Australië schreeuwt om meer immigranten! De Oorlogsschade op Walcheren In het Midden-Oosten wachten 27.000 mensen op transport NOGGtf(fr&o/ EERSTE K.L.M.-PASSAGIER UIT LONDEN OP SCHIPHOL "AKKERTJES 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 8 OCTOBER 1949 (Van onze correspondent). SYDNEY, Oct. Immigratie is en biyft „groot-nieuws" in dit lege werelddeel, dat binnen een mensenleeftijd zyn bevolking van nog geen 8 tot 20 mlllloen wil opvoeren. Er gaat welhaast geen dag voorby of de dagbladen hebben weer Iets byzonders te melden van het Immigratie» - front. Want het moderne landverhuizen Is In deze zo „planmatige" eeuw meer een wetenschap dan een avontuur geworden. Niet alleen de huidige Labour.regerlng met de wüd.enthousiaste mi nister voor Immigratie, Arthur Augustus Calwell vooraan, maar ook verscheidene organisaties en verenigingen zyn voortdurend In de weer om de droom van de 20 millioen Australiërs in een mensenleven te ver- wezenlijken. Hoe 7.y te werk gaan en welke hulpmiddelen zy te baat ne. men, zal zeker de belangstelling wegdragen van hen die de oude wereld willen verlaten om zich in een nieuwe wereld een nieuwe toekomst te bouwen. Woningen voor de nieuwe Austra liërs is natuurlijk wel het eerste probleem. En dit wordt dan ook van alle kanten aangepakt. Tegen de steeds toenemende stroom van nieu we Australiërs valt niet op te bou wen. cn daarom heeft de federale regering zo juist haar minister voor Huisvesting, N. Leramon, gemacn- tigd om niet minder dan 10.000 „pre-fabricated" huizen houten zowel als stalen voor regerings ambtenaren aan te kopen. De regering zelf zal zich met het opzetten van pre-fabs uit Engeland, Zweden. Finland, Oostenrijk en Tsiecho-SIowakije belasten en er zaï op dit nieuwe import-artikel geen invoerrecht geheven worden. Nu er wat meer scheepsruimte be schikbaar komt. kunnen deze wonin gen binnen bertrekkelyk korte tijd worden aangevoerd, terwijl de kos ten gunstig afsteken tegen die van op de gewone manier gebouwde hui zen. ALUMINIUM HUIZEN. Verder gaat men beginnen met de aanmaak van in Engeland uitge dachte aluminium huizen, die in Ky* uur tyds door 4 man kunnen wor den opgezet. „Terrapin" heet dit nieuwe nuls, dat genoemd is naar de zoetwater schildpad. Deze wonin gen. die een levensduur van een 30 jaar hebben bezitten twee znvleu- ;els, die in alcoven in de wand van hoofdgebouw kunnen worden opgevouwen. De prils bedraagt slechts 7500. Een tirma in Syd ney zal er binnenkort 20 per week maken, hoofdzakelijk bestemd voor arbeiders van de wegherstelling, het bosbeheer en de irrigatiewerkeh. De 1000 Engelse spoorwegarbei ders. die met hun gezinnen naar de staat Victoria komen om daar het geweldige tekort aan arbeiders bij de spoonr - spoorweg-emplacementen te hel- "pen overbruggen, zullen hun,., eigen Srefabricatecl huis meebrengen. Men eeft de mensen nodig, doch zag geen kans hen te huisvesten en zo ontstond het Idee van eigen huis meebrengen. Waar een wil is daar is een weg. Een firma in de Engel- se stad Nottingham nam op zich maandelijks 80 huizen af te zenden en zo heeft de „operatie Slak" zich in beweging gezet. De huizen be vatten een aanrecht van roestvrij staal, elcctrische- en gaskachels, ge ventileerde keukenkasten, complete badkamers met rubber vloerbedek king. warm water installatie en dergelijke luxueuze snufjes. Derge lijke huizen met drie slaapkamers komen dan ook op ongeveer 16.000 guldon. EX-MILITAIREN Minder bewegelijk als „de Slak" is het project van de United Ex- Imperial Association of Australia om even buiten Sydney een com- Ëlete stad te bouwen voor ex-mili- üren uit Engeland met hun gezin nen. Deze stad, die New Coventry zal heten, zal 4000 huizen krijgen en een 12% millioen gulden kosten. New Coventry zal eigen parken winkels, kerken, theater en hotel hebben, cn later ook eigen industrie- en. De eerste 40 nieuwe bewoners, wanrvoor natuurlijk leden van de United Ex-Imperial Association borg staan, zyn al onderweg. Een ander soort immigranten, 528 In getal, znn onderweg met de „So mersetshire het eerste schip vol „peetkinderen" van de Returned Servicemen's League (het Verbond van oud-militairen). Volgens het grootscheepse plan van dit Verbond zullen duizenden leden borg staan voor collega's uit Engeland die naar de nieuwe wereld willen. Een be langrijke stap wanneer men nagaat dat volgens economen en statistici Groot Brittannlë een derde van de totale bevolking naar de Dominions moet sturen, wil het de economi sche problemen oplosseta. Ook minder kostbare en luxueuze middelen worden te baat genomen om onderdak te verlenen aan de stroom van nieuwkomers. Zo is de regering reeds begonnen met het ombouwen van oude wol-loodsen. Ln de toekomst hoopt men 60.000 nieu we Australiërs te kunnen huisves ten in omgebouwde wol-loodsen, oude munitie-fabrieken en dergeiyke gebouwen. In Roosendaal is de „Middenstandsvrede" getekend. In de winkel ..oorlog' 'tc Roosen daal is de vrede weer getekend. Mcd hoeft er zelfs een soort gewapende vre de van gemaakt De winkeliers, die in een spoedeisende vergadering waren bijeengeroepen, besloten met 32 tegen 8 stemmen om in de maand Novem ber een gezamenlijke winkelactie voor de gehele stad te organiseren. Daarna kwamen de afzonderlijke acties ter sprake. De hevig© concur rentiestrijd werd uit den boze geacht. Dc vergadering stelde de bepaling vast. dat geen enkele straat of wijk een actie mag ondernemen met daar aan verbonden prijzen, premies of attracties, voordat overleg is ge pleegd met het bestuur van de win keliersvereniging. NIEUW PLAN. Een ander belangwekkend plan is dat van de thans voor een studie reis in Australië vertoevende 26-ja- rige Engelse Lord Fairfax. Dit lid van het Britse House of Lords heeft het plan. hele gemeenschappen uit Engeland over te brengen. Eerst ko men de pioniers, die de huizen en fabrieken bouwen, dan de arbeiders van het bedrijf dat men over wil plaatsen met nun dokters, tandart sen, winkeliers en verdere „aan hang." Op deze wijze behoeven de nieuw komers geen wissel te trekken op het Australische bedrijfsleven. Te vens zullen de landverhuizers ln den beginne hun eigen mensen om zich heen hebben. De plaatsen van hen, die de gemeenschap wensen te ver laten, kunnen later door Australiërs worden ingenomen, zodat een gelei delijke versmelting met het nieuwe vade~'--J IIngezonden mededeling). derland verzekerd is. WOONWAGENS. Andere belangwekkende nieuwko mers zijn Engelse immigranten, die hun eigen woonwagen en tent mee brengen. de oprichter van de „Toe komstige Immigranten voor Austra lië Vereniging" uit Manchester, de eerste 44 Wit-Russen uit China en enige honderden leden van de uiterst ryke „Tempel Vereniging" uit Pa lestina. Deze laatste groep, die over een slordige 30 millioen gulden be schikt, stamt af van Joodse immi granten die tussen 1860 en 1870 Duitsland verlieten om zich in Pa lestina te vestigen. Waar zij hun Duitse nationaliteit behielden moes ten zij tijdens de oorlog geïnterneerd worden, doch zij kunnen zich nu als vrh'e mensen in Australië vestigen. Andere belangwekkende immigra tie-prospecten zfjn de campagne om jonge, ongetrouwde Engelse vrou wen naar Australië te krijgen en het plan van de Nieuw Zuid Wales en Victoria afdelingen van het ..Redt de Kinderen Fonds" om te huizen en een kolonie-huis voor En gelse en Europese weeskinderen te verzorgen. TRANSPORT. Transport naar het 5e werelddeel is nog altijd één van de grote pro blemen. Sinds de regering de ban op „charter" maatschappijen heeft opgeheven, vliegen er naast Quantas en Boac een half dozijn heen en Piloot, passagier en foto graaf waren als dertig jaar geleden .bijeen. weer om ,,tweedeklas"-passagiers op te halen. Alleen reeds in het Mid den-Oosten echter wachteh 27.000 mensen met toestemming om rich in Australië te vestigen op lucht transport. Het is belangwekkend te weten wat er in Australië gedaan wordt om de bevolkingsaanwas mogeiyk te maken. Vooral wanneer men hoort wat drs. G. de Groot van de Centrale Stichting Landbouw Emi gratie over zijn reis door Australië te vertellen heeft: „Een enorm land met geweldige voordelen en mogelijkhedenNe derlandse landarbeiders en zonen van Nederlandse boeren, die het thuis nooit verder dan landarbeider kunnen brengen, hebben in Austra lië een goede kans om op zijn minst deel-boer te worden en mogelijk uit eindelijk hun eigen boerderij te be zitten „Na hier voor hun kost en Inwo ning betaald te hebben, kunnen zij geld over houden om te sparen, iets aat thuis onmogelijk voor ze is (Nadruk verboden), Regering wenst geen afzonderlijke regeling Biykens hot verslag van de commissie van voorbereiding voor de behan deling van de Wet op de Materiële oorlogsschade in de Tweede Kamer is uitvoerig gesproken over de vraag of er een afzonderiyke regeling moge. ïyk zou zyn voor liet eiland Walcheren. Het rapport van de commissie zegt daarover het volgende. Men herinnerde er aan, dat de Re gering op.blz. 7 en 8 van de Memo rie van Antwoord zulk een afzonder iyke regeling voor Walcheren heeft afgewezen. Verscheidene leden der commissie betwijfeluen, of dit juist is. Nergens is een zo geconcentreerde schade aangericht als op dit eiland. Daardoor heeft niet alleen de platte landsbevolking schade geleden, doch ook die van dc steden, welke door het jarenlange weg-vallen van de wel vaartsbronnen van het platteland in direct zelf in haar bestaan getroffen is, terwijl zy door de bombardemen ten reeds direct getroffen was. Hier zal, zo Iheenden deze leden, in elk ge val een actieve welvaartspolittek ge voerd moeten worden, ten einde deze streek niet blijvend achter te doen staan by de rest van ons land. Wat Middelburg betreft, zal een extra bouwvolume voor het herstel van de stadskern nodig zyn; dit is een pro bleem. dat deze stad met verschillen de andere gemeen heeft, doch dat hier wel zeer sterk spreekt. Wat het geïnundeerde gebied betreft, zou overwogen kunnen worden, of de schade niet vergoed kan worden op de basis van defensieschade. Wat de rendabiliteit betreft, zou men door een byzondere regeling inzake de vaststelling van de verkoopwaarde. In verband met de lage huurwaarden in 1940, reeds veel kunnen bereiken. Dit punt gaf aanleiding tot uitvoe rige discussies. Aan de stelling, welke op de blz. 7 en 8 van de Memorie van Antwoord wordt ingenomen met betrekking tot het op blz. 6 van het Voorlopig Ver slag gehouden pleidooi voor een af zonderlijke oorlogsschaderegeling voor Walcheren, kan, aldus betoogde de Minister, weinig worden toege voegd. Naast de daar gememoreerde bij zondere voordelen, welke de Walcher- se gedupeerden toevallen op grond van de Herverkavelingswet. is,« zo merkte hy op. op blz. 7 nog gewe zen op de vee-restitutieregeling van het Ontruimingsbesluit V.V.O. 1944, die in artikel 106, derde lid, van het wetsontwerp nader is geregeld. Voorts wees hy er ln dit verband nog op, dat dc schade wegens huurder- ving nog gedurende drie maanden na de eerste van de maand, volgende op die, waarin een polder is drooggema len, volledig vergoed wordt en niet zoals in andere gevallen tot 1 Decem ber 1945, terwyï ook speciaal met het oog op de situatie op Walcheren de vergoeding wegens pachtderving tot 1 November 1947 Is mogelyk ge maakt. Ook wilde hy nog wijzen op artikel 106. lid 2, va nhet wetsontwerp, dat de toekenning van een beperkte be drijfsschadevergoeding bedoelt te regglen. HERVERKAVELINGSWET De wens tot het voeren van een actieve welvaartspolitiek kon de Mi nister onderschrijven. In dit kader moet z.i. reeds worden gezien de „Herverkavelingswet Walcheren", terwjjl ook de grote zorg, welke juist hier wordt besteed aan het herstel in natura, er wel op duidt, dat de Regering beseft, dat het herstel van de welvaart op het eiland Walcheren sterk bevorderd moet wonden. Want inderdaad zeer aanrieniyic Is de om vang van hetgeen hier van Rijkswege ten koste wordt gelegd aan de spoedi ge indyking, de voortvarende droog- maling, de aanleg van wegen en af watering. de verkaveling, de aankle ding van het landschap, het cultuur technisch herstel (grote gipsverstrek- kingen) en uitgebreide cultuurmaat- regelen (teeltplicht op basis van de zgn. kalekostenregellng). De uitgaven voor de dichting der dykgaten en de drooglegging hebben ca. 35 millioen bedragen. De kosten voor de herverkaveling van Walche ren kunnen worden gesteld op 60 millioen, waarin is begrepen een be drag van 10 millioen voor grond- herstel uit hoofde van oorlogsschade né, 1 Januari 1948. De kosten van grondherstel vóór 1 Januari 1948 hebben ca. 15 millioen bedragen. In totaal belopen de uitgaven voor de vorenbedoelde werkzaamheden mitsdien ca. 110 millioen. By dit bedrag is nog geen rekening gehou den met alle overige'- uitgaven voor herstel van oorlogsschade, welke uitgaven voor Walcheren niet afzon derlek kunnen worden opgegeven. Bij de verdeling van het bouwvolu me, zo verklaarde de Minister ver der. zal rekening worden gehouden met verwoeste kernen. De positie van Middelburg zal daardoor verbeteren. Zij zal dat ook, doordat het in het voornemen ligt van de Minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting voor herbouwgevallen bepaalde prio riteiten te verlenen. GEÏNUNDEERDE GEBIEDEN Een vergoeding van de In de feïnundeerae gebieden geleden scha- e op basis van de defensieschade kan naar het oordeel van de Minister niet worden overwegen, nog daarge laten de vraag of de desbetreffende regelingen voor de betrokkenen tot betere uitkomsten zullen leiden. De vergoeding zou immers ten hoogste bedragen de waarde, te weten de ge oorloofde verkoopswaarde op de inun datiedatum (October 1944), verhoogd met een bedrag voor onvermydelhKe kosten, huur- of pachtderving en "be drijfsschade op fiquidatiebasls. Dit zou zeker geen voordeel betekenen. De toepassing van de Inundatie- wetten kan niet worden overwogen omdat: 1. deze wetten de schade bedoelen te regelen, welke is ontstaan door 'n in een defensieve oorlog uitge voerde inundatie, welke de eigen troepen in de gelegenheid stelt op van te voren in gereedheid gebrach te stellingen terug te trekken. 2. de door beschieting en bombar dement aan niet strategisch belang- ryke objecten toegebrachte schade dan evenzeer defensieschade zou zijn. Met betrekking tot de gedachte, welke uit de commissie was geopperd om in zake de vaststelling van de verkoopwaarde der Middelburgse panden een byzondere regeling te treffen ter verhoging van 3e renda biliteit van het te herbouwen object, merkte de Minister het volgende op: SCHADE EN HERBOUW Het wetsontwerp regelt in de grond der zaak twee dingen. Enerzijds ver leent het een schadevergoeding en anderzyds schept het de mogelykheid om. tot herbouw te komen. Wederopbouw van hetgeen verloren ging wordt in vele gevallen om ande re dan financiële redenen door de ge- Ingezonden mededeling). duldtlox* kwelling 1 Wanneer hei alsof Uw hoold In een «talen band geklemd wordt, wanneer het bömt van de pijn. wannocr migraine Uw leven vergalt.... Neem dan één ol twee „AKKERTJES" en U voélt binnen een kwar tierde pilo van U alglljden. .AKKERTJES bestrijden 6U# pijnen «nel en xekerM helpen direct]^ dupeerden niet verlangd, cn deze is vaak, uit economische of andere overwegingen, ook niet gewenst te achten. In dergelijke gevallen treedt alleen het gedeelte van het ontwerp in wer king, dat de schadevergoeding regelt. De schadevergoeding en de weder opbouw dient men dus duidelijk van elkaar te onderscheiden. Zy mogen zeker niet door elkaar worden ge haald door in de schadevergoeding wederopbouwelementen op te nemen. Dit laatste zou men ongetwijfeld doen door, wat verscheidene leden van de Commissie van Voorbereiding zouden wensen, ter wille van de wederop bouw van Middelburg de schadever goeding voor de in deze stad vernie tigde panden te stellen op de op 9 Mei 1940 geldende bouwkosten, ver minderd met een redelijk bedrag voor afschrijving, want dan zou men stellig een in verhouding te hoge schadevergoeding geven. Het ligt in het wezen van de schadevergoeding, dat zii nimmer hoger kan zijn dan de waarde van hetgeen verloren ging. En die is bij onroerende goederen in het algemeen gelyk aan de verkoop waarde. WAARDE 9 MEI 1940 Het wetsontwerp kent om zuiver financiële redenen een gereduceerde schadevergoeding volgens de waarde per 9 Mei 1940 toe. Dit kan men aanvaarden of niet aanvaarden. Als men het niet aan vaardt, zal men echter ten hoogste een vergoeding van de werkelijke waarde, de waarde op de schadeaa- tum, kunnen verlangen, en dat over de gehele lijn. Een algemene ni veauverhoging dus en niet een inci dentele in die gevallen, waarin de waarde per Mei 1940 door de ouder dom van het pand of om andere re denen in verhouding laag is. Een incidentele afwyking zou slechts tot gevolg hebben, dat de een meer ont vangt dan de ander. Een belangry- ke steun voor de wederopbouw zou op die wijze bovendien niet worden gegeven. De moeilykheden bij de herbouw bestaan namelijk in niet veel geringere mate ook in die ge vallen, waarin de waarde-Mei-1940 slechts weinig van de bouwkosten Mei-1940 verschilde. Aan de her- bouwmoeiiykheden zal dan ook even zeer door maatregelen, welke over de gehele lyn gelden, het hoofd moeten worden geboden en dan uiteraard door een extra steun, welks omvang wordt bepaald door de bouwkosten en niet door de waarde. Artikel 8 en de financieringsregelingen van artikel 71 zyn dan ook op die ge dachte opgebouwd en bieden een toeslag, waarbij de toestand van het oude pand irrelevant is. NADEEL VOOR WALCHEREN Eén van de leden der commissie betoogde naar aanleiding van dit antwoord, dat er toch wel degelijk ongelijkheid ten nadele van Walche ren is en blijft. De groyd is er nu eenmaal erger bedorveiï dan elders. Er zyn ook andere polders .met zout water geïnundeerd, maar nergens stond dit met de zee in open verbin ding, zodat ook nergens net zeewa ter zo sterk op de bodem heeft kun nen inwerken. Dientengevolge duurt de schade hier ook langer. Boven dien was reeds vóór de inundatie 'n bflangryk deel van het eiland aan de productie onttrokken, o.a, door mynenvelden. Doordat na de oorlog de bodem nog jarenlang niets of vrijwel niets opleverde, heeft Wal cheren niet van de goede jaren kun nen profiteren. Het is waar, dat 't Rijk grote bedragen ten koste legt aan de herverkaveling, doch dit is aldus dit lid geen schadever goeding; 't staat daar geheel naast. Voor Middelburg is naar de mening van dit lid aan een op de basis van de bouwkosten niet te ont komen, uil men deze stad herbouwd krijgen. De meeste ge dupeerden zyn nu eenmaal volkomen begrypelyk niet be reid te herbouwen op de voet van artikel 71 van het ontwerp, aange zien zij dan niet weten, wat hun Bo ven het hoofd hangt. Kan men, zo vroeg hij, de bouwkosten per m3 niet regionaal vaststellen en dan de vergoeding tot dat bedrag verho gen? Op dit punt zal overigens hier onder nog nader worden ingegaan. Andere leden der commissie er kenden,' dat het onmogelyk is aan Toch wel iets veranderd. „Wie wil naar Amsterdam vlie gen?" Er was weinig animo voor dit aanbod, dat de hoofdredacteur van de Londense Evening Standard op ccn zonnige Meidag in 1920 aan zyn redacteuren deed. De Evening Stan dard was een goed blad en daarom keken de meese redacteuren enigszins vreemd op van deze kennelijke po. ging tot liquidatie van een der jour nalisten. Een pijnlijke stilte viel op de re dactie, die omsloeg tot een algemene consternatie, toen een der jongste le den van de Evening Standard, de 24- jarige verslaggever Rhodes, met nau welijks hoorbare stem uitbracht „ik wil wel". Waarschijnlijk hebben de overige leden van de redactie zich daarop on middellijk met vereende krachten ge worpen op het samenstellen van een goede biografie van Rhodes, wiens schuchter uitgebrachte woorden in wijde kring werden beschouwd als een uiting van levensmoeheid. Gezagvoerder Shaw, die op 17 Mei 1920 zyn Airco 16 G-Ealu, een omge bouwd oorlogsvliegtuig van de start baan op Croydon losmaakte, was echter vast besloten de sceptische collega's van Rhodes, alsmede vele anderen te overtuigen van hun mis plaatste wantrouwen in de jonge bur gerluchtvaart, en 135 minuten later- zette hij zijn toestel vlot aan de grond op het Schiphol van die dagen. DE FOTOGRAAF. De camera van fotograaf de Haan richtte zich op Shaw en op Rhodes. Zo gebeurde dat in 1920, zo gebeurde dat Donderdag 6 October 1949. Rho des. een paar jaar ouder, maar nog even vitaal en thans een der beste medewerkers van het Engelse blad „The News of the World", Shaw, die thans niet meer in, maar „van" de luchtvaart leeft, fotograaf de Haan, toen een schriele jongeman met meer been dan vlees, nu de bollige „oude rot" in het vak, die voor zo"n op- drachtje zyn hand niet meer om draait. Dertig jaar bestaat de K.L.M., 29 jaar plus een paar maanden on derhouden de „Vliegende Hollanders" een pendeldienst tussen Londen en Amsterdam. Vandaar, dat al deze pioniers, aan de vooravond van het 30-jarige bestaan van onze nationale luchtvaartmaatschappij bijeengekomen waren op dat zo veranderde Schip hol. Shaw en Rhodes kwamen vandaag uit Londen met de convair „Albert Cuyp". Beiden als passagiers, maar Shaw nam boven de Noordzee even do stuurknuppel in zijn knuisten en toen de Convair voor het stationsge bouw taxiede stak hy' vanuit de stuurstoel trots zijn hoofd uit de cockpit. Fotograaf de Haan ontspan de de sluiter van zyn camera anno 1949, maar de mond van Shaw viel van verbazing open. „Bent u die-...?" „Die ben ik Het gebeurt maar zelden, dat foto grafen elkaar vereeuwigen, maar vandaag op Schiphol gebeurde het. De Haan moest op een plaatje teza men met zyn „slachtoffers" van 1920 en hij onderwierp zich braaf aan de aanwijzingen van zijn collega's. Uit naam van dr. Plesman, die op het ogenblik buitenslands vertoeft, heette het hoofd van de K.L.M.-pers- dienst, de heer R. Vogels, de eerste van de drie millioen passagiers, die de K.L.M. sindsdien heeft vervoerd, welkom op Schiphol en met hem ex- vlieger Shaw en de heer Spry Le verton, destijds lid van het grondper soneel van Croydon, die de eerste Londen—Amsterdam machine op Croydon nawuifde. SUIKEROVERSCHOT IN BELGIË. Uit België wordt gemeld, dat de bietencampagne daar thans in volle gang is en dat bij een suikerproduc tie van 250.000 ton in het vorig jaar, dit jaar een productie van 300.000 ton wordt verwacht, België zal dan voor export een suikeroverschot van 50.000 ton beschikbaar hebben. Als eerste passagier kwam 30 jiar geleden op Schiphol aan de journalist Rhodes. Het toestel werd gevlogen door de piloot Shaw. Ter herdenking hiervan kwamen beiden met de Convair „Albert Cuyp" Donderdag weer op Schiphol aan. bepaalde individuele eigenaren een vergoeding te geven op een gunsti ger basis dan aan de andere. Dit neemt echter niet weg, dat wèl bij zondere maatregelen genomen kun nen worden voor de herbouw van verwoeste stadskernen. Daarmee is een groot algemeen belang .gemoeid. Deze leden wilden dan ook op het bevorderen hiervan nog eens met kracht aandringen. Weer een ander lid der commis sie wilde in het bijzonder de nadruk leggen op de actieve welvaartspoli- tlek, welke niet tot min of meer platonische verklaringen beperkt mag blijven, doch krachtig aange pakt zal moeten worden. O.a. acht te dit lid een industrievestigingswet noodzakelijk. ONGEWIJZIGDE HER BOUW. Indien de Minister betoogt, dat ïgewijzigde herbouw van bepaalde, oneconomische gebouwen niet ver antwoord is, dan kan men daarmee aldus werd van andere zijde op gemerkt.wel tot op zekere hoog te instemmen. Echter gaat het toch ook niet aan, in een nog ten dele gespaarde stadskern alleen maar kleine en lage huisjes te bou wen. Daarmee zou zulk een stad grondig worden bedorven en niet al leen voor het heden, doch ook voor de toekomst. En blijft herhouw van de stadskern achterwege, dan zal de welvaart in zulk een stad zich zeker niet herstellen. De Minister herhaalde naar aan leiding van deze opmerkingen in de eerste plaats, dat 'de Regering niet zou kunnen medewerken aan pogin gen om de eigenaren in een bepaal de plaats ln een gunstiger positie te brengen dan elders. Is het gevolg van zekere ongunstige omstandighe den, dat de herbouw in de ene plaats moeilyker is dan in een an dere, dan kan daaraan alleen door financiering tegemoet gekomen worden. Er is naar 's Ministers overtuiging geen enkele reden voor de gedupeerden om wantrouwig te zyn ten aanzien van de bedoelingen van het Rijk by deze financiering. By de uiteindelijke afrekening zullen de eigenaren een rendabel object behouden. Meer mag men zyns in ziens van het Ryk niet eisen. STADSKERNEN. Voor de stadskernen zal er inder daad een voldoende bouwvolume moeten komen. De Minister meende, dat men met de financiële mogelyk- heden, die het ontwerp biedt, ook voor deze kernen een heel eind zal kunnen komen. Er is en wordt op Walcheren naar 's Ministers oordeel wel dege lijk een actieve welvaartspolitiek gevoerd; men heeft zich zeker niet tot platonische -verklaringen be perkt. In de herverkaveling zyn zeer belangrijke bedragen reeds verwerkt en verdiere sommen zullen volgen. Ook op ander gebied heeft men niet stilgezeten; men donke b.v. aan het herstel van de monumen ten, dat goede vorderingen maakt. DE GROND. In verband met de schade aan de grond werd uit de commissie de vraag gesteld, hoe hier artikel 13 van het ontwerp wordt toegepast. Volgens dat artikel bestaat de bij drage voor beschadigde gronden in herstel in natura. Nu heeft op de meeste andere plaatsen zulk een herstel tengevolge, dat de grond ook weer zijn volle waarde terug krijgt, zodra het herstel gereed is. Op Waloheren is dat echter niet 't geval. Hier duurt het vele jaren voordat de grond weer zoutvrij is en gedurende al die jaren is de op brengst beneden de normale, eerst ver, later minder ver. Men moet dan nog maar afwachten of de produc tiviteit op de duur werkelijk geheel hersteld wordt. De vraag is nu, of men zich ten aanzien van deze grond op het standpunt stelt, dat de eigenaar na teruggave ook al is het zoutgehalte nog niet geheel verdwenen nergens meer recht op heeft, dan wel of men hem ook na de teruggave nog een vergoeding Êeeft voor de mindere opbrengst, 'it zou een zekere vergoeding van bedryfsschade betekenen, doch deze is dan gebaseerd op artikel 13, dat immers herstel in natura voor schrijft, en zulk een herstel is niet volledig, zolang de opbrengst niet weer normaal is. Men voegde hieraan toe. dat de bruto-ophreng- sten op Walcheren in 1948 een gunstig jaar. zeker als men het met 1947 vergelykt rond 3 millioen lager waren dan normaal te ver wachten was. waarby nog geen re kening is gehouden met de tuin bouw en fruitteelt. (Vervolg op pag. 5, 6e kolom).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1949 | | pagina 4