Nederlandse sportvlieger won
Prix d'Honneur van Oran
Nieuws uit Zeeland
Kappie en de Maet
treden op voor de jeugd
PROVINCIE REKENT OP LANGE-
AFSTANDSGAS VOOR ZEELAND
KAPPIE verlies! Jc It
oers
DAMP0
De kosten der provinciale
veren
VRIJDAG 25 NOVEMBER 1949
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
Avontuurlijke tocht naar Noord-Afrika
Woensdagmorgen landde op het vliegveld Ypenburg de Haagse sportvlie
ger Joe Barendsen met zijn piper.cub PH-U.C.Z. van de Nationale Lucht,
vaartschool. De heer Barendsen, die met zjjn dwergvllegtuigje de „Prix
d'Honneur" heeft gewonnen in de Raillyc van Oran, werd allerhartelijkst
ontvangen.
De tocht is eigenlyk gemaakt, omdat in Nederland de belangstelling
voor de sprotvliegerij aan het afnemen is. Enkele sportvliegers meenden,
dat daaraan iets gedaan moest worden en zy gingen op zoek naar een ob.
ject, dat zou kunnen bewijzen, dat de Nederlandse sportvliegerij er nog
steeds mag zijn. Daarom schreven z\j ln op de Rallye van Oran.
burg. Maar, die 26 vlieguren lagen
verdeeld over 14 dagen, hetgeen te
danken is geweest aan het zeer slech
te weer.
Op die tocht naar Nederland terug ls
Barendsen ook nog beland op het
hoofdbureau van DOlitie te Barcelo
na. Zijn visum was namelijk niet in
orde. Na tal van uiteenzettingen
bleek eindelijk een hoge politieamb
tenaar bereid te zijn het vereiste
stempel te geven. Hij verlangde er
echter 100 pasetas voor. Barendsen
Levensgevaarlijk, werd er gezegd.
De sportvliegers lieten zich echter
door dit oordeel niet afschrikken. In
onderling overleg werden de plannen
gemaakt en op 10 October vertrok
ken van Ypenburg de heren Joe Ba
rendsen en Hein J. Kouwenhoven
met de CH-U.C.Z. en de heren Dick
Groen en Willy Beek met de PH-
U.C.V.
ALLEEN VERDER.
Broederlijk naast elkaar zochten
de piper-cubs zich een weg door de r
mist en regen. Het ging goed tot had ze niet. Toen waren 1000 Fran-
Nancy. Een plotseling opkomende j se francs ook goed. Deze zelfde au-
mist in een dal werd daar de PH- toriteit bleek echter ook van vliegen
U.C.V. noodlottig. Het vliegtuig bot-te houden. Hij vertelde, dat de vol
ste tegen twee «omen en het resul-1 gende dag zijn vacantie begon en
taat was een ruïne. De PH-U.C.Z. „ik ga met u mee naar Nederland."
moest een noodlanding maken. Deze Barendsen probeerde de Spanjaard
verliep echter gunstig. De heer Ba- duidelijk te maken, dat diens ver-
rendse wachtte tot de mist was op- i langen hem zeer vereerde, maar niet
getrokken en vloog toen met zijn convenieerde, omdat de passagiers-
metgezel door naar het Zuiden. Zrjn I plaats in de piper cub ondertussen
machine had een gemiddelde snel- was ingenomen door een extra ben
heid van 100 km., maar bij een beet- zine tank. De Spanjaard bleef ech-
je tegenwind liep die snelheid terug ter op zijn stuk staan en eiste toen.
(jiat die benzinetank dan maar ver
wijderd moest worden. Het werd een
iep -
tot 60 km. Er kon slechts 43 liter
benzine in de tak. Radio was er niet.
Via Dyon, Lyon, Montpellier en Par-
pignan vloog men met een eerbiedi
ge boog langs de toppen van de
machtige pyreneeën door naar Bar
celona.
GROTE SPRONG.
Na Almeria kwam de grote over
tocht over de Midellandse Zee. een
trajet van 180 km. en ze haalden
het. In Melila (N. Afrika) stond
men stom verbaasd. De heer Ba
rendsen liet Franse kranten zien,
die in gloedvolle bewoordingen de
ondernemingslust en durf van de
..Hollandais volant" beschreven. Van
Melila vloegen de heren Barendsen
en Kouwenhoven naar Sidi-bel-Abbes,
het eindpunt. Zij waren er nog
slechts 60 km. van verwijderd toen
de nacht in viel. Verder vliegen was
gevaarlijk. Barendsen zette de piper-
cub dus aan de grond, midden tus
sen de bergen en de Arabieren. Daar
zaten zij nu. Wanneer zij die zel'de
avond Sidi-bel-Abbes niet meer zou
den bereiken, zouden zij te laat ko
men voor de Rally.
Er daagde hulp op. Gedienstige lie
den waarschuwden de sportvliegers,
die reeds in Sidi-bel-Abbes verza
meld waren. Deze sportvliegers for
meerden dadelijk eer hulpcolonne en
reden de Nederlanders tegemoet. By
hen bevond zich een Franse arts, die
de omgeving op zjjn duimpje kende.
Nu, Joe Barendsen kon vliegen. De
Fransman stapte dus als gids in het
vliegtuig en zo vloog men door een
donkere nacht naar Sidi-bel-Abbes,
waar men met luid gejuich werden
begroet.
TRIX D'HONNEUR.
De Rallye zelf, waarbij de „Grand
Prix de l'Grange d'Oranie" te be
twisten was. werd zoals reeds ge
zegd, ook een succes voor de Neder
landers. Joe Barendsen ging strijken
met de „Prix d'Honneur."
De terugtocht heeft Joe Barend
sen alleen gemaakt: de motor was
niet meer sterk genoeg om twee
personen te dragen. 9 November
vertrok hij uit Oran en binnen 26
uur vliegen zat hij weer op Ypen-
daverende ruzie, maar het slot was
toch, dat de Spanjaard in Barcelona
bleef.
De heer Barendsen had daarente-
ingezonden mededeling»
WEK DE GAL
IN UW LEVER OP
U zult 's morgens „kiplekker"
uit bed springen.
Elke dag moet uw lever een liter gal tn
uw ingewanden doen stromen, anders ver
teert uw voedsel niet. het bederft U raakt
verstopt, wordt humeurig en loom. Neem
de plantaardige CARTER'S LEVERPIL.-
LETJES om die liter gal op te wekken en
uw spijsvertering en stoelgang op natuur
lijke wijze te regelen. Een plantaardig zacht
middel, onovertroffen om de gal te doen
stromen. Eist Carter's Leverpilleties.
gen zeer aangename herinneringen
aan de gastvrijheid van de Fransen,
overal, waar hij hen had ontmoet.
En zijn verdere plannen?
NIET MEER IN EEN
PIPER-CUB!
Volgend jaar is er een Rallye ln
Algiers; hy wil meedoen, maar niet
meer in een piper-cub.
(Ingezonden mededeling)
Een menselijke barometer
zijt Gij, als vocht en tocht Uw vijanden
zijn. Uw gevoelige spieren en gewrich
ten waarschuwen U bij elke wisseling
in temperatuur en weersgesteldheid.
Tijdelijk lichte pijnen laaien vaak in
alle hevigheid op, bederven Uw levens
vreugde en verwoesten Uw gestel. Wrijf
Uw rheumatiek en Uw lendenpijn weg,
maak Uw stijve spieren weer soepel met
de beroemde Akker*s Kloosterbalsem,
het middel waarvan men al 3 geslach
ten lang zegt: „geen goud zo goed."
Een maand voorwaardelijk tegen
onoplettende machinist.
Het Leeuwarder gerechtshof wees
Donderdag arrest in de zaak tegen de
49-jarige machinist N. M. K uit
Zwolle, aan wiens schuld het te wij
ten zou zijn geweest, dat een goede
rentrein op 8 April jl. nabij het sta
tion Meppel in het water is gereden
De procureur-generaal had bevesti
ging gevraagd van het vonnis van de
Asser rechtbank, waarbij verdachte
was veroordeeld tot een maand ge
vangenisstraf voorwaardelijk. Ook
het Hof legde deze straf op, 1
Sf Nicolaas-Aciie van de
PZ.C.
Hieronder volgen nog enige bijzonderheden over de Kappie-
voorstellingen van de Provinciale Zeeuwse Courant.
VLISSINGEN
DE INWISSELING DER BONNEN KAN UITSLUITEND
GESCHIEDEN OP:
VRIJDAG 25 NOVEMBER van half zes tot half zeven voor
de voorstelling van 5 uur en voor zover nog kaarten voor
radig zijn voor de overige voorstellingen.
Indien nog kaarten beschikbaar zijn, zal op Maandag 28 en
Dinsdag 29 November nog ^en uitreiking plaats hebben op
dezelfde uren.
GOES
Door de wihkeiiers worden bonnen afgegeven tot en met
1 December. De bonnen kunnen voor toegangsbewijzen wor-
den ingewisseld ten kantore van de P.Z.C. te Goes, op:
Zaterdag 26 November nam. 2-5 uur;
Woensdag 30 November nam 4-6 u.;
Donderdag 1 December nam. 4.6 uur;
Vrydag 2 December nam. 4-6 uur.
VOORSTELLINGENZaterdag 3 December, des namiddags
1 uur, 3 uur en 5 uur in de Prins van Oranje.
MIDDELBURG
Door de winkeliers worden bonnen afgegeven van 25 No
vember tot en met 5 December. Deze bonnen kunnen voor
toegangsbewijzen worden ingewisseld ten kantore van de
P.Z.C. te Middelburg op Donderdag 1, Vrijdag 2 en Dinsdag
6 December des nam. van 46 uur.
VOORSTELLINGEN: Woensdag 7 December, des namid
dags 1 uur, 3 uur en 5 uur in het Schuttershof.
ZIERIKZEE
Zie aankondigingen in onze Schouwse editie van 22 en 29
November.
Wy wyzen er nogmaal op, dat men de bonnen voor toe
gangsbewijzen in de winkels, waar het bekende gele
biljet ophangt, moet vragen.
Voor bridge-spelers
HET WEENS SYSTEEM
(H)
(door onze Bridge medewerker).
Onmiddellijk aanknopend by de ti
rade aan het slot van de vorige
rubriek, volgt hier nog een en an
der over het „Weens systeem", dat
U tenminste moet kennen, ook al
speelt U het zelf niet.
Met een minimum van 21 n. plus
een vijfkaart mag men in Oosten
rijk openen met 1 Ru., 1 Ha of
1 Sch. Het antwoord van de part
ner luidt 1 S.A. wanneer hy onge
veer 14 p. uit zijn kaart kan halen,
geen troefsteun heeft evenmin als 'n
biedbare kleur. Met minimum 15 p,
wordt echter volgens Culbertson
(sic!) geboden, waarby twee in de
kleur van de openingsbieder het
zwakste antwoord is!
Wie minstens 28 p. bezit (dus b,v
4 azen), opene rustig met 1 S.A.,
ongeacht de verdeling. De Weners
beschouwen dit als één ronde forcing
Het antwoord? Heel eenvoudig: met
minder dan 12 p. is 2 KI. het best
(neen, het bezit van een KI.-kaart
is niet nodig). Met minimum 12 p.
èn een vnfkaart kan men 2 Ru, 2
Ha of 2 Sch. bieden. Met hetzelfde
puntenaantal en zonder biedbare
kleur late men 2 S.A. horen.
Voor een openingsbod van 2 in
een kleur (manche-forcing) heeft
men een minimum van 36 p. nodig,
mèt een goede verdeling en min
stens een vijfkaart. Wie minder dan
12 p. heeft, biede als antwoord de
opvolgende kleur, dus S.A. over
slaan). Met minimum 12 p. mag men
elk ander bod dus ook 2 S.A.
laten horen. Tenslotte is voor een
openingsbod van 3 in een kleur maxi
maal 20 p. vereist. Maar dat is niet
het enige. Dit hoge openingsbod
vereist eveneens voldoende speelsla-
gen, een 6- of 7-kaart en in een lage
kleur ten hoogste één verliesslag ui
de troefkleur.
By dit systeem houde men terdege
rekening met de Herbert-conventie
(of Hermannconventie).
Als antwoord op een openingsbod
van 2 in een kleur biede men met
minder dan 12 p. de opvolgende
kleur (dus geen S.A.!) Ziedaar de
Herbert-conventie. Deze conventie
kan ook gebruikt worden als ant
woord op een lnformatie-dubbe!, na
passen van de andere tegenstander.
Een zwakke kaart wordt dus aan
gegeven door het bieden van de op
volgende kleur (ook hier wordt dus
S.A. overgeslagen).
Ziehier een voorbeeld: Zuid (ge
ver) opent met 1 Ru, W doubleert.
Noord past! Met een zwakke kaart
laat O thans 1 Ha (eventueel dus
ook met een singleton) horen. Bezit
O echter V.B. x x x en b.v. KI. aas.
dan biede O 2 Ha.
Ziedaar dan in kort bestek de
Weense speelwijze, die ook al
speelt Culbertson er een voorname
rol in toch ook haar voordelen
heeft. En het behoeft juist omdat
de Weners hun systeem eenvoudig
houden eigenlyk niet zo vee! ver
wondering te wekken, dat zij hier
mede successen oogstten
Oostenryk heeft thans wel andere
zorgen, dan het formeren van brid
ge-teams. Maar het is stellig te ver
wachten, dat dit land, wanneer deze
zorgen eenmaal achter de rug zyn,
opnieuw in wedstrijden tot de
sterkste zal behoren. Het succes uit
het verleden is daarvoor een voldoen
de waarborg.
IN 1950 WIL MEN MEN GGAS GAAN MAKEN.
Verlies over 1950 lager geraamd
dan dat over 1949.
Voor 1950 is, evenals voor 1949, de
vermoedelyke gasproductie van het
Prov. Gasbedrijf Zeeland geraamd
op 3 800.000 m3. Daarbü is echter re
kening gehouden met de moBelykheid
van daling van het verbruik in ver.
band met de in '49 ingetreden gas-
prysverhogingen. De te verwachten
baten zijn dan ook over het algemeen
voorzichtig geraamd Het verlies, dat
volgens de rekening 1948 150.689,37
bedroeg en voor 1919 begroot werd op
118 861,15 is op de exploitatiebegro
ting over 1950 geplaatst voor
98.719.12.
Aan deze begroting ontlenen wij de
volgende posten. Gasopbrengst
487 500 (begrot. 1949 400.000; rek.
1948 355.752.11); meterhuur 4500;
cokes 104 000 77.000; 93.056,27).
Uit de geraamde 8600 ton steenkolen,
die vermoedelijk zullen worden ge
distilleerd. wordt een cokesproductie
geraamd van 5400 ton cokes en 500
ton bries. Voor verkoop blijven resp.
over 2800 en 400 ton. De opbrengst
verkoop koolteer is begroot op
13 000 (300 liter).
Bij de raming van het steenkolenver-
bruik is uitgegaan van de gedachte,
dat in 1950 een menggas zal worden
gemaakt, bestaande uit steenkolen -
gas, watergas en butaangas. Gere
kend wordt, dat voor deze productie
8600 ton steenkolen nodig zijn. De
raming voor de aanschaffingsprijs
van steenkolen is derhalve 364.200
310 000; 270.312.47). Van de an
dere lasten noemen wij bediening en
onderhoud fabriek 40,000. bediening
en onderhoud distributie 32.000.
alg. exploitatiekosten 15.000. Het
door de provincie te verstrekken ka
pitaal voor uitbreidingswerken staat
op de begroting van kapitaalsinkom
sten en -uitgaven genoteerd voor
467.014.02 (begroting '49/728 696.62).
Met Middelburg bestaat een over
eenkomst voor wederzijdse hulpverle
ning gedurende de periode die ligt
tussen nu en het ogenblik, waarop
lange afstandsgas aan Midden Zeeland
zal worden geleverd. Hoewel omtrent
het laatste nog geen absolute zeker
heid bestaat, wordt er rekening mee
gehouden, dat dit gas binnen afzien
bare tijd beschikbaar zal komen voor
Zeeland. Verwacht wordt, dat in het
plan voor afstandsgasvoorziening een
afzonderlijke persleiding van Vlissin-
gen naar Middelburg nipt nodig zal
zijn, zodat ook daarvoor geen bedrag
in de begroting is opgenomen.
In verband met de verdere uitbrei
ding van de woningbouw in het ver
zorgingsgebied is wel een belangrijke
post voor de aanleg van gegoten ijze
ren buisleiding voor huisaansluitingen
en voor de aanschaffing van nieuwe
meters opgenomen. Deze bedraagt
145.000.
De totale aanschaffingskosten per
1 Jan, 1951 staan vermeld voor
1.634.066,39, het totaal der afschrij
vingen op die datum voor ƒ869,534.81.
RESULTATEN IN 1948.
Aan de Staten van Zeeland zijn te
vens aangeboden de jaarstukken van
het Gasbedrijf over 1948. Hieraan ont
lenen wij het volgende: baten
556.336.95, lasten 707.026.32, dus
nadelig slot 150.689.37; kapitaalsin
komsten 75.577.48, kapitaalsuitgaven
307.724.87, dus nadelig slot van
232.147.39. De balans is in activa
en passiva vastgesteld op 1.474.519.20.
Tevens is voorgesteld de begroting
1948 te wijzigen met een totaal ver
hoging der baten en lasten ƒ61.001.43
en der kapitaalsinkomsten en -uitga
ven 83.510.42. Wat de baten betreft:
in 1948 is aan particulieren en ten
behoeve van de straatverlichting en
industrie 3.065 027 m3 gas geleverd,
terwijl geraamd was een afgifte van
2.610 000 m3. wat de lasten aangaat:
in 1947 kon oven no. 2 buiten bedrijf
worden gesteld en in 1948 kon de bu-
taaninstallatie in gebruik worden ge
nomen. waardoor een veel hogere
gasopbrengst per ton kon worden
verkregen.
(Ingezonden mededeling)
Uw kindje Terkou den?
Dan ruj. keel en bors'je
mwrijren met Dampo.
Stijging in 1950.
De algemene expiloitatiebegroting
van de Prov. Stoombootdiensten voor
1950 is verschenen. Daaruit blijkt, dat
voor de dienst VlissingenBreskens
een nadelig saldo van 994.100.
wordt verwacht (v.j. 916.212.50).
voor dienst TerneuzenHoedekens-
kerke een nadelig saldo van 242.600.
(v.j. 211.150), idem Kruiningen—
Perkpolder 870.050. (v.j. 64.787.50).
idem ZierikzeeKatse Veer 103.920.
(v.j. 81.000), idem KortgeneWol-
faartsdijk 19.065, (v.j. 6300), idem
VeereKamperland 6645. (v.j.
1325.—.)
Met nog enkele andere posten ko
men de lasten totaal op 2.335.030
voor het jaar 1950 (voor 1949 werd 1,9
millioen begroot). Het rijk zal van dit
nadelig saldo 22 millioen dragen en
de provincie bijna 130.000.
Voor de provincie betekent dit een
verhoging van de uitgaven met circa
f 40.000, voor het rijk met circa
400.000.
KOSTEN DER VLOOT
Hier volgen nog enkele instructieve
bijzonderheden.
15. Kappie zat in zijn
hut en hij zat een
zeekaart te bekijken,
->vant hij wilde de
eerste de beste haven
binnenlopen om daar
bij de havenpolitie
aan te geven, dat de
baggermolen door de
zeerover Horrel gesto
len was. Volgens zijn
berekening zouden er
minstens drie dagen
overheen gaan, voor
dat ze bij land in de
buurt kwamen. Hij
ging naar de brug om
de maat te zeggen
welke koers hij moest
nemen.
De maat stond juist
met een kijker voor
zijn ogen en hij luis
terde maar met een
half oor naar hetgeen
Kappie hem vertelde.
„Wat kijk je!" zei Kappie ongeduldig.
„Ik zie land!" vertelde de' Maat. „Daarom kijk
ik!'
„Land!" hoonde Kappie. „Dat bestaat niet,
man! Over drie dagen kunnen we pas land zien!
Dat vertelde ik je net! Je verbeeldt je weer
wat! Let liever op wat ik zeggeef me eens
hier, die kijker!"
Kappie zette de kijker voor zijn ogen en keek
er doorheen. Tot zijn grote verbazing zag hij,
dat de Maat werkelijk gelijk had. Aan de ho
rizon was een streep land te zien, en nogal dui
delijk ook!'
„Dat kan niet!" mompelde Kappie. „Dan moet
ons kompas niet deugen.... ik heb het al eer
der gedacht.... eens kijken!'
Kappie begon het kompas nauwkeurig te on
derzoeken en hij ontdekte al gauw het stuk
ijzer, dat Pi R er onder had gelegd!
„Alle kabeljauwen en schelvissen-nog-an-toe!"
riep Kappie. „Dat is er moedwillig door dat
kleine, ongure ventje onder gestopt.... zeker
op die nacht, dat jij een spook dacht te zien
een spook met een hoge hoed! De brutaliteit!"
Het in de vaart houden van de
Prins Bernhard zal over 1950 kosten
491.500. van de Koningin Juliana
420.650. De kosten van de Prins Hen
drik en de Koningin Wilhelmina be
wegen zich iets boven de 30.000. De
Prins Willem I. Koningin Emma en
Oosterschelde vorderen elk circa
125.000. De totale aanschaffingskos
ten van de vloot bedroegen 5.8 mil
lioen en de boekwaarde per 1 Januari
1950 was 3.7 millioen. De aanleg
plaatsen hebben ruim 500.000 gekost,
maar zijn afgeschreven tot 72.000.
Ook de gebouwen en werkplaatsen
zijn grotendeels afgeschreven. Er is
voor werkplaatsbouw een post van
250.000 als raming uitgetrokken.
.Walcherse wegen worden
verbeterd.
Woensdagmiddag werden in het bureau
Ruilverkaveling te Middelburg twee be
langrijke aanbestedingen door de Her-
verkavelingsdienst Walcheren gehouden,
namelijk de verbetering van de weg no.
33 tussen Middelburg en Grijpskerke (be.
stek P 26) en de verbetering van de weg
tussen Aagtekerke en Oostkapelle (be
stek P 29).
De uitslag van deze beide aanbeste
dingen luidde als volgt: bestek P 26; P.
J. Bunschoten. Haarlem, f 365.000; Fa.
Jan van 't Verlaat en Zn.. Hardinxveld
f 239.100: Aanemersbedrijf Zeeland. Mid
delburg. f 250.000; Fa. Jaspar van 't Ver
laat. Hardinxveld, f 232.200; Fa. Sanders.
Snepvanger en Vlieger, Rijswijk, f 228.000;
Mij. Wegenbouw. Utrecht, f 222.770; Vis-
sers's wegenbouw. Drunen. f 219.200; N.V.
Bazalt Mij., Zaandam, f 216.900; Van
Oord. Werkendam, t 214.300; Fa. J. D.
Janse. Colijnsplaat, f 209.058: N.V. v. h.
Heymans. Rosmalen, t 209 000; C. V. Ma-
buwat. Dordrecht, f 190.000.
Voor bestek P 29 kon tweeledig wor
den ingeschreven, namelijk met beschik
king gestelde dragline (A) en met eigen
dragline (B): Eland en Volkers, Vlissin
gen. A f 168.415, B f 171.415; Aannemers
bedrijf Zeeland, Middelburg, A f 177.000;
Gebr. Geldof, Serooskerke. A f 163.934'
B f 173.934; C. V. Mabuwat, Dordrecht
B f 185.000; Fa. Jaspar van 't Verlaat en
Zn. Hardlnkxveld, A f 158.440, B f 163.700
(laagste inschrijfster); Sanders. Snep
vanger en Vlieger, Rijswijk, A f 165.000;
B f 168.000; Van Oord. Werkendam. A
f 163.400; B f 168.200; Fa. Jan van 't Ver
laat en Zn., Hardinxveld. B f 170.000; Mij.
Wegenbouw. Utrecht A f 167.250, B
f 174.710; Fa. J. D. Janse. Colijnsplaat A
f 164.500, B f 168.800.
SLAGER SCHOOT ZICHZELF
IN DE HAND
De slager Zeeman uit Nieuwerkerk
die in de centrale slachtplaats een
varken wilde schieten, schoot zich
zelf in de hand. Per auto werd hij
naar dr. Vleugels-Schutter in Nieu-
werkerk vervoerd, die hem medische
hulp verleende.
P.Z.E.M.-begroting voor het
jaar 1950.
De Prov. Zeeuwse Electriciteitsinaat-
schappij verwacht voor 1950 een winst
van f 35.000. Vorig jaar werd begroot
een vnnst van f 189.625, en de werke
lijke winst over 1948 bedroeg
f 309.770.91.
Verwacht wordt, dat de stroom over
1950 zal opleveren 5.5 millioen tegen
4 8 millioen in 1949 en een werkelijke
opbrengst in 1948 van 4.7 millioen.
Het te betalen loon voor 1950 is ge
raamd op 1.4 millioen. De sociale
lasten komen op 420.000. De op het
bedrijf drukkende rente-last is voor
1950 bepaald op 296.800. Het totaal
der afschrijvingen bedraagt ruim 6
ton. waarbij nog een afschrijving op
activa, die nog niet in bedrijf waren
gevoegd moet worden tot een be-
dag van ruim 370.000. Dit laatste be
tekent dus dat vervroegd wordt afge
schreven op nieuwe projecten.
Voor uitbreidingen en vernieuwin
gen is in 1950 'n bedrag van 5.9 mil
lioen bestemd, waarvan voor de Cen
trale Zeeland 2 millioen.
Voor de betaling wordt een kapi
taal ad 6 millioen door de provincie
verstrekt.
(Ingezonden mededeling)
Marshall-gelden ook voor de
Wederopbouw van Walcheren.
Uit de bij de Tweede Kamer ingedien
de wijziging van de middelenwet voor
1948 blijkt, dat de uitgaven, welke krach
tens de met de regering van de Ver.
Staten bereikte overeenstemming met be
hulp van de vrijgegeven f 240.000.000 ge
financierd zijn, betrekking hebben op
vier projecten die van groot belang zijn
voor de wederopbouw. In de eerste plaats
kan f 30.320.000 worden bestemd voor de
financiOrir.g van de werkzaamheden voor
het in cultuur brengen van de O.-Pol-
dgr.
Voor de financiOring van de bouw van
arbeiderswoningen in de verwoeste ge
bieden van Limburg, Walcheren en de
Betuwe, alsmede orni. in de steden. Rot
terdam. Arnhem en Nijmegen kan
f 181.800.000 worden bestemd. Voorts is
f 17.500.000 bestemd voor de financiering
van de ontwikkeling van de landbouw,
en wel hoofdzakelijk voor de verbetering
van afwatering van reeds in gebruik
zijnde landerijen, waardoor naar ver
wachting de productie zal kunnen worden
verhoogd. Ten slotte wordt f 10.400.000
bestemd voor de financiëring van de her
verkaveling van Walcheren.
BLOEDDORSTIGE HONDEN
DOODDEN VIER SCHAPEN.
De landbouwer J. van Gorsel te
Tholen. hoeve Buitenzorg, vond
Woensdagmorgen in zijn weide vier
van zijn beste schapen deerlijk ver
wond dood liggen, terwijl een ander
schaap verschillende wonden had.
Men vermoedt, dat honden de daders
zijn. zodat de politie thans op zoek
is naar de bloeddorstige dieren. De
gedode schapen zijn voor de con
sumptie afgekeurd.
AANRIJDING
Toen de heer S. te Terneuzen Woens
dag op een Solex over het rijwielpad
langs de Provinciale Weg bij Driewe
gen reed, werd hij door een hem te
gemoetkomende wielrijder aangere
den. De heer S. kwam ten val en liep
een bloedende hoofdwonde op. Zijn
Solex werd beschadigd.
JEEP SLOEG OVER DE KOP.
Woensdagmorgen slipte té Zaam-
slag bij de Groeneweg een jeep van
de marechaussee en sloeg over de
kop. De inzittenden liepen schram
men op, en moesten zich onder dok
tersbehandeling stellen.