Nederlandse sportvlieger won Prix d'Honneur van Oran Nieuws uit Zeeland Kappie en de Maet treden op voor de jeugd PROVINCIE REKENT OP LANGE- AFSTANDSGAS VOOR ZEELAND KAPPIE verlies! Jc It oers DAMP0 De kosten der provinciale veren VRIJDAG 25 NOVEMBER 1949 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 Avontuurlijke tocht naar Noord-Afrika Woensdagmorgen landde op het vliegveld Ypenburg de Haagse sportvlie ger Joe Barendsen met zijn piper.cub PH-U.C.Z. van de Nationale Lucht, vaartschool. De heer Barendsen, die met zjjn dwergvllegtuigje de „Prix d'Honneur" heeft gewonnen in de Raillyc van Oran, werd allerhartelijkst ontvangen. De tocht is eigenlyk gemaakt, omdat in Nederland de belangstelling voor de sprotvliegerij aan het afnemen is. Enkele sportvliegers meenden, dat daaraan iets gedaan moest worden en zy gingen op zoek naar een ob. ject, dat zou kunnen bewijzen, dat de Nederlandse sportvliegerij er nog steeds mag zijn. Daarom schreven z\j ln op de Rallye van Oran. burg. Maar, die 26 vlieguren lagen verdeeld over 14 dagen, hetgeen te danken is geweest aan het zeer slech te weer. Op die tocht naar Nederland terug ls Barendsen ook nog beland op het hoofdbureau van DOlitie te Barcelo na. Zijn visum was namelijk niet in orde. Na tal van uiteenzettingen bleek eindelijk een hoge politieamb tenaar bereid te zijn het vereiste stempel te geven. Hij verlangde er echter 100 pasetas voor. Barendsen Levensgevaarlijk, werd er gezegd. De sportvliegers lieten zich echter door dit oordeel niet afschrikken. In onderling overleg werden de plannen gemaakt en op 10 October vertrok ken van Ypenburg de heren Joe Ba rendsen en Hein J. Kouwenhoven met de CH-U.C.Z. en de heren Dick Groen en Willy Beek met de PH- U.C.V. ALLEEN VERDER. Broederlijk naast elkaar zochten de piper-cubs zich een weg door de r mist en regen. Het ging goed tot had ze niet. Toen waren 1000 Fran- Nancy. Een plotseling opkomende j se francs ook goed. Deze zelfde au- mist in een dal werd daar de PH- toriteit bleek echter ook van vliegen U.C.V. noodlottig. Het vliegtuig bot-te houden. Hij vertelde, dat de vol ste tegen twee «omen en het resul-1 gende dag zijn vacantie begon en taat was een ruïne. De PH-U.C.Z. „ik ga met u mee naar Nederland." moest een noodlanding maken. Deze Barendsen probeerde de Spanjaard verliep echter gunstig. De heer Ba- duidelijk te maken, dat diens ver- rendse wachtte tot de mist was op- i langen hem zeer vereerde, maar niet getrokken en vloog toen met zijn convenieerde, omdat de passagiers- metgezel door naar het Zuiden. Zrjn I plaats in de piper cub ondertussen machine had een gemiddelde snel- was ingenomen door een extra ben heid van 100 km., maar bij een beet- zine tank. De Spanjaard bleef ech- je tegenwind liep die snelheid terug ter op zijn stuk staan en eiste toen. (jiat die benzinetank dan maar ver wijderd moest worden. Het werd een iep - tot 60 km. Er kon slechts 43 liter benzine in de tak. Radio was er niet. Via Dyon, Lyon, Montpellier en Par- pignan vloog men met een eerbiedi ge boog langs de toppen van de machtige pyreneeën door naar Bar celona. GROTE SPRONG. Na Almeria kwam de grote over tocht over de Midellandse Zee. een trajet van 180 km. en ze haalden het. In Melila (N. Afrika) stond men stom verbaasd. De heer Ba rendsen liet Franse kranten zien, die in gloedvolle bewoordingen de ondernemingslust en durf van de ..Hollandais volant" beschreven. Van Melila vloegen de heren Barendsen en Kouwenhoven naar Sidi-bel-Abbes, het eindpunt. Zij waren er nog slechts 60 km. van verwijderd toen de nacht in viel. Verder vliegen was gevaarlijk. Barendsen zette de piper- cub dus aan de grond, midden tus sen de bergen en de Arabieren. Daar zaten zij nu. Wanneer zij die zel'de avond Sidi-bel-Abbes niet meer zou den bereiken, zouden zij te laat ko men voor de Rally. Er daagde hulp op. Gedienstige lie den waarschuwden de sportvliegers, die reeds in Sidi-bel-Abbes verza meld waren. Deze sportvliegers for meerden dadelijk eer hulpcolonne en reden de Nederlanders tegemoet. By hen bevond zich een Franse arts, die de omgeving op zjjn duimpje kende. Nu, Joe Barendsen kon vliegen. De Fransman stapte dus als gids in het vliegtuig en zo vloog men door een donkere nacht naar Sidi-bel-Abbes, waar men met luid gejuich werden begroet. TRIX D'HONNEUR. De Rallye zelf, waarbij de „Grand Prix de l'Grange d'Oranie" te be twisten was. werd zoals reeds ge zegd, ook een succes voor de Neder landers. Joe Barendsen ging strijken met de „Prix d'Honneur." De terugtocht heeft Joe Barend sen alleen gemaakt: de motor was niet meer sterk genoeg om twee personen te dragen. 9 November vertrok hij uit Oran en binnen 26 uur vliegen zat hij weer op Ypen- daverende ruzie, maar het slot was toch, dat de Spanjaard in Barcelona bleef. De heer Barendsen had daarente- ingezonden mededeling» WEK DE GAL IN UW LEVER OP U zult 's morgens „kiplekker" uit bed springen. Elke dag moet uw lever een liter gal tn uw ingewanden doen stromen, anders ver teert uw voedsel niet. het bederft U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LEVERPIL.- LETJES om die liter gal op te wekken en uw spijsvertering en stoelgang op natuur lijke wijze te regelen. Een plantaardig zacht middel, onovertroffen om de gal te doen stromen. Eist Carter's Leverpilleties. gen zeer aangename herinneringen aan de gastvrijheid van de Fransen, overal, waar hij hen had ontmoet. En zijn verdere plannen? NIET MEER IN EEN PIPER-CUB! Volgend jaar is er een Rallye ln Algiers; hy wil meedoen, maar niet meer in een piper-cub. (Ingezonden mededeling) Een menselijke barometer zijt Gij, als vocht en tocht Uw vijanden zijn. Uw gevoelige spieren en gewrich ten waarschuwen U bij elke wisseling in temperatuur en weersgesteldheid. Tijdelijk lichte pijnen laaien vaak in alle hevigheid op, bederven Uw levens vreugde en verwoesten Uw gestel. Wrijf Uw rheumatiek en Uw lendenpijn weg, maak Uw stijve spieren weer soepel met de beroemde Akker*s Kloosterbalsem, het middel waarvan men al 3 geslach ten lang zegt: „geen goud zo goed." Een maand voorwaardelijk tegen onoplettende machinist. Het Leeuwarder gerechtshof wees Donderdag arrest in de zaak tegen de 49-jarige machinist N. M. K uit Zwolle, aan wiens schuld het te wij ten zou zijn geweest, dat een goede rentrein op 8 April jl. nabij het sta tion Meppel in het water is gereden De procureur-generaal had bevesti ging gevraagd van het vonnis van de Asser rechtbank, waarbij verdachte was veroordeeld tot een maand ge vangenisstraf voorwaardelijk. Ook het Hof legde deze straf op, 1 Sf Nicolaas-Aciie van de PZ.C. Hieronder volgen nog enige bijzonderheden over de Kappie- voorstellingen van de Provinciale Zeeuwse Courant. VLISSINGEN DE INWISSELING DER BONNEN KAN UITSLUITEND GESCHIEDEN OP: VRIJDAG 25 NOVEMBER van half zes tot half zeven voor de voorstelling van 5 uur en voor zover nog kaarten voor radig zijn voor de overige voorstellingen. Indien nog kaarten beschikbaar zijn, zal op Maandag 28 en Dinsdag 29 November nog ^en uitreiking plaats hebben op dezelfde uren. GOES Door de wihkeiiers worden bonnen afgegeven tot en met 1 December. De bonnen kunnen voor toegangsbewijzen wor- den ingewisseld ten kantore van de P.Z.C. te Goes, op: Zaterdag 26 November nam. 2-5 uur; Woensdag 30 November nam 4-6 u.; Donderdag 1 December nam. 4.6 uur; Vrydag 2 December nam. 4-6 uur. VOORSTELLINGENZaterdag 3 December, des namiddags 1 uur, 3 uur en 5 uur in de Prins van Oranje. MIDDELBURG Door de winkeliers worden bonnen afgegeven van 25 No vember tot en met 5 December. Deze bonnen kunnen voor toegangsbewijzen worden ingewisseld ten kantore van de P.Z.C. te Middelburg op Donderdag 1, Vrijdag 2 en Dinsdag 6 December des nam. van 46 uur. VOORSTELLINGEN: Woensdag 7 December, des namid dags 1 uur, 3 uur en 5 uur in het Schuttershof. ZIERIKZEE Zie aankondigingen in onze Schouwse editie van 22 en 29 November. Wy wyzen er nogmaal op, dat men de bonnen voor toe gangsbewijzen in de winkels, waar het bekende gele biljet ophangt, moet vragen. Voor bridge-spelers HET WEENS SYSTEEM (H) (door onze Bridge medewerker). Onmiddellijk aanknopend by de ti rade aan het slot van de vorige rubriek, volgt hier nog een en an der over het „Weens systeem", dat U tenminste moet kennen, ook al speelt U het zelf niet. Met een minimum van 21 n. plus een vijfkaart mag men in Oosten rijk openen met 1 Ru., 1 Ha of 1 Sch. Het antwoord van de part ner luidt 1 S.A. wanneer hy onge veer 14 p. uit zijn kaart kan halen, geen troefsteun heeft evenmin als 'n biedbare kleur. Met minimum 15 p, wordt echter volgens Culbertson (sic!) geboden, waarby twee in de kleur van de openingsbieder het zwakste antwoord is! Wie minstens 28 p. bezit (dus b,v 4 azen), opene rustig met 1 S.A., ongeacht de verdeling. De Weners beschouwen dit als één ronde forcing Het antwoord? Heel eenvoudig: met minder dan 12 p. is 2 KI. het best (neen, het bezit van een KI.-kaart is niet nodig). Met minimum 12 p. èn een vnfkaart kan men 2 Ru, 2 Ha of 2 Sch. bieden. Met hetzelfde puntenaantal en zonder biedbare kleur late men 2 S.A. horen. Voor een openingsbod van 2 in een kleur (manche-forcing) heeft men een minimum van 36 p. nodig, mèt een goede verdeling en min stens een vijfkaart. Wie minder dan 12 p. heeft, biede als antwoord de opvolgende kleur, dus S.A. over slaan). Met minimum 12 p. mag men elk ander bod dus ook 2 S.A. laten horen. Tenslotte is voor een openingsbod van 3 in een kleur maxi maal 20 p. vereist. Maar dat is niet het enige. Dit hoge openingsbod vereist eveneens voldoende speelsla- gen, een 6- of 7-kaart en in een lage kleur ten hoogste één verliesslag ui de troefkleur. By dit systeem houde men terdege rekening met de Herbert-conventie (of Hermannconventie). Als antwoord op een openingsbod van 2 in een kleur biede men met minder dan 12 p. de opvolgende kleur (dus geen S.A.!) Ziedaar de Herbert-conventie. Deze conventie kan ook gebruikt worden als ant woord op een lnformatie-dubbe!, na passen van de andere tegenstander. Een zwakke kaart wordt dus aan gegeven door het bieden van de op volgende kleur (ook hier wordt dus S.A. overgeslagen). Ziehier een voorbeeld: Zuid (ge ver) opent met 1 Ru, W doubleert. Noord past! Met een zwakke kaart laat O thans 1 Ha (eventueel dus ook met een singleton) horen. Bezit O echter V.B. x x x en b.v. KI. aas. dan biede O 2 Ha. Ziedaar dan in kort bestek de Weense speelwijze, die ook al speelt Culbertson er een voorname rol in toch ook haar voordelen heeft. En het behoeft juist omdat de Weners hun systeem eenvoudig houden eigenlyk niet zo vee! ver wondering te wekken, dat zij hier mede successen oogstten Oostenryk heeft thans wel andere zorgen, dan het formeren van brid ge-teams. Maar het is stellig te ver wachten, dat dit land, wanneer deze zorgen eenmaal achter de rug zyn, opnieuw in wedstrijden tot de sterkste zal behoren. Het succes uit het verleden is daarvoor een voldoen de waarborg. IN 1950 WIL MEN MEN GGAS GAAN MAKEN. Verlies over 1950 lager geraamd dan dat over 1949. Voor 1950 is, evenals voor 1949, de vermoedelyke gasproductie van het Prov. Gasbedrijf Zeeland geraamd op 3 800.000 m3. Daarbü is echter re kening gehouden met de moBelykheid van daling van het verbruik in ver. band met de in '49 ingetreden gas- prysverhogingen. De te verwachten baten zijn dan ook over het algemeen voorzichtig geraamd Het verlies, dat volgens de rekening 1948 150.689,37 bedroeg en voor 1919 begroot werd op 118 861,15 is op de exploitatiebegro ting over 1950 geplaatst voor 98.719.12. Aan deze begroting ontlenen wij de volgende posten. Gasopbrengst 487 500 (begrot. 1949 400.000; rek. 1948 355.752.11); meterhuur 4500; cokes 104 000 77.000; 93.056,27). Uit de geraamde 8600 ton steenkolen, die vermoedelijk zullen worden ge distilleerd. wordt een cokesproductie geraamd van 5400 ton cokes en 500 ton bries. Voor verkoop blijven resp. over 2800 en 400 ton. De opbrengst verkoop koolteer is begroot op 13 000 (300 liter). Bij de raming van het steenkolenver- bruik is uitgegaan van de gedachte, dat in 1950 een menggas zal worden gemaakt, bestaande uit steenkolen - gas, watergas en butaangas. Gere kend wordt, dat voor deze productie 8600 ton steenkolen nodig zijn. De raming voor de aanschaffingsprijs van steenkolen is derhalve 364.200 310 000; 270.312.47). Van de an dere lasten noemen wij bediening en onderhoud fabriek 40,000. bediening en onderhoud distributie 32.000. alg. exploitatiekosten 15.000. Het door de provincie te verstrekken ka pitaal voor uitbreidingswerken staat op de begroting van kapitaalsinkom sten en -uitgaven genoteerd voor 467.014.02 (begroting '49/728 696.62). Met Middelburg bestaat een over eenkomst voor wederzijdse hulpverle ning gedurende de periode die ligt tussen nu en het ogenblik, waarop lange afstandsgas aan Midden Zeeland zal worden geleverd. Hoewel omtrent het laatste nog geen absolute zeker heid bestaat, wordt er rekening mee gehouden, dat dit gas binnen afzien bare tijd beschikbaar zal komen voor Zeeland. Verwacht wordt, dat in het plan voor afstandsgasvoorziening een afzonderlijke persleiding van Vlissin- gen naar Middelburg nipt nodig zal zijn, zodat ook daarvoor geen bedrag in de begroting is opgenomen. In verband met de verdere uitbrei ding van de woningbouw in het ver zorgingsgebied is wel een belangrijke post voor de aanleg van gegoten ijze ren buisleiding voor huisaansluitingen en voor de aanschaffing van nieuwe meters opgenomen. Deze bedraagt 145.000. De totale aanschaffingskosten per 1 Jan, 1951 staan vermeld voor 1.634.066,39, het totaal der afschrij vingen op die datum voor ƒ869,534.81. RESULTATEN IN 1948. Aan de Staten van Zeeland zijn te vens aangeboden de jaarstukken van het Gasbedrijf over 1948. Hieraan ont lenen wij het volgende: baten 556.336.95, lasten 707.026.32, dus nadelig slot 150.689.37; kapitaalsin komsten 75.577.48, kapitaalsuitgaven 307.724.87, dus nadelig slot van 232.147.39. De balans is in activa en passiva vastgesteld op 1.474.519.20. Tevens is voorgesteld de begroting 1948 te wijzigen met een totaal ver hoging der baten en lasten ƒ61.001.43 en der kapitaalsinkomsten en -uitga ven 83.510.42. Wat de baten betreft: in 1948 is aan particulieren en ten behoeve van de straatverlichting en industrie 3.065 027 m3 gas geleverd, terwijl geraamd was een afgifte van 2.610 000 m3. wat de lasten aangaat: in 1947 kon oven no. 2 buiten bedrijf worden gesteld en in 1948 kon de bu- taaninstallatie in gebruik worden ge nomen. waardoor een veel hogere gasopbrengst per ton kon worden verkregen. (Ingezonden mededeling) Uw kindje Terkou den? Dan ruj. keel en bors'je mwrijren met Dampo. Stijging in 1950. De algemene expiloitatiebegroting van de Prov. Stoombootdiensten voor 1950 is verschenen. Daaruit blijkt, dat voor de dienst VlissingenBreskens een nadelig saldo van 994.100. wordt verwacht (v.j. 916.212.50). voor dienst TerneuzenHoedekens- kerke een nadelig saldo van 242.600. (v.j. 211.150), idem Kruiningen— Perkpolder 870.050. (v.j. 64.787.50). idem ZierikzeeKatse Veer 103.920. (v.j. 81.000), idem KortgeneWol- faartsdijk 19.065, (v.j. 6300), idem VeereKamperland 6645. (v.j. 1325.—.) Met nog enkele andere posten ko men de lasten totaal op 2.335.030 voor het jaar 1950 (voor 1949 werd 1,9 millioen begroot). Het rijk zal van dit nadelig saldo 22 millioen dragen en de provincie bijna 130.000. Voor de provincie betekent dit een verhoging van de uitgaven met circa f 40.000, voor het rijk met circa 400.000. KOSTEN DER VLOOT Hier volgen nog enkele instructieve bijzonderheden. 15. Kappie zat in zijn hut en hij zat een zeekaart te bekijken, ->vant hij wilde de eerste de beste haven binnenlopen om daar bij de havenpolitie aan te geven, dat de baggermolen door de zeerover Horrel gesto len was. Volgens zijn berekening zouden er minstens drie dagen overheen gaan, voor dat ze bij land in de buurt kwamen. Hij ging naar de brug om de maat te zeggen welke koers hij moest nemen. De maat stond juist met een kijker voor zijn ogen en hij luis terde maar met een half oor naar hetgeen Kappie hem vertelde. „Wat kijk je!" zei Kappie ongeduldig. „Ik zie land!" vertelde de' Maat. „Daarom kijk ik!' „Land!" hoonde Kappie. „Dat bestaat niet, man! Over drie dagen kunnen we pas land zien! Dat vertelde ik je net! Je verbeeldt je weer wat! Let liever op wat ik zeggeef me eens hier, die kijker!" Kappie zette de kijker voor zijn ogen en keek er doorheen. Tot zijn grote verbazing zag hij, dat de Maat werkelijk gelijk had. Aan de ho rizon was een streep land te zien, en nogal dui delijk ook!' „Dat kan niet!" mompelde Kappie. „Dan moet ons kompas niet deugen.... ik heb het al eer der gedacht.... eens kijken!' Kappie begon het kompas nauwkeurig te on derzoeken en hij ontdekte al gauw het stuk ijzer, dat Pi R er onder had gelegd! „Alle kabeljauwen en schelvissen-nog-an-toe!" riep Kappie. „Dat is er moedwillig door dat kleine, ongure ventje onder gestopt.... zeker op die nacht, dat jij een spook dacht te zien een spook met een hoge hoed! De brutaliteit!" Het in de vaart houden van de Prins Bernhard zal over 1950 kosten 491.500. van de Koningin Juliana 420.650. De kosten van de Prins Hen drik en de Koningin Wilhelmina be wegen zich iets boven de 30.000. De Prins Willem I. Koningin Emma en Oosterschelde vorderen elk circa 125.000. De totale aanschaffingskos ten van de vloot bedroegen 5.8 mil lioen en de boekwaarde per 1 Januari 1950 was 3.7 millioen. De aanleg plaatsen hebben ruim 500.000 gekost, maar zijn afgeschreven tot 72.000. Ook de gebouwen en werkplaatsen zijn grotendeels afgeschreven. Er is voor werkplaatsbouw een post van 250.000 als raming uitgetrokken. .Walcherse wegen worden verbeterd. Woensdagmiddag werden in het bureau Ruilverkaveling te Middelburg twee be langrijke aanbestedingen door de Her- verkavelingsdienst Walcheren gehouden, namelijk de verbetering van de weg no. 33 tussen Middelburg en Grijpskerke (be. stek P 26) en de verbetering van de weg tussen Aagtekerke en Oostkapelle (be stek P 29). De uitslag van deze beide aanbeste dingen luidde als volgt: bestek P 26; P. J. Bunschoten. Haarlem, f 365.000; Fa. Jan van 't Verlaat en Zn.. Hardinxveld f 239.100: Aanemersbedrijf Zeeland. Mid delburg. f 250.000; Fa. Jaspar van 't Ver laat. Hardinxveld, f 232.200; Fa. Sanders. Snepvanger en Vlieger, Rijswijk, f 228.000; Mij. Wegenbouw. Utrecht, f 222.770; Vis- sers's wegenbouw. Drunen. f 219.200; N.V. Bazalt Mij., Zaandam, f 216.900; Van Oord. Werkendam, t 214.300; Fa. J. D. Janse. Colijnsplaat, f 209.058: N.V. v. h. Heymans. Rosmalen, t 209 000; C. V. Ma- buwat. Dordrecht, f 190.000. Voor bestek P 29 kon tweeledig wor den ingeschreven, namelijk met beschik king gestelde dragline (A) en met eigen dragline (B): Eland en Volkers, Vlissin gen. A f 168.415, B f 171.415; Aannemers bedrijf Zeeland, Middelburg, A f 177.000; Gebr. Geldof, Serooskerke. A f 163.934' B f 173.934; C. V. Mabuwat, Dordrecht B f 185.000; Fa. Jaspar van 't Verlaat en Zn. Hardlnkxveld, A f 158.440, B f 163.700 (laagste inschrijfster); Sanders. Snep vanger en Vlieger, Rijswijk, A f 165.000; B f 168.000; Van Oord. Werkendam. A f 163.400; B f 168.200; Fa. Jan van 't Ver laat en Zn., Hardinxveld. B f 170.000; Mij. Wegenbouw. Utrecht A f 167.250, B f 174.710; Fa. J. D. Janse. Colijnsplaat A f 164.500, B f 168.800. SLAGER SCHOOT ZICHZELF IN DE HAND De slager Zeeman uit Nieuwerkerk die in de centrale slachtplaats een varken wilde schieten, schoot zich zelf in de hand. Per auto werd hij naar dr. Vleugels-Schutter in Nieu- werkerk vervoerd, die hem medische hulp verleende. P.Z.E.M.-begroting voor het jaar 1950. De Prov. Zeeuwse Electriciteitsinaat- schappij verwacht voor 1950 een winst van f 35.000. Vorig jaar werd begroot een vnnst van f 189.625, en de werke lijke winst over 1948 bedroeg f 309.770.91. Verwacht wordt, dat de stroom over 1950 zal opleveren 5.5 millioen tegen 4 8 millioen in 1949 en een werkelijke opbrengst in 1948 van 4.7 millioen. Het te betalen loon voor 1950 is ge raamd op 1.4 millioen. De sociale lasten komen op 420.000. De op het bedrijf drukkende rente-last is voor 1950 bepaald op 296.800. Het totaal der afschrijvingen bedraagt ruim 6 ton. waarbij nog een afschrijving op activa, die nog niet in bedrijf waren gevoegd moet worden tot een be- dag van ruim 370.000. Dit laatste be tekent dus dat vervroegd wordt afge schreven op nieuwe projecten. Voor uitbreidingen en vernieuwin gen is in 1950 'n bedrag van 5.9 mil lioen bestemd, waarvan voor de Cen trale Zeeland 2 millioen. Voor de betaling wordt een kapi taal ad 6 millioen door de provincie verstrekt. (Ingezonden mededeling) Marshall-gelden ook voor de Wederopbouw van Walcheren. Uit de bij de Tweede Kamer ingedien de wijziging van de middelenwet voor 1948 blijkt, dat de uitgaven, welke krach tens de met de regering van de Ver. Staten bereikte overeenstemming met be hulp van de vrijgegeven f 240.000.000 ge financierd zijn, betrekking hebben op vier projecten die van groot belang zijn voor de wederopbouw. In de eerste plaats kan f 30.320.000 worden bestemd voor de financiOrir.g van de werkzaamheden voor het in cultuur brengen van de O.-Pol- dgr. Voor de financiOring van de bouw van arbeiderswoningen in de verwoeste ge bieden van Limburg, Walcheren en de Betuwe, alsmede orni. in de steden. Rot terdam. Arnhem en Nijmegen kan f 181.800.000 worden bestemd. Voorts is f 17.500.000 bestemd voor de financiering van de ontwikkeling van de landbouw, en wel hoofdzakelijk voor de verbetering van afwatering van reeds in gebruik zijnde landerijen, waardoor naar ver wachting de productie zal kunnen worden verhoogd. Ten slotte wordt f 10.400.000 bestemd voor de financiëring van de her verkaveling van Walcheren. BLOEDDORSTIGE HONDEN DOODDEN VIER SCHAPEN. De landbouwer J. van Gorsel te Tholen. hoeve Buitenzorg, vond Woensdagmorgen in zijn weide vier van zijn beste schapen deerlijk ver wond dood liggen, terwijl een ander schaap verschillende wonden had. Men vermoedt, dat honden de daders zijn. zodat de politie thans op zoek is naar de bloeddorstige dieren. De gedode schapen zijn voor de con sumptie afgekeurd. AANRIJDING Toen de heer S. te Terneuzen Woens dag op een Solex over het rijwielpad langs de Provinciale Weg bij Driewe gen reed, werd hij door een hem te gemoetkomende wielrijder aangere den. De heer S. kwam ten val en liep een bloedende hoofdwonde op. Zijn Solex werd beschadigd. JEEP SLOEG OVER DE KOP. Woensdagmorgen slipte té Zaam- slag bij de Groeneweg een jeep van de marechaussee en sloeg over de kop. De inzittenden liepen schram men op, en moesten zich onder dok tersbehandeling stellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1949 | | pagina 11