[X] Nog nooit zo veel prominenten Londen snakt naar regen schudt uw lever wakker Gigantisch duel Engeland-Italië in de 500 c.c.-klasse verwacht Zeeuwse Almanak IN FRANKRIJK KAN EEN VR0VW PREDIKANTE WORDEN Nachtelijk oorlogsrumoer boven de millioenenstad u,£ ZEEWIERINDUSTRIE TE SCHORE U kunt niet slapen 'DONDERDAG 7 JULI 1949 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 5 DE T.T.-RACES. in deze T.T. durft uit te komen dan kan men er van opaan, dat hij ver trouwen heeft in zijn raspaardje. Er wordt dan ook een ontzettend gevecht verwacht tussen deze beide Italianen op htm supersnelle machi. nes en de Engelse horden, waarvan do onderdelen worden gevormd door Norton. Velocette en AJS die onder- ZAL DICK RENOOY WEER KUNNEN WINNEN (Van een speciale medewerker). Wanneer ik U vertel, dat op de rechte stukken van het Circuit van Drenthe voor de Gilera 't vorige jaar reeds snelheden van 206 km per uur zyn getimed, als U voorts in aanmerking neemt dat tjjdens de ko mende races op 9 Juli a.s. het puikje van de Engelse renners en de aller, besten uit Italië in de baan zullen komen, als ik U er dan nog by vertel dat de Races om de Grote Prjjs van Nederland (Dutch T.T.) een onder deel vormen van de wereldkampioenschappen wegraces zowel voor de merken als voor de renners, dan kunt U wel nagaan, dat de komende races zeer belangryk zullen worden, en dat ons fenomenale gevechten staan te wachten, aldus de algemenevoorzitter van de Kon. Ned. Motor- ryders Vereniging, de heer G. Joh. Bruinsma, tijdens een ter gelegenheid van de komende T.T-races gehouden conferentie ty'dens welke de pers werd voorgelicht omtrent tal van interessante bijzonderheden, dit gewei, dige motorsport-evenement betreffende. Nog nimmer heeft de Organisatie commissie een dergelijk groot aantal prominente figuren uit de motorweg- rensport kunnen inschrijven. De Norton-fabrieksploeg behoeft eigenlijk geen verder commentaar. Namen als Artie Bell, H. L. Daniell en Lockett spreken voor zich. Daniell heeft onlangs de T.T.-races van En geland nog gewonnen doch de wijze waarop zulks gebeurde behoort toch wel even aan de vergetelheid te wor den ontrukt. Toen hij nl. aan de laat ste ronde bezig was, bemerkte hij een heftige trilling in het frame en om ongelukken te voorkomen is Daniell afgestapt om een onderzoek in te stellen. Dit onderzode leverde evenwel geen resultaat op, doch de race was natuurlyk verloren en daarom is Da niell maar op zijn machine gestapt en pitwaarts getoerd, overigens nog wel met een zodanige snelheid dat hem niemand meer passeerde. En laat Daniell de race nu gewonnen hebben toen hij finishte! Er lagen' evenwel inderdaad enige andere prominente ryders voor hem. doch deze kregen eveneens met pech te kampen. Het spreekt echter van zelf, dat deze renners on revanche belust zijn, en deze wordt nun in As sen geboden. In die 350 cc races waarin dit Nor ton team uitkomt, hebben ze te kam pen met 'n vloot machines, luisteren de naar de namen Velocette en AJS, van elk merk notabene tien stuks. Ook deze motoren worden bereden door renners van naam. Bills en Frith, die verleden jaar als tweeling broeders deze race reden en beëin digden met een gemiddelde snelheid van 131.8 km., berijden wederom de Velocette. Eric Briggs, die verleden jaar op Norton de race op de derde plaats beëindigde, zal nu een Velo cette besturen en dan staan er nog namen op de deelnemerslijst als Fry, Scot, Beevers, Mason en Hanson, stuk voor stuk rijders die er goed voor zijn een race te winnen. Ook de AJS-Motor-cycles heeft met een team ingeschreven nl. met Gra ham, Doran en Armstrong. Zij waren de emotie van de Engelse T.T. en hebben er voor gezorgd dat er in tense spanning heerste. De 350 cc. is in Italië niet in tel, en zodoende hebben hiervoor dan ook vrijwel geen Italiaanse rijders inge schreven. Toch is er nog één inschrij ving die voor de grote sensatie van deze races kan zorgen en dat is nie mand minder dan de bekende Enri co Lorenzetti. Hij debuteert met zijn machine in deze klasse, maar het is een debuut waar naar met belang stelling wqrdt uitgezien, want hij heeft een speciaal gebouwde Guzzi, die razend snel heet te zijn. Er is nog een Italiaan, nl. Dario Ambrosini, die in deze klasse mee rijdt, doch met hem is het weer een gans ander geval. De wedstryd-com- missie heeft zijn inschrijving nl. goed bekeken en is toen tot de conclusie gekomen, dat Dario een Benelli be rijdt met een cylinderinhoud van 290 cc., kennelijk dus een uitgeboorde 250 cc'er. Maar als deze serieuze Italiaan met 'n dergelijke machine Dick Renooy, die vorig jaar in de 125 cc-klasse won. Naast hem de heer G. Joh. Bruinsma. ling natuurlijk ook een appeltje heb. ben te schillen. Het AJS-team wordt nog gecom pleteerd door prominente rijders uit Australië en Nieuw-Zeeland, nl. Pherson, Jansen en Coleman en ook de Australiër Pherson is zo geluk kig geweest een fabrieksmachme te kunnen krijgen. WAT DOEN DE NEDERLANDERS Interessant is de vraag, wat onze Nederlandse renners in dit selecte gezelschap zullen presteren. Lo van Rijswijk op eVlocette wist verleden jaar de vijfde plaats in dit internatio nale gezelschap te bezetten. Lo Si mons, Poel, Burik, van der Laan en Hoek komen eveneens op Velocette uit, terwijl onze Piet Knijnenburg en Honk Pellikaan op AJS-rijden. Zullen zij een rol van betekenis gaan spelen, of zullen zij in het gigantische ge vecht dat de grote Engelse groepen onderling gaan uitvechten, kansloos ten onder gaan? KWADE DAG VOOR DICK RENOOY Het wordt ongetwijfeld een kwade dag voor onze nationale kampioen in de 125 cc. Dick Renooy. Zijn ma chine kan practisch niet stuk en hij heeft ook wel de beschikking over zoveel routine, dat hij een zeer goede kans heeft een zeer goede plaats tc bezetten. Toch zal deze plaats fel worden be twist, want de Italianen komen naar Assen en zij nemen twee Mondials. drie Morini's en drie M.V.'s mede. De berijders zijn Nello Pagani, Gian ni Leoni, Oscar Clemencich, Masetti, Magi, Matucci, Ubiali en Bertoni, namen waarvan verleden jaar ver schillende sterk de aandacht hebben getrokken. Dan komen de Spanjaarden Liobet en Mila op Montesa, een drietal Oos tenrijkers op Puch en dan een vloot Eysink's, die stuk voor stuk worden bereden door renners, die in het verleden hun sporen hebben verdiend. GUZZI: EEN GEWELDIG KANON Wanneer men de deelnemers.lijst van de 500 cc bestudeert, dan komt men onder de Indruk van het grote aantal prominente-figuren, die daar. op voorkomen en die een duidelijk beeld vormen van het duel dat tus. sen Engeland en Italië zal worden uitgevochten. Het driemanschap van de Norton kennen we; daarvan behoeven we ver der dus geen aandacht te schenken. Manager Joe Graig zal zijn mannetjes wel weer zodanig instrueren, dat er een goede gooi wordt gedaan naar de eerste plaatsen. Wat de Norton ver- -> RIJRICHTING ^TRIBUNES WEGEN RONDENBORDEN HET WATER ALS VIJAND Het water is vriend en vijand van Zeeland. Aan het water dankte het oudtijds zijn grote welvaart, de glorie uit zijn verleden. Aan het water ook wijt het zijn eeuwenlange strijd voor het behoud van zijn dijken, een strijd, die ongelooflijke bedragen verslonden heeft en nog verslindt Als ge nu deze maand, of in het be gin van de volgende, naar Zierikzee gaat met de boot van Katseveer, dan zijn in Zierikzee de grote feesten! dan hebt ge gelegenheid om gedu rende die boottocht verbijsterend dui delijk gedemonstreerd te zien, waar toe het water als vijand in staat is Ge passeert de vroegere Noord Be- velandse polder „Al te klein". Het is, de naam zegt het, een lilliputterpol- dertje, zo omstreeks vijf hectaren groot. Maar het water vrat aan de dijk, die dit poldertje beschermde en toen het die dijk boven water niet baas kon, begon het onder water te knabbelen en te knagen. Een paar jaar geleden moest de polder Al te klein worden geabandonneerd, zoals dat heet. Met een deftig woord. En nu ziet ge, vanaf de veerboot naar Zierikzee, inplaats van het pol dertje een watervlakte van 5 ha. en ge ziet, hoe de slaperdijk weer water- kerend is geworden. En voor die slaperdijk en voor dat water liggen nog de laatste brokstuk ken van de oude, prijs gegeven dijk... Zonder ophouden gaat de strijd voort tussen Zeeland en het water. In Zeeuwsch Vlaanderen en op Walche- ren, op Noord en Ztiid Beveland, op Schouwen en Duiveland, op Tholen en Siur Philipsland. Maar nergens ziet ge op kleine schaal zo duidelijk gedemonstreerd waartoe het water als vijand in staat is, als aan dat minimale poldertje met zijn typi sche naam „Al te klein" der evenwel betreft kan ook weer van een „vloot" worden gesproken, want er zijn niet minder dan tien Engelsen die op deze machines zul len starten. Briggs, Fry en Scot noemden we reeds bij de 350 cc., waarin op Velocette wordt gereden, doch bij de „zware jongens' zitten ze op Norton. Bills en Frith blijven in deze klasse hun Velocette trouw, Graham en Frend hebben de enorme AJS-racers tusstn de knieën. Maar dan komen die onstuimige Italianen. Acht Gilera's en drie Guz- zi's en speciaal die Guzzi's zijn de aandacht waard. Ze hebben reeds aan enige races deelgenomen, waar ze 'n verschrikkelijke snelheid ontwikkel den. Enrico Lorenzetti, Bruno Berta- chini en Guido Leonie zullen deze ge weldige kanonnen berijden en dan kan men er zeker van zijn dat er uit gehaald wordt wat er in zit. En dan dat enorme aantal Gilera's, allemaal bereden door Italië's beste renners. Van onze Nederlandse renners, heeft een zevental voor deze klasse ingeschreven, nl. Lo van Rijswijk op Velocette (hoewel hier nog een vraagteken bij geplaatst moet worden, wijl Lo niet weer op een 350 cc'er mag rijden in de 500 cc klasse). Hoek, Knijnenburg en Pellikaan op BWM, de gebroeders Veer op Triumph en Jac. Schot op Norton. TOT VIER UUR MOTORISCH VERKEER. De voorzitter van de Organisatie. Commissie, mr. J. Bothenius Lohman, heeft medegedeeld, dat de Minister van Waterstaat ontheffing heeft ver leend van het Zondagsverbod tot Zondagsmorgens vier uur. Maar dan moet zij niet getrouwd zijn. Tractament van dominé is niet voldoende. (Van onze Paryse correspondent) Op do te Parijs gehouden Synode •an de „L'Eglise Reformee de France" welke werd bijgewoond door predi kanten uit België, Zwitserland, Duits- land, Engeland en Amerika, is o.m. een motie aangenomen inhoudende, dat in zeer uitzonderlijke gevallen 'n vrouw tot predikant kan worden be vestigd, mits zy bovendien roeping heeft tot het celibaat of weduwe is. Deze motie werd na langdurige be. sprekingen aangenomen met 66 stem- men voor en 22 tegen, nadat 'n rap. port van Pasteur Ohr. Westhall, die in dit opzicht meer vrijheid wenste en voorstelde dat de Synode zelfs verplicht zou zyn vrouwen tot predl- kant te bevestigen, met overgrote meerderheid was verworpen. Verder bleek uit de besprekingen duidelijk dat de Protestantse Kerk in Frankrijk zeer moeilijke trjden doormaakt. Een predikant veraient slechts per maand 166 Nederlandse guldens, hetgeen er o.a. toe geleid heeft dat de Amerikaanse predikan ten 'n steunactle hebben georgani- serd waardoor Iedere Franse predi kant 50 dollar extra heeft ontvangen. Uit het jaarrapport, dat uitge bracht werd door pasteur Mare Boegner bleek o.m. dat de kerk haar houding heeft moeten bepalen tegen over het groeiend aantal Rooms Ka tholieke geestelijken, die theologische opleiding wensen in de Protestantse Kerk. Men heeft thans voorgesteld deze geestelijken niet in opleiding te nemen, dan nadat ze een jaar na hun breuk met Rome in een Protes tants mlflHeu hebben geleefd. EEN PROBLEEM. Prof Joubert uit Bordeaux sneed het grote probelem aan: Hoe kan de kerk zich hoeden voor schadelij ke invloeden van bulten zonder nochtans te vergeten dat ze zich aan de tijdsomstandigheden moet aan passen, wil haar getuigenis ver staanbaar blijven voor de mensen van deze tijd. Over deze brede vraag ontstond 'n langdurig debat, waaruit wel duidelijk bleek, dat men van vele kanten doende is dit probleem ernstig te bestuderen. Velen meen den een structuurwijziging noodza kelijk. De financiële zorgen blijven zeer (Van onze speciale verslaggever) Londen blakert in een felle zon. De temperatuur is zo hoog opgelo pen, als in jaren niet gebeurd is. De hittegolf, zo zeldzaam in dit land ran mist en regen heeft al weken achtereen geduurd en iedereen in de stad snakt naar verkoeling. Zij, die vacantie hebben, zyn bij drommen do stad uitgetrokken, z|j. wier werk lien aan de metropool gekluisterd houdt, bewegen zich loom door de straten. Alleen het onbarmhartige verkeer davert verder. Dat laat zich door geen hitte weerhouden. De walm, die verspreid wordt door de tiendui zenden bussen, auto's en vrachtwa gens, hangt blauw en verstikkend in de straten. Onophoudelijk knip pen de verkeerslichten van rood op geel, van geel op groen, en onop houdelijk spuit een nieuwe stroom van veelsoortige vehikels voorwaarls, als aangetrokken door de felle, groe ne lamp. Op de oversteekplaatsen wachten de duizenden, boven hun hoofd de gele bollen op zwart-witte palen, tot een moment komt, waar op zij haastig de rijweg kunnen kruisen en even veel duizenden be wegen zich in tegenovergestelde richting. Zo perst zich dat verkeer door de te nauwe straten van de City, onder een oorverdovend lawaai. Hier en daar is de weg opengebroken. Daar hanteren zwetende kerels hun pneu matische beitels, om het asfalt los te hakken, daar verspreiden anderen floeiende teer over de blootgekomen etonlaag en de smook van hun teerketels vermengt zich met de damp van de uitlaten der motor rijtuigen. Aan een steiger, hoog boven het gewoel bungelen vier werklieden en borstelen met staalborstels en een waterstraal 'n grauwe gevel schoon, zodat het vuile, roestbruine water in stralen naar beneden loopt. En midden tussen het voortjaKkerend straatgewoel staat een log paard met lange bossen haar rond de hoe ven voor een vrachtkar op ouder wetse hoge wielen De stagnatie, die de wagen veroorzaakt schijnt de voerman niets aan te gaan. Hij laat zijn knol rustig voortsjokken links van de weg en noch de behendige chauffeur, die zijn tweedekker op een haar na langs een verkeerszuil wringt, noch de tierende taxi-driver zijn in staat! hem uit zijn evenwicht te brengen of de gang van zijn paard ook maar iets te versnellen. EN DE PARKEN. De Londenaars lyden van de hit te. In de parken, waar het zware lommer van de bomen tenminste enige verkoeling geeft, wemelt het van de mensen, van de nurses met kinderwagens, van mannen en vrou wen, die op het gras zitten en niets doen. De droogte, die nu al weken duurt, heeft de Engelsen beangst. Hun oogst staat te verschroeien op het veld, het water wordt schaars, de waterleidingen hebben reeds hun reserves moeten aanspreken en over al leest men waarschuwingen, zul- "~g met drinkwater om te gaan. Uit de putten, die als littekens verspreid liggen door de gehele slad, en waar vroeger monumentale ge bouwen stonden, weggevaagd door Hitler's bommen, warrelt stof en zand op. En de elegantste vrouw ziet er na een half uur slordig uit, de meest onberispelijk geklede man draagt na korte tijd een groezelig boord en stoffige schoenen. Daarom heeft de die onder de galerij schoenpoetser, van Regent in na street zijn klanten bedient, zyn den vol met werk. Maar toch heeft ook hij last van de warmte. En zyn opmerking, die hij maakte, toen hij een auto van de spoorwegen zag Easseren met een reclame van Lic- ig, gaf zijn gemoedsstemming heel duidelyk weer. „Wren gave uns London Bridge, Liebig gave us Oxo", staat daar met grote letters te lezen. Al poeetsend hief hij zijn oude gezicht naar my op en zei: „Wreu gave us rain?" Bridge, but who gives us rain?"... NACHT. op de fontein Circus. Duizenden staren omhoog naar de gevels rondom, die hersteld zijn in hun vooroorlogse luister, waar, nu de duisternis is gevallen, de rode en gele en groene reclame letters elkaar narennen en over elk aar heenbuitelen in een uitbundige ■tuimeling van licht. De hoek van Shaftesbury Avenue baadt in de schijn van de honderdduizenden gloeilampen, Regent Street, Piccadil ly en Haymarket bieden hetzelfde schouwspel. En daar zitten de tallo zen op de rand van de fontein. Ze laten hun benen bengelen en staren omhoog. Koelte hebben ze niet ge vonden. De fontein achter hun rug werkt niet en de hitte van de dag is tussen de hoge huizen blijven hangen. Maar de lichten van Lon den houden hun aandacht gevangen. En zij blijven zitten, tot laat in de avond, tot diep in de nacht. De the aters gaan uit. Taxi's brengen ge rokte heren en dames in avondja pon naar hun huizen, de schoenpoet ser is verdwenen, de krantenven- ters zijn van de straat, nu dé laat ste edities van de grote bladen zijn uitverkocht. En pas, als de een na de ander de lichtreclames worden gedoofd en het donker van de nacht plaats maakt voor de verzengende schijn van de millioenen lampjes, verdwij nen ook de kijkers van Piccadilly, en zoeken hun woonplaats op, warm en stoffig ALS IN DE OORLOG Als de klok één slaat, en zij wak- Duizenden ziften 1-011(1 Eros' standbeeld'in Piccadilly hun kamers "meF'eën troosteloos ker liggen in hun bedompte bed, op zicht op grauwe muren zonder ven sters kunnen ze vanuit hun raajn de rode hemel zien, die boven het sla pende Londen welft en die wordt be schenen door de straatlantaarns. En terwijl zij woelend trachten de slaap te vatten begint het boven hun hoof den te ronken, eerst wat verder af, doch steeds dichterbij, steeds door dringender, als in de dagen van wel eer, toen de Duitse bommenwerpers boven de stad kwamen, om hun dood en verderf te zaaien. Daar liggen de Londenaren en hun gedachten wor den afgeleid van de droogte en van het gebrek aan water. Zelfs de langzaam-aan dreiging by de spoorwegen, die toch weken Tang het gesprek van dag was, is vergeten. Wat overblyf.t is alleen het onbestemd angstig gevoel, dat de gonzende bommenwerpers boven de stad ma ken. Onwillekeurig wacht men op de jankende sirene, die het luchtalarm aankondigt en pas, als men geen zoeklichten ziet en geen afweerge schut hoort, realiseert men zich, dat het hier een oefening betreft, die evenals Operation Verity in West- Europees verband wordt gehouden. Uren duurt het, voor de laatste golf is verdwenen. Uren lang was 't som bere dreunen boven de stad, met af en toe de gillende straaljagers ertus sendoor. En het onheilspellend geronk in de lucht heeft tien millioen Londe naars uit de slaap gehouden. De volgende morgen, toen zij zich naar hun werk begaven en opnieuw geplaagd werden door de verstikken de hitte, heeft menigeen een blik ge worpen op de nog altijd aanwezige bordjes van de schuilkelders en hij is het beklemmende gevoel pas veel later op de dag kwijt geraakt. Londen zal zich de laatste week van Juni nog lang heugen (Nadruk verboden) Een belangwekkend Zeeuws bedrijf Geheel onopvallend is aan het Kanaal door Zuid Beveland onder Scho- re enkele weken geleden een nieuwe industrie haar productie begonnen, welke even interessant als vcelbelo vend voor de toekomst is. Kortgeleden meldden wij de oprichting van de Natralgin N.V. „ten doel hebbend 't winnen en verwerken van zeewieren en andere voortbrengse. len van de Zeeuwse wateren". In een onderhoud, dat wjj mochten heb. ben met de technisch directeur van deze N.V., dr. C. Veldkamp, verna men wy verschillende bijzonderheden over dit bedryf, dat specifiek Zeeuws belooft te worden en voor de omgeving van groot belang zal blij ken te zyn, diepgaande studie en onder zijn lei ding werd in Zeeland een dergelijk bedrijf gesticht. Aan de grote mede werking van burgemeester Vogelaar van Kruiningen is het te danken, dat het bedrijf in zijn gemeente werd gevestigd. DE PRODUCTIE. Zeewieren, die in grote hoeveelhe den aan de Zeeuwse kusten worden aangetroffen, worden hier verwerkt tot waardevolle chemische produc ten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat deze uitvinding niet nieuw is. Reeds in 1892 werden de mogelijk heden ontdekt, doch zij zijn toen vol komen in het vergeetboek geraakt. In 1935 nam men in Engeland de zaak weer op en sedert 1940 zijn er vijf van dergelijke fabrieken ont staan in de gehele wereld, o.a. in Amerika, Engeland en Frankrijk. Ook in Nederland werden reeds enige po gingen aangewend tot verwerking van zeewier, doch tot dusver met wei nig resultaat. Dr. Veldkamp, adviseur van tal rijke chemische bedrijven in Neder land, maakte van een cn ander een De fabriek is ondergebracht in een bestaand gebouw langs het kanaal. De ligging is zeer gunstig voor de aanvoer van de grondstoffen per schip en de afvoer van het eindpro duct per coaster. Het gevolgde procédé maakt het mogelijk op zeer voordelige wijze wieren te verwerken. Bij een produc tie van 3000 ton per jaar zijn er in Zeeland voor jaren voldoende grond stoffen aanwezig. Mochten echter in de toekomst deze hoeveelheden te ge ring blijken, dan is er nog voldoende wier te verkrijgen in Noorwegen, waarvan ook Engeland zijn grond stoffen betrekt. Hoewel de kosten van vervoer dan vanzelfsprekend hoog zullen zijn, zal de prijs van het Noorse wier toch nog lager liggen, dan de prijs van het Nederlandse wier, daar het oogsten van zeewier in Noorwegen vrij is, en door de be trekkelijk regenarme zomers het dro gen van zeewier daar zeer goedkoop kan geschieden. De fabriek, die ge zonde winstmogelijkheden voor de toekomst biedt, zal in de toekomst 35 man personeel tellen, waartoe voor het merendeel arbeiders uit de om geving zullen worden aangetrokken. Momenteel bedraagt de productie plm. 4 ton per week. VERDIKKINGSMIDDEL. Het product, dat uit deze zeewie ren wordt gewonnen is geschikt voor verdikkingsmiddel bij de consump- tieijsbereiding door toevoeging van 1% is van waterijs heerlijk roomijs te maken! terwijl het ook ge bruikt wordt in de textielindustrie, o.a. voor het vervaardigen van on brandbare weefsels. In oorlogstijd werden bijv. de Amerikaanse vliegers aanvankelijk uitgerust met asbest- pakken, doch later werden deze pak ken vervaardigd uit draden van wier producten. Verder wordt gedacht aan het ver werken van slippers, waaruit zeer veel eiwitten kunnen worden ge haald, een voedingsstof, welke nog steeds schaars is op de wereldmarkt. Proeven hebben uitgewezen, dat hier- groot. De enkele nog welvarende regionen moeten bijspringen om oe armere kerken te helpen, waardoor het bloed der eerste wordt wegge zogen en noodzakelijk uit te voeren plannen onuitgevoerd blijven omdat de steun aan de noodlijdende ge meenten voor moet gaan. Sedert geruime tijd mag geen enkele plaatselijke predikant zelf nog beslissen of hij een huwelyk van een eerder gescheiden persoon mag inzegenen. De commissie wel ke tot taak had deze gevallen te onderzoeken, gaf toestemming tot een groot aantal dezer huwelyken. Ongeveer 25 der aangevraagde huwelijken werd evenwel geweigerd. TRAGISCH. Het slot der Synode was wellicht •het meest tragische. Men moest de opheffing goedkeuren van zestien predikantspasten, waartegenover slechts vier nieuwe werden gesticht. Belediging van een Tweede Kamerlid. VRAGEN VAN JHR. VAN DER GOES. Jhr. mr. M. van der Goes .van Naters heeft aan de minister van overzeese ge biedsdelen de volgende schriftelijke vra gen gesteld: lc. Heeft de minister kennis genomen van de inhoud van de berichten van „De Preagerbode" van Donderdag 2 Juni. waar onder het hoofd: „Territoriaal commando West-Java, redactie dienst voor legercon- tacten". een artikel is opgenomen, geti teld: „Over there, w|jn en az(jn van het soldatenleven", voor welk artikel derhal ve opgemelde dienst verantwoordelijk is? 2e. heeft dc minister, behalve van de feitelijke onjuistheden over de te Arnhem gehouden demobilisatievergadering, welke door Kamerleden van verschillende rich tingen werd bijgewoond (abusievelijk is Nijmegen genoemd, een betoging of op tocht is niet gehouden, gedreigd is er niet), ook kennis genomen van de las terlijke en beledigende inlichtingen in dit artikel ten aanzien van één der aanwezige leden der Staten-Generaal (vulgaire scheldwoorden en aanwrijving van een strafbaar feit, nl. het aanzetten tot dienst weigering)? 3e. Is de minister bereid, aan voormelde publieke dienst te doen blijken, dat bele diging. smaadschrift en laster, onder ver antwoordelijkheid van deze dienst ge pleegd, én in het algemeen, èn in het bij zonder ten aanzien van een lid van een openbaar lichaam niet worden geduld? (Ingezonden mededeling) ran de rheumatiek. U wentelt zich in Uw bed en de knagende pijn verlaat U niet. Wilt U rustig slapen neemt dan'n Witte Kruispoeder en de ellendige pijn verdwijnt. Uitgerust, monter en opgewekt wordt U wakker. Poedersfo. 85 p. doosje 12st. Cachetsf0.90,, kokerl2st. Tabl. ƒ1.75 24st. Bü apothekers cn drogisten MTTEHRVIS POEDERS 'CACHETS; 'TABLETTEN Voor Nederland: DUTIM, Ocgstgeest. Levenslang voor S.D.'handlangsr. Hete Arnhemse Bijz. Gerechtshof veroordeelde dc Arnhemse caféhouder Willy M. conform de eis tot levens lange gevangenisstraf. M. heeft ui nauwe samenwerking met de S.D. te Arnhem een groot aantal verzetslieden verraden. Vijf van hen kwamen om het leven. Duitse „majoor" lichtte 1500 personen op. DEED ZICH VOOR ALS VOORTVLUCHTIG S.S.'er De Duitser Robert Rathkc. die zich voordeed als een voortvluchtige ma joor van de Gestapo, heeft 1500 per sonen opgelicht tot een totaalbedrag van 1.700.000 mark, zo deelt de Duitse politie mede. Rathke zou hebben gezegd, dat hy zijn succes te danken had aan de be reidheid van de meeste Duitsers om „een vervolgd lid van de S.S." tc helpen. Rathke heeft onder meer 170 schrijfmachines, 130 kostbare came ra's en 80 radiotiestellen „Ingeza meld". Hij had de afgelopen twee jaar zon der geldige reispapieren Frankryk, België, Nederland en Zwitserland bezocht. (Ingezonden mededeling) cn n zult 's morgens weer kiplekker nit bed springen. Elke dag moet uw lever een liter gal in uw ingewanden doen stromen, anders verteert uw voedsel niet, hel bederft. U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LEVERPILLETJES om die liter gal oprc wekken en uw spijsvertering cn stoel gang op natuurlijke wijze te regelen. I CARTER'S^ LEVERPILlETJESj uit b.v. eon ochtendvocr voor kippen van buitengewone kwaliteit kan "wor den gefabriceerd. De mogelijkheden zijn legio. Krui ningen mag zich daarom gelukk'g prijzen een dergelijk bedrijf in 7 omgeving te hebben gekregen. Naar wij nog vernemen, zijn dc eerste proeforders naar Duitsland, door meer grotere gevolgd. Wanneer een stabiel product verkregen zal Zijn. zal men ook op de Nederlandse markt komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1949 | | pagina 5