Van Gogh: een mensenleven
Geheime tentoonstelling
van atoomwapenen
Nederlandse luchtverdediging
wist niet dat er oorlog was
Rechts heeft niet altijd
voorrang
Zeeuwse Almanak
TWEEDE BLAD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 6 APRIL 1949
Jeugd - De Borinage - Sorrow
De moeilijke strijd om de schoonheid
Voor het eerst zullen nu ook in Zeeland de wanden van een
museumzaal bedekt zijn met schilderijen van Vincent van
Gogh.
Tijdens zijn leven kon 6lechts één van zUn werken een ko
per vinden men haalde voor de andere de schouders op_~
en toch is zijn naam tot een magisch begrip geworden in de
geschiedenis der schilderkunst.
Zijn leven zelf werd beheerst door een zo onuitputtelijke
mensenliefde, dat dit leven één groot dienen, zich opofferen,
zich wegcijferen ter wille van anderen werd.
Evenmin als de uitingen van zijn hunkeren naar schoonheid
begrepen werden, werd zijn mensenliefde verstaan. Men be
spotte hem, beschouwde hem als een zonderling, hij werd
eenzamer dan de eenzaamste.
Deze twee feiten geven aan dit schildersleven een huive
ringwekkende tragiek.
Vincent van Gogh stamde uit
een geslacht, dat reeds in de
zestiende eeuw in Nederland
gevestigd was.
Men vindt onder zijn voorvade
ren 'n thesaurier der Unie, 'n
consul-generaal van Brazilië,
die tevens thesaurier van Zee
land was, gouddraadtrekkers,
godsdienstleraren en vele pre
dikanten. Zijn grootvader was
predikant in Breda en had vijf
zonen: Hendrik Vincent, die
kunsthandelaar werd in Brus
sel, Johannes, die vice-admiraal
werd en directeur van de Ma
rinewerf in Amsterdam, Coi-ne-
lius Marinus, die kunsthande
laar werd in Amsterdam, Vin
cent, kunsthandelaar in Den
Haag, en Theodorus, predi
kant in Zundert.
JEUGD
In laatstgenoemd dorpje, ten
Zuiden van Breda, werd Vin
cent geboren en hij groeide er
op in een predikantengezin, dat
het.verre van breed had. Hij
was een roodharige, lelijke
jongen, hoekig in zijn manie
ren, in zichzelf gekeerd en las
tig: een moeilijk kind, dat zijn
ouders veel zorg gaf. Toen hij
twaalf jaar oud was, achtte
men het nodig hem in Zeven
bergen naar een kostschool te
doen, maar hij keerde ervan
terug even hoekig, even geslo
ten, even moeilijk als hij ge
gaan was.
Zijn óuders echter hadden
belangstelling voor schilder
kunst in hem waargenomen en
zij besloten hem in de leer te
doen bij Vincent, de kunsthan
delaar in Den Haag. Groot
werk kreeg hij hier niet onder
ogen, vrijwel uitsluitend genre
stukjes, die toen in de mode
..waren, maar op twintigjarige
leeftijd was hij toch zover, dat
hij naar Londen werd gezon
den, naar het filiaal van de
Parijse kunsthandelaar Goupil,-
die met Vincents oom geasso
cieerd was, en daar begon hij
te tekenen en zich met harts
tocht in de beeldende kunst te
verdiepen.
Merkwaardig is, dat zijn
grootste belangstelling toen uit
ging naar ietwat zoetelijk, sen
timenteel werk: meer dan de
artistieke betekenis der doeken
boezemde nem het onderwerp
interesse in, gevoel voor ni
veau en kwaliteit was hem nog
vreemd. Maar deze Londense
tijd is aanvankelijk de geluk
kigste van zijn leven geweest.
EERSTE ZWERFTOCHT.
Plotseling echter werd zijn
innerlijk evenwicht verstoord.
Hij werd verliefd op de doch
ter van zijn hospita, de wedu
we Loyer, maar zij speelde met
hem, hield hem voor de gek
en vertelde hem tenslotte, dat
zij reeds verloofd was. Vanaf
dit ogenblik was het met zijn
rust gedaan. Hij trok zich de
geschiedenis zeer sterk aan,
werd prikkelbaar en permit
teerde zich scherpe critiek op
SCHOONMAAK
Als ik in de buurt van mijn
echtgenote durf te komen, spat
ten haar ogen vonken. En de
gedienstige geest doet nauwe
lijks voor haar onder. Ook zwij
gend vuurwerk. Zelfs mijn drie
dochters zijn diep doordrongen
van mijn nietswaardigheid en
de hond verloochent haar vrou
welijkheid niet, maar wendt
zich van mij af.
De schoonmaakwoede is in
alle vrouwen des huizes geva
ren. Er staat geen meubelstuk
meer op zijn plaats. Er wordt
geboend, er wordt geschrobd,
er wordt gedweild, er wordt
gewreven, er wordt gepoetst ge
zwabberd, geragebold, gewas
sen. Het huis is een woestijn
van onbewoonbaarheid.
Eerst kwam de zolder klaar.
Toen de kinderkamer. En giste
ren de ruimte, die wij badka
mer plegen te noemen.
Plichtmatig heb ik het re
sultaat bewonderd. Het bad was
blanker dan slagroom. De gei
ser blonk als een spiegel. V/aar
chroom zat fonkelde' het als
nieuw. En toen ik het linoleum
betrad, waarschuwde mijn
vrouw: Het is gewreven,
breek je nek niet!
En vanmorgen uit mijn leger
stede stijgend, heb ik de geiser
ontstoken en de kraan aange
draaid en een douche geno
men....
De geiser droop na afloop.
Het bad was bespetterd.
Het chroom beslagen. Het li
noleum dreef....
En sedertdien noud ik me
bescheiden op de achtergrond.
Ik heb majesteitsschennis ge
pleegd.
de smaak der klanten van de
kunsthandel uit te oefenen.
Goupil kon hem in Londen niet
handhaven, haalde hem naar
Parijs, liet hem nog eens naar
Londen gaan, maar Vincent
scheen alle belangstelling voor
kunst verloren te hebben en
verdiepte zich nog slechts in
religieuze problemen. Zozeer
ging hij daarin op, dat hij er
over dacht zyn leven geheel te
wijden aan de armen.
HET GELOOF.
Schilder wilde hij niet meer
worden, korte tijd was hg on
derwijzer in het Frans op een
kostschool te Ramsgate. in En
geland en tot zijn taak behoor
de onder meer het ophalen van
het schoolgeld. Niets was min
der geschikt voor een jonge
man, die met godsdienstige pro
blemen worstelde: hij kon 't
niet over zijn hart verkrijgen
de ouders van zijn leerlingen
het geld, dat zij dringend nodig
hadden, af te nemen en met
zijn onderwijzersschap was het
dan ook spoedig gedaan. Weer
vestigde hij zich in Londen,
werd er lekeprediker en hield
slechte preken. Toen hij ziek
wetd, predikte hij de lof van
't ziek zijn, hij vond de droef
heid beter dan de vreugde,
steeds sterker werd zijn be
hoefte om al degenen, die onge
lukkig waren te troosten en te
helpen.
In 1876, drie en twintig jaar
oud, keerde hij terug naar Ne
derland. Zijn ouders woonden
toen in Etten. Zij waren dank
baar, toen hij hun huis weer
verliet en leerling werd bij een
boekhandelaar in Dordrecht.
Daar rijpte in hem het besluit
om predikant te worden. Hij
nam zijn intrek bij zijn oom in
Amsterdam, de vice-admiraal,
vèertien maanden lang trachtte
hij zich voor het toelatings
examen tot de Universiteit te
bekwamen. Het lukte hem
niet en nu ging hij naar
een opleidingsschool voor evan
gelisten te Brussel.
Nauwelijks drie maanden
duurde de opleiding. Een aan
stelling kreeg hij niet. Men
stemde er slechts in toe, dat
hij op eigen risico zou gaan
werken onder de mijnwerkers
in de Borinage.
DE BORINAGE.
En daar, In dit sombere deel
van België, speelt zich dan een
van de aangrijpendste episodes
uit zijn leven af. Hij neemt de
eerste Christenen tot voorbeeld.
Alles wat h\j bezit, schenkt hij
aan de armen, tot zijn kleren
toe. Ten slotte loopt hij in een
versleten soldatenjas en een
jute hemd, hü slaapt in een
houten hut op de blote aarde.
Als de mijnwerkers na een
werkdag van twaalf uren uitge
put en door explosies gewond
naar boven komen, verzorgt hij
hen en troost hen. En als er 'n
typhusepidemie woedt, ver
pleegt hij de zieken zonder acht
slaan op eigen lijfsgevaar.
Hij predikt ook, maar de gave
des woords was hem niet ge
schonken en het dichtst schijnt
hij tot de aan zijn zorgen toe
vertrouwden genaderd te zijn
als hij alleen maar voor hen
zorgde. Hü gaf zich ten volle
aan zijn zelfgekozen taak, maar
vaak had hij geen geld om een
maaltijd te nemen, hij verma
gerde en was ten slotte de uit
putting nabij.
Vrienden moeten zijn familie
gewaarschuwd hebben en de
vader kwam zich op de hoogte
stellen. Hij begreep zijn zoon
niet. Deze naastenliefde ging
zelfs hem te ver. Hij trachtte
Vincent tot rust te brengen,
huurde een kamer voor hem bij
een bakker, maar ook degenen
die hem naar de Borinage ge
zonden hadden, waren ontsteld
over zoveel toewijding en zij
ontsloegen hem onder voor
wendsel, dat zijn preken niet
goed genoeg waren.
DE KUNST.
Juist in deze tijd greep Vin
cent van Gogh opnieuw naar
zijn tekenstlft. Hij tekende de
mijnwerkers en maakte aqua
rellen van hen. Er ontspon zich
een hevige innerlijke strijd.
Moest hij zich aan de kunst
wijden of zijn religieuze taak
trouw blijven? Na een zware
worsteling koos hij de kunst en
hij ging terug naar Nederland,
naar Etten, naar zijn ouderlijk
huis. Het was intussen 1881 ge
worden. Vincent was 28 jaar
oud. Zijn vader troostte hem,
zijn broeder Theo, de goede
genius in dit moeizame leven,
sprak de bitter teleurgestelde
nieuwe rftoed in.
En misschien zou alles zich
ten goede hebben gekeerd, als
hij toen/geen liefde had opge
vat voor een nichtje, dat bij
zijn ouders in huis was, een
nieuwe ongelukkige liefde, die
hem ten tweede male volko
men uit zijn evenwicht bracht.
Er was hem geen rust ver
gund. Hij kon het in Etten niet
uithouden. Na nauwelijks acht
maanden ontvluchtte hij zijn
ouderlijk huis weer en ging
naar Den Haag.
Daar heeft Vincent nog een
maal zichzelf volledig aan een
medemens geofferd.
SORROW.
Het toeval dee'd hem een
dronken vrouw ontmoeten, mo
reel en lichamelijk aan het eind
van haar krachten. Hij meen
de haar te moeten redden en
nam haar en haar kinderen bij
zich in huis. Vincent worstelde
voor zijn kunst: hij had door
het zien van groot werk in het
Mauritshuis gevoel gekregen
voor kwaliteit, voor niveau,
voor stijl, voor techniek, en hij
nam de vrouw tot model. De
zorg en de toewijding voor de
ze vrouw waren misplaatst.
Zij ging voort met drinken, zij
rookte sigaren, terwijl hij hon
gerde. Er bestaat 'n tekening
van haar, die hij Sorrow noem
de: een wanhopiger mens kan
niemand zich denken.
Maar Vincent zelf kwam er
wederom door aan de rand
van de afgrond. En nadat hij
acht maanden lang getracht
had het voorwerp van zijn ma
teloze naastenliefde op te hef
fen tot een hoger peil, was het
wederom Theo, die hem be
vrijdde. Hij was aan het eind
van zijn krachten, wanhopig,
ontgoocheld, en in deze tijd
openbaarden zich bij hem de
eerste tekenen van geestesziek
te. Het was te veel geweest.
In deze periode echter bloeit
het kunstenaarschap van Vin
cent van Gogh open. Zeven ja
ren, zeven korte jaren had hij
nog te leven. Zij waren vol
doende om hem de genade der
volmaakte schoonheid te doen
verwerven.
(Slot volgt)
IN HET NAVAL-COLLEGE TE GREENWICH.
Britse marine wordt volledig
gemoderniseerd.
(Van onze con-espondent
te Londen)
Onder het toezicht van tot
aan de tanden gewapende mari
niers worden in het Royal Na
val College (Marine-instituut)
te Greenwich voorbereidingen
getroffen voor een vijfdaagse
uiterst geheime marine-tentoon
stelling, waar Engeland's nieuw
ste, op atoomoorlogen gebaseer
de wapenen en vlootombouw-
planncn binnenkort gedemon
streerd zullen worden aan de
marinestaven van de Britse
Dominions en de Verenigde
Staten, de hoofdleiding van de
R.A.F. en het Britse leger, en
aan leden van het Engelse ka
binet.
Het door admiraal Sir Philip
Vian ontworpen schema om de
Britse vloot geheel voor een
eventuele atomische zeeoorlog
te doen uitrusten, zal aan bo
vengenoemde autoriteiten ter
Zij herstelde zich echter
spoedig
Betreurenswaardig falen op Waalhaven
(Van onze parleipentaire redacteur).
Met een luchtvloot, bestaande uit in totaal 120 tot het ge
vecht gerede toestellen, ging Nederland in Mei 1940 de oorlog
tegen een oppermachtig Duitsland in. Wij hadden 28 D-21-
toestellen, kleine, tamelgk verouderde jagers; 22 zeer moder
ne G-1's, jachtvliegtuigen; llDouglastoestcllen, nieuwe Ame
rikaanse toestellen, die eigenlijk bestemd waren voor verken
ningen en bombardementen, doch die als jachtvliegtuigen kon
den worden gebruikt; 9 T-5-toestelIen, tamelijk moderne bom-
bardeurs; 10 C-10-toestellen, verouderde strategische verken
ningstoestellen; 4 groepen van oude verkenningstoestellen, C-5
en Koolhoven-toestellen, in totaal 40.
„Van de grens komen zeer verontrustende berichten binnen.
Wees derhalve hedennacht bijzonder op uw hoede", zo luidde
het telegram, dat de commandant luchtverdediging op Don
derdag 9 Mei des avonds om kwart voor negen van de opper
bevelhebber ontving. Hü gaf het echter niet door aan zijn
ondercommandanten/ omdat hü van de 8ste Mei af reeds alle
nodige maatregelen getroffen had.
Van zes minuten over half
twee in de nacht af trok een
stroom van Duitse vliegtuigen
over de hoofden van de ver
bijsterde, uit him slaap opge
schrikte Nederlanders. Het mi
litaire commando overwoog, dat
de schendingen een gevolg kon
den zijn van een aanval op En
geland. Daar het overvliegen
om ongeveer kwart voor drie
eindigde, werd men in die me
ning versterkt. Eerst om tien
minuten over vier kwam van
de landmacht het bericht van
grensoverschrijdingen binnen.
Dat was te laat, want reeds
een kwartier tevoren waren de
aanvallen uit de lucht op de
meeste vliegvelden ingezet; toen
liet het dus geen twijfel meer,
dat de Duitsers het op Neder
land gemunt hadden. Een aan
tal vliegtuigen is daardoor ver
loren gegaan. Zo bijv. op het
vliegveld Bergen, waar de toe
stellen op en buiten het veld
stonden opgesteld.
Hoewel de commandant van
dit vliegveld enige keren aan
het Commando Luchtverdedi
ging had gevraagd, of hij met
het oog op de overtrekkende
vliegtuigen moest opstijgen,
heeft hij daarvoor geen bevel
gekregen, aangezien men geen
zekerheid had, dat de .oorlog
tegen Nederland begonneft was.
Doordat de Duitse vliegtuigen
plotseling van zee uit een aan
val op het vliegveld Bergen
deden, hebben zij kans gezien
een aantal vlak bij elkaar op
gestelde, modrne G-l-vliegtui
gen op één na te vernielen.
WAALHAVEN.
Het vliegveld Waalhaven was
des nacht om vier uur het doel
van èen groots opgezette aan
val van Duitse parachutisten
luchtlandingstroepen. Van een
verrassing was geen sprake,
daar de beztting zich in de om
het vliegveld aangelegde stel
lingen bevond. Nadat het vlieg
veld gedurende ongeveer een
uur met lussen pozen gebom
bardeerd was, werd een batal
jon parachutisten neergelaten,
die onmiddellijk onder vuur
genomen werden. Intussen
daalden ook parachutisten aan
de buitenkant van het vlieg
veld waardoor de bezetting
in de rug kon worden aange
vallen en landden ook trans
portvliegtuigen.
Na enige tijd hadden de Duit
sers de laatste lichte mitrail
leur op het vliegveld, na hard
nekkige gevechten met de Ne
derlandse soldaten, tot zwijgen
gebracht. Het kader der man
schappen, hoewel óp een be
hoorlijke wijze hun plicht ver
vullende, konden niet op tegen
de grote overmacht.
De Parlementaire Enquête-
Commissie noemt het betreu
renswaardig. dat de bezetting
het vliegveld niet heeft kunnen
behouden. De vijand kreeg
daardoor de kans Waalhaven in
te richten als een steunpunt,
waar hij steeds zijn troepen en
zijn materieel door de lucht kon
aanvullen en vanwaar hij het
Zuidfront van de vesting Hol
land in de rug kon bedreigen.
YPENBURG.
Op dezelfde wijze als andere
vliegvelden is ook het vliegveld
Ypenburg uit de lucht aangeval
len. Na een hevig bombarde
ment van een half uur a drie
kwartier volgde een beschieting
van de gevechtsopstellingen op
het vliegveld met boordwape-
nen uit jachtvliegtuigen. Daar
na vond een landing van para
chutisten plaats, waarop ver
scheidene transportvliegtuigen
op het vliegveld landden. De
bezetting zag kans deze toe
stellen voor een groot gedeelte
in brand te schieten evenals
de daaropvolgende. De beschie
ting was zo effectief geweest,
dat een derde poging om met
transporttoestellen te dalen,
mislukte en deze, na laag over
het veld gestreken te zijn, ver
dwenen.
Verscheidene van de met de
transportvliegtuigen gedaalde
Duitsers werden gevangen ge
nomen, waarbij men nauwkeu
rige kaarten van de omgeving
Kort voor de onder
tekening van het At
lantisch Pact zijn IJs
land cn Portugal toege
treden, zodat deze
kaart reeds een wel
haast aaneengesloten
ring rondom de Atlan
tische Oceaan vertoont.
De opname van New
Foundland In Canada
heeft een consolideren
van de strategische stel
lingen rondom de nieu
we „binnenzee" moge
lijk gemaakt; In het
raam van het Pact lig
gen thans zeven stevi
ge steunpunten.
Tn de kaart zijn te
vens bevolkingscijfers
en troepensterkten op
genomen, volgens de
meest recente gegevens.
op hen vond. Toch hebben de
Duitsers kans gezien een groot
gedeelte van het vliegveld met
parachutisten te veroveren en
tijdelijk in handen te houden.
De groep, welke deze verove
ring uitgevoerd heeft, kwam
van de kant van Delft en dreef
ongeveer 30 a 40 Nederlandse
krijgsgevangenen voor zich uit.
De pantserwagens, die tegen
deze groep Duitsers werden in
gezet, durfden niet op deze
colonne te vuren, daar zij bang
waren de ontwapende Neder
landse soldaten te treffen. Daar
door konden de Duitsers op het
vliegveld doordringen en heb
ben zij de bataljonscomman
dant kri.igsggevangen kunnen
maken. Desondanks heeft een
eerste-luitenant zich met een
aantal manschappen, voorzien
van mitrailleurs, gehandhaafd,
totdat Nederlandse troepen het
vliegveld heroverden.
OCKENBURG EN
VALKENBURG.
De vijand heeft ook kans.ge
zien het vliegveld Ockenburg.
na een zeer hevige tegenstand
van de bezetting, tijdelijk te
veroveren. Daar echter de troe
pen te Loosduinen onmiddellijk
gewaarschuwd werden, heeft
men de toegang tot Den Haag
tijdig kunnen afsluiten. Hier
door en door de taaie verdedi
ging van de depóttroepen mis
lukte de opzet van de Duit
sers om zo snel mogelijk een
landingshoofd in de richting
van Den Haag in te richten.
Nadat het vliegveld met suc
ces door de artillerie was ge
bombardeerd. heeft men het
kunnen heroveren en het ter
rein in de omgeving daarvan
van de vijand weten te zuive
ren.
Evenals de andere vliegvel
den in de omgeving van Den
Haag werd omstreeks vier uur
het vliegveld Valkenburg aan
gevallen. Na een behoorlijke
verdediging van de troep bleek
de overmacht van de Duitsers
te groot, zodat de bezetting de
tegenstand niet kon volhouden.
Bij de herovering heeft de ar
tillerie krachtdadig kunnen me
dewerken en tenslotte werden
de Duitsers van het vliegveld
verdreven. Zij hebben zich in
het dorp Valkenburg verschanst,
doch zagen tot aan de capitu
latie geen kans hier uit te bre
ken.
De pogingen van de Duitsers
om bij- verrassing de vliegvel
den rondom Den Haag vast in
handen te krijgen, zijn dus mis
lukt. Hierdoor werd voorko
men, dat zij met hun luchtlan
dingstroepen van de drie vlieg
velden rondom Den Haag uit
met succes konden doorstoten
naar het regeringscentrum.
Hoewel hier en daar ook bij
de luchtverdediging, zoals be
grijpelijk is, fouten zijn ge
maakt, meent de commissie
toch, dat, in aanmerking ge
nomen het materieel, waarover
men beschikte, in het algemeen
gedaan is. wat gedaan kon wor
den. Dit blijkt ook wel uit het
feit. dat aan het wanen der mi
litaire luchtvaart de Militaire
Willemsorde is verleend.
Twee boerderijen en twee
huizen afgebrand.
Maandag werd de gemeente
Eethen (N. B.) door een grote
ramp geteisterd. Er ontstond
brand in een boerderij met rieten
dak, die door 3 gezinnen werd be
woond. Door de harde wind kwam
de vonkenregen terecht op de ka
pitale boerderij van M. Spoor. Ook
deze geraakte in brand. Boven
dien werden de woonhuizen van
Joh. de Fijter en kapper Beyer
aangetast. In één uur waren de
twee boerderijen en de twee woon
huizen afgebrand: 18 melkkoeien.
3 paarden en 1 veulen. 2 fokzeu-
gen met 10 biggen kwamen in dc
vlammen om. Zes gezinnen en 1
kostganger werden dakloos. Inven
taris en Inboedels gingen verlo
ren. De verzekering dekt slechts
een zeer klein gedelete der scha
de, die wordt geschat op f 250.000.
Minister Joekes heeft de ad
vies-commissie Emigratie Agrari
sche Beroepen geïnstalleerd.
bestudëring worden voorgelegd,
tijdens de op 25 April beginnen
de ..atoomvloot"-conferentie te
Greenwich, waar deze tentoon
stelling een belangrijke rol in
zal spelen.
Met het oog hierop worden
alle topgeheimen van admiraal
Vian's zojuist geclompeteerde
schema waaronder de model
len van nieuwe wapenen, oor
logsschepen en nieuwe onder
zeeërs, zomede vele diagram
men en films nu reeds in
het Marine-instituut verzameld
en opgesteld zodat de Britse
en Amerikaanse defensie-ex
perts alle aspecten van een ato
mische zeeoorlog zullen kunnen
onderzoeken. De te Bikini geno
men atoomproeven zullen o.a.
volledig geanalyseerd worden
en speciale aandacht zal be
steed worden aan de analyse
van wetenschappelijke theorieën
omtrent de verdere ontwikke
lingsmogelijkheden van atoom
wapens en raketten.
Een der belangrijkste onder
werpen die ter sprake zullen
komen, zullen de maatregelen
zijn die genomen moeten wor
den om de koopvaardijvloten
te besehermen tegen aanvallen
met atoomwapenen, en voorts
het probleem van het ontdek
ken van vijandelijke onderzee
ërs. daar hun aanwezigheid
niet door de radar van vlieg
tuigen kan worden vastgesteld.
Naar verwacht wordt, zal ad
miraal Vian binnenkort tot
commandant van de Britse
Home Fleet benoemd worden,
opdat hij zijn schema dan in
volle werking kan doen treden.
Nu reeds worden alle vlieg
dekschepen der Britse vloot
volledig gemoderniseerd en zo
danig omgebouwd dat zij de
nieuwste zware bommenwer
pers en een groter aantal ra
ket-jachtvliegtuigen kunnen
dragen. Vliegdekschepen zullen
een der voornaamste rollen
spelen in de nieuwe Britse
„atoom"-vloot.
(Nadruk verboden)
Komt de knoopjeslaars
weer in de mode?
Snufjes op de eerste
Nederlandse schoenenshow.
(Van onze speciale
verslaggeefster)
De Nederlandse bevolking
besteed jaarlijks voor 225 mil-
lioen gulden aan schoeisel
dit is gemiddeld twee paar
schoenen per jaar per persoon
zo vertelde ons dr. G. van
den Burg, secretaris van de
Vakgroep Detailhandel in
Schoenen, tijdens een perscon
ferentie. die vooraf ging aan de
eerste Nederlandse schoenenmo-
deshow. die dezer dagen in het
Kurhaus te Scheveningen werd
gehouden. In andere landen if
dit bedrag hoger, in Amerika
bijv. wordt gemiddeld per per
soon 3Vz paar schoenen per
jaar gekocht en Canada staat
bovenaan met 3,7 paar per per
soon per jaar. De bedoeling van
bovengenoemde show is uifcer»
aard het gemiddelde verbruik
van schoeisel in Nederland op
te voeren.
In Engeland en Amerika wor
den reeds sinds vele jaren
schoenenshows gehouden, doch
uitsluitend voor de handel. Voor
het eerst werd nu in Nederland
ook een show van schoeisel ge
houden, doch deze show was te
vens en in de eerste plaats ber
doeld als voorlichting .van het
publiek. Aan juiste voorlichting
over het modeschoeisel is het
Nederlandse damespubliek tot
nu toe aanzienlijk tekort geko
men.
Vertoond werden uitsluitend
damesschoenen naar ontwerpen
van Nederlandse kunstenaars.
De grootste nieuwigheid bleek
te zijn de Louis VX-hak. d.L
een hoge hak met gebogen
lijn, die herinneringen opwekt
aan de eerste jaren van deze
eeuw. Wij zagen ook de knoop
jeslaars uit grootmoeders tijd,
die volgens de organisatoren
van de show binnenkort weer
in de mode zal geraken. De
nieuwe lijn uit zich vooral in
spitser toelopende neuzen en
hogere hakken, hoewel ook de
sportschoenen nog een voorna
me plaats op deze show inna
men. Veel gedragen schoenen
waren witte, gecombineerd met
bruin, marineblauw en zwart.
De kabellegeing vormt momenteel een belangrijk onderdeel van het
werkprogramma der P.Z.E.M. Het is een werk met haken en ogen.
dat veel geduld en vakmanschap eist. De 50.000 volt kabel, die op
bovenstaande foto is afgebeeld, is voorbestemd een. onderdeel te
vormen van de belangrijke hoofdverbinding GoesVllssingen. De
haspel is door een grote trailer van het station Goes afgehaald en
wordt thans afgerold, terwijl werklieden te kabel met ijzeren stan
gen in de sleuf slepen.
ALLEEN BIJ GELIJKSOORTIG VERKEER.
Maar half Nederland weet
dit niet.
In de N.I.P.O.-enquéte over
de verkeersregels lieten de
Gallup-enquêteurs elke onder
vraagde een afbeelding zien.
En zij vroegen dan: „Op dit
plaatje ziet U een kruispunt en
er naderen een auto en een
fietser. Voor de automobilist
komt de wielrijder van rechts.
Heeft er nu een van de twee
voorrang of niet? (Indien wel:)
Wie heeft er voorrang en mag
doorrijden, de auto of de fiet
ser?"
van het publiek ant
woordt: de auto mag door
rijden (goed)
41% de fietser mag doorrijden
(fout)
2% meent dat niemand hier
voorrang heeft (fout)
11% weet het helemaal niet.
Het publiek is dus practisch
in twee vrijwel even grote
groepen verdeeld. De ene groep
meent (fout): „Rechts gaat al
tijd voor" cn de andere (te
recht): „Een fietser van rechts
moet een auto (van links)
voorrang geven".
Ontstellende onbekendheid
met de regels van het verkeet
moet dus wel de oorzaak van
menige aanrijding zijn.
En die onbekendheid is er bij
fietsers net zo goed als bij auto
rijders!
Het N.I.P.O. informeerde nl.
ook: „Wanneer U zelf op straat
bent is dat dan meestal als fiet
ser, automobilist, voetganger
enz?"
Hieronder de antwoorden van
de drie belangrijkste groepen:
Fietsers Voetg. Automoh.
Auto gaat
voor 49% 42% 54%
(goede antw.)
Fietser
gaat voor 43% 38% 43%
(foute antw".)
Andere antw. 8% 20% 3%
Opvoeding in de verkeersre
gels van fietsers en van auto
mobilisten is dus wel heel dui
delijk een ..voorrangstaak" voor
Veilig Verkeer-acties.
(Nadruk verboden)
Onderwijzers en
ambtenaren.
Op vragen van het Tweede
Kamerlid Peters (K.V.P.) over
de onderwijzers-salarissen heeft
de minister van Onderwijs
Kunsten en Wetenschappen een
uitvoerig antwoord gegeven,
waarin hij de ambtenaren-sa
larissen vergelijkt met de on
derwijzers-salarissen. De rege
ring is van oordeel, aldus de
minister, dat de onderwijzers-
salarissen op de juiste plaats
in het nieuwe bezoldigingsbe
sluit komen te liggen cn dat
volledig aan de gedachte van
een gelijktijdige en evenredige
behandeling van de onderwij
zers met de overige ambtenaren
is voldaan. De onderwijzers zijn
in vergelijking met dezen ze
ker niet aohter gesteld.