Een Zeeuw bouwde een oliestad Plouvier heeft DE warme pantoffels LEZERS SCHRIJVEN DE ZWARTE ORCHIDEE Cardon verrees in 4 jaren WEER EEN KRUISWOORDPUZZLE ER IS EEN TIJD VAN KOMEN EN EEN TIJD VAN GAAN ZATERDAG 26 NOVEMBER 1949 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 In Mei van dit jaar hebben wjj uitvoerig melding gemaakt van het gro. te werk, dat de heer C. P. Louwerse h}j Is Vlis singer van geboorte en ontving In deze stad ztfn eerste technische opleiding heeft verricht ln Venezuela, waar onder zün leiding de oliestad Gordon werd gebouwd. Thans ontvangen wtf van een speciale verslaggever een reportage over de ze nieuwe oliestad. De nieuwe stad Cardon ligt op het scheireiland Paraguana. dat ligt aan de golf van Venezuela by de monding van het meer van Maracaibo. Rondom dit meer liggen de oliebedrij- ven, die van Venezuela de tweede olie producent ter wereld maken. Het ver schepen van de ruwe olie levert echter moeilijkheden op omdat de toegang, die van zee naar het meer leidt, ondiep is en zandbanken bevat. Slechts kleine schepen kunnen van de ze toegang gebruik maken. Het is daar om noodzakelijk gebleken op punten, die wel voor zeeschepen bereikbaar zijn over slagplaatsen of raffinaderijen te bouwen, waar de olie, die door kleine tankers van het meer wordt aangebracht, verder wordt bewerkt of wordt overgeladen in zee schepen, Reeds sinds 1918 bestond het plan een geschikte havenplaats aan de Noordkust van Venezuela te vinden en in 1938 werd het 1243 hectare grote terrein gekocht, waar thans de nieuwe raffinaderij is ver rezen. Hoewel de oorlog de vraag naar olieproducten sterk vergrootte, was 't niet mogelijk gedurende de oorlog een aan vang met het nieuwe project te maken, tengevolge van gebrek aan materialen en arbeidskrachten. De overeenkomst met de Venezolaanse regering gaf echter de stoot tot verdere uitwerking van de plan nen en reeds in April 1943 werd, op het hoogtepunt van de oorlog, in Londen het plan opgesteld voor de bouw van een nieuwe raffinaderij en een nieuwe stad in Venezuela. Als plaats werd gekozen het i 1938 aangekochte woestijngebied in het uiterste Zuid-Westen van het schiereiland Paraguana, bij het vissersdorpje El Car don. vijf pioniers. Zonder het einde van de oorlog af te wachten gingen op 14 Maart 1945 bij Car don aan land vijf pioniers van de maat schappij, onder leiding van onze landge noot C. P. Louwerse. In' dit steenach tige gebied, begroeid met cactus en divi- divi, gingen deze mannen aan het werk: het gebied werd afgebakend, de toekom stige plaatsen van de woonwijken, de raffinaderij, de wegen, de pieren, de ker ken enz. werden aangegeven. In het begin sliep men in tenten, doch kort daarna begon de stroom van technici en arbeiders te lopen en reeds eind 1945 waren de eerste 21 permanente huizen gereed. Er werd een voorlopige pier ge bouwd (wij hoorden zeggen: ..Louwerse heeft die pier met zijn eigen handen ge bouwd"), materiaal kon worden aange voerd en de eerste drinkwatertank, zeer belangrijk in dit gebied, waar het vrij wel nooit regent, kon in gebruik worden genomen. Alle noodzakelijke gebouwen voor de bewoning konden vervolgens in voorlopige vorm worden opgericht: een eetgelegenheid en een wasserij, een win kel, een school en een ziekenhuis. Kort om. er werd in uiterst korte tijd een ge hele stad uit de grond gestampt, waarin het steeds in aantal toenemende perso neel moest leven. niets aanwezig. Voor een goed begrip van de betekenis van Cardon moet men bedenken, dat de oprichting van een raffinaderij in een be woonde streek vrijwel alleen de construc tie van die raffinaderij meebrengt: de employé's en arbeiders kunnen in de stad len. de electrische stroom en het wa ter kan worden betrokken van de open bare diensten en tenslotte kunnen de producten worden afgevoerd via nabu rige havens, of door middel van reeds bestaande pijpleidingen. Niets van dit alles was echter aanwe zig in Cardon en het moest alles worden gebouwd, alvorens men kon gaan denken aan de bouw van een eigenlijke raffina derij. De nieuwe oliestad Cardon is ge heel planmatig opgebouwd en van het begin van de werkzaamheden af heeft de bedoeling voorgezeten een complete raffi naderij en woongemeenschap te schep pen. efficient en ultra-modern en in aanmerking genomen het specifieke doel van industriële bedrijvigheid prettig om te zien. prettige aanblik. Men is ln de opzet ten volle geslaagd. Daarvan hebben wij ons bij ons bezoek dezer dagen kunnen overtuigen. Om van de constant uit het Noord-Oosten waaien de wind te profiteren, heeft men de wo ningen van verschillende typen langs slingerende wegen gebouwd. Wie Onze puzzle bleek deze keer niet zo gemakkelijk te zijn, want er waren nogal wat verkeerde Inzendingen. Van de Noordelijke eilanden, waar men toch anders niet voor één gaatje gevangen is, ontvingen we slechts enkele, foutieve, Inzendingen. De pry's winnaars zijn: A. de Koster, M 33, Cadzand, mej. R. de Vroom, Brouwers, dijk 109, Dordrecht, C. 'J. Goedhals, Eikenlaan 27, Midelburg, P. Blok Achterweg 191, Kortgene, wed. Janse, Kerkring E 129, 's Heer Arends. kerke en R. Wondergem, HeisinIdstraat 1, Oostburg. Zij krijgen hun prijs in de loop van de volgende week toegezonden. De volgende week kunt uw krachten weer beproeven op een kruls- woordpuzzle. Voor Donderdag a.s. moeten de oplossingen In ons bezit zijn. Adresseert U ze vooral aan de Redactie VLISSINGEN, met vermelding „Krulswoordpuzzle" op enveloppe of briefkaart. Dat men abonné moet zijn om voor een prijs in aanmerking te komen, behoort men zo zachtjes aan wel te weten. Horizontaal. 1. Volgens de tijdrekenkunde; 2. Twee stemmig zangstukje; 10. Eveneens; 11. Wafel; 13. Een der chemische elementen; 15. Een stad aan de Arno; 16 Bezittelijk voornaamwoord; 17. Onbehouwen; 19. Bloedhuis; 21 Munt in India; 23. Kijk; 26. Altijd; 28. Inzake (afk.); 29. Stad aan de Moezel en de Rijn; 32. Afkorting van Sic porro, enz. 33. Geüniformeerd bediende; 34. Plaats aan de Lahn; 35. Frans voor hor. 10; 36. Bevestiging; 37. Noodsein; 38. Kever; 39. Afkorting voor Zwitserse N.V.; 40. Tweehoevig dier in Centraal Afrika; 43. Edelsteen; 45. Hulde; 48. Orgaan in de buik; 50. Grootvader; 51. Water in N.~ Holland; 53 Discipline; 55 Orgaan dat de gal afscheidt; 57 Engelse drank; 59 Zelf kant; 61. Fouten tegen de tijdrekenkunde. Verticaal. 1. Scheikundige afkorting voor koper; 2. Wervelwind; 3. Vette vloeistof (En gels); 4. Parfum; 5. Een kaartspel; 6. Kunstmatige wereldtaal; 7. Stad aan een Italiaans meer; 8. Stop; 12 Dikke wollen stof; 14. Weleer; 15. Tentvormig zomer huisje; 18. Stad aan de voet van de Pyre- neën; 20. Beslissing; 22. Middeleeuws Spaans veroveraar van Ecuador en Peru; 24. Zoon van Abraham; 25. Boom; 27. Korte verhandeling: 30. Zekere vrucht; 31. Bewoner van een der Oostzeestaten; 41. Zuid-Amerikaanse Republiek; 42. Har de klap; 44. Bezittelijk voornaamwoord: 46, Zuivelproduct; 47. Strook van een cou ponblad; 49. Zich voeden; 52. Inham van het Sloe tot Middelburg; 54. 190 (Ro meins); 56. Sluw roofdier; 58. Zangnoot; 60. Voegwoord. OPLOSSINGEN .De oplossing van de vorige puzzle was: Aan 't raam zaten: vóór Net tie en achter Marie. Aan 't gangpad; vóór Joke en achter Els. Ook waren er enkele die onze „moei lijke opgave" tot een goede oplossing gebracht hebben. Deze luidt: 1) w w W W 2) A A A A J) L L L L 4) s S S S Weinigen waren op het idee geko men wees, aaa, els en Essen op deze wijze te „spellen". veel zorg aan zijn tuintje besteedt, kan nu reeds bogen op wat groen en bloemen rond zijn huisje. Het is alies nog erg nieuw en het maakt daardoor een enigs zins kale indruk, maar het lijdt geen twij fel. of na enige jaren zal Cardon volgens de plannen een werkelijk prettige aanblik bieden. Al is de productie reeds op 1 Februari van dit jaar begonnen, Cardon is nog lang niet af. Ook niet de raffina derij, die vermoedelijk in Februari of Maart van het volgende Jaar, althans wat de eerste installaties betreft, gereed zal zijn en dan 60.000 barrels per dag zal kunnen verwerken. Behalve de staf, die omstreeks vijfhon derd personen omvat, zijn ongeveer twee duizend man in Cardon werkzaam, doch slechts heel weinigen hebben een taak in de eigenlijke raffinaderij, daar deze zo modern en vernuftig is ingericht, dat drie man een eenheid kunnen bedienen. De controle op temperatuur, druk, enz., ge schiedt geheel electrisch. Reeds in Augustus 1947 was de eerste definitieve pier gereed. Aan elk van die beide pieren, die 1200 voet lang zijn en aan het uiteinde in 45 voet diep water s*aan, kunnen gelijktijdig 2 oceaan-tan kers en 2 lake-tankers aanleggen, in totaal dus acht schepen. De bevoorrading door middel van normale vrachtschepen ge schiedt uiteraard ook aan deze pieren. Gregeld doen schepen van de K.N.S.M. Cardon aan. rationele bouw. De raffinaderij en de bijbehorende in stallaties zijn zeer rationeel gebouwd. Aan de 'waterzijde bevinden zich het hoofd kantoor. het Jobaratorium, de krachtcen trale en de pompen. Deze pompen zorgen voor het zeewater, dat gebruikt wordt voor de koeling in de fabriek. In drie evenwijdige stroken liggen daarachter de tanks voor ruwe olie, de verschillende eenheden voor de raffinage en de tanks voor de afgewerkte producten. De rook en de dampen van de fabriek waaien uit over de zee. zodat de woonwijken geheel vrij van onaangename geuren zijn. In het havengebied bevinden zich verder een installatie, die een grote hoeveelheid stoom levert voor de fabriek, alsmede een zee- waterdistilleerinrichting. die voor drink water zorgt. Daar er nog steeds gebrek aan drinkwater is. is men begonnen met de aanleg van een waterleiding van om streeks 100 kilometer lang. die water zal aanvoeren van de bergen achter Coro op het vasteland. Dit project wordt geza menlijk bekostigd met de Creole Petro leum Corp. (Standaard Oil) en de Vene zolaanse regering. De meerderheid van de woonhuizen ir, Cardon is van het type „twee onder een dak". Zij bieden woonruimte aan een to tale bevolking van ongeveer 12.000 per sonen. Voorts zijn er drie scholen, een r.K. kerk. een polikliniek, een zieken huis, drie clubs, sportterreinen, een open lucht-bioscoop. een schoonheidssalon, bar bier. apotheek, enz., eigenlijk kan men er alles vinden, wat een grote stad rijk is. In de school voor de kinderen van de staf wordt in drie talen, Engels, Ne derlands en Spaans, onderwezen. De kerk biedt zitplaats aan 900 gelovigen. Aan de polikliniek en het (voorlopig in een school ondergebrachte) ziekenhuis zijn 15 artsen (krachtens de Venezolaanse wet allen Venezolanen) werkzaam, die gemiddeld 150 patiënten per dag behandelen of on derzoeken. Er worden gemiddeld 100 door lichtingen per week verricht. De bioscoop biedt plaats aan 1200 personen. Men vraagt zich misschien af hoe de huisvrouw aan haar benodigdheden komt. Ook daarvoor is gezorgd. Er zjjn enige zelfbedienlngsbedrijven, waar alls te krij gen is. Uiteraard moeten alle levensmid delen worden ingevoerd. Daarvoor zijn drie vrachtvlletuigen nodig, terwijl een schip van de maatschappij twee maal per week een reis naar Maracaibo maakt om levensmiddelen aan te voeren, en boven dien maandelijks nog 300 ton van buiten wordt aangëvoerd. Men kan zijn maaltij den ook in de mess-hall gebruiken, die in een uur 600 personen kan bedienen. Van de staf die hier genoemd wordt de „buitenlandse staf" is op het ogen blik nog ongeveer de helft Nederlands, maar naar gelang de voltooiing van het project nadert, wordt dit aantal geringer. Bij de bouw van Cardon hebben nl. vrij veel Nederlanders als geschoolde arbeids krachten hun aandeel geleverd. De heer C. P. Louwerse aan wie de eer toekomt, dit gigantische werk te hebben gewrocht, is, general manager van Cardon. ENKELE CIJFERS. Tenslotte volgen hier. voor wie daarin belang stelt, enige cijfers. Het vermogen van de krachtsinstallatie is 30.000 kW per uur, de lengte van de geasfalteerde we gen is 150 km. de distilleerinrichting levert 2000.000 liter drinkwater per dag. zijn 3 millioen zakken cement ge bruikt, 2000 km electrische kabel en draad, 200.000 ton staal. 500,000 kubieke meter beton, de oppervlakte van maga zijnen en werkplaatsen bedraagt 26.000 m2, ongeveer 1100 huizen zijn gebouwd, de scholen kunnen 1360 leerlingen ohderrich- gedurende 60.000.000 uren is er ge arbeid, de zeewaterpompen hebben een capaciteit van 864 millioen liter water per dag en de totale kosten van het werk worden geraamd op 550.000.000 bolivares. dat is ruim 600 millioen Nederlandse gul dens BOERENZOONS OP REIS (Slot) Boerenzoons naar huis. Verzamelen is geblazen voor 12 No vember. Onze boot vertrekt uit New York de 19e. Tussen beide data staat heel wat te gebeuren. Een climax, waarop wel een antixclimax zal vol- volgen. Hopelijk niet op de boot! Al len komen bijeen in Washington, de stad vanwaar wij ons ook verspreid den, 7 maanden geleden. Evenals by aankomst zullen wij ook thans door dr. van Kleffens, de Nederlandse Am bassadeurs. ontvangen worden. Door E.C.A. (Marshall-plan) wordt een af scheidsavond georganiseerd, waarop ook de première van de zeer geslaag de kleurenfilm van het verblijf van de boerenzoons zal worden gegeven. Er zal een persconferentie zijn en na tuurlijk zal het aan foto's nemen niet ontbreken. 15 November vertrekt de groep naar New York en zal de gast zijn van de Standard Oil Co. Dan volgt het onherroepelijke en onver biddelijke vertrek een paar dagen la ter per s.s. „Edam" van de Holland- Amerika-Lijn. Er zijn er die met lo den schoenen huiswaarts keren. De datum van ons vertrek is even on herroepelijk als onverbiddelijk voor allen, iedere poging van enkele ten Maandag werden, te Goes de eerste landarbeiderspensioenen in Zeeland uitbetaald. De heer F. Reijerse uit Wilhelmlnadorp plaatst als eerste zijn handtekening. (Ingezonden mededeling). rEUILLETOS door ALLAN SWINTON Op een kleine, met groen overscha duwde open plek, waar kikvorsen rondsprongen en andere reptielen leef den en een schuimig water onder hun voeten naar boven scheen te komen, bleef de gids staan, In een glimlach zijn witte tanden tonend, wees hij naar de schoenafdrukken in de mod der en maakte een pantomime van blazen. Zij begrepen, dat dit de plek was. waar Semple door een blaaspyl was getroffen. Mary voelde zich ziek worden van ellende. De gids was een van de jagers ge weest en had tot dit ogenblik snel het spoor gevolgd, dat hij zich van die morgen nog goed herinnerde. Maar toen het slachtoffer eenmaal door de pijlen getroffen was, had men hem aan een zekere dood overgelaten. En van nu af aan moest er opnieuw een spoor gevolgd worden. Daarom werden zij nu langzamer hand voorgegaan, terwijl de grond nog moerassiger werd. Eindelijk kwam er een bruinachtig gekleurde kreek ir zicht, die zich tussen de bomen door slingerde, Door de bladeren van het geboomte viel het zonlicht op het wa ter. Op een open plek. waar het gras hen tot de middel reikte, bleef de gids staan en wees op datgene, dat het ein de van de vluchteling duidelijk scheen te beschrijven. Plat gedrukt, waar hij neergevallen was en zich in zijn doodsstrijd rond gewenteld had, was dit in de moeras begroeiing duidelijk te zien. Het bre de op deze wijze door hem gevormde pad eindigde bij de kreek, waar wor tels als slangen zich in het bruine stil le water kronkelden. Dicht bij de oever werd het water oppervlak, dat elders zo vlak was als een spiegel van onder af in een kol kende beweging gebracht. De Jivanté wees er naar. Manuel keek met hen naar beneden en week toen terug, grommend: „Caribes!" Zij begrepen hem. Het lichaam was bestormd door de caribes, een klein vleesetend visje, wiens benen kaken werken als "n schaar en die zo bloed dorstig is, dat zij in een halve dag een os kunnen verorberen. Sam zei: „We kunnen niets doen. Laten we maar gaan". Vol afschuw en wanhopig liet 4) hem haai van die plek wegvoeren. Sam aarzelde even. Toen zei hij: „Wacht jij hier even, We moeten het logboek vinden". „Het zal er niet zijn. Hij heeft het niet meegenomen. Hij kon geen oude man neerslaan", herhaalde zij dof. Sam keerde zich om. Zo goed als zijn kennis van het Spaans het hem veroorloofde legde hij aan Manuel uit wat hij hoopte te vinden en Manuel trachtte het aan de gids te vertellen. Vanaf de plek, waar de pijlen Sem ple hadden getroffen tot daar, waar hij in de kreek gerold was. kamden zij zonder succes de grond af. Ten laatste kwam Sam bij Mary te rug. „Hij moet het bij zich gehad heb ben, Ga mee terug". HOOFDSTUK X. Bevlekt met modder uit het moeras, moe en velkomen mismoedig na die verdrietige en vermoeiende tocht, be reikten zij de open plek. De mensen demonstreerden niet te gen hen. Toen zij naar de tenten gin gen, keken verschillende van hen de blanken op een eigenaardige manier aan. Het was nog vrij vroeg. Ongeveer tien uur. Voor de tenten bleven zij staan en Sam zei: „Wat kan ik zeggen?" „Hij heeft het niet gedaan!" ver klaarde zij hartstochtelijk. „Hij zou het niet kunnen! Hulpé heeft hem la ten vermoorden, evenals hij grootva der heeft gedood. We moeten er iets aan doen". „Maar alles, wat we hebben, is al leen maar theorie. Er is geen schijn of schaduw van bewijs". „Het kan me niet schelen! Hugh heeft het niet gedaan! Doorzoek onze bagage en je zult het logboek vinden, waar die Indiaan het verborgen heeft". Gedreven door zijn bezorgdheid nam hij haar hand. „M'n beste. Zij rukte haar hand los. „Oh, laat me met rust!" Zij liep haar tent binnen en trok de kleppen achter zich dicht Sam bleef in een verdrietige stem ming achter. Hij wilde haar maar al te graag troosten, maar wist niet hoe hij er aan beginnen moest Hij keerde zich om, ging naar zijn tent en be sloot eerst maar droge kleren aan te trekken. Er lag een hoopje fruit dat de In dianen gebracht hadden. Hij nam de beste exemplaren er uit, ging naar haar tent en riep: Alary"? Na enkele ogenblikken klonk er 'n gesmoord: „Ja?" „Je hebt de gehele dag nog niets ge geten. Hier is wat fruit". „Neen, dank je. Ik heb er geen trek in". „Het is mooi fruit Hier is het". Hij schoof het door haar tentkleppen naar binnen. (Wordt vervolgd) spijt er nog een tijdje aan vast te knopen. Het zou toch alleen maar uitstel zijn. Maar in gedachten zullen som migen een vriendelijk landelijk Am. stadje zien, ergens in de uitgestrekt heid van de Midden West. Zij zien zich daarin geplaatst als de vertol kers van de hoofdrol met als hoogte punt zijn vraag en haar antwoord in de stilte van de velden. De woorden waren anders, de klank waarmede zij gefluisterd werden eenzelfde als elders, waar ook ter wereld NIAGARA FALLS. Tijdens mijn laatste tocht passeer de ik de Niagara Falls. Dat was voor de tweede keer. De Niagara Falls vormen een van de vijf wereldwon deren. En inderdaad er rolt een hele plas water naar beneden elke secon de, elke minuut, een heel jaar door tot in eeuwigheidJe vaart met een stoombootje er onder langs en kijkt tegen het enorm gordijn van neerplonsend, uitelkaarspattend en hele nevelvelden vormend water, als Klein Duimpje tegen de Reus. Be schermd door oliejas en Zuidwester vaar je dicht onder de drie grote watervallen, 's Avonds bekijk je ze van de overkant, de Canadeese zijde, na over de brug gegaan te zijn, die de Verenigde Staten en Canada ver bindt. Je ziet ze in kleuren rood en j groen. Het is groots en ontzagwek- kend. Maar toch had je meer ver- wacht. Wereldberoemde zaken vallen j gewoonlijk bij nadere kennismaking een beetje tegen, misschien juist om- 1 dat zij wereldberoemd zijn. HUISWAARTS. Laat ik voor dit maal zo onbeschei den zijn, iets van mijn persoonlijke gevoelens prijs te geven, omdat zij misschien de gedachten van allen ver tolken. Wanneer je de hartslag van ste den Eds New York en Chicago hebt gevoeld, de eenzaamheid van woestij nen hebt ondergaan, de schoonheid van bergen hebt doorleefd, gereden hebt door en gevlogen over een we relddeel; wanneer je in je tweehon derdste restaurant je maaltijd hebt .gebruikt, gesproken hebt met Mexl- j canen. Chinezen, Nederlanders. Ja panners, Bulgaren. Italianen, Engel- I sen enz., intussen allemaal Amerika nen wanneer je zag het water van de Atantische en de Groote j Oceaan, 't temperament van t' Zui den, de zakelijkheid van het Noorden, danontwaakt het verlangen. VERLANGEN. i Het onbestemde verlangen te gaan :.aar Californië, wanneer je in het Oosten bent en naar Hawaii, wanneer je in Californië aankomt. Een verlan gen naar nieuwe indrukken, steeds weer, steeds verder, als opgejaagd door een onzichtbare macht, Je raakt wat uit je Hollandse doen, maar de liefde voor het hoekje grond aan de mondingen van Maas. Rijn en Schel le blijft. Des te meer je ziet, des te meer je beseft, dat je dan wel de zoon van een klein volk bent. maar toch van een volk, dat in alle op zichten de toets van de critiek kan doorstaan, ook die van het grote land aan de overkant van de Atlan tische Oceaan. En je vindt het allen maar jam mer, dat Eil je 10 millioen landgeno ten niet de gelegenheid kregen, dit met eigen ogen te aanschouwen. Wel licht zou dan meer gewaardeerd wor den hetgeen het eigen land biedt op sociaal, cultureel, ja op schier elk ge bied en zou minder gemopperd wor den om kleinigheden. Zij zouden dan wellicht minder op gaan in eigen belangrijkheid, maar zich meer zien als de vertegenwoordi ger van een volk, dat wel niet de eerste viool speelt in het orkest der volkeren, maar toch met ere een voor aanstaande plaats inneemt. Ir. C. W. C. VAN BEEKOM. pont en brug. De heer K. Maas uit Breskens schrijft ons over de veerdienst Vlissingen-Bres- kens en uit o.a. de klacht, dat vele laag gebouwde auto's beschadigingen oplopen, omdat de overgangen van de straat naar de brug en tussen beide beweegbare de- len van de brug te bol gemaakt zijn. Vroeger waren deze aansluitingen minder bol, zodat men toch mag aannemen, dat dit euvel verholpen kan worden. De directie van de Provinciale Stoom- bootdiensten deelde ons mede, dat deze klacht inderdaad juist is. Men heeft deze zaak reeds enige tijd in studie en er mag worden verwacht, dat binnenkort een en ander zal worden verbeterd. bus of tram op schouwen. Het artikel „Tram- of busvervoer op Schouwen en Duiveland" in uw blad van 14 November, geeft een verkeerde indruk omtrent het daarin behandelde probleem. Wij wensen te verklaren, dat niet een eventueel vermeende algemene ontevre denheid, die onder de bewoners van Schouwen en Duiveland zou bestaan over de R.T.M., er toe geleid heeft, van het E.T.I. een rapport te vragen over de kwestie, welke vorm van vervoer het meest geschikt is voor Schouwen en Dui veland. De aanleiding daartoe is geweest de indiening van concessieaanvragen zo wel door de R.T.M. als door een vennoot schap in oprichting, die het vervoer alleen met autobussen wil verzorgen. Verder is het onjuist om te beweren, dat Schouwen en Duiveland een verbin ding met het overige Zeeland van heel wat meer betekenis acht dan een ver binding b.v. met Rotterdam. Naast verbe tering der verbindingen met overig Ne derland wordt steeds gestreefd ook voor een goede verbinding met overig Zeeland. Ten slotte wordt opgemerkt, dat de ge noemde eenvoudige oplossing niet zo een voudig is als zij wordt voorgesteld. Dat aan het veer Zijpe-Anna Jacobapolder geen veerboot ls gekomen met koplading Is geen gevolg van een weigering van de R.T.M. Het is afgestuit op de hoge kosten, die daaraan verbonden zijn. Behalve de aanschaffing van een dergelijke boot zou ook verandering van de steigers noodza kelijk zijn. De kosten van het een en ander worden globaal op meer dan twee millioen gulden geraamd. Of door het stationneren van een veer boot met koplading aan het veer te Zijpe het gehele probleem bus of tram zou zijn opgelos.t valt zeer te betwijfelen Intussen wordt met ongeduld uitgezien naar het rapport van het E.T.I. Dat het thans spoedig uitgebracht moge worden! Het bestuur der vereniging van bur gemeesters en secretarissen op Schouwen en Duiveland. J. SCHUURBEQUE BOEIJE. Voorzitter. G. A. HARINGMAN, Secretaris. Aantekening van de redactie: Inderdaad was de aanleiding tot het vragen van een E.T.1 .rapport de actuali teit van de concessie-kwestie, maar zou men nu voor zo'n concessiekwestie een rapport nodig geacht hebben, wanneer daaraan niet jaren van levendige onte vredenheid over de R.T.M. voorafgegaan waren? Het komt hier niet aan op het aangeven van de aanleiding, maar op het aangeven van de diepere oorzaak. En is niet meermalen opgemerkt, dat de R.TM. de verbindingen binnen haar verkeersgebied zodanig coördineert, dat zij binnen dit gebied met Rotterdam als centrum voldoen, maar minder ge richt zijn op de verbindingen van Schou wen met overig Zeeland? En herinnert men zich, dat nog kort geleden 'n comité van weldenkende man nen, die het goede voorhadden met Schou wen en Duiveland een grote actie hebben opgezet voor 't stationneren aan het veer te Zijpe van een veerboot met koplading? Ook wy zien met ongeduld het rapport van het E.T.I. tegemoet over de laatste ttmaiyn. die in Zeeland nog functionneert, WfJ weten niet hoe het rapport zal uit vallen. maar we beseffen toch, dat het een rapport zal moeten zijn. waarover men in de toekomst byvoorbeeld over 20 jaar niet glimlachend de schouders zal mogen ophalen en wij stellen daarom nu al de vraag: Verwacht men niet. da' over 20 Jaar een tramiyn. zoals die thm op Schouwen en Duiveland bestar' sterk-verouderd ding zal zijn?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1949 | | pagina 7