PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Constellation „Franeker" bij
Bombay neergestort
D£ BILT
VIJF EN VEERTIG PERSONEN KWAMEN
OM HET LEVEN
ONDER HEN BEVONDEN ZICH
13 AMERIKAANSE JOURNALISTEN
Bekende Amerikaanse journalisten
boord
aan
van
de „Franeker
GRAANDROGERIJ EN SCHONERIJ
TE MIDDELBURG IN BEDRIJF
Ging de regering weer
verder met concessies?
VOORSPELT:
192e Jaargang - No. 161
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer. Adj. W. de Pagter.
Hoofdred.: G. Ballintijn, Pl.verv.j
W. Leertouwer en H. A. Bosshardt.
ABONNEMENTSPRIJS 32 ct. per
week; f 3.90 p. kw.; fr. p. p. 1 4.15
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 13 Juli 1949
ADVERTENTIEPRIJS: 18 ct. per
mm. Minimum p. advertentie f 2.60.
Ingez. mededelingen dubbel tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
van 1—5 regels f 1.—. iedere regel
meer 20 cent. ..Brieven of adres
Bureau van dit blad" 25 cent meer.
Giro nr. 359300 P.Z.C., Middelburg.
Bur. Vlissingen Walstr 58-60. tel. 2355. 3 lijnen (b.g.g. 2357) M'burg Londense Kaai 29, tel. 2077 en 2924 - Goes: L. Vorststr. 55. tel. 2475 (b.g.g. 2228) - Oostburg: Pr. Mauritsstr. 12, tel, 102 - Terneuzen: Brouwerijstr. 2 - Zicrikzee: N. Bogardstr. C 160, tel. 26
Kort na hei ongeval met de „Roermond" is de Nederlandse bur
gerluchtvaart opnieuw door een zware ramp getroffen. Dinsdag
morgen is de K.L.M.-Constellation „Franeker" in de omgeving van
Bombay neergestort. De 45 inzittenden, nl. 35 passagiers en 10
leden van de bemanning, kwamen hierbij om het leven. Onder de
passagiers bevonden zich 13 Amerikaanse journalisten, die op uit
nodiging van de Nederlandse regering een bezoek aan Indonesië
hadden gebracht, met een aantal Nederlandse functionarissen-
Het ongeval gebeurde bij Tsjatkopar, op 5 kilometer van het
vliegveld Santa Cruz te Bombay.
Het toestel had twee uur boven het vliegveld gecirkeld, doch kon ten
gevolge van het slechte zicht de ligging van het vliegveld niet vaststel,
len. Het schijnt tot op ongeveer 120 meter hoogte te zijn gedaald om een
landingsterrein te zoeken. Ooggetuig en zagen, dat de piloot vier keer pro.
beerde beneden te komen vóór het t oestel verongelukte. Het toestel
kwam met de punt van de linkervleu gel in aanraking met een heuveltop.
De helling van de heuvel was vrij steil, waardoor het vliegtuig buite.
lend in het dal aan de voet van de h euvel terecht kwam. Hier vloog het
in brand. Alle inzittenden kwamen om het leven. Het ongeval gebeurde
om 11.30 plaatselijke tijd, dit is 7 u ur Nederlandse tijd.
Dc „Franeker" was liet eerste Nederlandse vliegtuig, dat in India land
de na de opheffing van het in December door dc Indiase regering uitge.
vaardigde verbod op landing van Nederlandse vliegtuigen in verband met
de „politionele actie" in Indonesië. De toestemming tot landen op Indiase
vliegvelden vormde een speciale faci liteit voor de Amerikaanse journalis.
ten, die tc New Dehli een onderhoud wilden hebben met de premier van
India, Pandit Nehroe. De „Franeker" trachtte op het vliegveld Santa Cruz
te landen, omdat Pakistan, dat evenals India na dc tweede politionele ac
tie in Indonesië een landingsverbod voor Nederlandse vliegtuigen heeft ge.
handhaafd. Het toestel kwam van New Delhi en was op weg naar Am.
sterdam via Bombay.
De plaats, waar de Constellation
op de helling neerviel, ligt ongeveer
5 kilometer ten Noord-Oosten van
het vliegveld en 32 kilometer ten
Noorden van Bombay, bijna in het
midden van een 16 kilometer lange
heuvelrug-, die zich uitstrekt tussen
de Noordelijkste punt van de haven
van Bombay en het vliegveld Santa
Cruz. Het punt is zeer moeilijk te
bereiken, alleen te voet over de heu
vels. De dichtstbijzijnde begaanbare
weg ligt op ongeveer 5 kilometer af
stand.
Ingenieurs van India houden zich
reeds enige tijd bezig met een plan,
waarvan de uitvoering vijf jaar in
beslag zou nemen en 37% millioen'
gulden zou kosten, om het vliegveld
Santa Cruz te vergrooten en veiliger
te maken.
In dit plan is eveneens begrepen,
de naburige heuveltoppen af te gra
ven in het belang van de veiligheid
in de lucht.
Voorgevoel, dat
uitkwam.
William Matthews van de Ari
zona Star vertelde Reuter in
Manilla dat hij en mrs. Bran
don, verslaggeefster van de New
York Herald Tribunete Singa.
pore de „Franeker" verlieten.
Rij had besloten via Manilla
naar huis terug te keren. „Mrs.
Brandon wilde de reis aan boord
van de „Franeker" voor niets
ter wereld voortzetten, omdat
zij een voorgevoel had, dat er
een ramp zou gebeuren", aldus
zeide Matthews. Matthews denkt
langer dan een week in Manil
la te blijven.
Foster Dulles pleit voor
Atlantisch Verdrag.
Het debat in de.Amerikaanse Senaat
over de voorgestelde bekrachtiging
van, Atlantisch verdrag werd geo
pend door de republikeinse senator
George Malone, die zich tegen ratifi
catie uitsprak, op grond van de over
weging dat de financiële lasten, die
net verdrag met zich brengt, de eco
nomie der Ver. Staten zullen ontwrich
ten.
^n?a^iina werd ^et woord gevoerd
yo°l'aanstaande republikeinse
senator John Foster Dulles, specialist
gebied der buitenlandse poli-
hpt Mle M de Senaat °P aandrong
het Noord-Atlantisch verdrag - dat
no°dzakelijk bestanddeel
W Vjn Wereld-strategie tot
krachtigen Va" de vrede tc be"
Nieuwe Belgische Senatoren.
ona*oren' die door de pro-
zen 7i?n fu moeten worden geko-
r'et« a"s aangewezen.
lo^ozen zun: 24 leden van de CVP.
nlf aïSten- 7 bberalen, 1 commu-
tL loofe onafhankelijke Dorlodot.
jan de
doof de"scnahjrcn?den ^°°r coöp*a e
Hoe het gebeurde.
Dorpsbewoners, die op de rijstvel.
den aan 't werk waren, verklaarden,
dat zij het toestel plotseling te voor.
schijn zagen komen uit een dichte
regenbui bij laaghangend wolken,
dek. Het vloog met een geweldig la.
waai over hun hoofden en viel een
ogenblik later plat op de helling.
Het toestel werd volkomen uit elk.
aar geslagen en de wrakstukken wer.
den over de gehele helling verspreid.
Een gedeelte van het vliegtuig
heeft men ontdekt aan de andere
kant van de heuvel, hetgeen het ver.
moeden wekt, dat het vliegtuig vrij.
wel op de top van de heuvel in
tweeën is gebroken.
Een tweehonderdtal hoge bomen
in een kring rond het wrak zijn dooi
de vuurgloed van het brandende
vliegtuig verkoold.
Onmiddellijk na het gebeuren van
het ongeluk snelden enige landarbei
ders, die ooggetuigen van de ramp
waren geweest, naar het wrak. An
deren spoedden zjch naar de dichtst
bijgelegen controlepost van de water
leiding voor Bombay, welke bij de
plaats van het ongeluk over de heu
velhelling loopt.
REDDINGSPLOEG UITGERUKT.
De ingenieur van de waterleiding
telefoneerde het nieuws naar het
vliegveld van Santa Cruz. waar reeds
een commissie van ontvangst aanwe
zig was, onder anderen bestaande uit
ambtenaren van het Amerikaanse
consulaat te Bombay.
De ingenieur stelde met spoed een
reddingscolonne samen met draagba
ren uit het nabijgelegen dorp Tsjat
kopar. Tegelijkertijd werd om dolt-
ters-assistentie getelefoneerd.
Een reddingsploeg keerde
door de stromende regen naar
Tsjatkopar terug en deelde mc.
dc, dat de lichamen der omge.
komenen zodanig verminkt of
verbrand waren, dat herken,
ning onmogelijk was.
Langs de hellingen stroomde het
regenwater omlaag.
Volgens een ziekenbroeder, die te
Tsjatkopar terugkeerde, was één
vrouwelijke passagier nog in leven,
toen de eerste reddingsploeg de
plaats van het ongeluk bereikte. Ze
lag te kreunen en overleed spoedig.
Het wrak brandde 1% uur lang on
danks de neervallende hevige regen.
De bemanning.
De bemanning van de ver
ongelukte ..Franeker" bestond
uit de volgende personen:
M. van der Vaart, gezagvoer
der. geboren 4 Mei 1916 te Hil-
legom;
C. L. van Kooy. 2e bestuuiv
der. geboren 23 April 1914 in
Den Haag;
P. Zeeman. 3e bestuurder,
geboren 9 Mei 1916 te Vlaar-
dingen;
J. W Hoogland, le telegra
fist. geboren 9 October 1905 te
Hellevoetsluit;
P. den Daas. 2e telegrafist,
geboren 4 December 1919 te
Utrecht;
H. H R. J. Fronczek. le
boordwerktuigkundige, geboren
12 Juli 1920 te Amsterdam;
J. W. Dalman, 2e boord
werktuigkundige. geboren 31
Januari 1923 te Amsterdam;
de steward Verhagen, gebo
ren 18 April 1906 te Den Hel
der; de stewardess Graf. gebo
ren 12 Juli 1918 te Breda en
stewardess Bruce, geboren te
stewardess Bruce.
De Constellation „Franeker", die hij Bombay verongelukte
33 slachtoffers werden geborgen
i In een tropische regen en stormvlagen, die bü tijd en wjjle het uitzicht
onmogelijk maakten, stonden Dinsdag tientallen luchtvaartfunctionarissen
'dokters, consulaire vertegenwoordigers, ziekendragers en journalisten op
de plaats, waar de grootste vliegtuigramp in de geschiedenis van India 45
personen het leven heeft gekost.
Zy zochten in de dichte plantengroei op de heuvel van Ghatkobar naar de
j verkoolde resten van de mannen, wier namen begrippen zijn geworden in
1 de Amerikaanse journalistiek.
Hubert Knickerbocker bevond zich onder de passagiers.
Grote verslagenheid.
Onder de Amerikaanse journa
listen, die bij do ramp met de
„Franeker" het leven verloren,
bevonden er zich enkele van in-
temationale vermaardheid, zoals
de radiocommentator H. R Kni.
ckerbocker, Charles Gratke, bui
tenlands redacteur van de „Chris
tian Science Monitor" en William
H. Newton van het perssyndicaat
„Scripps Howard."
De 51-jarlge journalist Hubert
Knickerbocker werd tot de bekwaam
ste Amerikaanse oorlogscorrespon
denten gerekend. Over de gehele we
reld genoot hij grote bekendheid als
autoriteit op hel gebied van buiten
landse zaken.
Zijn boek over Europa „TorMorrow
Hitler's?" was één van zijn werken
die op grote schaal gelezen werden.
Charles Gratke. die 47 jaar was,
was sinds 1937 buitenlands redacteur
van de ..Christian Science Monitor".
Van 1932 tot 1933 was hij voor dit
blad Berlrjns correspondent waarna
hij tot 1934 hoofdredacteur van het
Europese bureau van de „Monitor"
te Londen werd.
De andere journalisten waren:
Bertram Hulen (New York Times);
Vincent Mahoney (San Francisco
Chronicle); James Branyan (Houston
Post); Nat A. Barrows (Chicago Dai
ly News en secretaris der V. N. jour
nalisten); John Werkley (Time Ma
gazine); Elsie Dick (Mutual Broad
casting System); S. Burton Heath
(Newspaper Enterprises): Thomas
Falco (Business Week); George Moo-
rad (Portland Oregonean); Fred Col-
vig (Denver Post).
DE OVERIGE PASSAGIERS
Onder de passagiers bevonden
zich de heren Richadsons, chef ope
rations der K.L.M. en Pilgrams, ver
tegenwoordiger der K.L.M. te Sin
gapore. Ook de Amerikaan Lynn
Mahan, relasionadviser voor Ameri-
van de Nederlandse regering,
bevond zich aan boord.
Voorts zijn omgekomen de heer
H. van Merle, mevr. S. D. J. van
MerleSelderbeek, de heer M. K:ns-
bergen, Amsterdam; de heer G. A.
Rincker. Voorburg; mevr. A. van
OphuysenMuller. Rotterdam; de
heer C. S. Stelling, de heer F. L. J.
M. Scheepens, dir. Ind. Handel Mij.;
de heer L J. Lansman; de heer H
H. van der Vegt; mevr. W. F. van
der Vegtvan Unen; mevr. N. J.
S. Kooyman, Valkenburg; de heer
H. C. 'Milius, Utrecht; de heer Jan
Stuari, gen-manager Java motors;
mevr. G. M. van Leeuwen- ten
Doesschate; de heer A. Harteveld,
's-Gravenhagede heer H. van Gin-
kel, Haarlem; de heer J. E. Bloe-
mink, Aalsmeer; de heer Roman
Chow en mevr. Roman Chow, bei
den uit Kanton.
De violist Herman van der Vegt,
heeft vergezeld van zijn vrouw de
pianiste Mini van der Vegt-van Unen.
een Niwin-Tournee van drie maanden
gemaakt onder de Nederlandse mili
tairen op de buitenposten. Hij en zijn
vrouw maakten ook reeds in 1947
voor de Niwin een tournee dooi Indo
nesië. Zij waren beiden bij de troep
zeer geliefd.
VERSLAGENHEID.
Ook ditmaal was in ons land de
verslagenheid groot, toen bekend
werd dat de „Franeker" bij Bombay
was verongelukt. „Dit jubileumjaar
van de K.L.M. zal wel bekend blij
ven als een rampjaar" zeide men
in het K.L.M. hoofdkantoor te 's-
Gravenhage. Op Schiphol was men
diep onder de Indruk van het ge
beurde.
De voorzitters van de beide Kamers
der Staten-Generaal spraken in de
vergadering van Maandag woorden
van deelneming, die door de ministers
Drees en Wijers namens de regering
werden beantwoord. Uit alle delen
van de wereld werden bewijzen van
deelneming ontvangen, o.a. van de
Franse gezant, de Amerikaanse con
sul-generaal in Batavia. Warren Aus
tin. enz. Ook H. M. de Koningin en
Z.K.H. Prins Bernhard hebben hun
deelneming betuigd.
De plaats van de ramp bood een
droevige aanblik. In de zware moes
son, die niet meer dan 50 meter zicht
liet. ontwaarde men onder de zwarte
laaghangende wolken de zwart ver.
kooide resten van vliegtuig en inzit
tenden.
De vjer machtige motoren vond
men meer dan een halve mijl van
elkaar en de lucht was vervuld van
benzinereuk.
DE PLAATS VAN DE RAMP
De romp van de „Franeker" lag
doormidden gebroken aan beide zij
den van de heuvel. Het staartstuk
lag te midden van open koffers,,
stukgeslagen schrijfmachines en ta
felgerei.
38 SLACHTOFFERS GEBORGEN.
De sfcoffelyke resten van 33 slacht,
offers werden naar het gemeentezie
kenhuis van Bombay vervoerd.
Woensdag zal een gerechtelijk onder
zoek plaats vinden.
Rond d<" heuvel is door gewapen
de politie een cordon getrokken.
De hevige moesson-regen hield de
gehele nacht aan
De regering van India heeft de K.
L.M. speciale machtiging gegeven
om vliegtuigen en Nederlands tech
nisch personeel naar de plaats van
de ramp te zenden om deel te nemen
aan het onderzoek. Een commissie is
reeds uit Amsterdam vertrokken.
Uitbreiding Coöp. Landbouwvereniging.
Tevens kunstmestloods in gebruik
genomen.
De Coöperatieve Landbouwvere.
niging „Eiland Walcheren" te Mid
delburg, waarin 1100 Walcherse boe.
ren samenwerken, heeft een beLang.
rijke uitbreiding ondergaan door het
gereedkomen va» de graan, en kool
zaaddrogerij en -schonerij op het In-
dustrieterrein, die dezer dagen in be
drijf worden gesteld. Enige tjjd
geleden kon ook de nieuwe kunst
mestloods aan het haventje aldaar
in gebruik worden genomen.
De graanloods, waarin de fonkel
nieuwe droog- en schooninstallalie is
opgesteld, is 18 m. breed en 35 m.
lang en gebouwd met (houten) Ne-'
mahospanten, die tot de vloer door
lopen. Er wordt een indirecte dro
ging toegepast niet een mengsel van
warme en koude lucht op een be
paalde temperatuur. In de vóórscho-
nings-inrichting wordt eerst het erg
ste vuil verwijderd, daarna gaat 't
vochtige graan naar een silo met 10
ton inhoud, vervolgens met een ja-
cobsladder naar de droger, via een
andere jacobsladder naar de tweede
silo en tenslotte naar de schonings-
mnchting. De capaciteit daarvan is
moeilijk aan te geven, maar zal on
geveer van 1500 tot 2000 kg. bedra
gen. Daar de capaciteit van de dro
ger veel groter is, zal het dus bij
continu drogen voorkomen, dat een
gedeelte naderhand geschoond moet
worden: wellicht zal dit bezwaar op
geheven worden door plaatsing van
een :-
de
strumenten
jectieve beoordeling van monsters
op kiemkracht, schoning en vocht
gehalte mogelijk maken.
Begonnen wordt met het schonen
van koolzaad. Van de met koolzaad
bebouwde oppervlakte grónd op
Walcheren (400 ha.) is reeds de
oogst van ruim de helft (250 ha.)
opgegeven voor coöperatieve afzet.
KUNSTMESTLOODS.
De opslag van kunstmeststoffen
heeft in het verleden veel hoofdbre
kens gekost. Het magazijn te Mid
delburg was reeds voor de oorlog
te klem geworden. In Vlissingen is
toen een gebouw aangekocht voor
voorlopige opslag, doch dit werd in
de oorlog zwaar geteisterd. Na de
bevrijding moest op korte termijn 'n
oplossing voor het opslagprobleem
worden gevonden. Zo is de grote
kunstmestloods (15 x 53.5 m.) op
het Industrieterrein tot stand geko
men, die langs het haventje is ge
bouwd.
Tegenover de twee deuren zijn
steigers aangebracht. Hier worden
de schepen, die de losse kunstmest
aanvoeren, gelost met behulp van
de grote grijper, die het product in
een daarvoor bestemde trechter
brengt. Vandaar komt de kunstmest
terecht op een kleine transportband
en vervolgens op een tweede en
grotere, die verstelbaar is en die
daardoor het product tot hoog in
de loods kan voeren. Om zakken
uit te sparen, zijn betonnen keer-
wanden aangebracht, welke bere
kend zijn op een druk van 200 kg.
Natuurlijk heeft deze loods drukvas-
te wanden gekregen, terwijl vóór
de bouw geheid is.
EERSTE „CUTTER" IN
NEDERLAND.
Op het Industrieterrein zal in de
toekomst ook het kantoorgebouw
van de Coöperatie worden gebouwd.
Er bestaan voorts nog andere plan
nen, doch voordat men overgaat
tot realisering hiervan wil men de
ontwikkeling m de landbouwsituatie
even afwachten. Gedacht wordt aan
een poterbewaarplaats, die zeker
goede diensten zou bewijzen. Wel
licht zou daarin het nieuwe koel
systeem kunnen worden toegepast,
waardoor de „ademhaling" van de
aardappels geheel wordt „gesmoord."
De Coöp. Groenvoederdrogerij op
hetzelfde terrein is een „cutter'
rijk geworden, waarin het groenvoe-
der electrisch wordt gesneden en
gekneusd voordat het met de lopen
de band in de drogerij komt. Het
grote voordeel hiervan is, dat "net
vocht sneller wordt onttrokken,
waardoor de productie wordt ver
hoogd. Het bedrijf in Middelburg is
het eerste in ons land, dat een der
gelijke machine (geïmporteerd uit
Engeland) in gebruik heeft.
Meer zeggingsmacht voor de
Republiek op Java en Sumatra.
Volgens berichten in de Maasbode,
zou de Nederlandse regering na het
sluiten van de Van Royen-Roem-
overeenkomst weer belangrijke con-1
cessies aan de Republiek hebben ge
daan.
De eerste eis. welke door de Re
publikeinse vertegenwoordigers bij
de besprekingen na deze overeenkomst
gesteld werd. was deze, dat de Repu
bliek zeggingsmacht zou krijgen over
die gebieden op Sumatra, waar het
Nederlandse gezag vóór 8 Mei
dus voor het sluiten dezer overeen
komst nog niet was gevestigd.
Dit betrof voorlopig twee kleinere
gedeelten van Sumatra. Dit werd
door de Nederlandse regering aan
vaard nog voordat minister van
Maarseveen zijn reis naar Indonesië
aanving.
Daarna zijn de Republikeinse eisen
nog verder gegaan en hebben de Re
publikeinen zeggingsmacht geëist over
grotere delen van Java en Sumatra,
ook delen, waar de Nederlanders
reeds waren, maar waaruit zij zich
later weer hebben teruggetrokken.
Ook hierin zou de Nederlandse rege
ring hebben toegestemd en wel tij
dens het verblijf van minister van
Maarseveen in Indonesië.
Bovendien verluidt, dat de Neder
landse regering de Republiek belang
rijke millioenebedragen heeft toege
zegd voor de opbouw van deze ge
bieden, over welke kwestie prof. Ger-
brandy reeds vragen heeft gesteld.
De situatie te Helmstedt.
Do Britse militaire bevelhebber te
Berlijn heeft medegedeeld dat het
Britse militaire bestuur opnieuw een
„krachtig protest" bij de militaire au
toriteiten heeft ingediend tegen de ge
deeltelijke blokkade van het wegver
keer naar Berlijn.
In antwoord op herhaalde protesten
tegen de vertraging waaraan het
vrachtauto-verkeer naar Berlijn wordt
blootgesteld, werd door een Sowjet
Russische functionaris van het ver
voerswezen tegenover de Britse auto
riteiten telefonisch medegedeeld dat
..hem niets bekend was over enig te
Helmstedt veroorzaakt oponthoud".
Intussen wachten honderden geheel
geladen vrachtauto's met aanhangwa
gens te Helmstedt om hun rit naai
Berlijn te kunnen voortzetten.
Amerikaans vliegtuig
neergestort.
Uit Los Angeles wordt gemeld, dat
een vliegtuig van de Standard Airli-
nes nabij de top van de Bergpas San
ta Susanna brandend is neergestort.
Elf personen vonden de dood en 30
anderen werden gewond. Even voor
het ongeluk had de gezagvoerder per
radio verzocht om de aanwezigheid
van de politie op een vliegveld in de
buurt in verband met ruzie aan boord
van het vliegtuig waarbij een passa
gier werd geslagen.
Vliegtuig boven Gilze-Rijen
verongelukt.
VLIEGERS GERED.
Bij een oefening voor het, vliegfeest van
a.s. Zaterdag zijn twee Harvard-toestel-
len van het vliegveld Gilze-Rijen met
elkaar in botsing gekomen. Een toestel
vloog terstond in brand, maar de bestuur
der. de 1ste luitenant-vlieger A. J, W.
Wijting, wist zich per parachute te red
den. Het andere toestel moest op het
vliegveld een buiklanding maken en
werd daarbij licht beschadigd. Beide
vliegers bleven ongedeerd.
Vliegtuig van de luchtbrug
verongelukt.
Dinsdag is een Amerikaanse Don-
glas Skymaster van de luchtbrug
naar Berlijn op ongeveer tachtig ki
lometer ten Noordwesten van Berlijn
in de Sow jet-zóne neergestort. Het
vliegtuig is. volgens rapport van de
piloot, in de lucht ontploft en in
brand gevlogen toen het de grond
raakte.
Extra K.LM.-toestel met duikers
naar Bari.
Gistermiddag vertrok een extra
K.L.M.-toestel met enige Nederland
se duikers aan boord naar Bari,
waar zij op de plaats van de ramp
met de ..Roermond" op de bodem
der zee nasporingen zullen verrich
ten.
Een Spitfire van de Italiaanse lucht
macht is brandend neergestort op een
militair vliegveld nabij Brescia. De piloot
kwam om het leven.
De vier geallieerde plaatsvervangen
de ministers van buitenlandse zaken heb
ben te Londen overeenstemming bereikt
over twee belangrijke punten in de be
woordingen van het ontwerp-vredesver-
drag met Oostenrijk, waarvan dc tekst
tijdens de ministerconferentie te Parijs
nog niet definitief kon worden vastge
steld. Het betreft hier de termen „uit
voer van winsten" en „ander Inkomen".
WARM.
Geldig tot Woensdagavond.
Droog en zonnig weer met vooral
in het binnenland zomerse tempera
turen. Meest zwakke wind uit uiteen
lopende richtingen.