Kleine binnenschepen zijn
gedoemd te verdwijnen
De Marechaussée:
een keurcorps
In Parijs werd gedokterd
aan het herstel van Europa
tweede blad
provinciale zeeuwse courant
vrijdag ii maart 194!»
Vaartuigen van minder
dan 100 ton onrendabel
de toekomst van de schippersjeugd
Zeeuwse Almanak
exportprogramma's op de helling.
(Van onze reizende redacteur).
LEEUWARDEN. Rijkswaterstaat is doende een paar
forse strepen door Friesland te trekken. Op de kaart staan
zij al jaren, in werkelijkheid zal het nog geruime tijd duren
voor men zeggen kan, dat zij gereed zijn. Die strepen vor
men het Fries—Groningse kanalenplan: Etorlingen—Leeu
warden—Groningen en een zijtak In Zuidelijke richting
naar de Lemmer. Deze (ten dele nieuwe) waterwegen moe
ten dienen tot verbetering van de scheepvaart in en naar
het Noorden en dat zullen zij ook. Edoch, het dreigt een
verbetering te worden, die slachtoffers zal eisen, juist on
der de mensen van de binnenscheepvaart.
Misschien interesseert U
het buiten Friesland niet zo
erg. dat er een stuk of wat
binnenschippers ver weg aan
de wal rnoeten stappen om
achter het stuur van een
vrachtauto te gaan zitten.
Maar het moet TJ wel belang
inboezemen, dat daar ginds
iets gebeurt, dat zich op de
duur over heel Nederland zal
voltrekken: de totale onder
gang van de kleine binnen
schippers. Niet overal te
kent het verschijnsel zich
even duidelijk af, maar over
al zal het zich vroeg of Mat
voordoen. Overal: immers,
binnenscheepvaartis er door
geheel Nederland, in alle pro
vincies. Daarom is het goed er
zorgvuldig op te letten wat
daar gebeurt. Want Friesland
biit de spits af.
De Friezen zien. zü het met
weemoed, de dingen nuchter
onder het oog. Zfj. d.\v.z. de
Gedeputeerden hunner pro
vincie. hebben een advies
commissie ingesteld ter be
studering van het vraagstuk
en van de te nemen maatre
gelen. De voorzitter, de heer
D. de Loor. lid van het pro.:
vinciaal bestuur, heeft mu
daar dezer dagen het een en
ander van verteld. De com
missie heeft nu alle gegevens
verzameld, maar is nog niet
gereed gekomen met haar
rapport.
GERINGE TONNAGE.
Friesland dan, zo vertelde
hii, telt op het ogenblik 1247
binnenschepen, waarvan er
nog 378 uitsluitend zeilen. 174
gesleept worden en 347 wer
ken met een opduwer (d.L
een vletje met meestal een
oude fordmotor, uit een auto
gesloopt). Dit zijn alle ver
ouderde typen. Slechts 275
ziin er motorschepen: die
hebben dan een hogere ton
nage.
De tonnage is van groot be
lang. Die 1247 hebben een
totale tonnage van 97.805 ma,
d.i. gemiddeld 80. Dat is te
laag. want in de na-oorlogse
verhoudingen van lonen en
prijzen is een binnenschip
van minder dan 100 ton over
't algeröeen niet meer lonend
te exploiteren. Natuurlijk, er
ziin uitzonderingen. De con
currentie van de wagon be
tekent weinig in deze spoor
weg-arme provincie, maar de
vrachtauto neemt hoe langer
hoe meer over enhier en
daar komt de tractor-met
aanhangwagen meer en meer
in zwang. Daar kunnen de
kleine schepen, die de gemid
delde tonnage niet eens halen
van de 1247 ziin er 960
kleiner dan 80 ton! niet te
genop.
Het merendeel der schip
pers weet geen raad met de
toestand. Zü missen de brede
blik om het gehele complex
van vraagstukken, waarin zij
verzeild zijn geraakt, te over
zien. zijn vervuld van haat
tegen het spoor en de auto,
zien unfaire concurrentie in
allerlei overheidsmaatregelen,
voelen hun gemis aan kennis
als een tekort en weten zich
verslagen.
Hoe reageren zij? Met de
dag wordt het aantal groter,
dat het schip voorgoed aan
de wallekant heeft vastge
maakt om het voortaan alleen
nog maar als woning te ge
bruiken dicht bij de fabriek.
HERTENGEWEI.
1n Aardenburg toerden bij
rioleringswerk geweien van
herten en tanden van everzwij
nen gevonden.
En in de Schelde vindt men
o\j baggerwerk ook telkens van
die overblijfselen uit lang ver
vlogen eeuwen.
Zij geven even het besef van
de onbelangrijkheid van wat
voor ons het belangrijkste is: de
eigen tijd. De hertengeweien
van Aardenburg, gevonden op
een plaats, waar later een
bloeiende koopstad verrees, die
weer later tot dode stad werd,
zij zijn gebleven.. En wat rest
er van de mens van toen? En
une kan zich nog indenken, om
welke problemen de mens van
*oen zich druk maakte?
En wat zullen ze over duizend
jaar m Aardenburg vinden uit
onze tijd?
Het is goed, dat we het niet
weten. Het zou een zorg te meer
zijru
waar de schipper een baantje
als landrot heeft aanvaard.
Ook zijn er, die na de tot
standkoming van de noodwet-
Drees het varen eraan gege
ven hebben om voortaan van
het schamele „staatspensi
oen" verder te leven. Weer
anderen gaan aan de wal wo
nen en verkopen hun schip,
dat dan prompt tot woonark
wordt omgebouwd. De jonge
ren leren chaufferen en klim
men op een vrachtauto. Zij
doen dit alles met pijn in hun
hart. want een schipper, die
niet méér varen kan. is maar
een half mens.
TOEKOMST
SCHIPPERSJEUGD.
Belanghebbende buiten
staanders slaan deze evolutie
met bezorgdheid gade. Niet,
omdat zii het oneconomische
kleine schip willen handha
ven, maar omdat zii zien. dat
met een vermindering van
het aantal kleine een ver
meerdering van het aantal
grote schepen gepaard gaat:
schepen, voor Rijn- en kust
vaart. die gebrek hebben aan
geschoold personeel. Zij pro
beren de schippersjeugd op te
vangen om haar bekwaam te
maken voor deze vaart. De
ouderen voelen daar niets
voor, omdat zii huiverig ziin
voor lange réizen het me
rendeel van de Friese schip
pers begeeft zich nooit buiten
Friesland en een grote cate
gorie. de „Oldehovenschip-
pers" gaat zelfs niet buiten
het zicht van Leeuwardens
stompe toren en de jonge
ren zijn er slechts met moeite
toe te brengen.
Zij begrijpen en beseffen
nog niet. dat daar htm toe
komst ligt, willen zij blijven
varen en dat dan wèl een
toekomst is met perspectief.
Zij zullen het echter op de
duur wel moeten inzien. Als
de grote kanalen er zijn zul
len de kustvaarders en de
Rijnaken tot in het hart van
Friesland kunnen komen. Dat
Een kustvaarder.
zal de nekslag ziin. Dan moe
ten zij of de wal opgaan of
overstappen op 't grote schip.
En mochten zij al hun weer
zin tegen lange reizen kun
nen overwinnen dan nog
blijft er dit bezwaar, dat zij
dat grote schip niet zelf kun
nen bekostigen, zodat zij bii
het overstappen in dienst
baarheid geraken. Dat voelen
zii als een vernedering, niet
ziende, dat op elk gebied des
levens de kleine economische
eenheid of opgaat in of ten
onder gaat aan de grotere.
Een wreed verschijnsel,
maar onontkoombaar....
(Nadruk verboden).
Zo ziet het Nederlands elftal er uit, dat Zondag as. in het Olympisch Stadion le Amster
dam tegen België uitkomt. Van boven naar beneden en van links naar rechts. Doel: Kraak
(Stormvogels). Achter: Steenbergen (S.V.V.) en Schijvenaar (E.D.O.). Midden: van Schjjn-
del (S.V.V.)Mörlng (Enschede), en de Vroet (Feyenoord), aanvoerder. Voor: Lenstra
(Heerenveen), Wilkes (Xerxes), Brandes (Feyenoord), Rijvers (N.A.C.) en Clavan (AJD.O.).
Fruit op de Jaarbeurs.
Op de derde verdieping van
't Jaarbeursgebouw aan'tVre-
denburg te Utrecht zal door't
Centraal Bureau van de Tuin
bouwveilingen een stand wor
den ingericht, waarin op aan
trekkelijke wijze een aantal
manden en kisten met fleuri
ge Nederlandse handappelen
en peren zullen worden uitge
stald. Het Centraal Bureau
van de Tuinbouwveilingen wil
hiermede de binnen- en bui
tenlandse bezoekers er van in
kennis stellen dat Nederland
dank zij de moderne koelme-
thoden ln staat is ook in het
voorjaar fruit op .de markt
te brengen dat voor vers fruit
niet behoeft onder te doen,
De Marine en de Nationale
Reserve.
In verband met de dezer da
gen gedane mededelingen over
het aangaan van een verbinte
nis bij de Nationale Reserve,
vestigt het ministerie van ma
rine er de aandacht op, dat
de gewone en buitengewone
dienstpl'chtigen, die zijn- of
zullen worden opgeroepen om
bij de Koninklijke Marine in
werkelijke dienst te komen,
niet voor een verbintenis' bij
de nationale reserve in aan
merking kunnen komen.
Kruideniersvakcentrale over
het Ganzenbordspel-
in verband met het-feit, dat
de verkoop van plaatsbewijzen
voor het Nationale Ganzen
bordspel in het Amsterdamse
stadion en de verkoop van
loten voor de daaraan verbon
den nationale loterij alleen ver
krijgbaar zijn gesteld bij een
groot concern (Albert Heijn)
heeft het bestuur van de krui
deniers vakcentrale een tele
gram gezonden aan het uit
voerend comité van het open
luchtspel waarin de verkoop
door één grootbedrijf wordt
afgekeurd.
Fraude bij distributiedienst
te-Tiel.
Dezer dagen werden in Tiel
vier personen gearresteerd, die
verdacht werden bij een distri
butiefraude te* zijn betrokken.
Bij het onderzoek kwam aan
het licht, dat de koopman S.
uit Lienden en R. en echtge
note uit Tiel in het bezit wa
ren geweest van inwisselbon-
nen, welke van diefstal, af
komstig waren. De dismbu-
tieambtenares M. uit Tiel ver
strekte hun hierdoor levens
middelenkaarten. Enige hon
derden kaarten zijn op deze
wijze in de zwarte handel te
recht gekomen.
Voor 80 vernielde
huizen 400 nieuwe terug
IN APPI.VGF.DAM WEET MEN
IIOE HET KAN...
Burgemeester C. C. J. Welleman
van Appingedam, een kleine ener
gieke vijftiger, moet wel een goe
de vriend zijn van alle verhuizer*
in en rondom zijn bijna 8000 inwo
ners tellende gemeente, want Ap
pingedam. het zich sterk ontwik
kelende industrie-centrum in N.-
O. Groningen, kreeg sedert de be
vrijding voor zijn tachüg door oor
logshandelingen verwoeste hujzen
zeven nieuwe straten terug. Of om
precies te zijn: vierhonderd nieu
we huizen.
En toch is de burgervader van
deze uit de twaalfde eeuw date
rende stad geen tovenaar op het
gebied van de herbouw, aldus le
zen wij in het Alg. Dagblad. Maar
hij heeft door zijn verleden een
belangrijke voorsprong op de
meeste van zijn ambtgenoten. In
Delfzijl staan o.a. een kloek ge
meentehuis en de gezonde zee
vaartschool Abel Tasman, om
streeks 1935 gebouwd, die in hun
gevelstenen de naam van deze bur
gemeester als gemeente-architect
laten zien. Zo weet hij dus van
stenen en balken genoeg om. opko
mende voor de belangen van zijn
gemeente, in Den Haag de juiste
deur te openen en met kennis van
zaken te spreken.
En liet geld om te bouwen? De
twee spaarbanken in Appingedam
brachten het milllocn dat nodig
was tegen de attractieve rentevoet
van 3% op tafel.
Geen motorbelasting voor
landbouw-tractoren.
(Van onze Haagse redacteur).
Houders van landbouwtracto-
ren kunnen in aanmerking komen
7o vernemen wij voor een
kosteloze belastingkaart. niet al
leen voor het vervoer van de on
het eigen bedrijf geteelde produc
ten. doch ook voor het vervoer
van producten, grondstoffen en'
materialen ten behoeve van een
landbouwbedrijf.
Dit betekent, dus, dat niet alleen
de aflevering van de producten
(aardappelen, bieten, cnz.)en, doch
ook de aanvoer van kunstmest,
veevoeder enz. op een kosteloze
kaart «mag geschieden. Wel moet
jieder, die met een tractor goede
ren over de openbare weg ver
voert in het bezit 2ijn van een be
taalde of een kosteloze belasting-
kaart.
De minister van Financiën is tot
deze beslissing gekomen op grond
van de overweging, dat de be
woordingen van de Motorrijtuigen -
belastingwet de weigering van een
kosteloze belastingkaart niet toe
laten.
Nu echter blijkt, dat de tegen
woordige landbouwtractoren in
toenemende mate voor gewoon
wegvervoer worden gebezigd, is
tevens het plan bü de minister ge
rezen de wettelijke bepalingen
zodanig te wijzigen, dat de vrij
stelling beperkt kan worden.
Intensieve opleiding irt
Apeldoorn
Militaire training voor bijzondere
zaken
(Van onze speciale verslaggever)
Apeldoorn, Maart. „Als je tegen een marechaussée aan
loopt. heb je een hersenschudding", heeft de minister van
Oorlog, mr. W. F. Schokking, bij de behandeling van zijn be
groting in de Tweede Kamer gezegd.
Hij is ongetwijfeld in Apeldoorn geweest en heeft er de
moderne, intensieve opleiding van de marechaussée gezien.
Wij hebben nu ook een bezoek aan de Van Haaften-kazerne
en de Willem III-kazerne in deze plaats, waar de opleiding
en de training geconcentreerd zijn, gebracht.
Het einde van het Marshall-plan
moet voorbereid worden
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG, Maart. Het valt niet mee het na-oorlogse
ontredderde en gedeeltelijk verwoeste Europa weer tot een
dorado te maken. Elk land heeft de grootste moeite met zijn
eigen problemen, laat-staan, dat de intenationale samenle
ving der volken in een handomdraai in goede banen geleid
zou kunnen worden'. Een van de zwaarse taken daarbij is wel
de tegenstrijdige belangen zo goed mogelijk met elkaar in
overeenstemming te brengen.
De Dinsdag geeindigde ministerconferentie in Parijs heeft
zich er met het oog op een goede besteding van de Marshal-
hulp weer eens intensief mee bezig gehouden.
Nederland bijvoorbeeld voeren
reeds een voorzichtige impo.t-
Klitiek, maar België veroor-
>ft zich nog altijd een ruime
invoer van consumptiegoederen
uit Amerika.
Het kan niet uitblijven: als
wij geen dollars meer hebben,
moeien we onz-e import uit
Amerika sterk beperken. Te
genover de Verenigde Staten is
dat evenwel niet erg vriende
lijk. Thans helpen zij ons op
het paard en na 1953 zullen z(j
als „dank" weinig of geen be
stellingen meer ontvangen!
Hierin dent voo.zien te wor
den, doch tot een oplossing is
de conferentie in Parijs nog
niet gekomen.
De regeringen dienen zich
bewust te zrjn van het feit, dat
de werkgelegenheid en de le
vensstandaard zo hoog moge
lijk opgevoerd moeten worden,
teneinde de moeilijkheden in
195253 op te vangen.
Voor sommige landen zijn al
Op een conferentie in begin
Februari kwam men tot de
conclusie, dat alle samenwer
kende landen hun export-pro
gramma's op de helling dienen
te zetten en daarbij vooral moe
ten onderzoeken of het wel re
alistisch is opgesteld. Tevens
zal het goed zijn, dat de lan
den maatregelen overwegen
om hun uitvoer naar de dollar-
gebieden te verhogen.
Ongetwijfeld zal het een
schok geven, als Amerika de
Marshallhulp waarschijnlijk
ln 1952—1953 beëindigt, in
dien niet vroegtijdig onder
zocht wordt, wat voor een ge-
leidelflke overgang van de ene
periode naar de andere-gedaan
kan worden. Een van de hoofd
maatregelen zal dienen te zijn
een voorzichtige vermindering
van de importen, vooral van
niet strikt noodzakelijke goe
deren, uit de dollargebieden.
De opvattingen hieromtrent lo
pen nogal uiteen. Engeland en
deze dingen niet gemakkelijk
te combineren, doch de Parijse
conferentie was van oordeel,
dat niettenjin een grootscheep
se oplossing mogelijk is.
HET BETALINGS
VERKEER.
Over het interèuropese beta
lingsverkeer bestond niet veel
meningsverschil. Thans worden
de saldi nog vaak in goud af
gedekt. In het verleden was dat
niet nodig, omdat men onder
ling vertrouwen stelde in de
verschillende valuta. Indien
echter in 1949 monetaire sta
biliteit wordt bereikt en dus
geen devaluatie van een bui
tenlands betaalmiddel meer
gevreesd behoeft te worden,
zullen de moeilijkheden, die op
het ogenblik nog uit het in-
tereuropese betali ngsverkeer
voortvloeien, veel gemakkelij
ker op te lossen zijn.
Evenmin was het lastig
overeenstemming te bereiken
over de samenwerking op in
vesteringsgebied. Wat de grote
objecten betreft, hebben de
staten meestal reeds een stem
in het het kapittel. Wanneer zy
deze controle handhaven, kan
het crisisgevaar wellicht enigs
zins verzacht worden.
Er is tenslotte in Parys
vooral de aandacht gevestigd
op het feit, dat niet alleen sa
menwerking tussen de Europe
se landen nodig is, maar ook
van deze landen met de Ver
enigde Staten. Vandaar, dat
Harriman aan de ongetwijfeld
nuttige besprekingen heeft
deelgenomen.
De economische commissie
van de Economische en Sociale
Raad heeft besloten de republie
ken Indonesië en Korea aan to be
velen als leden van de Raad.
De minister heeft gelijk!
Misschien heeft hij zich zelfs
nog te gereserveerd uitge
drukt. Want de booswicht,
bijvoorbeeld een dronken sol
daat of een Nederlandse mili
tair. die zich op straat mis
draagt, opgepakt wordt en ver
zet pleegt, wordt vakkundig
met allerlei kunstgrepen over
meesterd en opgebracht en hij
mag blij zijn als hij ook nog
niet zijn armen of benen
breekt.
Dat wil zeker niet zeggen,
dat de moderne marechaussées
een ruw vólkje zijn. Het te
gendeel is waar. Zij treden cor
rect op men moet de mili
taire politie maar eens in de
garnizoensteden zien lopen of
een ogenblikje op een station
de twee kwieke mannen rhet
hun rode petten en hun witte
koppelriemen, die een wakend
oog laten gaan over de aanko
mende en vertrekkende solda
ten, gadeslaan. Dan weet men,
dat zij zich voorbeeldig gedra
gen. Doch zodra er opgetreden
moet worden, weten zij van
wanten. In Apeldoorn heeft
men hun dat wel geleerd.
De jongens krijgen een mi
litaire opleiding. Na 1945 is
het wapen der marechaussée
namelijk een onderdeel van
het leger geworden, in tegen
stelling met voor de oorlog,
toen het tot de Rijkspolitie be
hoorde. Men maakt van de
leerlingen in Apeldoorn in de
eerste plaats soldaten, die van
alle markten thuis zijn. Zij
marcheren, zoals wij gezien
hebben, in de perfectie. Zij
hanteren het geweer met ge
mak; zij nemen hindernissen
alsof het niets is; zij kunnen
zich op moeilijk terrein onmid
dellijk oriënteren; kortom zy
zijn in staat de speciale dien
sten, waarvoor zij bestemd
zijn, uitstekend en met succes
uit te voeren.
Welke zijn die taken? In de
eerste plaats valt de mare
chaussée de eer te beurt het
Koninklijk gezin tc bewaken,
dat wil zeggen de Koninklijke
paleizen en bijvoorbeeld ook
de Koninklijke trein. Voor het
Loo stond, toen wij er een be
zoek brachtten, een keurtroep-
je opgesteld, waaraan men de
veiligheid van de vorstelijke
personen met een gerust hart
kan toevertrouwen.
GRENSBEWAKING
Vervolgens zorgt zij voor de
grensbewaking, zowel langs
onze Zuid- en Oostgrens als op
de internationale vliegvelden
en in de havens. De mannen
zien toe. dat geen ongewenste
vreemdelingen ons land bin
nenkomen of landgenoten, met
wie de justitie nog een appel
tje te schillen heeft, clandes
tien het land verlaten.
De marechaussées verlenen
militaire bijstand als dat nodig
is, in de oorlog, maar ook in
geval van oproer of opstand.
Zij zfjn speciaal getraind in
de bescherming van gebouwen
of huizenblokken, doch omge
keerd ook in het nemen van
huizen en blokken, van ver-
zelshaardcn en dergelijke,
wanneer zich daarin zich ver
dedigende elementen ver
schanst hebben. Hun strenge
militaire oefening waarborgt,
dat zij voor dit werk berekend
zijn.
Voorts behoort tot him taak
de afbakening van wegen met
verkeersborden in geval een
troep in oorlogstijd moet op
rukken. Zy regelen het ver
keer bij het passeren van mili
taire colonnes. Een motorbri
gade, die ons ware kunststuk
jes op de motoren heeft laten
zien de manschappen rij
den in alle standen op hun ve
hikels; over de meest onbe
gaanbare. geaccidenteerde
kronkelweggetjes; zelfs door
brandende hoepels met daar
achter nog een hoop brandend
stro; dwars door sloten, of zo
nodig met zyn achten op één
motorfiets deze motorbriga-
dé staat klaar, om overal bij
te springen, waar dat nodig is.
En tenslotte bereidt men de
marechaussée in Apeldoorn ook
voor op een eventuele taak in
Indonesië.
TWEE JAAR OPLEIDING
Voor dat alles komt uiter
aard heel \tyat kijken! Bij mili
taire verkeersongelukken, ook
wanneer daar burgers bij be
trokken zijn, maken zij proces
verbaal op en verzamelen alle
gegevens, die nodig tijn om de
schuldvraag op te lossen. Daar
voor en voor de politietaak in
hét algemeen, is heel wat
wetskennis vereist In de dac
tyloscopy zijn de marechaus
sées geen vreemden. Zij nemen
vingerafdrukken, zoeken naar
sporen en verrichten een soort
detective-werk.
Behalve de lichamelijke trai
ning ontvangen de jongens een
theoretische opleiding, waar
onder enkele lager-onderwijs-
vakken. In twee jaar zijn zij
klaar, doch aan de opleidings
school in Apeldoorn is nog een
derde eskadron verbonden, een
derde opleidingsjaar, waarin
het kader gevormd wordt
De marechaussée. die geen
gebruik meer maakt van paar
den, zoals vroeger, is geheel
gemotoriseerd en ook de radio
wagens voor het onderhouden
van de verbindingen tussen de
troepenonderdelen, ontbreken
niet.
De marechaussée mag ër zijn
tegenwoordig! Een bezoek van
een dag bewijst, dat de 3000
man, waarover men thans be
schikt per jaar komen er
360 bij een gewichtig en een
volledig voor hun gedifferen
tieerde taak berekend onder
deel van ons leger vormen.
Nieuw stukgoedtarief bi] de
Spoorwegen.
Met ingang van 15 Maart a.s.
zal by de Ned. Spoorwegen een
nieuw stukgoed-tarief werden toe
gepast, dat principieel belangrijk
verschilt van het thans bestaande.
In het thans geldende tarief wordt
de vracht voor goederen, die meer
wegen dan 80 kg. per m3 bere
kend op basis van het werkelijke
gewicht, terwijl voor goederen
lichter dan 80 kg. per M3 een toe
slag op het werkehjke gewicht
wordt geheven. Deze toeslag be
draagt 150 procent by vervoer als
vrachtgoed en 100 procent bij ver
voer als snel- of expressgoed.
Volgens het nieuwe tarief be
draagt het betalend gewicht ten
minste 200 kg. per M3 ingenomen
ruimte by vervoer als vrachtgoed
resp. 150 of 120 kg. bij vervoer al*
snel- of expressgoed.
Voor goederen waarvan het be
talend gewicht per M3 beneden
deze grenzen ligt wordt dus vooi
de vrachtberekening de ingenomen
ruimte beslissend, terwyi voor de
overige goederen de nacht wordt
berekend op basis van het werke
lijke gewicht. In het nieuwe tarief
blijven de vrachten voor zendin
gen met een betalend gewricht van
ten hoogste 30 kg. alsmede de
vrachtprijzen per 100 kg. onge
wijzigd.