Scheepvaartberichten
INKOMSTEN VAN DE K.L.M.
GINGEN IN 1948 STERK VOORUIT
ICcsppie en Jc ZcctvcJslrijJ
Moord, in Capelle a. d. IJssel
WEST-ZEEUWSCH VLAANDEREN
EN DE BENELUX
Half Januaji huwt Karei van
Habshurg in Belgisch plaatsje
KLANKEN
UIT DE AETHER
VRIJDAG 14 OCTOBER 1949
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
5
Lage winst, maar hoge
afschrijvingén.
(Van onze Haagse redacteur).
De K.L.M. heeft In 1948 niet slecht ge
boerd: de Inkomsten bedroegen f 46.000.000
meer dan ln het Jaar daarvoor! Dat des
ondanks slechts een gering bedrag aan
winst genoteerd werd, moet worden toe
geschreven aan de hoge sommen, die be
steed werden voor afschrijvingen en aan
schaffingen. Wie de grote activiteit van
onze nationale luchtvaartmaatschappij het
vorige jaar heeft gadegeslagen, begrijpt,
dat met succes gewerkt is. De nuchtere
cijfers, die opgenomen zijn in het thans
verschenen jaarverslag over 1948 bewijzen
het. e
De ontwikkeling van de K.L.M. heeft
zich in 1948 krachtig voortgezet: in 1946
bedroegen de inkomsten f 69.500.000.— en
in 1947 f 105.600.000.—. In 1948 stegen zij
Verkeerslichten en
stoplichten voor de
luchtvaart
Het burgerlijk luchtvaartverkeer
boven Engeland zal waarschijnlijk
spoedig „verkeerslichten" en „stop
tekens" langs de voornaamste wegen
van het luchtnet krijgen. Het Britse
ministerie van burgerluchtvaart heeft
namelijk ter verhoging van de veilig
heid eensysteem ontworpen, waarbij
de voornaamste landingsplaatsen door
luchtcorridors worden verbonden.
Aan beide *eindpunten van elke corri
dor, die 17 kilometer lang zijn, zul
len zich op de grond controleurs be
vinden, die de route van ieder vlieg
tuig op het desbetreffende traject met
behulp van radar kunnen volgen. Ra
diobakens langs de corridors zullen
dienen als mijlpalen en als verkeers-
signalen. Zoals een trein niet door 't
signaal mag rijden, voordat het er
achter liggend traject veilig is, zullen
de vliegtuigen het baken niet mogen
passeren, voordat de baan vrij is.
Wisjinsky sprak
barbaars Engels
Minister Wisjinsky ging Woensdag
avond in de politieke commissie van
de V^N.-vergadering tijdens een re
devoering van Russisch plotseling op
Engels over. Hij begon als volgt: Ik
vertrouw dat U mijn barbaars Engels
zult excuseren. Het is algemeen be
kend, dat niet alleen de Russen, maar
zelfs de Amerikanen de uitspraak
van het Engels vaak niet meester
kunnen worden.
Militaire situatie op
Oost-Java ernstig
De sultan van Djokja heeft Don
derdag verklaard naar Batavia te
zfo'n gereisd, om de militaire situatie
te bespreken, in het bijzonder die in
Oost-Java, welke by zeer ernstig
noemde.
Naar het inzicht van de Sultan
heeft de militaire situatie op het
ogenblik de voorrang boven de be
sprekingen over het Nederlandse
voorstel van de bestuurvoering op
Java.
De Republikeinse minister van
binnenlandse zaken, die met de Sul
tan was meegekomen zeide: „Voor
alles dient te worden voorkomen, dat
er weer wordt geschoten". Hij achtte
in het bijzonder in Oost-Java de si
tuatie dermate ernstig, dat hij voor
nemens is, zich daar zo spoedig mo
gelijk, wellicht nog deze week heen
te begeven.
H-M. de Koningin ontving
schegdende Franse ambassadeur.
Even over één werd Donderdagmid
dag op het paleis in de hoofdstad de
Koninklijke standaard gehesen, want
enkele ogenblikken tevoren was H.M.
de Koningin, per auto uit Soestdijk
in de hoofdstad gearriveerd. Voor het
paleis stond een erewacht van mari
niers met het vaandel en de mari
nierskapel aangetreden, die bij de
aankomst van de landsvrouwe het
volkslied speelde. Even later arriveer
de Z.K.H. Prins Bernhard der Neder
landen. Kort daarop klonk de Mar
seillaise, ter ere van de Franse am
bassadeur, Jean Rivière en zijn echt
genote, die door het Koninklijk echt
paar aan een afscheidslunch werden
ontvangen. De ambassadeur inspec
teerde de erewacht voor hij het pa
leis binnenging.
tot f 151.600.000.Aan deze uitbreiding
namen alle onderdelen van het bedrijf
deel. met uitzondering van het binnen
landse net, waar de omzet stationnair
bleef.
In vergelijking met 1947 namen de in
komsten uit personen- en bagagevervoer
toe met f 39.503.000.— (56 die uit goe
derenvervoer met f 6.040.000.— (88 en
die uit postvervoer met f 1.562.000,— (9%).
EXPLOITATIE-UITGAVEN.
Het spreekt vanzelf, dat ook de exploi
tatie-uitgaven sterk de hoogte ingegaan
zijn. In 1947 bedroegen zij f 83.910.000.—;
in 1948 liepen zij op tot f 129.142.000,—.
Van dit bedrag is f 56.300.000,— salaris en
loon en de daarop drukkende wettelijke
en vrijwillige sociale lasten. Tezamen
vormen deze kosten 43% van de exploi
tatie-uitgaven.
Voor benzine, olie en smeermiddelen
gaf de K.L.M. in 1948 het lieve sommetje
van f 20.982.00.uit, dat is meer dan in
1947: in de eerste plaats uiteraard door
de vermeerderde productie en in de twee
de plaats tengevolge van de stijging van
de prijzen. Desondanks is de kostprijs
per „geproduceerde ton-kilometer" in '48
lager dan in vorige jaren. Dat wil in ge
woon Nederlands zeggen, dat de K.L.M.
voor zich zelf wat goedkoper kon gaan
vliegen. De directie is van oordeel, dat
een verdere verlaging van de kostprijs
mogelijk is doqr verbetering van de effi
ciency in alle onderdelen van het be
drijf. De K.L.M. heeft dat trouwens no
dig. want daardoor zal het haar wellicht
mogelijk zijn het hoofd te bieden aan de
sterke concurrentie in de internationale
luchtvaart, die zich vooral uit in een ten-
denz tot tariefsverlaging.
Verblijdend hoge inkomsten dus, maar
niet minder hoge uitgaven! Toen de he
ren van de K.L.M. in spanning het reken
sommetje maakten, kwamen zij tot het
voldoening-gevende resultaat, dat in 1948
een winst gemaakt werd van f 173.000,—.
zulks nadat voor f 19.670.000,— afschrij
vingen op de vloot en andere activa wa
ren toegepast en na aftrek van de inte
rest over de geleende gelden ad f 2.335.000.
De winst is nog niet groot; de aandeel
houders werden er althans nog niet veel
wijzer van. Want van deze winst zal uit
betaald worden: 4% dividend over
f 1.074.000,—, 4% cumulatief preferente
aandelen, waarmede aan de aanspraken
tot en met het boekjaar 1948 is voldaan;
voorts 4% dividend over f 205.000,prio
riteitsaandelen A en B; een bedrag van
15. „Wil je wel eens
van mijn schip afgaan,
schurk!" „Schavuit,
die je bent! schreeuw
de Kappie.
„Het is te laat!" riep
Horrel terug. „Ik heb
je gewaarschuwd! Je
had veel geld kunnen
hebben, wanneer je
deze ouwe schuit net
jes aan me verkocht
had, maar dat wilde je
immers niet. Nu is het
te laat! Horrel krijgt
altijd z'n zin! Dat heb
ik je van te voren
gezegd! Trouwens je
bent zelf ook 'n scha
vuit, want ik heb ge
hoord dat je je schul
den niet eens betaald
hebt! Ik heb nooit
schulden! Je kunt een
vcorbeeld aan mij ne
men!"
Dit was te veehvoor Karóie. Hij kon geen se
conde langer meer luisteren. Hij holde weg, en
liep bijna de maat ondersteboven, die bezig was
met gereedschappen een paar kisten aan elkaar
te timmeren, waarbij ook de kist met kletskop
pen was.
„Ga uit de weg, klont!" schreeuwde Kappie*
woedend. „Die schurk durft mij een schavuit te
noemen! Mijn mooie Kraak heeft 'ie gcstoleül
De dief!!"
>80,aan houders van oprichtersbe-
wijzen en f 17.310.— aan directie en per
soneel. Dan blijft er nog f 96.955.— winst
over. waarbij gevoegd wordt een onver
deeld saldo, dat nog aanwezig is uit vo
rige jaren, zodat een totaal winstsaldo
resteert van f 157.432. Voorgesteld wordt,
uit,dit saldo een reserve te vormen ter
betaling van dividend op de 4% cumula
tief preferente aandelen.
De exploitatie van het interinsulaire
luchtverkeer in Indonesië geschiedde ook
in 1948 door de K.L.M. voor rekening en
risico van het Gouvernement. Met het
oog op de aard van deze exploitatie-over
eenkomst zijn zomin, de exploitatie-uit
gaven als de -inkomsten van het Interin-
suïair Bedrijf in Indonesië in de winst
en verliesrekening van de K.L.M. opge
nomen. Wel vermeldt het jaarverslag de
inkomsten van dat bedrijf in 1948, Zij be
droegen f 31.300.000,—.
TOESTELLEN EN PERSONEEL.
Op 31 December 1948 bestond de vloot
van de K.L.M. uit 84 toestellen, terwijl
er 7 in bestelling waren. Op dezelfde da
tum had de K.L.M. 13.957 man personeel
in dienst, waarvan 9407 in Nederland
(hiervan weer 7248 op Schiphol) en 4550
in het buitenland.
KERKNIEUWS.
Generale Synode der
Ned. Herv. Kerk
In de zitting van 12 October werden
enkele wijzigingen in de verschillende or
dinantiën behandeld, waarover de beslis
sing in vorige vergaderingen was uitge
steld. Eerst werd gehandeld over de
naamgeving van kerkvoogdij, kerkeraad
en diaconie. Deze zal aldus worden: kerk
voogdij van een wijkgemeente. grote
kerkvoogdij (d.i. alle kerkvoogdijen van
de wijkgemeenten in een gemeente) en de
centrale kerkvoogdij (het orgaan door de
grote kerkvoogdij benoemd). Voor de
kerkeraad en de diaconie gaan dezelfde
onderscheidingen gelden. Er ontspon zich
een uitvoerige discussie ovèr het hier
mede samenhangelde vraagstuk der de
centralisatie. Bepaald werd dan ook, dat
een gemeente met meer dan één predi
kantsplaats, dispensatie kan krijgen van
het instellen van geografische wijkge
meenten.
Vervolgens kwam de kerkelijke inde
ling aan de orde. Er blijven 10 kerkelijke
provincies, 54 classes, dus 9 meer dan
thans. Zuid-Holland krijgt er 4 classes,
Gelderland 2, Noord-Holland, Utrecht en
Noord-Brabant met Limburg krijgen er
elk 1 classis bi). Het voorstel om een
adviserend lid uit een der grote steden
bovendien toe te voegen aan de Synode
teneinde het stedelijk element in de Sy
node te versterken, werd verworpen.
De plaats van de Waalse reünie zal
nog definitief geregeld worden. De toe
komstige Synode zal dus bestaan uit 54
leden, waarvan 27 predikanten, 13 ouder
lingen, 7 ouderlingen-kerkvoogden en 7
diakenen. Het aantal vaste adviseurs is
bepaald op 12.
Ter bevordering- van het snelle verwerken van het reizigersverkeer
wordt te Hoek van Holland in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen
'n nieuw kantoorgebouw opgericht, waarin accommodatie zal zijn voor ver.
schillende bedryven en instanties. In het nieuwe gebouw, dat ogeveer 84
kamers zal bevatten, zullen worden ondergebracht de kantoren van de
My. „Zeeland", firma Hudig en Piefers, de P.T.T., de douane en marechaus.
sée. Het gebouw zal 106 meter lang, 17^ meter breed en 8 meter hoog
worden.
Te Oostburg werd Woensdag een comité opgericht
Voordelen en bezwaren
Is men in West Zeeuwsch Vlaande.
ren enthousiast voor de Invoering van
de Benelux? Deze vraag kwam
Woensdagavond aan de orde, op een
byeenkomst in café de Vuyst te
Oostburg om tot een Beneluxcomité
West Zeeuwsch Vlaanderen te komen.
Enkele maanden terug was reeds een
dergelyke bijeenkomst gehouden en
toen hadden reeds velen zich als lid
aangemeld. Opvallend was thans, dat
van de initiatiefnemers tot die eerste
byeenkomst, slechts enkele nu aanwe
zig waren. De belangstelling was
verder maar matig.
Onder leiding van de heer F. A. v.
Rosevelt, burgemeester van Schoon-
dijke, werden tal van problemen be
sproken, terwijl de heer v. Dam van
Nisselt, de algemene secretaris van
het Nederlands Benelux-comité, en
kele problemen nader toelichtte.
Men was overtuigd dat de Bene
lux voor Zeeuwsch Vlaanderen van
{(root belang is, speciaal voor de
andbouw en industrie. In de krin.
gen van de middenstand was het
enthousiasme minder groot.
Weliswaar zyn de prijzen van vele
artikelen thans in ons land lager dan
in België, doch dat zal ongetwijfeld
maar tydeiyk zyn. Dan zal net zaak
zhn voor de winkeliers in Zeeuwsch
Vlaanderen om op een gelijk niveau
te komen als hun collega's in België.
Anders zou de bevolking in België
gaan kopen, temeer wanneer de pas
poorten worden afgeschaft. Verwacht
wordt, dat er binnen enkele weken
geen prijsverschil meer zal zyn.
De arbeidslonen ln België zjjn ho
ger, doch de fabrieken z(jn beter ge
outilleerd en kunnen daarom toch
goedkoper produceren.
CULTUUR
Terecht werd de vrees naar voren
gebracht dat, nu Zeeuwsch Vlaande
ren wellicht zal worden losgelaten
door de ZVU het intellectuele deel
der bevolking voor toneel en concer
ten naar België zal trekken. Daaraan
is een groot gevaar verbonden, zo
werd in de vergadering naar voren
gebracht, omdat de culturele ont
spanning in België op een lager peil
staat dan in Nederland.
Tenslotte werd besloten tot de op
richting van een afdeling West
Zeeuwsch Vlaanderen. Het voorlopig
bestuur werd als volgt samengesteld
J. R. v. d. Laan (bankbedrijf), voor
zitter; P. de Baare (visserij); J. C.
du Fossé, (industrie); A. Hoolhorst,
(cultuur); J. C. Becu (landbouw);
J. W. Woittiez (handel); P. I. de
Groote (ambacht); A. J. Cambia
(vervoer); P. J. v. Ooteghem (vee
handel).
Voor ongeveer 174.000 ontheemden,
die nog steeds in kampen in Duitsland,
Oostenrijk en Italië vertoeven is geen ves
tigingsplaats te vinden, aldus heeft het
bureau van de internationale vluchtelin
genorganisatie meegedeèld.
Man was ontstemd omdat zijn
vrouw laat thuiskwam
Zoals in een deel van onze vorige
editie reeds gemeld werd,- heeft gis
teravond de 29-jarige arbeider C.
van L, te Capelle aan de IJssel zijn
30-jarige vroHW in hun woning te Ca
pelle a. d. IJssel door messteken van
het leven beroofd. Van L. begaf zich
Woensdagmiddag om half 5 naar
huis, toen hij zijn vrouw zag lopen,
die zijn ouders ging bezoeken. Om
kwart over acht kwam zij thuis. Eni
ge ogenblikken daarna verzocht hij
haar even mee naar de slaapkamer te
gaan. Daar het echtpaar bij een tan
te inwoonde, ging het wel vaker naar
boven, om rustiger te kunnen pra
ten. In de slaapkamer heeft van L.
zijn vrouw op het bed gewurgd. Toen
hij echter zag, dat de levensgeesten
niet waren geweken, haalde hij een
klein ontbijtmesje uit zijn zak, waar
mee hy de vrouw in de keel stak.
Na deze afschuwelijke daad heeft de
man het huis verlaten en zich naar
Rotterdam begeven om zich bij het
Huis van Bewaring op de Noordsin
gel te melden.
Uit de verklaringen, die van L. voor
de politie aflegde, bleek 'dat hij ont
stemd was, omdat zijn vrouw zo laat
thuis was gekomen. Gedurende de
Amsterdamse
Beurs
12 Oct. IC
Oct.
Nederland 1948 (3%)
dito 1947 3 3
973;
97%
dito 1937 3
96%
97
Dollar-lening 1947 3%
93%
98%
93%
Investeringscert. 3
98%
Nederland 1902—64
99%
Nederland 1962J—64
99%
99%
Nederland N.W.S. 2%
78%
78%
Spaarc. f 100 2%%
101
100%
Indië 1937 A 3
95
95%
Grootboek 1946 3
97
97
Ned. Ind. Hand. B
104
104
Ned, Handelmij.
162
162
AKU
193%
193
Eergh's Jurgens
320
320
Calvé-Delft
150%
151%
Centrale Suiker
180%
Kon. Ned. Hoogovens
209%
209-y4
Unilever
247
246%
302
Ned. Kabelfabriek
302
Philips
241%
241%
Wilton Feyenoord
162%
160
Biliton
Kon. Petrol. Mij.
313%
311%
Amsterdam Rubber
147%
145%
H A. Lijn
170
170
Kon. Paketvaart
155%
155%
Ned. Scheepv. Unie
163%
163%
Rotterdamse Lloyd
152%
151%
Stv. Mij. Nederland
164
163
Handelsver. A'dam
165%
184%
Deli Batavia Mij.
120%
119%
Deli Mij.
147
144%
Anaconda
27
27
Bethlehem Steel
83
83
General Motors
63%
63%
Kennecot
47
Shell Union
35%
38%
Baltimore Spw.
8
8
Miss K.T. Spw.
3%
New York Centr. Spw.
9%
9%
Pennsylvania
12
De Amsterdamse effectenbeurs had
wederom een traag en onbelangwek
kend verloop. De omzetten blijven
schommelen rond 1.300.000 nomi
naal voor aandelen, dus wel hoger
dan de gemiddelde omzetten in de
laatste maanden voor de devaluatie,
maar vergeleken met de capaciteit
van de beurs toch gering.
Wel trekt het de aandacht dat het
aantal verhandelde certificaten van
Amerikaanse shares hoog blijft,
Prinses Yolande de Ligne de bruid
In 1950, waarschijnlijk omstreeks 15
Januari, zullen de leden van de roem
rijkste geslachten van Europa zich
naar het Belgische plaatsje Beloeil
begeven, waar in de slotkapel het hu
welijk zal ingezegend worden van
aartshertog Karei van Habsburg en
prinses Yolande de Ligne, tweede
dochter van prins de Ligne, de Bel
gische ambassadeur te New Delhi.
De jonggehuwden zullen zich daar
na waarschijnlijk in de Ver. Staten
vestigen, waar aartshertog Karei re
laties heeft in Amerikaanse economi
sche kringen.
De verlopfden verblijven thans ln
het kasteel te Beloeil, dat een bron
van herinneringen vormt voor de hui
zon van Lotharingen en van Oosten
rijk.
Prinses Yolande ontboette aarts
hertog Karei voor het eerst, toen zij
beiden nog kinderen waren. Bij het
einde van de tweede wereldoorlog
kregen zij de gelegenheid elkaar te
Frankrijk en de Ver. Staten te ont
moeten.
voltrekking van zijn daad heeft hij
steeds tegen zijn vrouw gepraat om
geen argwaan te wekken, zodat de
medebewoners geen vermoeden had
den van het verschrikkelijke drama,
dat zich boven afspeelde. Na zijn han
den te hebben gewassen, verliet 'hij
de slaapkamer zeggende „blijf nog
maar even boven, dan ga ik de ko
nijnenhokken sluiten". Hij is wegge
rend en heeft de bus naar Rotterdam
genomen.
Een explosieve lantaarn.
Een dokter in Roermond had reeds ve
le jaren in zijn kelder een carbidlantaarn
liggen. Totdat men de medicus er op at
tent maakte, dat deze lantaarn wel eens
een mijn of Iets dergelijks kon zijn. De
dokter belde de politie op, waarna de
hulpverleningsdienst op het toneel en in
de kelder van de dokter verscheen. Het
was inderdaad een mijn,
Namens de provinciale opbouworga-
nen is aan de minister van onderwijs,
kunsten en wetenschappen het enquéte-
mater»al aangeboden van een door de
ze organen ingesteld onderzoek naar het
aantal en de toestand van de kleuterscho
len ln Nederland.
Vlissingen aangekomen, 12 Oct.: Nidar-
holm van Kage; Algarve van Antwerpen.
Vlissingen vertrokken, 12 Oct.: Nidar-
holm naar Pirëeus; Algarve naar Avon-
mouth.
Gepasseerd naar Antwerpen, 12 Oct.:
Loenerkerk van Teneriffe; Limburg van
Rotterdam: 13 Oct.: Rapid van Rotter
dam: Michel Swenden van Amsterdam.
Gepasseerd van Antwerpen, 12 Oct.:
Magna Rete naar Rotterdam van Terneu-
zen: Averdijk naar Rotterdam; Lemster-
kerk naar Rotterdam; Hercules naar
Hamburg; 13 Oct.: Jacoba Catharina naar
Gdynia.
Waar zijn onze schepen
Aagtekerk 12 v. Izmir n. Brisbane. Aaisum
p. 12 Perim naar Rotterdam. Abbekerk
13 te Colombo n. Brisbane. Alwaki 12 v.
Norfolk te Philadelphia. Amer. Defender
13 v. New York te Amsterdam. Amstel
veen 12 v. Madras n. Calcutta. Arkeldijk
12 v. Norfolk n. New York. Armilla 13 v.
Singapore te Pladjoe. Atlas 12 v. Gdynia
n. Amsterdam. Averdijk 12 v. New York
te Rotterdam. Axeldijk 12 v. Bremen n.
Rotterdam. Breda 13 te Curacao naar Am
sterdam. Celebes p, 12 Perim n. Amster
dam Cledora p. 12 Trinidad n. Curacao.
Colytto p. 12 Gibraltar n. Genua. Delf
land 13 v. Arasterdam te Rk> Grande.
Dordrecht p. 13 Cherbourg n. Brakke. Ss-
so Den Haag p. 12 Maria Glante n. Aru
ba. Gadila 13 v. Singapore te Durban.
Ganymedes 12 v. Curacao te Durban.
Gordias 13 v. Amsterdam te Rotterdam.
Hercules 12 v. Antwerpen n. Hamburg.
Hoogkerk 12 v. East Londen n. Durban.
Kamerlingh Onnes p. 12 Lizard n. Liverp.
14 verw. Kelbergen p. 12 Finisterre naar
Genua. Kedoe 10 v. Pt. Arthur te East
Londen. Kota Agoeng p. 12 Finisterre n.
Batavia. Kota Baroe 12 te Pt. Said naar
Batavia. Langkoeas p. 12 Perim n. Rotter
dam. Lemsterkerk 13 v. Antwerpen te
Rotterdam. Leuvekerk 13 te Genua n.
Rotterdam. Loenerkerk 12 v. Mombassa
te Antwerpen, Madoera p. 12 Gibraltar
n. Amsterdam. Mariekerk 12 v. Hongkong
naar Rotterdam. Marken 12 v. Philadel
phia n. Nederland. Meliskerk 13 te Suez
n. Amsterdam. Midas 12 v. Lissabon naar
Amsterdam. Nieuw Amsterdam 12 v.
Southampton n. New York. Odysseus 12
v. Livorna n. Napels. Ossendrecht 12 v.
Rotterdam te Genua. Peleus 8 v. Amster
dam te Batavia. Phrontis 12 v. Suez n. Ba
tavia. Poelau Laut 13 v. Amsterdam te
Batavia. Polyphemus 11 te Menado naar
Amsterdam. Pr. Joh. W. Friso 12 v. Mon
treal te Quebec. Rijnland p. 12 Fern, No-
ronhan naar Amsterdam. Saranqan 13 te
Bantam n. Djibouti. Sarpedon 12 v. New
De prinses is 26 jaar. Zij heeft veel
gereisd en vergezelde haar ouders óp
een autoreis door de Sahara.
Zij stelt veel belang in kunst en so
ciaal werk en beoefent tal van takken
vgn sport.
Aartshertog Karei is de vierde zoon
van keizer Karei van Oostenrijk en
keizerin Zita. Hij is te Baden, bij
Wenen, geboren en is 31 jaar oud.
Na de dood van zijn vader, op 1 April
1922, vestigde de Oostenrijkse keizer
lijke familie zich in Spanje om zich
tijdens de Spaanse burgeroorlog naar
het kasteel van SteenokHferzeel te be
geven. De jonge aartshertog studeer
de aan het St. Michielscollege te Brus
sel en aan het Schotse college te We
nen.
Hij liet zich inschrijven In de fa
culteit der rechten en sociale weten
schappen aan de Leuvense Universi
teit, maar moest in Mei 1940, bij de
inval der Duitsers, België verlaten.
Aartshertog Karei is zeer sportief
en spreekt vloeiend Frans en Engels. Zierikzee
.Marktberichten
VISMIJN TE VEERE.
Veiling op 13 October.
Exportgarnalen 1793 kg.: 0.49—0,53;
Pellerijgarnalen 5151 kg.: 0.45: Schar 88
kg.: 0.33—0.43; Bot 63 kg.: 0.42—0.48; Schol
2 kg.: 0,07; Wijting 89 kg.: 0.04—0.11; Mid
del tong 23,8 kg.: 0.82—1.32; Rog 4 kg.:
0.11.
VEILING „ZUID-BEVELAND".
Veilink van 13 October
Appels: Cox Oranje Pippin 12—51: Lax-
ton Serperbe 13—31; Sterappel 1238;
Goudreinette 1227,40; Jonathan 1531;
Hondsmuil 1216; Gron. Kroon 13—25;
Bramly Seedling 12—15; Jacq. Lcbel 12
14; Glorie van Holland 1333; Present
van Lunteren 13—20; Dubb. Bellefleur 14
Notarisappel 12—27.10; Tuinzoet 15
—27; Appels (kroet en val) 10—13; Peren:
Doyenne du Comise 552,70; Br. Alex.
Lucas 432.60; Zwijndr. Wijnpeer 412.20;
Conference 4.50—16; Br. Clargcau 5—
9; Noveau Poiteau 46.20; Pondspeer
5—11.30; Legepont 5—23; Emlle d'Heijst 4
-8: Br. d' Anjou 5—27.90; Jodenpecr 4
-9.40: Bery van Schouwen 3,508; Bon
ne Louise d'Avr 13—22; Diversen: Groene
noten 88; Dubb. Princessebonen 46—55,
alles per 100 kg.
Bij het te Middelburg gehouden exa
men voor „Chauffeursdiploma" slaagde
de heer M. v. d. Schraal te Kapelle.
Te Leiden slaagde voor Apothekers
assistente, mej. Truus Sinke uit Baar
land.
York naar Curagao. SchiedSJk p. 12 Mini-
coy n. Batavia. Slamat 12 v. Semarang
te Soerabaja. Sloterdijk p. 11 Malta naar
Batavia. Stad Maastricht 12 te Gibraltar
naar Amsterdam. Tabian 12 v. Amsterdam
te Aalborg. Tarakan 12 v. Colombo n.
Batavia. Tjibesar 12 v. Japan te Batavia.
Tosari 12 v. Belawan n. Rotterdam. Triton
13 v. Aruba te Maracaibo. Troilus 10 te
Suez n. Amsterdam. Utrecht 13 v. Ran
goon te Belawan. Volendam p. 12 Perim
n. Batavia. Waterman verm. 13 v. Bata
via n. Rotterdam. Weltevreden 13 te
Singapore naar New York. Willem Ruys
12 v. Suez naar Rotterdam.
ZATERDAG.
Hilversum I: f. 8, 18, 20 en 23 Nieuws:
8.18 Oog in al. 8.23 Al Goodman: 8.40
Orgelspel; 9.05 Beethovencyclus; 10,05
Morgenwijding; 10.20 Radiofeuilleton;
10,35 Uitzending voor de arbeiders; 11.35
Roth-kwartet; 12 Metropole orkest; 12.33
Jan Corduwener 13 Regeringsuitzending;
13.30 Orgelspel; 14 Het Nederlandse lied;
14.20 Accordeola; 14.50 Streckuitzcnding;
15.15 Omroepkamerorkest; 16,45 Sport-
praatje; 17 Nieuws van de platenmarkt;
18.15 Pianospel door Tony Schiffersteln;
18.30 Regeringsuitzending; 20.05 Dingen
van de dag: 20.15 Vlndobona Schram-
mel'n; 20.45 Onder Moeders Paraplu; 22
The Ramblers; 22.25 De Lijmkit; 22.45
Kwartet Sem Nyveen; 23.15 Sport; 23.35
Dansmuziek.
Hilversum II: 7. 8, 13, 19. 20 en 23 Nws;
8.15 Pluk de dag: 9 Moeders wil is wet;
9.35 Kamermuzlekprogr.; 10 Klein, klein
kleutertje; 10.15 Operette fragmenten; 11
De Zonnebloem: 12.03 Ernst en luim aan
de lunch; 12.55 Zonnewijzer; 13.20 Lunch
concert: 14 Fanfare ..St. Caecilia"; 14.20
Engelse les; 14.40 Licht Middagconcert;
15.25 Kroniek van letteren en kunsten;
16 Dilettanten musiceren; 17 De Wigwam;
18 Amusementsorkest; 19.25 Zangrecital;
20.12 Het Melachrino-orkest; 20.40 Septet
Johnny Ombach; 21 Negen heit dc klok;
21.55 Weekend Serenade; 22.30 Wij lui
den de Zondag in; 23.15 Het Residentie
orkest.
Brussel-Vlaams (322 m.): 7. 8, 9, 13, 17.05
19, 22 en 23 Nieuws; 8.05 Ochtend concert;
12 Salonorkest; 12.32 Licht orkest; 13.15
Hollands Cabaret- 14 Boekbespreking; 15
Orgel; 16 Guido-Gezelle herdenking; 16.35
Franse muziek; 17,15 Maurice Pauwels:
18.30 Voor de soldaten; 21.15 Moderne
tijden; 23.30 Lichte gram, muziek,
Brussel-Frans (484 m.): 7. 8, 13, 19.45,
22, 22.55 en 23.55 Nieuws; 9 Kookprnatje;
12.05 Chansons; 12.30 Omroeporkest; 13.32
Vcrzoekprogr.; 14.30 Zangplaten; 10.30 En
semble Bill Alexandre; 18 Voor de sol
daten; 19 Eugene Traey en Jean Lau
rent; 20 Opera; 21 Amusementsmuziek;
22.15 Gev. Dansmuziek; 23.30 Lichte gram.
muziek.
Engeland Home Service (342 m.): 7. 8.
13. 18, 21 en 23 Nieuws; 9.45 Bil Savill en
zijn orkest: 10.15 Morgenwijding; 11 Welsh
Orkest: 12.15 Gev. concert; 13 Have a go;
13,40 Orkestmuziek- 14.45 The BBC Sin
gers; 15,30 Schots Orkest; 16.15 Hoorspel;
17 Voor de kinderen; 18.25 Harry David
son en zijn orkest; 19.15 Interviews; 20
Music Hall; 21,15 Hoorspel; 22.45 Avond
gebeden.
Engeland Light Program (1500 en 261
m.): 9, 19. 22 cn 23.56 Nieuws; 9.10 Voor
de vrouw; 10 Orgel; 11 Hoorspel; 12.33
Northern Ireland Light Orchestra: 13.35
Sportparade; 15 Orkest muziek; 15.30 Or
gel; 15.50 Voetbalreportage: 18 Orgel;
18.15 Jazz-muziek; 18.45 Causerie; 19.30
Gev. Programma; 21 Bing Crosby; 21.15
Geraldo en ztfn orkest; 22.15 Gev. dans
muziek.
ZON EN MAAN.
15 October.
Zonop 7,04
Maan: op 23.00
onder 17.47
onder 15.39 L.K. 5.06
HOOG WATER
LAAG
WATER
u.+NAP
u.+NAP
u.—
NAP
u— NAP
Vlissingen
6.45 1.30
19.38 1.38
0.28
1.29
12.56 1.32
Terneuzen
7.09 1.50
19.55 1.57
0.53
1.50
13.21 1.51
Hansweert
7.31 1.64
20.16 1.73
1.30
1.04
13.50 1.65
Zierikzee
7.52 1.08
20.35 1.25
1.35
1.17
20.35 1.25