NIEUWS UIT ZEELAND
oxo
N
J'
E
J M
euk
DE WESTERSCHELDE IS EEN
LASTIGE RIVIERARM
25 schepen per jaar aan de grond
Belgische vissers beleefden enige
angstige uren
DEBRAUNE
Gouden predikantenjubileum
van ds. J. de Vries.
WALCHEREN
V
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 21 FEBRUARI 1950 DIN
Er slaan nogal eens berichten in de krant over schepen, die vastlopen op
de Westerschelde. Hoe vaak komt dat voor.en wat is de oorzaak? Op die
vraag zullen we hier een kort antwoord geven.
De Wester-Schelde heeft twee toe
gangswegen (van zee komende), te
weten de Wielingen onder de Belgisch-
Zeeuwsch-Vlaamse kust in het Zuid
westen en het Oostgat fen de Sardijn-
—-7— "-lchf -
een' schip, dat geen of weinig lading
in heeft en daardoor „als een .blaas
op de golven dryft".
DE LOODSEN.
geul onder de Walcherse kust in het j De Vraag kan gesteld worden, of de
og|gj2||jg» 1 opleiding der loodsen voldoende is. De
Nederlandse rivierloods moet gedu-
rende-zyn proeftMgeruixne. tijd dienst
doen sop het betonningsvaartuig en
leert daardoor de stroming en de geu-
Noordwesten. Voor elk van deze toe-
gangswegen kruist een loodsboot,
waarvan een „zeeloods" aan boord
gaat van elk schip, dat voor een ha
ven aan de Schelde (Vlissingen, Ter-
neuzen, Gent of Antwerpen) bestemd
is. Op de rede van Vlissingen wordt
deze „zeeloods" vervangen door een
„rivierloods", die het schip verder de
rivier op brengt. De totale beloodste
afstand van Antwerpen naar zee be
draagt rond 130 kilometer. Gemiddeld
leggen per jaar 20.000 schepen dit tra
ject af. Van die 20.000 schepen per
jaar, lopen er gemiddeld 20 a 25 aan
de grond.
DE RIVIER.
De rivier zelf heeft, door de vele
banken en ondiepten, een grillig be
loop. De rivierloods staat onafgebro
ken rond 80 kilometer op de brug, het
geen aan tijdsbestek variërende van
vier tot acht uur betekent, afhanke
lijk vap de .snelheid van het schip,
het getij en de richting en de kracht
van de wind. Grote en diepgeladen
schepen zullen soms op opkomend
water moeten wachten om de ondiepe
plaatsen te kunnen bevaren.
Deze ondiepe plaatsen leveren ech
ter nauwelijks gevaar op, evenmin als
onder normale omstandigheden de
vele banken. Deze zijn alle afgeba
kend („voor de wijze, waarop Neder
land de Schelde bebakent, niets dan
lof", verklaarde wnd. inspecteur van
het Belgisch loodswezen te Vlissin
gen, de heer J. L. G. Rlondé, ons).
SMALLE GEULEN.
Veeleer leveren de smalle geulen
bij Walsoorden (onder de kust van
Oost Zeeuwsch-Vlaanderen) en Bath
(bezuiden -het oosteiyk einde van
Zuid-Beveland) hinder voor de
scheepvaart op. Vooral het nauw van
Walsoorden is zo Smal, dat grote sche
pen elkaar daar rakelings moeten
passeren, terwijl Ue vaargeul daar bo
vendien een vrij scherpe bocht maakt.
Wordt een schip daar door mist over
vallen en moet het in het nauwe vaar
water het anker uitwerpen, dan be
staat de mogelijkheid, dat het aan de
grond loopt, daar het door de wisse
ling van het getij op de ankerkettin
gen gaat rondzwaaien. Dat vergt vrij
veel ruimte, soms meer dan de vaar
geul als regel biedt. Door de rijkswa
terstaat zijn reeds in het verleden
stroomopmetingen verricht en men
heeft zo deelde men ons mede
wel overwogen om de dijkberm onder
Walsoorden te versmallen. De conse
quenties daarvan voor hetstroombe-
loop kunnen echter niet met voldoen
de zekerheid overzien worden.
Het Nauw van Bath is in belang
rijke mate verbeterd, doordat men
hier onafgebrol/n sedert het einde
van de oorlog baggerwerkzaamheden
verricht.
Het merendeel van de gevallen,
waarin een schip aan de grond loopt,
komt voor by mist of bij krachtige
wind en meestal betreft het dan ook
len grondig kennen. De Belgische ri
vierloods mist dit onderdeel der oplei
ding, daar de betonning uitsluitend
door Nedei'land geschiedt. Dit schijnt
echter niet van overwegende invloed
te zijn, zo vertelde men ons. Gemid
deld is bij ongeveer 70 der ongeval
len een Belgische loods betrokken, by
30 een Nederlandse loods. Dit stemt
ongeveer overeen met de verhouding
van de aantallen loodsen, die in dienst
zijn bij het Belgische en Nederlandse
loodswezen.
André Maurois geeft
radioles over liefde en
huwelijk.
De Franse radio zal een serie
hoorspelen geven van de be
kende Franse schrijver André
Maurois over de liefde en. het
huwelijk, welke zullen worden
gegoten in de vox-m van colle
ges voor een denkbeeldige uni
versiteit. Daarin zal Maurois
zijn „studenten" vertellen, dat
het huwelijk „een kwestie van
alle dag is".
De 64-jarige Maurois, die de
hoorspelen zelf heeft samenge
steld, speelt daarin de rol van
een professor die vei'liefd
wordt op een van zijn meisjes
studenten, die zijn eigen metho
de direct na eerste les op hem
toepast. De eerste „les", welke
handelt over „hoffelijkheid en
vervoering", is Woensdag uitge
zonden over Radio Parijs.
Elke volgende Woensdag
(21.10 uur) zullen voortaan zijn
„lessen" worden vervolgd over
„de schaking", ,4e huwelijks-
reis", „kleine problemen",
„smaak en kleur", „tien jaren
later" en tenslotte „het zilveren
huwelijk".
Met gevaarlijke mijn aan boord moest hun scheepje op
de rede blijven.
M.O.D. bracht redding.
Uit latere berichten blykt, dat de
bemanning van het Belgische vissers
vaartuig „Zeebrugge 413", die Zater
dagmiddag een drijvende myn opviste
en-deze in Den Helder aan de Marine-
Opruimingsdienst overgaf, toch en
kele angstige uren heeft doorge
bracht.
Radiografisch had de kapitein zich
in verbinding gesteld met de M.O.D.,
die aan de hand van de beschrijving
vaststelde, dat de vangst bestond uit
een zeer gevaarlijke zg. stootmyn en
de kapitein derhalve de raad gaf de
mijn met gezwinde spoed weer over
boord te zetten. De .kapitein achtte dit
niet verantwoord en wendde de steven
naar de haven van Den Helder.
Intussen voelde men er in Den He'l-
der weinig voor het bootje met zijn
gevaarlijke lading in de haven toe te
laten, gezien de schadelijke gevolgen,
die een ontploffing in de haven voor
de omringende huizen en gebouwen
zou opleveren. De kapitein kreeg dus
geen verlof de haven binnen te varen
en zag zich genoodzaakt geruime tijd
op de rede buiten Den Helder af te
wachten, wie hem van-zijn vangst zou
verlossen.
Tenslotte werd besloten, dat de M.
O.D. de mijn zou overnemen en de
monteren, een riskante opdi'acht in
volle zee. De Belgische boot kreeg
■ÊrHet grote
r LIEBIG10 ets. i
BOUILLONBLOir
voor i liter volle, lichtgekruide
vleesbouillon. Het vermaarde
0X0 BOUILLONBLOKJE
voor een kop geurige
vleesbouillon.
[.Prijs per blokje 2c
nederlandse oxo maatschappij n.v
IEUWS m een
O T E D O P
De Zweedse zeilschipvereniging heeft
besloten aan de regering te verzoeken de
Nederlandse schpen van minder dan 1000
ton niet meer toe te staan deel te nemen
aan het z.g.n. „inner"-vracht vervoer in
Zweden.
De minister-president, dr. W. Drees,
heeft tijdens een lunch met de Buiten
landse Persvereniging in Den Haag het
woord gevoerd en de ontwikkeling van
Nederland na de jongste wereldoorlog ge
schetst, waarbij hy het jaar 1949 één jaar
van kentering noemde. Vel# vragen- van
de buitenlandse journalisten werden door
dr. Drees beantwoord.
Een. chauffeur uit Bussum. die dezer
dagen met zijn vrachtauto in Duitsland
vertoefde, is in het plaatsje Arnstadt in
Thüringen tegen een gevel gereden en
zo ernstig gewond, dat hy spoedig na het
ongeval is overleden.
In de Linnaeusstraat te Amsterdam
is een meisje van 12 jaar door een melk-
auto aangereden en op slag gedood.
Minister-president Hatta van Indo
nesië is voor rust enige dagen naar Pra-
pat aan het Toba-meer vertrokken.
Koopvaardijpersoneel krijgt
bijzondere dienstpiichtregeling.
Het is van belang, dat de Neder
landse koopvaardijvloot in oorlogs- en
vredestijd zoveel mogelijk blijft varen.
I Als gevolg hiervan zal het koopvaar
dljpersoneel in oorlogstijd als regel
I niet beschikbaar komen voor taken
I bij zee-, land- en luchtmacht.
I In oorlogstijd echter zijn ook bij
de koopvaardij speciale taken van mi
litaire aard, zoals lucht- en onderzee-
bootafweei-, konvooi varen. enz. Daar
het van belang wordt geacht, dat het
j dienstplichtige koopvaardijpersoneel
I voor deze militaire taken wordt opge
leid, zijn bij de ministeries van mari
ne en van verkeer en waterstaat hier
toe maatregelen in voorbereiding. In
afwachting van het tot stand komen
dezer regelingen heeft de minister van
marine en oorlog een beschikking uit
gezonden, op grond waarvan geduren
de 1950 aan vaste leden van het koop
vaardijpersoneel uitstel van eerste
oefening kan worden verleend, voor
zover en voor zolang er in dat jaar
bi.i de koopvaardij een behoefte aan
gediplomeerd of bevaren personeel
bestaat. Van een vrijstelling van eer
ste oefening is echter geen sprake, het
bedoelde personeel blijft uiteindelijk
verplicht tot het vervullen van deze
eëx-ste oefening.
Onder koopvaardijpersoneel wordt
in deze regeling verstaan gediplo
meerd koopvaardijpersoneel en onge
diplomeerd bevaren koopvaardijper
soneel, allen varend aan boord van
Nederlandse schepen zowel in de gro
te als in de kleine handelsvaart.
Voorts leerlingen van zeevaart- of
machinistenscholen en leerlingen van
de opleiding tot radiotelegrafist van
de Nederlandse telegraafmaatschappij
„Radio Holland".
Het ongediplomeerde bevaren koop
vaardijpersoneel moet, om voor deze
regeling 3n aanmerking te komen, ten
minste twee jaren hebben gediend op
Nederlandse koopvaardijschepen met
uitzondering van olielieden, stokers,
tremmers, handlangers en poetsers,
die" tenminste een jaar moeten hebben
gediend op Nederlandse koopvaardij
schepen.
Bedrijfsunie verbiedt het
werken met zandsteen.
De bedrijfsunie in het bouwbedrijf
deelt mede, dat zij met ingang van 20
Februari alle leden van de drie aan
gesloten bonden om gezondheidsrede
nen verbiedt zandsteen te bewerken
of te verwerken aan restauratie of
nieuwe werken.
Alle thans in uitvoering zijnde restau
raties of nieuwe werken zullen nor
maal doorgang vinden, totdat hierover
nadere mededelingen zijn gedaan. Het
verbod zal pas worden opgeheven, als
de silieose-wet en het op grond van
deze wet af te kondigen zandsteenbe
sluit van kracht zijn geworden.
daarop vex-gunning de haven binnen te
varen, hetgeen zonder ongelukken ge
schiedde. Een motorsloep van de M.O.
D. haalde tot grote opluchting van de
bemanning dezelfde avond de mijn van
boord, waarna 4e „Zèebi-ugge 413"
fier de haven van Den Helder uitvoer
en onmiddellijk weer ter visvangst,
toog.
De M.O.D. heeft intussen de stoot
myn gedemonteerd.
Is erger dan pijn!
Onmiddellijke verlichting en
spoedige genezing van Uw
huidaandoening geeft het
beroemde huidgeneesmiddel
4-3 R.I. repatrieert.
Met het troepenschip „Pasteur" dat
"waarschijnlijk tegen het ëihd van déze
week in Amstex-dam aankomt, repatri
ëren zeven bataljons infanterie, allen
behorende tot de 2e divisie.
43 R.I. werd in November 1946 te
Bergen op Zoom gevormd uit dienst
plichtigen, in hoofzaak afkomstig uit
Zeeland, Noord-Brabant en de Zuid-
Hollandse eilanden. In April 1947
kwam het bataljon in Indonesié aan.
Na een verblijf van drie maanden in
Batavia rukte het onderdeel tijdens de
le politionele actie naar Cheribon op,
vanwaar het eveneens na drie maan
den werd verplaatst naar Soemedang.
Hier bracht 4—3 R.I. de langste tijd
van zijn verblijf in de tropen door.
Kort voor de „staakt het vuren"-
overeenkomst werd het onderdeel ver-
taralpstaaS n
plaatst naar Soekaboemi, waarna
het bataljon in November 1949 in Ban
doeng werd geconcentreerd met het
oog op de a.s. repatriëring.
Commandant van het onderdeel is
luitenant-kolonel J. J. Malta, die se
dert de aankomst van het bataljon in
Indonesië het bevel over 4—3 'R.I.
heeft gevoerd.
Voor de namen van de Zeeuwen op
de „Pasteur" mogen wij verwijzen
naar ons blad van Maandag jl.
Jeugdige autodieven konden
niet chaufferen.
Twee jongens van zestien jaar stalen
Zaterdagmiddag in Scheveningen een
auto en gingen er mee rijden, zonder
evenwel het chauffeur-en voldoende
machtig te zijn. De gevolgen bleven
niet uit. Op de Laan van Meerdervoort
reden zij een 60-jarige wielrijder om
ver, die met een gebroken arm" naar
't ziekenhuis moest worden vervoerd.
Tien minuten later overkwam een 35-
jarige wielrijder hetzelfde lot.
Ook ditmaal stopten de jeugdige auto
dieven niet. Zij hadden evenwel de
schrik te pakken en lieten de gestolen
auto in een stille straat onbeheex-d
achter. De politie vond naderhand de
auto en hield de jongens aan. De jon
gen, die de auto had bestuurd, bevindt
zich nog in arrest.
Nederlandse havenarbeiders
zullen wapens wèl lossen.
Te Amsterdam en Rotterdam is in
vergaderingen van de Centrale Bond
van Transportarbeidex's, met algeme
ne stemmen döór de havenarbeiders
besloten de wapens, die Nederland in
het kader Van het Atlantisch pact, van
Amerika ontvangt, te lossen en vier
kant ift te gaan tegen het streven van
de communistische „vredescomité's",
gevormd om dit doel te verhinderen.
Ook in een ledenvergadering van de
Bedrijfsorganisatie Verkeer te Rot
terdam, die is aangesloten bij het On
af hankelyk Verbond van Bedrijfsox--
ëanisaties (dat zich indertijd van de
-V.C. heeft afgescheiden) is besloten
de wagens te ldssen.
Druk bezochte receptie.
Een zeer druk bezoek, veel Iiarte-
ïyke woorden en een schat van bloe
men en andere geschenken getuigden
Maandagmiddag op de receptie in ho
tel „Centraal" te Goes, van de grote
waardering welke ds J. de Vries, emer.
predikant der N. H. Kerk, geniet.
Nadat de jubilaris met zijn echtge
note en verdere familie was geari-
veerd, wenste allereerst de heer Joh.
de Kru.yter namens het Gasthuisbe-
stuur ds. de Vries geluk met zijn gou
den ambtsjubileum. Spreker bracht
hem dank voor het vele werk in het
ziekenhuis verricht. Zeer veel zie
ken heeft hij met zyn woox'd getroost
en stervenden bemoedigd. Als aanden
kend werd ds de Vries een lamp voor
zijn studeex-kamer aangeboden. Spre
ker besloot met de wens dat de jubi
laris nog menig jaar de boodschap van
het Evangelie in het ziekexxhuis zal
kunnen en willen brengen.
Vervolgens voerde de heer E. van
der Zee namens het comité uit de N.
H. gemeente het woord, om uitdruk
king te geven aan de waardering en
liefde welke ds de Vi'ies hier geniet.
Van de 50 jaren was hij 30 jaar in de
ze gemeente als herder en leraar
Werkzaam en hoewel reeds 10 jaar
emeritus, wil ds. de Vries van geen
rust weten. Nog altijd gaat hy in de
gemeente rond om aan een ziekbed
of een stex-venssponde het Evangelie
uit te dragen. U laat in onze gemeen
te een lichtend spoor na, aldus spre-
ker. De heer van der Zee wilde de slot-
verzen uit Ps. 92 op de jubilaris van
toepassing verklaren en x-oemde ver
der diens troiuv, toewijding en liefde,
waardoor hij voor velen een voorbeeld
is. Oók bracht spreker dank aan mevr.
de Vries voor de grote steun welke
zij steeds voor haar echtgenoot is ge
weest. Als aandenken werd epn elec-
trische klok als mede een restauratie
van de studeerkamer van ds de Vries
aangeboden.
„Als ik iets heb mogen doen voor
de opbouw van de gemeente
en wanneer ik iemand tot zegen ben
geweest, dan komt de dank niet toe
aan dë zaaiex-, doch aan Hem die was
dom gaf", 'zo merkte ds. de Vries in
zijn antwoord op. Voox-ts bracht hij
dank aan de gemeente én het comité
voor de ovex-stelpende bewijzen van
medeleven, die de afgelopen dagen tot
onvex'getelijke hebben gemaakt.
Hierna kwam een stroom van be
zoekers de jubilaris en zijn familie
hun gelukwensen aanbieden, o.w. het
voltallige college van B. en W. van
Goes met de gemeentesecretaris, vele
predikanten, bestuursleden van „Kin-
derzorg" en „Vrederust" alsmede ver
tegenwoordigers van zijn eerste ge
meente. Grijpskerke.
KERKNIEUWS.
GEREF. KERKEN.
Bedankt voor het beroeD naar Aalsmeer
Ds. P. de Bruin te Krabbendijke.
Binnenkort onderhandelin-
gen over Moerdijkkanaal
In een bijeenkomst van het ver-
keersinstituut van de universiteit te
Keulen is dezer dagen een bespreking
gehouden van de verkeersproblemen,
die West-Duitsland en de Beneluxlan-
den betreffende. De bijeenkomst werd
bijgewoond door de Westduitse mi
nister van verkeer, dr. Seebohm, en
voorts o.m. door vertegenwoordigers
van de kamers van koophandel van
Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen,
j Straatsbixrg en Metz. De havendirec-
teur van Antwerpen, O. Leemans,
heeft de verkeersbetrekkingen tussen
Antwerpen en West-Duitsland bespro-
I ken, waarbij hij er bijzondere nadruk
op legde, dat Antwerpen nauwer dan
tot dusver in het Rijnverkeér wenst
1 betrokken te worden.
In dit verband deelde de heer Lee-
mans mee, dat binnenkort tussen Ne-
(Ierland en België onderhandelingen
j zullen worden gevoerd over de kwes-
j tie van het Moerdijkkanaal.
Moderne graansilo
te Kortgene.
j Op Noord-Beveland zal een grote
moderne graansilo gebouwd worden, j
Te Kortgene is de oprichtingsver-
gadering gehouden van een Coöpera- j
tief Silo-bedrijf. Het steeds toenemend
aantal combines (maai-dorsmachines)
maakt het vraagstuk van de graan-
opslag zeer urgent. Door de bouw van
een grote graansilo vertrouwt men
alle moeilijkheden het hoofd te kun
nen bieden. De silo zal te Kortgene
aan de haven gebouwd worden en
moet vóór de oostcampagne 1950 ge-
x-eed zyn.
In het bestuur van de nieuwe coöpe-
ï-atieve vereniging werden gekozen
de heren: C. J. J. van Arenthals, P.
J. Bom, G. E. de Jonge, H. C. de Ka-
tor. K. A. van Langeraad, I. L. J. v.
d. Maas en R. J. Scheele. Tot leden i
van de raad van toezicht wex*den geko-
zen de heren: W. M. Klompe, C. J.
Px-ins en S. J. de Regt.
De bouw is opgedragen aan dc
Technische-Dienst van het Centx-aal
Bureau te Rotterdam.
De leiding en administratie van het j
Silobedryf zal worden opgedragen aan
de bestaande Coöperatieve Landbouw -
vereniging „Nooi*d Beveland" G.A. te
Kortgene.
Noors schip had aanvaring
met boei.
Het 332 ton metende Noorse motor
schip „Nox-frost" op weg van Antwer
pen naar Trandhjem heeft op de
Middensteenbank, Noord-Noord-West
van Vlissingen, een boei aangevaren.
Daardoor heeft het schip schade aan
de schroef opgelopen. Het is naar
Vlissingen teruggekeerd en bij de Ko
ninklijke Maatschappij „Dc Schelde"
in het dok opgenomen. Het herstel
zal vermoedelijk vier dagen vergen.
Brits schip aan de grond.
Het Britse motorschip „Stordale"
metende 6382 ton, dat op weg was naar
Gent, is bij Terneuzen aan de gi-ond
gelopen. Het schip was om 16.20 uur
Vlissingen gepasseerd en moest bij de
punt van Terneuzen wachten om de
sluizen binnen te varen. Toen is het
op drift geraakt en vastgelopen.
In de nacht van Maandag op Dins
dag te kwart over twee is het schip
met behulp van 5 sleepboten vlot ge
komen.
Middelburg
Voorstellen aan de Raad.
Het college van B. en W. van Mid
delburg heeft aan de Raad voorge
steld goedkeui'ing te verlenen aan het
verstrekken van een uitkering aan
een deel van het gemeentepersoneel.
ter grootte van 15 over de wedde
op 1 Januari jl. (3 x 5 over Janua
ri t.m. Maart). Het komt B. en W.
voor, dat Middelburg niet kan ach
terblijven haar personeel deze uitke
ring te geven, ook al betekent dit voor
de gemeente een bedenkelijke verzwa
ring van lasten.
De kosten zullen ong. 10.000 be
dragen. Met uitzondering van de be
schikking over een gedeelte van de
post „onvoorziene uitgaven", kan men
voorshands nog geen andere middelen
tot dekking aanwijzen.
Sedert 1 Oct. 1949 bestaat aan de
o.l. school J. een vacature (onderwij
zeres). Er is slechts één geschikte
sollicitante, mej. S. C. Dronkers uit
Kapelle, die echter pas benoemd kan
worden met ingang van 1 Juli a.s..
daar zij de school in Kapelle door
overhaast vertrek in moeilijkheden
zou brengen. Voorgesteld wordt haar
te benoemen. Nu aan de ol schooi 't
Zand sedert 1 Febr. jl. een derde
leerkracht kon worden vei-bonden,
dient het reeds beschikbare derde lo
kaal ook verder te worden ingericht.
Hiervoor wordt een crediet van
1100 gevraagd. Een crediet van 590
is nodig voor aanschaffing van werk
banken en gereedschappen voor het
vak handenarbeid en van atlassen
voor de school voor openbaar v.g.l.o
DRANKVERGUNNINGEN.
De meerderheid van het college van
B. en W. vindt, dat een verzoek om
het aantal vergunningen van 50 op 45
te bréngën, niet aan de Kroon moet
worden gezonden, zoals de Nat. Com
missie tegen het alcoholisme had ge
vraagd. Het drankmisbniik zou daar
door niet vermindex-en en daar hier
het z.g. „uitstervingssysteem" geldt,
zou het ook vele jaren duren eer men
het lagere maximum bereikt. Boven
dien dient Middelburg als hoofdstad,
centrumplaats en toeristenoord meer'
café's e.d. te hebben dan steden, waar
deze motieven niet gelden.
Tenslotte wordt voorgesteld 750.-
uit te trekken voor verbetering van
de telexkamer op het politiebureau,
een nieuw besluit te nemen tot ver
zekering van gemeentegelden tegen
fraude en een „vex-plaatsingskosten-
besluit" ten behoeve van het onder
wijzend personeel aan o.l. scholen
goed te keuren.
CABARET VOOR OUDEN VAN
DAGEN
Het damescomité te Middelburg-,
dat zich ten doel stelt de oxiden vrn
dagen ontspanningsmiddagen aan te
bieden, organiseerde in „Mercn-ius" i
een gezellige bijeenkomst, waarin hr". j
C.B.T.A.-cabarct een aardige cabère'-
révue opvoerde. Een gx*oot aantal
ouden van dagen vulde het zaaltje on
genoot volop van hetgeen ten tonele
werd gebracht. Namens alle aanwe
zigen sprak de heer .1. Wigard na af
loop een welgemeend dankwoord.
Vlissingen
Tot telefoniste bij de Prov. Griffie te
Middelburg is benoemd dc 27-jarige mej.
P. Osté uit Vlissingen, die van baar 10c
jaar af blind is.
Zwemmen in Februari.
Het mooie weer heeft blijkbaar opj
de zwemmers en zwemsters in Zee
land diepe indruk gemaakt. Te Oost.'
kapelle heeft een 16-jarig meisje he:
badseizoen aldaar geopend, door als
eerste in het jaar 1950 een duik in de
golven te nemen.
De heer J. v. d. Bei-ge uit Krabben,
dijke kon evenmin de roep van he
lokkende water weerstaan. Hij nam
een bad in de haven van Krabbendijke
Het was hem goed bevallen,
hij moest wel aan de omstanders ver
klaren, dat het nog tamelijk fris was'
Hetgeen deze omstanders wel ver
wacht hadden
Gouden jubilaris Koninklijk
onderscheiden.-
Vijftig jaar bij één patroon en bo
vendien nog steeds gezond om een
reizend beroep uit te oefenen, is een
gebeui-tenis, welke niet iedere dag
voorkomt en zeker niet onopgemerkt
voorbij mag gaan. Zo dachten de fir
manten van de fa. H. Blok Zonen ie
Kapelle er ook over en daarom werd
Maandag de zaak voor 'n dag gesloten
om hun vertegenwooi'diger, de heer
H. J. Ie Clercq, die zijn gouden jubile-j
um vierde, eens in de bloemetjes te
zetten, letterlijk en figuurlijk.
Des middags kwamen jubilaris met|
de firmanten, het personeel en vele
genodigden in het feestelijk versierde
„Obadja" bijeen om dit jubileum te
herdenken. De heer A. Blok vertolkte
de dank van de firma voor het vele
werk dat de jubilaris in het belang
van de zaak in de afgelopen halve
eeuw heeft gedaan en bood hem een
geschenk in couvert aan.
De heer P. de Puit huldigde
de heer le Clercq in een toespraak in
dichtvorm en bood hem namens het
personeel behalve een bloemenmand,
ook'een fraaie rooktafel aan.
De burgemeester van Kapelle, de
heer H. G van Suylekom, sprak even
eens enkele waarderende woorden en
kon de verheugende mededeling doen
dat het H.M. de Koningin had be
haagd, de jubilaris de eremedaille in
zilver van de Orde van Oranje Nas
sau toe te kennen.
Ontroerd dankte de jubilaris voor
de vele goede woorden, de geschenken
en bovenal voor de Kon. onderschei
ding.
MOBIUFOONPOST TE GOES.
In de loop van dit jaar zal P.T.T.
gereed komen met een mobiiifoonnet
voor ons land, waardoor het mogelijk
zal zijn dat automobilisten welke een
mobilifoon in hun wagen hebben.
centrale posten door geheel Nederland
kunnen telefoneren. Een van deze
centrale posten zal ook te Goes wor
den ingericht.
LOODSD1ENST IN DE STORM.
In verband met de Westerstorm is dc
Ioodsdienst in de Wielingen Maandagnr.-
iddag gedurende enige tijd gestaakt ge
weest.
a Met het troepentransport „Empire
Brènl" zal in het vaderland terugkernh'H
Toden van Velzen. afkomstig van Vlissin-
Ritthem
FEESTAVOND
JEUGDVERENIGINGEN.
Vrijdagavond hielden de gezamen
lijke Jeugdverenigingen van Ritthem
een zeer geslaagde feestavond. Het
openingswoord werd gesproken door
ds. Muller, waarna de zangvereniging
enkele gsed gezongen nummers ten
gehore bracht, onder leiding van de
heer van S tri en. Vervolgens werden
enkele schetjes opgevoerd.
In de smaak viel ook de spraakwa
terval. waarvqor zich 2 dames en 2
heren opgaven. De eerste prijs werd
gewonnen door de heer Joosse en de
tweede door mej. Machielse. Op de
heer J. J. de Meij rustte de moeilijke
taak om de ruimten te „vullen" tus
sen de verschillende nummers. Dit
deed hij op verdienstelijke en pretti
ge wijze. Er werden liederen gezongen
door de heren de' Meij en Cevaal en
mej. de Visser.
An het eind sprak burgemeester Da-
niëlse een dankwoord, waarin hij in
het bijzonder de heer J. de Lange
dankte, die veel voor de organisatie
van deze avond heeft gedaan.
Scheepvaartberichten
Vlissingen aangekomen: *18 Febr. Nor-
frost van Antwerpen; Oilstream van Port
Jerome; Kalo van IJmuiden; Venus van
Rotterdam; Astrld van Antwerpen; 19
Febr. Europa van Antwerpen.
Vlissingen vertrokken: 18 Febr. Lorrain
naar Duinkerken; Venus naar Roscoff;
Zeehond (sleepboot)- naar Oostende- Oil
stream naar Malmö; Hoendiep naar'Exe
ter; 19 Febr. Astrld naar Oslo. Europa n.
Boston.
Gepasseerd naar Antwerpen: 18 Febr.
Coolhaven van Valencia; Java van Am
sterdam. Meike van Rotterdam. 19 Febr.
Alpha van Kopenhagen; Breda van Cu
rasao; Prinses Margriet van Vlaardingen.
Helena van zee; Eban van Par bloemfon
tein van Southampton; Irene van Londen;
Zeeland van Swansea; Merel van Kings-
lynn; 20 Febr. Meerkerk van Hamburg-
Akkrumdyk van Havana.
Gepasseerd van Antwerpen; 18 Febr.
Joost naar Stralsund: Laurenskerk naar
Rotterdam; Brem naar Rotterdam; Kota
Gede naar Bordeaux; Arnedijk naar Rot
terdam; Rian naar Rotterdam- Algorab n.
Zuid-Amerika; Hartel naar Hamburg; 19
Febr. Axeldyk naar New York; Hebe No
bel naar Poole; Wega naar Londen.
TEN NIL
Veel animo voor tennis-
competitie in Zeeland.
Stijgende animo en een goede sa
menwerking kwamen Zaterdagmiddag
r uidelijk naar voren, toen het district
?!end van de Kon. Ned. Lawnten-
mrboiid" in Hotel Centraal in Goes zijn
j sar vergadering hield. De voorzitter,
dr. 4. Spuijman uit Vlissingen kon be
langstellenden uit alle delen van de
provincie verwelkomen en uit de be-
sprekingen bleek, dat vele clubs ziLh
reeds hebben opgegeven voor de lande
lijke competitie. In Zeeland zullen de
volgende tournooien worden gehou
den: 17 en 18 Juni te Middelburg, 8en
9 Juli en 15 en 16 Juli districts-kamni-
oenschappen te Hulst (15 en 16 Juli
tevens jeugd-kampioenschappen). 12
en 13 Augustus te Aardenburg en 9
en 10 September te Vlissingen.
Op 8 en 9 Maart worden resp. in
Goes en Terneuzen propaganöa-avon
den gegeven.
VOETB
EMM—ROBUR 2—5.
Zonder dat er van een groot overw:
kan worden gesproken, heeft Robur i
alleszins verdiende zege behaald. Bij K
M. werd 't spel veel te kort gehouden t
wijl de bezoekers daarentegen met opr-i
aanvallen het de achterhoede van F'VI
bijzonder moeiiyk maakten. Met de n.-sl
hadden zij dan ook reeds een veilige -
3 voorsprong door doelpunten van
Calmthout. Foudraine en Kauffmann. -
de door fouten van Heykoop. Een rcho
van de Gruiter kwam buiten bereik
de keeper op de lat.
In de tweede helft gelukte het rechts
buiten Kenting een tegenpunt te scoren
(1—3). De EMM-keeper moest feich hier
na wegens een blessure laten vervartgen.
Binnen korte tijd wisten de bezoekers,
de stand tot 15 op te voeren. De tlr,
club begon nu meer op de aanval te
len en het doel van Robur kwam c
een sterke druk. De eenvoudigste
ringskansen werden echter gemist.
slotte was het rechtsback Bostelanr dv
mee ten aanval was getrokken en de s';
op 2—5 bracht.
DE ZEEUWEN II—R.C.S. II 3-0.
In het begin wisten de Souburgers de
balans in evenwicht te houden, maar
naarmate dc wedstryd vorderde ging
by de thuisclub steeds beter. Het schie
ten was evenwel slecht, evenals by EC
Rchtsbuiten WieJemaker, die een
party speelde, wist in de eerste heiiï
clüb een 2—0 voorsprong te bezorgen.
Na de thee drong de achterhoede" van
RCS op tot aan de middeniyn, wat t-1
gevolg had, dat vele aanvallen van U:
thuisclub door buitensnel in de kiem wer
den gesmoord. Voor het doel brachten do
bezoekers er niets van terecht. Alleen
een schot van v. Roo bezorgde Florusse
moeite, maar od fraaie wijze wist hij eer.
doelpunt te voorkomen. Zijn collega
kreeg heel wat maar te verwerken, maar
sloeg- zich er ook goed doorheen. Eenmaal
moest hij nog zwichten voor een hard
schot van linksbuiten Boucherie. De
Zeeuwen bleven sterker, wat zich resul
teerde in een aantal hoekschoppen, maar
tot doelpunten kwam men niet meer.