NIEUWS UIT ZEELAND oxo N J' E J M euk DE WESTERSCHELDE IS EEN LASTIGE RIVIERARM 25 schepen per jaar aan de grond Belgische vissers beleefden enige angstige uren DEBRAUNE Gouden predikantenjubileum van ds. J. de Vries. WALCHEREN V PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 21 FEBRUARI 1950 DIN Er slaan nogal eens berichten in de krant over schepen, die vastlopen op de Westerschelde. Hoe vaak komt dat voor.en wat is de oorzaak? Op die vraag zullen we hier een kort antwoord geven. De Wester-Schelde heeft twee toe gangswegen (van zee komende), te weten de Wielingen onder de Belgisch- Zeeuwsch-Vlaamse kust in het Zuid westen en het Oostgat fen de Sardijn- —-7— "-lchf - een' schip, dat geen of weinig lading in heeft en daardoor „als een .blaas op de golven dryft". DE LOODSEN. geul onder de Walcherse kust in het j De Vraag kan gesteld worden, of de og|gj2||jg» 1 opleiding der loodsen voldoende is. De Nederlandse rivierloods moet gedu- rende-zyn proeftMgeruixne. tijd dienst doen sop het betonningsvaartuig en leert daardoor de stroming en de geu- Noordwesten. Voor elk van deze toe- gangswegen kruist een loodsboot, waarvan een „zeeloods" aan boord gaat van elk schip, dat voor een ha ven aan de Schelde (Vlissingen, Ter- neuzen, Gent of Antwerpen) bestemd is. Op de rede van Vlissingen wordt deze „zeeloods" vervangen door een „rivierloods", die het schip verder de rivier op brengt. De totale beloodste afstand van Antwerpen naar zee be draagt rond 130 kilometer. Gemiddeld leggen per jaar 20.000 schepen dit tra ject af. Van die 20.000 schepen per jaar, lopen er gemiddeld 20 a 25 aan de grond. DE RIVIER. De rivier zelf heeft, door de vele banken en ondiepten, een grillig be loop. De rivierloods staat onafgebro ken rond 80 kilometer op de brug, het geen aan tijdsbestek variërende van vier tot acht uur betekent, afhanke lijk vap de .snelheid van het schip, het getij en de richting en de kracht van de wind. Grote en diepgeladen schepen zullen soms op opkomend water moeten wachten om de ondiepe plaatsen te kunnen bevaren. Deze ondiepe plaatsen leveren ech ter nauwelijks gevaar op, evenmin als onder normale omstandigheden de vele banken. Deze zijn alle afgeba kend („voor de wijze, waarop Neder land de Schelde bebakent, niets dan lof", verklaarde wnd. inspecteur van het Belgisch loodswezen te Vlissin gen, de heer J. L. G. Rlondé, ons). SMALLE GEULEN. Veeleer leveren de smalle geulen bij Walsoorden (onder de kust van Oost Zeeuwsch-Vlaanderen) en Bath (bezuiden -het oosteiyk einde van Zuid-Beveland) hinder voor de scheepvaart op. Vooral het nauw van Walsoorden is zo Smal, dat grote sche pen elkaar daar rakelings moeten passeren, terwijl Ue vaargeul daar bo vendien een vrij scherpe bocht maakt. Wordt een schip daar door mist over vallen en moet het in het nauwe vaar water het anker uitwerpen, dan be staat de mogelijkheid, dat het aan de grond loopt, daar het door de wisse ling van het getij op de ankerkettin gen gaat rondzwaaien. Dat vergt vrij veel ruimte, soms meer dan de vaar geul als regel biedt. Door de rijkswa terstaat zijn reeds in het verleden stroomopmetingen verricht en men heeft zo deelde men ons mede wel overwogen om de dijkberm onder Walsoorden te versmallen. De conse quenties daarvan voor hetstroombe- loop kunnen echter niet met voldoen de zekerheid overzien worden. Het Nauw van Bath is in belang rijke mate verbeterd, doordat men hier onafgebrol/n sedert het einde van de oorlog baggerwerkzaamheden verricht. Het merendeel van de gevallen, waarin een schip aan de grond loopt, komt voor by mist of bij krachtige wind en meestal betreft het dan ook len grondig kennen. De Belgische ri vierloods mist dit onderdeel der oplei ding, daar de betonning uitsluitend door Nedei'land geschiedt. Dit schijnt echter niet van overwegende invloed te zijn, zo vertelde men ons. Gemid deld is bij ongeveer 70 der ongeval len een Belgische loods betrokken, by 30 een Nederlandse loods. Dit stemt ongeveer overeen met de verhouding van de aantallen loodsen, die in dienst zijn bij het Belgische en Nederlandse loodswezen. André Maurois geeft radioles over liefde en huwelijk. De Franse radio zal een serie hoorspelen geven van de be kende Franse schrijver André Maurois over de liefde en. het huwelijk, welke zullen worden gegoten in de vox-m van colle ges voor een denkbeeldige uni versiteit. Daarin zal Maurois zijn „studenten" vertellen, dat het huwelijk „een kwestie van alle dag is". De 64-jarige Maurois, die de hoorspelen zelf heeft samenge steld, speelt daarin de rol van een professor die vei'liefd wordt op een van zijn meisjes studenten, die zijn eigen metho de direct na eerste les op hem toepast. De eerste „les", welke handelt over „hoffelijkheid en vervoering", is Woensdag uitge zonden over Radio Parijs. Elke volgende Woensdag (21.10 uur) zullen voortaan zijn „lessen" worden vervolgd over „de schaking", ,4e huwelijks- reis", „kleine problemen", „smaak en kleur", „tien jaren later" en tenslotte „het zilveren huwelijk". Met gevaarlijke mijn aan boord moest hun scheepje op de rede blijven. M.O.D. bracht redding. Uit latere berichten blykt, dat de bemanning van het Belgische vissers vaartuig „Zeebrugge 413", die Zater dagmiddag een drijvende myn opviste en-deze in Den Helder aan de Marine- Opruimingsdienst overgaf, toch en kele angstige uren heeft doorge bracht. Radiografisch had de kapitein zich in verbinding gesteld met de M.O.D., die aan de hand van de beschrijving vaststelde, dat de vangst bestond uit een zeer gevaarlijke zg. stootmyn en de kapitein derhalve de raad gaf de mijn met gezwinde spoed weer over boord te zetten. De .kapitein achtte dit niet verantwoord en wendde de steven naar de haven van Den Helder. Intussen voelde men er in Den He'l- der weinig voor het bootje met zijn gevaarlijke lading in de haven toe te laten, gezien de schadelijke gevolgen, die een ontploffing in de haven voor de omringende huizen en gebouwen zou opleveren. De kapitein kreeg dus geen verlof de haven binnen te varen en zag zich genoodzaakt geruime tijd op de rede buiten Den Helder af te wachten, wie hem van-zijn vangst zou verlossen. Tenslotte werd besloten, dat de M. O.D. de mijn zou overnemen en de monteren, een riskante opdi'acht in volle zee. De Belgische boot kreeg ■ÊrHet grote r LIEBIG10 ets. i BOUILLONBLOir voor i liter volle, lichtgekruide vleesbouillon. Het vermaarde 0X0 BOUILLONBLOKJE voor een kop geurige vleesbouillon. [.Prijs per blokje 2c nederlandse oxo maatschappij n.v IEUWS m een O T E D O P De Zweedse zeilschipvereniging heeft besloten aan de regering te verzoeken de Nederlandse schpen van minder dan 1000 ton niet meer toe te staan deel te nemen aan het z.g.n. „inner"-vracht vervoer in Zweden. De minister-president, dr. W. Drees, heeft tijdens een lunch met de Buiten landse Persvereniging in Den Haag het woord gevoerd en de ontwikkeling van Nederland na de jongste wereldoorlog ge schetst, waarbij hy het jaar 1949 één jaar van kentering noemde. Vel# vragen- van de buitenlandse journalisten werden door dr. Drees beantwoord. Een. chauffeur uit Bussum. die dezer dagen met zijn vrachtauto in Duitsland vertoefde, is in het plaatsje Arnstadt in Thüringen tegen een gevel gereden en zo ernstig gewond, dat hy spoedig na het ongeval is overleden. In de Linnaeusstraat te Amsterdam is een meisje van 12 jaar door een melk- auto aangereden en op slag gedood. Minister-president Hatta van Indo nesië is voor rust enige dagen naar Pra- pat aan het Toba-meer vertrokken. Koopvaardijpersoneel krijgt bijzondere dienstpiichtregeling. Het is van belang, dat de Neder landse koopvaardijvloot in oorlogs- en vredestijd zoveel mogelijk blijft varen. I Als gevolg hiervan zal het koopvaar dljpersoneel in oorlogstijd als regel I niet beschikbaar komen voor taken I bij zee-, land- en luchtmacht. I In oorlogstijd echter zijn ook bij de koopvaardij speciale taken van mi litaire aard, zoals lucht- en onderzee- bootafweei-, konvooi varen. enz. Daar het van belang wordt geacht, dat het j dienstplichtige koopvaardijpersoneel I voor deze militaire taken wordt opge leid, zijn bij de ministeries van mari ne en van verkeer en waterstaat hier toe maatregelen in voorbereiding. In afwachting van het tot stand komen dezer regelingen heeft de minister van marine en oorlog een beschikking uit gezonden, op grond waarvan geduren de 1950 aan vaste leden van het koop vaardijpersoneel uitstel van eerste oefening kan worden verleend, voor zover en voor zolang er in dat jaar bi.i de koopvaardij een behoefte aan gediplomeerd of bevaren personeel bestaat. Van een vrijstelling van eer ste oefening is echter geen sprake, het bedoelde personeel blijft uiteindelijk verplicht tot het vervullen van deze eëx-ste oefening. Onder koopvaardijpersoneel wordt in deze regeling verstaan gediplo meerd koopvaardijpersoneel en onge diplomeerd bevaren koopvaardijper soneel, allen varend aan boord van Nederlandse schepen zowel in de gro te als in de kleine handelsvaart. Voorts leerlingen van zeevaart- of machinistenscholen en leerlingen van de opleiding tot radiotelegrafist van de Nederlandse telegraafmaatschappij „Radio Holland". Het ongediplomeerde bevaren koop vaardijpersoneel moet, om voor deze regeling 3n aanmerking te komen, ten minste twee jaren hebben gediend op Nederlandse koopvaardijschepen met uitzondering van olielieden, stokers, tremmers, handlangers en poetsers, die" tenminste een jaar moeten hebben gediend op Nederlandse koopvaardij schepen. Bedrijfsunie verbiedt het werken met zandsteen. De bedrijfsunie in het bouwbedrijf deelt mede, dat zij met ingang van 20 Februari alle leden van de drie aan gesloten bonden om gezondheidsrede nen verbiedt zandsteen te bewerken of te verwerken aan restauratie of nieuwe werken. Alle thans in uitvoering zijnde restau raties of nieuwe werken zullen nor maal doorgang vinden, totdat hierover nadere mededelingen zijn gedaan. Het verbod zal pas worden opgeheven, als de silieose-wet en het op grond van deze wet af te kondigen zandsteenbe sluit van kracht zijn geworden. daarop vex-gunning de haven binnen te varen, hetgeen zonder ongelukken ge schiedde. Een motorsloep van de M.O. D. haalde tot grote opluchting van de bemanning dezelfde avond de mijn van boord, waarna 4e „Zèebi-ugge 413" fier de haven van Den Helder uitvoer en onmiddellijk weer ter visvangst, toog. De M.O.D. heeft intussen de stoot myn gedemonteerd. Is erger dan pijn! Onmiddellijke verlichting en spoedige genezing van Uw huidaandoening geeft het beroemde huidgeneesmiddel 4-3 R.I. repatrieert. Met het troepenschip „Pasteur" dat "waarschijnlijk tegen het ëihd van déze week in Amstex-dam aankomt, repatri ëren zeven bataljons infanterie, allen behorende tot de 2e divisie. 43 R.I. werd in November 1946 te Bergen op Zoom gevormd uit dienst plichtigen, in hoofzaak afkomstig uit Zeeland, Noord-Brabant en de Zuid- Hollandse eilanden. In April 1947 kwam het bataljon in Indonesié aan. Na een verblijf van drie maanden in Batavia rukte het onderdeel tijdens de le politionele actie naar Cheribon op, vanwaar het eveneens na drie maan den werd verplaatst naar Soemedang. Hier bracht 4—3 R.I. de langste tijd van zijn verblijf in de tropen door. Kort voor de „staakt het vuren"- overeenkomst werd het onderdeel ver- taralpstaaS n plaatst naar Soekaboemi, waarna het bataljon in November 1949 in Ban doeng werd geconcentreerd met het oog op de a.s. repatriëring. Commandant van het onderdeel is luitenant-kolonel J. J. Malta, die se dert de aankomst van het bataljon in Indonesië het bevel over 4—3 'R.I. heeft gevoerd. Voor de namen van de Zeeuwen op de „Pasteur" mogen wij verwijzen naar ons blad van Maandag jl. Jeugdige autodieven konden niet chaufferen. Twee jongens van zestien jaar stalen Zaterdagmiddag in Scheveningen een auto en gingen er mee rijden, zonder evenwel het chauffeur-en voldoende machtig te zijn. De gevolgen bleven niet uit. Op de Laan van Meerdervoort reden zij een 60-jarige wielrijder om ver, die met een gebroken arm" naar 't ziekenhuis moest worden vervoerd. Tien minuten later overkwam een 35- jarige wielrijder hetzelfde lot. Ook ditmaal stopten de jeugdige auto dieven niet. Zij hadden evenwel de schrik te pakken en lieten de gestolen auto in een stille straat onbeheex-d achter. De politie vond naderhand de auto en hield de jongens aan. De jon gen, die de auto had bestuurd, bevindt zich nog in arrest. Nederlandse havenarbeiders zullen wapens wèl lossen. Te Amsterdam en Rotterdam is in vergaderingen van de Centrale Bond van Transportarbeidex's, met algeme ne stemmen döór de havenarbeiders besloten de wapens, die Nederland in het kader Van het Atlantisch pact, van Amerika ontvangt, te lossen en vier kant ift te gaan tegen het streven van de communistische „vredescomité's", gevormd om dit doel te verhinderen. Ook in een ledenvergadering van de Bedrijfsorganisatie Verkeer te Rot terdam, die is aangesloten bij het On af hankelyk Verbond van Bedrijfsox-- ëanisaties (dat zich indertijd van de -V.C. heeft afgescheiden) is besloten de wagens te ldssen. Druk bezochte receptie. Een zeer druk bezoek, veel Iiarte- ïyke woorden en een schat van bloe men en andere geschenken getuigden Maandagmiddag op de receptie in ho tel „Centraal" te Goes, van de grote waardering welke ds J. de Vries, emer. predikant der N. H. Kerk, geniet. Nadat de jubilaris met zijn echtge note en verdere familie was geari- veerd, wenste allereerst de heer Joh. de Kru.yter namens het Gasthuisbe- stuur ds. de Vries geluk met zijn gou den ambtsjubileum. Spreker bracht hem dank voor het vele werk in het ziekenhuis verricht. Zeer veel zie ken heeft hij met zyn woox'd getroost en stervenden bemoedigd. Als aanden kend werd ds de Vries een lamp voor zijn studeex-kamer aangeboden. Spre ker besloot met de wens dat de jubi laris nog menig jaar de boodschap van het Evangelie in het ziekexxhuis zal kunnen en willen brengen. Vervolgens voerde de heer E. van der Zee namens het comité uit de N. H. gemeente het woord, om uitdruk king te geven aan de waardering en liefde welke ds de Vi'ies hier geniet. Van de 50 jaren was hij 30 jaar in de ze gemeente als herder en leraar Werkzaam en hoewel reeds 10 jaar emeritus, wil ds. de Vries van geen rust weten. Nog altijd gaat hy in de gemeente rond om aan een ziekbed of een stex-venssponde het Evangelie uit te dragen. U laat in onze gemeen te een lichtend spoor na, aldus spre- ker. De heer van der Zee wilde de slot- verzen uit Ps. 92 op de jubilaris van toepassing verklaren en x-oemde ver der diens troiuv, toewijding en liefde, waardoor hij voor velen een voorbeeld is. Oók bracht spreker dank aan mevr. de Vries voor de grote steun welke zij steeds voor haar echtgenoot is ge weest. Als aandenken werd epn elec- trische klok als mede een restauratie van de studeerkamer van ds de Vries aangeboden. „Als ik iets heb mogen doen voor de opbouw van de gemeente en wanneer ik iemand tot zegen ben geweest, dan komt de dank niet toe aan dë zaaiex-, doch aan Hem die was dom gaf", 'zo merkte ds. de Vries in zijn antwoord op. Voox-ts bracht hij dank aan de gemeente én het comité voor de ovex-stelpende bewijzen van medeleven, die de afgelopen dagen tot onvex'getelijke hebben gemaakt. Hierna kwam een stroom van be zoekers de jubilaris en zijn familie hun gelukwensen aanbieden, o.w. het voltallige college van B. en W. van Goes met de gemeentesecretaris, vele predikanten, bestuursleden van „Kin- derzorg" en „Vrederust" alsmede ver tegenwoordigers van zijn eerste ge meente. Grijpskerke. KERKNIEUWS. GEREF. KERKEN. Bedankt voor het beroeD naar Aalsmeer Ds. P. de Bruin te Krabbendijke. Binnenkort onderhandelin- gen over Moerdijkkanaal In een bijeenkomst van het ver- keersinstituut van de universiteit te Keulen is dezer dagen een bespreking gehouden van de verkeersproblemen, die West-Duitsland en de Beneluxlan- den betreffende. De bijeenkomst werd bijgewoond door de Westduitse mi nister van verkeer, dr. Seebohm, en voorts o.m. door vertegenwoordigers van de kamers van koophandel van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, j Straatsbixrg en Metz. De havendirec- teur van Antwerpen, O. Leemans, heeft de verkeersbetrekkingen tussen Antwerpen en West-Duitsland bespro- I ken, waarbij hij er bijzondere nadruk op legde, dat Antwerpen nauwer dan tot dusver in het Rijnverkeér wenst 1 betrokken te worden. In dit verband deelde de heer Lee- mans mee, dat binnenkort tussen Ne- (Ierland en België onderhandelingen j zullen worden gevoerd over de kwes- j tie van het Moerdijkkanaal. Moderne graansilo te Kortgene. j Op Noord-Beveland zal een grote moderne graansilo gebouwd worden, j Te Kortgene is de oprichtingsver- gadering gehouden van een Coöpera- j tief Silo-bedrijf. Het steeds toenemend aantal combines (maai-dorsmachines) maakt het vraagstuk van de graan- opslag zeer urgent. Door de bouw van een grote graansilo vertrouwt men alle moeilijkheden het hoofd te kun nen bieden. De silo zal te Kortgene aan de haven gebouwd worden en moet vóór de oostcampagne 1950 ge- x-eed zyn. In het bestuur van de nieuwe coöpe- ï-atieve vereniging werden gekozen de heren: C. J. J. van Arenthals, P. J. Bom, G. E. de Jonge, H. C. de Ka- tor. K. A. van Langeraad, I. L. J. v. d. Maas en R. J. Scheele. Tot leden i van de raad van toezicht wex*den geko- zen de heren: W. M. Klompe, C. J. Px-ins en S. J. de Regt. De bouw is opgedragen aan dc Technische-Dienst van het Centx-aal Bureau te Rotterdam. De leiding en administratie van het j Silobedryf zal worden opgedragen aan de bestaande Coöperatieve Landbouw - vereniging „Nooi*d Beveland" G.A. te Kortgene. Noors schip had aanvaring met boei. Het 332 ton metende Noorse motor schip „Nox-frost" op weg van Antwer pen naar Trandhjem heeft op de Middensteenbank, Noord-Noord-West van Vlissingen, een boei aangevaren. Daardoor heeft het schip schade aan de schroef opgelopen. Het is naar Vlissingen teruggekeerd en bij de Ko ninklijke Maatschappij „Dc Schelde" in het dok opgenomen. Het herstel zal vermoedelijk vier dagen vergen. Brits schip aan de grond. Het Britse motorschip „Stordale" metende 6382 ton, dat op weg was naar Gent, is bij Terneuzen aan de gi-ond gelopen. Het schip was om 16.20 uur Vlissingen gepasseerd en moest bij de punt van Terneuzen wachten om de sluizen binnen te varen. Toen is het op drift geraakt en vastgelopen. In de nacht van Maandag op Dins dag te kwart over twee is het schip met behulp van 5 sleepboten vlot ge komen. Middelburg Voorstellen aan de Raad. Het college van B. en W. van Mid delburg heeft aan de Raad voorge steld goedkeui'ing te verlenen aan het verstrekken van een uitkering aan een deel van het gemeentepersoneel. ter grootte van 15 over de wedde op 1 Januari jl. (3 x 5 over Janua ri t.m. Maart). Het komt B. en W. voor, dat Middelburg niet kan ach terblijven haar personeel deze uitke ring te geven, ook al betekent dit voor de gemeente een bedenkelijke verzwa ring van lasten. De kosten zullen ong. 10.000 be dragen. Met uitzondering van de be schikking over een gedeelte van de post „onvoorziene uitgaven", kan men voorshands nog geen andere middelen tot dekking aanwijzen. Sedert 1 Oct. 1949 bestaat aan de o.l. school J. een vacature (onderwij zeres). Er is slechts één geschikte sollicitante, mej. S. C. Dronkers uit Kapelle, die echter pas benoemd kan worden met ingang van 1 Juli a.s.. daar zij de school in Kapelle door overhaast vertrek in moeilijkheden zou brengen. Voorgesteld wordt haar te benoemen. Nu aan de ol schooi 't Zand sedert 1 Febr. jl. een derde leerkracht kon worden vei-bonden, dient het reeds beschikbare derde lo kaal ook verder te worden ingericht. Hiervoor wordt een crediet van 1100 gevraagd. Een crediet van 590 is nodig voor aanschaffing van werk banken en gereedschappen voor het vak handenarbeid en van atlassen voor de school voor openbaar v.g.l.o DRANKVERGUNNINGEN. De meerderheid van het college van B. en W. vindt, dat een verzoek om het aantal vergunningen van 50 op 45 te bréngën, niet aan de Kroon moet worden gezonden, zoals de Nat. Com missie tegen het alcoholisme had ge vraagd. Het drankmisbniik zou daar door niet vermindex-en en daar hier het z.g. „uitstervingssysteem" geldt, zou het ook vele jaren duren eer men het lagere maximum bereikt. Boven dien dient Middelburg als hoofdstad, centrumplaats en toeristenoord meer' café's e.d. te hebben dan steden, waar deze motieven niet gelden. Tenslotte wordt voorgesteld 750.- uit te trekken voor verbetering van de telexkamer op het politiebureau, een nieuw besluit te nemen tot ver zekering van gemeentegelden tegen fraude en een „vex-plaatsingskosten- besluit" ten behoeve van het onder wijzend personeel aan o.l. scholen goed te keuren. CABARET VOOR OUDEN VAN DAGEN Het damescomité te Middelburg-, dat zich ten doel stelt de oxiden vrn dagen ontspanningsmiddagen aan te bieden, organiseerde in „Mercn-ius" i een gezellige bijeenkomst, waarin hr". j C.B.T.A.-cabarct een aardige cabère'- révue opvoerde. Een gx*oot aantal ouden van dagen vulde het zaaltje on genoot volop van hetgeen ten tonele werd gebracht. Namens alle aanwe zigen sprak de heer .1. Wigard na af loop een welgemeend dankwoord. Vlissingen Tot telefoniste bij de Prov. Griffie te Middelburg is benoemd dc 27-jarige mej. P. Osté uit Vlissingen, die van baar 10c jaar af blind is. Zwemmen in Februari. Het mooie weer heeft blijkbaar opj de zwemmers en zwemsters in Zee land diepe indruk gemaakt. Te Oost.' kapelle heeft een 16-jarig meisje he: badseizoen aldaar geopend, door als eerste in het jaar 1950 een duik in de golven te nemen. De heer J. v. d. Bei-ge uit Krabben, dijke kon evenmin de roep van he lokkende water weerstaan. Hij nam een bad in de haven van Krabbendijke Het was hem goed bevallen, hij moest wel aan de omstanders ver klaren, dat het nog tamelijk fris was' Hetgeen deze omstanders wel ver wacht hadden Gouden jubilaris Koninklijk onderscheiden.- Vijftig jaar bij één patroon en bo vendien nog steeds gezond om een reizend beroep uit te oefenen, is een gebeui-tenis, welke niet iedere dag voorkomt en zeker niet onopgemerkt voorbij mag gaan. Zo dachten de fir manten van de fa. H. Blok Zonen ie Kapelle er ook over en daarom werd Maandag de zaak voor 'n dag gesloten om hun vertegenwooi'diger, de heer H. J. Ie Clercq, die zijn gouden jubile-j um vierde, eens in de bloemetjes te zetten, letterlijk en figuurlijk. Des middags kwamen jubilaris met| de firmanten, het personeel en vele genodigden in het feestelijk versierde „Obadja" bijeen om dit jubileum te herdenken. De heer A. Blok vertolkte de dank van de firma voor het vele werk dat de jubilaris in het belang van de zaak in de afgelopen halve eeuw heeft gedaan en bood hem een geschenk in couvert aan. De heer P. de Puit huldigde de heer le Clercq in een toespraak in dichtvorm en bood hem namens het personeel behalve een bloemenmand, ook'een fraaie rooktafel aan. De burgemeester van Kapelle, de heer H. G van Suylekom, sprak even eens enkele waarderende woorden en kon de verheugende mededeling doen dat het H.M. de Koningin had be haagd, de jubilaris de eremedaille in zilver van de Orde van Oranje Nas sau toe te kennen. Ontroerd dankte de jubilaris voor de vele goede woorden, de geschenken en bovenal voor de Kon. onderschei ding. MOBIUFOONPOST TE GOES. In de loop van dit jaar zal P.T.T. gereed komen met een mobiiifoonnet voor ons land, waardoor het mogelijk zal zijn dat automobilisten welke een mobilifoon in hun wagen hebben. centrale posten door geheel Nederland kunnen telefoneren. Een van deze centrale posten zal ook te Goes wor den ingericht. LOODSD1ENST IN DE STORM. In verband met de Westerstorm is dc Ioodsdienst in de Wielingen Maandagnr.- iddag gedurende enige tijd gestaakt ge weest. a Met het troepentransport „Empire Brènl" zal in het vaderland terugkernh'H Toden van Velzen. afkomstig van Vlissin- Ritthem FEESTAVOND JEUGDVERENIGINGEN. Vrijdagavond hielden de gezamen lijke Jeugdverenigingen van Ritthem een zeer geslaagde feestavond. Het openingswoord werd gesproken door ds. Muller, waarna de zangvereniging enkele gsed gezongen nummers ten gehore bracht, onder leiding van de heer van S tri en. Vervolgens werden enkele schetjes opgevoerd. In de smaak viel ook de spraakwa terval. waarvqor zich 2 dames en 2 heren opgaven. De eerste prijs werd gewonnen door de heer Joosse en de tweede door mej. Machielse. Op de heer J. J. de Meij rustte de moeilijke taak om de ruimten te „vullen" tus sen de verschillende nummers. Dit deed hij op verdienstelijke en pretti ge wijze. Er werden liederen gezongen door de heren de' Meij en Cevaal en mej. de Visser. An het eind sprak burgemeester Da- niëlse een dankwoord, waarin hij in het bijzonder de heer J. de Lange dankte, die veel voor de organisatie van deze avond heeft gedaan. Scheepvaartberichten Vlissingen aangekomen: *18 Febr. Nor- frost van Antwerpen; Oilstream van Port Jerome; Kalo van IJmuiden; Venus van Rotterdam; Astrld van Antwerpen; 19 Febr. Europa van Antwerpen. Vlissingen vertrokken: 18 Febr. Lorrain naar Duinkerken; Venus naar Roscoff; Zeehond (sleepboot)- naar Oostende- Oil stream naar Malmö; Hoendiep naar'Exe ter; 19 Febr. Astrld naar Oslo. Europa n. Boston. Gepasseerd naar Antwerpen: 18 Febr. Coolhaven van Valencia; Java van Am sterdam. Meike van Rotterdam. 19 Febr. Alpha van Kopenhagen; Breda van Cu rasao; Prinses Margriet van Vlaardingen. Helena van zee; Eban van Par bloemfon tein van Southampton; Irene van Londen; Zeeland van Swansea; Merel van Kings- lynn; 20 Febr. Meerkerk van Hamburg- Akkrumdyk van Havana. Gepasseerd van Antwerpen; 18 Febr. Joost naar Stralsund: Laurenskerk naar Rotterdam; Brem naar Rotterdam; Kota Gede naar Bordeaux; Arnedijk naar Rot terdam; Rian naar Rotterdam- Algorab n. Zuid-Amerika; Hartel naar Hamburg; 19 Febr. Axeldyk naar New York; Hebe No bel naar Poole; Wega naar Londen. TEN NIL Veel animo voor tennis- competitie in Zeeland. Stijgende animo en een goede sa menwerking kwamen Zaterdagmiddag r uidelijk naar voren, toen het district ?!end van de Kon. Ned. Lawnten- mrboiid" in Hotel Centraal in Goes zijn j sar vergadering hield. De voorzitter, dr. 4. Spuijman uit Vlissingen kon be langstellenden uit alle delen van de provincie verwelkomen en uit de be- sprekingen bleek, dat vele clubs ziLh reeds hebben opgegeven voor de lande lijke competitie. In Zeeland zullen de volgende tournooien worden gehou den: 17 en 18 Juni te Middelburg, 8en 9 Juli en 15 en 16 Juli districts-kamni- oenschappen te Hulst (15 en 16 Juli tevens jeugd-kampioenschappen). 12 en 13 Augustus te Aardenburg en 9 en 10 September te Vlissingen. Op 8 en 9 Maart worden resp. in Goes en Terneuzen propaganöa-avon den gegeven. VOETB EMM—ROBUR 2—5. Zonder dat er van een groot overw: kan worden gesproken, heeft Robur i alleszins verdiende zege behaald. Bij K M. werd 't spel veel te kort gehouden t wijl de bezoekers daarentegen met opr-i aanvallen het de achterhoede van F'VI bijzonder moeiiyk maakten. Met de n.-sl hadden zij dan ook reeds een veilige - 3 voorsprong door doelpunten van Calmthout. Foudraine en Kauffmann. - de door fouten van Heykoop. Een rcho van de Gruiter kwam buiten bereik de keeper op de lat. In de tweede helft gelukte het rechts buiten Kenting een tegenpunt te scoren (1—3). De EMM-keeper moest feich hier na wegens een blessure laten vervartgen. Binnen korte tijd wisten de bezoekers, de stand tot 15 op te voeren. De tlr, club begon nu meer op de aanval te len en het doel van Robur kwam c een sterke druk. De eenvoudigste ringskansen werden echter gemist. slotte was het rechtsback Bostelanr dv mee ten aanval was getrokken en de s'; op 2—5 bracht. DE ZEEUWEN II—R.C.S. II 3-0. In het begin wisten de Souburgers de balans in evenwicht te houden, maar naarmate dc wedstryd vorderde ging by de thuisclub steeds beter. Het schie ten was evenwel slecht, evenals by EC Rchtsbuiten WieJemaker, die een party speelde, wist in de eerste heiiï clüb een 2—0 voorsprong te bezorgen. Na de thee drong de achterhoede" van RCS op tot aan de middeniyn, wat t-1 gevolg had, dat vele aanvallen van U: thuisclub door buitensnel in de kiem wer den gesmoord. Voor het doel brachten do bezoekers er niets van terecht. Alleen een schot van v. Roo bezorgde Florusse moeite, maar od fraaie wijze wist hij eer. doelpunt te voorkomen. Zijn collega kreeg heel wat maar te verwerken, maar sloeg- zich er ook goed doorheen. Eenmaal moest hij nog zwichten voor een hard schot van linksbuiten Boucherie. De Zeeuwen bleven sterker, wat zich resul teerde in een aantal hoekschoppen, maar tot doelpunten kwam men niet meer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 2