Louisiana Story Nieuwlichters hoofdkwartier te Saint Germain des Pres Zeeuwse Almanak DE NED. HERVORMDE KERK EN HET I.K.O.R. ZATERDAG 25 FEBRUARI 1950 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Literaire kroegjes en wonderlijke zazous Jean Paul Sartre en zijn opzichtig geklede discipelen. (Van onze correspondent) PARIJS, Februari Wanneer de beroemde Franse schryver Jean Paul Sartre, tier maal achtereen in hetzelfde Parijse cafétje een kopje koffie gaat dringen, dan is er 'n nieuwe existentialistische kroe gontstaan. Een man als Sartre is namelyk in Parjjs zo populair, dat iedereen hem zien wil. Wanneer men hem dus een paar maal achtereen achter eenzelfde tafeltje heeft gesignaleerd, dan komt dat cafétje plotseling in de mode. De bewon deraars van Sartre trekken er heen om de meester eens in levende iy*ve te mogen aanschouwen; de buitenlandse touristen, die 'n echte Parijse exis tentialistische kroeg willen zien, worden er heen gestuurd en de kastelein maakt door die aanwezigheid van Sartre plotseling gouden zaken. Maar de Paus van het exestentialisme, zoals men Sartre noemt is, ondanks zyn be roemdheid, een eenvoudige man gebleven ,die van al die belangstelling he lemaal niet houdt. Daarom wisselt hy regelmatig van stamkroeg, hetgeen maakt, dat er in 't goede Parys nu enkele dozijnen z.g. existentialistische kroegjes zyn aan te wijzen. Want ook al is Sartre al in geen weken meer aan zijn tafeltje gesigna leerd, toch blijven de belangstellenden aanstromen. Zo heeft Jean Paul Sar tre in korte tijd een hele nieuwe wijk in de mode gebracht, te weten Saint Germain des Pres aan de linker oever van de Seine. Nadat in 1920 Mont- martre in de mode gekomen was, voor de laatste wereldoorlog door Montmartre opgevolgd, trekt nu deze wijk de meeste vreemdelingen. Jean Paul Sartre woont al maan denlang in een andere buurt van Pa rijs, waar een van zijn bewonderaars hem een pracht van een huis heeft aangeboden, maar Saint Germain des Pres heeft de naam „de hoofdstad der existentialisten" gekregen en wie een bezoek aa Parijs brengt, gaat toch ook zeker een avond doorbrengen in een van die z.g. existentialistische kel ders. Jean Paul Sartre is een groot schrij ver en ook al houdt men misschien niet van zijn ideeën, dan moet men toch zijn directe stijl en de atmosfeer, die hij weet te scheppen bewonderen. Zijn boeken zijn in alle talen ver taald en worden bij honderdduizenden verkocht. Hij heeft het existentialisme niet uitgevonden, maar hij heeft de leer nieuw leven ingeblazen en haar over de gehele wereld bekend ge maakt. Om de figuur van Sartre en zijn werk wordt in Parijs een gewel dig poehah gemaakt, maar de schrij ver zelf voelt voor al dat geschreeuw ■niet veel en hij leeft teruggetrokken in een groot appartement, waar hij veel en hard werkt. Maar het onge kende succes van zijn ideeën en zijn boeken heeft er toe geleid, dat hij 'omzwermd wordt door een hele exis tentialistische school. Men doet er echter goed aan deze school niet met de schrijver te vereenzelvigen. VREEMDE DISCIPELEN. Want. enkele uitzondering daarge laten, zijn al die honderden jonge mensen, die zich existentialist noe men, eigenlijk alleen maar wonder lijke kwanten, die zich vreemd kleden en kappen, die veel in de kroeg zit ten en daar veel spectakel maken, maar hun eerste regel moeten zij vaak nog schrijven en de moeilijke psycho logische werken van Sartre hebben zij nauwelijks gelezen. De jongens dragen meestpl een z.g. Zazou-hoofd, dat wil zeggen, dat hun gehele sche del van hun voorhoofd tot hun nek bedekt is'met een overal twee cm. dikke laag haar. Zij hebben ietwat opzichtige Schotse hemden aan, geen das, een ietwat korte, nauw toelopen de broek en schoenen met geweldige dikke zolen. De meisjes hebben lang haar, dat de indruk moet maken nooit gekamd te worden en voorts ook het Schotse hemd en de „swing broek". Zo kan je ze dan vooral tegen een uur of zeven 's avonds in de existentialistische kroegen, zoals Flo re, Les Deux Magots enz. zien zitten FIETSEN Het vierjarige kind, zei: Mamma, mag ik nog even fietsen? Dat kun je nog niet! zei de moe der, maar de dreumes beweerde het tegendeel en even later reed het hum mel glorieus op de fiets van een buur kind voorbij, staande op de trappers, omdat het zadel onbereikbaar hoog zat. En toen herinnerde ik me mijn jeugd, waarin mannen hun vrouw op een fiets hesen, hun rechtervuist ste vig om de zadelpen geklemd en zich in stille buitenwijken het asthma renden om het evenwicht van hun wederhelft, die fietsen leerde, te be waren. Soms helde het vrouwmens over naar links. Dan werd het man netje practisch verpletterd. Soms hel de ze naar rechts en dan scheelde het een haar, of hij werd de lucht in ge- slingerd. Dat was in de dagen van de paar dentram, waarin fietsen nog een kunst was. In Middelburg heeft de Fongers- agent toen, zo verzekeren oudere be woners van de Zeeuwse hoofdstad, een heuse Jietsmanège" geëxploi teerd. Als je een fiets kocht, kon je in de manege leren hoe je het ve hikel berijden moest... Tegenwoordig gaat dat anders. Als ze een jaar oud zijn, krijgen de kin deren een step. Zet je ze een jaar la ter op een tweewieler, dan rijden ze weg alsof het de gewqonste zaak van de wereld is. En als het zo door gaat, wordt het fietsen misschien nog eens een aangeboren handigheid En toch zat er wel wat in die ouwe, die goeie ouwe tijd. Vraag nu een man eens om een driekwartier naast zijn fietsende vrouw te gaan hollen'. discussiëren. Waar zij van leven, is meestal een groot raadsel en ofschoon de meeste verklaren boezemvrienden van Sartre te zijn, hebben zij de meester waarschijnlijk hoogstens eens een keertje gezien. DE KELDERS. Na het diner treft men die hele vro lijke existentialistische bende aan in de z.g. existentialistische kelders. Die kelders van Saint Germain des Pres zijn de laatste jaren zeer in de mode gekomen. Het zijn kleine dansgelegen heden, vaak onder de grond, waar meestal al een bekend New Órleans- orkest zit en waar je dan deze won derlijke. volkomen vrijgevochten jon gens en meisjes op de meest zotte ma niet met elkaar kunt zien „swingen". Dat is overigens een aardig gezicht en wanneer U eens in Parijs bent, dan kan ik U toch aanraden eens een avond naar zo'n kelder te gaan. Niet alleen dat u er die wilde, na-oorlogse Parijse jeugd eens in haar element kunt bekijken, maar in de bekendste kelders kunt U vaak ook de beroemd ste filmsterren, schrijvers enz. ont moeten. Orson Welles komt er gere geld en al de groten van Hollywood, die naar Parijs trekken, brengen toch een avond in Saint Germain des Pres door. Het is er meestal erg warm omdat er ook voor de betrekkelijk Sporikampioenen doen aan hersengymnastiek. In de A.V.R.O.-studio te Hilversum hebben dertien nationale sportkam- pioenen elkaar enkele dagen geleden ontmoet, om de strijd aan te binden niet op „hun" terrein, dat van de sport, maar in een hersengymnastiek - wedstrijd. Deze zal Zondagavond om 9.15 uur worden uitgezonden. De twee ploegen zijn als volgt sa mengesteld: de dames Fanny Blan- kers-Koen (athletiek) en Irma Schu macher (zwemmen) en de heren D. Esser (hockey), E. Kruithof (paar densport). dr. A. C. van Swoll (ten nis) en H. Faanhof (wielrennen). Zij behoren allen tot de „buitensport ploeg" en zij krijgen tegenover zich de ..binnensport-ploeg", bestaande uit mevr. Fenny Heemskerk (schaken) en de heren K. de Ruiter (biljarten), A. Montfoort (sabelschermen), dr. M. Euwe (schaken), Cor du Buy (tafel tennis), Luc van Dam (boksen) en B. Charité (gewichtheffen). kleine ruimte veel te veel mensen zijn de rook kun je er snijden en u doet het beste niet uw Zondagse pak aan te trekken, want er mag nog wel eens een glaasje rode wijn over uw broeks pijpen worden uitgegooid. Er zijn vaak aardige chansonniers, die realis tische liedjes van Prevert. of ook van Sartre zingen en alles bij elkaar is er in die kelders een sfeer ontstaan, die heel wonderlijk is en die je waar schijnlijk nergens anders ter wereld aantreft. Uit dit alles blijkt wel, welk een geweldige invloed een man. in dit ge val Sartre, op het dagelijkse leven van een stad als Parijs kan uitoefe nen. En ofschoon het geheel misschien wel een beetje snobistisch aandoet, toch is dit een bewijs van de grote rol die de kunst en de kunstenaars in Frankrijk spelen. Met Picasso is dat hetzelfde. Hij is een paar jaar geleden in een klein onbekend stadje in Zuid-Frankrijk. Vallauris geheten, gaan wonen. Nadat hij zich daar ge vestigd had, om zich met de potten bakkerij te gaan bezighouden, is dit stadje in heel de wereld beroemd ge worden. De touristen uit dozijnen ver schillende landen trekken er heen in de hoop. dat zij de grote schilder eens zullen zien. de hotels in het voor die tijd practisch dode stadje zijn dage lijks vol. de handel bloeit op en er wordt overal goed geld verdiend. En dit allemaal door de komst van een man. Ik zou niet weten, welke Neder landse schilder of schrijver in staat zou zijn het leven van een heel stad je of van een hele wijk zo ingrijpend te veranderen en wel alleen door er te gaan wonen. (Nadruk verboden.). Woning met handgranaat verdedigd. Zekere H. had in de Zandstraat on der de gemeente Halsteren 'n woning betrokken zonder daartoe de vereiste vergunning te hebben verkregen. Hem werd dan ook gelast de woning te ver- laten, maar daaraan gaf hij geen ge hoor, zodat tot ontruiming der woning moest worden besloten. Toen echter twee leden van de rijkspolitie, verge zeld van de gemeente opzichter en twee gemeentewerklieden, ter plaatse verschenen, bleek H. niet zo gemakke lijk bereid om de „vesting" te verla ten. Hij was namelijk gewapend met een handgranaat waarvan hij de pen uittrok en met de hand op de handle in zijn zak wachtte hij de zaken rus tig af. Door tactisch optreden wist de politie echter het gevaarlijke instru ment machtig te worden zonder dat 't onheil had kunnen aanrichten en H. zijn voornemen ten uitvoer had kun nen brengen. Eerst toen de „wapenen" onschadelijk waren gemaakt werd tot ontruiming overgegaan. Sleuteldrama in Den Haag. Een bewoner van Antwerpen, die in Den Haag vertoefde, besloot de meeuwen bij de Hofvijver brood te voeren. Hij tastte in zijn zak maar wierp ongelukkigerwijs zijn sleutelbos in het water. Een man van de ge meentereiniging zou hem helpen om de sleutels op te vissen, doch toen deze zich voorover boog, voegde zich een grote sleutel van een reinigings- post bij de sleutels van de Belg Do Antwerpenaar vertrok naar België, waar hij tot zijn verras sing de sleutels, netjes schoonge maakt, terugontving. De sleutel van de gemeentereiniging ligt nog steeds op de bodem van de vijver. De temperatuur in Nederland moge de naderende lente aankondigen, in Noorwegen is het nog steeds gezond, winters weer. De sneeuwpret duurt nog volop voort, zoals deze foto uit. het Hoge Noorden toont. Stemmen uit de Kerken Generale Synode bestendigt de oecumenische samenwerking in Radio-aangelegenheden. De vorige week hebben de dagbladen verslagen gebracht van verga deringen van de Synode der Ned. Herv. Kerk. Daarin hebben we o.a. kun nen lezen dat de Synode zich met algemene stemmen aansloot by de radio-motie van 29 Oct. 1946. Zij heeft wederom verklaard dat de Kerk niet kan berusten in een regeling van radio-aangelegenheden, waarby de Kerk gedwongen zou worden zich te voegen naar de verenigingen die de indio-uitzendingen verzorger. Zy acht het een recht van de Hervormde Kerk om door middel van de radio zelfstandig haar getuigenis af te leg gen tot het Ned. volk. Het tweede gedeelte van het bericht bevatte het besluit dat met 33 tegen 9 stemmen genomen is om samen met andere kerken het I.K.O. R. te bestendigen. Verder is de wenselykheid nog uitgesproken dat bin nen het I. K. O. R. de verantwoordelykheid van de afzonderlyke kerken beter tot uiting zou komen. Met een zekere spanning is in de Ned. Herv. Kerk en ook daarbuiten, op een beslissing inzake de radio uitzendingen van de Kerk gewacht. Achter dit radio-vraagstuk ligt een verdeeldheid van gedachten, welke niet los staat van de richtingskwes tie. Allereerst iets over het 1. K. O. R., de beginletters van Inter Kerkelijk Overleg Radio. Zoals al de woorden waarvan het I. K. O. de grondvorm is stamt ook .het I.K.O.R. uit de bezettingstijd. Toen is er door de kerken die in het Inter Kerkelijk Overleg samenwerkten, een commis sie ingesteld die allereerst een tijde- heeft zich toen uitgesproken voor een nationale radio-omroep, terwijl aan de kerken van overheidswege eigen zendtijd zou worden verleend. De kerken behoefden dan geen zend tijd te ontvangen van particuliere omroepverenigingen. Er is toen niet alleen gedacht aan kerkdiensten, maar ook andere uitzendingen van kerkelijke en godsdienstige aard, waarvoor de kerken zelf de verantwoordelijkheid zouden moeten dragen. De Gereformeerde Kerken hebben tegen deze, door het I. K. O. R. voor gestelde regeling van het begin af aam bezwaren gehad. De Hervormde lijke oplossing trachtte te vinden I Kerk is toen samen met de Luther- voor de radio. Maar van het begin af aan heeft men zijn gedachten la ten gaan over een definitieve oplos sing, na de bevrijding. Hoe zou iede re Kerk dan het best de eigen ver antwoordelijkheid kunnen dragen voor radio-uitzendingen? Hoe zou men, gezamenlijk via de radio een kerke lijk getuigenis kunnen geven? Naar aanleiding van het rapport van die commissie is toen het I. K. O. R. samen gesteld. Op 1 Nov. 1945, is aan de Gen. Synode van de Ned. Herv. Kerk de vraag voorgelegd, of zij stond ach ter de conclusies van dit rapport en het I. K. O. R. De Gen. Synode ii ff Meesterlijke film van Robert Flaherty EEN VAN DE MERKWAARDIGSTE FIGUREN in de filmwereld is Robert Flaherty, Na voor mijningenieur gestudeerd te hebben, zwierf hij jarenlang door het hoge noorden van Canada. Op één van zijn ex pedities voor mijnbouwondernemingen in 1919 nam hij een came ra mee om voor zich zelf wat herinneringen vast te leggen aan de on barmhartig primitieve maar grootse natuur. Die eerste film kwam nooit gereed. Terug in New-York ging Flaherty zijn opnamen monteren en gedachteloos stak hij daarbij een sigaar op. Hij bracht 't er levend af, maar al zijn filmmateriaal ging verloren bij de ontzaglijke explosie, die volgde. Zo begon Flaherty's' filmersloopbaan. Het jaar daarop trok hij weer naar het noorden en een bontfirma verzocht hem er een re clamefilmpje te maken over de bontwinning. Twee jaar later, in 1922, kwam de film klaar: „Nanook of the north". De opdrachtgevers waren er niet tevreden mee en de film werd vrijwel overal slecht ontvangen. Alleen enkele critici waagden het op te merken, dat Flaherty met „Na nook" een heel bijzonder werkstuk geleverd en een nieuw terrein voor de film ontsloten had: de documentaire. De tijd heeft die enkele critici gelijk gegeven. Sindsdien heeft Flaherty zich ge- in een nog vrijwel maagdelijk oer- specialiseerd op de film en meer in landschap. Verschillende jaren leef- het bijzonder op het documentaire de Flaherty in dit gebied om het e®n t komt de men- genre, waarvan hij de vader is. In door en door te leren kennen en het u Flaherty niet altijd weten een filmstudio heeft hij nog nooit wezen ervan geheel te ervaren. (Zo *e eers£n eel? 6roeP m®t. de gewerkt, hetgeen een bijzonderheid ging hij trouwens voor al zijn films j„1s tPt jen Srandioze is in de filmwereld. Het is trou- te werk). Het resultaat was een geworden. Wonderlijk mooi wens ook een uniek verschijnsel, unieke film van bijzondere groots- Y.a^ fotografie, prachtig en sugges- dat deze filmregisseur in de dertig heid. <d°°r, de Nederlands-Amen- iaar dat hii nu al met een camera kaanse Helen van Dongen gemon- werkt, in totaal slechts zeven grote Hoofdfiguur in deze film is een *®erd) vooral de scène van 't ge- ten een paar kleine) films gemaakt natuurkind, een jongen van goed vecht tussen het kind en een alli- heeft. Maar die zeven films zijn dan twaalf jaar, zoon van kolonisten. In gator en nog fraaier de scenes van ook bijzondere producten. Alle wor- de wereld van dit kind dringt de het olieboren en uitnemend met den ze beheerst door het thema van moderne beschaving binnen: de geluid geïllustreerd: weinig dialo- cTe mens, die een strijd voert om rust van het landschap wordt opge- gen. maar in hoofdzaak natuurge- zich in de primitieve natuur te schrikt door 't geronk van een mo- luwen en een, zeer krachtig de handhaven torboot, die een drijvende boorto- filmbeelden ondersteunende, boe ren achter zich sleept. Machines ende filmmuziek van Virgil Thom- Zijn laatste film, „Louisiana Sto- worden opgesteld en werklui be- son- Wat deze film echter maakt tot ry", kan als bekroning gelden van ginnen een boorput te slaan. Het een kunstwerk van eerste orde, is Flaherty's oeuvre. Ze werd opgeno- kind ervaart dit alles met een men- haar bijzondere gave atmosfeer, die men in de Petit Anse Bayou in een geling van vrees, verwondering en hier de film zodanig beheerst, dat uithoek van Zuid-Louisiana. Een nieuwsgierigheid, die echter lang- 2U tot een waar gedicht werd, een bayou is een landstreek van bos- zaam aan plaats maken voor prachtige lofzang op de majestueu- sen, meren en moerassen, te mid- vriendschap tot de mensen, die pro- 2e grootsheid en mystieke schoon den waarvan slechts enkele Franse beren olie uit het moeras te win- heid van de natuur, kolonisten leven op kleine terpen, nen. Zo wordt in dit figuurtje de LONG-SHOT. ontmoeting getekend van de primi tieve, elementaire natuur en de voortschrijdende techniek, 't Kind, dat nog één is met die natuur en vervuld van het geloof in geesten, weerwolven en magische natuur krachten, ziet de techniek falen: er komt geen olie, de proefboring mis lukt. Maar dan gaat deze jongen hulp bieden: hij bezweert de boor put met een levende kikvors en werpt er ten slotte wat zout in, dat hij in een amulet om zijn hals droeg. En waar de techniek tekort schoot, gelooft hij het werk volbracht te hebben: want de olie welt op en de bron gaat spuiten. De technici sla gen erin er een sluitstuk op te plaatsen en trekken dan verder naar nieuwe proefvelden. Dat is alles: een verhaal van een proefboring, maar dan door de ogen van een natuurkind gezien vanuit de primitieve natuur. Ook al blijkt, dat deze rolprent niet altijd sen, de Doopsgezinden, de Remon stranten en de Oud-Katholieke Kerk voortgegaan. Later is het I. K. O. R. een stichtnig van de Oecumenische Raad geworden. Na de bevrijding hebben de vroe gere radio-verenigingen hun zendtijd weer terug verlangd. Van de natio nale omroep is niets terecht geko men en wie nuchter de zaak beziet zegt: daarvan zal ook niets terecht, komen, want de vier grote radio omroepverenigingen hebben alle een politieke achtergrond in de partijen van de Kamers der Staten-Generaal die er uiteindelijk over moeten be slissen. De V.P.R.O. heeft aanvanke lijk het lied van de nationale radio gezongen, maar tegenwoordig heeft ze dit blijkbaar verleerd. TEVREDEN Is men nu in de Hervormde Kerk tevreden met de zendtijd welke het I. K. O. R. gekregen heeft en welke gedeeld moet worden met andere ker ken? Dit is niet het geval en wel om twee redenen. In de eerste plaats is de toegemeten zendtijd een nauw keurslijf, dat belet om vrijuit te ademen. Alleen des Zondags is zend tijd toegewezen, terwijl bovendien alléén kerkdiensten mogen worden uitgezonden. In de tweede plaats is men ook niet geheel en al tevreden over de aard van de uitzendingen. Men vraagt zich, vooral van bepaal de zijde, af: wat komt er terecht van het „in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift, op de bodem der be lijdenisgeschriften?" Kan de Her vormde Kerk mede de verantwoorde lijkheid dragen voor al die uitzendin gen? Kan de prediking van Remon stranten en de mis der Oud-Katholie ken mede onder haar naam gaan? Intussen zyn er besprekingen ge weest van het moderamen der Gen. Synode met de N.C.R.V. over uit zendingen in de week. Deze omroep vereniging, voor wie het I. K. O. R. van het begin af aan een doorn in het oog was. heeft geëist dat dan ook de uitzendingen op Zondag aan haai* zorgen zouden worden toever trouwd: dus geen I.K.O.R. meer, al thans niet voor de Herv. Kerk. Degenen die bezwaren hadden te gen het I. K. O. R. hebben een adres gericht aan de Gen. Synode, waaraan menige Kerkeraad en enige honder den leden van de Kerk adhaesie hebben betuigd. Het gerucht gaat dat de N.C.R.V. zelf achter dit adres zit. Of dit meer dan een gerucht is, weten we niet. Het is in ieder geval een niet geringe steun voor haar standpunt tegen het I.K.O.R. en te gen het tot na toe ingenomen stand punt van de Ned. Herv. Kerk. De adressanten willen dat de Herv. Kerk onderdak zoekt by de radio verenigingen en dan wel zo. dat het gaat onder eigen verantwoordelyk heid van de Kerk. Doch hier is een „maar" bij. De N C.R.V. moet krach tens haar grondslag die sprekers i weigeren, die zich vrijzinnig noemen. Wat zy zeggen doet er niet toe. De naam van hun groep maakt hen on aanvaardbaar. Deze kunnen boven dien zo wordt er gezegd on derdak vinden bij andere omroep- Het Wereldgebeuren Om het percentage Indien dc Beigen even goklustig waren ais de Britten, zouden er te gen de twaalfde Maart heel wat nankskes te verdienen zijn voor de bookmakers. De uitslag van de volksraadpleging, waarvoor de cam pagne nu in voile gang is, valt na melijk bij gebrek aan gegevens uitermate lassug te voorspellen. Het is juist deze onzekerheid die er, evenals dat het geval was bij de Britse verkiezingen, de spanning in brengt en de belangstelling omnoog voert. Daar komt dan nog bij, dat het hier om een zeer persoonlijke zaak gaat, een zaak waarbij het ge voel een grotere rol speelt dan de nuchtere overweging en waarby aan weerskanten de emotionaliteit hoog is opgelaaid. De volksraadpleging is uiteraard een procenten-stemming; het staat vast, dat een meerderheid zich zal uitspreken vóór terugkeer van Ko ning Leopold. Het gaat er maar om hoe groot deze meerderheid zal zijn. Hoe lager immers het percentage, hoe zwakker de positie van de Ko ning en omgekeerd. Eigeniyk dient het percentage in tweeën gesplitst te worden, éen voor Vlaanderen en één voor Wallonië. De tegenstelling tussen beide taalgebieden is onge twijfeld een belangrijk facet van de Koningskwestie en tegelijkertijd een teer punt. Indien de Koning zyn meerderheid voor het overgrote deel uit de Vlaamse stemmen zou put ten, zou dit zijn tegenstanders met enige schijn van recht een belang- ryk argument in handen geven om de uitsiag in voor hen gunstige zin uit te leggen. Dient de Koning niet vorst aller Belgen te zijn en niet uitsluitend die der Vlamingen? Daar kan tegen aangevoerd worden, dat elkeen uitsluitend als Belg stemt en niet als Vlaming of Waal. De „ja"- stemmen mogen niet anders gewo gen worden dan de „oui"-stemmen. Overigens staat slechts aan de volksvertegenwoordiging te beoorde len, welke conclusie uit de cijfers moet worden getrokken. De Koning zelf heeft 55 als grens gesteld, alleen beneden dit percentage is hij bereid vrijwillig afstand te doen van de troon. De Kamer heeft zich niet aan een percentage vastgelegd. Elke prognose kan slechts als grondslag hebben de verkiezingsuit slagen van 1949. De Christelijke Volkspartij behaalde toen 43,5 de socialisten 29,75 de liberalen 15,25 c/o, de communisten 7,5 en de overige partijtjes 4 9 Het staat vast dat alle katholie ken, die op de C.V.P. stemden, zich ook voor de terugkeer van Leopold zullen uitspreken, ook die in Wallo nië. De kerk is in dit geval een ze ker bindmiddel. Anders staat het bij de socialisten. Het is lang niet zeker, dat alle aan hangers xle leiders zullen volgen. Vooral onder de vrouwen dient re kening te worden gehouden met 'n zeker mate van afvalligheid ten gunste van de Koning. By hen spre ken persoonlijke sympathieën ster ker dan politiek krakeel. Nog onzekerder is de houding van de aanhang der liberalen. De partij heeft geen standpunt ingenomen en laat de leden vrij naar eigen inzicht stelling te nemen. De Waalse libe rale leiders zijn over 't algemeen anti-Leopoldistisch. de Vlaamse li beralen Koningsgezind. Merkwaardig is de houding van de communisten. Zij doen voorkomen voor de Koningskwestie weinig be langstelling te hebben en wachten blijkbaar af uit welke ontwikkeling het meest munt valt te slaan. De campagne wordt in hoofdzaak gevoerd tussen katholieken en soci alisten. Aangezien vrijwel alles, wat over de Koning te zeggen viel, al ge zegd is en geen nieuwe gezichtspun ten meer naar voren gebracht kun nen worden, is de strijd wat eento nig geworden. Het valt nauwelijks aan te nemen, dat er nog Belgen zijn, die zich de beslissing hebben voorbehouden. De stroom van pro paganda in de laatste weken kan hoogstens nog invloed hebben op de groep weifelmoedigen en suggesti- belen. Recapitulerend kan worden ge zegd. dat de komende krachtmeting per stembus in grote lijnen de tegen stelling te voorschijn roept rechts tegen links, Katholiek tegen niet- Katholiek en Vlaanderen tegen Wal lonië Deze tegenstellingen moeten in de smeltpot van de Koningskwestie een percentage met houvast doen stollen. jerenigmgen, allereerst natuurlijk bij Er is ook nog geen ander adres tot de Gen. Synode gericht, nl. een mo tie van de Kerkeraad te Zwolle, waarbij zich een paar honderd Ker keraden hebben aangesloten. Zij wil len het I.K.O.R. gehandhaafd zien, zy het in verbeterde vorm. Wanneer de Herv. Kerk het I. K. O. R. prijs geeft breekt zij met een stuk oecu menische samenwerking. Meer zendtijd en onder eigen ver antwoordelijkheid is voor de Hei-v. Kerk te krijgen bij de omroepvere nigingen. Maar dan moet het I. K. O. R. worden pry's gegeven. En dan moet tenslotte meer worden prijs ge geven. In diepste grond ging het eigeniyk niet eens om het I. K. O. R. maar om de Ned. Herv. Kerk zelf. Kan deze Kerk zich binden aan omroepverenigingen? Geeft zij, ais zy dit doet, te voren al niet de een heid pry's, waarnaar zij zoekt en hunkert Deze Kerk zou zich dan door de omroepverenigingen laten scheuren. En dan komt ook, nog de vraag of de Hervormde Kerk de sa menwerking met andere kerken mag prijs geven, met wie ze door de Oecu mene verbonden is. De beslissing is dan gevallen. Onzes inziens had zy niet anders kunnen en mogen vallen. De samen werking in het I. K. O. R. blyft be stendigd. De Hervormde Kerk voegt zich niet in het kadnr der omroep verenigingen, hoewel haar dit winst in zendtijd zou geven. Zy wil aan spraak blijven maken op een meer dere eigen zendtijd, zodat zy ook in de week haar boodschap kan uitdra gen- H.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 3