Australië schreeuwt om meer
immigranten!
De Oorlogsschade op Walcheren
In het Midden-Oosten wachten
27.000 mensen op transport
NOGGtf(fr&o/
EERSTE K.L.M.-PASSAGIER
UIT LONDEN OP SCHIPHOL
"AKKERTJES
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 8 OCTOBER 1949
(Van onze correspondent).
SYDNEY, Oct. Immigratie is en biyft „groot-nieuws" in dit lege
werelddeel, dat binnen een mensenleeftijd zyn bevolking van nog geen 8
tot 20 mlllloen wil opvoeren. Er gaat welhaast geen dag voorby of de
dagbladen hebben weer Iets byzonders te melden van het Immigratie»
- front. Want het moderne landverhuizen Is In deze zo „planmatige"
eeuw meer een wetenschap dan een avontuur geworden.
Niet alleen de huidige Labour.regerlng met de wüd.enthousiaste mi
nister voor Immigratie, Arthur Augustus Calwell vooraan, maar ook
verscheidene organisaties en verenigingen zyn voortdurend In de weer
om de droom van de 20 millioen Australiërs in een mensenleven te ver-
wezenlijken. Hoe 7.y te werk gaan en welke hulpmiddelen zy te baat ne.
men, zal zeker de belangstelling wegdragen van hen die de oude wereld
willen verlaten om zich in een nieuwe wereld een nieuwe toekomst te
bouwen.
Woningen voor de nieuwe Austra
liërs is natuurlijk wel het eerste
probleem. En dit wordt dan ook van
alle kanten aangepakt. Tegen de
steeds toenemende stroom van nieu
we Australiërs valt niet op te bou
wen. cn daarom heeft de federale
regering zo juist haar minister voor
Huisvesting, N. Leramon, gemacn-
tigd om niet minder dan 10.000
„pre-fabricated" huizen houten
zowel als stalen voor regerings
ambtenaren aan te kopen.
De regering zelf zal zich met het
opzetten van pre-fabs uit Engeland,
Zweden. Finland, Oostenrijk en
Tsiecho-SIowakije belasten en er
zaï op dit nieuwe import-artikel
geen invoerrecht geheven worden.
Nu er wat meer scheepsruimte be
schikbaar komt. kunnen deze wonin
gen binnen bertrekkelyk korte tijd
worden aangevoerd, terwijl de kos
ten gunstig afsteken tegen die van
op de gewone manier gebouwde hui
zen.
ALUMINIUM HUIZEN.
Verder gaat men beginnen met
de aanmaak van in Engeland uitge
dachte aluminium huizen, die in Ky*
uur tyds door 4 man kunnen wor
den opgezet. „Terrapin" heet dit
nieuwe nuls, dat genoemd is naar de
zoetwater schildpad. Deze wonin
gen. die een levensduur van een 30
jaar hebben bezitten twee znvleu-
;els, die in alcoven in de wand van
hoofdgebouw kunnen worden
opgevouwen. De prils bedraagt
slechts 7500. Een tirma in Syd
ney zal er binnenkort 20 per week
maken, hoofdzakelijk bestemd voor
arbeiders van de wegherstelling, het
bosbeheer en de irrigatiewerkeh.
De 1000 Engelse spoorwegarbei
ders. die met hun gezinnen naar de
staat Victoria komen om daar het
geweldige tekort aan arbeiders bij
de spoonr -
spoorweg-emplacementen te hel-
"pen overbruggen, zullen hun,., eigen
Srefabricatecl huis meebrengen. Men
eeft de mensen nodig, doch zag
geen kans hen te huisvesten en zo
ontstond het Idee van eigen huis
meebrengen. Waar een wil is daar
is een weg. Een firma in de Engel-
se stad Nottingham nam op zich
maandelijks 80 huizen af te zenden
en zo heeft de „operatie Slak" zich
in beweging gezet. De huizen be
vatten een aanrecht van roestvrij
staal, elcctrische- en gaskachels, ge
ventileerde keukenkasten, complete
badkamers met rubber vloerbedek
king. warm water installatie en
dergelijke luxueuze snufjes. Derge
lijke huizen met drie slaapkamers
komen dan ook op ongeveer 16.000
guldon.
EX-MILITAIREN
Minder bewegelijk als „de Slak"
is het project van de United Ex-
Imperial Association of Australia
om even buiten Sydney een com-
Ëlete stad te bouwen voor ex-mili-
üren uit Engeland met hun gezin
nen. Deze stad, die New Coventry
zal heten, zal 4000 huizen krijgen
en een 12% millioen gulden kosten.
New Coventry zal eigen parken
winkels, kerken, theater en hotel
hebben, cn later ook eigen industrie-
en. De eerste 40 nieuwe bewoners,
wanrvoor natuurlijk leden van de
United Ex-Imperial Association
borg staan, zyn al onderweg.
Een ander soort immigranten, 528
In getal, znn onderweg met de „So
mersetshire het eerste schip vol
„peetkinderen" van de Returned
Servicemen's League (het Verbond
van oud-militairen). Volgens het
grootscheepse plan van dit Verbond
zullen duizenden leden borg staan
voor collega's uit Engeland die naar
de nieuwe wereld willen. Een be
langrijke stap wanneer men nagaat
dat volgens economen en statistici
Groot Brittannlë een derde van de
totale bevolking naar de Dominions
moet sturen, wil het de economi
sche problemen oplosseta.
Ook minder kostbare en luxueuze
middelen worden te baat genomen
om onderdak te verlenen aan de
stroom van nieuwkomers. Zo is de
regering reeds begonnen met het
ombouwen van oude wol-loodsen. Ln
de toekomst hoopt men 60.000 nieu
we Australiërs te kunnen huisves
ten in omgebouwde wol-loodsen,
oude munitie-fabrieken en dergeiyke
gebouwen.
In Roosendaal is de
„Middenstandsvrede" getekend.
In de winkel ..oorlog' 'tc Roosen
daal is de vrede weer getekend. Mcd
hoeft er zelfs een soort gewapende vre
de van gemaakt De winkeliers, die in
een spoedeisende vergadering waren
bijeengeroepen, besloten met 32 tegen
8 stemmen om in de maand Novem
ber een gezamenlijke winkelactie
voor de gehele stad te organiseren.
Daarna kwamen de afzonderlijke
acties ter sprake. De hevig© concur
rentiestrijd werd uit den boze geacht.
Dc vergadering stelde de bepaling
vast. dat geen enkele straat of wijk
een actie mag ondernemen met daar
aan verbonden prijzen, premies of
attracties, voordat overleg is ge
pleegd met het bestuur van de win
keliersvereniging.
NIEUW PLAN.
Een ander belangwekkend plan is
dat van de thans voor een studie
reis in Australië vertoevende 26-ja-
rige Engelse Lord Fairfax. Dit lid
van het Britse House of Lords heeft
het plan. hele gemeenschappen uit
Engeland over te brengen. Eerst ko
men de pioniers, die de huizen en
fabrieken bouwen, dan de arbeiders
van het bedrijf dat men over wil
plaatsen met nun dokters, tandart
sen, winkeliers en verdere „aan
hang."
Op deze wijze behoeven de nieuw
komers geen wissel te trekken op
het Australische bedrijfsleven. Te
vens zullen de landverhuizers ln den
beginne hun eigen mensen om zich
heen hebben. De plaatsen van hen,
die de gemeenschap wensen te ver
laten, kunnen later door Australiërs
worden ingenomen, zodat een gelei
delijke versmelting met het nieuwe
vade~'--J
IIngezonden mededeling).
derland verzekerd is.
WOONWAGENS.
Andere belangwekkende nieuwko
mers zijn Engelse immigranten, die
hun eigen woonwagen en tent mee
brengen. de oprichter van de „Toe
komstige Immigranten voor Austra
lië Vereniging" uit Manchester, de
eerste 44 Wit-Russen uit China en
enige honderden leden van de uiterst
ryke „Tempel Vereniging" uit Pa
lestina. Deze laatste groep, die over
een slordige 30 millioen gulden be
schikt, stamt af van Joodse immi
granten die tussen 1860 en 1870
Duitsland verlieten om zich in Pa
lestina te vestigen. Waar zij hun
Duitse nationaliteit behielden moes
ten zij tijdens de oorlog geïnterneerd
worden, doch zij kunnen zich nu als
vrh'e mensen in Australië vestigen.
Andere belangwekkende immigra
tie-prospecten zfjn de campagne om
jonge, ongetrouwde Engelse vrou
wen naar Australië te krijgen en
het plan van de Nieuw Zuid Wales
en Victoria afdelingen van het
..Redt de Kinderen Fonds" om te
huizen en een kolonie-huis voor En
gelse en Europese weeskinderen te
verzorgen.
TRANSPORT.
Transport naar het 5e werelddeel
is nog altijd één van de grote pro
blemen. Sinds de regering de ban
op „charter" maatschappijen heeft
opgeheven, vliegen er naast Quantas
en Boac een half dozijn heen en
Piloot, passagier en foto graaf waren als dertig jaar
geleden .bijeen.
weer om ,,tweedeklas"-passagiers op
te halen. Alleen reeds in het Mid
den-Oosten echter wachteh 27.000
mensen met toestemming om rich
in Australië te vestigen op lucht
transport.
Het is belangwekkend te weten
wat er in Australië gedaan wordt
om de bevolkingsaanwas mogeiyk
te maken. Vooral wanneer men
hoort wat drs. G. de Groot van de
Centrale Stichting Landbouw Emi
gratie over zijn reis door Australië
te vertellen heeft:
„Een enorm land met geweldige
voordelen en mogelijkhedenNe
derlandse landarbeiders en zonen
van Nederlandse boeren, die het
thuis nooit verder dan landarbeider
kunnen brengen, hebben in Austra
lië een goede kans om op zijn minst
deel-boer te worden en mogelijk uit
eindelijk hun eigen boerderij te be
zitten
„Na hier voor hun kost en Inwo
ning betaald te hebben, kunnen zij
geld over houden om te sparen, iets
aat thuis onmogelijk voor ze is
(Nadruk verboden),
Regering wenst geen afzonderlijke
regeling
Biykens hot verslag van de commissie van voorbereiding voor de behan
deling van de Wet op de Materiële oorlogsschade in de Tweede Kamer is
uitvoerig gesproken over de vraag of er een afzonderiyke regeling moge.
ïyk zou zyn voor liet eiland Walcheren. Het rapport van de commissie
zegt daarover het volgende.
Men herinnerde er aan, dat de Re
gering op.blz. 7 en 8 van de Memo
rie van Antwoord zulk een afzonder
iyke regeling voor Walcheren heeft
afgewezen. Verscheidene leden der
commissie betwijfeluen, of dit juist
is. Nergens is een zo geconcentreerde
schade aangericht als op dit eiland.
Daardoor heeft niet alleen de platte
landsbevolking schade geleden, doch
ook die van dc steden, welke door het
jarenlange weg-vallen van de wel
vaartsbronnen van het platteland in
direct zelf in haar bestaan getroffen
is, terwijl zy door de bombardemen
ten reeds direct getroffen was. Hier
zal, zo Iheenden deze leden, in elk ge
val een actieve welvaartspolittek ge
voerd moeten worden, ten einde deze
streek niet blijvend achter te doen
staan by de rest van ons land. Wat
Middelburg betreft, zal een extra
bouwvolume voor het herstel van de
stadskern nodig zyn; dit is een pro
bleem. dat deze stad met verschillen
de andere gemeen heeft, doch dat
hier wel zeer sterk spreekt. Wat het
geïnundeerde gebied betreft, zou
overwogen kunnen worden, of de
schade niet vergoed kan worden op
de basis van defensieschade. Wat de
rendabiliteit betreft, zou men door
een byzondere regeling inzake de
vaststelling van de verkoopwaarde.
In verband met de lage huurwaarden
in 1940, reeds veel kunnen bereiken.
Dit punt gaf aanleiding tot uitvoe
rige discussies.
Aan de stelling, welke op de blz. 7
en 8 van de Memorie van Antwoord
wordt ingenomen met betrekking tot
het op blz. 6 van het Voorlopig Ver
slag gehouden pleidooi voor een af
zonderlijke oorlogsschaderegeling
voor Walcheren, kan, aldus betoogde
de Minister, weinig worden toege
voegd.
Naast de daar gememoreerde bij
zondere voordelen, welke de Walcher-
se gedupeerden toevallen op grond
van de Herverkavelingswet. is,« zo
merkte hy op. op blz. 7 nog gewe
zen op de vee-restitutieregeling van
het Ontruimingsbesluit V.V.O. 1944,
die in artikel 106, derde lid, van het
wetsontwerp nader is geregeld.
Voorts wees hy er ln dit verband nog
op, dat dc schade wegens huurder-
ving nog gedurende drie maanden na
de eerste van de maand, volgende op
die, waarin een polder is drooggema
len, volledig vergoed wordt en niet
zoals in andere gevallen tot 1 Decem
ber 1945, terwyï ook speciaal met het
oog op de situatie op Walcheren de
vergoeding wegens pachtderving tot
1 November 1947 Is mogelyk ge
maakt.
Ook wilde hy nog wijzen op artikel
106. lid 2, va nhet wetsontwerp, dat
de toekenning van een beperkte be
drijfsschadevergoeding bedoelt te
regglen.
HERVERKAVELINGSWET
De wens tot het voeren van een
actieve welvaartspolitiek kon de Mi
nister onderschrijven. In dit kader
moet z.i. reeds worden gezien de
„Herverkavelingswet Walcheren",
terwjjl ook de grote zorg, welke juist
hier wordt besteed aan het herstel
in natura, er wel op duidt, dat de
Regering beseft, dat het herstel van
de welvaart op het eiland Walcheren
sterk bevorderd moet wonden. Want
inderdaad zeer aanrieniyic Is de om
vang van hetgeen hier van Rijkswege
ten koste wordt gelegd aan de spoedi
ge indyking, de voortvarende droog-
maling, de aanleg van wegen en af
watering. de verkaveling, de aankle
ding van het landschap, het cultuur
technisch herstel (grote gipsverstrek-
kingen) en uitgebreide cultuurmaat-
regelen (teeltplicht op basis van de
zgn. kalekostenregellng).
De uitgaven voor de dichting der
dykgaten en de drooglegging hebben
ca. 35 millioen bedragen. De kosten
voor de herverkaveling van Walche
ren kunnen worden gesteld op 60
millioen, waarin is begrepen een be
drag van 10 millioen voor grond-
herstel uit hoofde van oorlogsschade
né, 1 Januari 1948. De kosten van
grondherstel vóór 1 Januari 1948
hebben ca. 15 millioen bedragen.
In totaal belopen de uitgaven voor
de vorenbedoelde werkzaamheden
mitsdien ca. 110 millioen. By dit
bedrag is nog geen rekening gehou
den met alle overige'- uitgaven voor
herstel van oorlogsschade, welke
uitgaven voor Walcheren niet afzon
derlek kunnen worden opgegeven.
Bij de verdeling van het bouwvolu
me, zo verklaarde de Minister ver
der. zal rekening worden gehouden
met verwoeste kernen. De positie van
Middelburg zal daardoor verbeteren.
Zij zal dat ook, doordat het in het
voornemen ligt van de Minister van
Wederopbouw en Volkshuisvesting
voor herbouwgevallen bepaalde prio
riteiten te verlenen.
GEÏNUNDEERDE GEBIEDEN
Een vergoeding van de In de
feïnundeerae gebieden geleden scha-
e op basis van de defensieschade
kan naar het oordeel van de Minister
niet worden overwegen, nog daarge
laten de vraag of de desbetreffende
regelingen voor de betrokkenen tot
betere uitkomsten zullen leiden. De
vergoeding zou immers ten hoogste
bedragen de waarde, te weten de ge
oorloofde verkoopswaarde op de inun
datiedatum (October 1944), verhoogd
met een bedrag voor onvermydelhKe
kosten, huur- of pachtderving en "be
drijfsschade op fiquidatiebasls. Dit
zou zeker geen voordeel betekenen.
De toepassing van de Inundatie-
wetten kan niet worden overwogen
omdat:
1. deze wetten de schade bedoelen
te regelen, welke is ontstaan door
'n in een defensieve oorlog uitge
voerde inundatie, welke de eigen
troepen in de gelegenheid stelt op
van te voren in gereedheid gebrach
te stellingen terug te trekken.
2. de door beschieting en bombar
dement aan niet strategisch belang-
ryke objecten toegebrachte schade
dan evenzeer defensieschade zou zijn.
Met betrekking tot de gedachte,
welke uit de commissie was geopperd
om in zake de vaststelling van de
verkoopwaarde der Middelburgse
panden een byzondere regeling te
treffen ter verhoging van 3e renda
biliteit van het te herbouwen object,
merkte de Minister het volgende op:
SCHADE EN HERBOUW
Het wetsontwerp regelt in de grond
der zaak twee dingen. Enerzijds ver
leent het een schadevergoeding en
anderzyds schept het de mogelykheid
om. tot herbouw te komen.
Wederopbouw van hetgeen verloren
ging wordt in vele gevallen om ande
re dan financiële redenen door de ge-
Ingezonden mededeling).
duldtlox* kwelling 1
Wanneer hei alsof Uw hoold In een
«talen band geklemd wordt, wanneer het
bömt van de pijn. wannocr migraine Uw
leven vergalt.... Neem dan één ol twee
„AKKERTJES" en U voélt binnen een kwar
tierde pilo van U alglljden. .AKKERTJES
bestrijden 6U# pijnen «nel en xekerM
helpen direct]^
dupeerden niet verlangd, cn deze is
vaak, uit economische of andere
overwegingen, ook niet gewenst te
achten.
In dergelijke gevallen treedt alleen
het gedeelte van het ontwerp in wer
king, dat de schadevergoeding regelt.
De schadevergoeding en de weder
opbouw dient men dus duidelijk van
elkaar te onderscheiden. Zy mogen
zeker niet door elkaar worden ge
haald door in de schadevergoeding
wederopbouwelementen op te nemen.
Dit laatste zou men ongetwijfeld doen
door, wat verscheidene leden van de
Commissie van Voorbereiding zouden
wensen, ter wille van de wederop
bouw van Middelburg de schadever
goeding voor de in deze stad vernie
tigde panden te stellen op de op 9
Mei 1940 geldende bouwkosten, ver
minderd met een redelijk bedrag
voor afschrijving, want dan zou men
stellig een in verhouding te hoge
schadevergoeding geven. Het ligt in
het wezen van de schadevergoeding,
dat zii nimmer hoger kan zijn dan de
waarde van hetgeen verloren ging.
En die is bij onroerende goederen in
het algemeen gelyk aan de verkoop
waarde.
WAARDE 9 MEI 1940
Het wetsontwerp kent om zuiver
financiële redenen een gereduceerde
schadevergoeding volgens de waarde
per 9 Mei 1940 toe.
Dit kan men aanvaarden of niet
aanvaarden. Als men het niet aan
vaardt, zal men echter ten hoogste
een vergoeding van de werkelijke
waarde, de waarde op de schadeaa-
tum, kunnen verlangen, en dat over
de gehele lijn. Een algemene ni
veauverhoging dus en niet een inci
dentele in die gevallen, waarin de
waarde per Mei 1940 door de ouder
dom van het pand of om andere re
denen in verhouding laag is. Een
incidentele afwyking zou slechts tot
gevolg hebben, dat de een meer ont
vangt dan de ander. Een belangry-
ke steun voor de wederopbouw zou
op die wijze bovendien niet worden
gegeven. De moeilykheden bij de
herbouw bestaan namelijk in niet
veel geringere mate ook in die ge
vallen, waarin de waarde-Mei-1940
slechts weinig van de bouwkosten
Mei-1940 verschilde. Aan de her-
bouwmoeiiykheden zal dan ook even
zeer door maatregelen, welke over de
gehele lyn gelden, het hoofd moeten
worden geboden en dan uiteraard
door een extra steun, welks omvang
wordt bepaald door de bouwkosten
en niet door de waarde. Artikel 8
en de financieringsregelingen van
artikel 71 zyn dan ook op die ge
dachte opgebouwd en bieden een
toeslag, waarbij de toestand van het
oude pand irrelevant is.
NADEEL VOOR WALCHEREN
Eén van de leden der commissie
betoogde naar aanleiding van dit
antwoord, dat er toch wel degelijk
ongelijkheid ten nadele van Walche
ren is en blijft. De groyd is er nu
eenmaal erger bedorveiï dan elders.
Er zyn ook andere polders .met zout
water geïnundeerd, maar nergens
stond dit met de zee in open verbin
ding, zodat ook nergens net zeewa
ter zo sterk op de bodem heeft kun
nen inwerken. Dientengevolge duurt
de schade hier ook langer. Boven
dien was reeds vóór de inundatie 'n
bflangryk deel van het eiland aan
de productie onttrokken, o.a, door
mynenvelden. Doordat na de oorlog
de bodem nog jarenlang niets of
vrijwel niets opleverde, heeft Wal
cheren niet van de goede jaren kun
nen profiteren. Het is waar, dat 't
Rijk grote bedragen ten koste legt
aan de herverkaveling, doch dit is
aldus dit lid geen schadever
goeding; 't staat daar geheel naast.
Voor Middelburg is naar de mening
van dit lid aan een op de basis
van de bouwkosten niet te ont
komen, uil men deze stad
herbouwd krijgen. De meeste ge
dupeerden zyn nu eenmaal
volkomen begrypelyk niet be
reid te herbouwen op de voet van
artikel 71 van het ontwerp, aange
zien zij dan niet weten, wat hun Bo
ven het hoofd hangt. Kan men, zo
vroeg hij, de bouwkosten per m3
niet regionaal vaststellen en dan de
vergoeding tot dat bedrag verho
gen? Op dit punt zal overigens hier
onder nog nader worden ingegaan.
Andere leden der commissie er
kenden,' dat het onmogelyk is aan
Toch wel iets veranderd.
„Wie wil naar Amsterdam vlie
gen?" Er was weinig animo voor dit
aanbod, dat de hoofdredacteur van
de Londense Evening Standard op
ccn zonnige Meidag in 1920 aan zyn
redacteuren deed. De Evening Stan
dard was een goed blad en daarom
keken de meese redacteuren enigszins
vreemd op van deze kennelijke po.
ging tot liquidatie van een der jour
nalisten.
Een pijnlijke stilte viel op de re
dactie, die omsloeg tot een algemene
consternatie, toen een der jongste le
den van de Evening Standard, de 24-
jarige verslaggever Rhodes, met nau
welijks hoorbare stem uitbracht „ik
wil wel".
Waarschijnlijk hebben de overige
leden van de redactie zich daarop on
middellijk met vereende krachten ge
worpen op het samenstellen van een
goede biografie van Rhodes, wiens
schuchter uitgebrachte woorden in
wijde kring werden beschouwd als
een uiting van levensmoeheid.
Gezagvoerder Shaw, die op 17 Mei
1920 zyn Airco 16 G-Ealu, een omge
bouwd oorlogsvliegtuig van de start
baan op Croydon losmaakte, was
echter vast besloten de sceptische
collega's van Rhodes, alsmede vele
anderen te overtuigen van hun mis
plaatste wantrouwen in de jonge bur
gerluchtvaart, en 135 minuten later-
zette hij zijn toestel vlot aan de grond
op het Schiphol van die dagen.
DE FOTOGRAAF.
De camera van fotograaf de Haan
richtte zich op Shaw en op Rhodes.
Zo gebeurde dat in 1920, zo gebeurde
dat Donderdag 6 October 1949. Rho
des. een paar jaar ouder, maar nog
even vitaal en thans een der beste
medewerkers van het Engelse blad
„The News of the World", Shaw, die
thans niet meer in, maar „van" de
luchtvaart leeft, fotograaf de Haan,
toen een schriele jongeman met meer
been dan vlees, nu de bollige „oude
rot" in het vak, die voor zo"n op-
drachtje zyn hand niet meer om
draait.
Dertig jaar bestaat de K.L.M., 29
jaar plus een paar maanden on
derhouden de „Vliegende Hollanders"
een pendeldienst tussen Londen en
Amsterdam. Vandaar, dat al deze
pioniers, aan de vooravond van het
30-jarige bestaan van onze nationale
luchtvaartmaatschappij bijeengekomen
waren op dat zo veranderde Schip
hol.
Shaw en Rhodes kwamen vandaag
uit Londen met de convair „Albert
Cuyp". Beiden als passagiers, maar
Shaw nam boven de Noordzee even
do stuurknuppel in zijn knuisten en
toen de Convair voor het stationsge
bouw taxiede stak hy' vanuit de
stuurstoel trots zijn hoofd uit de
cockpit. Fotograaf de Haan ontspan
de de sluiter van zyn camera anno
1949, maar de mond van Shaw viel
van verbazing open.
„Bent u die-...?"
„Die ben ik
Het gebeurt maar zelden, dat foto
grafen elkaar vereeuwigen, maar
vandaag op Schiphol gebeurde het.
De Haan moest op een plaatje teza
men met zyn „slachtoffers" van 1920
en hij onderwierp zich braaf aan de
aanwijzingen van zijn collega's.
Uit naam van dr. Plesman, die op
het ogenblik buitenslands vertoeft,
heette het hoofd van de K.L.M.-pers-
dienst, de heer R. Vogels, de eerste
van de drie millioen passagiers, die
de K.L.M. sindsdien heeft vervoerd,
welkom op Schiphol en met hem ex-
vlieger Shaw en de heer Spry Le
verton, destijds lid van het grondper
soneel van Croydon, die de eerste
Londen—Amsterdam machine op
Croydon nawuifde.
SUIKEROVERSCHOT IN BELGIË.
Uit België wordt gemeld, dat de
bietencampagne daar thans in volle
gang is en dat bij een suikerproduc
tie van 250.000 ton in het vorig jaar,
dit jaar een productie van 300.000
ton wordt verwacht, België zal dan
voor export een suikeroverschot van
50.000 ton beschikbaar hebben.
Als eerste passagier kwam 30 jiar geleden op Schiphol aan de journalist Rhodes.
Het toestel werd gevlogen door de piloot Shaw. Ter herdenking hiervan kwamen
beiden met de Convair „Albert Cuyp" Donderdag weer op Schiphol aan.
bepaalde individuele eigenaren een
vergoeding te geven op een gunsti
ger basis dan aan de andere. Dit
neemt echter niet weg, dat wèl bij
zondere maatregelen genomen kun
nen worden voor de herbouw van
verwoeste stadskernen. Daarmee is
een groot algemeen belang .gemoeid.
Deze leden wilden dan ook op het
bevorderen hiervan nog eens met
kracht aandringen.
Weer een ander lid der commis
sie wilde in het bijzonder de nadruk
leggen op de actieve welvaartspoli-
tlek, welke niet tot min of meer
platonische verklaringen beperkt
mag blijven, doch krachtig aange
pakt zal moeten worden. O.a. acht
te dit lid een industrievestigingswet
noodzakelijk.
ONGEWIJZIGDE HER
BOUW.
Indien de Minister betoogt, dat
ïgewijzigde herbouw van bepaalde,
oneconomische gebouwen niet ver
antwoord is, dan kan men daarmee
aldus werd van andere zijde op
gemerkt.wel tot op zekere hoog
te instemmen. Echter gaat het
toch ook niet aan, in een nog ten
dele gespaarde stadskern alleen
maar kleine en lage huisjes te bou
wen. Daarmee zou zulk een stad
grondig worden bedorven en niet al
leen voor het heden, doch ook voor
de toekomst. En blijft herhouw van
de stadskern achterwege, dan zal
de welvaart in zulk een stad zich
zeker niet herstellen.
De Minister herhaalde naar aan
leiding van deze opmerkingen in de
eerste plaats, dat 'de Regering niet
zou kunnen medewerken aan pogin
gen om de eigenaren in een bepaal
de plaats ln een gunstiger positie
te brengen dan elders. Is het gevolg
van zekere ongunstige omstandighe
den, dat de herbouw in de ene
plaats moeilyker is dan in een an
dere, dan kan daaraan alleen door
financiering tegemoet gekomen
worden. Er is naar 's Ministers
overtuiging geen enkele reden voor
de gedupeerden om wantrouwig te
zyn ten aanzien van de bedoelingen
van het Rijk by deze financiering.
By de uiteindelijke afrekening zullen
de eigenaren een rendabel object
behouden. Meer mag men zyns in
ziens van het Ryk niet eisen.
STADSKERNEN.
Voor de stadskernen zal er inder
daad een voldoende bouwvolume
moeten komen. De Minister meende,
dat men met de financiële mogelyk-
heden, die het ontwerp biedt, ook
voor deze kernen een heel eind zal
kunnen komen.
Er is en wordt op Walcheren
naar 's Ministers oordeel wel dege
lijk een actieve welvaartspolitiek
gevoerd; men heeft zich zeker niet
tot platonische -verklaringen be
perkt. In de herverkaveling zyn
zeer belangrijke bedragen reeds
verwerkt en verdiere sommen zullen
volgen. Ook op ander gebied heeft
men niet stilgezeten; men donke b.v.
aan het herstel van de monumen
ten, dat goede vorderingen maakt.
DE GROND.
In verband met de schade aan de
grond werd uit de commissie de
vraag gesteld, hoe hier artikel 13
van het ontwerp wordt toegepast.
Volgens dat artikel bestaat de bij
drage voor beschadigde gronden in
herstel in natura. Nu heeft op de
meeste andere plaatsen zulk een
herstel tengevolge, dat de grond
ook weer zijn volle waarde terug
krijgt, zodra het herstel gereed is.
Op Waloheren is dat echter niet 't
geval. Hier duurt het vele jaren
voordat de grond weer zoutvrij is
en gedurende al die jaren is de op
brengst beneden de normale, eerst
ver, later minder ver. Men moet dan
nog maar afwachten of de produc
tiviteit op de duur werkelijk geheel
hersteld wordt. De vraag is nu, of
men zich ten aanzien van deze
grond op het standpunt stelt, dat de
eigenaar na teruggave ook al is
het zoutgehalte nog niet geheel
verdwenen nergens meer recht
op heeft, dan wel of men hem ook
na de teruggave nog een vergoeding
Êeeft voor de mindere opbrengst,
'it zou een zekere vergoeding van
bedryfsschade betekenen, doch deze
is dan gebaseerd op artikel 13, dat
immers herstel in natura voor
schrijft, en zulk een herstel is
niet volledig, zolang de opbrengst
niet weer normaal is. Men voegde
hieraan toe. dat de bruto-ophreng-
sten op Walcheren in 1948 een
gunstig jaar. zeker als men het met
1947 vergelykt rond 3 millioen
lager waren dan normaal te ver
wachten was. waarby nog geen re
kening is gehouden met de tuin
bouw en fruitteelt.
(Vervolg op pag. 5, 6e kolom).