PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Nieuwe scheepsramp op Noordzee
eiste 11 slachtoffers
DE BILT
URENLANG RAASDE STOIM
OVER DE KANAALKUST
ONDERBOUW VAN DE NIEUWE
ARNEBRÏJG SPOEDIG GEREED
STEEDS MEER OUD-NAZI'S
TERUG OP HOGE POSTEN
Reddingsboot kon achttien
opvarenden in veiligheid brengen
VOORSPELT:
J 92e Jaargang - No. 37
Directie U van de Velde en F. B
den Boer Adj W de Pagter
Hooldred G Baliiniijn, Pi verv.:
W. Leertouwei en H A Bosshardt.
ABONNEMENTSPRIJS 32 ct per
week: f 3.90 p kw fr p p. i 4.15
oer kw !.osse nummers 10 cent
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Maandag 13 Febr. 1950
Ingez. mededelingen dubbel tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
van 1—5 regels f 1.—. iedere regel
meer 20 cent. „Brieven of adres
Bureau van dit blad" 25 cent meer.
Giro nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bui Vlisslngen Walsti 58- -60 tel
4 ijjnen (b.g.g 2358); M'burg Londense Kaai 29 tel. 2077 en 2924 - Goes L. Vorststr. 63. tel. 2475 t b g.g 2228) - Oostburg: Pr. Mauritsstr Ï2, tel. 102 - Terneuzen: B rouwe rij str. 2 - Zierikzee: N. Bogardstr. C 160. tel. 26
Fins scheepje verging op de Haaksgronden.
Op de vroege Zondagmorgen heeft zich voor de Nederlandse kust op
de zg. Haaksgronden, 9 myl ten Z.W. van het lichtschip „Texel", een
scheepsramp voltrokken, welke aan 11 opvarenden van het Finse stoom-
scheepje „Karhula", dat met pulp en cellulose onder weg was van Fin
land naar Frankryk, het leven heeft gekost.
De wacht .merkte tegen vier uur in de morgen, dat het schip water
maakte. Er werd terstond uit alle macht gepompt en van zes uur af wer
den ook radiografische noodseinen uitgezonden, doch deze werden pas
tegen half acht voor het eerst opgevangen.
Hoewel terstond van alle kanten hulp toesnelde, heeft men slechts de
achttien mannen, die in een reddingssloep van boord waren gekomen
voor de Karhula*' in tweeën brak, kunnen redden. Elf anderen zijn ver
dronken.
Op de noodseinen van de Fin zijn
terstond de reddingsboten van Den
Helder en Terschelling uitgevaren, als
mede enige sleepboten. Ook een En
gels schip, dat zich in de buurt oe-
vond. nam deel aan het reddingswerk,
terwijl een Mitchell van de Opspo-
rings- en Reddingsdienst van de Kon
Marine van Valkenburg opsteeg en
door lichtfakkels en radioseinen aan
gaf waar de toesnellende reddings
vaartuigen het snel zinkende Finse
scheepje konden vinden.
Men kwam echter te laat om alle
opvarenden nog te kunnen redden:
het schip was inmiddels gebroken
en slechts de brug. twee onbeman
de sloepen en enkele verspreide
wrakdelen dreven nog rond op de
ruwe zee. Een deel van de be
manning had zich in een van de
drie reddingssloepen kunnen.- bege
ven en deze werd tegen half elf
door de ..Dorus Rijkers", de red
dingsboot van Den Helder, bereikt
die even na twee uur met de acht
tien geredden aan boord in Den
Helder terugkeerde.
Nadat de andere schepen, die te hulp
waren gesneld, en ook het vliegtuig
van de Marine nog enige uren de om
geving van de plaats van de ramp had
den afgezocht, moesten deze onverrich
ter zake terugkeren: elf opvarenden
van de Karhula" waren in de golven
om het leven gekomen.
WEER AAN DE WAL.
Uitgeput, verkleumd en half ver
dwaasd door de in de voorafgaande
zes uur doorgestane ellende, stapten
de 18 geredde mannen in Den Helder
aan land. Door de honderden toege
stroomde Heldenaren baanden ze zich
een weg naar het hotel „Het Wapen
van Den Helder", goeddeels gestoken
in kleren en klompen, die ze op de
„Dorus" hadden gekregen. Zonder
uitzondering groepten de mannen sa
men om de kachel om te trachten
iets bij te komen. Verscheidene hun
ner zaten zonder een woord te zeggen
troosteloos voor zich uit te kijken,
anderen bleken spraakzamer en tracht
ten hun belevenissen onder woorden
te brengen.
Een van de spraakzaamste was de
Duitser Max Seeger uit Kiel, die een
kwartier in het koude water had rond
gezwommen voor hij aan boord van
de uitgezette reddingsboot kon worden
getrokken. Hij vertelde, hoe hij teza
men met Karl Sjolund om vier uur
op wacht ging staan. Het was onge
veer tegen die tijd, dat men merkte,
dat het schip water maakte.
„Onmiddellijk gaf de kapitein op
dracht te pompen en dat is een paar
uur lang gebeurd". Seeger vertelde
verder, dat de radio-telegrafist van
ongeveer zes uur af onophoudelijk S.
O.S.-seinen heeft uitgezonden. Ook
begon men lichtsignalen af te schie
ten. Het eerste teken, dat men de sig
nalen had opgevangen, was het Ne
derlandse vliegtuig, dat laag over het
zinkende schip vloog.
Lewis geeft mijnwerkers
bevel weer te werken.
EN LEWIS KREEG BEVEL
VAN HET GERECHT
John Lewis heeft Zaterdag de 400.000
gedeeltelyk stakende mijnwerkers in
de Amerilraanse vetkolenmijnen op
gedragen Maandag het werk in de
mijnen te hervatten.
Het is echter de vraag of de mijn
werkers dit bevel zullen opvolgen.
Op tal van plaatsen heeft men zich
eenparig tegen de hervatting van het
werk verklaard.
Lewis heeft zijn instructie zeker ook
niet van harte gegeven. Hij heeft
daartoe namelijk een gerechtelijk be
vel gekregen.
De rechtbank heeft op verzoek van
Truman en op grond van de Taft-
Hartley-wet order gegeven tot een be
stand van tien dagen, tijdens welke
periode naar een oplossing vail het
conflict gezocht moet worden.
Dit is nog slechts een voorlopige
toepassing van de anti-stakingswet.
Zonodig zal op 20 Februari een be
stand van 80 dagen worden bevolen.
(Voor een korte beschouwing over
Lewis en de mijnwerkersstaking, zie
pag. 3).
Tegen half acht maakte het schip
plotseling wel veertig graden slaszij,
vertelde Seeger verder. De kapitein
gaf bevel het schip te verlaten, maar
twee reddingsboten zaten aan stuur
boord, waarnaar het schip zo zwaar
overhelde, zodat ze voor ons waarde
loos waren. Onze enige redding was nu
nog de boot, die aan bakboord zat. Ik
rende onmiddellijk naar deze boot en
hielp haar uitzetten. Drie man spron
gen in de reddingsboot en vier ande
ren. onder wie kapitein Grönstrand,
sprongen overboord en wisten zich
aan de reddingsboot vast te klampen.
Zij werden door de anderen aan boord
getrokken.
Tot zover het verhaal van Seeger
die zelf, nadat de reddingsboot was af
gedreven, naar het achterschip rende
en overboord sprong. Na een kwar
tier zwemmen bereikte ook hij de
boot en werd aan boord gehesen. In
tussen had een deel van de beman
ning zich verzameld op de brug en
een ander deel op het middendek On
verwacht sloeg plotseling de brug van
het schip af en dobberden een groot
aantal mannen op de tot vlot gewor
den brug op de zee rond. Enigen hun
ner sprongen onmiddellijk in het wa
ter en bereikten zwemmende de rèd-
dingsboot. Met vereende krachten wis
ten daarop degenen, die zich in vei
ligheid hadden kunnen stellen, naar
de drijvende brug te roeien en zo wer
den de daarop achtergeblevenen
eveneens aan boord van de enige klei
ne reddingsboot genomen.
Daarmede waren allen, die de „Kar
hula" hadden verlaten in de reddings
boot verenigd. Deze zagen hoe tien
van hun kameraden en één onbeken
de man, die een verstekeling moet zijn
geweest, vertwijfeld op het midden
schip rondrenden. De messboy, Elle
Forss, vertelde: „Ik zag hen nog naar
het achterschip lopen. Er is geen twij
fel aan, dat ze daar met z'n allen zijn
omgekomen".
TELEGRAFIST SEINDE, MAAR
VOND ZELF DE DOOD
Onder de omgekomenen bevond
zich ook de radiotelegrafist Erkki Sa-
lokangga, die anderhalf uur lang on
afgebroken S.O.S.-seinen heeft gezon
den. De seinen, die tenslotte werden
opgevangen en leidden tot de uitein
delijke redding van zestien van zijn
kameraden en twee verstekelingen.
De drie Finse verstekelingen hebben
zich al dan niet met medeweten van
de bemanning, verborgen gehouden
in de kolenbunker. Dat was de twee
geredden ook wel aan te zien, want
beide zagen er ondanks het onvrijwil
lige bad nog pikzwart uit. Ze wilden
geen reden opgeven voor het feit, dat
zij naar Frankrijk wilden uitwijken.
De Finse verstekeling Jokola zat bo
venop de kachel en sprak geen woord.
Zijn mede-verstekeling. Kauko Kiirs-
ki. liep onrustig op en neer.
Uit de veelal nog onsamenhangende
verhalen van de overlevenden kan
worden opgemaakt, dat door het gaan
schuiven van de lading bij het over
hellen van het schip, een der luiken
is opengeslagen en het water kon bin-
nengolven. Dit is dan waarschijnlijk
ook de verklaring voor het feit, dat
het schip tegen half acht plotseling
een slagzij maakte van veertig graden
De Duitser Hans Konrad uit Lubeck
heeft het langst in het water gezwom
men. Het duurde een vol uur voor hij
volkomen aan het einde van zijn
krachten de reddingboot binnenge
trokken kon worden.
De kapitein, H. Grönstrand uit Lo-
visa, vertelde ons geen idee te hebben
op welke wijze het schip kan zijn
lekgeslagen. Hij heeft van het ogen
blik af, dat het schip water maakte,
op de brug gestaan en is toen de situ
atie geheel hopeloos werd. overboord
gesprongen. Hij stuurde in Den Hel
der direct een* telégram naar zijn
vrouw Edith in Lovisa: „Ik leef".
De kapitein vertelde nog. dat de
bemanning per vliegtuig naar Finland
zal terugkeren. Wat met de versteke
lingen zal geschieden, is nog niet be
kend.
Ongepaste taal.
De Italiaanse parlementsleden
krijgen binnenkort een lijst van
„ongepaste woorden", ter hand
gesteld.
Deze lyst is opgesteld „omdat
sommige parlementsleden bui
tensporig veel gebruik maken
van krenkende woorden, die
de parlementaire taal in verval
brengen".
Voorbarig alarm van hoge
Britse militair.
Schout-bij-Nacht, Longley-Cook. chef
van de inlichtingendienst van de Brit-
te vloot, bracht Zaterdag Scotland
Yard in rep en roer met de medede
ling dat in een Londense voorstad
een aanslag op hem was gepleegd.
Een auto had hem achtervolgd, waar
uit, naar hij meende, over een afstand
van ruim 20 km schoten waren gelost.
Het windscherm van zijn auto zou
hiervan de sporen dragen. Uit een
nauwgezet onderzoek door detectives
bleek echter, dat de barsten in het
windscherm niet door kogels waren
veroorzaakt. Aangenomen wordt, dat
de chef van de geheime dienst zich de
vervolging heeft ingebeeld en van een
aanslag geen sprake is.
19 of 26 Maart volks
raadpleging in België.
De prins-regent heeft Zaterdagmor
gen het wetsvoorstel tot het houden
van een volksraadpleging over de te
rugkeer van koning Leopold naar Bel
gië, bekrachtigd.
De volksraadpleging zal gehouden
worden op 19 of 26 Maart.
Reuzen-passagiersschepen hadden het moeilijk.
De geweldige storm, die het afgelo
pen weekeinde over de Kanaalkust
raasde, belette vele schepen het uitva
ren. Te Duinkerken bereikte de wind
een snelheid van 120 km. per uur.
Tal van muren en daken moesten het
in deze stad ontgelden. De clectrlel-
teitsvóórZiènïng in de gëhëlë streek
werd gestoord.
Ook de kusten van Groot-Brittannië
werden hevig door de storm geteis
terd. Achttien schepen werden Zater
dagavond in de bekende „Downs" op
gehouden, terwijl andere vaartuigen
in Noordelijke richting voor de storm
wegliepen. De uit het Zuid-Westen
komende storm woedde uren achter
een. De Britse kustvaart kwam vrij
wel tot stilstand. Britse kustwachtpos-
ten stonden vijftig uur achtereen op
wacht.
Een aantal Spaanse treilers moest
's nachts in de haven van Bantry (Ier
land) binnenlopen, daar de vaartuigen
het op de enorm hoog staande zee
(gesproken werd over „golven alé
bergen") niet meer konden bolwerken.
Het nieuwe 10,000 ton metende pas
sagiersschip „Manchester City" werd
door zes sleepboten van de Tyne, waar
zijn machines waren aangebracht,
naar Sunderland gesleept. Een van de
sleepboten sloeg om en zonk binnen
twee minuten. De stuurman en drie
andere opvarenden kwamk om het
leven.
Een van de ten Noorden van Schot
land gelegen Shetlandseilanden, Foula.
is thans reeds veertig dagen door
storm geïsoleerd. Op het eiland be
vinden zich 65 kiezers, die evenwel
niet aan de verkiezingen zullen kun
nen deelnemen, daar zij niet hebben
verzocht schriftelijk te mogen stem
men.
;J?e .Queen Elizabeth" ligt te South
ampton in het dok. Het mislukte
twee maal in 24 uur om het reuzen-
passagiersschip het dok te doen ver
laten.
Roofoverval op juwelier
fe Amsterdam opgelost.
De Amsterdamse politie heeft de mis
lukte roofoverval, die 12 Januari jl op
een juwelier in de Pieter de Hooghstraat
werd gepleegd, tot klaarheid gebracht,
door de arrestatie van drie mannen en
een vrouw. Dit viertal Amsterdammers
van om en nabij de 30 jaar legde een
volledige bekentenis af. Een andere
vrouw, die eveneens aangehouden werd.
bleek met de zaak niets uitstaande
hebben.
Twee van dc mannen pleegden de over
val. terwijl de derde man en de vrc
zich voordeden -als een vrijend paartje
en op de uitkijk stonden. In de winkel
lag voor hoogstens f 2500 waarde. Dit zou
de dieven bij helers niet meer dan f 600
hebben opgebracht.
Vermoedelijk hebben de gearresteerden
ook de op 3 December op dezelfde juwe
lier gepleegde overval op him geweten.
Arbeiders werken onder de noodbrug.
Tivce emmertjes water halen moet hy wel en heel wat keren ook,
maar Hannes loopt niet meer op klompen. Zijn benen verborgen in grote
modderige laarzen, zijn handen krampachtig om de hengsels van de em
mers, worstelt hy tegen de storm en de regenvlagen op om vervolgens
het met zoveel moeite gehaalde water te storten in de eeuwig vragende
keel van een zwaar-lyvlge betonmolen. Nederig is de arbeid, die Hannes
daar by de Kleverkerkse weg achter Middelburg's industrieterrein ver
richt, maar onmisbaar tevens. Zonder zyn emmertjes zou er niet veel
terecht komen van de bouw der nieuwe Arnebrug, die thans zienderogen
groeit,
bedraagt, werd opgevoerd tot 90 -f
(de stand van weleer) met het ge
volg, dat de caisson hoger kwam te
dryven. Toen hij op de juiste plaats
d.w.z. recht bóven dë oude pijler,
was aangeland, werd hij geleidelijk
tot zinken gebracht door het invoe
ren van water.
NEGEN1 „KEGELS."
In de vloer van de caisson waren
negen gaten gemaakt, waarvoor lui
ken zaten. Deze werden verwijderd
en hierna werd onder water beton
in de gaten gestort, een allesbehalve
gemakkelijk werkje. Zo ontstonden
negen „kegels" waarop nu de mid-
denpijler komt te rusten.
En aan deze middenpijler nu werk
te men onder de ellendigste weers
omstandigheden, toen wij dezer da
gen een kijkje kwamen nemen. Mid
den in de Arne lag een lange dek
schuit, waarop vlak bij de nood
brug de betonmolen grommend
stond te draaien. Van de Baileybrug
af stortte Hannes de inhoud van zijn
Nieuwe pijler rust op restant
van de oude.
Een merkwaardig karwei, daar
aan de Arne. Ze bouwen er een nieu
we draaibrug fyider de bestaande
Baileynoodbrug, die rustig kan blij
ven liggen tot het werk klaar is. Dit
lijkt onmogelijk, doch is het in ge-
nendele, want doordat die noodbrug
zo hoog ligt, bestaat er voor de ar
beiders voldoende ruimte.
De eigenlijke bouw van de nieuwe
brug begon enige tijd geleden, toen
een duiker in het rustige, donkere
water van de Arne afdaalde. Hy
maakte de bovenkant van het nog
bestaande stuk der oude pijler (1.90
meter onder water) zuiver vlak. In
middels werd aan de wal een beton
nen caisson vervaardigd en drijven
de gemaakt. Dit gevaarte met uit
wendige afmetingen van 4.60 x 4.60
in., werd met behulp van een enor
me hijsbok in het water gebracht.
De kanaalstand, die normaal 40
emmers door een gootje in de mo
len, terwijl op de schuit andere ar
beiders er zand, grint en cement in
wierpen. De molen gorgelde en even
later gulpte de beton in een strope
rige massa uit zijn grote muil. De
technici weten te vertellen, dat dit
stampbeton is en dat later het ge
wapend beton zal volgen. Op 21 Fe
bruari hoopt men de middenpijler
gereed te hebben.
NOODBRUG VERSCHOVEN.
Maar hoe moest men nu, ondanks
de aanwezigheid van de op de oude
hoofden rustende Bailey-brug de
nieuwe landhoofden maken? Voor
de Rijkswaterstaat en de aannemers
firma Van Dongen en Van Hoven
uit.Dordt, wat dit in het geheel geen
puzzle. Toen het Noordelijk land-
hoofd moest worden gemaakt het
is inmiddels klaar gekomen en ziet
er keurig uit werd de noodbrug
aan die zijde eenvoudig verbreed,
waardoor een werkruimte van 6 me
ter ontstond, welke voldoende was.
Na het gereedkomen van dit land-
hoofd werd dc brug 6 meter opge
schoven. waardoor de brug aan de
Noordzijde op de vaste wal kwam
te rusten. Hoe dat precies is gebeurd,
weten wij niet: dat is het geheim
van de smid. In ieder geval is nu
aan de Zuidelijke kant een werk
ruimte van 6 meter gewonnen. Het
oude landhoofd ter plaatse is al ge
heel gesloopt en deze week begint
men de bekisting te stellen voor de
vervaardiging van de nieuwe, een
werk, dat ongeveer drie weken in
beslag zal nemen.
Half Maart verwacht men tie on
derbouw klaar te hebben. Dan Is het
wachten op de eigenlyke brugcon-
structie, waarna de miserabele nood
brug, waarop Hannes* laafrzon nü
nog moddersporen achterlaten, ge
sloopt kan worden en het verkeer
weer gebruik kan maken van een
dubbele draaibrug fraai, modern
en doelmatig.
Belangwekkend rapport van Amerikaanse commissie.
Ongeveer 60 van de belaugryke posten in de legering van Baden-
Württembere worden door voormalige Nazi's bezet. De invloed van de
vroegere partijgangers van Hitier op hét bestuur is de laatste jaren ge
regeld toegenomen. Ook in Beieren zyn zeer vele hoofdambtenaren, gewe
zen Nazi's, aldus staat te lezen in een Zaterdag gepubliceerd verslag,
dat een Amerikaaanse commissie heeft opgemaakt in opdracht van
McCloy, dc Amerikaanse Hoge Commissaris.
Een Amerikaanse functionaris noem
de de bewering, dat de toevloed van
de Nazi's in de regering een gevolg is
van gebrek aan ervaren personeel,
huichelarij. De Duitsers hebben in de
vijf bezettingsjaren voldoende tijd ge
had om ambtenaren op te leiden, die
Controle op atoomwapens
nog niet van de baan.
NIEUWE AMERIKAANSE
POGING MOGELIJK
Mogelyk zullen de Ver. Naties op
een passend tijdstip via de U.N.O. op
nieuw pogen tot een doeltreffende in
ternationale controle op de atoomwa
pens te komen.
Aldus verklaarde Zaterdag senator
Tom Conally, de voorzitter van de
Amerikaanse Senaatscommissie voor
buitenlandse betrekkingen. Conally
had tevoren besprekingen gevoerd met
minister Acheson.
„De opdracht van de president om
het werk aan de waterstofbom voort
te zetten, sluit geenszins de deur voor
een internationale overeenkomst over
controle op de waterstofbom, de
atoombom en op andere wapens voor
massavernietiging", aldus Conally.
De senator zeide voorts het volko
men eens te zijn met de politiek van
Truman en Acheson om een krach
tige houding jegens Rusland aan te
nemen.
De republikeinse senator Bricker,
die lid is van de Congrescommissie
voor atoomenergie, heeft eveneens
verklaard, dat men alle pogingen in
het werk moet stellen om met Rus
land tot overeenstemming te komen
over een controle op atoomwapens.
In vroeger tijden waren er In Fries
land een groot aantal houtmolens. Zo
langzamerhand zjjn zij echter bijna
alle verdwenen. De firma Siebenga te
Heerenveen bezit er nog een, op het
ogenblik althans. Maar omdat de
houtmolen te veel kosten met zich
meebrengt, is er besloten, dat hy moet
worden afgebroken. Hiermee zal een
karakteristiek beeld uit het Friese
landschap verdwijnen.
Mr.N.S Blom wordt
staatssecretaris van oorlog
Eervolle loopbaan in Indonesië.
Naar wij vernemen kan binnenkort
de benoeming verwacht worden van
mr. N. S. Blom, buitengewoon gezant
en gevolmachtigd minister, thans ju
ridisch adviseur op het ministerie
van Buitenlandse Zaken, tot Staats
secretaris van Buitenlandse Zaken.
Mr. Blom was tot 1925 werkzaam
als substituut-officier bij het Hoogge
rechtshof te Batavia. Hierna was hij
gedurende drie jaar verbonden aan
het Departement van Justitie aldaar.
In 1928 werd hij benoemd tot waarne
mend lid van de Raad van Justitie te
Makassar. Na zijn verlof in 1929 werd
hij lid van de Raad van Justitie te
Padang. Van 1934 tot 1940 werkte mr.
Blom als hoofdambtenaar aan het de
partement van Justitie te Batavia.
In 1941 aanvaardde bij de benoeming
tot directeur van Justitie in Ned. In-
dië, om na de capitulatie belast te
worden met de leiding van het dage
lijks bestuur tijdens de afwezigheid
van de luitenant-Gouverneur-Genè-
raal. Op 31 Mei 1946 verkreeg mr.
Blom eervol ontslag in Indonesië. Na
zijn aankomst in Nederland, werd hij
raadsadviseur aan het ministerie van
Buitenlandse Zaken. Hij maakte deel
uit van de Nederlandse delegatie bij
de Ver. Naties. In 1947 nam hij zitting
als Nederlands vertegenwoordiger in
de Commissie van Onderzoek van de
Ver. Naties voor Palestina.
niet uit het nationaal-socialistische
milieu komen.
In zijn rede vorige week te Stutt
gart zei McCloy, dat hij zich ongerust
maakte over het feit, dat tal van
voormalige Nazi's opnieuw belangrij
ke posten bekleden.
Volgens berichten uit Westerse
bron heeft de minister van Buiten
landse Zaken van de Oostduitse repu
bliek. Dertinger, ..huisarrest" gekre
gen. Eerder zouden zijn secretaresse
en een van zijn hoofdambtenaren zijn
gearresteerd op beschuldiging van
spionnage.
Dertinger is lid van de C.D.V,, de
partij, die de afgelopen weken ge
ducht is gezuiverd. Intussen is het be
richt tegengesproken door Gerhard
Eisler, de chef van de Oostduitse
voorlichtingsdienst. Deze verklaarde:
„Van het verhaal over Dertinger is
evenveel waar als van dat over de
zelfmoord van Grotewohl". De Russi
sche autoriteiten hebben de export
van alle metaalafvoer van Berlijn
naar Westduitsland verboden. Aldus
blijkt uit een brief van de Westerse
commandanten aan hun Russische
collega, waarin tegen deze maatregel
geprotesteerd wordt.
Twee treinen in botsing
bij Toulouse.
REEDS 15 SLACHTOFFERS
In Zuid-Frankrijk zijn twee treinen,
de een komend uit Toulouse, de an
der uit Carmeau, op elkaar gebotst,
waardoor 15 personen om het leven
kwamen en 40 werden gewond.
De treinen waren dusdanig vernield,
dat men zes uur na de ramp nog
steeds bezig was met het uitgraven
van de slachtoffers.
Beide treinen liepen op dieselmoto
ren. die in de passagierswagons wa
ren ingebouwd. De meeste slachtoffers
bevonden zich aldus in de voorste
wagons, die op elkander zijn gebotst.
De beide machinisten vonden de
dood.
De treinen, die met een uur
snelheid van meer dan 80 km reden,
nemen gewoonlijk de enkele lijn Tou
louseCapdeNac, om elkaar te Gail-
lac te passeren, waar een van de twee
op een zijspoor wordt geleid.
Doordat de trein uit Toulouse ver
traging had, was verzocht het passe
ren te l'Isle-sur-Tam te doen plaats
hebben, doch vermoedelijk door de
dichte mist sloeg de bestuurder geen
acht op de signalen en stuurde hij
zijn trein de zeven kilometer lange
spoorbaan op, die lisle met Gaillac
verbindt.
Weer een juwelenroof in
Frankrijk.
RIJKE DAME HET SLACHTOFFER
Opnieuw is in Frankrijk een grote
juwelenroof gepleegd. Twee gewapen
de mannen hebben Vrijdagavond voor
twaalf millioen francs aan juwelen
gestolen uit de woning van madame
de Vasselot, een bekende society-fi-
guur. De dieven wisten met de auto
van madame de Vasselot te ontkomen?
Toen madame de Vasselot de inbre
kers wilde doen geloven, dat zij niet
wist, waar de sleutel van haar safe
was, dreigden de indringers haar de
oren te zullen afsnijden. Terwijl het
huis werd doorzocht hield een der
mannen mevrouw, haar butler, keu
kenmeisje, twee kamermeisjes en twee
hulp-keukenmeisjes in bedwang door
bedreiging met een revolver.
De indringers onderwierpen alle bij
eengezochte juwelen aan een nauw
keurig onderzoek. Stenen, die hun niet
van waarde leken, lieten zij liggen.
Diamant in Suriname.
Aan de pers zijn te Paramaribo 51
diamantjes getoond, die door de geolo
gische mijnbouwkundige dienst in Su
riname werden gevonden. De eerste
vondst werd in 1947 gedaan, waarna
onmiddellijk een wetenschappelijk on
derzoek werd aangevangen. Thans is
men zover, dat aan de vorm van de
steentjes te zien is, dat de plaats van
oorsprong niet ver meer is. Dit is de
eerste keer, dat officieel is vastgelegd,
dat in Suriname diamant aanwezig is.
Het is nog niet bekend of het sier- of
industriediamanten zijn. De grootste
steen is een half karaat.
NU EN DAN REGEN.
Geldig tot Maandagavond.
Overwegend zwaar bewolkt met nu en
dan regen. Matige tot krachtige naar Zuid
tot Zuidoost krimpende wind. Na front
passage wind ruimend naar Zuidweste
lijke richtingen en tijdelijk afnemend,
maar later weer tot krachtig of weilicht
tot hard toenemend. Weinig verandering
van temperatuur.