Zeeuwse Kamer van Koophandel krijgt nieuwe samenstelling Zeeuwse Almanak Splitsing in twee Kamers WERELDBEDRIJF VAN DE K.L.M. BEGON MET 12 MAN PERSONEEL AMSTERDAMSE KAMERMEISJES MAAKTEN 1.000.000 BEDDEN OP VRIJDAG 7 OCTOBER 1949 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Gebruik van boterkleursel. In de Nederlandse Staatscourant is on langs een wijziging van de botermerken- beschikkingen 1927 en 1928 (algemene voorschriften) gepubliceerd, waarbij o.a, is bepaald, dat boterkleursel als kleu rend bestanddeel slechts mag bevatten Orleans (verkregen uit anattozaad( en/of caroteen (carotine). Hierdoor is dus het gebruik van alle niet van plantaardige oorsprong zijnde kleurstoffen verboden. NEVEL Zo zijn we dan weer in de periode van de nevel beland. Dikke sluiers stijgen des avonds op uit de polders. En het duurt lang, eer de zon des mor gens de mist de baas wordt. De automobilisten voelen zich on behaaglijkWant mist verhoogt het gevaar op de weg en maakt het rijden vermoeiend. Maar gij en ik, we hou den van de nevel. En wel met name om de schoonheid, die de witte slui ers brengen. Ge moet boomgroepen en huizen uit de mist zien opdoemen als ge door het Zeeuwse land gaat. Ge moet pen, hoe mensen komen, plotse ling, en weer weg zijn, even plotse ling, in de nevel. Er zit romantiek in nevelweer. Maar de buschauffeurs mopperen. En terecht. En de mensen, die over de Zeeuwse wateren varen, mopperen eveneens. Want het is geen pretje, u snel te bewegen en ieder ogenblik de Kans te lopen op een botsing Zo heeft ook de nevel, als alles, voor- en nadeel vertegenwoordiging vormen van de' belangen van net bedrijfsleven in het gewest. Volgens het Besluit van 1815 werden deleden van de Kamer benoemd door de Koning op een voor dracht van drie leden. Een dergelij ke bepaling heeft ook nog bestaan in één der voorontwerpen van de Reorganisatie-Commissie van 1945. In het definitieve Ontwerp is hier in verandering gebracht, omdat het ongewenst werd geacht, dat leden van Kamers van Koophandel door de Minister werden benoemd. Zij zijn Bij de opening van het nieu we gebouw der Zeeuwse Ka mer van Koophandel te Mid delburg, hee^t dr. W. L. Groe- neveld Meyer, directeur van de afd. Middenstand bij het directoraat-generaal voor han del en nijverheid (ministerie van econ. zaken) een rede ge houden, die zoveel belangwek kende historische en actuele gegevens bevatte over het werk der Kamers van Koop handel, dat wij hier van deze rede een uitvoerig overzicht pu bliceren. Aandeel van de middenstand vergroot. Dr. L. W. Groeneveid Meyer, die Donderdag! het nieuwe gebouw viam de Kamer van Koophandel te Middelburg officieel opende, ving zyn openingsrede aan met een herinnering aan zyn korte verblijf te Middel burg en Vlïssingen in 1945. Hem bekroop toen een wianhopig gevoel en nu vier jaren na de bevrijding betrekt de Kamer een nieuw gebouw als een demonstratie van kracht en geloof in de toekomst. Spr. wees er op, dat het geenszins een jonge bruid is, die dit nieuwe gebouw betrekt. De Kamer te Middelburg behoort tot de allereerste in het land. Ze werd in April 1812 bij een de creet van keizer Napoleon inge steld. Ook toen na net einde der Franse overheersing voelde men evenals in 1945 behoefte het bezet tingsrecht te vervangen door een Nederlandse wetgeving. L'HISTOIRE SE RÉPÈTE. Hoe het zij, bezetters hebben blijkbaar een voorliefde om zich met Kamers van Koophandel te bemoei en, want ook tijdens de laatste we reldoorlog is bij ons een nieuw sta tuut voor de Kamers van Koophan del tot stand gekomen en wederom ontstond onmiddellijk na de bevrij ding de behoefte dgze verordening door een Nederlandse wetgeving te vervangen, zodat reeds in 1945 de toenmalige Minister van Economi sche ZaJken, ir. Vos, een Commissie instelde ocm hem terzake van advies te dienen. In 1815 bestonden niet, zoals na 1922, Kamers van Koophandel voor het gehele land doch alleen in Am sterdam Rotterdam, Middelburg, Dordrecht en Vlissingen. In het ad vies van de Raad van State op 12 September 1815 door Gijsbert, Ka- rel van Hogendorp als vice-presi dent van de Raad van State uitge bracht. werd tegen het instellen van de laatste Kamer enig bezwaar ge maakt. Alleenlijk neemt de Raad de vrijheid nog eene consideratie bij te voegen opzigtelijk de stad Vlissin gen, welke in het 2e artikel van het concept genoemd wordt onder de steden in welke aanstonds een Ka mer yan Koophandel zoude worden benoemd. De Raad wil geenszins tegenspreken, dat die stad wederom in de situatie kan geraken, dat zo danige Kamer aldaar nuttig en dienstig zoude kunnen zijn. Maar zoals dezelve thans met opzigt tot de commercie nog gesteld is, en uit hoofde de ontvolking, welke dezel ve ondergaan heeft, zal het mis schien niet gemakkelijk zijn geschik te personen aldaar wonende te vin den, en dit een en ander zoude dus mogelijk reden opleveren om met de nieuwe inrigting van de Kamer al daar bij provide te supercedeeren." Dit bezwaar is echter door de Koning niet overgenomen zodat na het Besluit van 8 October 1815 in Zeeland twee Kamers werden inge steld en wel in Middelburg en Vlis singen. DE SAMENSTELLING. Zeer interessant is de oplossing die men toen vond voor één der hoofdproblemen bij het vraagstuk van de Kamers van Koophandel en wel de samenstelling ervan. In het Besluit van 1815 werd voor de samenstelling van de Kamers van Amsterdam en Rotterdam pre cies aangegeven, welke takken van handel, zeevaart en industrie in de Kamers moesten zijn vertegenwoor digd. Deze bepalingen komen vrij wel overeen met die in het moderne wetsontwerp, waarin ook is voorge schreven, dat voor iedere Kamer zal worden bepaald hoeveel leden uit de verschillende takken van het bedrijfsleven, zoals handel, industrie, bankwezen enz. de Kamers zullen samenstellen. HET DOEL. De bedoeling van deze bepaling die één der hoekstenen van het ge hele ontwerp vormt is duidelijk, zo wel in 1815 als in 1949 heeft de re gering een doel voor ogen gestaan en wel, het verkrijgen van Kamers van Koophandel die door een veel- rge samenstelling verzekeren dat een werkelijk representatieve de vertegenwoordigers van het be drijfsleven en moeten dus ook van het bedrijfsleven en niet van de re gering hun mandaat ontvangen. ZICH ZELF AANVULLEN. Daarom is thans bepaald, dat 't bestuur de aanbevelingen zal opma ken, zoveel mogelijk in overleg met de organisaties in het gewest en dat dan de Kamer zelf de nieuwe leden kiest. Ik weet, dat lang niet iedereen het met de voorgespelde regeling eens is, vooral de politici die gewend zijn te denken in kie zerscorpsen, stemmingen en verkie zingen. hebben tegen dit voorstel principiële en theoretische bezwaren. Ik zeg met opzet theoretische, om dat het voor my vaststaat, dat deze regeling by uitstek practisch is. Het bedrijfsleven is gewijd te streven naar efficiency en in iedere onder neming is het van belang, los van theoretische beschouwingen, de bes te man op de juiste plaats te bren gen. Dat is nu juist de gehele op zet. van de voorgestelde regeling. Men kan het vergelijken met onze particuliere spaarbanken, waarvan de groten in het begin van de ne- :entiende eeuw zijn ontstaan; de lesturen vullen altijd zichzelf aan en in plaats van verwording en on dergang tonen zü na byna apder- halve eeuw een oeeld van bloei en activiteit. Waarom? Omdat ook het bestuurslidmaatschap van een par ticuliere spaarbank, evenals 't lid maatschap van de Kamers van Koophandel, een ere-a/mbt is waar op goede Nederlanders trots zyn, om het naar beste weten en kunnen te vervullen. Ik wil geenszins bewe ren, dat de voorgestelde regeling van de Kamer van Koophandel ide aal is. Wel weet ik, dat zij waar borgen inhoudt om Kamers te krij gen van hoog gehalte. DE MIDDENSTAND. Er zijn nog meer punten van overeenstemming tussen de regeling van 1815 en het Ontwerp van 1949. In 1815 was voor de kleine Kamers ivoorgeschreven, dat tenminste een. derde der leden uit fabrikanten zou moeten bestaan, e.en typische bepa ling uit de tijd toen de handel opper machtig was in onze grote koop manssteden. In het voorliggende ontwerp komt de bepaling voor, dat een derde deel van de leden de mid- denstandsbedrijven moet vertegen woordigen. Voorzover mij bekend heeft de bescherming van de fabri kanten altijd bevredigend gewerkt, zodat ik alle hoop heb, dat ook de middenstand uiteindelijk in de be paling van het wetsontwerp zijn be langen voldoende zal zien veiligge steld. TWEE KAMERS. Zeeland is in 1815 begonnen met twee Kamers, sinds 1942 is er offi. cieel maar één, maar als straks 't ontwerp wet wordt, zullen er, even als in 1815, weer twee zyn: één in Middelburg en één in Terneuzen. Als zetel van de provinciale Kamer zal, naar het zien laat aanzien, het nieuwe gebouw in Middelburg nog slechts kort dienst doen, daar. na zal het weer de Middelburgse Kiamer zijn, welker gebied zich uit- strekt over de Zeeuwse eilanden. MEER ARMSLAG.j De nieuwe Wet zal aan de Ka- mers de zo zeer begeerde onafhan-i kelijkheid en ook grotere armslag geven. Daarnaast is het te verwach- i ten dat de Regering zal voortgaan j op de ingeslagen weg om zoveel mo- j gelijik werk uit handen te geveii en overdragen aan de Kamers van j Koophandel, die door haar kennis van de locale omstandigheden op velerlei gebied de daartoe bij uit stek geschikte organen zijn. De vestigingswet Kleinbedrijf, om een voorbeeld te noemen, heeft aan j de Kamers van Koophandel veel werk gegeven, maar ook het inzicht van de Kamers in de middenstands vraagstukken verdiept en verrijkt. Als straks ook deze Wet zal zijn herzien, zal het werk van de Kamers wellicht nog toenemen. Misschien d'at ook bij de nieuwe Winkelsluitingswet en nog' bij ande re wettelijke maatregelen de Kamers nog meer zullen worden ingescha keld. Na goede wensen voor de weder opbouw van Walcheren en Middel burg, verklaarde tenslotte de heer Groeneveld Meyer dit nieuwe ge bouw voor geopend. Schiphol anno 1949: een der modernste luchthavens ter wereld. Op de voorgrond een Lockheed Constellation.. Volledige vernieuwing na 1945 Dé passagiers die thans in een Con- vair van de K.L.M. hun noenmaal nuttigen, denken niet meer terug aan de tijd toen deze onderneming haar eerste luchtlijn opende met een De Havilland 9 A, waarin moeizaam twee passagiers vervoerd konden worden van Amsterdam naar Londen. Op 17 Mei 1920 maakte dit toestel zijn eerste vlucht. De beide passagiers zaten op klap stoeltjes achter de bestuurder, half in de open lucht, gehuld in vliegers kleren. Hun bagage was tussen de wielen gebonden. De snelheid, die captain Show uit déze omgebouwde bommenwerper t« hs!<o. r?' Per dag meer dan 350 buitenlanders In de hoofdstad. (Van onze reizende redacteur) AMSTERDAM, Oct. De kamermeisjes der gezamenlyke hotels heb. ben, als dit jaar om is, meer dan een millioen maal een bed moeten opma. leen in 1949. Dat is nog geen enkel jaar gebeurd, hetgeen op een toene. mende toeristenstroom naar de hoofdstad des lands wijst. Misschien doet het U wat vreemd aan de intensiviteit van zulle een stroom te horen uit drukken in het aantal keren van het opmaken van een bed, maar de statis tici hebben nu eenmaal vastgesteld, dat dat nog het meeste houvast geeft. Het komen en gaan van bezoekers aan een stad tó zo moeilyk te meten. Zy komen op zoveel verschillende manieren, Langs zoveel verschillende doeleinden, terwijl zij zich vrywel terstond mengen met de stedelingen. Het enige houvast, dat zy bieden, is het feit, dat zy er geen van allen een eigen huis hebben en dus elke 24 uur op een hotelbed zijn aangewezen; ook dat is natuurlyk geen zuivere maatstaf, want er zyn ook toeristen, die by par. ticuliere vrienden logeren, en weer andere, die elders overnachten, maar zich een dag in Amsterdam komen verpozen. Die worden statistisch ver waarloosd. Maar daar staat tegenover, dat de Amsterdammers, die ook wel eens af en toe in eigen stad in hote,ls en logementen vertoeven dal zijn er een slordige 24.000, een provinciestad vol derhalve i wel werden meegeteld. Het ronde getal van 1.000.000 geef ik hier op gezag van de heer J. Ni- kerk, directeur van de V,V.V. Am sterdam. Het is een verwachting, ge baseerd op globale waarnemingen en voorlopige gegevens, die de gedachte wettigen, dat het aantal overnachtin gen van 1948 en dat waren er 943.720 aanzienlijk zullen worden overtroffen. Er logeerden 225.849 Ne derlanders van buiten de stad, die 391.849 overnachtingen op hun naam kregen. Het aantel vreemdelingen was 128.952 met 363.530 overnachtin gen; de buitenlanders bleven gemid deld dus langer. Het is een indruk wekkend aantal; door elkaar ruim 350 per dag, een hele trein vol dus. Interessant is de verhouding der na tionaliteiten na te gaan, indien men deze vergelijkt met 1938. Kwamen er 10 jaar geleden slechts 9.960 Belgen naar Amsterdam, in 1948 waren het er 62.208, profiterend van de goedko pe gulden. Het aantal Brussel bezoe kende Nederlanders zou wel eens in dezelfde mate kunnen zijn terugge lopen. Het aantal Engelsen nam toe van 36.631 tot 60.635, het aantal Ame rikanen van 30.079 tot 56.186, het aan tal Fransen van 27.562 tot 36.394, het aantal Zwitsers van 12.897 tot 27.124, het aantal Zweden van 4.731 tot 16.941, het aantal Denen van 4.671 tot 15.799, het aantal Noren van 2.754 tot 8.921. Alleen het aantal Duitsers verminderdg van 83.065 tot 19.844; overigens nog een hoeveelheid, waarover men zich zou kunnen ver bazen. De toeneming van Engelsen en Amerikanen is ongetwijfeld te dan ken al klinkt dit woord wat wrang in dit verband aan de slag om Arnhem en andere oorlogsgebeurte nissen. Verwacht wordt, dat dit aan tal nog meer zal toenemen. Voor Amerikanen is Nederland - nu wel spotgoedkoop; voor Engelsen is er in de valutaverhouding met Nederland niets veranderd, maar zij zullen Zwit serland, Italië, België en Frankrijk voor een deel te duur geworden vin den. De grotere belangstelling der Scandinaviërs wordt gezocht in het uitvallen van Duitsland als toeristen gebied. Wat betekent nu deze vreemdelin genstroom in economische zin? Re ken de Nederlandse toerist gerust op 20 gld. per dag en de buitenlandse op 30 gld., zegt de heer Nikerk, die het weten kan. Dan betekent dat een inkomen voor het Amsterdamse „vreemdelingenbedrijf" van 7.836.980 gld. aan binnenlandse en 10.905.900 aan buitenlandse valuta; tezamen een kleine negentien milliöen. In werke lijkheid is het evenwei veel en veel groter, want dit heeft alleen betrek- Zö reisde Albert Plesman in 1921; nu biedt hy zyn duizenden klanten heel wat meer comfort én snelheid én Veiligheid dan waarvan hij zich destyds in zijn stoutste dromen een beeld kon maken. boven verwachting groot. Men had de duur van de vlucht geschat op 2 uur en 50 minuten, maar hij deed het in 2 uur en 10 minuten. Het weer had dan ook meegewerkt Men vloog aanvankelijk om de an dere dag, doch van 28 Juni af reeds dagelijks. Op 5 Juli ging de eerste postzak mee en een week later al werd tweemaal per dag gevlogeii- Nog een week later begon men zo wel 's ochtends als des namiddags post mee te geven. Een zeer snelle ontwikkeling derhalve, die evenwel op 31 October werd onderbroken, want vliegen in de winter durfde men toen nog niet aan. De De Havilland verdween al spoe dig van de grasmat, want Albert Ples- man had terstond nadat hem de lei ding van de K.L.M. was toever trouwd bij Anthony Fokker, die in de Elta loodsen een vliegtuigfabriek had ingericht, een „echt" verkeers vliegtuig besteld, dat in hét najaar van 1920 in gebruik kon worden ge nomen. Het was de Fokker F 2 met een gesloten kajuit voor vier passa giers, een motor van 240 pk. en een kruissnelheid van 120 km. per uur. DE FOKKERS Deze F 2 was de eerste van een lange en roemrijke reeds houten Ne derlandse vliegtuigen, die in 1934 met de F 36 zou eindigen. Toen ging de K.L.M. vliegen met metalen Ame rikaanse toestellen. Het was voor Plesman een moeilijk besluit de Ne derlandse vliegtuigbouw in de steek te laten, maar hij zag, dat het voor zijn bedrijf nodig was. Er is daar toen heel vepl over te doen geweest maar achteraf heeft men hem gelijk gegeven. Gedurende de eerste tien jaar var het bestaan der K.L.M. ontwikkelde het verkeersnet zich geleidelijk-aan over West-Europa. Er kwamen lijnei: op Bremen, Hamburg, Dortmund, Ko penhagen, Brussel, Bazel en Malmö zowel van Amsterdam als van Rot terdam uit. Zelfs kwam er een bin nenlands lijntje tussen deze beide steden. In de herfst van 1930, ruim tien jaar na de eerste vlucht op Londen, kwam de eerste dienst Amsterdam- Batavia tot stand. Het was een veertiendaagse dienst en de toestel len deden er toen nog twaalf dagen over. NAAR ZUID-AMERIKA. In 1934 maakte een K.L.M.-machine, de F 18 „Snip" voor het eerst een Oceaanvlucht van Afrika naar Zuid- Amerika. Dit toestel vormde het be gin Van het West-Indische bedrijf der K.L.M., dat op 19 Januari 1935 werd geopend. In 1938 en in 1940, toen de snellere en sterkere metalen Amerikaanse toe stellen allengs de houten Fokkers waren komen vervangen, zijn voorts proefvluchten naar Zuid-Afrika ge maakt, maar tot een dienst kwam het niet tengevolge van liet uitbre ken van de oorlog, die de gehele K. j L.M.-organisatie vernietigde. Plesman, die de oorlog hier te lan- de heeft doorgebracht, had niet veel meer kunnen doen dan aan de hand van schaarse en vage gegevens - de ontwikkeling der luchtvaart elders I te bestuderen. Na de bevrijding I moest hij beginnen evenals in I 1920! met militaire transporttoe stellen, die toen echter heel wat bruikbaarder waren. Spoedig voh-'lon betere toestellen; nu is er re- -><.ns ter wereld een modernere luc vloot te vinden dan de Nederlandse, WERELDBEDRIJF. Er bestond vier jaar geleden in de eerste plaats behoefte aan twee din gen: een binnenlands net (omdat het j spoorwegnet slecht fungeerde) en een dienst op Batavia. Welnu, die kwa- men er dan binnen enige maanden. Maar Plesman had meer plannen, i Hij wilde er een wereldbedrijf van i maken en dat is het in de nu achter 1 ons liggende vier jaren geworden. Het Europese net werd weer opge bouwd, het West-Indische breidde zich uit, dat van de K.N.I.L.M. kwam in K.L.M.-handen, zodat de maat schappij van drie punten yit zijn "vleugels kón uitslaan: Amsterdam, Curagao, Batavia De dienstregeling ziet er uit als een spoorboekje, de le gendarische Vliedende Hollander is een tastbare werkelijkheid geworden in alle werelddelen en boven alle oceanen. Men onderscheidt nu een West- groep, omvattend het Noord- en het Zuidatlantisch bedrijf met zijn dage lijkse oceaanvluchten en het West- Indische bedrijf; voorts een Midden groep. omvattend de binnenlandse en de Europese netten, de dienst op Afri ka, het vrachtbedrijf en de bijzondfe- re vluchten; en tenslotte de Oost- groep, omvattend de dienst Amster- dam-Batavia, het interinsulaire net in de Archipel en het intercontinen tale bedrijf van Batavia uit. Indien politieke factoren geen sto rende invloed hadden gehad, dan was er nu ook èen dienst op Moskou en weer een op Sydney en dan zou er nog een heel nieuwe lijn gecreëerd zijn: Batavia-San Fransisco-Curagao. Deze laatste dienst, waarvoor alle plannen al een jaar of wat gereed zijn, is bedoeld als het belangrijkste sluitstuk van de organisatie. Als die er eenmaal komt het hangt af van de welwillendheid van Washington dan is de K.L.M.-keten rondom de aarde voltooid. Plesman is ervan overtuigd, dat die er eenmaal komen zal. Hij laat de gedachte niet los, maar oefent geduld. Hij doet echter meer dan afwachten; hij ziet ook vooruit, vèr vooruit. Dat heeft hij altijd gedaan. Op het ogenblik be- Hel Wereldgebeuren De S.E.D. in actie Wat reeds lang in de lucht hing, is deze week in §nel tempo doorgezet: de vorming van een Oostduitse rege ring. De inleiding kwam Zondag in de vorm van een nota uit Moskou aan de Westelijke bezetters, waarin zonder directe aanleiding de van ouds beken de beschuldigingen nog eens ferm werden herhaald. De Westelijke lan den zouden hebben aangestuurd op do verdeling van Duitsland, in Bonn een marionetten-staat hebben uitgeroepen, de militairisten en kapitalisten weer vrij spel geven, kortom het oude liedV je werd op een nieuw wijsje gepijpt. Kort daarop kwamen de berichten uit Berlijn, die voor welke nieuwe actie dan ook 'n motivering moest vormen. De Russische bestuurders in de Sow. jet-zone, onder wie generaal TsjoeU kof een vooraanstaande plaats in neemt, hadden met de Oostduitse communisten bekokstoofd een tegen hanger van de Duitse regering in het leven te roepen. Deze regering zou van meet af aan de pretentie hebben er een voor geheel Duitsland te zijn, met Berlijn als hoofdstad. Een moei lijkheid diende nog over Wonnen te worden. De communistisché S.E.D., heeft wel overal de sleutelposten in handen, maar beschikt noch over de volstrekte meerderheid, noch over veel populariteit. De laatste verkiezin gen met haar verrassende uitslagen hebben het bewezen. Dus diende de medewerking van de niet-communis- ten te worden ingeroepen. Een reeks eindeloze conferenties op het vroegere ministerie van propaganda van Göb- bels is daarvoor nodig geweest. Vol gens de jongste berichten zijn de po gingen om de niet-communisten over te halen tot medewerking gelukt. De Russische bezettingsautoriteiten hebben toegezegd, dat de inmenging in Duitse aangelegenheden sterk zal worden ingekrompen en dat de Oost duitse regering zelf de portefeuille van Buitenlandse Zaken zal mogen beheren. Deze aanlokkelijke concessie, tezamen met de belofte, dat de .helft van 'het aantal ministerportefeuilles aan andere partijen dan de S.E.D. zal worden toegewezen, heeft de niet- communisten, zij het met tegenzin, doen toehappen. Er was trouwens niet zoveel keuze. Van hun aanvankelijke eis, dat eerst verkiezingen dienden te worden gehouden, is weinig meer overgebleven. De Volksraad, die ge heel door S.E.D.-aanhangers wordt ge leid en geregisseerd, zal eenvoudig tot „Voorlopige Volksdag" worden ge promoveerd. Eerst moet het staatsap paraat goed lopen en daarna kunnen pas verkiezingen worden gehouden..,, over een jaar, heeft Tsjoeikof de weerbarstige Oosrtduitsers beloofd. Met andere woorden: de communisti sche meerderheid in het voorlopige parlement krijgt eerst de gelegenheid om de politieke verhoudingen zo gunstig voor haar te maken, dat over een jaar bij verkiezingen volgens volksdemocratische methode het re sultaat gegarandeerd is. Wellicht wordt vandaag reeds de nieuwe regering plechtig uitgeroepen, Als eenmaal de samenstelling bekend is, zal er nog gelegenheid zijn er in deze rubriek op terug te komen. tekent dat: hij bezint zich op de straalmotoren. Over tien jaar, zei hij twee jaar geleden al, vliegen we uitslui tend met schroefloze toestellen. De ontwikkeling van de luchtvaart gaat nog altijd uitermate snel. Het is deze onstuimige vaart, waarmee de K.L.M, groot geworden is! king op overnachtende bezoekers Hoeveel niet-overnachtende er wel zijn geweest is ten naaste bij af te leiden uit het cijfer van 559.190 bezoe kers aan Artis, 423.965 aan het Rijks museum en 750.056 aan Schiphol stadgenoten inbegrepen. De verte ringen van deze mensen lopen even eens in de millioenen. Het buitenlandse vreemdelingen bezoek concentreerde zich in 19-!E voor 44.4 procent op Amsterdam Daarna volgden Den Haag-Schev' nipgen met 26.2 en Rotterdam me' 10 pet. (Nadruk verboden' Tc 's Gravenhage werd een nieuwe ambulance-auto gedemonstreerd, die .or de medische en technische afd. van 't Rode Kruis werd ontworpen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1949 | | pagina 3