Nationale Reserve en de lichtingen 1941-1944 wonder patiënt van Rochampton 70 jongens leren het vak op de „Pollux' In Londens havens werd gestaakt Prov* Stoombootdiensten in eerste kwartaal van 1949 WILLEM DE HAAN: Jong ie Nederlander zonder handen vond in Engeland hei geluk De morgenstond „Een held komt in het leven terug" (Van onze Londense corresp.) De inhoud van de bekroonde Amerikaanse film „De beste jaren van ons leven" ls hier dezer dagen werkelijkheid ge worden, toen in de stampvolle Nederlandse kerk te Londen ds. van Apeldoorn het huwelijk inzegende van de voorma lige Nederlandse verzetsstrijder Willem de Haan uit Am sterdam en mej. Johanna („Jopie") van Schooten uit Den Haag. Evenals de hoofdfiguur In de film namelijk, heeft de 32-jarlge Willem tUdens de oorlog zijn beide handen verloren en slechts zjjn enorme doorzettingsvermogen en de liefde van het meisje, dat hier Zaterdag zijn vrouw werd, hebben hem in staat gesteld zijn plaats in de maatschappij weer in te nemen en met zijn twee nieuwe kunsthanden 'n betrekking op een Londèns kantoor te aanvaarden. Het stralende jonge paar, dat in Engeland door een luk raak radioprogramma met één slag beroemd is geworden, heeft zich na de plechtigheid op een tiendaagse huwelijks reis naar Nederland begeven, waar zij nu in Den Haag bij de ouders der bruid vertoeven. Na Pasen zullen zij naar Lon den terugkeren, waar Willem's nieuwe werkkring op hem wacht. Toen in 1944 de jeugdige verzetsman Willem de Haan voor dwangarbeid naar Duits land werd weggevoerd en be sloot een poging tot ontsnap pen te wagen, had hü nauwe lijks kunnen dromen, dat dit hem na een bijna ondragelijk lijden zou voeren tot een nieuw leven in Engeland en tot zijn huwelijk hier. Het is moeilijk om Willem aan het spreken te krijgen over die dag toen zijn transport de Duitse grens naderde. NOODSPRONG Met de moed der wanhoop was de toen 18-jarigé jongen uit de rijdende trein gespron gen en met zijn handen op de electrische rails terecht gekomen. Toen hij in het dichtsbijzijnde ziekenhuis werd opgenomen, moest men tot amputatie overgaan van zijn verbrande handen en vanaf de elleboog verbrijzelde ar men. De toekomst scheen voor Willem voorgoed gebro ken. Werk en een normaal leven leken uitgesloten. Maar nee, Willem weigerde het denkbeeld te aanvaarden, dat hij zijn leven lang hulpbehoe vend zou zijn. Hoewel hij geen woord Engels kende, be sloot hij drie jaar geleden om geheel op zijn eigen houtje naar Engeland te gaan. en daar zijn geluk te beproeven. Die moed is hier niet lang onopgemerkt gebleven. Nieuw gevonden Engelse vrienden in het vissersplaatsje Fleetwood kwamen zo onder de Indruk van de ondernemingsgeest van deze kalme, Ietwat ver legen Nederlandse jongen, dat zij terstond gelden voor hem inzamelden en hem naar Lon den zonden, zodat hij daar contact kon zoeken met het beroemde Rochamoton zieken huis voor oorlogsinvaliden, te Richmond, aan de Theems. MODERNSTE VINDING. Hier trok zijn geval onmid dellijk de aandacht van de hoofdchirurg, de vermaarde dr. Gilles, die terstond enige operaties -op hem verrichtte. Na ruim een jaar in dit prachtige gelegen ziekenhuis te hebben doorgebracht kreeg Willem die ondertussen zijn tijd benutte met het leren van Engels in 1947 zijn eerste en tn 1948 zyn tweede kunst hand. Deze waren van een geheel nieuw Amerikaans ont werp en hij was de eerste invalide in Engeland die ze ontving. Het zou hem in staat stellen alle tien vingers af zonderlijk te bewegen. Een woord van lof ls hier ook op zijn plaats voor het werk van hot Nederlandse Koning-Wil- lemfonds te Londen, dat de hoge kosten dezer unieke kunsthanden op zich nam en een grote bijdrage schonk aan het Rochampton ziekenhuis voor WUlem's lange verblijf daar. Demonstratie bij het vertrek van de „Groote Beer". MET SPANDOEKEN EN PAMFLETTEN Woensdagavond vertrok de „Groote Beer" met militairen uit IJmuiden naar Indonesië. Naar schatting 3000 personen waren met spandoeken en pam fletten naar de Noordersluis in IJmuiden gekomen om hun afkeer uit te spreken over het verschepen van militairen naar Indonesië. De betoging werd geleid door de beide communis tische wethouders van Velsen, de heren Kruisdam en Van Eyken. Kreten als „geen ka zernes maar huizen" en „troe pen terug" weerklonken over de Noordersluis. De politie heeft de betogers uiteengedre ven. Van overheidszijdc wordt medegedeeld, dat dergelijke wanordelijkheden tot gevolg kunnen hebben, dat in de toe komst de toegang tot de sluizen ook aan familieleden van ver trekkende militairen wordt ont zegd. Kort nadat hy in 1948 zijn tweede hand ontving, verloof de hij zich met Johanna, die hij, voordat hij het ziekenhuis inging, in Londen tijdens een uitstapje van de Club van Jonge Nederlanders had ont moet. Zij deed hier sinds de oorlog de huishouding in het gezin van een Londense dok ter, en is een jaar jonger dan Willèm. DANK ZIJ GOEDE TRAINING. Het was „Jopie", die hem de wilskracht gaf zich met onuitputtelijk geduld te oefe nen in het gebruik van zijn nieuwe handen. Een geheel nieuw systeem van door schouderbewegingen „bestuur bare" veren, waarmee de el lebogen, polsen en alle vin gers bewogen kunnen worden, stelde hem langzaam maar zeker, na eindeloze oefening, in staat zichzelf aan te kle den, zich te scheren, te eten, zyn haar te kammen en te schrijven. WUlem's energie en enthousiasme kenden geen grenzen meer. Een nieuw le ven ging voor hem open en niets was hem meer onmoge lijk. Hij werd de wonderpa- tiënt van Rochampton en be gon zich zelfs op stenografie en machineschrijven toe te leggen. DE RADIO HELPT. Omstreeks die tijd, nu eni ge maanden geleden, bracht de bekende Engelse radio-in terviewer Wilfred Pickles een bezoek aan het Rochampton hospitaal. Zijn wekelijkse im promptu „have a go"-pro- gramma's uit alle delen van het land. behoren tot de po pulairste uitzendingen van de BBC. Pickles' oog dwaalde over de volle hospitaalzaal en bleef rusten op de jonge blonde Nederlander, omringd door zijn Engelse vrienden. Het interview begon. Willem s laconieke antwoorden, hoe hij maar zonder handen en zon der een woord Engels op goed geluk naar Engeland was ge komen om een bestaan le zoeken, en nu. dank zij het meesterlijke werk van dr. Gil les al een aardige snelheid steno had bereikt, trouw plannen had en zelfs de En gelse taal had bemachtigd, lieten de BBC-radio-intervie wer nummer één bijna sprake loos en de luistéraars niet minder. Een Engelse zaken man, die het programma ge hoord had, bood Willem on middellijk een administratie ve betrekking aan op zyn Londense handelskantoor, het geen hij heeft aangenomen. De Engelse avondbladen druk ten foto's af van „Wim and Jopie"' onder de kop: „Een held komt in het leven te rug." Op 19 April zal het jonge paar hier uit Nederland te rugkeren en zal Willem be ginnen met zijn letterlijk ..uit de lucht" gevallen werk in de City. Het zal de kroon zijn op zijn moed en taaie volhar ding, die heel Engeland heeft geïnspireerd. (Nadruk verboden). 100 jaar matrozenopleiding. Het instituut van de Kon. Ned. Roei- en Zeilvereniging (Van onze speciale correspondent) Arie, een vijftienjarige Jan maat in de dop, met een blauwe overall en een glun der gezicht, is bezig een zes- schjjfs gijn te scheren. Het handsvod ontbreekt aan het vaste part van de takel, maar dat hindert hem niet in zijn werk. Hij scheert het touw werk deskundig met de zon mee. Zijn kameraden leggen enkele en dubbele schoots- steken, stellingplank- en werpankersteken, zij maken, stalen- en korte- en ketting- splitsen, zij signaleren in de .duisternis een zeilschip recht vooruit en vertellen de ge heimen van een duvelsklauw Al deze termen, die voor U waarschijnlijk abacadabra zijn, zijn gemeengoed geworden van de 14-, 15-, en 16-jarige leer lingen van het Matrozen-insti tuut van de Kon. Ned. Zeil- en Roeivereniging in Amsterdam, die hun opleiding ontvangen op de bark „Pollux", een ro mantische driemaster in het Oosterdok in de hoofdstad. Honderd jaar geleden wer den eveneens jeugdige knapen door het Instituut vertrouwd gemaakt met het zeemansleven, werden zij eveneens gevormd tot de stoere zeelu;, die de Nederlandse schepen door de stormen over alle wereldzeeën voeren. Het Instituut bestaat thans precies een eeuw en al moge het verbamd met de Kon. Ned. Zeil- erl- Roeivereniging niet meer zo innig zijn als wel eer. het beschouwt zich nog altijd als een dochter van de ze vereniging. Honderd jaar, matrozenoplei ding. Dat was een feestelijke herdenking waard. Dinsdag vier de men een réunie; Woensdag was er een autotocht naar Ou wehands Dierenpark op de Grebbeberg en op Donderdag 14 April een ontvangst, een mars van de jongens door de stad met de Politie-muziek voorop, een diner in Krasna- polsky en een gezellig samen zijn in de avonduren. IVEER AAN HET WERK Maar daarna is het weer hard werken voor de leerlingen om in de twaalf maanden van hun opleiding klaar te komen en waardig gekeurd te worden om als matroos op de grote en kleine vaart ter zee hun eer ste reizen maken. Op 13 April 1849 werd bij Kon. Besluit van Koning Wil lem III het afgekeurde trans portschip „Dordrecht" aan het Instituut afgestaan. Het bleef tot 1861 in dienst. Daarna kre gen de kwekelingen hun op leiding achtereenvolgens op de brik „Venus", het korvet „A- jax", de brik „Zeehond", de brik „Pollux" en thans op de bark „Pollux". DE „POLLUX" De bark .Pollux", die op 4 Januari 1941 in dienst gesteld werd, is het fraaiste opleidings schip, dat Nederland bezit, een sieraad tevens voor de Amster damse haven. De zeventig leerlingen, die intern zijn, ontvangen hun les sen van de commandeur A M. Willemse. die op 30 April a.s. de dienst verlaat en dan opge volgd wordt door de heer J F. yiëtor, van een bootsman, twee bootsmaats en een onderwij zer. Ook aan het godsdienston derwijs wordt aandacht be steed. Voor dit onderwijs ont vangt men krachtens ie Nij verheids-onderwijswet subsi de. Het internaat bestrijdt zijn. onkosten uit subsidies van par ticulieren en rederijen, uit de schoolgelden en giften. De jongens voelen zich thuis op de „Pollux" en Klauteren weer lustig in het want. Na de oorlog was de gehele tuigage verdwenen, doch thans ligt het schip weer in volle glorie in de haven. Een halve ton was al leen al gemoeid met de mas ten en de tuigen. De Neder landers zijn een zeevarend volk Het ruime sop trekt talrijke ondernemende jongelui. Het honderdjarige Matrozeninstituut zorgt door het verschaffen van een degelijke opleiding, dat de jonge Janmaats met kennis van zaken hun loopbaan beginnen en dat. de grondslag gelegd wordt voor het bekleden van uitstekende betrekkingen aan boord van onze schepen. Een jaar met aftrek voor Menten. Het Amsterdamse Bijzonder Gerechtshof heeft uitspraak gedaan in de zaak tegen de groot-Industrieel uit Aerden- hout A. Menten, in wiens pro ces, zoals tl? advocaat-fiscaal het veertien dagen geleden op merkte, meer papier, meer tijd en meer goochelarij is ge bruikt, dan in welk proces, dat voor een Bijzonder Ge rechtshof is gevoerd. Het enige punt, dat het Hof bewezen achtte, ls het funge ren als tolk en deskundige voor kunstzaken in dienst van de inmiddels opgehangen S.S.- generaal Schoengardt, hetgeen hulpverlening aan de vijand oplevert. Het Hof veroordeelde Men ten tot een gevangennisstraf van een jaar met aftrek van voorarrest en beval zijn on middellijke invrijheidstelling. Nog een Nederlander op zoek naar Noach's ark. Naar het A.N.P. verneemt, zaï ook de 20-jarige theologisch student R. B. Noorbergen uit Groningen zich bij de expeditie, die een onderzoek zal instellen naar de resten van de ark van Noach, voegen. Zoals bekend zal ook de 17-jarige Haagse scholier Hans Roozen de tocht, die onder leiding staat van de Amerikaanse archaeoloog Smith staat, meemaken. Tachtig schepen werden opgehouden. (Van onze correspondent). Londen, 13 April. „Wij hebben tot dusverre geluk gehad; ons bedrijf is één der weinige, dat nog doorwerkt", ver telde de heer J. Noest, Londens directeur van YVm. Mtil- ler (Rotterdam) ons naar aanleiding van de grote havenstaking, die voor de tweede keer in tien maanden de Londense haven heeft lamgelegd. „Niet alleen, dat deze stakingen in de toekomst nog wel veelvuldiger zullen wor den", voegde de heer Noest er aan toe, „maar die lui hier werken ook nog zo langzaam wannéér ze werken... Het zit hem in die eeuwige koppen thee, en bovendien zijn de ploegen hier veel te groot, zodat een gedeelte er van maar staat toe te kijken en ze elkaar eigenlijk in de weg lopen, Nee, dan onze Rotterdamse havenarbeiders ik kan gerust zeggen dat die tweemaal zo snel werken als hun Londense collega's." Toen wij dezer dagen per mo torboot de uitgestorven ha ven eens in ogenschouw gin gen nemen, was er op het hele Londense waterfront maar één schip in beweging. Het was de 836 ton metende Ne derlandse „Oranjepolder" (Müller Mij.), die geladen en wel triomfantelijk langs de ruim 80 opgehouden schepen Passagiersvervoer liep iets terug. Meeste vervoer xip lijn Kruiningen Perkpolder. Blijkens de vervoersoverzichten van de Prov. Stoombootdiensten over het eerste kwartaal 1949, die gisteren door Gedeputeerden zijn besproken, is het aantal vervoerdè passagiers op de lijnen Terneuzen- Hoedckenslcerke en Kruiningen Perkpolder toegenomen, maar ls op de andere lijnen een teruggang waar te nemen. Bij de dienst Veere-Kamperland is het vervoer belangrijk lager doordat er in 1947 en 1948 een be langrijk vervoer was van D.U.W.- arbeiders. Het autovervoer is op alle lijnen nog toegenomen. Alleen voor de lijn Terneuzen—Hoedekenskerke kan geen vergelijking worden ge maakt, aangezien hier eerst sedert Augustus 1948 autovervoer moge lijk is. De aantallen vervoerde passa giers bedroegen over het eerste kwartaal van: 1939 1946 1948 1949 86.501 188.096 TerneuzenHoedekensk. 17.460 Kruiningen—Perkpolder 19.038 74.976 15.501 KortgeneWolfaartsdijk 31.025 34.280 61.034 12.151 Veere—Kamperland 4.206 7.346 Totaal 218.604 513.624 511.436 De grootste stijging dus ten aan zien van het veer Kruiningen— Perkpolder. dat zich in een steeds groeiende belangstelling mag ver heugen, en waarop het vervoer thans veel drukker is dan op het traject Vlissingen—Breskens. dat in tegenstelling met de toestand van 1939. MEER AUTO'S VERVOERD. Dat ook het autovervoer in ver gelijking met vorige jaren weer aanzienlijk is gestegen, blijkt uit onderstaande cijfers over het eer ste kwartaal van: VlissingenBreskens 8.734 Terneuzen—Hoedekensk1.356 Kruiningen—Perkpolder 4.442 ZierikzeeKatse veer 1.442 KortgeneWolfaartsdijk 5.910 37.665 2.560 8.568 24.017 1.510 51.860 Totaal 21.884 14.0J 8.585 90.177 INVLOED SLECHT WEER. Tenslotte geven wij hier de cij fers voor de maand Maart wat passagiers- en autovervoer betreft. Opvallend is de teruggang van het passagiersvervoer, maar toch wel begrijpelijk als men zich herinnert hoe Maart zijn staart roerde. Het slechte weer is hier wel degelijk van invloed geweest. De cijfers van het passagiersver voer in Maart luidden: 1939 1946 1948 1949 Vlissingen—Breskens 14.906 40.086 75.707 57.103 Terneuzen—Hoedekensk6.126 15.252 12.320 Kruiningen—Perkpolder 6.278 25.303 70.873 76.974 Zierikzee—Katse veer 3.323 5.691 9.863 7.253 Kortgene—Wolfaartsdijk 8.493 12.654 23.570 19.796 Veere—Kamperland 1.197 3.608 7.880 4.288 Totaal 40.323 177.734 Een teruggang dus op alle lijnen, behalve Kruningen—Perkpolder. Het autovervoer was in Maart op 1939 VlissingenBreskens 3.152 TerneuzenHoedekensk390 KruiningenPerkpolder 1.592 ZierikzeeKatse 'veer 494 KortgeneWolfaartsdijk 1.799 alle lijnen hoger dan de vorige jaren: 12.782 974 3.073 Totaal 7.427 Zo nodig verplichting tot dienstneming. Eén beslissing werd nog niet genomen. Naar aanleiding van be richten over het oproepen van de lichtingen 1941 tot en met 1944, wordt van officiële zijde het volgen de medegedeeld: Er bestaan plannen de jon gemannen, behorende tot de lichtingen 1941 tot en met 1944 aan een keuring te on derwerpen, teneinde de mo gelijkheid te openen hen ge heel of gedeeltelijk te kun nen inschakelen in de lands verdediging. Hieraan, kan het volgende worden toegevoegd: Een zeer groot gedeelte van hen, die behoren tot de vier genoemde lichtingen, verkeert in een zeer gunstige positie ten opzichte van de dienst plichtigen, behorende tot de lichtingen 1945 en latere jaar klassen, op wie de volle zwaar te van de dienstplicht, voor velen bestaande uit enige ja ren tropendienst. drukt, als mede tegenover de oorlogs vrijwilligers. die eveneens eni ge jaren dienst In Indonesië of hier te lande hebben ver richt en waarvan velen tot de lichtingen .1941 tot en met 1944 behoren. Toen in 1944 en 1945 een begin werd gemaakt met de opbouw van onze krijgsmacht, moest men er noodgedwongen van afzien een beroep te doen op deze vier lichtingen, om dat de mogelijkheid niet aan wezig was deze alsnog voor de dienstplicht op te roepen. Sedertdien is een viertal jaren verlopen, waarin de wenselijkheid is gebleken om, boven en behalve de in het kader der Westélyke Unie te vormen operatieve strijdkrach ten, te beschikken over terri toriale troepen, bestemd voor de handhaving van orde en rust in Nederland tegen aan slagen van binnen en van bui ten. Mede om te vermijden dat daartoe alsnog een beroep zou moeten worden gedaan op vorenbedoelde lichtingen is de regering overgegaan tot vor ming der Nationale Reserve. De Nederlandse jonge man nen op wie tot dusver geen militaire plichten drukten, hebben het thans in eigen hand om, door in ruime mate gevolg te geven aan de tot hen gerichte oproep en aldus op betrekkelijk weinig offers eisende wijze hun vaderland se plicht te vervullen, het de regering mogelijk te maken te blijven afzien van het ge bruik der bedoelde lichtingen. Mocht het gewenste resultaat onverhoopt niet worden bereikt dan zou moeten worden over wogen de vrijwilligheid te ver vangen door. het alsnog op leggen van verplichtingen. Aangezien het ogenblik voor deze beslissing nog niet is aangebroken, zyn alle tot dus ver hierover verschenen be richten prematuur. Honderd jaar Maatschappij voor de Geneeskunst. De Nederlandse Maatschap pij tot bevordering der Genees kunst bestaat 22 October 1949 honderd jaar. Op 7, 8 en 9 Juli a.s. zal dit belangrijke jubi leum echter reeds worden ge vierd en wel te Amsterdam, omdat, zoals de statistiek heeft uitgewezen „Juli de gezondste maand is" en in die maand de artsen dus het best een paar dagen er uit kunnen breken om eens hartelijk feest te vieren. Het programma der feestelijk heden omvat tal van punten die bewijzen, dat de dragers van het aesculaapteken niet al leen „wetenschapsmensen" zijn. Zo is er een sterrit naar de hoofdstad, welke zijn eindpunt heeft op het Stadionplein op 7 Juli. Om 14.30 uur wordt dan die dag in het Concertgebouw de officiële feestvergadering ge houden. van alle nationaliteiten heen- stoomde, op weg naar Rotter dam, haar dekken vol met glanzende nieuwe vrachtauto's. Op de Haya Warf, waar de lijnschepen der Hollandse Stoomboot Mij. uit Amsterdam aanleggen, was men minder gelukkig. Hoewel men er eerst nog met een handjevol mannen doorgetobd- had, was nu alles in staking. De „Rijnstroom" bv. was nog niet halverwege geladen met nieuwe personenauto's voor Nederland, toen daar ook het werk neergegooid werd. Het schip zal wellicht half leeg naar Amsterdam vertrekken. Verder op de rivier lagen nog een aan tal kleinere Nederlanders, waar onder de kustvaarder „Twen te" uit Groningen. Het enige teken van leven was de vro lijk wapperende Nederlandse driekleur. ONTSLAG-KWESTIE. Deze onrustverwekkende staking, die Maandagmorgen officieel werd aangekondigd door de 7000 man sterke Ste vedores and Dockers vakbond, was het gevolg van het ont slag van 32 oude arbeiders, die wegens buitensporig' veel verzuim onvoldoende arbeids prestaties geleverd hadden. Slechts zeven hunner waren lid van deze vakbond. Drie der ontslagen arbeiders wa ren boven de tachtig jaar! De rest behoorde tot de mach tige Transportarbeidersbond, die 20.000 leden telt in de Londense havens. Ondanks het uitdrukkelijk verbod van deze vakbond had ruim de helft hiervan zich bij de stakers der Stevedores Union gevoegd, zodat het totale aantal sta kers ruim 17.000 bedroeg, oftewel 75 procent der Lon dense havenarbeiders. VOEDSELGEBREK Ondertussen dreigde de sta king Londens en Zuid Eng land's gehele voedselvoorzie ning in de war te sturen. Zes tigduizend ton graan, 3000 ton meel, 2000 ton vlees en enorme hoeveelheden suiker, boter en kaas liggen er in totaal on- gelost op de grote vrachtboten van Canada en Australië, ter wijl, om de chaos nog' te ver groten, alle kaden zich ophoop ten met steeds langer -worden de rijen nieuwe Engelse ex port-auto's machinerieën en textielgoederen. Hoewel er zich in Londens havenkwartier nog geen rel letjes hadden voorgedaan deden de communisten hun uiterste best de 17.000 op de straten rondhangende stakers op te ruien. Van de zomer weer roomijs. Toen op 1 Juli 1948 de distri butie van melk voor de consu menten werd opgeheven, ble ven nog beperkende bepalingen van kracht voor het gebruik van melk voor industriële doel einden. Ook deze zijn thans ko men te vervallen, zodat melk, b.v. voor de bereiding van ijs en chocolade-melk, verbruik in laboratoria enz. niet meer aan toewijzingen gebonden is, en vrij kan worden betrokken. Op het paleis Soestdijk is Woensdagmiddag Prinses Beatrix geïnstalleerd als lid van een klein watervendel van het Nederlands padvindersgilde. Over Engeland is ze uit Amerika gekomen. Het land, waar de vrouw meer belangstelling heeft voor haar verschijning. Een housecoat noemen zij ze daar. Hier spreken we meer familiaar van een huisjapon. „Aboe!" zei de Nederlandse huisvrouw, die met haar ge dachten nog leefde in de tijd, dat je hoogstens zo'n degelijke ochtendjas van gemoltonneerd tricot droeg. „Is zo'n huis japon eigenlijk niet een beetje luxe ding?" Wij geloven, dat ook op dit punt de kleding juist eenvou diger wordt. In plaats van het gebloemde huishoudschort of de degelijke ochtendjas een combinatie van de twee. De voor delen van beide, maar zo oneindig veel vrolijker. Gekleder bovendien. Beter dan wij zou misschien de melkboer het pleidooi voor de ochtendjas kunnen voeren. Hij, die van achter half-open deuren zoveel kannetjes krijgt toegestoken. En achter die deu ren verschuilt zich het oude zijdje (met vlekken) of de ver sleten avondjurk. De huisjapon kan het licht van de jonge dag beter verdragen! Het hoeft geen dure gewatteerde te zijn (die je overigens niet eens zelf kunt wassen), maar met een aardig wasbaar katoentje, een stuk gebloemde of gestreepte kunstzij is al zo veel te doen. Driekwart model, maar bij voorkeur toch tot de grond. Gemakkelijk om 's morgens aan te schieten over pyama of nachtjapon. Om er prettig mee uit tc zien bij het ontbijt en in het werk. Zoals die Amerikaanse, die zoveel belangstelling heeft voor haar eigen verschijning. (Nadruk verboden) Elsa Danah

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1949 | | pagina 4