Scheepvaartberichten INKOMSTEN VAN DE K.L.M. GINGEN IN 1948 STERK VOORUIT ICcsppie en Jc ZcctvcJslrijJ Moord, in Capelle a. d. IJssel WEST-ZEEUWSCH VLAANDEREN EN DE BENELUX Half Januaji huwt Karei van Habshurg in Belgisch plaatsje KLANKEN UIT DE AETHER VRIJDAG 14 OCTOBER 1949 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 5 Lage winst, maar hoge afschrijvingén. (Van onze Haagse redacteur). De K.L.M. heeft In 1948 niet slecht ge boerd: de Inkomsten bedroegen f 46.000.000 meer dan ln het Jaar daarvoor! Dat des ondanks slechts een gering bedrag aan winst genoteerd werd, moet worden toe geschreven aan de hoge sommen, die be steed werden voor afschrijvingen en aan schaffingen. Wie de grote activiteit van onze nationale luchtvaartmaatschappij het vorige jaar heeft gadegeslagen, begrijpt, dat met succes gewerkt is. De nuchtere cijfers, die opgenomen zijn in het thans verschenen jaarverslag over 1948 bewijzen het. e De ontwikkeling van de K.L.M. heeft zich in 1948 krachtig voortgezet: in 1946 bedroegen de inkomsten f 69.500.000.— en in 1947 f 105.600.000.—. In 1948 stegen zij Verkeerslichten en stoplichten voor de luchtvaart Het burgerlijk luchtvaartverkeer boven Engeland zal waarschijnlijk spoedig „verkeerslichten" en „stop tekens" langs de voornaamste wegen van het luchtnet krijgen. Het Britse ministerie van burgerluchtvaart heeft namelijk ter verhoging van de veilig heid eensysteem ontworpen, waarbij de voornaamste landingsplaatsen door luchtcorridors worden verbonden. Aan beide *eindpunten van elke corri dor, die 17 kilometer lang zijn, zul len zich op de grond controleurs be vinden, die de route van ieder vlieg tuig op het desbetreffende traject met behulp van radar kunnen volgen. Ra diobakens langs de corridors zullen dienen als mijlpalen en als verkeers- signalen. Zoals een trein niet door 't signaal mag rijden, voordat het er achter liggend traject veilig is, zullen de vliegtuigen het baken niet mogen passeren, voordat de baan vrij is. Wisjinsky sprak barbaars Engels Minister Wisjinsky ging Woensdag avond in de politieke commissie van de V^N.-vergadering tijdens een re devoering van Russisch plotseling op Engels over. Hij begon als volgt: Ik vertrouw dat U mijn barbaars Engels zult excuseren. Het is algemeen be kend, dat niet alleen de Russen, maar zelfs de Amerikanen de uitspraak van het Engels vaak niet meester kunnen worden. Militaire situatie op Oost-Java ernstig De sultan van Djokja heeft Don derdag verklaard naar Batavia te zfo'n gereisd, om de militaire situatie te bespreken, in het bijzonder die in Oost-Java, welke by zeer ernstig noemde. Naar het inzicht van de Sultan heeft de militaire situatie op het ogenblik de voorrang boven de be sprekingen over het Nederlandse voorstel van de bestuurvoering op Java. De Republikeinse minister van binnenlandse zaken, die met de Sul tan was meegekomen zeide: „Voor alles dient te worden voorkomen, dat er weer wordt geschoten". Hij achtte in het bijzonder in Oost-Java de si tuatie dermate ernstig, dat hij voor nemens is, zich daar zo spoedig mo gelijk, wellicht nog deze week heen te begeven. H-M. de Koningin ontving schegdende Franse ambassadeur. Even over één werd Donderdagmid dag op het paleis in de hoofdstad de Koninklijke standaard gehesen, want enkele ogenblikken tevoren was H.M. de Koningin, per auto uit Soestdijk in de hoofdstad gearriveerd. Voor het paleis stond een erewacht van mari niers met het vaandel en de mari nierskapel aangetreden, die bij de aankomst van de landsvrouwe het volkslied speelde. Even later arriveer de Z.K.H. Prins Bernhard der Neder landen. Kort daarop klonk de Mar seillaise, ter ere van de Franse am bassadeur, Jean Rivière en zijn echt genote, die door het Koninklijk echt paar aan een afscheidslunch werden ontvangen. De ambassadeur inspec teerde de erewacht voor hij het pa leis binnenging. tot f 151.600.000.Aan deze uitbreiding namen alle onderdelen van het bedrijf deel. met uitzondering van het binnen landse net, waar de omzet stationnair bleef. In vergelijking met 1947 namen de in komsten uit personen- en bagagevervoer toe met f 39.503.000.— (56 die uit goe derenvervoer met f 6.040.000.— (88 en die uit postvervoer met f 1.562.000,— (9%). EXPLOITATIE-UITGAVEN. Het spreekt vanzelf, dat ook de exploi tatie-uitgaven sterk de hoogte ingegaan zijn. In 1947 bedroegen zij f 83.910.000.—; in 1948 liepen zij op tot f 129.142.000,—. Van dit bedrag is f 56.300.000,— salaris en loon en de daarop drukkende wettelijke en vrijwillige sociale lasten. Tezamen vormen deze kosten 43% van de exploi tatie-uitgaven. Voor benzine, olie en smeermiddelen gaf de K.L.M. in 1948 het lieve sommetje van f 20.982.00.uit, dat is meer dan in 1947: in de eerste plaats uiteraard door de vermeerderde productie en in de twee de plaats tengevolge van de stijging van de prijzen. Desondanks is de kostprijs per „geproduceerde ton-kilometer" in '48 lager dan in vorige jaren. Dat wil in ge woon Nederlands zeggen, dat de K.L.M. voor zich zelf wat goedkoper kon gaan vliegen. De directie is van oordeel, dat een verdere verlaging van de kostprijs mogelijk is doqr verbetering van de effi ciency in alle onderdelen van het be drijf. De K.L.M. heeft dat trouwens no dig. want daardoor zal het haar wellicht mogelijk zijn het hoofd te bieden aan de sterke concurrentie in de internationale luchtvaart, die zich vooral uit in een ten- denz tot tariefsverlaging. Verblijdend hoge inkomsten dus, maar niet minder hoge uitgaven! Toen de he ren van de K.L.M. in spanning het reken sommetje maakten, kwamen zij tot het voldoening-gevende resultaat, dat in 1948 een winst gemaakt werd van f 173.000,—. zulks nadat voor f 19.670.000,— afschrij vingen op de vloot en andere activa wa ren toegepast en na aftrek van de inte rest over de geleende gelden ad f 2.335.000. De winst is nog niet groot; de aandeel houders werden er althans nog niet veel wijzer van. Want van deze winst zal uit betaald worden: 4% dividend over f 1.074.000,—, 4% cumulatief preferente aandelen, waarmede aan de aanspraken tot en met het boekjaar 1948 is voldaan; voorts 4% dividend over f 205.000,prio riteitsaandelen A en B; een bedrag van 15. „Wil je wel eens van mijn schip afgaan, schurk!" „Schavuit, die je bent! schreeuw de Kappie. „Het is te laat!" riep Horrel terug. „Ik heb je gewaarschuwd! Je had veel geld kunnen hebben, wanneer je deze ouwe schuit net jes aan me verkocht had, maar dat wilde je immers niet. Nu is het te laat! Horrel krijgt altijd z'n zin! Dat heb ik je van te voren gezegd! Trouwens je bent zelf ook 'n scha vuit, want ik heb ge hoord dat je je schul den niet eens betaald hebt! Ik heb nooit schulden! Je kunt een vcorbeeld aan mij ne men!" Dit was te veehvoor Karóie. Hij kon geen se conde langer meer luisteren. Hij holde weg, en liep bijna de maat ondersteboven, die bezig was met gereedschappen een paar kisten aan elkaar te timmeren, waarbij ook de kist met kletskop pen was. „Ga uit de weg, klont!" schreeuwde Kappie* woedend. „Die schurk durft mij een schavuit te noemen! Mijn mooie Kraak heeft 'ie gcstoleül De dief!!" >80,aan houders van oprichtersbe- wijzen en f 17.310.— aan directie en per soneel. Dan blijft er nog f 96.955.— winst over. waarbij gevoegd wordt een onver deeld saldo, dat nog aanwezig is uit vo rige jaren, zodat een totaal winstsaldo resteert van f 157.432. Voorgesteld wordt, uit,dit saldo een reserve te vormen ter betaling van dividend op de 4% cumula tief preferente aandelen. De exploitatie van het interinsulaire luchtverkeer in Indonesië geschiedde ook in 1948 door de K.L.M. voor rekening en risico van het Gouvernement. Met het oog op de aard van deze exploitatie-over eenkomst zijn zomin, de exploitatie-uit gaven als de -inkomsten van het Interin- suïair Bedrijf in Indonesië in de winst en verliesrekening van de K.L.M. opge nomen. Wel vermeldt het jaarverslag de inkomsten van dat bedrijf in 1948, Zij be droegen f 31.300.000,—. TOESTELLEN EN PERSONEEL. Op 31 December 1948 bestond de vloot van de K.L.M. uit 84 toestellen, terwijl er 7 in bestelling waren. Op dezelfde da tum had de K.L.M. 13.957 man personeel in dienst, waarvan 9407 in Nederland (hiervan weer 7248 op Schiphol) en 4550 in het buitenland. KERKNIEUWS. Generale Synode der Ned. Herv. Kerk In de zitting van 12 October werden enkele wijzigingen in de verschillende or dinantiën behandeld, waarover de beslis sing in vorige vergaderingen was uitge steld. Eerst werd gehandeld over de naamgeving van kerkvoogdij, kerkeraad en diaconie. Deze zal aldus worden: kerk voogdij van een wijkgemeente. grote kerkvoogdij (d.i. alle kerkvoogdijen van de wijkgemeenten in een gemeente) en de centrale kerkvoogdij (het orgaan door de grote kerkvoogdij benoemd). Voor de kerkeraad en de diaconie gaan dezelfde onderscheidingen gelden. Er ontspon zich een uitvoerige discussie ovèr het hier mede samenhangelde vraagstuk der de centralisatie. Bepaald werd dan ook, dat een gemeente met meer dan één predi kantsplaats, dispensatie kan krijgen van het instellen van geografische wijkge meenten. Vervolgens kwam de kerkelijke inde ling aan de orde. Er blijven 10 kerkelijke provincies, 54 classes, dus 9 meer dan thans. Zuid-Holland krijgt er 4 classes, Gelderland 2, Noord-Holland, Utrecht en Noord-Brabant met Limburg krijgen er elk 1 classis bi). Het voorstel om een adviserend lid uit een der grote steden bovendien toe te voegen aan de Synode teneinde het stedelijk element in de Sy node te versterken, werd verworpen. De plaats van de Waalse reünie zal nog definitief geregeld worden. De toe komstige Synode zal dus bestaan uit 54 leden, waarvan 27 predikanten, 13 ouder lingen, 7 ouderlingen-kerkvoogden en 7 diakenen. Het aantal vaste adviseurs is bepaald op 12. Ter bevordering- van het snelle verwerken van het reizigersverkeer wordt te Hoek van Holland in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen 'n nieuw kantoorgebouw opgericht, waarin accommodatie zal zijn voor ver. schillende bedryven en instanties. In het nieuwe gebouw, dat ogeveer 84 kamers zal bevatten, zullen worden ondergebracht de kantoren van de My. „Zeeland", firma Hudig en Piefers, de P.T.T., de douane en marechaus. sée. Het gebouw zal 106 meter lang, 17^ meter breed en 8 meter hoog worden. Te Oostburg werd Woensdag een comité opgericht Voordelen en bezwaren Is men in West Zeeuwsch Vlaande. ren enthousiast voor de Invoering van de Benelux? Deze vraag kwam Woensdagavond aan de orde, op een byeenkomst in café de Vuyst te Oostburg om tot een Beneluxcomité West Zeeuwsch Vlaanderen te komen. Enkele maanden terug was reeds een dergelyke bijeenkomst gehouden en toen hadden reeds velen zich als lid aangemeld. Opvallend was thans, dat van de initiatiefnemers tot die eerste byeenkomst, slechts enkele nu aanwe zig waren. De belangstelling was verder maar matig. Onder leiding van de heer F. A. v. Rosevelt, burgemeester van Schoon- dijke, werden tal van problemen be sproken, terwijl de heer v. Dam van Nisselt, de algemene secretaris van het Nederlands Benelux-comité, en kele problemen nader toelichtte. Men was overtuigd dat de Bene lux voor Zeeuwsch Vlaanderen van {(root belang is, speciaal voor de andbouw en industrie. In de krin. gen van de middenstand was het enthousiasme minder groot. Weliswaar zyn de prijzen van vele artikelen thans in ons land lager dan in België, doch dat zal ongetwijfeld maar tydeiyk zyn. Dan zal net zaak zhn voor de winkeliers in Zeeuwsch Vlaanderen om op een gelijk niveau te komen als hun collega's in België. Anders zou de bevolking in België gaan kopen, temeer wanneer de pas poorten worden afgeschaft. Verwacht wordt, dat er binnen enkele weken geen prijsverschil meer zal zyn. De arbeidslonen ln België zjjn ho ger, doch de fabrieken z(jn beter ge outilleerd en kunnen daarom toch goedkoper produceren. CULTUUR Terecht werd de vrees naar voren gebracht dat, nu Zeeuwsch Vlaande ren wellicht zal worden losgelaten door de ZVU het intellectuele deel der bevolking voor toneel en concer ten naar België zal trekken. Daaraan is een groot gevaar verbonden, zo werd in de vergadering naar voren gebracht, omdat de culturele ont spanning in België op een lager peil staat dan in Nederland. Tenslotte werd besloten tot de op richting van een afdeling West Zeeuwsch Vlaanderen. Het voorlopig bestuur werd als volgt samengesteld J. R. v. d. Laan (bankbedrijf), voor zitter; P. de Baare (visserij); J. C. du Fossé, (industrie); A. Hoolhorst, (cultuur); J. C. Becu (landbouw); J. W. Woittiez (handel); P. I. de Groote (ambacht); A. J. Cambia (vervoer); P. J. v. Ooteghem (vee handel). Voor ongeveer 174.000 ontheemden, die nog steeds in kampen in Duitsland, Oostenrijk en Italië vertoeven is geen ves tigingsplaats te vinden, aldus heeft het bureau van de internationale vluchtelin genorganisatie meegedeèld. Man was ontstemd omdat zijn vrouw laat thuiskwam Zoals in een deel van onze vorige editie reeds gemeld werd,- heeft gis teravond de 29-jarige arbeider C. van L, te Capelle aan de IJssel zijn 30-jarige vroHW in hun woning te Ca pelle a. d. IJssel door messteken van het leven beroofd. Van L. begaf zich Woensdagmiddag om half 5 naar huis, toen hij zijn vrouw zag lopen, die zijn ouders ging bezoeken. Om kwart over acht kwam zij thuis. Eni ge ogenblikken daarna verzocht hij haar even mee naar de slaapkamer te gaan. Daar het echtpaar bij een tan te inwoonde, ging het wel vaker naar boven, om rustiger te kunnen pra ten. In de slaapkamer heeft van L. zijn vrouw op het bed gewurgd. Toen hij echter zag, dat de levensgeesten niet waren geweken, haalde hij een klein ontbijtmesje uit zijn zak, waar mee hy de vrouw in de keel stak. Na deze afschuwelijke daad heeft de man het huis verlaten en zich naar Rotterdam begeven om zich bij het Huis van Bewaring op de Noordsin gel te melden. Uit de verklaringen, die van L. voor de politie aflegde, bleek 'dat hij ont stemd was, omdat zijn vrouw zo laat thuis was gekomen. Gedurende de Amsterdamse Beurs 12 Oct. IC Oct. Nederland 1948 (3%) dito 1947 3 3 973; 97% dito 1937 3 96% 97 Dollar-lening 1947 3% 93% 98% 93% Investeringscert. 3 98% Nederland 1902—64 99% Nederland 1962J—64 99% 99% Nederland N.W.S. 2% 78% 78% Spaarc. f 100 2%% 101 100% Indië 1937 A 3 95 95% Grootboek 1946 3 97 97 Ned. Ind. Hand. B 104 104 Ned, Handelmij. 162 162 AKU 193% 193 Eergh's Jurgens 320 320 Calvé-Delft 150% 151% Centrale Suiker 180% Kon. Ned. Hoogovens 209% 209-y4 Unilever 247 246% 302 Ned. Kabelfabriek 302 Philips 241% 241% Wilton Feyenoord 162% 160 Biliton Kon. Petrol. Mij. 313% 311% Amsterdam Rubber 147% 145% H A. Lijn 170 170 Kon. Paketvaart 155% 155% Ned. Scheepv. Unie 163% 163% Rotterdamse Lloyd 152% 151% Stv. Mij. Nederland 164 163 Handelsver. A'dam 165% 184% Deli Batavia Mij. 120% 119% Deli Mij. 147 144% Anaconda 27 27 Bethlehem Steel 83 83 General Motors 63% 63% Kennecot 47 Shell Union 35% 38% Baltimore Spw. 8 8 Miss K.T. Spw. 3% New York Centr. Spw. 9% 9% Pennsylvania 12 De Amsterdamse effectenbeurs had wederom een traag en onbelangwek kend verloop. De omzetten blijven schommelen rond 1.300.000 nomi naal voor aandelen, dus wel hoger dan de gemiddelde omzetten in de laatste maanden voor de devaluatie, maar vergeleken met de capaciteit van de beurs toch gering. Wel trekt het de aandacht dat het aantal verhandelde certificaten van Amerikaanse shares hoog blijft, Prinses Yolande de Ligne de bruid In 1950, waarschijnlijk omstreeks 15 Januari, zullen de leden van de roem rijkste geslachten van Europa zich naar het Belgische plaatsje Beloeil begeven, waar in de slotkapel het hu welijk zal ingezegend worden van aartshertog Karei van Habsburg en prinses Yolande de Ligne, tweede dochter van prins de Ligne, de Bel gische ambassadeur te New Delhi. De jonggehuwden zullen zich daar na waarschijnlijk in de Ver. Staten vestigen, waar aartshertog Karei re laties heeft in Amerikaanse economi sche kringen. De verlopfden verblijven thans ln het kasteel te Beloeil, dat een bron van herinneringen vormt voor de hui zon van Lotharingen en van Oosten rijk. Prinses Yolande ontboette aarts hertog Karei voor het eerst, toen zij beiden nog kinderen waren. Bij het einde van de tweede wereldoorlog kregen zij de gelegenheid elkaar te Frankrijk en de Ver. Staten te ont moeten. voltrekking van zijn daad heeft hij steeds tegen zijn vrouw gepraat om geen argwaan te wekken, zodat de medebewoners geen vermoeden had den van het verschrikkelijke drama, dat zich boven afspeelde. Na zijn han den te hebben gewassen, verliet 'hij de slaapkamer zeggende „blijf nog maar even boven, dan ga ik de ko nijnenhokken sluiten". Hij is wegge rend en heeft de bus naar Rotterdam genomen. Een explosieve lantaarn. Een dokter in Roermond had reeds ve le jaren in zijn kelder een carbidlantaarn liggen. Totdat men de medicus er op at tent maakte, dat deze lantaarn wel eens een mijn of Iets dergelijks kon zijn. De dokter belde de politie op, waarna de hulpverleningsdienst op het toneel en in de kelder van de dokter verscheen. Het was inderdaad een mijn, Namens de provinciale opbouworga- nen is aan de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen het enquéte- mater»al aangeboden van een door de ze organen ingesteld onderzoek naar het aantal en de toestand van de kleuterscho len ln Nederland. Vlissingen aangekomen, 12 Oct.: Nidar- holm van Kage; Algarve van Antwerpen. Vlissingen vertrokken, 12 Oct.: Nidar- holm naar Pirëeus; Algarve naar Avon- mouth. Gepasseerd naar Antwerpen, 12 Oct.: Loenerkerk van Teneriffe; Limburg van Rotterdam: 13 Oct.: Rapid van Rotter dam: Michel Swenden van Amsterdam. Gepasseerd van Antwerpen, 12 Oct.: Magna Rete naar Rotterdam van Terneu- zen: Averdijk naar Rotterdam; Lemster- kerk naar Rotterdam; Hercules naar Hamburg; 13 Oct.: Jacoba Catharina naar Gdynia. Waar zijn onze schepen Aagtekerk 12 v. Izmir n. Brisbane. Aaisum p. 12 Perim naar Rotterdam. Abbekerk 13 te Colombo n. Brisbane. Alwaki 12 v. Norfolk te Philadelphia. Amer. Defender 13 v. New York te Amsterdam. Amstel veen 12 v. Madras n. Calcutta. Arkeldijk 12 v. Norfolk n. New York. Armilla 13 v. Singapore te Pladjoe. Atlas 12 v. Gdynia n. Amsterdam. Averdijk 12 v. New York te Rotterdam. Axeldijk 12 v. Bremen n. Rotterdam. Breda 13 te Curacao naar Am sterdam. Celebes p, 12 Perim n. Amster dam Cledora p. 12 Trinidad n. Curacao. Colytto p. 12 Gibraltar n. Genua. Delf land 13 v. Arasterdam te Rk> Grande. Dordrecht p. 13 Cherbourg n. Brakke. Ss- so Den Haag p. 12 Maria Glante n. Aru ba. Gadila 13 v. Singapore te Durban. Ganymedes 12 v. Curacao te Durban. Gordias 13 v. Amsterdam te Rotterdam. Hercules 12 v. Antwerpen n. Hamburg. Hoogkerk 12 v. East Londen n. Durban. Kamerlingh Onnes p. 12 Lizard n. Liverp. 14 verw. Kelbergen p. 12 Finisterre naar Genua. Kedoe 10 v. Pt. Arthur te East Londen. Kota Agoeng p. 12 Finisterre n. Batavia. Kota Baroe 12 te Pt. Said naar Batavia. Langkoeas p. 12 Perim n. Rotter dam. Lemsterkerk 13 v. Antwerpen te Rotterdam. Leuvekerk 13 te Genua n. Rotterdam. Loenerkerk 12 v. Mombassa te Antwerpen, Madoera p. 12 Gibraltar n. Amsterdam. Mariekerk 12 v. Hongkong naar Rotterdam. Marken 12 v. Philadel phia n. Nederland. Meliskerk 13 te Suez n. Amsterdam. Midas 12 v. Lissabon naar Amsterdam. Nieuw Amsterdam 12 v. Southampton n. New York. Odysseus 12 v. Livorna n. Napels. Ossendrecht 12 v. Rotterdam te Genua. Peleus 8 v. Amster dam te Batavia. Phrontis 12 v. Suez n. Ba tavia. Poelau Laut 13 v. Amsterdam te Batavia. Polyphemus 11 te Menado naar Amsterdam. Pr. Joh. W. Friso 12 v. Mon treal te Quebec. Rijnland p. 12 Fern, No- ronhan naar Amsterdam. Saranqan 13 te Bantam n. Djibouti. Sarpedon 12 v. New De prinses is 26 jaar. Zij heeft veel gereisd en vergezelde haar ouders óp een autoreis door de Sahara. Zij stelt veel belang in kunst en so ciaal werk en beoefent tal van takken vgn sport. Aartshertog Karei is de vierde zoon van keizer Karei van Oostenrijk en keizerin Zita. Hij is te Baden, bij Wenen, geboren en is 31 jaar oud. Na de dood van zijn vader, op 1 April 1922, vestigde de Oostenrijkse keizer lijke familie zich in Spanje om zich tijdens de Spaanse burgeroorlog naar het kasteel van SteenokHferzeel te be geven. De jonge aartshertog studeer de aan het St. Michielscollege te Brus sel en aan het Schotse college te We nen. Hij liet zich inschrijven In de fa culteit der rechten en sociale weten schappen aan de Leuvense Universi teit, maar moest in Mei 1940, bij de inval der Duitsers, België verlaten. Aartshertog Karei is zeer sportief en spreekt vloeiend Frans en Engels. Zierikzee .Marktberichten VISMIJN TE VEERE. Veiling op 13 October. Exportgarnalen 1793 kg.: 0.49—0,53; Pellerijgarnalen 5151 kg.: 0.45: Schar 88 kg.: 0.33—0.43; Bot 63 kg.: 0.42—0.48; Schol 2 kg.: 0,07; Wijting 89 kg.: 0.04—0.11; Mid del tong 23,8 kg.: 0.82—1.32; Rog 4 kg.: 0.11. VEILING „ZUID-BEVELAND". Veilink van 13 October Appels: Cox Oranje Pippin 12—51: Lax- ton Serperbe 13—31; Sterappel 1238; Goudreinette 1227,40; Jonathan 1531; Hondsmuil 1216; Gron. Kroon 13—25; Bramly Seedling 12—15; Jacq. Lcbel 12 14; Glorie van Holland 1333; Present van Lunteren 13—20; Dubb. Bellefleur 14 Notarisappel 12—27.10; Tuinzoet 15 —27; Appels (kroet en val) 10—13; Peren: Doyenne du Comise 552,70; Br. Alex. Lucas 432.60; Zwijndr. Wijnpeer 412.20; Conference 4.50—16; Br. Clargcau 5— 9; Noveau Poiteau 46.20; Pondspeer 5—11.30; Legepont 5—23; Emlle d'Heijst 4 -8: Br. d' Anjou 5—27.90; Jodenpecr 4 -9.40: Bery van Schouwen 3,508; Bon ne Louise d'Avr 13—22; Diversen: Groene noten 88; Dubb. Princessebonen 46—55, alles per 100 kg. Bij het te Middelburg gehouden exa men voor „Chauffeursdiploma" slaagde de heer M. v. d. Schraal te Kapelle. Te Leiden slaagde voor Apothekers assistente, mej. Truus Sinke uit Baar land. York naar Curagao. SchiedSJk p. 12 Mini- coy n. Batavia. Slamat 12 v. Semarang te Soerabaja. Sloterdijk p. 11 Malta naar Batavia. Stad Maastricht 12 te Gibraltar naar Amsterdam. Tabian 12 v. Amsterdam te Aalborg. Tarakan 12 v. Colombo n. Batavia. Tjibesar 12 v. Japan te Batavia. Tosari 12 v. Belawan n. Rotterdam. Triton 13 v. Aruba te Maracaibo. Troilus 10 te Suez n. Amsterdam. Utrecht 13 v. Ran goon te Belawan. Volendam p. 12 Perim n. Batavia. Waterman verm. 13 v. Bata via n. Rotterdam. Weltevreden 13 te Singapore naar New York. Willem Ruys 12 v. Suez naar Rotterdam. ZATERDAG. Hilversum I: f. 8, 18, 20 en 23 Nieuws: 8.18 Oog in al. 8.23 Al Goodman: 8.40 Orgelspel; 9.05 Beethovencyclus; 10,05 Morgenwijding; 10.20 Radiofeuilleton; 10,35 Uitzending voor de arbeiders; 11.35 Roth-kwartet; 12 Metropole orkest; 12.33 Jan Corduwener 13 Regeringsuitzending; 13.30 Orgelspel; 14 Het Nederlandse lied; 14.20 Accordeola; 14.50 Streckuitzcnding; 15.15 Omroepkamerorkest; 16,45 Sport- praatje; 17 Nieuws van de platenmarkt; 18.15 Pianospel door Tony Schiffersteln; 18.30 Regeringsuitzending; 20.05 Dingen van de dag: 20.15 Vlndobona Schram- mel'n; 20.45 Onder Moeders Paraplu; 22 The Ramblers; 22.25 De Lijmkit; 22.45 Kwartet Sem Nyveen; 23.15 Sport; 23.35 Dansmuziek. Hilversum II: 7. 8, 13, 19. 20 en 23 Nws; 8.15 Pluk de dag: 9 Moeders wil is wet; 9.35 Kamermuzlekprogr.; 10 Klein, klein kleutertje; 10.15 Operette fragmenten; 11 De Zonnebloem: 12.03 Ernst en luim aan de lunch; 12.55 Zonnewijzer; 13.20 Lunch concert: 14 Fanfare ..St. Caecilia"; 14.20 Engelse les; 14.40 Licht Middagconcert; 15.25 Kroniek van letteren en kunsten; 16 Dilettanten musiceren; 17 De Wigwam; 18 Amusementsorkest; 19.25 Zangrecital; 20.12 Het Melachrino-orkest; 20.40 Septet Johnny Ombach; 21 Negen heit dc klok; 21.55 Weekend Serenade; 22.30 Wij lui den de Zondag in; 23.15 Het Residentie orkest. Brussel-Vlaams (322 m.): 7. 8, 9, 13, 17.05 19, 22 en 23 Nieuws; 8.05 Ochtend concert; 12 Salonorkest; 12.32 Licht orkest; 13.15 Hollands Cabaret- 14 Boekbespreking; 15 Orgel; 16 Guido-Gezelle herdenking; 16.35 Franse muziek; 17,15 Maurice Pauwels: 18.30 Voor de soldaten; 21.15 Moderne tijden; 23.30 Lichte gram, muziek, Brussel-Frans (484 m.): 7. 8, 13, 19.45, 22, 22.55 en 23.55 Nieuws; 9 Kookprnatje; 12.05 Chansons; 12.30 Omroeporkest; 13.32 Vcrzoekprogr.; 14.30 Zangplaten; 10.30 En semble Bill Alexandre; 18 Voor de sol daten; 19 Eugene Traey en Jean Lau rent; 20 Opera; 21 Amusementsmuziek; 22.15 Gev. Dansmuziek; 23.30 Lichte gram. muziek. Engeland Home Service (342 m.): 7. 8. 13. 18, 21 en 23 Nieuws; 9.45 Bil Savill en zijn orkest: 10.15 Morgenwijding; 11 Welsh Orkest: 12.15 Gev. concert; 13 Have a go; 13,40 Orkestmuziek- 14.45 The BBC Sin gers; 15,30 Schots Orkest; 16.15 Hoorspel; 17 Voor de kinderen; 18.25 Harry David son en zijn orkest; 19.15 Interviews; 20 Music Hall; 21,15 Hoorspel; 22.45 Avond gebeden. Engeland Light Program (1500 en 261 m.): 9, 19. 22 cn 23.56 Nieuws; 9.10 Voor de vrouw; 10 Orgel; 11 Hoorspel; 12.33 Northern Ireland Light Orchestra: 13.35 Sportparade; 15 Orkest muziek; 15.30 Or gel; 15.50 Voetbalreportage: 18 Orgel; 18.15 Jazz-muziek; 18.45 Causerie; 19.30 Gev. Programma; 21 Bing Crosby; 21.15 Geraldo en ztfn orkest; 22.15 Gev. dans muziek. ZON EN MAAN. 15 October. Zonop 7,04 Maan: op 23.00 onder 17.47 onder 15.39 L.K. 5.06 HOOG WATER LAAG WATER u.+NAP u.+NAP u.— NAP u— NAP Vlissingen 6.45 1.30 19.38 1.38 0.28 1.29 12.56 1.32 Terneuzen 7.09 1.50 19.55 1.57 0.53 1.50 13.21 1.51 Hansweert 7.31 1.64 20.16 1.73 1.30 1.04 13.50 1.65 Zierikzee 7.52 1.08 20.35 1.25 1.35 1.17 20.35 1.25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1949 | | pagina 5