De onderwereld van Kopenhagen in het nauw WADDENZEE MAAKT AMELAND STEEDS KLEINER Zeeuwse Almanak LONDEN GAAT WEEKEND ZONDER VLEES TEGEMOET VOORLOPIG GEEN LATERE BOOT OP GROOTSTE ZEEUWSE VEREN Bom van 200 pond bij Londens grootste ziekenhuis VRIJDAG 15 JULI 1949 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 Deens journalist deed verbluffende onthullingen De politie jaagt achter gangsterbende aan. (Van onze correspondent) Gedurende enige maanden worden de gemoederen van de Denen jn be- roering gebracht door opzienbarende gangsterverhalen. Niet alleen Chica go heeft zijn onderwereld, maar ook Kopenhage. De kranten staan dage lijks vol met sensationele verhalen over de gangsters, die tot nu toe blijkbaar ongestraft konden opereren. Ongeveer een half jaar geleden bracht een politie-verslaggcver van de „Social-Demokraten" het balletje aan het rollen, toen hij in zijn blad een'serie artikelen publiceerde, waarin hij verklaarde, dat de onderwereld van Kopenhagen zo goed georganiseerd is. dat zelfs de politie niet in staat is een groot aantal misdaden op te helderen. Rijke en geziene za kenlieden zouden achter de bende staan. Zij financieren de gangsters en oefenen een zo grote macht op de politie uit, dat dossiers van de voor naamste bandieten spoorloos verdwijnen. De gehele onderwereld staat trouwens onder dwang van deze zakenlieden. Of het nu uit angst is of uit „aan hankelijkheid", een feit is het, dat misdadigers, die leden van de bende zijn, voor de rechtbank alle schuld op zich nemen. De heren zullen door him „onderhorigen" zeker niet verraden worden, aangezien ze goed zorgen voor de veroordeelden en hun familie leden Het ontbreekt hun aan niets en na hun invrijheidstelling worden zij schadeloos gesteld. De verslagge ver vergeleek de werkzaamheid van de leider van deze gangsterbende met de vette spin in zijn net „Edder- koppen", zoals men ze in Denemar ken noemt. Met deze aanduiding be handelt de gehele Deense pers dit dagelijks aangroeiende criminele ge val. DENEN WAREN VERBLUFT De eerste reactie van do Denen was die van verbluftheid. De beweringen van de journalist waren al te fantas tisch. Enkele bladen schreven zelfs van „roversromantiek en revolver- journalistiek". De verklaringen van de verslaggever waren echter zo scherp omlijnd, dat de hoofdcommis saris van politie te Kopenhagen zich wel voor de „edderkoppen" moest gaan interesse ren. Er werd een bij zondere kamer van onderzoek inge steld en al spoedig bleek, dat er ach ter dit schandaal meer stak, dan de journalist had gepubliceerd. Men schijnt nu op de goede weg te zijn om de gevaarlijkste gansterbende, die ooit in Denemarken geopereerd heeft, onschadelijk te maken. Zestien amb tenaren van Justitie zyn dag en nacht in de weer om dit spinnenweb te ont warren. TWEE HANDELAREN ACHTER SLOT Inmiddels zitten twee Kopenhage. naars, de nieubelhandelaar Linde en de autohandelaar Hasselström. die er van verdacht worden de leiders van de bende te zijn, achter slot grendel. Nadat- een van de leden van het complot, „dikke Einard", zoals hjj In de onderwereld wordt genoemd, bij het verhoor ging doorslaan, kwam aan het licht, dat Linde en Kassei, strüni de „koningen van de zwarte markt" waren. Het is onmogelijk al. ie misdaden op te sommen, waarvan zij worden beschuldigd. Zy hebben o.a. een inbraak in het distributiekan. foor op hun geweten, waar honderd, duizenden bonkaarten werden gesto. len. Op de zwarte markt brachten ze ongeveer 3/4 millioen kronen op. De dossiers van Linde zouden echter spoorloos verdwenen zyn. Grote fees, ten en braspartijen werden gehouden in kostbaar ingerichte huizen. Op de. ze feesten kwamen ook politie-beamb. ten. Deze mensen zijn inmiddels ge. schorst. Het is nog niet bekend, wie de dossiers heeft laten verdwijnen, Doordat er steeds meer aangiften worden gedaan, komt men tot de conclusie, dat door de arrestaties de macht van de bende gebroken is. Uit de aangiften blijkt, dat de bende reeds.tijdens de oorlog met haar mis dadige practijken begon. Dit was in de tijd, toen op bevel van Himmler en Kaltenbrunner de gehele Deense politiemacht werd gearresteerd en overgebracht naar Duitse concentra tiekampen. DIAMANTEN De politie onderzoekt op het ogen blik o.a. het geval van een Deense S.S.er, die bij de veldtocht in Polen voor een half millioen kronen aan diamanten stal en deze in een buidel- VERBROEDERING De „Gabbard." fiere Engelse destroyer, die Vlissingen bezocht is weer vertrokken uit de Scheldestad. De matroosjes hebben voor de nodige afwisseling gezorgd in de avonduren en er zijn Vlissingers geweest, die van oordeel waren, dat 't passagieren wel wat rustiger had kunnen geschieden. Maar dezelfde matroosjes, die zo uit gelaten waren op momenten, waarop een gewoon mens ingetogen naar bed gaal, hebben mijn hart gestolen met hun keurige attentie voor een deel VaJl.de. Vlissingse jeugd. Vijftig kinderen hadden de Jantjes uitgenodigd. Om hen uit hun eigen zak een mooie middag te bezorgen. Het werden er veel meer, maar wie kwam was welkom. Hoe hebben de Britten zich uitgesloofd. Als piraten verkleed hebben zij hun, door de jeugd verdedigde, eigen schip geën terd en veroverd! Ze hadden knikker spelen uitgedacht, waarbij de metalen knikkers over het dek rolden en door magnetische versperringen nooit het doel konden bereiken. Zij hadden een „reus op het dek gezet, die „honger" VLein fonetische tong had, zodat SSiiJkKspijkers vanzelf in zijn itoilebollegvzen-mond vloog! .nties zetf hadden plezier in de hl, 21719 vaj},de Vlissingse jeugd en nol^aS ™oeilyfc te zeggen, wie meer 7?1J ?e matr°zen ode kinderen. t was een sympathieke daad rliittn%?at' die zal ™aken, dat de 7 no9 *an0 in veler hart zal Olijven leven! tje over de Deense grens smokkelde. Hij ging ermee naar Linde, die zich bereid verklaarde de schat, die hij voorlopig in zijn brandkast zou op bergen, te kopen. Met enkele andere personen ging de S.S.-er daarna aan het fuiven. Toen men uitgefuifd was, trok men tegen middernacht weer naar Linde om over de koopsom tc onderhandelen. Tijdens deze bespre king werd plotseling de deur geopend en een gemaskerde man met een dreigend pistool in de hand kwam liet kantoor binnen. Óp aandringen van Linde bood men geen weerstand. En zoals het ook in een spannende detec tive-roman gebeurt, ging de bandiet naar de brandkast, haalde de buidel met diamanten er uit en verdween, Linde was zeer edelmoedig voor de S.S.er. Als schadeloosstelling betaalde hij hem 5000 kronen. Dit is wel de sensationeelste geschiedenis uit de verzameling gevallen. Het signale ment van de rover komt precies over een met dat van de handlanger van Linde. Hasselström. Een hoge Deense Silitie-beambte is op het ogenblik in amburg, waar hij bewijzen over de ze diamanten-affaire hoopt te vinden. SMOKKELDE DOUANE MEE? Nu de zaak eenmaal aan het rollen is, komen er steeds meer feiten aan het licht. Enkele kranten beweren, dat de bende hele wagonladingen Amerikaanse sigaretten door de dou ane heeft gesmokkeld, en dat er zich medeplichtigen onder de douanebe ambten zouden bevinden. Linde heeft drie snelle motorboten in zyn bezit, die hij in het afgelopen jaar gebruikt zou hebben om gestolen kleden en andere smokkelwaar van Zweden naar Denemarken te voeren. Een van deze boten werd door de douane-re cherche in beslag genomen. Linde f robeerde er zich uit te praten door e beweren, dat hjj de boot aan een van zijn kennissen had geleend en niets met smokkelen te maken had. Dat mooi opgediste verhaaltje ge- loofde men indertijd! TWEE MOORDEN In de kringen van de politie helt men meer en nicer over naar de overtuiging, dat twee dubbele moor. den, die binnen een jaar kort achter elkaer gepleegd werden, eveneens 't werk zyn van deze bende. Door de overvloed van het beschik bare materiaal zal het wel geruime tijd duren, voor de politie haar onder zoekingen heeft beëindigd. De jour nalist, die door zijn artikelen deze zaak op het tapijt heeft gebracht, acht het niet uitgesloten, dat Linde en Hasselström de werktuigen van nog frotere misdadigers zijn geweest. In c kringen van het misdadigersgilde heerst op het ogenblik een bcgrijpe- lijke onrust en reeds zijn verschillende grote gangsters naar het buitenland uitgeweken. Zij bevinden zich in Hamburg, dat in Kopenhage bekend staat als een Dorado voor de Deense zwarte-handelaren. Zo rolt deze zaak steeds verder. In Kopenhagen volgt men dagelijks in de kranten met grote belangstelling de verdere ontwikkeling van de gang ster-geschiedenis, die met onder doet voor een spannend detectieve-verhaal. Het is het omvangrijkste criminele feval, dat de Deense politie ooit on er handen heeft gehad. (Nadruk verboden) Smokkelaars liepen in de val Vijf schepelingen en drie kooplieden zijn bij Amsterdam gearresteerd, toen de laatstgenoemden trachtten van de schepe lingen enige pakken smokkelwaar over te nemen. De pakken bleken shawls, voile en andere dames-modeartikelen te bevat ten. De schepelingen vervoerden deze ar tikelen voor de kooplieden van Parijs naar Amsterdam; waarschijnlijk deden ze dit niet voor de eerste keer. De politic was gewaarschuwd door per soneel van de Ford-fabriek, dat gemerkt had, dat de schepelingen geheimzinnige telefoongesprekken voerden. Men wacht te rustig af wat er gebeurde en toen de drie kooplieden per auto arriveerden liepen zij natuurlijk vlot in de val. Elk jaar gaat er bijna 20 meter aan de Z.W. kant af. Tegenmaatregelen kostten reeds een millioen. Ameland, een van de Friese wad. deneilanden, heeft sinds de tweede helft van de zeventiende eeuw een flink oppervlakteverlies geleden: aan de Zuidwestelijke zijde maakte de zee 't «n die laatste direhonderd jaar twee en een halve kilometer kleiner. De afneming is in de laatste jaren steeds sneller gegaan en bedraagt nu al bijna 20 meter per jaar. Vooral bij stormen vreten de gol ven flinke stukken uit de Zuidweste. lijke duinrand van het eiland en daardoor komt dc vloedlijn steeds verder. Omdat dit reeds verschillende on gewenste gevolgen heeft gehad, heeft men maatregelen moeten nemen om deze afslag te bestrijden. Men heeft hier en daar al enkele zomerhuisjes moeten verplaatsen en het zwemmen is er zeer gevaarlijk geworden. Bo vendien wordt hier goede cultuur grond bedreigd. Vroeger vormden Friesland en Ameland één geheel. Ze waren slechts door een stuk moerasland van elkaar gescheiden. Thans is het wad aan een regelmatige verlaging bloot gesteld. Deze bedraagt ongeveer 1 milimeter per jaar. Zo langzamer hand zijn er verschillende geulen, waar het water snel door stroomt, in het wad ontstaan. De zeestanden zijn ter plaatse hoger dan ooit tevo ren. Doordat Terschelling aan de Oostkant „groeit" wordt de door- stroomgeul nauwer en daar komt nog bij, dat zich daar een plaat heeft ge vormd, de z.g. Koffieboonplaat (ge noemd naar een met koffiebonen ge laden schip, dat daar is vergaan), waardoor de stroom nog meer tegen de Westkust van het eiland drukt. TEGENMAATREGELEN. Om de afbraak van het Zuidweste lijk deel van het eiland tegen te gaan heeft men al verschillende plannen gemaakt eer men een definitief be- De verdeling der visgebieden in Eems en Dollard. In antwoord op vragen van het Eerste Kamerlid, de heer Algera (A.R.). heeft de minister-president, mede namens de minister van buitenlandse zaken medege deeld. dat stappen zijn ondernomen om zo spoedig mogelijk te komen tot een re geling van de kwestie van Eems en Dol lard. Te Parijs is reeds uitdrukkelijk vastgesteld, dat Duitse grensaansprakèn in deze gebieden rechtskracht ontberen. Inderdaad zijn op 7 Juni enige Neder landse vissersschepen door de Frontier- Control-Service naar Emden opgebracht en pas vrijgegeven nadat hun lading ver beurd verklaard en gelost was. De com mandant van de Frontier-Control-Service scheen eigenmachtig een verdeling van de Eems in Nederlandse en Duitse wateren te hebben vastgesteld. Deze verdeling ging echter niet zover als de vóóroor logse Duitse pretenties. De onderlinge verdeling der visgebie den maakt het onderwerp uit van stap pen, welke door de Nederlandse militaire missie by de bezcttingsautoritcitcn wor den ondernomen- sluit nam. Twee jaar geleden is men begonnen met het bouwen van een viertal hoofden, welke van de kust uit in zee oplopen. Deze hoofden lig gen op onderlinge afstanden van on geveer vierhonderd meter. Het is een duur werkje, want het heeft tot nu al ongeveer een millioen gulden ge kost. Er moet dan ook onder zeer lastige omstandigheden worden ge werkt. Er staat bij de kust direct al ongeveer 20 meter water. Öp het eiland worden zinkstukken gemaakt ter grootte van 80 bij 30 meter. Deze worden naar de gewens te plaats getrokken en dan zo lang met blokken graniet belast, dal zij zinken. Men vreest evenwel, dat dit niet steeds het gewenste resultaat heeft. Er zijn plaatsen, die, ondanks het aanbrengen van de zinkstukken. steeds dieper worden. Mefi is dan ook van plan, deze zomer eens een duiker te laten afdalen om de situatie op te nemen. Er zal in elk geval nog heel wat moeten gebeuren om de strijd voor het behoud van het Westelijke deel van Ameland met succes te be kronen. Het gebouw van de kortegolfzender van 40 K\v. voor de Wereldomroep, dat op 21 Juli a.s. te Loplk in gebruik zal worden genomen. De noodtoestand in Engeland Koelhuizen .kunnen door troepen geloste voorraden niet verwerken. (Van onze correspondent). Ondanks de bovenmenselijke pogin gen der duizenden troepen, die in een blakende hitte bezig zyn de voedsel schepen te lossen in de Londensc ha ven, ziet het er naar uit. dat Londe n een byna vleesloos weekend tege. moet gaat. De 10 millioen wekelijk se vlecsrantsoenen der Britse hoofd, stad lopen gevaar aan bederf onder hevig te worden door het eenparig besluit der chauffeurs en sjouwers d er grote centrale Londense vlees markt te Smithfield om het door d e troepen geloste vlees te vervoeren. De koelhuizen aan dc havenkant zul len spoedig niet meer in staat zijn om al het geloste vlees op te nemen, indien dc vleestransportmannen in hun besluit volharden. Dit is een o nvoorziene factor en dreigt 't hoofd, doel der afgekondigde noodtoestand de beveiliging der voedselvoorra- den gedeeltelijk tc doen misluk ken. De kans, dat de situatie zich tot. een algemene industriële staking zou kunnen ontwikkelen, groeit met de dag naarmate de havenstaking voort duurt. Het eind hiervan is nog niet in het zicht. Iindien de twee bewus te, door dc stakers als ..zwart" ver klaarde Canadese schepen, waar de hele staking om draait, een bederfe lijke lading hadden bevat, zouden zij prioriteit gekregen hebben om door de troepen gelost te worden en dan kunnen vertrekken, waarmede het gehele probleem opgelost zou zijn. Dit is echter niet het geval. Hun la ding bestaat uit hout, graan en sui ker, zodat er geen sprake van is. dat men hier troepen voor zou gebrui ken. De regering kan nl. niet toege ven aan de eis der stakers om deze schepen uit de haven te doen ver wijderen. Het uit 5 man bestaande officiële noodcomité. dat de leiding der gehele haven in handen heeft, heeft op dracht voet bij stuk te houden in hot regeringsstandpunt, dat de stakers hun arbeidswetten hebben overtreden door onderscheid gemaakt te hebben in de aard der te lossen schepen. Volgens hun arbeidsreglementen wa ren zij verplicht alle schepen zonder discriminatie te lossen, dus ook de twee Canadese schepen. Havenland ziet er intussen uit als een onafzienbare grote militaire zóne Radio-auto's van het leger staan op alle sleutelposten en brengen van mi nuut tot minuut verslagen uit over de toestand aan het ministerie van oorlog in Whitehall. Gewapende po litie staat op de loopplanken van al le schepen als maatregel tegen even tuele sabotagepogingen. Het aantal opgehouden schepen is nu 140. Meer dan 13.000 stakers staan met de handen in de zakken toe te kijken hoe in hun hemdsmouwen werkende gardeofficieren zij aan zij met hun Vragen en opmerkingen over Prov- Stoombootdiensten. Toen in de afdelingen van de Prov. Staten van Zeeland het voorstel van G.S. tot vaststelling van de jaarstuk ken der Prov. Stoombootdienstcn over 1948 in behandeling kwam, maakten vele leden hiervan gebruik om vra gen en opmerkingen over de veren te plaatsen. Zo werd gevraagd om 's avonds op dc beide grote veren een latere boot te laten varen, om maatregelen te nemen tot wering van opgroeiende jeugd zonder geleide op de boten en om een betere regeling te treffen voor het bergen, brengen en afhalen van fietsen. Natuurlijk werd ook ge sproken over de gedragingen van het reizend publiek en er werd gevraagd of de rijkspolitie geen toezicht kan uitoefenen. Sommige leden waren er zelfs voor om het personeel politie- bevoegdheid te geven. Er werd in overweging gegeven in de nieuwe boot de constructie van klaptafeltjes en deuren sterker te maken. Ook werd gesproken over de aan sluiting op de dieseltreinen. Voorna melijk met de eerste twee verbindin gen gaat de winst in tijd verloren, doordat aansluiting ontbreekt. Een lid achtte de dienst Terneuzen-Hoe- dekenskerke verslechterd. Voorts is dc verbinding op de boot, die om 9 uur van Kruiningen gaat, in de rich ting Sas van Gent bijzonder slecht <214 uur). De autobuslijn Goes-Hoe- dekenskerke is veel minder dan spoorwegvervoer zou kunnen zijn. Daarom werd gevraagd aan G.S. om er op aan te dringen, dat deze spoor weg weer door het Rijk in exploita tie zal worden genomen. manschappen mcezwoegen aan het werk op de schepen. Het enige on derscheid tussen officieren en man schappen is het khaki drillhemd, dat de eersten dragen. De soldaten zelf werken met ontblote bovenlichamen. Londen leeft mee met deze troe pen. die dit ongewone werk in de moordende hitte goedschiks en zon. der morren verrichten. Busladingen Amerikaanse toeristen kyken met respect naar het inspirerende voor. beeld der Britse officieren, die zich niet te hoog voelen om zelfs ook de zware vleeskarkassen op hun nek te nemen of als sneeuwpoppen rond te lopen na een onwennige omhelzing met een meelzak. Dc gehele Londensc politiemacht zal Zondag worden uitgeroepen, wanneer de 13.000 havenstakers van dokland naar de Londensc West End zullen marcheren om een massademonstra tie te houden in het waardige Tra. falgar Square. G.S. hebben geantwoord, dat wat betreft het laten varen van een djnss.bPpaiingen. latere boot, diligent zijn. Dit brengt 6 evenwel groe kosten met zich mee. De diensttijden van het personeel kunnen niet worden verlengd, zodal meer personeel zou moeten worden aangenomen. Onder de huidige om standigheden is dit onmogelijk. De vraag of de eerste boot kan uitval len en daarvoor een latere toege voegd, moet ontkennend worden be antwoord. Men heeft voldoende medewerking van de rijkspolitie voor het toezicht op gedragingen van de passagiers. Het toezicht van het personeel kan niet afdoende zijn, daarom moet het welwillend deel van het publiek mee helpen eventueel vandalisme tegen te gaan. Men acht het beter niet over te gaan tot het verlenen van politie- bevoegdheid aan he personeel. De aansluiting op de dieseltreinen is een moeilijke kwestie zolang de N.S. op de Zeeuwse lijn nog niet een zg. „starre" dienstregeling kunnen rijden. Er mag niet worden vergeten, dat het verkeer over de bootlijnen zich voor verdere verbinding slechts ten dele richt op de spoorwegen en dat de diesels slechts vijf dagen per week rijden. Niettemin zal getracht worden in de toekomst alle delen van Zeeland van de snellere spoor verbinding te laten profiteren. Ged. Staten zullen ook pogen de verbinding met Sas van Gent zo mo gelijk te verbeteren. Zij kunnen thans niet aandringen op het weder in ex ploitatie nemen van de spoorlijn Hoedekenskerke-Goes voor wat het personenvervoer betreft. Er zal ze ker gestreefd worden naar een zo goed mogelijke verbinding Terneu- zen-Hoedekenskerke. Volkstuintjes en aardappelmoeheid. De Nederlandse landbouwweelc te Wangeningen werd voortgezet met een inleiding van ir. J. H. Brust over „doel en resultaten van de stamse- lectic bij aardappelen". Vervolgens sprak ir. M. Oosten brink. phytapat.holoog bij de plan- tenziektenkundige dienst, over „be strijding van de aardappelmoeheid in verband met wettelijke bepalingen". Spr. ving zijn voordracht aan met een korte omschrijving van de oor zaak van deze ziekte, welke in de aardappelplant dringt, omstreeks de maanden Juni en Juli. Vervolgens ging ir. Oostenbrink over tot het behandelen van de be strijding van de aardappelmoeheid. Vele middelen zijn beproefd, doch geen enkele methode bleek afdoende te zijn. Een groot gevaar achtte dc heer Oostenbrink de zgn. volkstuinen, welke liü „concentraties van besmet materiaal" noemde. Hij verwachtte hier wel enige moeilijkheden met het doorvoeren van de wettelyke bestrij. Het Wereldgebeuren. Londen haalt de buikriem aan Als deze regels in druk verschijnen, zal vrij zeker Sir Stafford Cripps, de Britse minister van Financiën, in het Lagerhuis zijn nieuwe bezuinigings maatregelen aangekondigd hebben, wat betreft Engelands aankopen in de Verenigde Staten. De door hem be raamde drastisch verminderde invoer van Amerikaanse goederen en grond stoffen zal nieuwe schaarste en een reeks opofferingen voor het Engelse volk betekenen, welks levensstan daard toch al bijna Spartaans ge noemd kan worden. De ingevoerde goederen, waarop naar verwacht wordt, Cripps het eerst zijn bezuinigingswoede zal gaan bot vieren. zijn tabak, benzine, suiker, le vensmiddelen in blik, hout. katoen en een aantal ruwe grondstoffen waar onder enkele metalen. Het zal waarschijnlijk enige maan den duren, voordat het Engelse pu bliek de nieuwe Crippsiaanse bezuini gingsmaatregelen gaat merken aan de dan sterk verminderde voorraden in do winkels. Naar men verwacht, zal de huidige sigarettenschaarste binnen kort acuut worden. Teneinde de be staande voorraden enigszins te rek ken, zal de regering cr waarschijnlijk toe besluiten de sigaretten- en tabaks toewijzingen aan de winkeliers van begin September af sterk te beperken. Een verminderde aanvoer van hout zal eveneens voor vele Engelsen een hard gelag zijn. zij het indirect, daar dit het toch al trage huizenbouwpro gramma nog meer zal belemmeren, terwijl een vermindering van de ka- toeninvoer een directe invloed heeft op Engelands exporthandel. Men neemt aan. dat Cripps dc bo vengenoemde dollarbezuinigingsmaat regelen vrijwel onmiddellijk zal doen ingaan. De vraag of de invoer uit het dollargebied hierna nog verder inge krompen zal worden, hangt af van de korte- en lange termijnsmaatregelen, die in September te Washington ge nomen zullen worden tijdens de „dol lar-conferentie" tussen Cripps en John Snyder, de Amerikaanse minis ter van Financiën. Voordat Cripps Donderdagmiddag zijn nieuwe bezuinigingsrede in het Lagerhuis afstak, had hij Woensdag middag tijdens de conferentie van de ministers van Financiën der Gemene best-landen dezen reeds volledig op de hoogte gesteld van Engelands hui dige economische toestand en hun verzocht om zelf ook een aantal soort gelijke dollarbezuinigingen in hun landen in te voeren. Britse. Amerikaanse en Canadese fi nanciële experts zullen deze week in Londen besprekingen beginnen om trent de kort-termijn-plannen om de Britse dollarsituatie te verlichten. Deze voorstellen zullen dan tegelijk met de lange-termijn-plannen behan deld worden tijdens de in Washington te houden „dollar-conferentie" in Sep tember a.s. Men ziet: Engeland pakt de zaken krachtig aan. Het legt zichzelf zware offers op. En de vraag is gerechtvaar digd. of wij. Nederlanders, het met dat offeren na de oorlog niet wat al te gemakkelijk hebben opgevat De Tour de France renners, die aan bergetappes zyn gewend, komen nu in hun element. Het heuvelland schap heeft plaats gemaakt voor de hergen en de „klimmers" kunnen hun rivalen ver achter zich lal en. Een vooruitgeschoven peloton. V.l.n. r.Magni, Faehleitner, lm panic en Blagonl, Men was het projectiel vergeten- (Van onze correspondent). Men heeft in Central Londen een 2000 pond zware Duitse onontplofba. re bom ontdekt op 20 meter afstand van het University College Hospital, een der grootste ziekenhuizen in de hoofdstad. Het gevaarte, dat in 1942 gevallen is, was des t yds door zes be tonnen vloeren van een meubelmaga zijn heengeslagen, recht tegenover het hospita!. Men had het bestaan ervan verge ten. totdat men deze week begon de ruïnes van het gebouw op te ruimen. Vanmiddag zijn al 360 patiënten uit het hospitaal geëvacueerd. 250 per brancard, de rest in rolstoelen of strompelende. Genietroepen wat zou Engeland beginnen zonder zijn soldaten zullen proberen om het ding, dat slechts 100 meter van onze ramen verwijderd ligt, morgen te de monteren. Het zal Zondagmorgen al dan niet gedemonteerd worden op gegraven. Indien men het tegen die tijd niet onschadelijk heeft kunnen maken, zal tijdens het vervoer der bom, die van het allerzwaarste Duitse type is, het boven- en ondergrondse verkeer in Central Londen worden stopgezet, gas en electriciteit worden afgesneden, om het ding dan, even als in oorlogsstijd, in razende vaart buiten Londen te brengen en daar tot ontploffing te brengen. Vanmiddag zaten drie dozijn ge nietroepen, die het gevaarte aan het uitgraven zijn, gezellig om de bom- krater heen thee te drinken, met hun benen over de rand van het 20 me ter diepe gat bungelend, waarin de bom onderaan al gedeeltelijk zicht baar is. Zij staan onder het comman do van majoor Brown, de expert op het gebied van het opruimen van bommen. Intussen zit dit deel van Central Londen met al zijn deuren en ramen wagenwijd open, ingeval de bom zich niet „according to plan" zal gedragen. Auto-vergoeding bij het Rijk. In het Staatsblad is opgenomen een Kon. Besluit tot nadere regeling van dc vergoeding wegens het gebruik van eigen automobiel bij reizen ten behoeve van het Rijk gedaan. De ver goeding wordt met ingang van 1 Ja nuari 1949 vastgesteld als volgt: van 1 tot 10.000 km. 17 cent: van 10.001 tot 20.000 km. 15 cent en boven 20.000 km. 12 cent per km. Het Zondagrijverbod. Het Zondagverbod voor auto's is voor vele automobilisten in de grensstreek .inleiding geworden om Zaterdags hun auto's vlak over de grens op Bel gisch grondgebied te parkeren. Van h l buitenland mag men per auto in i „-J.ciT.md binenkomen zodat men zich i zou.',-., gevaar naar huis kan begeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1949 | | pagina 3