Zes Juni 1944: Stormloop tegen Atlantik-wall Het „Derde front" in wording D-Day-ervaringen van Jan Fuselier Operatie Overlord tot in de puntjes voorbereid STORMLOOP IN EEN HEL VAN VUUR EN IJZER VRIJDAG 3 JUNI 1949 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT HET WEER WAS DE ONZEKERE FACTOR. Op die benarde 6e Juni van hetdonkerste jaar uit de oorlog bracht de Duitse radio in de ochtenduren het nieuws, waarnaar velen al maandenlang gehunkerd hadden: de invasie was begonnen. De latere mededelingen, die de voortreffelijke nieuwsdienst van de B.B.C. in vele talen en naar vele landen de aether inzond waren sober. Zy meldden niet meer, dan het nuchtere feit, dat geallieerde troepen aan de kust ^an Normandië aan land waren gegaan. Eerst later op de dag kwamen meer bijzonderheden binnen. Gespannen hebben dien dag duizenden illegaal geluisterd naar de stemmen uit hun verborgen radio-toestellen. Ieder vroeg de ander om nieuws. De grootste en lastigste onderneming tot dusver in de krijgsgeschiedenis was gestart en zou binnen een jaar de stoutmoe dige colonnes van de voortvarendegeneraal Fatten tot diep in Duits land brengen. De bevrijding zettede opmars in Europa in. De fan fares van de Duitse propaganda ten spijt slaagde de operatie „Over lord" de code-naam voor de invasie voor rapporten en tijdens be sprekingen volkomen. Inmiddels is er na de oorlog een serie boeken los gekomen van voor aanstaande staatslieden en militai re leiders, die een beeld geven van de voorgeschiedenis, de voorberei dingen en het verloop van de in vasie en van hetgeen -er achter de schermen aan conflicten en tegen stellingen moest worden uitgevoch ten voor de operatie Overlord tot het beoogde doel leidde. De dag- boekaanteKeningen van Stimson zijn verschenen, van Cordel Hull, van Hopkins, van Stettinius, van Byr- ness, van Churchill en lest best van generaal Eisenhower zelf. Want Eisenhower was tenslotte de man op wiens schouders de verantwoor delijkheid voor de operatie drukte, de officier, die door zijn leidersca paciteiten een groot aandeel in 't welslagen ervan had. Eisenhower's boek „Kruistocht door Europa" geeft een rustig, za kelijk en onpartijdig overzicht van alles wat met de invasie samen hing. Alleen op het belangrijke politieke voorspel werpt Eisenho wer als militair slechts zeer ter loops en onvolledig licht. Uit andere bronnen is evenwel duidelijk geworden, dat de debatten binnenskamers over het „tweede front" de eerste kiemen in zich droegen van de latere felle tegen stelling Oost-West- Reeds in 1942 begonnen de Russen, die op het Oostelijk front de volle kracht van de Duitse aanval moesten ervaren, aan te dringen op zulle een tweede front in West-Europa. De operaties in Italië werden door hen als een surrogaat-front op een neventoneel van de strijd beschouwd. In 1943 werd de roep om een tweede front steeds sterker, vooral omdat de raid op Dieppe in dit opzicht verwachtingen had gewekt. Een deel van de geallieerde pers ging zich met het geval bemoeien en koos partij voor de Russen, die zich, door de militaire prestaties van het Rode Leger, in brede kring sympathie, hadden verworven. Verzet van Churchill. In de hoge geallieerde regionen was het vooral Churchill, die zich verzette tegen een grootscheepse landing ln West-Europa en in plaats daarvan een concentratie van militaire macht op het Italiaanse front bepleitte, met zo mogelijk 'n inval in Joego-Slavië en bezetting van Kreta, de Dodecanesos en Griekenland. De Britse premier dacht aan de toekomst en wilde verhinderen, dat Sovjet-strijdkrachten vaste voetzou- den krijgen in Z.O. Europa met mogelyk ongewenste politieke ge volgen. President Roosevelt daarentegen aanvalsplan luidde in korte trek ken aldus: Landing op de kust van Normandië, opbouw van een troe penmacht voor de beslissende door braak, het bereiken van de Duitse grens, het vestigen van brugge- hoofden ten Oosten van de Rijn met een slotaanval door dubbe'le omsingeling van het Ruhrgebied. De Duitsers rekenden er op, dat de landing zou gebeuren in het Nauw van Calais en door valse inlichtingen aan de geheime dienst werd getracht hen zoveel mogelyk in die waan te versterken. Churchill drukte zijn twijfel aan het welslagen der onderneming al dus uit: Generaal, als U tegen de winter met Uw 36 divisies stevig bent genesteld op het Europese vasteland en daarbij het scnier- eiland Cherbourg ey Bretagne in handen hebt, zal ik deze operatie uitroepen tot één van de geslaagste van deze oorlog. En als U boven dien nog le Havre hebt bezet en het mooie Parijs hebt bevrijd, dan zal ik deze overwinning beschou wen als de grootste van ons tijd perk. Generaal Bradley voorspelde, dat de verovering van Cherbourg een lastig karwei zou zijn. Zijn schat ting was: „tien dagen als we ge luk hebben, dertig dagen als we geen geluk hebben." Zelfs ai zou Cherbourg snel in geallieerd bezit komen, dan bleef toch het probleem van de aanvoer overzee bestaan. Kunstmatige bruggen. Om dit schijnbaar onoplosbare probleem op te lossen werd een uniek plan uitgedacht, dat aanvan kelijk door velen laatdunkend als volkomen fantastisch werd be schouwd. Het ging om een plan voor de bouw van Kunstmatige ha vens voor de kust van Normandië. Ze kwamen er, deze kunstmatige havens. Twee mulberries, die in Engeland waren gebouwd en in gedeelten naar de kust werden gesleept en vijf goo sherries, bestaande uit een lange rij achter elkaar tot zinken gebrachte sche pen. Eind Mei waren de voorbereidin gen voltooid. Geheel Zuid-Engeland vas één uitgestrekt militair kam pement, stampvol soldaten, die wachtten op het bevel om te ver trekken, en volgestapeld met voor raden en uitrustingsstukken, die wachtten op hun transport naar de Kanaalkust. De landing van uit zee op de kust van Bretagne had de code-naam O m a h a., de landing vanuit de lycht op het schiereiland Cotentin Utah. Er bleef in de opzet één onbe rekenbare factor: het weer. De enige periode in Juni. die voor t startsein in aanmerking kwam was die van 4 tot 7 Juni. Vier Juni was het weer zeer slecht: uitstel. Vjjf Juni was het niet veel beter, doch de meteorologen voorspelden een opklaring, die waarschijnlijk 36 uur zou aanhouden. Daar verder uitstel de onaange naamste gevolgen kon hebben deelde, generaal Eisenhower 5 Juni om kwart over vier morgens zijn be sluit aan de commandanten van le ger, marine en luchtmacht mee: De aanval zou worden ingezet in de vroege ochtend van de zesde Juni. Een. paar uur later werden de be richten doorgeseind die het heir in beweging zouden zetten. Tot de vooraanstaande personen, die ver zochten aan boord van oorlogssche pen van de aanval getuige te mo gen zijn behoorde Churchill. Eisen hower wees zijn verzoek af doch Churchill vond een listige uitweg: „Het behoort niet tot uw verant woordelijkheid, mijn beste generaal, de juiste samenstelling te bepalen van de bemanning van welk schip van Zijner Majesteits Vloot ook. U kunt mij niet verbieden aan boord te gaan als bona fide lid van de be manning. Eisenhower kreeg echter steun van onverwachte zijde. De Koning liet weten, dat, als de Eerste minister het noodzakelijk achtte deze expeditie mee te maken, hij. de Koning, het eveneens tot zijn pheht rekende aan het hoofd van zijn troepen daaraan deel te nemen. Churchill Weld daarop niet langer aan. Bomtapijten. Kort na middernacht begonnen de bommenwerpers van de R.A.F. met het leggen van bommentapijten. 1136 toestellen wierpen tussen Cherbourg en Le Havre 5853 ton bommen, voornamelijk op kustbatte- rijen. Vliegtuigen van de Ameri kaanse luchtmacht wierpen even later 1763 ton op de kustverdedi- gingswerken. De gehele dag door bleven honderden Een van dc eerste foto's van de invasie. jagers en bommen werpers boven het gevechtsterrein vliegen. Deze bombardementen hadden hoewel lang niet .alle kustbatteriion Iconden worden uitgeschakeld net gewenste resultaat. Een aantal ver sperringen werd vernietigd en de enorme rookkolommen verblindden het bedienend personeel bij de ka nonnen. Groter nog dan de mate riële vernietiging was de uitwerking van het onophoudelijk geweld uit dc lucht op het moreel van de Duitsers. Zij werden in de schuilkelders gedre ven lot de eerste troepen eenmaal aan land waren. Onder dekking van trommelvuur vanuit zee werden de-eerste solda ten om 6.30 's morgens op net strand ontscheept. Vier en een half uur later begon aan weerszijde van de invasie-zóne een enorme lucht landingsoperatie, waaraan 3262 vliegtuigen deelnamen. Omstreeks dezelfde tijd werden 00 Amerikaanse parachutisten bo ven het schiereiland Contentin neer gelaten. Zij werden over een grote oppervlakte verspreid waarbij 60% van de uitrusting verloren ging. Ook by de latere aanvoer door de lucht van versterkingen werden zware verliezen geleden. Op vier dicht Dij elkaar gelegen plaatsen ln het invasiegebied werd in de loop van D-day een stevig bruggehoofd gevormd. De "Zwaarste tegenstand werd ondervonden in de sector waar de Amerikanen aan land gingen, in de sector St. Laurent-Sur- Montgomery, opperbevelhebber der Britse strijdkrachten. Mer. Het Duitse garnizoen ter plaat se was juist een paar dagen te vo ren versterkt en het voorafgaand bombardement had hier de minste uitwerking gehad. Uitgeputte troe pen uit de eerste landingsboten kon den aanvankelijk niet verder komen dan het strand en verloren honder den manschappen alleen al bij het opruimen van mijnen daar. Onder zwaar vijandelijk vuur moesten daarop de rotsen bestormd worden en slechts dank zij de vele staaltjes van individuele moed kon een ramp voorkomen worden. Langs een uitgestrekte strook werd in de loop van D-Day de kust verdediging veroverd en kon op som mige plaatsen een eind landinwaarts doorgestoken worden. De Briten wisten op D-Day Arro- manches. Meuvaines en Ryes te be zetten, de eerste plaatsen ln West- Europa die bevryd werden! Gedurende de vijf verdere dagen van dc operatie werden in totaal 326.547 man, 54.186 voertuigen van allerlei soort en 304.428 ton goederen aan land gebracht, cijfers aie wel aantonen welk een geweldige orga nisatie in elkaar was gezet en met welk een onuitputtelijke energie de moeilijkheden overwonnen werden. Tot 25 Juli bleven de troepen op gehoopt in een betrekkelijk nauw bruggehoofd. Toen volgde de beslis sende doorbraak bij Avr&nches, die spoedig leidde tot do bevrijding van vlo culturele hoofdstad van Europa, Parijs. Een verrassing? Waren de Duitsers op de hoogte van plaats en tijdstip der invasie? Eisenhower meent, dat de Duitsers gezien de heersende weersomstandig heden niet op een aanval gerekend hadden. Dat bleek volgens hem ook uit de hier en daar trage reacties. Deze week echter onthulde generaal- ma.joor D. A. van Hieten, dat de Duitsers 24 uur van te voren wisten, dat de geallieerde invasie op 6 Juni 1944 zou beginnen. Hot geheim werd in Nederland ontsluierd met gebruik making van een code van de Britse Intelligence Service, die reeds tij dens' het zogenaamde Englandspiel in Duitse handen was geraakt. Het Engelse telegram was bestemd voor verzetsorganisaties in Norman dië en Bretagne. aan wie hulp voor de opkomst zijnde geallieerde strijd krachten wercf gevraagd. De S.D. in Nederland ving doze radio-boodschap op en onmiddellijk na het ontcijfe ren van de code werd Rautcr op de hoogte gesteld. Deze zond een ylte- legram naar Hitier. De tijd was ech ter te kort om nog ingrijpende maat regelen tot uitvoering ie kunnen brengen. Hot enige resultaat was, dat nog enige Duitse reserve-troe pen konden worden verplaatst voor de eerste soldaat van Eisenhower voet aan wal Icon zetten. Het staat echter wel vast, dat vóór de ontvangst van dit Britse radiosein, de Duitse legerleiding vol komen in het duister tastte ten aan zien van de verwachte landing. (Nadruk verboden) Truman wilde deelne.men aan de invasie. ..Wij zijn thans dichter bij de vrede dan tijdens dc laatste drie jaren ooit het geval is geweest", zo verklaarde president Truman in oen onderhoud met een groep journalisten die zich naar Frankrijk zal begeven om er een bezoek te brengen aan de slag velden waar zij het Amerikaanse le ger na de landing in Normandië ver gezelden. Truman zeide, dat hij indertijd ook aan de landing had willen deel nemen. maar dat generaal Marshall, destijds stafchef van het Amerikaan se leger, hem te oud vond. Dc bezieler en leider van de operatie Overlord, generaal Eisenhower. wilde voor alles samen met de Sovjet-bondgenoot de oorlog win nen en daaraan Churchill's politie ke bezwaren, die hij overigens niet deelde, ondergeschikt maken. De Amerikanen wisten hun in zicht door te zetten. Op de bijeen komst in Teheran deden Roosevelt en Churchill aan Stalin de toezeg ging-, dat vóór Mei 1944 de aanval in West-Europa zou beginnen. Half Jan. 1944 vertrok Eisenhower naar Londen om daar zyn hoofdkwar tier, de S. H. A. E. F., op te zet ten. De instructie van de gecombi neerde stafchefs was heel simpel: opdracht om op de kust van Frank rijk te landen en daarna de Duit se troepen te vernietigen. Het kostte enkele maanden dagelijks confereren met de hoogste miliiai- re leiders en strategen en het urenlang bezig zyn met rapporten en schema's voor de operatie Over lord gestalte had gekregen. Het Waar mensen tot willoze automaten werden. Generaals staan over stafkaarten gebogen en goochelen met cijfers, met compagnieën, met bataljons en regimenten, met brigades, divisies en legercorpsen. Voor hen is de oorlog een kwestie van tactiek en strategie, van koele berekening en van waagstukken, die lukken of mislukken. Zy zitten achter het front, want generaals mogen niet sneuvelen, zy dirigeren en wat komt er van een concert terecht als de dirigent door een beroerte getroffen wordt? Maar Jan Fuselier, die is het die de sprong moet wagen, door dc „hoge omes", zoals hy ze noemt, voor hem uitgekiend. Hij is de man van de practijk en de oorlog is voor hem allerminst een kwestie van tactiek of strategie, maar een stryd op leven en dood. Waarom hy naar voren springt of terugtrekt, waarom hy naar rechts of naar links gaat en het ene ogenblik met zijn makkers een stuk land verovert, dat hy het volgende ogenblik zonder begrijpen soms weer prys geeft, hij weet het niet, hij hoeft het niet te weten en het wordt hem eenvoudig niet verteld. Als een operatie mislukt, dan kau de generaal zeggen, dat hij pech heeft gehad en er zijn duizend omstandigheden, die de mislukking verklaar baar maken. Maar Jan Fuselier betaalt het gelag. En hij bekijkt een oorlog daarom met andere ogen, dan een opperofficier Jan Fuseliers en begrepen, dat de grote dag was aangebroken, dat deze luchtaanvallen de inleiding be tekenden tot de grote sprong. En inderdaad: zij werden naar de kiist vervoerd en gereed gehouden voor de inscheping. Ieder voor zich voelde zich eenzaam te midden der duizenden, die hem omringden en waarvan hij er drie, vier, hoogstens vijf persoonlijk kende: zijn naaste makkers in de kleine groep, waar van hy deel uitmaakte. Toch was de aanwezigheid van die duizenden en nog eens duizenden de enige troost voor Jan Fuselier, die wist, dat de rit naar de havens een re delijke kans had de laatste auto tocht te zijn, die hg zou maken. De dag breekt aan Maanden hebben ze in Engeland gelegen, de Amerikanen, de Cana dezen en de Engelsen, die in Nor mandië het spit moesten af by ten. Engeland was één reusachtige kazerne geworden, waarin Jan Fu selier zich verveelde. De meesten hadden op andere oorlogstonelen dc vuurdoop ondergaan. Zij begrepen, dat nu zy in Engeland lagen, dc sprong tegen de Atlantilvwal het volgende kunstuk zou zyn op het programma der generaals. Enorme voorraden werden bijeen gebracht, ieder terrein, dat als vliegveld dienst kon doen, stond vol gepropt met bommenwerpers en jagers. Langs de kust krioelde het van do schepen en er werd een groot aan tal oefeningen gehouden, waarin de landing zo nauwkeurig mogelyk werd nagebootst. Jan Fuselier wachtte in stijgen de spanning wat er gebeuren zou. Toen kwam er een dag, waarop de hemel als het ware verduisterd werd dooi' duizenden vliegtuigen, die opgestegen waren om de Fran se kust te. bombarderen. Zwaar be laden met projectielen waren zij en zo talrgk, dat de lucht trilde van het geronk van hun machtige mo toren. Zwijgend luisterden zij, de Benauwende attenties. De inscheping zelf verliep onge kend vlot, was tot in de puntjes georganiseerd. Aan boord van de schepen was plaats voor ieder, ner gens werden mensen op elkaar ge pakt, overal werd voor het nodige comfort gezorgd. Er waren dekens, er was koffie, er was lectuur, kortom alles was er. wat by de oefeningen steeds ontbroken had. En iuist dat maakte deze reis zo moeilijk. Omdat iedereen maar al te goed begreep, waarom men hel zo goed had. De schepen voeren naar het Oos ten. De zee was kalm, de nacht was donker. Kort na middernacht bleven de schepen stil liggen, dui zenden schepen lagen er voor de Normandische kust. De maanstond aan de hemelde schepen in de omgeving waren vaag zichtbaar... Toén begon eensklaps het scheeps geschut een bombardement van 'n intensiteit, zoals bijna niemand der opvarenden ooit had meegemaakt. De onneembare stellingen van Hit- Iers leger moesten murw worden frebeukt ten einde de verliezen zo aag mogelijk te houden. Weer ronkten vliegtuigen over en aan boord van de schepen kon men de explosies van hun bommen horen. Afweergeschut flitste op, vliegtui gen naderden uit de kuststreek en werden gevangen in bundels van zoeklichten, die doofden, zodra dc vijand zich aan de greep der zoek- Een onzer redacteuren heeft kort na D-day een interview gehad met een Amerikaans sol daat, die de landing in Norman dië meemaakte. Het relaas van deze eenling, nietig te midden der duizenden, die de grote aanval waagden, vindt men hier afgedrukt. Het is schokkend, maar sober, een klein docu ment over de operatie, die het begin was der Europese bevrij ding Het D.N.B. was de B.B.C. voor „De sedert lang verwachte invasie der Britten en Amerikanen is in de eerste morgenuren van de zesde Juni door het neerlaten van lucht landingstroepen in het gebied van de uitmonding van de Seine be gonnen'. Aldus luiddde de tekst van een D.N.B.-bericht, dal om 7 uur v.m. wereldkundig werd gemaakt. In zijn uitzending van 8 uur v.m. maak te.de B.B.C. melding van dit Duits bericht, een half uur later volgde de eerste Engelse officiële mededeling. In de loop van de morgen hield Churchill een korte rede in het Lagerhuis, waarin hij ver klaarde, dat „de eerste van een reeks grote operaties in West-Europa was begonnen". Zij werd uitgevoerd door een Armada van 4000 sche pen en enige duizenden kleinere vaartuigen en een luchtvloot, die 11000 vliegtuigen in eerste linie omvatte. Alles, zo verklaarde Chur chill, verloopt volgens de plannen. De opperbevelhebber der gealli eerde legers, generaal Eisenhoxoer, verzocht in een radiotoespraak de bevolking van Frankrijk niet tot onberaden aclic over le gaan, doch te wachten tot het signaal voor medewerking werd gegeven. Andere toespraken werden gehouden door de Nederlandse, Belgische, Noorse en Poolse minister-presidenten in Londen en door generaal De Gaulle. Een golf van getemperde vreugde doortrilde Europa en met intense aandacht volgde men van nu af aan de ontwikkeling van het oorlogs gebeuren. De Duiters verdedigden zich fel, maar konden niet verhinderen, dat de Atlantikwal, waarachter zij zich aanvankelijk veilig waanden, doorbroken werd. Reeds op 7 Juni hadden de invasietroepen Baveux in handen, de 8ste strekte het landingsgebied zich uit over een lengte van 60 d 70 km. tussen de Ornemond en Carentan. De Duitsers moesten toegeven, dat er een gat geslagen was in hun onneembare Atlantikwal". ont- I kon halen, zich „veilig voelen" zijden, een weg naar het vasteland. snapt lie vernietiging En wat niemand verwacht had ge- schiedde. Nu kon men dekking zoeken, zich Vaartuigen werden getorpedeerd ingraven, zich rekenschap geven door de Kustbatteryen, tanks wer- den in brand geschoten of zonken in te diep water, pantserauto's lie pen dood op de versperringen, die de Duitsers hadden aangebracht en andere kwamen op mijnen terecht en sloegen omver. Er klonken wan hoopskreten, gekerm van gewon den, men zag bebloede gestalten brandende voertuigen uitspringen, terwijl allen horen en zien verging van het helse vuren van aanval ler en verdediger. Maar zó eindeloos was de stroom van tanks en pantserwagens, die naar de kust kwam, dat het niet mogelijk was om alles weg te schie ten. Hoe steil die oever ook mocht zijn, er kwamen tanks en mensen aan wal en zij begonnen de moei zame. harde, verbitterde stryd te gen de voorste Duitse bunkerreek- Eindeloze mensenstroom. Niemand heeft ooit naverteld, wat er om ging in de soldaten, die tot de eersten behoorden, die het Eu ropese vasteland aan de Norman dische kust betraden. Het strand lag bezaaid met doden, onophou delijk flitste het vuur uit de Duit- lichtarmen had weten te onttrek ken. Op een gegeven ogenblik kwam er beweging in de schepen. Voor- waarts ging het weer, recht op de j s« versterkingen, maar toch slaag- steile kust aan, die uit de scheme- I de de landing. Er bleef een einde- ring opdoemde. De batterijen der loze stroom van mensen en voer- Duitsers braakten ijzer en vuur en I tuigen en weldra ook van kanon- - nen naar de kust rollen en het het was gemakkelijk om in de me nigte van schepen treffers te plaat sen. Een nerveuze spanning maak te zich meester van de troepen, die wegdoken achter de pantsering der landingsboten en wachtten op het moment, waarop zrj een lichte schok zouden voelen. Die schok zou betekenen, dat zrj de kust hadden bereikt 'en de hel van het gevecht tegemoet moesten. De kust bereikt. Eensklaps openden zich de voor stevens der vaartuigen. De tanks, die keurig in formatie hadden ge staan, rolden naar voren, de mo toren ronkten, door ondiep water baanden z\j zich, vurend naar alle wonder geschiedde: een bunker, die 7.onder ophouden had gevuurd, zweeg plotseling. Een tweede bun. ker volgde. Batterijen, die als ra zend de aanvallers hadden bestookt, werden tot zwijgen gebracht. Auto matisch trok net spoor der voor trekkers een veilige baan over het met mijnen en versperringen be zaaide strand en terwyl de eersten, die aan wal gingen, niet verder waren gekomen, dan tien, twintig meter, Kwamen de volgenden al dertig of veertig meter, de daar- opvofgenden weer verder om terecht te komen in een terrein- strook, die door de scheepsartillerie tot een stuk woestijn was gemaakt- en waar men even, even adem van wie men had zien vallen en wie de wal bereikt had en nog mee verder was getrokken. Lang duurde de rust niel Waar de Duitsers vandaan kwa men, niemand begreep het. maar tegenaanvallen moesten worden af geslagen. Heggen en bomen, die men gepasseerd was, bleken sluip schutters te herbergen en mitrail leurs moesten op boomkruinen en hagen leeggeschoten worden om de onzichtbare moordenaars onschade lijk te maken. Uit dc aardbodem rezen bij de verdere opmars Duitsers op. die. de pantservuist gereed, kalm op de tanks aanliepen en hun projec tiel afvuurden, om daarna zelf in een te zakken onder een hagel van kogels. De regen begon neer te sijpelen. Maar het gevecht duurde voort. Een kuststrook kwam vrij en Jan Fuselier kon zich nu eindelijk ver bergen in de koude natte aarde en het vuren over zich heen laten gaan en rusten in de modder. Om dat nieuwe stromen strijdkrachten kwamen aangevaren en voorbij hem rolden en op hun beurt het spit gingen afbijten, niet meer aan de kust nu, niet meer tegen de stetle hellingen maar in tot puin ge schoten dorpen, die thans de front lijn vormden. Denken kon Jan Fuselier niet meer. Hy was leeg, nauwelijks een mens meer. Denken had hy niet Sekund tijdens de landing, noch tjj- ens de eerste gevechten, noch tydens de urenlange, verbeten wor steling. H\j had gehandeld als een automaat. Nu eerst besefte hjj, dat de aanval geslaagd moest zijn, dat men vaste voet gekregen had. Maar Jan Fuselier voelde geen vreugde, nauwelijks voldoening. Hü was slechts willoos leeg, volkomen uit geput. en besefte, vaag, dat hij de landing overleefd had. Zo ónderging Jan Fuselier de D- day, de dag der invasie, de dag van de grootste onderneming van deze aard, die de krijgsgeschiede nis kende. (Nadruk verboden)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1949 | | pagina 3