs. De ganse school wordt geleid door de heer J. Joele; de vliegtechnische leiding berust in handen van de chef-instructeur, de heer J. E. Rood. Thans zijn er drie vaste instructeurs, welk aantal in tijden van grote drukte aangevuld wordt. DE VLOOT. Langzaam maar zeker is dit com plex, dat voor de zweefvliegerg van eminente betekenis zal gaan worden, gegroeid. Van de ganse vloot van de K.N.V.V.L. uit 70 toestellen be staande. zijn op Teriet gestation neerd 2 Goevier tweezitter-lestoe- stsellen, 1 Kranich prestatie-tweezit- ter, 1 Mimosa prestatie-eenzitter, 2 Olympia prestatie-eenzitters en vier Grunau Baby eenzitter-overgangs- trainers. Twee Tiger Moth een-mo- Itorige tweepersoons toestellen ver- NACHTELIJKE SERENADE Donderdagavond werd een zoon van de familie Martens aan de s-Heeren- hoekse dijk te Ovezande uit Indonesië thuis verwacht. De muziek van Ovezande zou deze thuiskomst met een serenade opluis teren. Daar de woning van de repa triërende onder de rook van 's-Hee- renhoek ligt ongeveer ruim 5 k.m. van het dorp Ovezande) was het mu ziekgezelschap om 19.00 uur per vrachtauto uit Ovezande vertrokken en wachtte in een café te 's-Heeren- hoek de komst van de Indiëvaarder af. Er werd gewacht en nog eens ge wacht, de slaap en wellicht niet de slaap alléén, begonnen hun invloed op de muzikanten te doen gelden. Tot eindelijkom 20 minuten voor mid dernacht, een patrouille Rijkspolitie te 's-Heerenhoek een autobus tot stil stand bracht, waarin de lndië-vaarder gezeten was. Daarna marcheerde het gezelschap over de 's-Heerenhoekse dijk, geflan keerd door de politie, naar de ver sierde en verlichte woning van deze jonge man. En zo gebeurde het, dat Donder dag in hel stille middernachtelijk uur, de klanken van het Ovezandse mu ziekgezelschap een jonge man, kers vers uit Indonesië aangekomen, een welkom toeriepen ontwikkeling der moderne techniek eist een vliegtechnische kennis, wel ker ontwikkeling handen vol geld kost, terwgl bovendien het vliegma- teriaal, de inrichting van een vlieg- centrum e.d. te veel geld eisen om dat allemaal uit eigen portemon- naie te betalen. Daarom heeft de K.N.V.V.L. middelen beschikbaar ge kregen om de opleiding der jeugd binnen het bereik der financiën van velen te brengen. Voor de luttele som van 1,50 per dag kan men lo gies krijgen op Teriet en dan kost het lessen niets. De K.N.V.V.L. ziet het belang in van het luchtvaart- minded maken der schooljeugd, want uit de zweefvlieger moet de ver keersvlieger van later groeien. Het zweefvliegcentrum Tërlet om vat thans een groot stuk heide, waarop in de vorm van de letter L twee strips ingrasgazon zijn aange legd (vijf kleinere strips voor lier starten zijn in voorbereiding), een clubgebouw is verrezen, waarin les sen gegeven worden, recreatieruimte en slaapgelegenheid is voor zestien cursisten en bovendien een fikse hangar een plaats kreeg. Spoedig zal daar ook een plaats vinden de centrale werkplaats voor de ver vaardiging van vliegtuigen, waar dc heer M. Th. Vaassen de scepter richten sleepdiensten (een ervan it tijdelijk naar Ypenburg), terwgl ver der een Cadillac-lier met een vermo- I gen van 140 PK permanent in actie is als er goede thermiek is, want... sinds 1 April wordt er al flink ge bruik gemaakt van het centrum, dat tevens aangewezen is als cen trale oefenplaats voor de Nederland se zweefvliegers, die in de komende zomer in Zweden een kansje gaan wagen bg de wereld-kamnioenscnap- pen. We vernamen, dat ze twee Olympia-toestellen zullen medene- men. Dit type toestel is gekozen na langdurige en zorgvuldige proefne mingen. De werkplaats van de K. N. V. V. L. levert deze wedstrijdtoestel len zelf op, een teken te meer dat de zweefvliegerg in Nederland zich in gunstige zin ontwikkelt. Van 27 Mei tot en met 5 Juni zullen de eerste nationale wedstrij den op Teriet gehouden worden. De resultaten hiervan zullen mede be slissend zijn voor de uitzending van het Nederlandse team naar Zweden. Zaterdagmiddag heeft minister Spitzen het zweefvliegcentrum ge opend. Na de opening werden demon straties met zweefvliegtuigen gegeven. (Nadruk verboden).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 3