PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Nieuwe scheepsramp op Noordzee eiste 11 slachtoffers DE BILT URENLANG RAASDE STOIM OVER DE KANAALKUST ONDERBOUW VAN DE NIEUWE ARNEBRÏJG SPOEDIG GEREED STEEDS MEER OUD-NAZI'S TERUG OP HOGE POSTEN Reddingsboot kon achttien opvarenden in veiligheid brengen VOORSPELT: J 92e Jaargang - No. 37 Directie U van de Velde en F. B den Boer Adj W de Pagter Hooldred G Baliiniijn, Pi verv.: W. Leertouwei en H A Bosshardt. ABONNEMENTSPRIJS 32 ct per week: f 3.90 p kw fr p p. i 4.15 oer kw !.osse nummers 10 cent WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Maandag 13 Febr. 1950 Ingez. mededelingen dubbel tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) van 1—5 regels f 1.—. iedere regel meer 20 cent. „Brieven of adres Bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bui Vlisslngen Walsti 58- -60 tel 4 ijjnen (b.g.g 2358); M'burg Londense Kaai 29 tel. 2077 en 2924 - Goes L. Vorststr. 63. tel. 2475 t b g.g 2228) - Oostburg: Pr. Mauritsstr Ï2, tel. 102 - Terneuzen: B rouwe rij str. 2 - Zierikzee: N. Bogardstr. C 160. tel. 26 Fins scheepje verging op de Haaksgronden. Op de vroege Zondagmorgen heeft zich voor de Nederlandse kust op de zg. Haaksgronden, 9 myl ten Z.W. van het lichtschip „Texel", een scheepsramp voltrokken, welke aan 11 opvarenden van het Finse stoom- scheepje „Karhula", dat met pulp en cellulose onder weg was van Fin land naar Frankryk, het leven heeft gekost. De wacht .merkte tegen vier uur in de morgen, dat het schip water maakte. Er werd terstond uit alle macht gepompt en van zes uur af wer den ook radiografische noodseinen uitgezonden, doch deze werden pas tegen half acht voor het eerst opgevangen. Hoewel terstond van alle kanten hulp toesnelde, heeft men slechts de achttien mannen, die in een reddingssloep van boord waren gekomen voor de Karhula*' in tweeën brak, kunnen redden. Elf anderen zijn ver dronken. Op de noodseinen van de Fin zijn terstond de reddingsboten van Den Helder en Terschelling uitgevaren, als mede enige sleepboten. Ook een En gels schip, dat zich in de buurt oe- vond. nam deel aan het reddingswerk, terwijl een Mitchell van de Opspo- rings- en Reddingsdienst van de Kon Marine van Valkenburg opsteeg en door lichtfakkels en radioseinen aan gaf waar de toesnellende reddings vaartuigen het snel zinkende Finse scheepje konden vinden. Men kwam echter te laat om alle opvarenden nog te kunnen redden: het schip was inmiddels gebroken en slechts de brug. twee onbeman de sloepen en enkele verspreide wrakdelen dreven nog rond op de ruwe zee. Een deel van de be manning had zich in een van de drie reddingssloepen kunnen.- bege ven en deze werd tegen half elf door de ..Dorus Rijkers", de red dingsboot van Den Helder, bereikt die even na twee uur met de acht tien geredden aan boord in Den Helder terugkeerde. Nadat de andere schepen, die te hulp waren gesneld, en ook het vliegtuig van de Marine nog enige uren de om geving van de plaats van de ramp had den afgezocht, moesten deze onverrich ter zake terugkeren: elf opvarenden van de Karhula" waren in de golven om het leven gekomen. WEER AAN DE WAL. Uitgeput, verkleumd en half ver dwaasd door de in de voorafgaande zes uur doorgestane ellende, stapten de 18 geredde mannen in Den Helder aan land. Door de honderden toege stroomde Heldenaren baanden ze zich een weg naar het hotel „Het Wapen van Den Helder", goeddeels gestoken in kleren en klompen, die ze op de „Dorus" hadden gekregen. Zonder uitzondering groepten de mannen sa men om de kachel om te trachten iets bij te komen. Verscheidene hun ner zaten zonder een woord te zeggen troosteloos voor zich uit te kijken, anderen bleken spraakzamer en tracht ten hun belevenissen onder woorden te brengen. Een van de spraakzaamste was de Duitser Max Seeger uit Kiel, die een kwartier in het koude water had rond gezwommen voor hij aan boord van de uitgezette reddingsboot kon worden getrokken. Hij vertelde, hoe hij teza men met Karl Sjolund om vier uur op wacht ging staan. Het was onge veer tegen die tijd, dat men merkte, dat het schip water maakte. „Onmiddellijk gaf de kapitein op dracht te pompen en dat is een paar uur lang gebeurd". Seeger vertelde verder, dat de radio-telegrafist van ongeveer zes uur af onophoudelijk S. O.S.-seinen heeft uitgezonden. Ook begon men lichtsignalen af te schie ten. Het eerste teken, dat men de sig nalen had opgevangen, was het Ne derlandse vliegtuig, dat laag over het zinkende schip vloog. Lewis geeft mijnwerkers bevel weer te werken. EN LEWIS KREEG BEVEL VAN HET GERECHT John Lewis heeft Zaterdag de 400.000 gedeeltelyk stakende mijnwerkers in de Amerilraanse vetkolenmijnen op gedragen Maandag het werk in de mijnen te hervatten. Het is echter de vraag of de mijn werkers dit bevel zullen opvolgen. Op tal van plaatsen heeft men zich eenparig tegen de hervatting van het werk verklaard. Lewis heeft zijn instructie zeker ook niet van harte gegeven. Hij heeft daartoe namelijk een gerechtelijk be vel gekregen. De rechtbank heeft op verzoek van Truman en op grond van de Taft- Hartley-wet order gegeven tot een be stand van tien dagen, tijdens welke periode naar een oplossing vail het conflict gezocht moet worden. Dit is nog slechts een voorlopige toepassing van de anti-stakingswet. Zonodig zal op 20 Februari een be stand van 80 dagen worden bevolen. (Voor een korte beschouwing over Lewis en de mijnwerkersstaking, zie pag. 3). Tegen half acht maakte het schip plotseling wel veertig graden slaszij, vertelde Seeger verder. De kapitein gaf bevel het schip te verlaten, maar twee reddingsboten zaten aan stuur boord, waarnaar het schip zo zwaar overhelde, zodat ze voor ons waarde loos waren. Onze enige redding was nu nog de boot, die aan bakboord zat. Ik rende onmiddellijk naar deze boot en hielp haar uitzetten. Drie man spron gen in de reddingsboot en vier ande ren. onder wie kapitein Grönstrand, sprongen overboord en wisten zich aan de reddingsboot vast te klampen. Zij werden door de anderen aan boord getrokken. Tot zover het verhaal van Seeger die zelf, nadat de reddingsboot was af gedreven, naar het achterschip rende en overboord sprong. Na een kwar tier zwemmen bereikte ook hij de boot en werd aan boord gehesen. In tussen had een deel van de beman ning zich verzameld op de brug en een ander deel op het middendek On verwacht sloeg plotseling de brug van het schip af en dobberden een groot aantal mannen op de tot vlot gewor den brug op de zee rond. Enigen hun ner sprongen onmiddellijk in het wa ter en bereikten zwemmende de rèd- dingsboot. Met vereende krachten wis ten daarop degenen, die zich in vei ligheid hadden kunnen stellen, naar de drijvende brug te roeien en zo wer den de daarop achtergeblevenen eveneens aan boord van de enige klei ne reddingsboot genomen. Daarmede waren allen, die de „Kar hula" hadden verlaten in de reddings boot verenigd. Deze zagen hoe tien van hun kameraden en één onbeken de man, die een verstekeling moet zijn geweest, vertwijfeld op het midden schip rondrenden. De messboy, Elle Forss, vertelde: „Ik zag hen nog naar het achterschip lopen. Er is geen twij fel aan, dat ze daar met z'n allen zijn omgekomen". TELEGRAFIST SEINDE, MAAR VOND ZELF DE DOOD Onder de omgekomenen bevond zich ook de radiotelegrafist Erkki Sa- lokangga, die anderhalf uur lang on afgebroken S.O.S.-seinen heeft gezon den. De seinen, die tenslotte werden opgevangen en leidden tot de uitein delijke redding van zestien van zijn kameraden en twee verstekelingen. De drie Finse verstekelingen hebben zich al dan niet met medeweten van de bemanning, verborgen gehouden in de kolenbunker. Dat was de twee geredden ook wel aan te zien, want beide zagen er ondanks het onvrijwil lige bad nog pikzwart uit. Ze wilden geen reden opgeven voor het feit, dat zij naar Frankrijk wilden uitwijken. De Finse verstekeling Jokola zat bo venop de kachel en sprak geen woord. Zijn mede-verstekeling. Kauko Kiirs- ki. liep onrustig op en neer. Uit de veelal nog onsamenhangende verhalen van de overlevenden kan worden opgemaakt, dat door het gaan schuiven van de lading bij het over hellen van het schip, een der luiken is opengeslagen en het water kon bin- nengolven. Dit is dan waarschijnlijk ook de verklaring voor het feit, dat het schip tegen half acht plotseling een slagzij maakte van veertig graden De Duitser Hans Konrad uit Lubeck heeft het langst in het water gezwom men. Het duurde een vol uur voor hij volkomen aan het einde van zijn krachten de reddingboot binnenge trokken kon worden. De kapitein, H. Grönstrand uit Lo- visa, vertelde ons geen idee te hebben op welke wijze het schip kan zijn lekgeslagen. Hij heeft van het ogen blik af, dat het schip water maakte, op de brug gestaan en is toen de situ atie geheel hopeloos werd. overboord gesprongen. Hij stuurde in Den Hel der direct een* telégram naar zijn vrouw Edith in Lovisa: „Ik leef". De kapitein vertelde nog. dat de bemanning per vliegtuig naar Finland zal terugkeren. Wat met de versteke lingen zal geschieden, is nog niet be kend. Ongepaste taal. De Italiaanse parlementsleden krijgen binnenkort een lijst van „ongepaste woorden", ter hand gesteld. Deze lyst is opgesteld „omdat sommige parlementsleden bui tensporig veel gebruik maken van krenkende woorden, die de parlementaire taal in verval brengen". Voorbarig alarm van hoge Britse militair. Schout-bij-Nacht, Longley-Cook. chef van de inlichtingendienst van de Brit- te vloot, bracht Zaterdag Scotland Yard in rep en roer met de medede ling dat in een Londense voorstad een aanslag op hem was gepleegd. Een auto had hem achtervolgd, waar uit, naar hij meende, over een afstand van ruim 20 km schoten waren gelost. Het windscherm van zijn auto zou hiervan de sporen dragen. Uit een nauwgezet onderzoek door detectives bleek echter, dat de barsten in het windscherm niet door kogels waren veroorzaakt. Aangenomen wordt, dat de chef van de geheime dienst zich de vervolging heeft ingebeeld en van een aanslag geen sprake is. 19 of 26 Maart volks raadpleging in België. De prins-regent heeft Zaterdagmor gen het wetsvoorstel tot het houden van een volksraadpleging over de te rugkeer van koning Leopold naar Bel gië, bekrachtigd. De volksraadpleging zal gehouden worden op 19 of 26 Maart. Reuzen-passagiersschepen hadden het moeilijk. De geweldige storm, die het afgelo pen weekeinde over de Kanaalkust raasde, belette vele schepen het uitva ren. Te Duinkerken bereikte de wind een snelheid van 120 km. per uur. Tal van muren en daken moesten het in deze stad ontgelden. De clectrlel- teitsvóórZiènïng in de gëhëlë streek werd gestoord. Ook de kusten van Groot-Brittannië werden hevig door de storm geteis terd. Achttien schepen werden Zater dagavond in de bekende „Downs" op gehouden, terwijl andere vaartuigen in Noordelijke richting voor de storm wegliepen. De uit het Zuid-Westen komende storm woedde uren achter een. De Britse kustvaart kwam vrij wel tot stilstand. Britse kustwachtpos- ten stonden vijftig uur achtereen op wacht. Een aantal Spaanse treilers moest 's nachts in de haven van Bantry (Ier land) binnenlopen, daar de vaartuigen het op de enorm hoog staande zee (gesproken werd over „golven alé bergen") niet meer konden bolwerken. Het nieuwe 10,000 ton metende pas sagiersschip „Manchester City" werd door zes sleepboten van de Tyne, waar zijn machines waren aangebracht, naar Sunderland gesleept. Een van de sleepboten sloeg om en zonk binnen twee minuten. De stuurman en drie andere opvarenden kwamk om het leven. Een van de ten Noorden van Schot land gelegen Shetlandseilanden, Foula. is thans reeds veertig dagen door storm geïsoleerd. Op het eiland be vinden zich 65 kiezers, die evenwel niet aan de verkiezingen zullen kun nen deelnemen, daar zij niet hebben verzocht schriftelijk te mogen stem men. ;J?e .Queen Elizabeth" ligt te South ampton in het dok. Het mislukte twee maal in 24 uur om het reuzen- passagiersschip het dok te doen ver laten. Roofoverval op juwelier fe Amsterdam opgelost. De Amsterdamse politie heeft de mis lukte roofoverval, die 12 Januari jl op een juwelier in de Pieter de Hooghstraat werd gepleegd, tot klaarheid gebracht, door de arrestatie van drie mannen en een vrouw. Dit viertal Amsterdammers van om en nabij de 30 jaar legde een volledige bekentenis af. Een andere vrouw, die eveneens aangehouden werd. bleek met de zaak niets uitstaande hebben. Twee van dc mannen pleegden de over val. terwijl de derde man en de vrc zich voordeden -als een vrijend paartje en op de uitkijk stonden. In de winkel lag voor hoogstens f 2500 waarde. Dit zou de dieven bij helers niet meer dan f 600 hebben opgebracht. Vermoedelijk hebben de gearresteerden ook de op 3 December op dezelfde juwe lier gepleegde overval op him geweten. Arbeiders werken onder de noodbrug. Tivce emmertjes water halen moet hy wel en heel wat keren ook, maar Hannes loopt niet meer op klompen. Zijn benen verborgen in grote modderige laarzen, zijn handen krampachtig om de hengsels van de em mers, worstelt hy tegen de storm en de regenvlagen op om vervolgens het met zoveel moeite gehaalde water te storten in de eeuwig vragende keel van een zwaar-lyvlge betonmolen. Nederig is de arbeid, die Hannes daar by de Kleverkerkse weg achter Middelburg's industrieterrein ver richt, maar onmisbaar tevens. Zonder zyn emmertjes zou er niet veel terecht komen van de bouw der nieuwe Arnebrug, die thans zienderogen groeit, bedraagt, werd opgevoerd tot 90 -f (de stand van weleer) met het ge volg, dat de caisson hoger kwam te dryven. Toen hij op de juiste plaats d.w.z. recht bóven dë oude pijler, was aangeland, werd hij geleidelijk tot zinken gebracht door het invoe ren van water. NEGEN1 „KEGELS." In de vloer van de caisson waren negen gaten gemaakt, waarvoor lui ken zaten. Deze werden verwijderd en hierna werd onder water beton in de gaten gestort, een allesbehalve gemakkelijk werkje. Zo ontstonden negen „kegels" waarop nu de mid- denpijler komt te rusten. En aan deze middenpijler nu werk te men onder de ellendigste weers omstandigheden, toen wij dezer da gen een kijkje kwamen nemen. Mid den in de Arne lag een lange dek schuit, waarop vlak bij de nood brug de betonmolen grommend stond te draaien. Van de Baileybrug af stortte Hannes de inhoud van zijn Nieuwe pijler rust op restant van de oude. Een merkwaardig karwei, daar aan de Arne. Ze bouwen er een nieu we draaibrug fyider de bestaande Baileynoodbrug, die rustig kan blij ven liggen tot het werk klaar is. Dit lijkt onmogelijk, doch is het in ge- nendele, want doordat die noodbrug zo hoog ligt, bestaat er voor de ar beiders voldoende ruimte. De eigenlijke bouw van de nieuwe brug begon enige tijd geleden, toen een duiker in het rustige, donkere water van de Arne afdaalde. Hy maakte de bovenkant van het nog bestaande stuk der oude pijler (1.90 meter onder water) zuiver vlak. In middels werd aan de wal een beton nen caisson vervaardigd en drijven de gemaakt. Dit gevaarte met uit wendige afmetingen van 4.60 x 4.60 in., werd met behulp van een enor me hijsbok in het water gebracht. De kanaalstand, die normaal 40 emmers door een gootje in de mo len, terwijl op de schuit andere ar beiders er zand, grint en cement in wierpen. De molen gorgelde en even later gulpte de beton in een strope rige massa uit zijn grote muil. De technici weten te vertellen, dat dit stampbeton is en dat later het ge wapend beton zal volgen. Op 21 Fe bruari hoopt men de middenpijler gereed te hebben. NOODBRUG VERSCHOVEN. Maar hoe moest men nu, ondanks de aanwezigheid van de op de oude hoofden rustende Bailey-brug de nieuwe landhoofden maken? Voor de Rijkswaterstaat en de aannemers firma Van Dongen en Van Hoven uit.Dordt, wat dit in het geheel geen puzzle. Toen het Noordelijk land- hoofd moest worden gemaakt het is inmiddels klaar gekomen en ziet er keurig uit werd de noodbrug aan die zijde eenvoudig verbreed, waardoor een werkruimte van 6 me ter ontstond, welke voldoende was. Na het gereedkomen van dit land- hoofd werd dc brug 6 meter opge schoven. waardoor de brug aan de Noordzijde op de vaste wal kwam te rusten. Hoe dat precies is gebeurd, weten wij niet: dat is het geheim van de smid. In ieder geval is nu aan de Zuidelijke kant een werk ruimte van 6 meter gewonnen. Het oude landhoofd ter plaatse is al ge heel gesloopt en deze week begint men de bekisting te stellen voor de vervaardiging van de nieuwe, een werk, dat ongeveer drie weken in beslag zal nemen. Half Maart verwacht men tie on derbouw klaar te hebben. Dan Is het wachten op de eigenlyke brugcon- structie, waarna de miserabele nood brug, waarop Hannes* laafrzon nü nog moddersporen achterlaten, ge sloopt kan worden en het verkeer weer gebruik kan maken van een dubbele draaibrug fraai, modern en doelmatig. Belangwekkend rapport van Amerikaanse commissie. Ongeveer 60 van de belaugryke posten in de legering van Baden- Württembere worden door voormalige Nazi's bezet. De invloed van de vroegere partijgangers van Hitier op hét bestuur is de laatste jaren ge regeld toegenomen. Ook in Beieren zyn zeer vele hoofdambtenaren, gewe zen Nazi's, aldus staat te lezen in een Zaterdag gepubliceerd verslag, dat een Amerikaaanse commissie heeft opgemaakt in opdracht van McCloy, dc Amerikaanse Hoge Commissaris. Een Amerikaanse functionaris noem de de bewering, dat de toevloed van de Nazi's in de regering een gevolg is van gebrek aan ervaren personeel, huichelarij. De Duitsers hebben in de vijf bezettingsjaren voldoende tijd ge had om ambtenaren op te leiden, die Controle op atoomwapens nog niet van de baan. NIEUWE AMERIKAANSE POGING MOGELIJK Mogelyk zullen de Ver. Naties op een passend tijdstip via de U.N.O. op nieuw pogen tot een doeltreffende in ternationale controle op de atoomwa pens te komen. Aldus verklaarde Zaterdag senator Tom Conally, de voorzitter van de Amerikaanse Senaatscommissie voor buitenlandse betrekkingen. Conally had tevoren besprekingen gevoerd met minister Acheson. „De opdracht van de president om het werk aan de waterstofbom voort te zetten, sluit geenszins de deur voor een internationale overeenkomst over controle op de waterstofbom, de atoombom en op andere wapens voor massavernietiging", aldus Conally. De senator zeide voorts het volko men eens te zijn met de politiek van Truman en Acheson om een krach tige houding jegens Rusland aan te nemen. De republikeinse senator Bricker, die lid is van de Congrescommissie voor atoomenergie, heeft eveneens verklaard, dat men alle pogingen in het werk moet stellen om met Rus land tot overeenstemming te komen over een controle op atoomwapens. In vroeger tijden waren er In Fries land een groot aantal houtmolens. Zo langzamerhand zjjn zij echter bijna alle verdwenen. De firma Siebenga te Heerenveen bezit er nog een, op het ogenblik althans. Maar omdat de houtmolen te veel kosten met zich meebrengt, is er besloten, dat hy moet worden afgebroken. Hiermee zal een karakteristiek beeld uit het Friese landschap verdwijnen. Mr.N.S Blom wordt staatssecretaris van oorlog Eervolle loopbaan in Indonesië. Naar wij vernemen kan binnenkort de benoeming verwacht worden van mr. N. S. Blom, buitengewoon gezant en gevolmachtigd minister, thans ju ridisch adviseur op het ministerie van Buitenlandse Zaken, tot Staats secretaris van Buitenlandse Zaken. Mr. Blom was tot 1925 werkzaam als substituut-officier bij het Hoogge rechtshof te Batavia. Hierna was hij gedurende drie jaar verbonden aan het Departement van Justitie aldaar. In 1928 werd hij benoemd tot waarne mend lid van de Raad van Justitie te Makassar. Na zijn verlof in 1929 werd hij lid van de Raad van Justitie te Padang. Van 1934 tot 1940 werkte mr. Blom als hoofdambtenaar aan het de partement van Justitie te Batavia. In 1941 aanvaardde bij de benoeming tot directeur van Justitie in Ned. In- dië, om na de capitulatie belast te worden met de leiding van het dage lijks bestuur tijdens de afwezigheid van de luitenant-Gouverneur-Genè- raal. Op 31 Mei 1946 verkreeg mr. Blom eervol ontslag in Indonesië. Na zijn aankomst in Nederland, werd hij raadsadviseur aan het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hij maakte deel uit van de Nederlandse delegatie bij de Ver. Naties. In 1947 nam hij zitting als Nederlands vertegenwoordiger in de Commissie van Onderzoek van de Ver. Naties voor Palestina. niet uit het nationaal-socialistische milieu komen. In zijn rede vorige week te Stutt gart zei McCloy, dat hij zich ongerust maakte over het feit, dat tal van voormalige Nazi's opnieuw belangrij ke posten bekleden. Volgens berichten uit Westerse bron heeft de minister van Buiten landse Zaken van de Oostduitse repu bliek. Dertinger, ..huisarrest" gekre gen. Eerder zouden zijn secretaresse en een van zijn hoofdambtenaren zijn gearresteerd op beschuldiging van spionnage. Dertinger is lid van de C.D.V,, de partij, die de afgelopen weken ge ducht is gezuiverd. Intussen is het be richt tegengesproken door Gerhard Eisler, de chef van de Oostduitse voorlichtingsdienst. Deze verklaarde: „Van het verhaal over Dertinger is evenveel waar als van dat over de zelfmoord van Grotewohl". De Russi sche autoriteiten hebben de export van alle metaalafvoer van Berlijn naar Westduitsland verboden. Aldus blijkt uit een brief van de Westerse commandanten aan hun Russische collega, waarin tegen deze maatregel geprotesteerd wordt. Twee treinen in botsing bij Toulouse. REEDS 15 SLACHTOFFERS In Zuid-Frankrijk zijn twee treinen, de een komend uit Toulouse, de an der uit Carmeau, op elkaar gebotst, waardoor 15 personen om het leven kwamen en 40 werden gewond. De treinen waren dusdanig vernield, dat men zes uur na de ramp nog steeds bezig was met het uitgraven van de slachtoffers. Beide treinen liepen op dieselmoto ren. die in de passagierswagons wa ren ingebouwd. De meeste slachtoffers bevonden zich aldus in de voorste wagons, die op elkander zijn gebotst. De beide machinisten vonden de dood. De treinen, die met een uur snelheid van meer dan 80 km reden, nemen gewoonlijk de enkele lijn Tou louseCapdeNac, om elkaar te Gail- lac te passeren, waar een van de twee op een zijspoor wordt geleid. Doordat de trein uit Toulouse ver traging had, was verzocht het passe ren te l'Isle-sur-Tam te doen plaats hebben, doch vermoedelijk door de dichte mist sloeg de bestuurder geen acht op de signalen en stuurde hij zijn trein de zeven kilometer lange spoorbaan op, die lisle met Gaillac verbindt. Weer een juwelenroof in Frankrijk. RIJKE DAME HET SLACHTOFFER Opnieuw is in Frankrijk een grote juwelenroof gepleegd. Twee gewapen de mannen hebben Vrijdagavond voor twaalf millioen francs aan juwelen gestolen uit de woning van madame de Vasselot, een bekende society-fi- guur. De dieven wisten met de auto van madame de Vasselot te ontkomen? Toen madame de Vasselot de inbre kers wilde doen geloven, dat zij niet wist, waar de sleutel van haar safe was, dreigden de indringers haar de oren te zullen afsnijden. Terwijl het huis werd doorzocht hield een der mannen mevrouw, haar butler, keu kenmeisje, twee kamermeisjes en twee hulp-keukenmeisjes in bedwang door bedreiging met een revolver. De indringers onderwierpen alle bij eengezochte juwelen aan een nauw keurig onderzoek. Stenen, die hun niet van waarde leken, lieten zij liggen. Diamant in Suriname. Aan de pers zijn te Paramaribo 51 diamantjes getoond, die door de geolo gische mijnbouwkundige dienst in Su riname werden gevonden. De eerste vondst werd in 1947 gedaan, waarna onmiddellijk een wetenschappelijk on derzoek werd aangevangen. Thans is men zover, dat aan de vorm van de steentjes te zien is, dat de plaats van oorsprong niet ver meer is. Dit is de eerste keer, dat officieel is vastgelegd, dat in Suriname diamant aanwezig is. Het is nog niet bekend of het sier- of industriediamanten zijn. De grootste steen is een half karaat. NU EN DAN REGEN. Geldig tot Maandagavond. Overwegend zwaar bewolkt met nu en dan regen. Matige tot krachtige naar Zuid tot Zuidoost krimpende wind. Na front passage wind ruimend naar Zuidweste lijke richtingen en tijdelijk afnemend, maar later weer tot krachtig of weilicht tot hard toenemend. Weinig verandering van temperatuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1950 | | pagina 1