[X]
Nog nooit zo veel prominenten
Londen snakt naar regen
schudt uw
lever wakker
Gigantisch duel Engeland-Italië
in de 500 c.c.-klasse verwacht
Zeeuwse Almanak
IN FRANKRIJK KAN EEN VR0VW
PREDIKANTE WORDEN
Nachtelijk oorlogsrumoer boven de
millioenenstad
u,£
ZEEWIERINDUSTRIE TE SCHORE
U kunt niet slapen
'DONDERDAG 7 JULI 1949
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
5
DE T.T.-RACES.
in deze T.T. durft uit te komen dan
kan men er van opaan, dat hij ver
trouwen heeft in zijn raspaardje.
Er wordt dan ook een ontzettend
gevecht verwacht tussen deze beide
Italianen op htm supersnelle machi.
nes en de Engelse horden, waarvan
do onderdelen worden gevormd door
Norton. Velocette en AJS die onder-
ZAL DICK RENOOY WEER KUNNEN WINNEN
(Van een speciale medewerker).
Wanneer ik U vertel, dat op de rechte stukken van het Circuit van
Drenthe voor de Gilera 't vorige jaar reeds snelheden van 206 km per
uur zyn getimed, als U voorts in aanmerking neemt dat tjjdens de ko
mende races op 9 Juli a.s. het puikje van de Engelse renners en de aller,
besten uit Italië in de baan zullen komen, als ik U er dan nog by vertel
dat de Races om de Grote Prjjs van Nederland (Dutch T.T.) een onder
deel vormen van de wereldkampioenschappen wegraces zowel voor de
merken als voor de renners, dan kunt U wel nagaan, dat de komende
races zeer belangryk zullen worden, en dat ons fenomenale gevechten
staan te wachten, aldus de algemenevoorzitter van de Kon. Ned. Motor-
ryders Vereniging, de heer G. Joh. Bruinsma, tijdens een ter gelegenheid
van de komende T.T-races gehouden conferentie ty'dens welke de pers
werd voorgelicht omtrent tal van interessante bijzonderheden, dit gewei,
dige motorsport-evenement betreffende.
Nog nimmer heeft de Organisatie
commissie een dergelijk groot aantal
prominente figuren uit de motorweg-
rensport kunnen inschrijven.
De Norton-fabrieksploeg behoeft
eigenlijk geen verder commentaar.
Namen als Artie Bell, H. L. Daniell
en Lockett spreken voor zich. Daniell
heeft onlangs de T.T.-races van En
geland nog gewonnen doch de wijze
waarop zulks gebeurde behoort toch
wel even aan de vergetelheid te wor
den ontrukt. Toen hij nl. aan de laat
ste ronde bezig was, bemerkte hij een
heftige trilling in het frame en om
ongelukken te voorkomen is Daniell
afgestapt om een onderzoek in te
stellen. Dit onderzode leverde evenwel
geen resultaat op, doch de race was
natuurlyk verloren en daarom is Da
niell maar op zijn machine gestapt
en pitwaarts getoerd, overigens nog
wel met een zodanige snelheid dat
hem niemand meer passeerde. En
laat Daniell de race nu gewonnen
hebben toen hij finishte!
Er lagen' evenwel inderdaad enige
andere prominente ryders voor hem.
doch deze kregen eveneens met pech
te kampen. Het spreekt echter van
zelf, dat deze renners on revanche
belust zijn, en deze wordt nun in As
sen geboden.
In die 350 cc races waarin dit Nor
ton team uitkomt, hebben ze te kam
pen met 'n vloot machines, luisteren
de naar de namen Velocette en AJS,
van elk merk notabene tien stuks.
Ook deze motoren worden bereden
door renners van naam. Bills en
Frith, die verleden jaar als tweeling
broeders deze race reden en beëin
digden met een gemiddelde snelheid
van 131.8 km., berijden wederom de
Velocette. Eric Briggs, die verleden
jaar op Norton de race op de derde
plaats beëindigde, zal nu een Velo
cette besturen en dan staan er nog
namen op de deelnemerslijst als Fry,
Scot, Beevers, Mason en Hanson, stuk
voor stuk rijders die er goed voor
zijn een race te winnen.
Ook de AJS-Motor-cycles heeft met
een team ingeschreven nl. met Gra
ham, Doran en Armstrong. Zij waren
de emotie van de Engelse T.T. en
hebben er voor gezorgd dat er in
tense spanning heerste.
De 350 cc. is in Italië niet in tel,
en zodoende hebben hiervoor dan ook
vrijwel geen Italiaanse rijders inge
schreven. Toch is er nog één inschrij
ving die voor de grote sensatie van
deze races kan zorgen en dat is nie
mand minder dan de bekende Enri
co Lorenzetti. Hij debuteert met zijn
machine in deze klasse, maar het is
een debuut waar naar met belang
stelling wqrdt uitgezien, want hij
heeft een speciaal gebouwde Guzzi,
die razend snel heet te zijn.
Er is nog een Italiaan, nl. Dario
Ambrosini, die in deze klasse mee
rijdt, doch met hem is het weer een
gans ander geval. De wedstryd-com-
missie heeft zijn inschrijving nl. goed
bekeken en is toen tot de conclusie
gekomen, dat Dario een Benelli be
rijdt met een cylinderinhoud van
290 cc., kennelijk dus een uitgeboorde
250 cc'er. Maar als deze serieuze
Italiaan met 'n dergelijke machine
Dick Renooy, die vorig jaar in de
125 cc-klasse won. Naast hem de heer
G. Joh. Bruinsma.
ling natuurlijk ook een appeltje heb.
ben te schillen.
Het AJS-team wordt nog gecom
pleteerd door prominente rijders uit
Australië en Nieuw-Zeeland, nl.
Pherson, Jansen en Coleman en ook
de Australiër Pherson is zo geluk
kig geweest een fabrieksmachme te
kunnen krijgen.
WAT DOEN DE NEDERLANDERS
Interessant is de vraag, wat onze
Nederlandse renners in dit selecte
gezelschap zullen presteren. Lo van
Rijswijk op eVlocette wist verleden
jaar de vijfde plaats in dit internatio
nale gezelschap te bezetten. Lo Si
mons, Poel, Burik, van der Laan en
Hoek komen eveneens op Velocette
uit, terwijl onze Piet Knijnenburg en
Honk Pellikaan op AJS-rijden. Zullen
zij een rol van betekenis gaan spelen,
of zullen zij in het gigantische ge
vecht dat de grote Engelse groepen
onderling gaan uitvechten, kansloos
ten onder gaan?
KWADE DAG VOOR
DICK RENOOY
Het wordt ongetwijfeld een kwade
dag voor onze nationale kampioen
in de 125 cc. Dick Renooy. Zijn ma
chine kan practisch niet stuk en hij
heeft ook wel de beschikking over
zoveel routine, dat hij een zeer goede
kans heeft een zeer goede plaats tc
bezetten.
Toch zal deze plaats fel worden be
twist, want de Italianen komen naar
Assen en zij nemen twee Mondials.
drie Morini's en drie M.V.'s mede.
De berijders zijn Nello Pagani, Gian
ni Leoni, Oscar Clemencich, Masetti,
Magi, Matucci, Ubiali en Bertoni,
namen waarvan verleden jaar ver
schillende sterk de aandacht hebben
getrokken.
Dan komen de Spanjaarden Liobet
en Mila op Montesa, een drietal Oos
tenrijkers op Puch en dan een vloot
Eysink's, die stuk voor stuk worden
bereden door renners, die in het
verleden hun sporen hebben verdiend.
GUZZI: EEN GEWELDIG KANON
Wanneer men de deelnemers.lijst
van de 500 cc bestudeert, dan komt
men onder de Indruk van het grote
aantal prominente-figuren, die daar.
op voorkomen en die een duidelijk
beeld vormen van het duel dat tus.
sen Engeland en Italië zal worden
uitgevochten.
Het driemanschap van de Norton
kennen we; daarvan behoeven we ver
der dus geen aandacht te schenken.
Manager Joe Graig zal zijn mannetjes
wel weer zodanig instrueren, dat er
een goede gooi wordt gedaan naar de
eerste plaatsen. Wat de Norton ver-
-> RIJRICHTING
^TRIBUNES
WEGEN
RONDENBORDEN
HET WATER ALS VIJAND
Het water is vriend en vijand van
Zeeland. Aan het water dankte het
oudtijds zijn grote welvaart, de glorie
uit zijn verleden. Aan het water ook
wijt het zijn eeuwenlange strijd voor
het behoud van zijn dijken, een strijd,
die ongelooflijke bedragen verslonden
heeft en nog verslindt
Als ge nu deze maand, of in het be
gin van de volgende, naar Zierikzee
gaat met de boot van Katseveer,
dan zijn in Zierikzee de grote feesten!
dan hebt ge gelegenheid om gedu
rende die boottocht verbijsterend dui
delijk gedemonstreerd te zien, waar
toe het water als vijand in staat is
Ge passeert de vroegere Noord Be-
velandse polder „Al te klein". Het is,
de naam zegt het, een lilliputterpol-
dertje, zo omstreeks vijf hectaren
groot. Maar het water vrat aan de
dijk, die dit poldertje beschermde en
toen het die dijk boven water niet
baas kon, begon het onder water te
knabbelen en te knagen. Een paar
jaar geleden moest de polder Al te
klein worden geabandonneerd, zoals
dat heet. Met een deftig woord.
En nu ziet ge, vanaf de veerboot
naar Zierikzee, inplaats van het pol
dertje een watervlakte van 5 ha. en
ge ziet, hoe de slaperdijk weer water-
kerend is geworden.
En voor die slaperdijk en voor dat
water liggen nog de laatste brokstuk
ken van de oude, prijs gegeven dijk...
Zonder ophouden gaat de strijd voort
tussen Zeeland en het water. In
Zeeuwsch Vlaanderen en op Walche-
ren, op Noord en Ztiid Beveland, op
Schouwen en Duiveland, op Tholen en
Siur Philipsland.
Maar nergens ziet ge op kleine schaal
zo duidelijk gedemonstreerd waartoe
het water als vijand in staat is, als aan
dat minimale poldertje met zijn typi
sche naam „Al te klein"
der evenwel betreft kan ook weer
van een „vloot" worden gesproken,
want er zijn niet minder dan tien
Engelsen die op deze machines zul
len starten. Briggs, Fry en Scot
noemden we reeds bij de 350 cc.,
waarin op Velocette wordt gereden,
doch bij de „zware jongens' zitten
ze op Norton. Bills en Frith blijven
in deze klasse hun Velocette trouw,
Graham en Frend hebben de enorme
AJS-racers tusstn de knieën.
Maar dan komen die onstuimige
Italianen. Acht Gilera's en drie Guz-
zi's en speciaal die Guzzi's zijn de
aandacht waard. Ze hebben reeds aan
enige races deelgenomen, waar ze 'n
verschrikkelijke snelheid ontwikkel
den. Enrico Lorenzetti, Bruno Berta-
chini en Guido Leonie zullen deze ge
weldige kanonnen berijden en dan
kan men er zeker van zijn dat er uit
gehaald wordt wat er in zit. En dan
dat enorme aantal Gilera's, allemaal
bereden door Italië's beste renners.
Van onze Nederlandse renners,
heeft een zevental voor deze klasse
ingeschreven, nl. Lo van Rijswijk op
Velocette (hoewel hier nog een
vraagteken bij geplaatst moet worden,
wijl Lo niet weer op een 350 cc'er
mag rijden in de 500 cc klasse). Hoek,
Knijnenburg en Pellikaan op BWM,
de gebroeders Veer op Triumph en
Jac. Schot op Norton.
TOT VIER UUR MOTORISCH
VERKEER.
De voorzitter van de Organisatie.
Commissie, mr. J. Bothenius Lohman,
heeft medegedeeld, dat de Minister
van Waterstaat ontheffing heeft ver
leend van het Zondagsverbod tot
Zondagsmorgens vier uur.
Maar dan moet zij niet getrouwd zijn.
Tractament van dominé is
niet voldoende.
(Van onze Paryse correspondent)
Op do te Parijs gehouden Synode
•an de „L'Eglise Reformee de France"
welke werd bijgewoond door predi
kanten uit België, Zwitserland, Duits-
land, Engeland en Amerika, is o.m.
een motie aangenomen inhoudende,
dat in zeer uitzonderlijke gevallen 'n
vrouw tot predikant kan worden be
vestigd, mits zy bovendien roeping
heeft tot het celibaat of weduwe is.
Deze motie werd na langdurige be.
sprekingen aangenomen met 66 stem-
men voor en 22 tegen, nadat 'n rap.
port van Pasteur Ohr. Westhall, die
in dit opzicht meer vrijheid wenste
en voorstelde dat de Synode zelfs
verplicht zou zyn vrouwen tot predl-
kant te bevestigen, met overgrote
meerderheid was verworpen.
Verder bleek uit de besprekingen
duidelijk dat de Protestantse Kerk
in Frankrijk zeer moeilijke trjden
doormaakt. Een predikant veraient
slechts per maand 166 Nederlandse
guldens, hetgeen er o.a. toe geleid
heeft dat de Amerikaanse predikan
ten 'n steunactle hebben georgani-
serd waardoor Iedere Franse predi
kant 50 dollar extra heeft ontvangen.
Uit het jaarrapport, dat uitge
bracht werd door pasteur Mare
Boegner bleek o.m. dat de kerk haar
houding heeft moeten bepalen tegen
over het groeiend aantal Rooms Ka
tholieke geestelijken, die theologische
opleiding wensen in de Protestantse
Kerk. Men heeft thans voorgesteld
deze geestelijken niet in opleiding te
nemen, dan nadat ze een jaar na
hun breuk met Rome in een Protes
tants mlflHeu hebben geleefd.
EEN PROBLEEM.
Prof Joubert uit Bordeaux sneed
het grote probelem aan: Hoe kan
de kerk zich hoeden voor schadelij
ke invloeden van bulten zonder
nochtans te vergeten dat ze zich aan
de tijdsomstandigheden moet aan
passen, wil haar getuigenis ver
staanbaar blijven voor de mensen
van deze tijd. Over deze brede vraag
ontstond 'n langdurig debat, waaruit
wel duidelijk bleek, dat men van
vele kanten doende is dit probleem
ernstig te bestuderen. Velen meen
den een structuurwijziging noodza
kelijk.
De financiële zorgen blijven zeer
(Van onze speciale verslaggever)
Londen blakert in een felle zon. De temperatuur is zo hoog opgelo
pen, als in jaren niet gebeurd is. De hittegolf, zo zeldzaam in dit land
ran mist en regen heeft al weken achtereen geduurd en iedereen in de
stad snakt naar verkoeling. Zij, die vacantie hebben, zyn bij drommen
do stad uitgetrokken, z|j. wier werk lien aan de metropool gekluisterd
houdt, bewegen zich loom door de straten.
Alleen het onbarmhartige verkeer
davert verder. Dat laat zich door
geen hitte weerhouden. De walm,
die verspreid wordt door de tiendui
zenden bussen, auto's en vrachtwa
gens, hangt blauw en verstikkend
in de straten. Onophoudelijk knip
pen de verkeerslichten van rood op
geel, van geel op groen, en onop
houdelijk spuit een nieuwe stroom
van veelsoortige vehikels voorwaarls,
als aangetrokken door de felle, groe
ne lamp. Op de oversteekplaatsen
wachten de duizenden, boven hun
hoofd de gele bollen op zwart-witte
palen, tot een moment komt, waar
op zij haastig de rijweg kunnen
kruisen en even veel duizenden be
wegen zich in tegenovergestelde
richting.
Zo perst zich dat verkeer door de te
nauwe straten van de City, onder
een oorverdovend lawaai. Hier en
daar is de weg opengebroken. Daar
hanteren zwetende kerels hun pneu
matische beitels, om het asfalt los
te hakken, daar verspreiden anderen
floeiende teer over de blootgekomen
etonlaag en de smook van hun
teerketels vermengt zich met de
damp van de uitlaten der motor
rijtuigen.
Aan een steiger, hoog boven het
gewoel bungelen vier werklieden en
borstelen met staalborstels en een
waterstraal 'n grauwe gevel schoon,
zodat het vuile, roestbruine water
in stralen naar beneden loopt. En
midden tussen het voortjaKkerend
straatgewoel staat een log paard
met lange bossen haar rond de hoe
ven voor een vrachtkar op ouder
wetse hoge wielen De stagnatie, die
de wagen veroorzaakt schijnt de
voerman niets aan te gaan. Hij laat
zijn knol rustig voortsjokken links
van de weg en noch de behendige
chauffeur, die zijn tweedekker op
een haar na langs een verkeerszuil
wringt, noch de tierende taxi-driver
zijn in staat! hem uit zijn evenwicht
te brengen of de gang van zijn
paard ook maar iets te versnellen.
EN DE PARKEN.
De Londenaars lyden van de hit
te. In de parken, waar het zware
lommer van de bomen tenminste
enige verkoeling geeft, wemelt het
van de mensen, van de nurses met
kinderwagens, van mannen en vrou
wen, die op het gras zitten en niets
doen. De droogte, die nu al weken
duurt, heeft de Engelsen beangst.
Hun oogst staat te verschroeien op
het veld, het water wordt schaars,
de waterleidingen hebben reeds hun
reserves moeten aanspreken en over
al leest men waarschuwingen, zul-
"~g met drinkwater om te gaan.
Uit de putten, die als littekens
verspreid liggen door de gehele slad,
en waar vroeger monumentale ge
bouwen stonden, weggevaagd door
Hitler's bommen, warrelt stof en
zand op. En de elegantste vrouw
ziet er na een half uur slordig uit,
de meest onberispelijk geklede man
draagt na korte tijd een groezelig
boord en stoffige schoenen.
Daarom heeft de
die onder de galerij
schoenpoetser,
van Regent
in na
street zijn klanten bedient, zyn
den vol met werk. Maar toch heeft
ook hij last van de warmte. En zyn
opmerking, die hij maakte, toen hij
een auto van de spoorwegen zag
Easseren met een reclame van Lic-
ig, gaf zijn gemoedsstemming heel
duidelyk weer.
„Wren gave uns London Bridge,
Liebig gave us Oxo", staat daar met
grote letters te lezen. Al poeetsend
hief hij zijn oude gezicht naar my
op en zei: „Wreu gave us rain?"
Bridge, but who gives us rain?"...
NACHT.
op de fontein
Circus. Duizenden staren omhoog
naar de gevels rondom, die hersteld
zijn in hun vooroorlogse luister,
waar, nu de duisternis is gevallen,
de rode en gele en groene reclame
letters elkaar narennen en over elk
aar heenbuitelen in een uitbundige
■tuimeling van licht. De hoek van
Shaftesbury Avenue baadt in de
schijn van de honderdduizenden
gloeilampen, Regent Street, Piccadil
ly en Haymarket bieden hetzelfde
schouwspel. En daar zitten de tallo
zen op de rand van de fontein. Ze
laten hun benen bengelen en staren
omhoog. Koelte hebben ze niet ge
vonden. De fontein achter hun rug
werkt niet en de hitte van de dag
is tussen de hoge huizen blijven
hangen. Maar de lichten van Lon
den houden hun aandacht gevangen.
En zij blijven zitten, tot laat in de
avond, tot diep in de nacht. De the
aters gaan uit. Taxi's brengen ge
rokte heren en dames in avondja
pon naar hun huizen, de schoenpoet
ser is verdwenen, de krantenven-
ters zijn van de straat, nu dé laat
ste edities van de grote bladen zijn
uitverkocht.
En pas, als de een na de ander
de lichtreclames worden gedoofd en
het donker van de nacht plaats
maakt voor de verzengende schijn
van de millioenen lampjes, verdwij
nen ook de kijkers van Piccadilly,
en zoeken hun woonplaats op, warm
en stoffig
ALS IN DE OORLOG
Als de klok één slaat, en zij wak-
Duizenden ziften
1-011(1 Eros' standbeeld'in Piccadilly hun kamers "meF'eën troosteloos
ker liggen in hun bedompte bed, op
zicht op grauwe muren zonder ven
sters kunnen ze vanuit hun raajn de
rode hemel zien, die boven het sla
pende Londen welft en die wordt be
schenen door de straatlantaarns. En
terwijl zij woelend trachten de slaap
te vatten begint het boven hun hoof
den te ronken, eerst wat verder af,
doch steeds dichterbij, steeds door
dringender, als in de dagen van wel
eer, toen de Duitse bommenwerpers
boven de stad kwamen, om hun dood
en verderf te zaaien. Daar liggen de
Londenaren en hun gedachten wor
den afgeleid van de droogte en van
het gebrek aan water.
Zelfs de langzaam-aan dreiging by
de spoorwegen, die toch weken Tang
het gesprek van dag was, is vergeten.
Wat overblyf.t is alleen het onbestemd
angstig gevoel, dat de gonzende
bommenwerpers boven de stad ma
ken. Onwillekeurig wacht men op de
jankende sirene, die het luchtalarm
aankondigt en pas, als men geen
zoeklichten ziet en geen afweerge
schut hoort, realiseert men zich, dat
het hier een oefening betreft, die
evenals Operation Verity in West-
Europees verband wordt gehouden.
Uren duurt het, voor de laatste golf
is verdwenen. Uren lang was 't som
bere dreunen boven de stad, met af
en toe de gillende straaljagers ertus
sendoor. En het onheilspellend geronk
in de lucht heeft tien millioen Londe
naars uit de slaap gehouden.
De volgende morgen, toen zij zich
naar hun werk begaven en opnieuw
geplaagd werden door de verstikken
de hitte, heeft menigeen een blik ge
worpen op de nog altijd aanwezige
bordjes van de schuilkelders en hij
is het beklemmende gevoel pas veel
later op de dag kwijt geraakt.
Londen zal zich de laatste week
van Juni nog lang heugen
(Nadruk verboden)
Een belangwekkend Zeeuws bedrijf
Geheel onopvallend is aan het Kanaal door Zuid Beveland onder Scho-
re enkele weken geleden een nieuwe industrie haar productie begonnen,
welke even interessant als vcelbelo vend voor de toekomst is.
Kortgeleden meldden wij de oprichting van de Natralgin N.V. „ten doel
hebbend 't winnen en verwerken van zeewieren en andere voortbrengse.
len van de Zeeuwse wateren". In een onderhoud, dat wjj mochten heb.
ben met de technisch directeur van deze N.V., dr. C. Veldkamp, verna
men wy verschillende bijzonderheden over dit bedryf, dat specifiek
Zeeuws belooft te worden en voor de omgeving van groot belang zal blij
ken te zyn,
diepgaande studie en onder zijn lei
ding werd in Zeeland een dergelijk
bedrijf gesticht. Aan de grote mede
werking van burgemeester Vogelaar
van Kruiningen is het te danken,
dat het bedrijf in zijn gemeente
werd gevestigd.
DE PRODUCTIE.
Zeewieren, die in grote hoeveelhe
den aan de Zeeuwse kusten worden
aangetroffen, worden hier verwerkt
tot waardevolle chemische produc
ten.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen,
dat deze uitvinding niet nieuw is.
Reeds in 1892 werden de mogelijk
heden ontdekt, doch zij zijn toen vol
komen in het vergeetboek geraakt.
In 1935 nam men in Engeland de
zaak weer op en sedert 1940 zijn er
vijf van dergelijke fabrieken ont
staan in de gehele wereld, o.a. in
Amerika, Engeland en Frankrijk. Ook
in Nederland werden reeds enige po
gingen aangewend tot verwerking
van zeewier, doch tot dusver met wei
nig resultaat.
Dr. Veldkamp, adviseur van tal
rijke chemische bedrijven in Neder
land, maakte van een cn ander een
De fabriek is ondergebracht in een
bestaand gebouw langs het kanaal.
De ligging is zeer gunstig voor de
aanvoer van de grondstoffen per
schip en de afvoer van het eindpro
duct per coaster.
Het gevolgde procédé maakt het
mogelijk op zeer voordelige wijze
wieren te verwerken. Bij een produc
tie van 3000 ton per jaar zijn er in
Zeeland voor jaren voldoende grond
stoffen aanwezig. Mochten echter in
de toekomst deze hoeveelheden te ge
ring blijken, dan is er nog voldoende
wier te verkrijgen in Noorwegen,
waarvan ook Engeland zijn grond
stoffen betrekt. Hoewel de kosten
van vervoer dan vanzelfsprekend
hoog zullen zijn, zal de prijs van het
Noorse wier toch nog lager liggen,
dan de prijs van het Nederlandse
wier, daar het oogsten van zeewier
in Noorwegen vrij is, en door de be
trekkelijk regenarme zomers het dro
gen van zeewier daar zeer goedkoop
kan geschieden. De fabriek, die ge
zonde winstmogelijkheden voor de
toekomst biedt, zal in de toekomst
35 man personeel tellen, waartoe voor
het merendeel arbeiders uit de om
geving zullen worden aangetrokken.
Momenteel bedraagt de productie
plm. 4 ton per week.
VERDIKKINGSMIDDEL.
Het product, dat uit deze zeewie
ren wordt gewonnen is geschikt voor
verdikkingsmiddel bij de consump-
tieijsbereiding door toevoeging van
1% is van waterijs heerlijk roomijs
te maken! terwijl het ook ge
bruikt wordt in de textielindustrie,
o.a. voor het vervaardigen van on
brandbare weefsels. In oorlogstijd
werden bijv. de Amerikaanse vliegers
aanvankelijk uitgerust met asbest-
pakken, doch later werden deze pak
ken vervaardigd uit draden van wier
producten.
Verder wordt gedacht aan het ver
werken van slippers, waaruit zeer
veel eiwitten kunnen worden ge
haald, een voedingsstof, welke nog
steeds schaars is op de wereldmarkt.
Proeven hebben uitgewezen, dat hier-
groot. De enkele nog welvarende
regionen moeten bijspringen om oe
armere kerken te helpen, waardoor
het bloed der eerste wordt wegge
zogen en noodzakelijk uit te voeren
plannen onuitgevoerd blijven omdat
de steun aan de noodlijdende ge
meenten voor moet gaan.
Sedert geruime tijd mag geen
enkele plaatselijke predikant zelf
nog beslissen of hij een huwelyk
van een eerder gescheiden persoon
mag inzegenen. De commissie wel
ke tot taak had deze gevallen te
onderzoeken, gaf toestemming tot
een groot aantal dezer huwelyken.
Ongeveer 25 der aangevraagde
huwelijken werd evenwel geweigerd.
TRAGISCH.
Het slot der Synode was wellicht
•het meest tragische. Men moest de
opheffing goedkeuren van zestien
predikantspasten, waartegenover
slechts vier nieuwe werden gesticht.
Belediging van een
Tweede Kamerlid.
VRAGEN VAN JHR. VAN DER GOES.
Jhr. mr. M. van der Goes .van Naters
heeft aan de minister van overzeese ge
biedsdelen de volgende schriftelijke vra
gen gesteld:
lc. Heeft de minister kennis genomen
van de inhoud van de berichten van „De
Preagerbode" van Donderdag 2 Juni. waar
onder het hoofd: „Territoriaal commando
West-Java, redactie dienst voor legercon-
tacten". een artikel is opgenomen, geti
teld: „Over there, w|jn en az(jn van het
soldatenleven", voor welk artikel derhal
ve opgemelde dienst verantwoordelijk is?
2e. heeft dc minister, behalve van de
feitelijke onjuistheden over de te Arnhem
gehouden demobilisatievergadering, welke
door Kamerleden van verschillende rich
tingen werd bijgewoond (abusievelijk is
Nijmegen genoemd, een betoging of op
tocht is niet gehouden, gedreigd is er
niet), ook kennis genomen van de las
terlijke en beledigende inlichtingen in dit
artikel ten aanzien van één der aanwezige
leden der Staten-Generaal (vulgaire
scheldwoorden en aanwrijving van een
strafbaar feit, nl. het aanzetten tot dienst
weigering)?
3e. Is de minister bereid, aan voormelde
publieke dienst te doen blijken, dat bele
diging. smaadschrift en laster, onder ver
antwoordelijkheid van deze dienst ge
pleegd, én in het algemeen, èn in het bij
zonder ten aanzien van een lid van een
openbaar lichaam niet worden geduld?
(Ingezonden mededeling)
ran de rheumatiek.
U wentelt zich in Uw bed en de
knagende pijn verlaat U niet. Wilt
U rustig slapen neemt dan'n Witte
Kruispoeder en de ellendige pijn
verdwijnt. Uitgerust, monter en
opgewekt wordt U wakker.
Poedersfo. 85 p. doosje 12st.
Cachetsf0.90,, kokerl2st.
Tabl. ƒ1.75 24st.
Bü apothekers cn drogisten
MTTEHRVIS
POEDERS 'CACHETS; 'TABLETTEN
Voor Nederland: DUTIM, Ocgstgeest.
Levenslang voor S.D.'handlangsr.
Hete Arnhemse Bijz. Gerechtshof
veroordeelde dc Arnhemse caféhouder
Willy M. conform de eis tot levens
lange gevangenisstraf.
M. heeft ui nauwe samenwerking
met de S.D. te Arnhem een groot
aantal verzetslieden verraden. Vijf
van hen kwamen om het leven.
Duitse „majoor" lichtte
1500 personen op.
DEED ZICH VOOR ALS
VOORTVLUCHTIG S.S.'er
De Duitser Robert Rathkc. die zich
voordeed als een voortvluchtige ma
joor van de Gestapo, heeft 1500 per
sonen opgelicht tot een totaalbedrag
van 1.700.000 mark, zo deelt de
Duitse politie mede.
Rathke zou hebben gezegd, dat hy
zijn succes te danken had aan de be
reidheid van de meeste Duitsers om
„een vervolgd lid van de S.S." tc
helpen. Rathke heeft onder meer 170
schrijfmachines, 130 kostbare came
ra's en 80 radiotiestellen „Ingeza
meld".
Hij had de afgelopen twee jaar zon
der geldige reispapieren Frankryk,
België, Nederland en Zwitserland
bezocht.
(Ingezonden mededeling)
cn n zult 's morgens weer
kiplekker nit bed springen.
Elke dag moet uw lever een liter gal
in uw ingewanden doen stromen, anders
verteert uw voedsel niet, hel bederft. U
raakt verstopt, wordt humeurig en loom.
Neem de plantaardige CARTER'S
LEVERPILLETJES om die liter gal oprc
wekken en uw spijsvertering cn stoel
gang op natuurlijke wijze te regelen.
I CARTER'S^
LEVERPILlETJESj
uit b.v. eon ochtendvocr voor kippen
van buitengewone kwaliteit kan "wor
den gefabriceerd.
De mogelijkheden zijn legio. Krui
ningen mag zich daarom gelukk'g
prijzen een dergelijk bedrijf in 7
omgeving te hebben gekregen.
Naar wij nog vernemen, zijn dc
eerste proeforders naar Duitsland,
door meer grotere gevolgd. Wanneer
een stabiel product verkregen zal
Zijn. zal men ook op de Nederlandse
markt komen.