Zeeuwse Kamer van Koophandel
krijgt nieuwe samenstelling
Zeeuwse Almanak
Splitsing in twee Kamers
WERELDBEDRIJF VAN DE K.L.M.
BEGON MET 12 MAN PERSONEEL
AMSTERDAMSE KAMERMEISJES
MAAKTEN 1.000.000 BEDDEN OP
VRIJDAG 7 OCTOBER 1949
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Gebruik van boterkleursel.
In de Nederlandse Staatscourant is on
langs een wijziging van de botermerken-
beschikkingen 1927 en 1928 (algemene
voorschriften) gepubliceerd, waarbij o.a,
is bepaald, dat boterkleursel als kleu
rend bestanddeel slechts mag bevatten
Orleans (verkregen uit anattozaad( en/of
caroteen (carotine). Hierdoor is dus het
gebruik van alle niet van plantaardige
oorsprong zijnde kleurstoffen verboden.
NEVEL
Zo zijn we dan weer in de periode
van de nevel beland. Dikke sluiers
stijgen des avonds op uit de polders.
En het duurt lang, eer de zon des mor
gens de mist de baas wordt.
De automobilisten voelen zich on
behaaglijkWant mist verhoogt het
gevaar op de weg en maakt het rijden
vermoeiend. Maar gij en ik, we hou
den van de nevel. En wel met name
om de schoonheid, die de witte slui
ers brengen. Ge moet boomgroepen en
huizen uit de mist zien opdoemen als
ge door het Zeeuwse land gaat. Ge
moet pen, hoe mensen komen, plotse
ling, en weer weg zijn, even plotse
ling, in de nevel. Er zit romantiek in
nevelweer.
Maar de buschauffeurs mopperen.
En terecht. En de mensen, die over de
Zeeuwse wateren varen, mopperen
eveneens. Want het is geen pretje, u
snel te bewegen en ieder ogenblik de
Kans te lopen op een botsing
Zo heeft ook de nevel, als alles,
voor- en nadeel
vertegenwoordiging vormen van de'
belangen van net bedrijfsleven in
het gewest. Volgens het Besluit van
1815 werden deleden van de Kamer
benoemd door de Koning op een voor
dracht van drie leden. Een dergelij
ke bepaling heeft ook nog bestaan
in één der voorontwerpen van de
Reorganisatie-Commissie van 1945.
In het definitieve Ontwerp is hier
in verandering gebracht, omdat het
ongewenst werd geacht, dat leden
van Kamers van Koophandel door
de Minister werden benoemd. Zij zijn
Bij de opening van het nieu
we gebouw der Zeeuwse Ka
mer van Koophandel te Mid
delburg, hee^t dr. W. L. Groe-
neveld Meyer, directeur van
de afd. Middenstand bij het
directoraat-generaal voor han
del en nijverheid (ministerie
van econ. zaken) een rede ge
houden, die zoveel belangwek
kende historische en actuele
gegevens bevatte over het
werk der Kamers van Koop
handel, dat wij hier van deze
rede een uitvoerig overzicht pu
bliceren.
Aandeel van de middenstand vergroot.
Dr. L. W. Groeneveid Meyer, die Donderdag! het nieuwe gebouw
viam de Kamer van Koophandel te Middelburg officieel opende, ving zyn
openingsrede aan met een herinnering aan zyn korte verblijf te Middel
burg en Vlïssingen in 1945. Hem bekroop toen een wianhopig gevoel en
nu vier jaren na de bevrijding betrekt de Kamer een nieuw gebouw als
een demonstratie van kracht en geloof in de toekomst.
Spr. wees er op, dat het geenszins
een jonge bruid is, die dit nieuwe
gebouw betrekt.
De Kamer te Middelburg behoort
tot de allereerste in het land.
Ze werd in April 1812 bij een de
creet van keizer Napoleon inge
steld. Ook toen na net einde der
Franse overheersing voelde men
evenals in 1945 behoefte het bezet
tingsrecht te vervangen door een
Nederlandse wetgeving.
L'HISTOIRE SE RÉPÈTE.
Hoe het zij, bezetters hebben
blijkbaar een voorliefde om zich met
Kamers van Koophandel te bemoei
en, want ook tijdens de laatste we
reldoorlog is bij ons een nieuw sta
tuut voor de Kamers van Koophan
del tot stand gekomen en wederom
ontstond onmiddellijk na de bevrij
ding de behoefte dgze verordening
door een Nederlandse wetgeving te
vervangen, zodat reeds in 1945 de
toenmalige Minister van Economi
sche ZaJken, ir. Vos, een Commissie
instelde ocm hem terzake van advies
te dienen.
In 1815 bestonden niet, zoals na
1922, Kamers van Koophandel voor
het gehele land doch alleen in Am
sterdam Rotterdam, Middelburg,
Dordrecht en Vlissingen. In het ad
vies van de Raad van State op 12
September 1815 door Gijsbert, Ka-
rel van Hogendorp als vice-presi
dent van de Raad van State uitge
bracht. werd tegen het instellen van
de laatste Kamer enig bezwaar ge
maakt.
Alleenlijk neemt de Raad de
vrijheid nog eene consideratie bij te
voegen opzigtelijk de stad Vlissin
gen, welke in het 2e artikel van het
concept genoemd wordt onder de
steden in welke aanstonds een Ka
mer yan Koophandel zoude worden
benoemd. De Raad wil geenszins
tegenspreken, dat die stad wederom
in de situatie kan geraken, dat zo
danige Kamer aldaar nuttig en
dienstig zoude kunnen zijn. Maar
zoals dezelve thans met opzigt tot
de commercie nog gesteld is, en uit
hoofde de ontvolking, welke dezel
ve ondergaan heeft, zal het mis
schien niet gemakkelijk zijn geschik
te personen aldaar wonende te vin
den, en dit een en ander zoude dus
mogelijk reden opleveren om met de
nieuwe inrigting van de Kamer al
daar bij provide te supercedeeren."
Dit bezwaar is echter door de
Koning niet overgenomen zodat na
het Besluit van 8 October 1815 in
Zeeland twee Kamers werden inge
steld en wel in Middelburg en Vlis
singen.
DE SAMENSTELLING.
Zeer interessant is de oplossing
die men toen vond voor één der
hoofdproblemen bij het vraagstuk
van de Kamers van Koophandel en
wel de samenstelling ervan.
In het Besluit van 1815 werd voor
de samenstelling van de Kamers
van Amsterdam en Rotterdam pre
cies aangegeven, welke takken van
handel, zeevaart en industrie in de
Kamers moesten zijn vertegenwoor
digd. Deze bepalingen komen vrij
wel overeen met die in het moderne
wetsontwerp, waarin ook is voorge
schreven, dat voor iedere Kamer
zal worden bepaald hoeveel leden
uit de verschillende takken van het
bedrijfsleven, zoals handel, industrie,
bankwezen enz. de Kamers zullen
samenstellen.
HET DOEL.
De bedoeling van deze bepaling
die één der hoekstenen van het ge
hele ontwerp vormt is duidelijk, zo
wel in 1815 als in 1949 heeft de re
gering een doel voor ogen gestaan
en wel, het verkrijgen van Kamers
van Koophandel die door een veel-
rge samenstelling verzekeren dat
een werkelijk representatieve
de vertegenwoordigers van het be
drijfsleven en moeten dus ook van
het bedrijfsleven en niet van de re
gering hun mandaat ontvangen.
ZICH ZELF AANVULLEN.
Daarom is thans bepaald, dat 't
bestuur de aanbevelingen zal opma
ken, zoveel mogelijk in overleg met
de organisaties in het gewest en
dat dan de Kamer zelf de nieuwe
leden kiest. Ik weet, dat lang niet
iedereen het met de voorgespelde
regeling eens is, vooral de politici
die gewend zijn te denken in kie
zerscorpsen, stemmingen en verkie
zingen. hebben tegen dit voorstel
principiële en theoretische bezwaren.
Ik zeg met opzet theoretische, om
dat het voor my vaststaat, dat deze
regeling by uitstek practisch is. Het
bedrijfsleven is gewijd te streven
naar efficiency en in iedere onder
neming is het van belang, los van
theoretische beschouwingen, de bes
te man op de juiste plaats te bren
gen. Dat is nu juist de gehele op
zet. van de voorgestelde regeling.
Men kan het vergelijken met onze
particuliere spaarbanken, waarvan
de groten in het begin van de ne-
:entiende eeuw zijn ontstaan; de
lesturen vullen altijd zichzelf aan
en in plaats van verwording en on
dergang tonen zü na byna apder-
halve eeuw een oeeld van bloei en
activiteit. Waarom? Omdat ook het
bestuurslidmaatschap van een par
ticuliere spaarbank, evenals 't lid
maatschap van de Kamers van
Koophandel, een ere-a/mbt is waar
op goede Nederlanders trots zyn,
om het naar beste weten en kunnen
te vervullen. Ik wil geenszins bewe
ren, dat de voorgestelde regeling
van de Kamer van Koophandel ide
aal is. Wel weet ik, dat zij waar
borgen inhoudt om Kamers te krij
gen van hoog gehalte.
DE MIDDENSTAND.
Er zijn nog meer punten van
overeenstemming tussen de regeling
van 1815 en het Ontwerp van 1949.
In 1815 was voor de kleine Kamers
ivoorgeschreven, dat tenminste een.
derde der leden uit fabrikanten zou
moeten bestaan, e.en typische bepa
ling uit de tijd toen de handel opper
machtig was in onze grote koop
manssteden. In het voorliggende
ontwerp komt de bepaling voor, dat
een derde deel van de leden de mid-
denstandsbedrijven moet vertegen
woordigen. Voorzover mij bekend
heeft de bescherming van de fabri
kanten altijd bevredigend gewerkt,
zodat ik alle hoop heb, dat ook de
middenstand uiteindelijk in de be
paling van het wetsontwerp zijn be
langen voldoende zal zien veiligge
steld.
TWEE KAMERS.
Zeeland is in 1815 begonnen met
twee Kamers, sinds 1942 is er offi.
cieel maar één, maar als straks 't
ontwerp wet wordt, zullen er, even
als in 1815, weer twee zyn: één in
Middelburg en één in Terneuzen. Als
zetel van de provinciale Kamer zal,
naar het zien laat aanzien, het
nieuwe gebouw in Middelburg
nog slechts kort dienst doen, daar.
na zal het weer de Middelburgse
Kiamer zijn, welker gebied zich uit-
strekt over de Zeeuwse eilanden.
MEER ARMSLAG.j
De nieuwe Wet zal aan de Ka-
mers de zo zeer begeerde onafhan-i
kelijkheid en ook grotere armslag
geven. Daarnaast is het te verwach- i
ten dat de Regering zal voortgaan j
op de ingeslagen weg om zoveel mo- j
gelijik werk uit handen te geveii en
overdragen aan de Kamers van j
Koophandel, die door haar kennis
van de locale omstandigheden op
velerlei gebied de daartoe bij uit
stek geschikte organen zijn.
De vestigingswet Kleinbedrijf, om
een voorbeeld te noemen, heeft aan j
de Kamers van Koophandel veel
werk gegeven, maar ook het inzicht
van de Kamers in de middenstands
vraagstukken verdiept en verrijkt.
Als straks ook deze Wet zal zijn
herzien, zal het werk van de Kamers
wellicht nog toenemen.
Misschien d'at ook bij de nieuwe
Winkelsluitingswet en nog' bij ande
re wettelijke maatregelen de Kamers
nog meer zullen worden ingescha
keld.
Na goede wensen voor de weder
opbouw van Walcheren en Middel
burg, verklaarde tenslotte de heer
Groeneveld Meyer dit nieuwe ge
bouw voor geopend.
Schiphol anno 1949: een der modernste luchthavens ter wereld. Op de voorgrond een Lockheed Constellation..
Volledige vernieuwing na 1945
Dé passagiers die thans in een Con-
vair van de K.L.M. hun noenmaal
nuttigen, denken niet meer terug aan
de tijd toen deze onderneming haar
eerste luchtlijn opende met een
De Havilland 9 A, waarin moeizaam
twee passagiers vervoerd konden
worden van Amsterdam naar Londen.
Op 17 Mei 1920 maakte dit toestel
zijn eerste vlucht.
De beide passagiers zaten op klap
stoeltjes achter de bestuurder, half
in de open lucht, gehuld in vliegers
kleren. Hun bagage was tussen de
wielen gebonden. De snelheid, die
captain Show uit déze omgebouwde
bommenwerper t« hs!<o. r?'
Per dag meer dan 350 buitenlanders In de hoofdstad.
(Van onze reizende redacteur)
AMSTERDAM, Oct. De kamermeisjes der gezamenlyke hotels heb.
ben, als dit jaar om is, meer dan een millioen maal een bed moeten opma.
leen in 1949. Dat is nog geen enkel jaar gebeurd, hetgeen op een toene.
mende toeristenstroom naar de hoofdstad des lands wijst. Misschien doet
het U wat vreemd aan de intensiviteit van zulle een stroom te horen uit
drukken in het aantal keren van het opmaken van een bed, maar de statis
tici hebben nu eenmaal vastgesteld, dat dat nog het meeste houvast geeft.
Het komen en gaan van bezoekers aan een stad tó zo moeilyk te meten.
Zy komen op zoveel verschillende manieren, Langs zoveel verschillende
doeleinden, terwijl zij zich vrywel terstond mengen met de stedelingen. Het
enige houvast, dat zy bieden, is het feit, dat zy er geen van allen een eigen
huis hebben en dus elke 24 uur op een hotelbed zijn aangewezen; ook dat
is natuurlyk geen zuivere maatstaf, want er zyn ook toeristen, die by par.
ticuliere vrienden logeren, en weer andere, die elders overnachten, maar
zich een dag in Amsterdam komen verpozen. Die worden statistisch ver
waarloosd. Maar daar staat tegenover, dat de Amsterdammers, die ook
wel eens af en toe in eigen stad in hote,ls en logementen vertoeven dal
zijn er een slordige 24.000, een provinciestad vol derhalve i wel werden
meegeteld.
Het ronde getal van 1.000.000 geef
ik hier op gezag van de heer J. Ni-
kerk, directeur van de V,V.V. Am
sterdam. Het is een verwachting, ge
baseerd op globale waarnemingen en
voorlopige gegevens, die de gedachte
wettigen, dat het aantal overnachtin
gen van 1948 en dat waren er
943.720 aanzienlijk zullen worden
overtroffen. Er logeerden 225.849 Ne
derlanders van buiten de stad, die
391.849 overnachtingen op hun naam
kregen. Het aantel vreemdelingen
was 128.952 met 363.530 overnachtin
gen; de buitenlanders bleven gemid
deld dus langer. Het is een indruk
wekkend aantal; door elkaar ruim
350 per dag, een hele trein vol dus.
Interessant is de verhouding der na
tionaliteiten na te gaan, indien men
deze vergelijkt met 1938. Kwamen er
10 jaar geleden slechts 9.960 Belgen
naar Amsterdam, in 1948 waren het
er 62.208, profiterend van de goedko
pe gulden. Het aantal Brussel bezoe
kende Nederlanders zou wel eens in
dezelfde mate kunnen zijn terugge
lopen. Het aantal Engelsen nam toe
van 36.631 tot 60.635, het aantal Ame
rikanen van 30.079 tot 56.186, het aan
tal Fransen van 27.562 tot 36.394, het
aantal Zwitsers van 12.897 tot 27.124,
het aantal Zweden van 4.731 tot
16.941, het aantal Denen van 4.671
tot 15.799, het aantal Noren van
2.754 tot 8.921. Alleen het aantal
Duitsers verminderdg van 83.065 tot
19.844; overigens nog een hoeveelheid,
waarover men zich zou kunnen ver
bazen.
De toeneming van Engelsen en
Amerikanen is ongetwijfeld te dan
ken al klinkt dit woord wat wrang
in dit verband aan de slag om
Arnhem en andere oorlogsgebeurte
nissen. Verwacht wordt, dat dit aan
tal nog meer zal toenemen. Voor
Amerikanen is Nederland - nu wel
spotgoedkoop; voor Engelsen is er in
de valutaverhouding met Nederland
niets veranderd, maar zij zullen Zwit
serland, Italië, België en Frankrijk
voor een deel te duur geworden vin
den. De grotere belangstelling der
Scandinaviërs wordt gezocht in het
uitvallen van Duitsland als toeristen
gebied.
Wat betekent nu deze vreemdelin
genstroom in economische zin? Re
ken de Nederlandse toerist gerust op
20 gld. per dag en de buitenlandse
op 30 gld., zegt de heer Nikerk, die
het weten kan. Dan betekent dat een
inkomen voor het Amsterdamse
„vreemdelingenbedrijf" van 7.836.980
gld. aan binnenlandse en 10.905.900
aan buitenlandse valuta; tezamen een
kleine negentien milliöen. In werke
lijkheid is het evenwei veel en veel
groter, want dit heeft alleen betrek-
Zö reisde Albert Plesman in 1921;
nu biedt hy zyn duizenden klanten
heel wat meer comfort én snelheid
én Veiligheid dan waarvan hij zich
destyds in zijn stoutste dromen een
beeld kon maken.
boven verwachting groot. Men had de
duur van de vlucht geschat op 2 uur
en 50 minuten, maar hij deed het in
2 uur en 10 minuten. Het weer had
dan ook meegewerkt
Men vloog aanvankelijk om de an
dere dag, doch van 28 Juni af reeds
dagelijks. Op 5 Juli ging de eerste
postzak mee en een week later al
werd tweemaal per dag gevlogeii-
Nog een week later begon men zo
wel 's ochtends als des namiddags
post mee te geven. Een zeer snelle
ontwikkeling derhalve, die evenwel
op 31 October werd onderbroken,
want vliegen in de winter durfde
men toen nog niet aan.
De De Havilland verdween al spoe
dig van de grasmat, want Albert Ples-
man had terstond nadat hem de lei
ding van de K.L.M. was toever
trouwd bij Anthony Fokker, die in
de Elta loodsen een vliegtuigfabriek
had ingericht, een „echt" verkeers
vliegtuig besteld, dat in hét najaar
van 1920 in gebruik kon worden ge
nomen. Het was de Fokker F 2 met
een gesloten kajuit voor vier passa
giers, een motor van 240 pk. en een
kruissnelheid van 120 km. per uur.
DE FOKKERS
Deze F 2 was de eerste van een
lange en roemrijke reeds houten Ne
derlandse vliegtuigen, die in 1934
met de F 36 zou eindigen. Toen ging
de K.L.M. vliegen met metalen Ame
rikaanse toestellen. Het was voor
Plesman een moeilijk besluit de Ne
derlandse vliegtuigbouw in de steek
te laten, maar hij zag, dat het voor
zijn bedrijf nodig was. Er is daar
toen heel vepl over te doen geweest
maar achteraf heeft men hem gelijk
gegeven.
Gedurende de eerste tien jaar var
het bestaan der K.L.M. ontwikkelde
het verkeersnet zich geleidelijk-aan
over West-Europa. Er kwamen lijnei:
op Bremen, Hamburg, Dortmund, Ko
penhagen, Brussel, Bazel en Malmö
zowel van Amsterdam als van Rot
terdam uit. Zelfs kwam er een bin
nenlands lijntje tussen deze beide
steden.
In de herfst van 1930, ruim tien
jaar na de eerste vlucht op Londen,
kwam de eerste dienst Amsterdam-
Batavia tot stand. Het was een
veertiendaagse dienst en de toestel
len deden er toen nog twaalf dagen
over.
NAAR ZUID-AMERIKA.
In 1934 maakte een K.L.M.-machine,
de F 18 „Snip" voor het eerst een
Oceaanvlucht van Afrika naar Zuid-
Amerika. Dit toestel vormde het be
gin Van het West-Indische bedrijf der
K.L.M., dat op 19 Januari 1935 werd
geopend.
In 1938 en in 1940, toen de snellere
en sterkere metalen Amerikaanse toe
stellen allengs de houten Fokkers
waren komen vervangen, zijn voorts
proefvluchten naar Zuid-Afrika ge
maakt, maar tot een dienst kwam
het niet tengevolge van liet uitbre
ken van de oorlog, die de gehele K.
j L.M.-organisatie vernietigde.
Plesman, die de oorlog hier te lan-
de heeft doorgebracht, had niet veel
meer kunnen doen dan aan de hand
van schaarse en vage gegevens - de
ontwikkeling der luchtvaart elders
I te bestuderen. Na de bevrijding
I moest hij beginnen evenals in
I 1920! met militaire transporttoe
stellen, die toen echter heel wat
bruikbaarder waren. Spoedig voh-'lon
betere toestellen; nu is er re- -><.ns
ter wereld een modernere luc vloot
te vinden dan de Nederlandse,
WERELDBEDRIJF.
Er bestond vier jaar geleden in de
eerste plaats behoefte aan twee din
gen: een binnenlands net (omdat het
j spoorwegnet slecht fungeerde) en een
dienst op Batavia. Welnu, die kwa-
men er dan binnen enige maanden.
Maar Plesman had meer plannen,
i Hij wilde er een wereldbedrijf van
i maken en dat is het in de nu achter
1 ons liggende vier jaren geworden.
Het Europese net werd weer opge
bouwd, het West-Indische breidde
zich uit, dat van de K.N.I.L.M. kwam
in K.L.M.-handen, zodat de maat
schappij van drie punten yit zijn
"vleugels kón uitslaan: Amsterdam,
Curagao, Batavia De dienstregeling
ziet er uit als een spoorboekje, de le
gendarische Vliedende Hollander is
een tastbare werkelijkheid geworden
in alle werelddelen en boven alle
oceanen.
Men onderscheidt nu een West-
groep, omvattend het Noord- en het
Zuidatlantisch bedrijf met zijn dage
lijkse oceaanvluchten en het West-
Indische bedrijf; voorts een Midden
groep. omvattend de binnenlandse en
de Europese netten, de dienst op Afri
ka, het vrachtbedrijf en de bijzondfe-
re vluchten; en tenslotte de Oost-
groep, omvattend de dienst Amster-
dam-Batavia, het interinsulaire net
in de Archipel en het intercontinen
tale bedrijf van Batavia uit.
Indien politieke factoren geen sto
rende invloed hadden gehad, dan was
er nu ook èen dienst op Moskou en
weer een op Sydney en dan zou er
nog een heel nieuwe lijn gecreëerd
zijn: Batavia-San Fransisco-Curagao.
Deze laatste dienst, waarvoor alle
plannen al een jaar of wat gereed
zijn, is bedoeld als het belangrijkste
sluitstuk van de organisatie. Als die
er eenmaal komt het hangt af van
de welwillendheid van Washington
dan is de K.L.M.-keten rondom de
aarde voltooid. Plesman is ervan
overtuigd, dat die er eenmaal komen
zal. Hij laat de gedachte niet los,
maar oefent geduld. Hij doet echter
meer dan afwachten; hij ziet ook
vooruit, vèr vooruit. Dat heeft hij
altijd gedaan. Op het ogenblik be-
Hel Wereldgebeuren
De S.E.D. in actie
Wat reeds lang in de lucht hing, is
deze week in §nel tempo doorgezet:
de vorming van een Oostduitse rege
ring. De inleiding kwam Zondag in de
vorm van een nota uit Moskou aan de
Westelijke bezetters, waarin zonder
directe aanleiding de van ouds beken
de beschuldigingen nog eens ferm
werden herhaald. De Westelijke lan
den zouden hebben aangestuurd op do
verdeling van Duitsland, in Bonn een
marionetten-staat hebben uitgeroepen,
de militairisten en kapitalisten weer
vrij spel geven, kortom het oude liedV
je werd op een nieuw wijsje gepijpt.
Kort daarop kwamen de berichten uit
Berlijn, die voor welke nieuwe actie
dan ook 'n motivering moest vormen.
De Russische bestuurders in de Sow.
jet-zone, onder wie generaal TsjoeU
kof een vooraanstaande plaats in
neemt, hadden met de Oostduitse
communisten bekokstoofd een tegen
hanger van de Duitse regering in het
leven te roepen. Deze regering zou
van meet af aan de pretentie hebben
er een voor geheel Duitsland te zijn,
met Berlijn als hoofdstad. Een moei
lijkheid diende nog over Wonnen te
worden. De communistisché S.E.D.,
heeft wel overal de sleutelposten in
handen, maar beschikt noch over de
volstrekte meerderheid, noch over
veel populariteit. De laatste verkiezin
gen met haar verrassende uitslagen
hebben het bewezen. Dus diende de
medewerking van de niet-communis-
ten te worden ingeroepen. Een reeks
eindeloze conferenties op het vroegere
ministerie van propaganda van Göb-
bels is daarvoor nodig geweest. Vol
gens de jongste berichten zijn de po
gingen om de niet-communisten over
te halen tot medewerking gelukt.
De Russische bezettingsautoriteiten
hebben toegezegd, dat de inmenging
in Duitse aangelegenheden sterk zal
worden ingekrompen en dat de Oost
duitse regering zelf de portefeuille
van Buitenlandse Zaken zal mogen
beheren. Deze aanlokkelijke concessie,
tezamen met de belofte, dat de .helft
van 'het aantal ministerportefeuilles
aan andere partijen dan de S.E.D. zal
worden toegewezen, heeft de niet-
communisten, zij het met tegenzin,
doen toehappen. Er was trouwens niet
zoveel keuze. Van hun aanvankelijke
eis, dat eerst verkiezingen dienden te
worden gehouden, is weinig meer
overgebleven. De Volksraad, die ge
heel door S.E.D.-aanhangers wordt ge
leid en geregisseerd, zal eenvoudig
tot „Voorlopige Volksdag" worden ge
promoveerd. Eerst moet het staatsap
paraat goed lopen en daarna kunnen
pas verkiezingen worden gehouden..,,
over een jaar, heeft Tsjoeikof de
weerbarstige Oosrtduitsers beloofd.
Met andere woorden: de communisti
sche meerderheid in het voorlopige
parlement krijgt eerst de gelegenheid
om de politieke verhoudingen zo
gunstig voor haar te maken, dat
over een jaar bij verkiezingen volgens
volksdemocratische methode het re
sultaat gegarandeerd is.
Wellicht wordt vandaag reeds de
nieuwe regering plechtig uitgeroepen,
Als eenmaal de samenstelling bekend
is, zal er nog gelegenheid zijn er in
deze rubriek op terug te komen.
tekent dat: hij bezint zich op de
straalmotoren.
Over tien jaar, zei hij twee
jaar geleden al, vliegen we uitslui
tend met schroefloze toestellen.
De ontwikkeling van de luchtvaart
gaat nog altijd uitermate snel. Het
is deze onstuimige vaart, waarmee
de K.L.M, groot geworden is!
king op overnachtende bezoekers
Hoeveel niet-overnachtende er wel
zijn geweest is ten naaste bij af te
leiden uit het cijfer van 559.190 bezoe
kers aan Artis, 423.965 aan het Rijks
museum en 750.056 aan Schiphol
stadgenoten inbegrepen. De verte
ringen van deze mensen lopen even
eens in de millioenen.
Het buitenlandse vreemdelingen
bezoek concentreerde zich in 19-!E
voor 44.4 procent op Amsterdam
Daarna volgden Den Haag-Schev'
nipgen met 26.2 en Rotterdam me'
10 pet.
(Nadruk verboden'
Tc 's Gravenhage werd een nieuwe ambulance-auto gedemonstreerd, die
.or de medische en technische afd. van 't Rode Kruis werd ontworpen.